15.04.04. Kutjma regner med, at forfatningsreformen går igennem

15.04.04. Janukovytj opstillet som de demokratiske kræfters præsidentkandidat

15.04.04. USA vil bruge 13 mill. $ på præsidentvalget og parlamentsvalget

14.04.04. En omafstemning om forfatningsændringerne ikke udelukket

14.04.04. Ukrainere taget som gidsler i Irak ved en fejltagelse

13.04.04. Copy of text of The European Parliament resolution concerning Ukraine

13.04.04. Medvedchukization proceeds

09.04.04. Ny afstemning om forfatningsændringer er ikke mulig

09.04.04. Janukovytj erkender forfatningsreformens nederlag

09.04.04. Verkhovna Rada 6 stemmer fra at vedtage forfatningsændringerne

09.04.04. Europarådet udtrykker bekymring pga. forfatningsreformen

09.04.04. Kutjma har underskrevet loven om lokalvalg

09.04.04. Symonenko siger, at USA's ambassade styrer "Vores Ukraine"

09.04.04. Jusjtjenko advarer om, at diktaturet er på vej

07.04.04. Ukrainerne må opgive byen Al-Kut efter hårde kampe 

07.04.04. Parlamentet vedtager lov om valg til de lokale selvstyreorganer

06.04.04. Ukrainske fredsbevarende tropper er populære i uroligt område

06.04.04. Elections in Mukacheve - Rehearsal for presidential race?

06.04.04. Lytvyn vil ikke udelukke, at Kutjma stiller op

06.04.04. Soros langer ud efter Medvedtjuk og Rusland

05.04.04. Kutjmas borgerforum appellerer til Europarådet

05.04.04. Soros-besøget afdækkede modsætningerne i Kutjmas inderkreds

03.04.04. Kutjma har underskrevet valgloven og vil garantere stabiliteten

03.04.04. Jusjtjenko lover, at Ukraine vil blive medlem af EU

03.04.04. NATO usikker på den nærmeste udvikling i Ukraine

03.04.04. Tyrkiet ønsker et mindesmærke for faldne på Krim

02.04.04. Deputerede tilbudt penge mod at undlade at stemme for forfatningsreformen

02.04.04. "Vores Ukraine" vil have USA til at skrue bissen på overfor Kiev

02.04.04. Soros vil samarbejde med Kutjmas svigersøn

01.04.04. Kutjma har ikke sagt, at han ikke vil stille op til præsidentvalget

01.04.04. Soros vil bede amerikansk ejer om at slå ned på "bøllernes leder" på "1+1"

01.04.04. Soros overfaldet af venstreekstremister

01.04.04. Soros rasende over "temniki", som "udbreder løgn"

01.04.04. Soros rasende over "temniki", som "udbreder løgn"

Den internationale finansmand George Soros vil kræve, at Tv-stationen "1+1" giver ham sendetid til at tilbagevise de usande oplysninger, som Tv-stationen har bragt om ham.

Ytringsfrihed? Under et møde i Kiev i onsdags overfaldt medlemmer af den yderliggående antivestlige organisation "Broderskab" den kendte finansmand George Soros (foto) med maling. 

"Jeg vil bede "1+1" om at give mig tilsvarende sendetid i overensstemmelse med ukrainsk lovgivning med henblik på at kunne dementere den løgn, som blev bragt i de 5 minutters had", sagde Soros på sin pressekonference med henvisning til programmet "Imidlertid" ("Prote").

Ifølge Soros sagde, at han under sit møde med præsident Kutjma havde talt om "temniki", som "udgår som direktiver fra præsidentens administration". Kutjma havde ifølge Soros sagt, at han ikke vidste noget om temniki, og at han ikke havde noget med dem at gøre. "Han sagde, at han var overrasket over temnikkernes eksisens", påpegede Soros. Ifølge Soros "udbreder temnikerne løgn om mine aktiviteter". UP.

01.04.04. Soros overfaldet af venstreekstremister

Før starten af forumet for de ukrainske NGO'er "Menneskerettighederne ved valget" i Kiev blev den kendte finansmand og filantrop George Soros overhældt med kontorlim og vand, oplyser Interfaks-Ukrajina. To ukendte unge mænd skaffede sig adgang til konferencesalen og overhældte det præsidium, hvor Soros sad, med klister og vand. Bøllerne blev ført ud af mødesalen, mens de råbte "Leve "Broderskabet" og "Soros ud af Ukraine, du få ikke noget ud af det". 

I en kommentar til optrinnet sagde Soros: "Det er ikke bare et optrin - der står nogen bag det". I den forbindelse ville han dog ikke sige, hvem der efter hans mening kunne stå bag denne iscenesættelse. Konferencen forløb herefter som planlagt.

I sammenslutningen "Broderskab", som ledes af Dmytro Kortjynskyj, bekræfter man overfor nyhedsbureauet "Interfaks-Ukrajina", at denne organisations aktivister var med i optrinnet. Ifølge en repræsentant for "Broderskabets" sekretariat havde medlemmerne af organisationen til hensigt at kaste en post med majonæse. Talsmanden for sekretariatet oplyser, at "Broderskabets" aktivister er anholdt og befinder sig i Petjersks distriktsafdeling af indenrigsministeriets styrelse i  Kiev.

Nyhedsbureauets korrespondent oplyser, at deltagerne i optrinnet bliver afhørt i hotel "Rus'", hvor konflikten fandt sted. Forleden dag havde Soros problemer med at gennemføre en rundbordskonference i Krim. UP.

01.04.04. Soros vil bede amerikansk ejer om at slå ned på "bøllernes leder" på "1+1"

Den kendte finansmand og filantrop George Soros vil mødes med Tv-stationen "1+1"'s amerikanske ejer Ronald Lauder og drøfte brugen af Tv-stationen i ukrainske indenrigspolitiske trakasserier.

"Jeg vil gerne have en samtale med Ronald Lauder, som ejer "1+1", når jeg vender tilbage til New York", sagde Soros på et møde med offentligheden i Kiev i onsdags. "Det undrer mig, at "1+1" giver sendetid til en person, som kontrollerer en gruppe bøller (Soros hentydede til Dmytro Kortjynskyj - studieværten på det kontroversielle program "Imidlertid" og leder af "Broderskab", red.)", sagde finansmanden.

Inden starten på forum for NGO'ere "Menneskerettigheder ved valget" overhældte medlemmer af "Broderskab", som Kortjynskyj står i spidsen for, som bekendt George Soros med kontorlim og dernæst med vand. Senere forsøgte de at kaste æg efter hans bil. Ifølge Soros afslørede hans besøg i Kiev "en meget følsom situation i massemedierne". "Temnikerne viser Ukraine fra en dårlig side", påpegede han. Ifølge ham tog han problemet op under mødet med præsident Kutjma. "Præsidenten sagde, at han ikke kendte noget til temniki, og han lovede at undersøge mine klager", sagde finansmanden. Samtidig sagde han, at det er ret klart, at temnikerne udstedes fra præsidenten kontor. Men han påpegede, at præsidenten godt kunne være uvidende om, at sådanne cirkulærer bliver udarbejdet i hans administration. "En eller anden har overtrådt sin kompetence. UP.

01.04.04. Kutjma har ikke sagt, at han ikke vil stille op til præsidentvalget

Ukraines præsident Leonid Kutjma siger, at repræsentanter for oppositionen har en ulogisk holdning, når de siger, at han ikke har nogen chancer for at stille op til en tredje embedsperiode, samtidig med at de er bange for det. "Ind imellem spørger jeg mig selv, hvorfor oppositionen er så bekymret for, om jeg nu vil stille op eller ej. I [oppositionen] forsøger at overbevise alle andre om, at jeg ikke har nogen chancer for at vinde et præsidentvalg", sagde Kutjma, da han besvarede spørgsmål fra journalister på en fælles pressekonference med Polens præsident Aleksander Kwasniewski i Kiev onsdag. Samtidig lod Kutjma forstå, at han ikke har tænkt sig at føre valgkamp, men vil udføre sine pligter som præsident.

"Vær venlig at give mig mulighed for at færdiggøre mit arbejde som præsident. Jeg har ikke tænkt mig at lave noget andet inden valget. Jeg vil gerne gøre det klart, at jeg vil udføre mine pligter som Ukraines præsident 100%", understregede han.
"Man må tage tingene som de kommer, og livet skal nok sætte tingene på plads", tilføjede præsidenten. Kutjma ville ikke svare på spørgsmålet om, hvorvidt han vil stille op til en tredje periode. "Følg med i pressen", sagde han. 

Præsidentvalget i Ukraine afholdes i oktober 2004. Kutjma blev første gang valgt til præsident i juli 1994. Han vandt sin anden sejr ved præsidentvalget i november 1999. Ukraines præsident vælges for 5 år ad gangen. Efter den nugældende forfatning, som blev vedtaget den 28. juni 1996, kan selv samme person ikke være præsident i mere end to valgperioder. Den 30. december 2003 offentliggjorde Ukraines forfatningsdomstol en beslutning om, at den person, som første gang blev valgt efter den nugældende forfatning i 1999, har ret til at stille op til præsidentvalget i 2004. Interfaks-Ukrajina. UP.

02.04.04. Soros vil samarbejde med Kutjmas svigersøn

Den ukrainske forretningsmand Viktor Pintjuk fremhæver vigtigheden af det fælles projekt med George Soros omkring etableringen af "juridiske klinikker" for almindelige borgere og studerende ved de videregående læreanstalter.

I en kommentar til UP den 31. marts bekræfter Viktor Pintjuk, at han er parat til at blive en af deltagerne i den fond, som vil støtte "de juridiske klinikkers" arbejde i Ukraine. Studerende ved juridiske fakulteter skal her yde retshjælp til borgerne. "Projektet er interessant af to grunde. Den første grund er, at der er tale om, at mindrebemidlede får juridiske konsultationer. Jeg har allerede organiseret den slags tiltag i min valgkreds. På den anden side er et en vigtig praksis for studerende ved de juridiske fakulteter", fremhæver han. Pintjuk siger, at der bør være mindst ligeså mange juridiske klinikker som der er distrikter i Ukraine, dvs. omkring 700. "Idealet havde været én klinik i hvert distrikt. Man kunne også forestille sig at en slags klinikker kunne blive åbnet i forbindelse med de kontorer, som de deputerede, der er valgt i enkeltmandskredse, har oprettet. Ifølge ham er der mulighed for at åbne mindst 200 klinikker af denne art, eftersom det netop er det antal videregående læreanstalter, der uddanner jurister. Han fremhæver, at han støtter etableringen af klinikkerne økonomisk, men det vigtigste i dag er at organisere processen.

I sit indlæg takkede Soros for Pintjuks deltagelse i projektet. "Jeg er taknemmelig for, at han er blevet en partner i fonden for juridisk bistand og håber på, at "de juridiske klinikker" vil få en større udbredelse", sagde Soros. Han betegnede denne begivenhed som "de lokale filantropers første store bidrag til fondens arbejde".

Den internationale fond "Revival" har i Ukraine etableret et netværk på 23 "juridiske klinikker" i tilknytning til de juridiske fakulteter på universiteterne. Formålet med dette projekt er gratis retshjælp til borgerne. UP.

02.04.04. "Vores Ukraine" vil have USA til at skrue bissen på overfor Kiev

USA bør fremsætte en officiel erklæring på højeste politiske niveau, som klart og håndfast kræver, at det ukrainske styre overholder demokratiets principper inden præsidentvalget.

Denne opfordring kom fra formanden for partiet Rukh, Borys Tarasyuk, under hans besøg i USA, oplyser Radio Liberty. Under sit besøg i Washington mødtes Tarasyuk med USA's 2. viceudenrigsminister Steven Pifer, formanden for Senatets udenrigspolitiske udvalg, senator John McCain og holdt et foredrag i forskningscentret Carnegie og for repræsentanterne for den ukrainske diaspora i USA.

Fra amerikansk side har man ikke gjort nok for at tvinge det ukrainske styre til at overholde de demokratiske principper. Det blev det gennemgående tema i Borys Tarasyuks og hans kollegas Roman Zvarytjs indlæg i Washington. Efter deres mening ignorerer det ukrainske styre alle enkeltstående erklæringer fra amerikanske embedsmænd, ja det gælder selv de bemærkninger, som viceudenrigsminister Richard Armitage lod falde i Kiev. Derfor bør USA's udenrigsministerium efter Tarasyuks mening vedtage en officiel resolution vedrørende de politiske begivenheder i Ukraine. Heri bør Washington klart markere overfor Kiev, at tilstedeværelsen af de ukrainske styrker i Irak ikke giver det ukrainske styre carte blanche til at overtræde demokratiet internt i landet.

"Vi håber på, at USA vil fordømme en hvilken som helst afvigelse fra demokratiet i Ukraine, pression mod oppositionen, fratagelsen af oppositionens adgang til massemedierne. En sådan erklæring bør ikke kun fremsættes på ambassadør-niveau, men på det højeste politiske niveau, fx af udenrigsministeren. I så fald vil det blive hørt i Kiev", sagde Tarasyuk. "Vi håber på. at det vil blive gjort klart, at den ukrainske militære tilstedeværelse i Irak ikke giver det ukrainske styre nogen som helst privilegier. Det bør siges klart, at overgrebene mod erhvervslivet pga. forretningsfolks samarbejde med oppositionen er uacceptable", fremhævede han.

"I de bilaterale forbindelser og i spørgsmålet om Ukraines indtræden i WTO bør følgerne for magthaverne være entydige. Også Ukraines indtræden i NATO bør ske på betingelse af, at det ukrainske styre respekterer pressefriheden", betonede Tarasyuk. Samtidig fremhævede folkedeputeret Roman Zvarytj, at en hvilken som helst holdning, som "Vores Ukraines" fraktion vil indtage i forhold til tilstedeværelsen af de ukrainske tropper i Irak, vil blive brugt imod den. "Vi støttede USA's holdning. Både undertegnede og Borys Tarasyuk har mange gange optrådt i ukrainsk Tv og talt om masseødelæggelsesvåben i Irak. I dag bliver vi forfulgt for vores principielle holdning. Alt, hvad "Vores Ukraine" vil gøre i forhold til dette spørgsmål, vil blive brugt imod os. Vi håber på, at det amerikanske styre forstår det", sagde Zvarytj.

Som bekendt besluttede "Vores Ukraines" fraktion den 18. marts at stemme for en tilbagetrækning af de ukrainske tropper fra Irak. Samtidig sagde repræsentant for USA's udenrigsministerium Poul Carter forleden under en rundbordskonference i Washington, at man fra amerikansk side forstår "Vores Ukraines" politiske motiver, som ifølge ham "bør gå imod alt det, som præsident Kutjma foreslår". UP.

02.04.04. Deputerede tilbudt penge mod at undlade at stemme for forfatningsreformen

Præsidentens repræsentant i parlamentet, Okeksandr Zadorozhnij, siger, at de deputerede er blevet tilbudt penge mod at de undlod at stemme for forfatningsændringslovforslagene. Det oplyser Interfaks-Ukrajina.

"Der er blevet kastet penge ind i Verkhovna Rada, som bliver brugt til, og det er der beviser på, at få de folkedeputerede - herunder dem valgt i enkeltmandskredse og løsgængerne - til at undlade at stemme for forfatningsændringsforslagene", sagde Zadorozhnij. "Vi har navnene på de personer, vi har endda de beløb, som er modtaget til formålet, og hvordan denne kampagne bliver finansieret og af hvem", understreger han. Ifølge ham udøves der pression mod de folkedeputerede, herunder gennem repræsentanter for de lokale magtorganer, for at forpurre afstemningen om lovforslaget om valg til de lokale magtorganer. "Netop denne proces vidner om, at det er nødvendigt at træffe den endelige beslutning, eftersom man har taget ikke-parlamentariske kampformer i anvendelse", siger Zadorozhnij.

"Når den tid kommer, så vil vi også fremlægge de tekniske optagelser af, hvordan de deputerede modtog penge for at undlade at stemme for loven", siger præsidentens permanente repræsentant. Zadorozhnij tilføjer, at "det er aldeles grænseoverskridende, og derfor er al snakken om, at alt skal foregå demokratisk, af det onde". 

Efter planen skal lovforslaget om valg til de lokale magtorganer 2.behandles den 6. april. UP.

03.04.04. Tyrkiet ønsker et mindesmærke for faldne på Krim

Ukraine og Tyrkiet anser det for muligt at gennemføre fælles projekter indenfor genopbygningen af Irak. Det sagde de to landes premierministre under deres møde i Kiev den 2. april. "Der er håb om, at vi vil gennemføre fælles projekter indenfor samarbejdet i Irak", sagde Ukraines premierminister Viktor Janukovytj. "Irak kan komme på dagsordenen og der kan komme fælles tiltag" støttede Tyrkiets premierminister Redzep Erdogan ham. Janukovytj understregede også, at Ukraine er parat til at samarbejde med Tyrkiet indenfor energi, kul -og stålsektoren, transportsektoren, den militær-tekniske sektor samt indenfor en fredelig udnyttelse af det ydre rum.

Ifølge ham ville handelsforbindelserne mellem de to lande have været bedre med en gensidig anerkendelse af identitetscertifikater. "Vi mener, at Tyrkiet vil være en partner i forhold til Ukraines indtræden i WTO og den euroatlantiske integration, indtræden i NATO. Vi anser også underskrivelsen af aftalen om en frihandelszone, som Ukraine har med 15 lande, for at være et perspektivrigt projekt", sagde Janukovytj.

Erdogan fremhævede, at Tyrkiet er parat til at støtte Ukraine i dens vej mod Vesten. Efter hans mening er relationerne mellem de to lande i alle sfærer - fra energi til kultur - bestemmende for den euroasiatiske region. Den tyrkiske premierminister udtalte sig til fordel for fjernelsen af de bureaukratiske barrierer for åbningen af mindesmærket for dem, som omkom under Krim-krigene, idet han fremhævede, at Tyrkiet agter at deltage i markeringerne af 150-året for Krim-krigene. Podrobnosti. Interfaks-Ukrajina.

03.04.04. NATO usikker på den nærmeste udvikling i Ukraine

NATO og de vestlige lande vil inden præsidentvalget understrege deres interesse i, at "et reformeret og demokratisk" Ukraine træder ind i alliancen. Det siger den britiske analytiker James Sherr i et interview med BBC's ukrainske tjeneste. "Jeg tror, at Vesten og NATO's lande op til præsidentvalget på forskellig vis og privat vil tage skridt, som vil understrege vores interesse i Ukraines progressive udvikling og Ukraines tilnærmelse til NATO" fremhæver han.

"Mange vil understrege, at vi er interesserede i, at et reformeret og demokratisk Ukraine træder ind i alliancen. Men det vil være en proces, som vil mærkes blandt de personer, der umiddelbart har med NATO at gøre, snarere end den brede offentlighed i Ukraine eller i Vesten", siger Sherr. Samtidig påpeger han, at Ukraine ikke skal regne med, at NATO under topmødet i Istanbul vil bekendtgøre en "grundlæggende ændring i Ukraines status på baggrund af den stormfulde politiske udvikling i landet". "Desværre er det en besnærende tanke for de mange ukrainske embedsmænd, som beskæftiger sig med sikkerhedsspørgsmål, at den videre reformering og samarbejdet med NATO og Irak-koalitionen vil mindske vestens krav til demokratiets standarder i Ukraine. "Den tanke er meget fejlagtig", fremhæver Sherr.

Han siger, at Vesten "på trods af betydelige fremskridt i forsvarsreformen i Ukraine" tillægger styrkelsen af demokratiet i Ukraine en langt større vægt indenfor Ukraines og NATO's fælles handlingsplan. "Netop i denne sfære er der ikke en eneste regering blandt NATO-medlemslandene, som stiller sig tilfreds", betonede Sherr. "Og utilfredsheden skyldes ikke engang så meget de realiteter, der findes i dag, som den usikkerhed i forhold til Ukraines udvikling, og ikke mindst op til præsidentvalget", tilføjer han. UP.

03.04.04. Jusjtjenko lover, at Ukraine vil blive medlem af EU

Ukraine vil med sikkerhed blive medlem af Den europæiske Union, fordi vores land er en europæisk stat. Det sagde lederen af "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko i et interview med udenlandske journalister, da han blev bedt om en kommentar vedrørende det forhold, at forhandlingen mellem Den europæiske Union og Ukraine er standset, oplyser "Vores Ukraine"s pressetjeneste. Han betegnede dette forhold som lovmæssigt, fordi Ukraine efter Jusjtjenkos mening "aldrig vil kunne være medlem af Eurounionen med de principper, som styret i dag påtvinger samfundet, fordi den nuværende model for udviklingen i vores land er uacceptabel for demokrater".

Jusjtjenko hævder, at Ukraines indtræden i EU først og fremmest vil afhænge af Kiev og ikke af Bruxelles. "Tidspunktet for Ukraines optagelse i EU afhænger af Kievs politiske vilje, implementeringen af europæiske standarder, demokratiseringen af samfundet, tilpasningen af ukrainsk lovgivning til europæiske normer", siger Jusjtjenko. Han betoner, at Ukraines nærmeste nabo - Polen - allerede om en måned bliver medlem af EU. "Ukraine er imidlertid kommet for sent til det tog, fordi det ukrainske styre aldrig har taget integrationstemaet alvorligt", siger lederen af "Vores Ukraine".

"Herom vidner også selve tempoet i de politiske initiativer i forhold til en reform af lovgivningen, penge- og finanssystemet og situationen med massemedierne. Desværre er den europæiske integrations tematik udelukkende noget, som dette styre har brugt til politiske manipulationer", understreger Jusjtjenko. Han betoner, at "Vores Ukraine" insisterer på, at der bliver udformet et klart integrationsprogram i Ukraine. Lederen af "Vores Ukraine" er overbevist om, at en ændring af styret i Ukraine vil indebære en betydelig fremskyndelse af eurointegrationsprocessen". UP.

03.04.04. Kutjma har underskrevet valgloven og vil garantere stabiliteten

Ukraines præsident Leonid Kutjma mener, at der ikke vil komme nogen omvæltninger i Ukraine. Det sagde han i et indlæg på det landsdækkende civile forum til støtte for forfatningsreformen i Ukraine, som blev afholdt i Kiev om fredagen. "I dag vil jeg gerne påtage mig det ansvar at sige, at der ikke vil komme nogen rystelser i Ukraine. Ethvert forsøg på at true retsordenen vil blive slået ned på uden videre betænkeligheder", sagde Kutjma. Kutjma betegnede "den samfundspolitiske stabilitet" i landet som et af de vigtigste resultater. "Til forskel fra andre postsovjetiske stater er det lykkedes Ukraine at undgå blodige etniske konflikter", sagde han.

Ved samme lejlighed meddelte Kutjma også, at han har underskrevet loven om valg af folkedeputerede efter forholdstalsprincippet. Han fremhævede også, at der inden parlamentsvalget endnu er tid til at forbedre valglovgivningen.

Europarådets Ukraine-rapportør Hanne Severinsen var også indbudt til forumet, men takkede nej og ønskede forumet "et frugtbart arbejde". UP.

05.04.04. Soros-besøget afdækkede modsætningerne i Kutjmas inderkreds

"De fire dage Soros var i landet, blev ikke alene produktive for den amerikanske aktivist og hans strukturer i Ukraine. Hans besøg afdækkede mange andre ting i dette land. Fx, at de nuværende magthavere i Bankova-gaden er ligeglade med, hvem deres propagandamaskine rettes mod - den interne opposition eller vestlige udsendinge. Men først og fremmest er begivenhederne omkring Soros blevet en skammens dag for præsident Kutjma - for hvis han ikke havde været klar over det åbenlyse, så fik han nu det at vide fra primærkilden - temnikerne eksisterer. Hertil kommer, at modsætningerne i Kutjmas omgivelser blev åbenbaret. For mens Medvedtjuk stod i spidsen for den kampagne, der skulle bringe Soros i miskredit, og som kulminerede med, at der blev kastet enten majonæse eller lim efter ham, gik Pintjuk ind og lavede aftaler med Soros om fælles filantropiske projekter. Desuden stillede han sine egne sikkerhedsvagter til rådighed for den amerikanske gæst", skriver UP's Leonid Amtjuk i en analyse. Fredag forlod Soros Kiev. Han gav "Ukrajinska Pravda" det sidste af sine mange interviews.

– Hr. Soros, hvad er deres indtryk af besøget i Ukraine?

– Det er en underlig fornemmelse. I en vis forstand var besøget unikt. For første gang i livet kastede nogen noget efter mig.
Temnikernes kampagne var unik. Jeg har tidligere stødt på sådanne ting. I dette tilfælde afstedkom de en temmelig positiv oplevelse, fordi styrets uvenlige optræden frembragte en spontan, men varm reaktion fra mennesker. Der blev gjort et forsøg på at fjerne mig fra Ukraine, men det modsatte skete. Mine varme følelser for det ukrainske folk blev kun stærkere pga. alt det, som skete.

Hvad vil omfanget af deres fonds finansiering være det kommende år?

– Det vil være uændret og bliver det samme som sidste år. Det er 5 mill. $ plus 1-3 mill. $ bidrag fra andre organisationer, som deltager i konkrete programmer.

Midt under "tapegate" for tre år siden bragte "Financial Times" en artikel, hvori de opfordrede præsident Kutjma til midlertidig at forlade embedet og overlade magten til premierminister Jusjtjenko, indtil efterforskningen af Gongadze-sagen var slut. Kunne de mærke, at denne artikel havde en eller anden indvirkning på deres nuværende besøg?

– Det kunne jeg ikke. Vores samtale med præsidenten var mere venskabeligt end sidste gang. Da præsidenten forsikrede mig om, at han ikke havde afgivet ordrer om angrebet på mig og ikke havde vidst noget om det, troede jeg på det. Det bekræftes af det faktum, at vi først fik et afslag på at være i Livadija-paladset, men efter at dette var blevet nævnt i Tv, blev beslutningen omstødt, og vi fik adgang til Livadija-paladset.

Drøftede de under mødet med præsidenten temniki-problemstillingen, og er de tilfreds med svarene?

– Vi drøftede denne sag. Han spurgte mig om, hvorvidt jeg nogensinde rent fysisk havde holdt denne temnik i hænderne, havde set den. Jeg synes ikke, at det er et tilfredsstillende svar, men jeg så ikke nogen mening i at fortsætte samtalen om dette emne. Han forsikrede mig om, at han ikke vidste noget om temnikerne i forhold til mig, og jeg tog disse forklaringer til efterretning. Jeg tror, at nogen fra hans apparat - sandsynligvis Medvedtjuk - har overskredet sine beføjelser.

Var Medvedtjuk tilstede under dette møde med Kutjma?

– Nej.

Kender de ham personligt?

– Jeg mindes ikke at have mødt ham, selvom jeg ikke vil udelukke, at det har kunnet finde sted.

Ved de, at deres organisationer har finansieret projekter, som var blevet indstillet af en organisation, som Medvedtjuk står i spidsen for?

– Nej, det var jeg ikke klar over.

Under mødet med Kievs offentlighed sagde de, at de agtede at mødes med den amerikanske ejer af kanal "1+1" Lauder og spørge ham om, hvorfor hans Tv-stationer deltager i den politiske kamp i Ukraine...

– Alt det, jeg ville sige om det emne, har jeg allerede sagt.

Ved de, at der er oplysninger om, at de studerende, som angreb dem under forumet i Kiev, er blevet udelukket fra universitetet KPI...

– Det har de fortjent. [På interview-tidspunktet havde vi endnu ikke modtaget dementien fra repræsentanten for KPI af, at de studerende skulle været blevet udelukket]

I forholdt til deres forudgående besøg i efteråret 2000 har der fundet en delvis udskiftning af Ukraines herskende elite sted. Denne gang mødte den for dem nye parlamentsformand Lytvyn, den for dem nye premierminister Janukovytj - hvad er deres indtryk af dem?

– Det er meget svært at danne sig et indtryk af et menneske på grundlag af et enkelt kort møde. Jeg blev positivt overrasket over premierministerens positive reaktion på mit forslag om at indføre ændringer i udkastet til handlingsplanen Ukraine-EU, så at også Eurounionen skal medvirke til at sikre lovens overhøjhed i deres land. Han mindede også om sin egen erfaring - han har tidligere haft strafferetssystemet tæt inde på livet. Og han tror, at ændringer er påkrævet i denne sfære. Denne holdning blev jeg positivt overrasket over.

Hvad med oppositionen?

– Disse mennesker har jeg kendt i mange år.

Hvad er deres indtryk af det nuværende politiske momentum i Ukraine?

– Den politiske situation er meget modstridende. Diskussionen om den politiske reform er meget indviklet og besværlig. Men det er langt om længe tilsyneladende lykkedes mig at forstå kernen i den. Efter min mening ville en overgang fra et præsidentielt system til et parlamentarisk være rimelig. Men hvis man vil indføre dette system uden en opløsning af parlamentet, vil der efter min mening være tale om et brud på forfatningen. Eftersom parlamentet i så fald vil overtage beføjelser, som det ikke har fået af folket. Det er en stor fare for Ukraines fremtid.

I Jeltsin-tidens Rusland var de en hård kritiker af oligarkerne. I dagens Ukraine er Viktor Pintjuk - en person, som anses for at være oligark - blevet deres partner. Hvorfor denne transformation?

– Heri er der ikke nogen transformation. I Rusland var jeg en åben kritiker af Berezovskij, men vi havde et meget godt samarbejde med Khodorkovskijs fond "Et åbent Rusland". De overtog en del af de programmer, som vi havde foreslået. Jeg støttede en sådan udvikling. I det hele taget forekommer det mig, at sammenligningen med Rusland dengang med det som sker i Ukraine i dag, er meget passende. Vi har indledt et samarbejde med Pintjuk, men jeg stiller mig meget kritisk til det, som jeg ved om Medvedtjuks arbejde. Jeg ser fælles træk mellem Berezovskij og Medvedtjuk. Disse mennesker laver ikke forretninger, men afkræver andre forretningsfolk penge for muligheden for at arbejde. UP.

05.04.04. Kutjmas borgerforum appellerer til Europarådet

Deltagerne i det ukrainske borgerforum til støtte for forfatningsreformen opfordrer Europarådets parlamentariske forsamling til at medvirke til gennemførelsen af den politiske reform i Ukraine og den internationale støtte til den ukrainske stats europæiske valg, hedder det i den henvendelse til PACE, som deltagerne i det ukrainske borgerforum til støtte for forfatningsreformen, vedtog på forumet i fredags, oplyser Interfaks-Ukrajina.

"Vi er overbevist om, at PACE's autoritet vil blive brugt til en støtte for en reform af det politiske system i Ukraine, der tager sigte på at nå op på bedre europæiske standarder", fremhæves det i appellen. I dokumentet siges det også, at den politiske reform er gået ind i sin afgørende fase, og at den resultat vil blive "Ukraines etablering som en parlamentarisk-præsidentiel republik af europæisk type og en betydelig forbedring af samfundets mulighed for at kontrollere styrets handlinger". I dokumentet fremhæves det, at reformens hovedretning er en udvidelse af de repræsentative magtorganers beføjelser og en afbalancering af præsidentens, parlamentets og regeringens beføjelser. Endvidere fremgår det af dokumentet, at reformens hovedretning også vil blive en styrkelse af parlamentets kontrol med de udøvende magtorganers virke og, at Verkhovna Rada får mulighed for at danne regering og sammen med den at tage ansvaret for gennemførelsen af reformer i staten. Desuden forudsætter gennemførelsen af reformen en overgang til et forholdstalsvalgsystem ved valget til parlament og det lokale selvstyres organer. 

De næste skridt bliver den videre udvikling af det lokale selvstyre på grundlag af en decentralisering og en realisering af subsidaritetsprincippet og en forbedring af en uafhængig domstolsmyndighed. "Vi understreger, at disse ændringer i ukrainsk lovgivning bliver støttet af flertallet af borgerne samt de politiske kræfter i vores stat, der er førende og har den største opbakning", hedder det i appellen. "Vi står fuldt inde for det, når vi siger, at alle de omtalte ændringer vil finde sted på en demokratisk måde og i fuld overensstemmelse med Ukraines forfatning og Ukraines love", hedder det i dokumentet. Forumets deltagere opfordrer også Ukraines folkedeputerede til at vedtage den endelige beslutning om gennemførelsen af forfatningsændringerne, som den anden udtalelse handler om. 

"Vi er overbevist om, at perspektiverne i den socioøkonomiske udvikling i vores stat, civilsamfundets forankring, menneskerettighedernes realisering, Ukraines rolle i det europæiske samvirke i høj grad afhænger af jeres løsning af dette spørgsmål", hedder det i udtalelsen. I dokumentet bliver det fremhævet, at en bred diskussion af den politiske reforms hovedelementer "har påvist samfundets dybe interesse i videnskabeligt begrundede systemændringer i hel den måde, magtmekanismen i staten fungerer på".

"Folk kræver gennemførelsen af sådanne ændringer, som ville medvirke til at sikre stabilitet i samfundet, styrkelsen af demokratiet, retsstaten og retsordenen, en rettidig løsning af presserende økonomiske og sociale problemer, udviklingen af videnskab og kultur, samt bevarelsen af den mellemetniske ro", hedder det i dokumentet.

Deltagerne i forumet udtrykker deres overbevisning om, at de folkedeputerede som det ukrainske folks repræsentanter "vil udvise politisk visdom, eftertænksomhed, konsekvent og en statsbyggende tilgang" og vedtage den "for Ukraine skæbnetunge" endegyldige beslutning om ændringer i Grundloven. 

Det alukrainske civile forum fandt sted i Kiev i fredags og var initieret af Ukraines juristforbund og havde deltagelse af repræsentanter for alle Ukraines regioner samt borgersammenslutninger, herunder Føderationen af Ukraines arbejdsgivere, Ukraines LO, Ukraines forbund af industrifolk og virksomhedsledere, Den alukrainske union af landbrugsvirksomheder, Ungdomsforum af venstrekræfter, Rådet for etniske samfund i Ukraine, De pædagogiske videnskabers akademi, Ukraines kunstakademi og en række andre. Over 3.000 deputerede deltog i forumet. UP.

Som det fremgik af Tv-stationen Inter understregede præsident Kutjma i sin tale blandt andet, at det politiske ansvar for Ukraine nu skulle overgå til "de fire store"; nemlig samfundet, de politiske partier, parlamentet og en politisk ansvarlig regering.

06.04.04. Soros langer ud efter Medvedtjuk og Rusland

Den kendte finansmand og filantrop George Soros mener, at den kampagne, som blev iværksat mod ham i Ukraine, udgik fra Rusland. Det udtaler han i et interview med avisen "Segodnja"s mandagsudgave. (Avisen menes at være kontrolleret af Kutjmas svigersøn, Viktor Pintjuk, red.).

"Jeg var meget overrasket over den obstruktionskampagne, som blev udfoldet, og som vanærede mig op til mit besøg i Ukraine og fortsatte under mit besøg. Jeg kunne forstå, at den udgik fra Rusland, og at eksekutoren var hr. Medvedtjuk - lederen af præsidentens administration. Præsident Kutjma forsikrede mig om, at han ikke havde givet disse ordrer, og jeg tror på ham, fremhævede Soros.

Adspurgt om, hvad Medvedtjuks formål med denne kampagne var, antager Soros, at han på den måde forsøgte at styrke sine bånd til den russiske administration. "Jeg tror, at hans mål var at "kæde sig selv sammen" med Rusland. Dér havde Voloshyn (Kreml-administrationens tidligere stabschef) været hans "kontaktperson", men han har allerede forladt sin post, og derfor vil Medvedtjuk gerne tilbyde sine tjenesteydelser til den, som vil gøre brug af dem", siger Soros. Foreholdt, at der hos mange mennesker i Ukraine er blevet skabt et stereotypt billede af Soros som "en pengetank", som rejser rundt i SNG og foranstalter revolutioner, svarede finansmanden, at "det er et billede fra propagandaen". 

"Virkeligheden er en anden. Jeg er ikke engang den eneste finansieringskilde til fonden "Revival" (en ukrainsk NGO, som er blevet oprettet på Soros' initiativ). Desuden blev fonden oprettet endnu før Ukraines uafhængighed; nemlig i 1989", sagde Soros. "Jeg vil tro, at de personer, som har haft mulighed for og fornøjelsen af at samarbejde med fonden, indrømmer, at fonden her i landet har gennemført et konstruktivt og positivt arbejde. Jeg vil gerne understrege, at de beskyldninger, som er blevet fremsat i en række ukrainske massemedier, virkelig har gjort mig vred", fremhævede han. UP.

Kommentar: Søndag ignorerede Inters ugemagazin Podrobitsi Tyzhnja (Ugens detaljer) totalt Soros' besøg i Ukraine. Tv-station TRK-Ukrajina, som kontrolleres af Donetsk-klanen havde på dagen for Soros' afrejse en meget negativ kommentar om hans besøg. Soros bør måske præcisere, at der i det åbne samfund har arbejder for ikke er plads til marxister, kommunister og andre personer med en "totalitær" grundholdning, og at han derfor ikke forventer, at disse kategorier af mennesker får adgang til at udtrykke deres synspunkter på Ukraines landsdækkende Tv. Heller ikke, selvom de deles af mindst 30% af befolkningen.  

06.04.04. Lytvyn vil ikke udelukke, at Kutjma stiller op

Parlamentsformand Lytvyn mener, at opstillingen af Leonid Kutjma som styrets kandidat til en tredje embedsperiode afhænger af andre kandidaters potentiale. "Det afhænger af mange faktorer, herunder, hvilken politisk vægt de kandidater, som bliver drøftet i de politiske kredse, har", sagde Lytvyn på en pressekonference i Kiev, da han blev bedt om at besvare spørgsmålet om, hvorvidt Kutjma vil stille op til en 3. periode. Lytvyn sagde, at han "holder meget øje med" alle publikationer i forhold til muligheden for Kutjmas deltagelse i valget i 2004. 

Parlamentsformanden henviste også til Kutjmas sidste ord på hans pressekonference med Polens præsident Kwasniewski. Da sagde den ukrainske præsident, at han havde mange gøremål og bad om at få lov til at afslutte dem. På en fælles pressekonference med Polens præsident i onsdags undlod Kutjma som bekendt at besvare spørgsmålet om han kunne præcisere, hvorvidt han ville stille op til en 3. embedsperiode, idet han sagde: "Følg med i pressen".

Præsidentvalget i Ukraine afholdes i oktober 2004. Kutjma blev første gang valgt til præsident i juli 1994. Han vandt sin anden sejr ved præsidentvalget i november 1999. Ukraines præsident vælges for 5 år ad gangen. Efter den nugældende forfatning, som blev vedtaget den 28. juni 1996, kan selv samme person ikke være præsident i mere end to valgperioder. Den 30. december 2003 offentliggjorde Ukraines forfatningsdomstol en beslutning om, at den person, som første gang blev valgt efter den nugældende forfatning i 1999, har ret til at stille op til præsidentvalget i 2004. UP.

06.04.04. Elections in Mukacheve - Rehearsal for presidential race?

On April 5th in UNIAN there was press conferences "ELECTIONS IN MUKACHEVE - REHEARSAL FOR PRESIDENTIAL RACE?" hold, organized by the Secretariat of Freedom of Choice Coalition of Ukrainian NGOs and Democracy Initiatives Foundation. The participants of press conference were
 
Vladyslav Kaskiv -      coordinator of Freedom of Choice Coalition of Ukrainian NGOs,
Ilko Kucheriv -         director of Democracy Initiatives Foundation
Olexandr Solontai -     manager of electoral projects of Freedom of Choice Coalition in Mukacheve.

On press conference they proclaimed the Statement of Freedom of Choice Coalition on events in Mukacheve and presented separate informational resource "Everything about elections in Mukacheve" located on www.hotline.net.ua

The participants of press conference had announced the plan of activities on public monitoring and democratization of electoral process inn frames of elections in Mukacheve (April 18 2004). The list of initiatives includes:
"       Exit Poll /Democracy Initiatives Foundation/
"       parallel vote counting /Foundation of Regional Initiatives (Zakarpattya)/;
"       vote buying monitoring /Anti-corruption committee/;
"       monitoring of voters' lists formation/Secretariat of Freedom of Choice Coalition/;
"       testing of complex system of collection and systematization of electoral violations "Collector of electoral violations" /Secretariat of Freedom of Choice Coalition and local NGOs/;
"       holding a volunteer information and mobilization campaign among voters /youth organizations of the region/
"       start of work of everyday news line "Everything about elections in Mukacheve" /Communications development center/;
"       organizing public debates between candidates /Secretariat of Freedom of Choice Coalition and local NGOs/.

The educational activities in projects mentioned above are provided in support of Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE).

During the press conference Vladyslav Kaskiv had emphasized that even now "there are enough reasons to question the legality of any results of elections". To Mr. Kaskiv's mind "elections in Mukacheve are the Rubicon for Ukrainian authorities. If they end with forcing pressure of the result, without the attention of international community and what is the main - without adequate resistance of citizens, without a doubt nothing will stop spreading of this scenario to the whole territory of Ukraine. We will have to forget about democratic elections of Ukrainian President in Fall 2004".

Ilko Kucheriv has announced that "questioning (exit poll) will be hold by Consortium which will include prominent Ukrainian sociological organizations - Socis, KISI ("KMIS"), "Social monitoring", Razumkov's Center and Democracy Initiatives Foundation. Our main goal," said Mr. Kucheriv, "is to support holding of fair and just elections. It is important for them to be acknowledged by Ukrainian and international society as those that have passed fairly and justly. We need to prove that Ukraine is able to correspond to international standards of democracy and in a while to enter EU and NATO as a competent member"

Last week the site www.hotline.net.ua, devoted to elections in Mukacheve started working. You can see the information on run of electoral process directly from the place of events. Resource includes news line, forum, expert comments and list of articles "Media about elections in Mukacheve".

After end of elections of mayor in Mukacheve site will become a web-component of constant information service, devoted to elections of President in Fall 2004. News line and other materials will be spread to more than 10 000 addressees among which all-nation, regional and foreign media, NGOs, state establishments etc.

Web-page www.hotline.net.ua is a project of Freedom of Choice Coalition.

Detailed information on electoral projects in Mukacheve can be gained:

- in the Secretariat of Freedom of Choice Coalition via tel. 380 44 461 90 22 or by e-mail: info@coalition.org.ua - contact person Olexiy Nabozhniak.
- in Democracy Initiatives Foundation via tel. 380 44 229 88 35 or by e-mail: dif@carrier.kiev.ua

06.05.04. Ukrainske fredsbevarende tropper er populære i uroligt område

Ukraines forsvarsministerium siger, at de oplysninger, som et egyptisk nyhedsbureau har udbredt om, at de ukrainske fredsbevarende styrker skal være blevet trukket ud af Al-Kut, ikke stemmer overens med sandheden. Det sagde forsvarsministeriets pressetjeneste i mandags.

Det hævdes i meddelelsen, at "der i visse irakiske provinser vitterlig har fundet demonstrationer sted den 4. april, som siden hen er gået over til væbnede sammenstød". "Den eneste provins, hvor irakerne gik til demonstration uden våben, var provinsen Vasit, som befinder sig i de ukrainske fredsbevarende styrkers ansvarszone", hedder det i meddelelsen. Forsvarsministeriet vurderer det som "et vidnesbyrd om den lokale befolknings tillid til de ukrainske fredsbevarende styrker, som giver de lokale indbyggere og myndigheder en betydelig og alsidig hjælp i opbygningen af provinsens sociale infrastruktur, og blandt andet, dens administrative centrum - byen Al-Kut". Ifølge ledelsen af Ukraines væbnede styrkers 6. særlige mekaniserede brigade befinder soldaterne og militærkøretøjerne ved de ukrainske fredsbevarende tropper sig hele tiden i byen Al-Kut, som er deres permanente base. UP.

07.04.04. Parlamentet vedtager lov om valg til de lokale selvstyreorganer

Tirsdag vedtog Verkhovna Rada endegyldigt loven om lokalvalg, som indfører forholdstalsvalg til alle andre organer end landsbyråd og råd i mindre bebyggede områder. 266 deputerede stemte for loven "Om valg af deputerede til Krims Øverste Rada, de lokale råd, valg af borgmestre samt landsbyoverhoveder og overhoveder i mindre bebyggede områder. Spærregrænsen ved de lokalvalg, der finder sted efter forholdstalsprincippet, udgør 3% (Ligesom i loven om valg af folkedeputerede)

Lovforslaget om lokalvalg (lovforslag nr. 2211) var blevet fremsat tilbage i september 2002 af folkedeputerede fra Det socialistiske partis fraktion, Vinskij, Melnytjuk og Moroz og vedtaget efter 1. behandling den 18. marts 2004 med 268 stemmer for. Denne lov indgår i den såkaldte forfatnings-lovpakke, hvis godkendelse er en betingelse for, at KPU og SPU vil stemme for forfatningsændringerne.

I henhold til den vedtagne lov skal valget af deputerede til landsbyråd og råd i mindre bebyggede områder finde sted efter majoritetsprincippet i enkeltmandskredse, som hele territoriet bliver inddelt i. Valget af deputerede til distriktsrådene i de enkelte byer, distriktsrådene, regionalrådene, byrådene, herunder i Kiev og Sevastopol samt Den autonome republik Krim afholdes efter forholdstalsprincippet (ligesom fx i Danmark, red.). Her skal de deputerede vælges på en partiliste eller en blokliste i en samlet valgkreds, hvis grænser falder sammen med det pågældende distrikts, regions, bys og republiks grænser. Det ordinære valg udskrives seneste 120 dage inden valgets afholdelse, mens valgkampen kan begynde 90 dage inden valgdagen.

De territoriale valgkommissioner nedsættes af det pågældende lokalråd og består af mindst 8 og højst 25 personer, som indstilles af de ledende organer i de enkelte partiers (blokkes) lokale organisationer. Hver eneste partis (bloks) lokale repræsentation har ret til en forholdsmæssig andel i de ledende poster i de territoriale valgkommissioner. Distriktsvalgkommissionen nedsættes af den pågældende territoriale valgkommission efter indstilling fra de ledende organer i partiernes lokale organisationer.

De indregistrerede (godkendte, red.) lokale afdelinger af partier eller blokke kan opstille kandidater til lokalrådene og borgmesterposterne på den betingelse, at disse partier er blevet indregistreret senest et år inden valget. En ukrainsk statsborger kan godt stille sig selv op som kandidat i en enkeltmandskreds og kandidat til posten som borgmester, landsbyoverhoved eller leder af et mindre bebygget område.

Partiernes lokalafdelingers valgfonde må højst anvende et beløb, der afhænger af antallet af indregistrerede vælgere og kan ikke overstige:

- 20.000 UAH for så vidt angår administrative enheder med indtil 20.000 vælgere;
- 50.000 UAH for så vidt angår administrative enheder, distrikter og bydistrikter med indtil 50.000 vælgere;
- 100.000 UAH for så vidt angår administrative enheder, distrikter og bydistrikter med indtil 100.000 vælgere;
- 250.000 UAH for så vidt angår administrative enheder, distrikter, bydistrikter og regioner med indtil 500.000 vælgere;
- 500.000 UAH for så vidt angår administrative enheder, distrikter og regioner med indtil 1.000.000 vælgere; 
- 1.000.000 UAH for så vidt angår administrative enheder og regioner med indtil 1.000.000 vælgere og Den autonome Republik 

Under lovforslagets behandling blev der i henhold til proceduren for 2. behandling vedtaget en række ændringsforslag fra folkedeputerede, som forinden var blevet forkastet af Den midlertidige særlige komite til færdiggørelsen af lovforslagene (i alt havde komiteen modtaget 742 ændringsforslag fra de folkedeputeredes side):

- ændringsforslag fra folkedeputeret Kostynjuk ("Vores Ukraine") om, at borgere, som afsoner straf i fængsel efter domfældelse, samt værnepligtige ikke har ret til at deltage i lokalvalgene (311 stemmer for);

- ændringsforslag fra folkedeputeret Melnytjuk (SPU) om, at værnepligtige, som ikke er bosiddende i den pågældende administrative enhed, ikke deltager i lokalvalgene (229 stemmer for);

- to andre ændringer af redaktionel karakter.

Om formiddagen kunne de folkedeputerede ikke samle flertal for resolutioner om det uacceptable i lovforslag nr. 2211 fremsat af folkedeputeret Matvijenkov ("Ukraines Regioner") og Bojko ("Folkets valg") (138 stemmer for); deputeret Rakhanskyj fra fraktionen "Arbejdet Ukraine" (121 stemmer for) og deputeret Karmazin fra fraktionen "Vores Ukraine" (131 stemmer for). Disse resolutioner om det uacceptable i lovforslag nr. 2211 blev støttet af fraktionerne "Vores Ukraine", BJuT og visse deputerede, der er valgt i enkeltmandskredse. Senere stemte 255 deputerede for at fortsætte behandlingen af lovforslaget frem til dets endegyldige vedtagelse.
UP. Lovgivningsinitiativernes laboratorium.

07.04.04. Ukrainerne må opgive byen Al-Kut efter hårde kampe 

Onsdag morgen gennemførte de ukrainske fredsbevarende styrker en vellykket evakuering af alle repræsentanterne for den midlertidige civile administration i provinsen Vasit fra Al-Kut til den 6. særlige mekaniserede brigades base camp. oplyser det ukrainske forsvarsministeriums pressetjeneste. Ifølge lederen af den 6. særlige mekaniserede brigades pressetjeneste oberst-løjtnant Andrij Lysenko forbliver situationen i byen Al-Kut vanskelig. Natten til den 7. april forsøgte bevæbnede tilhængere af Muqtada Al Sadr (Mahdi-hæren) at beskyde de ukrainske fredsbevarende troppers positioner.

Omkring kl. 00.30 begyndte de at beskyde den midlertidige civile administrations (SRA's) bygning i byen Al-Kut med minekastere. Den blev beskyttet af en af delingerne under en af den mekaniserede brigades bataljoner. Det lykkedes observatørerne at fastslå alle de tre positioner, som militsen skød fra. For at tilintetgøre positionerne gik man straks i gang med at beskyde dem med granatkastere (AGS-17), hvorefter beskydningen med minekastere ophørte. Samtidig forsøgte militsfolkene at undergrave de betonplader, som afskærmningen består af med henblik på at placere sprængladninger og trænge ind på det territorium, som blev forsvaret. Gerningsmændenes hensigter blev afsløret i rette tid og de blev slået tilbage med beslutsom ild. Modstanderen led "betydelige tab". 

Nogle minutter senere gik militsmændene på ny i gang med en massiv beskydning af SRA's bygninger med skydevåben, foruden at de indledte beskydningen af den ukrainske base camps første blokpost. Det blev besvaret med ild fra automatiske granatkastere, hvorefter beskydningen i de omtalte retninger ophørte.

Efter anmodning fra de amerikanske repræsentanter i
den civile administration samt for at beskytte soldaternes liv besluttede de ukrainske fredsbevarende styrkers kommando for at evakuere personalet sammen med den ukrainske deling. Den 7. april kl. 5.30 lokal tid (4.30 Kiev tid) begyndte evakueringen af soldaterne med støtte fra de fredsbevarende styrkers hovedkontingent og luftbeskyttelse fra kamphelikopternes side. "Idet man møjsommeligt beregnede udfaldsruterne og de mulige risici, gennemførte den ukrainske deling en skinmanøvre og samtlige køretøjer og soldater ankom nogle timer senere den ukrainske base camp. Undervejs tilintetgjorde de ukrainske soldater en række afspærringer og modstanderens stillinger" påpeger pressetjenesten. Lige nu befinder de amerikanske repræsentanter og delingens soldater sig i sikkerhed og hviler sig.

I løbet af den kamp, som stod på i næsten et døgn, mod militsmændenes flere hundrede mand bevæbnede styrke blev der mod SRA-området afskudt omkring 50 miner og granater fra raketdreven granatkastere (RPG). Beskydningen fra håndskydevåbenene pågik stort set uafbrudt. 

Takket være "et klogt organiseret" forsvar af det vigtige objekt og dets personale, hvor den øverste fra den 6. brigade var næstkommanderende for brigaden, oberst-løjtnant Oleksandr Khmeljov, lykkedes det at undgå døde og sårede blandt repræsentanterne for. Angribernes tab udgør dusinvis. 

I de andre steder, hvor den 6. særlige mekaniserede brigade gør tjeneste, forbliver situationen rolig og kontrolleret. Hverken i Es-Suveir eller i Forti (den iransk-irakiske grænse) blev der i løbet af natten gennemført angreb mod de ukrainske fredsbevarende styrker. UP.

Foxnews.com skriver: — In Kut, militiamen attacked an armored personnel carrier carrying Ukrainian soldiers, killing one and wounding five, the Ukrainian Defense Ministry said. Two militiamen were killed in the fight. Ukraine has about 1,650 troops in Iraq. 

09.04.04. Jusjtjenko advarer om, at diktaturet er på vej

Fraktionen "Vores Ukraine" kræver, at Ukraines parlament straks vedtager et lovforslag udarbejdet af fraktionen "Om omgående fordeling af de dele af Ukraines 2004-statsbudgets indtægter, som er blevet gemt af vejen" og standse Ukraines glidebane i retning af diktaturets etablering, fremgår det af en udtalelse med Viktor Jusjtjenkos underskrift, som er blevet lagt ud på blokkens hjemmeside.

"Lige nu oplever Ukraine en af de mest tragiske perioder i sin nyere historie. Ligesom før kæmper i dag landets bedste sønner for vores folks ret og for vores stats morgendag", hedder det i erklæringen. "Diktaturets skygge bevæger sig ind over Ukraine. Den kommer ind over os under forskellige masker: hvad enten det er den glubske embedsmand, der har gemt 10 mia. UAH af budgettets penge af vejen for sit folk; eller en "silovik" der er beruset af magtens sødme og sin straffrihed, som aflytter private telefonsamtaler; eller en sød nyhedsoplæser, der planter løgnen i seernes bevidsthed", hedder det i erklæringen. "Til forskel fra demokratiet undertrykker diktaturet alt: den sociale sfære, kulturen, videnskaben, massemedierne og erhvervslivet... Det vil tilintetgøre enhver, der finder på at trodse dets vej, - hvad enten det er en gennemsnitlig borger, eller politiker, ja selv et parti", fremhæver "Vores Ukraine".

"Derimod giver demokratiet brint til samfundets helstøbte udvikling. Det sørger for mennesket, tager vare på dets levestandard. Under et demokrati vil det være umuligt at gemme 10 mia. UAH i budgettet og dermed frarøve pensionisterne, de studerende, lærerne og lægerne dem. Det er det, styret gør i dag. Det betyder, at vi ikke har demokrati i vores land", fremhæves det i udtalelsen. Efter "Vores Ukraines" opfattelse har det ukrainske folk i dag kun ét håb om "at føre landet væk fra de totalitære omveje og ind på en demokratisk udviklingsvej - det er valget i 2004". "Vores Ukraine" mener, at de nuværende magthavere ved dette. "Derfor har de iværksat de såkaldte forfatningsændringer, hvis formål er at omdanne Ukraine til en totalitær stat med premierministeren i spidsen. Det er den direkte vej til det kriminelle diktatur" påpeges det i erklæringen. I erklæringen minder man om, at styret som led i forfatningsreformen for nylig ville fratage ukrainerne retten til at vælge præsidenten, men denne ret blev genvundet efter en fælles kamp.

"Nu bør vi forsvare forfatningen og vores ret til velstand. Vi vil ikke stå model til, at hver eneste ukrainers levestandard bliver katastrofalt forringet, at priserne på brød, produkter og medikamenter stiger, mens styret i stedet for at øge lønningerne, pensionerne og stipendierne og tilbagelevere de manglende 10 mia., beskæftiger sig med den såkaldte forfatningsreform, som samfundet overhovedet ikke har brug for", hedder det i erklæringen.

"Derfor kræver vi, at Ukraines parlament omgående vedtager det af os udarbejdede lovforslag "Om omgående fordeling af de dele af Ukraines 2004-statsbudgets indtægter, som er blevet gemt af vejen" og standser det arbejde, som er rettet mod etableringen af et diktatur i Ukraine", hævder "Vores Ukraine". UP.

09.04.04. Symonenko siger, at USA's ambassade styrer "Vores Ukraine"

Lederen af Kommunistpartiet, Petro Symonenko, siger, at repræsentanter for USA's ambassade koordinerer "Vores Ukraines" arbejde i parlamentet, herunder i forhold til afstemningen om den politiske reform. Det sagde Symonenko i et indlæg fra talerstolen i Verkhovna Rada torsdag, under sin fremlæggelse af sin fraktions holdning til forfatningsændringerne. Under sit indlæg fremhævede Symonenko, at USA "reelt truer" ændringer i Ukraine, og sagde desuden, at repræsentanter for "USA's ambassades politiske afdeling sidder på Verkhovna Radas tilhørerpladser og kontrollerer "Vores Ukraine", bl.a. i forhold til afstemningen om den politiske reform.

Lederen af kommunisterne indledte sit indlæg med at beskylde "Vores Ukraine" for at ødelægge mindesmærket for de faldne i Det store Fædrelandskrig i en af landsbyerne i Ivano-Frankivsk regionen, idet han spurgte om, hvilket Ukraine Jusjtjenkos blok herefter ønsker. Symonenko kommenterede også Jusjtjenkos ord om, at man bør ændre styret "med rene hænder", idet han mindede om, at alle godt ved, "hvor de 500 mill. UAH blev af, og hvem der ødelagde banken "Ukrajina". Han fremhævede, at hans parti havde taget initiativ til forfatningsreformen for at "begrænse oligarkernes magt". KPU's leder fremhævede, at "årsagerne til, at forskellige parter har tilsluttet sig reformen, er forskellige", men han håbede på, at de først og fremmest ville lade sig styre af ønsket om muligheden for at likvidere truslen fra et korrupt og forbryderisk styre.

Kommunisternes leder fremhævede, at folket følte "en mistillid til alle magtens grene: den lovgivende, udøvende, og især den dømmende, som betjener forbryderne". "Vi ønsker ikke den kriminelle kapitals diktatur", fremhævede Symonenko. "Vi vil gerne standse folkemordets epidemi, hjerneflugten, og udelukke, at oligarkerne kommer til magten", tilføjede han. Symonenkos indlæg blev fulgt af hujen og tilråb.

Efter hans indlæg henvendte deputeret fra "Vores Ukraine" Valerij Asadtjev sig til KPU med krav om beviser for Jusjtjenkos bloks meddelagtighed i ødelæggelsen af mindesmærket i Ivano-Frankivsk regionen, og som svar på replikken om, hvilket Ukraine hans parti gerne så, fremhævede han, at "Vores Ukraine" så landet "uden Kutjma og Kompaner". UP.

09.04.04. Kutjma har underskrevet loven om lokalvalg

Ukraines præsident Leonid Kutjma har underskrevet loven "Om valg af deputerede til Den autonome Republik Krims Verkhovna Rada, de lokale råd samt af borgmestre, landsbyoverhoveder og overhoveder i mindre bebyggede områder". Det oplyste præsidentens pressetjeneste torsdag. Loven træder i kraft den 1. oktober 2005. Vedtagelsen af loven og præsidentens underskrivelse af den var en af betingelserne for gennemførelsen af den politiske reform. UP.

09.04.04. Europarådet udtrykker bekymring pga. forfatningsreformen

PACE's præsident Peter Schieder har tilskrevet Verkhovna Radas formand, Volodymyr Lytvyn, og udtrykt bekymring for den måde, forfatningsreformen i Ukraine forløber på. Schieders brev oplæst i Verkhovna Rada af formanden for den ukrainske delegation i PACE, Borys Olijnyk. I Schieders brev påpeges det, at PACE's Ukraine-rapportør Hanne Severinsen, har henvendt sig til ham.

"Jeg må fortælle dem, at jeg deler PACE's Ukraine-rapportørers dybe bekymring for den kommende reformproces og situationen i massemedierne", skriver Schieder i sit brev. Ifølge Olijnyk havde Schieder givet brevet til Lytvyn under PACE-bureauets møde i Istanbul for nylig. Forsamlingens præsident havde også bedt Lytvyn om dele brevet rundt til de deputerede. Forinden sagde forfatningskomiteens ordfører Stepan Havrysh, at forfatningsændringerne er statens interne anliggende - "et nationalt spørgsmål".

Hanne Severinsen selv oplyser overfor UP, at hun og den anden Ukraine-rapportør Renate Wohlwendt har henvendt sig til Schieder og anmodet ham om at tage Ukraine-spørgsmålet op på PACE's session i juni. I Severinsens brev til Schieder fra den 12. marts fremhæves det, at "forfatningsreformens videre forløb fremkalder en dyb bekymring pga. den måde og usædvanlige hast, som man den 3. februar 2004 fik gennemtrumfet supplerende forfatningsændringer uden at levne plads til en behørig diskussion og behandlingen af de anbefalinger, som er indeholdt i PACE's resolution nr. 1364 (2004)". Referenten indrømmer, at Verkhovna Radas seneste beslutning om at fjerne alle de bestemmelser, som vedrører ændringen af den måde landets præsident skal vælges på "isoleret set kan betragtes som et skridt fremad i forholdt til de anbefalinger, som er indeholdt i PACE's seneste resolution". I denne oplistning af positive skridt nævner Severinsen også parlamentets beslutning om ikke at begrænse dommernes embedsperioder, vedtagelsen af præsident Kutjmas indstilling til parlamentet af kandidaterne til Den centrale Valgkommission og præsidentens seneste offentlige udsagn om, at han ikke vil stille op til en tredje embedsperiode. Samtidig henleder Severinsen opmærksomheden på en række momenter i forbindelse med forløbet af forfatningsreformen.

For det første fremhæver fru Severinsen, at Ukraines forfatnings § 155 kræver, at et forfatningsændringslovforslag skal vedtages på to på hinanden følgende ordinære sessioner i Verkhovna Rada. I den forbindelse forbliver lovligheden af afstemningen på den ekstraordinære session den 3. februar, som var blevet erklæret for åben om morgenen samme dag som den efterfølgende ordinære session startede, meget tvivlsom. Denne tvivl kan blive fjernet, hvis afstemningen den 3. februar alene bliver betragtet som en del af en præliminær behandling, der som følge har en foreløbig vedtagelse af forfatningsændringernes tekst på den indeværende session og dens endelige vedtagelse på den efterfølgende ordinære session. Et sådant forløb ville ifølge rapportøren svare til underpunkt 11.i. i resolution nr. 1364, som kendte afstemningen i Verkhovna Rada den 24. december 2003 ugyldig.

For det andet henleder Severinsen opmærksomheden på, at PACE's resolution havde foreslået at inddrage alle anbefalingerne fra Venedig-kommissionens side under indførelsen af forfatningsændringerne. Derfor håber rapportøren på, at man under den kommende behandling af forfatningsændringerne vil bringe rigsadvokaturens rolle og funktioner i overensstemmelse med de europæiske standarder, som lovet af parlamentsformand Volodymyr Lytvyn i brevet til PACE's præsident Schieder af den 5. februar 2004. Eftersom udvidelse af rigsadvokaturens beføjelser ikke lever op til hverken de forpligtelser, som Ukraine har påtaget sig under sin indtræden i Europarådet, eller PACE's seneste resolution.

For det tredje understreger Severinsen endnu en gang, at det tidspunkt som er valgt til forfatningsændringerne; nemlig lige før præsidentvalget, er uhensigtsmæssigt og farligt. Det eneste hensigtsmæssige tidspunkt til indførelsen af disse ændringer vil være efter præsidentvalget den 31. oktober 2004.

Til sidst giver Severinsen på vegne af rapportørerne fra Monitoreringskomiteen udtryk for en alvorlig bekymring i anledning af den fortsatte "massive undertrykkelse" af uafhængige og oppositionelle ukrainske massemedier op til præsidentvalget. Således sætter de seneste eksempler på lukningen af oppositionsavisen "Silski Visti", afbrydelsen af Radio Liberty's udsendelser, Radio "Kontinents" nedlæggelse samt Jurij Tjetjyks død i en bilulykke, da han var på vej til et møde med Radio Liberty's repræsentanter, ifølge rapportørerne et alvorligt spørgsmålstegn ved det ukrainske styres evne til at forberede et frit og gennemskueligt præsidentvalg, hvis elementære forudsætning er, at der skabes et miljø, som giver journalisterne lov til at udføre deres arbejde frit og uden pression og intimidering.

Derfor har Severinsen og Wohlwendt opfordret PACE's præsident Schieder til at henvende sig til Verkhovna Rada og de ukrainske ledere med en opfordring til at standse den indledte kampagne mod de uafhængige massemedier, som er i direkte strid med PACE's bestemmelser og Ukraines erklærede ønske om at blive demokratiseret og opnå fælles europæiske standarder. UP.

09.04.04. Verkhovna Rada 6 stemmer fra at vedtage forfatningsændringerne

Ukraines parlament kunne i går ikke opnå stemmer nok til at vedtage forfatningsændringerne. Kun 294 deputerede ud af de nødvendige 300 stemte for beslutningen. Efter afstemningen begyndte oppositionen at synge Ukraines nationalsang og skandere "Jusjtjenko!".

Flertallets politiske koordinator Stepan Havrysh betegnede sammenbruddet i den politiske reform som styrets nederlag og ikke oppositionens sejr. "Det er et sammenbrud for den brede demokratiske koalitions projekt", sagde Havrysh. 

Præsidentens permanente repræsentant Oleksandr Zadorozhnij afviste at kommentere den politiske reforms sammenbrud, og på spørgsmålet om, hvad der herefter skulle ske, svarede han: "det bliver værre endnu".

SDPU (o)'s repræsentant Nestor Shufrytj sagde en kommentar til den politiske reforms nederlag, at "vi bør drage nogle konklusioner i forhold til holdningen hos flertallet af visse deputerede". Shufrytj sagde, at visse kræfter i flertallet ikke havde overholdt de beslutninger, som flertallet havde vedtaget. Den deputerede tilføjede, at visse af afstemningskortene ikke havde virket som de skulle under afstemningen. Under registreringen kunne man se, at visse af afstemningskortene virkede, men det gjorde de ikke under afstemningen, sagde han. Shufrytj ville ikke udelukke, at beslutningen kan komme til omafstemning efter den nødvendige beslutning herom er truffet i parlamentet. UP.

I nyhedsudsendelsen Podrobnosti kl. 20.00 på den landsdækkende Tv-station Inter var samme flertalskoordinator Stepan Havrysh kommet ind i studiet for at fortælle den ukrainske befolkning, at man i virkeligheden havde stemt om det forkerte lovforslag og ikke det lovforslag nr. 4105, som var blevet godkendt af forfatningsdomstolen. Derfor, mente han, var en række af flertallets deputerede i sidste øjeblikket blevet i tvivl om, hvad det egentlig var man stemte om. Ifølge Havrysh kan man måske allerede fredag eller i næste uge foretage en omafstemning om forfatningsændringslovforslaget efter at de fornødne procedurer er blevet iagttaget. Indirekte gav Havrysh således parlamentets ledelse skylden for, at man ikke havde fulgt de nødvendige procedurer, efter at flertallet tidligere på dagen var gået med til Oleksandr Moroz' ændringsforslag omkring nogle overgangsbestemmelser.

Følgende fraktioner stemte for: Ukraines Regioner: – 60 for (2 stemte ikke, mens 6 var ikke tilstede), KPU – 58 for (B. Olijnyk var ikke tilstede), "Arbejdets Ukraine - 37 for (1 afstod fra at stemme, mens 4 var ikke tilstede, herunder de indflydelsesrige oligarker, far og søn Derkatj), SDPU: - alle 38 for, SPU -19 for (1 var ikke tilstede), "Folkemagt – 17 for (1 var ikke tilstede), Demokratiske initiativer -16 for (1 var ikke tilstede), Agrarpartiet – 15 for (1 deltog ikke i afstemningen), "Folkets valg – 13 for (1 var ikke tilstede), NDP: – alle 14 for, løsgængere - 6 for (1 var imod, 3 afstod fra at stemme, 1 afholdt sig fra at stemme, mens 13 var ikke tilstede, herunder de indflydelsesrige Oleksandr Volkov og parlamentets næstformand, Oleksandr Zintjenko , UP.

09.04.04. Janukovytj erkender forfatningsreformens nederlag

Premierminister Viktor Janukovytj er skuffet over, at de deputerede ikke formåede at vedtage forfatningsændringerne, hedder det i Janukovytjs kommentar i anledningen af torsdagens afstemning om forfatningsændringsloven, som regeringens pressetjeneste offentliggjorde fredag.

"Det er beklageligt at måtte konstatere, at torsdagens afstemning om forfatningsændringsloven har vist, at det ikke er de statslige men de snævre partiinteresser og visse politikeres ambitioner og surhed, som har taget overhånd. Samtidig viser resultatet af afstemningen, hvor vanskelig og plagsom vejen til den praktiske realisering af Ukraines fremtidige model er", hedder det i Janukovytjs kommentar. Ifølge ham er det "synd, at en del af de deputerede ikke havde nok visdom og fremsynethed".

"De formåede ikke at overvinde konformismen og egoismen, hæve sig op over gruppeinteresserne, uanset de åbenlyst positive resultater, som har bevist rigtigheden i den valgte kurs. Eftersom den koalitionsregering, som er blevet dannet af parlamentsflertallet, med sit arbejde overbevisende har godtgjort rigtigheden af forfatningsændringsforslagene, hvis grundlag er det fælles ansvar under vedtagelsen af beslutningerne og deres udøvelse, samt sikringen af eksistensen af et afbalanceret og ansvarligt styre", fremhæver premierministeren.

"Selvom vores forhåbninger ikke er blevet virkeliggjort, bør vi ikke standse. Jeg er overbevist om, at vi vil opnå et positivt resultat, og vil fortsætte udviklingen af Ukraine og landets omdannelse til en ægte europæisk stat med en vedvarende økonomisk udvikling og et etableret civilsamfund", betonede Janukovytj. UP.


09.04.04. Ny afstemning om forfatningsændringer er ikke mulig

Det lovforslag, som de deputerede stemte om i går, var lovforslag nr. 4105. 

Interfaks-Ukrajina oplyser, at Verkhovna Rada torsdag stemte lige netop om det forfatningsændringslovforslag, der har registreringsnummer 4105. Forvirringen opstod, fordi registreringsnummeret 1674-4, som parlamentsformand Lytvyn havde kundgjort som lovforslagets løbenummer, er lovforslagets nummer i Justitsministeriets statslige registrering.

Om fredagen forklarede Verkhovna Radas apparat til journalisterne, at parlamentet har sin egen interne registrering af lovforslagene. Efter deres optagelse som love indfører Justitsministeriet disse dokumenter i et fælles register under sit eget nummer. Normalt tildeles registreringsnummeret efter forslagets godkendelse. Men efter vedtagelsen af dette lovforslag om den politiske reform, kan man ikke føre ændringer ind i det, og da Lytvyn satte lovforslaget til afstemning refererede han derfor til det nummer, som allerede var registreret i Justitsministeriet. I overgangsbestemmelserne til lovforslag 4105 hedder det bl.a.: "Ændringer af Ukraines forfatning, som indføres ved Ukraines lov af (dato, nummer) "Om ændringer i Ukraines forfatning" træder i kraft...". Her er så uddraget af stenogrammet af Volodymyr Lytvyns indlæg:

"Det jeg nu sætter nu til afstemning, kan vi lige få lidt ro! Er om vedtagelsen i sin helhed af lovforslag "Om ændringer i Ukraines forfatning med præciseringer". Forfatningsændringerne, som indføres ved Ukraines lov af den 8. april 2004, nr. 1674-4 "Om indføring af ændringer i Ukraines forfatning" og træder i kraft fra den dag, hvor den ved det ekstraordinære valg i 2004 valgte præsident indsættes i sit embede". 

Som tidligere omtalt kunne lovforslaget om forfatningsændringer ikke samle det nødvendige flertal om torsdagen, idet 294 deputerede (der skulle 300 stemmer til) stemte for. Parlamentsflertallets koordinator Stepan Havrysh sagde efterfølgende i Tv, at det ikke var det af forfatningsdomstolen godkendte lovforslag nr. 4105, der blev stemt om i torsdags, men derimod "et ukendt lovforslag nr. 1674-4, som ikke var blevet indregistreret i Verkhovna Rada". Obozrevatel.

13.04.04. Medvedchukization proceeds

Mar 11, 2004 05:44

David Zhvania is a Rada deputy and one of Our Ukraine's main financial supporters.

He is also widely considered to be one of the main players in the mysterious recent disappearance of Ivan Rybkin, the former Russian presidential candidate.

In February, Rybkin went missing for several days before turning up in Kyiv. The Prosecutor General's Office has launched an investigation into the events.

Conjuring with Rybkin

Your colleagues in parliament say that you're like David Copperfield, making Rybkin appear and disappear... Could you explain what happened to him in Kyiv?

I had nothing to do with his coming to Kyiv. What happened to him is a complicated story, which I didn't have anything to do with.

I have a good relationship with Rybkin and he asked me to help him when he got here. I'm sure that Rybkin, as a former head of Russia's Security Council, keeps close contacts with the Ukrainian authorities and that it was they who invited him in the first place.

Why do the Ukrainian authorities need Rybkin, who's a friend of Boris Berezovsky, and therefore Putin's enemy?

The Kremlin has always been obsessed by Berezovsky, so the presidential administration has always been obsessed by him too. Kuchma doesn't have such a problem with him. It's the presidential administration [not Kuchma] which curries favor with Russia and complies with anything Russia demands.

Why haven't you been interviewed by the Prosecutor General's Office about the Rybkin affair?

If they bring a law suit, I will go and be interviewed as the law demands. The whole thing was outrageous. A presidential candidate came to Ukraine and Lialiuk [an investigator from the Prosecutor's Office] was waiting for him with a summons. The world has changed! We are living in another country.

Another example of the same thing: what right does the State Security Service (SBU) have to spy on deputies, and to keep track of every step I take? As a taxpayer I want to ask them why they're spending money on an unimportant person like myself. Step outside the door of my office and you'll see dozens of SBU people.

Kuchma was absolutely right. There was a process of de-KGBization, but it was really just a process of Medvedchukization. The SBU today is Medvedchuk's information agency.

Is Medvedchuk involved in the Rybkin affair?

Yes, it all comes back to him.

Zhvania the Monster

Now you are the deputy head of Our Ukraine's headquarters... Is it true that you provide financial support for [Yushchenko's] presidential campaign?

All the fuss about Yushchenko's finances is just Medvedchuk again. He tries to attack Yushchenko financially by discouraging businessmen from supporting Our Ukraine, but he's not going to get anywhere. I don't know of a financial group in Ukraine, or even in Russia, which doesn't want Yushchenko to become president. Yushchenko has no problem with money. If Medvedchuk puts pressure on businesses associated with Our Ukraine, that's just because he wants to get rich himself...

What business do you own now?

I don't own anything anymore. Medvedchuk managed to destroy almost everything I had... KPMG could hardly do as good a job auditing Ukrainian companies as Medvedchuk did; he has information from the Tax Administration, from the SBU, and from lots of informers.

Why is Medvedchuk doing this?

He's trying to demonize me, so that everyone's afraid when they hear my name... He wants everyone from the business elite to think that Yushchenko is financed by Zhvania and Berezovsky. He's wasting his time: everyone, any cooperative or kiosk or plant, will be happy to support Yushchenko. I live in this country...and I would like Ukraine to become a quiet and transparent country.

We are the first generation since the collapse of the USSR which can leave a positive legacy... I want my three daughters to have a happy inheritance... The dominant emotion in Russia today is fear. It's not so bad in Ukraine yet, we're still trying to be individuals.

Citizens of a democratic society have the right to free speech, and the right to choose to do the right thing. If this country doesn't provide these freedoms, people should leave the country, or fight and fall in battle for such a society.

Many of the features of the USSR are still alive in Russia, Kazakhstan has got a Tsar, and Turkmenistan has got Turkmenbashi -- but Ukraine has a chance to become a European country.

Your enemies say that the people around Yushchenko who want to become the new oligarchs are an obstacle to achieving the situation you just described.

Yushchenko does not care about the oligarchs you refer to, or about who takes part in the presidential campaign... He is moving towards his goal.

And how can I be an oligarch when I'm a member of the opposition? I'm offended by being called an oligarch.

Berezovsky was the first person to use the term "oligarch." In an interview in the 1990s he said that the main areas of the [Russian] economy are controlled by financial and industrial groups which also have political influence.

The economic situation in Ukraine is totally different. There can't be oligarchs in Ukraine, as we don't export oil, or gas, or nickel, or aluminum. And there's no way that oligarchs could emerge now. What we have in Ukraine are people who steal from the budget, and people who are engaged in conventional business.

I don't quite understand what's happening at the moment. Kuchma's power has been passed to the Medvedchuk family.

Medvedchuk is aggressive because he's a nasty piece of work. I don't understand why Kuchma allowes Medvedchuk to make enemies for him... Medvedchuk thinks that everything's perfect: the president of the country is his roof.

This interview, by Serhy Leshchenko, was first published on Ukrainska Pravda, March 7.

UAN Staff Writer
United Kingdom, 17 March 2004

13.04.04. Copy of text of The European Parliament resolution concerning Ukraine

P5_TA-PROV(2004)0185

The European Parliament,

bullethaving regard to its previous resolutions on Ukraine,
bullethaving regard to the Partnership and Cooperation Agreement (PCA) between the European Union and Ukraine, which entered into force on 1 March 1998,
bullethaving regard to European Council Common Strategy 1999/877/CFSP on Ukraine, adopted by the European Council in Helsinki on 11 December 1999,
bullethaving regard to the Joint Statement of the Ukraine-European Union Summit of 7 October 2003,
bullethaving regard to the Declaration by the Presidency on behalf of the EU on proposals for constitutional change in Ukraine of 29 January 2004,
bullethaving regard to the Resolution of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on the political crisis in Ukraine, adopted on 29 January 2004,
bullethaving regard to the Final Statement and Recommendations of the EU-Ukraine Parliamentary Cooperation Committee of 16-17 February 2004,
bullethaving regard to its resolution of 20 March 20033 on Wider Europe,
bullethaving regard to Rule 50(5) of its Rules of Procedure,
  1. whereas the Wider Europe - Neighbourhood policy of the EU recognises the importance of Ukraine as a country with deep historical, cultural and economic links to the Member States of the EU,
  2. having regard to the ongoing preparation by the Commission of the Action Plan due to be ready in spring 2004, which should include proposals aimed at encouraging the political and institutional reforms which will enable Ukraine to integrate progressively in EU policies and programmes,
  3. pointing out that a genuine and balanced partnership can only develop on the basis of shared common values with regard, in particular, to democracy, the rule of law and respect for human and civil rights,
  4. whereas poor prison conditions, arbitrary detention and excessively long periods of pre- trial detention in Ukraine remain serious problems,
  5. whereas freedom of expression in Ukraine is coming under further threat, and an increasing number of serious violations against independent media and journalists are taking place, such as direct pressure and intervention from official services against certain media, arbitrary administrative and legal actions against television stations and other media outlets and harassment of, and violence against, journalists,
  6. whereas, recently, broadcasts by Radio Liberty have been stopped by the new management of privately owned Radio Dovira, the largest opposition newspaper Silsky Visti has been prosecuted and the authorities have launched a campaign against the Fifth Channel, thereby raising fears on the part of the opposition of further government interference in the freedom of the press,
  7. whereas recent constitutional changes having a serious impact on democratic institutions in Ukraine have been partially modified by the Ukrainian Parliament following the opposition's demand for annulment of an earlier irregular parliamentary vote,
  8. whereas the Constitutional Court's ruling on the recent constitutional reforms has shown the vulnerability of the independence of the judiciary in Ukraine,
  9. Calls on the Ukrainian authorities to improve prison conditions and end arbitrary detention and excessively long periods of pre-trial detention;
  10. Calls on the Government of Ukraine to respect freedom of expression and undertake sustained and effective measures to prevent and punish interventions against free and independent media, arbitrary administrative and legal actions against television stations and other media outlets and harassment of, and violence against, journalists;
  11. Expresses its concern at the recent closure of the newspaper Silsky Visti, the jamming of Radio Liberty broadcasts and the campaign against the Fifth Channel;
  12. Calls on the Government of Ukraine to clarify allegations that its secret service was instructed to spy on journalists and Ukrainian and foreign politicians in their respective home countries in order to discourage them, if necessary, from continuing to take up human rights issues in Ukraine;
  13. Calls on the Ukrainian Government to make every effort to clarify the suspicious circumstances surrounding the death of journalist Yuriy Chechyk and of the other high-profile journalists who have been victims of road accidents or death in bizarre circumstances;
  14. Calls on the Government of Ukraine to combat alleged illegal trafficking in human organs, parts of organs and tissue, as well as illegal trafficking in human beings, especially children;
  15. Takes note of the rejection by the Ukrainian Parliament of part of the draft law on amendments to the Constitution of Ukraine and the efforts of the opposition in this respect;
  16. Believes that the legitimacy of constitutional change should be derived from genuine public support for its aims and encourages Ukraine to respond positively to the offer by the European Commission for Democracy through Law (Venice Commission) of further cooperation in the field of constitutional reforms;
  17. Recalls that it lies within the sovereign power of the Ukrainian authorities - as it would in the case of their counterparts in any European Union Member State - to propose to the national representatives a constitutional reform meeting the legal requirements in force and pursuing an objective of rationalisation and transparency of the State's public services, given that its possible adoption would not make it impossible practically for there to be a change in power at the level of head of State or government;
  18. Urges the Commission to step up TACIS democracy programmes so as to strengthen civil society and independent media and support the consolidation of democratic institutions;
  19. Urges the Council and Commission to monitor closely the situation in Ukraine, to take an active part in the run-up to next autumn's presidential elections and to support a joint action with the OSCE/ODHIR and the Council of Europe;
  20. Calls on the Ukrainian authorities to make a formal commitment to hold October's forthcoming presidential elections in conditions of the greatest possible transparency;
  21. Recalls the open invitation to observe the presidential elections in October, communicated personally by the Ukrainian President to Members participating in the recent meeting in Kiev of the Delegation for Relations with Ukraine;
  22. Instructs its President to forward this resolution to Council, the Commission, the Secretary General of the Council of Europe, the Secretary General of the OSCE/ODHIR and the Government and Parliament of Ukraine.

Source: © http://www.europarl.eu.int/ EUROPEAN PARLIAMENT: Texts adopted at the sitting of Thursday 11 March 2004

14.04.04. Ukrainere taget som gidsler i Irak ved en fejltagelse

Det var en misforståelse, da otte medarbejdere ved firmaet "Interenergoservice" blev taget som gidsler i Irak. Det oplyste selskabets administrerende direktør Oleksandr Abramov tirsdag til Interfaks. "Det jeg har fået at vide er, at de blev bortført ved en fejltagelse", fremhævede Abramov, idet han henviste til en af sine medarbejdere, som havde været blandt gidslerne. Som bekendt var de fem af gidslerne ukrainske statsborgere (de resterende tre var russiske, red.).

"De løsladte gidsler har det tilfredsstillende, og de blev ikke udsat for nogen overgreb, mens de var tilfangetaget", oplyste Abramov. Han fremhævede, at man i øjeblikket er ved at se på spørgsmålet om evakueringen af de medarbejdere ved "Interenergoservice", som ønsker at forlade Irak.

Samtidig sagde Abramov, at energiministeriet i Irak har bedt selskabet "Interenergoservice" om ikke at indstille sit genopbygningsarbejde i Irak. "Ministeriet har tildelt vores medarbejdere sikkerhedsvagter", fremhævede den administrerende direktør. Samtidig oplyste lederen af den qatarske satellit Tv-kanal Al-Jazeera's Moskva-bureau Akram Khazam, at det godt kunne skyldes en misforståelse, at medarbejderne ved det russiske selskab "Interenergoservice" blev taget som gidsler.  "Det var en fejl. De havde troet, at der var tale om borgere fra vestlige lande", sagde Khazam. Han oplyste endvidere, at de løsladte gidsler ikke havde lidt fysisk overlast. "De har det udmærket. Man lod dem være i fred", fremhævede lederen af bureauet. Ifølge ham havde de ukendte gidseltagere holdt gidslerne i en af lejlighederne i en boligkompleks i Bagdad.

Tidligere havde Khazam oplyst, at han havde modtaget oplysningerne om gidslernes frigivelse fra lederen af det irakiske kommunistpartis sikkerhedsafdeling. "Og nu er han på vej til et møde med de befriede gidsler, som allerede befinder sig hjemme", sagde journalisten. På spørgsmålet om, hvilken forbindelse Iraks kommunistparti har til situationen, svarede Khazam: "Man kan sige, at de har ført forhandlinger med gidseltagerne".

Samtidig oplyste en diplomatisk kilde tirsdag til Interfaks, at de gidseltagere, som havde taget otte medarbejdere ved det russiske selskab "Interenergoservice" til fange, løslod dem uden at fremsætte nogen som helst betingelser. "Gidselstagerne løslod dem selv uden at fremsætte nogen som helst krav eller betingelser, fx løsesum. De satte de tilfangetagne medarbejdere ved "Interenergoservice" i en taxa, som kørte de tidligere gidsler ind til en børnehave i Bagdad-bydelen Dora, hvor gidseltagningen havde fundet sted", oplyste kilden. Ifølge kilden lever dusinvis af medarbejderne ved "Interenergoservice" på denne børnehaves territorium. De arbejder med genopbygningen af kraftværket i Dora.

Ifølge kildens oplysninger har ingen i Irak endnu påtaget sig ansvaret for gidseltagningen. Interfaks-Ukrajina. UP.

14.04.04. Havrysh har ikke helt opgivet at lave en omafstemning om forfatningsændringerne

Flertallets fraktioner vil måske kræve en omafstemning om forfatningsændringslovforslaget, men kun hvis KPU og SPU vil bakke op om det. Det siger flertallets politiske koordinator Stepan Havrysh i et interview med UP.

"Vi går ud fra, at det ikke var lovforslag nr. 4105, der blev sat til afstemning i torsdags", bemærkede Havrysh og tilføjede, at flertallet endnu ikke har bestemt sig for, om man vil kræve en omafstemning. "Det giver kun mening, hvis det er et krav ikke alene fra flertallets side, men fra hele forfatningskoalitionen, som KPU og SPU indgår i. Hvis det bliver en fælles beslutning, så er en omafstemning mulig. Men hvis det kun bliver flertallet, så er den udsigtsløs", tilføjede han.

Havrysh minder om, at Verkhovna Radas resolution forbød at føje ændringerne til lovforslagsteksten. Han mener, at da Volodymyr Lytvyn satte forfatningsændringslovforslaget med Moroz' ændringer til afstemning "blev parlamentsformanden til gidsel af koordinationsrådet, som havde godkendt beslutningen herom". "Men koordinationsrådet havde overtrådt sin kompetence", er Havrysh overbevist om. Han siger, at de deputerede kan henvende sig til forfatningsdomstolen omkring forløbet i torsdags. Han vil heller udelukke, at man inden præsidentvalget vil kunne behandle et andet forfatningsændringsforslag. "Det er bestemt en mulighed. Vi kunne godkende det foreløbigt i indeværende session, for herefter endeligt at godkende det på den næste session i september", tilføjer Havrysh.

Ifølge Havrysh bør man nu finde ud af, hvorfor det netop var en række af flertallets deputerede, der ikke støtte forfatningsændringsforslaget. "Var det pga. forholdstalsvalget, pga. det bindende mandat, eller var det fordi, at man havde sat et forfatningsændringsforslag med ændringer til afstemning?"

Som bekendt gentog SPU's leder Oleksandr Moroz i tirsdags endnu engang nødvendigheden af at få vedtaget forfatningsændringerne inden præsidentvalget. UP.

15.04.04. USA vil bruge 13 mill. $ på præsidentvalget og parlamentsvalget

I løbet af de kommende to år vil USA's agentur for international udvikling (USAID) tildele Ukraine 13 mill. $ til valgprojekter. Det sagde USAID's administrator, Andrew Natsios på en pressekonference i Kiev. Ifølge ham vil pengene blive anvendt til gennemførelsen af en monitorering af valgprocessen, styrkelsen af de politiske partiers potentiale samt hjælp til Den centrale Valgkommission. USAID har tilbudt Den centrale Valgkommission to valgprojekter til en samlet sum af 10 mill. $. Et af projekterne går ud på at uddanne medarbejderne ved valgkommissionerne, mens det andet projekt tager sigte på at styrke NGO'ernes rolle i valgprocessen.

USAID's leder understregede, at USA ikke ville gøre sit fortsatte samarbejde med Ukraine afhængigt af, hvem der bliver præsident i oktober 2004. "Det er jeres land, og det er op til jer, hvem I vil vælge som præsident", fremhævede han. Samtidig vil den amerikanske administration ifølge Natsios holde øje med valgets gennemsigtighed og overholdelsen af de demokratiske standarder. "For os er det ikke spørgsmålet om, hvem der bliver præsident, som hvordan det sker, der er vigtigt", sagde Natsios og tilføjede, at det ukrainsk-amerikanske samarbejde kan blive forværret i tilfælde af overtrædelser under valgprocessen. Desuden påpegede han, at USA via sine valgprojekter vil prøve at medvirke til et gennemskueligt valg. "Vores opgave består i at styrke de demokratiske institutioner, så jeres valgproces bliver gennemskuelig, ærlig, retfærdig og åben", betonede repræsentanten for USAID.

USAID er en statslig amerikansk institution, som udmønter statslige programmer for teknisk bistand til udviklingslande. Siden 1992 har agenturet arbejdet i Ukraine og har i løbet af disse år ydet støtte til en sum af i alt 1,9 mia. $. I den periode er der blevet indregistreret 702 amerikanske tekniske støtteprojekter. I dag pågår realiseringen af 82 projekter til en samlet sum af 343 mill. $, hvoraf de 44 bliver finansieret gennem USAID. I 2003 har agenturet tildelt Ukraine 85 mill. $, og i 2004 er budgettet blevet skåret ned til 58 mill. $. UNIAN. UP.

15.04.04. Janukovytj opstillet som de demokratiske kræfters præsidentkandidat

Lederne af de fraktioner og grupper af deputerede samt de politiske partier, som indgår i den regerings-parlamentariske koalition, har på et møde i onsdags med deltagelse af præsident Leonid Kutjma besluttet at stille premierminister Viktor Janukovytj op som deres fælles præsidentkandidat ved valget i 2004. Det oplyste parlamentsflertallets koordinator Stepan Havrysh efter mødet. Ifølge ham var Janukovytj også tilstede under mødet i den regerings-parlamentariske koalition.

"Der blev ikke ført lange diskussioner, men alle var enige om, at Ukraines premierminister Viktor Fedorovytj Janukovytj bør være denne kandidat", sagde flertallets koordinator. Desuden aftalte lederne af fraktioner og grupper ifølge ham også, at kandidatens program skal være afslutningen af den politiske reform i Ukraine og gennemførelsen af forfatningsændringer. På mødet vedtog man også en beslutning om nødvendigheden af at fortsætte og få afsluttet den politiske reform i Ukraine.

Mødet havde deltagelse af lederne af følgende fraktioner og partier - Ukraines agrarparti, NDP, Regionernes parti, de politiske partier af industriledere og erhvervsfolk og "Arbejdets Ukraine", SDPU (o), samt deputeret-grupperne "Demokratiske initiativer", "Folkets valg" og "Folkemagt".

Beslutningen om opstillingen af en fælles kandidat blev truffet i henhold til den politiske aftale mellem lederne af parlamentets fraktioner, grupper og partier af den 18. februar 2004, fremhævede Havrysh. Præsidentvalget finder sted den 31. oktober 2004. Interfaks-Ukrajina. UP.

15.04.04. Kutjma regner med, at forfatningsreformen går igennem

Ukraines præsident Leonid Kutjma er overbevist om, at forfatningsreformen i landet vil blive gennemført inden det kommende præsidentvalg. "Jeg er sikker på, at forfatningsreformen uomgængeligt vil blive gennemfør inden præsidentvalget", sagde Kutjma i et eksklusivt interview med nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina i onsdags.

Da han blev bedt om at kommentere den situation, som opstod omkring gennemførelsen af den politiske reform, fremhævede præsidenten, at der er flere årsager til, at parlamentet ikke fik samlet det nødvendige flertal for godkendelsen af forfatningsændringslovforslaget.

"Da jeg nøje gennemgik afstemningsresultatet, blev jeg endnu engang overbevist om, at det er partier der skal virke i politik og ikke nogle løse sammenslutninger af deputerede, også selvom de betegner sig som fraktioner. Fordi de virkelige partifraktioner udviste konsekvens og ansvarlighed", sagde Kutjma. "Reformernes opponenter, deres opførsel og deres argumentation beviser endnu engang: når Ukraines demokratiske fremtid er på den ene vægtskål, mens magtens spøgelse er på den anden, så vælger de ganske kynisk magtens spøgelse og handler ud fra princippet "alt eller intet", idet de fuldstændig ignorerer det forhold, at det ikke alene er dem, som risikerer at forsvinde, mens også den ukrainske stat", sagde præsidenten. Samtidig udtrykte han håb om, at "disse personer endnu vil besinde sig og komme til fornuft".

"Jeg har sikkert heller ikke gjort alt der var muligt, men jeg er fortsat en brændende tilhænger af reformen. Ukraine har brug for den, og ikke kun Ukraine. Man kan ikke fortsætte med at have en permanent konfrontation mellem magtens grene. I ved godt, hvor meget det har hæmmet hele magtsystemet i de senere år", sagde Kutjma.

"Derfor er reformen tidens løsen, og et akut behov for at sikre en stabil økonomisk udvikling og etableringen af Ukraine som en demokratisk retsstat med en klart defineret opdeling af magten og et system af modvægte", understregede Kutjma.

For forfatningsændringslovforslaget stemte 294 deputerede, mens det nødvendige antal er 300. Interfaks-Ukrajina. UP.