28.06.02. Ukraine gør klar til topmødet i København
27.06.02. Ukraine skal selv kæmpe for EU og NATO-medlemsskab
27.06.02. PACE vil have international Gongadze-kommission
26.06.02. Kutjma anses for at være en "bad guy"
26.06.02. Request to seek extradition of alleged death-camp guard from U.S.
26.06.02. 6. EU-Ukraine topmøde den 4-5. juli i København
25.06.02. Ukraine vil genforhandle flådeaftale med Rusland
25.06.02. Pressekonference i Strasbourg med Gongadzes enke
25.06.02. Ukraine vil ind i NATOs Membership action plan
24.06.02. Dr. Zbigniew Brzezinski: "Ukraine is Not Russia."
24.06.02. CIUS Open letter to Ukrainian historians
24.06.02. Ukraine/Russia: Plan To Reconcile Versions Of History Causing Concern
21.06.02. "Et samlet Ukraine" er blevet til syv fraktioner
20.06.02. Donetsk-klanen mod Kyiv-klanen
20.06.02. Gongadze-film vist i det amerikanske Senat
19.06.02. Den radikale opposition kritiserer Kutjma
19.06.02. Præsidentens tilhængere er parate
19.06.02. Kutjma holdt tale til parlamentet
18.06.02. Kutjma forbereder stort propagandafremstød
17.06.05. Medvedtjuks udnævnelse set med russiske øjne
17.06.02. Styret forsøger at befæste magtpositioner
17.06.02. Irak åbner en ambassade i Kyiv
17.06.02. FN: Ukraine har ikke solgt radarsystemer til Irak
 
 

17.06.02. FN: Ukraine har ikke solgt radarsystemer til Irak

FNs generalsekretær, Koffi Annan, har sendt et officielt brev til den ukrainske udenrigsminister, Anatolij Zlenko, som indeholder resultatet af den efterforskning, som FN har foranlediget, efter at en række massemedier havde offentliggjort oplysninger om, at det officielle Kyiv havde medvirket til det ulovlige våbensalg til Irak i strid med FNs sanktioner, skriver korrespondent.net.
    Som det fremgår af generalsekretærens brev, så har en grundig undersøgelse ikke afsløret noget, der kunne give anledning til at tale om Ukraines illegale salg af våben og militærudstyr til Irak, oplyser det ukrainske udenrigsministerium.
    Derudover er FNs monitoring-, kontrol- og inspektionskomite i Irak ikke i besiddelse af informationer om, at denne eller hin stat eller organisation har fremsat beskyldninger af denne art mod Ukraine.
    Ukrainerne har selv anmodet Koffi Annan om at gennemføre en efterforskning.
    På en briefing i Washington den 21. maj fortalte Mykola Melnitjenko om det illegale våbensalg til Irak og sagde, at det ukrainske sikkerhedspolitis tidligere chef Leonid Derkatj var en nøglefigur i organiseringen af de illegale leverancer. For at underbygge sin påstand citerede Melnitjenko et brudstykke fra de optagelser, som han havde lavet i Ukraines præsidents kontor, hvori Leonid Derkatj "rapporterer" til Leonid Kutjma om salget af radarsystemet "Koltjuga" til Irak.
    Midt i maj oplyste USAs udenrigsminister Colin Powell, at George Bush's administration "ikke har beviser" på, at Ukraine har leveret våben til Irak. Powell sendte et brev til udenrigsminister Anatolij Zlenko, hvori han bekræftede, at Ukraine overholder FNs Sikkerhedsråds sanktioner overfor Irak.
    I april offentliggjorde internet-avisen "Ukrajinska Pravda" en udskrift af samtalen om leverancerne af systemet "Koltjuga" til Irak, som fandt sted den 10. juli 2000 mellem præsident Leonid Kutjma og lederen af selskabet "Ukrspetseksport", Valerij Malev, skriver Ukrajinski Novyny. Systemet er i stand til at spore fjendtlige mål i luftrummet.
    Optagelsen blev lavet af præsidentens tidligere livvagt Mykola Melnitjenko.
    I maj oplyste Melnitjenko, at han under et retsmøde i USA den 11. april overgav USAs justitsministerium optagelser, som vidner om, at Kutjma havde været involveret i våbensalg til Irak.
    Fra officielt ukrainsk side har man hver gang afvist muligheden af, at Ukraine overhovedet har leveret våben til Irak, skriver korrespondent.
    Ifølge tidligere parlamentsmedlem Oleksandr Zhyr afslører dele af Melnitjenkos bånd, at CIA havde kendskab til operationen, og at Leonid Derkatj havde fået grønt lys fra CIA. Det kan være forklaringen på, at amerikanerne ikke har nogen interesse i, at sagen skal komme for en dag, da den kunne svække det amerikanske argument for Irak som en del af "ondskabens akse".
 

17.06.02. Irak åbner en ambassade i Kyiv

Iraks ambassadør i Rusland, Muzhir ad-Duri, har afsluttet sin mission i Moskva og drog lørdag afsted til den ukrainske hovedstad Kyiv, oplyser Interfaks-Ukrajina ifølge UP.
    Forleden dag oplyste han, at han efter næsten to års arbejde som ambassadør i Moskva er blevet udstationeret i Kyiv, hvor han skal åbne og stå i spidsen for den irakiske diplomatiske mission.
    Iraks nye ambassadør i Rusland, Abbas Halaf, vil som foreventet indtræde i sit embede i Moskva ved udgangen af juni, oplyser den irakiske ambassade til Interfaks-Ukrajina.
 

17.06.02. Styret forsøger at befæste magtpositioner

Viktor Jusjtjenko, der er leder af partiblokken "Vores Ukraine" har kaldt udnævnelsen af SDPU (o)-lederen, Viktor Medvedtjuk, til stabschef for Ukraines præsident for en befæstelse af styrets position og en revision af resultatet af parlamentsvalget den 31. marts, oplyser Ukrajinski Novyny ifølge korrespondent.net.
    I en kommentar til udnævnelsen af Medvedtjuk til hans nye post udtaler Jusjtjenko, at "det er en revision og en styrkelse af de strukturer, som egentlig blev valgets outsidere".
    Udtalelsen faldt den 14. juni i forbindelse med åbningen af en kongres for ukrainske landmænd.
    Ifølge Jusjtjenko betyder udnævnelsen af Medvedtjuk en svækkelse af demokratiet i landet. Han tilføjede dog,  at "Vores Ukraine" fortsætter med at forhandle med alle Verkhovna Radas fraktoner, inklusive SDPU (o), om dannelsen af en koalition og et flertal.
    Ifølge visse politologer betyder udnævnelsen af Medvedtjuk til posten som præsidentens stabschef, at Viktor Jusjtjenkos chancer for at blive premierminister mindskes.
    Den 12. juni 2002 udpegede Leonid Kutjma Viktor Medvedtjuk til formand for sin administration ved at udstede et dekret herom. Posten har stået ledig siden den tidligere stabschef, Volodymyr Lytvyn, blev valgt ind i parlamentet og siden valgt til parlamentets formand.
    Lederen af kommunisterne, Petro Symonenko, kritiserer udnævnelsen af Medvedtjuk som præsidentens stabschef og siger, at Medvedtjuk ikke vil kunne ændre noget som helst i præsidentadministrationens politik. Parlamentets formand, Volodymyr Lytvyn, er derimod af den opfattelse, at præsidenten har truffet den rigtige beslutning, som vil medvirke til at styrke relationerne mellem de forskellige af magtens grene.
    Folkedeputeret Jurij Lutsenko, som er sekretær for Socialistpartiets politiske råd, udtaler, at præsident Leonid Kutjma har udpeget SDPU (o)-lederen Medvedtjuk til stabschef for at sikre, at styrets kandidat løber af med sejren ved det kommende præsidentvalg i 2004.
 

17.06.05. Medvedtjuks udnævnelse set med russiske øjne

I den russiske hovedstad tog man imod udnævnelsen af Viktor Medvedtjuk til posten som leder af den ukrainske præsident, Leonid Kutjmas, administration med interesse, oplyser Radio Liberty's Moskva-korrespondent, Vitalij Portnikov. Udnævnelsen faldt i øvrigt sted på Ruslands uafhængighedsdag, den 12. juni.
    Viktor Medvedtjuk er en kendt skikkelse i den russiske politiske elite, og det er ikke kun fordi lederen af det ukrainske socialdemokrati har forbindelser med førende russiske politikere. Som bekendt benyttede socialdemokraterne sig under valgkampen af de kendte moskovittiske politiske teknologer (en slags spindoctorer, red.) Gleb Pavlovskij og Marat Gelman.
    Gleb Pavlovskij samarbejder med den russiske præsidents stabschef, Aleksandr Voloshin. Så i dag kan man sige, at denne russiske politiske teknolog kender hele to stabschefer - ham der leder Vladimir Putins administration og ham der leder Leonid Kutjmas administration.
    De moskovittiske politiske teknologer, som arbejdede for Viktor Medvedtjuk og hans parti under valgkampen, påpeger, at dette er den for Rusland bedst tænkelige kandidat til posten som Ukraines præsident, og at Moskva bør gøre alt for at netop Viktor Medvedtjuk skal blive Leonid Kutjmas efterfølger. Nu hvor Medvedtjuk står i spidsen for den ukrainske præsidents administration, påpeger man i Rusland, at selv hvis Viktor Medvedtjuk ikke bliver Ukraines tredje præsident er det indlysende, at det hverv han får i opdrag i kraft af sit nye embede, har mange lighedspunkter med de opgaver, som hans russiske vis-a-vis, Aleksandr Voloshyn, står ovefor.
    Som bekendt blev Aleksandr Voloshin udpeget til den russiske præsidents stabschef af Boris Jeltsin dengang, da spørgsmålet om arvefølgen i Den russiske Føderation var højaktuelt. Aleksandr Voloshin løste denne opgave fortrinligt. Den ret ukendte politiker Vladimir Putin blev udnævnt til ny præsident for Den russiske Føderation, og det er fortsat ham, der i dag sikrer såvel de politiske som de oligarkiske interesser hos den tidligere russiske præsident Boris Jeltsins nærmeste omgivelser. Og en sådan variant af arvefølgen, hvor den tidligere præsident forbliver en af de største autoriteter i det politiske liv, vil uden tvivl være noget, som falder i Leonid Kutjmas smag.
    Men for at gentage det russiske tronskiftemodel i Ukraine har man brug for en hård negl, som ikke vil tænke nærmere over sejrens pris. Ifølge de russiske iagttagere er Viktor Medvedtjuk netop en sådan person. Desuden fremhæver velunderrettede kilder i den russiske hovedstad, at man i Moskva altid vil kunne lave en aftale med Medvedtjuk. Så hans udnævnelse til leder af den ukrainske præsidents administration skal øge de russiske muligheder på den ukrainske politiske scene, siger Radio Libertys Vitalij Portnikov.
 

18.06.02. Kutjma forbereder stort propagandafremstød

Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har ifølge internetavisen UP lige udstedt en på sin vis unik forordning, som pålægger Kinakhs regering inden den 1. juli at sikre en massiv udbredelse af præsidentens tale til Verkhovna Rada i den ukrainske offentlighed.
    I en kommentar skriver UP, at Ukraines borgere efter Kutjmas tale til parlamentet formentlig overalt vil kunne se billeder af missilproducenten som blev politiker og forsøge at forstå dybden i hans opfindsomme planer for det kommende årti: "Vi skal være parate til at gå ligeså meget ind i NATO, som Alliancens medlemslande vil være parate til det". Eller også vil de i deres brevkasser finde teksterne til de nye sange "Om det allervigtigste". At den gamle udgave af Kutjmas statsbygningsprojekt, som blev offentliggjort op til valget i 1999, er havnet på lossepladsen, kan man slutte efter et besøg på hjemmesiden kuchma.org, som en gang rummede præsidentens "Bog". I dag er denne hjemmeside blevet overdraget til et bureau for kontaktannoncer.
    De, som har lagt mærke til præsidentens seneste budskab til parlamentet, har kunnet notere sig, at det mildest talt ikke fremkaldte noget særlig påstyr. Det var ellers ærgeligt, fordi manden i det 9. år af sin embedsperiode omsider har fået udarbejdet noget, der ligner en handlingsplan, men taler for døve øren.
    Forordningen "Om tiltag omkring den organisatoriske og propagandistiske sikring af realiseringen af opgaver, som følger af Ukraines præsidents budskab til Ukraines Verkhovna Rada" står det hele skrevet sort på hvidt.
    Således skal præsidentens budskab til Verkhovna Rada være trykt i et "masseoplag" inden den 1. juli. Bogen fylder 72 sider.
    Regeringen, præsidentens administration, guvernørerne, Krims og Kievs ledelse er ansvarlige for, at hovedteserne i præsidentens program bliver belyst i de centrale og lokale massemedier, men kun efter gennemførelsen af "opklarende arbejde" med journalisterne. Ideen er rørende enkel: i juli tager parlamentet på ferie og frigør dermed informationsrummet, som man vil kunne udfylde med præsidentens teser. Desuden åbner der sig i den kommende tid en alternativ vej til indbyggernes hoveder: via de papirsolhatte, som man om sommeren blandt andet plejer at bruge aviserne til. Derfor bør badegæster og sommerhusejere udvise agtpågivenhed og holde øje med, hvad de tager på hovedet!
    Medvedtjuk, Kinakh og andre kammerater skal formidle meningen med præsidentens budskab for derefter at sikre "en systematisk analyse" af, hvordan de lokale organer opfylder  Kutjmas "ti-årsplan". "I den afrapporterede periode er byen Kryzhopil blevet 48% eurointegreret, udbygget de økonomiske relationer til Rusland med 32%, udviklet det indre marked med 15% og taget to skridt i forhold til fremskridtet i den videnskabelig-tekniske proces".
    Til forskel fra nabolandet Rusland, hvor man skriver børnebøger om drengen Volodja (ikke Uljanov (Lenin), men Putin), vil Kutjmas læresætninger i Ukraine blive en del af voksenundervisningen. I løbet af september-oktober-november skal skolebørn, elever på tekniske skoler og studerende introduceres for "kutjmismen" under samfundsvidenskabelige underviseres kyndige vejledning, næsten ligesom i de gode gamle dage. Regeringen har fået pålæg om inden den 1. juli at udarbejde metodiske materialer, som skal påvirke den "nye generaton".
    Præsidentens europæiske valg er desuden genstand for en videnskabelig analyse. Det nationale videnskabernes Akademi er i hvertfald blevet pålagt i oktober at drøfte "de konceptuelle grundpiller" i præsidentens budskab og afholde en videnskabelig konference i Jalta om den europæiske og den euroatlantiske integrations problemer.
    Men Kutjmas storslåede planer kan og bør ikke alene være forbeholdt 48 millioner af Jordens indbyggere. I henhold til præsidentens ide skal "kutjmiseringen" også finde anvendelse på resten af de 6 milliarder. De kan vente sig følgende efter sommerferien. Ordret citeret: "Inden den 1. september 2002 skal man organisere en udbredelse af Ukraines præsidents budskab i udlandet gennem Ukraines diplomatiske repræsentationer i udlandet og de udenlandske staters diplomatiske repræsentationer i Ukraine og i løbet af 2002 at sørge for at formidle hovedprincipperne i budkabet i disse stater og deres repræsentationer".
    Det er regeringen der skal aflægge beretning overfor præsidenten vedrørende opfyldelsen af "ti-års planen", mens præsidentens administration er pålagt en kontrolfunktion. I forbindelse med, at sidstnævnte fornylig har fået en seriøs socialdemokratisk formand, får man lyst til at hjælpe regeringen med at udfærdige posters og reklameindslag, for der er næsten ingen tid tilbage til deadline den 1. juli. Man kan fx gøre følgende: rundt om præsidentens viljestærke ansigt kan man anbringe en tekst: "Udvis karakterfasthed - læs Kutjma" (En parodi på Medvedtjuks slogan under valgkampen "Udvis karakterfasthed - stem på Medvedtjuk", red.). Eller også kan man med udgangspunkt i det sociale karakter af præsidentens gamle politik på nye flasker udarbejde et slogan: "2002 er socialkutjmokratiets år". Man kunne også lave en fotosession med Oksana Martjenko: "en smuk kvinde læser Kutjmas budskab til parlamentet".
    Men hvis man skal snakke alvorligt, så er den af "kutjmokraterne" planlagte propagandakampagne endnu et bevis på den frygtelige socio-politiske forrådnelse i Ukraine. I normale lande (eller bare dem, som Ukraine normalt sammenligner sig med) er præsidentens henvendelse til parlamentet en Begivenhed. George Bush udpeger "ondskabens akse", - og hele verden holder øje med det for slet ikke at tale om Staterne. Vladimir Putin "klarer" udenrigspolitikken og indenrigspolitikken i et par sætninger - og de russiske massemedier tæller, hvor mange sekunder hans tale varede.
    Hvad gør vi? Parlamentsmedlemmerne vil gerne se præsidenten live; men han sender en "afkodning" af sin tale. Børn bliver mod deres vilje "spækket" med budskabet - og det vil en gang for alle fratage dem lysten til at beskæftige sig med landets skæbne, især fordi at børnene som regel er inde i, hvordan deres forældre forholder sig til det politiske liv. Hvor mange voksne støtter Kutjmas kurs - 9,2%. Her vil ingen PR-kneb hjælp - der skal langt mere radikale midler til, skriver UP.
 

19.06.02. Kutjma holdt tale til parlamentet

"Alene det, at præsident Kutjma mødte op i Verkhovna Rada personligt", for at tale til parlamentet, "vidner om, at han anser sig selv som sejrherre i spillet om, hvem der skal være parlamentsformand og anser visse politiske partier for at være de tabende", - sagde medlem af fraktionen "Vores Ukraine", Mykola Tomenko i en kommentar til UNIAN, skriver UP.
    Ifølge politologen har Kutjma med sin tale slået en streg over muligheden for underskrivelsen af en fælles aftale, som ville have betydet en delvis beskæring af hans beføjelser til fordel for regeringen eller parlamentet, fordi han sagde, at han tværtimod kræver en forøgelse af sine beføjelser med henblik på, at han kan opløse parlamentet, såfremt det ikke kan danne et flertal.
    Derfor kan man ifølge Tomenko ikke længere håbe på en fornyelse af magtsystemet i Ukraine.
    Han er overbevist om, at præsidenten reelt talte "det ultimative sprog og ikke kompromisets sprog", og så længe det bliver ved, vil der ikke være nogen aftaler mellem parlamentet og præsidenten.
 

19.06.02. Præsidentens tilhængere er parate

"Opfyldensen af alle de positioner, som præsident Kutjma talte om i sit budskab til Verkhovna Rada, "vil alene afhænge af os: ukrainerne, Verkhovna Rada, præsidenten, regeringen og de lokale magtorganer", sagde medlem af fraktionen "Jedyna Ukrajina" Serhij Tihipko.
    "Vi vil kunne føre dem ud i livet, når nu det er lykkedes for andre lande. Dertil har vi alt hvad der kræves - vi er ikke mindre intelligente og har nok kløgt til at gøre det", citerer UNIAN ham ifølge UP.
    Formanden for parlamentets udvalg for byggeri, transport og kommunikation, Valerij Pustovojtenko, ("Jedyna Ukrajina") mener, at man ikke vil kunne realisere det langsigtede program for Ukraines socio-økonomiske udvikling uden en politisk konsolidering.
    I en kommentar til præsidentens budskab i Verkhovna Rada betegnede han talen som "indholdsrig". Samtidig påpegede udvalgsformanden, at realiseringen af de ideer, som er indarbejdet i dokumentet, godt kan tage lang tid. Ifølge ham har Ukraine behov for et langsigtet program for en socio-økonomisk udvikling, som præsidenten skal godkende.
    Pustovojtenko understregede, at en af de vigtigste problemer i Ukraine er fraværet af en politisk konsolidering i samfundet, regeringen og parlamentet. Efter hans bedste overbevisning er det hovedproblemet, som man nødvendigvis må arbejde på. Ifølge den tidligere premierminister er en afstemt indsats i hele den udøvende magt og den lovgivende magt betinget af en stabilitet og konsolidering af regeringens og parlamentets arbejde.
    "Der bør være et enigt team, som har det politiske flertal", - oplyser Interfaks-Ukrajina.
 

19.06.02. Den radikale opposition kritiserer Kutjma

Julia Tymoshenkos fraktion i parlamentet offentliggjorde tirsdag en erklæring, hvori man redegjorde for, hvorfor fraktionens deputerede ikke kan være tilstede i Verkhovna Rada under Ukraines præsident Leonid Kutjmas årlige budskab til parlamentet.
    "Historien omkring det årlige budskab til Verkhovna Rada viser, at regimet ikke har brugt disse dokumenter til at lede efter et gavnligt samarbejde mellem de forskellige magtgrene med henblik på at få Ukraine ud af krisen, men for at styrke sit eget ideologiske fundament og for at oppiske en propagandistisk kampagne som i totalitære dage", - hedder det i erklæringen.
    Julia Tymoshenkos blok påpeger, at præsidenten "i løbet af de senere år har gjort alt for at undgå en dialog med det ukrainske samfund". Offentligheden, påpeger blokken, ved endnu ikke, at hvad der skete med journalist Georgij Gongadze, "har endnu ikke hørt klare og tydelige forklaringer på indholdet af beskyldningerne, som er blevet fremsat mod præsidenten og hans nærmeste omgivelser".
    Som det hævdes i erklæringen, så har det seneste parlamentsvalg demonstreret, at et autoritært regime er ved at blive etableret i Ukraine, hvilket sker sideløbende med, at Ukraine mister sine positioner på den internationale arena og "en åbenlys foragt for statens nationale interesser fra statens øverste ledelse og vedtagelse af beslutninger, som direkte krænker ukrainernes nationale værdighed".
    Også socialistpartiets fraktion forlod mødesalen under præsidentens tale. Socialistpartiets talsmand Jurij Lutsenko overrakte Kutjma bondetampe-sko med ønske om "god tur til Europa". Kutjma var lige ved at miste besindelsen, men smed skoene væk, og sagde noget i retning af, at de har jord i hovedet.
 

20.06.02. Gongadze-film vist i det amerikanske Senat

Den 18. juni afholdt den ukrainske ambassade i Washington en konference angående investeringer i den ukrainske teknologisektor. Det drejede sig om at stille de ukrainske programmører ordrer fra amerikanske selskaber til rådighed. Værsgo' d'herrer investorer, her er både en billig og super kvalificeret arbejdskraft samt et uopdyrket marked, skriver UPs korrespondent i Washington.
    Omtrent samme tid og samme sted (i samme by) blev der afholdt en anden konference; nemlig forevisningen af filmen "Killing the Story" om Georgij Gongadzes liv og død. Filmen, som er blevet lavet af britiske journalister, havde et andet tema: en bandit af en præsident, en bandit af en offentlig anklager og en bandit af en forundersøger. Med andre ord: det er bedre at investere i Honduras, d'herrer. Så er de advaret.
    "Killing the Story" betyder i de vestlige journalisters sprog "at få censureret" en artikel, altså forhindre den i at komme på tryk. Derfor er der en vis symbolik i, at filmpremieren fandt sted i et af det amerikanske Senats auditorier, et sted, hvor man med Karl Hershmans ord - han er præsident for Demokratifonden - "ikke kan slå en historie ihjel".
    Netop denne fond er blevet hovedarrangøren af forevisningen af filmen sammen med en stor gruppe Kongres-medlemmer, som interesserer sig for begivenhederne i Ukraine. En række diaspora- organisationer herunder Amerikas Kongres Komite har afvist at være medsponsorer på begivenheden, idet de begrundede det med, at filmen er kontroversiel. Det interessante er, at den samme komite har betalt for optagelserne af filmen om Stepan Bandera. Man mener altså, at Stepan Banderas person ikke var kontroversiel, mens Georgij Gongadzes person er det. Hvor er logikken, spørger UP.
    Det er første gang, at filmen bliver vist i Amerika. Ifølge Myroslava Gongadze har det amerikanske offentlige fjernsyn PBS allerede købt rettighederne til at forevise filmen. Så man kan i den allernærmeste fremtid forvente, at et bredt udsnit af den amerikanske befolkning stifter bekendtskab med båndskandalen.
    Ex-folkedeputeret Oleksandr Jeljashkevytj var også med til forevisningen. Han var ankommet til Washington fra New-York i samme anledning. Washington ser i det hele taget ud til skridt for skridt at blive omdannet til hovedstaden for "kampen mod det folkefjendske regime". Foruden Myroslava Gongadze, som lever her, er major Melnitjenko også en hyppig gæst. Muligvis vil de snart få følge af Oleksandr Jeljashkevytj. Det vil afhænge af, om han få bevilget politisk asyl. UPs korrespondent vil ikke blive blive overrasket, hvis hun snart møder retsmedicineren Vorotintsev i nærheden af Kongressen. Han har et klassisk asylmotiv - trussel om fysisk tilintetgørelse. Hvad laver han egentlig i Tarastja?
    Medarbejderne ved den ukrainske ambassade vil UPs korrespondent råde til først at besvare spørgsmålet: "hvor starter fiskens forrådnelse?" Måske kan et ærligt svar på det spørgsmål hjælpe dem til at tiltrække flere investeringer.
 

20.06.02. Donetsk-klanen mod Kyiv-klanen

Præsident Kutjma har givet grønt lys til at fjerne Ukraines premierminister, Anatolij Kinakh, fra posten og agter at udnævne Donetsk-regionens guvernør Viktor Janukovytj i stedet, siger medlem af budgetudvalget i Verkhovna Rada, folkedeputeret Jevhen Zhovtiak fra Vores Ukraine til UNIAN, skriver UP.
    Ifølge Zhovtiak er det den måde, præsidenten sørger for at bringe balance i de politiske styrkeforhold. Den nuværende situation i landet minder mest om en fodboldkamp mellem et hold fra Kyiv med Hryhorij Surkis i spidsen og det andet fra Donetsk med Rinat Akhmetov i spidsen. Præsidenten er kampens dommer, som skiftevis favoriserer det ene eller det andet hold, mener Zhovtiak. Ved at udnævne Viktor Medvedtjuk til stabschef har præsidenten favoriseret "fodboldholdet fra Kyiv", men har samtidigt lovet, at han næste gang vil dømme til fordel for Donetsk-holdet - og det vil han gøre ved at give dem premierministerposten.
    Zhovtiak vil heller ikke udelukke, at der også vil finde omrokeringer sted i andre dele af statsapparatet. Han formoder, at man inden længe vil se, at SDPU (o) vil få udnævnt en person til vice-direktør i Skattevæsnet, som jo er under ledelse af Mykola Azarov, der kommer fra Donetsk-regionen.
    Ifølge Zhovtiak har fraktionen Vores Ukraine intet at vinde ved at deltage i fremskyndelsen af Kinakh-regeringens tilbagetræden. som allerede er "uundgåelig, fordi præsidenten har givet grønt lys til Volodymyr Lytvyn om at fjerne Kinakhs regering".
    Zhovtiak vil ikke udelukke, at det er muligt at finde 226 mandater til at få valgt Janukovytj til premierministerposten. Han understreger, at udnævnelsen af Lytvyn til formand for parlamentet vidner om, at den administrative ressource altid vil kunne finde stemmer i parlamentet.
    Samtidig er han overbevist om, at det ville være bedre at fjerne regeringen til efteråret i stedet for nu, fordi at en afskedigelse vil være mere logisk på det tidspunkt. Nu ville det alene være til fordel for Kutjma og Akhmetov, mens den økonomiske situation til efteråret vil være så tilspidset , at præsidenten vil være nødt til at afskedige Kinakh.
 

21.06.02. "Et samlet Ukraine" er blevet til syv fraktioner

Torsdag blev det meddelt i Ukraines parlament, at der nu bliver stiftet syv nye deputeret fraktioner og grupper.
    Gruppen "Demokratiske initiativer" består af 16 folkedeputerede. Gruppens talsmænd er Stepan Havrysh og Dmytro Sandler.
    17 folkedeputerede er gået sammen om at stifte gruppen "Folkemagt" med Bohdan Hubskyj, Oleh Bespalov, Lev Mirimskyj og Serhij Osyka i spidsen.
    Erhvervs-og industripartiets og "Arbejdets Ukraine"s fraktion består af 38 deputerede med Serhij Tihipko, Ihor Sharov og Vitalij Olujko som talsmænd.
    Fraktionen "Ukraines jordejere" komme til at bestå af 16 parlamentsmedlemmer og blive repræsenteret af Kateryna Vasjtjuk, Viktor Slauta og Serhij Teresjtjuk.
    Det folkedemokratiske Partis (NDP) fraktion består af 18 folkedeputerede. Blandt fraktionens talsmænd finder vi Oleksandr Karpov og Anatolij Tolstoukhov.
    Fraktionen "Ukraines Regioner" består af 35 folkedeputerede. Blandt fraktionens talsmænd kan nævnes Rajisa Bohatyrjova og Oleh Tsarjov.
    Deputeretgruppen "Det europæiske valg" består af 15 parlamentsmedlemmer, som har valgt Valentyn Savytskyj til at være gruppens talsmand.
    Den fem fraktioner "Ukraines jordejere", NDP, "Ukraines Regioner", "Arbejdets Ukraine" og Erhvervs-og industripartiet samt gruppen "Folkemagt" er helt overvejende stiftet af medlemmer af den tidligere fraktion "Et samlet Ukraine". De skal samarbejde indenfor rammerne af den mellemfraktionale sammenslutning "Et samlet Ukraine".
    Der er således for øjeblikket 12 fraktioner og grupper i parlamentet. Seks partier og blokke opnåede i marts valg til parlamentet.
    Formanden for parlamentet, Volodymyr Lytvyn, meddelte desuden, at fraktionen SDPU (o) har valgt Leonid Kravtjuk, Borys Andresiuk og Volodymyr Netjyporuk som talsmænd, mens Julia Tymoshenkos blok har udpeget Julia Tymoshenko, Oleksandr Turtjynov, Vasyl Onopenko, Oleh Bilorus og Anatolij Matvijenko som sine talsmænd.
    På plenarmødet i dag - fredag - skal Det nationale fjernsyns- og radioråd fremlægge sin beretning for Verkhovna Rada, oplyser UP med henvisning til Interfaks-Ukrajina.

24.06.02. Ukraine/Russia: Plan To Reconcile Versions Of History Causing Concern

By Askold Krushelnycky

In the former Soviet Union, official history books were notorious for distorting the truth. History was remolded to suit communist political masters in Moscow. Now many Ukrainians are angered by a decision between their country's education minister and his Russian counterpart to "reach consent" on a version of their mutual history for Ukrainian school textbooks.

Prague, 19 June 2002 (RFE/RL) -- The British actor Peter Ustinov once said, "The great thing about history is that it is adaptable." He made the remark humorously, but for communists, history was, indeed, adaptable, and it was necessary to routinely reshape it in an empire made up of disparate peoples who felt conquered by an alien power.

Now, many Ukrainians are concerned by an announcement made earlier this month by Ukraine's deputy prime minister and minister for humanitarian affairs, Volodymyr Semenozhenko, and his Russian counterpart, Valentina Matvienko. They want to form a Russian-Ukrainian commission to review and agree upon a version of history to be used in Ukrainian schoolbooks.

Several hundred people, including some members of the Ukrainian parliament, protested the agreement on 11 June. They say they fear that the work of any joint Russian-Ukrainian group will be a Soviet-style exercise in disinformation and that sensitive issues, such as cases where Ukrainians believe Russia carried out crimes against their country, will be skimmed over or omitted.

Sensitivity about the interpretation of history between countries is particularly acute in the case of Ukraine and Russia. The history of the medieval state of Kyivan Rus, which existed on the territory of present-day Ukraine, has been claimed at various times as the exclusive heritage of one or the other country.

Others say that Ukrainians voluntarily signed away their separate identities in the 17th century to join their Russian "brothers." The 20th century is littered with many tragic episodes that resulted in the deaths of millions of Ukrainians because of policies that Ukrainians say emanated from Moscow.

Semenozhenko said that the initiative for the history review came from Ukrainian and Russian historians, but he would not tell journalists at a press conference the identities of those historians.

A spokesman for the Ukrainian Education Ministry, Hryhoriy Naumenko, said the aim of the joint discussions was to ensure good relations between Russia and Ukraine. He did not know exactly how the joint group will proceed. "This is a matter for the academics. They will agree among themselves what sort of format their meetings will have and precisely which questions they will discuss. We have experience of similar work with a Ukrainian-Polish commission, where academics meet periodically -- say, every six months or a year -- and maintain a good dialogue. There's a very nice Ukrainian traditional saying that it's better to have a good neighbor than a bad relative. We can't choose our neighbors. They are there, and we have to establish good relations with them," Naumenko said.

He said the French and Germans had difficult historical relations but cooperated to overcome traditional hostilities. Naumenko said that since independence in 1991, Ukraine's Education Ministry has worked to replace Soviet-era history textbooks with truthful versions and that it will not be swayed from that course. "For the first time in many years, we have created a generation of school history textbooks that do not contain any distortions of the facts or omissions of facts, whether someone likes it or not," Naumenko said.

Maksym Strikha is a Ukrainian author and academic who said the idea of consulting other countries when preparing the history of one's own country is not a bad thing in itself. He also cited the example of cooperation between the French and Germans, as well as between German and Polish historians.

He said that if conducted honestly, cooperation between democratic countries and their historians can be of great benefit and had worked positively to help Ukrainians and Poles examine their often unpleasant and hostile past relations. "The most productive contacts are direct contacts among academics. The contacts between Ukrainians and Poles that are burdened with past insults and injuries and where stereotypes are deeply embedded, those contacts showed themselves extraordinarily productive and led to a significantly greater degree of understanding between Ukrainian and Polish society," Strikha said.

But he said there is no guarantee that Russia and Ukraine will have an equal say in how their histories are interpreted. Ukraine, he said, has been playing a weak and acquiescent role in recent relations with Russia. "If this 'agreement' is done today and by the type of people who reflect the views of those who signed the document, then there is a real risk that it will lead to a new rewriting of Ukrainian history in accordance with a well-established, totalitarian, externally imposed framework," Strikha said.

Many Russians, including otherwise liberal figures, have found it difficult to reconcile themselves to the notion of an independent Ukraine and believe it somehow chips away at Russia's historical foundations.

Strikha said that attitude is still prevalent among important Russian historians and commentators. "Unfortunately today, the official elite in Russian academic circles still thinks in imperialistic terms. For instance, I was horrified to read in 'Literaturnaya gazeta' [a respected Russian newspaper] an essay by a senior figure from the Russian Academy of Sciences who still sincerely believes that Ukrainians are part of the Great Russian tribe that was tainted by Austrian or German or Polish machinations. That's exactly the sort of thing they were writing 100 years ago. But at the same time, a younger generation of academics is coming up who are less affected by this imperialistic viewpoint, and without question we have to talk to them," Strikha said.
    Plans for a joint Russian-Ukrainian historical commission are to be discussed in the Ukrainian parliament at a future unknown date.
 

24.06.02. CIUS Open letter to Ukrainian historians on the planned 2004 "commemoration" of the 1654 Pereiaslav Council

OPEN LETTER TO UKRAINIAN HISTORIANS ON THE COMMEMORATION OF THE PEREIASLAV COUNCIL
Dear Colleagues,

We address ourselves to you in response to the decree of the president of Ukraine dated 13 March 2002 "On the Commemoration of the 350th Anniversary of the Pereiaslav Cossack Council of 1654." The decree's contents, as well as the membership of the organizing committee, indicate the serious nature and breadth of scope of the intended undertaking. The 2004 commemoration of the Pereiaslav Council, if actually carried out according to the plan outlined in the decree, will not, of course, equal the scale of the 300th anniversary "commemoration" in 1954, but will significantly outdo the 325th anniversary "commemoration" of 1979. The previous anniversaries were commemorated in Ukraine as a constituent of the Soviet Union; this new "commemoration" is to take place in independent Ukraine. The main feature that seems to distinguish the proposed 2004 event from those of 1954 and 1979 is the use of the more neutral term "commemoration" in the 2002 decree as opposed to the previous C! ommunist Party-prescribed term "celebration." In the main, the Soviet tradition of fawning before Moscow and the "elder brother" is being continued.

Do the authors of the decree and members of the organizing committee not understand that they are preparing to commemorate the anniversary of an event that led to the abolition of the independent Ukrainian state formed under Bohdan Khmelnytsky's leadership? The March decree calls into question not only the historical legitimacy of Ukraine's current independence, but also the official genealogy of the Ukrainian government. That government's traditions go back to Ukraine's first president, Mykhailo Hrushevsky, who regarded Pereiaslav as a mistake and declared an "end to [our] orientation on Moscow" in1918. The decree also calls into question Ukraine's official declarations in favour of European integration. When it comes to the historical calendar, the decree ignores the 750th anniversary of Prince Danylo's coronation (symbolizing Ukraine's orientation on the West) in 2003, but "commemorates" the 350th anniversary of the Pereiaslav Council, which marked the beginning of the! Russian Empire's westward expansion. Will the "commemoration" of Pereiaslav be followed by similar elaborate "commemorations" of the Ukrainian-Swedish alliance of 1656, the Hadiach Agreement of 1658, or Ivan Mazepa's break ("betrayal," in official Soviet terminology) with Moscow in 1708? The answer to this question will be given, most likely, during the presidential elections of 2004, for which the "commemoration" of Pereiaslav is undoubtedly intended to set the tone.

The organizing committee of the "commemoration" includes not only politicians and government officials, for whom elections are the alpha and omega of their existence, but also leading scholars who have done much in the past decade to demolish the Pereiaslav myth created by Russian imperial and Soviet historiography. Their careers will not begin or end with the 2004 elections, while scholarship-their "electoral district" -is no place for dramatic shifts in conclusions and orientations every few years. To a degree, we understand the motives that guide many of them. For directors of scholarly institutes, the decree is a means of obtaining funds from the state, of which there is a great dearth and which are constantly lacking for scholarly pursuits, particularly conferences, publications, and other activities for which provision is made in the presidential decree. Besides, taking money earmarked for "commemorations" makes it possible to hold genuine conferences, undermine the! "Pereiaslav myth," and underscore the true motives and significance of the Pereiaslav Council-a real turning point in Ukrainian history. These arguments, which we have had occasion to hear, were certainly valid in a state that did not belong to us. But reverting to this way of thinking in independent Ukraine is equivalent to one more attempt at outfoxing oneself.

Intentionally or not, the presidential decree of 13 March 2002 politicizes historical scholarship in order to legitimize a possible change in the foreign policy of Ukraine and reorient the historical consciousness of the Ukrainian people. Your participation in these measures-commemorating an event that most historians on the organizing committee continue to regard as a decision forced upon our "great Bohdan"-will lend legitimacy to those forces in Ukraine and beyond that seek to resurrect the empire which Pereiaslav helped create. That would be a disservice to Russia and Ukraine, whose progress requires not the rebuilding of the empire but the development of democratic nation-states.

Dr. Zenon E. Kohut, Director, Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta

Dr. Frank Sysyn, Director, Peter Jacyk Centre for Ukrainian Historical Research, Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta

Dr. Serhii Plokhy, Director, Church Studies Programme, Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta

14 June 2002
 

24.06.02. New Publication: Ukraine's Quest for Mature Nation Statehood: A Roundtable


Abstract: This work contains the complete, edited and annotated transcript of a conference that was held in Washington DC on September 19/20, 2000 at the Library of Congress and at the Council of Foreign Relations. The conference was dedicated to intensively exploring Ukraine's quest for mature nation statehood. http://www.buybooksontheweb.com/description.asp?ISBN=0-7414-1113-x

"I was pleased to be part of an event that brought together Ukrainian and American politicians, government officials and researchers to discuss the key issues of Ukraine's present and future development. There was no doubt whatsoever that the discussion panels so thoughtfully composed on knowledgeable personalities would produce an informed opinion on Ukraine's priorities in domestic and foreign policy. The Conference met its expectations and delivered the message that Ukraine's success in building a strong democratic state with a market economy is in America's national interest." -- Borys Tarasyuk, Minister of Foreign Affairs for Ukraine, September 28, 2000.

The Conference in which Dr. Zbigniew Brzezinski presented the extraordinary theme "Ukraine is Not Russia."

"For the United States, the implication's quite simple. If Ukraine is not Russia, then we shouldn't treat it like Russia. It's as simple as that. We should have a relationship with Ukraine which stands on it's own feet, including on the symbolic level. I do not think it is a good practice for the U.S. President when he visits Moscow or for the U.S. Secretary of State, when the Secretary of State visits Moscow, to tack onto the visit a few hours of a hasty visit to Ukraine, punctuated by loud slogans pronounced in Ukrainian regarding America's affection for Ukrainian independence. Such symbolism, in my view, sends the wrong message. Ukraine should be treated as a significant, regional European state with which it is in America's interest to have a good and solid relationship." -- Zbigniew Brzezinski

--------------------------------------------------------------------------------
Contributors included: K. Hryshchenko, J. Van Oudenaren, S. Levin, W. Taylor, P. Martynenko, T. Dine, V. Pikhovshek, D. Fried, I. Ostash, O. Rybachuck, V. Chervonenko, O. Kuzhil, K. Jenkins, I. Bilas, J. Dutkewych, N. Ledsky, J. Van Rest, M. Ratushny, P. Wolfowitz, A. Aslund, D. Kaufman, A. Cohen, W. Courtney, P. Dobriansky, W. Miller, A. Lozynskyj, Z. Brzezinski, J. Tedstrom, W. Schneider, B. Tarasyuk.
 

25.06.02. Ukraine vil ind i NATOs Membership action plan

Ukraine påtænker at præsentere NATO for sin variant af  "et dokument, som vil supplere Charteret for det særlige partnerskab", meddelte vice-sekretær for Ukraines nationale sikkerheds- og forsvarsråd Serhij Pirozhkov mandag i Kyiv.
    Han sagde, at dokumentets "foreløbige version" vil blive præsenteret under mødet i Ukraine-NATO kommissionen, som finder sted den 9. juli i Kyiv. Pirozhkov kunne desuden oplyse, at dette dokument "klart vil fastlægge vores relationer med NATO i forhold til tilslutningen til Membership Action Plan - MAP.
    "Det bliver et politisk dokument, som deklarerer NATO-medlemmernes accept af Ukraine som et land, som er parat til at virkeliggøre MAP, og hvis dette dokument bliver underskrevet af NATOs medlemslande, vil det betyde, at vi har tilsluttet os MAP", - sagde han.
    Vice-sekretæren sagde, at hvis "Ukraines holdning omkring tilslutningen til MAP bliver godkendt af NATO, vil vi officielt meddele denne beslutning". "Lige nu pågår der en forhandlingsproces, og det hele vil blive endelig besluttet i Prag", - sagde han.
    Han understregede, at MAP "ikke blot er en erklæring". "Man bør have financielle beregninger for at sikre alle de positioner, som er nedfældet i denne plan", - sagde Pirozhkov.
    Det nationale sikkerheds-og forsvarsråds vice-sekretær mindede om, at MAP består af 5 hovedafsnit, hvor de 5 vigtigste samarbejdssfærer er "forudsat"; nemlig de sålkaldte normative kriterier for et land, der ønsker at træde ind i NATO. Det er:
    - den politiske sfære (landets forpligtelse til at opbygge et civilt samfund, sikre menneskerettighederne og mediernes frihed),
    - den økonomiske sfære (gennemførelse af markedsreformer),
    - den militære sfære (reformeringen af de væbnede styrker),
    - sikkerhedssfæren (bekæmpelse af terrorisme og udveksling af informationer),
    - lovgivningssfæren (de normative dokumenter skal bringes i overensstemmelse med europæiske standarter).
    Ifølge Pirozhkov "er der ved at blive udarbejdet et nationalt program for så vidt angår alle positionerne". "Og hvis Ukraine udarbejder det og beviser overfor NATOs medlemmer, at der er reelle muligheder for at opfylde det og den nødvendige økonomiske ramme, og hvis NATO-medlemslandene bliver overbevist herom, så vil det blive vores nationale program, som træder officielt i kraft efter Prag", - sagde vice-sekretæren. UP og Interfaks-Ukrajina.
 

25.06.02. Pressekonference i Strasbourg med Gongadzes enke

MF HANNE SEVERINSEN (V) DELTAGER I EUROPARÅDETS 3. ORDINÆRE SESSION I STRASSBOURG DEN 24. - 28. JUNI 2002-06-24

Hanne Severinsen vil i morgen den 25. juni i Europarådets parlamentariske forsamling stille nedenstående spørgsmål til formanden for ministerkomiteen.

Endvidere holder Hanne Severinsen i morgen den 25. juni kl. 16.00 en pressekonference med Mrs. MYROSLAVA GONGADZE, enken efter Mr. GEORGIY GONGADZE

Question from Mrs. Hanne Severinsen, Denmark

Noting the failure of the Committee of Ministers to comply with the recommendation of the Parliamentary Assembly regarding Ukraine;
To ask the Chairman of the Committee of Ministers,
Why the Committee of Ministers has not succeeded as regards the aims of the request in Recommendation 1538, Article 3, namely to initiate a new investigation into the disappearance and death of Mr.Gongadze and to set up an independent commission of inquiry, including international investigators for this purpose.

At the first part session in January 2002 the Chairman of the Committee of Ministers stated that the Committee “continues to follow closely the investigation into the disappearance and death of Mr. Georgiy Gongadze. Further progress in this investigation is essential. The Committee of Ministers reiterates to Ukrainian authorities the importance of conducting a full and transparent investigation of the case and reminds member states’ governments of their call for international assistance in this regard.”

What has happened since this statement? What has been done by the Ukrainian government and has any member state offered technical assistance in order to set up an international investigation?
 

25.06.02. Ukraine vil genforhandle flådeaftale med Rusland

"Ukraine har allerede underbygget sin beredvillighed til at blive integreret i de euroatlantiske strukturer via en række handlinger, som vidner om reelle hensigter", - sagde vice-sekretær for Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd Serhij Pirozhkov under et internationalt videnskabeligt seminar mandag i Kyiv med titlen "Ukraine og det regionale samarbejde indenfor sikkerhedssfæren: et kig ud i fremtiden".
    "I dag findes der et vist forbehold fra de vesteuropæiske landes side hvad angår konsekvensen i Ukraines valg. Den slags forbehold er utvivlsomt på sin plads, fordi den ukrainske økonomis og de væbnede styrkers tilstand i dag ikke gør det muligt for alvor at tale om, at vi har nået et niveau, hvor vi kan tilpasse os til NATOs standarder", - sagde han.
      "Ukraine har dog allerede underbygget sin beredvillighed til at blive integreret i de euroatlantiske strukturer via en række handlinger, som vidner om reelle hensigter", - sagde han. Således har regeringen fremlagt et dokument i Verkhovna Rada "Om udveksling af hemmelig information", som NATO og Ukraine underskrev i 1995. "Dette dokument kan blive ratificeret i løbet af nogle måneder", - sagde han.
    Dernæst er Ukraine ifølge vice-sekretæren allerede gået i gang med en "defence analysis" - en analyse af situationen i de væbnede styrker og udformningen af et civilt kontrolsystem, som er en nødvendig del af Membership Action Plan (MAP).
    "For det tredje samarbejder vi allerede indenfor reformeringen af de væbnede styrker, men vi har også udvidet proceduren (PARP - Plan and Review Process - programmet for analyse og vurdering af styrken i forhold til harmonisering af landets væbnede styrker i forhold til NATO-landenes militær", - påpegede vice-sekretæren.
    Desuden sagde Pirozhkov, at Ukraine agter at tage initiativ til forhandlinger med Den russiske Føderation omkring udstationeringen af Sortehavsflåden på Krim.
    "Ukraine skal afklare med sig selv omkring Sortehavsflådens placering, fordi et land på hvis territorium der befinder sig fremmede militære styrker ifølge NATOs kriterier ikke kan være medlem af alliancen", sagde han.
    Vice-sekretæren kunne oplyse, at der allerede havde været en reaktion fra Ruslands side. "De ønsker ikke at føre de forhandlinger, men ønsker at forlænge forpagtningsperioden, eftersom der ikke bliver gjort noget som helst for at opbygge en ny base for Sortehavsflåden", - sagde han.
    Ruslands præsident, Vladimir Putin, bekræftede i mandags Ruslands negative holdning til NATOs videre udvidelse. Men han sagde, at Rusland ikke vil stå i vejen for denne proces.
    "Vi mener ikke, at NATOs udvidelse vil øge sikkerheden hverken hos de lande, der ønsker medlemsskab eller alliancens", - sagde Putin i et svar på en estisk journalists spørgsmål til Ruslands holdning til Estlands optagelse i NATO, som blev stillet under en pressekonference i Moskva.
    Samtidig understregede Putin, at "det ud fra et taktisk og en strategisk synspunkt ville være aldeles forkert at sætte hindringer i vejen for Estlands medlemsskab af NATO". "Hvis Estland ønsker at træde ind i NATO, så lad dem det, hvis man mener, at det vil gavne dem. Jeg ser ingen tragedie i det", - sagde Ruslands præsident. UP - Interfaks-Ukrajina.
 

26.06.02. 6. EU-Ukraine topmøde den 4-5. juli i København

Ukraines præsident, Leonid Kutjma, og formanden for EU-Kommissionen, Romano Prodi, drøftede i en telefonsamtale mandag forberedelsen til det 6. EU-Ukraine topmøde, som finder sted i Købehavn den 4-5. juli. Det meddelte præsidentens pressetalskvinde, Olena Hromnytska.
    Ifølge hende fremhævede parterne topmødets betydning for udbygningen af relationerne mellem Ukraine og Den europæiske Union. Spørgsmålet om udbyggelsen af det handels-økonomiske og  investeringsmæssige samarbejde og de fælles tiltag i energisektoren tillagdes særlig betydning under samtalen.
    Romano Prodi understregede, at udvidelsen af Eurounionen er kaldet til at bringe positive følger for alle landene på det europæiske kontinent fremfor at etablere skillelinjer. Leonid Kutjma og Romano Prodi drøftede desuden Ukraines præsidents budskab til Verkhovna Rada - "Det europæiske valg". Romano Prodi hilste den økonomiske stablisering i Ukraine velkommen og de indikationer på økonomisk vækst, som man har nået i år.
    Parterne talte også om den fælles erklæring fra Ukraines og Ruslands præsidenter og Tysklands forbundskansler i Sankt Petersborg. Leonid Kutjma fremhævede, at oprettelsen af et konsortium for administrationen af gasrørledningerne vil være til gavn for styrkelsen af Europas energisikkerhed. podrobnosti - UNIAN.
 

26.06.02. Poland studies request to seek extradition of alleged death-camp guard from U.S.

The Associated Press

WARSAW (Poland), June 18 - Poland is reviewing a request from the Simon Wiesenthal Center to seek the extradition of John Demjanjuk, an alleged guard at Nazi death camps, from the United States to face war crimes charges, an official said Monday.

Leon Kieres, head of Poland's National Remembrance Institute, said his office is investigating whether it could "put forward charges against Demjanjuk" as a basis for seeking extradition. Kieres, whose institute is empowered to investigate Nazi-and communist-era crimes, said the review could take several months. He said he was acting in part on a request from Efraim Zuroff, director and chief Nazi hunter of the Israel office of the Simon Wiesenthal Center, an international Jewish human rights organization based in Los Angeles.

Ed Nishnic, Demjanjuk's son-in-law and family spokesman, on Monday criticized Zuroff's intentions. "Apparently, Mr. Zuroff and his organization have little or no faith in the Supreme Court of the State of Israel," Nishnic said, referring to the judicial body that removed Demjanjuk's death sentence. An order again revoking Demjanjuk's citizenship is under appeal, Nishnic said. He alleged that Zuroff has a "preoccupation in destroying Mr. Demjanjuk's already shattered life."

Demjanjuk, 82, a Ukrainian refugee, lost his U.S. citizenship in 1981 and was extradited to Israel in 1986, accused of being the infamous guard known as "Ivan the Terrible" at the Treblinka death camp in Nazi-occupied Poland. He was convicted and sentenced to death in 1988.

The Israeli Supreme Court ruled in 1993, however, that Demjanjuk was not "Ivan the Terrible." He returned to the U.S. state of Ohio, and in 1998 his citizenship was reinstated. He was stripped of his citizenship again in February after the Justice Department renewed the case, arguing that he had been a guard at other death camps. He eventually could be deported. Demjanjuk, a retired auto worker, has maintained he was a prisoner of war.

In a statement released over the weekend by the Simon Wiesenthal Center, Zuroff argued that there was a strong case for Poland to try Demjanjuk on war crimes charges. "We therefore are urging the Polish authorities to initiate an investigation of this case as quickly as possible with a view toward Demjanjuk's extradition," the statement said.
 

26.06.02. Kutjma anses for at være en "bad guy"

Ifølge den amerikanske politog Michael MacFaul tillægger den amerikanske regering i udformningen af sine relationer til Ukraine og Rusland de to landes statsoverhoveders personlighed en stor betydning.
    "Det bliver et stort problem i relationerne til Ukraine, og når det drejer sig om politik, at vi tillægger personligheder en stor opmærksomhed. George Bush har sagt, at han godt kan lide Putin, og at han er en "good guy", og derfor er Rusland et godt land. Kutjma er derimod en "bad guy" og dermed er Ukraine et dårligt land", - sagde politologen mandag i Kyiv under rundbordskonferencen "Perspektivet i relationerne Ukraine-Rusland-USA i en NATO-udvidelseskontekst".
    Efter Michael McFaul's mening anvender USA for tiden ofte "double standards" i forhold til spørgsmålet om demokrati i de post-sovjetiske lande. "Rusland kan tillade sig at ignorere visse demokratiske institutioner, eftersom det vigtigste spørgsmål i dag er kampen mod terrorismen.
    Men når man i den amerikanske regering taler om Ukraine og ikke Rusland, så begynder man at tale om demokrati og citere en lang liste af overtrædelser af demokratiet i Ukraine: det er spørgsmålet omkring mordet på journalist Georgij Gongadze, spørgsmålet om folkeafstemning, salg af våben til Makedonien og operationerne med Irak", - sagde han.
    Politologen påpegede, at den ukrainske regering "er meget dårlig til at forklare sin holdning på de områder". "I Gongadze-sagen har jeres præsident klaret sig meget dårligt PR-mæssigt, og det eneste man ved i Washington om Ukraine, er at det er et land, hvor man myrder journalister, og ingen ser, hvad der i virkeligheden er sket", - understregede MacFaul.
    Ifølge ham er fraværet af møder mellem USAs og Ukraines ledere en del af denne politik. "I Bush's administration mener man, at hvis vi begynder at holde bilaterale møder med Kutjma, så vil det se ud som en billigelse på et tidspunkt, hvor han intet går for at løse de problemer med demokratiet", - sagde politologen.
    "Det er den kortsigtede del af vores politik overfor Ukraine, fordi I er nået meget længere i forhold til opbygningen af et civilt samfund og økonomisk vækst end Rusland, men desværre kommer denne information ikke frem til Washington", - tilføjede MacFaul.
    Han mener desuden, at Ukraine i forhold til integrationen i NATO og EU bør udnytte de gode relationer, der er opstået mellem Rusland og USA. "Integrationen er uundgåelig, og gode relationer mellem Ukraine og Rusland og mellem Rusland og USA skaber endnu en mulighed for Ukraine til at styrke integrationsprocesserne. Og den mulighed bør man udnytte nu, fordi ingen ved, hvordan relationerne mellem USA og Rusland bliver om 2-4 år", - understregede MacFaul.
    Efter hans opfattelse er "19+1" relationerne mellem Rusland og NATO et resultat af "varme relationer mellem Bush og Putin, men ikke særlig dybe".
    MacFaul repræsenterer blandt andre Carnegie Fonden i Rusland, som er en anset amerikansk organisation. UP og Interfaks-Ukrajina.
 

27.06.02. PACE vil have international Gongadze-kommission

Referenten for PACEs monitoring komite Hanne Severinsen kom under mødet den 25. juni Europarådets parlamentariske forsamling (PACE) i Strasbourg ind på nedsættelsen af en international kommission til efterforskning af omstændighederne omkring den ukrainske journalist Gerogij Gongadzes død. Dette spørgsmål blev rejst overfor fungerende formand for Europarådets ministerkomite, Luxembourg udenrigsminister, Lidia Polfer, som samme dag havde fremlagt en beretning om Europarådets ministerkomites arbejde.
    Ifølge korrespondenten for internet-avisen "Razom" opstod ideen om oprettelsen af kommissionen tilbage i januar 2001 efter anbefaling fra PACEs monitoring komite. Dette spørgsmål har også været rejst i september 2001.
    Polfer sagde, at det officielle Kiev ikke er imod oprettelsen af en sådan kommission, men påpeger fraværet af det nødvendige lovgivningsgrundlag for eksistensen af den slags internationale kommissioner. Spørgsmålet om skabelsen af en kommission rejstes også under møderne mellem Gongadzes enke - Myroslava - og formanden for PACE, Peter Schimmer.
    På en pressekonference meddelte Gongadze og Severinsen, at der til september i Strasbourg vil blive afholdt en særlig høring i monitoringkomiteen vedrørende Gongadze-sagen. Ifølge Severinsen agter monitoring-komiteen at anbefale Verkhovna Rada at vedtage en lov om særlige efterforskningsudvalg under Verkhovna Rada samt en lov om en særlig efterforsknings-statsadvokat.
    Hun oplyste, at en Europarådsmission vil besøge Ukraine til oktober og vil på stedet undersøge situationen omkring efterforskningen af Gongadze-sagen og koncentrere sig om
statsadvokatens arbejde. Fordelingen af statsadvokaturens efterforskningsmæssige og overvågende funktion var en af de forpligtelser, som Ukraine påtog sig ved landets indtræden i Europarådet.
    Ifølge Gongadze, planlægger hun at indgive et søgsmål til Den europæiske domstol for forhaling i efterforskningen af hendes mands sag og krænkelse af de skadelidte. Hun sagde, at det der foranledigede henvendelsen til Europadomstolen, var den kendsgerning, at Ukraines rigsadvokatur ikke udleverer "resultaterne af ekspertisen og dødsattesten til Georgij nærmeste og ignorerer de skadelidtes rettigheder". Podrobnosti + UNIAN.

Europarådet har ikke taget nedsættelsen af en international kommission til efterforskning af Georgij Gongadzes død af dagsordenen. Det oplyste repræsentant for Europarådet Hanne Severinsen på et møde i Europarådets parlamentariske kommission vedrørende oprettelsen af international kommission til efterforskning af mordet på Georgij Gongadze.
    Men desværre, påpegede hun, har Ukraines parlamentariske kommission indstillet arbejdet i forbindelse med parlamentsvalget i Ukraine.
    En anden grund til, at det ikke er lykkedes Europarådet og andre internationale organisationer at få sat fart på efterforskningen, er den ukrainske lovgivning, som ikke giver mulighed for, at fremmede kommissioner arbejder på Ukraines territorium.
    Men repræsentanterne for det nye parlament, tilføjede referenten, håber på, at de nødvendige ændringer vil blive indført i Ukraines forfatning. UP + Radio Liberty.
 

27.06.02. Ukraine skal selv kæmpe for EU og NATO-medlemsskab

Den fremtrædende amerikanske ekspert Michail MacFaul mener, at Washington ikke vil tillægge spørgsmålet om Ukraines medlemsskab af NATO "en prioriteret" opmærksomhed, og selve landets medlemsskab i Alliancen og i Den europæiske Union kalder han for "et fjernt perspektiv".
    "Ukraines medlemsskab af NATO er et fjernt perspektiv, og jeg tror, at Washington vil søge at trække den proces ud", - sagde han mandag i Kiev under rundbordskonferencen "Perspektivet i relationerne Ukraine-Rusland-USA i en NATO-udvidelseskontekst".
    MacFaul forklarede, at han med "at trække ud" mente en udvidelse af Ukraines relationer med NATO som et særligt partnerskab, men ikke som et medlemsskab. "Det vil snarere blive det, der bliver udvidet", - understregede eksperten.
    Hvad angår udsigterne til, at Ukraine kan træde ind i Den europæiske Union, påpegede han, at USA ikke har noget stemmeret i denne organisation, i modsætning til NATO. "Men jeg har fornylig været i Bruxelles og mødte ikke en eneste person i denne organisation, som mente, at Ukraine kan blive medlem af EU indenfor de nærmeste 10-20: der er ikke mange, der taler om, at EU skal udvides udover de allerede fastsatte rammer", - sagde MAcFaul.
    Eksperten gav desuden udtryk for den holdning, at Ukraines medlemsskab af NATO "på ingen måde betyder et automatisk medlemsskab af den anden klub (EU)". "Medlemsskabet i EU er meget vanskeligere end et medlemsskab af NATO, og jeg ser ikke særlig optimistisk på de perspektiver", - sagde han.
    Professor i politisk videnskab MacFaul er senior videnskabelig medarbejder i Hoover Instituttet under Stanford universitetet. Han konsulterede USAs præsident George Bush inden mødet med Ruslands præsident Vladimir Putin. UP.
 

28.06.02. Ukraine gør klar til topmødet i København

Uafvendeligheden i Ukraines integration i de europæiske økonomiske og politiske strukturer er ikke et mål i sig selv for Ukraine, men en måde hvorpå man kan opnå økonomiske, sociale og demokratiske indikatorer på et europæisk niveau, sagde Ukraines premierminister, Anatolij Kinakh, under et møde i den ukrainske del af Rådet for samarbejde mellem Ukraine og EU.
    Samtidig mindede han om, at Ukraines præsident i sin tale til Verkhovna Rada "har fastlagt en klar strategi" for statens socio-økonomiske udvikling, hvis grundlag af Ukraines integration i Europa.
    Kinakh kom ind på opnåelsen af "effektive resultater" på vej mod denne integration og fremhævede vigtigheden af, at den lovgivende og den udøvende magt samarbejder i den henseende. I den forbindelse hilste han på regeringens vegne det velkommen, at der i parlamentet er blevet oprettet et udvalg for europæisk integration, hvilket ifølge premierministeren vil give mulighed for at opnå de nødvendige resultater "mere effektiv og synkroniseret", lige fra tilpasningen af Ukraines lovgivning til Eurounionens krav og den trinvise fuldkommengørelse af Ukraines økonomiske struktur, hvilket vil give staten mulighed for at være konkurrencedygtig på de europæiske markeder.
    Kinakh mindede om, at der den 4. juli i København vil blive afholdt et topmøde "Ukraine-Den europæiske Union". På torsdag skal regeringen ifølge ham derfor komme med en vurdering af resultaterne af arbejdet i den retning indenfor det sidste år og forberede sig til topmødet "på et højt professionelt niveau".
    Ifølge regeringens pressetalsmand samledes ministrenes opmærksomhed under torsdagens møde om de prioriterede retninger og problemer i samarbejdet mellem Ukraine og EU, herunder indenfor handels- og investerings, justits- og indenrigssfæren samt indenfor energi og andre prioriterede dele af økonomien, som repræsenterer en fælles interesse for såvel Ukraine som Eurounionen. podrobnosti + UNIAN.
 

Nyheder---Om Selskabet---Om Ukraine---Aktiviteter---Medlemsskab---Holodomor---Home
Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester