02.11.09. Influenza-epidemien vil påvirke valgkampenInfluenza-epidemien vil få en betydning for valgkampen, mener formanden for Ukraines vælgerkomite, Oleksandr Tjernenko.
Indtil videre er det for tidligt at tale om indførelse af undtagelsestilstand og aflysning af præsidentvalget, siger han til "Deutsche Welle".
Ifølge Tjernenko vil epidemien medføre, at vedtagelsen af ændringerne til den valglov, som Europarådet og Ukraines forfatningsdomstol har kritiseret, vil trække ud, og, at dannelsen af valgkommissioner vil blive besværliggjort.
Formanden for Ukraines vælgerkomite
er sikker på, at de førende kandidater
vil bruge epidemien til at gøre politisk
reklame for sig selv.
Derimod mistænker medlem af bestyrelsen i NGO'en "Alliance Majdan"
Volodymyr Martynyuk styret for at overdrive omfanget af epidemien og stiller
spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er nogen epidemi.
Martynyuk påpeger, at karantænen er blevet indført straks fra øverste
sted, hvilket er i strid med reglerne. Anledningen til at indføre karantænen
var statistiske data vedrørende dødsfald pga. forkølelsessygdomme.
Ifølge Martynyuk har disse oplysninger skabt panik i samfundet, fordi de
er blevet offentliggjort for første gang i årtier.
"Vi har fra vores side fundet statistisk materiale, ifølge hvilket der i
USA sidste år var to gange så mange dødsfald pr. indbygger som følge af
lungebetændelse, forkølelse osv. Men det var ikke noget, der førte til, at
der blev indført undtagelsestilstand.
NGO'eren betegner nyhedsformidlingen fra de fleste massemediers side som
"manipulatorisk", og peger på, at nabolandet Polen, som også er ramt af
influenza, afviser, at der skulle være epidemi dér.
Den kunstige oppiskning af panik er ifølge Martynyuk først og fremmest
til fordel for regeringschefen, fordi den gør det muligt for hende at fjerne
samfundets opmærksomhed fra regeringens mislykkede politik og begrænse de
politiske konkurrenters valgaktiviteter. UP.
03.11.09.
Tymoshenko
utilfreds med forholdene i gassektoren
Den ukrainske regering skylder
"Gazprom" 4 mia. hryvna (500 mill. dollars) for oktober, oplyste
premierminister Julia Tymoshenko i parlamentet i dag
. Desuden
fortalte hun, at de lokale energiselskaber skylder det statslige ukrainske
gasselskab "Naftohaz" næsten det dobbelte. "7 mia. hryvna er den sum, alle
forbrugere, inklusive energiselskaberne, i dag skylder for gas. Til
sammenligning skal staten i denne måned, den 6. november, betale "Gazprom" 4
mia. hryvna", sagde Tymoshenko.
"2 måneders forbrug - det er, hvad
regeringen og "Naftohaz" må lægge ud, uden at have modtaget betaling fra de
regionale gasselskaber og lokale energiselskaber. Alligevel vil vi sørge
for, at hver eneste offentlige bygning får leveret varme", sagde
premierministeren forarget.
Hun ville ikke udelukke, at "de regionale gasselskaber kører et spil, som
går ud på at lokke penge ud af forbrugerne".
"I dag vil jeg gerne sige til hele landet, at vi "vil udarbejde en
strategi, som skal sætte en stopper for forpagtningen af gasnettet og føre
det tilbage til "Naftohaz". Jeg mener, at de regionale gasselskaber begår en
forbrydelse mod landet. For det første lader de være med at betale for
gassen, for det andet holder de Ukraines befolkning for nar og lokker penge
ud af den", sagde Tymoshenko. UP.
04.11.09.
Oppositionen
regner med Jusjtjenko-veto mod valglov
Præsident Viktor Jusjtjenko
vil nedlægge veto mod en hvilken som helst ændring i valglovgivningen, og
derfor er det nødvendigt med en konsensus i parlamentet, siger næstformand
for Regionernes partis fraktion, Oleksandr Yefremov ifølge UNIAN.
"Præsident Jusjtjenko vil nedlægge veto mod en hvilken som helst lov om
præsidentvalget, og derfor vil parlamentet være nødt til at nå til enighed
for at kunne overtrumfe hans veto", siger Yefremov.
Han understreger, at der er brug for "principielle politiske aftaler om
ændringer i loven om præsidentvalget i Ukraine".
"Hvis Julia Tymoshenko ikke er bange for valget, vil hendes
parlamentsmedlemmer stemme for lovforslaget med de ændringer, som
forfatningsdomstolen har påpeget", siger Yefremov. "Hvis der er nogen, der
afholder sig fra at stemme, så er det fordi vedkommende er bange for valget
og bevidst skaber en situation, der kan forpurre valget".
Da han blev spurgt, om hvad der vil ske, hvis det ikke lykkes at vedtage
ændringerne i præsidentvalgloven, og om det så vil betyde, at valget vil
blive afholdt efter den gamle valglov, svarede Yefremov: "Valget vil finde
sted uanset hvad".
"Selvom man kan være bange for, at magthaverne kan have et ønske om, at
valget ikke finder sted", understregede han. Men han tilføjede, at den
person, som træffer en sådan beslutning, vil være "et politisk lig". UP.
05.11.09.
Regeringen og præsidenten uenige om bevillinger
Medlem af Julia Tymoshenkos Bloks fraktion i parlamentet Andrij
Kozhenyakin, udtaler, at han regner med, at de penge, parlamentet har afsat
til bekæmpelse af influenza-epidemien, vil blive bevilget en af de nærmeste
dage. I en kommentar til de budgetændringer, som parlamentet lige har
vedtaget, og ifølge hvilke sundhedsministeriet har fået 1 mia. hryvna til
kampen mod epidemien, sagde Kozhemyakin, at "Nationalbanken kontrolleres af
præsidenten og de personer, som hele tiden prøver at stikke en kæp i hjulet
på regeringen".
"Men jeg mener, at disse penge er der, og at de bliver bevilget i dag
eller i morgen, vent og se". Han mindede om, at den ene milliard
hryvna skal tages af de 9,8 mia. hjryvna, som regeringen har afsat til
Europamesterskaberne i 2012.
I en kommentar til ændringsforslaget til parlamentets resolution om
massemøder, udtaler Kozhemyakin, at regeringen bør lytte til parlamentets
beslutning:
"Hvis parlamentet har vedtaget denne beslutning, og den har en lovs
retskraft, så er regeringen nødt til at lytte til parlamentet og ændre sin
beslutning. Men jeg tror ikke, at forbuddet mod massemøder vil blive
ophævet, fordi massemøder under en epidemi virkelig ikke er særlig
hensigtsmæssige". UP.
06.11.09.
Ukraines SDR i IMF skal bruges til at betale for russisk gas
Ukraine vil i dag fredag modtage ca. 480 mill. dollars efter
konverteringen af 300 mill. SDR (Special Drawing Rights eller
særlige trækningsrettigheder).
Det siger direktøren for Den ukrainske nationalbanks afdeling for
udenrigsøkonomiske relationer, Sergiy Kruglyk ifølge nyhedsbureauet
"Interfaks-Ukrajina".
"Finansministeriet har som fiskal agent henvendt sig til Den
internationale valutafond med anmodning om at konvertere en del af SDR i
amerikanske dollars... I dag skulle denne operation gerne finde sted,
hvorefter der vil ske en overførsel af penge til regeringens bankkonto",
sagde han.
Som tidligere oplyst godkendte IMFs direktion i august 2009 at fordele
SDR til en sum af omkring 291 mia. dollars blandt 186 af fondens
aktionærlande, hvorefter Ukraine fik de 1,3 mia. SDR (omkring 2,09 mia.
dollars).
SDR (de særlige trækningsrettigheder) inkluderes i
medlemslandenes officielle reserver og kan i nødstilfælde veksles til
konvertibel valuta, som dollars, euro, yen eller pund gennem særlige
handelsaftaler mellem fondes medlemslande.
Afdelingsdirektør Kruglyk fremhævede, at der i finansministeriets
erklæring ikke blev nævnt noget om målet med anvendelsen af de ekstra
dollars. I den forbindelse mindede han om, at hvert land må bruge de
eksisterende SDR efter eget ønske. Kruglyk formoder dog, at valutamidlerne
vil blive brugt til at betale for den importerede gas. Desuden peger han på,
at Ukraine indtil videre ikke har brugt af de SDR-midler, som man fik i
august-september 2009.
Som tidligere oplyst kan Ukraine ifølge præsidentens pressetjeneste bruge
en del af SDR til at betale for den russiske naturgas, eftersom situationen
i det statslige gasselskab "Naftogaz Ukrajiny" mht. betalingen for den gas,
landet har importeret i løbet af oktober, er kritisk. UP.
06.11.09.
Naftogaz er hårdt ramt af
finanskrisenDet statslige
ukrainske olie- og gasselskab Naftogaz' nettotab
i løbet af de første måneder af 2009 udgjorde
1,901 mia. hryvna ifølge de ukrainske standarder
for regnskabsføring, oplyses det i en meddelelse
fra selskabet, som er sendt til
Værdipapirkommissionens og fondsbørsens system
for udbredelse af information, oplyser
nyhedsbureauet "Interfaks-Ukrajina".
I den tilsvarende periode af 2008 havde
Naftogaz en nettofortjeneste på 2,145 mia.
hryvna. Nettoindtægten steg i perioden
januar-september 2008 med 54,1% - til 52,550
mia. hryvna.
Naftogaz' nettoindtjening i april-juni 2009
faldt 21,2 gange sammenlignet med andet kvartal
af 2008 - til 198,47 mia. hryvna, mens
nettoindtægten fald med 21,5%, til 9,220 mia.
hryvna. UP.
06.11.09.
Ukraine har betalt Gazprom
for oktober måned
I
dag har Ukraine betalt Rusland for den naturgas,
landet har importeret i løbet af oktober måned.
Det meddelte premierminister Julia Tymoshenko på
en pressekonference i Mariupol. "I dag har vi
betalt 500 mill. dollars til Rusland", sagde
hun.
Premierministeren understregede, at det var yderst vanskeligt at gennemføre
betalingen. "Hvorfor er der ingen, der spørger regeringen om, hvordan den er i
stand til at betale for gassen, når Nationalbanken og præsidenten blokerer for
betalingen, mens de regionale gasselskaber kun betaler 50-60% for den gas, de
aftager fra regeringen?”, - sagde Tymoshenko. UP.
10.11.09.
Jusjtjenko: præsidentvalget bliver ikke udsat
Præsident Viktor Jusjtjenko siger, at valgdatoen den 17. januar 2010 ligger
fast. Præsidentens bemærkning faldt tirsdag aften i et interview med den lokale
Tv-station "Skifiya" i Kherson-regionen.
"Vælgeren bør være parat til at komme den 17. januar og afgive sin stemme",
sagde Jusjtjenko. Han understregede, at valget er en test for samfundet.
"Der kommer en tid, hvor vi skal tage stilling til vores valg, vores skæbne
og landets skæbne. Derfor vil jeg ikke kokettere og manipulere med indførelse af
karantæne eller undtagelsestilstand", sagde Jusjtjenko.
I en kommentar til rygterne om, at der måske vil blive indført
undtagelsestilstand pga. influenza-epidemien, sagde Jusjtjenko: "Lad være med at
give politikerne lov til at tale om influenza eller noget andet sludder".
Som tidligere omtalt har næstformanden for præsidentens sekretariat, Igor
Popov, og sekretæren for det nationale sikkerheds- og forsvarsråd, Raisa
Bogatyryova, ikke villet udelukke muligheden af at indføre undtagelsestilstand i
Ukraine i forbindelse med influenza-epidemien.
Ifølge Popov ville dette betyde, at man skulle udsætte valget til den 30.
maj, hvor der afholdes lokalvalg.
Jusjtjenko selv har siden sagt, at der ikke er grundlag for at indføre
undtagelsestilstand i landet pga. influenza-epidemien. UP.
Interfaks-Ukrajina.
11.11.09.
Jusjtjenko og Tymoshenko skændes om influenza-bevilling
Præsident Viktor Jusjtjenko vil nedlægge veto mod en lov, som giver 1 mia.
hryvna (ca. 600 mill. kroner) til bekæmpelse og forebyggelse af
influenza-epidemien. Nyheden kom, da Jusjtjenko svarede på læsernes spørgsmål
under en såkaldt "hotline" på avisen "Komsomolskaja Pravda i Ukraines" redaktion
i Kiev. I kommentar til Tymoshenkos opfordring til at underskrive loven sagde
Jusjtjenko: "Man skal ikke afpresse mig. Jeg har mine beføjelser som præsident,
og dem vil jeg benytte mig af". Jusjtjenko begrunder sin afvisning af loven med,
at han ikke vil gå med til at sætte seddelpressen i gang og skabe yderligere
inflation.
"Premierministeren fører samfundet bag lyset og vil hente 1 mia. hryvna i
Nationalbanken. Som tidligere formand for Nationalbanken kan jeg sige:
Nationalbanken kan give både 100 mia. og en trillion, men lad os nu bare kalde
tingene ved deres rette navn", sagde han.
"Hvis vi taler om en emission, så bør man sige sandheden. At gå med til en
emission vil være det samme som officielt at meddele, at vi fra i dag indleder
en yderligere devaluering af den nationale valuta", tilføjede præsidenten.
Ifølge Jusjtjenko forsøger Tymoshenko at provokere Nationalbanken til en
emission, og hvis banken afviser dette, vil hun forsøge at få dens ledelse
udskiftet med personer, som er mere føjelige.
Præsidenten mindede om, at regeringen ifølge forfatningen ikke har ret til at
blande sig i Nationalbankens virksomhed.
Jusjtjenko slog fast, at han vil sende loven om afsættelsen af 1 mia. hryvna
til bekæmpelse af epidemien tilbage til parlamentet med sine egne forslag til,
hvordan man skal finde pengene indenfor det eksisterende budget.
Tidligere på dagen havde Tymoshenko beskyldt Jusjtjenko for at blokere for
afsættelsen af de nødvendige penge til bekæmpelsen af influenzaepidemien.
Desuden sagde hun, at Jusjtjenko således gjorde sig skyldig i dødsfald blandt
sine egne vælgere og var ude på at forpurre valget ved at forværre
epidemi-tilstanden i landet. UP.
12.11.09.
"Naftogaz" har et underskud, der er større end statsunderskuddet
Præsident Viktor Jusjtjenko siger, at det statslige olie- og gasselskabs
"Naftogaz Ukrajinys" underskud er på 33 mia. hryvna (ca. 20 mia. kroner).
Det sagde præsidenten på et møde i Kiev i dag torsdag.
"Hvad sker der i "Naftogaz"? De har et underskud på 33 mia. hryvna! Det er
mere end hele statsbudgetunderskuddet! Statsbudgetunderskuddet er på 31 mia.,
mens "Naftogaz'" er på 33 mia.," meddelte Jusjtjenko.
Desuden vil "Naftogaz", inden året er omme, ifølge præsidenten have en gæld
overfor det russiske gasmonopol "Gazprom" på 8,5 mia. dollars pga. manglende
køb af gas.
"Den aftale, som vores premierminister underskrev (i januar
2009, red.), betyder, at vi i dag har fået bøder for manglende køb af gas på
7,5 mia. dollars, eller ca. 57 mia. hryvna. Det er 20% af statsbudgettet!",
sagde præsidenten forarget.
"I løbet af de første 10 måneder af i år har vi købt gas (af Gasprom) for
4 mia. dollars, halvdelen af hvilke er betalt med Nationalbankens lån.
Samtidig har vi bøder ved årets udgang på 8,5 mia. dollars, hvilket er to
gange mere end det beløb, vi har betalt for den gas, vi har forbrugt",
tilføjede han.
Som bekendt har præsidentens repræsentant i internationale
energisikkerhedsspørgsmål, Bogdan Sokolovskyj, sagt, at "Naftogaz" har
indleveret en finansplan for 2010, hvor man opererer med et underskud på 21
mia. hryvna. UP.
19.01.09.
Jusjtjenko foreslår Medvedev ny gasaftale
Ukraines præsident Viktor Jusjtjenko foreslår i et brev til sin russiske
kollega, Dmitrij Medvedev, at indgå en ny gasaftale, som skal aflyse den
aftale, som Jusjtjenkos politiske modstander, premierminister Julia
Tymoshenko, indgik med Gazprom i januar i år. "Det er yderst vanskeligt
for Ukraine at overholde de indgåede aftaler pga. en række principper i
aftalen, der strider imod markedsprincippet", skriver Jusjtjenko. Han
gør Medvedev opmærksom på, at den pris, som Ukraine betaler for den
russiske gas, er steget næsten tre gange i løbet af de sidste tre år,
mens den pris, som Rusland betaler for transitten af gassen via ukrainsk
territorium til forbrugerne i Vesteuropa, er forblevet på samme niveau.
Kontrakten fra januar 2009 indeholder en bestemmelse om, at Ukraine skal
betale en bøde, hvis man aftager en mindre mængde russisk gas, end det
er aftalt. Rusland skal derimod ikke betale bøder for et fald i
transitten gennem ukrainsk territorium som følge af faldende forbrug i
Europa. Ifølge Jusjtjenko har denne bestemmelse medført, at det
statslige ukrainske olie- og gasselskab NAK Naftogaz Ukrajiny i år har
fået et underskud på over 4 mia. dollars, blandt andet fordi
transitindtægterne er faldet med mellem 2 og 3 mia. dollars.
Hvis den nuværende udvikling fortsætter vil Naftogaz allerede til
foråret få problemer med at gøre landet klar til den kommende
fyringssæson, hvilket vil medføre potentielle trusler mod
gasleverancerne til Ukraine og videre til Europa, skriver Jusjtjenko.
Den ukrainske præsident foreslår en arbejdsgruppe, der skal udarbejde en
ny gasaftale mellem de to lande, der udelukkende er baseret på
markedsprincipper, både hvad angår transit og import af gas.
23.11.09.
Parlamentet mangler stadig at vedtage ændringer til ny valglov
Ukraines vælgerkomite kræver, at parlamentsmedlemmerne omgående vedtager
lovændringerne til præsidentvalgloven, hedder det i en erklæring fra Ukraines
vælgerkomite, KVU.
"I over en måned har præsidentvalgkampen været i gang i Ukraine. Men i dag
foregår forberedelserne til valget uden en fuldgyldig lovgivning", påpeges det i
komiteens pressemeddelelse.
"Efter mange måneders pres fra offentlighedens side og internationale
eksperters anbefalinger samt en kendelse fra Forfatningsdomstolen er Ukraines
parlamentsmedlemmerne vendt tilbage til drøftelsen af de nødvendige lovændringer
til loven om præsidentvalget i Ukraine, og den 4. november blev disse ændringer
godkendt i 1. behandling. Herefter blev lovforslaget gjort klar til 2.
behandling og var på parlamentets dagsorden den 20. og 21. november", hedder det
i pressemeddelelsen.
"Men grundet politiske stemningsskift kom parlamentet ikke i gang med at
behandle dette lovforslag. Eftersom der ikke er planlagt plenarmøder i
parlamentet i dagene 23. til 30. november, er behandlingen af lovændringerne til
præsidentvalgloven igen blevet udsat på ubestemt tid", mener man i komiteen.
Vælgerkomiteen påpeger, at Den centrale valgkommission lige nu ikke kan
planlægge sit arbejde på optimal vis, og fx er udarbejdelsen af
instruktionsbøger til medlemmerne af de lokale valgkommissioner blevet
indstillet.
"Hver eneste dag, man nøler med at få vedtaget de nødvendige lovændringer,
truer gennemførelsen af en kompetent og demokratisk valghandling", hedder det i
erklæringen. UP.
23.11.09.
Rusland stiller betingelser for gas-indrømmelser til Ukraine
Til gengæld for, at Rusland lader være at pålægge Ukraine bøder for manglende
overholdelse af importkvoten på russisk gas, har Ukraine lovet, at
moderniseringen af landets gastransportsystem vil ske med russisk deltagelse.
Det hævder medlem af det ukrainske parlaments udvalg for Brændsels- og
energikomplekset (Energiudvalget) Sergiy Tulub fra Regionernes parti, oplyser
Komersant-Ukrajina.
"Det var et afgørende spørgsmål for Kreml, at den, som finansierer
gastransportsystemet, i fremtiden teoretisk kan regne med at få lov at
administrere det", siger Tulub.
Bøderne til Ukraine (for manglende overholdelse af importkvoten, red.) var
ifølge ham "en krudttønde, som det russiske styre kunne antænde når som helst".
Ifølge en af avisens kilde i "Gazprom" har det russiske gasmonopol allerede
fået en ordre på at udarbejde en tillægsaftale, som vil give Ukraine lov til at
mindske importen af russisk gas med 9,2 mia. kubikmeter i 2009 og med 8
mia. kubikmeter i 2010.
Ifølge aftalen af den 19. januar 2009 skulle Ukraine have importeret og købt
mindst 33 mia. kubikmeter gas i år og mindst 41 mia. kubikmeter gas til næste
år. Men i forbindelse med krisen er den ukrainske industris gasforbrug faldet
fra 30 mia. til 17,6 mia. kubikmeter gas, påpeger man i den ukrainske
energiministerium.
Den russiske premierminister, Vladimir Putin, forsikrede fredag den 20.
november, at "Gazprom" på baggrund af den vanskelige økonomiske situation i
Ukraine ikke vil pålægge "Naftogaz Ukrajiny" (det ukrainske DONG, red.) bøder
for manglende overholdelse af gaskvoten.
Premierminister Julia Tymoshenko har siden sagt, at prisen på gas til næste
år for Ukraine "i realiteten ikke vil stige sammenlignet med i år".
Avisens kilde i "Naftogaz" hævder, at det først lykkedes at opnå en aftale om
en revision af januar-aftalerne "under premierministrenes personlige møde".
Ifølge avisens kilde formåede formanden for "Naftogaz'" bestyrelse så sent
som i mandags ikke at komme overens med "Gazproms" ledelse om en tillægsaftale.
I fredags oplyste lederen af det russiske energiministerium, Sergej Shmatko,
at Rusland er parat til at tage del i moderniseringen af Ukraines
gastransportsystem.
"Fra ukrainsk side har man indtaget en meget konstruktiv holdning i dette
spørgsmål, idet man har sagt, at Rusland kan deltage i moderniseringen af det
ukrainske gastransportsystem på betingelser, som ikke er ringere end for de
europæiske selskaber", sagde han.
Ifølge Shmatko forventer Rusland, at Ukraine snarest får præciseret, at
hvordan man forestiller sig den russiske deltagelse. UP.
24.11.09.
Ukraine's
presidential hopefuls lay out their programs
http://www.rferl.org/content/Ukraines_Presidential_Hopefuls_Lay_Out_Their_Programs/1877436.html
November 13, 2009
Taras Kuzio
The deadline to register candidates for Ukraine's
presidential election was November 9, after which the seven candidates who
were refused registration were given two additional days to resubmit their
applications. On November 13, the Central Election Commission will confirm
the final list of candidates for the January 17, 2010, presidential vote.
The main reason some candidates were denied
registration was their failure to prove they had provided the mandatory
$300,000 deposit, which candidates that fail to make it to the second round
of voting will forfeit. Although the deposit is large, political forces
might have good reason to back the registration of so-called technical
candidates. First, they mean additional representatives on the election
boards that count the votes and, second, they could emerge as a potential
ally in the second round.
In 1999, 13 candidates vied for the post, while
in 2004, there were 24. This time around, 18 people will attempt to become
the next president of Ukraine. Those 18 candidates can be divided into three
groups. First, there are the two leading contenders -- Prime Minister Yulia
Tymoshenko and Party of Regions head Viktor Yanukovych, each of whom are
polling about 20-30 percent support.
The second-tier candidates include incumbent
President Viktor Yushchenko, former Foreign Minister Arseniy Yatsenyuk,
former Ukrainian Central Bank head Serhiy Tihipko, and parliament speaker
Volodymyr Lytvyn. Support for these candidates is in the 3-8 percent range.
The rest can be considered technical or spoiler
candidates, including former Defense Minister Anatoliy Hrytsenko,
nationalist Svoboda party leader Oleh Tyahnybok, Free Democrats party leader
Mykhaylo Brodsky, and eight others who have the backing of no more than 1
percent of the electorate.
Setting Out Programs
It's interesting to take a look at the domestic-
and foreign-policy programs of the first- and second-tier candidates. The
platforms reveal many similarities, particularly in the realm of populist
social initiatives. The programs of four of the candidates bear distinct
hallmarks of Soviet nostalgia.With an
eye on the former Communist Party supporters that have defected to the Party
of Regions over the last five years, Yanukovych has adopted rhetoric about
economic growth and political stability that echoes what one hears in Russia
these days.
Yatsenyuk's campaign, which has been widely
criticized for adopting a military-camouflage color scheme, is dominated by
Soviet-style slogans such as "New Industrialization" and "A Healthy And
Educated People." Lytvyn's program also looks backward with an eye toward
gaining the support of former Socialist Party (SPU) voters in the small
towns and rural areas of central Ukraine. SPU leader Oleksandr Moroz
discredited himself and his party when he defected from the Orange coalition
in July 2006.
Former Central Bank head Tihipko, who is also a
successful private banker from Dnipropetrovsk, is predictably emphasizing
the central role of economic policy, thereby echoing the 1994 campaign of
former President Leonid Kuchma. Tihipko's slogans include, somewhat
strangely, "The Economy Above All Else" and "Ukraine's Interests Above All
Else." Yanukovych likewise emphasizes "A Strong Economy -- A Strong
Country."
The eastern Ukraine candidates -- including
Tihipko and Yanukovych -- place less emphasis on democracy, the rule of law,
and corruption. In fact, Yanukovych's program does not even mention
corruption.
Popular Populist Measures
Traditionally, Ukrainian presidential
candidates promise to battle corruption energetically, but once in office
they do little to realize this pledge. Combating corruption requires
political will that exists in Georgia, but not in Ukraine.
The German think tank Transparency
International has reported that Ukraine made some progress against
corruption in 2005 and 2006, but since 2007 has fallen back to the dismal
ratings of the Kuchma era. In contrast, Georgia has improved its rating each
year since 2004. In the 2008 ranking, Ukraine came in at 134th, while
Georgia had risen to 67th.
In 2004, Yushchenko promised "to send the
bandits to jail," but five years later Ukraine's elites remain above the law
and Ukrainian "bandits" have gone to jail in the United States and Germany,
but not in Ukraine. This time around, only Tymoshenko's program explicitly
condemns the capture of the Ukrainian state by oligarchs.
Populism is a traditional hallmark of Ukrainian
presidential elections. In 2004, Yushchenko offered his "10 Steps" program
that included many social populist initiatives. The Party of Regions
recently introduced legislation in parliament to increase social payments,
repeating a tactic then-Prime Minister Yanukovych used in 2004 when he
doubled pensions. That initiative was backed by all parliamentary factions
except Tymoshenko's and was signed into law by Yushchenko.
The measure casts doubt on whether the
International Monetary Fund will disburse the fourth tranche of a stand-by
agreement loan before the election, opening up the real possibility of
default. Nonetheless, Yanukovych's current program cynically declares the
2010 election is an opportunity to "clean out the populists and political
adventurers from the Ukrainian government."
Of the seven main candidates, only Yushchenko
and Tymoshenko prioritize national and religious matters. As in 2004,
Yanukovych supports elevating Russian to the status of a second state
language, a step also supported by Symonenko, Tihipko, and, possibly,
Lytvyn. As in 2004, the second round will most likely again give voters two
positions on the state language: Ukrainian (Tymoshenko) versus
Ukrainian-Russian (Yanukovych).
Foreign Policy
In the foreign-policy domain, none of the
candidates mentions NATO in any form, a pattern that repeats earlier
elections (Yushchenko and Our Ukraine have never included NATO membership in
their election programs). Of the seven main candidates, only Tymoshenko and
Yushchenko support EU membership. Symonenko and Yatsenyuk oppose it, and the
other three are ambivalent.
Yanukovych and Symonenko support Ukraine's full
membership of the Commonwealth of Independent States' Single Economic Space
(SES). Countries cannot be in two customs unions at the same time and
therefore joining the SES is impossible if Ukraine signs a free-trade
agreement with the EU next year, an important nuance that will be missed by
the average Yanukovych supporter.
Yatsenyuk's proposed Eastern European union of
Ukraine, Russia, Belarus, Moldova, Kazakhstan, Georgia, Armenia, and
Azerbaijan with Kyiv as its capital is surprisingly similar to the SES.
Yatsenyuk's program calls for joint programs by these eight countries in the
fields of energy, transportation and communications, industrial production
and exports, science and technology, and the military-industrial complex.
Three leading candidates have distinct
foreign-policy proposals. If elected, Yanukovych would pursue a pro-Russian
multivector foreign policy, in contrast to the largely pro-Western
multivectorism Kuchma pursued in his two terms in office. Tymoshenko has
outlined a pro-European foreign policy that links domestic progress in
reforms to Ukraine's integration into Europe.
Yatsenyuk moved from his pro-Western position
as foreign minister and parliament speaker to a Ukrainian third-way
"isolationist-nationalist" platform that has been developed by Russian
consultants in his team since June. Although elected to parliament in 2007
as one of the top five candidates of the pro-Western Our Ukraine-People's
Self Defense bloc, Yatsenyuk now opposes NATO and EU membership.
Taras Kuzio is a senior fellow of Ukrainian
studies at the University of Toronto, adjunct research professor at the
Institute of European and Russian Studies at Carleton University, and editor
of the bimonthly "Ukraine Analyst".
24.11.09.
Ukraine's outbreak of
ineptitude
http://www.theglobeandmail.com/news/opinions/ukraines-outbreak-of-ineptitude/article1367149/
Nov. 17, 2009
Michael Bociurkiw
Ukrainians are suffering from a double dose of fever:
preparations for January's contentious presidential election, and what
appears to be a massive outbreak of the potentially deadly H1N1 virus.
Since early November, more than 1.4 million Ukrainians have become ill,
about 300 have died and more than 78,000 have been hospitalized. What began
as a concentrated epidemic in the country's nationalistic west has now
spread nationwide, forcing neighbours such as Moldova and Slovakia to close
their borders.
[...]
So severe is the AIDS epidemic in Ukraine -- it has claimed at least
22,000 lives -- that some multilateral institutions say it's contributing to
the country's demographic decline.
[...]
When NGOs or donors try to help Ukraine, their well-meaning interventions
are often stymied by red tape, bureaucratic ineptitude or corruption. Aid
destined for needy Ukrainians is routinely delayed, misappropriated or
stolen. It's a sad commentary on a country that gained such an enormous
reservoir of goodwill in the aftermath of the Orange Revolution. Some people
have compared it to a failed state. As one colleague put it: "It's like
watching a long, painful sunset."
Ukraine's challenge is to deal with the social and political issues that
contribute to the spread of H1N1 and other epidemics. This includes
strengthening ministries that deal with health issues -- including boosting
their surveillance capabilities and giving them the budgets to stockpile
essential drugs. Humanitarian aid from Canadian and other donors needs to be
cleared quickly and treated with the sanctity that it deserves. In short,
Ukraine needs to behave like a responsible member of the international
community by preventing the spread of diseases before they spread out of
control and threaten its neighbours.
Canadian Michael Bociurkiw recently completed an eight-month
humanitarian mission to Ukraine and is writing a book on the aid business.
He is part of the management team of the HUM news agency.
Complete article:
http://www.theglobeandmail.com/news/opinions/ukraines-outbreak-of-ineptitude/
article1367149/
24.11.09.
5th anniversary of Orange
Revolution
November 21, 2009
Taras Kuzio
Ukrainians should differentiate the Orange Revolution from the
Yushchenko's presidency. The Orange Revolution and presidency should be
treated as two different episodes in Ukraine's history.
The Orange Revolution, as Professor Alexander Motyl (Rutgers University,
USA) believes, will become an important founding myth of the independent
Ukrainian state in years to come, in the same way as the 1776 American
Revolution has for Americans. Each country has founding myths that are
components of its national identity.
Since 2004 Ukraine's educational system has taught Ukraine's younger
generation that the Orange Revolution is an important example of the age-old
love of freedom that exists in Ukrainian national identity, that it was an
example of how Ukrainian civil society was well developed and how Ukrainians
can organise themselves in defence of their constitutional rights. On the
fifth anniversary of the Orange Revolution the same type of conclusion is
reached by journalists writing about the revolution.
The Orange Revolution was the biggest peaceful protest in Europe since World
War II with one in five Ukrainians taking part in the mass protests.
The Orange Revolution was also the largest protest of any of the
democratic revolutions in post-communist countries -- far bigger in size
than protest numbers in Serbia (2000) and Georgia (2003).
The Orange Revolution was also the most peaceful and non-violent of these
revolutions and the longest- lasting 17 days. In Serbia the parliament was
set on fire and in Georgia protestors stormed parliament while both
democratic revolutions took place over only a few days.
The values espoused in the Orange Revolution have not lost their
"actualnist". In 2004 public opinion polls showed that a majority of
Ukrainians (70-75%) wanted CHANGE which meant that at least half of
Yanukovych's supporters (as well as Yushchenko's voters) also wanted to
change the corrupt Kuchma system. Yushchenko never understood that such a
large number of Ukrainians wanted change and never channeled this majority
public mood into concrete policies.
Ukrainians participated in the Orange Revolution because they protested
against election fraud and the theft of their vote, against candidate
Yanukovych who had been twice in jail, against corruption and oligarchs, in
support of a Ukrainian and European national identity and lastly for
Yushchenko. Yushchenko never understood that Ukrainians voted not only for
him, but for many complicated reasons.
The changes that Ukrainians wanted in 2004 remain "aktualni" five years on
and are espoused in only one candidate's programme, Tymoshenko! These
include ensuring equality before the law for all Ukrainian citizens, for the
authorities to undertake a serious struggle against corruption, for
politicians to respect voters and treat them as citizens rather than as
subjects or "khozli", for continuous attention to socio-economic issues (and
not just before elections as Yushchenko and Yanukovych are doing now), and
for the Europeanisation of Ukraine. Only Tymoshenko talks in her election
programme about building "Europe" in Ukraine.
The majority of Ukrainian and Western analyses describe Yushchenko's
presidency as one of missed opportunities. Yushchenko could have
accomplished anything he wanted to after coming to power in 2005 when the
1996 Kuchma presidential constitution was in place, when he had a powerful
ally with political will -- Prime Minister Tymoshenko, when he had
situational parliamentary majorities in the Ukrainian and Crimean
parliaments, when oligarchs were committing suicide or fleeing Ukraine
because they believed he would implement the Orange Revolution call of
"Bandits to jail!".
Instead, Ukraine has suffered from five years of political crises and
instability, and little if any progress in key domestic and foreign policy
priorities.
Corruption has increased and the rule of law is not in better shape than
it was under Kuchma. Surveys show Ukrainians are disillusioned in democracy
because they associate it with "chaos" and they hold low levels of trust in
state institutions that are worse than under Kuchma.
These missed opportunities are reflected in Yushchenko's unprecedented
low level of support at the end of his first term that are worse than
Kravchuk following hyperinflation and Kuchma following the Gongadze scandal.
Kravchuk entered the second round of the 1994 elections where he received
44% of the vote while Yushchenko has no possibility of entering the second
round.
Presidents and politicians need to be responsive to voters and to learn
to implement their election programmes!
26.11.09.
Tymoshenkos parti langer ud efter Jusjtjenko
Præsident Viktor
Jusjtjenko har personligt stillet sig i spidsen for en
anti-regeringskoaliton, siger en af lederne af Julia Tymoshenkos blok i
parlamentet, Andrij Kozhemyakin, ifølge partiets pressetjeneste.
Ifølge
Kozhemyakin er netop dette årsagen til, at præsidenten har nedlagt veto mod
en lov, der afsætter 1 mia. hryvna til bekæmpelsen af influenza-epidemien.
Kozhemyakin oplyser desuden, at de penge, der er afsat i loven, finds i
Nationalbanken, og alle udmeldingerne om en truende galopperende inflation
blot er politiske spekulationer.
"Regionernes Parti ved udmærket, at der
ikke er en eneste konkret grund eller anledning til at nedlægge veto mod
loven om afsættelse af midler til bekæmpelsen af influenzaen", understreger
talsmanden.
"Derfor er der ingen grund til at opfinde dårlige
undskyldninger og kræve yderligere informationer. Regionernes parti har
allerede stemt for denne lov. Alle ved, hvad pengene vil gå til, i det
mindste alle, som kan eller gider lytte", siger BJuTs talsmand.
Finansministeren Umanskij sagde tidligere på dagen, at de 1 mia. hryvna,
der er afsat i loven, skal tages fra Nationalbankens nettoindtægter. UP.
Kanal 5.
27.11.09.
Sikkerhedspolitiet sigter de ansvarlige for Holodomor
En straffesag mod de ansvarlige for Holodomor i
1932-1933 kan blive rejst ved de ukrainske domstole inden årets udgang,
oplyser lederen af det ukrainske sikkerhedspoliti SBU, Valentyn
Nalivajtjenko, i et interview med Kanal 5.
"Inden årets udgang, hvis
vi da er i besiddelse af de nødvendige ekspertiser, vil vi have det
fornødne retlige grundlag for at rejse sigtelse i sagen og overdrage
sagen til domstolene", sagde han.
"Dette betyder, at man i forundersøgelsens konklusion vil have
udpeget de ansvarlige for forbrydelsen folkemordet-Holodomor", sagde
SBU-chefen.
Ifølge Nalivajtjenko har "den indenretlige efterforskning indkredset
de ansvarlige, som dengang beklædte de ledende poster i det ukrainske
bolshevik-parti".
Ifølge SBU-chefen har chefundersøgeren givet lov til at udpege
hovedmændene bag Holodomor: Det er (Stanislav) Kosior, som var sekretær
for Centralkomiteen i Ukraines kommunistiske parti (bolshevikkerne)". En
anden ansvarlig var (Pavlo) Postyshev, som Stalin og Molotov i januar
1933 udstationerede i Kharkiv-regionen, hvor han som leder af
Kharkiv-regionen bragte forbrydelsen til dens logiske afslutning", sagde
SBU-chefen.
"Den tredje topchef var (Vlas) Chubar, som også var medlem af
Ukraines folkekommissærernes råd (regering)", sagde Nalivajtjenko.
"Ifølge lovgivningen skal vi bevise disse personers skyld i retten...
Jeg er overbevist om, at disse forbrydere, som har begået forbrydelser
mod menneskeheden, herefter vil blive dømt og frataget alle deres
privilegier", sagde han.
SBU-formanden mener, at det herefter vil være nødvendigt at "rette
henvendelse til de lokale råd og lokale selvstyre organer med henblik på
at fjerne mindesmærker (for disse personer)".
På spørgsmålet om, at der i ukrainsk lovgivning er en regel, som
forbyder at afsige dom om en afdød person, svarede Nalivajtjenko, at man
i Ukraine kan skabe en præcedens, hvor en forbrydelse mod menneskeheden
ikke vil have nogen forældelsesfrist.
Desuden sagde han, at Holodomor-straffesagen vil blive
offentliggjort. UP.
Det østrigske selskab "Centragas", som
kontrolleres af forretningsmanden Dmytro Firtash, har sendt et brev til
Ukraines regering i henhold til Energicharteret vedrørende indledningen
af en retssag, der drejer sig om det statslige olie- og gasselskab NAK
Naftogaz Ukrajinys ekspropriering i januar 2009 af 11 mia. kubikmeter
gas, hedder det i en pressemeddelelse fra selskabet "Group DF".
"Disse 11 mia. kubikmeter gas tilhører RosUkrEnergo - et
joint-venture, hvoraf 50 % tilhører selskabet "Centragas" og 50%
tilhører "Gazprom". På tidspunktet for eksproprieringen opbevarede
RosUkrEnergo denne gas i de ukrainske gaslagre med henblik på at
videresende den til sine klienter i Europa.
Ifølge meddelelsen har
"Centragas" haft konsultationer i sagen med de vigtigste
internationale eksperter, som har bekræftet, både, at "Centragas"
som indehaver af 50% af aktierne i RosUkrEnergo har ret til
søgsmålet i henhold til betingelserne i Energicahrteret, og at
søgsmålet kan stiles direkte til Ukraines regering, som 100% ejer af
"Naftogaz Ukrajiny".
Man understreger i "Centragas", at Energicharteret (Ukraine er et
af de lande, som har underskrevet charteret og er dermed bundet af
dets bestemmelser) opererer med en tre måneder lang periode for
konsultation mellem parterne. "Centragas" venter svar fra Ukraines
regering og kontaktoplysninger, så man kan gå i gang med
konsultationerne.
Formanden for "Naftogaz Ukrajiny", Oleg Dubyna, siger i en
kommentar til meddelelsen, at RosUkrEnergo burde rette sine
indvendinger mod "Gazprom". "Naftogaz" har nemlig købt denne gas af
"Gazprom", og derfor må RosUkrEnergo udelukkende henvende sig til
sin partner, og under ingen omstændigheder til Ukraine", sagde Oleg
Dubyna. UP.
09.12.09.
Jusjtjenko siger, at han ikke vil være
premierminister hos Janukovytj
Præsident Viktor
Jusjtjenko vil ikke være premierminister, hvis han taber
præsidentposten, siger han i et interview med Tv-stationen ICTV.
"Jeg ved godt, hvilke fotos, som hænger der... Lad mig sige det lige
ud - jeg vil ikke være premierminister!", sagde han i en kommentar
til rygterne om, at han har aftalt med Viktor Janukovytj, at
Jusjtjenko bliver premierminister efter valget.
"Jeg er en
oprigtig ukrainer. Jeg er ikke en khokhol (nedsættende udtryk om
ukrainere). Jeg vil ikke deltage i intriger med de kræfter, som ikke
arbejder for Ukraine", understregede Jusjtjenko.
"Jeg vil ikke
være premierminister, fordi jeg vil være præsident", tilføjede han.
Jusjtjenko siger, at han er "selvsufficient i kampen".
"Hvis jeg fremlægger det, som jeg brænder og
lider for, for denne nation, og den afviser mig,
så vil jeg komme, bukke dybt og sige, at jeg vil
tjene jer med hver eneste celle i min krop",
siger Jusjtjenko.
Han ville ikke udelukke, at
nationen vil træffe et andet valg, men det ville
dog ikke være nogen tragedie for ham.
"Jeg tror, at min familie vil være meget
glad. Jeg - Viktor Jusjtjenko - gør i min mors
og min fars navn alt for at forhindre landet i
at glide af sporet", sagde præsidenten og
foreslog kryptisk, at hvis der er nogle, der
gerne vil tilbage til 2004, så kunne de ligeså
godt med det samme vende tilbage til 1999 (1999
var det år Jusjtjenko blev premierminister under
præsident Kutjma, red.). UP.
13.12.09.
IMF venter med den sidste tranche
til efter valget
Præsident Viktor
Jusjtjenko siger, at regeringen vil bruge den
sidste tranche fra Den internationale valutafond
til at afdrage på landets gæld for den
importerede gas. Udtalelsen faldt under en tale
i anledning af årsdagen for tildelingen af
titlen "national" til Ternopils statslige
tekniske universitet,
oplyser
UNIAN.
Ifølge Jusjtjenko er en
regeringsdelegation lige vendt tilbage fra
Washington, hvor den bad om 2,3 mia. dollars
for at kunne betale af på gasgælden.
Præsidenten kritiserede endnu engang
regeringen for at have optaget en masse lån.
Han mindede om, at regeringen alene i
budgetforslaget for næste år har forslået at
sætte 22 mia. Hryvna af til betale renterne
på de lån, landet har optaget. Ifølge
Jusjtjenko skal disse lån tilbagebetales af
børnene og børnebørnene.
Som tidligere oplyst bragte den
amerikanske avis The New York Times den 10.
december en artikel om, at IMF har udskudt
udbetalingen af den sidste tranche på i alt
3,5 mia. dollars til efter præsidentvalget.
I en kommentar til denne artikel sagde 1.
vice-premierminister Grygoriy Nemyrya den
11. december, at spørgsmålet om udbetalingen
af IMF-lånets den 4. tranche til Ukraine
lige nu er ved at blive klar til behandling
i IMF's bestyrelse. UP.
Viktor Janukovytj har mistet 1% af
sin vælgeropbakning fra november til
december. Det viser en meningsmåling
gennemført af selskabet
TNS. Sergij Tigipko, Julia
Tymoshenko, Viktor Jusjtjenko,
Volodymyr Lytvyn og Oleg Tiahnybok
har allesammen øget ders tilslutning
i forhold til november.
Ifølge
meningsmålingen ville Janukovytj få
26,3% af stemmerne i 1. valgrunde,
mens Tymoshenko ville komme på 2.
pladsen med 18,6% af stemmerne.
Tredjepladsen indtages af Sergij
Tigipko med 5,6%, mens Viktor
Jusjtjenko er rykket op på en 4.
plads med 4,2%. Aresenij Jatsenjuk
er faldet ned på en femte plads med
4,1% af stemmerne, mens Volodymyr
Lytvyn indtager 6. pladsen med 3,1%.
Hvis Janukovytj og Tymoshenko
mødes i 2. valgrunde, ville 34,5%
stemme på Janukovytj, mens 29,9%
ville stemme på Tymoshenko. 16,1%
siger, at de ville stemme mod dem
begge, 13,4% har endnu ikke taget
stilling, mens 6,1% ville blive
hjememe.
20.12.09.
Valgkommissionen
klager over
manglende
finansiering
af valget
Forberedelsen
af
præsidentvalget
er
finansieret
med mindre
end 0,6%,
siger
Ukraines
centrale
valgkommission.
Ifølge en
talsmand for
valgkommissionen
i Kiev burde
dette års
midler til
forberedelsen
og
gennemførelsen
af
præsidentvalget
være blevet
overført
senest tre
dage efter
valgkampens
officielle
start, dvs.
inden den
22. oktober
2009.
Situationen
pr. den 18.
december er
den, at den
ukrainske
statskasse
kun har
afsat penge
til den del
af
forberedelsen
og
afholdelsen
af
præsidentvalget,
der vedrører
udgifter til
den centrale
valgkommission,
hvilket
svarer til
0,6% af de
samlede
udgifter.
Den centrale
valgkommission
har ifølge
talsmanden
budgetteret
med, at
kredsvalgkommissionerne
skal bruge
over 144
millioner
hryvna.
Valgkommissionens
talsmand
understreger,
at
finansåret
udløber den
31.
december,
hvorefter
udgifter,
der er
planlagt i
det gamle
års budget,
ikke længere
vil være
gældende.
Derfor beder
valgkommissionen
regeringen
om hurtigst
muligt at
gøre
finansministeriet
og
statskassen
opmærksom,
at en videre
forhaling af
udbetalingen
af midlerne
til
forberedelsen
og
afholdelsen
af
præsidentvalget
er uholdbar.
"Dette
vil føre til
forsinkelser
i
betalingerne
for de
udførte
arbejder i
2009 og gøre
det umuligt
såvel for
den centrale
valgkommission
som for
kredsvalgkommissionerne
at
gennemføre
de
nødvendige
forberedelser
til valget,
hvilket vil
få en
negativ
effekt på
forberedelsen
til
præsidentvalget",
siger
talsmanden
Okhendovskyj.
Formanden
for Den
centrale
valgkommission,
Volodymyr
Shapoval,
siger, at
han lige har
sendt et
brev til
premierminister
Julia
Tymoshenko.
Brevet er et
aftryk af
resolutionen
fra
valgkommissionen.
Okhendovskyj
kunne
desuden
oplyse, at
statskassen
i alt i 2009
burde have
udbetalt
over 712
millioner
hryvna til
præsidentvalget
fordelt på
Den centrale
valgkommission,
kredsvalgkommissionerne
og de lokale
valgkommissioner
på de
enkelte
afstemningssteder.
Der er
således kun
blevet
udbetalt
0,6% af
dette beløb.
UNIAN.
22.12.09.
Jusjtjenko
hudfletter
Tymoshenkos
energipolitik
Præsident
Viktor
Jusjtjenko
har i et
interview
med den
britiske
avis The
Sunday
Telegraph og
den spanske
avis El
Mundo
gentaget sit
synspunkt
om, at
regeringens
politik
fører til,
at det
ukrainske
gastrasportsystem
bliver
afhændet til
udlandet,
oplyser
præsidentens
pressetjeneste.
Præsidenten
understreger,
at
regeringen
har en
fuldstændig
uansvarlig
holdning til
det
statslige
olie- og
gasselskab
Naftohaz'
økonomiske
problemer.
Ifølge
præsidenten
befinder det
ukrainske
gasmonopol
sig af flere
årsager i en
vanskelig
situation,
men, at
hovedårsagerne
er følgende:
regeringens
modvilje mod
at hæve de
interne
gaspriser
til et
objektivt
niveau kort
tid inden
valget og
premierministerens
manglende
evne til at
forhandle
sig frem til
en retfærdig
gasleverance-
og
transitaftale
med det
russiske
gazmonopol
Gazprom.
"Tymoshenkos
gaspolitik
er den mest
ubegavede
politik i
hele
uafhængighedsperioden.
Det er ikke
bare
populisme -
det er
firkantet
kommunisme.
Nej, ikke
engang
kommunisterne
var gået med
til en sådan
politik. Man
kan da ikke
købe dyrere,
end man
sælger.
Ukraine kan
ikke købe
gas til de
højeste
priser i
Europa og
transportere
gassen mod
den laveste
betaling
uden at hæve
de interne
priser",
sagde
præsidenten.
"Det er
den direkte
vej til en
udtømning af
Naftohaz'
ressourcer
og
selskabets
totale
ødelæggelse.
Målet med
denne
politik er
ene og alene
at overdrage
det
ukrainske
gastransportsystem
og forråde
de statslige
interesser
til fordel
for nogle
politiske
præferencer.
Det vil jeg
ikke
tillade",
understregede
Jusjtjenko.
UP.
23.12.09.
Verdensbanken:
Ukraines BNP
faldet med
15% i 2009
Den
tidligere
finansminister
i flere
ukrainske
regeringer,
og en af
landets
førende
økonomer,
Viktor
Pynzenyk,
siger ifølge
nyhedsbureauet
"Ukrajinski
Novyny", at
det
ukrainske
bruttonationalprodukt
i løbet af
2009 faldt
med 15%. "Vi
slutter året
med et fald
i BNP på
15%". Ifølge
Pynzenyk var
der ingen,
der i
starten af
året forudså
sådanne tal.
Den
tidligere
finansminister
mener, at
underskuddet
på
statsbudgettet
i løbet af
de første 11
måneder af
2009
udgjorde 88
mia. hryvna
og kan i
løbet af
december
stige med 15
mia. hryvna.
Som
tidligere
oplyst, har
Verdensbanken
bevaret sin
prognose med
hensyn til
et fald i
Ukraines BNP
i 2009 med
15% og har
forudset en
årlig
inflation på
14%.
Den
ukrainske
Nationalbank
opererer med
forventet en
vækst i
ukrainsk
økonomi i
2010 på 3-4%
og en
inflation på
10%.
Første
vice-formand
for
præsidentens
sekretariat
Oleksandr
Shlapak
mener, at
det er
realistisk
med en
BNP-vækst i
2010 på 3%.
UP.
24.12.09.
Valgkommissionen
mangler
penge til at
gennemføre
valget
Den centrale
valgkommission
i Kiev har
pålagt
Ukraines
finansministerium
og
Skatkammeret
at sikre
finansieringen
af
udgifterne i
forbindelse
med
gennemførelsen
af
præsidentvalget
i Ukraine.
Det oplyses
i
valgkommissionens
pressetjeneste,
at man via
en
resolution
har pålagt
finansministeriet
og
Skatkammeret
at overføre
over 195
mill. hryvna
til
valgkommissionens
konto senest
den 24.
december.
Desuden har
medlemmerne
af
valgkommissionen
henledt
finansministeriets
og
Skatkammerets
ansattes
opmærksomhed
på, at de er
personligt
ansvarlige
for den
manglende
opfyldelse
af de af
valgkommissionens
beslutninger,
som er
truffet
indenfor
rammerne af
dens
beføjelser,
samt for at
forhindre
udøvelsen af
borgernes
rettigheder.
I Den
centrale
valgkommission
påpeger man,
at den
kritiske
situation
omkring
finansieringen
af valget
ikke har
ændret sig
pr. 23.
december.
Valgkommissionens
udgifter er
kun blevet
dækket med
et beløb på
lidt over 1
million
hryvna,
svarende til
0,6% af de
samlede
udgifter i
2009.
"En
videre
forhaling af
finansieringen
af
præsidentvalget
fra
Skatkammerets
ansattes
side kan
føre til, at
borgernes
forfatningssikrede
valgrettigheder
bliver
overtrådt og
eksekveringen
af dem
bliver
forhindret",
påpeger Den
centrale
valgkommission.
UP.
24.12.09.
Janukovytj
giver
Tymoshenko
skylden for
den
manglende
finansiering
Lederen
af
Regionernes
parti,
Viktor
Janukovytj,
mener, at
premierminister
Julia
Tymoshenko
bærer et
personligt
ansvar for
den
manglende
finansiering
af
præsidentvalget.
Udtalelsen
kom i dag
under hans
besøg i
Perejaslav-Khmelnytskyj
i
Kiev-regionen,
oplyser
UNIAN.
Ifølge
Janukovytj
"har
Tymoshenko
et stort
behov for
personligt
at styre
statsfinanserne".
"Hun
interesserer
sig ikke for
de 46 mill.
ukrainske
skatteyderes
synspunkter.
Hun bruger i
dag disse
statslige
midler til
at fremme
egne
politiske
mål med
udgangspunkt
i hendes
egen
opfattelse
og på
baggrund af
den dårlige
økonomi og
sociale
situation,
hvor folk er
fattige og
har brug for
hjælp",
sagde
Janukovytj.
Han
understreger,
at man i dag
kan tale om
Tymoshenkos
personlige
ansvar for
finansieringen
af
præsidentvalgkampen.
"Og når hun
taler om, at
nogen er
bange for
hende, så
bør hun
svare på,
hvorfor hun
ikke
finansierer
dette valg.
Hun er bange
for at
finansiere
det", sagde
præsidentkandidaten,
idet han
understregede,
at disse
offentlige
midler ikke
er
premierministerens
personlige
ejendom, men
tilhører
hele det
ukrainske
folk.
Desuden
siger
Janukovytj,
at den
føromtalte
resolution
fra Den
centrale
valgkommission
i Kiev, som
kritiserer
den
manglende
finansiering
af
valgforberedelserne,
er helt
rimelig.
Ifølge
præsidentkandidaten
vil
lovgivningens
krav tvinge
Tymoshenko
til at
udbetale CVK
de penge,
som er
nødvendige
for at
afholde
valget
rettidigt,
transparent
og fair.
UP.
24.12.09.
Tymoshenko
har fået lov
til at bruge
guldvalutareserverne
Ukraine har
aftalt med
Den
internationale
Valutafond
(IMF), at
regeringen
gerne må
bruge
nationalbankens
guldvalutareserver
til at dække
underskuddet
på
statsfinanserne.
Det oplyser
en ukrainsk
kilde, som
også kunne
fortælle om
resultatet
af
forhandlingerne,
som en
ukrainsk
regeringsdelegation
i disse dage
har ført med
IMF i
Washington.
"Beslutningen
om
tildelingen
af den næste
tranche er
endnu ikke
taget, men
der er
opnået
enighed om,
at Ukraine
kan bruge
guldvalutareserverne
til at dække
det løbende
underskud på
statsfinanserne",
siger
kilden.
Som bekendt
har en
ukrainsk
regeringsdelegation
med
deltagelse
af
vice-premierminister
Grygorij
Nemyria,
fungerende
finansminister
Igor
Umanskyi m.
fl. i sidste
uge ført
forhandlinger
i IMF's
hovedkvarter
i Washington
om en
fortsættelse
af
samarbejdet.
UP.
27.12.09.
Jusjtjenko
går efter at
tilbageerobre
Vestukraine
(eng.)
http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews[tt_news]=
35840&tx_ttnews[backPid]=27&cHash=84ab928b11
December 15,
2009
Taras
Kuzio
Viktor
Yushchenko
has trailed
badly in
opinion
polls in the
last year
with ratings
of less than
5 percent,
but has
benefitted
from the
collapse of
Arseniy
Yatseniuk's
election
campaign (rankings
of
candidates
in
2008-2009:
www.uceps.org/ukr/poll.php?poll_id=91).
Yushchenko
is now the
main
"Orange"
competitor
to Yulia
Tymoshenko
in Western
Ukraine (EDM,
October 16,
November 3,
16, 20).
In
foreign
policy
terms,
Yushchenko
is a
different
candidate to
five years
ago, when he
presented
himself as a
centrist (patriotic)
politician
to broaden
the appeal
of national
democrats
like himself
beyond their
Western
Ukrainian
heartland (Ukrayinska
Pravda,
November
24). This
strategy won
Yushchenko
the crucial
swing region
of central
Ukraine and
the
presidency.
Yushchenko's
move away
from
centrist
patriotism
to
nationalism
in the 2010
elections
echoes the
retreat of
Our Ukraine
from central
Ukraine,
which won
four
Galician and
Trans-Carpathian
oblasts in
2006 and
only
Trans-Carpathia
in 2007.
Yushchenko's
nationalist
platform is
only a
threat to
Tymoshenko
in the three
Galician,
and to a
lesser
degree in
the four
other
Western
Ukrainian
oblasts.
Yushchenko
will compete
with the
rising
contender
Serhiy
Tihipko,
Viktor
Yanukovych's
election
manager in
2004, for
third and
fourth place
in round one.
When
giving
their
vote
to
Yushchenko,
Galician
Ukrainians
do
so
out
of a
misplaced
fear
that
Tymoshenko's
mix
of
pragmatism
and
ideology
means
she
has
sold
out
to
Russia. |
|
In
the 2004
elections,
Yushchenko's
"Ten Steps
to the
People"
election
program
never
mentioned
NATO,
Trans-Atlantic
integration
or even the
EU (Our
Ukraine has
also not
referred to
NATO in any
of its
election
programs).
The only
mention of
foreign
policy was a
vague
reference to
Russia and
Belarus (but
nothing on
the CIS).
This
unwillingness
to highlight
Yushchenko's
pro-Western
orientation
was an
outcome of
his 2004
centrist-patriotic
platform
that sought
to appeal
beyond
western
Ukraine (
www.president.gov.ua/docs/10krokiv.pdf).
Yushchenko's
2010
election
program also
makes no
reference to
NATO but
does, unlike
in 2004,
state: "Together
with
European
neighbors,
we will
strengthen
the
Euro-Atlantic
system of
collective
security" (www.cvk.gov.ua/pls/vp2010/WP0011).
On the
European
Union,
Yushchenko's
2010
election
program
calls for a
visa-free
regime and
membership
with the EU.
The program
overlooks
the Free
Trade Zone
between
Ukraine and
the EU that
will be
signed next
year.
Yushchenko
has at least
supported
Ukraine's
integration
into NATO
and the EU.
Under the
1996 and
2006
constitutions,
Yushchenko
can appoint
the Foreign
and Defense
Ministers,
National
Security and
Defense
Council (NRBO)
secretary
and Security
Service
chairman
providing
him with
institutional
control over
Ukraine's
security
policy.
Four
problems
bedevil
Yushchenko's
foreign
policy:
- The
translation
of
Kuchma-era
rhetoric
on
trans-Atlantic
integration
into
action
requires
a
president
to work
together
with a
parliamentary
coalition
and
government
of like
mind.
Addressing
Yushchenko
at the
recent
EU-Ukraine
summit,
European
Commission
President
Jose
Manuel
Barrosso
said, "I
will
speak
honestly
with you,
Mr.
President.
It often
seems to
us that
commitments
on
reform
are only
partly
implemented
and
words
are not
always
accompanied
by
action.
Reforms
are the
only way
to
establish
stability,
and
build
closer
ties
with the
EU" (Ukrayinska
Pravda,
December
4).
During
Yushchenko's
five
years in
office
there
have
been
four
governments,
three of
which
have
been
"Orange."
Yushchenko
has only
had good
relations
with one
of the
four
governments
and with
only one
of the
three
"Orange"
governments
led by
Yuriy
Yekhanurov
in
2005-2006.
- The
successful
implementation
of
trans-Atlantic
integration
requires
an
understanding
of the
inter-connection
between
domestic
and
foreign
policies,
which
Yushchenko
has
never
understood.
The
consequences
have
been a
domination
of
rhetoric
over
substance,
as in
the
Kuchma
era.
-
Yushchenko
has
taken
one step
backwards
compared
to
Kuchma
with
regard
to his
mis-use
of the
NRBO,
whose
four
secretaries
were
chosen
not for
their
experience
in
trans-Atlantic
integration,
but for
their
value in
battling
unfriendly
governments.
All four
pale in
comparison
with
Kuchma's
NRBO
secretaries,
Volodymyr
Horbulin
and
Yevhen
Marchuk.
The NRBO
under
Yushchenko
has been
used not
to
coordinate
Ukrainian
institutions
on
national
security,
but as
an
alternative
government
to
Tymoshenko
and
Viktor
Yanukovych.
- In
2005-2006
the EU
failed
to rise
to
Ukraine's
democratic
breakthrough
because
of a
lack of
strategic
vision,
enlargement
fatigue
and
constitutional
chaos.
The US
and NATO
did rise
to the
occasion
and a
Membership
Action
Plan (MAP)
could
have
been
offered
to
Ukraine
in Riga
in
November
2006.
The US
and
other
NATO
members
sympathetic
to
Ukrainian
membership
pushed
for an
"Orange"
coalition
to be
established
quickly
after
the
March
2006
elections,
which
would
have
been
followed
by
President
George
W.
Bush's
visit to
Ukraine
in June
and a
MAP in
November.
Yushchenko's
hostility
to the
return
of
Tymoshenko
as Prime
Minister
undermined
this
plan,
which
was
ultimately
undone
when an
"anti-Orange"
and
anti-crisis
coalition
was
established
in July.
Prime
Minister
Yanukovych
told
NATO in
Brussels
two
months
later
that
Ukraine
was not
interested
in
receiving
a MAP.
From
2007
onward
Ukraine's
trans-Atlantic
integration
was
hamstrung
by a
combination
of
Ukraine
and then
Yushchenko-fatigue
and
Germany's
increasingly
independent
line in
the EU
and NATO
and
Russia-first
foreign
policy.
From
2007
onward
Ukraine’s
trans-Atlantic
integration
was
hamstrung
by a
combination
of
Ukraine
and
then
Yushchenko-fatigue
and
Germany’s
increasingly
independent
line
in
the
EU
and
NATO
and
Russia-first
foreign
policy.
|
|
Three
Ukrainian
factors led
to
skepticism
in Western
Europe
towardsYushchenko's
rhetoric on
Trans-Atlantic
integration.
Frequent
governmentturnovers
negatively
impacted
upon the
ability of
three "Orange"governments
to launch
information
campaigns in
support of
NATOmembership
which has
remained at
20 percent
throughout
Yushchenko'spresidency
(polls
conducted
between
2002-2009:
www.uceps.org/ukr/poll.php?poll_id=46).
Moreover,
political
instability
and elite
in-fighting
was
repeatedly
raised by
Germany as a
concern.
During
the election
campaign
Yushchenko
continues to
hurl insults
at
Tymoshenko
on a daily
basis,
calling her
"homeless"
and a "bum."
Finally, the
Party of
Regions
alliance
with Russian
nationalist-separatists
in the For
Yanukovych!
Bloc in the
Crimean
parliament
led to the
first ever
violent
anti-American/NATO
protests in
the Crimea.
These
de-railed
joint
military
exercises
with NATO
that had
peacefully
occurred for
a decade
under Kuchma.
Yushchenko's
2010
election
program is
more
pro-Western
than in
2004, but
following
five years
of a
widening
gulf between
rhetoric and
substance
few
Ukrainians
believe in
his ability
to deliver
on foreign (or
domestic)
policies.
When giving
their vote
to
Yushchenko,
Galician
Ukrainians
do so out of
a misplaced
fear that
Tymoshenko's
mix of
pragmatism
and ideology
means she
has sold out
to Russia (www.day.kiev.ua,
November
12). In
reaching
this
conclusion,
they forget
that
Tymoshenko's
2010
centrist-patriotic
election
program is
not
fundamentally
different to
the platform
upon which
Yushchenko
won the
presidency
five years
ago.