14.09.03. 292 parlamentsmedlemmer bag forfatningsændring
13.09.03. Kutjma mener, at Ukraines vej til EU ligger via SNG-fællesmarked
12.09.03. Parti truer ministre med afskedigelse
12.09.03. Rusland, USA og præsidentens stab har den største indflydelse på Ukraines politik
12.09.03. SDPU (o) ser ingen modsætning mellem EEP og EU
11.09.03. "Vores Ukraine" vil protestere mod SNG-topmødet i Jalta
11.09.03. Oleksandr Zintjenko ekskluderet af SDPU (o)
11.09.03. Forslag om SNG-fællesmarked sendt til efterbehandling i regeringen
10.09.03. Gaga over Gogol (eng.)
10.09.03. "Vores Ukraine" vil blokere regeringens arbejde pga. SNG-fællesmarked
10.09.03. Omeltjenko offentliggør navne på Gongadzes mulige bortførere
09.09.03. Kutjma-loyalt parti støtter SNG-fællesmarked
09.09.03. Efter det seneste reformforslag skal parlamentet vælge præsidenten fra 2006
08.09.03. Den 21. oktober ventes olierørledningen Odesa-Brody at blive taget i brug
08.09.03. Kutjma: præsidentvalget i Ukraine finder sted i efteråret 2004
08.09.03. Ukrainsk soldat dræber iraker
08.09.03. Kutjmas økonomiske rådgiver advarer mod faren ved EEP
08.09.03. Parlamentets næstformand: ratificering af SNG-fællesmarked problematisk
05.09.03. 233 deputerede har skrevet under på lovforslag til forfatningsændringer
05.09.03. Ihor Smeshko bliver ny leder af Ukraines sikkerhedstjeneste
05.09.03. Colin Powell bekræfter, at Ukraine er "yderst vigtig" for såvel Europa som USA
05.09.03. Jusjtjenkos søn i trafikulykke
05.09.03. Nyt lovforslag om forfatningsændringer fra centrum-fraktioner
04.09.03. Parlamentsformanden returnerer Kutjmas forfatningsforslag
03.09.03. Ny udenrigsminister kommer på en svær opgave
03.09.03. En af Jusjtjenkos assistenter fundet død i Kyiv
03.09.03. Volodymyr Radtjenko bliver ny sekretær for det nationale sikkerhedsråd
03.09.03. Kostiantyn Hrysjtjenko bliver Ukraines ny udenrigsminister
02.09.03. Ukraine på vej væk fra EU med SNG-fællesmarked
02.09.03. The New York Times om Kutjma og myrdede journalister (orig.)
Under SNG-topmødet i Jalta i midten af denne måned forventes det, at Belarus, Kazakhstan, Den russiske Føderation og Ukraine vil underskrive en aftale om etableringen af et Fællesmarked (den egentlige betegnelse er "Det fælles økonomiske rum"; forkortet EEP). Regeringerne har paraferet denne aftale i sidste måned.
Hvis Ukraine tilslutter sig denne aftale, vil det indebære en sammenlægning de fire landes toldområder, varernes, tjenesternes, kapitalens og arbejdskræftens fri bevægelighed, en fælles udenrigsøkonomisk politik samt en, i det omfang det er nødvendigt for at sikre en ligeberettiget konkurrence og støtte til den makroøkonomiske stabilitet, en fælles skatte- , penge-, finans- og valutapolitik.
Definitionen af EEP undlader bevidst enhver form for henvisninger til en konkret fase i den regionale integration (frihandelszone, toldunion, fællesmarked, økonomisk union og politisk union). Det fælles økonomiske rum er set fra et juridisk synspunkt et abstrakt begreb, som man kan lægge forskellige betydninger i, hvilket repræsentanterne for Rusland og Ukraine også gør, når de diskuterer (indtil videre bag lukkede døre).
Undladelsen af klare definitioner er gjort bevidst for at skabe plads til manipulation af begreber, mener Oleksandr Sushko, der er leder af det ukrainske Center for fred, produktionsomlægning og udenrigspolitik i UP.
Parterne har påtaget sig bestemte forpligtelser i udkastets § 2:
Den trinvise løsning integrationsopgaven vil være betinget af Parterne opfyldelse af deres forpligtelser og faktiske løsning af følgende opgaver:
- udformningen af en frihandelszone uden forbehold og begrænsninger, hvilket indebærer afståelse fra brug af anti-dumping, - kompensations og specielle beskyttelsestiltag på basis af gennemførelsen af en fælles politik indenfor tarifmæssig og ikke-tarifmæssig regulering, fælles konkurrenceregler, brug af subsidier og andre former for statsstøtte;
- harmonisering af den makroøkonomiske politik;
- harmonisering af Parternes lovgivning i det omfang, som er nødvendigt for EEPs funktionsdygtighed, herunder handels- og konkurrencepolitik...
Ukraine vil, hvis landet underskriver dette dokument, påtage sig at korrigere sin lovgivning i retning af en tilpasning af den til andre EEP-medlemmers. En sådan forpligtelse er i strid med adskillige af Ukraines normative akter og internationale aftaler, som opererer med ukrainsk lovgivnings tilpasning til Den europæiske Unions lovgivning. En harmonisering af lovgivningen i forhold til to integrationssammenslutninger på én gang er umulig, så meget desto mere fordi, at disse integrationssammenslutninger bruger forskellige reguleringsinstrumenter og har indført principielt forskellige økonomiske lovgivninger. Herefter opremser Sushko de utallige love og internationale aftaler, som Ukraine har indgået i årenes løb, og som efter hans mening strider mod den nye EEP-aftale, såvel i ånd som i bogstav.
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har afskediget udenrigsminister Anatolij Zlenko og udnævnt Ukraines ambassadør i USA, Kostiantyn Hrysjtjenko, til ny udenrigsminister. Ifølge Kutjmas talskvinde underskrev præsidenten dekretet i tirsdags.
Zlenko fyldte 65 år i juni, og efter ukrainsk lovgivning
kan han ikke længere beklæde et statsligt embede.
Hrysjtjenko har arbejdet som ambassadør i USA siden den 28.
januar 2000. Forinden havde han arbejdet som Ukraines ambassadør i
Benelux-landene og som landets repræsentant i en række internationale
organisationer, herunder som ambassadør i Belgien (fra 10. maj 1998) og som
ambassadør i Luxembourg og Nederlandene (fra 30 september 1998), lederen af
Ukraines mission ved NATO (fra maj 1998) samt som permanent repræsentant ved
Organisationen for forbud mod kemiske våben (25. januar 1999 - 28. januar
2000).
Hrysjtjenko var vice-udenrigsminister fra marts 1995 til
juli 1998, og fra februar 1993 var han leder af udenrigsministeriets afdeling
for begrænsningen af oprustning og nedrustning.
I januar 2002 afløste Hrysjtjenko Anton Butejko som
ambassadør i USA, som var blevet afskediget i slutningen af 1999. Samtidig blev
konsulerne i New-York og Chicago samt Ukraines ambassadør i Canada og konsulen
i Toronto afskediget.
Hrusjtjenko blev født den 28. oktober 1953 i Kyiv. I 1075
afsluttede han fakultetet for international ret ved Moskvas institut for
internationale relationer. Efter at have afsluttet kurser for FN-oversættere i
Moskva i 1976-81 arbejdede han som medarbejder ved FNs sekretariat i New-York. I
1981-85 var han attache og 3. sekretær ved det sovjetiske udenrigsministeriums
konsulære afdeling, i 1985-90 var han vice-konsul og konsul ved Sovjetunionens
generalkonsulat i Montreal, og i 1990-92 var han 1. sekretær ved det sovjetiske
udenrigsministeriums afdeling for begrænsning af oprustning og nedrustning.
Zlenko havde været leder af Ukraines
udenrigsministerium fra den 2. oktober 2000. Han havde
allerede været udenrigsminister fra 27. juli 1990 til 25. august 1994
року som den første udenrigsminister efter, at Ukraine
havde erklæret sin statslige suverænitet. Han havde desuden arbejdet som
Ukraines permanente repræsentant ved FN (oktober 1994 - september 1997),
ambassadør i Frankrig, permanent repræsent ved UNESCO (fra september 1997) og
fra april 1998 som ambassadør i Portugal. Fra april 1987 til juli 1990 havde
han været Ukraines vice- og 1. viceudenrigsminister. Fra oktober 1983 til marts
1987 havde han været Ukraines faste repræsentant ved UNESCO, fra marts 1973
som medarbejder ved UNESCO-sekretariatet i Paris, i 1979 som UNESCO-rådgiver
ved Ukraines udenrigsministeriums afdeling for internationale organisationer.
Fra 1967 til 1973 havde han været attache og 2. sekretær ved Ukraines
udenrigsministeriums afdeling for internationale organisationer. Interfaks-Ukrajina.
UP.
Ukraines præsident Leonid Kutjma har udnævnt Volodymyr Radtjenko til sekretær for Ukraines nationale sikkerheds-og forsvarsråd. Kutjmas talskvinde, Olena Hromnytska, oplyser over nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina, at Leonid Kutjma har underskrevet et dekret herom tirsdag. Et andet dekret afskediger Radtjenko fra posten som leder af sikkerhedstjenesten SBU.
Volodymyr Sjidtjenko afløser Jevhen Martjuk, som nu er
forsvarsminister. UP.
I Kyivs lighuset har man fået identificeret liget af lederen af "Vores Ukraines" fraktion i Ternopils regionale råd, næstformanden for Ternopils regionale afdeling af Ukraines folkeparti (UNP), Ivan Havdyda.
UNPs pressetjeneste oplyser, at identifikationen blev
gennemført i mandags, efter at man havde eftersøgt den afdøde i tre dage.
Deputeret ved de 2 forudgående samlinger, Mykhajlo Ratushnyj, som var tilstede
under identifikationen, oplyste, at tragedien sandsynligvis var indtruffet
natten mellem 29. og 30. august.
Havdyda blev fundet død i Kyiv med et banesår i hovedet
ikke langt fra den lejlighed, hvor han boede. Medlemmet af Ternopils regionale
råd arbejdede i hovedstaden som formand for bestyrelsen i Centeret for national
genfødsel opkaldt efter Stepan Bandera.
28. august havde Ivan Havdyda været i Ternopil-regionen,
hvor han havde fulgt Viktor Jusjtjenko under et regionalt forum for demokratiske
kræfter.
"Vores Ukraine" har rettet henvendelse til
rigsadvokat Svjatoslav Piskun, chef for SBU Volodymyr Radtjenko og
indenrigsminister Mykola Bilokon' med krav om at "sikre en så objektiv og
hurtigst mulig efterforskning af Havdyda-sagen som muligt, idet den opfattes som
et politisk mord".
Ivan Havdyda blev født i 1966 i landsbyen Sarantjuky i
Berezhanskyj-distriktet i Ternopil-regionen. I 1990 afsluttede han det
naturvidenskabelige fakultet ved Ternopils pædagogiske institut. I 1994 blev
han medlem af Kongressen af ukrainske Nationalister og blev i 1995 formand for
KUNs regionale organisation.
I 2001 blev han medlem af UNP og næstformand for Ternopils
regionale organisation. Han var valgt til det regionale råd fra Berezhanskyj
valgdistrikt. Han var gift og har sønnen Nazar. Interfaks-Ukrajina.
Razom.org. UP.
Ukraine har fået en ny udenrigsminister, og på ny en provestlig. Her kun to uger inden Ukraines sammenslutning med Rusland, Hviderusland og Kazakhstan i Et fælles økonomisk rum (EEP).
I sidste uge fremsatte den afgående udenrigsminister Zlenko en erklæring, der viste, at den russiske premierminister Kasianov og det ukrainske udenrigsministerium har et forskelligt syn på det kommende EEP. Derefter foreslog en anonym repræsentant for Ruslands udenrigsministerium at sende Zlenko på pension. Derfor virker det som om, at Kutjma har ladet sig bevæge af en ordre fra en anonym russisk bureaukrat. Selvom dekretet om Hrysjtjenkos udnævnelse efter sigende havde ligget klart igennem længere tid og blot afventede justitsministeriets konklusion om, hvorvidt reglen om, at statslige embedsmænd faldt for aldersgrænsen efter det fyldte 65. år, også fandt anvendelse på en politisk stilling som en ministerpost. Men dekretet blev altså offentliggjort inden justitsministeriets udtalelse i spørgsmålet forelå.
Den nye udenrigsminister Kostiantyn Hrysjtjenko har betrådt alle trin i ukrainsk diplomati og er nu havnet på det højeste. Han betegnes som en af de mest professionelle. I starten af 2000 afløste han Anton Butejko som ambassadør i Washington, som blev sendt hjem efter kun et år på gr. af det katastrofalt dårlige valgresultat for Kutjma på de amerikanske valgsteder i 1999. Hrysjtjenko blev ekstraordinært overført til USA fra posten som ambassadør i Benelux-landene og Ukraines repræsentant i NATO.
I sin bog "Diplomati og politik" minder Anatolij Zlenko om, at Hrysjtjenko kom til det ukrainske udenrigsministerium fra... det russiske udenrigsministerium. "Dengang (i starten af 1990'erne) var en sådan cirkulation af kadrer mulig og endda nyttig, først og fremmest for ukrainsk diplomati".
Zlenko, som dengang var Ukraines udenrigsminister, har skrevet følgende: "Efter Ukraines uafhængighedserklæring reagerede han (Hrysjtjenko) på min invitation og flyttede fra Moskva til Kyiv".
I tilfældet med Hrysjtjenko var det ifølge Zlenko "et ægte fund - idet ukrainsk diplomati fik en fagmand, som igennem flere år havde arbejdet med international nedrustnings- problematik (i det sovjetiske udenrigsministerium) og havde en vis erfaring i den sag". Han nævner også, at Hrysjtjenkos fader var "en fremtrædende ukrainsk diplomat).
Eksperterne forventer, at udenrigsministeriets rolle vil få et løft med Hrysjtjenkos ankomst.
"UM's rolle og placering i det ukrainske magtapparat er mindre end i vestlige lande", - mener lederen af Centret for nedrustning, produktionsomlægning og udenrigspolitik, Oleksandr Sushko.
"I Vesten er lederen af udenrigsministeriet nærmest nr. 2 i regeringen, og når en eller anden koalition danner regering, så får det største parti premierministerposten, mens det næststørste får udenrigsministerposten. Ifølge vores rundspørge indtager udenrigsministeriet 3-4. pladsen, når det drejer sig om graden af indflydelse på Ukraines udenrigspolitik. Derfor har Hrysjtjenko mulighed for at forbedre denne placering".
"Udenrigsministrenes faktiske status giver dem ikke mulighed for at udarbejde og realiserede deres egne handlingsprogrammer", - mener Ukraines første ambassadør i USA, nuværende folkedeputeret for Julie Tymoshenkos blok, Oleh Bilorus. "Man får det indtryk, at udenrigsministeren er en så underdanig person, at han får ros alene for ikke at sige hverken "nej" eller "ja".
Man bør ikke forvente, at den nye minister vil udarbejde en eller anden udenrigspolitisk strategi eller vil opnå et gennembrud eller vil sætte skub i dette for Ukraines statslige politik vigtige område".
Ifølge Bilorus er det bedre at arbejde som Ukraines ambassadør end som leder af Ukraines udenrigsministerium, fordi du i det første tilfælde repræsenterer staten Ukraine, mens du i det andet tilfælde repræsenterer præsidenten.
"Problemet er også det forhold, at den nye minister har en meget begrænset tid, fordi hans periode vil udløbe samtidig med Kutjmas præsidentskab. Der er kun tale om et år, måske endda mindre, hvis man tager valgkampen i betragtning".
Samtidig er iagttagerne enige om, at Hrysjtjenko vil fortsætte den af Zlenko deklarerede kurs mod Vesten.
"Under Hrysjtjenko vil udenrigsministeriet bevare sin rolle som den udøvende magts europæiske og euroatlantiske forpost, en rolle som ministeriet har haft i alle uafhængighedsårene", - mener Sushko. "Hrysjtjenko har ligesom de forrige ministre et euroatlantisk ry. Hrysjtjenko har en erfaring fra kontakter med NATO og USA. Og han vil have mulighed for at aktivere Ukraines relationer i den retning, og her er der noget at gøre, i modsætning til i forhold til relationerne med EU".
Volodymyr Hranovskyj, der er rådgiver for minister for økonomi og europæisk integration, ser i Hrysjtjenko en "europæisk politiker med en indre kultur".
"Han har en fuldstændig realistisk forståelse af fordelen ved at integrere sig i Europa, og har en realistisk - uden deklarationer - vurdering af kursen mod Vest. Men han forstår også, at det er vigtigt at opbygge bilaterale, netop bilaterale relationer med Rusland som en strategisk partner".
Hranovskyj fremhæver, at Ukraine i højere grad bør lægge mærke til EUs forslag indenfor rammerne af programmet "Et bredere Europa". "Vi har endnu ikke reageret på dette initiativ fra Europas side. I dag prøver man at gøre det hele til et spørgsmål om et associeret medlemskab af EU, hvilket skaber en spænding, som er fejlagtig".
"En integration i Europa er endda en mere realistisk kurs end etableringen af en frihandelszone med Rusland. Man skal også skabe betingelserne for at træde ind i WTO", - siger Hranovskyj.
Den nye ministers første prøvelse kommer allerede til september, når han skal finde en udvej af den labyrint, som består af en officielt proklameret integration med Vest og en reel integration med Øst. Om en uge får Kyiv besøg af Eurounionens udvidelseskommissær Verheugen, og om to uger ventes underskrivelsen af en aftale mellem Ukraine og tre postsovjetiske naboer om etableringen af Et fælles økonomisk rum. UP.
Formanden for
Verkhovna Rada Volodymyr Lytvyn har sendt et brev til Ukraines præsident,
Leonid Kutjma, hvori han meddeler: ”I forbindelse med den i Deres brev af 23.
august 2003 fremsatte anmodning, fremsender jeg hermed lovforslaget ”Om ændringer
i Ukraines forfatning (registreringsnummer 3207), der er fremsat til behandling i
Ukraines Verkhovna Rada den 19. juni 2003”.
I parlamentets informationsafdeling oplyser man, at Lytvyn i brevet fremhæver
følgende: ”Idet jeg fuldt ud deler Deres oprigtige bekymring for gennemførelsen
af den forfatningsmæssige reform i Ukraine og stiller mig forstående overfor
de i Deres brev anførte argumenter vedrørende det uantagelige i Verkhonva
Radas resolution af 11. juli 2003, vil jeg gerne henlede opmærksomheden på
visse omstændigheder, som der har været tale om, herunder på et møde i Det
afstemmende udvalg for ledere af deputeretfraktioner (grupper) den 1. september
2003.
Parlamentet har under vedtagelsen af denne Resolution udelukkende været
styret af Ukraines forfatning og Ukraines forfatningsdomstols beslutning af den
9. juni 1998, der bl.a. påpeger nødvendigheden af en lov, som regulerer
fremgangsmåden ved indbringelsen af lovforslag, der vedrører
forfatningsændringer,
for Ukraines forfatningsdomstol. Samtidig med det bestemmer pkt. 2 i
resolutionsdelen af denne Afgørelse, at Verkhovna Rada kun er initiativtager
til indbringelse af lovforslag for forfatningsdomstolen for så vidt angår de
lovforslag, som der er sket ændringer i under behandlingen i Verkhovna Rada.
Som bekendt drejer det sig i Verkhovna Radas resolution af den 11. juli 2003 kun
om lovforslag, som er forelagt parlamentet”.
Det fremhæves bl.a. i brevet, at ”indbringelsen af et lovforslag om
forfatningsændringer for Ukraines forfatningsdomstol, er som sådan ikke en del
af Verkhovna Radas umiddelbare behandling af det pågældende lovforslag; men
kun et foreløbigt forberedende element for muligheden af en relevant konklusion
fra Ukraines forfatningsdomstols side, hvis nødvendighed er et krav, som er
indeholdt i Afsnit XIII i Ukraines forfatning, og fraværet af en sådan
konklusion umuliggør Verkhovna Radas behandling af lovforslaget. Følgelig kan
indbringelsen for Ukraines forfatningsdomstol
af et lovforslag om forfatningsændringer ikke være genstand for en behandling
i Ukraines forfatningsdomstol indenfor en kontekst af kravet i § 152 i Ukraines
forfatning”, - oplyser Verkhonva Radas informationsafdeling.
”Jeg er sikker på, kære Leonid Danylovytj, at en sådan opfattelse af situationen er fuldt ud berettiget ud fra et retsligt synspunkt, hvilket bekræftes af de relevante udtalelser fra specialister”, - konkluderer formanden for parlamentet Lytvyn i sit brev til Ukraines præsident Kutjma. Podrobnosti. UNIAN.
Verkhovna Radas administration har torsdag registreret et nyt lovforslag om
forfatningsændringer. Forfatterne til lovforslaget er folkedeputerede Stepan
Havrysh (Demokratiske initiativer), Rajisa Bohatyrjova (Ukraines Regioner) og
Kateryna Vasjtjuk (Agrarpartiets fraktion). Parlamentets retsudvalg står som
det ansvarlige udvalg. Parlamentets officielle hjemmeside har
ikke offentliggjort andre detaljer i lovforslaget.
Tidligere har parlamentet modtaget et forslag til
forfatningsændringer fra såvel parlamentet som præsidenten. Disse forslag er
siden hen blevet indbragt for forfatningsdomstolen. Ukraines præsident
erklærede i august, at han agtede at tilbagekalde sit lovforslag. I september
returnerede parlamentsformanden præsidentens lovforslag til ham.
I den senere tid har der været ført drøftelser mellem
præsidentens administration og repræsentanterne for to af oppositionens
partier - Kommunistpartiet og Socialistpartiet - om et fælles lovforslag til
forfatningsændringer.
I et interview med nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina
har SPUs leder Oleksandr Moroz udtalt, at han ikke har sat sin underskrift på
dette lovforslag. Samtidig ville han ikke udelukke, at dette lovforslag
tidligere er blevet præsenteret som "Medvedtjuk-Moroz-Symonenko"
lovforslaget.
Ifølge Moroz er han ikke bekendt med teksten til det
dokument, som er blevet registreret i parlamentet; men ville ikke udelukke, at
det nye lovforslag ville opnå støtte hos en del af Kommunistpartiets fraktion.
Som oplyst sagde Verkhovna Radas formand, Volodymyr Lytvyn,
den 3. september, at lederne af parlamentets fraktioner og grupper havde truffet
en beslutning om at sende det lovforslag til forfatningsændringer, som de
deputerede og præsidentens administration havde udarbejdet i fællesskab, til
forfatningsdomstolen. Ifølge ham har 172 folkedeputerede allerede skrevet under
til fordel for dette lovforslag.
Samtidig fremhævede Lytvyn, at en række af fraktionslederne
havde foreslået at sende dette lovforslag til forfatningsdomstolen på næste
tirsdag (9 september), idet de begrundede det med, at ikke alle deputerede havde
nået at skrive under på lovforslaget.
Lige nu befinder der sig i forfatningsdomstolen et lovforslag
om en politisk reform, som er udarbejdet af et af parlamentets kommissioner.
De lovforslag til forfatningsændringer, som er blevet
udarbejdet af deputerede og præsidentens administration og som opererer med, at
præsidenten skal vælges af parlamentet, skal efter planen ligeledes indbringes
for forfatningsdomstolen indenfor den nærmeste fremtid. Interfaks-Ukrajina.
UP.
Blokken "Vores Ukraine"s pressetjeneste oplyser,
at den taxa, som Viktor Jusjtjenkos søn Andrij befandt sig i, i går morges ved
7-45 tiden stødte frontalt sammen med en "Audi", der kom kørende i
høj fart. Uheldet fandt sted på Artem-gaden i Kyiv. Der er rejst sigtelse
efter straffeloven.
Jusjtjenko og taxachaufføren befinder sig på hospitalet. De
er udenfor livsfare, selvom begge har fået svære kvæstelser.
Viktor Jusjtjenko, der i øjeblikket befinder sig i Polen på
det 13. økonomiske forum "Krynia-2003", har været i telefonisk
forbindelse med sin søn for at afklare hans helbredstilstand og
omstændighederne omkring hændelsen. Indtil videre er Jusjtjenko blevet i
Polen. Interfaks-Ukrajina. UP.
Den amerikanske præsident George Bush's administration er interesseret i en fortsat genskabelse af et fuldbyrdet partnerskab med Ukraine, der er et yderst vigtigt land for såvel Europa som De forenede Stater.
Det sagde USAs udenrigsminister Colin Powell
på et mød den 4. september med den nyudnævnte ukrainske
udenrigsminister, Kostiantyn Hrysjtjenko, som afslutter sit ophold
som Ukraines ambassadør i USA. Det er den ukrainske diplomatiske
repræsentation i De forenede Stater, der oplyser om mødet.
USAs udenrigsminister lykønskede Hrysjtjenko
med nyudnævnelsen og udtrykte en taknemmelighed over beslutningen
om at sende de ukrainske soldater som en del af den multinationale
stabiliseringsstyrke i Irak, samt for den aktive støtte til det
internationale samfund i operationer til støtte for freden,
herunder i Afrika.
En vigtig prioritet for USAs politik i forhold
til Ukraine er en medvirken til Ukraines integration i de
europæiske og euroatlantiske strukturer samt en støtte til den
fortsatte demokratisering og befæstelse af det civile samfund,
sagde han.
Som det blev fremhævet på ambassaden,
forsikrede Powell Hrysjtjenko om sin personlige beredvillighed til
at støtte en aktiv og åben dialog med Ukraines udenrigsminister
og takkede for en invitation om at komme på officielt besøg i
Ukraine.
Lederen af det ukrainske udenrigsministerium
havde desuden et møde i Det hvide Hus med den amerikanske
præsidents nationale sikkerhedsrådgiver Condoleeza Rice. Under
mødet drøftede man en række bilaterale spørgsmål og Ukraines
og USAs samarbejde på den internationale scene.
Desuden indbød Powell den ukrainske minister
til at overvære den højtidelige ceremoni, hvor USAs nye
ambassadør i Ukraine, John Herbst, blev taget i ed på den
amerikanske udenrigsministers kontor.
Samme dag gennemførte ministeren som led i
afslutningen af sit ophold i USA som ambassadør en række møder
i anledning af Uafhængighedsdagen med medlemmer af Senatet og
Repræsentanternes Hus.
Hrysjtjenko blev udnævnt til Ukraines udenrigsminister den 2. september 2003. Han afløste Anatolij Zlenko, som havde nået pensionsalderen (65 år) og derfor ikke længere kunne beklæde et statsligt embede. Interfaks-Ukrajina. UP.
Den mest presserende opgave for den ny leder af Ukraines sikkerhedstjeneste (SBU), Ihor Smeshko, bliver afslutningen af omdannelsen af SBU til en myndighed, som skal forsvare den demokratiske stat, bekæmpe korruption i de øverste lag af magtapparatet samt styrke SBUs efterretningsmæssige rolle, sagde landets præsident, Leonid Kutjma.
"Med henblik på at realisere Ukraines
strategiske politiske kurs hen imod en integration i det moderne
europæiske rum og sikre en tryg sikkerhed for Ukraine i alle
sfærer, er tiden kommet til at afslutte omdannelsen af
Sikkerhedstjenesten til et retsligt og civiliseret organ til
forsvar for den demokratiske stat, alle dens institutioner, og
først og fremmest dens borgere. Ihor Petrovytj, det er Deres
vigtigste og førstkommende opgave", - sagde Kutjma, da han
præsenterede Smeshko for SBUs kollegium fredag i Kyiv, oplyser
statsoverhovedets pressesekretær, Olena Hromnytska.
Den næstvigtigste opgave, som Kutjma nævnte,
er bekæmpelsen af korruptionen i det øverste magtapparat,
herunder næsten i alle de retshåndhævende instanser, som
"afføder den lyssky økonomi og forvolder en betydelig
skade".
"Den kriminelle verdens sammensmeltning
med myndighederne er en ny udfordring for os. Jeg pålægger SBUs
nye leder og alle jer at gennemføre den nødvendige kontrol og
afdække disse korrupte netværk. Når I har fældende beviser,
skal i forberede sagen for anklagemyndigheden, uanset de
involveredes rangorden og embeder", - sagde han.
For det tredje, sagde præsidenten, er det
nødvendigt at styrke SBUs efterretningsmæssige rolle. "Det
er nødvendigt at se på verdens moderne udfordringer og styrke
den nationale Sikkerhedstjenestes efterretningsmæssige
organ", - fremhævede han.
Præsidenten understregede, at SBUs spionage i
lyset af en styrkelse af Det nationale sikkerheds-og forsvarsråds
rolle og en revision af dets funktioner vil få konkrete og
målrettede opgaver med kontrol af deres udførelse samt en
koordination af indsatsen.
"Hvad angår kontraspionagens forsvar af
staten, så forventer jeg et mere effektivt arbejde med hensyn til
at få opklaret og standset fremmede staters
efterretningstjenesters og organisationers spionageaktiviteter
rettet mod landets sikkerhed", - understregede han.
Desuden bør SBU med Kutjmas ord spille en
førende rolle i det overstatslige system til bekæmpelse af
terrorismen.
Han understregede, at Sikkerhedstjenestens
arbejde bør være mere gennemsigtigt og åbent for
offentligheden. "Men stadigvæk - denne gennemsigtighed kan
ikke gå ud over landets sikkerhed", - understregede
præsidenten.
Smeshko forsikrede, at han vil udføre de
opgaver, han har fået pålagt, på hæderlig vis.
På sin side takkede den nyudnævnte sekretær
for Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd Volodymyr Radtjenko,
der er Smeshkos forgænger som leder af SBU, for det kollektive
arbejde og ønskede ham en opfyldelse af de pålagte opgaver. UP.
Interfaks-Ukrajina.
233 folkedeputerede har sat deres
underskrift på på det lovforslag til
forfatningsændringer, som blev indregistreret af Ukraines
Verkhovna Radas administration i torsdags, oplyses
det i en følgeskrivelse til lovforslaget.
Blandt andre er folkedeputerede Stepan Havrysh
(Demokratiske initiativer), Rajisa Bohatyrjova (fraktionen
"Ukraines Regioner") og Kataryna Vasjtjuk (Agrarpartiets
fraktion) anført som lovforslagets stillere.
Lovforslaget er desuden underskrevet af
deputerede som Mykola Hapotjka (gruppen "Folkets valg"),
Bohdan Hubskyj (gruppen "Folkemagt"), Leonid Kravtjuk
(fraktionen SDPU (o), Volodymyr Pikhota (gruppen "Det
europæiske valg"), Petro Symonenko (Kommunistpartiets
fraktion), Anatolij Tolstoukhov (NDPs fraktion), Ihor Sharov (PPPUs
og Arbejdets Ukraines fraktion), Oleksandr Zadorozhnij (gruppen
"Folkemagt").
De deputerede, som har skrevet under på
lovforslaget, foreslår at sætte det på dagsordenen i Verkhovna
Radas 4. session (efterårssessionen, red.), sende det til
forfatningsdomstolen med henblik på en vurdering af dets
overensstemmelse med de krav, der er indeholdt i forfatningens
§§ 157 og 158. "I lyset af nødvendigheden af en hurtigst
mulig afklaring af dette spørgsmål af national betydning,
besluttes det at rette henvendelse til Ukraines forfatningsdomstol
med anmodning om at tage stilling til dette spørgsmål som
værende uopsætteligt", - hedder det i henvendelsen. De
deputerede foreslår desuden, at man sætter spørgsmålet om
vedtagelsen af lovforslaget "Om ændringer til Ukraines
forfatning" på Verkhovna Radas kommende (femte) sessions
dagsorden.
Parlamentets officielle hjemmeside har
ikke offentliggjort andre detaljer i lovforslaget.
Tidligere har parlamentet modtaget et forslag til
forfatningsændringer fra såvel parlamentet som præsidenten. Disse forslag er
siden hen blevet indbragt for forfatningsdomstolen. Ukraines præsident
erklærede i august, at han agtede at tilbagekalde sit lovforslag. I september
returnerede parlamentsformanden præsidentens lovforslag til ham.
I den senere tid har der været ført drøftelser mellem
præsidentens administration og repræsentanterne for to af oppositionens
partier - Kommunistpartiet og Socialistpartiet - om et fælles lovforslag til
forfatningsændringer.
I et interview med nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina
har SPUs leder Oleksandr Moroz udtalt, at han ikke har sat sin underskrift på
dette lovforslag. Samtidig ville han ikke udelukke, at dette lovforslag
tidligere er blevet præsenteret som "Medvedtjuk-Moroz-Symonenko"
lovforslaget. (formanden for præsidentens administration Viktor Medvedtjuk,
lederen af KPU Petro Symonenko og lederen af SPU Oleksandr Moroz).
Ifølge Moroz er han ikke bekendt med teksten til det
dokument, som er blevet registreret i parlamentet; men ville ikke udelukke, at
det nye lovforslag ville opnå støtte hos en del af Kommunistpartiets fraktion.
Som oplyst sagde Verkhovna Radas formand, Volodymyr Lytvyn,
den 3. september, at lederne af parlamentets fraktioner og grupper havde truffet
en beslutning om at sende det lovforslag til forfatningsændringer, som de
deputerede og præsidentens administration havde udarbejdet i fællesskab, til
forfatningsdomstolen. Ifølge ham har 172 folkedeputerede allerede skrevet under
til fordel for dette lovforslag.
Samtidig fremhævede Lytvyn, at en række af fraktionslederne
havde foreslået at sende dette lovforslag til forfatningsdomstolen på næste
tirsdag (9 september), idet de begrundede det med, at ikke alle deputerede havde
nået at skrive under på lovforslaget.
Lige nu befinder der sig i forfatningsdomstolen et lovforslag
om en politisk reform, som er udarbejdet af et af parlamentets kommissioner.
De lovforslag til forfatningsændringer, som er blevet
udarbejdet af deputerede og præsidentens administration og som opererer med, at
præsidenten skal vælges af parlamentet, skal efter planen ligeledes indbringes
for forfatningsdomstolen indenfor den nærmeste fremtid. Interfaks-Ukrajina.
UP.
Det ukrainske parlaments næstformand, Oleksandr Zintjenko, anser Verkhovna Radas ratificering af aftalen om oprettelsen af et fællesmarked mellem Rusland, Ukraine, Kazakhstan og Hviderusland (EEP, red.) som problematisk. Næstformanden anser en række af aftaleudkastets bestemmelser for at være uantagelige.
Efter hans opfattelse går dokumentets koncept langt ud
over rammerne for etableringen af en frihandelszone i det postsovjetiske rum,
citerer parlamentets informationsafdeling Zintjenko.
I sin foreliggende form strider dokumentet mod mange bærende
love, og først og fremmest gælder det uddelegeringen af en del af de
regulerende beføjelser til et overnationalt organ, mener næstformanden.
Desuden er der en reel fare for, at Ukraine bliver trukket
med i den proces, der munder ud i oprettelsen af en Toldunion, hvilket sætter
et spørgsmålstegn ved Ukraines integrationsbestræbelser i forhold til Europa
og etablerer uoverstigelige barrierer på vejen til WTO.
Det kan få en negativ betydning for statens autoritet, og
det vil udgøre en alvorlig trussel mod statens økonomiske interesser, mener
Zintjenko. Interfaks-Ukrajina. UP.
Ukraines præsidents rådgiver, direktør for Det nationale institut for strategiske studier, Anatolij Haltjynskyj, er overbevist om, at etableringen af en frihandelszone er det øverste loft for de integrationsprocesser i det postsovjetiske rum, hvor Ukraines deltagelse er mulig.
"Hvis vi overtræder denne grænse, vil vi reelt
være havnet i en situation, som grundliggende vil ændre det geopolitiske
paradigme, som vores stat har udformet i de senere år, og dens strategiske kurs
hen imod en dyb europæisk og euroatlantisk integration", - skriver
Haltjynskyj i det seneste nummer af ugebladet "Dzerkalo tyzhnja".
Statsoverhovedets rådgiver fremhæver, at "selve livet
reelt har stillet os overfor en integration på forskellige niveauer for mange
grupper af lande indenfor SNG".
Ifølge Haltjynskyj er eksistensen af EurAsØS, GUUAM og
andre sammenslutninger et normalt fænomen. Ideen om et Økonomisk enhedsrum er
også leveberettiget indenfor denne kontekst.
"Ukraines holdning i det spørgsmål er velkendt for
alle: vi går ind for en "blød" (svækket) udgave af EEP - en
frihandelszone på WTOs principper".
"Til forskel for en toldunion kræver en frihandelszone
ikke etableringen af et fælles overnationalt reguleringsorgan, forudsætter
ikke en harmonisering af tariffer i forhold til tredjelande og forudsætter ikke
en harmonisering af gældende lovgivning og økonomisk politik, for slet ikke at
tale om brugen i perspektivet af en fælles valuta, som man fra russisk side
insisterer på".
Med Haltjynskyjs ord drejer det sig i sidstnævnte tilfælde
om realiseringen af et rent russisk projekt - en udvidet
"genetablering" af EurAsØS, som Ukraine altid har næret en temmelig
begrundet frygt for.
En frihandelszone er det maksimale integrationsniveau med
andre lande, hvorunder Ukraine vil kunne bevare udsigten til at gøre krav på
et medlemskab i EU i henhold til EU-traktatens § 49. Der er tale om en
urokkelig norm i Eurounionen, og afvigelser herfra er udelukkede, understreger
Haltjynskyj.
"I den forbindelse bør Ukraines regionalpolitiske
strategi og logikken i vores økonomiske relationer med SNG-landene, herunder
med Rusland, betragtes som processer, der er fuldstændig underlagt Ukraines
europæiske integrationskurs", - konkluderer han. Interfaks-Ukrajina. UP.
En ukrainsk soldat har skudt en iraker, som nægtede at standse op ved en kontrolpost. En anden iraker blev såret.
Talsmand for den polske hær Andrzej Wiatrowski oplyste,
at "hændelsen fandt sted ved en af kontrolposterne, da føreren af en
minibus, som skulle igennem en rutinekontrol undlod at standse på trods af
gentagne krav om at gøre det".
"Tværtimod, - sagde den polske talsmand, - øgede
føreren af bilen farten og styrede åbenlyst sin bil hen imod den ukrainske
soldat. Soldatens liv kom i fare. Han skød ind i minibussen. Chaufføren blev
dræbt, mens passageren blev såret".
Den sårede iraker blev sendt til det amerikanske
militærhospital. En efterforskning af hændelsen er indledt.
Det oplyses, at der var tale om den første af den slags
tilfælde med ukrainske fredsbevarende styrker involveret. BBC's ukrainske
tjeneste. UP.
Ukraines præsident Leonid Kutjma har gentaget, at valget af
det ukrainske statsoverhoved vil finde sted i efteråret 2004.
"Det fremgår tydeligt af forfatningen, at
valget (af Ukraines præsident) vil finde sted til næste
år", - understregede Kutjma til journalister mandag i
Sjolkino, hvor han er på arbejdsbesøg.
Statsoverhovedet fremhævede desuden, at
gennemførelsen af præsidentvalget i oktober 2004 også er
indeholdt i det kompromis-lovforslag om en forfatningsreform, som
er blevet udarbejdet med deltagelse af præsidentens
administration, og som er blevet forelagt parlamentet. Kutjma
understregede igen, at det vigtigste i forfatningsreformen for ham
er udformningen af et ansvarligt styre, "så vi får en
parlamentarisk koalition, som skal danne regering". Interfaks-Ukrajina.
UP.
Den 21. oktober kan blive dagen, hvor den første kommercielle transit af let olie i retningen Odesa-Brody, bliver en realitet. Det oplyste den ukrainske brændsels-og energiminister, Serhij Jermilov, under det økonomiske forum i den polske by Krynyca til UP.
Han påpegede, at man i løbet af forumet
havde aftalt, at "det vil blive gennemført ved hjælp af
Polen og EU-kommissionen samt ved vores hjælp".
Jermilov oplyste desuden, at hvis man i den
nærmeste fremtid får underskrevet kontrakter på europæiske
olieraffinaderier på køb af 9 millioner tons olie, så vil man
kunne "pumpe olie" ad olierørledningen "Odesa-Brody"
"allerede fra i morgen".
"Alle muligheder er tilstede", -
sagde ministeren. "I dag har vi kontrakter på transit af let
olie i den lige retning, en kontrakt på transit af 9 mill. tons.
Så det er den ressource, som er blevet foreslået sendt
igennem", - forklarede ministeren.
Han føjede til, at man indtil videre har
aftaler med europæiske olieraffinaderier om køb af 4-5 millioner
tons transporteret olie.
"Hvis vi lægger den fulde vifte af
kontrakter på køb af 9 millioner tons med olieraffinaderierne i
Europa til grund, så kan man sige, at det økonomiske spørgsmål
er løst", - sagde han og tilføjede, at "den
økonomiske fordel er åbenlys for såvel Rusland som
Europa".
Jermilov fremhævede desuden, at "eftersom
den politiske spænding er "meget stor" omkring
projektet "Odesa-Brody" såvel fra Eurounionens som fra
Ruslands side, så "vil der ikke kunne være tale om" en
"politisk beslutning" om udnyttelsen af olieledningen.
I en kommentar til spørgsmålet om en
reversudnyttelse af olieledningen, oplyste Jermilov, at "vi
har et forslag fra TNK (russisk olieselskab, red.) om påfyldning
af olie, og i dag taler TNK ikke længere om, at man vil stå for
transitten af denne olie, men blot om, at man gerne vil påfylde
olien".
"Derfor har vi aftalt, herunder med TNK. at vi vil afholde en tender, hvor vi vil udvælge en konsulent på verdensplan ved en uafhængig tender, vil udføre et feasibility study og finde ud af: er det fordelagtigt at sende olien i den sydgående retning eller ikke", - sagde ministeren. UP.
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, håber på, at de politiske partier i parlamentet vil kunne træffe en beslutning, som sikrer virkeliggørelsen af en forfatningsreform i landet. Det sagde Kutjma mandag på et pressemøde i Sjolkino.
I dag er det ifølge ham et spørgsmål om "enten
eller": enten gennemfører vi den (reformen) uden at snakke over os og
sikrer en stabil og fortsat udvikling i landet", eller også "vil der
igen være nævekampe, og måske det der er værre, hvis det ikke sker".
"Jeg håber, at de politiske partier i parlamentet vil
have nok visdom til at finde en løsning, som sikrer virkeliggørelsen af
reformen", - understregede Kutjma.
Han fremhævede, at en række politiske partier i dag går
ind for en styrkelse af præsidentens beføjelser, hvor de i 2000 insisterede
på at Ukraine skulle omdannes til en parlamentarisk-præsidentiel republik. I
begge tilfælde henviser de til andre landes erfaringer.
"Jeg mener, at vi har brug for at lade vores fornuft
herske. Jeg tror, at ukrainerne har nok af den - og leve efter vores fornuft.
Så skal alt sammen nok blive godt hos os", - sagde præsidenten.
Kutjma understregede igen, at det vigtigste i
forfatningsreformen for ham er udformningen af et ansvarligt styre, "at der
er en parlamentskoalition, som danner regering".
Samtidig med det mener han, at præsidenten i tilfælde af
virkeliggørelsen af forfatningsreformen vil beholde "den vigtigste
løftestang i forhold til parlamentet - retten til at opløse" Verkhovna
Rada.
Statsoverhovedet fremhævede, at i henhold til det seneste
lovforslag til forfatningsændringer bevarer præsidenten retten til at udpege
lederne af magtministerierne, øve indflydelse på sikringen af den nationale
sikkerhed gennem Ukraines råd for national sikkerhed og forsvar samt stå for
landets udenrigspolitik.
"Polens præsident har færre beføjelser end dem, som
er nedfældet i vores forfatningsændringer", - sagde Kutjma.
Som tidligere oplyst foreslås det i det nye lovforslag til
en forfatningsreform, at Ukraine i 2006 går over til, at valget af præsidenten
skal foretages af Verkhovna Rada (med mindst 2/3 af stemmerne). Samtidig
foreslås det, at parlamentet skal vælges ved forholdstalsvalg. UP.
Interfaks-Ukrajina.
Det politiske parti "Arbejdets Ukraine" støtter de fire staters - Belarus, Kazakhstan, Rusland og Ukraine - planer om at etablere et økonomisk enhedsrum (EEP), hedder det en udtalelse fra partiet, som blev udsendt i går.
"Arbejdets Ukraine" anser EEP for at være en
struktur, som er fordelagtig for Ukraine og som modsvarer landets nationale
interesser, medvirker til udviklingen af nationaløkonomien og fremskynder
virkeliggørelsen af eurointegrationsprocesserne.
Partiet forfægter konsekvent nødvendigheden af en
synkronisering og koordinering af Ukraines strategiske kurs mod en indtræden i
det forenede Europas økonomiske og politiske strukturer med partnerne indenfor
EEP, idet man forstår, at ingen stærk sammenslutning af de europæiske stater
vil være mulig uden Ukraines og Ruslands deltagelse, som traditionelt udgør de
uadskillelige elementer i det europæiske kontinents økonomi og
sikkerhed", - erklærer partiet.
"Arbejdets Ukraine" går imod "en forenklet
opfattelse af Ukraines historiske valg "Øst eller Vest", som visse
politiske partier bruger i valgkampen", - hedder det i dokumentet. UP.
Interfaks-Ukrajina.
Folkedeputeret og formand for den særlige ad hoc efterforskningskommission Hryhorij Omeltjenko har offentliggjort efternavnene på de personer, der i de breve, som tilhørte den afdøde politimands Igor Gontjarov og som blev offentliggjort efter hans død, figurerer som journalist Georgij Gongadzes bortførere.
Efter tirsdagens møde i det udvalg, som han er formand
for, citerede Omeltjenko overfor journalister brudstykker fra Gontjarovs breve
uden at springe over efternavne, som ikke tidligere har været offentliggjort i
massemedierne i forbindelse med det manglende bevis på autenticiteten i den
tidligere politimands optegnelser.
"Khomula (den tidligere leder af Kyivs afdeling af
bagmandspolitiet (UBOZ) Serhij Khomula, som blev afskediget i februar 2003 pga.
samarbejdsvanskeligheder) krævede, at jeg ikke skulle offentliggøre
vidneudsagn vedrørende de ansatte i UBOZ, der sammen med Nesterov og en anden
forbryder, der ligesom Nesterov var med i "Kisel"s gruppering, i
september 2003 havde bortført
Georgij Gongadze på Lesja Ukrajinka Boulevarden i Kyiv.
Efternavnene på disse personer, såvel som medarbejderne ved
kriminalpolitiet, som forinden havde overvåget Gongadzes opholdssted, har jeg
videregivet til en medarbejder ved SBU (Omeltjenko kom ikke med denne
SBU-medarbejders navn, eftersom han er under bevogtning og parlamentsmedlemmet
frygter for hans sikkerhed) og delvist til journalist Jeltsov (journalisten Oleg
Jeltsov, der kendte Gontjarov og offentliggjorde hans breve til moderen)..., og
[jeg har også fortalt] om UBOZ-medarbejdernes meddelagtighed i andre mord og bortførelser,
som blev udført af personer, der indgik i Svetlov-Nesterov gruppen.
Disse forbrydelser er blevet begået efter ordre fra den
daværende minister Kravtjenko (lederen af indenrigsministeriet Jurij Kravtjenko)
og siden hen minister Smirnov (indenrigsminister Jurij Smirnov). De øverste
embedsmænd i vores stat og vores præsident er indblandet i disse bortførelser.
...Jeg ligger inde med materialer, som jeg har indsamlet
sammen med SBU-medarbejderen - båndoptagelser med Nesterovs bekendelser samt
andre materialer.
Jeg foreslog Khomula at slippe dem løs på det sted, som jeg
ville angive, og gøre det officielt og i journalisters og SBU-medarbejderes
nærvær" , - citerede Omeltjenko brudstykker fra brevene.
Udvalgsformanden læste op af endnu et uddrag, som handler
om, at Gontjarov havde "overdraget Je.K.M" materialerne om, hvem der
umiddelbart stod for bortførelsen af Gongadze. "Personligt vil jeg afkode
disse initialer som Jevhen Kyrylovytj Martjuk", - sagde den
folkedeputerede.
Desuden oplyste han, at udvalget på det kommende møde ville
behandle spørgsmålet om, hvem disse initialer tilhører. Såfremt udvalget
træffer beslutning herom, vil Martjuk blive indkaldt til udvalgets møde.
Samtidig medgiver Omeltjenko, at Gontjarov godt kunne have
ment en anden person.
Parlamentsmedlemmet forklarede sin beslutning om at
offentliggøre uddrag af den tidligere politimands breve samt efternavnene med,
at de ekspertkonklusioner, som bekræftede, at det var Gontjarov, der havde
skrevet brevene, allerede forelå. Han fremhævede, at han ikke tidligere havde
gjort det, fordi han havde forpligtet sig overfor Institut for Masseinformation,
som offentliggjorde "Gontjarovs breve", om ikke at gøre det, før en
udtalelse om optegnelsernes autenticitet forelå.
Omeltjenko sagde til journalisterne, at udvalget havde slået
fast og besluttet, at "bagmændene bag den bortførelse af Georgij Gongadze,
som fik de alvorligste følger, er fire topembedsmænd - Ukraines præsident
Leonid Kutjma, den tidligere leder af præsidentens administration og nuværende
parlamentsformand Volodymyr Lytvyn, den tidligere indenrigsminister (og
nuværende leder af Skattevæsnet) Jurij Kravtjenko og den tidligere leder af
SBU (nu folkedeputeret) Leonid Derkatj".
"Udvalget vedtog, at rigsadvokaturen skal rejse tiltale
efter straffeloven imod disse fire personer for en overtrædelse af
straffelovens § 27, som definerer typer af meddelagtighed i forbrydelser, og §
146 stk. 3 - bortførelse af er person med efterfølgende alvorlige
følger", - sagde Omeltjenko.
Han understregede desuden, at borgere, organisationer og
institutioner i henhold til retsplejeloven også har lov til at indsamle beviser
i en straffesag.
Udvalget vil sende de indsamlede beviser til rigsadvokaturen.
UP. Interfaks-Ukrajina.
Deputerede fra fraktionen "Vores Ukraine" kan blokere regeringens møde den 10. september, når der skal tages stilling til spørgsmålet om etableringen af Et økonomisk enhedsrum (EEP) mellem Ukraine, Rusland, Belarus og Kazakhstan.
Som det fremgår af Det ukrainske Folkepartis
rundskrivelse (UNP indgår i "Vores Ukraine") vil medlem af
"Vores Ukraine", folkedeputeret Vjatjeslav Kyrylenko "ikke
udelukke, at de folkedeputerede vil blokere regeringsmødet".
Kyrylenko oplyste, at "UNP's deputeretgruppe har truffet
en beslutning om at tage del i regeringsmødet den 10. september, hvor man
planlægger at godkende konceptet og aftalen om oprettelsen af EEP".
Den folkedeputerede er overbevist om, at
"virkeliggørelsen af disse dokumenter vil føre til tab af Ukraines
suverænitet og betydelige økonomiske omkostninger".
"I betragtning af, at hverken regeringen eller
præsidenten, som skal underskrive dette dokument den 18. september, har
reageret på adskillige protester fra eksperter og offentligheden, har vi ikke
andre muligheder som deputerede i Verkhovna Rada end at møde op til
regeringsmødet og forsvare den ukrainske forfatning", - sagde Kyrylenko.
Inden regeringens drøftelse af EEP-spørgsmålet i går,
holdt Verkhovna Radas udvalg for europæisk integration et møde. De deputerede
besluttede at rette henvendelse til Ukraines præsident med forslag om ikke at
underskrive aftalen om oprettelsen af EEP.
"En underskrivelse af og en ikrafttræden af Aftalen om
oprettelsen af et økonomisk enhedsrum mellem Belarus, Kazakhstan, Den russiske
Føderation og Ukraine vil skade landets omdømme i det internationale samfund
og umuliggøre vor stats kurs hen imod den europæiske integration", -
hedder det i udvalgets resolution.
Minister for økonomi og europæisk integration Valerij
Khoroshkovskyj samt 1. vice-udenrigsminister med ansvar for europæisk
integration Tjalyj deltog i udvalgsmødet. UP.
Johnson's
Russia List, #7284
11 August 2003
davidjohnson@erols.com
A CDI Project, www.cdi.org
The Chronicle Review
(The
Chronicle of Higher Education)
August 8, 2003
CRITIC AT LARGE
By
CARLIN ROMANO
St. Petersburg, Russia
Carlin Romano, critic at large of The Chronicle and literary critic of The Philadelphia Inquirer, is currently a Fulbright professor of philosophy at St. Petersburg State University, in Russia.
In this hyperliterary city, where Dostoevsky tours steer visitors to the supposed site of Raskolnikov's savage crime, where the Nabokov Museum draws modernists to the émigré great's childhood home, and the Anna Akhmatova Museum enshrines Russia's luminous tragic poet of the 20th century, the most popular writer's statue honors none of those giants.
It is, rather, of Nikolai Vasilievich Gogol (1809-52), champion of the "little guy" Russian, treasured author of the comic-realist masterpiece Dead Souls (1842), playwright/genius who concocted The Inspector General (the mistaken-identity farce deemed by Nabokov to be "the greatest play ever written in Russian"), short-story master whose fanciful tales "The Overcoat" and "The Nose" remain perhaps the most beloved imaginative leaps in Russian literature.
On the monumental Malaya Konyushennaya, a grand walkway in the heart of tourist Petersburg, the Ukrainian-born humorist and father of Russia's religiously charged realism, according to an unimpeachable source - "We all came from Gogol's overcoat," Dostoevsky wrote - bestrides the scene, his head cast to the side as if deep in thought.
Lately, some locals (local patrons, in fact, commissioned the 1997 statue, distinguishing it from many state-sponsored icons hereabouts) joke that he's pondering who stole another Petersburg monument - a giant stone nose, affixed to a city building, meant to honor his immortal short story, in which a proboscis-protagonist breaks free from its humble owner to go its own way. (The police recently found the missing artwork in a flat.) Could that be devilish appreciation playing about the statue's lips, appropriate to an author born on April 1?
Gogol's prominence in Russian literature and hearts - he's on the A team of 19th-century Russian immortals to both ordinary readers and scholars here, shoulder to shoulder with Pushkin, Dostoevsky, Tolstoy, and Chekhov - provokes a question: Why isn't he as fixed in the minds of readers of Russian work in English?
The main reason might be extracted from two just-republished Gogol works: Taras Bulba, the Modern Library's new translation, by Peter Constantine, of Gogol's 1842 historical romance about a Cossack revolt against the Poles (faded images of Yul Brynner may start galloping in your mind), and The Squabble, Hesperus Press's new translation, by Hugh Alpin, of Gogol's sardonic novella about a legal dispute (packaged with two short stories, "Olde-Worlde Landowners" and "The Carriage"). In a word, he's just too slozhnyj (complicated) or, at least, trudna (difficult). Almost uniquely among 19th-century Russian writers, Gogol defies pigeonholing by simultaneously occupying three major pigeonholes usually kept at a safe distance: social realist, mold-breaking fantasist, preachy evangelist. It's as if Zola, Verne, and George Bernanos occupied the same body.
To Irish novelist Patrick McCabe, in his introduction to The Squabble, which mocks a madcap Ukrainian legal battle between Ivan Ivanovich and Ivan Nikiforovich with caustic tone and plot orchestration à la Bleak House, it is a "fantastic, self-parodic, mock-heroic folk tale," operating as if "on drugs in outer space." Its creator is "a certain long-nosed author who thought nothing of that olfactory organ turning up inside bread rolls before driving off in carriages to set up house on the moon." McCabe's Gogol stands in a direct line to Hollywood B-movie maverick Roger Corman, The Twilight Zone, and The Outer Limits.
That Gogol grows out of many sources, including Nabokov in his critical study of the writer, Nikolai Gogol (New Directions, 1944). While Nabokov conceded the early "social protest" interpretation of "The Overcoat," he argued that the story became "much more than that. The gaps and black holes in the texture of Gogol's style imply flaws in the texture of life itself," revealing "mild lunatics" driven by "an absurdly logical force." So Orlando Figes, in his recent cultural history of Russia, Natasha's Dance (Metropolitan Books, 2002), insists that Gogol's "grotesque and fantastic figures are not intended to be realistic." Hugh Alpin similarly sees Gogol as linked to both Franz Kafka and Monty Python.
But to Robert Kaplan, the Atlantic Monthly correspondent best known for Balkan Ghosts and his politically tinged travel writings, the Gogol introduced in the new edition of Taras Bulba infuses that novel's Ukrainian struggle for independence with "an unredemptive, darkly evil violence" that recalls Homer in The Iliad (a comparison remarked by every Gogol critic since the author's contemporary radical Russian literary critic Belinsky). Taras Bulba, credited by many Gogol scholars with helping launch the notion of a distinctive "Russian soul," helps us, writes Kaplan, to "understand the emotional wellsprings of the threat we face today in places like the Middle East, Central Asia, and the Balkans."
No "dreamy idealist," Kaplan's Gogol chronicles "a savage age." Taras Bulba "mirrors the conflicts, the confusions, and the nuances of our own era." Gogol's lesson, according to Kaplan, is that "rational argument alone will never fully overcome those who simply and passionately believe." A realist Gogol, in short, but a more pessimistic writer than that identified by Soviet socialist realists, who discerned a progressive realist forging his works "as weapons to be used against the prevailing social order." The best short explanation of this bifurcation in Gogol's reputation comes in Susanne Fusso's taut introduction to Yale University Press's 1996 reissue of Dead Souls, the celebrated story of Pavel Chichikov, who tries to buy "dead souls" from landowners as part of a financial scam. (Czarist officialdom deemed serfs "souls" for the purpose of tax assessment, and those who died between censuses remained countable chattel property.) Fusso, a professor of Russian at Wesleyan University, reiterates, like Nabokov, that the reflex of reading Gogol as social commentator rather than imaginative metaphysical explorer began in his lifetime. Belinsky applauded Dead Souls because it "mercilessly rips the covers from reality." Herzen judged it a "series of pathological sketches taken from nature."
That 19th-century reading of Gogol as "ruthlessly realistic," Fusso points out, became the "orthodox Soviet reading" in order to make Gogol an honorary Marxist-Leninist. The red coating may partly account for Gogol's diminished international stature. But as Fusso details, pre-Bolshevik 20th-century Russian readers and critics had already discovered a new Gogol, a Dead Souls better understood as "a brilliant phantasmagoria," a "world whose existence is purely linguistic, purely artistic." After all, Fusso reports, Gogol wrote Dead Souls mostly in Rome during his six years there, "where Russia appeared to him as part dream, part memory, part mirage."
Thus for Vasily Rozanov, the turn-of-the-century Russian critic dubbed by some contemporaries the "Russian Nietzsche," Gogol emerged, in Fusso's rendition, "not as a civic-minded writer seeking to improve Russia but as a creator of monsters that corrupted the souls of Russian readers." Similarly, Andrei Bely, the influential Russian symbolist, saw Dead Souls as an anticipation of what would later be called surrealism. All of this, of course, barely touches Gogol the religious philosopher. V.V. Zenkovsky, a leading historian of Russian philosophy, noted that "Gogol called for a reconstruction of all culture in the spirit of Orthodoxy." And to Figes, Dead Souls stands indisputably as "a work of religious instruction."
"To be great is to be misunderstood," lamented Emerson. To which one might add (in matters of literary reputation), "To be overly complicated is to risk being sent to the minors." Naturalism, fantasy, and religiosity interweave in much of Gogol's work. Fusso credits Dead Souls with what literary theorist Mikhail Bakhtin dubbed "potential," the property of changing its meaning in variant readings over many generations. She aptly quotes Bely's judgment: "Gogol, being a laboratory for linguistic experiments, cannot be closed by a canon."
But can a laboratory compete internationally with writers of such astounding accessibility as Chekhov? Fusso rightly directs attention to the "ineffable, immortal funniness" of Dead Souls, and that's plainly a start. A week of evenings with Gogol shows him to be everything other writers claim, as his deadpan genius adjusts to high military drama or bureaucratic insanity.
A famous story about Gogol's funeral records a passer-by remarking, "Who is this man who has so many relatives at his funeral?" A mourner supposedly replied: "It is Nikolai Gogol, and all Russians were his relatives." Perhaps these new editions will tempt Americans into the family.
Ukraines regering har besluttet at efterbehandle udkastet til en aftale om etableringen af et økonomisk enhedsrum mellem Ukraine, Rusland, Kazakhstan og Belarus.
"Der er truffet beslutning om at efterbehandle
forslaget under hensynstagen til de bemærkninger, der er kommet fra
økonomiministeriets, udenrigsministeriets og justitsministeriets side for
herefter på ny at fremlægge forslaget på det regeringsmøde, som finder sted
om en uge", sagde økonomiminister Valerij Khoroshkovskyj på en briefing
efter drøftelsen i regeringen.
Som justitsminister Oleksandr Lavrynovytj bemærkede, så
"er vi desværre havnet i en situation, hvor mange af de bestemmelser, der
ligger i forslaget om oprettelsen af EEP, ikke stemmer overens med Ukraines
lovgivning og forfatning".
Lavrynovytj påpegede, at justitsministeriet er ved at
udarbejde materialer med henblik på en gennemgang af uoverensstemmelserne
paragraf for paragraf.
Ifølge Valerij Khoroshkovskyj "er der mange
bemærkninger til forslaget". Han oplyste, at dokumentet ikke stemmer
overens med "forfatningen, Ukraines internationale aftaler og Ukraines
strategi hen imod det europæiske valg".
Økonomiministeren tilføjede desuden, at beslutningen om at
sende udkastet til bearbejdning blev vedtaget enstemmigt.
Koordinator for parlamentsflertallet Stepan Havrysh oplyste i
går, at regeringens information omkring EEP vil blive fremlagt i parlamentet i
næste uge.
Han sagde, at udskydelsen af datoen for behandlingen af dette
spørgsmål har tekniske tekniske årsager.
Havrysh forklarede, at 1. vice-premierminister og
finansminister Mykola Azarov, som står i spidsen for den gruppe, som forbereder
EEP-dokumenterne, i øjeblikket befinder sig i Mexico, hvor han deltager i WTOs
konference. Derfor vil regeringens information muligvis blive fremlagt i
parlamentet tirsdag eller onsdag. UP. Interfaks-Ukrajina.
Partiet SDPU (o)s politbureau har besluttet at ekskludere parlamentets næstformand Oleksandr Zintjenko fra partiet, idet man begrunder det med, at han ikke bakker op om socialdemokraternes politiske linje. Således var Zintjenko blandt andet det eneste medlem af de forenede socialdemokraters fraktion, som ikke støttede fremlæggelsen af lovforslaget om en politisk reform i Verkhovna Rada, hedder det i SDPU (o)s politbureaus erklæring.
Ukrainsk Tv-1's nyhedsudsendelse oplyste endvidere, at SDPU (o)s politiske råd har erklæret sin støtte til underskrivelsen af aftalen om etableringen af et økonomisk enhedsrum mellem Ukraine, Rusland, Belarus og Kazakhstan. Podrobnosti. UP.
Deputerede fra "Vores Ukraine" vil ikke udelukke, at de vil drage til SNG-topmødet på Jalta for at protestere mod underskrivelsen af aftalen om etableringen af EEP.
Det oplyste medlem af fraktionen "Vores
Ukraine", Vjatjeslav Kyrylenko. Kyrylrenko fortalte, at en gruppe
deputerede onsdag deltog i et udvidet regeringsmøde, hvor man behandlede
spørgsmålet om Ukraines indtræden i EEP.
"Efter en hård diskussion vedtog regeringen at indlede
forberedelsen af en række alternative eller supplerende dokumenter. For os
betyder det, at regeringen erkender, at de dokumenter om etableringen af EEP,
som Azarov har paraferet, er i strid med forfatningen, en række gældende love
samt den mængde af juridiske dokumenter, som udstikker retningslinjerne for
Ukraine eurointegrationsbestræbelser", - citerer "Vores
Ukraine"s pressetjeneste Kyrylenko.
Han understregede, at det onsdag var lykkedes "Vores
Ukraine" at forsvare forfatningen.
"Men kampen fortsætter, fordi ingen endnu har aflyst
Kutjmas underskrivelse den 18. september i Jalta. Vi vil bestemt møde op på de
kommende regeringsmøder og vil ikke gå af vejen for at tage til Jalta den
18-19. september, hvor vi vil gå imod det forfatningsstridige kup", -
fremhævede Kyrylenko.
Partiet SDPU (o) støtter ideen om oprettelsen af et Økonomisk enhedsrum (EEP) mellem Ukraine, Rusland, Belarus og Kazakhstan.
Beslutningen herom blev truffet på en møde i partiets
Politbureau den 10. september. SDPU (o) mener desuden, at etableringen af EEP
ikke bør være i modstrid med Ukraines forfatning, og har til formål at løse
problemet omkring et gensidigt fordelagtigt samarbejde med deltagerlandene.
"Samtidig med det er Ukraines indtræden i EEP på ingen
måde i modstrid med Ukraines strategiske kurs mod en integration i Det
europæiske Samvirke", - oplyser partiets pressetjeneste.
"Tværtimod vil vores bevægelse hen imod de europæiske
strukturer være succesfuldt, hvis vi fastholder et højt økonomisk
væksttempo, hvilket det økonomiske samarbejde indenfor rammerne af EEP vil
medvirke til", - mener socialdemokraterne, som tilføjer, at deltagelsen i
projektet "ikke truer Ukraines suverænitet". UP.
Præsidentens administration spiller en afgørende rolle i fastlæggelsen af Ukraines udenrigspolitik. Desuden har de finans-industrielle grupper, udenrigsministeriet samt præsidentens nærmeste omgivelser - den såkaldte familie - en indflydelse på udenrigspolitikken.
Det er resultatet af en rundspørge blandt eksperter
indenfor international politik samt Ukraines udenrigspolitik og sikkerhed,
foretaget af Ukraines Center for fred, produktionsomlægning og udenrigspolitik
og offentliggjort i går af avisen "Lvivska hazeta".
I henhold til undersøgelsen mener 73,6% af de adspurgte, at
Kutjmas stab har den største indflydelse på landets internationale politik.
På andenpladsen kommer de finans-industrielle grupper 60,5%, herefter kommer
udenrigsministeriet med 44,7%, "familien" med 39,4%, Det nationale
sikkerheds-og forsvarsråd (23,6%), Verkhovna Rada (18,4%), regeringens ledelse
(13,1%), de regionale ledere (5,2%) samt uafhængige politikere, eksperter og
journalister (2,6%).
Eksperterne blev også bedt om at vælge indtil tre svar på
spørgsmålet om "Hvilke af Ukraines udenlandske partnere har den største
indflydelse på beslutningsprocessen i Ukraine?".
Ifølge eksperterne har Rusland med 89,4% den største
indflydelse på den ukrainske stat, på anden pladsen kommer USA med 73,6%, Den
europæiske Union (36,8%), Den internationale Valutafond (31,5%), NATO (28,9%),
de transnationale selskaberї (23,6%), FN (2,6%) samt OSCE (2,6%).
Personerne bag undersøgelsen - Oleksandr Sushko og Natalia
Parkhomenko - fremhæver, at FATF, som eksperterne nævnte i marts, ikke er
blevet nævnt i et eneste spørgeskema i juni. Europarådet, som i marts fik
6,4% af stemmerne, er i juni-rundspørgen slet ikke blevet anset for at have
indflydelse, selvom netop denne institutions jurister forsøgte at analysere
udkastet til den ukrainske forfatningsreform.
Deltagere i ekspertundersøgelsen var ansatte i
regeringsorganer, medarbejdere ved statslige analytiske strukturer, militære
ledere, NGO-eksperter samt førende journalister, der specialiserer sig i
internationale spørgsmål og repræsenterer indflydelsesrige massemedier.
Ifølge forfatterne til undersøgelsen er disse grupper af personer involveret i
analysen, planlægningen og ekspertvurderingen af Ukraines udenrigspolitik og sikkerhedspolitik.
Det politiske parti "Arbejdets Ukraine" bemyndiger sine repræsentanter i regeringen til at rette sig efter partiets holdning om støtten til etableringen af det økonomiske enhedsrum, når regeringen skal træffe beslutninger vedrørende dette spørgsmål. Det sagde ledere af partiet og nationalbankdirektør, Serhij Tihipko, på et pressemøde i går.
Tihipko oplæste en erklæring, hvori det bl.a. påpeges,
at såfremt "Arbejdets Ukraine"s medlemmer af regeringen ikke opfylder
denne erklærings bestemmelser, så vil partiet tilbagekalde
vice-premierminister Dmytro Tabatjnyk, industriminister Anatolij Mjalytsya samt
økonomiminister og minister for europæisk integration Valerij Khoroshkovskyj,
som blev udpeget i kraft af partiets kvote i parlamentet.
I erklæringen fremhæves det, at "Arbejdets
Ukraine" støtter de fire staters - Belarus, Kazakhstan, Rusland og Ukraine
- præsidenters intention om at etablere et økonomisk enhedsrum som en
struktur, der er fordelagtig for Ukraine og som modsvarer landets nationale
interesser, medvirker til udviklingen af nationaløkonomien og fremskynder
virkeliggørelsen af eurointegrationsprocesserne.
"Arbejdets Ukraine" går imod "en forenklet
opfattelse af Ukraines historiske valg "Øst eller Vest", som visse
politiske partier bruger i valgkampen", - hedder det i dokumentet.
Partiet støtter Ukraines integrationsbestræbelser såvel som i forhold til Europa som i forhold til Rusland og SNG. Samtidig går "AU" "kategorisk imod skridt, der vil kunne lukke et af disse spor". "Det er ikke myter og slagord; men et målbevidst arbejde og en økonomisk egoisme i statslig forstand, der vil sikre hver eneste ukrainer en værdigt levestandard", - fremhæves det i erklæringen.
Premierminister Viktor Janukovytj sagde i torsdags, at regeringen støtter underskrivelsen af EEP-dokumenterne i Jalta, mens behovet for efterbehandlingen af visse dokumenter blot var fremkaldt af nødvendigheden af at fjerne uoverensstemmelserne i forhold til ukrainsk lovgivning.
Ukraine tildeler bestemmelserne i forslaget om en aftale om oprettelsen af et økonomisk enhedsrum med Rusland, Belarus og Kazakhstan, som gør det muligt for deltagerne i EEP selvstændigt at træffe beslutning om formatet af deres deltagelse i sammenslutningen, en stor betydning.
"Aftaleforslaget om udformningen af EEP indeholder en
for os vigtig principiel bestemmelse om muligheden for en integration på mange
niveauer og i mange hastigheder. Det gør det muligt for deltagerne i EEP selv
at træffe beslutninger om formatet af deres deltagelse heri", - sagde
Kutjma i en tale i anledning af Luhansk-regionens 65-års dag.
Han understregede, at "Ukraine ser på EEP som et
instrument etableringen af rammebetingelserne for udviklingen af et regionalt
økonomisk samarbejde".
"Rusland, og jeg understreger, især Rusland, og andre
af vores partnere har nogle aftaler med Eurounionen, der ligner Ukraines, og har
påtaget sig at afstemme deres lovgivning med den europæiske".
"Derfor er der i virkeligheden tale om, at fire lande,
der deltager i EEP, vil afstemme lovgivningen med den europæiske og samtidig -
indbyrdes", - sagde præsidenten.
I den forbindelse understregede Kutjma, at Rusland i aftalen
med EU er gået videre end Ukraine, fordi der i dag hos dem er tale om
etableringen af et økonomisk rum (mellem Rusland og EU).
Med hensyn til fordelene ved at være med i EEP fremhævede
Kutjma, at Ukraine kan finde afsætningsmarkeder for sin landbrugsproduktion og
for sin fødevare- og industriproduktion. "Vi har fremragende muligheder
for et produktionsmæssigt samarbejde med SNG-landene. Beregningerne viser, at
et sådant samarbejde ville sikre en betydelig vækst i maskinbyggeriet,
metalindustrien m.v.", - sagde Kutjma.
Han understregede, at oprettelsen af et enhedsrum vil
forbedre betingelserne for de ukrainske producenters arbejde på de russiske
markeder og andre af landene i rummets markeder, hvilket vil medføre skabelse
af nye arbejdspladser samt udvidelsen af produktionen i den nærmeste
overskuelige fremtid".
Kutjma understregede, at det i spørgsmålet om etableringen
af et økonomisk enhedsrum drejer sig om "en gensidig fordelagtig aftale,
hvilket, i øvrigt, på ingen måde vil stride mod den klart fastlagte kurs mod
en eurointegration".
Præsidenten understregede, at Ukraine til dags dato, endnu
ikke er ønsket i Europa som en ligeberettiget partner. "De europæiske
markeder vil endnu længe være lukkede for de ukrainske varer, og derfor er en
økonomisk orientering udelukkende mod Europa ikke berettiget set udfra en
taktisk synsvinkel.
Eurointegrationen forbliver vores mål i perspektivet, men vi
kan ikke ofre vores interesser her og nu til fordel for en lysende
fremtid (den har vi allerede én gang prøvet at opbygge)", - understregede præsidenten.
Han fremhævede desuden, at det videnskabeligt-tekniske
samarbejde med Rusland "åbner for Ukraine muligheden for en innovativ
udvikling af økonomien og en indtræden i rækken af verdens førende
lande".
Med Kutjmas ord har aftalen om arbejdskraftens fri
bevægelighed indenfor rammerne af EEP også en væsentlig betydning.
Ifølge ham bør disse aftaler sikre de mange lønmodtagere i
aftalelandene normale arbejdsforhold og vore landsmænd ligeberettigede vilkår
i forhold til borgerne i Rusland, Belarus og Kazakhstan.
"Samarbejdet med EEP-landene er desuden yderst vigtigt,
hvis Ukraine vil være en del af de euroasiatiske transportkorridorer. Og
således blive en uadskillelig del af et integreret og stort Europa", -
understregede Kutjma.
Han udtrykte sin forvisning om, at netop samarbejdet med
Rusland og landene i Centralasien vil gøre det muligt for Ukraine at blive
interessant for Europa. "Og omvendt, har alle vore forsøg på at afgrænse
sig i forhold til Rusland kun ført til, at Rusland bevægede sig væk fra
Ukraine med triste følger for begge lande og folk", - sagde Kutjma.
Med hans ord betyder EEP-projektet for Ukraine et samarbejde
først og fremmest med ressourcestærke lande, og for det andet, med lande, som
Ukraine allerede har haft tætte forbindelser med. UP. Interfaks-Ukrajina.
Podrobnosti.
292
folkedeputerede - kommunisterne og næsten alle medlemmer af flertallets
fraktioner - har allerede skrevet under på et lovforslag, som bl.a. indeholder
følgende reformer af det politiske system:
§90:
1)
hvis der ikke i
Verkhovna Rada indenfor udløbet af en måneds frist er blevet dannet en
koalition af fraktioner og grupper af deputerede i henhold til denne forfatnings
§ 83 (som bl.a. pålægger Verkhovna Rada indenfor en måned efter valget at
danne en flertalskoalition, som indstiller sine kandidater til regeringen);
2)
hvis Verkhovna Rada
ikke indenfor en frist på tre måneder har valgt Ukraines præsident i henhold
til Ukraines forfatnings § 103;
3)
hvis ikke Ukraines ny
regering er dannet senest 60 dage, efter at Ukraines hidtidige regering er trådt
tilbage;
4)
hvis Verkhovna Radas
plenarmøder ikke har kunnet indledes indenfor en periode på tredive dage
indenfor samme ordinære session.
En sådan
beslutning bliver truffet af Ukraines præsident efter konsultationer med
formanden for Ukraines Verkhovna Rada og hans stedfortrædere samt lederne af
deputeretfraktioner og deputeretgrupper.
Verkhovna Rada
kan ikke opløses ekstraordinært af Ukraines præsident indenfor de sidste seks
måneder af Verkhovna Radas og Ukraines præsidents valgperiode, med undtagelse
af pkt. 2) i nærværende §.
§ 103:
Ukraines præsident vælges af Ukraines Verkhovna Rada.
Ukraines
præsident vælges for fem år ad gangen og betragtes som valgt, hvis mindst 2/3
af Verkhovna Radas folkedeputerede har stemt på ham ved en hemmelig afstemning.
Afsnit XVI.
Afsluttende
bestemmelser, som vedrører ændringer i Ukraines forfatning