28.02.03. Politisk vilje skal bane vejen for Ukraines NATO-medlemskab
28.02.03. Ukraine mangler at få specialvaccination til ABC-bataljonen
28.02.03. Ukraine mangler at få en invitation fra et af landene omkring Irak
28.02.03. Kutjma skal ikke regne med et møde med Bush foreløbig
27.02.03. EU giver Ukraine næsten 1 mill. euro til opbygning af finanstilsyn
27.02.03. Flere ekspertvurderinger af fællesmarkedet indenfor SNG
27.02.03. Ukrainske eksperter ser positivt på frihandelszone mellem "de 4"
27.02.03. Europarådet parat til at hjælpe Verkhovna Rada med forfatningsændringer
27.02.03. Jusjtjenko kritiserer Kutjma for en inkonsekvent udenrigspolitik
27.02.03. Økonomiminister: Ukraine bliver medlem af WTO i 2004
26.02.03. Ukraine og Polen vil mindes ofrene for Volyn-massakren i 1943
25.02.03. Flere kommentarer til aftalen om "økonomisk enhedsrum" og frihandelszone
25.02.03. Ukrainske politikere kommenterer oprettelse af fællesmarked
24.02.03. Ukraine, Rusland, Kazakhstan og Belarus vil oprette "økonomisk enhedsrum"
24.02.03. Fire tidligere sovjetrepublikker vil arbejde på at skabe et fællesmarked
24.02.03. Fortsat problemer med piratkopiering i Ukraine
24.02.03. Anti-Jusjtjenko kampagne indledt i Vestukraine
24.02.03. Kutjma vil sandsynligvis forsøge at blive genopstillet til en tredje embedsperiode
21.02.03. Parlamentet overvinder veto mod afskaffelse af betaling for indgående telefonopkald
21.02.03. Ukraine parat til at sende ABC-bataljon til Golfen
20.02.03. Konflikt mellem den tidligere og den nuværende rigsadvokat
20.02.03. Rusland anser en krig i Irak for at være uundgåelig
20.02.03. USA letter presset på Kutjma i "Koltjuga-sagen"
20.02.03. USA anmoder Ukraine om at sende ABC-bataljon til Irak
20.02.03. Gongadze-kommissionen frygter attentat mod kendt journalist efter afsløring af brev
19.02.03. Ukraines forhold til USA forbedret p.a. Irak-krisen
19.02.03. Poland proposes EU's new eastern policy
19.02.03. Ukrainiseringen har medført assimilation af en stor gruppe etniske russere (eng.)
18.02.03. Kutjma mødes med USAs ambassadør i Ukraine
18.02.03. Oppositionen håber på 100.000 på gaden mod Kutjma den 9. marts
17.02.03. Ukraine slipper for FATF-sanktioner; men er fortsat på den sorte liste
17.02.03. Falsk løbeseddel fra Jusjtjenko undersøges


17.02.03. Ukraine slipper for FATF-sanktioner; men er fortsat på den sorte liste

Den internationale organisation, som modarbejder hvidvask af penge FATF - Financial Action Task Force on Money Laundering - ophævede i sidste uge modforholdsreglerne i forhold til Ukraine, men bevarede Ukraine på denne organisations såkaldte sorte liste.
    I en pressemeddelelse, som blev offentliggjort på FATFs officielle site, fremhæves det, at organisationens medlemmer besluttede at ophæve sanktionerne mod Ukraine, fordi man regner med, at den lovgivningsproces rettet mod hvidvask af sorte penge, som er blevet indledt i Ukraine fornylig, vil give resultater.
    Samtidig hedder det i dokumentet, at Ukraine vil befinder sig på FATFs "sorte liste", sålænge man ikke har implementeret de ændringer, som er blevet vedtaget med henblik på at forbedre indsatsen mod hvidvask af "beskidte penge", i ukrainsk lovgivning.
    Den 12-14. februar holdt FATF et møde i Paris, hvor man bl.a. drøftede det ukrainske spørgsmål. Den ukrainske delegation var repræsenteret af 1. vice-premierminister, Mykola Azarov. Han informerede sessionens deltagere om de ændringer i ukrainsk lovgivning, som havde fundet sted, og regeringens forholdsregler som skal sikre, at det ukraniske finanstilsyn vil kunne arbejde effektivt.
    Den 20. december 2002 anbefalede FATF sine medlemslande at indføre sanktioner mod Ukraine for utilstrækkelig bekæmpelse af hvidvask af "sorte penge". En række FATF-medlemslande har allerede meddelt, at de agter at indføre sådanne sanktioner. For at få ophævet sanktionerne har Ukraine styrket sin lovgivning vedrørende hvidvask af penge, skærpet straffeloven og loven om banker og bankvirksomhed. Ukraine.ru.

17.02.03. Falsk løbeseddel fra Jusjtjenko undersøges

Verkhovna Rada vil den 18. februar nedsætte en særlig kommission, som vil efterforske, hvem der er ophavsmanden til det falske brev fra lederen af "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko. Det siger deputeret Jaroslav Kendzior fra "Vores Ukraine" ifølge Interfaks-Ukrajina.
    På et møde i Lviv den 16. februar sagde Kendzior, at mange af byens borgere fredag og lørdag i deres postkasser fandt det såkaldte "åbne brev fra Viktor Jusjtjenko til vælgerne i anledning af forholdet til Julia Tymoshenko", som er en åbenlys forfalskning fra oppositionens fjenders side.   
    Den folkedeputerede citerede en række brudstykker.
    Det hævdes bl.a., at Viktor Jusjtenko angiveligt skulle have underskrevet en begærnig om Julia Tymoshenkos afskedigelse to uger før præsidenten traf denne beslutning (i 2001, red.). I et andet afsnit hævdes det bl.a., at Tymoshenko "gavnede vores sag allermest, da hun var spærret inde".
    Jaroslav Kendzior sagde, at brevet var blevet sendt ud gennem det ukrainske postvæsen (Ukrposhta), ligesom præsidentens Nytårslykønskning
    Ifølge parlamentsmedlemmet er dokumentet fabrikeret af folk fra "præsidentes omgivelse", som forsøger at så splid mellem oppositionens ledere. korrespondent.net

18.02.03. Oppositionen håber på 100.000 på gaden mod Kutjma den 9. marts

Lederen af UNA-UNSO, Andrij Shkil, sagde på en pressekonference i Lviv i mandags, at oppositionen forventer 100.000 deltagere i protestaktionerne i Kyiv, som
er berammet til den 9. marts.
    Aktionerne begynder om morgenen den 9. marts ved Taras Shevtjenko-monumentet, sagde Shkil, men han ville ikke gå i detaljer med aktionernes forløb, idet han tilføjede, at det vil man få at vide under den fælles pressekonference for lederne af de oppositionelle partier op til den 9. marts.
    Samtidig understregede Shkil, at aktionerne fra oppositionens side vil bære et ikke-voldeligt præg, eftersom "det nuværende regime er betydelig mindre forberedt på en sådan aktionsform end de voldelige metoder".
    Adspurgt om eventuelle provokationer under aktionerne den 9. marts udtrykte Shkil en overbevisning om, at "styret forbereder sådanne provokationer". Men efter hans mening vil alt afhænge af antallet af deltagere i protestaktionerne - "hvis der bliver 5.000, så vil der komme provokationer, men hvis der bliver langt flere - som i efteråret - så vil de (provokationerne) være betydningsløse".
    Shkil udtrykte også sin overbevisning om, at blokken "Vores Ukraine" vil deltage i disse aktioner. Interfaks-Ukrajina. UP.

18.02.03. Kutjma mødes med USAs ambassadør i Ukraine

Ukraines præsident, Leonid Kutjma, og USAs ambassadør Carlos Pasqual erklærede, at deres to lande er interesseret i at fortsætte samarbejdet, oplyste det ukrainske statsoverhoveds pressesekretær, Olena Hromnytska, i mandags.
    Ifølge hende blev samarbejdet mellem Ukraine og USA drøftet under mødet mellem Kutjma og Pascual i Kyiv mandag - et møde, som fandt sted på den amerikanske ambassadørs initiativ.
    Ambassadøren fremhævede USAs interesse i et varigt samarbejde med Ukraine. "Hovedformålet med at fortsætte samarbejdet mellem Ukraine og USA er at Ukraine bliver en demokratisk stat, og en stat med markedsøkonomi", - sagde han.
    Kutjma understregede, Ukraines holdning til det bilaterale samarbejde med USA er uforandret. "Vi er interesseret i et bredt samarbejde med USA", - sagde han og tilføjede: "Der er sket ændringer i programmet for vores samarbejde, og det er blevet mere realistisk".
    Desuden berørte de to samtalepartnere ifølge Hromnytska spørgsmålet om samarbejdet mellem Ukraine og USA på Ukraines vej mod WTO og NATO.
    Parterne drøftede desuden situationen omkring Irak. Kutjma informerede Pascual om Ukraines holdning til det spørgsmål. Han understregede, at Ukraine kræver, at Irak fuldt ud opfylder Sikkerhedsrådets resolution og anser det for nødvendigt til det sidste at udnytte alle muligheder for at løse Irak-krisen ad fredelig vej.
    Kutjma selv oplyste mandag overfor nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina, at Ukraine håber på, at FNs Sikkerhedsråd finder passende forholdsregler til at løse den irakiske krise, og anser det for nødvendigt til det sidste at udnytte alle mulighederne for at regulere dette problem ad fredelig vej.
    Kutjma understregede desuden, at Ukraine er yderst bekymret for situationen omkring Irak. "Vi forstår, at der er alvorlige belæg for at mistænke det irakiske regime for at gemme masseødelæggelsesvåben", - sagde Kutjma. "Vores holdning er kendt af alle - Ukraine kræver, at Irak fuldt ud opfylder FNs Sikkerhedsråds resolutioner", - understregede han.
    "Vi håber på, at FNs Sikkerhedsråd finder passende forholdsregler til at løse denne krise, og anser det for nødvendigt, at man til det sidste udnytter alle de muligheder for at løse den irakiske krise med fredelige midler, herunder at drøfte planen foreslået af Tyskland, Frankrig og Rusland", - sagde Kutjma.
    Samtidig understregede præsidenten, at Ukraine konsekvent bakker op om kampen mod den internationale terrorisme. "Vi forstår det amerikanske folks bekymring i forbindelse med den usikkerhed især efter begivenhederne den 11. september 2001", - sagde han.
    "Ukraine er parat til at tage del i FNs mission i Iraks nabostater og stille en bataljon til rådighed, der er trænet til beskyttelse mod kemisk og bakteriologisk krigsførelse samt stråling", - sagde Kutjma.
    I den forbindelse påpegede han, at det er nødvendigt med en tilladelse fra det ukrainske parlament, før ukrainske soldater kan deltage i den slags aktiviteter. Han udtrykte håb om, at "når det kommer til en drøftelse af det spørgsmål, så vil Verkhovna Rada træffe en ansvarlig beslutning, og de ukrainske soldater vil opfylde deres mission på en værdig måde". Interfaks-Ukrajina. UP.

19.02.03. "Where have all those Russians gone?"

From: ArtUkraine.com Information Service <ArtUkraine.com@starpower.net>
They haven't gone to Russia and they haven't stopped speaking Russian. For natural or not quite natural reasons, 3 million Russians now say they are Ukrainians. February 5, 2003
Transitions Online
Prague, Czech Republic
by Oleg Varfolomeyev
Notes from Kiev [Kyiv]: Where have all those Russians gone?

KYIV, Ukraine--Imagine a country whose largest ethnic minority shrinks by 27 percent over a decade while no decline in the dominant ethnic group is recorded. Is it war, genocide, pogroms? Are neighboring countries flooded by hordes of refugees? No, nothing like this has happened to Ukraine, a country proud to be one of the few former Soviet republics to have been spared war or ethnic conflict over the past decade.

Something, though, must have happened to about 3 million of Ukraine's ethnic Russians, if preliminary data from the Ukrainian census released a month ago is true. Between the last Soviet census in 1989 and the first Ukrainian count in December 2001, the number of ethnic Russians in Ukraine dropped from about 11.3 million to 8.33 million, while their share of Ukraine's (shrinking) population dropped from 21.7 percent to 17.3 percent. Over the same period, the share of ethnic Ukrainians grew by 5.1 percentage points, to 77.8 percent.

There has been no mass migration of Ukrainian Russians to Mother Russia, even though living standards are higher there. Indeed, it is mostly ethnic Ukrainians from economically depressed western Ukraine who have been migrating en masse to neighboring Poland, Slovakia, the Czech Republic, and further west in search of jobs. Ukrainian nationalists offer the following explanation to the Russian puzzle, which seems to coincide with the official point of view: Those millions of "missing" Russians were not Russians at all, but Ukrainians who used to identify themselves with the ethnic group that dominated the Soviet Union--Russians--either for career considerations or worse, due to assimilation fostered by the Soviet regime. Now, in an independent Ukraine, those Ukrainians can freely state who they are. But were this true, it would be hard to explain why the number of people identifying themselves with other ethnic groups, traditionally numerous in Ukraine, also shrank dramatically over the decade: Belarusians by 40 percent, Poles by 35 percent, Moldovans by 20 percent, Bulgarians by 12 percent, and Jews by almost 80 percent (true, many Jews emigrated, but was it really such an exodus?). If it were so convenient to be Russian in the Soviet Union, why did those people call themselves Belarusians, Poles, Moldovans, Bulgarians, and Jews in 1989, but preferred to "become" ethnic Ukrainians 12 years later?

The reality is that ethnic minorities are being assimilated in Ukraine. But is this assimilation imposed or is it voluntary? Volodymyr Kulyk of the Ukrainian Academy of Sciences believes that this process is natural. This is "a change in the identification of many people who now deem it natural for a Ukrainian citizen to be Ukrainian," Kulyk says. "This does result in assimilation, because most people do not care much about their ethnic origin and are ready to declare themselves 'normal' citizens."

True, it must be easy for a Russian who shares the same skin color and Eastern rite with a Ukrainian and speaks a very similar language not to care that much about ethnic origin. Such indifference is certainly more difficult for Azeris and Roma, and neither group's share of the population dropped. But do Russians really not care? Interestingly, in Crimea--the only Ukrainian area where Russians dominate numerically and where assimilation is therefore less likely--the ethnic Russian population decreased by 11.6 percent only, according to the census; at the same time, in the nationally conscious west of the country, about half of the people who had identified themselves as Russians a decade ago preferred to say that they were Ukrainians.

It is rumored that President Leonid Kuchma used to identify himself as an ethnic Russian when he lived in the Soviet Union. He is a Ukrainian now. Would Kuchma, who still speaks Ukrainian with difficulty, have won a landslide victory in the western areas in the re-election of 1999 had he "officially" remained an ethnic Russian? And why has the share of self-identified ethnic Russians always been lower among government officials than among the population in general? These must be tough questions. Not to be an ethnic Ukrainian is not exactly a liability, but it is not considered quite "normal" either. Despite being home to Europe's largest ethnic minority, Ukraine persists in not giving any official status to this minority's language--Russian. Thousands of formerly Russian-language schools have switched to Ukrainian, the official language. Orthodox priests are converting to Ukrainian. And businessmen, for fear of a backlash, abstain from placing Russian-language ads on national TV.

Getting Russian-speakers to switch to Ukrainian, though, appears much harder than forcing schools and advertisers to change. In a country whose capital, Kiev, is still dominated by Russian in unofficial settings, from kindergartens to bureaucrats' offices (a reality that, of course, is itself not quite normal), the number of people who regard Russian as their mother tongue dropped by just 3.2 percent to 29.6 percent. But who can tell how many self-identified Russophones will go the way of 27 percent of ethnic Russians by the next census? Assimilation, whether for better or for worse, whether natural or not quite, is continuing, encouraged by the Ukrainian state.
--------------------------------------------------------------------------------
 

19.02.03. Poland proposes EU's new eastern policy

4 February 2003
RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report
Vol. 5, No. 4,
A Survey of Developments in Poland, Belarus, and Ukraine by the Regional Specialists of RFE/RL's Newsline Team

Polish and international media reported last week that Poland, following a commission from the Danish EU Presidency last year, has proposed a paper outlining the expanded EU's new policy with regard to its eastern neighbors: Ukraine, Belarus, Moldova, and Russia. Polish Foreign Ministry official Pawel Swieboda told journalists that the document was sent in early January to the foreign ministries of the 15 EU, the 10 EU-candidate countries, and to the four future EU neighbors. The European Commission is reportedly expected to publish the document in mid-March.

"We postulate the intensification of political dialogue [with the four future neighbors] in the context of security and foreign policy," Swieboda told PAP. "Such states as Ukraine have a lot to contribute, for instance in the resolution of conflicts in neighboring regions of the world, including the Dniester area." Swieboda said the document also includes a proposal for a gradual liberalization of trade between the enlarged EU and its eastern neighbors but makes this proposal conditional on economic and political reforms in the four countries. Other inducements in the paper include the "long-term perspective" of EU membership and the establishment of a "European democracy fund," which would work through local nongovernmental organizations to promote democratic values in the region. Poland also proposes the creation of an European Peace Corps, modeled on the American Peace Corps. Warsaw believes that these initiatives will help eradicate "divisions between the enlarged EU and its eastern neighbors."

Ukrainian Deputy Foreign Minister Oleksandr Chalyy said last week that Ukraine was satisfied with the Polish plan for a new EU eastern policy. According to Chalyy, the plan assumes, first, that Ukraine will have an open road toward integration with the EU; second, that Ukraine may sign an accord on association with the EU in the future; and third, the document does nor preclude Ukrainian membership of the EU. (Jan Maksymiuk)

Does Ukraine return to younger-brother status?

The well-known American Sovietologist John Armstrong wrote that in the post-Stalin era Ukrainians became Russia's "younger brothers" (John A. Armstrong, The Soviet Bureaucratic Elite. A Case Study of the Ukrainian Apparatus, New York, Praeger, 1959.) As "younger brothers," Ukrainians would migrate and follow Russians into different regions of the USSR, such as Kazakhstan, Moldova, Estonia, and Latvia, where they would help entrench Soviet power. Soviet historiography had promoted the view that Kyiv Rus was the common "cradle of the three fraternal Slavs." The ultimate goal of the new Homo Sovieticus was understood as a return to this once mythical unity in Kyiv Rus. Ukrainian-Russian relations are now returning to many of these ideological positions, as encapsulated in the slogan "To Europe With Russia!" The newly opened Year of Russia in Ukraine website is captioned: "From common origins to common goals."

Events last week at the hastily organized and poorly attended CIS summit in Kyiv confirms that the Soviet-era mindset of a "younger brother" is still entrenched in Ukraine's ruling elites. On 29 January, Ukrainian President Leonid Kuchma was elected head of the Council of CIS Heads of States, the first non-Russian to hold this position. Although the position is supposed to be rotated between CIS leaders each year according to the Russian alphabet, it has always been held by Russia.

On the eve of the CIS summit, Ukrainian Ambassador to Russia Mykola Biloblotskyy said in an interview in "Nezavisimaya gazeta" that the Year of Russia in Ukraine should be used by both countries to "strengthen their cooperation in the international arena in the political, economic, and humanities spheres." Biloblotskyy added that, "We are moving together in one direction; true, one of us quicker and the other slower."

This ignores the fact that Ukraine and Russia have incompatible goals towards NATO -- only Ukraine seeks membership. Russian Ambassador to Ukraine Viktor Chernomyrdin was perplexed as to why Ukraine desires NATO membership: "What does it [Ukraine] want to receive in exchange? We have no idea." Ukraine and Russia are obviously not moving together towards NATO in tandem. Acceptance of a "younger-brother" status was only forthcoming after Russia finally recognized Ukraine's sovereignty and territorial integrity. At the CIS summit, Ukraine and Russia signed a treaty on the state border between the states. According to Kuchma, this should end all speculation about "Russia's imperial ambitions."

The treaty only refers to their 2,063 kilometer land border as both sides still disagree about the Sea of Azov. Ukraine demands that the shelf and water be divided while Russia believes it should remain as a joint "internal lake." Delimitation of the border has been taking place since 1998 but Russia has remained opposed to its eventual demarcation.

Besides the border treaty, the sides signed other documents on cooperation between their Border Troops, culture ministries, youth groups, and information agencies. Russian Minister of Culture Mikhail Shvydkoi said in Kyiv that the Year of Russia in Ukraine will "preserve and enrich" the "close cultural cooperation between our peoples," adding that, "There is a great need for Russian actors, films, and music in Ukraine, and for Ukrainian ones in Russia."

Ukraine already has no shortage of imported Russian folk and pop culture, books, and media publications. In Russia no such Ukrainian equivalents are to be found, even after the Year of Ukraine in Russia has ended.

Ukraine is ready, Kuchma said, to "open its doors to representatives of Russian culture, science, and business." This reflects the growing support from Kuchma and pro-presidential oligarchs of Russian investment in Ukraine's economy. Putin and Kuchma referred to their joint transitions from the same state as a reason for close cooperation. "We are strengthening institutions of democracy and civil society," Putin said. In reality, Russia's influence on democratization processes in Ukraine and other CIS states is negative, a reflection of authoritarian trends evident inside Russia.

Legal niceties did not prevent Kuchma from becoming the head of the CIS. Ukraine is not legally a member of the CIS because it never ratified the CIS Charter. Ukraine is only a "participant country" of the CIS.

What factors, other than returning to the status of a "younger brother," are behind Kuchma's election? According to Our Ukraine Deputy Mykola Tomenko, Kuchma sees the new CIS position as an escape mechanism in case he calls early presidential elections. Heading the CIS would provide Kuchma with psychological, moral, and financial support after he steps down and seeks immunity from prosecution.

Russia has given up the position of head of the CIS for the first time with a view to cementing expanding ties, such as those between Gazprom and Naftohaz Ukrayiny through the Russian-Ukrainian gas consortium. The consortium provides unprecedented access to funds that can be laundered abroad and then rechanneled back to Ukraine and Russia for use as election slush funds. Russia continues to pressure Ukraine to join the Eurasian Economic Community (EEC) that brings together six CIS states.

According to Putin, Ukraine's membership would allow the creation of the long held Ukrainian goal of a free-trade regime with Russia. As Putin argued, with Ukraine a member of the EEC, "We shall then be able to eliminate a number of obstacles and problems."

This report was written by Dr. Taras Kuzio, resident fellow, Centre for Russian and East European Studies, University of Toronto.

19.02.03. Ukraines forhold til USA forbedret p.a. Irak-krisen

USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, bekræftede den 18. februar, at De forenede Stater aldrig har indført sanktioner mod Ukraine efter FATFs anbefalinger. Det sagde han den 18. februar under et møde mellem medlem af Repræsentanternes Hus Kurt Weldon og den ukrainske parlamentsformand, Volodymyr Lytvyn. Amerikanerne har indbudt repræsentanter for Ukraines parlament til at besøge Washington i den nærmeste fremtid, hvorefter en delegation fra USAs Kongres vil besøge Kyiv.
    Der er også positive ændringer i relationerne mellem Kyiv og Den internationale Valutafond (IMF).
    IMFs direktørråd ser positivt på de forholdsregler, som Ukraine træffer for at bekæmpe hvidvask af sorte penge. Ganske vist skal man lige se, hvordan forholdsreglerne virker, før landet kan blive strøget fra "den sorte liste". Det sagde direktøren for IMFs 2. europæiske department, John Olding-Smi efter mødet den 18. februar med parlamentsformand Volodymyr Lytvyn og premierminister Viktor Janukovytj. IMFs eksperter er i disse dage i Kyiv for at studere situationen i Ukraine og mulighederne for et fortsat samarbejde.
    Om en uge får vi at vide, hvornår og under hvilke betingelser Ukraine vil genoptage samarbejdet med IMF. Vedtagelsen af regeringsprogrammet vil  have en stor betydning. De internationale finansfolk håber på, at regeringsprogrammet vil indeholde veje til at løse de problemer p.a. hvilke Fonden sidste år stoppede bevillingen af kreditter.
    John Olding-Smi: "Blandt nøglespørgsmålene, som kræver forhøjet opmærksomhed, er en reform af skattesystemet, energisektoren og banksektoren. Det er også nødvendigt at overholde lovgivningen til punkt og prikke og forhindre indblanding fra regeringens side eller fra politiske partiers side".
    For Kyiv er en genoptagelse af samarbejdet med IMF vigtigt ikke kun p.a. udsigten til at modtage kreditter. De internationale finansorganisationer ser karakteren af samarbejdet med IMF som en strømpil for landets betalingsevne og, hvor attarktivt landet er for investeringer. Ifølge ukrainske eksperter er det mest fordelagtigt lige nu at arbejde med IMF efter "forhånds stand by programmet". Det medfører, at Kyiv kommer med en erklæring om, at man ikke agter at modtage midler fra IMF, men at man - om nødvendigt - har ret til at optage et lån på indtil 800 millioner dollars.
    Viktor Janukovytj, Ukraines premierminister: "Vi forstår vigtigheden af et nyt forhånds stand by program, vi forstår, at dette program vil have en betydelig indflydelse på såvel de social-økonomiske reformer som på forbedringen af Ukraines internationale image". Podrobnosti.

20.02.03.Gongadze-kommissionen frygter attentat mod kendt journalist efter afsløring af brev

Det ukrainske parlaments undersøgelsesudvalg til efterforskning af mordet på journalisten Georgij Gongadze overdrog i går repræsentanter for indenrigsministeriet og sikkerhedstjenesten (SBU) en kopi af et brev tilsyneladende udfærdiget af en medarbejder ved politiet, hvori den tidligere indenrigsminister Jurij Kravtjenko og en række andre højtstående politiembedsmænd beskyldes for at stå bag mordet på journalisten.
    Det meddelte udvalgets formand, deputeret Hryhorij Omeltjenko, til nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina.
    Et lukket møde i undersøgelsesudvalget havde deltagelse af vice-statssekretær i indenrigsministeriet og leder af hovedafdelingen for bekæmpelse af organiseret kriminalitet Jurij Tjerkasov, vice-statssekretær i indenrigsministeriet Hryhorij Epur samt lederen af SBU tjeneste "K", Jurij Vandin.
    Brudstykker fra det brev, som de deputerede gav til de efterforskende myndigheder, var blevet offentliggjort i avisen "Grani-plus". Udover Kravtjenko beskylder brevets forfattere den daværende leder af Kyivs politi, og nuværende indenrigsminister Jurij Smirnov, samt den daværende leder af hovedafdelingen for bekæmpelse af organiseret kriminalitet Mykola Dzhyha for meddelagtighed i mordet.
    Ifølge Omeltjenko er brevet efter al sandsynlighed underskrevet med opdigtede efternavne - Savtjenko og Kovaltjuk. Han mener, at brevets stil entydigt bekræfter, at det er skrevet af tidligere eller nuværende medarbejdere i indenrigsministeriet. "Den information, som er fremlagt i brevet, fortjener at blive taget i betragtning og kræver en tilbundsgående undersøgelse", - sagde udvalgsformanden.
    Omeltjenko oplyste desuden, at han kræver, at SBU og anklagemyndigheden garanterer journalisten Tetjana Korobovas sikkerhed, fordi brudstykkerne af brevet var indeholdt i hendes artikel. Han mindede om, at parlamentet samme morgen havde støttet hans forespørgsel til rigsadvokaturens ledelse og SBUs ledelse om en efterforskning af oplysningerne, som er indenholdt i brevet. 121 deputerede stemte for at rette en parlamentarisk forespørgsel til rigsadvokaturen og SBU.
     I løbet af udvalgets møde fortalte repræsentanterne for indenrigsministeriet og SBU de deputerede om efterforskningens forløb i Gongadze-sagen. Tjerkasov bekræftede, at den såkadte version om "Kravtjenkos ørne" (ifølge hvilken Gongade blev myrdet af medarbejdere i en underafdeling af indenrigsministeriet) var ved at blive bearbejdet, oplyste Omeltjenko.
    Tidligere har rigsadvokat Svjatoslav Piskun sagt, at denne version bliver behandlet som en af de tre vigtigste. Kravtjenko er i øjeblikket chef for Ukraines skattevæsen, mens Dzhyha er hans stedfortræder og formand for skattevæsnets efterforskningsafdeling. UP.

20.02.03. USA anmoder Ukraine om at sende ABC-bataljon til Irak

USA har overbragt en note til Ukraines præsident og regering i forbindelse med en eventuel krig i Irak, oplyser Ukrajinski Novyny.
    "Jeg har overbragt præsidenten og udenrigsministeren en note, hvori vi anmoder om at få mulighed for at få sendt en bataljon, der er specialiseret i at udskadeliggøre bakteriologisk, kemisk og andet våben, som ville kunne deltage i likvideringen af en hvilken som helst form for handlinger i Irak", - sagde USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, med henvisning til den officielle note, som han havde overdrage de ukrainske myndigheder.
   I den forbindelse fremhævede Pascual, at den ukrainske bataljon ikke vil deltage i umiddelbare kamphandlinger, men udelukkende, såfremt der vil blive anvendt bakteriologiske eller kemiske våben.
    "Ukraine har den relevante erfaring i denne sfære. Og ukrainernes deltagelse ville kunne redde tital af menneskeliv, hvis der - Gud forbyde det - bliver behov for det", - påpegede den amerikanske diplomat.
    Han meddelte endvidere, at forudsætningen for, at man kan sende en ukrainsk bataljon afsted er, at der bliver truffet en beslutning herom i Ukraines nationale sikkerheds-og forsvarsråd, som skal rette en anbefaling til Verkhovna Rada, hvorefter udelukkende parlamentet kan træffe en endelig afgørelse i sagen.
    Ukraines forsvarsministerium meddelte i starten af februar, at det er parat til at sende en ABC-bataljon til gennemførelse af desaktivering i tilfælde af en krig mod Irak.
    Ifølge den ukrainske generalstabschef, Oleksandr Zatynajko, er bataljonen udrustet med teknik og personale og er parat til at udføre radioaktiv inspektion, afgasning, deaktivering og desinfektion af territorium og militærteknologi.
    Tidligere havde Pascual sagt, at USA er interesseret i at samarbejde med ukrainske specialister indenfor desaktivering i tilfælde af en krig mod Irak. Korrespondent.net.

20.02.03. USA letter presset på Kutjma i "Koltjuga-sagen"

USA har ingen "reelle beviser" på, at systemet "Koltjuga" er blevet overdraget til Irak. Det sagde det republikanske Kongres-medlem, Kurt Weldon, i Kyiv. Han er næstformand for forsvarsudvalget i Repræsentanternes Hus.
    Samtidig sagde Weldon, at "der muligvis har været hensigter om at overdrage "Koltjuga" til Irak, men det er der ingen beviser på". Weldon sagde, at han støtter en forbedring af forholdet til Ukraine, og "jo før det sker, des bedre".
    USAs ambassadør, Carlos Pascual, sagde i den forbindelse, at "man næppe kan tale om, at USAs holdning til Ukraine har ændret sig". Han påpegede, at Amerika støtter Ukraine i at opnå de langsigtede mål om samfundets reformering og demokratisering.
    "Med hensyn til "Koltjuga"erne, er der to forskellige spørgsmål - det ene er spørgsmålet om en sanktionering af overdragelsen, og det andet er spørgsmålet om, hvorvidt overdragelsen af radarerne til Irak virkelig har fundet sted. Det spørgsmål forbliver åbent. Vi kan ikke bevise, hvorvidt der er sket en overdragelse eller ej", - sagde ambassadøren.
    Pascual bekræftede den holdning, som han har givet udtryk for tidligere, om at udviklingen af relationerne til Ukraine skal ske indenfor forskellige retninger.
    Den ukrainske forsvarsminister, Volodymyr Shkidtjenko, sagde under sit møde med Kurt Weldon, at han gik ind for, at Ukraine stiller en ABC-bataljon til rådighed i forbindelse med en krig i Irak, oplyste det amerikanske Kongres-medlem.

20.02.03. Rusland anser en krig i Irak for at være uundgåelig

1. næstkommanderende for Ruslands generalstab, Jurij Balujevskij, mener, at en militæroperation mod Irak i praksis er uundgåelig. Det sagde han i går på en pressekonference i Moskva, hvor han også blev citeret for at sige, at "udgifterne til etableringen af den militære opbygning omkring Irak står ikke mål med udgifterne til militærets tilbagevenden uden opfyldelse af den stillede opgave".
    Balujevskij understregede, at "der også er en anden faktor - hver eneste deltager i denne opbygning vil i tilfælde af en tilbagevenden uden opfyldt mission have følelsen af at have bragt USAs præsident i miskredit".
    Adspurgt om hvornår han tror en militæroperation mod Irak vil blive indledt, svarede Balujevskij, at "den at dømme ud fra beredskabsniveauet kunne være blevet påbegyndt allerede i går". RIA.Novosti. Strana.ru.

Direktøren for Ruslands USA og Kanada-institut, Sergej Rogov, siger i et interview til Strana.ru bl.a, at USA snarest vil forsøge at opnå støtte til en mere hård resolution fra FNs Sikkerhedsråd og bruge denne resolution som en slags grønt lys til et angreb på Irak, også selvom resolutionen ikke opnår støtte.
    "Den massive troppeopbygning i nærheden af Iraks grænse fortsætter. Omfanget af denne militære opbygning nærmer sig det niveau, som er nødvendigt for at indlede en omfattende militæroperation, og i tidsfaktoren taget i betragtning, fordi vinteren er ved at være slut, og den amerikanske hær er vant til at operere under komfortable betingelser, har Pentagon planlagt at gennemføre operationen inden sommeren. Disse forhold taget i betragtning kan man forvente, at De forenede Stater vil indlede kamphandlingerne i løbet af nogle uger."
    "Muligvis vil det ske tidligere, fordi amerikanerne og briterne reelt allerede har indledt bombardementet af Iraks antiluftskyts objekter under foregivende af patruljering af flyveforbudszonerne. Så luftdelen af den militære kampagne mod Irak er i realiteten allerede påbegyndt, selvom det endnu er på et lavt niveau."   
    [De allierede] bombarderer både lufthavne, antiluftforsvarsstillinger og baser for kortrækkende jord til jord missiler. Der er allerede tale om indledningen af en luftkampagne, som føres uden det store ståhej. Indtil videre er antallet af angrebne mål ikke særlig stort; men karakteren af disse luftoperationer adskiller sig fra det, som fandt sted for nogle måneder siden. Det er ikke længere nogen rutinemæssig patruljering af luftrummet, men mere en indledende forberedelse til et massivt luftangreb."
    "[...] Endnu en faktor bremser for indledningen af den militære operation mod Irak - det er studehandlen mellem USA og Tyrkiet, som trækker ud. Det er yderst tvivlsomt, at amerikanerne vil indlede en omfattende militæroperation mod Irak uden at have sikret den nordlige front og brugen af tyrkisk territorium, de militærbaser, som befinder sig der samt det tyrkiske militær. Det er absolut nødvendigt for deres angreb på Irak."
    "Tyrkerne forsøger at bruge situationen til at løse deres økonomiske problemer: opnå en nedskrivning af gælden og bevilling af nye kreditter. Der tales om meget store summer. Amerikanerne foreslår 4 milliarder dollars, men tyrkerne kræver  næsten 16 mia. Det udsætter formelt beslutningen i det tyrkiske parlament, uden hvilken en opstilling af amerikanske tropper på tyrkisk område er umuligt. Umuligt ikke alene af juridiske grunde; men også den tyrkiske befolknings holdning taget i betragtning, hvoraf flertallet er kategorisk imod en krig mod Irak. Derfor er opstillingen af militær farlig at gennemføre, indtil der foreligger en beslutning fra parlamentet. Efter den foreligger, vil der endnu gå nogle uger med at opstille tropperne."
    "Dertil kommer den alvorligste splittelse i NATOs historie, som viser, at selvom Den nordatlantiske Alliance forsat er den stærkeste militære union i verden, er dens effektivitet paralyseret af interesseforskelle mellem USA og en hel række af dens største vesteuropæiske medlemmer, først og fremmest Tyskland og Frankrig. Det er helt klart, at  NATO med ti års forsinkelse er gerådet ud i en krise, som man forudsagde allerede lige efter afslutningen af den kolde krig. Den fælles fjende - Sovjetunionen - er væk. Kan den militære alliance eksistere uden en fælles fjende? Før i tiden gik militære alliancer altid i opløsning efter besejringen af en fælles fjende. Det skete ikke med NATO. Men den nuværende krise har vist, at man i Vesteuropa ikke betragter Irak som fjende. Det mener man i hvertfald ikke i Frankrig, Tyskland og en række andre lande. Som følge heraf bliver NATO til en "papirtiger" og går fra at være en organiseret militærunion NATO til at være de villiges koalition - hvilket er USA og en række andre europæiske lande, som støtter USA, først og fremmest Storbritannien. Men dette udstiller den fulde ineffektivitet af den militære organisation NATO, som er bevaret siden den kolde krig."
    "[...] Jeg tror, at Bush's regering vil forsøge at opnå, at FNs Sikkerhedsråd vedtager bare en eller anden resolution, som ikke vil give en direkte sanktion til at føre krig mod Irak; men vil indenholde en fordømmelse af Iraks overtrædelse af sine forpligtelser. En sådan resolution kan blive udformet på en sådan måde, at den vil undgå Frankrigs, Ruslands og Kinas veto. I den forbindelse vil modstanderne af krigen i FNs Sikkerhedsråd afholde sig fra at stemme, hvilket Bush's regering så kan tolke som et grønt lys til at indlede krigen. Strana.ru.

20.02.03. Konflikt mellem den tidligere og den nuværende rigsadvokat

Konflikten mellem den tidligere og den nuværende rigsadvokat brød ud i lys lue i går under parlamentets lukkede møde, hvor den tidligere rigsadvokat Potebenjko beskyldte sin efterfølger for bl.a. at være "en person, der er farlig for staten", og betegnede hans udnævnelse til rigsadvokat som "en fejl".
    UP skrev i går, at man var i besiddelse af Potebenjkos tale på det lukkede møde i parlamentet. Hans indvendinger mod Piskun baserer sig på to forhold.
    For det første beskylder Potebenjko Piskun for, at denne under sit arbejde i skattevæsnet stod for en ulovlig afhændelse af beslaglagt produktion. For det andet er Potebenjko foragret over, at rigsadvokaturen forfølger en bestemt folkedeputeret. Den tidligere rigsadvokat sagde, at det drejede sig om en vis Ljovotjkin.
    Der findes imidlertid ingen folkedeputeret med det efternavn, som tilhører præsidentens 1. assistent, Serhij Ljovotjkin. I Potebenjkos tale hentydes der øjensynligt til medlem af SDPU (o) Ljovin, hvis firma har fået Piskuns kærlige hånd at føle. UP kunne dog ikke få afklaret, om Ljovins firmaer har noget at gøre med den beslaglagte produktion, som man ulovligt har solgt med Piskuns (mulige) medviden.
    I et forsvar for sin partifælle begyndte socialdemokraterne i sin tid endda at indsamle underskrifter til fordel for nedsættelsen af en kommission, som kunne undersøge Piskuns overtrædelse af forfatningen og lovgivningen. Nu er Potebenjko gået ind i konflikten og byttet om på efternavnet.
    "Enkelte ledere af de rets-og ordenshåndhævende myndigheder, og her tænker jeg først og fremmest på rigsadvokat Piskun, har ved at udnytte vores manglende kontrol ikke alene groft overtrådt de krav, som er indenholdt i loven "Om Ukraines folkedeputeredes status", mens også forfatningen. Selv efter gårsdagens arbejde og under mødet med deputeret Ljovotjkin og andre, har han ikke alene udvist manglende oprigtighed, men undlod heller ikke at gøre brug af trusler og intimideringer. Også hans tale i dag har vist hans listighed.
    Javel, alle handler i henhold til sin opdragelse og intelligens.  
    Det bekræftede endnu en gang det fejlagtige i udnævnelsen af ham til Ukraines rigsadvokatur, hvor jeg må tage ansvaret for at have støttet ham, selvom jeg dengang udelukkende gjorde det ud fra etiske overvejelser.
    I dag har vi i skikkelse af Ukraines rigsadvokatur en person, som udgør en fare for staten. Mildt formuleret så er listighed, uoprigtighed og fejlinformation de våben, ved hjælp af hvilke han arbejder. Det er metoder, som også bliver anvendt overfor de deputerede. Det siger jeg ærligt, idet jeg erkender anvaret for mine ord, og fordi jeg er i besiddelse af urokkelige beviser".
    Videre gav Potebenjko de deputerede nogle temmeligt indviklede forklaringer. Det drejer sig åbenbart om hans forsøg på at bevise, at firmaet "Rekon" havde overtrådt sine beføjelser, da de solgte konfiskeret produktion. Denne stuktur var ifølge Potebenjko blevet oprettet "i tilknytning til skattevæsenets fagforeningorganisation". Og skattefolkene, som solgte det beslaglagte videre til underpris, glemte ikke at hytte deres eget skin. I betragtning af, at Piskun tidligere har arbejdet i skattepolitiets efterforskningsafdeling, forsøger han at stoppe de deputeredes forsøg på at nå til bunds i denne sag.
    Potebenjko sagde følgende under parlamentets lukkede møde:
    "Med henblik på at lamme mine tiltag [indenfor efterforskningen af skandalen omkring salget af de beslaglagte varer] er der sågar blevet rejst en ulovlig tiltale mod mig for at jeg og min assistent Harnyk havde overtrådt vore tjenestelige beføjelser under indhentelsen af forklaring fra direktøren for "Rekon" ApS Melnyk, hvilket Piskun offentliggjorde.
    Men [han] var i sin uansvarlige beslutning ikke klar over det faktum, at hans ven kun havde været i den deputeredes kabinet i 20 minutter, idet [han] frivilligt afgav
forklaring i tre personers nærvær, og hvad Melnyks sidste erklæring angår, så vil jeg endnu ikke afsløre dens indhold, fordi der er tale om ret alvorlige sager i forhold til en af vores kolleger, som står rigsadvokaten nær. Det som sidstnævnte har tilladt i pågældende tilfælde - embedsmisbrug - det er en kendsgerning. For at påvirke de deputerede, har han sågar sendt folk ud om natten med indkaldelser af chaufføren til at komme til afhørning hos anklagemyndiheden".
    Herefter begrundede Potebenjko sit krav om en fyring af Piskun:
    "Hvordan kan man i det hele taget have tillid til en person, som handler i strid med loven, som er sunket ned i korruption, og overlade folks skæbne til ham?... Man bør tænke på rigsadvokatens personlige psykologi og uforudsigeligheden i hans handlinger, som ikke kan passes ind i nogen retslige rammer. Vil de deputerede have mod til at træffe den rigtige beslutning... Afstemningsresultatet vil afsløre hver enestes samvittighed og principielle holdning til bekæmpelsen af korruption og lovløshed"
    "Efter anmodning fra Verkhovna Rada har jeg været nødt til at undersøge borgernes og visse af skattevæsnets og anklagemyndighedernes medarbejderes henvendelser angående magtmisbrug fra visse ordenshåndhæveres side. Det viser sig, at tilsvarende henvendelser er rettet til rigsadvokaten, Verkhovna Rada tidligere, men uden at det kom til en tilfredsstillende beslutning. Og det kunne der heller ikke, eftersom selve lederen af den ordenshåndhævende myndighed (altså Piskun) ikke var interesseret i at slå ned på lovløsheden.
    Enkelte repræsentanter for skattevæsnets efteforskningsafdeling, som [Piskun] indtil fornylig var leder af, gik ved hjælp af rigsadvokaturen i gang med en simpel gangstervirksomhed i form af ulovlig beslaglæggelse af private firmaers produktion til en pris, der lå betydeligt under den fysiske, faktiske værdi og salg af dem via et firma kaldet "Rekon", som de klæbede sig fast til efter dets oprettelse under skattevæsnets fagforening.
    Således beslaglagde de, i et forsøg på for en slik at tilrane sig dem, importerede biler af mærket "Mercedes-Benz", "Toyota-Landcruiser" og andre ved deres indførsel til Ukraine til selskabet "Prometheus" og derefter - uden nogen domstolskendelser - fordelte de dem mellem bekendte til priser, der lå 2½-3 gange under deres faktiske værdi.
    For at dække over embedsmisbruget greb man til dokumentfalsk, trusler mod eksperter, som var tvunget til at komme med biltekniske ekspertkonklusioner angående køretøjernes værdi, som var i modstrid med objetkive data.
    På tilsvarende vis har man beslaglagt og videresolgt en stor mængde sukker, benzin og andre varer, som også blev videresolgt via dette firma. Det kom sågar såvidt, at man for at give det et eller andet skin af lovlighed, ulovligt rejste tiltaler, udstedte arrestordrer selv mod ledere..."
    Piskun selv sagde efter det lukkede møde, at spørgsmålet om hans tilbagetræden ikke er aktuelt og "det ikke er nødvendigt" at tilspidse situationen.
    Ifølge Piskun havde han "mødt Potebenjko og snakket med ham". "Vi aftalte at indlede en undersøgelse. Både ham og jeg er delvist kommet i skudlinjen. Der er et klogt udtrykt i forbyrdersproget, som hedder "rozveli" (da: de har spillet [os] ud mod hinanden). Det er lige det, der er sket her", - sagde Piskun. UP.

21.02.03. Ukraine parat til at sende ABC-bataljon til Golfen

Ukraines nationale sikkerheds-og forsvarsråd har godkendt at sende en bataljon der specialiserer sig i forsvar mod kemisk, atomar og bakteriologisk krigsførelse for at deltage i sikringen af befolkningen i landene i Den persiske Golf og Mellemøsten, oplyste sekretæren for sikkerhedsrådet, Jevhen Martjuk, i går. I den forbindelse understregede han, at Verkhovna Rada skal træffe den endelige beslutning.
    Ifølge Martjuk er det nødvendigt med en officiel invitation fra det land, hvor den ukrainske bataljon skal udstationeres, hvilket skal være bekræftet af en bilateral aftale og ratificeret af det ukrainske parlament.
    Sekretæren oplyste, at det relevante dekret fra præsidenten allerede er udarbejdet, og vil blive underskrevet, ligeså snart der foreligger en invitation.
    Ifølge Martjuk har man foreløbig kig på to lande, som skal stille territorium til rådighed til en udstationering af den ukrainske bataljon, og et af landene befinder sig i umiddelbar nærhed af kamphandlingerne.
    Han understregede i den forbindelse, at bataljonen ikke vil deltage i kamphandlinger og ikke vil blive udstationeret i Irak.
    Martjuk oplyste desuden, at bataljonen allerede står klar. Ifølge ham havde bataljonen allerede inden den officielle anmodning gennemført øvelser under ledelse af forsvarsminister Shkidtjenko.
    Sekretæren for sikkerhedsrådet sagde, at afsendelsen af den ukrainske bataljon til Den persiske Golf "ikke hænger sammen med FNs Sikkehedsråds beslutning", men sker efter en invitation fra det land, hvor bataljonen skal udstationeres.
    Med sin beslutning pålagde det nationale sikkerheds-og forsvarsråd regeringen, ministerierne og styrelserne til at løse en række opgaver i forbindelse med den mulige afsendelse af den ukrainske bataljon, herunder finansieringen.
    Samtidig kunne Martjuk ikke sige noget om det samlede beløb, som det ville koste, idet han fremhævede, at alene transporten af den ukrainske bataljon vil koste omkring 20 mill. Hryvna, som sidenhen vil kunne refunderes. Han tilføjede desuden, at de udgifter, som hænger sammen med godtgørelsen af skader på de ukrainske militærpersoners liv og helbred, vil ske i henhold til den ukrainske lovgivning og de internationale normer.
    Samtidig understregede sekretæren, at hvis der bliver brug for ukrainske fredsbevarende styrker i områder, hvor der har været kampe, kræver det en beslutning i henhold til ukrainsk lovgivning.
    Den 4. februar erklærede den ukrainske præsident, Leonid Kutjma, at landet er parat til at stille en ABC-bataljon til rådighed for FNs mission på Iraks territorium.
    Den 18. februar overgav USA ambassadør i Ukraine et note til Leonid Kutjma og udenrigsminister, Anatolij Zlenko, med anmodning om en mulig afsendelse af en militær formation til Irak. Den amerikanske diplomat tilføjede, at den ukrainske bataljon "ikke umiddelbart vil deltage i militære operationer; men kun vil blive inddraget i det omfang, hvis den slags våben bliver taget i brug."
    Zlenko sagde, at han anså det for muligt at sende en ukrainsk specialstyrke til det land, som har været udsat for brugen af masseødelæggelsesvåben. Samtidig har Kommunistpartiets fraktion i Verkhovna Rada allerede sagt, at den agter at stemme imod afsendelsen af den ukrainske bataljon til Irak i tilfælde af en krig i landet.
    Bataljonen er i øjeblikket udstationeret i Sambir i Lviv-regionen. "Hvis beslutningen bliver truffet, så vil bataljonen være parat til at udfylde opgaver indenfor gennemsøgning af områder og ruter for radioaktiv stråling samt afgasning, desaktivering og desinfiktion af såvel områder som militærudstyr", - har den ukrainske generalstabschef, Oleksandr Zatynajko, tidligere udtalt. Interfaks-Ukrajina.
     Martjuk sagde i Inters nyhedsudsendelse Podrobnosti, som er aldeles styret af "temniki" og afspejler præsidentens holdning, red., at der skulle foreligge en invitation fra det land, hvor styrken skal udstationeres, hvorefter Verkhovna Rada skal ratificere aftalen.

21.02.03. Parlamentet overvinder veto mod afskaffelse af betaling for indgående telefonopkald

Verkhovna Rada har vedtaget en lov, som afskaffer betaling for indgående telefonopkald for alle former for telefonforbindelser og overvinder dermed præsidentens veto, oplyser Ukrajinski Novyny. Desuden godkendte parlamentet i går, at tarifferne for diverse telefonforbindelser skal fastsættes pr. påbegyndt sekund af samtalen.
    306 folkedeputerede ud af de nødvendige 300 stemte for forslaget om gratis indgående telefonopkald.
    Denne lov, som parlamentet i første omgang vedtog i november 2002, forbyder såvel offentlige som private virksomheder og sammenslutninger at indføre betaling for indgående telefoniske signaler for alle former for telefonforbindelser.
    Desuden godkendte parlamentet i går et lovforslag om ændringer i loven "Om kommunikation", hvorefter taksterne for diverse telefonforbindelser skal fastsættes pr. påbegyndt sekund af samtalen. Her stemte 403 deputerede for at overvinde præsidentens veto mod denne lov.
    Lovændringen betyder, at såfremt en telefonselskab fastsætter tarifferne efter tidsforbruget, så må det kun foretage udregningen af forbruget pr. påbegyndt sekund.
    I december 2002 nedlagde Leonid Kutjma veto mod den lov, som ville afskaffe betaling for indgående opkald og sendte den tilbage til parlamntet med sine forslag. I forslagene konstaterer præsidenten bl.a., at parlamentets beslutning vedrørende betalingen for indgående opkald er i modstrid med Ukraines forfatning og er en overtrædelse fra parlamentets side af dets beføjelser.
    Teleselskaberne havde tidligere henvendt sig til Kutjma og anmodet ham om at nedlægge veto mod denne lov, fordi afskaffelsen af betalingen for de indgående opkald ville medføre tekniske problemer. Desuden ville loven indførelse ifølge teleselskaberne føre til en krise i telekommunikationssektoren og en mindskelse af teleselskabernes skattebetalinger.
    I samme forbindelse nedlagde Kutjma veto mod loven om fastsættelse af telefontaksterne pr. påbegyndt sekund, som Verkhovna Rada havde vedtaget i november 2002.
    For øjeblikket opkræver samtlige mobiltelefonselskaber i Ukraine betaling for indgående telefonopkald. Der er i dagens Ukraine over 3,3 millioner mobiltelefonkunder og over 10 millioner fastnetkunder. Korrespodent.net. Et af Ukraines største mobilteleselskaber hedder "Kyiv-Star" og har Leonid Kutjmas datter som direktør.

24.02.03. Kutjma vil sandsynligvis forsøge at blive genopstillet til en tredje embedsperiode

Ledelsen af en af distriktshovedbyerne i Dnipropetrovsk-regionen har udsendt et direktiv til disriktets ledere om at gennemføre et "afklarende" arbejde i befolkningen med henblik på at opstille Leonid Kutjma til en tredje embedsperiode som præsident.
    Ifølge avisen "Ukrajina moloda" vil de "opflammede folkemasser" få ideen om at bede Kutjma om at genopstille til en tredje embedsperiode dels under parlamentsformand Volodymyr Lytvyns besøg og præsidentens besøg i regionen, som ifølge avisen finder sted henholdsvis den 26. februar og den 28. februar.
    Ifølge artiklens forfattere, vil det være så let som ingenting at indføre de nødvendige ændringer i forfatningen, hvis anmodningen [til Kutjma om at genopstille til en tredje periode] bliver gjort til et folkekrav.

24.02.03. Anti-Jusjtjenko kampagne indledt i Vestukraine

Den 20. februar indledtes endnu en provokation mod lederen af "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, i Lviv og en række andre ukrainske byer. Natten mellem den 20. og den 21. februar blev der Lvivs gader klistret plakater op, hvis indhold tager sigter på at bringe ham i miskredit.
    Ifølge "Vores Ukraine"s pressetjeneste, som henviser til folkedeputeret Petro Olijnyk, er den polygrafiske produktion udført på meget højt niveau, idet der er tale om kulørte A3-plakater trykt på blankt papir.
    "Plakaternes udbredelse er endnu et forsøg på at bringe Viktor Jusjtenko i miskredit, som er leder af den største fraktion i Ukraines parlament. De kræfter, der står bag styret, har med deres handlinger bevist, at de allerede har indledt præsidentvalgkampen", - fremhævede Petro Olijnyk. Ifølge ham ligger "opklæbningen af plakaterne i direkte forlængelse af udbredelsen af den falske appel til vælgerne på vegne af Viktor Jusjtjenko samt gennemførelsen af antikrigsdemonstationerne mod krigen Irak, hvor grupper af deltagere udfoldede plakater med et provokativt indhold".
    Parlamentarikeren nævnte som et eksempel antikrigsdemonstationen i Lviv, hvor en række personer hejste et banner med slagord vendt mod Viktor Jusjtjenko, og hvor UT-1's korrespodent optog netop denne aktion. "Plakatopklæbningen er den tredje fase i aktionen, som skal bringe Viktor Jusjtjenko i miskredit. Men styrets provokationer er forgæves - borgerne lader sig ikke gå på af dem, men drager den rigtige slutning. ligesom de gjorde op til parlamentsvalget i 2002.
    Han henledte opmærksomheden på, at selvom hele byen i løbet af natten blev klistret over med plakater, så anholdt politiet ikke en eneste af de personer, som gennemførte opklæbningen. Petro Olijnyk siger, at han agter at rette henvendelse til Lviv-regionens statsadvokat med krav om at efterforske denne hændelse. Podrobnosti. UNIAN.

24.02.03. Fortsat problemer med piratkopiering i Ukraine

US Copyright Industries Urge Action on Piracy

Reuters
The Washington Post, Friday, February 14, 2003; 6:31 PM

WASHINGTON (Reuters) - U.S. movie, software, video game and music companies on Friday urged the Bush administration to crack down on foreign piracy of their products, which they said cost the U.S. economy an estimated $20-$22 billion in 2002.

The International Intellectual Property Alliance urged the U.S. Trade Representative Robert Zoellick to maintain $75 million in trade retaliation on Ukraine for piracy and add nine countries to the United States' "priority watch list."

Those countries were the Bahamas, Bolivia, Kuwait, Lithuania, Pakistan, Poland, South Africa, South Korea and Thailand.

The group also urged continued close monitoring of China, where it estimated U.S. companies are losing nearly $1.85 billion annually because of illegal copying of movies, records and music, business and entertainment software and books.

The IIPA submitted its comments in preparation for the Office of the U.S. Trade Representative's annual report this spring on intellectual property rights violations around the world.

The industry study estimated piracy losses in 56 countries they surveyed in depth at $9.2 billion in 2002. Losses in the rest of the world were pegged at about $11-$13 billion, not including piracy done over the Internet.

Pirates in Brazil cost the U.S. industry an estimated $771 million in 2002, followed by only slightly lower figures for Taiwan and Russia, the IIPA said.

Losses in Ukraine were much lower at $265 million, but piracy was higher as a percentage of the country's total copyright industry output.

In a separate statement, video game manufacturer Nintendo <7974.OS> identified China, Paraguay and Mexico as the primary culprits in the illegal piracy and distribution of video games.

The company estimated global lost sales as the result of video game piracy at $650 million in 2002.

The Japanese-based company has a wholly-owned subsidiary in Redmond, Washington, to run its Western Hemisphere operations.

Full Legal Notice
© 2003 Reuters

24.02.03. Fire tidligere sovjetrepublikker vil arbejde på at skabe et fællesmarked

Præsidenterne for Rusland, Hviderusland, Kazakhstan og Ukraine underskrev den 23. februar i Kreml en erklæring om forberedelsen af et fællesmarked (et økonomisk enhedsrum).
    "Vi, statsoverhovederne i Republikken Belarus, Republikken Kazakhstan, Den russiske Føderation og Ukraine, - hedder det i dokumentet - erklærer hermed at vi indleder en ny fase i den økonomiske integration og indleder forhandlinger omkring de tiltag, der er nødvendige for udformningen af et økonomisk Enhedsrum. Det sker med henblik på at fremme vores folks økonomiske og sociale fremskridt og forhøje deres levestandard med udgangspunkt i principperne for en bæredygtig udvikling, idet vi er opmærksomme på, at en konsekvent gennemførelse af økonomiske reformer i vore lande har skabt forudsætningerne for en videre udbygning af det mangesidige økonomiske samarbejde og en styrkelse af integrationsprocesserne i pagt med udviklingen af Aftalen om en frihandelszone af 15. april 1994 og idet vi bekræfter de aftaler, som blev udarbejdet på SNG-topmøderne i Kishinau og Kiev samt vores beslutning om at oprette et økonomisk Enhedsrum.
    Resultatet af forhandlingerne bliver en udarbejdelse inden september 2003 af en aftale om udformningen af et økonomisk Enhedsrum, en afstemt økonomisk politik indenfor en række områder, en harmonisering af eksisterende lovgivning og etableringen af en fælles og uafhængig mellemstatslig Kommission, som skal stå for regulering af handel og tariffer.
    Endemålet for arbejdet er etableringen af en Organisation for regional integration. Til det formål stifter Parterne en fælles Gruppe på højt niveau og fastlægger dens beføjelser". Podrobnosti, RIA Novosti.

24.02.03. Ukraine, Rusland, Kazakhstan og Belarus vil oprette "økonomisk enhedsrum"

Dagen i går bragte en vaskeægte sensation. Om morgenen den 23. februar underskrev lederne af Ukraine, Rusland, Kazakhstan og Belarus et dokument, som skal oprette et økonomisk enhedsrum på de fire landes territorium (95% af det gamle Sovjet, red.). Selve termen "et økonomisk enhedsrum" er egentlig ikke nyt - det kan man støde på så tidligt som i SNGs stiftelsesdokumenter underskrevet for 11 år siden. Men hvis det hidtil er forblevet et temmelig abstrakt syntagme, er det nu blevet fyldt med et konkret indhold - og de fire stater har fastlagt et klart mål; nemlig at ogranisere en regional integration, som vil virke på grundlag af principperne i en frihandelszone. En afgørende nyskabelse er dannelsen af en fælles Handels-og tarifkommission, som er uafhængig af konkrete landes regeringer. Dertil kommer, at man lovgivningsmæssigt vil afstemme principperne i udenrigshandelspolitikken. Den vigtigste opgave at skabe lige vilkår for virksomhederne uafhængig af deres nationalitet samt en fri udveksling af varer og tjenesteydelser. Det var lige netop det, som Ukraine har kæmpet for i en årrække. Successen er så meget mere overraskende, at kun en meget lille kreds indviede vidste noget om de omfattende aftaler inden den 22. februar, oplyser Podrobnostis Valeria Semenjuk fra den russiske hovedstad.
    Der er gået mindre end en måned efter SNGs topmøde i Kyiv, og præsidenterne mødes på ny. De havde besluttet sammen at markere Dagen for fædrelandets forsvar, som en gang var en fælles fest for sovjetborgerne. Det var den officielle anledning til mødet i Moskva. Men man nøjedes selvfølgelig ikk med fejringen af den 23. februar.
    Lige fra lufthavnen tog Leonid Kutjma videre til Kreml til forhandlinger med Vladimir Putin. Den traditionelle udveksling af kordiale håndtryk foran Tv-kameraerne var usædvanlig kort. Ukraines præsident gik straks i gang med det væsentlige - Kyiv er bekymret over, at oprettelsen af gastransportkonsortiet bevæger sig alt for langsomt. Putin beroliger ham - dokumentet er underskrevet og Rusland vil ikke vige fra det. Også Tyskland er interesseret i projektet.
    Vladimir Putin, Ruslands præsident: "Tysklands ledelse har allerede interesseret sig for dette problem - hvordan og indenfor hvilke tidsfrister vi planlægger de videre skridt. Jeg beroligede dem og sagde, at alle aftaler, som blev indgået i Sct. Petersborg, ville blive opfyldt. Eksperterne skal forberede de næste tiltag".
    Leonid Kutjma, Ukraines præsident: "Vi bør ikke tabe tid. Har vi sagt A, så skal der også komme efterfølgende skridt, så ingen tvivler på vores hensigter".
    Efter de bilaterale forhandlinger foregik samtalerne i en bredere kreds, Også Kazakhstans og Belarus' præsidenter var kommet til Moskva. En glimrende mulighed for at drøfte perspektiverne for oprettelsen af en frihandelszone indenfor rammerne af SNG.
    Nursultan Nazarbajev, Kazakhstans præsident: "Jeg tænker netop på udviklingen af vores integration indenfor rammerne af SNG og andre af vores integrationsbestræbelser. Jeg tror, at Leonid Kutjma vil fortælle os, hvordan hans initiativ omkring en frihandelszone vil udvikle sig".
    Det var bestemt ikke tilfældigt, at Nazarbajev mindede os om "andre sammenslutninger". Det er netop ham, som regnes for at være Den euroasiatiske økonomiske Unions ophavsmand. Den blev i sin tid oprettet som et alternativ til det " alt for løse" SNG. Men det har vist sig, at også integrationen indenfor rammerne af Den euroasiatiske økonomiske union ikke forløber uden problemer.
    Nursultan Nazabajev (under en konference i Den euroasiatiske økonomiske Union tidligere på ugen): "Desværre er der her flere misforståelser end resultater. For at transportere noget hvede fra Kazakhstan til Belarus er vi nødt til at passerer flere niveauer af tariffer og afgifter. Tiden går, men hver eneste af deltagerne i Den euroasiatiske økonomiske Union tror, at han vil kunne komme helskindet ud af det på egen hånd. Hvis vi vil arbejde normalt, så skal alle relationerne baseres på lovgivningen, får den ratificeret af parlamentet, så ingen bagefter kan hoppe af vognen".
    Der er gået to år siden oprettelsen af Den euroasiatiske økonomiske Union, men man kan ikke sige, at den har været en stor succes. Deltagernes andel i Ruslands udenrigshandel udgør kun 10%. Man har endnu ikke fået harmoniseret afgifts- og tarifpolitikken. Og selvom der de-jure er en frihandelsaftale mellem de 5 lande, så forhindrer det dem ikke de-facto at føre anti-dumping efterforskning mod hinanden.
    1. vice-mininster for økonomisk udvikling, Ivan Materov, har direkte sagt: Efter Ruslands indtræden WTO kan Den euroasiatiske økonomiske Unions eksistens blive truet. Kirgizien er i øvrigt allerede trådt ind i denne organisation, hvorefter landet blev nødt til at give afkald på en række vigtige handelsaftaler indenfor rammerne af SNG. Alle disse omstændigheder kan ikke undgå at blive bemærket i Moskva. Derfor henholder man sig til den gode gamle regel om, at man ikke skal lægge alle æg i den samme kurv.
    Boris Makarenko, vice-direktør for det russiske "Center for politiske teknologier": SNG er en ramme, hvor der kan udvikles bilaterale og multilaterale relationer med alle. Den euroasiatiske økonomiske Union er et af ekspemplerne på en sammenslutning, Uanset hvad man mener om SNG og dets mangler, så ville der overhovedet ikke have været nogen integrationsprocesser indenfor det postsovjetiske rum".
    Den euroasiatiske økonomiske Union illustrerer med al ønskelig tydelighed, at det overhovedet ikke drejer sig, at modstanderne af den økonomiske integration har skylden. Dem er der tilsyneladende ikke nogen af. De tidligere sovjetrepublikker har bare et forskelligt potentiale; og hver har sine egne nationale interesser.
    Muligvis var det derfor præsidenterne besluttede sig for at gå en anden vej. I dag underskrev man i Moskva en fælles erklæring om den nye fase i integrationen og udformningen af et økonomisk enhedsrum indenfor rammerne af SNG. Den relevante overenskomst skal ligge klar til september 2003. Det er netop den måned, der er sat som fristen for etableringen af en frihandelszone indenfor SNG. Og som den ukrainske præsident understregede, at så vil frihandelens principper være en hjørnesten for det økonomiske enhedsrum.
    Leonid Kutjma, Ukraines præsident: "For at undgå, at der opstår nogen gensidige mistanker vil der blive nedsat en uafhængig handels-og tarifkommission". Podrobnosti.

25.02.03. Ukrainske politikere kommenterer oprettelse af fællesmarked

Verkhovna Radas næstformand Oleksandr Zintjenko hilser underskrivelsen af en aftale mellem Ukraine, Rusland, Belarus og Kazakhstan om etableringen af et økonomisk enhedsrum velkommen.
    Det sagde han i sit indlæg på den internationale konference med titlen "Søgen efter modeller for samkvem mellem Ukraine og Rusland i en eurointegrations- dimension". I den forbindelse understregede Oleksandr Zintjenko vigtigheden af, at aftalen er blevet underskrevet.
    Ifølge ham er underskrivelsen af aftalen ikke kun vigtig for 2 eller 4 lande, men i det hele taget for det europæiske og euroasiatiske rum, ja, for hele verden. Zintjenko fremhævede, at aftalen betyder en principiel transformation af tilgangene i de ukrainsk-russiske relationer.
    "Aftalen betyder en principiel revision af selve tilgagen i det økonomiske rum", - sagde han. Ifølge ham er Ukraine trådt ind i en uafvendelig og dybtgående politisk reformproces.
    Næstformanden mener, at aftalen vil få en betydelig indflydelse på udviklingen af de økonomiske relationer mellem landene, som har underskrevet denne aftale. "Underskrivelsen af aftalen mellem de fire lande om hensigten om at etablere et Økonomisk enhedsrum og gennemsyre landene med en fælles tarif- og toldpolitik - er et ambitiøs bud på radikale ændringer i den økonomiske politik", - sagde Zintjenko.
    Han føjede endvidere til, at nu indledes fasen med et enormt bureaukratisk arbejde. I den forbindelse fremhævede han, at de økonomiske relationer mellem Ukraine og Rusland det seneste år er blevet betydeligt forværret og at samhandelen mellem de to lande faldt med 30% eller med 800 millioner US$.
    Ifølge ham indtager Rusland 5. pladsen hvad angår direkte investeringer i ukrainsk økonomi, som udgjorde 300 millioner US$ siden årets start eller 6,7% af samtlige investeringer i Ukraine. Podrobnosti, Ukrajinski Novyny.
   
Deputeret i parlamentet og formand for udvalget for europæisk integration, Borys Tarasiuk, kritiserede Ukraines, Ruslands, Belarus' og Kazakhstans planer om at etablere et Økonomisk enhedsrum.
    Det sagde Tarasiuk til journalister under den internationale konference "Søgen efter modeller for samkvem mellem Ukraine og Rusland i en eurointegrations- dimension". "Aftalens formål er PR-propaganda for at vise, at SNG lever og handler", - sagde han.
    I den forbindelse fremhævede Tarasiuk, at underskrivelsen af dokumentet strider mod Ukraines eurointegrationsprincipper. Han tilføjede, at Ukraine og Rusland har forskellige mål i forhold til Den europæiske Union, og underskrivelsen af denne aftale derfor er i strid med Ukraines nationale interesser.
    "Ukraines strategiske mål er en indtræden i EU, alt imens Rusland kun samarbejder med EU", - sagde Tarasiuk.
    Tarasiuk såede tvivl om, hvorvidt det frie økonomiske rum mellem landene vil være effektivt. "Det er en næsten umulig proces, som mange andre", - sagde Tarasiuk. Podrobnosti. Ukrajinski Novyny.

Formanden for Verkhovna Radas udvalg for national sikkerhed og forsvar, Georgij Krjutjkov, mener, at etablereringen af et fælles økonomisk rum mellem de fire SNG-lande ikke vil være let. Det sagde han den 24. februar under den internationale konference "Søgen efter modeller for samkvem mellem Ukraine og Rusland i en eurointegrationsdimension"
    Ifølge ham vil det ikke være nemt for de fire SNG-lande at afstemme deres interesser. Ifølge Georgij Krjutjkov bør der ikke etableres nogle statslige organer i forbindelse med etableringen af et økonomisk enhedsrum. "Det eneste arbejdsredskab kunne være etableringen af en struktur, som skulle forberede dokumenter og udarbejde bestemte beslutninger", - sagde han.
    Som den deputerede understregede, at selvom han går ind for genskabelsen af Sovjetunionen på et konføderativt grundlag, bør Ukraines tilnærmelse herunder til Rusland, ikke automatisk føre til, at de ukrainske regioner omdannes til russiske gouvernementer.
    Som tidligere oplyst aftalte Ukraines, Ruslands, Belarus' og Kazakhstans præsidenter på et møde i Moskva den 22. februar inden september 2003 at udarbejde en Aftale om etableringen af en økonomisk enhedszone indenfor rammerne af Ukraine, Rusland, Belarus og Kazakhstan. Podrobnosti. UNIAN.

25.02.03. Flere kommentarer til aftalen om "økonomisk enhedsrum"

Kutjmas aftaler i Moskva om en ny sammenslutning indenfor rammerne af SNG er allerede blevet mødt med en byge af kritik på den ene side og lovprisninger på den anden. Netop dagen efter Kreml-erklæringen fandt der i Verkhovna Rada et ekspert-panel sted; nemlig konferencen om Ukraines og Ruslands samkvem i lyset af eurointegrationen.
    Borys Tarasiuk anser Putins, Kutjmas, Lukashenkos og Nazarbajevs møde for at være "en ny Belovezhska-gruppe, som gør krav på, at SNG får en ny dimension". Ifølge formanden for udvalget for eurointegrationen, bør man søge efter propaganda-momenter i Moskva-aftalerne: "Dette initiativ er et PR-skridt, hvis mål er at vise, at SNG lever i bedste velgående".
    Ifølge Tarasiuk venter der Moskva-initiativerne "glemsel og manglende realisering".
    "Denne ide strider med vores mål om at opnå et medlemskab i EU, målet om at etablere en frihandelszone mellem Ukraine og Den europæiske Union, som er indeholdt i aftalen om samarbejde mellem Ukraine og EU".
    "Hvis det aftalte bliver virkeliggjort, vil det være godt for Ukraine", - opponerede formanden for udvalget for national sikkerhed, Georgij Krjutjkov. Selvom han mener, at det "på ingen måde vil være nemt" at virkeliggøre hensigten.
    "Det vil overhovedet ikke være i vejen for vores stræben mod at blive integreret i EU. Når vi talte om et fælles økonomisk rum i GUUAM, var det jo ikke i modstrid med eurointegrationen. Nu hedder det sig, at det er i modstrid med den. Hvis det Økonomiske enhedsrum mellem Rusland, Ukraine, Belarus og Kazakhstan bliver skabt på det samme grundlag som EU, vil det være en normal situation. Vi er så uinteressante for Europa på det økonomiske plan, og de taler om, at der skal 10-15 år til for at træde ind i EU... Vi har mistet markederne i øst, og vi skal genetablere det, som kan genetableres".
    Russeren Vjatjeslav Igrunov, der er næstformand for Dumaens SNG-udvalg, gik endnu længere i skønmaleriet af de nye aftaler. "Vi skal integrere det postsovjetiske rum på en sådan måde, at vi bagefter samlet kan blive integreret i Europa. Ved at integrere os mod Øst, integrerer vi os mod Vest".
    Igrunov ser en vis akavethed i Ukraines forsøg på at bevæge sig mod såvel Vest som Øst på en gang. "Man kan ikke tage skridt i to retninger på en gang - bukserne risikerer at revne".
    Igrunov anser Moskva-aftalerne for at være "et fremragende gennembrud" og "et vendepunkt". "I går blev det aftalt, at vi gerne vil gå længere end Den euroasiatiske økonomiske Union. Og hvis det aftalte bliver realiseret, så vil Ukraine og Rusland indtage en værdig placering i verden".
    "Hverken Rusland eller Ukraine vil udvikle sig uden den slags integrationer", - kommenterede Sergej Apatenko, som også er næstformand for Dumaens SNG-udvalg (Jedinstvo-fraktionen) Moskva-aftalerne. "Den tid er gået, hvor vi elskede hinanden, drak noget vodka i Kiev eller Moskva og skiltes igen".
    "Der er indenfor rammerne af SNG en aftale om en frihandelszone. Men den bliver ikke opfyldt, fordi den blandt andet ikke er ratificeret af Rusland. Man har heller ikke afstemt undtagelser fra frihandlen mellem Rusland og Ukraine. Det er det der bremser processen. Der er også Den euroasiatiske økonomiske Union, hvor der reelt er en frihandelszone. Ukraine blev i maj sidste år observatør, fordi landet forstår, at dets varer ikke interesserer Vesten".
    Apatenko ser heller ikke nogen modsætninger i forhold til det at bevæge sig mod Europa sammen med Rusland. "Rusland har også tænkt sig at integrere sig ind i det europæiske fællesskab. Men er der nogen, der venter på os der? Kommer vi ind som et stærkt land, eller vil vi bønfalde, så de får medlidenhed med os? Da Kina trådte ind i WTO sagde man, at man ikke ville opfylde visse krav. Og det var ikke Kina, der bad om at blive optaget, men andre der bad Kina om at træde ind i WTO. Derfor har vi brug for, at de rækker hånden ud mod os og inveterer os. Og hele SNG skal forhandle samlet med WTO, og kravene skal stilles samlet".
    Næstformanden for Ukraines nationale sikkerheds-og forsvarsråd, Serhij Pirozhkov, mener også, at Moskva-initiativerne ikke vil stå i vejen for det europæiske valg. Dertil kræves blot, at frihandelszonen kommer til at basere sig på WTOs principper. "Og hvis både Ukraine og Rusland bliver medlemmer af WTO, vil det kun stimulere vores kurs henimod en integration i EU".
    Men den videre økonomiske integration i SNG kan få indflydelse på indførelsen af europæiske politiske traditioner i Ukraine, mener politologen Oleksandr Dergatjov. "Den hviderussiske og kazakiske praksis fjerner os endnu længere fra de europæiske standarder. Både vi og Rusland har ikke-civiliserede relationer mellem myndighederne og erhvervslivet, og det influerer på indholdet i de økonomiske reformer. Er det reelt at tale om en demokratisering i Belarus eller Kazakhstan? Nej. Men kan man bremse reformerne i Ukraine? Desværre, ja".
    Ifølge Dergatjov kan de aftaler, der er opnået i Moskva, munde ud i "opbygningen af et alternativ til det europæiske valg". "Indtil videre er det uvist, hvorvidt Kyiv vil udnytte etableringen af et økonomisk enhedsrum til at løse de løbende problemer. Vil vi få en ny bevægelse på stedet henimod Europa i selskab med ikke alene Rusland, men også med Belarus og Kazakhstan". UP.

Inden juli 2003 skal der udarbejdes et koncept for udformningen af det økonomiske enhedsrum indenfor rammerne af de fire stater: Ukraine, Rusland, Belarus og Kazakhstan. Det fortalte næstformand for Ukraines præsidents administration, Anatolij Orel, under en pressekonferencen i præsidentadministrationen den 24. februar. Inden september skal man have udarbejdet en aftale om oprettelsen af en zone for frihandel og et økonomisk enhedsrum.
    I Bruxelles er man kommet med en positiv vurdering af de fire landes initiativ. I går havde EUs udenrigsministre et møde vedrørende de udenrigsøkonomiske relationer. Ifølge en officiel repræsentant for Den europæiske Kommission er regionalt økonomisk samarbejde netop det, som EU altid har opfordret til. Og foreningen af de tidligere sovjetrepublikker med henblik på at opnå økonomisk vækst er under alle omstændigheder godt, fordi det også vil medvirke til den politiske stabilitet. Podrobnosti.

26.02.03. Ukraine og Polen vil mindes ofrene for Volyn-massakren i 1943

Ukraine mener, at niveauet i relationerne med Polen er utilstrækkeligt og agter at aktivere dem. Det sagde formanden for Verkhovna Rada, Volodymyr Lytvyn, på
mødet med co-chairman i konsultationskomiteen for Ukraines og Polens præsidenter, statssekretær ved Polens præsidents kancelli, sekretæren for Polens nationale sikkerheds-og forsvarsbureau, Marek Sivets.
    "Der er den gode vilje, der er en bestræbelse, der er et ønske om at styrke vores partnerskab", - sagde Lytvyn. "De aftaler, som vi har, skal overføres til praktisk handling", - tilføjede han.
    I den forbindelse beklagede Lytvyn, at visse af de beslutninger, som er truffet i fællesskab, ikke helt blevet er opfyldt. "Desværre har vi i en vis grad bremset disse glimrende beslutninger", - sagde Lytvyn.
    Lytvyn talte blandt andet om nødvendigheden af at aktivere samarbejdet mellem de to landes parlamenter. Desuden udtrykte Lytvyn sin anerkendelse af Polens beslutning om at indføre visumfrihed for ukrainere.
    Mødet med Lytvyn havde deltagelse af kabinetdirektør for den polske parlamentsformand, Jatsek Kluchkovski, samt kabinetdirektør for formanden for Polens nationale sikkerhedsbureau, Andrzej Muravski.
    Den 24. februar ankom Sivets til Ukraine for at mødes med myndighederne. I løbet af besøget er der planlagt møder mellem Sivets og præsident Leonid Kutjma, lederen af præsidentens administration, Viktor Medvedtjuk, vice-premierminister Dmytro Tabatjnyk og sekretæren for det nationale sikkerheds-og forsvarsråd, Jevhen Martjuk.
    Besøget sker i anledning af organiseringen af de fælles ukrainsk-polske tiltag til mindet om ofrene for de etniske sammenstød mellem ukrainerne og polakkerne i Volyn-regionen i 1943.
    Under de etniske sammenstød mellem ukrainerne og polakkerne i 1943 omkom næsten 100.000 personer. Podrobnosti. Ukrajinski Novyny.

 27.02.03. Økonomiminister: Ukraine bliver medlem af WTO i 2004

Ukraines minister for økonomi og europæisk integration, Valerij Khoroshkovskyj, som står i spidsen for den ukrainske delegation, der i disse dage befinder sig i Bruxelles til mødet i den arbejdsgruppe, som drøfter spørgsmålet om Ukraines indtræden i Verdenshandelsorganisationen (WTO) siger, at Kyiv bliver medlem af denne organisation allerede i 2004.
    Ukraine har afsluttet de bilaterale forhandlinger med en række lande, som er medlemmer af WTO. Mandag den 24. februar underskrev man således en aftale med Ungarn. Desuden har lande som Bulgarien, Slovakiet og Tjekkiet meddelt, at de er rede til at underskrive aftaler. "En hel række lande er parate til at underskrive protokoller om et bilateralt samarbejde", - sagde Valerij Khoroshkovskyj.
    "Vi er i princippet parat til at påbegynde arbejdet med afrapporteringen, - sagde ministeren. - Det vil sige, at der næsten er tale om en slutspurt på vej mod Ukraines medlemskab af WTO. 21 lande ud af de 23, som var tilstede i salen, har udtalt sig til fordel for det".
    På dagens møde skal man ifølge Valerij Khoroshkovskyj "endegyldigt tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt vi opnår dette resultat, eller om vi alligevel tager et skridt fremad, men som er knap så markant, vedrørende den endelige fase".
    Ifølge økonomiministeren har repræsentanter for Den europæiske Union bekræftet, at de er parate til at underskrive en protokol om Ukraines indtræden i WTO. Den 18. marts skal en ukrainsk delegation med premierminister Viktor Janukovytj i spidsen besøge Bruxelles.
    Vi har kunnet mærke Eurounionens støtte under hele forhandlingsprocessen. Selv de spørgsmål, som endnu er forblevet uløste, er ikke længere alt for vanskelige. Faktisk er der opnået fremskridt indenfor alle spørgsmål, især dem, som vedrører tilslutningen til markedet for tjenesteydelser", sagde han.
    Valerij Khoroshkovskyj hævder, at der i løbet af de seneste to måneder er blevet løst nogle spørgsmål, som ikke har kunnet løses i årevis, herunder omkring søtransport, kommunikation og rørledningstransport.
    Ifølge økonomiministeren, "har vi en opgave stillet af Ukraines præsident om at afslutte alle tekniske betingelser for indtræden i WTO inden årets udgang. Det er en meget stram tidsfrist, og derfor har vi bedt medlemmerne af arbejdsgruppen om regulære møder samt om møder på ekspertniveau".
    Adspurgt om de mulige følger for den beslutning, som Ukraines, Ruslands, Hvideruslands og Kazakhstans præsidenter har truffet om etableringen af en økonomisk enhedszone i forhold til processen for indtræden i WTO, udtrykte Valerij Khoroshkovskyj sin overbevisning om, at denne beslutning ikke vil være en hindring for Ukraines europæiske integration og dets medlemskab af WTO.
    Når man taler om de fire præsidenters Moskva-erklæring skal man ifølge ham tænke på, at det indtil videre kun drejer sig om nedsættelse af en arbejdsgruppe, som studerer det hensigtsmæssige i en integration. Podrobnosti. UNIAN.

27.02.03. Jusjtjenko kritiserer Kutjma for en inkonsekvent udenrigspolitik

Lederen af blokken "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, kritiserer præsident Leonid Kutjma for underskrivelsen af erklæringen om Ukraines bestræbelse på sammen med Rusland, Hviderusland og Kazakhstan at etablere et Økonomisk enhedsrum.
    Det meddeler blokkens pressetjeneste med henvisning til Jusjtjenkos erklæring under hans besøg i Litauen. "Den udenrigspolitiske kurs er blevet den mest spekulative og ulogiske del af den hjemlige politik", - citerer Jusjtjenkos pressetjeneste ham for at sige.
    Jusjtjenko pegede endnu en gang på den ukrainske udenrigspolitiks manglende konsekvens, og fremhævede, at denne inkonsekvens kun bringer landet i miskredit. "Derfor er man både i Moskva, Bruxelles og Washington skuffet over den ukrainske udenrigspolitik", - sagde Jusjtjenko.
    Som et argument der vidner om den ukrainske udenrigspolitiks inkonsekvens anførte Jusjtjenko den situation, da Kutjma i midten af 2002 offentliggjorde sit egen eurointegrationskoncept i Radaen, mens Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd vedtog en anbefaling af et ukrainsk medlemskab af NATO.
    Som tidligere meddelt erklærede Ukraine, Rusland, Hviderusland og Kazakhstan den 23. februar, at de agter at oprette et Økonomisk enhedsrum inden september 2003, for derefter at etablere en Organisation for regional integration. I januar valgte deltagerne i topmødet for SNG-landene Kutjma til formand for SNG-landenes råd for statsoverhoveder og aftalte at etablere en frihandelszone inden september 2003.
    I begyndelse af februar 2003 erklærede Kutjma, at Ukraines strategiske valg for en indtræden i Den europæiske Union og NATO forbliver uden alternativer, og tilføjede, at han bærer et personligt ansvar for det. I januar nedsatte Kutjma desuden Det statslige råd for Ukraines europæiske og euroatlantiske integration, som han selv står i spidsen for.
    På topmødet i Prag i november 2002 vedtog Ukraine og NATO en Handlingsplan og en målplan for 2003. Podrobnosti. Ukrajinski Novyny.

27.02.03. Europarådet parat til at hjælpe Verkhovna Rada med forfatningsændringer

Den europæiske kommission for demokrati ad rettens vej også kaldet Den venezianske Kommission under Europarådet er parat til at hjælpe Verkhovna Rada med at udarbejde lovforslag til ændringer af Forfatningen.
    Det meddelte medlem af kommissionen Kaarlo Tuori til journalister. Ifølge ham er Den venezianske Kommission parat til at hjælpe med at sikre den tekniske implementering af disse ændringer. Han tilføjede i den forbindelse desuden, at Den venezianske Kommission er parat til at analysere lovforslagene til forfatninsændringerne ud fra en juridisk og ikke ud fra en politisk synsvinkel.
    "Vi analyserer lovforslagene ud fra en juridisk side og ikke deres politiske indhold", - sagde Tuori. I den forbindelse fremhævede han desuden, at valget af Ukraines politiske system er et valg, som landets folk træffer.
    Han fremhævede desuden, at kommissionen indtil videre ikke har modtaget en skriftlig oversættelse af disse lovforslag. 1. næstformand for Radaen, Henadij Vasyljev, siger i den forbindelse, at parlamentet er parat til at inddrage forslagene fra Den venezianske Kommission i overvejelserne, men at beslutningen omkring forfatningsændringeren vil blive indført af Radaen selv.
    Desuden tilføjer han, at Den venezianske Kommission har bakket op om en sådan samarbejdsform. "Den venezianske Kommission støtter det", - siger Vasyljev. Den europæiske kommission for demokrati ad rettens vej også kaldet Den venezianske Kommission blev grundlagt af Europarådets Ministerråd den 10. marts 1990.
    Kommissionen består af uafhængige eksperter, som besidder en international anerkendelse og autoritet. Kommissionen foretager en monitorering af de forandringer, som finder sted i mange lande, som har indflydelse på samfundet og den konstitutionelle ordens grundlag.
    Alle de stater, der er medlemmer af Europarådet, er deltagere i Aftalen om etableringen af Den venezianske Kommission og er medlemmer af den. I august 2002 foreslog præsident Leonid Kutjma at gå over til et parlamentarisk-præsidentielt magtsystem, give Radaen ret til at danne regering og indføre et valgsystem udelukkende baseret på partier.
    Kutjma opfordrede desuden til at gennemføre en reform af det politiske system inden det præsidentvalg, som finder sted i 2004. Den 26. december 2002 nedsatte Radaen et særligt ad hoc udvalg, som skal arbejde med lovforslag til forfatningsændringer i Ukraine.
    I midten af oktober 2002 godkendte Forfatningsdomstolen de ændringsforslag til forfatningen, som var blevet sendt til domstolen af deputerede i februar 2001. Forslaget til forfatningsændringer operer med styrkelsen af Radaens beføjelser og mindskelsen af præsidentens beføjelser. Podrobnosti. Ukrajinski Novyny.

27.02.03. Ukrainske eksperter ser positivt på frihandelszone mellem "de 4"

Etableringen af en frihandelszone indenfor rammerne af Rusland, Ukraine, Hviderusland og Kazakhstan bliver "en enorm succes for de ukrainske producenter, som kan bevæge sig ud på et produktionsomfang, som svarer til deres potentiale".
    Det siger økonomisk ekspert og lektor ved Kievs nationale Taras Shevtjenko-universitet, Oleksandr Rozinka, i et interview den 24. februar som en kommentar til Ukraines, Ruslands, Hvideruslands og Kazakhstans præsidenters erklræring om en økonomisk enhedszone.
    Professoren understreger, at "Ukraine har en industri og landbrug, hvis reelle udviklingsniveau samt vores teknologiske niveau og produktkvalitet siden sovjettiden fuldt ud svarer til det tidligere Sovjetunionens markeders strukturer og krav". "Uanset om vi kan lide det eller ej, så efterspørger de vestlige landes forbrugsmarked ikke til de varer, som vi producerer". Han mener, at "det vestlige marked er så overbelastet af konkurrenter, at vi kun kan komme derind, hvis vi i lang tid vil have underskud".
    For at erobre nye markeder, fremhæver eksperten, bør man først og fremmest have enorme ressourcer, men "Ukraine befinder sig i dag i en sådan tilstand, at vi primært har brug for ressourcer, og først derefter kan vi erobre markeder". Han understreger, at "vi indenfor den seneste tid har mistet enorme markeder i Rusland og Centralasien uden til gengæld at have fået vestlige ditto".
    Som Oleksandr Rozynka siger, så "har Ukraine en overflødig mængde jord, og hvis vi ikke finder et udenlandsk marked, så vil det være nødvendigt at braklægge mindst 10 millioner hektar landbrugsjord". Professorens prognose er, at "jo mere produktion vores landbrug yder, des mere underskudsgivende vil det være". Efter hans opfattelse er etableringen af en fælles økonomisk zone indenfor rammerne af Ukraine, Rusland, Hviderusland og Kazakhstan er "en potentiel åbning af markedet for vores landbrug".
    Den økonomiske ekpsert siger også, at "den hjemlige industri i dag reelt ikke producerer til hjemmemarkedet, men vores produktion kan heller ikke finde afsætning i Vesten". Han mener, at "bilen KrAZ kan tjene som et eksempel". Ifølge ham "er det en bil, som arbejder glimrende under de ekstreme forhold mod Nord (i det nordligste Rusland, red.); mens der overhovedet ikke er brug for den i Vesten eller i Afrika". Professoren understreger, at "åbningen af de nye marked er i realiteten en redning af den ukrainske producent, som kan bevæge sig op på et produktionskapacitet, som svarer til hans potentiale".
    Oleksandr Rozynka hævder, at "vi i så fald ikke en gang har brug for investeringer for at kunne mangedoble vores produktion". Han mener, at "hvis det russiske marked bliver åbnet for os og told-og skattebarrierne for den fri bevægelighed for vores produkter bliver ophævet, så vil det være en enorm succes for os".
    Han fremhæver, at "fjernelsen af de mellemstatslige barrierer kun er det første skridt henimod de russiske og kazakhstanske markeder". Men ifølge eksperten "er der endnu en hindring - den alt for høje kurs, som den ukrainske hryvna har i forhold til den russiske rubel, hvilket man kan overvinde uden at skulle lave aftaler staterne imellem. Podrobnosti. UNIAN.

27.02.03. Flere ekspertvurderinger af fællesmarkedet indenfor SNG

Ukrainske eksperter indenfor økonomi og national sikkerhed kommer med en positiv vurdering af Ukraines, Ruslands, Hvideruslands og Kazakhstans præsidenters aftale om etableringen af det fælles økonomiske rum indenfor SNG.
    1. vice-direktør for Det nationale institut for international sikkerhed, Anatolij Hutsal, siger i et interview, at "aktiveringen af integrationsprocesserne er en lovmæssig proces, som bevæger sig i samme spor som de bedste tendenser i verdenssamfundet". Efter hans mening "prøver alle lande i dag på at forene deres potentialer og søge et øget samarbejde".
    Han gør opmærksom på, at "der er et problem, der er forbundet med de særlige reaktioner i vores samfund i forhold til integrationsprocesserne". Efter hans opfattelse "kan vi i dag iagttage en opblussen af bestemte handlinger, som er forbundet med, at vi er bange for selve forsøget på at forene os med en eller anden". "De sidste 12 år har det været et stort problem for os, og det er med til at sætte en alvorlig hindring for vores mulighed for at forene os",  - understreger Anatolij Hutsal.
    Eksperten fremhæver, at det underskrevne dokument (de fire præsidenters erklæring i Moskva) først og fremmest "bekræfter vores mulighed for effektivt at samarbejde med Europa, fordi vi er nødt til at kunne arbejde i et kollektiv for virkelig at kunne blive et medlem af det europæiske samfund og give afkald på vores fordele til fordel for en kollektiv effektivitet".
    Anatolij Hutsal mener, at "spørgsmålet om det fælles økonomiske rum ikke er et spørgsmål om et år, men årtier, og det er vores strategiske mål". Efter hans mening "vil vi nærme os den model, som eksisterer i Europa og som vi drømmer om, hvis vi virkelig vil realisere den".  
    Direktøren for de økonomiske programmer i Det ukrainske Razumkov-center for politiske og økonomiske studier, Volodymyr Sydenko, siger i en kommentar til journalister, at "etableringen af det fælles økonomiske rum markerer begyndelsen på en ret vanskelig forhandlingsproces, som skal føre til en bestemt korrektion af visse af mekanismerne i vores samarbejde". Han mener, at "meget vil være afhængigt af, hvilke beslutninger, der vil blive fundet på ekspertniveau".
    Ifølge eksperten "bør man ikke komme med forhastede vurderinger og bør hverken skabe unødig eufori eller overdreven kritik; men afvente resultaterne af en ekspertdrøftelse af de påpegede spørgsmål", fordi "SNGs mekanismer behøver en bestemt form for korrektion med hensynstagen til tre vigtige faktorer: realiseringen under hensynstagen til vores muligheder, kontinuiteten i handlingerne og åbenheden, dvs. behandlingen af alle spørgsmål i en bredere europæisk kontekst".
    Han mener, at "det vil være en ret langvarig proces, og derfor er det nødvendigt for os foreløbigt at afklare paramentrene i en sådan bevægelse og en omorientering til allerede eksisterende indstilling til de frister, som vil være i en fælles retlig opnåelse af [medlemskabet af] Den europæiske Union". Podrobnosti. UNIAN.

27.02.03. EU giver Ukraine næsten 1 mill. euro til opbygning af finanstilsyn

Den europæiske Union har givet Ukraine 975.000 euro til finansieringen af projekter, som skal udvikle departementet for finansiel monitorering under finansministeriet - en slags ukrainsk finanstilsyn. Dette organ er blevet oprettet for at bekæmpe hvidvask af penge i Ukraine, oplyser Ukrajinski Novyny med henvisning til EUs officielle hjemmeside.
    Som det hedder i meddelelsen vil midlerne blive brugt til rådgivere, som skal hjælpe med at få afdelingen til at fungere, oplæring af specialister, deres tjenesterejser til udlandet og indkøb af relevante software programmer.
    Som det hedder i meddelelsen, er projektet beregnet på at vare i 2 år og udløber i januar 2005.
    Eurokommissionen fremhæver, at programmet skal munde ud i etableringen af et effektivt finanstilsyn, som kan bekæmpe hvidvask af penge.
    EU regner blandt andet med, at departementet for finansiel monitorering efter realiseringen af projektet også vil samarbejde effektivt med de internationale organisationer, som beskæftiger sig med hvidvask af penge.
    Den internationale gruppe til udarbejdelse af finansielle midler til bekæmpelse af hvidvask af penge, som er opnået på kriminel vis (FATF) insisterer på, at departementet for finansiel monitorering skal være et uafhængigt organ, fordi det er det organ, som i Ukraine skal stå for bekæmpelsen af hvidvask af sorte penge. Derfor skal det udskilles fra finansministeriet.  
    I midten af februar ophævede FATF de sanktioner, som var blevet indført mod Ukraine i december 2002; men efterlod Ukraine på "den sorte liste" over lande, som fører en utilstrækkelig kamp mod hvidvask af penge. Korrespondent.
    Ifølge Podrobnosti sagde nationalbankdirektør Serhij Tihipko i går, at han regnede med, at Ukraine inden juni 2003 vil få opfyldt de betingelser, som kræves for at blive strøget fra FATFs sorte liste.

28.02.03. Kutjma skal ikke regne med et møde med Bush foreløbig

Et møde mellem USAs og Ukraines præsidenter vil ikke finde sted indenfor den nærmeste tid. Det sagde De forenede Staters ambassadør Carlos Pascual i et interview med radiostationen "Hromadske Radio".
    "Det spørgsmål bliver ikke drøftet af nogle af parterne", - var Pascuals lakoniske svar på spørgsmålet om, hvorvidt et møde mellem præsidenterne Kutjma og Bush nogensinde finder sted.
    I en kommentar til USAs holdning til "Koltjuga"-skandalen sagde Pascual: "Vores politik forbliver uændret. Det talte jeg om den 12. december - og siden da har intet ændret sig. Efter vores opfattelse er USA og Ukraine ikke aldrig noget til enighed om, hvad der skete med "Koltjuga". Ukraine har sit synspunkt; mens USA henholder sig til sit synspunkt. Samtidig kan vi drage visse konklusioner på grundlag af erfaringen med at løse dette problem og bruge disse konklusioner konstruktivt. Herunder for at styrke eksportkontrollen indenfor ikke-spredningsordningen og forebyggelsen af eksport af teknologier fra Ukraine. Vi erklærede dengang ordret, at vi støtter fremskridt i den retning. Det sagde jeg, og Steven Pifer [assistenten til USAs viceudenrigsminister] bekræftede det - og det forbliver vores konsekvente politik".
    Adspurgt om muligheden af Ukraines indtræden i NATO sagde Pascual, at dertil kræves at Ukraine skal "bevise", at landet deler den vestlige verdens værdier. "Man skal spørge alle de lande, som gerne vil være en del af det euroatlantiske fællesskab - har I de samme værdier som USA og andre af alliancens lande. Det er den proces, som Polen, Tjekkiet og Ungarn har tilbagelagt".
    "Når et land træder ind i NATO, er det ikke kun dette land, som modtager visse fordele, men også resten af NATO-medlemmerne, der erklærer, at de vil forsvare dette land, beskytte det, hvis det bliver overfaldet. Det fører til, at de amerikanske tropper vil forsvare ukrainerne. Det betyder også, at når et land træder ind i denne alliance, som arbejder på grundlag af konsensus, så er den eneste måde denne organisation kan fungere på grundlag af konsensus på er, hvis landene har fælles værdier, og hvis de har fælles tilgange til politik og til økonomi", - kommenterede ambassadøren.
    Adspurgt om, hvorvidt det er muligt, at Lazarenko vender hjem, oplyste Pascual endnu en gang, at "der ikke er noget juridisk grundlag herfor", fordi "der ikke er nogen udleveringsaftale mellem USA og Ukraine". UP.

28.02.03. Ukraine mangler at få en invitation fra et af landene omkring Irak

USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, udelukker muligheden af, at den ukrainske ABC-bataljon bliver udstationeret i Irak, såfremt det kommer til en militær aktion mod landet. Det sagde han i et interview med "Hromadske Radio". "Ukraine vil basere sig på et område udenfor Irak, og ikke indenfor Iraks territorium. Landet vil ikke blive en del af denne konflikt", - sagde ambassadøren.
    "Målet med Ukraines deltagelse er præventivt; nemlig for at dæmpe virkningen af brugen af den slags våben. Ukraine har nogle specialteknologier, som giver mulighed for at mindske de alvorlige følger af brugen af kemiske og bakteriologiske elementer", - fremhævede diplomaten. Han mindede desuden om, at Ukraine altid har erklæret sin hengivenhed overfor og beslutning om at bruge alle kræfter på at bremse muligheden for anvendelse af biologiske og kemiske våben.
    Adspurgt om, hvorvidt der er en aftale med et af Iraks nabolande omkring afsendelsen af den ukrainske betaljon, svarede Pascual, at det er der ikke endnu. Som  Ukrajinski Novyny minder om, så anbefalede Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd torsdag i sidste uge Verkhovna Rada at sende den ukrainske ABC-bataljon til et af landene i Den persiske golf med henblik på at rense området i tilfælde af en krig mod Irak.
    Sekretæren for Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd, Jevhen Martjuk, sagde, at bataljonen ikke vil blive sendt til Irak, men til et af landene i Den persiske golf, som befinder sig i nærheden af det område, hvor de mulige krigshandlinger vil finde sted. glav.red.info.

28.02.03. Ukraine mangler at få specialvaccination til ABC-bataljonen

Sekretær for det nationale sikkerheds-og forsvarsråd, Jevhen Martjuk, sagde på et pressemøde i går, at den ukrainske ABC-bataljons personale udelukkende deltager i beskyttelsen af området i et af landene omkring Den persiske golf i tilfælde af en krig mod Irak på frivilligt grundlag. Pressemødet blev holdt i forbindelse med konferencen "Implementeringen af de statslige beslutninger indenfor Ukraines euroatlantiske integration".
    "Enhver militærperson har, hvis han eller hans familie er uenige, ret til at sige nej til at være med, og ingen har ret til at tvinge ham til at deltage i denne operation", - sagde Martjuk.
    Martjuk sagde, at man i dag endnu ikke har fået løst spørgsmålet om hvilken retsstatus man skal give den bataljon, som kan blive send til et af landene omkring Den persiske golf til beskyttelse og likvideringen af følgerne af anvendelsen af masseødelæggelsesvåben i tilfælde af en krig mod Irak.
    Han fremhævede desuden, at vanskeligheden med at fastlægge bataljonens retsstatus hænger sammen med, at Ukraine går ind for en fredelig regulering af problemet med Irak og ikke er deltager i den operation, der skal afvæbne Irak.
    Martjuk sagde endvidere, at Ukraine insisterer på brugen af en mekanisme til international forsikring af militærpersonerne, som muligvis vil blive udstationeret i et af landene i Den persiske golf.
    Ifølge ham opererer de eksisterende dokumenter med en forsikring alene af de ukrainske militærpersoner, som er med i NATOs program "Partnerskab for fred".
    Sekretæren for det nationale sikkerheds-og forsvarsråd sagde endvidere, at man endnu ikke har taget stilling til spørgsmålet om vaccinationen af militærpersonerne, eftersom Ukraine ikke er i besiddelse af visse nødvendige vacciner og fremhævede, at nogle af dem skal påføres med 2-3 ugers mellemrum.
    Martjuk sagde, at før alle de problemer, der er forbundet med den mulige afsendelse af ABC-bataljonen til et af landene i Den persiske golf er løst, vil ingen sende Verkhovna Rada et forslag om at ratificere en aftale med det pågældende land.
    Som tidligere omtalt har USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, udelukket muligheden af, at den ukrainske ABC-bataljon bliver baseret i Irak, såfremt en militær operation indledes mod Irak.
    Ifølge Pascual kunne Ukraine som et land med de nødvendige ressourcer bidrage med at rense et område, der er blevet smittet som følge af brugen af kemisk eller baktereologisk krigsførelse.
    Han mindede desuden om, at Ukraine altid har understreget sin hengivenhed overfor og beslutning om at bruge alle kræfter på at bremse muligheden for anvendelse af biologiske og kemiske våben
    Den 20. februar anbefalede det nationale sikkerheds-og forsvarsråd Radaen at sende en ukrainsk ABC-bataljon til et af landene i Den persiske golf med henblik på en rensning af området i tilfælde af en krig mod Irak.
    Martjuk sagde, at bataljonen ikke ville blive sendt til Irak, men til et af landene i Den persiske gof, som befinder sig i nærheden af de mulige krigshandlinger.
    USA og Storbritannien beskylder Irak for ulovlig fremstilling af masseødelæggelsesvåben. Podrobnosti. Ukrajinski Novyny.

28.02.03. Politisk vilje skal bane vejen for Ukraines NATO-medlemskab

For at blive fuldbyrdet medlem af NATO skal Ukraine have en "politiske vilje". Det sagde rådgiver for NATOs generalsekretær Chris Donnely i går under den internationale konference om "Implementeringen af de statslige beslutninger indenfor Ukraines euroatlantiske integration".
    Ifølge Donnely "er der allerede skabt en mekanisme og en motor på vej mod NATO, som bør trække Ukraine. For at påbegynde denne motors arbejde, skal man hælde brændstof i tanken. Nu er der brug for en politisk vilje".
    Ifølge Donnely bør Verkhovna Rada spille en meget vigtig rolle i den forbindelse. Ifølge ham består parlamentarikernes rolle i at "holde øje med det, som sker, stille ubehagelige spørgsmål, skabe ideer, sætte skub i processen, og når regeringssystemet gør et eller andet forkert, skal de fordømme disse fejl".
    Ifølge Donnely betyder Ukraines godkendelse af handlingsplanen Ukraine-NATO, at det kommende medlemskab af alliancen får alvorlige følger. Ifølge NATO- generalsekretærens rådgiver har Ukraine påtaget sig nogle forpligtelser, og nu holder man øje med, hvordan landet opfylder dem.
    Som Donnely sagde, skal Ukraine i dag gennemføre de beslutninger, som blev underskrevet på Prag-topmødet i 2002. Og det gælder ikke kun De væbnede styrker, men også andre ukrainske ministerier og styrelser, påpegede Donnely. UP. UNIAN.


Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester