25.03.02. BBC
om valget i Ukraine (orig.)
23.03.02. Kutjma
usikker med hensyn til parlamentsflertal
23.03.02. Symonenko
fordømmer Kongres-resolution
23.02.02. Kutjma
står uforstående overfor Kongres-resolution
23.03.02. Jusjtjenko
tror, at der findes en plan for valgsvindel
22.03.02. Udtalelser
fra ambassadør kommer bag på Jusjtjenko
22.03.02. Kritisk
Kongres-resolution vedtaget enstemmigt
22.03.02. Kongressen
opfodrer Ukraine til frie og ærlige valg
21.03.02. Hratjs
politiske fremtid bliver afgjort den 27.03.
21.03.02. Tymoshenkos
blok frygter udelukkelse fra valget
21.03.02. USAs
ambassade afviser påstande i Tv-udsendelse
20.03.02. 600
udenlandske valgobservatører registreret
20.03.02. Jusjtjenko
går ind for at ophæve immunitet
19.03.02. Taras
Tjornovil ser ligheder mellem to trafikulykker
18.03.02. CVK
har udelukket i alt 110 kandidater fra at deltage i valget
18.03.02. Tymoshenko
overhaler "Kvinder for fremtiden"
18.03.02. Lytvyn
afviser lækket dokument som falsum
18.03.02. Riabets:
Ingen "døde sjæle" i valget
18.03.02. To
kendte oppositionelle udelukket fra valget
17.03.02. Hemmelig
valgplan lækket fra præsidentens administration
15.03.02. OSCEs
parlamentariske forsamling om besøget i Ukraine
15.03.02. Kutjma
kalder påstande om Jusjtjenko-statskup for absurde
15.03.02. De
seneste meningsmålinger: Tymoshenko kommer ind
15.03.02. "Vores
Ukraine" står til mindst 100 pladser. 30% har endnu ikke bestemt
sig
15.03.02. Razumkov-meningsmåling
giver "Vores Ukraine" 1/4 af stemmerne
14.03.02. Jusjtjenko
mener, at Medvedtjuk har skadet Ukraine
14.03.02. Bojko
til angreb på Jusjtjenko-venlige meningsmålinger
14.03.02. Er
"Vores Ukraine" et oppositionsparti?
arkiv 1999-2002
14.03.02. Er "Vores Ukraine" et
oppositionsparti?
Præsident Leonid Kutjma befinder sig i en kattepine efter de mange
vestlige observatørers besøg op til parlamentsvalget og deres
formaninger om åbne og ærlige valg. På den ene side er
det umuligt at forestille sig, at embedsmænd på alle niveauer,
som indgår i blokken "ZaJEdU!", ikke vil arbejde for at sikre valgforbundet
en sejr. På den anden side kan Vesten finde på at erklære
valget for ugyldigt eller forfalsket, hvilket ikke alene truer med en stor
international skandale. Det officielle Kyiv forsøger at overspille
sine vestlige partnere i geopolitisk poker, skriver Ukraine.ru i
en analyse.
Det vides med sikkerhed, at Vesten har nogle esser
på ærmet i form af ex-premierminister Pavlo Lazarenkos vidneudsagn
og den tidligere major Melnitjenkos båndoptagelser. Men vil man nu
også spille de kort? Konsekvenserne i form af Ukraines internationale
isolation (bortset fra i forhold til Rusland) eller det der er værre;
nemlig en destabilisering af den politiske situation i et af de største
europæiske lande, er et ligeså skræmmende perspektiv
for Vesten som for det ukrainske styre.
Det ser ud til, at en del af embedsmændende
i præsidentens administration har fundet en udvej af denne ømtålelige
situation og har udtænkt en plan for, hvorledes man kan balancere
på en knivsæg mellem et valgnederlag og "Beograd-varianten".
I løbet af den tidligere amerikanske udenrigsminister
Madeleine Albrights og en nuværende amerikanske vice-udenrigsminister
Paula Dobrianskys besøg blev der fremsat nogle klare beskyldninger
mod magthaverne fra "Vores Ukraine"s leder, Viktor Jusjtjenkos, side. Hr.
Jusjtjenko gentog gang på gang, at den administrative ressource var
blevet brugt imod ham. Som eksempler nævnte han, at han havde fået
afslag på at få anvist lokaler til vælgermøder,
at "Vores Ukraine"s reklame big boards var blevet klistret til, at løbesedler
fra "V.U." var blevet tilintetgjort og at "V.U."s leder var blevet nægtet
adgang til direkte Tv-programmer på regionale Tv-kanaler. "V.U."s
hjemmeside har fornylig oprettet en engelsksproget nyhedsservice, hvor
de vestlige observatører kan læse om "Violations", altså
overtrædelser af valglovgningen og valgfusk.
I den forbindelse er det logisk at udlede, at Vesten
vil vurdere parlamentsvalget ærlighed og gennemskuelighed udelukkende
med Jusjtjenkos opførsel som målestok - hvis "V.U."s leder
er tilfreds med valgresultatet, så vil Vesten anerkende dets legitimitet.
Iagttagere påpeger, at Vesten i realiteten åbent skubber Kyiv
ind i armene på Jusjtjenko. Det er i den nuværende situation
langt nemmere for præsidentens administration at slå en handel
af med "Vores Ukraine"s leder vedrørende en elskværdig opdeling
af en del af mandaterne bag om ryggen på oppositionen (Moroz og Tymoshenko)
end at sætte sit internationale omdømme på spil. Ukraine.ru
formoder, at sådanne aftaler allerede er indgået. I den forbindelse
henviser man til næstformanden for den russiske Dumas udenrigs- og
SNG-udvalg, Vjatjeslav Igrunov, som hævder, at han ligger inde med
oplysninger om, at "V.U." og "ZaJEdU!" har delt enkeltmandskredsene i Zhytomir-regionen
vest for Kyiv mellem sig.
Ved nærmere eftertanke er der en hel del berøringspunkter
mellem styret og Jusjtjenko.
Allerede før valgkampen var en række
politologer af den opfattelse, at selve ideen om blokken "Vores Ukraine"
(såvel som "Kvinder for fremtiden" og "ZaJEdU!") er forstret i præsidentens
administration. Og derfor går Viktor Jusjtjenko aldrig over den streg,
hvor han bliver en reel opposition til Kutjma, selvom han gør brug
af den såkaldte "geopolitiske administrative ressource" i forhold
til styret. Fornylig viste et barometer i avisen "Kievskij Telegraf" over,
hvilke ukrainske politikere præsidenten havde mest kontrol med, at
Viktor Jusjtjenko befandt sig på 3. pladsen efter Volodymyr Lytvyn
og fru Dovzhenko, der står i spidsen for "Kvinder for fremtiden"
(og menes at være fru Kutjmas personlige veninde, red.).
Ifølge en højtstående unavngiven
kilde i den ukrainske regering er der i toppen af Kyiv-bureaukratiets rækker
en udbredt længsel efter den tid, da relationerne mellem Ukraine
og Vesten var "ubrydelige". "[Vi kunne få] kreditter, lånerater,
alskens hjælp smidt i nakken. Det er selvfølgelig ikke helt
det samme i dag", - siger han. Ifølge kilden nærer en meget
stor del af det ukrainske bureaukrati fortsat en ønskedrøm
om at snylte på vestlig økonomisk hjælp og være
mellemmænd ved salget af ukrainsk ejendom til multinationale selskaber.
Og netop denne gruppe udgør en stærk lobbyressource for Jusjtjenko
i forhold til styret.
Derfor er det alt for tidligt at henregne den tidligere
premierminister til oppositionen. Han kan stadig komme i betragtning som
en af de mulige "kronprinser", omend det på ingen måde ville
hue en anden stærk lobby-gruppering i Ukraine; nemlig de store nationale
finans-industrielle grupper, som ikke uden grund befrygter, at der vil
finde en formueopdeling til fordel for amerikanske og europæiske
selskaber og aktiver sted efter åbenlyst provestlige kræfters
magtovertagelse. Derfor er det udgangen på styrkeprøven mellem
"det nationale borgerskab" og "comprador bureaukratiet", der i sidste ende
afgør, hvem den nye kandidat til præsidentposten bliver.
14.03.02. Bojko
til angreb på Jusjtjenko-venlige meningsmålinger
"Vores Ukraine"s pressetjeneste udsendte i går en pressemeddelelse
med følgende ordlyd: "Vores Ukraine's pressetjeneste er desværre
ude af stand til at kommentere hr. Bojkos udtalelser, eftersom vi ikke
er har den fornødne uddannelse. Kun en psykiater kan give en kvalificeret
vurdering af disse udtalelser", skriver UP.
Ifølge pressetjenesten var den blevet bedt
om at kommentere de udtalelser, som lederen af det "alternative" Rukh-parti,
Bohdan Bojko, havde fremsat og fået offentliggjort i "Inter", "1+1"
og ICTV om, at Viktor Jusjtjenkos sammen med andre politiske kræfter
angiveligt var i færd med at planlægge et statskup efter jugoslavisk
forbillede".
Lederen af 'Rukh for Enhed" havde sagt, at perioden
efter valget i Ukraine kunne blive præget af masseprotester og civile
ulydighedsaktioner med krav om at kende valgresultatet ugyldigt. Han påstod
endvidere, at forberedelsen af disse aktioner bliver koordineret af udenlandske
efterretningstjenester, og at deres hovedkoordinator i Ukraine var Det
ukrainske center for økonomiske og politiske studier opkaldt efter
Razumkov. (I de 6 meningsmålinger, som Razumkov-centret har offentliggjort
siden oktober sidste år, ligger "Vores Ukraine" på førstepladsen
i allesammen med en gennemsnitlig tilslutning på 19,78%, mens KPUs
tilslutning i samme målinger udgør gennemsnitligt 15,78%.
Afstanden mellem "V.U." og KPU er således større hos Razumkov-centret
end i de fleste andre meningsmålinger , red.).
"En mekanisme til destabilisering af den politiske
situation er under udarbejdelse i Ukraine, og det ikke kun under valget,
men også efterfølgende og efter samme teknologi, som blev
afprøvet i Jugoslavien", - sagde Bojko. Ifølge ham "koordinerer
[Razumkov-centret] meningsmålingsinstitutternes arbejde, der offentliggør
resultaterne af såkaldte uafhængige sociologiske undersøgelser,
hvorved de forbereder offentligheden til en underkendelse af valgresultatet
som ugyldigt".
På grundlag af unavngivne kilder ("I kan roligt
regne med, at de kommer fra efterretningskanaler", sagde Bojko) anklagede
han "den såkaldte demokratiske opposition" for at forberede et statskup
med henblik på at ændre styrreformen i Ukraine".
Ifølge ham planlægger oppositionen
og primært blokken "Vores Ukraine", "Julia Tymoshenkos blok" og SPU
som de første at offentliggøre resultatet af deres egen optælling
af stemmerne, erklære det for det eneste gyldige og sammensætte
deres eget parlament "udfra egne opstillingslister".
Bojkos byggede sine beskyldninger på, at lederen
af Razumkov-centret og en række af hans medarbejdere havde studeret
på de læreanstalter ved De forenede Staters forsvarsministerium,
"som uddanner folk til USAs militære efterretningstjeneste".
"Vores Ukraine"s pressetjeneste udtaler, at "de
benævnte Tv-kanalers deltagelse i udbredelsen af disse "prognoser"
anser vi for at være endnu et led i rækken af planlagte provokationer
mod "Vores Ukraine" og dets leder. I de sidste uger op til valget har man
som forventet taget de allermest beskidte midler i brug i kampen mod den
mest populære politiske kraft, hvilket bl.a. indbefatter, at landsdækkende
Tv-kanaler offentliggør meningsløse udtalelser".
14.03.02. Jusjtjenko
mener, at Medvedtjuk har skadet Ukraine
Viktor Jusjtjenko mener, at han og formanden for SDPU (o) Viktor Medvedtjuk
har et forskelligt syn på Ukraines fremtid. Jusjtjenko sagde i en
direkte udsendelse på Tv-stationen "Teleskop" i Zhytomir den 12.
marts, at "forestillingen om, at noget kan ændres alene ved, at to
mænd giver hinanden hånden, er primitiv".
"Det siger jeg ikke p.a. sympati eller antipati
mod Medvedtjuk, selvom jeg sikkert aldrig vil kunne tilgive ham Vasyl Stus
(under retssagen mod dissident-forfatteren Vasyl Stus i 80erne, hvor denne
blev idømt 15 års fængsel og forvisning og efterfølgende
døde i fængslet, var Medvedtjuk den anklagedes advokat). Jeg
tror, at han ofte drømmer om Stus", - sagde Jusjtjenko ifølge
UP.
Han mener, at de sidste års begivenheder i
ukrainsk politik, herunder den tiltagende lukkethed og uigennemskuelighed
i måden, hvorpå magten udformes, også "i høj grad
er disse menneskers skyld".
Jusjtjenko er overbevist om, at Medvedtjuk kun har
én måde at ændre sine holdninger på; nemlig at
angre den skade, som han har påført Ukraine. "Hvis han gør
det oprigtigt, så kan det, muligvis, danne grundlag for en forståelse
mellem os", - sagde Jusjtjenko.
15.03.02. "Vores
Ukraine" står til mindst 100 pladser. 30% har endnu ikke bestemt
sig.
Viktor Jusjtjenkos blok "Vores Ukraine" kan få valgt mellem 85 og
94 deputerede til Ukraines parlament. Kommunisterne vil kunne få
mellem 55 og 60 af de 225 mandater, som bliver afhænger af stemmefordelingen
på de enkelte partier og blokke. SDPU (o) kan opnå mellem 26
og 29 mandater. "ZaJEdU!" vil kunne få valgt 17-18 deputerede ved
det proportionelle valg, De Grønne står til mellem 11 og 13
personer og Julia Tymoshenkos blok står til 11-12 pladser. Hvis Socialistpartiet
og Natalia Vitrenkos blok kommer over den 4% spærregrænse,
så får de ca. 10 mandater. Denne prognose gælder som
sagt kun den halvdel af parlamentet, som bliver valgt efter forholdstalsvalgprincippet,
skriver UP.
Det er Kyivs internationale institut for sociologi
der har udarbejdet prognosen på grundlag af en meningsmåling,
som det har foretaget sammen med sociologisk institut ved Det nationale
universitet "Kyiv-Mohyla akademi" (en institution, som i høj grad
finansieres af den nordamerikanske ukrainske diaspora og vestlige fonde,
red.).
1993 personer over 18 år bosiddende i 110
forskellige landsbyer og byer i alle regioner, Kyiv og Krim blev i dagene
3-10 marts spurgt om, hvad de ville stemme på i dag.
Prognosen fremskriver resultaterne af meningsmålingerne
med den mulige fordeling af stemmerne blandt den del af vælgerne,
som endnu ikke har besluttet sig. Sociologerne nåede frem til, at
antallet af dem, som ikke har besluttet sig endnu, var vokset i de seneste
to uger; nemlig fra 25% til 30% (Razumkov-centret havde kun 7%, red.) og
forbinder det med, at eksponeringen af diverse partier og blokke i fjernsynet
er steget, oplyste lederen af KMIS Valerij Khmelko i torsdags.
Resultatet indberegnet fremskrivningerne af stemmefordelingen
blandt de 30%, der endnu ikke har besluttet sig for, hvad de vil stemme,
ville Viktor Jusjtjenkos "Vores Ukraine" - hvis valget blev holdt den 10.
marts - have fået 33% af stemmerne (med en fejlmargin på 2,8%).
I løbet af de seneste to uger er hans tilslutning vokset med 6,7%.
Kommunistpartiet taber markant terræn, fremhæver sociologerne
- fra 24,8% til 21,1% (med en fejlmargin på 2,5%). KPU har mistet
tilhængere i den østlige og den sydlige region samt på
landet. SDPU (o) ville opnå 9,9% af stemmerne (med en fejlmargin
på 1,8%), "ZaJEdU!" ville opnå 6,4% (med en fejlmargin på
1,5%), De Grønne ville få 4,3% med en fejlmargin på
1,2%) og Julia Tymoshenkos blok står til 4,1% (med en fejlmargin
på 1,2%).
Socialistpartiet og Natalia Vitrenkos blok har med
henholdsvis 3,5% (fejlmargen - 1,1%) og 3,0% (fejlmargen -1,0%) stadig
en chance for at komme over spærregrænsen.
15.03.02. Kutjma
kalder påstande om Jusjtjenko-statskup for absurde
Ukraines præsident Leonid Kutjma er ikke i tvivl om, at påstandene
om, at Viktor Jusjtjenkos valgalliance "Vores Ukraine" skulle forberede
et statskup "ikke har noget på sig", skriver UP med henvisning
til UNIAN.
På et møde i Kyiv i går med repræsentanter
for massemedierne betegnede Kutjma disse påstande som ubegrundede
og valgspekulationer. Den 12. marts havde lederen af valgforbundet "Narodnyj
Rukh Ukrajiny" Bohdan Bojko beskyldt Viktor Jusjtjenkos "Vores Ukraine",
Julia Tymoshenkos blok og SPU for at forberede et statskup efter "jugoslavisk
scenarium". Historien blev bragt i flere Tv-stationer og aviser med tætte
forbindelser til SDPU (o).
Præsidenten sagde bl.a.: "I behøver
ikke at frygte noget kup, og da slet ikke fra Jusjtjenkos side. Det er
fuldkommen absurd". Ifølge STB udtalte Kutjma, at han havde
et meget rimeligt forhold til Jusjtjenko og "få fædre har gjort
så meget for deres sønner, som jeg har gjort for ham".
Kutjma ville dog ikke udelukke, at nogle "politiske
kræfter vil prøve på at få et eller andet mærkeligt
ud af valgresultatet efter det jugoslaviske scenarium". Han tilføjede,
at "vi er ikke Jugoslavien, og forsøg på at lave noget der
lignede, fandt sted den 9. marts 2001".
Desuden sagde Kutjma, at han er enig med repræsentanter
for Ukraines Kommunistparti i, at meningsmålinger, som bliver lavet
af "uvist hvem", afviger meget indbyrdes.
Når meningsmålinger bestilles til internt
brug, bliver de ifølge præsidenten brugt som videnskab, "men
når hundredevis af meningsmålinger bliver slynget ud i pressen,
så er det ikke længere videnskab og har intet tilfælles
med den".
Formanden for præsidentens administration,
Volodymyr Lytvyn, havde fornylig kaldt meningsmålingsinstitutterne
for "prostituerede". "Sociologien er som videnskab set prostitueret her
i landet. Før i tiden arbejdede den for regimet, og nu arbejder
den for bestemte grupper. Jeg kan i løbet af en enkelt nat få
en hvilken som helst bloks tilslutning op, hvis jeg blot for et tal at
vide", - havde Lytvyn sagt.
Ifølge UP blev deres korrespondent
forment adgang til Leonid Kutjmas pressekonference.
Repræsentanten for præsidentens pressetjeneste betegnede
denne beslutning som "principiel".
15.03.02. OSCEs
parlamentariske forsamling om besøget i Ukraine
Præsidenten for OSCEs parlamentariske forsamling, Adrian Severin,
var i Ukraine i dagene 11-13. marts. Han mødtes med Ukraines præsident
Leonid Kutjma, parlamentsformand Ivan Plusjtj, udenrigsminister Anatolij
Zlenko, ombudsmand Nina Karpatjova og repræsentanter for det civile
samfund, oplyser Radio Liberty. Ifølge præsidenten
for OCSEs parlamentariske forsamling var det gennemgående tema valget
i Ukraine som et betydeligt skridt på vej mod opbygningen af et demokratisk
ukrainsk samfund. Men på betingelse af, at dette valg bliver ærligt
og retfærdigt. Medlemmer af OSCEs parlamentariske forsamling gav
udtryk for en vis bekymring med hensyn til det sidste.
Ifølge præsidenten for OCSEs parlamentariske
forsamling, Adrian Severin, var det svært for ham i løbet
af to en halv dag at danne sig et overblik over valgprocessens særlige
aspekter og især hvad angår overtrædelser. - Jeg har
heller ikke sat mig for at være en inspektør, dommer i forhold
til det, sagde hr. Severin på pressekonferencen. Men de mange højtstående
møder, drøftelserne af den løbende politiske situaiton
har overbevist mig om, at der findes en solid lovgivningsstruktur i Ukraine.
Og indenfor dens rammer kan valget blive ærligt og gennemskueligt
- fortsatte hr. Severin. Men en god lov er ikke nok i sig selv. Dens implementering
er vigtig. Og i den forbindelse er præsidenten for OCSEs parlamentariske
forsamling og delegationsmedlemmerne bekymrede og usikre. For deltagerne
i valgprocessen fortalte under møderne, at de ikke troede på
et ærligt valg. Adrian Severin sagde endvidere:
"Ukraine har en masse politiske partier og kandidater,
som kæmper om pladserne i parlamentet. En sådan politisk pluralisme
er væsentlig, da det giver anledning til at danne et stærkt
parlament. Men jeg var til en vis grad forundret over den generelle skepsis
med hensyn til muligheden for et retfærdigt valg. Skepsisen bunder
i den manglende balance i massemediernes dækning af valgkampen og
brugen af den administrative ressource. Derfor er det i den forbindelse
afgørende at sikre borgernes tillid til ærlige valg, og det
er op til hver eneste af valgets aktører.
Med hensyn til brugen af den administrative ressource,
siger næstformand for parlamentet Stepan Havrysh, at hovedproblemet
nu ikke er så meget den administrative ressource som den dybe kløft
mellem valgaktørerne. Ifølge hr. Havrysh efterlader partiernes
krigeriske holdninger ikke chancer for at tale om dannelsen af et parlamentarisk
flertal i den nye Rada. Og uden et sådant samt en reel opposition
er demokratiet umuligt, - udtaler viceformanden for parlamentet.
Som præsidenten for OCSEs parlamentariske
forsamling, Adrian Severin, påpeger, så har han under sine
møder med Ukraines ledelse advaret om faren for en politisk konfrontation
i stedet for politisk dialog. "Polariseringen af de politiske kræfter
er meget tydelig i Ukraine. Og her er der brug for en dialog. En politisk
dialog udelukker ikke en kritisk tilgang. Men en kritisk tilgang og konfrontation
er to forskellige ting. Derfor bør de spørgsmål, som
fører til mistillid og mistanke, løses konstruktivt", - påpeger
Adrian Severin.
Hr. Severin opfordrede til, at alle deltagere i
valgkampen blev sikret en lige adgang til massemedierne, at man afstod
fra at udnytte den administrative ressource, fik vedtaget ædnringer
til den administrative Lovpakke og sikret en gennemskuelig optælling
af stemmerne. Hr. Severin understregede, at alle overtrædelser bør
anmeldes straks efter afsløringen af dem og ikke først efter
valget. Desuden skal myndighederne underrettes. Det bør især
oppositionens repræsentanter skrive sig bag øret, - sagde
Adrian Severin ifølge Radio Libertys ukrainske afdeling.
17.03.02. Hemmelig
valgplan lækket fra præsidentens administration
Det uafhængige parlamentsmedlem Oleksandr Jeljashkevitj holdt fredag
en pressekonference i Kyiv, hvor han fremlagde et dokument, som angiveligt
forestillede et notat fra lederen af "ZaJEdU!"s valgstab, landbrugsminister
Ivan Kyrylenko, til lederen af præsident Kutjmas administration,
Volodymyr Lytvyn, om forholdsregler med henblik på at sikre det nødvendige
valgresultat. Nogle af punkterne er ifølge Jeljashkevitj allerede
ved at blive ført ud i livet. Ifølge
UP var "Novyj
kanal" den eneste Tv-station, som mødte op til pressekonferencen.
Ifølge Jeljashkevytj modtog han dokumentet
fra en medarbejder i præsidentens administration. Denne ønskede
af naturlige grunde at forblive anonym, fordi han ikke er blevet træt
af livet endnu, sagde deputeret Jeljashkevytj. "Jeg kan ikke absolut indestå
for, at dette dokument er helt igennem sandfærdigt, men som formand
for parlamentets ad hoc udvalg for overholdelse af valgloven, kan jeg ikke
holde det tilbage fra offentligheden", - sagde han.
Ifølge UP tyder såvel udtryksmåden
som Kyrylenkos underskrift på, at det er sandfærdigt. Jeljashkevytj
hævder, at man vil få vished for det i løbet af de nærmeste
dage ved at sammenligne handlingsplanen i notatet med de faktiske begivenheder.
Indtil videre passer forløbet efter hans opfattelse til, at dokumentet
er udfærdiget i starten af marts og "alt, der er beskrevet, bliver
ført ud i livet".
Inden længe vil deputeret Brodskyj (partiet
"Jabluko"s formand) blive udelukket fra at deltage i valget p.a. en ikke
korrekt udfyldt selvangivelse, og for give det et skin af objektivitet,
skal endvidere en række personer fra De Grønne også
stryges fra stemmesedlen. Disse oplysninger påstod Jeljashkevytj
at have fået fra andre fortrolige kilder, som skal være med
i den plan, som Kirilenko har sendt til Lytvyn.
Jeljashkevytj har foreløbig afleveret teksten
til "Julia Tymoshenko"s blok, "Jabluko" og til Oleksandr Zhyr, som vil
lade det gå videre til "Vores Ukraine". Desuden vil materialet tilgå
socialisterne og de internationale observatører ved valget, herunder
OSCE, PACE og SNGs eksekutivkomite.
UP lagde hele Jeljashkevytj-dokumentets tekst
ud på sin hjemmeside i går i uredigeret form og her følger
en oversættelse:
Dokument 1
Kære Volodymyr Mykhajlovytj!
Taget i betragtning af problemernes vigtighed og den knappe tid, som
vi har til deres mulige løsning, sender jeg herved vores analysegruppes
situationsrapport.
Alt det påtænkte er klar til at blive
realiseret, der er kun brug for et grønt lys fra Dem. Alle Tv-problemerne
kan kun blive løst ved hjælp af specialister fra Pintjuks
og Medvedtjuks team. Medvedtjuk er parat, men anmoder om et personligt
møde med Dem. Måske bør man under disse omstændigheder
give ham mulighed for at angre.
Jeg insisterer på det kraftigste på
at holde endnu et møde med lederne af de regionale statsadministrationer
senest den 17.03.02. Der er ét spørgsmål - klargøring
til aftemningen. Jeg beder indtrængende om, at mødet mellem
Leonid Danylovytj (Kutjma, red.) og Riabets ikke igen ryger i vasken. Han
begynder at ryste i bukserne. Deres tilstedeværelse under mødet
er nødvendig, for ellers vil man blive ved med at gå fejl
af hinanden.
Jeg beklager, at jeg tog afsted før Deres
hjemkomst; men De kender jo situationen ude i regionerne. Deres sekretær
har min rejseplan.
Hvis De får tid, ring da venligst til lederne
af de regionale statsadministrationer, hvor jeg skal holde møder.
(underskrift) Deres I.K.
Dokument 2
"Fortroligt"
Kyrylenko I.G.
Situationsrapport
I starten af marts er situationen for blokken "For et samlet Ukraine!"
kendetegnet ved følgende:
De regionale [valg]hovedkvarterers og de lokale
administrationers grove, uprofessionelle og usystematiske arbejde.
De planlagte aktioner bliver erstattet med administrative
skinaktiviteter.
Det er kun regionerne Donetsk, Dnipropetrovsk, Kherson
og tildels Kharkiv, der arbejder systematisk og indenfor den aftalte plan.
Som følge af tåbelige og forstilte
handlinger fra flertallet af de lokale administrationers side har man mistet
befolkningens opbakning og fjernet dens mulige tilskyndelse til at støtte
Blokken. I den forbindelse opstår der store problemer selv med offentligt
ansatte.
Man har forsømt det nødvendige arbejde
blandt hærens og indenrigsministeriets menige og ansatte. Strategien
er afløst af instruktioner og direkte ordrer, som kun udføres
for afrapporteringens skyld. Man belaver sig først og fremmest på
styringen af afstemningen, selvom der reelt heller ikke er gjort noget
i den retning.
De rets-og ordenshåndhævende myndigheder
især i de vestlige regioner har ikke gjort sig klart, hvor reel en
fare for en destabilisering af samfundet og en trussel mod den nationale
sikkerhed en politisk styrkelse af de destruktive kræfter udgør.
I regionerne Ternopil, Lviv og Ivano-Frankivsk foregår der en åbenlys
sabotage af alle blokkens opgaver og planlagte aktioner.
Arbejdet med at neutralisere den radikale oppositions
finansieringskilder er mislykkedes totalt. Oppositionen er sammenlignet
med de lokale myndigheder opfindsom og tilpas velorganiseret. Det giver
anledning til at formode, at hvis vi fortsat lader stå til, så
vil O. Moroz' og J. Tymoshenkos blokke nå over spørregrænsen
på 4%.
Såfremt de nedennævnte forholdsregler
ikke straks bliver ført ud i livet, kan det uundgåeligt føre
til et totalt sammenbrud af de strategiske opgaver og efterlade blokken
"For et samlet Ukraine!" med maksimalt 6-8% af stemmerne (udelukkende i
kraft af Donetsk og Dnipropetrovsk-regionerne). Det bør desuden
fremhæves, at det på nuværende tidspunkt kun er muligt
at forudsige en valgsejr til Blokkens kandidater i 48-54 enkeltmandskredse.
I de resterende kredse bliver der ikke arbejdet [på en sejr] og man
sætter alene sin lid til en kontrol med stemmeafgivningen.
I den forbindelse bør det fremhæves,
at den manglende kontrol med blokken "Vores Ukraine" (hvis tilslutning
fortsat er ret stabil), V. Jusjtjenkos uforudsigelighed og ambitionsniveau
sætter et spørgsmålstegn ved dannelsen af et stabilt
flertal i Verkhovna Rada.
Derfor bør man allerede nu sætte ind
i forhold til at få deputerede, der reelt bliver valgt ind for "Vores
Ukraine", til at sive over til de planlagte fraktioner, eller udskille
en to-tre uafhængige deputeretgrupper fra blokken. I den forbindelse
bør man gennemføre en alvorlig og velunderbygget samtale
med såvel blokkens formodede politiske autoriteter (Udovenko, Bezsmertnyj,
Stojan, Pynzenyk, Stjerban) som med blokkens pengemænd (Poroshenko,
Jaroslavskyj, Zhvanija, Martynenko o.s.v.).
Efter neutraliseringen og begrænsningen af
de destruktive kræfters og politikeres indflydelse på "Vores
Ukraine", vil V. Jusjtjenkos forudsigelighed og kontrollerbarhed blive
forbedret, men det er vigtigt at lægge grunden til de principielle
forhold allerede inden afstemningen. Derfor anser vi det for nødvendigt
at indstille de små og ubetydelige provokationer mod V.Jusjtjenko
på regionalt niveau.
De lokale hovedkvarterer skal tage initiativ til
at underskrive aftaler mellem blokkene "For et samlet Ukraine!" og "Vores
Ukraine" med efterfølgende tilslutning fra de allieredes side: De
Grønne, "Kvinder for fremtiden" og SDPU (o). Der skal arbejdes på
at gøre klar til, at lederne af blokkene en uge før valget
underskriver en samarbejdsaftale i nærvær af Ukraines præsident.
Det vil fjerne konflikten mellem de internationale observatører,
styrke vores bloks positioner og spore "Vores Ukraine" ind på ret
kurs med en samtidigt beskæring af dens tilslutning. Hvis V. Jusjtjenko
siger nej til det samarbejde bør man sætte massivt ind med
materialer omkring hans misbrug og oplysninger af personlig karakter efter
den afstemte plan.
Finansieringen er et kapitel for sig. Ifølge
vore oplysninger når pengene i 90% af regionerne ikke længere
ned end på det regionale niveau. Afrapporteringen om finansieringen
af diverse aktiviteter og møder svarer ikke til omfanget af hovedkvarterenes
virksomhed, som er utilfredsstillende.
I flertallet af regionerne fungerer distriktshovedkvartererne
i realiteten slet ikke. I en række kredse har kandidater i enkeltmandskredsene
lagt beslag på valghovedkvartererne, som så arbejder for dem
uden at bekymre sig om blokkens opgaver.
På baggrund af de anførte mener vi,
at de strategiske opgaver og opnåelsen af de planlagte resultater
kun vil kunne lade sig gøre, hvis de nedenfor opridsede forholdsregler
bliver truffet.
Der vedlægges en rapport fra samtlige regioner
og meningsmålinger fra regioner og kredse.
Dokument 3
I. OPNÅELSE AF ET ØNSKET AFSTEMNINGSRESULTAT
1. Opstilling af de endegyldige valgprioriteter for administrationsledere
på alle niveauer. Afholdese af møder med lederne af de regionale
statsadministrationer med personlige rapporter om det udførte arbejde
for hele perioden, med planer og teknologier til at sikre resultatet. Afstemme
de endelige data og ansvaret for resultatet.
Frist: Inden den 17.03
Ansvarlige: Blokkens ledelse
2. Aktivere arbejdet med at spore lederne og medlemmerne af valgkommissionerne
(først og fremmest i distrikterne) ind på udførelsen
af de nødvendige opgaver.
Frist: Inden den 20.03
Ansvarlige: Valghovedkvarterenes, de lokale administrationers ledere
og kandidaterne i enkeltmandskredsene.
Bemærkninger: Kun 35% (!) af distriktsvalgkommissionerne er pr.
1.03 klar til arbejdet.
3. Vanskeliggøre proceduren for registrering og adgang til distrikterne
for observatører fra destruktive politiske kræfter.
Frist: Inden den 25.03
Ansvarlige: Den centrale Valgkommission og kredsvalgkommissionerne
4. Stoppe (under forskellige påskud) de private Tv-stationers
transmission af reklameindslag for internationale strukturer, som bruges
til at skræmme deltagerne i valgprocessen.
Frist: øjeblikkelig
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter og de regionale statsadministrationer
5. Afholde øvelser og workshops i hvert eneste distrikt med deltagelse
af de forberedte ledere af distriktskommissionerne.
Frist: inden den 15.03
Ansvarlige: De regionale hovedkvarterer og distriktsadministrationerne
6. Afholde et møde med deltagelse af repræsentanterne for
det centrale hovedkvarter og Forsvarsministeriets, Indenrigsministeriets,
Kriminalforsorgens, Undervisningsministeriets og Sundhedsministeriets ledere
på centralt og regionalt niveau.
Frist: inden den 20.03
Ansvarlige: Blokkens ledelse og de ansvarlige ministerier
Bemærkninger: Undervisningsministeriet fortsætter arbejdet
til fordel for SDPU (o). Arbejdet til støtte for blokken "For et
samlet Ukraine!" bliver stille og roligt modarbejdet.
7. Afslutte klargøringen af computer-netværket i henhold
til den aftale plan
Frist: inden den 15.03
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter
Bemærkninger: Man har endnu ikke løst problemet med betaling
for det regionale netværk i overensstemmelse med det aftalte overslag.
8. Sikre en teknologisk kløft i den elektroniske stemmeoptælling
på indtil 2 timer med henblik på en detaljeret præcisering
af resultaterne (om nødvendigt skal man have 5-7 timer at gøre
godt med)
Frist: indtil 20.03
Ansvarlige: Den centrale Valgkommission, kredskommissionerne og de
regionale statsadministrationer
Bemærkninger: det er nødvendigt i samarbejde med ledelsen
og det tekniske personale i Den centrale Valgkommission at udarbejde og
afstemme listen over årsager med den teknologiske forsyning.
9. Sikre offentliggørelse af valgets forudsagte resultater (førende
institutioners meningsmålinger) i centrale og regionale massemedier.
Frist: inden den 15.03
Ansvarlige: Det centrale og de regionale hovedkvarterer
10. Den 1-2.04 skal man sørge for en udstrakt offentliggørelse
af førende meningsmålingstjenesters ekspres-undersøgelser,
som bliver gennemført umiddelbart på valgdagen den 31. marts
for at bekræfte valgresultatet.
Frist: 31.03 - 2.04
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter
11. Sikre en rettidig udbetaling af offentlige lønninger, pensioner
og stipendier samt andre overførsler for februar.
Frist: til den fastsatte frist
Ansvarlige: Regeringen og de regionale statsadministrationer
12. Sikre en hård overholdelse af planerne om en omdeling af blokkens
agitationsmateriale og afholdelse af møder.
Frist: konstant
Ansvarlige: Lederne af hovedkvarterer på alle niveauer.
Bemærkninger: I Kyiv, Mykolajiv og Odesa samt i regionerne Luhansk,
Ternopil og Ivano-Frankivsk befinder al trykt materiale sig på lager.
II NEUTRALISERING AF DESTRUKTIVE KRÆFTER
1. Gennemføre en udelukkelse af odiøse kandidater til
deputerede (såvel fra partilister som i enkeltmandskredse) i henhold
til resultaterne af skattevæsnets undersøgelser af skattedeklarationerne.
En liste over mulige kandidater vedlægges.
Frist: inden den 20.03
Ansvarlige: Skattevæsnet, Den centrale Valgkommission og kredskommissionerne
Bemærkninger: For objektivitetens skyld er det nødvendigt
at gennemføre en udelukkelse af en række kandidater blandt
"de allierede" og, muligvis også nogle uvælgelige kandidater
fra "ZaJEdU!".
2. Få vendt tendensen til beskyldninger fra alle sider mod blokken
for overtrædelse af valglovgivningen. Udarbejde en bred liste over
oppositionens overtrædelse af valglovgivningen og sende den til Den
centrale Valgkommission, dommere, ambassader og internationale strukturer
på vegne af borgerorganisationer og partier.
Frist: inden den 20.03
Ansvarlige: Lederne af hovedkvarterer på alle niveauer.
Bemærkninger: De allerede udarbejdede materialer er tilstrækkelige
til at fjerne SPU og Julia Tymoshenkos blok. Informationen om enkeltmandskredsene
er i listen over kandidater til udelukkelse.
3. Gå over fra passive (fortielsestaktikken bliver ikke ført
ud i livet og giver ikke resultater) til aktive handlinger med hensyn til
at afdække de sande ansigter hos lederne af de destruktive kræfter
i massemedierne.
Herunder:
3.1 O. Moroz
- udarbejde materiale til Den centrale Valgkommissions beslutning om
en mulig udelukkelse af O. Moroz fra valget med garanti mod omdstødelse
ved domstolene.
Frist: inden den 5.03
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter, Den centrale Valgkommission
Bemærkninger: Såfremt det bliver truffet en afgørelse
om at udelukke repræsentanter for oppositionen fra valget, bør
man først og fremmest udelukke O. Moroz, idet en blamering af Ju.
Tymoshenko er mere virksom og nemmere rent teknisk.
- bruge hans taler og indlæg samt publikationer til at rejse
tiltaler efter straffeloven for lovovertrædelser og vanhelligelse
af landet og dets ledelse.
Frist: inden den 15.03
Udøvere: Det centrale [valg]hovedkvarter og Rigsadvokaturen
- producere en film om Moroz' sande ansigt (attentatet mod Vitrenko,
forbindelser til Lazarenko, afstemningerne, misbrugene under hans formandsskab
for Verkhovna Rada o.s.v.)
Frist: 20-30.03
Udøvere: UT-1, Inter, 1+1(?), regionalt Tv
Bemærkninger: Filmens fortælling skal offentliggøres
i regionale massemedier
3.2 Ju. Tymoshenko
- sikre, at der rejses nye tiltaler for overtrædelse af straffeloven
mod Tymoshenko og medlemmer af hendes familie (rigsadvokaturen bør
handle og ikke retfærdiggøre sig selv)
Frist: inden 20.03
Ansvarlige: Rigsadvokaturen
- afholdelse af stort anlagte pressekonferencer i statsadvokaturen
med reelle resultater af efterforskningen (banken "Slavjanskyj", JEESU,
Lazarenko o.s.v.). En klar oversigt over de tab, som staten er blevet påført
svarende til et beløb i form af pensioner, lønninger m.v.
Frist: 14.03-25.03
Ansvalige: Rigsadvokaturen og Det centrale hovedkvarter.
Bemærkninger: Rigsadvokaturens hovederklæringer skal komme
20-25.03
- sikre en retskendelse om fornyelse af indskrænkning af bevægelsesfriheden
og genoptagelse af efterforskningen.
Frist: inden den 14.03
Ansvarlige: Justitsministeriet og Rigsadvokaturen
Bemærkninger: Neutralisere V.Bojkos indflydelse via O.Omeltjenko
- producere og forevise en film om Tymoshenko. Lægge hovedvægten
i manuskriptet på Tymoshenkos og Lazarenkos personlige relationer
(det tekniske arbejde med at sammenklippe og producere de nødvendige
intime momenter kan gøres i løbet af 2-3 dage.)
Frist: 25-30.03
Ansvarlig: Den analytiske gruppe, UT-1, ICTV, Inter
Bemærkninger: En lignende film klar til forevisning findes hos
SDPU (o), men kræver visse korrektioner. Der er brug for at afstemme
det på lederplan.
4. Neutralisere finansieringskilderne til den radikale oppositions valgfonde,
rejse tiltale vedrørende ulovlige finansieringskilder. Såfremt
der foreligger tilstrækkeligt med materiale, skal der tages initiativ
til udelukkelse fra valget.
Frist: inden den 25.03
Ansvarlige: Skattevæsnet, Indenrigsministeriet og SBU
5. Gennemføre en bearbejdelse af dommere og sikre indsamling
af materiale på enkeltmandskredsene, hvor repræsentanter for
de destruktive kræfter kan vinde, med henblik på at underkende
resultaterne i disse kredse (der er udarbejdet en liste over problematiske
kredse). Lignende materialer med hensyn til borgmestervalg.
Frist: inden den 30.03
Ansvarlige: Justitsministeriet
Kilde: UP
18.03.02. To
kendte oppositionelle udelukket fra valget
Den centrale valgkommission (CVK) besluttede på sit møde i
fredags at underkende registreringen af 19 kandidater til parlamentet fra
"Julia Tymoshenkos blok", herunder Stepan Khmara, skriver UP. Khmara
er kendt som en af landets mest indædte kritikere af Kutjma og opnåede
af samme grund ikke valg i 1998.
CVKs begrundelse for afvisningen af de 19 kandidater
er forekomsten af "væsentlige uoverensstemmelser i de dokumenter,
som de har indsendt til skattevæsnet". Udover Khmara omfatter CVKs
beslutning mindre kendte navne på "Julia Tymoshenkos blok"s opstillingliste.
Samme dag besluttede CVK at underkende registreringen
af partiet "Jabluko"s frontfigur, Mykhajlo Brodsky, der er kendt som en
af de mest åbenmundede radikale oppositionsfolk i parlamentet og
tidligere medlem af Lazarenkos "Hromada". Samme skæbne overgik nr.
2 på "Jabluko"s liste, Viktor Tjajka.
"Jabluko" meddelte i lørdags, at man inden
mandag vil kære CVKs beslutning til Højesteret. "Vi vil enten
anke CVKs beslutning eller skatteorganernes beslutning, og muligvis begge
dele", - sagde partiets PR-direktør Oleg Medvedev lørdag
til Interfaks-Ukrajina. Han sagde, at "Jabluko" havde været
forberedt på denne "provokation" længe, og derfor havde "styrket
vores stab med højtkvalificerede jurister", som vil forsvare partiets
interesser i retten.
"Jabluko" er ikke i tvivl om, at deres kandidater
vil få deres opstillingsret tilbage, fordi "deklarationerne ikke
kan anfægtes og er blevet udfyldt ved hjælp af erfarne jurister",
- påpegede Medvedev.
Ifølge talsmanden anser partiet CVKs beslutning
for at være et "politisk bestillingsarbejde" fra styrets side, som
erkender, at "Jabluko" kan gå hen og blive en seriøs oppositionel
kraft i det kommende parlament. Desuden anser man det for at være
en hævn fra skattemyndighedernes side.
Mandag holder "Jabluko"s ledere en pressekonference
med temaet "Hvem forfalskede dokumenterne for at udelukke Mykhajlo Brodsky
og andre af partiets ledere fra valget, hvordan og hvorfor: planen om at
udelukke oppositionelle partier og kandidater fra valget. Andre hemmeligheder
om valget og den centrale valgkommission".
18.03.02. Riabets: Ingen
"døde sjæle" i valget
Formanden for Den centrale valgkommission (CVK), Mykhajlo Riabets, afviser
rygter om, at antallet af stemmeberettigede på valglisterne til det
forestående valg er blevet forhøjet sammenlignet med bl.a.
præsidentvalget i 1999, skriver podrobnosti.
På et møde i CVK i fredags sagde Mykhajlo
Riabets, at der ved præsidentvalget var blevet optaget 37.680.581
stemmeberettigede på valglisterne, mens der ved det forestående
valg var blevet optaget 36.802.376 vælgere på valglisterne.
Torsdag i sidste uge rettede Ukraines socialistiske
Parti henvendelse til CVK i forbindelse med, at "den kunstige forhøjelse
af antallet af stemmeberettigede vælgere" kunne føre til "misbrug
og forfalskning af valgresultatet". SPU påpegede, at "Ukraines befolkning
i løbet af de seneste 10 år er faldet fra 50 til 48 millioner
borgere". Ifølge socialisternes oplysninger kunne der siden 1998
konstateres en modsatrettet tendens i CVKs data, idet antallet af stemmeberettigede
var steget med 729.207 personer: i 1998 udgjorde de stemmeberettigede ukrainske
borgere 37.540.092 personer, i 1999 var tallet steget til 37.556.443 og
i 2002 yderligere til 38.269.299 personer.
18.03.02. Lytvyn
afviser lækket dokument som falsum
"Et falsum" var den betegnelse som formanden for præsidentens administration
og spidskandidat for blokken "ZaJEdU!" ved parlamentsvalget den 31. marts,
Volodymyr Lytvyn, brugte til at beskrive den situationsrapport
stilet til ham fra landbrugsminister og formand for "ZaJEdU!" valgstab,
Ivan Kyrylenko, som parlamentsmedlem Oleksandr Jeljashkevytj offentliggjorde
på en pressekonference i fredags.
"Det er et falsum fra ende til anden", - understregede
Lytvyn på en pressekonference i lørdags, skriver UP.
Efter Lytvyns opfattelse vil "der frem til den 31. marts blive hældt
endnu mere af den slags sort PR ud", og "der vil komme endnu mere af den
slags frem til parlamentets ledelse er blevet udformet".
18.03.02. CVK
har udelukket i alt 110 kandidater fra at deltage i valget
Den centrale Valgkommission vedtog i sidste uge at fratage i alt 110 kandidater
til parlamentsvalget den 31. marts deres opstilling, oplyser
UNIAN.
De vragede kandidater til folkedeputerede fordeler
sig på følgende vis:
De Grønne måtte sige farvel til hele 31 kandidater, og
partiet har meddelt, at det ikke vil anke afgørelsen. Partiet "Den
alukrainske venstre-sammenslutning "Retfærdighed" - 22 kandidater,
"Julia Tymoshenkos blok" - 11 kandidater, Ukraines "fornyede" liberale
Parti - 8 kandidater, partiet "Jabluko" - 8 kandidater (herunder nr. 1
og 2, red.), Blokken Demokratisk Parti - Demokratisk Union - 7 kandidater,
blokken "Jednist" - 7 kandidater, KPU - 7 kandidater, SPU - 5 kandidater,
Ukraines parti for rehabilitering af alvorligt syge - 5 kandidater, "ZaJEdU!"
- 3 kandidater, blokken "ZUBR" - 3 kandidater, Bondepartiet - 3 kandidater,
blokken "Vintergenerationens hold - 2 kandidater, Partiet "Den alukrainske
sammenslutning af kristne" - 2 kandidater, Det alukrainske arbejderparti
- 1 kandidat, blokken "Det ukrainske Parti og Det alukrainske parti for
mellemetnisk forståelse "Ny verden" - 1 kandidat, blokken "Den russiske
blok" - 1 kandidat, blokken "Narodnyj Rukh Ukrajiny" - 1 kandidat.
Samtlige kandidater blev vraget med den begrudelse,
at der var konstateret væsentlige uoverensstemmelse mellem de af
dem opgivne ejendoms-og indtægtsdeklarationer og skattevæsnets
oplysninger.
19.03.02. Taras
Tjornovil ser ligheder mellem to trafikulykker
Folkedeputeret Taras Tjornovil er ikke i tvivl om, at hans far Vjatjeslav
Tjornovils død er blevet planlagt af de samme personer, som stod
bag direktøren for "Ukrspetseksport" Valerij Malevs død,
oplyser korrespondent.net med henvisning til Interfaks-Ukrajiny,
der citerer fra et interview i ugeavisen "Kievskij Telegraf".
"Hvad angår min fars og direktøren
for det statslige selskab som stod for eksport og import af militærproduktion
- Valerij Malevs - død, så er jeg ikke i tvivl om, at bagmændene
er de samme, og at det med sikkerhed er udført efter samme opskrift",
- sagde Tjornovil.
"I min fars tilfælde blev beslutningen, så
vidt jeg ved fra uofficielle kilder, bare først truffet to uger
eller ti dage før selve mordet fandt sted, mens den i Valerij Malevs
tilfælde blev truffet ca. 16 timer før mordet", - tilføjede
Tjornovil.
For at få sandheden for en dag, skal man Ifølge
Tjornovil "have folk fra de ordenshåndhævende myndigheder"
til at "løbe den risiko at gå ind i samme program for vidnebeskyttelse
som, fx. det amerikanske, og prøve at afgive vidneforklaring". "Mig
bekendt findes der personer, der er parate til at give information, men
de tvivler på, om nogen herefter vil kunne yde dem den fornødne
beskyttelse", - fremhævede han.
Vjatjeslav Tjornovil omkom i en trafikulykke i marts
1999, mens Valerij Malev døde under lignende omstændigheder
den 6. marts 2002.
20.03.02. Jusjtjenko
går ind for at ophæve immunitet
Lederen af valgforbundet "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko udtalte i går,
at både han og alle hans kolleger indenfor blokken [Vores Ukraine]
gik ind for at ophæve den parlamentariske immunitet. Ifølge
blokkens valghovedkvarter blev denne udtalelse fremsat under mødet
med indbyggerne i Dolyna under hans valgturne. "Det er blokken "Vores Ukraines"
principielle holdning, og det er en kristen holdning, - fremhævede
Viktor Jusjtjenko. - Vi er alle lige overfor Gud og bør alle være
lige overfor loven". I det næste parlament vil blokken "Vores Ukraine"
gå ind for en ophævelse af den parlamentariske immunitet.
Viktor Jusjtjenko fortsætter sin valgturne
i Ivano-Frankivsk regionen [i Vestukraine]. Efter sin optræden i
Dolyna, drager han videre til Kalush. Men i landsbyen Broshniv spærrede
de lokale indbyggere vejen og tog imod Viktor Jusjtjenko med en karavaj
(et specielt brød bagt til festlige lejligheder) og bad ham om at
holde tale i deres landsby, oplyser
podrobnosti.
20.03.02. 600 udenlandske
valgobservatører registreret
Ukraines centrale valgkommission (CVK) har allerede godkendt 592 personer
som officielle internationale observatører ved parlamentsvalget,
oplyser podrobnosti. Formanden for valgkommissionen, Mykhajlo Riabets,
lod på gårsdagens møde forstå, at antallet af
udenlandske observatører kunne nå op på 1000 personer
inden valget den 31. marts.
Uanset, at gårsdagens møde i CVK primært
drejede sig om oprettelsen af valgdistrikter i udlandet, undgik man ikke
skandaler.
Det ser ud til, at en ny metode er taget i anvendelse;
nemlig forsøg på at få udelukket kandidater, som har
problemer med deres statsborgerskab. I sidste uge beskyldte Dmytro Ponamartjuk
(Bojkos Rukh, red.) Jevhen Tjervonenko (som stiller op for "Vores Ukraine")
for at være i besiddelse af et israelsk statsborgerskab. I går
mistænkte repræsentanter for "Vores Ukraine" en kandidat for
socialistpartiet for slet ikke at være ukrainsk statsborger.
Deputeret Petro Shejko havde to gange indleveret
dokumenter til CVK, som skulle påvise, at kandidat Rudkovskyj har
været tiltalt efter straffeloven, at han i lang tid ikke har været
bosiddende på den af ham opgivne adresse samt og, at han i det hele
taget ikke var ukrainsk statsborger. Det betyder, at han ikke har ret til
at stille op. Hvor de to første anklager ikke har kunnet bevises,
så findes der allerede fra det forrige parlamentsvalg en beslutning
i forhold til socialisternes kandidat, som slår fast, at Rudkovskyj
ikke er ukrainsk statsborger. CVK viste sig dog at være i besiddelse
af endnu friskere dokumenter på, at kandidaten ikke havde skiftet
statsborgerskab eller bopæl.
Maryna Stavnyjtjuk, medlem af CVK siger: "Vores
henvendelse til statsborgersektionen under Ukraines præsident blev
besvaret med en bekræftelse af, at Rudkovskyj er ukrainsk statsborger".
Herefter fremdrog Rudkovskyj af sin bukselomme det rødbedefarvede
ukrainske pas med en trefork som bevis. CVK afviste at udelukke ham fra
valget.
Medlemmerne af CVK forklarede endvidere, at der
ikke er noget kriminelt i at have familie siddende i en valgkomite. Ikke
engang hvis der er tale om slægtninge til en af de opstillede kandidater.
Desuden besluttede CVK at forhøje kvoten
af de stemmesedler, som skal sendes til de ukrainske repræsentationer
i udlandet, med 15%. Begrundelse: man ved ikke med sikkerhed, hvor mange
ukrainske statsborgere, der befinder sig rundt om i verden. CVK forklarede,
at de statsborgere, som befinder sig i udlandet og gerne vil stemme, ikke
behøver at lade sig registrere i det lokale konsulat. For at blive
indskrevet på valglisten er det nok at godtgøre, at man opholder
sig legalt i det pågældende land, skriver podrobnosti.
21.03.02. USAs ambassade
afviser påstande i Tv-udsendelse
USAs ambassade i Ukraine udsendte i går (20.3.2002) en pressemeddelelse
med følgende indhold:
"Filmen "PR", som blev vist på kanalen ICTV den 16. og 17. marts
i år indeholder fejlagtige og vildledende formodninger med hensyn
til den amerikanske politiks mål i Ukraine. Vi plejer ikke at kommentere
falske beskyldninger, men de uretfærdige anklager som filmen fremsætter,
kræver et svar", - hedder det i USAs ambassades erklæring.
"Relationerne mellem USA og Ukraine har altid bygget
på og bygger på et konkret politisk mål: støtten
til et uafhængigt, demokratisk og markedsorienteret Ukraine, der
er integreret i Det euro-atlantiske fællesskab. Vores støtte
er ikke rettet mod særskilte ledere eller blokke. Det valg er det
op til det ukrainske folk selv at foretage.
Den amerikanske hjælp til Ukraine under valget
gives på foranledning af den ukrainske regering og er rettet mod
at støtte en fri og ærlig valgproces, som giver de ukrainske
borgere mulighed for at vælge sine ledere. De forenede Stater støtter
ikke enkelte ledere, partier eller blokke gennem så meget som et
eneste program.
Den skriftlige beskrivelse af den amerikanske hjælp
under valget og støtten til NGO'er er tilgået Præsidentens
administration, Ukraines nationale sikkerheds-og forvarsråd, Ukraines
udenrigsministerium, SBU og andre statslige institutioner. Vi er altid
parat til at svare på spørgsmål i den forbindelse. Som
medlem af OSCE har Ukraine underskrevet og vedtaget OSCEs standarder for
demokratiske valg, herunder hvad angår internationale observatører.
De forenede Stater støtter ikke oppositionelle
kræfter eller demonstrationer i Ukraine. Da der i det ukrainske fjernsyn
i april 2001 lød ubegrundede beskyldninger om en sådan støtte
- de blev gentaget i filmen "PR" - forklarede USAs ambassade straks, at
USAs repræsentanter holder øje med de politiske begivenheder
i Ukraine i overensstemmelse med Geneve-konventionen, og for at danne sig
et billede af situationen med henblik på at være i stand til
at informere de amerikanske borgere om eksistensen af trusler.
Efter de ubegrundede beskyldninger i 2001 analyserede
USAs ambassade sin belysning af disse begivenheder sammen med Præsidentens
administration, Ukraines nationale sikkerheds-og forsvarsråd, udenrigsministeriet
og SBU og besvarede deres spørgsmål.
Et blomstrende, stabilt og uafhængigt Ukraine
er det, der bedst svarer til såvel Ukraines som USAs interesse. Erfaringen
i hele verden har bevist, at den slags stater er mest livsduelige i åbne,
konkurrencedygtige markedsdemokratier, hvor borgerne vælger ledere,
som står til ansvar for dem. Den politiske intrige bør ikke
spille nogen som helst rolle i fremmet af ukrainske eller amerikanske nøgleinteresser",
hedder det USAs ambassade erklæring, oplyser UP.
21.03.02. Tymoshenkos
blok frygter udelukkelse fra valget
Lederen af Julia Tymoshenkos bloks valgstab, folkedeputeret Oleksandr Turtjynov,
hævdede på en pressekonference i går, at præsidentens
administration meget snart vil få en beslutning igennem, der fratager
Julia Tymoshenkos Blok registreringen som opstillingsberettiget til parlamentsvalget.
Mekanismen er ifølge Turtjynov allerede udarbejdet, og der er indgået
en aftale med den relevante domstol og ledelsen af Den centrale Valgkommission,
oplyser podrobnosti.
I den erklæring, som blokken delte rundt under
pressekonferencen, hed det, at den formelle begrundelse for ovennævnte
beslutning vil være "overtrædelser under agitationskampagnen".
Ifølge Oleksandr Turtjynov har Tymoshenkos
bloks tilslutning i meningsmålingerne været voksende, men da
folkedeputeret Oleksandr Jeljashkevytj offentliggjorde den hemmelige plan
om en forfalskning af valget, blev planen korrigeret, og beslutningen om
at fjerne Tymoshenkos blok blev truffet. Turtjynov tilføjede, at
blokkens repræsentanter havde modtaget de seneste oplysninger om
morgenen "fra kilder tæt på præsidentens administration".
Turtjynov oplyste, at styret vil tage samme koncept
i anvendelse som blev brugt, da man strøg Tymoshenko-blokkens kandidat
ved borgmestervalget i Kirovohrad, Valerij Kaltjenko, fra opstillingen
under henvisning til overtræk på valgfonden. Turtjynov understregede,
at beslutningen om at udelukke Tymoshenko-blokken fra valget vil blive
truffet på grundlag af en domstolsafgørelse, idet lokaldomstoles
kendelser ifølge gældende ukrainske lovgivning ikke kan ankes.
Hvis en domstol således træffer denne beslutning, så
får Den centrale Valgkommission en formel anledning til at fjerne
blokken fra valget.
Repræsentanter for Tymoshenkos blok formoder,
at begrundelsen for en sådan kendelse også kunne være
udgivelsen for nogle måneder siden af bogen "Ordren der slog fejl"
(det er ikke en bog om den bilulykke, som Julia Tymoshenko kom ud for).
Bogen handler om Julia Tymoshenkos liv. Blokken "kunne blive beskyldt for,
at den omtalte bog blev finansieret af midler fra valgfonden", men i virkeligheden
havde "Julia Tymoshenkos blok ingen relation til den omtalte bog, da den
blev udgivet af en privat virksomhed", sagde Turtjynov ifølge podrobnosti.
21.03.02. Hratjs
politiske fremtid bliver afgjort den 27.03.
Onsdag omstødte Dommerkollegiet under Krims appeldomstols dommerforsamling
under Ivan Koroljkovs ledelse Simferopols centrale byrets afslag af Leonid
Hratjs klage.
Hratj havde appeleret byrettens afgørelse,
som havde udelukket ham fra at deltage i valget til Krims parlament Verkhovna
Rada. Den 27. marts skal der afholdes en høring, hvor parterne skal
forelægge materialer vedrørende appellen, skriver UP.
Formanden for Krims valgkomission, Ivan Poljakov,
sagde, at dagens afgørelse vidnede om, at Leonid Hratj fortsat er
kandidat til Krims parlament, eftersom Simferopols centrale byrets afgørelse
ikke var trådt i kraft. Ifølge Poljakov er Dommerkollegiet
den 27. marts i sin gode ret til at underkende byrettens kendelse om at
udelukke Hratj fra valget. Han tilføjede, at efternavnet "Hratj"
nu ville blive indskrevet i stemmesedlen, og hvis der den 27. marts ikke
bliver truffet den forventede afgørelse, vil man fjerne hans efternavn
fra stemmesedlen.
22.03.02. Kongressen
opfodrer Ukraine til frie og ærlige valg
Repræsentanternes Hus i USAs Kongres vedtog onsdag ukrainsk tid en
resolution, som opfordrer Ukraines regering til at sikre en demokratisk,
gennemskuelig og retfærdig valghandling under parlamentsvalget den
31. marts. Resolutionsforslaget var blevet fremsat i februar af Louisa
Slaughter sammen med Joseph Hophel og Christopher Smith, oplyser UP
med henvisning til Interfaks-Ukrajina.
"Frie og ærlige valg er grundlaget for demokrati",
citerer pressesekretær Steve Adamski kongresmedlem Slaughter. "Ukraines
ledelse bør demonstrere sit folk og omverdenen, at regeringen er
alvorligt indstillet på reformer".
Resultatet af det forestående valg, som er
det tredje efter uafhængigheden, vil som mange venter vise, hvorvidt
Ukraine fortsætter med at implementere demokratiske reformer. Resolutionen
skal vise Ukraines regering, at USAs Kongres holder et vågent øje
med den parlamentariske proces, og ikke kun er fokuseret på valgdagen.
Resolutionen opfordrer bl.a. Ukraines regering til
fuldt ud at følge den valglov, som præsidenten har underskrevet.
Resolutionen opfordrer desuden Ukraines regering til at opfylde sine forpligtelser
i forhold til afholdelsen af demokratiske valg og give de indenlandske
og udenlandske observatører en uhindret adgang til valgprocessen.
På mødet fremlagde senator Ben Campbell
en tilsvarende resolution fra USAs Senat.
Ifølge den endelige rapport fra kontoret
for demokratiske institutioner og menneskeretigheder under OSCE blev præsidentvalget
i 1999 overskygget af overtrædelser af den ukrainske valglov og levede
på mange punkter ikke op til OSCEs valgkriterier. Louisa Slaughter
er bekymret over, at de samme overtrædelser vil kunne iagttages ved
parlamentsvalget 2002.
De to sidste rapporter fra Ukraines vælgerkomite
har demonstreret talrige overtrædelser under valgprocessen.
22.03.02. Kritisk
Kongres-resolution vedtaget enstemmigt
Tirsdag den 19. marts vedtog Repræsentanternes Hus under USAs Kongres
en resolution omkring det ukrainske parlamentsvalg under overskriften "Ukraines
regering opfordres til at sikre en demokratisk, gennemskuelig og retfærdig
valgproces". Kongresmedlem Louisa Slaughter havde taget initiativ til resolutionen,
og hendes initiativ blev bakket op (medsponsoreret, red.) af kongresmedlemmerne
Joseph Haphel og Christopher Smith, oplyser
UP.
Resolution blev vedtaget i en bemærkelsesværdig
enstemmighed: 480 deputerede mod 1 og i løbet af forholdsvis kort
tid; nemlig syv uger. Det er værd at nævne, at flertallet af
de resolutioner som bliver fremlagt i Huset aldrig kommer til afstemning.
Den eneste "opposition" var Ron Paul, kongresmedlem fra Texas, som stemte
imod.
"Ukraine har modtaget millioner af dollars i støtte
fra De forenede Stater, - sagde kongresmedlem Paul i sit indlæg.
- Alene i finansåret 2002 er der blevet afsat 154 millioner dollars.
Og efter alle de penge, som vi nu får vi nu at vide er blevet brugt
til at udvikle demokratiet, mere end 10 år efter Sovjetunionens opløsning,
får vi nu at vide i denne her resolution, at Ukraine kun har gjort
meget få fremskridt, om overhovedet nogen, på vej mod at skabe
et demokratisk politisk system".
Derved sluttede diskussionen. Alle andre talere
insisterede på vigtigheden af og nødvendigheden af at vedtage
resolutionen nu. Under udvalgsarbejdet var visse af dokumentets dele blevet
ændret, men alligevel svarer det for 95% vedkommende til det forslag,
som UP offentliggjorde i midten af sidste måned. På
trods af den ukrainske ambassades pres og Ron Pauls synspunkt bevarede
resolutionen alle de væsentligste anmærkninger: om brugen af
den administrative ressource, den uopklarede Gongadze-sag, forfølgelsen
af de oppositionelle massemedier m.v.
UP bad Orest Deychakivsky, der er rådgiver
for USAs Kongres' udvalg for sikkerhed og samarbejde i Europa om at kommentere
begivenheden. Helsinki Kommissionen, som dette udvalg populært kaldes,
har stået i forreste række under fremlæggelsen, gennemgangen
af og afstemningen om resolutionen. Dens formand - den indflydelsesrige
republikanske kongresmedlem Christopher Smith - var en af medsponsorerne
på dokumentet.
UP: Hvad er forklaringen på denne resolution?
Hvorfor er USAs Kongres principielt optaget af det ukrainske valg?
Deychakivsky: USAs Kongres' interesse for
Ukraine er ikke opstået i går. Kongressen begyndte at interessere
sig for de ukrainske forhold længe før Ukraine blev en uafhængig
stat. Der er blevet vedtaget mange forskellige resolutioner, opfordringer
til løsladelse af politiske fanger tilbage i sovjet-Ukraines tid
samt undertrykkelser af de ukrainske kirker og vedrørende Tjornobyl.
Efter Ukraines uafhængighedsdeklaration kom
landet temmelig hurtigt op på en tredjeplads i verden med hensyn
til størrelsen af den amerikanske internationale bistand. Men de
senere års begivenheder: mordet på Georgij Gongadze, korruptionen,
intimideringen og forfølgelsen af den uafhængige presse har
medført, at selv de kongresmedlemmer, som har gjort meget for Ukraine
og er dens oprigtige venner, er blevet skuffede over det ukrainske styre.
For nærværende bringer visse massemedier
mærkelige fantasifortællinger om, at der eksisterer en eller
anden hemmelig sammensværgelse mod Ukraine fra Amerikas side. Man
tegner et dystert billede af den amerikanske indflydelse på ukrainske
anliggender. Alt dette får betegnelsen "Brzezinskis plan" eller noget
i den stil.
I virkeligheden findes der ikke nogen sammensværgelse.
Årsagerne til den amerikanske interesse for Ukraine er meget mere
simple. Vi mener, at dette valg bliver en demonstration af, om Ukraine
vil fortsatte demokratiseringen eller ej. Vi mener, at det ukrainske styre
bør bevise en hengivenhed overfor demokratiets principper ikke mindst
taget i betragtning af, at dette styres repræsentanter konstant taler
om integration i Europa. Hvis Kongressen ikke havde bekymret sig om Ukraine,
havde denne resolution ikke set dagens lys. Det er det, der er hovedårsagen
til interessen for det ukrainske valg og ikke alle mulige luftkasteller.
UP: 408 kongresmedlemmer stemte for resolutionen.
Fandtes der overhovedet ikke nogen alternative synspunkter?
Deychakivsky: Der fandtes naturligvis
forskellige synspunkter, især under diskussionen mellem Europaudvalget
og Udenrigsudvalget. Først blev resolutionen drøftet dér.
Der blev gjort forsøg på at blødgøre den del,
hvor Gongadze og efterforskningen af mordene på andre journalister
bliver omtalt. Men det var forgæves.
UP: Kongresmedlem Smith erklærede,
at den ukrainske ambassade ikke alene gik imod omtalen af Gongadzes navn
i teksten, men var imod resolutionen som helhed. Hvad er Deres kommentar?
Deychakivsky: Jeg kunne godt fornemme, at
visse personer på ambassaden ikke brød sig om resolutionen.
Det kan jeg sagtens forstå. Som bekendt, kunne Ukraines præsident
ikke lide denne resolution, hvilket han gav udtryk for overfor USAs tidligere
udenrigsminister Madeleine Albright. Ambassaden gør bare det, som
den får besked på fra Kyiv. Vi kritiserer de seneste begivenheder
i Ukraine, fordi Ukraine på eget initiativ har underskrevet OSCEs
forpligtelser.
UP: Visse ukrainske politikere betragter
resolutionen som indblanding i Ukraines indre anliggender. Hvad mener De?
Deychakivsky: Det minder mig om sovjettiden,
da Sovjetunionen beskyldte de internationale organisationer for indblanding
hver eneste gang, landet blev taget i overtrædelser af menneskerettighederne.
Efter min opfattelse er der tale om en ret primitiv tankegang. Til syvende
og sidst bøjede Sovjetunionen sig for den logik, at medlemmer af
OSCE kan rejse spørgsmålet om andre OSCE-deltageres overtrædelser
af OSCE-aftaler. Det skete i september 1999 på OSCEs Moskva-konference.
Ukraine er ganske enkelt nødt til at overholde de aftaler, man har
underskrevet.
22.03.02. Udtalelser
fra ambassadør kommer bag på Jusjtjenko
Lederen af valgforbundet "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, er overrasket
over, at "de partier der støtter styret nu stiller op på en
række for at lede efter udenlandske advokater". "Det ser jeg som
et signal, - sagde Jusjtjenko under en pressekonference på
Tjernovtsys maskinfabrik den 21. marts, skriver UP.
"Sandsynligvis er der tale om, at disse politiske
kræfter efter at have udtømt de indre ressourcer som er nødvendige
for den videre udvikling, opfordrer advokaterne til at omtale det ukrainske
valg i en korrekt eller ukorrekt form".
Jusjtjenko er overrasket over udtalelsen fra Ruslands
ambassadør i Ukraine, Viktor Tjernomyrdin, der var møntet
på hans blok. "For ikke så længe siden talte vi sammen
i tre timer, sagde han, - og de ting, som vi drøftede, stillede
den russiske ambassadør sig forstående overfor. Jeg var overbevist
om, at vi havde haft en åbenhjertig og oprigtig samtale".
Jusjtjenko påpegede endnu en gang, at blokken
"Vores Ukraine" "har gået ind for, går ind for og vil gå
ind for udviklingen af ligeberettigede relationer med Rusland". Han mener,
at en undervurdering af Ruslands rolle i forhold vores stat ville være
"en kæmpe økonomisk og politisk fejltagelse". Rusland er ikke
alene vores nabo, men et vigtigt område for udviklingen af det ukrainske
økonomiske marked".
Jusjtjenko understregede, at Ukraine og Rusland
sammen har "et kæmpe stykke fælles og svær historie".
Og det taler for sig selv. Derfor bør relationerne være stabile,
dynamiske og venskabelige".
Lederen af "Vores Ukraine" mindede om, at Ruslands
præsident Vladimir Putin fornylig havde sagt, at valgresultatet i
Ukraine ikke vil influere på de ukrainsk-russiske relationer. "Visse
russiske embedsmænds udtalelser er kommet efter deres præsidentens
udtalelser - og det er noget, som det ukrainske udenrigsministerium skal
arbejde med", - sagde han. Efter Jusjtjenkos opfattelse bliver den slags
udtalelser af almindelige borgere opfattet som en fornærmelse, fordi
der er tale om Ukraines interne anliggender.
"Jeg vil helst ikke have, at nogen skal komme og
fortælle den ukrainske borger, hvem hans skal stemme for, især
fra udlandet, - sagde Jusjtjenko. "Det er udelukkende den ukrainske borgers
ret".
Han understregede i den forbindelse, at "Vores Ukraine"
vil gå ind for afbalancerede relationer til Rusland, for ligeberettigelse
og gensidig forståelse.
23.03.02. Jusjtjenko
tror, at der findes en plan for valgsvindel
Lederen af valgforbundet "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, vil ikke udelukke,
at det dokument som blev offentliggjort af formanden for Verkhovna Radas
undersøgelsesudvalg til sikring af borgernes vælgerrettigheder,
Oleksandr Jeljashkevytj, og som angiveligt beviser, at Ukraines præsidents
administration har udarbejdet en hemmelig drejebog for forfalskningen af
valgkampen, rent faktisk findes.
Under sit besøg i forgårs i Tjernovtsi
sagde Viktor Jusjtjenko: "det, at en sådan slagplan er udarbejdet,
er ikke noget nyt for mig". Derfor bør man efter hans opfattelse
ikke bringe ordet "drejebog" i citationstegn, - skriver podrobnosti.
Viktor Jusjtjenko tilføjede, at valgblokken
"Vores Ukraine" er i besiddelse af alvorlig konfidentiel information om,
"hvad der i virkeligheden foregår, og hvad det er for direktiver
Den centrale Valgkommission fører ud i livet", men "vi kan i dag
ikke svigte de anstændige mennesker", som har fortalt os det. For
hver dag der går, går det mere og mere op for mig, hvad Stalins
princip indebærer - "det afgørende er ikke, hvordan man stemmer,
det afgørende er, hvem der tæller stemmerne op", - beklagede
lederen af "Vores Ukraine".
Den 15. marts offentliggjorde formand for Verkhovna
Radas udvalg til sikring af borgernes vælgerrettigheder, folkedeputeret
Oleksandr Jeljashekevytj, et fortroligt notat om, at ledelsen af blokken
"ZaJEdU!" planlægger at arrangere en omfattende forfalskning af resultatet
af parlamentsvalget 2002 og pression mod lederne af "Vores Ukraine", blokken
"Julia Tymoshenko" og Ukraines socialistiske Parti, oplyser podrobnosti
med henvisning
UNIAN.
23.02.02. Kutjma står
uforstående overfor Kongres-resolution
Ukraines præsident Leonid Kutjma betegnede det som "uden fortilfælde",
at Repræsentanternes Hus i USA har vedtaget en resolution, som opfordrer
det ukrainske styre til at sikre et ærligt valg. På en pressekonference
i byen Artemivsk i Donetsk-regionen gav Kutjma udtryk for en forbløffelse
over vedtagelsen af denne resolution, idet han påpegede, at "økonomien
og demokratiet i Ukraine er under udvikling", oplyser Interfaks-Ukrajina
ifølge korrespondent.net.
Kutjma sagde, at "han agter at studere den ukrainske
offentligheds reaktion" på denne resolution. "Enten er vi en nation
eller en stat eller også er vi en fodboldbane for strategiske partnere",
- sagde Kutjma. Præsidenten mener, at ukrainerne og især de
ukrainske politikere "bør have deres egen stolthed", og lade være
med at blamere staten udenfor dens grænser. Kutjma sagde endvidere,
at vedtagelsen af resolutionen vil give anledning til en undersøgelse
i det ukrainske udenrigsministerium.
Repræsentanternes Hus i USA vedtog forleden
dag en resolution, hvori det ukrainske styre opfordredes til at sikre afholdelsen
af retfærdige, gennemskuelige og frie valg.
23.03.02. Symonenko fordømmer
Kongres-resolution
Lederen af Ukraines kommunistparti, Petro Symonenko, betegnede den resolution
om nødvendigheden af et demokratisk valg i Ukraine, som USAs Kongres
vedtog forleden, som "en populistisk erklæring". "Det er en grov
indblanding i Ukraines indre anliggender", - sagde Symonenko ifølge
Interfaks-
Ukrajina.
Symonenko mindede desuden om kommunisternes krav
om at erklære USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pasqual, for
"persona non grata". "Der er ingen regioner, hvor USA har bevist, at de
ønsker afholdelsen af et demokratisk valg. De blandede sig kynisk
i valget i Jugoslavien og forsøgte at gøre det samme i nabolandet
Hviderusland. I dag udøver de pression mod den offentlige mening
i Moldova", - er Symonenko citeret for ifølge
korrespondent.net.
23.03.02. Kutjma usikker
med hensyn til parlamentsflertal
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, er ikke sikker på, at det
vil lykkes at danne et arbejdsdygtigt og stabilt flertal i det kommende
parlament. "Ikke engang en begravelsesforretning kan give garantier nu
om dage, så jeg er ikke sikker på, at flertallet bliver til
noget", - sagde præsidenten i byen Artemovsk i Donetsk-regionen,
oplyser Interfaks-Ukrajina ifølge
korrespondent.net.
Kutjma understregede, at folk efter hans mening
"endnu ikke har fået øjnene op for Verkhovna Radas betydning".
Han sagde, at de politiske partier og fraktioner i parlamentet arbejder
uden reel samordning og "aldrig indgår aftaler". "De indgår
kun aftaler, når det gælder om at stikke en kæp i hjulet
på præsidenten", - tilføjede han.
Endvidere fremhævede Kutjma, at han godt kunne
tænke sig at bære præsidentens stol ud af parlamentet,
hvis det nye parlament blive ligesom det gamle. "Så vil jeg anmode
om at få den båret ud, fordi der er nogen, der sætter
sig ned i det, selvom de egentlig burde sidde et andet sted".