25.03.02. BBC om valget i Ukraine (orig.)
23.03.02. Kutjma usikker med hensyn til parlamentsflertal
23.03.02. Symonenko fordømmer Kongres-resolution
23.02.02. Kutjma står uforstående overfor Kongres-resolution
23.03.02. Jusjtjenko tror, at der findes en plan for valgsvindel
22.03.02. Udtalelser fra ambassadør kommer bag på Jusjtjenko
22.03.02. Kritisk Kongres-resolution vedtaget enstemmigt
22.03.02. Kongressen opfodrer Ukraine til frie og ærlige valg
21.03.02. Hratjs politiske fremtid bliver afgjort den 27.03.
21.03.02. Tymoshenkos blok frygter udelukkelse fra valget
21.03.02. USAs ambassade afviser påstande i Tv-udsendelse
20.03.02. 600 udenlandske valgobservatører registreret
20.03.02. Jusjtjenko går ind for at ophæve immunitet
19.03.02. Taras Tjornovil ser ligheder mellem to trafikulykker
18.03.02. CVK har udelukket i alt 110 kandidater fra at deltage i valget
18.03.02. Tymoshenko overhaler "Kvinder for fremtiden"
18.03.02. Lytvyn afviser lækket dokument som falsum
18.03.02. Riabets: Ingen "døde sjæle" i valget
18.03.02. To kendte oppositionelle udelukket fra valget
17.03.02. Hemmelig valgplan lækket fra præsidentens administration
15.03.02. OSCEs parlamentariske forsamling om besøget i Ukraine
15.03.02. Kutjma kalder påstande om Jusjtjenko-statskup for absurde
15.03.02. De seneste meningsmålinger: Tymoshenko kommer ind
15.03.02. "Vores Ukraine" står til mindst 100 pladser. 30% har endnu ikke bestemt sig
15.03.02. Razumkov-meningsmåling giver "Vores Ukraine" 1/4 af stemmerne
14.03.02. Jusjtjenko mener, at Medvedtjuk har skadet Ukraine
14.03.02. Bojko til angreb på Jusjtjenko-venlige meningsmålinger
14.03.02. Er "Vores Ukraine" et oppositionsparti?

arkiv 1999-2002

14.03.02. Er "Vores Ukraine" et oppositionsparti?

Præsident Leonid Kutjma befinder sig i en kattepine efter de mange vestlige observatørers besøg op til parlamentsvalget og deres formaninger om åbne og ærlige valg. På den ene side er det umuligt at forestille sig, at embedsmænd på alle niveauer, som indgår i blokken "ZaJEdU!", ikke vil arbejde for at sikre valgforbundet en sejr. På den anden side kan Vesten finde på at erklære valget for ugyldigt eller forfalsket, hvilket ikke alene truer med en stor international skandale. Det officielle Kyiv forsøger at overspille sine vestlige partnere i geopolitisk poker, skriver Ukraine.ru i en analyse.
    Det vides med sikkerhed, at Vesten har nogle esser på ærmet i form af ex-premierminister Pavlo Lazarenkos vidneudsagn og den tidligere major Melnitjenkos båndoptagelser. Men vil man nu også spille de kort? Konsekvenserne i form af Ukraines internationale isolation (bortset fra i forhold til Rusland) eller det der er værre; nemlig en destabilisering af den politiske situation i et af de største europæiske lande, er et ligeså skræmmende perspektiv for Vesten som for det ukrainske styre.
    Det ser ud til, at en del af embedsmændende i præsidentens administration har fundet en udvej af denne ømtålelige situation og har udtænkt en plan for, hvorledes man kan balancere på en knivsæg mellem et valgnederlag og "Beograd-varianten".
    I løbet af den tidligere amerikanske udenrigsminister Madeleine Albrights og en nuværende amerikanske vice-udenrigsminister Paula Dobrianskys besøg blev der fremsat nogle klare beskyldninger mod magthaverne fra "Vores Ukraine"s leder, Viktor Jusjtjenkos, side. Hr. Jusjtjenko gentog gang på gang, at den administrative ressource var blevet brugt imod ham. Som eksempler nævnte han, at han havde fået afslag på at få anvist lokaler til vælgermøder, at "Vores Ukraine"s reklame big boards var blevet klistret til, at løbesedler fra "V.U." var blevet tilintetgjort og at "V.U."s leder var blevet nægtet adgang til direkte Tv-programmer på regionale Tv-kanaler. "V.U."s hjemmeside har fornylig oprettet en engelsksproget nyhedsservice, hvor de vestlige observatører kan læse om "Violations", altså overtrædelser af valglovgningen og valgfusk.
    I den forbindelse er det logisk at udlede, at Vesten vil vurdere parlamentsvalget ærlighed og gennemskuelighed udelukkende med Jusjtjenkos opførsel som målestok - hvis "V.U."s leder er tilfreds med valgresultatet, så vil Vesten anerkende dets legitimitet. Iagttagere påpeger, at Vesten i realiteten åbent skubber Kyiv ind i armene på Jusjtjenko. Det er i den nuværende situation langt nemmere for præsidentens administration at slå en handel af med "Vores Ukraine"s leder vedrørende en elskværdig opdeling af en del af mandaterne bag om ryggen på oppositionen (Moroz og Tymoshenko) end at sætte sit internationale omdømme på spil. Ukraine.ru formoder, at sådanne aftaler allerede er indgået. I den forbindelse henviser man til næstformanden for den russiske Dumas udenrigs- og SNG-udvalg, Vjatjeslav Igrunov, som hævder, at han ligger inde med oplysninger om, at "V.U." og "ZaJEdU!" har delt enkeltmandskredsene i Zhytomir-regionen vest for Kyiv mellem sig.
    Ved nærmere eftertanke er der en hel del berøringspunkter mellem styret og Jusjtjenko.
    Allerede før valgkampen var en række politologer af den opfattelse, at selve ideen om blokken "Vores Ukraine" (såvel som "Kvinder for fremtiden" og "ZaJEdU!") er forstret i præsidentens administration. Og derfor går Viktor Jusjtjenko aldrig over den streg, hvor han bliver en reel opposition til Kutjma, selvom han gør brug af den såkaldte "geopolitiske administrative ressource" i forhold til styret. Fornylig viste et barometer i avisen "Kievskij Telegraf" over, hvilke ukrainske politikere præsidenten havde mest kontrol med, at Viktor Jusjtjenko befandt sig på 3. pladsen efter Volodymyr Lytvyn og fru Dovzhenko, der står i spidsen for "Kvinder for fremtiden" (og menes at være fru Kutjmas personlige veninde, red.).
    Ifølge en højtstående unavngiven kilde i den ukrainske regering er der i toppen af Kyiv-bureaukratiets rækker en udbredt længsel efter den tid, da relationerne mellem Ukraine og Vesten var "ubrydelige". "[Vi kunne få] kreditter, lånerater, alskens hjælp smidt i nakken. Det er selvfølgelig ikke helt det samme i dag", - siger han. Ifølge kilden nærer en meget stor del af det ukrainske bureaukrati fortsat en ønskedrøm om at snylte på vestlig økonomisk hjælp og være mellemmænd ved salget af ukrainsk ejendom til multinationale selskaber. Og netop denne gruppe udgør en stærk lobbyressource for Jusjtjenko i forhold til styret.
    Derfor er det alt for tidligt at henregne den tidligere premierminister til oppositionen. Han kan stadig komme i betragtning som en af de mulige "kronprinser", omend det på ingen måde ville hue en anden stærk lobby-gruppering i Ukraine; nemlig de store nationale finans-industrielle grupper, som ikke uden grund befrygter, at der vil finde en formueopdeling til fordel for amerikanske og europæiske selskaber og aktiver sted efter åbenlyst provestlige kræfters magtovertagelse. Derfor er det udgangen på styrkeprøven mellem "det nationale borgerskab" og "comprador bureaukratiet", der i sidste ende afgør, hvem den nye kandidat til præsidentposten bliver.
 

14.03.02. Bojko til angreb på Jusjtjenko-venlige meningsmålinger

"Vores Ukraine"s pressetjeneste udsendte i går en pressemeddelelse med følgende ordlyd: "Vores Ukraine's pressetjeneste er desværre ude af stand til at kommentere hr. Bojkos udtalelser, eftersom vi ikke er har den fornødne uddannelse. Kun en psykiater kan give en kvalificeret vurdering af disse udtalelser", skriver UP.
    Ifølge pressetjenesten var den blevet bedt om at kommentere de udtalelser, som lederen af det "alternative" Rukh-parti, Bohdan Bojko, havde fremsat og fået offentliggjort i "Inter", "1+1" og ICTV om, at Viktor Jusjtjenkos sammen med andre politiske kræfter angiveligt var i færd med at planlægge et statskup efter jugoslavisk forbillede".
    Lederen af 'Rukh for Enhed" havde sagt, at perioden efter valget i Ukraine kunne blive præget af masseprotester og civile ulydighedsaktioner med krav om at kende valgresultatet ugyldigt. Han påstod endvidere, at forberedelsen af disse aktioner bliver koordineret af udenlandske efterretningstjenester, og at deres hovedkoordinator i Ukraine var Det ukrainske center for økonomiske og politiske studier opkaldt efter Razumkov. (I de 6 meningsmålinger, som Razumkov-centret har offentliggjort siden oktober sidste år, ligger "Vores Ukraine" på førstepladsen i allesammen med en gennemsnitlig tilslutning på 19,78%, mens KPUs tilslutning i samme målinger udgør gennemsnitligt 15,78%. Afstanden mellem "V.U." og KPU er således større hos Razumkov-centret end i de fleste andre meningsmålinger , red.).
    "En mekanisme til destabilisering af den politiske situation er under udarbejdelse i Ukraine, og det ikke kun under valget, men også efterfølgende og efter samme teknologi, som blev afprøvet i Jugoslavien", - sagde Bojko. Ifølge ham "koordinerer [Razumkov-centret] meningsmålingsinstitutternes arbejde, der offentliggør resultaterne af såkaldte uafhængige sociologiske undersøgelser, hvorved de forbereder offentligheden til en underkendelse af valgresultatet som ugyldigt".
    På grundlag af unavngivne kilder ("I kan roligt regne med, at de kommer fra efterretningskanaler", sagde Bojko) anklagede han "den såkaldte demokratiske opposition" for at forberede et statskup med henblik på at ændre styrreformen i Ukraine".
    Ifølge ham planlægger oppositionen og primært blokken "Vores Ukraine", "Julia Tymoshenkos blok" og SPU som de første at offentliggøre resultatet af deres egen optælling af stemmerne, erklære det for det eneste gyldige og sammensætte deres eget parlament "udfra egne opstillingslister".
    Bojkos byggede sine beskyldninger på, at lederen af Razumkov-centret og en række af hans medarbejdere havde studeret på de læreanstalter ved De forenede Staters forsvarsministerium, "som uddanner folk til USAs militære efterretningstjeneste".
    "Vores Ukraine"s pressetjeneste udtaler, at "de benævnte Tv-kanalers deltagelse i udbredelsen af disse "prognoser" anser vi for at være endnu et led i rækken af planlagte provokationer mod "Vores Ukraine" og dets leder. I de sidste uger op til valget har man som forventet taget de allermest beskidte midler i brug i kampen mod den mest populære politiske kraft, hvilket bl.a. indbefatter, at landsdækkende Tv-kanaler offentliggør meningsløse udtalelser".
 

14.03.02. Jusjtjenko mener, at Medvedtjuk har skadet Ukraine

Viktor Jusjtjenko mener, at han og formanden for SDPU (o) Viktor Medvedtjuk har et forskelligt syn på Ukraines fremtid. Jusjtjenko sagde i en direkte udsendelse på Tv-stationen "Teleskop" i Zhytomir den 12. marts, at "forestillingen om, at noget kan ændres alene ved, at to mænd giver hinanden hånden, er primitiv".
    "Det siger jeg ikke p.a. sympati eller antipati mod Medvedtjuk, selvom jeg sikkert aldrig vil kunne tilgive ham Vasyl Stus (under retssagen mod dissident-forfatteren Vasyl Stus i 80erne, hvor denne blev idømt 15 års fængsel og forvisning og efterfølgende døde i fængslet, var Medvedtjuk den anklagedes advokat). Jeg tror, at han ofte drømmer om Stus", - sagde Jusjtjenko ifølge UP.
    Han mener, at de sidste års begivenheder i ukrainsk politik, herunder den tiltagende lukkethed og uigennemskuelighed i måden, hvorpå magten udformes, også "i høj grad er disse menneskers skyld".
    Jusjtjenko er overbevist om, at Medvedtjuk kun har én måde at ændre sine holdninger på; nemlig at angre den skade, som han har påført Ukraine. "Hvis han gør det oprigtigt, så kan det, muligvis, danne grundlag for en forståelse mellem os", - sagde Jusjtjenko.
 

15.03.02. "Vores Ukraine" står til mindst 100 pladser. 30% har endnu ikke bestemt sig.

Viktor Jusjtjenkos blok "Vores Ukraine" kan få valgt mellem 85 og 94 deputerede til Ukraines parlament. Kommunisterne vil kunne få mellem 55 og 60 af de 225 mandater, som bliver afhænger af stemmefordelingen på de enkelte partier og blokke. SDPU (o) kan opnå mellem 26 og 29 mandater. "ZaJEdU!" vil kunne få valgt 17-18 deputerede ved det proportionelle valg, De Grønne står til mellem 11 og 13 personer og Julia Tymoshenkos blok står til 11-12 pladser. Hvis Socialistpartiet og Natalia Vitrenkos blok kommer over den 4% spærregrænse, så får de ca. 10 mandater. Denne prognose gælder som sagt kun den halvdel af parlamentet, som bliver valgt efter forholdstalsvalgprincippet, skriver UP.
    Det er Kyivs internationale institut for sociologi der har udarbejdet prognosen på grundlag af en meningsmåling, som det har foretaget sammen med sociologisk institut ved Det nationale universitet "Kyiv-Mohyla akademi" (en institution, som i høj grad finansieres af den nordamerikanske ukrainske diaspora og vestlige fonde, red.).
    1993 personer over 18 år bosiddende i 110 forskellige landsbyer og byer i alle regioner, Kyiv og Krim blev i dagene 3-10 marts spurgt om, hvad de ville stemme på i dag.
    Prognosen fremskriver resultaterne af meningsmålingerne med den mulige fordeling af stemmerne blandt den del af vælgerne, som endnu ikke har besluttet sig. Sociologerne nåede frem til, at antallet af dem, som ikke har besluttet sig endnu, var vokset i de seneste to uger; nemlig fra 25% til 30% (Razumkov-centret havde kun 7%, red.) og forbinder det med, at eksponeringen af diverse partier og blokke i fjernsynet er steget, oplyste lederen af KMIS Valerij Khmelko i torsdags.
    Resultatet indberegnet fremskrivningerne af stemmefordelingen blandt de 30%, der endnu ikke har besluttet sig for, hvad de vil stemme, ville Viktor Jusjtjenkos "Vores Ukraine" - hvis valget blev holdt den 10. marts - have fået 33% af stemmerne (med en fejlmargin på 2,8%). I løbet af de seneste to uger er hans tilslutning vokset med 6,7%. Kommunistpartiet taber markant terræn, fremhæver sociologerne - fra 24,8% til 21,1% (med en fejlmargin på 2,5%). KPU har mistet tilhængere i den østlige og den sydlige region samt på landet. SDPU (o) ville opnå 9,9% af stemmerne (med en fejlmargin på 1,8%), "ZaJEdU!" ville opnå 6,4% (med en fejlmargin på 1,5%), De Grønne ville få 4,3% med en fejlmargin på 1,2%) og Julia Tymoshenkos blok står til 4,1% (med en fejlmargin på 1,2%).
    Socialistpartiet og Natalia Vitrenkos blok har med henholdsvis 3,5% (fejlmargen - 1,1%) og 3,0% (fejlmargen -1,0%) stadig en chance for at komme over spærregrænsen.
 

15.03.02. Kutjma kalder påstande om Jusjtjenko-statskup for absurde

Ukraines præsident Leonid Kutjma er ikke i tvivl om, at påstandene om, at Viktor Jusjtjenkos valgalliance "Vores Ukraine" skulle forberede et statskup "ikke har noget på sig", skriver UP med henvisning til UNIAN.
    På et møde i Kyiv i går med repræsentanter for massemedierne betegnede Kutjma disse påstande som ubegrundede og valgspekulationer. Den 12. marts havde lederen af valgforbundet "Narodnyj Rukh Ukrajiny" Bohdan Bojko beskyldt Viktor Jusjtjenkos "Vores Ukraine", Julia Tymoshenkos blok og SPU for at forberede et statskup efter "jugoslavisk scenarium". Historien blev bragt i flere Tv-stationer og aviser med tætte forbindelser til SDPU (o).
    Præsidenten sagde bl.a.: "I behøver ikke at frygte noget kup, og da slet ikke fra Jusjtjenkos side. Det er fuldkommen absurd". Ifølge STB udtalte Kutjma, at han havde et meget rimeligt forhold til Jusjtjenko og "få fædre har gjort så meget for deres sønner, som jeg har gjort for ham".
    Kutjma ville dog ikke udelukke, at nogle "politiske kræfter vil prøve på at få et eller andet mærkeligt ud af valgresultatet efter det jugoslaviske scenarium". Han tilføjede, at "vi er ikke Jugoslavien, og forsøg på at lave noget der lignede, fandt sted den 9. marts 2001".
    Desuden sagde Kutjma, at han er enig med repræsentanter for Ukraines Kommunistparti i, at meningsmålinger, som bliver lavet af "uvist hvem", afviger meget indbyrdes.
    Når meningsmålinger bestilles til internt brug, bliver de ifølge præsidenten brugt som videnskab, "men når hundredevis af meningsmålinger bliver slynget ud i pressen, så er det ikke længere videnskab og har intet tilfælles med den".
    Formanden for præsidentens administration, Volodymyr Lytvyn, havde fornylig kaldt meningsmålingsinstitutterne for "prostituerede". "Sociologien er som videnskab set prostitueret her i landet. Før i tiden arbejdede den for regimet, og nu arbejder den for bestemte grupper. Jeg kan i løbet af en enkelt nat få en hvilken som helst bloks tilslutning op, hvis jeg blot for et tal at vide", - havde Lytvyn sagt.
    Ifølge UP blev deres korrespondent forment adgang til Leonid Kutjmas pressekonference.
Repræsentanten for præsidentens pressetjeneste betegnede denne beslutning som "principiel".
 

15.03.02. OSCEs parlamentariske forsamling om besøget i Ukraine

Præsidenten for OSCEs parlamentariske forsamling, Adrian Severin, var i Ukraine i dagene 11-13. marts. Han mødtes med Ukraines præsident Leonid Kutjma, parlamentsformand Ivan Plusjtj, udenrigsminister Anatolij Zlenko, ombudsmand Nina Karpatjova og repræsentanter for det civile samfund, oplyser Radio Liberty. Ifølge præsidenten for OCSEs parlamentariske forsamling var det gennemgående tema valget i Ukraine som et betydeligt skridt på vej mod opbygningen af et demokratisk ukrainsk samfund. Men på betingelse af, at dette valg bliver ærligt og retfærdigt. Medlemmer af OSCEs parlamentariske forsamling gav udtryk for en vis bekymring med hensyn til det sidste.
    Ifølge præsidenten for OCSEs parlamentariske forsamling, Adrian Severin, var det svært for ham i løbet af to en halv dag at danne sig et overblik over valgprocessens særlige aspekter og især hvad angår overtrædelser. - Jeg har heller ikke sat mig for at være en inspektør, dommer i forhold til det, sagde hr. Severin på pressekonferencen. Men de mange højtstående møder, drøftelserne af den løbende politiske situaiton har overbevist mig om, at der findes en solid lovgivningsstruktur i Ukraine. Og indenfor dens rammer kan valget blive ærligt og gennemskueligt - fortsatte hr. Severin. Men en god lov er ikke nok i sig selv. Dens implementering er vigtig. Og i den forbindelse er præsidenten for OCSEs parlamentariske forsamling og delegationsmedlemmerne bekymrede og usikre. For deltagerne i valgprocessen fortalte under møderne, at de ikke troede på et ærligt valg. Adrian Severin sagde endvidere:
    "Ukraine har en masse politiske partier og kandidater, som kæmper om pladserne i parlamentet. En sådan politisk pluralisme er væsentlig, da det giver anledning til at danne et stærkt parlament. Men jeg var til en vis grad forundret over den generelle skepsis med hensyn til muligheden for et retfærdigt valg. Skepsisen bunder i den manglende balance i massemediernes dækning af valgkampen og brugen af den administrative ressource. Derfor er det i den forbindelse afgørende at sikre borgernes tillid til ærlige valg, og det er op til hver eneste af valgets aktører.
    Med hensyn til brugen af den administrative ressource, siger næstformand for parlamentet Stepan Havrysh, at hovedproblemet nu ikke er så meget den administrative ressource som den dybe kløft mellem valgaktørerne. Ifølge hr. Havrysh efterlader partiernes krigeriske holdninger ikke chancer for at tale om dannelsen af et parlamentarisk flertal i den nye Rada. Og uden et sådant samt en reel opposition er demokratiet umuligt, - udtaler viceformanden for parlamentet.
     Som præsidenten for OCSEs parlamentariske forsamling, Adrian Severin, påpeger, så har han under sine møder med Ukraines ledelse advaret om faren for en politisk konfrontation i stedet for politisk dialog. "Polariseringen af de politiske kræfter er meget tydelig i Ukraine. Og her er der brug for en dialog. En politisk dialog udelukker ikke en kritisk tilgang. Men en kritisk tilgang og konfrontation er to forskellige ting. Derfor bør de spørgsmål, som fører til mistillid og mistanke, løses konstruktivt", - påpeger Adrian Severin.
    Hr. Severin opfordrede til, at alle deltagere i valgkampen blev sikret en lige adgang til massemedierne, at man afstod fra at udnytte den administrative ressource, fik vedtaget ædnringer til den administrative Lovpakke og sikret en gennemskuelig optælling af stemmerne. Hr. Severin understregede, at alle overtrædelser bør anmeldes straks efter afsløringen af dem og ikke først efter valget. Desuden skal myndighederne underrettes. Det bør især oppositionens repræsentanter skrive sig bag øret, - sagde Adrian Severin ifølge Radio Libertys ukrainske afdeling.
 

17.03.02. Hemmelig valgplan lækket fra præsidentens administration

Det uafhængige parlamentsmedlem Oleksandr Jeljashkevitj holdt fredag en pressekonference i Kyiv, hvor han fremlagde et dokument, som angiveligt forestillede et notat fra lederen af "ZaJEdU!"s valgstab, landbrugsminister Ivan Kyrylenko, til lederen af præsident Kutjmas administration, Volodymyr Lytvyn, om forholdsregler med henblik på at sikre det nødvendige valgresultat. Nogle af punkterne er ifølge Jeljashkevitj allerede ved at blive ført ud i livet. Ifølge UP var "Novyj kanal" den eneste Tv-station, som mødte op til pressekonferencen.
    Ifølge Jeljashkevytj modtog han dokumentet fra en medarbejder i præsidentens administration. Denne ønskede af naturlige grunde at forblive anonym, fordi han ikke er blevet træt af livet endnu, sagde deputeret Jeljashkevytj. "Jeg kan ikke absolut indestå for, at dette dokument er helt igennem sandfærdigt, men som formand for parlamentets ad hoc udvalg for overholdelse af valgloven, kan jeg ikke holde det tilbage fra offentligheden", - sagde han.
    Ifølge UP tyder såvel udtryksmåden som Kyrylenkos underskrift på, at det er sandfærdigt. Jeljashkevytj hævder, at man vil få vished for det i løbet af de nærmeste dage ved at sammenligne handlingsplanen i notatet med de faktiske begivenheder. Indtil videre passer forløbet efter hans opfattelse til, at dokumentet er udfærdiget i starten af marts og "alt, der er beskrevet, bliver ført ud i livet".
    Inden længe vil deputeret Brodskyj (partiet "Jabluko"s formand) blive udelukket fra at deltage i valget p.a. en ikke korrekt udfyldt selvangivelse, og for give det et skin af objektivitet, skal endvidere en række personer fra De Grønne også stryges fra stemmesedlen. Disse oplysninger påstod Jeljashkevytj at have fået fra andre fortrolige kilder, som skal være med i den plan, som Kirilenko har sendt til Lytvyn.
    Jeljashkevytj har foreløbig afleveret teksten til "Julia Tymoshenko"s blok, "Jabluko" og til Oleksandr Zhyr, som vil lade det gå videre til "Vores Ukraine". Desuden vil materialet tilgå socialisterne og de internationale observatører ved valget, herunder OSCE, PACE og SNGs eksekutivkomite.
    UP lagde hele Jeljashkevytj-dokumentets tekst ud på sin hjemmeside i går i uredigeret form og her følger en oversættelse:

Dokument 1

Kære Volodymyr Mykhajlovytj!

Taget i betragtning af problemernes vigtighed og den knappe tid, som vi har til deres mulige løsning, sender jeg herved vores analysegruppes situationsrapport.
    Alt det påtænkte er klar til at blive realiseret, der er kun brug for et grønt lys fra Dem. Alle Tv-problemerne kan kun blive løst ved hjælp af specialister fra Pintjuks og Medvedtjuks team. Medvedtjuk er parat, men anmoder om et personligt møde med Dem. Måske bør man under disse omstændigheder give ham mulighed for at angre.
    Jeg insisterer på det kraftigste på at holde endnu et møde med lederne af de regionale statsadministrationer senest den 17.03.02. Der er ét spørgsmål - klargøring til aftemningen. Jeg beder indtrængende om, at mødet mellem Leonid Danylovytj (Kutjma, red.) og Riabets ikke igen ryger i vasken. Han begynder at ryste i bukserne. Deres tilstedeværelse under mødet er nødvendig, for ellers vil man blive ved med at gå fejl af hinanden.
    Jeg beklager, at jeg tog afsted før Deres hjemkomst; men De kender jo situationen ude i regionerne. Deres sekretær har min rejseplan.
    Hvis De får tid, ring da venligst til lederne af de regionale statsadministrationer, hvor jeg skal holde møder.

(underskrift) Deres I.K.

Dokument 2

"Fortroligt"

Kyrylenko I.G.

Situationsrapport

I starten af marts er situationen for blokken "For et samlet Ukraine!" kendetegnet ved følgende:
    De regionale [valg]hovedkvarterers og de lokale administrationers grove, uprofessionelle og usystematiske arbejde.
    De planlagte aktioner bliver erstattet med administrative skinaktiviteter.
    Det er kun regionerne Donetsk, Dnipropetrovsk, Kherson og tildels Kharkiv, der arbejder systematisk og indenfor den aftalte plan.
    Som følge af tåbelige og forstilte handlinger fra flertallet af de lokale administrationers side har man mistet befolkningens opbakning og fjernet dens mulige tilskyndelse til at støtte Blokken. I den forbindelse opstår der store problemer selv med offentligt ansatte.
    Man har forsømt det nødvendige arbejde blandt hærens og indenrigsministeriets menige og ansatte. Strategien er afløst af instruktioner og direkte ordrer, som kun udføres for afrapporteringens skyld. Man belaver sig først og fremmest på styringen af afstemningen, selvom der reelt heller ikke er gjort noget i den retning.
    De rets-og ordenshåndhævende myndigheder især i de vestlige regioner har ikke gjort sig klart, hvor reel en fare for en destabilisering af samfundet og en trussel mod den nationale sikkerhed en politisk styrkelse af de destruktive kræfter udgør. I regionerne Ternopil, Lviv og Ivano-Frankivsk foregår der en åbenlys sabotage af alle blokkens opgaver og planlagte aktioner.
    Arbejdet med at neutralisere den radikale oppositions finansieringskilder er mislykkedes totalt. Oppositionen er sammenlignet med de lokale myndigheder opfindsom og tilpas velorganiseret. Det giver anledning til at formode, at hvis vi fortsat lader stå til, så vil O. Moroz' og J. Tymoshenkos blokke nå over spørregrænsen på 4%.
    Såfremt de nedennævnte forholdsregler ikke straks bliver ført ud i livet, kan det uundgåeligt føre til et totalt sammenbrud af de strategiske opgaver og efterlade blokken "For et samlet Ukraine!" med maksimalt 6-8% af stemmerne (udelukkende i kraft af Donetsk og Dnipropetrovsk-regionerne). Det bør desuden fremhæves, at det på nuværende tidspunkt kun er muligt at forudsige en valgsejr til Blokkens kandidater i 48-54 enkeltmandskredse. I de resterende kredse bliver der ikke arbejdet [på en sejr] og man sætter alene sin lid til en kontrol med stemmeafgivningen.
    I den forbindelse bør det fremhæves, at den manglende kontrol med blokken "Vores Ukraine" (hvis tilslutning fortsat er ret stabil), V. Jusjtjenkos uforudsigelighed og ambitionsniveau sætter et spørgsmålstegn ved dannelsen af et stabilt flertal i Verkhovna Rada.
    Derfor bør man allerede nu sætte ind i forhold til at få deputerede, der reelt bliver valgt ind for "Vores Ukraine", til at sive over til de planlagte fraktioner, eller udskille en to-tre uafhængige deputeretgrupper fra blokken. I den forbindelse bør man gennemføre en alvorlig og velunderbygget samtale med såvel blokkens formodede politiske autoriteter (Udovenko, Bezsmertnyj, Stojan, Pynzenyk, Stjerban) som med blokkens pengemænd (Poroshenko, Jaroslavskyj, Zhvanija, Martynenko o.s.v.).
    Efter neutraliseringen og begrænsningen af de destruktive kræfters og politikeres indflydelse på "Vores Ukraine", vil V. Jusjtjenkos forudsigelighed og kontrollerbarhed blive forbedret, men det er vigtigt at lægge grunden til de principielle forhold allerede inden afstemningen. Derfor anser vi det for nødvendigt at indstille de små og ubetydelige provokationer mod V.Jusjtjenko på regionalt niveau.
    De lokale hovedkvarterer skal tage initiativ til at underskrive aftaler mellem blokkene "For et samlet Ukraine!" og "Vores Ukraine" med efterfølgende tilslutning fra de allieredes side: De Grønne, "Kvinder for fremtiden" og SDPU (o). Der skal arbejdes på at gøre klar til, at lederne af blokkene en uge før valget underskriver en samarbejdsaftale i nærvær af Ukraines præsident. Det vil fjerne konflikten mellem de internationale observatører, styrke vores bloks positioner og spore "Vores Ukraine" ind på ret kurs med en samtidigt beskæring af dens tilslutning. Hvis V. Jusjtjenko siger nej til det samarbejde bør man sætte massivt ind med materialer omkring hans misbrug og oplysninger af personlig karakter efter den afstemte plan.
    Finansieringen er et kapitel for sig. Ifølge vore oplysninger når pengene i 90% af regionerne ikke længere ned end på det regionale niveau. Afrapporteringen om finansieringen af diverse aktiviteter og møder svarer ikke til omfanget af hovedkvarterenes virksomhed, som er utilfredsstillende.
    I flertallet af regionerne fungerer distriktshovedkvartererne i realiteten slet ikke. I en række kredse har kandidater i enkeltmandskredsene lagt beslag på valghovedkvartererne, som så arbejder for dem uden at bekymre sig om blokkens opgaver.
    På baggrund af de anførte mener vi, at de strategiske opgaver og opnåelsen af de planlagte resultater kun vil kunne lade sig gøre, hvis de nedenfor opridsede forholdsregler bliver truffet.
    Der vedlægges en rapport fra samtlige regioner og meningsmålinger fra regioner og kredse.

Dokument 3

I. OPNÅELSE AF ET ØNSKET AFSTEMNINGSRESULTAT

1. Opstilling af de endegyldige valgprioriteter for administrationsledere på alle niveauer. Afholdese af møder med lederne af de regionale statsadministrationer med personlige rapporter om det udførte arbejde for hele perioden, med planer og teknologier til at sikre resultatet. Afstemme de endelige data og ansvaret for resultatet.
Frist: Inden den 17.03
Ansvarlige: Blokkens ledelse

2. Aktivere arbejdet med at spore lederne og medlemmerne af valgkommissionerne (først og fremmest i distrikterne) ind på udførelsen af de nødvendige opgaver.
Frist: Inden den 20.03
Ansvarlige: Valghovedkvarterenes, de lokale administrationers ledere og kandidaterne i enkeltmandskredsene.
Bemærkninger: Kun 35% (!) af distriktsvalgkommissionerne er pr. 1.03 klar til arbejdet.

3. Vanskeliggøre proceduren for registrering og adgang til distrikterne for observatører fra destruktive politiske kræfter.
Frist: Inden den 25.03
Ansvarlige: Den centrale Valgkommission og kredsvalgkommissionerne

4. Stoppe (under forskellige påskud) de private Tv-stationers transmission af reklameindslag for internationale strukturer, som bruges til at skræmme deltagerne i valgprocessen.
Frist: øjeblikkelig
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter og de regionale statsadministrationer

5. Afholde øvelser og workshops i hvert eneste distrikt med deltagelse af de forberedte ledere af distriktskommissionerne.
Frist: inden den 15.03
Ansvarlige: De regionale hovedkvarterer og distriktsadministrationerne

6. Afholde et møde med deltagelse af repræsentanterne for det centrale hovedkvarter og Forsvarsministeriets, Indenrigsministeriets, Kriminalforsorgens, Undervisningsministeriets og Sundhedsministeriets ledere på centralt og regionalt niveau.
Frist: inden den 20.03
Ansvarlige: Blokkens ledelse og de ansvarlige ministerier
Bemærkninger: Undervisningsministeriet fortsætter arbejdet til fordel for SDPU (o). Arbejdet til støtte for blokken "For et samlet Ukraine!" bliver stille og roligt modarbejdet.

7. Afslutte klargøringen af computer-netværket i henhold til den aftale plan
Frist: inden den 15.03
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter
Bemærkninger: Man har endnu ikke løst problemet med betaling for det regionale netværk i overensstemmelse med det aftalte overslag.

8. Sikre en teknologisk kløft i den elektroniske stemmeoptælling på indtil 2 timer med henblik på en detaljeret præcisering af resultaterne (om nødvendigt skal man have 5-7 timer at gøre godt med)
Frist: indtil 20.03
Ansvarlige: Den centrale Valgkommission, kredskommissionerne og de regionale statsadministrationer
Bemærkninger: det er nødvendigt i samarbejde med ledelsen og det tekniske personale i Den centrale Valgkommission at udarbejde og afstemme listen over årsager med den teknologiske forsyning.

9. Sikre offentliggørelse af valgets forudsagte resultater (førende institutioners meningsmålinger) i centrale og regionale massemedier.
Frist: inden den 15.03
Ansvarlige: Det centrale og de regionale hovedkvarterer

10. Den 1-2.04 skal man sørge for en udstrakt offentliggørelse af førende meningsmålingstjenesters ekspres-undersøgelser, som bliver gennemført umiddelbart på valgdagen den 31. marts for at bekræfte valgresultatet.
Frist: 31.03 - 2.04
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter

11. Sikre en rettidig udbetaling af offentlige lønninger, pensioner og stipendier samt andre overførsler for februar.
Frist: til den fastsatte frist
Ansvarlige: Regeringen og de regionale statsadministrationer

12. Sikre en hård overholdelse af planerne om en omdeling af blokkens agitationsmateriale og afholdelse af møder.
Frist: konstant
Ansvarlige: Lederne af hovedkvarterer på alle niveauer.
Bemærkninger: I Kyiv, Mykolajiv og Odesa samt i regionerne Luhansk, Ternopil og Ivano-Frankivsk befinder al trykt materiale sig på lager.

II NEUTRALISERING AF DESTRUKTIVE KRÆFTER

1. Gennemføre en udelukkelse af odiøse kandidater til deputerede (såvel fra partilister som i enkeltmandskredse) i henhold til resultaterne af skattevæsnets undersøgelser af skattedeklarationerne. En liste over mulige kandidater vedlægges.
Frist: inden den 20.03
Ansvarlige: Skattevæsnet, Den centrale Valgkommission og kredskommissionerne
Bemærkninger: For objektivitetens skyld er det nødvendigt at gennemføre en udelukkelse af en række kandidater blandt "de allierede" og, muligvis også nogle uvælgelige kandidater fra "ZaJEdU!".

2. Få vendt tendensen til beskyldninger fra alle sider mod blokken for overtrædelse af valglovgivningen. Udarbejde en bred liste over oppositionens overtrædelse af valglovgivningen og sende den til Den centrale Valgkommission, dommere, ambassader og internationale strukturer på vegne af borgerorganisationer og partier.
Frist: inden den 20.03
Ansvarlige: Lederne af hovedkvarterer på alle niveauer.
Bemærkninger: De allerede udarbejdede materialer er tilstrækkelige til at fjerne SPU og Julia Tymoshenkos blok. Informationen om enkeltmandskredsene er i listen over kandidater til udelukkelse.

3. Gå over fra passive (fortielsestaktikken bliver ikke ført ud i livet og giver ikke resultater) til aktive handlinger med hensyn til at afdække de sande ansigter hos lederne af de destruktive kræfter i massemedierne.
Herunder:

3.1 O. Moroz
- udarbejde materiale til Den centrale Valgkommissions beslutning om en mulig udelukkelse af O. Moroz fra valget med garanti mod omdstødelse ved domstolene.
Frist: inden den 5.03
Ansvarlige: Det centrale hovedkvarter, Den centrale Valgkommission
Bemærkninger: Såfremt det bliver truffet en afgørelse om at udelukke repræsentanter for oppositionen fra valget, bør man først og fremmest udelukke O. Moroz, idet en blamering af Ju. Tymoshenko er mere virksom og nemmere rent teknisk.
- bruge hans taler og indlæg samt publikationer til at rejse tiltaler efter straffeloven for lovovertrædelser og vanhelligelse af landet og dets ledelse.
Frist: inden den 15.03
Udøvere: Det centrale [valg]hovedkvarter og Rigsadvokaturen
- producere en film om Moroz' sande ansigt (attentatet mod Vitrenko, forbindelser til Lazarenko, afstemningerne, misbrugene under hans formandsskab for Verkhovna Rada o.s.v.)
Frist: 20-30.03
Udøvere: UT-1, Inter, 1+1(?), regionalt Tv
Bemærkninger: Filmens fortælling skal offentliggøres i regionale massemedier

3.2 Ju. Tymoshenko
- sikre, at der rejses nye tiltaler for overtrædelse af straffeloven mod Tymoshenko og medlemmer af hendes familie (rigsadvokaturen bør handle og ikke retfærdiggøre sig selv)
Frist: inden 20.03
Ansvarlige: Rigsadvokaturen
- afholdelse af stort anlagte pressekonferencer i statsadvokaturen med reelle resultater af efterforskningen (banken "Slavjanskyj", JEESU, Lazarenko o.s.v.). En klar oversigt over de tab, som staten er blevet påført svarende til et beløb i form af pensioner, lønninger m.v.
Frist: 14.03-25.03
Ansvalige: Rigsadvokaturen og Det centrale hovedkvarter.
Bemærkninger: Rigsadvokaturens hovederklæringer skal komme 20-25.03
- sikre en retskendelse om fornyelse af indskrænkning af bevægelsesfriheden og genoptagelse af efterforskningen.
Frist: inden den 14.03
Ansvarlige: Justitsministeriet og Rigsadvokaturen
Bemærkninger: Neutralisere V.Bojkos indflydelse via O.Omeltjenko
- producere og forevise en film om Tymoshenko. Lægge hovedvægten i manuskriptet på Tymoshenkos og Lazarenkos personlige relationer (det tekniske arbejde med at sammenklippe og producere de nødvendige intime momenter kan gøres i løbet af 2-3 dage.)
Frist: 25-30.03
Ansvarlig: Den analytiske gruppe, UT-1, ICTV, Inter
Bemærkninger: En lignende film klar til forevisning findes hos SDPU (o), men kræver visse korrektioner. Der er brug for at afstemme det på lederplan.

4. Neutralisere finansieringskilderne til den radikale oppositions valgfonde, rejse tiltale vedrørende ulovlige finansieringskilder. Såfremt der foreligger tilstrækkeligt med materiale, skal der tages initiativ til udelukkelse fra valget.
Frist: inden den 25.03
Ansvarlige: Skattevæsnet, Indenrigsministeriet og SBU

5. Gennemføre en bearbejdelse af dommere og sikre indsamling af materiale på enkeltmandskredsene, hvor repræsentanter for de destruktive kræfter kan vinde, med henblik på at underkende resultaterne i disse kredse (der er udarbejdet en liste over problematiske kredse). Lignende materialer med hensyn til borgmestervalg.
Frist: inden den 30.03
Ansvarlige: Justitsministeriet

Kilde: UP
 

18.03.02. To kendte oppositionelle udelukket fra valget

Den centrale valgkommission (CVK) besluttede på sit møde i fredags at underkende registreringen af 19 kandidater til parlamentet fra "Julia Tymoshenkos blok", herunder Stepan Khmara, skriver UP. Khmara er kendt som en af landets mest indædte kritikere af Kutjma og opnåede af samme grund ikke valg i 1998.
    CVKs begrundelse for afvisningen af de 19 kandidater er forekomsten af "væsentlige uoverensstemmelser i de dokumenter, som de har indsendt til skattevæsnet". Udover Khmara omfatter CVKs beslutning mindre kendte navne på "Julia Tymoshenkos blok"s opstillingliste.
    Samme dag besluttede CVK at underkende registreringen af partiet "Jabluko"s frontfigur, Mykhajlo Brodsky, der er kendt som en af de mest åbenmundede radikale oppositionsfolk i parlamentet og tidligere medlem af Lazarenkos "Hromada". Samme skæbne overgik nr. 2 på "Jabluko"s liste, Viktor Tjajka.
    "Jabluko" meddelte i lørdags, at man inden mandag vil kære CVKs beslutning til Højesteret. "Vi vil enten anke CVKs beslutning eller skatteorganernes beslutning, og muligvis begge dele", - sagde partiets PR-direktør Oleg Medvedev lørdag til Interfaks-Ukrajina. Han sagde, at "Jabluko" havde været forberedt på denne "provokation" længe, og derfor havde "styrket vores stab med højtkvalificerede jurister", som vil forsvare partiets interesser i retten.
    "Jabluko" er ikke i tvivl om, at deres kandidater vil få deres opstillingsret tilbage, fordi "deklarationerne ikke kan anfægtes og er blevet udfyldt ved hjælp af erfarne jurister", - påpegede Medvedev.
    Ifølge talsmanden anser partiet CVKs beslutning for at være et "politisk bestillingsarbejde" fra styrets side, som erkender, at "Jabluko" kan gå hen og blive en seriøs oppositionel kraft i det kommende parlament. Desuden anser man det for at være en hævn fra skattemyndighedernes side.
    Mandag holder "Jabluko"s ledere en pressekonference med temaet "Hvem forfalskede dokumenterne for at udelukke Mykhajlo Brodsky og andre af partiets ledere fra valget, hvordan og hvorfor: planen om at udelukke oppositionelle partier og kandidater fra valget. Andre hemmeligheder om valget og den centrale valgkommission".
 

18.03.02. Riabets: Ingen "døde sjæle" i valget

Formanden for Den centrale valgkommission (CVK), Mykhajlo Riabets, afviser rygter om, at antallet af stemmeberettigede på valglisterne til det forestående valg er blevet forhøjet sammenlignet med bl.a. præsidentvalget i 1999, skriver podrobnosti.
    På et møde i CVK i fredags sagde Mykhajlo Riabets, at der ved præsidentvalget var blevet optaget 37.680.581 stemmeberettigede på valglisterne, mens der ved det forestående valg var blevet optaget 36.802.376 vælgere på valglisterne.
    Torsdag i sidste uge rettede Ukraines socialistiske Parti henvendelse til CVK i forbindelse med, at "den kunstige forhøjelse af antallet af stemmeberettigede vælgere" kunne føre til "misbrug og forfalskning af valgresultatet". SPU påpegede, at "Ukraines befolkning i løbet af de seneste 10 år er faldet fra 50 til 48 millioner borgere". Ifølge socialisternes oplysninger kunne der siden 1998 konstateres en modsatrettet tendens i CVKs data, idet antallet af stemmeberettigede var steget med 729.207 personer: i 1998 udgjorde de stemmeberettigede ukrainske borgere 37.540.092 personer, i 1999 var tallet steget til 37.556.443 og i 2002 yderligere til 38.269.299 personer.
 

18.03.02. Lytvyn afviser lækket dokument som falsum

"Et falsum" var den betegnelse som formanden for præsidentens administration og spidskandidat for blokken "ZaJEdU!" ved parlamentsvalget den 31. marts, Volodymyr Lytvyn, brugte til at beskrive den situationsrapport stilet til ham fra landbrugsminister og formand for "ZaJEdU!" valgstab, Ivan Kyrylenko, som parlamentsmedlem Oleksandr Jeljashkevytj offentliggjorde på en pressekonference i fredags.
    "Det er et falsum fra ende til anden", - understregede Lytvyn på en pressekonference i lørdags, skriver UP. Efter Lytvyns opfattelse vil "der frem til den 31. marts blive hældt endnu mere af den slags sort PR ud", og "der vil komme endnu mere af den slags frem til parlamentets ledelse er blevet udformet".
 

18.03.02. CVK har udelukket i alt 110 kandidater fra at deltage i valget

Den centrale Valgkommission vedtog i sidste uge at fratage i alt 110 kandidater til parlamentsvalget den 31. marts deres opstilling, oplyser UNIAN.
    De vragede kandidater til folkedeputerede fordeler sig på følgende vis:
De Grønne måtte sige farvel til hele 31 kandidater, og partiet har meddelt, at det ikke vil anke afgørelsen. Partiet "Den alukrainske venstre-sammenslutning "Retfærdighed" - 22 kandidater, "Julia Tymoshenkos blok" - 11 kandidater, Ukraines "fornyede" liberale Parti - 8 kandidater, partiet "Jabluko" - 8 kandidater (herunder nr. 1 og 2, red.), Blokken Demokratisk Parti - Demokratisk Union - 7 kandidater, blokken "Jednist" - 7 kandidater, KPU - 7 kandidater, SPU - 5 kandidater, Ukraines parti for rehabilitering af alvorligt syge - 5 kandidater, "ZaJEdU!" - 3 kandidater, blokken "ZUBR" - 3 kandidater, Bondepartiet - 3 kandidater, blokken "Vintergenerationens hold - 2 kandidater, Partiet "Den alukrainske sammenslutning af kristne" - 2 kandidater, Det alukrainske arbejderparti - 1 kandidat, blokken "Det ukrainske Parti og Det alukrainske parti for mellemetnisk forståelse "Ny verden" - 1 kandidat, blokken "Den russiske blok" - 1 kandidat, blokken "Narodnyj Rukh Ukrajiny" - 1 kandidat.
    Samtlige kandidater blev vraget med den begrudelse, at der var konstateret væsentlige uoverensstemmelse mellem de af dem opgivne ejendoms-og indtægtsdeklarationer og skattevæsnets oplysninger.
 

19.03.02. Taras Tjornovil ser ligheder mellem to trafikulykker

Folkedeputeret Taras Tjornovil er ikke i tvivl om, at hans far Vjatjeslav Tjornovils død er blevet planlagt af de samme personer, som stod bag direktøren for "Ukrspetseksport" Valerij Malevs død, oplyser korrespondent.net med henvisning til Interfaks-Ukrajiny, der citerer fra et interview i ugeavisen "Kievskij Telegraf".
    "Hvad angår min fars og direktøren for det statslige selskab som stod for eksport og import af militærproduktion - Valerij Malevs - død, så er jeg ikke i tvivl om, at bagmændene er de samme, og at det med sikkerhed er udført efter samme opskrift", - sagde Tjornovil.
    "I min fars tilfælde blev beslutningen, så vidt jeg ved fra uofficielle kilder, bare først truffet to uger eller ti dage før selve mordet fandt sted, mens den i Valerij Malevs tilfælde blev truffet ca. 16 timer før mordet", - tilføjede Tjornovil.
    For at få sandheden for en dag, skal man Ifølge Tjornovil "have folk fra de ordenshåndhævende myndigheder" til at "løbe den risiko at gå ind i samme program for vidnebeskyttelse som, fx. det amerikanske, og prøve at afgive vidneforklaring". "Mig bekendt findes der personer, der er parate til at give information, men de tvivler på, om nogen herefter vil kunne yde dem den fornødne beskyttelse", - fremhævede han.
    Vjatjeslav Tjornovil omkom i en trafikulykke i marts 1999, mens Valerij Malev døde under lignende omstændigheder den 6. marts 2002.
 

20.03.02. Jusjtjenko går ind for at ophæve immunitet

Lederen af valgforbundet "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko udtalte i går, at både han og alle hans kolleger indenfor blokken [Vores Ukraine] gik ind for at ophæve den parlamentariske immunitet. Ifølge blokkens valghovedkvarter blev denne udtalelse fremsat under mødet med indbyggerne i Dolyna under hans valgturne. "Det er blokken "Vores Ukraines" principielle holdning, og det er en kristen holdning, - fremhævede Viktor Jusjtjenko. - Vi er alle lige overfor Gud og bør alle være lige overfor loven". I det næste parlament vil blokken "Vores Ukraine" gå ind for en ophævelse af den parlamentariske immunitet.
    Viktor Jusjtjenko fortsætter sin valgturne i Ivano-Frankivsk regionen [i Vestukraine]. Efter sin optræden i Dolyna, drager han videre til Kalush. Men i landsbyen Broshniv spærrede de lokale indbyggere vejen og tog imod Viktor Jusjtjenko med en karavaj (et specielt brød bagt til festlige lejligheder) og bad ham om at holde tale i deres landsby, oplyser podrobnosti.
 

20.03.02. 600 udenlandske valgobservatører registreret

Ukraines centrale valgkommission (CVK) har allerede godkendt 592 personer som officielle internationale observatører ved parlamentsvalget, oplyser podrobnosti. Formanden for valgkommissionen, Mykhajlo Riabets, lod på gårsdagens møde forstå, at antallet af udenlandske observatører kunne nå op på 1000 personer inden valget den 31. marts.
    Uanset, at gårsdagens møde i CVK primært drejede sig om oprettelsen af valgdistrikter i udlandet, undgik man ikke skandaler.
    Det ser ud til, at en ny metode er taget i anvendelse; nemlig forsøg på at få udelukket kandidater, som har problemer med deres statsborgerskab. I sidste uge beskyldte Dmytro Ponamartjuk (Bojkos Rukh, red.) Jevhen Tjervonenko (som stiller op for "Vores Ukraine") for at være i besiddelse af et israelsk statsborgerskab. I går mistænkte repræsentanter for "Vores Ukraine" en kandidat for socialistpartiet for slet ikke at være ukrainsk statsborger.
    Deputeret Petro Shejko havde to gange indleveret dokumenter til CVK, som skulle påvise, at kandidat Rudkovskyj har været tiltalt efter straffeloven, at han i lang tid ikke har været bosiddende på den af ham opgivne adresse samt og, at han i det hele taget ikke var ukrainsk statsborger. Det betyder, at han ikke har ret til at stille op. Hvor de to første anklager ikke har kunnet bevises, så findes der allerede fra det forrige parlamentsvalg en beslutning i forhold til socialisternes kandidat, som slår fast, at Rudkovskyj ikke er ukrainsk statsborger. CVK viste sig dog at være i besiddelse af endnu friskere dokumenter på, at kandidaten ikke havde skiftet statsborgerskab eller bopæl.
    Maryna Stavnyjtjuk, medlem af CVK siger: "Vores henvendelse til statsborgersektionen under Ukraines præsident blev besvaret med en bekræftelse af, at Rudkovskyj er ukrainsk statsborger". Herefter fremdrog Rudkovskyj af sin bukselomme det rødbedefarvede ukrainske pas med en trefork som bevis. CVK afviste at udelukke ham fra valget.
    Medlemmerne af CVK forklarede endvidere, at der ikke er noget kriminelt i at have familie siddende i en valgkomite. Ikke engang hvis der er tale om slægtninge til en af de opstillede kandidater.
    Desuden besluttede CVK at forhøje kvoten af de stemmesedler, som skal sendes til de ukrainske repræsentationer i udlandet, med 15%. Begrundelse: man ved ikke med sikkerhed, hvor mange ukrainske statsborgere, der befinder sig rundt om i verden. CVK forklarede, at de statsborgere, som befinder sig i udlandet og gerne vil stemme, ikke behøver at lade sig registrere i det lokale konsulat. For at blive indskrevet på valglisten er det nok at godtgøre, at man opholder sig legalt i det pågældende land, skriver podrobnosti.
 

21.03.02. USAs ambassade afviser påstande i Tv-udsendelse

USAs ambassade i Ukraine udsendte i går (20.3.2002) en pressemeddelelse med følgende indhold:
"Filmen "PR", som blev vist på kanalen ICTV den 16. og 17. marts i år indeholder fejlagtige og vildledende formodninger med hensyn til den amerikanske politiks mål i Ukraine. Vi plejer ikke at kommentere falske beskyldninger, men de uretfærdige anklager som filmen fremsætter, kræver et svar", - hedder det i USAs ambassades erklæring.
    "Relationerne mellem USA og Ukraine har altid bygget på og bygger på et konkret politisk mål: støtten til et uafhængigt, demokratisk og markedsorienteret Ukraine, der er integreret i Det euro-atlantiske fællesskab. Vores støtte er ikke rettet mod særskilte ledere eller blokke. Det valg er det op til det ukrainske folk selv at foretage.
    Den amerikanske hjælp til Ukraine under valget gives på foranledning af den ukrainske regering og er rettet mod at støtte en fri og ærlig valgproces, som giver de ukrainske borgere mulighed for at vælge sine ledere. De forenede Stater støtter ikke enkelte ledere, partier eller blokke gennem så meget som et eneste program.
    Den skriftlige beskrivelse af den amerikanske hjælp under valget og støtten til NGO'er er tilgået Præsidentens administration, Ukraines nationale sikkerheds-og forvarsråd, Ukraines udenrigsministerium, SBU og andre statslige institutioner. Vi er altid parat til at svare på spørgsmål i den forbindelse. Som medlem af OSCE har Ukraine underskrevet og vedtaget OSCEs standarder for demokratiske valg, herunder hvad angår internationale observatører.
    De forenede Stater støtter ikke oppositionelle kræfter eller demonstrationer i Ukraine. Da der i det ukrainske fjernsyn i april 2001 lød ubegrundede beskyldninger om en sådan støtte - de blev gentaget i filmen "PR" - forklarede USAs ambassade straks, at USAs repræsentanter holder øje med de politiske begivenheder i Ukraine i overensstemmelse med Geneve-konventionen, og for at danne sig et billede af situationen med henblik på at være i stand til at informere de amerikanske borgere om eksistensen af trusler.
    Efter de ubegrundede beskyldninger i 2001 analyserede USAs ambassade sin belysning af disse begivenheder sammen med Præsidentens administration, Ukraines nationale sikkerheds-og forsvarsråd, udenrigsministeriet og SBU og besvarede deres spørgsmål.
    Et blomstrende, stabilt og uafhængigt Ukraine er det, der bedst svarer til såvel Ukraines som USAs interesse. Erfaringen i hele verden har bevist, at den slags stater er mest livsduelige i åbne, konkurrencedygtige markedsdemokratier, hvor borgerne vælger ledere, som står til ansvar for dem. Den politiske intrige bør ikke spille nogen som helst rolle i fremmet af ukrainske eller amerikanske nøgleinteresser", hedder det USAs ambassade erklæring, oplyser UP.
 

21.03.02. Tymoshenkos blok frygter udelukkelse fra valget

Lederen af Julia Tymoshenkos bloks valgstab, folkedeputeret Oleksandr Turtjynov, hævdede på en pressekonference i går, at præsidentens administration meget snart vil få en beslutning igennem, der fratager Julia Tymoshenkos Blok registreringen som opstillingsberettiget til parlamentsvalget. Mekanismen er ifølge Turtjynov allerede udarbejdet, og der er indgået en aftale med den relevante domstol og ledelsen af Den centrale Valgkommission, oplyser podrobnosti.
    I den erklæring, som blokken delte rundt under pressekonferencen, hed det, at den formelle begrundelse for ovennævnte beslutning vil være "overtrædelser under agitationskampagnen".
    Ifølge Oleksandr Turtjynov har Tymoshenkos bloks tilslutning i meningsmålingerne været voksende, men da folkedeputeret Oleksandr Jeljashkevytj offentliggjorde den hemmelige plan om en forfalskning af valget, blev planen korrigeret, og beslutningen om at fjerne Tymoshenkos blok blev truffet. Turtjynov tilføjede, at blokkens repræsentanter havde modtaget de seneste oplysninger om morgenen "fra kilder tæt på præsidentens administration".
    Turtjynov oplyste, at styret vil tage samme koncept i anvendelse som blev brugt, da man strøg Tymoshenko-blokkens kandidat ved borgmestervalget i Kirovohrad, Valerij Kaltjenko, fra opstillingen under henvisning til overtræk på valgfonden. Turtjynov understregede, at beslutningen om at udelukke Tymoshenko-blokken fra valget vil blive truffet på grundlag af en domstolsafgørelse, idet lokaldomstoles kendelser ifølge gældende ukrainske lovgivning ikke kan ankes. Hvis en domstol således træffer denne beslutning, så får Den centrale Valgkommission en formel anledning til at fjerne blokken fra valget.
    Repræsentanter for Tymoshenkos blok formoder, at begrundelsen for en sådan kendelse også kunne være udgivelsen for nogle måneder siden af bogen "Ordren der slog fejl" (det er ikke en bog om den bilulykke, som Julia Tymoshenko kom ud for). Bogen handler om Julia Tymoshenkos liv. Blokken "kunne blive beskyldt for, at den omtalte bog blev finansieret af midler fra valgfonden", men i virkeligheden havde "Julia Tymoshenkos blok ingen relation til den omtalte bog, da den blev udgivet af en privat virksomhed", sagde Turtjynov ifølge podrobnosti.
 

21.03.02. Hratjs politiske fremtid bliver afgjort den 27.03.

Onsdag omstødte Dommerkollegiet under Krims appeldomstols dommerforsamling under Ivan Koroljkovs ledelse Simferopols centrale byrets afslag af Leonid Hratjs klage.
    Hratj havde appeleret byrettens afgørelse, som havde udelukket ham fra at deltage i valget til Krims parlament Verkhovna Rada. Den 27. marts skal der afholdes en høring, hvor parterne skal forelægge  materialer vedrørende appellen, skriver UP.
    Formanden for Krims valgkomission, Ivan Poljakov, sagde, at dagens afgørelse vidnede om, at Leonid Hratj fortsat er kandidat til Krims parlament, eftersom Simferopols centrale byrets afgørelse ikke var trådt i kraft. Ifølge Poljakov er Dommerkollegiet den 27. marts i sin gode ret til at underkende byrettens kendelse om at udelukke Hratj fra valget. Han tilføjede, at efternavnet "Hratj" nu ville blive indskrevet i stemmesedlen, og hvis der den 27. marts ikke bliver truffet den forventede afgørelse, vil man fjerne hans efternavn fra stemmesedlen.
 

22.03.02. Kongressen opfodrer Ukraine til frie og ærlige valg

Repræsentanternes Hus i USAs Kongres vedtog onsdag ukrainsk tid en resolution, som opfordrer Ukraines regering til at sikre en demokratisk, gennemskuelig og retfærdig valghandling under parlamentsvalget den 31. marts. Resolutionsforslaget var blevet fremsat i februar af Louisa Slaughter sammen med Joseph Hophel og Christopher Smith, oplyser UP med henvisning til Interfaks-Ukrajina.
    "Frie og ærlige valg er grundlaget for demokrati", citerer pressesekretær Steve Adamski kongresmedlem Slaughter. "Ukraines ledelse bør demonstrere sit folk og omverdenen, at regeringen er alvorligt indstillet på reformer".
    Resultatet af det forestående valg, som er det tredje efter uafhængigheden, vil som mange venter vise, hvorvidt Ukraine fortsætter med at implementere demokratiske reformer. Resolutionen skal vise Ukraines regering, at USAs Kongres holder et vågent øje med den parlamentariske proces, og ikke kun er fokuseret på valgdagen.
    Resolutionen opfordrer bl.a. Ukraines regering til fuldt ud at følge den valglov, som præsidenten har underskrevet. Resolutionen opfordrer desuden Ukraines regering til at opfylde sine forpligtelser i forhold til afholdelsen af demokratiske valg og give de indenlandske og udenlandske observatører en uhindret adgang til valgprocessen.
    På mødet fremlagde senator Ben Campbell en tilsvarende resolution fra USAs Senat.
    Ifølge den endelige rapport fra kontoret for demokratiske institutioner og menneskeretigheder under OSCE blev præsidentvalget i 1999 overskygget af overtrædelser af den ukrainske valglov og levede på mange punkter ikke op til OSCEs valgkriterier. Louisa Slaughter er bekymret over, at de samme overtrædelser vil kunne iagttages ved parlamentsvalget 2002.
    De to sidste rapporter fra Ukraines vælgerkomite har demonstreret talrige overtrædelser under valgprocessen.
 

22.03.02. Kritisk Kongres-resolution vedtaget enstemmigt

Tirsdag den 19. marts vedtog Repræsentanternes Hus under USAs Kongres en resolution omkring det ukrainske parlamentsvalg under overskriften "Ukraines regering opfordres til at sikre en demokratisk, gennemskuelig og retfærdig valgproces". Kongresmedlem Louisa Slaughter havde taget initiativ til resolutionen, og hendes initiativ blev bakket op (medsponsoreret, red.) af kongresmedlemmerne Joseph Haphel og Christopher Smith, oplyser UP.
    Resolution blev vedtaget i en bemærkelsesværdig enstemmighed: 480 deputerede mod 1 og i løbet af forholdsvis kort tid; nemlig syv uger. Det er værd at nævne, at flertallet af de resolutioner som bliver fremlagt i Huset aldrig kommer til afstemning. Den eneste "opposition" var Ron Paul, kongresmedlem fra Texas, som stemte imod.
    "Ukraine har modtaget millioner af dollars i støtte fra De forenede Stater, - sagde kongresmedlem Paul i sit indlæg. - Alene i finansåret 2002 er der blevet afsat 154 millioner dollars. Og efter alle de penge, som vi nu får vi nu at vide er blevet brugt til at udvikle demokratiet, mere end 10 år efter Sovjetunionens opløsning, får vi nu at vide i denne her resolution, at Ukraine kun har gjort meget få fremskridt, om overhovedet nogen, på vej mod at skabe et demokratisk politisk system".
    Derved sluttede diskussionen. Alle andre talere insisterede på vigtigheden af og nødvendigheden af at vedtage resolutionen nu. Under udvalgsarbejdet var visse af dokumentets dele blevet ændret, men alligevel svarer det for 95% vedkommende til det forslag, som UP offentliggjorde i midten af sidste måned. På trods af den ukrainske ambassades pres og Ron Pauls synspunkt bevarede resolutionen alle de væsentligste anmærkninger: om brugen af den administrative ressource, den uopklarede Gongadze-sag, forfølgelsen af de oppositionelle massemedier m.v.
    UP bad Orest Deychakivsky, der er rådgiver for USAs Kongres' udvalg for sikkerhed og samarbejde i Europa om at kommentere begivenheden. Helsinki Kommissionen, som dette udvalg populært kaldes, har stået i forreste række under fremlæggelsen, gennemgangen af og afstemningen om resolutionen. Dens formand - den indflydelsesrige republikanske kongresmedlem Christopher Smith - var en af medsponsorerne på dokumentet.
    UP: Hvad er forklaringen på denne resolution? Hvorfor er USAs Kongres principielt optaget af det ukrainske valg?
    Deychakivsky: USAs Kongres' interesse for Ukraine er ikke opstået i går. Kongressen begyndte at interessere sig for de ukrainske forhold længe før Ukraine blev en uafhængig stat. Der er blevet vedtaget mange forskellige resolutioner, opfordringer til løsladelse af politiske fanger tilbage i sovjet-Ukraines tid samt undertrykkelser af de ukrainske kirker og vedrørende Tjornobyl.
    Efter Ukraines uafhængighedsdeklaration kom landet temmelig hurtigt op på en tredjeplads i verden med hensyn til størrelsen af den amerikanske internationale bistand. Men de senere års begivenheder: mordet på Georgij Gongadze, korruptionen, intimideringen og forfølgelsen af den uafhængige presse har medført, at selv de kongresmedlemmer, som har gjort meget for Ukraine og er dens oprigtige venner, er blevet skuffede over det ukrainske styre.
    For nærværende bringer visse massemedier mærkelige fantasifortællinger om, at der eksisterer en eller anden hemmelig sammensværgelse mod Ukraine fra Amerikas side. Man tegner et dystert billede af den amerikanske indflydelse på ukrainske anliggender. Alt dette får betegnelsen "Brzezinskis plan" eller noget i den stil.
    I virkeligheden findes der ikke nogen sammensværgelse. Årsagerne til den amerikanske interesse for Ukraine er meget mere simple. Vi mener, at dette valg bliver en demonstration af, om Ukraine vil fortsatte demokratiseringen eller ej. Vi mener, at det ukrainske styre bør bevise en hengivenhed overfor demokratiets principper ikke mindst taget i betragtning af, at dette styres repræsentanter konstant taler om integration i Europa. Hvis Kongressen ikke havde bekymret sig om Ukraine, havde denne resolution ikke set dagens lys. Det er det, der er hovedårsagen til interessen for det ukrainske valg og ikke alle mulige luftkasteller.
    UP: 408 kongresmedlemmer stemte for resolutionen. Fandtes der overhovedet ikke nogen alternative synspunkter?
     Deychakivsky: Der fandtes naturligvis forskellige synspunkter, især under diskussionen mellem Europaudvalget og Udenrigsudvalget. Først blev resolutionen drøftet dér. Der blev gjort forsøg på at blødgøre den del, hvor Gongadze og efterforskningen af mordene på andre journalister bliver omtalt. Men det var forgæves.
     UP: Kongresmedlem Smith erklærede, at den ukrainske ambassade ikke alene gik imod omtalen af Gongadzes navn i teksten, men var imod resolutionen som helhed. Hvad er Deres kommentar?
    Deychakivsky: Jeg kunne godt fornemme, at visse personer på ambassaden ikke brød sig om resolutionen. Det kan jeg sagtens forstå. Som bekendt, kunne Ukraines præsident ikke lide denne resolution, hvilket han gav udtryk for overfor USAs tidligere udenrigsminister Madeleine Albright. Ambassaden gør bare det, som den får besked på fra Kyiv. Vi kritiserer de seneste begivenheder i Ukraine, fordi Ukraine på eget initiativ har underskrevet OSCEs forpligtelser.
    UP: Visse ukrainske politikere betragter resolutionen som indblanding i Ukraines indre anliggender. Hvad mener De?
    Deychakivsky: Det minder mig om sovjettiden, da Sovjetunionen beskyldte de internationale organisationer for indblanding hver eneste gang, landet blev taget i overtrædelser af menneskerettighederne. Efter min opfattelse er der tale om en ret primitiv tankegang. Til syvende og sidst bøjede Sovjetunionen sig for den logik, at medlemmer af OSCE kan rejse spørgsmålet om andre OSCE-deltageres overtrædelser af OSCE-aftaler. Det skete i september 1999 på OSCEs Moskva-konference. Ukraine er ganske enkelt nødt til at overholde de aftaler, man har underskrevet.
 

22.03.02. Udtalelser fra ambassadør kommer bag på Jusjtjenko

Lederen af valgforbundet "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, er overrasket over, at "de partier der støtter styret nu stiller op på en række for at lede efter udenlandske advokater". "Det ser jeg som et  signal, - sagde Jusjtjenko under en pressekonference på Tjernovtsys maskinfabrik den 21. marts, skriver UP.
    "Sandsynligvis er der tale om, at disse politiske kræfter efter at have udtømt de indre ressourcer som er nødvendige for den videre udvikling, opfordrer advokaterne til at omtale det ukrainske valg i en korrekt eller ukorrekt form".
    Jusjtjenko er overrasket over udtalelsen fra Ruslands ambassadør i Ukraine, Viktor Tjernomyrdin, der var møntet på hans blok. "For ikke så længe siden talte vi sammen i tre timer, sagde han, - og de ting, som vi drøftede, stillede den russiske ambassadør sig forstående overfor. Jeg var overbevist om, at vi havde haft en åbenhjertig og oprigtig samtale".
    Jusjtjenko påpegede endnu en gang, at blokken "Vores Ukraine" "har gået ind for, går ind for og vil gå ind for udviklingen af ligeberettigede relationer med Rusland". Han mener, at en undervurdering af Ruslands rolle i forhold vores stat ville være "en kæmpe økonomisk og politisk fejltagelse". Rusland er ikke alene vores nabo, men et vigtigt område for udviklingen af det ukrainske økonomiske marked".
    Jusjtjenko understregede, at Ukraine og Rusland sammen har "et kæmpe stykke fælles og svær historie". Og det taler for sig selv. Derfor bør relationerne være stabile, dynamiske og venskabelige".
    Lederen af "Vores Ukraine" mindede om, at Ruslands præsident Vladimir Putin fornylig havde sagt, at valgresultatet i Ukraine ikke vil influere på de ukrainsk-russiske relationer. "Visse russiske embedsmænds udtalelser er kommet efter deres præsidentens udtalelser - og det er noget, som det ukrainske udenrigsministerium skal arbejde med", - sagde han. Efter Jusjtjenkos opfattelse bliver den slags udtalelser af almindelige borgere opfattet som en fornærmelse, fordi der er tale om Ukraines interne anliggender.
    "Jeg vil helst ikke have, at nogen skal komme og fortælle den ukrainske borger, hvem hans skal stemme for, især fra udlandet, - sagde Jusjtjenko. "Det er udelukkende den ukrainske borgers ret".
    Han understregede i den forbindelse, at "Vores Ukraine" vil gå ind for afbalancerede relationer til Rusland, for ligeberettigelse og gensidig forståelse.
 

23.03.02. Jusjtjenko tror, at der findes en plan for valgsvindel

Lederen af valgforbundet "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, vil ikke udelukke, at det dokument som blev offentliggjort af formanden for Verkhovna Radas undersøgelsesudvalg til sikring af borgernes vælgerrettigheder, Oleksandr Jeljashkevytj, og som angiveligt beviser, at Ukraines præsidents administration har udarbejdet en hemmelig drejebog for forfalskningen af valgkampen, rent faktisk findes.
    Under sit besøg i forgårs i Tjernovtsi sagde Viktor Jusjtjenko: "det, at en sådan slagplan er udarbejdet, er ikke noget nyt for mig". Derfor bør man efter hans opfattelse ikke bringe ordet "drejebog" i citationstegn, - skriver podrobnosti.
    Viktor Jusjtjenko tilføjede, at valgblokken "Vores Ukraine" er i besiddelse af alvorlig konfidentiel information om, "hvad der i virkeligheden foregår, og hvad det er for direktiver Den centrale Valgkommission fører ud i livet", men "vi kan i dag ikke svigte de anstændige mennesker", som har fortalt os det. For hver dag der går, går det mere og mere op for mig, hvad Stalins princip indebærer - "det afgørende er ikke, hvordan man stemmer, det afgørende er, hvem der tæller stemmerne op", - beklagede lederen af "Vores Ukraine".
    Den 15. marts offentliggjorde formand for Verkhovna Radas udvalg til sikring af borgernes vælgerrettigheder, folkedeputeret Oleksandr Jeljashekevytj, et fortroligt notat om, at ledelsen af blokken "ZaJEdU!" planlægger at arrangere en omfattende forfalskning af resultatet af parlamentsvalget 2002 og pression mod lederne af "Vores Ukraine", blokken "Julia Tymoshenko" og Ukraines socialistiske Parti, oplyser podrobnosti med henvisning UNIAN.
 

23.02.02. Kutjma står uforstående overfor Kongres-resolution

Ukraines præsident Leonid Kutjma betegnede det som "uden fortilfælde", at Repræsentanternes Hus i USA har vedtaget en resolution, som opfordrer det ukrainske styre til at sikre et ærligt valg. På en pressekonference i byen Artemivsk i Donetsk-regionen gav Kutjma udtryk for en forbløffelse over vedtagelsen af denne resolution, idet han påpegede, at "økonomien og demokratiet i Ukraine er under udvikling", oplyser Interfaks-Ukrajina ifølge korrespondent.net.
    Kutjma sagde, at "han agter at studere den ukrainske offentligheds reaktion" på denne resolution. "Enten er vi en nation eller en stat eller også er vi en fodboldbane for strategiske partnere", - sagde Kutjma. Præsidenten mener, at ukrainerne og især de ukrainske politikere "bør have deres egen stolthed", og lade være med at blamere staten udenfor dens grænser. Kutjma sagde endvidere, at vedtagelsen af resolutionen vil give anledning til en undersøgelse i det ukrainske udenrigsministerium.
    Repræsentanternes Hus i USA vedtog forleden dag en resolution, hvori det ukrainske styre opfordredes til at sikre afholdelsen af retfærdige, gennemskuelige og frie valg.
 

23.03.02. Symonenko fordømmer Kongres-resolution

Lederen af Ukraines kommunistparti, Petro Symonenko, betegnede den resolution om nødvendigheden af et demokratisk valg i Ukraine, som USAs Kongres vedtog forleden, som "en populistisk erklæring". "Det er en grov indblanding i Ukraines indre anliggender", - sagde Symonenko ifølge Interfaks- Ukrajina.
    Symonenko mindede desuden om kommunisternes krav om at erklære USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pasqual, for "persona non grata". "Der er ingen regioner, hvor USA har bevist, at de ønsker afholdelsen af et demokratisk valg. De blandede sig kynisk i valget i Jugoslavien og forsøgte at gøre det samme i nabolandet Hviderusland. I dag udøver de pression mod den offentlige mening i Moldova", - er Symonenko citeret for ifølge korrespondent.net.
 

23.03.02. Kutjma usikker med hensyn til parlamentsflertal

Ukraines præsident, Leonid Kutjma, er ikke sikker på, at det vil lykkes at danne et arbejdsdygtigt og stabilt flertal i det kommende parlament. "Ikke engang en begravelsesforretning kan give garantier nu om dage, så jeg er ikke sikker på, at flertallet bliver til noget", - sagde præsidenten i byen Artemovsk i Donetsk-regionen, oplyser Interfaks-Ukrajina ifølge korrespondent.net.
    Kutjma understregede, at folk efter hans mening "endnu ikke har fået øjnene op for Verkhovna Radas betydning". Han sagde, at de politiske partier og fraktioner i parlamentet arbejder uden reel samordning og "aldrig indgår aftaler". "De indgår kun aftaler, når det gælder om at stikke en kæp i hjulet på præsidenten", - tilføjede han.
    Endvidere fremhævede Kutjma, at han godt kunne tænke sig at bære præsidentens stol ud af parlamentet, hvis det nye parlament blive ligesom det gamle. "Så vil jeg anmode om at få den båret ud, fordi der er nogen, der sætter sig ned i det, selvom de egentlig burde sidde et andet sted".

Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester