30.04.03. Ny amerikansk ambassadør i Ukraine ankommer til sommer
30.04.03. Ukraine's Social Democratic Party-united in crisis
30.04.03. Mellem 2 og 7 millioner ukrainere er fremmedarbejdere i udlandet (eng.)
Ingen nyheder i dag p.a. Påskeferie i Ukraine
28.04.03.
Hver anden ukrainer tror, at Kutjma er ude på at forlænge sin embedsperiode
28.04.03. 51,9% af ukrainerne har overhovedet ingen tillid til præsidenten
28.04.03. Ukraine advaret om at bruge prestige-projekt til transport af russisk olie (eng.)
25.04.03.
Kutjma har bedt rigsadvokaten om at stoppe sagerne mod kritiske medier
25.04.03. Kutjma giver UP "og lignende" skylden for befolkningens rekordlave tillid til ham
25.04.03. Kutjma lover folkeafstemning efter parlamentets godkendelse af forfatningsændringer
25.04.03. USA anmoder Ukraines anklagemyndighed om indrejsetilladelse til Lazarenko
24.04.03. SBU vil offentliggøre flere hemmelige dokumenter fra KGB-tiden
24.04.03. USA anerkender Kutjma som legitim og folkevalgt præsident
24.04.03.
74% af ukrainerne nærer mistillid til præsident Kutjma
23.04.03. USA har ikke haft tid til at se på kameramands død i Bagdad
23.04.03. The policy of the USA and Russia toward Ukraine: a comparative evaluation
23.04.03. Ukrainian parliamentary opposition changes position
23.04.03. "Good News from Ukraine" - Serhij Vasyljevs seneste påfund
22.04.03. Ukraine offentliggør hidtil hemmelige Tjornoby-dokumenter
22.04.03. Tomenko regner med tre mulige datoer for folkeafstemningen
20.04.03. Donetsk-klanen og Janukovytj sætter sig tungt på Regionernes parti
20.04.03. Problemet med ytringsfriheden i Ukraine afgørende for Europarådet
20.04.03. Jusjtjenko: vi lever i et land med et bandit-styre
20.04.03. Ukrainsk Tv klippede i Kutjmas årlige tale til Verkhovna Rada
20.04.03. Kutjma vil ikke udelukke, at Janukovytj kan blive den næste præsident
18.04.03. Kutjma holdt korte møder med flere europæiske ledere i Athen
18.04.03. Regeringens program vedtagtet, lov om forholdstalsvalg ikke vedtaget
17.04.03.
Internationalt journalistforbund udsender rapport om forholdene for journalister i Ukraine
17.04.03. Fortsat vækst i det ukrainske BNP
17.04.03. Pendlere angriber polsk grænsestation
16.04.03. Kutjmas årlige tale til Ukraine parlament afbrudt flere gange
16.04.03. Melnitjenko vil offentliggøre materialer om valgsvindel under folkeafstemningen

16.04.03. Melnitjenko vil offentliggøre materialer om valgsvindel under folkeafstemningen

Præsident Kutjmas tidligere livvagt major Mykola Melnitjenko og den tidligere deputerede Oleksandr Jeljashkevytj, som i øjeblikket befinder sig i USA, er i gang med at forberede offentliggørelsen af "de vigtigste valgsvindel-metoder, som bruges i Ukraine i forbindelse med valg og folkeafstemninger", oplyser deputeret Mykola Tomenko.
    Han har fornylig været i Washington, hvor han har holdt møder med den tidligere livvagt og den tidligere deputerede.
    Dokumentet, som Melnitjenko og Jeljashkevytj planlægger at offentliggøre, omhandler desuden "den administrative ressources indflydelse og den tvivlsomme procedure for stemmeoptælling, når valgdeltagelsen når op på 101-102%". En sådan situation havde man eksempelvis i Zakarpatska-regionen.
    Dokumentet bliver offentliggjort på ukrainsk og engelsk, oplyser "Vores Ukraines" pressetjeneste.
    Oplysningerne om valgsvindel under folkeafstemningen (i 2000, red.) bliver offentliggjort med henblik på at drøfte præsidentens forslag til at afholde folkeafstemning, hvis resultat skal have en direkte lovgivningskraft.
    "Styret kan legalisere sine lovforslag gennem at spekulere i, at folkeafstemningen har en direkte lovgivningskraft. For ingen er i tvivl om, at der har fundet valgsvindel sted under valg og folkeafstemninger i Ukraine", hedder det i pressetjenestens meddelelse. UP.

16.04.03. Kutjmas årlige tale til Ukraine parlament afbrudt flere gange

Tirsdag den 15. april holdt Ukraines præsident Leonid Kutjma sin årlige tale til de folkedeputerede i Verkhovna Rada. I år var præsidentens tale koncentreret om Ukraines indenrigspolitiske og udenrigspolitiske udvikling i løbet af 2002.
    Præsidenten indledte sin tale med endnu en gang at redegøre for de forfatningsinitiativer og forslag til politiske reformer, som han har fremsat.
    Ifølge ham er reformens strategiske mål at skabe en politisk system af europæisk tilsnit i Ukraine, hvilket indebærer styrkelsen af statens handlekraft, sikringen af, at den lovgivende og udøvende magtgren handler afstemt og ansvarligt, demokratiseringen af alle sfærer af samfundslivet, konsolideringen af det civile samfund samt skabelsen af de nødvendige betingelser for Ukraines gradvise integration i det europæiske samkvem, oplyser LIGA.
    Han fremhævede desuden i sin tale, at der som følge af reformerne skulle indføres et politiske system, der var effektivt, gennemskueligt og forståeligt for alle borgere, og som ville sikre de økonomiske reformers succes og tydeligt ville fastlægge alle de statslige institutioners og de politiske aktørers beføjelser.
    "Under hensynstagen til de moderne samfundspolitiske realiteter og erfaringen i de udviklede europæiske demokratiske systemer skal den politiske reform sikre Ukraines overgang til en parlamentarisk-præsidentiel republik", - erklærede præsidenten.
    Desuden hilste Leonid Kutjma det velkomment, at oppositionen havde underskrevet et memorandum om enhed og sagde, at de fleste af præsidentens forslag til politisk reform var blevet inkluderet i dette dokument.
    Deputerede fra de fire oppositionelle fraktioner reagerede voldsomt på disse ord, idet de råbte "Kutjma er en løgner!", "Løgn!" og "Skændsel!".      
    Præsidenten foreslog desuden alle de politiske kræfter at afholde en rundbordskonference med henblik på at drøfte dette tema. Præsidenten er sikker på, at
det forslag til en forfatningsreform, som han har fremlagt, skal have en grundig bearbejdning, hvorefter det skal gennem de relevante ekspertvurderinger.
    Kutjma fremhævede desuden, at mange politikere begik en fejl, når de kritiserede den af præsidenten foreslåede landsdækkende folkelige debat om reformerne og undervurderede folkets evne til på egen hånd at finde ud af reformernes indhold. Desuden mente han, at en folkeafstemning, hvis resultat ville have en dikekte lovgivningskraft, var den rigtigste og mest demokratiske måde at løse den slag problemer på.
    Hvad den økonomiske situation angår, fremhævede Kutjma, at den tendens til økonomisk vækst, som var påbegyndt i 2. halvår af 1999, havde fortsatte gennem 2002, og givet resultater.
    Ifølge Kutjma sker der nogle positive kvalitative fremskridt i landets økonomi, den ukrainske økonomis positioner på verdensmarkedet bliver styrket, idet den ukrainske økonomi at dømme ud fra dens objektive parametre er en af de mest åbne på det europæiske kontinent, mens hryvnaen er en af de stærkeste valutaer blandt lande med en overgangsøkonomi, oplyser LIGA.
    Samtidig påpegede Kutjma, at "uanset de positive forandringer blev perioden med stabilitet og vækst i årene 2000-2002 ikke den skelsættende periode i forbedringen af de brede befolkningslags velstand".  
    Præsidenten pegede desuden på den meget udbredte skyggeøkonomi. "Hvor mange årlige taler i træk skal man gentage overfor parlamentet, at det er nødvendigt at føre landet ud af en tilstand af skattemæssig absurditet?", - sagde præsidenten henvendt til de folkedeputerede.
    Statsoverhovedet kom også ind på udenrigspolitiske spørgsmål, idet han fremhævede fordelen og potentialet ved såvel Ukraines integration i de euro-atlantiske strukturer som et tættere samarbejde på det postsovjetiske område indenfor rammerne af SNG.     
    Desuden lovede Leonid Kutjma i sin tale, at han på sin side ville gøre alt for at valget af den nye præsident, som skal finde sted om 1½ år, ville blive gennemført på et civiliseret og demokratisk grundlag og i fuld overensstemmelse med gældende lovgivning. I den forbindelse udtrykte han bekymring for, at "den periode, som er tilbage inden valget, ikke går op i hårde politiske kampe".
   
Ifølge Interfaks-Ukrajina består Ukraines præsidents tale til parlamentet "Om Ukraines indenrigs- og udenrigspolitiske situation i 2002" af 447 sider og fire hovedafsnit: "Landets samfundspolitiske udvikling. Den politiske reforms strategi", "Resultatet af Ukraines socio-økonomiske udvikling i 2002 og opgaverne for 2003", "Tematiske beretninger" samt "Statistiske tabeller".
    De tematiske beretninger er blandt andet helliget prioriteterne i Ukraines teknologiske udvikling, udformningen og realiseringen af den tekniske politik i økonomiens agrare sektor, den demografiske situation, de moderne problemer og perspektiver, Ukraines forhold til Verdenshandelsorganisationen, herunder samarbejdets  mekanismer og socio-økonomiske følger, spørgsmålet om Ukraines euroatlantiske integration, ukrainsk lovgivnings aktuelle tilstand og udsigterne til at tilpasse Ukraines lovgivning til Den europæiske Unions lovgivning.
    De statistiske tabeller indeholder de vigtigste indikatorer for Ukraines socio-økonomiske udvikling, finansielle indikatorer, indikatorer for priser og takster, industri,  investerings- og byggeriaktivitet, transport, indikatorer der vedrører den agrare sektor, institutionelle forandringer og udviklingen af erhvervslivet, energisikringen og energiforsyningen, den udenrigsøkonomiske aktivitet, det videnskabeligt-tekniske potentiale, engros og detajlhandlen, restaurationsbranchen, Ukraines befolkning, dens levevilkår samt miljøbeskyttelse.
    Tabellen indeholder desuden sammenlignelige tal for den økonomiske udvikling i SNG-landene og Den europæiske Union. Korrespondent.net.

17.04.03. Pendlere angriber polsk grænsestation

Forrige nat smadrede en gruppe pendlere fodgængersektionen ved grænseterminalen i Medyka på grænsen mellem Polen og Ukraine. Over 300 personer deltog i angrebet, og flere polske grænsevagter kom til skade som følge af urolighederne. 
    Ifølge RIA-Novosti blev de tilskadekomne polske grænsevagter bragt til hospitalet.
    Ifølge den polske radio var det "en menneskehob af borgere fra to lande, som beskæftigede sig med småhandel i grænseområdet, der i et forsøg på hurtigst muligt at komme ind i Polen fra Ukraine, ødelagde grænsebommen og brød ind i den sektion af terminalen, som betjener den del af grænsepassagen, som foregår til fods".
    Ifølge øjnevidner sparkede folkemængden døre ind, knuste ruder og ødelagde møbler i grænsevagternes betjentstuer. Afslutningsvis antændte uromagerne et bål inde på terminalens område.
    Politiet skred til anholdelse af omkring 100 personer, mens det lykkedes resten at flygte.

Den ikke-sanktionerede småhandel er hovedindtægtskilden for mange af indbyggerne i grænseregionen mellem Polen og Ukraine. Arbejdsløsheden ligger stabilt over de 30% i de tilstødende regioner i begge landene.
    De ukrainske pendlere indfører cigaretter og vodka til Polen og vender hjem med frugt samt konditor- og kødvarer, herunder spæk, som er billigere på den polske side grænsen. Korrespondent.net.

17.04.03. Fortsat vækst i det ukrainske BNP

Ukraines bruttonationalprodukt voksede med 6,6% i marts i forhold til marts 2002. Væksten i BNP udgjorde 7% i løbet af 1. kvartal af 2003, oplyser Ukraines statslige statistiske komite.
    BNP-væksten i januar og februar 2003 var samlet på 7,2%.
    Ifølge den statslige statistiske komite udgjorde det nominelle BNP i januar-marts 2003 48,346 mia. UAH, heraf 17,763 mia. UAH i marts, oplyser Interfaks-Ukrajina.
    De væsentligste stigninger i BNP skete i 1. kvartal 2003 indenfor byggeriet - 18%, gas- og vandudvinding og distribution - 12,7%, den forarbejdende industri - 11,6% samt transport - 7,2%.
    Den kvartalsvise BNP-tilvækst var i 2002: 4,1% i 1. kvartal, 4,7% i 2. kvartal, 4,3% i 3. kvartal og 6,1% i fjerde kvartal.
    I alt voksede Ukraines reelle BNP i løbet af 2002 med 4,1% og i løbet af 2001 med 9,1%.
    Regeringen forudsagde i nationalbudgettet i 2003 en vækst i det reelle BNP i 2003 på 4%; men har siden meddelt, at man overvejer at justere det skøn til 6% takket være realiseringen af sin handlingsplan. Ukraine.ru.

17.04.03. Internationalt journalistforbund udsender rapport om forholdene for journalister i Ukraine

Rapporten kan downloades fra følgende adresse:
http://www.ifj.org/publications/download/ukraine03.pdf

18.04.03. Regeringens program vedtagtet, lov om forholdstalsvalg ikke vedtaget

SDPU (o)s fraktion støtter, at der indføres valg forholdstalsprincippet, at men undlod at stemme om lovforslaget "Om valg af folkedeputerede" efter forholdstalsprincippet "af politiske grunde". Det sagde lederen af SDPU (o)s fraktion, Leonid Kravtjuk, i går.
    Ifølge den tidligere præsident går fraktionen inden for at den politiske reform bliver gennemført samtidigt og mener derfor ikke, at det er hensigtsmæssigt at "rive" enkelte dele af den ud af en samlet kontekst.
    På spørgsmålet om, hvordan han vurderer den manglende overholdelse af aftalerne mellem oppositionsfraktionerne og premierminister Viktor Janukovytj, svarede Leonid Kravtjuk, at det er "oppositionens problem, hvem de har indgået aftaler med og om hvad". Han understregede, at SDPU (o)s fraktion ikke har deltaget i sådanne forhandlinger.
    Den 16. april erklærede lederne af SPU og BJuT, at de oppositionelle fraktioner ville støtte regeringens program til gengæld for vedtagelsen af loven om forholdstalsvalg. SPUs repræsentanter sagde, at Ukraines premierminister Viktor Janukovytj havde sagt under et møde med dem den 16. april, at en del af flertallets deputerede ville afgive deres stemmer til fordel for lovforslaget om valg af folkedeputerede efter forholdstalsprincippet.
    I dag blev regeringen program vedtaget med 335 stemmer. Kun kommunisterne og en del "Vores Ukraine" undlod at stemme. Samtidig lykkedes det ikke parlamentet at få vedtaget lovforslaget om valg af folkedeputerede efter forholdstalsprincippet. Forslaget samlede i løbet af to afstemninger hhv. 217 og 213 stemmer (226 stemmer giver flertal, red.) Et forslag om en 3. afstemning blev senere nedstemt. UNIAN. Podrobnosti.
 

18.04.03. Kutjma holdt korte møder med flere europæiske ledere i Athen

Frankrig vil støtte Ukraine i at blive associeret medlem af Den europæiske Union, oplyste den franske præsident Jacques Chirac.
    "Jeg vil gerne kunne forsikre dem om, at Frankrig støtter den linje, som går ud på, at Ukraine får associeret medlemskab i EU", - meddelte Chirac til den ukrainske præsident Leonid Kutjma under deres møde i Athen i torsdags. Mødet fandt sted indenfor rammerne af Eurounionens konference, oplyste det ukrainske statsoverhoveds pressesekretær, Olena Hromnytska.
    Chirac modtog den ukrainske præsidents invitation til at besøge Ukraine, oplyste pressesekretæren.
    Senere torsdag holdt Kutjma desuden et kort møde med EUs udenrigs-og sikkerhedspolitiske højkommissær Havier Solana. I løbet af mødet drøftede parterne realiseringen af Ukraines bestræbelser på at blive integreret i Europa, styrkelsen af landets forbindelser til EU samt problemet omkring reguleringen af Transdniestr- konflikten, oplyste pressesekretæren.
    Kutjma sagde på konferencen i Athen, at Ukraine ikke har tænkt sig at forcere spørgsmålet om sit medlemskab i Den europæiske Union, men at man gerne vil have en bekræftelse af muligheden for at opnå det medlemskab i fremtiden.
    "Det vigtigste for Ukraine er ikke frister men indhold. Jeg vil gå så langt som til at sige, at Kyiv ikke er interesseret i at forcere spørgsmålet om medlemskabet af EU. I dag er spørgsmålet om at blive medlem af Verdenshandelsorganisationen (WTO) mere aktuelt for os, samt tilpasningen af vores interne lovgivning til EUs standarder", - sagde han.
    Kutjma understregede, at Ukraine hilser alt det velkomment, som tilnærmer landet opnåelsen af status som fuldgyldigt medlem af EU i et langsigtet perspektiv. "Tilsvarende kan vi ikke gå med til noget, som erstatter dette perspektiv", - sagde han.
    Præsidenten påpegede, at Ukraine i den forbindelse hilser forslagene om den asymetriske åbning af markederne, etableringen af en frihandelszone, udbredelsen af alle EUs fire friheder (fri bevægelighed af mennesker, varer, tjenester og kapital) velkommen og ser dem som vigtige etaper i Ukraines fuldgyldige integration i Eurounionen.
    Kutjma udtrykte tilfredshed med, at begge parter konstaterede et markant fremskridt i realiseringen af aftalen om partnerskab om samarbejde mellem Ukraine og EU.
    "Vores europæiske partnere kan også fremover regne med Ukraine indenfor dens aktive deltagelse i de fredsskabende operationer, samarbejde og støtte indenfor fælles udenrigs-og sikkerhedspolitik samt samarbejdet indenfor justitsvæsen og indenrigsanliggender", - understregede han.
    Præsidenten hilste på Ukraines vegne den nuværende udvidelse af EU velkommen og betegnede den som et væsentligt skridt i retning af skabelsen af "et forenet Europa".
    Han påpegede, at Ukraine hilser udbredelsen af Eurokommissionens Kommunikation til alle lande, som grænser op til EU, velkommen.
    Præsidentens pressetjeneste oplyste, at Kutjma torsdag mødtes med Europakommissionens præsident, Romano Prodi.
    På et møde onsdag med Rumæniens præsident Ion Illescu udtalte samtaleparterne sig til fordel for nødvendigheden af at forberede sig til underskrivelsen af en aftale om den ukrainsk-rumænske grænse.
    Samme dag analyserede Kutjma og Italiens premierminister Silvio Berlusconi på deres møde resultatet af den ukrainske leders besøg i Italien i november sidste år. Berlusconi gav udtrykt for, at han var parat til at besøge Ukraine i oktober i år. Han støttede desuden Ukraine i landets eurointegrationsbestræbelser.
    På mødet med Danmarks premierminister Anders Fogh Rasmussen takkede Kutjma den danske premierminister for hans lands konsekvente politik i forhold til
Ukraines eurointegrationsbestræbelser og den konstante støtte til dem.
    Ukraines præsident mødtes med Tysklands forbundskansler Gerhard Schröder og aftalte at gennemføre fem ukrainsk-tyske konsultationer i Tyskland i anden halvdel af i år.
    Parterne drøftede desuden spørgsmålet om etableringen af gaskonsortiet. Kutjma bekræftede, at der i slutningen af maj vil blive holdt et møde for højtstående eksperter, som skal tage stilling til konkrete spørgsmål, som hænger sammen med etableringen af konsortiet.
    Samme dag mødtes Ukraines præsident med Maltas præsident Guido de Marco.
    Ukraines og Polens præsidenter bekræftede aftalen om at mødes i starten af juli i år
    På mødet med Serbiens og Montenegros præsident Svetozar Marovitj lykønskede Kutjma sin samtalepartner personligt med hans valg til statsoverhoved og ønskede ham held og lykke med udviklingen af Serbien.
    Onsdag holdt Kutjma desuden møder med Slovakiets premierminister Mikolash Dzurinda, som inviterede Ukraines præsident til at deltage i et møde i "Visegrad- kvartetten" (Polen, Slovakiet, Ungarn og Tjekkiet), som finder sted i Slovakiet i juni i år. UP. Interfaks-Ukrajina.

20.04.03. Kutjma vil ikke udelukke, at Janukovytj kan blive den næste præsident

Ukraines præsident Leonid Kutjma antager, at premierminister Viktor Janukovytj har alle chancer for at blive Ukraines næste præsident, hvis han opfylder regeringens program, som er blevet fremlagt af regeringen og godkendt af parlamentet, og som vedrører perioden indtil det næste præsidentvalg i slutningen af 2004.
    "Jeg vil ikke have at man bruger ordet "arvtager", fordi når det er en "arvtager", så betyder det, at jeg har overdraget magten. Han kan godt blive præsident, helt bestemt; det er ikke nogen hemmelighed. Men den vigtigste opgave for ham er at opfylde eller bagefter vise i løbet af valgkampen, at han har gjort alt der står i hans magt og i hans regerings magt, for at dette program kan blive en realitet. I dag er det således: programmet er ikke en deklaration - det er en hensigtserklæring. Men folk vil gerne se konkrete resultater. Så hvis hans opgave bliver opfyldt, så har han selvfølgelig alle chancer for ikke kun at være kandidat. Lad os vente og se", - sagde Leonid Kutjma i et interview til BBC's ukrainske tjeneste.
    Leonid Kutjma ville ikke ind på, hvem han personligt ville foretrække at se på posten som statens overhoved.
    "Det er det ukrainske folk, der har ordet. Jeg vil kun love - og det siger jeg uden nogen følelser eller diplomati - at jeg vil gøre alt for at valget skal være fuldstændig åbent, gennemskueligt og fuldstændig demokratisk. Så at folk kan komme til udtryk. For vores politikere siger jo, at folket "det er en flok væddere", og så videre", - sagde præsidenten.
    Statsoverhovedet er desuden i tvivl om, hvorvidt de oppositionelle kræfter vil kunne blive enige om en fælles kandidat til præsidentvalget. Men Leonid Kutjma er ikke i tvivl om, at der vil komme ne samlet kandidat fra de politiske kræfter, som i dag udgør flertallet i parlamentet.
    "Jeg ville gerne ønske, at oppositionen ville tænke over dette problem - i sin egen kreds - enten har den sådanne muligheder, eller... Når jeg ser på deres handlinger, herunder i forhold til forfatningsreformen, - den ene dag foreslår de et, at præsidenten bremser reformer, at man skal gå over til en parlamentarisk styreform; den anden dag forslår de det modsatte, og underskriver endda memorandumer. Dagen efter taler de igen om, at det ikke passer. Når vi så har at gøre med foreningen af diametralt modsatte politiske sysnspunkter i oppositionen, så kan jeg overhovedet ikke forstå en sådan opposition. Det er jeg kategorisk imod. Det ser jo amoralsk ud - fra alle synspunkter. Det, at der kan opstilles en fælles kandidat fra dagens flertal i overført betydning i parlamentet, fra de politiske kræfter, som repræsenterer flertallet - det er jeg ikke i tvivl om overhovedet", - sagde Leonid Kutjma, 
    På spørgsmålet om, hvem der kan blive en samlet kandidat fra flertallet, svarede Kutjma: "De har jo allerede spurgt mig, og jeg har sagt. Hvad skal jeg sige mere? Man skal arbejde, og tiden vil vise det."
    I en kommentar til sine relationer med lederen af blokken "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, sagde Leonid Kutjma, at "ham har jeg altid haft normale forretningsmæssige kontakter med".
    "Det siger jeg fuldstændig ærligt. Han har i dag den største fraktion, og derfor ser jeg det som min pligt at mødes, og antallet af møder afhænger af vigtigheden af de opgaver, som Ukraine, parlamentet og regeringen i dag bliver stillet overfor. Jeg kan forsikre, at vores møder altid er konstruktive, uden alle mulige overflødige advarsler", sagde præsidenten. Korrespondent.net.

20.04.03. Ukrainsk Tv klippede i Kutjmas årlige tale til Verkhovna Rada

Ledelsen af Ukraines Tv-1 (UT-1) afviser beskyldningerne om at have censureret Leonid Kutjmas årlige tale til parlamentet den 15. april 2003.
    Præsidenten for UT-1 Oleksandr Savenko forklarede beskæringen af talen på følgende vis: "Vi udnyttede retten til at belyse denne begivenhed sådan, som vi anså det for nødvendigt".
    Fredag vedtog parlamentet med 188 stemmer Mykola Tomenkos forespørgsel til premierministeren og rigsadvokaten "angående brug af censur under præsidentens årlige tale til Verkhovna Rada".
    Ifølge Tomenko blev præsidentens tale ikke sendt direkte, og om aftenen blev den transmitteret i en stærkt forkortet udgave, således at man undgik at vise de deputeredes protester mod Kutjmas opdukken i parlamentet og oppositionens aktion, som gik ud på at man gav ham hans årlige tale tilbage (som var blevet delt ud til de deputerede, red.).
    "Vi har fortalt ret udførligt om disse begivenheder, og udover Tomenko har jeg ikke hørt nogen bemærkninger", - sagde Savenko i en kommentar til journalister.   "De vigtigste momenter har vi viderebragt. Altså de vigtigste momenter, som vedrørte borgernes interesser - blev altsammen videretransmitteret".   
    Savenko forklarede, at UT-1's sendenet var blevet ødelagt. "Hvis man analyserer vores arbejde i løbet af ugen, så havde vi to parlamentshøringer og en direkte transmission fra regeringens dag. Og reelt var der ikke noget tilbage af vores sendenet".
    Lederen af den første nationale Tv-kanal klagede desuden over, at programmer om Verkhovna Rada havde oversvømmet UT-1. "Sagen er, at når vi både har et program fra Verkhovna Rada mellem 19 og 20 og bagefter efter kl. 22 har en anden udsendelse, så er vi reelt frataget muligheden for at vise en eller anden spændende film eller lave en spændende udsendelse. Selvom vi har sådanne udsendelser - så har vi ikke tid til at virkeliggøre det. Udsendelser af denne art er nok ikke de mest sete". UP.

20.04.03. Jusjtjenko: vi lever i et land med et bandit-styre

Lederen af blokken "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko mener ikke, "at der ikke er sket noget tragisk under afstemningen om forholdstalsvalg".
    "Det skal vi nok overleve. Og vi vil komme styrket ud af denne situation. Men det er meget trist, at det sker i offentlig politik", - sagde Jusjtjenko i en kommenar til Radio Liberty om resultatet af afstemningen om en ny valglov.
    Ifølge Jusjtjenko "vil et ord afgivet af en politiker i et hvilket som helst civiliseret land forpligte til en konsekvent opfyldelse af forpligtelserne". "Jeg kan forstå, at vi lever i et land med et bandit-styre, og hvor en ærlig dialog endnu ikke er tænkbar", - sagde han.
    En kommentar til Viktor Janukovytjs regerings program, fremhævede Jusjtjenko, at den "ikke er noget særligt". Ifølge ham giver dette dokument fx ikke svaret på spørgsmålet om, hvordan lønningerne og pensionerne vil være i de kommende 3-5 måneder. "Det er et rent politisk dokument, og derfor skal man forholde sig til det politisk", citerer "Vores Ukraines" pressetjeneste blokkens leder.
    Jusjtjenko udtrykte desuden beklagelse over, at visse politiske kræfter indenfor Verkhovna Rada endnu en gang brugte dobbelte standarder i deres  handlinger, idet de på den ene side erklærede nødvendigheden af at gennemføre en politisk reform, og på den anden side "forkludrede" en lov om forholdstalsvalg.
    "Hvorfor er denne lov aktuel? Fordi visse af vores jurister har millioner af dollars på deres konto. For disse penge kan man købe hele parlamentet, uanset mængden af kamrer", - sagde Jusjtjenko.
    "Under suppleringsvalget til parlamentet havde visse kandidater til folkedeputerede ikke engang brug for at køre ud i valgkredsen - fordi det er pengesække, der bestemmer resultatet af afstemningen. Derfor er et principielt spørgsmål for os at få vedtaget en lov om forholdstalsvalg og fjerne de kriminelle fra valgkampen", - sagde lederen af "Vores Ukraine".

20.04.03. Problemet med ytringsfriheden i Ukraine afgørende for Europarådet

Det at journalister bliver tiltalt efter straffeloven i Ukraine er "et meget dårligt og farligt fænomen, fordi straffesagen kan føre til fængsling. Det sagde rapportør for  monitoring-komiteen ved Europarådets parlamentariske forsamling, Hanne Severinsen, i Kyiv i fredags.
    Severinsen påpegede, at hun indtil videre ikke kendte til detaljerne i sagen, men at der endnu var tid til at inkludere dette tema i en rapport om Ukraine.
    Problemet med ytringsfriheden ville være blandt hovedpunkterne i monitoring-komiteens rapport om Ukraine, som ville blive fremlagt under mødet i juni 2003, tilføjede hun.
    Ifølge hende er det kommende præsidentvalg, forslagene til forfatningsændringer samt udformningen af lovgivningen i overensstemmelse med Europarådets krav også et af hovedtemaerne.
    Severinsen sagde, at hendes hovedkonklusion ville være ikke at stoppe monitoreringen af Ukraine.
    Hun oplyste desuden, at Ukraines regering allerede havde sendt sine bemærkninger til rapportens oplæg. "Denne information bliver ikke offentliggjort. Den vil faktisk blive inkluderet i rapporten. Men der er momenter, som vi er uenige i, og som vi ikke ser i det lys, som de er blevet fremlagt i".
    I en kommentar til situationen omkring pressefriheden i Ukraine, fremhævede Severinsen fire problemer.
    Hun opfordrede til ikke at holde op med at forbedre lovgivningen i forhold til ytringsfriheden, eftersom "dens ineffektivitet er en undskyldning for pression mod massemedierne".
    Det andet problem "er, at den allerede eksisterende lovgivning skal føres ud i livet. "Anklagemyndigheden kan gennemføre efterforskninger i forhold til overgreb mod ytringsfrihed. Og hvis de fører til en retssag, så skal rettens kendelser også eksekveres".
    Det tredje problem er ifølge Severinsen "den uformelle censur": "I løbet af det seneste halve år har vi stiftet bekendskab med eksistensen af temniki".
    Det fjerde problem er efter hendes opfattelse "selvcensur", når "journalister er bange for deres liv efter mordene på Gongadze og Aleksandrov". UP.

20.04.03. Donetsk-klanen og Janukovytj sætter sig tungt på Regionernes parti

Ukraines premierminister Viktor Janukovytj er valgt til formand for Regionernes parti. Det blev enstemmigt vedtaget på partiets kongres. Den hidtidige leder af partiet, Volodymyr Seminozhenko, indgav sin afskedsbegæring, som kongressen tiltrådte.
    Kongressen valgte desuden partiets ledende organer. Således indtog Ukraines 1. vice-premierminister Mykola Azarov den nyoprettede stilling som formand for partiets politiske råd (politrada).
    Den indflydelsesrige Donetsk-deputerede Andrij Kliujev, som står i spidsen for Verkhovna Radas energiudvalg, blev valgt til det politiske råds sekretær. Hans bror Serhij Kliujev blev valgt som medlem af politrada. Janukovytjs permanente repræsentant i parlamentet, den tidligere borgmester i Donetsk Volodymyr Rybak, blev formand for politradaens politiske eksekutivkomite.
    Kongressen godkendte desuden det politiske råds nye sammensætning, som består af folkedeputerede fra Regionernes parti samt lederne af visse af partiets regionale afdelinger. UP.

22.04.03. Tomenko regner med tre mulige datoer for folkeafstemningen

Folkedeputeret og direktør for institut for politik, Mykola Tomenko, regner med tre forskellige scenarier for afholdelse af folkeafstemning som en mekanisme til gennemførelse af en forfatningsreform.
    Efter Tomenkos opfattelse stiger sandsynligheden for, at en folkeafstemning bliver afholdt proportionelt med styrken i magthavernes benægtelse af det. Det sagde han under en rundbordskonference "Forfatningsreformen i Ukraine: politikeres og eksperters vurdering", som blev afholdt i Institut for politik med støtte fra Friederich Ebert Fonden. 
    Ifølge Tomenko er der i dag tre scenarier for gennemførelsen af folkeafstemningen.
    Det første scenarium er det legale; nemlig at 300 medlemmer af Verkhovna Rada godkender ideen om afholdelsen af en folkeafstemning og stadfæstelsen af de spørgsmål, der bliver lagt ud. Men den deputerede tvivler dog på, at parlamentet vil træffe en sådan beslutning, fordi flertallet af det er kritisk indstillet overfor denne ide.
    Det andet scenarium kalder han for "quasi-legalt; nemlig at præsidentens "finpudsede" lovforslag efter den 15. maj (dagen for afslutningen på den landsdækkende debat om præsidentens initiativer) bliver fremlagt i parlamentet, opnår støtte fra 226 stemmer og bliver sendt videre til forfatningsdomstolen.
    Til efteråret, når den kommende parlamentssamling træder sammen, vil lovforslaget blive sendt tilbage til en afstemning i parlamentet. Ifølge Tomenko vil dokumntet, såfremt det ikke opnår 300 stemmer, bane vejen for dette "halvillegale" scenarium, hvor den variant af lovforslaget, som havde fået 226 stemmer i parlamentet, bliver lagt ud til folkeafstemning, med den begrundelse, at Verkhovna Rada "er ukonstruktiv"; men at lovforslaget har opnået en vis grad af legitimitet. I så fald, mener Tomenko, vil folkeafstemningen kunne finde sted den 1. december 2003.
    Det tredje scenarium er det "illegale"; når lovforslaget straks efter en drøftelse i Verkhovna Rada opnår 226 stemmer "for" og præsidenten underskriver et dekret om en folkeafstemning. I så fald vil en "mulig dato" for folkeafstemningen ifølge Tomenko være den 24. august 2003, eftersom "sommeren er det bedste tidspunkt at gennemføre den slags ting på".
    Derfor er han overbevist om, at "man ikke bør lade sig berolige af", at præsidentens initiativer ikke opnår 300 stemmer i parlamentet, eftersom måden som drøftelsen af disse initiatver i samfundet i dag finder sted på, og den ensidige måde, som det bliver belyst i fjernsynet, tyder på, at folkeafstemningen vil blive afholdt, og at man planlægger at indføre forfatningsændringerne inden præsidentvalget. UP. UNIAN.

22.04.03. Ukraine offentliggør hidtil hemmelige Tjornoby-dokumenter

Ukraines sikkerhedstjeneste (SBU) har i anledning af årsdagen for Tjornobyl-ulykken lagt 121 dokumenter fra Ukraines KGB fra 1971 til 1988 vedrørende Tjornobyl-atomkraftværket og den ulykke, som fandt sted på kraftværket den 26. april 1986, oplyser Interfaks-Ukrajina.
    De deklassificerede dokumenter har tidligere været bragt i tidsskriftet "Fra VUTjK-GPU-NKVD-KGBs" arkiver, som udkom i 1000 eksemplarer og med det samme blev en raritet. Indtil i dag var det kun muligt at finde tekster fra tidsskriftet i videnskabelige biblioteker og læreanstalter.
    Blandt de dokumenter, som er blevet offentliggjort på hjemmesiden www.sbu.gov.ua (kun på russisk, red.) er der blandt andet Ukraines KGBs særlige meddelelser vedrørende Kyiv og Kyiv-regionen om systematiske overtrædelser under byggeri af enkelte afsnit af Tjornobyl-værket i årene fra 1976 til 1979.
    En række dokumenter vedrører den ulykke, som fandt sted på Tjornobyl-værket den 9. september 1982, da nogle af værkets tekniske installationer blev udsat for en ubetydelig radioaktiv stråling.
    Desuden bringes der meddeleser fra UKGB dateret 1984 om mangler på Tjornobyls 3. og 4. reaktor samt om, at jugoslaviske virksomheder havde leveret udstyr af dårlig kvalitet til Tjornobyl-værket.
    Størstedelen af de deklassificerede materialer fra SBU vedrører ulykken på Tjornobyl og forsøgene på at begrænse skadefølgerne.
   
Første meddelse fra UkrSSRs KGB om ulykken på Tjornobyl-værket til Moskva så ud som følger:

"Hemmligt
Fra UkrSSRs KGB den 26.4.1986
Til Moskva, USSRs KGB

Om eksplosionen på Tjornobyl atomkraftværket

Den 26. april kl. 1.25 skete der en eksplosion med efterfølgende brand i Tjornobyl atomkraftværkets 4. reaktor under dens klargøring til en rutinemæssig reparation, hvilket imidlertid blev hurtigt likvideret. Eksplosionen førte til, at reaktorsalens afdækning og taget på maskinsalen styrtede ned, samt at 3. reaktors tag ligeledes blev antændt, hvorefter reaktoren blev standset. Kl. 6.00 blev branden på denne reaktors tag også likvideret.
    Under eksplosionen i 4. reaktor befandt der sig 17 personer fra skifteholdet, hvoraf de 9 blev indlagt med forbrændinger, heraf befinder de tre sig i en alvorlig tilstand, mens en enkelt - Shashenok, f. 1951, der var tekniker ved igangsætningsmaskninen, er omkommet. Desuden bliver 112 personer i øjeblikket undersøgt. Vi mangler at finde senior-operatør ved reaktorsektionen Khodemtjuk, V.I., f. 1951.
    Status den 26. april kl. 15.00 for den radioaktive situation i havariområdet er den, at strålingsniveauet i den umiddelbare nærhed af arnestedet er op til 1000 mikrorøngten i sekundet, på selve atomkraftværkets område er det op til 100, mens det i dele af byen Pripjat udgør fra 2 til 4 mikrorøngten i sekundet. Situationen kontrolleres løbende.
    Under ledelse af parti- og sovjetorganer er der organiseret arbejder med at fjerne strålingen fra veje og transportmidler på vej væk fra byen, mens indrejse af private køretøjer er blevet begrænset. Der er gennemført et møde med lederne og sekretærerne for partiorganisationerne på virksomheder med heblik på at forklare befolkningen den opståede situation.
    Arbejdet med at opføre reaktor nr. 5 og 6 er midlertidigt indstillet, og det er meddelt, at lørdag den 26. arpil er en fridag. Reaktorerne nr. 1 og 2 arbejder normalt.
Udryknings- og efterforskningsenheder fra UkrSSRs KGB og Kievs og Kiev-regionens UKGB arbejder på ulykkesstedet under ledelser af UkrSSRs KGBs næstformand, som i samarbejde med indenrigsministeriets og anklagemyndighedens organer gennemføre en række efterforskningsmæssige skridt.
    For at sikre regeringskommissionens arbejde er der opstillet en direkte telefonforbindelse. Der er foretaget skridt til at øge KGBs og Kievs og Kiev-regionens UKGBs delingers mobiliseringsberedskab. UKGB i Zaporozje, Nikolajev og Rivne-regionerne er blevet pålagt at øge den officielle og operative kontrol med situationen på de fungerende atomkraftværker.
    Vi kontrollerer situationen på kraftværket, i byen Pripjat og de tilstødende befolkede områder. Ukraines Kommunistpartis Centralkomite er underrettet om sagen.

UkrSSRs KGBs formand, general-løjtant S.N. Mukha"
Korrespondent.net.

23.04.03. "Good News from Ukraine"

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, PRAGUE, CZECH REPUBLIC RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine
Report Vol. 5, No. 14, 15 April 2003

GOOD NEWS FROM UKRAINE. On 28 January the presidential administration's Department for Information Policy began sending, on a daily basis, "Good News from Ukraine" newspapers to the Ukrainian diaspora. The first issue included a cover letter signed by the head of the department, Serhiy Vasylyev, stating that when used, "Good News" should be cited as the source (i.e., not the presidential administration).

The "news media project," as Vasylyev called it, aims to accomplish three things. Firstly, by its very title the "media project" seeks to counter Ukraine's bad international image. "Good News from Ukraine" is the latest example of Ukraine's elites attempting to undertake various projects to counter this image, all with little success to date. It follows the creation in June 2001 of the Ukrayina Cognita NGO, after Ukraine's international image took a dive during the Kuchmagate scandal. Secondly, the Department for Information Policy was created after Viktor Medvedchuk became head of the presidential administration in May, and its policies reflect his more aggressive style. The Department for Information Policy has 38 staffers and is one of the largest in the presidential administration (the departments of Foreign Policy and of Economics have 23 and 26, respectively).

The department was reportedly implicated in the release of "temnyky" (instructions to television stations on what to cover and ignore) in the summer-fall of 2002. Vasylyev attempted to counter criticism of growing censorship voiced within Ukraine and in the Council of Europe by organizing weekly surveys of the Ukrainian media showing how free it was in its criticism of the executive. These surveys were then sent to the Council of Europe's Hanne Severinsen. Vasylyev stopped producing these surveys after Severinsen publicly ridiculed them in the Parliamentary Assembly of the Council of Europe.

Thirdly, the aim is to influence the Ukrainian diaspora through its media outlets. The thinking behind the "media project" and the tactics used are similar to those in the Soviet era when Tovarystvo Ukrayiny (Society for Cultural Relations with Ukrainians Abroad) published a weekly newspaper in English and Ukrainian entitled "News from Ukraine/Visti z Ukrayiny," which was unavailable inside Ukraine. Tovarystvo Ukrayiny had limited appeal except with Ukrainian communist groups in the U.S. and Canada. "News from Ukraine/Visti z Ukrayiny" specialized in publishing attacks on Ukrainian nationalist émigrés as well as accusations of their involvement in war crimes during World War II.

Will the presidential administration be more successful in influencing the Ukrainian diaspora than Tovarystvo Ukrayiny? Unlike when "News from Ukraine/Visti z Ukrayiny" was published, "Good News from Ukraine" is appearing during the age of the Internet. Many different news sources on Ukraine are now available and most newspapers in Ukraine also appear on the web. "Good News from Ukraine" therefore has much competition from other, far better sources of information.

Why is "Good News from Ukraine" only sent to diaspora publications? Presumably because Western media outlets, just like the Council of Europe, would find the style and tone of information produced by the presidential administration unusable. There is also an assumption that diaspora organizations remain influential within the Western media and governments, something which is highly questionable.

"Good News from Ukraine" is also highly biased towards issues beloved by the Ukrainian diaspora. These include a heavy dose of articles devoted to language, culture, nationalist movements in the 1940s (the Organization of Ukrainian Nationalists, OUN, and Ukrainian Insurgent Army, UPA), and steps taken by President Kuchma in honor of nationalist events or historical figures. Marco Levytsky, editor of Canada's largest Ukrainian newspaper, the biweekly, Edmonton-based "Ukrainian News/Ukrayinski Visti," finds it suspicious that "Good News from Ukraine" is so heavily slated towards the news that the diaspora so wants to read. As Levytsky asks, "If the presidential administration feels so favorably about OUN-UPA, why don't they rehabilitate them on the national level, and why don't they send these stories to newspapers in eastern Ukraine, which is where the most education about OUN-UPA is needed?" "Good News from Ukraine" published a telegram dated 13 March and sent to the family of Yaroslava Stetsko, head of the Congress of Ukrainian Nationalists, who died the day before. Yet, neither Kuchma nor Prime Minister Viktor Yanukovych attended her funeral three days later. "Good News from Ukraine" is unlikely to be used by editors from the younger generation and those who edit non-party newspapers, such as "Ukrainian News/Ukrayinski Visti." It will, however, be favorably received by newspapers linked to the OUN-b (Stepan Bandera) or OUN-m (Andriy Melnyk) and where editors belong to the older generation. This reflects similar divisions in Ukraine that have existed within the national-democratic camp between nationalist derzhavnyky (statists) and reformist anticommunist oppositionists since 1992. The division still plagues Viktor Yushcheko's Our Ukraine, preventing it from fully moving into the opposition camp. Derzhavnyky place Ukrainian statehood above all else and see criticism of the president as destabilization of this statehood.

Only three months after "Good News from Ukraine" began to be issued, the World Congress of Ukrainians (WCU), led by OUN-b member Askold Lozynsky, issued an appeal "To Ukrainian National Central Representations in the Diaspora." This followed debates on the pages of "The Ukrainian Weekly," North America's large English-language newspaper, over how to respond to problems in Ukraine and whether criticism merely worsened Ukraine's image. The debates included letters from Lozynsky, former editor of New York's OUN-b "Natsyonalna Trybuna" newspaper Ihor Dlaboha, former head of RFE/RL's Ukrainian Service Roman Kupchinsky, and others. The WCU statement asked the diaspora organizations and media to "work towards a just and enlightened treatment of Ukraine." The WCU see Ukraine as "collateral damage" after 11 September 2001, when the U.S. allowed Russia to increase its influence over Ukraine. The WCU has been a strong critic of the "amoral" Bush administration in what it sees as its double standards towards Ukraine and in its Iraq policy. These views within the nationalist wing of the Ukrainian diaspora reflect the suspicion that Russia is behind the Kuchmagate scandal.

In a similar pattern to recent claims of double standards by the presidential administration, the WCU statement also says, "Unfortunately, Ukraine has been singled out as one of the most corrupt and abusive countries in the world," but that the West also has its fair share of similar problems. With such a similar political culture, "Good News from Ukraine" may therefore be relatively more successful than what Tovarystvo Ukrayiny ever hoped to achieve.

This report was written by Dr. Taras Kuzio, resident fellow, Centre for Russian and East European Studies, University of Toronto.
 

23.04.03. Ukrainian parliamentary opposition changes position

15 April 2003
RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report
Vol. 5, No. 14

Ukraine opposition changes position

It seems that the Ukrainian parliamentary opposition -- the Communist Party, the Socialist Party, and the Yuliya Tymoshenko Bloc -- has already abandoned their unproductive drive to oust President Leonid Kuchma ahead of the end of his second term in the autumn of 2004. It should be remembered that not so long ago, on 9 March, tens of thousands of people at an antipresidential rally in Kyiv demanded early presidential elections. Now, however, the opposition's main concern appears to be about preventing Kuchma from remaining in office beyond his legitimate term -- this possibility is implicitly included in the bill on political reform that Kuchma submitted to the Verkhovna Rada last month (see "RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report," 11 March 2003). On 14 April, the leaders of the three above-mentioned opposition parties -- Petro Symonenko, Oleksandr Moroz, and Yuliya Tymoshenko -- and Our Ukraine head Viktor Yushchenko signed a "Memorandum Regarding Political Reform," which modifies their hitherto-pursued goals to some significant extent.

The memorandum proposes that the president, the Verkhovna Rada, and the local-government bodies work until the end of their current terms.

Regarding changes in Ukraine's constitutional system, the memorandum postulates to preserve the unicameral parliament (Kuchma proposed two houses, and a reduction in the number of lawmakers); to give the parliament the right to approve a prime minister (nominated by the president) and all cabinet ministers (nominated by the prime minister); and to give the president the right to dissolve the parliament if it fails to gather for a session within 30 days after its election or form a cabinet within 60 days after the inaugural sitting.

The memorandum also proposes that parliamentary and local elections (except for rural councils) be held under a fully proportional system.

The opposition document's slams Kuchma's proposals of constitutional reform by saying that these proposals "do not meet the interests of society; are conducive to making the presidential power absolute, abolishing the parliamentary system and sprouts of the independent judiciary, and replicating structures and functions of the authorities; and destroy local government." The opposition is convinced that the presidential proposals to change the constitution "are dangerous for society and lead to the usurpation of power by giving a small circle of people the right to make strategic decisions in the country [and] ruin the state integrity."

The four leaders also signed an appeal to Kuchma proposing to hold "public television debates" on constitutional changes in order to clarify "on what positions the president stands and what positions are proposed by us."

It seems that proposals to reform the political system in Ukraine (first voiced by the opposition in 2000 and "appropriated" by Kuchma in 2002) have finally been transmitted to the electorate and found some support there. According to a poll conducted by the Razumkov Center for Economic and Political Studies earlier this month, 85.2 percent of Ukrainians support the presidential proposal to reduce the number of lawmakers from 450 to 300; 48 percent back the presidential idea to hold presidential and legislative elections in the same year; and 43.7 percent want to give the president the right to dissolve the parliament. It appears that sooner or later Ukraine's constitutional system will have to be modified.

The opposition obviously feels the public urge to reform the political system in the country as a way out of the permanent political crisis, but it is also aware of the danger of extending Kuchma's term in office by supporting his draft bill (while this danger is only dimly, if at all, perceived by the general public). Therefore, the opposition's efforts now seem to be focused on torpedoing the Kuchma-proposed constitutional-reform bill in the parliament and, possibly, delaying "essential" constitutional amendments beyond the end of Kuchma's term, when the presidential election is expected to bring not only a new president but also a change in the political climate and ruling elites. (Jan Maksymiuk)

(Compiled by Jan Maksymiuk)

--------------------------------------------------------------------------------
Copyright (c) 2003. RFE/RL, Inc. All rights reserved.
"RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report" is prepared
 

23.04.03. The policy of the USA and Russia toward Ukraine: a comparative evaluation

Ukrainian Monitor is produced by the Center for Peace, Conversion and Foreign Policy of Ukraine that continues and develops traditions of the Monitoring Foreign and Security Policy of Ukraine, published in 1997-2001. The project aims to gather and analyze information related to international aspects of Ukrainian political, economic and social life, and to promote strengthening the European political values and standards of analyzing in Ukraine.
Ukrainian Monitor includes weekly Headlines & Comments and Policy Papers (2-3 per month). The project is supported by the Friedrich Ebert Stiftung (Germany) Regional Office in Ukraine, Belarus and Moldova.

Ukrainian Monitor POLICY PAPER # 7 (MARCH 2003)
By Oleksandr Sushko
Abstract

Ukrainian authority permanently lacks resources necessary to carry out consistent policy on international scene. This concerns both organizational, mobilization, financial resources, and (more and more) moral capability that is shown in considerable decrease of confidence of foreign partners in official Kyiv. Under such conditions Ukraine performs on international scene mainly not as an independent subject, but as an object of different international impacts and strategies, which sometimes compete with each other, and sometimes supplement each other. A classic example of various impacts' competition is the policy of the USA and the Russian Federation concerning Ukraine. [...]

This analysis is devoted to an appraisal of efficiency of policy of two strategic partners concerning Ukraine, rather than to a comparison of its objects and motives. We put the following questions: how well the USA and Russia achieve officially proclaimed and immanently present goals in their policy concerning Ukraine; what mechanisms are used for this and what is their effectiveness; how does this policy affect the domestic "scenery" of Ukraine and realization of social and group interests in Ukraine?

The year 2002 was marked by system changes in the balance of American and Russian influences in Ukraine. In global affairs relations between the USA and Russia form as relations of a great state and moderate one, but in Ukraine the situation is opposite. Quantitative assessment of Russia's involvement in Ukrainian affairs testifies its predominance in economy and humanitarian sphere.

1. Character and scope of Russian and American economical presence in Ukraine

The activity of president Putin's team noted a new stage of coalescence of political power with large capital. As a result, oligarchy became a dominant of Russian economy and policy (contrary to the myth, that Putin is a fighter against the oligarchy; in fact, the Russian president is just a grave digger of some oligarchs, whose place is left for those, who are controlled by the Kremlin). Now Russian economical strength is firmly connected with Russian political strength, therefore increase of Russia's economical presence automatically means degradation of political sovereignty of the country-recipient, which is Ukraine.

The main features of Russia's presence are its non-public character, shadow and "grey" character of capital's inflow, wide use of corruption tools. It's [...] known that some Russian oligarchs, in particular Vagit Alekperov and Oleg Deripaska, have direct ties with supreme political leaders of Ukraine and solve their own economical problems in the president's cabinet.

Russia invests in Ukrainian economy not only money, but also the system of relations that is far from what is adopted in successful countries. Misunderstood tendency from the point of view of formal logic continues: according to official statistics Russia reduced its part in total volume of direct foreign investment in Ukraine from 7% to 6.6% and takes only 5th (in 2001 -- 4th) place among investors in Ukrainian economy. At the same time it's obvious that amounts of Russian economic presence in Ukraine are much higher than statistic data, and it is defined by businessmen, experts and politicians themselves. So, there is an essential shady or "grey" expansion of Russian capital in Ukraine. [...]

American economical presence is an important factor of Ukraine's political life. According to official statistics, the USA confidently takes the first place in volume of direct foreign investment to Ukraine. The part of American capital in direct investment in Ukraine in 2002 amounted 17,1%, in absolute figures - $843,4 mln. This is less than 0,1% of the total volume of US investment abroad. American investment of capital is directed mainly to power industry, food and light industries, and service. In trade with the USA Ukraine still has black ink, but it constantly reduces. In 2002 the export from Ukraine to the USA reduced and made up 91% of 2001 year level, while import increased and amounted 103,3% of indicator of the year 2001.

Export from Ukraine to Russia 6,2 times exceeds export to the USA, and import from Russia is 13,4 times more than import from the USA. If we also mention the fact that US economy is 20 times greater than Russian one, then it's clear that a degree of natural, pragmatic interest of US business in Ukraine is considerably lower than the interest of the Russian Federation. Comparison of the nature of American and Russian economic presence on the Ukrainian market testifies their qualitative difference. Russian industrial capital is a product of the Russian political-economical model, which is characterized by concretion of power and capital, a high level of corruption, orientation to branches on raw materials procession, and low level of innovation.

Russian banking capital is oriented to the service of great business, it less provides formation of competitive environment in Ukrainian economy. For example, financing of small and average business, as a rule, isn't included at all in services of Russian banks' affiliates in Ukraine. American banking capital is absent in Ukraine. Russian capital won't be a threat for Ukraine's national security only in case if its presence is counterpoised by a proportionate in volume presence of western capital and qualitative increase of domestic (not comprador) business-elite.

2. Political contacts on the top level

Today the most demonstrative factor of disparity of influences of Russia and the USA in Ukraine is intensity of contacts on the top authority level. Since the present US Administration has been acting, the president of Ukraine L. Kuchma hadn't any meeting with the president of the United States -- not only in bilateral format, but also at international forums.

Administration of G. Bush-Junior consistently avoids the possibility of such meeting; and demonstrative action at Prague Summit in November 2002, when the order of placement of states' leaders at the table of CEAP summit (Council of Euro-Atlantic Partnership) had been changed, was the culmination of this. To compare: during 1994-2000 years the president B. Clinton visited Kyiv three times (once -- with state visit in June, 2000), Kuchma regularly, as a rule, twice a year, visited Washington, taking part in actions of different format including those on the highest level and within the framework of Kuchma-Gore Commission!

One should admit, that cessation of political contacts on the highest level is an unilateral initiative of the USA, that reflects Washington's reaction to political scandals accompanying president Kuchma for the second term.

At the same time activity of contact on the highest level between Ukraine and the Russian Federation constantly grows. During the previous year there took place 10 meetings, most of them -- in bilateral format. During January-February, 2003, there took place two meetings; one of them -- in January in Kyiv at the opening of Russian year in Ukraine; the second -- in Moscow on 21st-23d February, that was finished with proclamation of the idea about creation of "the one economical space" of Ukraine, Russia, Kazakhstan and Belarus. As a result, Russia's president became for Kuchma the main partner for international meetings. [...]

Under such correlation the Russian Federation monopolized access to crucial channel of influence on the policy of Ukraine -- meetings on the highest level. Moscow initiatives on 23d February evidence undoubted efficiency of such policy of the Russian Federation.

On that day an intention was proclaimed to create "common economic space" between Ukraine, Russia, Kazakhstan and Belarus. Although the outlines of the project are still dim, the Russian federation in the person of its Prime Minister announced on March 13 that the ultimate aim for Russia is the creation of monetary union, that means passing of all members of the union to Russian ruble . Ukraine doesn't share this point of view and insists on sufficiency (at first stage) of free trade area. But on 14th March, in Kharkiv, the president of Ukraine didn't refute Kasianov's thesis, having declared that "it is a very long way" .

General attitude of Russia to president Kuchma was adequately described by the phrase of a Russian analyst: "We like president Kuchma because he has made Ukraine very similar to Russia."

Effectiveness of US policy directed to "soft" isolation of president Kuchma is low, as it brings about mainly loss of instruments of influence on this country. And Russia immediately fills up the created vacuum of influence. Besides, US policy directed to isolation of Ukraine's leaders, impartially has reinforced those political groups in Ukraine that are interested in further moving away from the USA and the West on the whole. If one adds to "cold war" with Russia lack of progress in relations with EU, non-readiness of EU and NATO to discuss prospects of Ukraine's membership in these organizations, than there form optimal foreign policy conditions for political forces interested in consolidation of non-European model of development in Ukraine. The circle of these forces is quite dim, because they don't proclaim openly their intentions to the full extent. Features of activation of these forces are a) start of powerful anti-American campaign in mass media controlled by V. Medvedchuk and A. Derkach, b) beginning of working out and promulgation of scenarios of falsification of president elections of the year 2004 or their postponement to later date. [...]

As Assistant Secretary of State Beth Jones told Congress on March 13, 2003, "Our relationship with Ukraine has gone through a difficult period. [..]

Our agenda supports Ukraine's integration into European and Euro-Atlantic institutions. Whatever limitations Ukraine's leadership has demonstrated to date in fostering economic and political change, a new generation of leaders is waiting in the wings for a chance to give reform new impetus" .

3. Diplomacy of Russia and the USA in Ukraine

A representative of Russia in Ukraine is Viktor Chernomyrdin. He personifies epoch, a set of values, and standards of behaviour. He is a symbol of "old", Yeltsin's Russia - he is that face, which ‘multiface' Russia turned to Ukraine today. This is an export variant of Russia's image for "close neighbour". As to Chernomyrdin as a diplomat, there have been much said about him: both sharp and deliberate. [...]

Anyhow, Chernomyrdin is the only Ambassador of a foreign state in Ukraine, who can phone if necessary directly the president of Ukraine, or contact with other officials in contravention of established by jus gentium procedures and standards. [...]

Effectiveness of Chernomyrdin's activity in Ukraine is measured by a number of privatised by Russian capital petroleum-refining enterprises (as a rule, at a reduced price and without opened tenders), constant increase of a quantity of Russian filling stations on Ukrainian roads. [...]

At the same time Chernomyrdin can't consider his career in Ukraine to be exceptionally successful. In spite of enormous efforts Ukraine hasn't been involved in EurAsEC. [...] The image of Kuchma's apologist didn't add to him authority in Ukrainian public opinion. Those who called Viktor Stepanovich "Ukraine's governor" obviously overestimate the authority of the Russian envoy. On the political scene of Ukraine he is a player, but not an observer, not an arbitrator. [...] Due to personal ties with president Kuchma that have at least ten-year history, Chernomyrdin has firm positions in Kyiv. Now he represents that group of Russians, which is interested in preservation in Ukraine of not only political status quo as a system of relations, but also personal positions of Leonid Kuchma. In opinion of Julia Mostova, Chernomyrdin is an adherent of "the third term" of Kuchma's presidency, and he can prove to be the main lobbyist of idea of prolongation of president's authority, that ensues from initiative of political reform proclaimed by the president on 5th March .

Chernomyrdin possesses a reliable key to psychological essence of Ukrainian power: in all discussion and conflict situations he is always on the side of the president of Ukraine, he critically expresses his opinion regarding opponents of the current authority. The authority returns his affection [...]

So, Viktor Stepanovich Chernomyrdin, outcast by a new elite of Russia, is now an element of Ukrainian political system. He represents the interests not only of the Kremlin but also of a considerable part of domestic elites oriented to the Russian resources, capitals, and pre-national political values of "Malorossia".

A representative of the United States in Ukraine is Carlos Pascual. He was also (as Chernomyrdin) accused of interference in home affairs of Ukraine. Some members of PSPU (Progressive Socialist Party of Ukraine) and SDPU(u) (Social-Democratic Party of Ukraine, United) have already demanded his resignation. His role in Ukraine [...] goes beyond the scope of the standard diplomatic routine. He is a player in Ukrainian policy too. [...]

The US Embassy carries out the policy of support of independent Ukrainian mass media, gives grants nongovernmental organizations. For example, US Embassy financed the above-mentioned exit poll; in 2001, after Georgiy Gongadze died, it was the first who gave financial support to the Internet-newspaper "Ukrayinska Pravda" ("Ukrainian Truth") created by him. Such activity of US Embassy often irritates official Kyiv. Informational managers of Ukrainian authority demonstrate special discontent (S. Vasyliev -- a head of the Department for information of Ukraine's President Administration (PA); S. Kychigin -- an editor of newspaper "2000" oriented to PA requirements). [...] In mass media like "Kyivsky Telegraph", "Versii" ("The Versions"), [...] Pascual is named "so-called diplomat", who pays the work of domestic oppositionists and independent journalists . Some publications present amplified image of the Ambassador as an omnipotent and authoritative politician [...] Alexander Volf -- "A Governor of the State Ukraine" (newspaper "2000", 10th October 2002) .

[...] Authoritative elite of Ukraine perceives Pascual much harder than it perceives Chernomyrdin, [who] with his hypertrophied soviet mentality isn't a stranger for overwhelming majority of ruling elite. And preacher Pascual is a stranger.

Relations between Pascual and Chernomyrdin in Kyiv have tinge of sport competition, each of them has its "environment" in Ukrainian elites, and polarization of both environments goes on. [...]

The Russian mass media are often used as an instrument of criticism of the American Ambassador in Ukraine. For instance, Gaseta.ru placed interview of an expert on CIS K. Frolov, who considers that "... Pascual interferes in domestic affairs of Ukraine rather openly. For example, American Embassy every day receives full printings of all sessions of the Supreme Rada (Parliament), i.e. it very attentively penetrates in all trifles of home policy of Ukraine, works with regions, that one can't say about Russian Embassy." Information about Washington's discontent with Pascual's activity and about his planned pre-term recall from Kyiv firstly was given in Russian internet-edition "Gaseta.SNG". [...]

Effectiveness of Russian and American diplomacy in Kyiv is unstable. It's obvious that during 2001-2003 years Russian diplomacy can put down to its account more scores, than American. But professionalism and quality of Russia's diplomatic activity hardly can explain it.

Conclusions

The key to understanding the success of Russia's measures is first of all skilled use of instruments of domestic political lobbyism. But nevertheless one should put one the first place unprecedentedly favorable domestic conjuncture in Ukraine. "Honey moon" in relations between Kuchma and Putin started at once after "tape scandal" had occurred at the end of a year 2000. Then were Dnipropetrovsk agreements in February 2001, frontal successes of Russians in privatization of strategic branches of Ukrainian economy, gas-transport consortium, a year of Ukraine in Russia and vice versa, Ukrainian heading in CIS, and, at last, "common economic space". All this became possible due to the unprecedented crisis in relations between Ukraine and the West, and first of all, with the USA. The Russians lent Kuchma a helping hand and continue to receive a reward for this.

For the next two years Russia has the following tasks: to arrange control over transit facilities of Ukraine, institutionally consolidate maximum possible level of integration within the framework of "common economic space", provide inheritance of power in favor of not only pro-Russian, but also a leader very dependent on Russia. It's obvious that readiness of Ukrainian authority to agree to principally important decisions under pressure of the Kremlin remains to be high, and this readiness will increase with approach of October 2004 -- the date of the presidential election. [...] The problem of American policy concerning Ukraine is that the president of Ukraine can't get from the USA what he needs. The USA, in contrast to Russia, can't provide the present Ukraine's president any guarantees of personal immunity and inviolability of family business after the term of his authority exceeds. The USA won't support an official "successor", especially if he holds the course for administrative-force acquirement of power.

Therefore Ukraine for the USA is a much more difficult puzzle than for Russia. Probably, the key to success of an American policy in Ukraine is in work with representatives of business and administrative elites, who are at power or around the power, but they realize the necessity of changes of the actual state of affairs. Discontent with conservation of a very ineffective social-political and economical model accumulates not only in opposition, in NGOs, but also in circle around the power. There observed clear orientation of public opinion towards change of existing authority and the model of power-social relations created by it. Nevertheless, the society doesn't manage the tools of its own interests' realization yet.

Due to weakness of civil culture and lack of social institutions, foreign impacts remain important for Ukraine. In the nearest future Ukraine will remain rather the scene of competition of foreign impacts, than an independent player, a promoter of its own national interests. Under these conditions the influence of the United States on this "market" can be an effective alternative to Russia's influence, which is unfortunately directed at the best to preservation in Ukraine of status-quo, and at the worst -- to "belarusization" of Ukraine.

--------------------------------------------------------------------------------
CENTER FOR PEACE, CONVERSION AND FOREIGN POLICY OF UKRAINE
e-mail: sushko@cpcfpu.org.ua (Oleksandr Sushko)
monitoring@cpcfpu.org.ua (Volodymyr Nahirny)
www.foreignpolicy.org.ua
Tel/fax: (38 044) 4595156 

23.04.03. USA har ikke haft tid til at se på kameramands død i Bagdad

USA er endnu ikke begyndt på at undersøge omstændighederne omkring drabet på den ukrainske kameramand Taras Protsiuk i Bagdad. Det sagde lederen af det ukrainske udenrigsministeriums pressetjeneste, Markian Lubkyvskyj, på en pressebriefing i udenrigsministeriet i går. Ifølgeham har USAs ambassade i Ukraine den 22. april blot lovet at informere de ukrainske myndigheder om, hvornår en sådan efterforskning bliver indledt. Kyiv gør på sin side klar til at tage del i genopbygningen af Irak. Ifølge udenrigsministeriets talsmand er hans etat allerede i besiddelse af konkrete forslag fra ukrainske virksomheder og firmaer.
    Det er nemlig indtil videre fortsat amerikanerne, der er favoritterne til at få del i kontrakterne på genopbygningen af Irak. Det bekræftede Carlos Pasqual da også den 22. april. Hvad angår Kyivs perspektiver, så er de ganske reelle. Selvom ukrainerne ganske vist bliver nødt til at kæmpe for at få kontrakterne. Alle tilbudsgiverne skal igennem en licitation, som USAs regering skal stå for. (George Schultz's selskab har allerede vundet en stor licitation. George Schultz var udenrigsminister under Ronald Reagans sidste år, mens George H.W. Bush var vice-præsident. Hr. Schultz bedyrede dog, at hans firmas sejr i licitationen intet havde at gøre med hans gode personlige kontakter til den nuværende præsidents fader. Selv havde han angiveligt fået nyheden om, at hans firma havde vundet licitationen, ved at læse en avis, red.)
    Adspurgt om, hvordan efterforskningen af Taras Protsiuks og andre journalisters død i hotel Palæstina, sagde den amerikanske diplomat - at selvom det var en ulykke, vil alle detaljer blive undersøgt. Ganske vist sagde han ikke noget om, hvornår. Podrobnosti.

24.04.03. 74% af ukrainerne nærer mistillid til præsident Kutjma

Ukraines præsident Leonid Kutjma er den institution i landet, som befolkningen har den største mistillid til. Ifølge en meningsmåling foretaget af Det ukrainske center for sociale studier i samarbejde med centret "Social monitoring" i dagene 9. til 16. april 2003, hvori 2002 personer fra alle Ukraines regioner deltog, har 74% af de adspurgte ikke tillid til Leonid Kutjma. 18% har tillid til præsidenten. Sammenlignet med september sidste år er mistilliden til statens overhoved vokset med 6%, mens tilliden er faldet med 2%.
    66% af de adspurgte oplyser, at de ikke nærer tillid til Verkhovna Rada, mens 19% fæster lid til Ukraines parlament (mistilliden er vokset med 6% siden september sidste år, mens tilliden er faldet med 2%). 63% har ikke tillid til de politiske partier, mens 17% har tilllid til dem (en stigning i mistilliden med 3% i forhold til september).
    62% har ikke tillid til regeringen, mens 20% har tillid til regeringen (mistilliden er vokset med 6%, mens tilliden er faldet med 6%).
    40% af de adspurgte har erklæret, at de har tillid til deres borgmester (henholdsvis landsbyoverhoved), mens 36% ikke nærer tillid til denne person; 37% har tilllid til byråd og lokale råd, mens 36% ikke nærer tillid til dem. 33% har tillid til lederen af deres distrikts statsadministration, mens 43% ikke har tillid til ham. 31% nærer tillid til distriktsrådet, mens 41% siger, at de ikke nærer tillid til det organ.
    39% af respondenterne siger, at de har tillid til Ukraines sikkerhedstjeneste, mens 43% nærer mistillid til den. 36% har tillid til politiet (54% har ikke tillid), 35% har tillid til domstolene (51% har ikke tillid), mens 36% har tillid til anklagemyndigheden (48% har ikke tillid).
    33% har svaret, at de har tillid til lederen af skatteadministrationen (mens 43% ikke har det), 24% har tillid til Ukraines premierminister, mens 46% ikke har tillid til ham. 23% har tillid til formanden for Verkhovna Rada, mens 56% nærer mistillid til ham, og 22% har tillid til fagforeningerne, mens 52% ikke nærer tillid til dem.
    16% af de adspurgte svarer, at de har tillid til NATO, mens 58% ikke har tillid til alliancen.
    Mistilliden til hæren er faldet med 2% sammenlignet med februar og udgør 58% i april. 34% har ikke tillid til de væbnede styrker.
    Kirkens popularitet er faldet med 1% sammenlignet med februar og udgør nu 53%, mens 37% ikke har tillid til kirken (eller snarere: kirkerne, red.)
    Siden februar er der sket en lille stigning i ukrainernes tillid til ordensmyndighederne - fra 40% til 42%, mens 49% nærer mistillid til dem.

Antallet af ukrainere, som har tillid til informations- og analyseprogrammer i Tv overstiger betydeligt antallet af dem, som nærer mistillid til dem.      
    Således er Tv-kanalens "1+1"''s nyhedsudsendelse (TSN) den, som folk har størst tiltro til; nemlig 58% (16% har fuld tillid til den, mens 42% snarere har tillid end mistillid til den). 7% af respondenterne er ikke villige til at fæste lid til TSN. TSN er desuden den mest sete nyhedsudsendelse, idet 69% svarer, at de ser nyhedsudsendelser på "1+1".
    Analyseprogrammet "Epicentr" har også en høj grad af tillid, som bliver set af 44% af de adspurgte. 12% har fuld tiltro til programmet, mens 25% snarere nærer tillid end mistillid.
    66% af de adspurgte ser nyhedsudsendelserne på "Inter". 55% af de adspurgte har mere eller mindre tillid til nyhedsudsendelserne på Inter, mens kun 7% ikke har tillid til kanalens nyhedsprogrammer.
    Samtidig viser en rundspørge foretaget af "Ukraines demokratiske kreds" den 18-25. februar 2003 på bestilling af Institut for Politik (leder: Mykola Tomenko, red.), at det mindste antal af seerne har tillid til nyhedsudsendelserne på kanalerne "1+1" og "Inter", der jo kontrolleres af partiet SDPU (o).
    44% af respondenterne ser nyhederne på UT-1 (Tv-1, red.). 33% har tillid til dem, mens 6% ingen tillid har til programmerne.
    Efter de tre landsdækkende Tv-kanaler er de mest sete nyhedsudsendelser de lokale, som ses af 32%. 25% har tillid til de lokale nyheder, mens 4% ikke har tillid til dem.
    31% ser således nyhederne på Tv-stationen ICTV; 26% har tillid til dem, mens 3% nærer mistillid. Derefter følger nyhederne på STB, som ses af 27%; her har de 21% har tiltro til dem, mens 4% ikke har det.
    21% ser nyhederne på Tv-stationen "Novyj Kanal"; 17% har tillid og 1% har ikke tillid til nyhedsprogrammet "Reporter".  
    Massemedierne, især fjernsynet, er i det hele taget den institution i Ukraine, som har den største tillid i befolkningen.
    64% af de adspurgte svarede, at de havde tillid til fjernsynet, mens 30% svarede, at de ikke havde det. 61% sagde, at de havde tillid til aviserne (mens 33% ikke havde det). Det samme antal sagde, at de havde tillid til radioudsendelser (32% havde ikke tillid).
        Tilliden til massemedierne er siden februar steget med 6% for avisernes og fjernsynets vedkommende og med 3% for radioens vedkommende. Interfaks-Ukrajina. UP.

24.04.03. USA anerkender Kutjma som legitim og folkevalgt præsident

USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pasqual, konstaterer, at der er sket en forbedring af forholdene mellem de to lande.
    "Der er virkelig sket en vis forbedring af forholdene, og begge parter stræber mod at udvikle det. I december sidste år foreslog jeg en såkaldt små skridts strategi, som består af fortsættelsen af samarbejdet og fastlæggelsen af konkrete muligheder for en gensidigt fordelagtig løsning af en række problemer", - sagde ambassadøren i et interview med avisen Holos Ukrajiny, som blev offentliggjort i onsdags.
    "Det vil kunne åbne døren for et videre fremskridt", - tilføjede diplomaten.
    Pasqual dementerede antagelsen om, at Washingtons ændrede holdning til Kyiv først og fremmest hang sammen med Ukraines beslutning om at sende en ABC-bataljon til Kuwait.
    "Vi har selvfølgelig forholdt os meget positivt og med taknemmelighed til, at præsident Kutjma, Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd og en række politiske partier godkendte afsendelsen af ABC-bataljonen. Men vores samarbejde indenfor disse konkrete områder, som jeg allerede har nævnt, var blevet indledt forinden", - sagde han.
    Ifølge ambassadøren vidner beslutningen om at afskaffe de sanktioner mod Ukraine, som FATF anbefalede i december, samt forhandlingerne om Ukraines indtræden i WTO, om en forbedring af relationerne.
    Adspurgt af avisen understregede Pasqual, at USA "altid har anerkendt Leonid Kutjma som dette lands præsident, som er valgt af dets folk". "Vi anerkender og respekterer præsident Kutjmas forfatningsmæssige rolle i statens ledelse, herunder i ledelsen af spørgsmål forbundet med international sikkerhedspolitik".
    Ifølge ambassadøren bliver spørgsmålet om et muligt møde mellem USAs og Ukraines præsidenter, George Bush og Leonid Kutjma, ikke drøftet for tiden.
    Pascual bekræftede desuden eksistensen af en uenighed mellem Ukraine og USA i synet på, hvorvidt den ukrainske ledelse gav sit samtykke til salget af "Koltjuga" (radaranlæg til passiv overvågning af lufttrafik, red.) til Irak.

24.04.03. SBU vil offentliggøre flere hemmelige dokumenter fra KGB-tiden

Ukraines sikkerhedstjeneste har besluttet at fortsætte offentliggørelsen af tidligere hemmeligtstemplede dokumenter fra KGB. Efter dokumenterne omkring ulykken på Tjernobyl-kraftværket har man tænkt sig at offentliggøre materialer om de sovjetiske sikkerhedstjenesters arbejde under 2. verdenskrig. Det fortalte SBUs næstformand, Vladimir Pristajko, på et pressemøde den 23. april. Desuden vil man ifølge ham i den nærmeste fremtid på SBUs hjemmeside www.sbu.gov.ua offentliggøre dokumeter, som kaster lys over forholdet mellem Ukraine og Polen i 1940erne og 50erne.
    Blandt de lande, som oftest klikker sig ind på SBUs hjemmeside - oprettet i juni 2000 - er Ukraine, USA, Rusland samt Tyskland, Frankrig og Israel. Podrobnosti.  
   

25.04.03. USA anmoder Ukraines anklagemyndighed om indrejsetilladelse til Lazarenko

Det amerikanske justitsvæsen anmoder Ukraines rigsadvokatur om at tillade efterforskning i Ukraine, som den varetægtsfængslede Pavlo Lazarenko skal deltage i. Efter efterforskningen vil den tidligere premierminister vende tilbage til Amerika. Det oplyste lederen af den ukrainske øverste anklagemyndigheds afdeling for efterforskning af særlig vigtige sager, Vasyl Drahan, i går.
    Ifølge ham anmoder USAs justitsministerium om indrejsetilladelse til den tidligere premierminister til Ukraine med henblik på hans tilstedeværelse under afhøringen af vidner i forbindelser med anklagen. Amerikanerne har i alt anmodet Ukraine om hjælp til afhøring af omkring 100 vidner i Lazarenko-sagen. Ifølge rigsadvokaturen har visse vidner accepteret at være under efterforskning i De forenede Stater, mens andre er parate til at afgive vidneforklaring udelukkende i Ukraine. Vasyl Drahan påpeger, at der vil blive afholdt et retsmøde den 1. maj i San Fransisco, som vil handle om forsvarets vidner.
    Lederen af den ukrainske øverste anklagemyndigheds afdeling for efterforskning af særlig vigtige sager oplyser endvidere, at Pavlo Lazarenko kun vil være tilstede under afhøring af vidner i Ukraine, hvis han frivilligt går med til det.
    For øjeblikket befinder den tidligere ukrainske premierminister sig i et fængsel i San Fransisco. Hromadske Radio.

25.04.03. Kutjma lover folkeafstemning efter parlamentets godkendelse af forfatningsændringer

Præsident Leonid Kutjma siger, at en folkeafstemning om forfatningsændringerne skal finde sted; men efter at forfatningsændringerne er blevet vedtaget.
    "Jeg er overbevist om, at der vil komme en folkeafstemning. Men jeg vil gerne have, at man lader være med at sætte et punktum... Folkeafstemningen vil finde sted, hvis den sker i henhold til forfatningen.", - sagde Kutjma på en pressekonference i Kyiv.
    I den forbindelse sagde han, at en folkeafstemningen skal afholdes, efter at forfatningsændringerne er blevet godkendt med mindst 300 stemmer i parlamentet.
    Kutjma kommenterede oppositionens formodninger med følgende ord: "Man skal ikke opdigte noget, som ikke findes i livet".
    Han sagde endnu en gang, at reformerne skal finde sted inden det næste præsidentvalg. UP.

25.04.03. Kutjma giver UP "og lignende" skylden for befolkningens rekordlave tillid til ham

Ukraines præsident Leonid Kutjma mener, at Ukraines befolknings lave tillid til ham hænger sammen med de yderst negative publikationer om ham i massemedierne. Det sagde Kutjma på sin pressekonference i går.
    På grund af "Ukrajinska Pravda" (Gongadzes internetavis, red.) og andre, som bagvasker konstant", - sagde præsidenten. Han bebrejede samtidig lignende massemedier og sagde, at sådanne handlinger ville være på deres og deres finansielle bagmænds samvittighed.
    "Lad det være på jeres samvittighed, og på dem som forsørger jer, - sagde Kutjma. - Fordi den, som betaler for musikken, er også den som danser".      
    Som tidligere oplyst, viser en meningsmåling gennemført af Centret "Social monitoring" og Ukraines institut for sociale studier fra den 9. til den 16. april (2002 respondenter), at 18% af ukrainerne har tillid til Kutjma.
    Graden af mistillid til Kutjma er vokset med 1% og udgør nu 74% sammenlignet med en meningsmåling i marts måned.
    Den største tillid til Kutjma blev målt den 1. januar 2000: 44%. I midten af 2001 faldt Kutjmas tillid i befolkningen markant til 23%; men steg sidst på året til 29%.
    Siden begyndelsen af 2002 har tilliden til præsidenten været faldende. Ukrajinski Novyny. Podrobnosti.
    (Ca. 2% af Ukraines befolkning har adgang til Internettet, red.)

25.04.03. Kutjma har bedt rigsadvokaten om at stoppe sagerne mod kritiske medie

Ukraines præsident Leonid Kutjma har anmodet rigsadvokat Sviatoslav Piskun om at stoppe alle de straffesager, som er blevet rejst mod massemedierne med beskyldninger om obstruktion af statsoverhovedets virksomhed.
    Leonid Kutjma sagde på en pressekonference den 24. april: "jeg har anmodet rigsadvokaten om at stoppe alle de sager, som vedrører de massemedier, som
har skrevet krænkende ting om Ukraines præsident". Han understregede, at "det har jeg ikke brug for" og at han selv var i stand til at forsvare sig.
    Han sagde endvidere, at han ikke havde noget som helst at gøre med de straffesager, som anklagemyndigheden havde rejst mod massemedier, og at "sagerne nok er blevet rejst mod de medier, som jeg ikke læser".
    I den forbindelse understregede Leonid Kutjma, at han var uenig med det, som har fundet sted i Ukraines massemedier, og forstod ytringsfriheden som, at man var ansvarlig for en ytring.
    Som tidligere nævnt har Ukraines rigsadvokatur rejst tiltale efter straffeloven på baggrund af artikler i massemedier, brochurer og andre udgivelser, som tog sigte på at øve en ulovlig indflydelse på Ukraines præsident Leonid Kutjma med henblik på at obstruere ham i udøvelsen af tjenestelige pligter.
    Sagen nr. 49-1120 er blevet rejst efter Straffelovens artikel 1 § 334 - "Indblanding i en statsmands virke".
    Tiltalerne er blevet rejst mod aviserne "Informatsionnyj bulleten" (Krementjuk), "Tjerkaska Pravda" (Tjerkasy), "Rivnenskyj dialog" (Rivne), "Posicija" (Sumy) samt "Antena" (Tjerkasy). Podrobnosti. UNIAN.

28.04.03. Ukraine warned over proposed oil deal with Russia

The Day
April 3, 2003
BBC Monitoring Service
UK; Apr 03, 2003
Western envoys from US, Germany and Poland warn Ukraine over proposed oil deal with Russia

Ukraine will lose a strategic opportunity and waste hundreds of millions of dollars invested in the Odessa-Brody oil pipeline if it grants Russian oil exporters exclusive access to the pipeline, says a front-page article by the US, German and Polish ambassadors to Ukraine published in a leading Ukrainian daily.

Ukraine should think twice before accepting Russia's proposal to use the pipeline to transport Russian oil in the reverse direction to Odessa. There is great demand for ground-based oil transit from the Black Sea region to Europe, but unless Ukraine acts now to promote its existing transit route, customers will turn to other projects, and Kiev will be left with an empty pipeline.

The following is the text of report by Ukrainian newspaper Den on 3 April; subheadings are the newspaper's own: Ukraine has a pivotal opportunity to advance its economic interests and join more closely with the Euroatlantic community substantively and symbolically. The 674-km Odessa-Brody oil pipeline was planned and built by the government of Ukraine to diversify the country's energy supply and to strengthen its regional position as an energy transit country. Recent market changes have greatly increased Odessa-Brody's chances of commercial success.

A successful commercial Eurasian oil transport corridor would help Ukraine achieve greater energy independence, boost Ukraine's budget and position it as a reliable route for Caspian crude to European markets and beyond. Commercializing Odessa-Brody would signal to Western investors that Ukraine is improving its investment climate by opening the door to more foreign direct investment. To seize this opportunity the government and the Supreme Council [parliament] must make sound, transparent business choices this spring on Odessa-Brody and implement them by this summer or the opportunity will have passed.

As foreigners, why do we write this article? The answer is simple. We want to see Ukraine's successful integration into the Euroatlantic community and European markets. Odessa-Brody, if successfully implemented, can provide a tangible boost to Ukraine's economic interests. Without a doubt, American and European oil producers and refiners would also benefit. Ukraine and Russia can mutually benefit

There is sufficient demand in Europe for Caspian and the Russian Urals crude oil. Refiners in southern Germany, the Czech Republic and Austria, in some cases with significant American investment, are importing Caspian crude from the Black Sea using a circuitous sea-based route to Trieste. German and Austrian refiners also are using this route to import Urals crude. The tanker accident off the coast of Spain has highlighted the dangers of long tanker routes. Markets responded with much higher insurance rates, making the land-based Odessa-Brody route more attractive. Light, low-sulphur crude oil from the Caspian does not compete with heavier, high-sulphur Urals export blend, but displaces similar crude oil from Africa and the Middle East.

Here is a clear opportunity for a win-win formula for both Russian and Caspian oil producers to reach West European markets more directly. To benefit, Ukraine must negotiate international accords that allocate pipeline capacity according to firm financial commitments and provide for economic adjustments for varying qualities of crude oil. Ukraine can make a deal that would benefit Ukraine and the rest of Europe, as well as Caspian (including American and European companies) and Russian oil producers. If Ukraine successfully puts this plan into action, the extension of Odessa-Brody to Plotsk [a refinery in Poland] would not be far behind.

To succeed, Ukraine must protect its access to pipelines in oil transit agreements. The Druzhba-Adria accords and a pending long-term oil transit agreement with Russia must leave room for non-Russian oil to flow through Ukraine's pipeline system if it is to the benefit of Ukraine [The original version of the article received by /© BBC Monitoring)

28.04.03. 51,9% af ukrainerne har overhovedet ingen tillid til præsidenten

Den ukrainske befolkning er hverken tilbøjelig til at have tillid til magthaverne eller til oppostionen i landet, mens antallet af tilhængere af modstandere af et præsidentvalg før tiden er næsten lige store; nemlig omkring 40%.
    Ifølge en meningsmåling under overskriften "Situationen i Ukraine før valget", som Centret for sociologiske og politiologiske studier har gennemført, og som blev præsenteret på en pressekonference i fredags, mener 39,9% af de adspurgte, at det er nødvendigt at afholde et ekstraordinært præsidentvalg i Ukraine, mens 39,1% mener, at det ikke er nødvendigt.
    Ifølge meningsmålingen har 51,9% af respondenterne overhovedet ingen tillidt til landets overhoved, præsident Leonid Kutjma, mens 36,5% overhovedet ikke stoler på regeringen og 35,7% overhovedet ingen tillid har til Verkhovna Rada. Samtidig svarer 27,6% af de adspurgte, at de heller har tillid til den politiske opposition.
    Adspurgt om, hvem de er tilbøjelige til at støtte i den nuværende konflikt mellem styret og oppositionen, svarede 33,2%, at de støttede oppositionen, mens 31,5% sagde, at de ikke støttede nogen af parterne. 15,9% af de adspurgte var i denne konflikt parat til at støtte op om styret.
    Rundspørgen er blevet gennemført blandt et repræsentantivt udsnit af Ukraines befolkning i alderen over 18 år. Der blev i alt adspurgt 2000 personer. Fejlmargenen er sat til 2,2%. Meningsmålingen er blevet gennemført i slutningen af marts og i starten af april 2003. Interfaks-Ukrajina. UP.

28.04.03. Hver anden ukrainer tror, at Kutjma er ude pе at forlænge sin embedsperiode

Over halvdelen af de personer, som har deltaget i en meningsmåling gennemført af Center for politiske og sociale studier mener, at Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har henvendt sig til folket med anmodning om at tage del i drøftelsen af en politisk reform af landets politiske system for at forlænge sin embedsperiode.
    Det viser resultaterne af den meningsmåling, hvor 2000 respondenter over 18 år deltog, og som Center for politiske og sociale studier fremlagde på en pressekonference i Kyiv på nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina i fredags. 
    Adspurgt af journalisterne om, hvorfor Ukraine præsident havde henvendt sig til befolkningen via Tv med opfordring til at tage del i drøftelsen af hans forslag til en forfatningsreform, fremhævede 51,7% af respondenterne, at han således prøver på at forlænge sin embedsperiode.
    Kun 9% af deltagerne i meningsmålingen mener, at statsoverhovedets forslag udelukkende skyldes hans ønske om at reformere det politiske system. Ifølge 11,8% af de adspurgte vil præsidenten således forsøge at svække den politiske opposition. Mindre end 1% af de adspurgte har foreslået andre varianter, mens 16,8% af de adspurgte ikke kunne svare på, hvad hans motiver har været. 9,8% af de adspurgte interesserer i det hele taget ikke for spørgsmålet.
  Meningsmålingen er blevet gennemført i slutningen af marts og i starten af april 2003 og den statistiske usikkerheds er sat til 2,6%. Interfaks-Ukrajina. UP.

30.04.03. Mellem 2 og 7 millioner ukrainere er fremmedarbejdere i udlandet (eng.)

RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report
Vol. 5, No. 13
8 April 2003
A Survey of Developments in Poland, Belarus, and Ukraine by the Regional Specialists of RFE/RL's Newsline Team

Ukrainian ombudswoman Nina Karpachova on 2 April reported to the Verkhovna Rada that the problem of illegal migration of Ukrainians in search of work and earnings has become of "state importance." She stressed that Ukrainians abroad belong to "the most-discriminated-against and least-protected category" of citizens. Karpachova noted that, according to various estimates, between 2 million and 7 million Ukrainians are working abroad owing to poverty and unemployment in Ukraine. She said she believes than no fewer than 5 million Ukrainians -- or one in five employable citizens -- may work seasonally abroad, and almost all of them illegally.

Official data about Ukrainians abroad exist only with regard to those citizens who work there legally, under official contracts. Thus, according to the Ministry of Labor and Social Policy, 20,000 Ukrainians worked temporarily abroad in 2002, primarily in Greece, Cyprus, Liberia, and Great Britain. At the same time, the Foreign Ministry estimated that from 1 million to 3 million worked in Russia, 300,000 in Poland, 200,000-500,000 in Italy, 200,000 in the Czech Republic, 150,000 in Portugal, 100,000 in Spain, 35,000 in Turkey, and 20,000 in the United States.

Karpachova said that, according to official data, 27 percent of Ukrainians live below the poverty line. The most difficult economic situation is in Transcarpathian Oblast (47 percent of people live below the poverty line), as well as in Crimea and the Khmelnytskyy, Kherson, Mykolayiv, Volyn, Luhansk regions (from 32-37 percent of people are below the poverty line). According to the International Labor Organization, unemployment in Ukraine in 2002 stood at 11 percent of employable population, which translates into 2.5 million jobless people. Karpachova cited the Ministry of Labor and Social Policy as saying that the number of unemployed Ukrainians may now exceed 3 million people.

Karpachova said the labor migration, along with the decreasing birth and increasing mortality rates within the country, deteriorates Ukraine's demographic situation. According to estimates by Ukrainian experts, if the current demographic trends are not reversed, Ukraine's population may decrease to 42 million in 2026.

Karpachova noted that the labor migration also has positive consequences, including an inflow of hard currency which not only improves the economic situation of particular families but also boosts the Ukrainian economy in general. She said Ukrainians abroad earn nearly $400 million per month, adding that most of this sum is transferred to Ukraine, although it is not known how much is sent through the banking system and how much is carried in pockets by people returning home.

Karpachova also told lawmakers that, since most Ukrainians work abroad illegally and avoid contacts with Ukrainian consular missions, the Ukrainian state has only limited possibilities to help its citizens protect their civil and human rights. According to Karpachova, the most common discrimination against Ukrainians abroad refers to their labor conditions -- they are often forced to work 10-18 hours per day and are poorly paid or even not paid at all. The ombudswoman reported that currently 10,000 Ukrainian citizens are under arrest abroad and another 2,500 are serving their terms in foreign prisons. She also reported that 23,620 Ukrainians have been deported in the past two years, primarily from Turkey, Hungary, Poland, Slovakia, and Italy. (Jan Maksymiuk)

30.04.03. Ukraine's Social Democratic Party-united in crisis

RFE/RL NEWSLINE Vol. 7, No. 67, Part II, 8 April 2003
By Taras Kuzio
'Party of Power' in crisis in Ukraine

Ukraine's current "party of power," the Social Democratic Party-united (SDPU-o), is suffering the "gravest crisis in its history," a commentary in "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" on 15 March concluded. The SDPU-o, led by presidential administration head Viktor Medvedchuk, is being increasingly challenged by a reformist wing led by deputy parliamentary speaker Oleksandr Zinchenko. The SDPU-o was a small party until it was taken over by the Kyiv oligarchic clan in the mid-1990s and its leader, former Justice Minister Vasyl Onopenko, was pushed out. Onopenko went on to create the Ukrainian Social-Democratic Party, which was a member of the liberal Yuliya Tymoshenko Bloc during the 2002 elections. The takeover of the SDPU-o occurred at the same time that Ukraine's former "sovereign communists" began transforming their political influence into economic wealth after President Leonid Kuchma launched his economic reforms in 1994. These new centrist oligarchs sought political cover from established political parties to legitimize their newfound wealth.

In 1998, centrist parties made their first appearance in parliament, accounting for four of the eight parties that crossed the 4 percent threshold in the proportional half of the elections. In addition to the SDPU-o, they included the Green Party and the all-Ukrainian "party of power," the Popular Democratic Party (NDP), headed by Prime Minister Valeriy Pustovoytenko. The SDPU-o came in last of those that crossed the 4 percent threshold in both the 1998 and 2002 elections. In the 2002 elections, the party garnered 6.27 percent of the vote, a marginal improvement over the 4.01 percent it polled in 1998, which gave it 19 seats. Another 12 SDPU-o members were elected in single-mandate districts and seven as independents, making the SDPU-o the third-largest centrist faction.

Loyal Dnipropetrovsk oligarchs took over the small Labor Ukraine party, while the Donbas oligarchs created the Party of Regions. The first "party of power" in Donetsk, the Liberals, went into decline after Yevhen Shcherban -- the local governor, a parliamentary deputy, and a high-ranking Liberal Party member -- was assassinated in November 1996.

"Parties of power" that are no longer on good terms with the executive have been forced to ally themselves with the center-right opposition. Tymoshenko's Fatherland Party merged into a single party with longtime nationalist and former dissident Stepan Khmara's Conservative Republican Party. The Liberals, meanwhile, joined former Premier Viktor Yushchenko's Our Ukraine.

The SDPU-o entered the 2002 elections separately from the For a United Ukraine (ZYU) bloc, which united regional "parties of power," because it is the only centrist party to have invested resources in building a party structure. The SDPU-o claims 350,000 members -- a figure that should be taken skeptically -- organized into 780 district and city branches. The largest branches are in Transcarpathia, Zaporizhzhya, and Kharkiv. The SDPU-o has its own publishing house and issues 12 newspapers, including Kyiv's weekly "Nasha Hazeta Plyus" with a circulation of about 500,000.

A major problem for the SDPU-o -- or any "party of power" -- is Ukraine's inherited ethno-cultural and regional cleavages. Eastern Ukraine is dominated by oligarchic centrists and the Communists. The only oblast where ZYU came first in the proportional half of the 2002 elections was Donetsk, where Our Ukraine failed to cross the 4 percent threshold.

In western and central Ukraine, on the other hand, oligarchic parties with roots in those areas -- SDPU-o and the Agrarians -- are unpopular. The former disgraced head of Naftohaz, Ihor Bakay, who is allied to SDPU-o sympathizer Oleksandr Volkov, ran in western Ukraine in the 2002 elections but was defeated.

The then-head of the Kyiv branch of the SDPU-o, Hryhoriy Surkis, was roundly defeated in the May 1999 mayoral elections by current popular Mayor and Yushchenko ally Oleksandr Omelchenko. It is not coincidental that Kyiv city's SDPU-o branch, which was until last month headed by Surkis, experienced the worst decline in membership of any SDPU-o branch in 2001-02. The Kyiv clan's SDPU-o barely scraped past the 4 percent threshold in the city of Kyiv in the 2002 elections when it obtained 4.85 percent, compared to the 8.48 percent it obtained in the 1998 elections. In local elections to the Kyiv City Council held at the same time as parliamentary elections last year, the SDPU-o fared even worse.

Although it finished last in the proportional half of the 2002 elections, the SDPU-o nevertheless succeeded in placing its members in many senior leadership posts. "Ukrayinska pravda" on 28 February claimed that the SDPU-o controls one-third of Ukraine. The head of the presidential administration and two of his deputies are SDPU-o members, as are two ministers, the head of a state committee, and three governors. In addition, the party has 10,000 elected representatives at all levels, including the deputy parliamentary speaker and the secretary of the National Security and Defense Council.

Why then is there a crisis in Ukraine's newest "party of power?" Six factors account for the SDPU-o's crisis. First, the ruling elite is close to panic as the Kuchma era draws to a close. Immunity from prosecution for Kuchma will not necessarily help the oligarchs escape prosecution for corruption unless they ensure that a Kuchma loyalist is elected to succeed him in next year's presidential elections.

Second, when he became head of the presidential administration in May 2002, Medvedchuk closely linked the SDPU-o's fortunes to a highly unpopular president. As "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" pointed out, "Everyone realizes that the party's close links with the authorities are harmful to its image and ratings." Zinchenko's argument that making the SDPU-o the "party of power" "gives credit and adds prestige to the organization," is simply not convincing.

Third, interviewed in "Nasha Hazeta Plyus" on 14 February, sociologist Yevhen Holovakha advised the SDPU-o that democratization in Ukraine is regressing and under threat. Ironically therefore, by supporting this regression in its role as the "party of power," the SDPU-o is undermining its own party prospects within Ukraine's electoral democracy.

The fourth contributing factor is the creation of a new information policy directorate under Medvedchuk that is headed by SDPU-o sympathizer Serhiy Vasylyev. Vasylyev is responsible for the introduction of censorship through "temnyky," or instructions to television stations. News programs on the 1+1 and Inter television channels -- two of Ukraine's largest broadcasters, both of which are controlled by the SDPU-o -- have the least degree of public trust, according to a Ukrainian Democratic Circle poll conducted in February. The same is true of the daily newspaper "Kievskiye vedomosti," which is also controlled by the SDPU-o and half of whose copies are regularly returned unsold. Vasylyev has also reverted to Soviet-style rhetoric in denouncing and ridiculing complaints by international organizations and NGOs about media harassment. Fifth, the "quality" of party cadres is mediocre. Many people join the SDPU-o in the same way as they joined the Communist Party of the Soviet Union in the Brezhnev era -- not for ideological, but for careerist reasons. This problem exists among all centrist, ideologically amorphous parties, but the SDPU-o thought -- mistakenly -- it had overcome this by investing in an ideological profile (social democracy).

Finally, Medvedchuk is at odds with practically every other political group in parliament as a result of his aggressive attempts at forging a pro-presidential majority, "black" operations aimed at discrediting Yushchenko (e.g., fake Our Ukraine leaflets), and his demand for the Prosecutor-General's Office to reopen criminal charges against Tymoshenko.


--------------------------------------------------------------------------------
Dr. Taras Kuzio is a resident fellow at the Centre for Russian and East European Studies, University of Toronto.
 

30.04.03. Ny amerikansk ambassadør i Ukraine ankommer til sommer

Det hvide Hus har meddelt, at USAs præsident, George Bush, har besluttet sig for hvem han vil foreslå Senatet som USAs nye ambassadør i Ukraine. Det bliver den nuværende amerikanske ambassadør i Uzbekistan, John Edward Herbst.
    Ifølge Associated Press kom meddelelsen herom den 28. april.
    Den 51-årige Herbst beklæder som nævnt for tiden embedet som USAs ambassadør i Uzekistan. Han blev udnævnt til denne post af Bill Clinton og indledte sin embedsperioden den 5. oktober 2000.
    Inden udnævnelsen til USAs ambassadør i Tashkent var Herbst igennem tre år leder af den amerikanske ambassade i Jerusalem. Forinden havde han været ansat som USAs 1. vice-ambassadør i De nyligt uafhængige stater. Herbst har også beklædt diverse stillinger i USAs ambassader i Tel-Aviv, Moskva og Saudi-Arabiens hovedstad Er-Riad.
    Herbst har to diplomatiske embedseksaminer. Han indledte den diplomatiske karriere i 1979. Herbst taler flydende russisk og behersker arabisk.
    Den 17. april meddelte den engelsk-sprogede Kiev-avis Kyiv Post, at Herbst er hovedkandidat til posten som USAs næste ambassadør i Ukraine. Hvad angår USAs nuværende ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, så forlader han ifølge Kyiv Post Kiev til sommer. Korrespondent.net.

Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester