30.04.03. Ny amerikansk ambassadør
i Ukraine ankommer til sommer
30.04.03. Ukraine's Social Democratic
Party-united in crisis
30.04.03. Mellem 2 og 7 millioner ukrainere
er fremmedarbejdere i udlandet (eng.)
Ingen nyheder i dag p.a.
Påskeferie i Ukraine
28.04.03. Hver anden ukrainer tror,
at Kutjma er ude på at forlænge sin embedsperiode
28.04.03. 51,9% af ukrainerne har overhovedet
ingen tillid til præsidenten
28.04.03. Ukraine advaret om at bruge
prestige-projekt til transport af russisk olie (eng.)
25.04.03. Kutjma har bedt rigsadvokaten
om at stoppe sagerne mod kritiske medier
25.04.03. Kutjma giver UP "og lignende"
skylden for befolkningens rekordlave tillid til ham
25.04.03. Kutjma lover folkeafstemning
efter parlamentets godkendelse af forfatningsændringer
25.04.03. USA anmoder Ukraines anklagemyndighed
om indrejsetilladelse til Lazarenko
24.04.03. SBU vil offentliggøre
flere hemmelige dokumenter fra KGB-tiden
24.04.03. USA anerkender Kutjma som legitim
og folkevalgt præsident
24.04.03. 74% af ukrainerne nærer
mistillid til præsident Kutjma
23.04.03. USA har ikke haft tid til at
se på kameramands død i Bagdad
23.04.03. The policy of the USA and
Russia toward Ukraine: a comparative evaluation
23.04.03. Ukrainian parliamentary opposition
changes position
23.04.03. "Good News from Ukraine" - Serhij Vasyljevs
seneste påfund
22.04.03. Ukraine offentliggør
hidtil hemmelige Tjornoby-dokumenter
22.04.03. Tomenko regner med tre mulige
datoer for folkeafstemningen
20.04.03. Donetsk-klanen og Janukovytj
sætter sig tungt på Regionernes parti
20.04.03. Problemet med ytringsfriheden
i Ukraine afgørende for Europarådet
20.04.03. Jusjtjenko: vi lever i et
land med et bandit-styre
20.04.03. Ukrainsk Tv klippede i Kutjmas
årlige tale til Verkhovna Rada
20.04.03. Kutjma vil ikke udelukke,
at Janukovytj kan blive den næste præsident
18.04.03. Kutjma holdt korte møder
med flere europæiske ledere i Athen
18.04.03. Regeringens program vedtagtet,
lov om forholdstalsvalg ikke vedtaget
17.04.03. Internationalt journalistforbund
udsender rapport om forholdene for journalister i Ukraine
17.04.03. Fortsat vækst i det ukrainske
BNP
17.04.03. Pendlere angriber polsk
grænsestation
16.04.03. Kutjmas årlige tale til Ukraine
parlament afbrudt flere gange
16.04.03. Melnitjenko vil offentliggøre
materialer om valgsvindel under folkeafstemningen
16.04.03. Melnitjenko
vil offentliggøre materialer om valgsvindel under folkeafstemningen
Præsident Kutjmas tidligere livvagt major
Mykola Melnitjenko og den tidligere deputerede Oleksandr
Jeljashkevytj,
som i øjeblikket befinder sig i USA, er i gang med at
forberede offentliggørelsen af "de vigtigste valgsvindel-metoder,
som bruges i Ukraine i forbindelse med valg og folkeafstemninger",
oplyser deputeret Mykola Tomenko.
Han har fornylig været
i Washington, hvor han har holdt møder med den tidligere
livvagt og den tidligere deputerede.
Dokumentet, som Melnitjenko
og Jeljashkevytj planlægger at offentliggøre, omhandler
desuden "den administrative ressources indflydelse og den tvivlsomme
procedure for stemmeoptælling, når valgdeltagelsen
når op på 101-102%". En sådan situation havde
man eksempelvis i Zakarpatska-regionen.
Dokumentet bliver offentliggjort
på ukrainsk og engelsk, oplyser "Vores Ukraines" pressetjeneste.
Oplysningerne om valgsvindel
under folkeafstemningen (i 2000, red.) bliver offentliggjort
med henblik på at drøfte præsidentens forslag
til at afholde folkeafstemning, hvis resultat skal have en direkte
lovgivningskraft.
"Styret kan legalisere sine
lovforslag gennem at spekulere i, at folkeafstemningen har en
direkte lovgivningskraft. For ingen er i tvivl om, at der har fundet
valgsvindel sted under valg og folkeafstemninger i Ukraine", hedder
det i pressetjenestens meddelelse. UP.
16.04.03. Kutjmas årlige
tale til Ukraine parlament afbrudt flere gange
Tirsdag den 15. april holdt Ukraines præsident
Leonid Kutjma sin årlige tale til de folkedeputerede i
Verkhovna Rada. I år var præsidentens tale koncentreret
om Ukraines indenrigspolitiske og udenrigspolitiske udvikling
i løbet af 2002.
Præsidenten indledte
sin tale med endnu en gang at redegøre for de forfatningsinitiativer
og forslag til politiske reformer, som han har fremsat.
Ifølge ham er reformens
strategiske mål at skabe en politisk system af europæisk
tilsnit i Ukraine, hvilket indebærer styrkelsen af statens
handlekraft, sikringen af, at den lovgivende og udøvende
magtgren handler afstemt og ansvarligt, demokratiseringen af alle
sfærer af samfundslivet, konsolideringen af det civile samfund
samt skabelsen af de nødvendige betingelser for Ukraines gradvise
integration i det europæiske samkvem, oplyser LIGA.
Han fremhævede desuden
i sin tale, at der som følge af reformerne skulle indføres
et politiske system, der var effektivt, gennemskueligt og forståeligt
for alle borgere, og som ville sikre de økonomiske reformers
succes og tydeligt ville fastlægge alle de statslige institutioners
og de politiske aktørers beføjelser.
"Under hensynstagen til de
moderne samfundspolitiske realiteter og erfaringen i de udviklede
europæiske demokratiske systemer skal den politiske reform
sikre Ukraines overgang til en parlamentarisk-præsidentiel
republik", - erklærede præsidenten.
Desuden hilste Leonid Kutjma
det velkomment, at oppositionen havde underskrevet et memorandum
om enhed og sagde, at de fleste af præsidentens forslag
til politisk reform var blevet inkluderet i dette dokument.
Deputerede fra de fire oppositionelle
fraktioner reagerede voldsomt på disse ord, idet de råbte
"Kutjma er en løgner!", "Løgn!" og "Skændsel!".
Præsidenten foreslog
desuden alle de politiske kræfter at afholde en rundbordskonference
med henblik på at drøfte dette tema. Præsidenten
er sikker på, at
det forslag til en forfatningsreform, som han
har fremlagt, skal have en grundig bearbejdning, hvorefter det
skal gennem de relevante ekspertvurderinger.
Kutjma fremhævede desuden,
at mange politikere begik en fejl, når de kritiserede den
af præsidenten foreslåede landsdækkende folkelige
debat om reformerne og undervurderede folkets evne til på
egen hånd at finde ud af reformernes indhold. Desuden mente
han, at en folkeafstemning, hvis resultat ville have en dikekte lovgivningskraft,
var den rigtigste og mest demokratiske måde at løse
den slag problemer på.
Hvad den økonomiske
situation angår, fremhævede Kutjma, at den tendens
til økonomisk vækst, som var påbegyndt i 2.
halvår af 1999, havde fortsatte gennem 2002, og givet resultater.
Ifølge Kutjma sker
der nogle positive kvalitative fremskridt i landets økonomi,
den ukrainske økonomis positioner på verdensmarkedet
bliver styrket, idet den ukrainske økonomi at dømme
ud fra dens objektive parametre er en af de mest åbne på
det europæiske kontinent, mens hryvnaen er en af de stærkeste
valutaer blandt lande med en overgangsøkonomi, oplyser
LIGA.
Samtidig påpegede Kutjma,
at "uanset de positive forandringer blev perioden med stabilitet
og vækst i årene 2000-2002 ikke den skelsættende
periode i forbedringen af de brede befolkningslags velstand".
Præsidenten pegede desuden
på den meget udbredte skyggeøkonomi. "Hvor mange
årlige taler i træk skal man gentage overfor parlamentet,
at det er nødvendigt at føre landet ud af en tilstand
af skattemæssig absurditet?", - sagde præsidenten henvendt
til de folkedeputerede.
Statsoverhovedet kom også
ind på udenrigspolitiske spørgsmål, idet han
fremhævede fordelen og potentialet ved såvel Ukraines
integration i de euro-atlantiske strukturer som et tættere
samarbejde på det postsovjetiske område indenfor rammerne
af SNG.
Desuden lovede Leonid Kutjma
i sin tale, at han på sin side ville gøre alt for
at valget af den nye præsident, som skal finde sted om
1½ år, ville blive gennemført på et
civiliseret og demokratisk grundlag og i fuld overensstemmelse
med gældende lovgivning. I den forbindelse udtrykte han bekymring
for, at "den periode, som er tilbage inden valget, ikke går
op i hårde politiske kampe".
Ifølge Interfaks-Ukrajina består
Ukraines præsidents tale til parlamentet "Om Ukraines indenrigs-
og udenrigspolitiske situation i 2002" af 447 sider og fire hovedafsnit:
"Landets samfundspolitiske udvikling. Den politiske reforms strategi",
"Resultatet af Ukraines socio-økonomiske udvikling i 2002
og opgaverne for 2003", "Tematiske beretninger" samt "Statistiske
tabeller".
De tematiske beretninger er
blandt andet helliget prioriteterne i Ukraines teknologiske udvikling,
udformningen og realiseringen af den tekniske politik i økonomiens
agrare sektor, den demografiske situation, de moderne problemer
og perspektiver, Ukraines forhold til Verdenshandelsorganisationen,
herunder samarbejdets mekanismer og socio-økonomiske
følger, spørgsmålet om Ukraines euroatlantiske
integration, ukrainsk lovgivnings aktuelle tilstand og udsigterne til
at tilpasse Ukraines lovgivning til Den europæiske Unions lovgivning.
De statistiske tabeller indeholder
de vigtigste indikatorer for Ukraines socio-økonomiske
udvikling, finansielle indikatorer, indikatorer for priser og takster,
industri, investerings- og byggeriaktivitet, transport, indikatorer
der vedrører den agrare sektor, institutionelle forandringer
og udviklingen af erhvervslivet, energisikringen og energiforsyningen,
den udenrigsøkonomiske aktivitet, det videnskabeligt-tekniske
potentiale, engros og detajlhandlen, restaurationsbranchen, Ukraines
befolkning, dens levevilkår samt miljøbeskyttelse.
Tabellen indeholder desuden
sammenlignelige tal for den økonomiske udvikling i SNG-landene
og Den europæiske Union. Korrespondent.net.
17.04.03. Pendlere
angriber polsk grænsestation
Forrige nat smadrede en gruppe pendlere fodgængersektionen
ved grænseterminalen i Medyka på grænsen mellem
Polen og Ukraine. Over 300 personer deltog i angrebet, og flere
polske grænsevagter kom til skade som følge af urolighederne.
Ifølge RIA-Novosti
blev de tilskadekomne polske grænsevagter bragt til hospitalet.
Ifølge den polske radio
var det "en menneskehob af borgere fra to lande, som beskæftigede
sig med småhandel i grænseområdet, der i et forsøg
på hurtigst muligt at komme ind i Polen fra Ukraine, ødelagde
grænsebommen og brød ind i den sektion af terminalen,
som betjener den del af grænsepassagen, som foregår til
fods".
Ifølge øjnevidner
sparkede folkemængden døre ind, knuste ruder og
ødelagde møbler i grænsevagternes betjentstuer.
Afslutningsvis antændte uromagerne et bål inde på
terminalens område.
Politiet skred til anholdelse
af omkring 100 personer, mens det lykkedes resten at flygte.
Den ikke-sanktionerede småhandel er hovedindtægtskilden
for mange af indbyggerne i grænseregionen mellem Polen og
Ukraine. Arbejdsløsheden ligger stabilt over de 30% i de
tilstødende regioner i begge landene.
De ukrainske pendlere indfører
cigaretter og vodka til Polen og vender hjem med frugt samt konditor-
og kødvarer, herunder spæk, som er billigere på
den polske side grænsen. Korrespondent.net.
17.04.03. Fortsat vækst
i det ukrainske BNP
Ukraines bruttonationalprodukt voksede med 6,6%
i marts i forhold til marts 2002. Væksten i BNP udgjorde
7% i løbet af 1. kvartal af 2003, oplyser Ukraines statslige
statistiske komite.
BNP-væksten i januar og
februar 2003 var samlet på 7,2%.
Ifølge den statslige
statistiske komite udgjorde det nominelle BNP i januar-marts
2003 48,346 mia. UAH, heraf 17,763 mia. UAH i marts, oplyser Interfaks-Ukrajina.
De væsentligste stigninger
i BNP skete i 1. kvartal 2003 indenfor byggeriet - 18%, gas- og
vandudvinding og distribution - 12,7%, den forarbejdende industri
- 11,6% samt transport - 7,2%.
Den kvartalsvise BNP-tilvækst
var i 2002: 4,1% i 1. kvartal, 4,7% i 2. kvartal, 4,3% i 3. kvartal
og 6,1% i fjerde kvartal.
I alt voksede Ukraines reelle
BNP i løbet af 2002 med 4,1% og i løbet af 2001
med 9,1%.
Regeringen forudsagde i nationalbudgettet
i 2003 en vækst i det reelle BNP i 2003 på 4%; men
har siden meddelt, at man overvejer at justere det skøn
til 6% takket være realiseringen af sin handlingsplan. Ukraine.ru.
17.04.03. Internationalt
journalistforbund udsender rapport om forholdene for journalister
i Ukraine
Rapporten kan downloades fra følgende adresse:
http://www.ifj.org/publications/download/ukraine03.pdf
18.04.03. Regeringens
program vedtagtet, lov om forholdstalsvalg ikke vedtaget
SDPU (o)s fraktion støtter, at der indføres
valg forholdstalsprincippet, at men undlod at stemme om lovforslaget
"Om valg af folkedeputerede" efter forholdstalsprincippet "af politiske
grunde". Det sagde lederen af SDPU (o)s fraktion, Leonid Kravtjuk,
i går.
Ifølge den tidligere præsident
går fraktionen inden for at den politiske reform bliver
gennemført samtidigt og mener derfor ikke, at det er hensigtsmæssigt
at "rive" enkelte dele af den ud af en samlet kontekst.
På spørgsmålet
om, hvordan han vurderer den manglende overholdelse af aftalerne
mellem oppositionsfraktionerne og premierminister Viktor Janukovytj,
svarede Leonid Kravtjuk, at det er "oppositionens problem, hvem de
har indgået aftaler med og om hvad". Han understregede, at
SDPU (o)s fraktion ikke har deltaget i sådanne forhandlinger.
Den 16. april erklærede lederne
af SPU og BJuT, at de oppositionelle fraktioner ville støtte
regeringens program til gengæld for vedtagelsen af loven om
forholdstalsvalg. SPUs repræsentanter sagde, at Ukraines premierminister
Viktor Janukovytj havde sagt under et møde med dem den 16. april,
at en del af flertallets deputerede ville afgive deres stemmer til
fordel for lovforslaget om valg af folkedeputerede efter forholdstalsprincippet.
I dag blev regeringen program vedtaget
med 335 stemmer. Kun kommunisterne og en del "Vores Ukraine" undlod
at stemme. Samtidig lykkedes det ikke parlamentet at få vedtaget
lovforslaget om valg af folkedeputerede efter forholdstalsprincippet.
Forslaget samlede i løbet af to afstemninger hhv. 217 og
213 stemmer (226 stemmer giver flertal, red.) Et forslag om en 3. afstemning
blev senere nedstemt. UNIAN. Podrobnosti.
18.04.03. Kutjma holdt
korte møder med flere europæiske ledere i Athen
Frankrig vil støtte Ukraine i at blive associeret
medlem af Den europæiske Union, oplyste den franske præsident
Jacques Chirac.
"Jeg vil gerne kunne forsikre dem
om, at Frankrig støtter den linje, som går ud på,
at Ukraine får associeret medlemskab i EU", - meddelte Chirac
til den ukrainske præsident Leonid Kutjma under deres møde
i Athen i torsdags. Mødet fandt sted indenfor rammerne af
Eurounionens konference, oplyste det ukrainske statsoverhoveds pressesekretær,
Olena Hromnytska.
Chirac modtog den ukrainske præsidents
invitation til at besøge Ukraine, oplyste pressesekretæren.
Senere torsdag holdt Kutjma desuden
et kort møde med EUs udenrigs-og sikkerhedspolitiske højkommissær
Havier Solana. I løbet af mødet drøftede parterne
realiseringen af Ukraines bestræbelser på at blive
integreret i Europa, styrkelsen af landets forbindelser til EU
samt problemet omkring reguleringen af Transdniestr- konflikten,
oplyste pressesekretæren.
Kutjma sagde på konferencen
i Athen, at Ukraine ikke har tænkt sig at forcere spørgsmålet
om sit medlemskab i Den europæiske Union, men at man gerne
vil have en bekræftelse af muligheden for at opnå det
medlemskab i fremtiden.
"Det vigtigste for Ukraine er ikke
frister men indhold. Jeg vil gå så langt som til at
sige, at Kyiv ikke er interesseret i at forcere spørgsmålet
om medlemskabet af EU. I dag er spørgsmålet om at blive
medlem af Verdenshandelsorganisationen (WTO) mere aktuelt for os,
samt tilpasningen af vores interne lovgivning til EUs standarder", -
sagde han.
Kutjma understregede, at Ukraine
hilser alt det velkomment, som tilnærmer landet opnåelsen
af status som fuldgyldigt medlem af EU i et langsigtet perspektiv.
"Tilsvarende kan vi ikke gå med til noget, som erstatter dette
perspektiv", - sagde han.
Præsidenten påpegede,
at Ukraine i den forbindelse hilser forslagene om den asymetriske
åbning af markederne, etableringen af en frihandelszone, udbredelsen
af alle EUs fire friheder (fri bevægelighed af mennesker,
varer, tjenester og kapital) velkommen og ser dem som vigtige etaper
i Ukraines fuldgyldige integration i Eurounionen.
Kutjma udtrykte tilfredshed med,
at begge parter konstaterede et markant fremskridt i realiseringen
af aftalen om partnerskab om samarbejde mellem Ukraine og EU.
"Vores europæiske partnere
kan også fremover regne med Ukraine indenfor dens aktive deltagelse
i de fredsskabende operationer, samarbejde og støtte indenfor
fælles udenrigs-og sikkerhedspolitik samt samarbejdet indenfor
justitsvæsen og indenrigsanliggender", - understregede han.
Præsidenten hilste på
Ukraines vegne den nuværende udvidelse af EU velkommen og
betegnede den som et væsentligt skridt i retning af skabelsen
af "et forenet Europa".
Han påpegede, at Ukraine hilser
udbredelsen af Eurokommissionens Kommunikation til alle lande,
som grænser op til EU, velkommen.
Præsidentens pressetjeneste
oplyste, at Kutjma torsdag mødtes med Europakommissionens
præsident, Romano Prodi.
På et møde onsdag
med Rumæniens præsident Ion Illescu udtalte samtaleparterne
sig til fordel for nødvendigheden af at forberede sig til
underskrivelsen af en aftale om den ukrainsk-rumænske grænse.
Samme dag analyserede Kutjma og
Italiens premierminister Silvio Berlusconi på deres møde
resultatet af den ukrainske leders besøg i Italien i november
sidste år. Berlusconi gav udtrykt for, at han var parat til at
besøge Ukraine i oktober i år. Han støttede desuden
Ukraine i landets eurointegrationsbestræbelser.
På mødet med Danmarks
premierminister Anders Fogh Rasmussen takkede Kutjma den danske
premierminister for hans lands konsekvente politik i forhold til
Ukraines eurointegrationsbestræbelser og den
konstante støtte til dem.
Ukraines præsident mødtes
med Tysklands forbundskansler Gerhard Schröder og aftalte at
gennemføre fem ukrainsk-tyske konsultationer i Tyskland i
anden halvdel af i år.
Parterne drøftede desuden
spørgsmålet om etableringen af gaskonsortiet. Kutjma
bekræftede, at der i slutningen af maj vil blive holdt et møde
for højtstående eksperter, som skal tage stilling til
konkrete spørgsmål, som hænger sammen med etableringen
af konsortiet.
Samme dag mødtes Ukraines
præsident med Maltas præsident Guido de Marco.
Ukraines og Polens præsidenter
bekræftede aftalen om at mødes i starten af juli i
år
På mødet med Serbiens
og Montenegros præsident Svetozar Marovitj lykønskede
Kutjma sin samtalepartner personligt med hans valg til statsoverhoved
og ønskede ham held og lykke med udviklingen af Serbien.
Onsdag holdt Kutjma desuden møder
med Slovakiets premierminister Mikolash Dzurinda, som inviterede
Ukraines præsident til at deltage i et møde i "Visegrad-
kvartetten" (Polen, Slovakiet, Ungarn og Tjekkiet), som finder sted
i Slovakiet i juni i år. UP. Interfaks-Ukrajina.
20.04.03. Kutjma
vil ikke udelukke, at Janukovytj kan blive den næste præsident
Ukraines præsident Leonid Kutjma antager, at premierminister
Viktor Janukovytj har alle chancer for at blive Ukraines næste
præsident, hvis han opfylder regeringens program, som er blevet
fremlagt af regeringen og godkendt af parlamentet, og som vedrører
perioden indtil det næste præsidentvalg i slutningen af
2004.
"Jeg vil ikke have at man bruger
ordet "arvtager", fordi når det er en "arvtager", så
betyder det, at jeg har overdraget magten. Han kan godt blive præsident,
helt bestemt; det er ikke nogen hemmelighed. Men den vigtigste opgave
for ham er at opfylde eller bagefter vise i løbet af valgkampen,
at han har gjort alt der står i hans magt og i hans regerings
magt, for at dette program kan blive en realitet. I dag er det således:
programmet er ikke en deklaration - det er en hensigtserklæring.
Men folk vil gerne se konkrete resultater. Så hvis hans opgave
bliver opfyldt, så har han selvfølgelig alle chancer for
ikke kun at være kandidat. Lad os vente og se", - sagde Leonid
Kutjma i et interview til BBC's ukrainske tjeneste.
Leonid Kutjma ville ikke ind på,
hvem han personligt ville foretrække at se på posten
som statens overhoved.
"Det er det ukrainske folk, der har
ordet. Jeg vil kun love - og det siger jeg uden nogen følelser
eller diplomati - at jeg vil gøre alt for at valget skal være
fuldstændig åbent, gennemskueligt og fuldstændig
demokratisk. Så at folk kan komme til udtryk. For vores politikere
siger jo, at folket "det er en flok væddere", og så videre",
- sagde præsidenten.
Statsoverhovedet er desuden i tvivl
om, hvorvidt de oppositionelle kræfter vil kunne blive enige
om en fælles kandidat til præsidentvalget. Men Leonid
Kutjma er ikke i tvivl om, at der vil komme ne samlet kandidat fra de
politiske kræfter, som i dag udgør flertallet i parlamentet.
"Jeg ville gerne ønske, at
oppositionen ville tænke over dette problem - i sin egen kreds
- enten har den sådanne muligheder, eller... Når jeg ser
på deres handlinger, herunder i forhold til forfatningsreformen,
- den ene dag foreslår de et, at præsidenten bremser reformer,
at man skal gå over til en parlamentarisk styreform; den anden
dag forslår de det modsatte, og underskriver endda memorandumer.
Dagen efter taler de igen om, at det ikke passer. Når vi så
har at gøre med foreningen af diametralt modsatte politiske
sysnspunkter i oppositionen, så kan jeg overhovedet ikke forstå
en sådan opposition. Det er jeg kategorisk imod. Det ser jo amoralsk
ud - fra alle synspunkter. Det, at der kan opstilles en fælles
kandidat fra dagens flertal i overført betydning i parlamentet,
fra de politiske kræfter, som repræsenterer flertallet
- det er jeg ikke i tvivl om overhovedet", - sagde Leonid Kutjma,
På spørgsmålet
om, hvem der kan blive en samlet kandidat fra flertallet, svarede
Kutjma: "De har jo allerede spurgt mig, og jeg har sagt. Hvad skal
jeg sige mere? Man skal arbejde, og tiden vil vise det."
I en kommentar til sine relationer
med lederen af blokken "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, sagde
Leonid Kutjma, at "ham har jeg altid haft normale forretningsmæssige
kontakter med".
"Det siger jeg fuldstændig
ærligt. Han har i dag den største fraktion, og derfor
ser jeg det som min pligt at mødes, og antallet af møder
afhænger af vigtigheden af de opgaver, som Ukraine, parlamentet
og regeringen i dag bliver stillet overfor. Jeg kan forsikre, at
vores møder altid er konstruktive, uden alle mulige overflødige
advarsler", sagde præsidenten. Korrespondent.net.
20.04.03. Ukrainsk
Tv klippede i Kutjmas årlige tale til Verkhovna Rada
Ledelsen af Ukraines Tv-1 (UT-1) afviser beskyldningerne
om at have censureret Leonid Kutjmas årlige tale til parlamentet
den 15. april 2003.
Præsidenten for UT-1 Oleksandr
Savenko forklarede beskæringen af talen på følgende
vis: "Vi udnyttede retten til at belyse denne begivenhed sådan,
som vi anså det for nødvendigt".
Fredag vedtog parlamentet med 188
stemmer Mykola Tomenkos forespørgsel til premierministeren
og rigsadvokaten "angående brug af censur under præsidentens
årlige tale til Verkhovna Rada".
Ifølge Tomenko blev præsidentens
tale ikke sendt direkte, og om aftenen blev den transmitteret i en
stærkt forkortet udgave, således at man undgik at vise
de deputeredes protester mod Kutjmas opdukken i parlamentet og oppositionens
aktion, som gik ud på at man gav ham hans årlige tale tilbage
(som var blevet delt ud til de deputerede, red.).
"Vi har fortalt ret udførligt
om disse begivenheder, og udover Tomenko har jeg ikke hørt
nogen bemærkninger", - sagde Savenko i en kommentar til journalister.
"De vigtigste momenter har vi viderebragt. Altså de vigtigste
momenter, som vedrørte borgernes interesser - blev altsammen
videretransmitteret".
Savenko forklarede, at UT-1's sendenet
var blevet ødelagt. "Hvis man analyserer vores arbejde i
løbet af ugen, så havde vi to parlamentshøringer
og en direkte transmission fra regeringens dag. Og reelt var der
ikke noget tilbage af vores sendenet".
Lederen af den første nationale
Tv-kanal klagede desuden over, at programmer om Verkhovna Rada
havde oversvømmet UT-1. "Sagen er, at når vi både
har et program fra Verkhovna Rada mellem 19 og 20 og bagefter efter
kl. 22 har en anden udsendelse, så er vi reelt frataget muligheden
for at vise en eller anden spændende film eller lave en spændende
udsendelse. Selvom vi har sådanne udsendelser - så har
vi ikke tid til at virkeliggøre det. Udsendelser af denne art
er nok ikke de mest sete". UP.
20.04.03. Jusjtjenko:
vi lever i et land med et bandit-styre
Lederen af blokken "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko
mener ikke, "at der ikke er sket noget tragisk under afstemningen
om forholdstalsvalg".
"Det skal vi nok overleve. Og vi vil
komme styrket ud af denne situation. Men det er meget trist, at det
sker i offentlig politik", - sagde Jusjtjenko i en kommenar til Radio
Liberty om resultatet af afstemningen om en ny valglov.
Ifølge Jusjtjenko "vil et ord
afgivet af en politiker i et hvilket som helst civiliseret land forpligte
til en konsekvent opfyldelse af forpligtelserne". "Jeg kan forstå,
at vi lever i et land med et bandit-styre, og hvor en ærlig dialog
endnu ikke er tænkbar", - sagde han.
En kommentar til Viktor Janukovytjs
regerings program, fremhævede Jusjtjenko, at den "ikke er
noget særligt". Ifølge ham giver dette dokument fx
ikke svaret på spørgsmålet om, hvordan lønningerne
og pensionerne vil være i de kommende 3-5 måneder. "Det
er et rent politisk dokument, og derfor skal man forholde sig til det
politisk", citerer "Vores Ukraines" pressetjeneste blokkens leder.
Jusjtjenko udtrykte desuden beklagelse
over, at visse politiske kræfter indenfor Verkhovna Rada endnu
en gang brugte dobbelte standarder i deres handlinger, idet
de på den ene side erklærede nødvendigheden af
at gennemføre en politisk reform, og på den anden side
"forkludrede" en lov om forholdstalsvalg.
"Hvorfor er denne lov aktuel? Fordi
visse af vores jurister har millioner af dollars på deres
konto. For disse penge kan man købe hele parlamentet, uanset
mængden af kamrer", - sagde Jusjtjenko.
"Under suppleringsvalget til parlamentet
havde visse kandidater til folkedeputerede ikke engang brug for at
køre ud i valgkredsen - fordi det er pengesække, der bestemmer
resultatet af afstemningen. Derfor er et principielt spørgsmål
for os at få vedtaget en lov om forholdstalsvalg og fjerne de kriminelle
fra valgkampen", - sagde lederen af "Vores Ukraine".
20.04.03. Problemet med ytringsfriheden
i Ukraine afgørende for Europarådet
Det at journalister bliver tiltalt efter straffeloven
i Ukraine er "et meget dårligt og farligt fænomen, fordi
straffesagen kan føre til fængsling. Det sagde rapportør
for monitoring-komiteen ved Europarådets parlamentariske
forsamling, Hanne Severinsen, i Kyiv i fredags.
Severinsen påpegede, at hun
indtil videre ikke kendte til detaljerne i sagen, men at der endnu
var tid til at inkludere dette tema i en rapport om Ukraine.
Problemet med ytringsfriheden ville
være blandt hovedpunkterne i monitoring-komiteens rapport
om Ukraine, som ville blive fremlagt under mødet i juni 2003,
tilføjede hun.
Ifølge hende er det kommende
præsidentvalg, forslagene til forfatningsændringer
samt udformningen af lovgivningen i overensstemmelse med Europarådets
krav også et af hovedtemaerne.
Severinsen sagde, at hendes hovedkonklusion
ville være ikke at stoppe monitoreringen af Ukraine.
Hun oplyste desuden, at Ukraines regering
allerede havde sendt sine bemærkninger til rapportens oplæg.
"Denne information bliver ikke offentliggjort. Den vil faktisk blive
inkluderet i rapporten. Men der er momenter, som vi er uenige i, og
som vi ikke ser i det lys, som de er blevet fremlagt i".
I en kommentar til situationen omkring
pressefriheden i Ukraine, fremhævede Severinsen fire problemer.
Hun opfordrede til ikke at holde op
med at forbedre lovgivningen i forhold til ytringsfriheden, eftersom
"dens ineffektivitet er en undskyldning for pression mod massemedierne".
Det andet problem "er, at den allerede
eksisterende lovgivning skal føres ud i livet. "Anklagemyndigheden
kan gennemføre efterforskninger i forhold til overgreb mod
ytringsfrihed. Og hvis de fører til en retssag, så skal
rettens kendelser også eksekveres".
Det tredje problem er ifølge
Severinsen "den uformelle censur": "I løbet af det seneste
halve år har vi stiftet bekendskab med eksistensen af temniki".
Det fjerde problem er efter hendes
opfattelse "selvcensur", når "journalister er bange for deres
liv efter mordene på Gongadze og Aleksandrov". UP.
20.04.03. Donetsk-klanen
og Janukovytj sætter sig tungt på Regionernes parti
Ukraines premierminister Viktor Janukovytj er valgt til
formand for Regionernes parti. Det blev enstemmigt vedtaget på
partiets kongres. Den hidtidige leder af partiet, Volodymyr
Seminozhenko,
indgav sin afskedsbegæring, som kongressen tiltrådte.
Kongressen valgte desuden partiets
ledende organer. Således indtog Ukraines 1. vice-premierminister
Mykola Azarov den nyoprettede stilling som formand for partiets politiske
råd (politrada).
Den indflydelsesrige Donetsk-deputerede
Andrij Kliujev, som står i spidsen for Verkhovna Radas energiudvalg,
blev valgt til det politiske råds sekretær. Hans bror
Serhij Kliujev blev valgt som medlem af politrada. Janukovytjs permanente
repræsentant i parlamentet, den tidligere borgmester i Donetsk
Volodymyr Rybak, blev formand for politradaens politiske eksekutivkomite.
Kongressen godkendte desuden det politiske
råds nye sammensætning, som består af folkedeputerede
fra Regionernes parti samt lederne af visse af partiets regionale
afdelinger. UP.
22.04.03. Tomenko
regner med tre mulige datoer for folkeafstemningen
Folkedeputeret og direktør for institut for politik,
Mykola Tomenko, regner med tre forskellige scenarier for afholdelse
af folkeafstemning som en mekanisme til gennemførelse af en
forfatningsreform.
Efter Tomenkos opfattelse stiger sandsynligheden
for, at en folkeafstemning bliver afholdt proportionelt med styrken
i magthavernes benægtelse af det. Det sagde han under en rundbordskonference
"Forfatningsreformen i Ukraine: politikeres og eksperters vurdering",
som blev afholdt i Institut for politik med støtte fra Friederich
Ebert Fonden.
Ifølge Tomenko er der i dag tre
scenarier for gennemførelsen af folkeafstemningen.
Det første scenarium er det legale;
nemlig at 300 medlemmer af Verkhovna Rada godkender ideen om afholdelsen
af en folkeafstemning og stadfæstelsen af de spørgsmål,
der bliver lagt ud. Men den deputerede tvivler dog på, at parlamentet
vil træffe en sådan beslutning, fordi flertallet af det
er kritisk indstillet overfor denne ide.
Det andet scenarium kalder han for "quasi-legalt;
nemlig at præsidentens "finpudsede" lovforslag efter den 15.
maj (dagen for afslutningen på den landsdækkende debat
om præsidentens initiativer) bliver fremlagt i parlamentet,
opnår støtte fra 226 stemmer og bliver sendt videre til
forfatningsdomstolen.
Til efteråret, når den kommende
parlamentssamling træder sammen, vil lovforslaget blive sendt
tilbage til en afstemning i parlamentet. Ifølge Tomenko vil
dokumntet, såfremt det ikke opnår 300 stemmer, bane vejen
for dette "halvillegale" scenarium, hvor den variant af lovforslaget,
som havde fået 226 stemmer i parlamentet, bliver lagt ud til
folkeafstemning, med den begrundelse, at Verkhovna Rada "er ukonstruktiv";
men at lovforslaget har opnået en vis grad af legitimitet. I så
fald, mener Tomenko, vil folkeafstemningen kunne finde sted den 1. december
2003.
Det tredje scenarium er det "illegale";
når lovforslaget straks efter en drøftelse i Verkhovna
Rada opnår 226 stemmer "for" og præsidenten underskriver
et dekret om en folkeafstemning. I så fald vil en "mulig dato"
for folkeafstemningen ifølge Tomenko være den 24. august
2003, eftersom "sommeren er det bedste tidspunkt at gennemføre
den slags ting på".
Derfor er han overbevist om, at "man
ikke bør lade sig berolige af", at præsidentens initiativer
ikke opnår 300 stemmer i parlamentet, eftersom måden som
drøftelsen af disse initiatver i samfundet i dag finder sted
på, og den ensidige måde, som det bliver belyst i fjernsynet,
tyder på, at folkeafstemningen vil blive afholdt, og at man
planlægger at indføre forfatningsændringerne inden
præsidentvalget. UP. UNIAN.
22.04.03. Ukraine
offentliggør hidtil hemmelige Tjornoby-dokumenter
Ukraines sikkerhedstjeneste (SBU) har i anledning af årsdagen
for Tjornobyl-ulykken lagt 121 dokumenter fra Ukraines KGB fra 1971
til 1988 vedrørende Tjornobyl-atomkraftværket og den ulykke,
som fandt sted på kraftværket den 26. april 1986, oplyser
Interfaks-Ukrajina.
De deklassificerede dokumenter har tidligere
været bragt i tidsskriftet "Fra VUTjK-GPU-NKVD-KGBs" arkiver,
som udkom i 1000 eksemplarer og med det samme blev en raritet. Indtil
i dag var det kun muligt at finde tekster fra tidsskriftet i videnskabelige
biblioteker og læreanstalter.
Blandt de dokumenter, som er blevet offentliggjort
på hjemmesiden www.sbu.gov.ua (kun på russisk, red.)
er der blandt andet Ukraines KGBs særlige meddelelser vedrørende
Kyiv og Kyiv-regionen om systematiske overtrædelser under byggeri
af enkelte afsnit af Tjornobyl-værket i årene fra 1976
til 1979.
En række dokumenter vedrører
den ulykke, som fandt sted på Tjornobyl-værket den 9.
september 1982, da nogle af værkets tekniske installationer blev
udsat for en ubetydelig radioaktiv stråling.
Desuden bringes der meddeleser fra UKGB
dateret 1984 om mangler på Tjornobyls 3. og 4. reaktor samt om,
at jugoslaviske virksomheder havde leveret udstyr af dårlig kvalitet
til Tjornobyl-værket.
Størstedelen af de deklassificerede
materialer fra SBU vedrører ulykken på Tjornobyl og
forsøgene på at begrænse skadefølgerne.
Første meddelse fra UkrSSRs KGB om ulykken på
Tjornobyl-værket til Moskva så ud som følger:
"Hemmligt
Fra UkrSSRs KGB den 26.4.1986
Til Moskva, USSRs KGB
Om eksplosionen på Tjornobyl atomkraftværket
Den 26. april kl. 1.25 skete der en eksplosion med efterfølgende
brand i Tjornobyl atomkraftværkets 4. reaktor under dens klargøring
til en rutinemæssig reparation, hvilket imidlertid blev hurtigt
likvideret. Eksplosionen førte til, at reaktorsalens afdækning
og taget på maskinsalen styrtede ned, samt at 3. reaktors tag
ligeledes blev antændt, hvorefter reaktoren blev standset. Kl.
6.00 blev branden på denne reaktors tag også likvideret.
Under eksplosionen i 4. reaktor befandt
der sig 17 personer fra skifteholdet, hvoraf de 9 blev indlagt med
forbrændinger, heraf befinder de tre sig i en alvorlig tilstand,
mens en enkelt - Shashenok, f. 1951, der var tekniker ved igangsætningsmaskninen,
er omkommet. Desuden bliver 112 personer i øjeblikket undersøgt.
Vi mangler at finde senior-operatør ved reaktorsektionen
Khodemtjuk, V.I., f. 1951.
Status den 26. april kl. 15.00 for den
radioaktive situation i havariområdet er den, at strålingsniveauet
i den umiddelbare nærhed af arnestedet er op til 1000 mikrorøngten
i sekundet, på selve atomkraftværkets område er
det op til 100, mens det i dele af byen Pripjat udgør fra 2
til 4 mikrorøngten i sekundet. Situationen kontrolleres løbende.
Under ledelse af parti- og sovjetorganer
er der organiseret arbejder med at fjerne strålingen fra veje
og transportmidler på vej væk fra byen, mens indrejse
af private køretøjer er blevet begrænset. Der er
gennemført et møde med lederne og sekretærerne
for partiorganisationerne på virksomheder med heblik på
at forklare befolkningen den opståede situation.
Arbejdet med at opføre reaktor
nr. 5 og 6 er midlertidigt indstillet, og det er meddelt, at lørdag
den 26. arpil er en fridag. Reaktorerne nr. 1 og 2 arbejder normalt.
Udryknings- og efterforskningsenheder fra UkrSSRs KGB og
Kievs og Kiev-regionens UKGB arbejder på ulykkesstedet under
ledelser af UkrSSRs KGBs næstformand, som i samarbejde med indenrigsministeriets
og anklagemyndighedens organer gennemføre en række efterforskningsmæssige
skridt.
For at sikre regeringskommissionens arbejde
er der opstillet en direkte telefonforbindelse. Der er foretaget skridt
til at øge KGBs og Kievs og Kiev-regionens UKGBs delingers mobiliseringsberedskab.
UKGB i Zaporozje, Nikolajev og Rivne-regionerne er blevet pålagt
at øge den officielle og operative kontrol med situationen på
de fungerende atomkraftværker.
Vi kontrollerer situationen på
kraftværket, i byen Pripjat og de tilstødende befolkede
områder. Ukraines Kommunistpartis Centralkomite er underrettet
om sagen.
UkrSSRs KGBs formand, general-løjtant S.N. Mukha"
Korrespondent.net.
23.04.03. "Good News from Ukraine"
RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, PRAGUE, CZECH REPUBLIC RFE/RL
Poland, Belarus, and Ukraine
Report Vol. 5, No. 14, 15 April 2003
GOOD NEWS FROM UKRAINE. On 28 January the presidential administration's
Department for Information Policy began sending, on a daily basis, "Good News from Ukraine" newspapers to the Ukrainian diaspora. The first
issue included a cover letter signed by the head of the department, Serhiy
Vasylyev, stating that when used, "Good News" should be cited as the source
(i.e., not the presidential administration).
The "news media project," as Vasylyev called it, aims to
accomplish three things. Firstly, by its very title the "media project"
seeks to counter Ukraine's bad international image. "Good News from Ukraine"
is the latest example of Ukraine's elites attempting to undertake various
projects to counter this image, all with little success to date. It follows
the creation in June 2001 of the Ukrayina Cognita NGO, after Ukraine's international
image took a dive during the Kuchmagate scandal. Secondly, the Department
for Information Policy was created after Viktor Medvedchuk became head
of the presidential administration in May, and its policies reflect his
more aggressive style. The Department for Information Policy has 38 staffers
and is one of the largest in the presidential administration (the departments
of Foreign Policy and of Economics have 23 and 26, respectively).
The department was reportedly implicated in the release of
"temnyky" (instructions to television stations on what to cover and
ignore) in the summer-fall of 2002. Vasylyev attempted to counter
criticism of growing censorship voiced within Ukraine and in the Council
of Europe by organizing weekly surveys of the Ukrainian media showing
how free it was in its criticism of the executive. These surveys were
then sent to the Council of Europe's Hanne Severinsen. Vasylyev stopped
producing these surveys after Severinsen publicly ridiculed them in
the Parliamentary Assembly of the Council of Europe.
Thirdly, the aim is to influence the Ukrainian diaspora through
its media outlets. The thinking behind the "media project" and the
tactics used are similar to those in the Soviet era when Tovarystvo Ukrayiny
(Society for Cultural Relations with Ukrainians Abroad) published a weekly
newspaper in English and Ukrainian entitled "News from Ukraine/Visti z
Ukrayiny," which was unavailable inside Ukraine. Tovarystvo Ukrayiny had
limited appeal except with Ukrainian communist groups in the U.S. and
Canada. "News from Ukraine/Visti z Ukrayiny" specialized in publishing
attacks on Ukrainian nationalist émigrés as well as accusations
of their involvement in war crimes during World War II.
Will the presidential administration be more successful in
influencing the Ukrainian diaspora than Tovarystvo Ukrayiny? Unlike
when "News from Ukraine/Visti z Ukrayiny" was published, "Good News
from Ukraine" is appearing during the age of the Internet. Many different
news sources on Ukraine are now available and most newspapers in Ukraine
also appear on the web. "Good News from Ukraine" therefore has much competition
from other, far better sources of information.
Why is "Good News from Ukraine" only sent to diaspora
publications?
Presumably because Western media outlets, just like the Council of Europe, would find the style and tone of information produced by the
presidential administration unusable. There is also an assumption that
diaspora organizations remain influential within the Western media and
governments, something which is highly questionable.
"Good News from Ukraine" is also highly biased towards issues
beloved by the Ukrainian diaspora. These include a heavy dose of articles
devoted to language, culture, nationalist movements in the 1940s (the
Organization of Ukrainian Nationalists, OUN, and Ukrainian Insurgent Army,
UPA), and steps taken by President Kuchma in honor of nationalist
events or historical figures. Marco Levytsky, editor of Canada's largest
Ukrainian newspaper, the biweekly, Edmonton-based "Ukrainian News/Ukrayinski
Visti," finds it suspicious that "Good News from Ukraine" is so heavily
slated towards the news that the diaspora so wants to read. As Levytsky
asks, "If the presidential administration feels so favorably about
OUN-UPA,
why don't they rehabilitate them on the national level, and why don't
they send these stories to newspapers in eastern Ukraine, which is where
the most education about OUN-UPA is needed?" "Good News from Ukraine"
published a telegram dated 13 March and sent to the family of Yaroslava
Stetsko, head of the Congress of Ukrainian Nationalists, who died the
day before. Yet, neither Kuchma nor Prime Minister Viktor Yanukovych
attended her funeral three days later. "Good News from Ukraine" is unlikely
to be used by editors from the younger generation and those who edit non-party
newspapers, such as "Ukrainian News/Ukrayinski Visti." It will,
however,
be favorably received by newspapers linked to the OUN-b (Stepan Bandera)
or OUN-m (Andriy Melnyk) and where editors belong to the older generation.
This reflects similar divisions in Ukraine that have existed within the national-democratic
camp between nationalist derzhavnyky (statists) and reformist anticommunist
oppositionists since 1992. The division still plagues Viktor Yushcheko's
Our Ukraine, preventing it from fully moving into the opposition camp. Derzhavnyky
place Ukrainian statehood above all else and see criticism of the president
as destabilization of this statehood.
Only three months after "Good News from Ukraine" began to
be issued, the World Congress of Ukrainians (WCU), led by OUN-b member
Askold Lozynsky, issued an appeal "To Ukrainian National Central Representations
in the Diaspora." This followed debates on the pages of "The Ukrainian
Weekly," North America's large English-language newspaper, over how
to respond to problems in Ukraine and whether criticism merely worsened
Ukraine's image. The debates included letters from Lozynsky, former
editor of New York's OUN-b "Natsyonalna Trybuna" newspaper Ihor
Dlaboha,
former head of RFE/RL's Ukrainian Service Roman Kupchinsky, and others.
The WCU statement asked the diaspora organizations and media to "work
towards a just and enlightened treatment of Ukraine." The WCU see Ukraine
as "collateral damage" after 11 September 2001, when the U.S. allowed Russia
to increase its influence over Ukraine. The WCU has been a strong critic
of the "amoral" Bush administration in what it sees as its double standards
towards Ukraine and in its Iraq policy. These views within the nationalist
wing of the Ukrainian diaspora reflect the suspicion that Russia is behind
the Kuchmagate scandal.
In a similar pattern to recent claims of double standards
by the presidential administration, the WCU statement also says, "Unfortunately,
Ukraine has been singled out as one of the most corrupt and abusive
countries in the world," but that the West also has its fair share of
similar problems. With such a similar political culture, "Good News
from Ukraine" may therefore be relatively more successful than what Tovarystvo
Ukrayiny ever hoped to achieve.
This report was written by Dr. Taras Kuzio, resident fellow,
Centre for Russian and East European Studies, University of Toronto.
23.04.03. Ukrainian
parliamentary opposition changes position
15 April 2003
RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report
Vol. 5, No. 14
Ukraine opposition changes position
It seems that the Ukrainian parliamentary opposition -- the
Communist Party, the Socialist Party, and the Yuliya Tymoshenko Bloc
-- has already abandoned their unproductive drive to oust President
Leonid Kuchma ahead of the end of his second term in the autumn of
2004. It should be remembered that not so long ago, on 9 March, tens
of thousands of people at an antipresidential rally in Kyiv demanded
early presidential elections. Now, however, the opposition's main concern
appears to be about preventing Kuchma from remaining in office beyond
his legitimate term -- this possibility is implicitly included in the bill
on political reform that Kuchma submitted to the Verkhovna Rada last month (see
"RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report," 11 March 2003). On 14
April, the leaders of the three above-mentioned opposition parties -- Petro
Symonenko, Oleksandr Moroz, and Yuliya Tymoshenko -- and Our Ukraine
head Viktor Yushchenko signed a "Memorandum Regarding Political Reform,"
which modifies their hitherto-pursued goals to some significant extent.
The memorandum proposes that the president, the Verkhovna Rada, and the local-government bodies work until the end of their current
terms.
Regarding changes in Ukraine's constitutional system, the
memorandum postulates to preserve the unicameral parliament (Kuchma
proposed two houses, and a reduction in the number of lawmakers); to
give the parliament the right to approve a prime minister (nominated by
the president) and all cabinet ministers (nominated by the prime minister);
and to give the president the right to dissolve the parliament if it fails
to gather for a session within 30 days after its election or form a cabinet
within 60 days after the inaugural sitting.
The memorandum also proposes that parliamentary and local
elections (except for rural councils) be held under a fully proportional
system.
The opposition document's slams Kuchma's proposals of constitutional
reform by saying that these proposals "do not meet the interests
of society; are conducive to making the presidential power absolute,
abolishing the parliamentary system and sprouts of the independent
judiciary, and replicating structures and functions of the authorities;
and destroy local government." The opposition is convinced that the
presidential proposals to change the constitution "are dangerous for
society and lead to the usurpation of power by giving a small circle
of people the right to make strategic decisions in the country [and]
ruin the state integrity."
The four leaders also signed an appeal to Kuchma proposing
to hold "public television debates" on constitutional changes in order
to clarify "on what positions the president stands and what positions
are proposed by us."
It seems that proposals to reform the political system in
Ukraine (first voiced by the opposition in 2000 and "appropriated"
by Kuchma in 2002) have finally been transmitted to the electorate and
found some support there. According to a poll conducted by the Razumkov
Center for Economic and Political Studies earlier this month, 85.2 percent
of Ukrainians support the presidential proposal to reduce the number of
lawmakers from 450 to 300; 48 percent back the presidential idea to hold
presidential and legislative elections in the same year; and 43.7 percent
want to give the president the right to dissolve the parliament. It appears
that sooner or later Ukraine's constitutional system will have to be modified.
The opposition obviously feels the public urge to reform
the political system in the country as a way out of the permanent
political crisis, but it is also aware of the danger of extending Kuchma's
term in office by supporting his draft bill (while this danger is only
dimly, if at all, perceived by the general public). Therefore, the opposition's
efforts now seem to be focused on torpedoing the Kuchma-proposed constitutional-reform
bill in the parliament and, possibly, delaying "essential" constitutional
amendments beyond the end of Kuchma's term, when the presidential election
is expected to bring not only a new president but also a change in
the political climate and ruling elites. (Jan Maksymiuk)
(Compiled by Jan Maksymiuk)
--------------------------------------------------------------------------------
Copyright (c) 2003. RFE/RL, Inc. All rights reserved.
"RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report" is prepared
23.04.03. The policy
of the USA and Russia toward Ukraine: a comparative evaluation
Ukrainian Monitor is produced by the Center for Peace, Conversion
and Foreign Policy of Ukraine that continues and develops traditions
of the Monitoring Foreign and Security Policy of Ukraine, published in
1997-2001. The project aims to gather and analyze information related
to international aspects of Ukrainian political, economic and social life,
and to promote strengthening the European political values and standards
of analyzing in Ukraine.
Ukrainian Monitor includes weekly Headlines & Comments
and Policy Papers (2-3 per month). The project is supported by the
Friedrich Ebert Stiftung (Germany) Regional Office in Ukraine, Belarus
and Moldova.
Ukrainian Monitor POLICY PAPER # 7 (MARCH 2003)
By Oleksandr Sushko
Abstract
Ukrainian authority permanently lacks resources necessary
to carry out consistent policy on international scene. This concerns
both organizational, mobilization, financial resources, and (more
and more) moral capability that is shown in considerable decrease of
confidence of foreign partners in official Kyiv. Under such conditions
Ukraine performs on international scene mainly not as an independent subject, but as an object of different international impacts and
strategies,
which sometimes compete with each other, and sometimes supplement each other. A classic example of various
impacts' competition is the policy
of the USA and the Russian Federation concerning Ukraine. [...]
This analysis is devoted to an appraisal of efficiency of
policy of two strategic partners concerning Ukraine, rather than to
a comparison of its objects and motives. We put the following questions:
how well the USA and Russia achieve officially proclaimed and immanently
present goals in their policy concerning Ukraine; what mechanisms are
used for this and what is their effectiveness; how does this policy affect
the domestic "scenery" of Ukraine and realization of social and group
interests in Ukraine?
The year 2002 was marked by system changes in the balance
of American and Russian influences in Ukraine. In global affairs relations
between the USA and Russia form as relations of a great state and moderate
one, but in Ukraine the situation is opposite. Quantitative assessment
of Russia's involvement in Ukrainian affairs testifies its predominance
in economy and humanitarian sphere.
1. Character and scope of Russian and American economical
presence in Ukraine
The activity of president Putin's team noted a new stage
of coalescence of political power with large capital. As a result,
oligarchy became a dominant of Russian economy and policy (contrary
to the myth, that Putin is a fighter against the oligarchy; in fact,
the Russian president is just a grave digger of some oligarchs, whose
place is left for those, who are controlled by the Kremlin). Now Russian
economical strength is firmly connected with Russian political strength,
therefore increase of Russia's economical presence automatically means
degradation of political sovereignty of the country-recipient, which
is Ukraine.
The main features of Russia's presence are its non-public
character, shadow and "grey" character of capital's inflow, wide use
of corruption tools. It's [...] known that some Russian oligarchs, in
particular Vagit Alekperov and Oleg Deripaska, have direct ties with
supreme political leaders of Ukraine and solve their own economical
problems in the president's cabinet.
Russia invests in Ukrainian economy not only money, but also
the system of relations that is far from what is adopted in successful
countries. Misunderstood tendency from the point of view of formal
logic continues: according to official statistics Russia reduced its
part in total volume of direct foreign investment in Ukraine from 7%
to 6.6% and takes only 5th (in 2001 -- 4th) place among investors in Ukrainian
economy. At the same time it's obvious that amounts of Russian economic
presence in Ukraine are much higher than statistic data, and it is defined
by businessmen, experts and politicians themselves. So, there is an essential
shady or "grey" expansion of Russian capital in Ukraine. [...]
American economical presence is an important factor of Ukraine's
political life. According to official statistics, the USA confidently
takes the first place in volume of direct foreign investment to Ukraine.
The part of American capital in direct investment in Ukraine in 2002
amounted 17,1%, in absolute figures - $843,4 mln. This is less than
0,1% of the total volume of US investment abroad. American investment
of capital is directed mainly to power industry, food and light industries,
and service. In trade with the USA Ukraine still has black ink, but
it constantly reduces. In 2002 the export from Ukraine to the USA reduced
and made up 91% of 2001 year level, while import increased and amounted
103,3% of indicator of the year 2001.
Export from Ukraine to Russia 6,2 times exceeds export to
the USA, and import from Russia is 13,4 times more than import from
the USA. If we also mention the fact that US economy is 20 times greater
than Russian one, then it's clear that a degree of natural, pragmatic
interest of US business in Ukraine is considerably lower than the interest
of the Russian Federation. Comparison of the nature of American and Russian
economic presence on the Ukrainian market testifies their qualitative
difference. Russian industrial capital is a product of the Russian political-economical
model, which is characterized by concretion of power and capital, a high
level of corruption, orientation to branches on raw materials procession,
and low level of innovation.
Russian banking capital is oriented to the service of great
business, it less provides formation of competitive environment in
Ukrainian economy. For example, financing of small and average business,
as a rule, isn't included at all in services of Russian banks' affiliates
in Ukraine. American banking capital is absent in Ukraine. Russian capital
won't be a threat for Ukraine's national security only in case if its
presence is counterpoised by a proportionate in volume presence of western
capital and qualitative increase of domestic (not comprador) business-elite.
2. Political contacts on the top level
Today the most demonstrative factor of disparity of influences
of Russia and the USA in Ukraine is intensity of contacts on the top
authority level. Since the present US Administration has been acting,
the president of Ukraine L. Kuchma hadn't any meeting with the president
of the United States -- not only in bilateral format, but also at international
forums.
Administration of G. Bush-Junior consistently avoids the
possibility of such meeting; and demonstrative action at Prague Summit
in November 2002, when the order of placement of states' leaders at
the table of CEAP summit (Council of Euro-Atlantic Partnership) had
been changed, was the culmination of this. To compare: during 1994-2000
years the president B. Clinton visited Kyiv three times (once -- with
state visit in June, 2000), Kuchma regularly, as a rule, twice a year,
visited Washington, taking part in actions of different format including
those on the highest level and within the framework of Kuchma-Gore Commission!
One should admit, that cessation of political contacts on
the highest level is an unilateral initiative of the USA, that reflects
Washington's reaction to political scandals accompanying president Kuchma
for the second term.
At the same time activity of contact on the highest level
between Ukraine and the Russian Federation constantly grows. During
the previous year there took place 10 meetings, most of them -- in
bilateral format. During January-February, 2003, there took place two
meetings; one of them -- in January in Kyiv at the opening of Russian
year in Ukraine; the second -- in Moscow on 21st-23d February, that was
finished with proclamation of the idea about creation of "the one economical
space" of Ukraine, Russia, Kazakhstan and Belarus. As a result, Russia's
president became for Kuchma the main partner for international meetings.
[...]
Under such correlation the Russian Federation monopolized
access to crucial channel of influence on the policy of Ukraine -- meetings
on the highest level. Moscow initiatives on 23d February evidence undoubted
efficiency of such policy of the Russian Federation.
On that day an intention was proclaimed to create "common
economic space" between Ukraine, Russia, Kazakhstan and Belarus. Although
the outlines of the project are still dim, the Russian federation in
the person of its Prime Minister announced on March 13 that the ultimate
aim for Russia is the creation of monetary union, that means passing
of all members of the union to Russian ruble . Ukraine doesn't share
this point of view and insists on sufficiency (at first stage) of free
trade area. But on 14th March, in Kharkiv, the president of Ukraine didn't
refute Kasianov's thesis, having declared that "it is a very long way"
.
General attitude of Russia to president Kuchma was adequately
described by the phrase of a Russian analyst: "We like president Kuchma
because he has made Ukraine very similar to Russia."
Effectiveness of US policy directed to "soft" isolation of
president Kuchma is low, as it brings about mainly loss of instruments
of influence on this country. And Russia immediately fills up the
created vacuum of influence. Besides, US policy directed to isolation
of Ukraine's leaders, impartially has reinforced those political groups
in Ukraine that are interested in further moving away from the USA and
the West on the whole. If one adds to "cold war" with Russia lack of progress
in relations with EU, non-readiness of EU and NATO to discuss prospects
of Ukraine's membership in these organizations, than there form optimal
foreign policy conditions for political forces interested in consolidation
of non-European model of development in Ukraine. The circle of these
forces is quite dim, because they don't proclaim openly their intentions
to the full extent. Features of activation of these forces are a) start
of powerful anti-American campaign in mass media controlled by V. Medvedchuk
and A. Derkach, b) beginning of working out and promulgation of scenarios
of falsification of president elections of the year 2004 or their postponement
to later date. [...]
As Assistant Secretary of State Beth Jones told Congress
on March 13, 2003, "Our relationship with Ukraine has gone through
a difficult period. [..]
Our agenda supports Ukraine's integration into European and
Euro-Atlantic institutions. Whatever limitations Ukraine's leadership
has demonstrated to date in fostering economic and political change,
a new generation of leaders is waiting in the wings for a chance to give
reform new impetus" .
3. Diplomacy of Russia and the USA in Ukraine
A representative of Russia in Ukraine is Viktor Chernomyrdin.
He personifies epoch, a set of values, and standards of behaviour.
He is a symbol of "old", Yeltsin's Russia - he is that face, which ‘multiface'
Russia turned to Ukraine today. This is an export variant of Russia's
image for "close neighbour". As to Chernomyrdin as a diplomat, there
have been much said about him: both sharp and deliberate. [...]
Anyhow, Chernomyrdin is the only Ambassador of a foreign
state in Ukraine, who can phone if necessary directly the president
of Ukraine, or contact with other officials in contravention of established
by jus gentium procedures and standards. [...]
Effectiveness of Chernomyrdin's activity in Ukraine is measured
by a number of privatised by Russian capital petroleum-refining enterprises
(as a rule, at a reduced price and without opened tenders), constant
increase of a quantity of Russian filling stations on Ukrainian roads.
[...]
At the same time Chernomyrdin can't consider his career in
Ukraine to be exceptionally successful. In spite of enormous efforts
Ukraine hasn't been involved in EurAsEC. [...] The image of Kuchma's
apologist didn't add to him authority in Ukrainian public opinion. Those
who called Viktor Stepanovich "Ukraine's governor" obviously overestimate
the authority of the Russian envoy. On the political scene of Ukraine
he is a player, but not an observer, not an arbitrator. [...] Due to
personal ties with president Kuchma that have at least ten-year history,
Chernomyrdin has firm positions in Kyiv. Now he represents that group of
Russians, which is interested in preservation in Ukraine of not only political
status quo as a system of relations, but also personal positions of Leonid
Kuchma. In opinion of Julia Mostova, Chernomyrdin is an adherent of "the
third term" of Kuchma's presidency, and he can prove to be the main lobbyist
of idea of prolongation of president's authority, that ensues from initiative
of political reform proclaimed by the president on 5th March .
Chernomyrdin possesses a reliable key to psychological essence
of Ukrainian power: in all discussion and conflict situations he is
always on the side of the president of Ukraine, he critically expresses
his opinion regarding opponents of the current authority. The authority
returns his affection [...]
So, Viktor Stepanovich Chernomyrdin, outcast by a new elite
of Russia, is now an element of Ukrainian political system. He represents
the interests not only of the Kremlin but also of a considerable
part of domestic elites oriented to the Russian resources, capitals,
and pre-national political values of "Malorossia".
A representative of the United States in Ukraine is Carlos
Pascual. He was also (as Chernomyrdin) accused of interference in
home affairs of Ukraine. Some members of PSPU (Progressive Socialist
Party of Ukraine) and SDPU(u) (Social-Democratic Party of Ukraine, United) have already demanded his resignation. His role in Ukraine
[...] goes beyond the scope of the standard diplomatic routine. He
is a player in Ukrainian policy too. [...]
The US Embassy carries out the policy of support of independent
Ukrainian mass media, gives grants nongovernmental organizations. For
example, US Embassy financed the above-mentioned exit poll; in 2001,
after Georgiy Gongadze died, it was the first who gave financial support
to the Internet-newspaper "Ukrayinska Pravda" ("Ukrainian Truth") created
by him. Such activity of US Embassy often irritates official Kyiv. Informational
managers of Ukrainian authority demonstrate special discontent (S.
Vasyliev -- a head of the Department for information of Ukraine's President
Administration (PA); S. Kychigin -- an editor of newspaper "2000" oriented
to PA requirements). [...] In mass media like "Kyivsky Telegraph",
"Versii" ("The Versions"), [...] Pascual is named "so-called diplomat", who pays
the work of domestic oppositionists and independent journalists . Some
publications present amplified image of the Ambassador as an omnipotent
and authoritative politician [...] Alexander Volf -- "A Governor of the
State Ukraine" (newspaper "2000", 10th October 2002) .
[...] Authoritative elite of Ukraine perceives Pascual much
harder than it perceives Chernomyrdin, [who] with his hypertrophied
soviet mentality isn't a stranger for overwhelming majority of ruling
elite. And preacher Pascual is a stranger.
Relations between Pascual and Chernomyrdin in Kyiv have tinge
of sport competition, each of them has its "environment" in Ukrainian
elites, and polarization of both environments goes on. [...]
The Russian mass media are often used as an instrument of
criticism of the American Ambassador in Ukraine. For instance, Gaseta.ru
placed interview of an expert on CIS K. Frolov, who considers that "...
Pascual interferes in domestic affairs of Ukraine rather openly. For
example, American Embassy every day receives full printings of all sessions
of the Supreme Rada (Parliament), i.e. it very attentively penetrates
in all trifles of home policy of Ukraine, works with regions, that one
can't say about Russian Embassy." Information about Washington's discontent
with Pascual's activity and about his planned pre-term recall from Kyiv
firstly was given in Russian internet-edition "Gaseta.SNG". [...]
Effectiveness of Russian and American diplomacy in Kyiv is
unstable. It's obvious that during 2001-2003 years Russian diplomacy
can put down to its account more scores, than American. But professionalism
and quality of Russia's diplomatic activity hardly can explain it.
Conclusions
The key to understanding the success of Russia's measures
is first of all skilled use of instruments of domestic political lobbyism.
But nevertheless one should put one the first place unprecedentedly
favorable domestic conjuncture in Ukraine. "Honey moon" in relations
between Kuchma and Putin started at once after "tape scandal" had occurred
at the end of a year 2000. Then were Dnipropetrovsk agreements in February
2001, frontal successes of Russians in privatization of strategic branches
of Ukrainian economy, gas-transport consortium, a year of Ukraine in
Russia and vice versa, Ukrainian heading in CIS, and, at last, "common
economic space". All this became possible due to the unprecedented crisis
in relations between Ukraine and the West, and first of all, with the
USA. The Russians lent Kuchma a helping hand and continue to receive a
reward for this.
For the next two years Russia has the following tasks: to
arrange control over transit facilities of Ukraine, institutionally
consolidate maximum possible level of integration within the framework
of "common economic space", provide inheritance of power in favor of
not only pro-Russian, but also a leader very dependent on Russia. It's
obvious that readiness of Ukrainian authority to agree to principally important
decisions under pressure of the Kremlin remains to be high, and this readiness
will increase with approach of October 2004 -- the date of the presidential
election. [...] The problem of American policy concerning Ukraine is that
the president of Ukraine can't get from the USA what he needs. The USA,
in contrast to Russia, can't provide the present Ukraine's president any
guarantees of personal immunity and inviolability of family business
after the term of his authority exceeds. The USA won't support an official
"successor", especially if he holds the course for administrative-force
acquirement of power.
Therefore Ukraine for the USA is a much more difficult puzzle
than for Russia. Probably, the key to success of an American policy
in Ukraine is in work with representatives of business and administrative
elites, who are at power or around the power, but they realize the necessity
of changes of the actual state of affairs. Discontent with conservation
of a very ineffective social-political and economical model accumulates
not only in opposition, in NGOs, but also in circle around the power.
There observed clear orientation of public opinion towards change of existing
authority and the model of power-social relations created by it.
Nevertheless,
the society doesn't manage the tools of its own interests' realization yet.
Due to weakness of civil culture and lack of social institutions,
foreign impacts remain important for Ukraine. In the nearest future
Ukraine will remain rather the scene of competition of foreign impacts,
than an independent player, a promoter of its own national interests.
Under these conditions the influence of the United States on this "market"
can be an effective alternative to Russia's influence, which is unfortunately
directed at the best to preservation in Ukraine of status-quo, and
at the worst -- to "belarusization" of Ukraine.
--------------------------------------------------------------------------------
CENTER FOR PEACE, CONVERSION AND FOREIGN POLICY OF UKRAINE
e-mail: sushko@cpcfpu.org.ua (Oleksandr Sushko)
monitoring@cpcfpu.org.ua (Volodymyr Nahirny)
www.foreignpolicy.org.ua
Tel/fax: (38 044) 4595156
23.04.03. USA har ikke
haft tid til at se på kameramands død i Bagdad
USA er endnu ikke begyndt på at undersøge omstændighederne
omkring drabet på den ukrainske kameramand Taras Protsiuk i
Bagdad. Det sagde lederen af det ukrainske udenrigsministeriums pressetjeneste,
Markian Lubkyvskyj, på en pressebriefing i udenrigsministeriet
i går. Ifølgeham har USAs ambassade i Ukraine den 22.
april blot lovet at informere de ukrainske myndigheder om, hvornår
en sådan efterforskning bliver indledt. Kyiv gør på
sin side klar til at tage del i genopbygningen af Irak. Ifølge
udenrigsministeriets talsmand er hans etat allerede i besiddelse af
konkrete forslag fra ukrainske virksomheder og firmaer.
Det er nemlig indtil videre fortsat amerikanerne,
der er favoritterne til at få del i kontrakterne på genopbygningen
af Irak. Det bekræftede Carlos Pasqual da også den 22.
april. Hvad angår Kyivs perspektiver, så er de ganske
reelle. Selvom ukrainerne ganske vist bliver nødt til at kæmpe
for at få kontrakterne. Alle tilbudsgiverne skal igennem en licitation,
som USAs regering skal stå for. (George Schultz's selskab har
allerede vundet en stor licitation. George Schultz var udenrigsminister
under Ronald Reagans sidste år, mens George H.W. Bush var vice-præsident.
Hr. Schultz bedyrede dog, at hans firmas sejr i licitationen intet
havde at gøre med hans gode personlige kontakter til den nuværende
præsidents fader. Selv havde han angiveligt fået nyheden
om, at hans firma havde vundet licitationen, ved at læse en
avis, red.)
Adspurgt om, hvordan efterforskningen
af Taras Protsiuks og andre journalisters død i hotel Palæstina,
sagde den amerikanske diplomat - at selvom det var en ulykke, vil alle
detaljer blive undersøgt. Ganske vist sagde han ikke noget om,
hvornår. Podrobnosti.
24.04.03. 74% af ukrainerne
nærer mistillid til præsident Kutjma
Ukraines præsident Leonid Kutjma er den institution
i landet, som befolkningen har den største mistillid til. Ifølge
en meningsmåling foretaget af Det ukrainske center for sociale
studier i samarbejde med centret "Social monitoring" i dagene 9. til
16. april 2003, hvori 2002 personer fra alle Ukraines regioner deltog,
har 74% af de adspurgte ikke tillid til Leonid Kutjma. 18% har tillid til
præsidenten. Sammenlignet med september sidste år er mistilliden
til statens overhoved vokset med 6%, mens tilliden er faldet med 2%.
66% af de adspurgte oplyser, at de ikke
nærer tillid til Verkhovna Rada, mens 19% fæster lid til
Ukraines parlament (mistilliden er vokset med 6% siden september sidste
år, mens tilliden er faldet med 2%). 63% har ikke tillid til de
politiske partier, mens 17% har tilllid til dem (en stigning i mistilliden
med 3% i forhold til september).
62% har ikke tillid til regeringen, mens
20% har tillid til regeringen (mistilliden er vokset med 6%, mens
tilliden er faldet med 6%).
40% af de adspurgte har erklæret,
at de har tillid til deres borgmester (henholdsvis landsbyoverhoved),
mens 36% ikke nærer tillid til denne person; 37% har tilllid
til byråd og lokale råd, mens 36% ikke nærer tillid
til dem. 33% har tillid til lederen af deres distrikts statsadministration,
mens 43% ikke har tillid til ham. 31% nærer tillid til distriktsrådet,
mens 41% siger, at de ikke nærer tillid til det organ.
39% af respondenterne siger, at de har
tillid til Ukraines sikkerhedstjeneste, mens 43% nærer mistillid
til den. 36% har tillid til politiet (54% har ikke tillid), 35% har
tillid til domstolene (51% har ikke tillid), mens 36% har tillid til
anklagemyndigheden (48% har ikke tillid).
33% har svaret, at de har tillid til lederen
af skatteadministrationen (mens 43% ikke har det), 24% har tillid
til Ukraines premierminister, mens 46% ikke har tillid til ham. 23%
har tillid til formanden for Verkhovna Rada, mens 56% nærer mistillid
til ham, og 22% har tillid til fagforeningerne, mens 52% ikke nærer
tillid til dem.
16% af de adspurgte svarer, at de har tillid
til NATO, mens 58% ikke har tillid til alliancen.
Mistilliden til hæren er faldet med
2% sammenlignet med februar og udgør 58% i april. 34% har ikke
tillid til de væbnede styrker.
Kirkens popularitet er faldet med 1% sammenlignet
med februar og udgør nu 53%, mens 37% ikke har tillid til kirken
(eller snarere: kirkerne, red.)
Siden februar er der sket en lille stigning
i ukrainernes tillid til ordensmyndighederne - fra 40% til 42%, mens
49% nærer mistillid til dem.
Antallet af ukrainere, som har tillid til informations- og
analyseprogrammer i Tv overstiger betydeligt antallet af dem, som nærer
mistillid til dem.
Således er Tv-kanalens "1+1"''s nyhedsudsendelse
(TSN) den, som folk har størst tiltro til; nemlig 58% (16% har
fuld tillid til den, mens 42% snarere har tillid end mistillid til
den). 7% af respondenterne er ikke villige til at fæste lid til TSN. TSN er desuden den mest sete nyhedsudsendelse, idet 69% svarer, at
de ser nyhedsudsendelser på "1+1".
Analyseprogrammet "Epicentr" har også
en høj grad af tillid, som bliver set af 44% af de adspurgte.
12% har fuld tiltro til programmet, mens 25% snarere nærer tillid
end mistillid.
66% af de adspurgte ser nyhedsudsendelserne
på "Inter". 55% af de adspurgte har mere eller mindre tillid til
nyhedsudsendelserne på Inter, mens kun 7% ikke har tillid til
kanalens nyhedsprogrammer.
Samtidig viser en rundspørge foretaget
af "Ukraines demokratiske kreds" den 18-25. februar 2003 på bestilling
af Institut for Politik (leder: Mykola Tomenko, red.), at det mindste
antal af seerne har tillid til nyhedsudsendelserne på kanalerne
"1+1" og "Inter", der jo kontrolleres af partiet SDPU (o).
44% af respondenterne ser nyhederne på
UT-1 (Tv-1, red.). 33% har tillid til dem, mens 6% ingen tillid har
til programmerne.
Efter de tre landsdækkende Tv-kanaler
er de mest sete nyhedsudsendelser de lokale, som ses af 32%. 25% har
tillid til de lokale nyheder, mens 4% ikke har tillid til dem.
31% ser således nyhederne på
Tv-stationen ICTV; 26% har tillid til dem, mens 3% nærer mistillid.
Derefter følger nyhederne på STB, som ses af 27%; her
har de 21% har tiltro til dem, mens 4% ikke har det.
21% ser nyhederne på Tv-stationen "Novyj Kanal"; 17% har tillid og 1% har ikke tillid til nyhedsprogrammet
"Reporter".
Massemedierne, især fjernsynet, er
i det hele taget den institution i Ukraine, som har den største
tillid i befolkningen.
64% af de adspurgte svarede, at de havde
tillid til fjernsynet, mens 30% svarede, at de ikke havde det. 61%
sagde, at de havde tillid til aviserne (mens 33% ikke havde det). Det
samme antal sagde, at de havde tillid til radioudsendelser (32% havde
ikke tillid).
Tilliden til massemedierne
er siden februar steget med 6% for avisernes og fjernsynets vedkommende
og med 3% for radioens vedkommende. Interfaks-Ukrajina. UP.
24.04.03. USA anerkender Kutjma som
legitim og folkevalgt præsident
USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pasqual, konstaterer,
at der er sket en forbedring af forholdene mellem de to lande.
"Der er virkelig sket en vis forbedring
af forholdene, og begge parter stræber mod at udvikle det. I december
sidste år foreslog jeg en såkaldt små skridts strategi,
som består af fortsættelsen af samarbejdet og fastlæggelsen
af konkrete muligheder for en gensidigt fordelagtig løsning
af en række problemer", - sagde ambassadøren i et interview
med avisen Holos Ukrajiny, som blev offentliggjort i onsdags.
"Det vil kunne åbne døren
for et videre fremskridt", - tilføjede diplomaten.
Pasqual dementerede antagelsen om, at Washingtons
ændrede holdning til Kyiv først og fremmest hang sammen
med Ukraines beslutning om at sende en ABC-bataljon til Kuwait.
"Vi har selvfølgelig forholdt os
meget positivt og med taknemmelighed til, at præsident Kutjma,
Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd og en række politiske
partier godkendte afsendelsen af ABC-bataljonen. Men vores samarbejde
indenfor disse konkrete områder, som jeg allerede har nævnt,
var blevet indledt forinden", - sagde han.
Ifølge ambassadøren vidner
beslutningen om at afskaffe de sanktioner mod Ukraine, som FATF anbefalede
i december, samt forhandlingerne om Ukraines indtræden i WTO,
om en forbedring af relationerne.
Adspurgt af avisen understregede Pasqual,
at USA "altid har anerkendt Leonid Kutjma som dette lands præsident,
som er valgt af dets folk". "Vi anerkender og respekterer præsident
Kutjmas forfatningsmæssige rolle i statens ledelse, herunder
i ledelsen af spørgsmål forbundet med international sikkerhedspolitik".
Ifølge ambassadøren bliver
spørgsmålet om et muligt møde mellem USAs og Ukraines
præsidenter, George Bush og Leonid Kutjma, ikke drøftet
for tiden.
Pascual bekræftede desuden eksistensen
af en uenighed mellem Ukraine og USA i synet på, hvorvidt den
ukrainske ledelse gav sit samtykke til salget af "Koltjuga" (radaranlæg
til passiv overvågning af lufttrafik, red.) til Irak.
24.04.03. SBU vil
offentliggøre flere hemmelige dokumenter fra KGB-tiden
Ukraines sikkerhedstjeneste har besluttet at fortsætte
offentliggørelsen af tidligere hemmeligtstemplede dokumenter
fra KGB. Efter dokumenterne omkring ulykken på Tjernobyl-kraftværket
har man tænkt sig at offentliggøre materialer om de sovjetiske
sikkerhedstjenesters arbejde under 2. verdenskrig. Det fortalte SBUs
næstformand, Vladimir Pristajko, på et pressemøde
den 23. april. Desuden vil man ifølge ham i den nærmeste fremtid
på SBUs hjemmeside www.sbu.gov.ua offentliggøre dokumeter,
som kaster lys over forholdet mellem Ukraine og Polen i 1940erne og 50erne.
Blandt de lande, som oftest klikker sig ind
på SBUs hjemmeside - oprettet i juni 2000 - er Ukraine, USA, Rusland
samt Tyskland, Frankrig og Israel. Podrobnosti.
25.04.03. USA
anmoder Ukraines anklagemyndighed om indrejsetilladelse til Lazarenko
Det amerikanske justitsvæsen anmoder Ukraines rigsadvokatur
om at tillade efterforskning i Ukraine, som den varetægtsfængslede
Pavlo Lazarenko skal deltage i. Efter efterforskningen vil den tidligere
premierminister vende tilbage til Amerika. Det oplyste lederen af den ukrainske
øverste anklagemyndigheds afdeling for efterforskning af særlig
vigtige sager, Vasyl Drahan, i går.
Ifølge ham anmoder USAs justitsministerium
om indrejsetilladelse til den tidligere premierminister til Ukraine
med henblik på hans tilstedeværelse under afhøringen
af vidner i forbindelser med anklagen. Amerikanerne har i alt anmodet
Ukraine om hjælp til afhøring af omkring 100 vidner i
Lazarenko-sagen.
Ifølge rigsadvokaturen har visse vidner accepteret at være
under efterforskning i De forenede Stater, mens andre er parate til at
afgive vidneforklaring udelukkende i Ukraine. Vasyl Drahan påpeger,
at der vil blive afholdt et retsmøde den 1. maj i San Fransisco,
som vil handle om forsvarets vidner.
Lederen af den ukrainske øverste anklagemyndigheds
afdeling for efterforskning af særlig vigtige sager oplyser endvidere,
at Pavlo Lazarenko kun vil være tilstede under afhøring
af vidner i Ukraine, hvis han frivilligt går med til det.
For øjeblikket befinder den tidligere
ukrainske premierminister sig i et fængsel i San Fransisco. Hromadske
Radio.
25.04.03. Kutjma lover
folkeafstemning efter parlamentets godkendelse af forfatningsændringer
Præsident Leonid Kutjma siger, at en folkeafstemning om
forfatningsændringerne skal finde sted; men efter at forfatningsændringerne
er blevet vedtaget.
"Jeg er overbevist om, at der vil komme en
folkeafstemning. Men jeg vil gerne have, at man lader være med
at sætte et punktum... Folkeafstemningen vil finde sted, hvis den
sker i henhold til forfatningen.", - sagde Kutjma på en pressekonference
i Kyiv.
I den forbindelse sagde han, at en folkeafstemningen
skal afholdes, efter at forfatningsændringerne er blevet godkendt
med mindst 300 stemmer i parlamentet.
Kutjma kommenterede oppositionens formodninger
med følgende ord: "Man skal ikke opdigte noget, som ikke findes
i livet".
Han sagde endnu en gang, at reformerne skal
finde sted inden det næste præsidentvalg. UP.
25.04.03. Kutjma giver
UP "og lignende" skylden for befolkningens rekordlave tillid til ham
Ukraines præsident Leonid Kutjma mener, at Ukraines befolknings
lave tillid til ham hænger sammen med de yderst negative publikationer
om ham i massemedierne. Det sagde Kutjma på sin pressekonference
i går.
På grund af "Ukrajinska Pravda" (Gongadzes
internetavis, red.) og andre, som bagvasker konstant", - sagde præsidenten.
Han bebrejede samtidig lignende massemedier og sagde, at sådanne
handlinger ville være på deres og deres finansielle bagmænds
samvittighed.
"Lad det være på jeres samvittighed,
og på dem som forsørger jer, - sagde Kutjma. - Fordi den,
som betaler for musikken, er også den som danser".
Som tidligere oplyst, viser en meningsmåling
gennemført af Centret "Social monitoring" og Ukraines institut
for sociale studier fra den 9. til den 16. april (2002 respondenter),
at 18% af ukrainerne har tillid til Kutjma.
Graden af mistillid til Kutjma er vokset med
1% og udgør nu 74% sammenlignet med en meningsmåling i marts
måned.
Den største tillid til Kutjma blev
målt den 1. januar 2000: 44%. I midten af 2001 faldt Kutjmas tillid
i befolkningen markant til 23%; men steg sidst på året
til 29%.
Siden begyndelsen af 2002 har tilliden til
præsidenten været faldende. Ukrajinski Novyny. Podrobnosti.
(Ca. 2% af Ukraines befolkning har adgang
til Internettet, red.)
25.04.03. Kutjma har
bedt rigsadvokaten om at stoppe sagerne mod kritiske medie
Ukraines præsident Leonid Kutjma har anmodet rigsadvokat
Sviatoslav Piskun om at stoppe alle de straffesager, som er blevet
rejst mod massemedierne med beskyldninger om obstruktion af statsoverhovedets
virksomhed.
Leonid Kutjma sagde på en pressekonference
den 24. april: "jeg har anmodet rigsadvokaten om at stoppe alle de sager,
som vedrører de massemedier, som
har skrevet krænkende ting om Ukraines præsident".
Han understregede, at "det har jeg ikke brug for" og at han selv var
i stand til at forsvare sig.
Han sagde endvidere, at han ikke havde noget
som helst at gøre med de straffesager, som anklagemyndigheden
havde rejst mod massemedier, og at "sagerne nok er blevet rejst mod de
medier, som jeg ikke læser".
I den forbindelse understregede Leonid Kutjma,
at han var uenig med det, som har fundet sted i Ukraines massemedier,
og forstod ytringsfriheden som, at man var ansvarlig for en ytring.
Som tidligere nævnt har Ukraines rigsadvokatur
rejst tiltale efter straffeloven på baggrund af artikler i massemedier,
brochurer og andre udgivelser, som tog sigte på at øve en
ulovlig indflydelse på Ukraines præsident Leonid Kutjma med
henblik på at obstruere ham i udøvelsen af tjenestelige pligter.
Sagen nr. 49-1120 er blevet rejst efter Straffelovens
artikel 1 § 334 - "Indblanding i en statsmands virke".
Tiltalerne er blevet rejst mod aviserne "Informatsionnyj
bulleten" (Krementjuk), "Tjerkaska Pravda" (Tjerkasy), "Rivnenskyj
dialog" (Rivne), "Posicija" (Sumy) samt "Antena" (Tjerkasy). Podrobnosti.
UNIAN.
28.04.03. Ukraine
warned over proposed oil deal with Russia
The Day
April 3, 2003
BBC Monitoring Service
UK; Apr 03, 2003
Western envoys from US, Germany and Poland warn Ukraine over proposed
oil deal with Russia
Ukraine will lose a strategic opportunity and waste hundreds of
millions of dollars invested in the Odessa-Brody oil pipeline if it
grants Russian oil exporters exclusive access to the pipeline, says
a front-page article by the US, German and Polish ambassadors to Ukraine
published in a leading Ukrainian daily.
Ukraine should think twice before accepting Russia's proposal
to use the pipeline to transport Russian oil in the reverse direction
to Odessa. There is great demand for ground-based oil transit from the
Black Sea region to Europe, but unless Ukraine acts now to promote its
existing transit route, customers will turn to other projects, and Kiev
will be left with an empty pipeline.
The following is the text of report by Ukrainian newspaper Den
on 3 April; subheadings are the newspaper's own: Ukraine has a pivotal
opportunity to advance its economic interests and join more closely with
the Euroatlantic community substantively and symbolically. The 674-km
Odessa-Brody oil pipeline was planned and built by the government of
Ukraine to diversify the country's energy supply and to strengthen its
regional position as an energy transit country. Recent market changes
have greatly increased Odessa-Brody's chances of commercial success.
A successful commercial Eurasian oil transport corridor would
help Ukraine achieve greater energy independence, boost Ukraine's budget
and position it as a reliable route for Caspian crude to European markets
and beyond. Commercializing Odessa-Brody would signal to Western investors
that Ukraine is improving its investment climate by opening the door to
more foreign direct investment. To seize this opportunity the government
and the Supreme Council [parliament] must make sound, transparent business
choices this spring on Odessa-Brody and implement them by this summer or
the opportunity will have passed.
As foreigners, why do we write this article? The answer is simple.
We want to see Ukraine's successful integration into the Euroatlantic
community and European markets. Odessa-Brody, if successfully implemented,
can provide a tangible boost to Ukraine's economic interests. Without a doubt, American and European oil producers and refiners would also
benefit.
Ukraine and Russia can mutually benefit
There is sufficient demand in Europe for Caspian and the Russian
Urals crude oil. Refiners in southern Germany, the Czech Republic and
Austria, in some cases with significant American investment, are importing
Caspian crude from the Black Sea using a circuitous sea-based route to
Trieste. German and Austrian refiners also are using this route to import
Urals crude. The tanker accident off the coast of Spain has highlighted
the dangers of long tanker routes. Markets responded with much higher insurance
rates, making the land-based Odessa-Brody route more attractive. Light,
low-sulphur crude oil from the Caspian does not compete with heavier, high-sulphur
Urals export blend, but displaces similar crude oil from Africa and the
Middle East.
Here is a clear opportunity for a win-win formula for both Russian
and Caspian oil producers to reach West European markets more directly.
To benefit, Ukraine must negotiate international accords that allocate
pipeline capacity according to firm financial commitments and provide for
economic adjustments for varying qualities of crude oil. Ukraine can make
a deal that would benefit Ukraine and the rest of Europe, as well as Caspian
(including American and European companies) and Russian oil producers.
If Ukraine successfully puts this plan into action, the extension of Odessa-Brody
to Plotsk [a refinery in Poland] would not be far behind.
To succeed, Ukraine must protect its access to pipelines in oil
transit agreements. The Druzhba-Adria accords and a pending long-term
oil transit agreement with Russia must leave room for non-Russian oil
to flow through Ukraine's pipeline system if it is to the benefit of
Ukraine [The original version of the article received by /© BBC
Monitoring)
28.04.03. 51,9% af ukrainerne
har overhovedet ingen tillid til præsidenten
Den ukrainske befolkning er hverken tilbøjelig til at have
tillid til magthaverne eller til oppostionen i landet, mens antallet af
tilhængere af modstandere af et præsidentvalg før tiden
er næsten lige store; nemlig omkring 40%.
Ifølge en meningsmåling under overskriften
"Situationen i Ukraine før valget", som Centret for sociologiske
og politiologiske studier har gennemført, og som blev præsenteret
på en pressekonference i fredags, mener 39,9% af de adspurgte,
at det er nødvendigt at afholde et ekstraordinært præsidentvalg
i Ukraine, mens 39,1% mener, at det ikke er nødvendigt.
Ifølge meningsmålingen har 51,9%
af respondenterne overhovedet ingen tillidt til landets overhoved, præsident
Leonid Kutjma, mens 36,5% overhovedet ikke stoler på regeringen og
35,7% overhovedet ingen tillid har til Verkhovna Rada. Samtidig svarer
27,6% af de adspurgte, at de heller har tillid til den politiske opposition.
Adspurgt om, hvem de er tilbøjelige til
at støtte i den nuværende konflikt mellem styret og oppositionen,
svarede 33,2%, at de støttede oppositionen, mens 31,5% sagde,
at de ikke støttede nogen af parterne. 15,9% af de adspurgte var
i denne konflikt parat til at støtte op om styret.
Rundspørgen er blevet gennemført
blandt et repræsentantivt udsnit af Ukraines befolkning i alderen
over 18 år. Der blev i alt adspurgt 2000 personer. Fejlmargenen er
sat til 2,2%. Meningsmålingen er blevet gennemført i slutningen
af marts og i starten af april 2003. Interfaks-Ukrajina. UP.
28.04.03. Hver anden
ukrainer tror, at Kutjma er ude pе at forlænge sin embedsperiode
Over halvdelen af de personer, som har deltaget i en meningsmåling
gennemført af Center for politiske og sociale studier mener, at
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har henvendt sig til folket med
anmodning om at tage del i drøftelsen af en politisk reform af landets
politiske system for at forlænge sin embedsperiode.
Det viser resultaterne af den meningsmåling,
hvor 2000 respondenter over 18 år deltog, og som Center for politiske
og sociale studier fremlagde på en pressekonference i Kyiv på
nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina i fredags.
Adspurgt af journalisterne om, hvorfor Ukraine
præsident havde henvendt sig til befolkningen via Tv med opfordring
til at tage del i drøftelsen af hans forslag til en forfatningsreform,
fremhævede 51,7% af respondenterne, at han således prøver
på at forlænge sin embedsperiode.
Kun 9% af deltagerne i meningsmålingen
mener, at statsoverhovedets forslag udelukkende skyldes hans ønske
om at reformere det politiske system. Ifølge 11,8% af de adspurgte
vil præsidenten således forsøge at svække den politiske
opposition. Mindre end 1% af de adspurgte har foreslået andre varianter,
mens 16,8% af de adspurgte ikke kunne svare på, hvad hans motiver
har været. 9,8% af de adspurgte interesserer i det hele taget ikke
for spørgsmålet.
Meningsmålingen er blevet gennemført i
slutningen af marts og i starten af april 2003 og den statistiske usikkerheds
er sat til 2,6%. Interfaks-Ukrajina. UP.
30.04.03. Mellem 2
og 7 millioner ukrainere er fremmedarbejdere i udlandet (eng.)
RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report
Vol. 5, No. 13
8 April 2003
A Survey of Developments in Poland, Belarus, and Ukraine by the Regional
Specialists of RFE/RL's Newsline Team
Ukrainian ombudswoman Nina Karpachova on 2 April reported to the Verkhovna
Rada that the problem of illegal migration of Ukrainians in search of work
and earnings has become of "state importance." She stressed that Ukrainians
abroad belong to "the most-discriminated-against and least-protected
category"
of citizens. Karpachova noted that, according to various estimates, between
2 million and 7 million Ukrainians are working abroad owing to poverty
and unemployment in Ukraine. She said she believes than no fewer than 5
million Ukrainians -- or one in five employable citizens -- may work seasonally
abroad, and almost all of them illegally.
Official data about Ukrainians abroad exist only with regard to those
citizens who work there legally, under official contracts. Thus, according
to the Ministry of Labor and Social Policy, 20,000 Ukrainians worked temporarily
abroad in 2002, primarily in Greece, Cyprus, Liberia, and Great Britain.
At the same time, the Foreign Ministry estimated that from 1 million to 3
million worked in Russia, 300,000 in Poland, 200,000-500,000 in Italy, 200,000
in the Czech Republic, 150,000 in Portugal, 100,000 in Spain, 35,000 in Turkey, and 20,000 in the United
States.
Karpachova said that, according to official data, 27 percent of Ukrainians
live below the poverty line. The most difficult economic situation is in
Transcarpathian Oblast (47 percent of people live below the poverty line),
as well as in Crimea and the Khmelnytskyy, Kherson, Mykolayiv, Volyn, Luhansk
regions (from 32-37 percent of people are below the poverty line). According
to the International Labor Organization, unemployment in Ukraine in 2002
stood at 11 percent of employable population, which translates into 2.5
million jobless people. Karpachova cited the Ministry of Labor and Social
Policy as saying that the number of unemployed Ukrainians may now exceed
3 million people.
Karpachova said the labor migration, along with the decreasing birth
and increasing mortality rates within the country, deteriorates Ukraine's
demographic situation. According to estimates by Ukrainian experts, if
the current demographic trends are not reversed, Ukraine's population may
decrease to 42 million in 2026.
Karpachova noted that the labor migration also has positive consequences,
including an inflow of hard currency which not only improves the economic
situation of particular families but also boosts the Ukrainian economy
in general. She said Ukrainians abroad earn nearly $400 million per month,
adding that most of this sum is transferred to Ukraine, although it is not
known how much is sent through the banking system and how much is carried
in pockets by people returning home.
Karpachova also told lawmakers that, since most Ukrainians work abroad
illegally and avoid contacts with Ukrainian consular missions, the Ukrainian
state has only limited possibilities to help its citizens protect their
civil and human rights. According to Karpachova, the most common discrimination
against Ukrainians abroad refers to their labor conditions -- they are often
forced to work 10-18 hours per day and are poorly paid or even not paid
at all. The ombudswoman reported that currently 10,000 Ukrainian citizens
are under arrest abroad and another 2,500 are serving their terms in foreign
prisons. She also reported that 23,620 Ukrainians have been deported in the
past two years, primarily from Turkey, Hungary, Poland, Slovakia, and Italy.
(Jan Maksymiuk)
30.04.03. Ukraine's
Social Democratic Party-united in crisis
RFE/RL NEWSLINE Vol. 7, No. 67, Part II, 8 April 2003
By Taras Kuzio
'Party of Power' in crisis in Ukraine
Ukraine's current "party of power," the Social Democratic Party-united (SDPU-o), is suffering the
"gravest crisis in its history," a commentary
in "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" on 15 March concluded. The
SDPU-o,
led by presidential administration head Viktor Medvedchuk, is being increasingly
challenged by a reformist wing led by deputy parliamentary speaker Oleksandr
Zinchenko. The SDPU-o was a small party until it was taken over by the
Kyiv oligarchic clan in the mid-1990s and its leader, former Justice Minister
Vasyl Onopenko, was pushed out. Onopenko went on to create the Ukrainian
Social-Democratic Party, which was a member of the liberal Yuliya Tymoshenko
Bloc during the 2002 elections. The takeover of the SDPU-o occurred at
the same time that Ukraine's former "sovereign communists" began transforming
their political influence into economic wealth after President Leonid Kuchma
launched his economic reforms in 1994. These new centrist oligarchs sought
political cover from established political parties to legitimize their
newfound wealth.
In 1998, centrist parties made their first appearance in parliament,
accounting for four of the eight parties that crossed the 4 percent threshold
in the proportional half of the elections. In addition to the SDPU-o, they
included the Green Party and the all-Ukrainian "party of power," the Popular
Democratic Party (NDP), headed by Prime Minister Valeriy Pustovoytenko.
The SDPU-o came in last of those that crossed the 4 percent threshold in
both the 1998 and 2002 elections. In the 2002 elections, the party garnered
6.27 percent of the vote, a marginal improvement over the 4.01 percent it
polled in 1998, which gave it 19 seats. Another 12 SDPU-o members were
elected in single-mandate districts and seven as independents, making the
SDPU-o the third-largest centrist faction.
Loyal Dnipropetrovsk oligarchs took over the small Labor Ukraine party,
while the Donbas oligarchs created the Party of Regions. The first "party
of power" in Donetsk, the Liberals, went into decline after Yevhen Shcherban
-- the local governor, a parliamentary deputy, and a high-ranking Liberal
Party member -- was assassinated in November 1996.
"Parties of power" that are no longer on good terms with the executive
have been forced to ally themselves with the center-right opposition. Tymoshenko's
Fatherland Party merged into a single party with longtime nationalist and
former dissident Stepan Khmara's Conservative Republican Party. The Liberals,
meanwhile, joined former Premier Viktor Yushchenko's Our Ukraine.
The SDPU-o entered the 2002 elections separately from the For a United
Ukraine (ZYU) bloc, which united regional "parties of power," because it
is the only centrist party to have invested resources in building a party
structure. The SDPU-o claims 350,000 members -- a figure that should be
taken skeptically -- organized into 780 district and city branches. The
largest branches are in Transcarpathia, Zaporizhzhya, and Kharkiv. The
SDPU-o has its own publishing house and issues 12 newspapers, including
Kyiv's weekly "Nasha Hazeta Plyus" with a circulation of about 500,000.
A major problem for the SDPU-o -- or any "party of power" -- is Ukraine's
inherited ethno-cultural and regional cleavages. Eastern Ukraine is dominated
by oligarchic centrists and the Communists. The only oblast where ZYU came
first in the proportional half of the 2002 elections was Donetsk, where
Our Ukraine failed to cross the 4 percent threshold.
In western and central Ukraine, on the other hand, oligarchic parties
with roots in those areas -- SDPU-o and the Agrarians -- are unpopular. The
former disgraced head of Naftohaz, Ihor Bakay, who is allied to SDPU-o sympathizer
Oleksandr Volkov, ran in western Ukraine in the 2002 elections but was defeated.
The then-head of the Kyiv branch of the SDPU-o, Hryhoriy Surkis, was
roundly defeated in the May 1999 mayoral elections by current popular Mayor
and Yushchenko ally Oleksandr Omelchenko. It is not coincidental that Kyiv
city's SDPU-o branch, which was until last month headed by Surkis, experienced
the worst decline in membership of any SDPU-o branch in 2001-02. The Kyiv
clan's SDPU-o barely scraped past the 4 percent threshold in the city of
Kyiv in the 2002 elections when it obtained 4.85 percent, compared to the
8.48 percent it obtained in the 1998 elections. In local elections to the
Kyiv City Council held at the same time as parliamentary elections last year,
the SDPU-o fared even worse.
Although it finished last in the proportional half of the 2002 elections,
the SDPU-o nevertheless succeeded in placing its members in many senior
leadership posts. "Ukrayinska pravda" on 28 February claimed that the SDPU-o
controls one-third of Ukraine. The head of the presidential administration
and two of his deputies are SDPU-o members, as are two ministers, the head
of a state committee, and three governors. In addition, the party has 10,000
elected representatives at all levels, including the deputy parliamentary
speaker and the secretary of the National Security and Defense Council.
Why then is there a crisis in Ukraine's newest "party of power?" Six
factors account for the SDPU-o's crisis. First, the ruling elite is close
to panic as the Kuchma era draws to a close. Immunity from prosecution
for Kuchma will not necessarily help the oligarchs escape prosecution for
corruption unless they ensure that a Kuchma loyalist is elected to succeed
him in next year's presidential elections.
Second, when he became head of the presidential administration in May
2002, Medvedchuk closely linked the SDPU-o's fortunes to a highly unpopular
president. As "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" pointed out, "Everyone realizes
that the party's close links with the authorities are harmful to its image
and ratings." Zinchenko's argument that making the SDPU-o the "party of power"
"gives credit and adds prestige to the organization," is simply not
convincing.
Third, interviewed in "Nasha Hazeta Plyus" on 14 February, sociologist
Yevhen Holovakha advised the SDPU-o that democratization in Ukraine is
regressing and under threat. Ironically therefore, by supporting this regression
in its role as the "party of power," the SDPU-o is undermining its own party
prospects within Ukraine's electoral democracy.
The fourth contributing factor is the creation of a new information policy
directorate under Medvedchuk that is headed by SDPU-o sympathizer Serhiy
Vasylyev. Vasylyev is responsible for the introduction of censorship through
"temnyky," or instructions to television stations. News programs on the
1+1 and Inter television channels -- two of Ukraine's largest broadcasters,
both of which are controlled by the SDPU-o -- have the least degree of public
trust, according to a Ukrainian Democratic Circle poll conducted in February.
The same is true of the daily newspaper "Kievskiye vedomosti," which is also
controlled by the SDPU-o and half of whose copies are regularly returned unsold. Vasylyev has also reverted to Soviet-style rhetoric in denouncing
and ridiculing complaints by international organizations and NGOs about media
harassment. Fifth, the "quality" of party cadres is mediocre. Many people
join the SDPU-o in the same way as they joined the Communist Party of the
Soviet Union in the Brezhnev era -- not for ideological, but for careerist
reasons. This problem exists among all centrist, ideologically amorphous
parties, but the SDPU-o thought -- mistakenly -- it had overcome this by
investing in an ideological profile (social democracy).
Finally, Medvedchuk is at odds with practically every other political
group in parliament as a result of his aggressive attempts at forging a pro-presidential
majority, "black" operations aimed at discrediting Yushchenko (e.g., fake
Our Ukraine leaflets), and his demand for the Prosecutor-General's Office
to reopen criminal charges against Tymoshenko.
--------------------------------------------------------------------------------
Dr. Taras Kuzio is a resident fellow at the Centre for Russian and East
European Studies, University of Toronto.
30.04.03. Ny amerikansk
ambassadør i Ukraine ankommer til sommer
Det hvide Hus har meddelt, at USAs præsident, George Bush, har besluttet
sig for hvem han vil foreslå Senatet som USAs nye ambassadør
i Ukraine. Det bliver den nuværende amerikanske ambassadør i
Uzbekistan, John Edward Herbst.
Ifølge Associated Press kom meddelelsen
herom den 28. april.
Den 51-årige Herbst beklæder som nævnt
for tiden embedet som USAs ambassadør i Uzekistan. Han blev udnævnt
til denne post af Bill Clinton og indledte sin embedsperioden den 5. oktober
2000.
Inden udnævnelsen til USAs ambassadør
i Tashkent var Herbst igennem tre år leder af den amerikanske ambassade
i Jerusalem. Forinden havde han været ansat som USAs 1. vice-ambassadør
i De nyligt uafhængige stater. Herbst har også beklædt
diverse stillinger i USAs ambassader i Tel-Aviv, Moskva og Saudi-Arabiens
hovedstad Er-Riad.
Herbst har to diplomatiske embedseksaminer. Han indledte
den diplomatiske karriere i 1979. Herbst taler flydende russisk og behersker
arabisk.
Den 17. april meddelte den engelsk-sprogede Kiev-avis
Kyiv Post, at Herbst er hovedkandidat til posten som USAs næste
ambassadør i Ukraine. Hvad angår USAs nuværende ambassadør
i Ukraine, Carlos Pascual, så forlader han ifølge Kyiv Post
Kiev til sommer. Korrespondent.net.
Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester