14.06.02. Er
Medvedtjuk tiltænkt rollen som Kutjmas kronprins?
14.06.02. Medvedtjuk
skal stække aspiranter til præsidentembedet
13.06.02. Viktor
Medvedtjuk udnævnt til Kutjmas stabchef
13.06.02. Når
det regner på Putin, drypper det på Kutjma
12.06.02. Nationalism
in Ukraine. Towards a New theoretical and Comparative Framework'
12.06.02. Moscow
Times: Lame duck president Kuchma (orig.)
12.06.02. Leonid
Kravchuk: Are we with or under Russia?
11.06.02. Ukraine
får omlagt halvdelen af sin gæld til USA
11.06.02. Ukraine
vil have status af markedsøkonomi
10.06.02. Kutjma
og Putin underskriver gasaftale
10.06.02. Kompromis
omkring fordelingen af udvalg i parlamentet
10.06.02. Ukraine
after the elections: Belarusianization
or Europeanization?
07.06.02. Styrets
partier får formandsposten i 5 udvalg
07.06.02. Vores
Ukraine kræver mere magt til parlamentet
06.06.02. Får
Kutjma-blokken kun 4 udvalg?
06.06.02. NATO-medlemsskab
forudsætter reformer
06.06.02. Udsigt
til kompromis i fordelingen af udvalgsposter
04.06.02. Polen
vil hjælpe Ukraine ind i EU
04.06.02. Kutjma
bekymret for højredrejning i EU-landene
04.06.02. Tysk
politolog om flertallet i Verkhovna Rada
03.06.02. The
Economist om Ukraine og Hviderusland (orig.)
03.06.02. Har
civilsamfund og NATO noget med hinanden at gøre?
03.06.02. Ukraine
vil gerne være associeret medlem af EU
03.06.02. Ukraine
vil gerne være associeret medlem af EU
Under mødet for statsoverhovederne for de centraleuropæiske
lande i Slovenien, opfordrede Ukraines præsident EU til at fremskynde
sin tilnærmelse til Ukraine og komme med nogle klarere perspektiver
for forholdet til Ukraine, skriver korrespondent.net med henvisning
til Ukrajinski Novyny.
Kutjma understregede, at Ukraine i løbet
af de senere år har demonstreret sin stræben efter at komme
ind i de europæiske strukturer og føjede til, at denne stræben
er en katalysator for de indre reformer.
Præsidenten kritiserede EUs planer om at udvikle
relationerne til Ukraine - der har sat sig for at blive associeret medlem
af EU inden 2007 - som en kommende nabo til en udvidet union.
Han sagde, at Ukraine ikke betragter nabo-konceptet
som et passende svar på Ukraines eurointegrationsbestræbelser,
eftersom Ukraine alene opnår den status i kraft af sin geografiske
beliggenhed.
"Ukraine kan ikke hilse det velkommen, at Eurounionen
har fået øje på en stor region øst for sine kommende
grænser. Vi håber, at man vil nøje overholde Rådets
beslutning om en differentieret tilgang til de enkelte stater", - sagde
præsidenten.
Ifølge nyhedsbureauet aftalte Kutjma og Eurokommissionsformand
Romano Prodi midt i maj, at EU sidst på året vil drøfte
spørgsmålet om at tildele Ukraine en status af naboland som
tidligere nævnt af EU.
Kutjma fremhævede, at Ukraine er bekymret
over, at kandidatlandene til EU-medlemsskab skal indføre visumpligt
overfor ukrainerne.
"Det vil medføre en betydelig svækkelse
af mine landsmænds muligheder for at se vore naboers fremskridt i
opbygningen af et demokratisk samfund og tage ved lære og lade sig
inspirere af dem", - sagde Kutjma.
Han sagde, at en stor del af ukrainerne i øjeblikket
støtter en kurs henimod den europæiske integration, hvilket
parlamentsvalget i marts havde bevist, idet flertallet af dets deltagere
ikke sætter spørgsmålstegn ved Ukraine eurointegrationsbestræbelser.
"Tilbage står spørgsmålet - hvad
skal de proeuropæisk indstillede kandidater gå til valg på
[i 2004], hvis Den europæiske Union ikke til den tid kan aftegne
nogle perspektiver for sine fremtidige relationer til vores stat?, - sagde
Kutjma.
Han gav udtryk for det standpunkt, at tilliden til
Europa ikke vil være fuldkommen, så længe kontinentet
bliver ved med at trække nye og gamle delingslinjer.
"Jeg er sikker på, at alle de store projekter
for det nye Europa, inklusive udvidelsen af EU, først og fremmest
bør tjene til at overvinde barrierer, som endnu eksisterer såvel
på geografisk kort som i folks bevidsthed. Europa er for alle og
ikke kun for de udvalgte", - sagde Kutjma afslutningsvis.
Ifølge nyhedsbureauet har Kutjma sendt Verkhovna
Rada en appel, hvori han opstiller det mål, at Ukraine inden 2007
skal være associeret medlem af EU.
Videre skal Ukraine ifølge præsidentens
plan i 2005-2007 danne en toldunion med EU, og i 2007-2011 skal landet
opfylde de betingelser, som stilles for at blive medlem af Eurounionen.
03.06.02. Har
civilsamfund og NATO noget med hinanden at gøre?
Fra amerikansk side har man ikke ændret opfattelsen med hensyn til
problemet omkring gennemskueligheden af efterforskningen af sagen om journalist
Georgij Gongadzes forsvinden blot fordi Ukraines ledelse har erklæret,
at Ukraine har til hensigt at blive medlem af NATO. Det sagde De forenede
Staters ambassadør i Ukraine, Carlos Pasqual, til Radio Liberty
under sit besøg på Krim den 31. maj.
USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pasqual,
er overbevist om, at Ukraine efter erklæringen om at ville træde
ind i NATO bør påtage sig visse forpligtelser, og det ikke
alene indenfor den militære og sikkerhedsmæssige sfære.
Carlos Pasqual:
"USAs holdning med hensyn til efterforskningen af
Gongadze-sagen baserer sig på to grundlæggende værdier,
som man fra amerikansk side inderligt tror på; nemlig lovens overhøjhed
og pressens frihed. Sådanne værdier er blevet endnu vigtigere
og de er endnu vigtigere at have som eksistentielle prioriteter for de
lande, hvis mål er at blive medlem af NATO. Den euroatlantiske integration
virker netop af den grund, at de lande som tager del i den, har værdier,
som de er fælles om at tro på; nemlig demokratiets og markedsøkonomiens
værdier. Vi kas se det i eksemplet med de lande, som er rykket tæt
på EU og som for ikke så længe siden trådte ind
i NATO, vi kan se, at de vigtigste og vanskeligste spørgsmål
for lande som eksempelvis Polen, Den tjekkiske Republik og Ungarn i deres
reformer ikke så meget var militære spørgsmål
som indenrigspolitiske spørgsmål, spørgsmålet
om den indre reformering netop i retning af udviklingen af deres civilsamfund".
"Der har ikke været nogen isolationspolitik
i forhold til Ukraine", - sagde Pasqual på en pressekonference lørdag,
da han blev spurgt om, hvorvidt han med Kutjmas seneste besøg i
de europæiske lande mente, at perioden med den internationale isolation
var slut samt, hvorfor George Bush for første gang under en amerikansk
præsidents Europa-turne undlod at besøge Ukraine [i forbindelse
med et besøg i Rusland].
USAs ambassadør holdt lørdag den 1.6.02
en pressekonference i Simferopol som afslutning på sit tredages besøg
på Krim.
Samtidig påpegede han, at "man fra amerikansk
side har en meget konkret tilgang på det strategiske plan, som består
i, at situationen omkring journalisten Georgij Gongadzes forsvinden og
mord og informationen herom på de såkaldte Melnitjenko-bånd
har stillet to meget alvorlige spørgsmål: hvilke handlinger
er Ukraine parat til for at sikre lovens overhøjhed og spørgsmål
relateret til pressens frihed".
Efter ambassadørens opfattelse "er det De
forenede Staters grundlæggende værdier og i øvrigt også
NATO-landenes eneste værdier".
For så vidt angår et møde mellem
Amerikas og Ukraines præsidenter, som ikke blev til noget i denne
omgang, mindede Carlos Pasqual den nationale sikkerhedsrådgiver Condoleeza
Rice's ord under en Tv-bro på Kanal "1+1":
"Grundideen var, at et sådant møde
på allerhøjeste niveau kan finde sted, når der bliver
forudsætninger for, at dette møde kan give nogle konkrete
resultater, - sagde ambassadøren. Nøglen til det er, at der
opnås en vis forståelse i en række spørgsmål,
som vil få konkrete resultater i forlængelse af dette møde",
skriver UP.
04.06.02. Tysk
politolog om flertallet i Verkhovna Rada
"Ukrainsk demokrati" - sådan kommenterede den tyske politolog ved
universitetet i Köln Gerhard Simon begivenhederne i den ukrainske
hovedstad. I de vestlige lande med et veludviklet demokrati kan man ikke
engang forestille sig en situation analog med den, som er opstået
i Ukraines Verkhovna Rada, sagde han til Radio Libertys ukrainske
afdeling.
"Det utrolige er sket i Ukraines parlament: de politiske
partier, som ved valget ikke opnåede støtte fra befolkningens
side (18% af stemmerne, red.), har dannet Verkhovna Radas ledelse, mener
Simon. Ifølge den tyske politolog er det et vidnesbyrd om, at man
ikke længere kan betragte det ukrainske parlament som en selvstændig
politisk faktor, som arbejder ved siden af de udøvende magtorganer
- regeringen og præsidentens administration. "Verkhovna Rada forbliver,
ligesom før i tiden, afhængig af den udøvende magt
og det pres, som der bliver udøvet mod de deputerede", sagde han
til Radio Liberty.
Samtidig er den tyske politolog optimistisk indstillet
i forhold til den fremtidige udvikling af parlamentarismen i Ukraine.:
"Det, som nu foregår, altså manipulationen af parlamentet fra
præsidentens side, er ikke noget nyt for Ukraine. Men der er nu håb
om, at parlamentet i fremtiden ikke vil være noget let offer for
sådanne manipulationer".
I den forbindelse henledte Gerhard Simon opmærksomheden
på, at der findes grupper og partier, som nu vil kunne forfægte
en selvstændig politik og komme med alternative forslag. Selvom deres
forslag bliver afvist af flertallet og af præsidentens administration,
har de en platform for at give udtryk for deres holdninger. Som eksempel
på sådanne partier nævnte Simon først og fremmest
"Vores Ukraine".
"Man kan således opsummere, at en oppositionel
kerne nu er i gang med at blive skabt i parlamentet, også selvom
denne opposition er blevet forvandlet til et mindretal - i øvrigt
imod vælgernes ønske. Hvis det lykkes Viktor Jusjtjenko at
bevare sin fraktions enhed i de kommende år, kan det i sig selv anses
for at være et positivt resultat", understregede den tyske politolog,
skriver UP.
04.06.02. Kutjma
bekymret for højredrejning i EU-landene
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, opfordrer lederne af de europæiske
stater til at afskaffe skillelinjerne på kontinentet, oplyser Interfaks-Ukrajina.
"Jeg er dybt overbevist om, at den omkringliggende
verdens tillid til Europa ikke vil være intakt så længe
nye og gamle skillelinjer vil gennemskære Europa", - sagde Kutjma
i sit indlæg på det 9. uformelle møde for de centraleuropæiske
landes statsoverhoveder i den slovenske by Brdo den 1. ds, skriver korrespondent.net.
"Begrænsningen af de menneskelige kontanter
med Europa vil næppe stimulere væksten i det ukrainske samfunds
støtte til det europæiske valg", - sagde Kujtma bl.a. Efter
præsidentens opfattelse er det "vanskeligt at se en sammenhæng
mellem hensigten om at opbygge et forenet og frit Europa og indførelsen
af Schengen-reglerne ved Ukraines vestlige grænse. Kandidatlandenes
indførelse af "temmelig hårde visumregler overfor ukrainerne"
vil medføre en væsentlig begrænsning i ukrainernes muligheder
for at opretholde de menneskelige kontakter med Europa", sagde han.
Desuden fremhævede præsidenten, at den
europæiske idé i selve Vesteuropa "oplever en slags identitetskrise".
"De politiske eurointegrationsprojekter bliver desværre ikke mødt
med særlig stor begejstring i de brede befolkningslag", - sagde Kutjma.
Et andet alvorligt symptom ser han i den udbredelse,
som radikale højrebevægelser samt fremmedhad og antisemitisme
har fået i Europa.
"Det er symptomatisk, at disse fænomener ikke
udgår fra Østeuropa, hvor demokratiet skulle have mindre fodfæste",
- sagde Leonid Kutjma.
Efter hans opfattelse "foregår der i de gamle
klassiske demokratier et skred i den offentlige mening, som i høj
grad kan true den europæiske integrations tempo og dybde".
04.06.02. Polen vil hjælpe
Ukraine ind i EU
Den polske premierminister, Leszek Miller, er overbevist om, at Polens
indtræden i EU vil gavne udviklingen af det ukrainsk-polske strategiske
partnerskab, oplyser Interfaks-Ukrajina.
"Polen er medlem af NATO, og det har ikke påvirket
de ukrainsk-polske relationer i negativ retning. Og når Polen træder
ind i EU, bliver landet en endnu mere perspektivrig partner for Ukraine",
- sagde Leszek Miller mandag den 3. juni på en pressekonference i
byen Rszesow.
"Efter Polens indtræden i EU vil Ukraine få
en umiddelbar kontakt med et kæmpe marked, som omfatter 450 millioner
mennesker og 25 stater. På sin side vil Polen være i stand
til effektivt at udvikle sit strategiske partnerskab med Ukraine", - sagde
Leszek Miller.
Den ukrainske premierminister, Anatolij Kinakh,
tilføjede, at de to parter i Rzsesow var nået til enighed
om, at begge stater vil gøre alt for at udvidelsen af EU og NATO
mod Øst ikke skal forværre præmisserne for det bilaterale
forhold, men tværtimod skabe mere effektive og gunstige betingelser
for et handels-økonomisk, åndeligt og kulturelt samkvem mellem
det ukrainske og polske folk og de to stater, skriver korrespondent.net.
06.06.02. Udsigt
til kompromis i fordelingen af udvalgsposter
Forhandlingerne mellem lederne af de seks parlamentsfraktioner fortsætter
torsdag morgen, oplyste lederen af "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko,
onsdag efter afslutningen på et møde mellem fraktionslederne.
Jusjtjenko sagde endvidere, at man onsdag skal holde
møder i de enkelte fraktioner for at drøfte medlemmernes
holdning til fordelingen af parlamentskomiteerne.
Han kunne bekræfte, at fraktionerne "Jedyna
Ukrajina" og SDPU (o) var gået med til at "overlade finansudvalget
og udvalget for den økonomiske politik til "de fire" (V.U., KPU,
Julia og SPU, red.)".
Onsdag blev de deputerede enige om at udskyde mødet
i Verkhovna Rada til torsdag kl. 12.30, oplyser UP med henvisning
til Interfaks-Ukrajina.
06.06.02. NATO-medlemsskab
forudsætter reformer
USA er parat til at støtte Ukraines hensigter om at tilslutte sig
NATO, hvis landet ikke blot nøjes med erklæringer, men tager
konkrete skridt henimod oprettelsen af strukturer, som er sammenfaldende
med Alliancens tilsvarende strukturer, sagde assistent for USAs vice-udenrigsminister
og tidligere amerikansk ambassadør i Ukraine, Steven Pifer, under
en videokonference onsdag.
Ifølge Pifer "har USA hele tiden støttet
Ukraines bestræbelser på vej mod NATO", eftersom det vedrører
et "Europa, som USA gerne vil set det".
Samtidig understregede han, at USA "er parat til
at samarbejde med Ukraine" og hjælpe det, hvis Ukraine tager sine
erklæringer "seriøst" i stedet for bare at nøjes med
deklarationer. Ifølge Pifer vil hensigten om at tilslutte sig NATO
kræve store anstrengelser af Ukraine indenfor reformeringen af den
militære sfære samt, hvad der er nok så vigtigt, indenfor
den økonomiske og politiske sfære, eftersom NATO ikke blot
er en militæralliance, men et samvirke, som forfægter demokratiets
og markedsøkonomiens værdier.
Den tidligere amerikanske ambassadør i Ukraine
fremhævede, at ligeså snart de nødvendige reformer bliver
gennemført, vil Ukraine straks "se et resultat"; nemlig USAs støtte.
Pifer pegede desuden på, at for at blive en
potentiel partner til NATO er Ukraine nødt til at orientere sig
mod nye opgaver efter begivenhederne den 11. september i stedet for de
gamle opgaver, som Alliancen stod overfor under Den kolde Krig, skriver
UP.
06.06.02. Får Kutjma-blokken
kun 4 udvalg?
Ifølge Ukrajinski Novyny har parlamentet to forslag til fordeling
af udvalgsposterne på tegnebrættet, skriver korrespondent.net.
Ifølge KPUs repræsentant Adam Martynjuk
går det første forslag ud på, at fraktionerne "Et samlet
Ukraine" og SDPU (o), hvis repræsenanter allerede er valgt til Radaens
præsidium, får formandsposterne i 4 udvalg, mens Vores Ukraine,
Det kommunistiske Parti, Julia Tymoshenkos blok og Det socialistiske Parti
vil få formandsposterne i de resterende 19 udvalg og 1 kommission.
"Et samlet Ukraine" og SDPU (o) kan desuden få
lov til at udpege deres 1. næstformand i 20 udvalg, mens Vores Ukraine,
KPU, Julia og SPU må nøjes med næstformansposterne i
de 4 udvalg.
Martynjuk sagde endvidere, at denne løsning
er mere realistisk end den anden, ifølge hvilken Vores Ukraine,
KPU, Julia og SPU får samtlige formandsposter, mens
"Et samlet Ukraine" og Ukraines forenede socialdemokratiske Parti får
samtlige poster som 1. næstformand i udvalgene.
Martynjuk understregede, at der under forhandlingerne
er opstået uoverensstemmelser i spørgsmålet om fordelingen
af konkrete udvalg efter den første model.
"I øjeblikket diskuteres det, hvem der skal
begynde (være den første til at vælge et udvalg)", -
sagde KPUs 2. sekretær.
Viktor Jusjtjenko har erklæret, at "Vores
Ukraine" bl.a. mener, at fraktionen "Et samlet Ukraine", hvis leder Volodymyr
Lytvyn er formand for parlamentet, ikke bør får overdaget
formandsposten i budgetudvalget.
"Vores Ukraine"s leder var alt i alt positivt stemt
overfor forhandlingernes forløb og udtrykte håb om, at lederne
af parlamentsfraktionerne i løbet af dagen vil kunne nå fremt
til en fordeling af udvalgene, skriver
korrespondent.net.
07.06.02. Vores Ukraine
kræver mere magt til parlamentet
Fraktionen "Vores Ukraine" vil ikke tage del i fordelingen af udvalgsposter,
før parlamentets partier har underskrevet en Overenskomst om fælles
tiltag - en slags handlingsplan - som opererer med en omfordeling af magtbeføjelser
til Verkhovna Radas fordel. "For os er Overenskomsten et nøgletema,
for uden Overenskomsten vil vi ikke sætte vores underskrift på
et eneste dokument", - sagde Jusjtjenko-blokkens politiske koordinator,
Roman Bezsmertnyj, i går ifølge UP.
Han oplyste, at fordelingen af udvalg "kun er et
tillæg til aftalen". "Før vi har fået afklaret problemet
omkring parlamentsflertallets regeringsdannelse er der ingen svar på
spørgsmål om udvalgenes fordeling.
Bezsmertnyj foreslog at holde pause i parlamentets
arbejde frem til tirsdag, eftersom aftaleparterne indtil videre ikke var
blevet enige. Adspurgt om, hvorvidt "Et samlet Ukraine" var parat til at
støtte de ændringer, som Vores Ukraine har foreslået,
sagde Bezsmertnyj, at "80% af fraktionens medlemmer støtter disse
tiltag". Samtidig påpegede han, at "det bremses af, at "Et samlet
Ukraine" ikke er nogen selvstændig enhed".
07.06.02. Styrets
partier får formandsposten i 5 udvalg
Fungerende fraktionsleder for "Et samlet Ukraine" Serhij Tihipko ville
i går ikke udelukke, at parlamentet fredag ville stemme om fordelingen
af udvalgene.
Tihipko sagde under mødet mellem lederne
af Radaens seks fraktioner til journalister, at man er i gang med at drøfte
en yderligere variant af fordelingen af udvalg ifølge hvilken fraktionerne
"Et samlet Ukraine" og SDPU (o) får 5 formandsposter og 14 1. næstformandsposter.
Tihipko oplyste desuden, at posterne som et udvalgs
1. viceformand i løbet af drøftelserne var blevet fordelt
efter forskellige modeller. For øjeblikket beslutter lederne af
"de fire" (oppositionen, red.), hvilke formandsposter og 1. næstformandsposter
hver af fraktionerne skal have.
Lederen af "Et samlet Ukraine"s fraktion understregede,
at hans fraktion og SDPU (o) allerede er på det rene med den indbyrdes
fordeling indenfor to varianter. Han sagde endvidere, at der findes to
fordelingsnøgler hvad udvalgene angår. Den første løsning
går ud på, at "Et samlet Ukraine" beholder finansudvalget,
mens udvalget efter den anden model skal gå til "Vores Ukraine".
Men Tihipko indrømmede dog, at udvalget sandsynligvis ville gå
til "Vores Ukraine".
Ifølge parlamentsmedlemmet får "Et
samlet Ukraine" i den første variant formandsposten i udvalgene
for banker og finanssektoren, transport, forretningsorden og økologi
(miljø, red.). I den anden model får "Et samlet Ukraine" formandsposten
i finans-, transport-, brændsel- og energi samt forretningsordens-
og økologiudvalget.
Tihipko udtrykte håb om, at fraktionslederne
vil nå frem til en fordeling af udvalgene i løbet af torsdagen
for at kunne forelægge fraktionerne deres beslutning fredag. Lige
nu afventer man "de fires" beslutning, sagde han.
Desuden vil "Vores Ukraine" og "Et samlet Ukraine"
udarbejde en samarbejdsaftale, som muligvis vil blive underskrevet inden
afstemningen om fordelingen af udvalgene, kunne Tihipko oplyse. Han understregede,
at denne aftale er grundlaget for samarbejde og inkluderer en politisk,
en økonomisk og en social del. Ifølge "Et samlet Ukraine"s
fraktionsleder indeholder aftalen også en løsning på
spørgsmålet om, hvem der skal være premierminister,
men det spørgsmål bliver der forhandlet om, skriver
UP
med henvisning til Interfaks-Ukrajina.
Ifølge en af lederne af "Vores Ukraine" forretningsmanden
Petro Poroshenko forventer "de fire" , at fraktionerne "Et samlet Ukraine"
og SDPU (o) går på kompromis i forhold til spørgsmålet
om finansudvalget. Poroshenko sagde, at man i dag drøfter en fordelingsnøgle
for så vidt angår formandsposter for udvalgene, som indebærer,
at "de fire" får 20 udvalg, mens "Et samlet Ukraine" og SDPU (o)
får 5 formandsposter.
Poroshenko understregede, at "Vores Ukraine"s holdning
er uændret: "vi er rede til at drøfte alle de foreliggende
fordelingsnøgler, herunder denne - vi støtter den, men som
en aftale" (den politiske aftale, som er foreslået af fraktionen
"Vores Ukraine").
Desuden føres der forhandlinger mellem "Vores
Ukraine" og "Et samlet Ukraine" om en politisk aftale, som bl.a. handler
om premierministerposten.
Ifølge Poroshenko er den fungerende leder
af "Et samlet Ukraine"s fraktion Serhij Tihipko og enkelte medlemmer af
denne fraktion "positivt stemt" overfor ideen om en aftale.
Ifølge Poroshenko har man endnu ikke drøftet
spørgsmål om, hvem der skal være premierminister, såfremt
en sådan aftale kommer i hus.
10.06.02. Belarusianization or
Europeanization?
RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, PRAGUE, CZECH REPUBLIC RFE/RL Newsline
Vol. 6, no. 97, Part ii, 24 May 2002
By Taras Kuzio
The Belarusianization camp seeks to transform Ukraine into a presidential
republic along the lines of the majority of CIS states by implementing
the internationally unrecognized results of the April 2000 referendum.
During the March parliamentary elections the use of "administrative resources"
proved impossible in Lviv, while it was completely successful in Donetsk
Oblast, which has been redefined as Ukraine's "Belarus" and is the only
oblast where For a United Ukraine finished first. In Donetsk, voters were
transported on "ecological picnics" to different election districts with
absentee ballots in order to swing votes in United Ukraine's favor, while
hired thugs from organized-crime groups threatened election officials,
the Committee of Voters NGO, and observers.
The Belarusianization United Ukraine camp is composed of conservatives
who are attempting to hold the country back without providing any direction
in domestic and foreign affairs. United Ukraine was soundly defeated in
the elections, finishing third with only 11.98 percent in the half of seats
elected proportionately. But by blatantly using "administrative resources"
in single-mandate constituencies, United Ukraine was able to greatly better
this result. Regional governors were replaced for failing to ensure the
necessary United Ukraine vote in Lviv, Vinnytsya, and Sumy, three oblasts
that Viktor Yushchenko's Our Ukraine won. The original 120 United Ukraine
deputies prior to the opening of the Verkhovna Rada last week was expanded
to become the majority Rada faction with 177 deputies through blackmail.
Deputies were summoned to the Prosecutor-General's Office and "discreetly
warned that they have dossiers on all deputies." In condemning such tactics,
Our Ukraine has said it believes this is evidence that "Ukraine is being
transformed into a totalitarian state."
Although the Belarusianization camp lacks distinguishing ideological
features, its members are nevertheless very Soviet in their political culture.
United Ukraine has never ruled out cooperation with the Communist Party
(KPU), as was demonstrated by the coalition of pro-presidential parties
and the KPU against the Yushchenko government in April 2001. The manner
in which both President Leonid Kuchma and United Ukraine have cynically
attempted to change the election results in the Verkhovna Rada is another
example of their Soviet-style contempt for the will of voters. Forcing
the population to demonstrate in support of the authorities is another
revival of Soviet political culture, as evidenced on 1 May when 300,000
people were constrained to show their support for President Kuchma and
United Ukraine in Kharkiv, Donetsk, Dnipropetrovsk, and Zaporizhzhya.
The creation of a mega United Ukraine faction is linked to the attempt
to have Volodymyr Lytvyn, the head of the presidential administration and
United Ukraine, elected as Rada chairman followed by the installation of
the disgraced former head of the Internal Affairs Ministry, Yuriy Kravchenko,
to replace him as head of the presidential administration. These three
steps are aimed at enabling Kuchma to leave office with immunity in 2004.
Lytvyn's leadership of United Ukraine in the elections and his activities
since then in the Verkhovna Rada have led many deputies to view him as
an "odious," "suspicious," and "narrow-minded" figure, the newspaper "Zerkalo
nedeli/Dzerkalo tyzhnya" observed. "A force that secured 11 percent in
the elections does not have the moral right to vie for the leading post
in parliament," Our Ukraine leader Yushchenko argued.
If Lytvyn becomes Rada chairman, United Ukraine will simply disintegrate
more quickly than it is otherwise expected to do. In the 1998-2002 Verkhovna
Rada, the first attempt at creating a "party of power" through the Peoples
Democratic Party (NDP) failed. The NDP began with 89 deputies and ended
four years later with 14, the minimum required to register a faction. United
Ukraine is likely to divide into four of its five constituent parties --
the Party of Regions (60), NDP (58), Labor Ukraine (35), and Agrarians
(27), with the remainder as "independents."
The executive and United Ukraine are, however, faced with an increasingly
restless business and political elite who believe that Kuchma is holding
the country back domestically and internationally. As the 2004 presidential
election campaign begins next year, many will desert United Ukraine knowing
that this is Kuchma's last term. In a highly critical article last week
in "Den," former President Leonid Kravchuk, a leading member of the oligarchic
Social Democratic Party Ukraine-united (SDPU-o), argued that Ukraine lacks
any domestic or foreign policies and strategic aims and that it is high
time the parliament adopted clear policies leading to integration into
Europe. According to Kravchuk's argument, Ukraine's pro-European orientation
currently exists only "on paper."
Support for Europeanization is led by Our Ukraine, which former Rada
Chairman Ivan Plyushch, who has deserted the NDP, sees as the kernel of
a future union of patriotic, democratic forces drawn from 33 parties. Our
Ukraine has proposed the most far-reaching radical changes as the basis
for Ukraine's Europeanization as a "transitional consensus" to the 2004
presidential elections. Titled "On Joint Actions of the Fourth Supreme
Rada of Ukraine," it seeks to transform Ukraine from a country where politics
are conducted in a Soviet, nontransparent fashion, to one in the open.
The Verkhovna Rada would define Ukraine's domestic and foreign policy strategy
that the executive would merely manage with purely representational functions.
Administrative reform would reduce the number of oblasts and end state
(executive) administrations in Kyiv and Sevastopol (for the proposals in
full, see http://www.razom.org.ua/news/?news_id=4968 and 4971).
The executive would no longer be able to play off factions in the struggle
over Verkhovna Rada positions and other institutions where the Rada allocated
members, as these positions would be divided fairly between those factions
who signed the agreement. Ukraine would move to a full proportional system
of voting so that the composition of the Rada reflected the election result.
Not surprisingly after the antics of United Ukraine, all other factions
support this change, which would be followed by new laws prohibiting the
use of "administrative resources." Local and parliamentary elections would
be held at different times, the Rada would have the exclusive authority
to form the Central Election Commission, and opposition groups would be
guaranteed equal access to the media.
Other envisaged changes would make the Verkhovna Rada responsible for
forming a coalition government and for its performance. The Tax Administration
and State Customs Committee, hitherto under the executive and a source
of both corrupt revenue and intimidation of the opposition, would be brought
under the government. (After the elections, "corruption" charges against
oppositionist Yuliya Tymoshenko and her husband, imprisoned since August
2000, were dropped.) Regional governors would be elected, rather than being
appointed by the executive, a move welcomed by most governors. The Verkhovna
Rada would be able to appoint and discharge the chairman of the Security
Service and the prosecutor-general. The legal status of the president would
be defined with his powers greatly reduced, especially vis-a-vis the government.
The most controversial proposal is to establish procedures for impeachment
of the president.
These proposals, "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" believes, "should
lead to the country's internal transition to European values and processes."
They will nevertheless be opposed by those seeking to export the Belarusian
experiment in Donetsk to the rest of Ukraine.
--------------------------------------------------------------------------------
Dr. Taras Kuzio is a resident fellow at the Centre for Russian and East
European Studies, University of Toronto.
10.06.02. Kompromis
omkring fordelingen af udvalg i parlamentet
Torsdag lykkedes det det ukrainske parlament, Verkhovna Rada, noget overraskende
at nå til enighed om en kompromisløsning i fordelingen af
de i alt 25 poster som udvalgsformand med 10 til Vores Ukraine, 6 til KPU,
4 til Jedyna Ukrajina, 2 til hhv. SPU og Julia Tymoshenkos blok samt 1
til SDPU (o). Efter langvarige forhandlinger og tovtrækkerier blev
de 6 politiske partier enige om, at parlamentets udvalg skal have følgende
ledelse:
1. Retsudvalget: formand - Vasyl Onopenko (Julia Tymoshenkos blok),
1. næstformand - Mykola Onisjtjuk (Vores Ukraine);
2. Udvalget for statsbygning og lokalt selvstyre: formand - Anatolij
Matvijenko (Julia Tymoshenkos blok), 1. næstformand - Viktor Slauta
(Jedyna Ukrajina);
3. Social-og arbejdsudvalget: formand - Vasyl Khara (Kommunistpartiet),
1. næstformand - Vjatjeslav Kyrylenko (Vores Ukraine);
4. Udvalget for sundhed, kvinder og børn: formand - Mykola Polisjtjuk
(Vores Ukraine), 1. næstformand - Mykhajlo Loboda (Kommunistpartiet);
5. Udvalget for ungdom, idræt, sport og turisme: formand - Kateryna
Samojlyk (Kommunistpartiet), 1. næstformand - Ravil Safiullin (Jedyna
Ukrajina);
6. Videnskabs-og uddannelsesudvalget: formand - Stanislav Nikolajenko
(Socialistpartiet), 1. næstformand - Ihor Jukhnovskyj (Vores Ukraine);
7. Kultur- og åndelighedsudvalget: formand - Les Tanjuk (Vores
Ukraine), 1. næstformand - Pavlo Movtjan (Vores Ukraine);
8. Udvalg for økonomisk politik, styringen af folkehusholdningen,
ejendom og investeringer: formand - Stanislav Hurenko (Kommunistpartiet),
1. næstformand - Volodymyr Demjokhin (Jedyna Ukrajina);
9. Budgetudvalget: formand - Petro Poroshenko (Vores Ukraine), 1. næstformænd:
Valerij Konovaljuk og Ljudmyla Suprun (begge Jedyna Ukrajina);
10. Udvalget for finanser og bankvirksomhed: formand - Serhij Burjak
(Jedyna Ukrajina), 1. næstformænd: Viktor Kapustin (Vores Ukraine)
og Vasyl Tsushko (Socialistpartiet);
11. Industri- og erhvervsudvalget: formand - Jurij Jekhanurov (Vores
Ukraine), 1. næstformand - Vadym Hurov (Jedyna Ukrajina);
12. Energi-, brændsels-, atompolitik-, og atomsikkerhedsudvalget:
formand - Andrij Kljujev (Jedyna Ukrajina), 1. næstformand - Mykola
Martynenko (Vores Ukraine);
13. Byggeri-, transport- og kommunikationsudvalget: formand - Valerij
Pustovojtenko (Jedyna Ukrajina), 1. næstformænd - Anatolij
Ljovin (SDPU o) og Stanyslav Dovhyj (Jedyna Ukrajina);
14. Udvalget for landbrugspolitik og jordspørgsmål: formand
- Ivan Tomytj (Vores Ukraine), 1. næstformand - Vasyl Kalyntjuk (Jedyna
Ukrajina);
15. Udenrigsudvalget: formand - Dmytro Tabatjnyk (Jedyna Ukrajina),
1. næstformand - Oleh Hratjov (Kommunistpartiet);
16. Udvalget for miljø, naturudnyttelse og likvideringen af
følgerne af Tjornobyl-katastrofen: formand - Ivan Rizak (SDPU o),
1. næstformand - Ivan Zajats (Vores Ukraine);
17. Udvalget for den lovgivningsmæssige sikring af ordensmagten:
formand - Volodymyr Mojsyk (Vores Ukraine), 1. næstformand - Oleksandr
Bandurka (Jedyna Ukrajina);
18. Udvalget til bekæmpelse af den organiserede kriminalitet
og korruption: formand - Volodymr Stretovytj (Vores Ukraine), 1. næstformand
- Ivan Vernidubov (Jedyna Ukrajina);
19. Det nationale sikkerheds- og forsvarsudvalg: formand - Georgij
Krjutjkov (Kommunistpartiet), 1. næstformand - Borys Andresiuk (SDPU
o);
20. Udvalget for forretningsorden, de deputeredes etik og organiseringen
af Verkhovna Radas arbejde: formand - Valentyn Matvejev (Kommunistpartiet),
1. næstformænd - Vasyl Havryljuk (Jedyna Ukrajina) og Serhij
Sas (Julia Tymoshenkos blok);
21. Udvalget for ytrings- og informationsfrihed: formand - Mykola Tomenko
(Vores Ukraine), 1. næstformand - Serhij Pravdenko (Julia Tymoshenkos
blok);
22. Udvalget for menneskerettigheder, nationale mindretal og interetniske
relationer: formand - Hennadij Udovenko (Vores Ukraine), 1. næstformand
Mykola Shulha (Kommunistpartiet);
23. Udvalget for pensionister, veteraner og vanføre: formand
- Petro Tsybenko (Kommunistpartiet), 1. næstformand - Valerij Aljoshin
(Vores Ukraine);
24. Udvalget for europæisk integration: formand - Borys Tarasiuk
(Vores Ukraine), 1. næstformand - Oleh Zarubinskyj (Jedyna Ukrajina);
25. Valentyna Semenjuk (Socialistpartiet) er valgt til formand for
den særlige kommission for kontrol med privatiseringen, mens Ljudmyla
Kyrytjenko (Jedyna Ukrajina) er næstformand;
Valentyn Zajtjuk (Jedyna Ukrajina) er valgt til formand for Verkhovna
Radas apparat.
Kilde: UP, 7.6.02.
10.06.02. Kutjma og Putin
underskriver gasaftale
I går underskrev Ukraines og Ruslands præsidenter, Leonid Kutjma
og Vladimir Putin, i Sct. Petersborg en erklæring om et strategisk
samarbejde mellem de to lande i gassfæren.
Dokumentet, som nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina
er kommet i besiddelse af, pålægger de to landes regeringer
hurtigst muligt at klargøre til underskrivelse en ukrainsk-russisk
aftale om strategisk samarbejde indenfor gassfæren, som bl.a. opererer
med oprettelsen af et konsortium (joint-venture) på lige vilkår,
som skal styre og udvikle Ukraines gastransport-system.
Deltagerne i konsortiumet skal ifølge erklæringen
"i fællesskab og på grundlag af koncensus fastlægge betingelserne
for europæiske gasselskabers deltagelse i konsortiet og indbyder
dem til samarbejde".
Det understreges i dokumentet, at forordningen til
regeringerne udstedes "for at højne effektiviteten af udviklingen
af Ukraines gastransportsystem, sikre en uafbrudt gasforsyning gennem Ukraines
territorium til de europæiske lande og en sikker forsyning til forbrugerne".
I erklæringen bekræfter præsidenterne
de to landes gensidige bestræbelse på at udvikle det handels-økonomiske
samkvem i alle sfærer, herunder energisfæren, som skal fremme
den økonomiske vækst, fremskyndelsen af integrationen i den
europæiske og internationale økonomi og forbedringen af velstanden
hos begge landes befolkninger.
De to statsledere udtrykte tilfredshed med den vellykkede
udvikling af det bilaterale ukrainsk-russiske samarbejde, som bygger på
det strategiske partnerskabs principper.
I en kommentar til den underskrevne aftale udtalte
Ukraines 1. vice-premierminister, Oleh Dubyna, at spørgsmålet
om Ruslands opførelse af en gasrørledning udenom Ukraine
nu er skrinlagt.
"Det tema eksisterer ikke i dag", - sagde 1. vice-premierminister
til journalisterne efter præsidenternes undertegnelse af dokumentet.
Ifølge Dubyna er der nogle foreløbige
aftaler bl.a. med italienske, tyske og franske selskaber om deltagelsen
i koncernen. "Det er "Ruhrgas", og Italien og Frankrig, det er det hele",
- sagde Dubyna, som lovede mere detaljerede oplysninger efter det trilaterale
møde mellem Ukraines, Ruslands og Tysklands præsidenter mandag.
Han understregede, at betingelserne, som foreløbig
er blevet drøftet med russerne, "både er acceptable for Ukraine
og for Rusland".
Ifølge Dubyna vil den undertegnede aftale
få en positiv effekt på Ukraines og Ruslands samarbejde i gassektoren,
salget af gassen til Europa og en øget tillid til det ukrainske
gastransport-system. "[Det ukrainske gastransport-system] vil få
tilført penge, og det vil blive udviklet", - sagde 1. vice- premierministeren.
Han påpegede, at et sådant partnerskab
med Rusland bliver "en garanti til Europa for, at gassen virkelig vil blive
leveret i det reelle omfang".
Dubyna påpegede desuden, at aftalen, som de
to landes regeringer har fået pålagt at udarbejde, skal ratificeres
af parlamenterne.
Den russiske regerings vice-premierminister, Viktor
Khristenko, sagde til journalisterne, at man efter hans mening vil kunne
underskrive dokumentet inden august.
"Vi foreslår, at hver eneste af de udenlandske
partnere bliver indbudt til at deltage på optionsvilkår og
fastholde pariteten mellem Rusland og Ukraine i denne koncern", - sagde
Khristenko.
Han sagde, at aftalen går ud på at udvikle
og understøtte gasledningsnettet. Khristenko betegnede dagens aftale
og et lignende dokument, som fredag blev underskrevet mellem Rusland og
Kazakhstan, som "den samme kæde".
Khristenko sagde, at man i slutningen af juni vil
underskrive en kontrakt med Ukraine om gastransit for de næste ti
år.
"Vi har lagt os fast på konkrete vilkår
for næste år og ikke alene vilkårene for gassens transit,
men også dens opbevaring", - sagde Khristenko.
Adspurgt om, hvorvidt Rusland fortsat agter at opføre
en gasrørledning til Vesteuropa udenom Ukraine, sagde Khristenko:
"Termen "udenom" har vi helt udeladt af sprogbrugen, og jeg vil gerne bede
jer journalister om også at gøre det. Dagens aftale er i det
hele taget en nøgleaftale i forhold til overvejelser omkring et
hvilket som helst andet projekt", skriver UP med henvisning til
Interfaks-Ukrajina.
11.06.02. Ukraine vil have
status af markedsøkonomi
Den endelige beslutning om at tildele Ukraine status som et land med markedsøkonomi
som udløber af anti-dumping efterforskningen vil blive truffet i
slutningen af august. Det sagde USAs ambassadør i Ukraine, Carlos
Pasqual, på en pressekonference i mandags, oplyser podrobnosti.
Ambassadøren oplyste, at Ukraine som led
i landets ansøgning om at få tildelt status som et land med
en markedsøkonomi, fornylig har forelagt amerikanerne yderligere
dokumenter. Nu skal private og statslige subjekter i USA i løbet
af en måneds tid komme med deres bemærkninger vedrørende
de dokumenter, som ukrainerne har fremlagt.
Denne omtrentlige dato for tildelingen til Ukraine
af status som markedsøkonomi blev nedfældet i en fælles
erklæring fra Ukraines regering og De forende Staters regering, som
blev underskrevet den 19. april efter afslutningen på det 11. møde
i Den Ukrainsk-amerikanske økonomiske komite.
Den ukrainske regering har gentagne gange henvendt
sig til USA og anmodet om at fremskynde behandlingen af forslaget om at
tildele Ukraine status af et land med markedsøkonomi. Således
rejste den ukrainske delegation under mødet i den ukrainsk-amerikanske
i Washington i maj 2001 spørgsmålet om at anerkende Ukraine
som et land med markedsøkonomi i anti-dumping efterforskningen og
indrømme det et regime af normale handelsrelationer på permanent
grundlag. De relevante forslag blev sendt til USA i oktober 2001, men USAs
repræsentanter fik aldrig besvaret dem.
Ifølge den ukrainske regering vil anerkendelsen
af Ukaine som et markedsøkonomisk land lette beskyttelsen af ukrainske
varer i anti-dumping procedurerne.
I oktober 2000 besluttede Den europæiske Unions
direktørråd at anerkende Ukraine som et land med markedsøkonomi.
11.06.02. Ukraine
får omlagt halvdelen af sin gæld til USA
Ukraine har fået restruktureret gælden til USA i størrelsesordenen
179 mill. US$, hvilket udgør 62,6% af Ukraines samlede gæld
til det land. En aftale herom blev mandag underskrevet i Kyiv mellem Ukraines
finansminister, Ihor Jushko og USAs ambassadør i Ukraine, Carlos
Pasqual, oplyser korrespondent.net med henvisning til Ukrajinski
Novyny.
"De forenede Stater er tilfredse med, at vi i dag
kunne underskrive denne aftale, hvorved vi således fuldt ud opfylder
de amerikanske forpligtelser indenfor rammerne af Pariser-klubben", - sagde
Pasqual efter underskrivelsen af aftalen.
Ukraines gæld til USA er blevet omlagt til
en 12-årig perionde med en 3-årig henstand. Ukraine skal begynde
at tilbagebetale gælden fra september. Disse vilkår er ens
for Parisklubbens kreditor-lande. Ifølge USAs ambassade i Ukraine
udgør den samlede sum af Ukraines gæld til USA 286,1 mill.
US$.
Underskrivelsen af aftalen havde oprindelig været
planlagt til at finde sted den 5. juni.
Ukraines regering agter at omlægge gælden
til de øvrige medlemmer af Pariser-klubben - Japan, Frankrig og
Italien i løbet af juni.
I december sidste år underskrev Ukraine en
aftale om omlægningen af gælden med det første medlemsland
i Pariser-klubben, Tyskland, til en samlet sum af 295,5 mill. $.
THIS
COUNTRY CANNOT LIVE ACCORDING TO THE FORMULA, FULL AHEAD, STEER ASTERN.
THERE HAS TO BE A STRAIGHT ANSWER TO THE STRAIGHT QUESTION: ARE WE WITH
OR UNDER RUSSIA?
By Leonid Kravchuk, Peoples Deputy, Former President of Ukraine
The fourth parliament of independent Ukraine is at work. Already the
first plenary sessions are evidence that political rather than legislative
issues come first, and that there are more such problems than effective
and realistic solutions.
Verkhovna Rada has no operating strategy, living according to the principle
that we hear what the cabinet has to offer, and fill the intermissions
(often longer than deliberations) with political brawling. There are a
number of reasons for all this, the main one being the absence of a national
concept of the underlying principles of our domestic and foreign policies.
The parliament has since 1993 practically never shown a comprehensive approach
to the strategic fundamentals of those policies, just as it has never defined
this country’s foreign policy course. Rather than cope with these tasks
(as a constitutional obligation and authority vested in parliament), the
deputies engage in fruitless discussions, trying to determine who has to
do the job, the parliament or president. As a result, Ukraine does not
have any clearly formulated and readily available domestic or foreign policy
principles allowing for world development forecasts.
At present, Ukraine remains undefined (e.g., incomplete political formulas)
with regard to many global problems and this without doubt seriously damages
the national interests.
Consider several examples.
We hear from various politicians (depending on the situation) that Ukraine
is a neutral country outside any blocs. But please tell me what document
is there to this effect? Has Verkhovna Rada passed a single resolution
to this effect? No, it has not. Is this Ukrainian stand recognized by the
international community? No, it is not. If so, what makes them make such
statements?
Likewise, our stand toward the CIS remains to be clearly formulated.
Ukraine did not sign the CIS Charter, just as the president did not sign
the Minsk Convention on the CIS interparliamentary assembly of May 26,
1995. Nor is Ukraine a member of the CIS defense alliance, even though
we are a member of the CIS parliamentary assembly (peremptorily pushed
through by a parliament resolution), sign military agreements with Russia,
pay CIS membership fees, and so on. Where is the logic here? How can this
extremely peculiar Ukrainian stand be understood in the East and West?
I think that even our domestic politicians are hard put to understand it.
Hence, the first and foremost task of the fourth Ukrainian parliament (in
keeping with Article 85 of the Constitution of Ukraine and allowing for
the eleven years of experience in building an independent state, new world
realities, and changes in the alignment of forces) is to adopt its domestic
and foreign policy principles. This document must specify Ukraine’s strategic
positions with regard to the market economy (all market economy components),
CIS, European structures, and Euro-Atlantic ones. We must clearly define
our status: Who are we? A non-bloc neutral country or one aspiring for
NATO membership?
This can be defined as a strategic political course, as this country’s
prospects for decades of well-planned consistent work by all state agencies,
parties, and political organizations. NATO is concerned with defense and
security. How can a country truly participate in all-European security
arrangements without being a NATO member?
It is time we stopped waffling between East and West, because this moving
to and fro will get us nowhere. This country cannot live according to the
formula, full ahead, steer astern. If we want to be respected, we must
make our stand perfectly clear, we must make the European choice. We must
announce that we are determined to join all the European structures, forward
the appropriate applications, and adopt an action plan to carry out this
historic task.
It is important to emphasize that for the past several years the dynamics
of relations with certain partners, particularly in the West, has been
declining, as has our rate of approach to the European standards of state
building, and as has the integration process. For the most part our stated
European choice, slow, but sure movement toward Europe remains on paper.
Practical steps in that direction have been replaced by the ambiguous notion
of some multivector policy, which mainly implies the equivalence of Ukrainian
relationships in the international arena, but actually means running with
the hare and hunting with the hounds.
In short, this approach is nothing more than an attempt in the realm
of official foreign policy to reconcile two hostile pro-Russian and pro-European
camps within the Ukrainian political elite. In reality, such a multivector
policy means an equivocal foreign policy, an ambiguous Ukrainian geostrategy,
indefinite maneuvering on the continent and elsewhere in the world.
Under the circumstances, Ukraine cannot but fall under some external
influence or another, depending on the situation. Yet a policy of balancing
between the East and West cannot be an active foreign policy course. It
is a time-serving policy with an eye to the world situation but often turning
a blind eye to the national interests.
An active foreign strategy means that Ukraine takes a stand on all the
key issues of world politics and conducts its own policy concerning neighboring
countries; it means taking a stand in time on any local or world military
and/or political crisis, and being able to implement this stand.
Thus, as an independent state, Ukraine must define its position along
the said lines. There is a fierce struggle among the political parties
and in the public domain, between those supporting the Western and Northeast
vectors. Determining Ukraine’s national interest here is its strategic
choice. Making this decision will determine Ukraine’s destiny for many
years. We must finally and unhesitatingly set a political course conforming
to our national political interests.
There has been lively debate of late concerning Ukraine’s membership
of the Eurasian Economic Community and the to Europe-with-Russia doctrine.
Some have even built a Moscow-Brussels-Kyiv bridge. I think this philosophy
should be discarded once and for all. Ukraine has been an independent state
for over a decade; it cannot be someone else’s playground or training ground.
Also, the Europe-with-Russia formula is vague, leaving far more questions
than answers.
There are practically no political forces in Ukraine opposing mutually
advantageous and pragmatic relations with Russia. On the other hand, the
objective need to uphold Ukrainian-Russian cooperation is impeded by the
Russian political elite’s claim to hegemony in the post-Soviet region.
Contrary to the Russian leadership’s assurances that they allow for the
CIS partners’ interests in their foreign policy, particularly those of
Ukraine, far from all in Moscow realize the necessity of equal relations
with Kyiv. We must give a straight answer to the straight question: Are
we with or under Russia? If we are with Russia as an equal partner, this
can only be welcomed, for it serves the interests of both nations.
It is a matter of choice, of designating strategic targets. Where are
we? In Europe or in Asia? Who is there to say no to trade exchanges with
Russia if we have something to sell? Do such exchanges and economic relations
necessarily imply political relations? Is it an alliance with Russia or
a Eurasian economic one?
Should economic relationships and integration be made dependent on political
loyalty and various kinds of alliances, this trend would be of little use
to us. I do believe that President Putin’s pragmatic approach will allow
Russia and Ukraine to construct their relationship in keeping with international
standards.
The European choice does not mean folding up economic, cultural, and
political relationships with Russia and the other CIS states. These relations
are warranted by economic and political expedience, by the historical past
and current realities of both peoples. However, I am convinced that Ukraine
and Russia must also think of the future, scientific and technological
progress, civilized and democratic living standards. We all know that this
standard exists in the West. In other words, setting a foreign policy course
means choosing the future for the nation.
The European choice does not mean acting contrary to Russian interests,
unless Russia takes a stand against Europe and for a special way of development.
Russia has made its European choice. There are nuances, of course, but
they are not crucial. Therefore, we must not falter in defending our interests
in a civilized manner just because Moscow knits its brow, for if we do
we might well come up empty-handed.
As for the West, the most Ukraine can expect to achieve at this stage
is gradual integration into West European structures. Such is the current
reality, and we must reckon with it. However, this does not mean dim prospects.
Ukraine’s future is its European choice. This formula must be superimposed
on the action plans of Verkhovna Rada, the president, and government. In
the absence of such plans and of foreign and domestic political principles,
with foreign political vectors constantly shifting, it makes no sense to
discuss our foreign policy course or expect understanding from without.
In this situation it is not worth reducing Ukraine’s involvement in the
world process to choosing between Russian and Western orientations. In
both cases it is necessary first to adequately develop our domestic potential,
upholding equal relationships with other countries, based on mutual corporative
interests rather than the need to support one side or another.
We must discard the thesis that Europe is waiting for us. No one waits
for the weak. No one waits for those who have no sense of self.
Naturally, we must enter Europe strong and economically advanced, which
means that the southeast foreign political sector is quite promising in
that it contains a sizable market for Ukrainian goods, progressive technologies,
and investment; here we can earn enough to buy ourselves a good dinner
jacket to feel confident at the European party.
Characteristically, the Ukrainian political community lacks unity and
agreement on foreign policy priorities. Practically all political parties
formally support Ukraine’s integration into the European and world communities,
emphasizing that Ukraine’s national interests are the underlying principle
of shaping and implementing its foreign policy.
Simultaneously, none of these parties has it own concept of the national
interest and Ukraine’s place and role in the international arena, as evidenced
ever so clearly by the party programs concerning NATO and EU membership.
Their stands range from the Communist vociferous condemnation of NATO
to the People’s Movement (Rukh) of Ukraine’s demand that Ukraine immediately
apply for membership. In fact, even parties of the same election bloc do
not show a common stand on the issue.
Unless we all set ourselves the single task of building a strong economy
and advanced national culture meeting the European standard, unless we
proceed to build all this and secure a political system capable of guiding
this society along the democratic road, it is no use to discuss Ukraine’s
place in Europe and the rest of the world.
European and Euro-Atlantic integration must be approached as a single
package including Ukraine’s involvement in regional, international political,
economic, financial, and other organizations and bodies, such as the OSCE,
Council of Europe, and European Union. As for the latter, it is clear that
there are certain distinctions and specifics on the road to EU and NATO
integration.
Within this context, Ukraine must honor its commitments and bring its
legislation into conformity with Council of Europe norms and standards
as quickly as possible, speeding up its democratic and socioeconomic reforms
in all spheres, further integrating the Ukrainian economy into the European
and world economic frameworks, securing freedom of expression along with
other rights and freedoms for Ukraine’s citizens..
To solve these problems in a timely fashion, it is worth studying the
possibility of another agreement at the July Ukrainian-EU summit in Copenhagen,
so as to raise the existing accords on associate EU membership. Passively
waiting for an EU signal could have a negative effect on the very political
idea of Ukraine’s European integration as one of the most important factors
of Ukrainian social consolidation.
Time is knocking on the door. Ukraine cannot stand another decade of
political waffling. Rather than an independent, prosperous, and democratic
country, we will become subordinate to the interests of other states, and
they will have corresponding attitudes toward us. We will then have not
what we have but what we deserve.
--------------------------------------------------------------------------------
May 21 2002 «The Day» In using our publications, reference
to The Day is mandatory. © The Day
'Nationalism
in Ukraine. Towards a New theoretical and Comparative Framework', Journal
of Political Ideologies, vol.7, no.2 (June 2002), pp.133-162.
Just published and available from t.kuzio@utoronto.ca
Nationalism is a phenomenon that has been with us since at least the
late eighteenth century; some scholars would argue that it pre-dates the
modern era of industrialisation and urbanisation. Nevertheless, nationalism
(and nation) continue to be misused or used in a loose manner by scholars.
Barrington defines the misuse of these terms as, used in a way that is
completely outside how the term is used by nationalism scholars. A loose
use, on the other hand, is one in which the author has captured only part
of the concept or has stretched the meaning of the term to an extreme degree.
As Motyl points out, The answer to the question "what is nationalism" depends
on the definition and, more substantially, on the definer". How it is used
and defined is therefore often more a reflection of the ideological and
subjective preferences of the scholars themselves than any commonly understood
definition of nationalism?. The misuse and loose use of these terms is
commonplace in both a narrow and negative manner within contemporary Ukrainian
studies. Studies of nationalism in Ukraine are usually area studies accounts
and the discussion of nationalism? is therefore usually not placed within
a theoretical or comparative perspective.
The assumption that the West is devoid of nationalism while nationalism
is common in the East where it has to be by definition bad still has tremendous
influence among scholars. This view has its roots in the work of Kohn who
contrasted good Western civic with bad Eastern ethnic nationalisms. Since
the 1930s-1940s and the rise and fall of Nazism in Germany, nationalism
has often been defined – as it was by Soviet ideology and still is today
in most writing on Ukraine – as extreme, right-wing and ethnic. Nationalism
in the West, in contrast, either is assumed not to exist or is described
by the more acceptable form, patriotism. This traditional approach fails
to deal adequately with two questions. Firstly, because the nation-state
is the forum for electoral politics, the left too aspires to represent
the nation. Nationalism also, frames the practice of political democracy.
Billig's "banal nationalism" is an everyday nationalism promoted by the
state and independent institutions (such as the media) in Western nation-states.
Nationalism therefore exists in a Western mature democracy (as in a young
nation-state such as Ukraine) through discourse of the national interest,
defence of sovereignty, territorial integrity and factors unique to the
population that make them different to outsiders.
Secondly, it assumes that a civic nation-state has no ethno-cultural
defining attributes. No nation-state exists which does not in some shape
or form appeal to, emotional, historical or cultural links. This problem
stems from the lack of attention paid to nation building processes by political
theorists and scholars of democratisation in their study of transition
in former authoritarian states.
This article seeks to critically survey the narrow use of nationalism
within contemporary Ukrainian studies and to develop a new framework for
understanding this concept within the Ukrainian context by broadening its
undestanding. The article is divided into three sections. The first discusses
nationalism and nationalism within Ukraine within a theoretical and comparative
perspective. The second critically surveys the misuse and loose use of
nationalism within contemporary Ukrainian studies. The third section outlines
a new framework for understanding nationalism within post-Soviet Ukraine.
View the paper in an Adobe Acrobat format:
Nationalism in Ukraine. Towards a New theoretical and Comparative Framework'
- Taras Kuzio
http://www.niagara.com/~blacksea/kuzio.pdf
13.06.02. Når
det regner på Putin, drypper det på Kutjma
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, mener, at den erklæring
om samarbejde indenfor udnyttelsen af de ukrainske gasrørledninger,
som Ukraines, Ruslands og Tysklands præsidenter underskrev i mandags,
handler om "hele det samlede Europas fremtid".
"Det (det undertegnede dokument) handler ikke kun
om morgendagen for såvel Ukraine som Rusland og Tyskland. Det er
et dokument, der også berører det samlede Europas fremtid
som helhed, fordi den energimæssige sikkerhed i dag træder
frem i forreste række" - erklærede Kutjma efter mødet
med den russiske præsident, Vladimir Putin, og Tysklands forbundskansler,
Gerhard Schröder, hvorunder førnævnte erklæring
blev underskrevet.
"Jeg tror, at vi skal være tilfredse med resultatet
af dagens møde", - sagde Kutjma.
Han takkede desuden Schröder for, at denne
tog godt imod forslaget fra Ukraines og Ruslands præsidenter. "Det
er nemmere at løse problemet, når man er tre", - sagde den
ukrainske præsident.
På sine side bemærkede Forbundsrepublikkens
kansler, at han anser forslaget fra Ukraines og Ruslands præsidenter
om at stifte et international konsortium med deltagelse af europæiske
selskaber for at være "en blændende ide".
"Oprettelsen af konsortiet, som i første
omgang skal tage sig af moderniseringen af [det ukrainske gastransit] system,
er meget vigtigt for den europæiske økonomi", - sagde han
under det trilaterale møde med Ukraines og Ruslands præsidenter
Leonid Kutjma og Vladimir Putin.
Han mener, at denne beslutning vil føre til
"en ny kvalitet i den europæiske energipolitik i Europa og for Europa".
Schröder understregede, at det for deltagerne
i det internationale konsortium vil betyde "en højnelse af energisikkerheden".
Desuden vil det med hans ord føre til, at
gassen til Europa vil blive leveret til "fornuftige priser".
"Projektet får en økonomisk stabilitet
i regionen: i Europa, i Ukraine og Rusland, og den økonomiske stabilitet
vil føre en politisk stabilitet med sig", - sagde Schröder,
idet han understregede: "Jeg slutter helt og aldeles op om dette projekt".
Vladimir Putin påpegede i sin kommentar til
pressen, at oprettelsen af et internationalt konsortium vil gøre
det muligtat tilføre 2,5 mia. US$ indenfor den nærmeste fremtid
til omstruktureringen af Ukraines gastransportsystem og indtil 15 mia.
US$ i løbet af de næste 10 år.
"I Rusland og vores partnere i Centralasien kan
være sikre på, at afsætningsmarkedet for deres gas vil
blive sikret, mens de, som kontrollerer gasfordelingssystemet, vil være
sikre på, at de modtager et produkt til de nødvendige priser
og til tiden, hvilket ikke kan andet end føre til positive resultater,
- sagde Putin ifølge UP og Interfaks-Ukrajina.
13.06.02. Viktor
Medvedtjuk udnævnt til Kutjmas stabchef
Præsident Kutjma har udnævnt Viktor Medvedtjuk til formand
for præsidentens administration (stabschef, red.), oplyste statsoverhovedets
pressesekretær, Olena Hromnytska, onsdag aften i Kyiv, skriver UP
med
henvisning til Interfaks-Ukrjaina.
Kutjma underskrev et dekret herom samme dag.
Medvedtjuk blev født den 7. august 1954 i
Krasnojarsk-regionen i Rusland. Han er dr. jur., folkedeputeret og leder
af partiet SDPU (o). I den nyvalgte Verkhovna Rada er han medlem af social-
og arbejdsudvalget.
I 1998-2000 var han næstformand og i 2000-2002
1. næstformand for Ukraines parlament Verkhovna Rada (3. samling).
Medvedtjuk har været præsident for Ukraines advokatforbund
siden 1990. Han har desuden været formand for Den højeste
kvalifikationskommission under Regeringens advokatur (kammeradvokatur,
red.) siden 1994 og medlem af Arbejdsgivernes råd under Ukraines
præsident samt medlem af Det højeste økonomiske Råd
under Ukraines præsident.
Han er grundlægger af en række erhvervsvirksomheder,
herunder Den ukrainske kreditbank, F.C. Dynamo Kyiv A/S, Det internationale
advokatselskab "B.I.M." og Den ukrainske industri-finansielle koncern "Slavutytj".
Medvedtjuk er kandidatmedlem af Ukraines økonomiske videnskabers
Akademi, Ukraines journalistforbund og har titlen "Ukraines højtdekorerede
jurist" (en slags æresdoktor, red.). Han har desuden modtaget de
statslige udmærkelser: Fortjenstordenen af III og II grad og Den
hellige fyrst Volodymyr orden af VI grad.
Stillingen som leder af Ukraines præsidents
administration har været ledig siden den 29. april 2002, da præsidenten
undertegnede dekretet om afskedigelsen af Volodymyr Lytvyn fra denne post
i forbindelse med hans valg til folkedeputeret, oplyser UP.
14.06.02. Medvedtjuk
skal stække aspiranter til præsidentembedet
"Der er mange, der lige nu er bekymrede for, at Viktor Medvedtjuk går
hen og bliver præsidentens stabschef. Han er en god manager og en
kendt politiker. Hvis Leonid Kutjma med Julia Tymoshenkos præcise
karakteristik i øjeblikket både er parlamentsformand, premierminister
og præsident, så vil Viktor Medvedtjuks udnævnelse til
stabschef betyde, at det er ham der bliver både parlamentsformand,
premierminister og præsident", - skrev ugeavisen
Dzerkalo Tyzhnja
den 1-7. juni 2002.
Onsdag gik en del af denne profeti i opfyldelse,
da præsident Kutjma gjorde Viktor Medvedtjuk til leder af præsidentens
administration.
"Det var ventet", - siger politolog og parlamentsmedlem
for "Vores Ukraine", Mykola Tomenko, som reaktion på nyheden om Medvedtjuks
udnævnelse.
"Denne udnævnelse var forudsigelig, idet Viktor
Medvedtjuk under spillet omkring udnævnelsen af parlamentets ledelse
havde opført sig på en for præsidenten mere passende
og forståelig måde end dennes officielle repræsentant
i parlamentet og hans forhenværende stabschef Volodymyr Lytvyn. Det
såkaldte toleranceprincip og det politiske kompromis' princip, som
Serhij Tihipko, Lytvyn og [præsidentens officielle repræsentant
i parlamentet] Zadorozhnij forfægtede, vandt ikke klangbund hos præsidenten.
Medvedtjuk, som indtog en mere uforsonlig holdning,
fik en større anerkendelse.
Et andet kendetegn ved Kutjmas nuværende personalepolitik
er hensynet til at skabe en balance mellem de vigtigste politiske og financielle
grupper. Kutjma har ønsket, at Medvedtjuks og Surkis' Kyiv-gruppering,
som i dag er svækket, forblev på den politiske arena og fortsat
var en politisk faktor.
Hvis man ser subjetktivt på det, så
har Kutjma med udnævnelsen givet Medvedtjuk den sidste chance for
at bide sig fast i den kommende præsidentvalgkamp, eftersom der indtil
videre ikke er nogen andre seriøse kandidater", siger Tomenko til
UP.
Den SDPU (o)-nære politolog Mykhajlo Pohrebynskyj
har følgende kommentar til udnævnelsen af Medvedtjuk. "Præsidenten
er nok gået ud fra, at han havde brug for en politisk administrator.
Han har sagt, at han gerne så en politiker i spidsen for præsidentens
administration. Medvedtjuk er både politiker og en politisk administrator,
som i to år ikke alene har demonstreret evnen til organisatorisk
arbejde, men også evnen til at indgå kompromiser, hvilket fordelingen
af udvalgene er et vidnesbyrd om, hvor Medvedtjuk også var ret aktiv.
Præsidenten sætter først og fremmest sin lid til Medvedtjuks
erfaring som en politisk manager".
"Overordnet kan man sige, at det politiske liv er
blevet mere interessant. I forbindelse med udnævnelsen til den nye
post er Medvedtjuks chancer for at blive præsident i 2004 ikke blevet
mindre, men heller ikke blevet forøget", siger Pohrebynskyj til
UP.
"Det er op til præsidenten at udnævne
den administrationschef, som han anser for at være den rette til
posten. Det er hans ret, og den ret har han gjort brug af. Efter min opfattelse
skal man i høj grad hæfte sig ved offentliggørelsen
samme dag af en anden udnævnelse - nemlig Ljovotjkin (som Kutjmas
assistent)", - kommenterer præsidenten for Det ukrainske center for
politiske og økonomiske studier opkaldt efter O. Rozumkov, Anatolij
Hrytsenko, udnævnelsen af Medvedtjuk.
"Man kan sagtens se et klart signal stilet til dem,
som iagttager omfordelingen af de stridende grupperingers indflydelse hos
præsidenten og reguleringen af adgangen til landets 1. kabinet, -
fremhæver Hrytsenko.
"Det er åbenlyst, at der efter Medvedtjuks
udnævnelse bliver sat en dæmper på Jusjtjenko og Co.'s
ønske om at kræve embeder i den udøvende magt, fordi
det nuværende forhold mellem de to gange Viktor udelukker et normalt
samarbejde mellem dem. Jeg vil tro, at Medvedtjuks juridisk funderede og
filigrane hårdhed i hans samkvem med politiske modstandere vil tvinge
de oppositionelle kræfter til at skifte taktik og genoverveje deres
strategi frem til 2004. Det gælder først og fremmest Jusjtjenko
og Tymoshenko", - mener politologen Hrytsenko.
14.06.02. Er
Medvedtjuk tiltænkt rollen som Kutjmas kronprins?
Ved at udnævne Viktor Medvedtjuk til leder af præsidentens
administration "styrker Leonid Kutjma de tendenser, som kan være
medvirkende til en fredelig overdragelse af magten, hvor gadens parlament
ikke er med", siger den kendte politolog Mykhajlo Pohrebynskyj til Interfaks-Ukrajina.
Pohrebynskyj mener, at præsidenten i dag "ikke
har nogen konkrete planer" med hensyn til den næste præsidentvalgkamp.
"Lige nu arbejder han på at styrke de positive
tendenser, som kan medvirke til en fredelig overdragelse af magten, men
jeg ved ikke, hvilken manøvre han slår ind på om et
halvt år", - siger politologen ifølge
UP.
Ifølge Pohrebynskyj vil Medvedtjuks
udnævnelse "ikke mindske hans chancer for at vinde" et præsidentvalg.
"Det er en meget høj satsning, og hvis det lykkes Medvedtjuk at
realisere sig selv i denne position, så vil det øge hans chance",
- mener han.
Pohrebynskyj vil ikke udelukke muligheden af en
konkurrence under den kommende præsidentvalgkamp mellem parlamentsformand
Volodymyr Lytvyn og Medvedtjuk. "Den konkurrence bør vi snakke lidt
senere om, når det bliver klart, hvem der stiler efter hvad", siger
han og tilføjer, at "det ikke vil være aktuelt i løbet
af det næste års tid".
Desuden vurderer Pohrebynskyj, at præsidenten
med denne udnævnelse "havde i tankerne, at relationerne mellem præsidentens
administration og parlamentet skal ændres".
"Præsidenten har selv vist i hvad retning
denne ændring skal pege, da han insisterede på, at de reelle
vindere SDPU (o) og "Jedyna Ukrajina" skulle overlade en stor del af parlamentets
udvalg til de 4 andre fraktioner", - påpeger politologen og tilføjer,
at "det var åbenlyst, at de er præsidentens holdning, idet
"de to" havde opnået de 226 mandater til at dele det hele mellem
sig, men her insisterede præsidenten på et kompromis".
Ifølge Pohrebynskyj er Leonid Kutjma "moden
til at søge kompromis i den ny situation, det er nu principielt
muligt, da det lige nu er meget nemmere for ham at bevæge sig i retning
af en større tolerance overfor parlamentet, hvor over 300 deputerede
i princippet er enige i præsidentens syn på fremtiden".
Adspurgt af nyhedsbureauet påpeger Pohrebynskyj,
at Medvedtjuks prorussiske holdning "er en af myterne i ukrainsk politik".
Han understreger, at der i SDPU (o)s program er en klar deklarering af
en europæisk orientering. "Som pragmatiker adskiller Medvedtjuk sig
bare fra de politikere, som klart mener, at enhver aftale med Rusland er
tabsgivende for Ukraine".
"Han holder i et stykke tid op med at være
partipolitiker og vil realisere præsidentens politiske kurs, som
klart er udstukket i talen til parlamentet", - forudsiger Pohrebynskyj.