15.10.02. Møde
mellem PACEs delegation og Kutjmas stabschef
15.10.02. Amerikanske
og britiske eksperter vil have tegningerne af "Koltjuga"
14.10.02. Våbeninspektører
fra USA og Storbritannien ankommer til Ukraine
14.10.02. Stort
protestmøde mod Kutjma i Kyiv
14.10.02. PACE-delegation
besøger Ukraine
14.10.02. Udenrigsministeriet
og Medvedtjuk i opgør med USA
11.10.02. "Koltjuga"
kommer ikke op i FNs sikkerhedsråd
11.10.02. USA
forventer maksimum åbenhed i "Koltjuga"-spørgsmålet
10.10.02. Kutjma
nedsætter Koltjuga-kommission
10.10.02. Kutjmas
parlamentsflertal har op mod 230 deputerede bag sig
10.10.02. Kendte
russisk-venlige ind i vigtig præsidentkommission
10.10.02. The
Wall Street Journal om Kutjma som USAs problem
09.10.02. Ukrainian
"Kolchuga" radar sold to Ethiopia via Israeli firm
09.10.02. European
Bank for Reconstruction and Development approves new strategy for Ukraine
08.10.02. Ukraine
og Rusland etablerer et gastransport-konsortium
07.10.02. Medvedtjuks
stab i værdiopgør med USAs ambassadør?
07.10.02. Anti-Medvedtjuk
journalister kommer i tanker om ytringsfrihed (eng.)
07.10.02. Ukrainian
journalists join ranks against political pressure and censorship
04.10.02. Journalister
protesterer mod voksende censur
04.10.02. Ukraine:
An Analysis - Ukrainian Center for Independent Political Research
03.10.02. Kutjma
får pusterum i "Koltjuga"-sagen
03.10.02. Dansk-Ukrainsk
Selskab efterlyser bidragydere til Tjernobyl-børns ferie
02.10.02. Nyhedsbureau
protesterer mod kontrol
01.10.02. The
Wall Street Journal om Kutjma og våbensalget
01.10.02. The
Wall Street Journal om Kutjma og våbensalget
Leder i The Wall Street Journal , 30.09.2002
Malev: "Irak har rettet henvendelse til os, de har
fundet frem til os via vores jordanske mellemmand vedrørende indkøb
af fire "Koltjuga". De har lagt ud med at tilbyde 100 mill. dollars for
det med det samme.
Kutjma: Sørg bare for at den jordaner ikke
taler for meget. Godt."
Kyiv, Ukraine, den 10. juli 2000
Med sådanne venner som ukrainerne, kan mange amerikanske skatteydere
kun undre sig over, hvad vi overhovedet behøver fjender for? Det
fremgår af den ovennævnte udskrift af samtalen, at Ukraines
præsident, Leonid Kutjma, der er modtager af en af de største
amerikanske hjælpepakker, har godkendt salget af de moderne radarstation
til Irak.
USAs udenrigsministerium erklærer, at dette
uddrag af en båndet samtale mellem hr. Kutjma og lederen af det ukrainske
agentur for våbeneksport Valerij Malev, som omkom i en trafikulykke
i foråret, er "autentisk"; båndoptagelsen blev lavet hemmeligt,
og ført ud af landet af Ukraines præsidents tidligere personlige
livvagt. Regeringsembedsmænd i USA siger endvidere, at der er "visse
tegn på", at systemet "Koltjuga", som er i stand til at spore kampfly
uden selv at blive afsløret, er blevet stillet op i Irak, selvom
man ikke kan hævde det med sikkerhed.
Enhver form for salg er en overtrædelse af
den internationale embargo mod våbenleverancer til Irak, som De forenede
Nationer har indført. Denne moderne radarstation udgør -
hvis den virkelig er blevet stillet op dernede - en alvorlig trussel mod
amerikanske og brittiske piloter, som næsten hver eneste dag patruljerer
i flyveforbudszonen over Irak, og vil blive udsat for en endnu større
fare, hvis de allerede i de kommende måneder indleder kamphandlinger
mod Saddam Hussein.
Hvis hr. Hussein havde modtaget denn nye radarstation
fra Nordkorea, ville det have været ret alvorligt. Men Ukraine er
ikke en slyngelstat eller Amerikas modstander. Faktisk modtager Kyiv årligt
hundreder af millioner dollars fra De forenede Stater, og indtil fornylig
var Ukraine den tredjestørste modtager af amerikansk hjælp
i verden. I løbet af 1990-erne betød de vestlige fonde og
den politiske støtte en garanti for, at denne svage stat med en
befolkning på 50 mill. mennesker ikke mistede sin uafhængighed
og ikke gik i økonomisk opløsning.
De nylige begivenheder er ikke blevet en belønning
for alle anstrengelserne fra Vestens side. Anatolij Zlenko, Ukraines udenrigsminister,
erklærede i sidste uge, at landets præsident, muligvis, havde
godkendt denne aftale, men han bestred, at denne radarstation i virkeligheden
var blevet sendt til Irak. Våbeninspektører fra USA og FN
planlægger at få afklaret det spørgsmål. Vi hører
imidlertid klager fra det officielle Washington over, at Kyiv ikke vil
samarbejde i denne sag.
De forenede Stater har ikke nogen grund til at stole
på hr. Kutjma. For ikke så længe siden afviste ukrainerne,
at de optagelser, som det drejer sig om, var ægte; nu hører
vi, at der aldrig er blevet leveret våben. (Den tidligere offentliggjorte
mængde af optagelser afslører, at Kutjma har deltaget i mordet
på en oppositionel journalist for 2 år siden; noget som udløste
en protestbølge i offentligheden.)
Under alle omstændigheder har hr. Kutjma skuffet
De forenede Stater gevaldigt. Præsidenten, som efter at være
kommet til magten i 1994, opfordrede til radikale økonomiske reformer
og styrkelsen af båndene til Vesten, kom i stedet for til at fremme
udbredelsen af korruption og indlede undertrykkelsen af de politiske modstandere.
Senere og efter at mistanken om salget af ukrainske våben til Irak
var dukket op, indefrøs Washington det amerikanske hjælpeprogram
til Ukraine til i alt 55 mill. US$ og begyndte en revision af sin politik
overfor Ukraine. Ikke et eneste land, som sælger våben til
Irak, kan være Vestens allierede.
Har al hjælpen til Ukraine i så fald
været en fejl? Det tror vi ikke. Til forskel fra andre tidligere
sovjetiske republikker, opnåede Ukraine sin uafhængighed uden
blodsudgydelser. Kyiv har givet afkald på kernevåben og har
ordnet uoverensstemmelserne omkring Krim med Rusland på en fredelig
måde. USA spillede i et andet tilfælde en kritisk afgørende
rolle ved at indgyde Ukraine sikkerhed nok til at gå på kompromis
på et tidspunkt, da mange russiske "høge" gerne ville have
det strategisk vigtige land tilbage i sin fold. Og USAs ambassadør
i Kyiv igennem de sidste to år, Carlos Pascual, kritiserer denne
regering offentligt.
Den seneste skandale i Ukraine er en god påmindelse
om, at den vestlige flanke af det gamle russiske imperium stadig behøver
amerikansk opmærksomhed. Hviderusland styres af tyranen Aleksandr
Lukashenko, som Washington også mistænker for aftaler med Bagdad.
Rusland, den nye forbundsfælle i kampen mod terrorismen, truer Georgien
og fører en blodig krig i Tjetjenien. Af de tre østslaviske
republikker er det kun Ukraine, der stræber mod at blive medlem af
Den nordatlantiske Aftale (NATO) og Den europæiske Union (EU). Hvis
man skal dømme udfra, hvordan Ukraine styres i dag, er der meget
langt til det endnu.
Trods det kan Vesten stadig presse Kutjma i retning
af respekt for de demokratiske værdier. Oppositionen i landet er
fåtallig og splittet - men den fortsætter med at presse præsidenten
og hans forbundsfæller. Det er absolut sandsynligt, at hr. Kutjma
gerne selv vil udpege en arvtager, som Boris Jeltsin gjorde det i Rusland.
Vesten bør støtte oppositionen, som gerne vil forhindre ham
i det.
Men først og fremmest skal regeringen i Kyiv
og hr. Kutjma være fuldstændig transparente i forhold til det,
som de har haft med Irak. Amerikanerne har fortjent at vide, hvorvidt den
amerkanske hjælp støtter en regering, som på sin side
bevæbner Amerikas fjender. Hvis aftalen viser sig at være blevet
lavet i strid med embargoen, så bør det internationale samfund
samt hans egne vælgere drage Kutjma til ansvar.
02.10.02. Nyhedsbureau
protesterer mod kontrol
Nyhedsbureauet UNIAN har offentliggjort en pressemeddelelse fra
bureauets journalister om den interne situation i nyhedsbureauet. Det hedder
bl.a. i udtalelsen, at bureauet er kommet under et stærkt pres i
forhold til udformningen af en uafhængig informationsvirksomhed.
Dette pres sætter nyhedsbureauets journalister i forbindelse med
udnævnelsen for en uge siden af en ny leder af informationstjenesten
- UNIANs eksekutiv-direktør Vasyl' Jurytjko, som repræsenterer
præsidentens administrations interesser, skriver korrespondent.net.
"Vi fornemmer, at personer, som repræsenterer
styrets politiske interesser, herunder Ukraines præsidents administration,
blander sig i nyhedsbureauets journalstik", - hedder det i pressemeddelelsen.
UNIANs medarbejderstab "har ikke i sinde
at affinde sig med nedvurderingen af nyhedsbureuaets etablerede autoritet,
hvis uafhængighed hidtil er blevet anerkendt af såvel styret
som oppositionen" og meddeler, at såfremt situationen ikke bliver
bedre og styret fortsætter den grove indblanding i UNIANs
redaktionelle politik samt udøve pression mod bureauets ejere, vil
medarbejderstaben "forbeholde sig ret til at strejke", oplyser
LIGA.
Desuden har UNIANs medarbejderstab planer
om at skrive et åbent brev til Ukraines præsident, Leonid Kutjma,
det ukrainske parlaments formand, Volodymyr Lytvyn, de folkedeputerede
og verdensoffentligheden.
Samtidig agter lederen af Ukraines socialistiske
Parti, Oleksandr Moroz, at udtage en stævning mod nyhedsbureauet
UNIAN
i skikkelse af chefredaktør Vasyl' Jurytjko for desinformation af
klienterne gennem offentliggørelsen i går, den 1. oktober
kl. 13:30, af information under overskriften "FOLKEDEPUTEREDE AFPRESSER
DEN UAFHÆNGIGE PRESSE". For nærværende har der ikke fulgt
nogen dementi af denne information, som Oleksandr Moroz havde krævet
det.
I går samledes hele den journalistiske medarbejderstab
med den tidligere direktør Mykhajlo Batyh i spidsen foran indgangen
til nyhedsbureauet UNIAN. De drøftede de skridt, som de agter
at tage i de kommende dage.
Fornylig blev Oleh Nalivajko adm. direktør
for nyhedsbureauet UNIAN. Vasyl' Jurytjko blev ny chefredaktør.
Tidligere havde han arbejdet i regeringens pressetjeneste og i nyhedsbureauet
Interfaks.
03.10.02. Kutjma får pusterum
i "Koltjuga"-sagen
I forbindelse med skandalen omkring det mulige salg af early warning radarsystemet
"Koltjuga", havde USA en hel række spørgsmål med til
Kyiv, som skulle bidrage til at besvise, at Saddam er i besiddelse af disse
radarer. Det var USAs vice-udenrigsminister Elisabeth Jones, der medbragte
spørgsmålene. "Man har fra ukrainsk side lovet at komme med
et svar", - oplyste USAs ambassadør Carlos Pasqual. Han fortalte
i går journalisterne om detaljerne i de halvkonfidentielle samtaler,
som fandt sted i Kyiv tirsdag og onsdag.
På baggrund af Ukraines svar skal USA modtage
informationer, som "vil gøre det muligt bedre at beskytte de amerikanske
og britiske piloter, som patruljerer den begrænsede flyvezone over
Irak", oplyste USAs ambassadør.
Samtidig ville ambassadøren ikke gå
i detaljer og nævnte heller ikke antallet af spørgsmål:
"Vi blev enige med den ukrainske regerings repræsentanter om, at
vi vil arbejde på et vist niveau af konfidentialitet, for at sikre
effektiviteten i det arbejde". Samtidig sagde han, at problemerne "ikke
kun består i de eksisterende "Koltjuga"-systemer", uden at han gik
dybere ned i det tema.
Adspurgt om, hvilke frister det officielle Kyiv
havde fået til at komme med sine svar, sagde Pasqual: "Man forsikrede
fra ukrainsk side om, at man agter at give os denne information. De sagde,
at det netop er i deres egen interesse at få afklaret det problem
så hurtigt som muligt".
Desuden sagde Pasqual, at man under mødet
blev enige om, at Ukraine får besøg af en gruppe eksperter.
Tidspunktet for besøget er endnu ikke aftalt, men delegationen vil
bestå af repræsentanter for en række agenturer, herunder
- eksperter med relevant militær og teknologisk viden.
Ifølge ambassadøren drøfter
man for øjeblikket, hvilke informationer, materialer og objekter
de får adgang til, og hvem de vil kunne tale med.
Pasqual understregede, at Elisabeth Jones under
sit besøg i Kyiv repræsenterede Det hvide Hus og stod i spidsen
for en delegation, som bestod af repræsenanter for Det nationale
sikkerhedsråd, udenrigsministeriet, forsvarsministeriet og Joint
Chiefs of Staff.
Pasqual blev spurgt om, hvordan afsnittet om "Koltjuga"
overhovedet var havnet i USAs udenrigsministerium.
"Først og fremmest gennemlæste vi afkodningen
af præsident Kutjmas samtale med hr. Malev, som blev offentliggjort
en række steder omkring marts i år. Dengang blev det med det
samme klart, at vi bør være alvorligt bekymrede i anledning
af denne afkodnings indhold - p.a. den usikkerhed, som dette salg kunne
udgøre for amerikanske og britiske piloters liv. Vi underrettede
den ukrainske ambassade i Washington herom og rettede en forespørgsel
til dem. Samtidig informerede vi den ukrainske ambassade i Washington og
de ukrainske myndigheder her, da vi havde modtaget resultatet af analysen".
Ifølge ambassadøren var det ikke udenrigsministeriet,
som umiddelbart havde rettet henvendelse, men "en amerikansk regerings
struktur". Den originale båndoptagelse findes hos denne "struktur".
Pasqual fortalte endvidere, at de ikke havde modtaget
afsnittet om "Koltjuga" indenfor rammerne af The Grand Jury's efterforskning
i Lazarenko-sagen. "Det var en særlig forespørgsel".
Et andet spørgsmål, der blev stillet,
var om Pasqual kender noget til andre episoder, som kan rumme overraskelser:
"Hr. Melnitjenko sagde selv, at han fra Justitsministeriet havde modtaget
krav om at stille optagelserne til rådighed indenfor rammerne af
Lazarenko-sagen. Om Justitsministeriet har andre optagelser i sin varetægt,
og om det har studeret dem - det ved jeg ikke".
Pasqual fortalte, at USA ikke har indført
sanktioner mod Ukraine endnu. "Der er kun en pause i bevilligen af midler,
som regeringen rådede over. Den langt overvejende del af vores hjælp
ydes fortsat".
Men sideløbende med denne "pause" har USA
allerede indledt "en officiel revision af politikken [overfor Ukraine],
hvor forskellige regeringsstyrelser deltager".
Ifølge Pasqual er beviset på, at Ukraine
ikke har solgt "Koltjuga" en "temmelig vanskelig sag, som kan tage ret
lang tid". Derfor vil hans "kollegaer i Washington" blive nødt til
at afklare: skal man fortsætte revisionen af politikken inden afslutningen
af undersøgelsen, eller skal man på et eller andet tispunktet
indregne de allerede opnåede resultater i revisionen.
"USAs love forbyder at yde støtte til lande,
som leverer våbenudstyr til Irak. Samtidig er der i loven nogle undtagelser
fra dette princip. Hvordan disse love bliver fortolket, vil i sidste ende
være op til udenrigsministeren".
Ifølge ambassadøren vil der, selvom
salget bliver bekræftet, alligevel kunne rejses det spørgsmål:
bør man fortsætte hjælpen til Ukraines NGO'er, eller
fx udvikle udvekslingsprogrammerne. "Det skal gennemgås af eksperter,
analytikere, og det falder ikke i min lod at komme med gætterier",
- påpegede han.
Pasqual mindede også om, at der udover USAs
tiltag også er FNs sanktioner.
Amerikanerne vil behandle spørgsmålet
om støtte på baggrund af to faktorer. Det første er,
hvordan kan vi bevare samvirket med Ukraine og støtten til landet
på vej til transformationen til en demokratisk og markedsøkonomisk
stat. Det andet mål består i, at "sende et signal til andre
lande om, at de ikke bør overveje andre muligheder for at overdrage
udstyr og materiale til Irak".
"Der er ingen planer om et møde mellem præsidenterne
[Bush og Kutjma]. Det var det lakoniske svar på spørgsmålet
om, hvorvidt skandalen med "Koltjuga" kan influere på det mulige
topmøde mellem USAs og Ukraines statsoverhoveder.
Hvad angår Ukraines deltagelse i NATO-topmødet
i Prag, så sagde Pasqual, at topmødet "Ukraine-NATO" er en
del af dagsordenen for topmødet. Dette punkt kan kun ændres
ved en konsensusbeslutning blandt samtlige alliancens 19 medlemmer. UP.
04.10.02. Ukraine:
An Analysis - Ukrainian Center for Independent Political Research
RESEARCH UPDATE Vol. 8, No. 34/282
September 30, 2002
Copyright 2002 by UCIPR Ukrainian Center for Independent Political
Research (UCIPR)
All rights reserved
Foreword to Iraqgate
The surprise, promised by the Ukrainian opposition to President Leonid
Kuchma, was delivered promptly though did not arrive from the opposition.
While five dozens of activists of the opposition forces insisted on a dialogue
with Kuchma in a rather unusual way -- by announcing a hunger strike in
the building of his administration -- the U.S. Administration announced
it had decided to suspend assistance to the Ukrainian government and was
ready to start adequate action in connection of confirmed possibility that
Ukraine might have been involved in supplying air defense radars to Iraq.
When U.S. President Bush is preparing to launch an attack on Iraq that
aims at destroying the Saddam Hussein regime, such accusations cannot go
without foreign policy implications for Ukraine.
Domestic socio-political context
Naturally, Ukrainian leadership took actions to refute the charges.
It was officially announced that "Ukraine is interested in the fastest
open and objective investigation of groundless charges of violation of
sanctions of the UN Security Council, made against it". The website of
the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine published information that Minister
Anatoly Zlenko had urgently arrived to the UN headquarters in New York
and stated to UN Secretary General Kofi Anan that "the international community
has no grounds whatsoever to accuse Ukraine of violation of the sanctions
of the UN Security Council, including on an issue as sensitive as supply
of arms to Iraq". On September 27 Anatoly Zlenko also met acting head of
the UN Security Council Stephan Tavrov, head of the UN Security Council
in October Martin Belinga-Ebutu, head of the Committee 661 of the UN Security
Council for sanctions on Iraq Ole Peter Colby, head of the UN Commission
for Monitoring, Control and Inspection Hans Blicks, as well as permanent
representatives of the five states -- permanent members of the UN Security
Council at the UN. As the MFA site wrote, "all of them treated with understanding
Ukraine's position on groundless charges made against it, of allegedly
having supplied the Kolchuga radar systems to Iraq, and highly appreciated
our state's readiness to cooperate with the UN Security Council and other
interested parties in order to thoroughly and objectively consider the
aforementioned problem and find the truth". It was also announced that
"the Ukrainian party was informed that in response to its request the Security
Council intends tomorrow, on September 28, to have consultations on the
above issue. Secretary General of the Organization supported Kyiv's initiative
for sending independent experts of the UN to Ukraine for complete and final
clarification of the situation." Anatoly Zlenko also met NATO Secretary
General George Robertson who was quoted earlier as stating that relations
between NATO and Ukraine were going through a very difficult period and
demanded "answers to very serious questions" on the matter. Meanwhile,
it was impossible to limit the information to the diplomatic language only.
Speaking to the Associated Press, Minister Zlenko admitted that president
Kuchma could have agreed to selling the radars to Iraq, but insisted that
no operation that have been violation of the UN sanctions had been done,
for "it is impossible to sell arms the way it is said there" (i.e., on
the tapes). At about the same time head of the Ukrainian Security Service
Volodymyr Radchenko admitted in an interview to the Financial Times that
there had been discussions about possible sale of the Kolchugas in 2000,
and the operation had been initiated by a "high-ranking Ukrainian official",
but the proposal had been rejected. That person was head of the "Ukrspetsexport"
Valery Malev, who had offered the plane one week before he had been killed
in a car crash. The ranks of "defenders of the international image" were
joined by secretary of the National Security and Defense Council Yevhen
Marchuk, whose job made it unallowable for him to be unaware of any possible
action in the field that is directly related to the current charges. So
far not much enthusiasm was a response of the international community to
Marchuk's pledge to ensure "unprecedented openness" on the Kolchuga case,
the declared readiness to demonstrate to international experts a number
of tactical and technical features of the Kolchugas (though "obviously,
some things will remain secret"), and the promise to name the country that
had purchased the Kolchugas as well as the intermediary firm that too part
in the deal.
Problems of Ukraine
The tapes, made by former presidential guard Mykola Melnychenko, that
contain a recording of a conversation about possible sale of specific military
equipment to Iraq, is difficult to see as new ones: they were first published
in the Internet about half a year ago. However, today, when the president
and his men are struggling vigorously to protect themselves from the opposition's
attacks, the records have received a new significance, particularly when
quoted by the U.S. Department of State. The international community, that
previously knew Ukraine mainly through Chornobyl and the murder of Georgy
Gongadze, received information that would suffice to make Ukraine a pariah
state in its eyes. It is hardly possible that the calls of the opposition
to the international community not to see the current political regime
as identical to the country as a whole and not to punish the country because
of Kuchma will produce the desired result. First, an ordinary American
or West European can hardly imagine the depth of the growing gap between
the state and the society. Hence, in their understanding the people that
have elected such a government and have so far not resisted its actions
in an active and organized manner also deserves sanctions. By the way,
according to a recent opinion poll conducted by the Ukrainian Center for
Economic and Political Studies (the Razumkov Center), 57 percent of their
respondents are prepared to live in a totalitarian state that has high
standards of living, while only 14.8 percent agree to live in a democracy
with lower standards of living. Ukraine's problems have been accumulating
for a long time. They are a mixture of various factors that include the
crisis of confidence in the government at all levels, particularly to the
top leadership, as well as the lack of adequate societal and official reaction
to the 2000 "tapegate", the lack of political will on the part of the government
to make necessary conclusions, and pathological inability (or fear) to
tell the truth. Vigorous denial of charges, not supported by facts and
clear answers to definite questions, give reasons for new suspicion and
accusations. President Kuchma, by the way, never said recently that his
conversation with Malev, proved by American experts to be true and currently
used as the main supporting fact for the accusations against Ukraine --
is not true. But it has also never been said what WAS true -- and it is
unlikely that it will ever become known.
Problems of the U.S. and the international context in "peaceful time"
Ukraine has not been something of much interest to the contemporary
political Washington D.C. Currently -- and there is no much effort to hide
that -- there is a chance to make some "educational whipping" so that to
show possible implications to other potential offenders of democratic values.
Moreover, the "war on terrorism" is currently probably the best way to
secure massive public support for actions of the Bush administration. It
looks like having pledged a "fast victorious war" on terrorism, the U.S.
administration have passed the point at which it could slow down or even
U-turn, given the lack of substantial international support for the plans
of the strike on Saddam. The international response to the accusations
against Ukraine came almost immediately. A couple of days later one of
the best-informed about the situation in Ukraine American experts, former
Director for Ukraine at the U.S. national Security Council John Tedsrom
told Radio Liberty that the U.S. administration had decided that at the
time it was practically impossible to cooperate with president Kuchma,
for Kuchma had not only done something wrong, but also lied about it. The
next day, speaking at a press conference in Kyiv, U.S. Ambassador Carlos
Pascual confirmed that the FBI experts had concluded that the fragment
of Melnychenko's tape with the dialogue about the Kolchugas was genuine,
but clearly stated (and de facto refuted the words said earlier by his
deputy) that at present the United States do not have data that would prove
the transfer of the Kolchugas by Ukraine to Iraq. Diplomatically noting
that the USA welcome Ukraine's efforts aiming at thorough investigation
of this case, he added there was a need to form a relevant body within
the UN that would act as a framework for an effective investigation. No
details have been given as to what sort of structure was meant and what
the results of such an "effective investigation" could be. Intergovernmental
organizations and alliances also are not inclined to ignore the problem.
Direct questions are supposed to be asked at the forthcoming meeting of
the State Secretaries of the Ukrainian Ministry of Foreign Affairs and
the EC troika in Kyiv on October 11. According to the EC spokesperson,
quoted by the Deutche Welle, the U.S.'s statement about possible sale of
arms by Ukraine to Iraq has not changed the position of the European Commission
to Ukraine. On November 5 the issue will be discussed again at the EU-Ukraine
summit in Copenhagen. Meanwhile, Secretary General of the Council of Europe
Walter Schwimmer announced that although till then the Council of Europe
had not received evidence of Ukraine's violation of sanctions against Iraq,
if the charges are proved as true the Council of Europe "will have to take
that into account in relations with Ukraine", as "the principles of the
Council of Europe are the same as the principles of the EU". It is worth
noting the reaction of Polish president Aleksandr Kwasniewski, a long-time
special intermediary in Kuchma's relations with the West. At a recent meeting
of Defense Ministers of NATO member states he publicly stated Poland's
support for the U.S. policy towards possible connections between the Ukrainian
leadership and Saddam Hussein, and readiness to review Poland's policy
towards Ukraine. Hence, Ukraine's hopes that Poland will be its lobbyist
for deepening relations with NATO at the Prague summit, vanish. The Polish-Ukrainian
"strategic partnership" that has suffered serious tests recently that have
caused complaints and offence in certain Polish circles, to a large extent,
depend to support for that partnership by the USA. Russia's silence is
also noteworthy -- particularly compared to rather agitated discussion
in Ukraine of possible support for president Kuchma that Russia can promise
in exchange for Ukraine's accession to the Eurasian Economic Union, signing
an agreement about forming the consortium for management of Ukraine's gas
transportation system, or extending the term of deployment of the Black
Sea Fleet on the territory of Ukraine. This "quiet" policy of Russia suggests,
on the one hand, that it is not going to quarrel with the United States
because of Ukraine and that it is aware of its own opportunity to benefit
from the situation. At the height of the "tapegate-1" the meeting of Russian
president Vladimir Putin and president Leonid Kuchma in Dnipropetrovsk
in February 2001 resulted, among other things, in limitation of Ukraine
foreign economic freedom. Nowadays, during the even deeper political crisis,
Kuchma and Putin are going to meet in Zaporizhya -- officially, to celebrate
the 70th anniversary of the famous DniproGES power generating plant. One
may only guess what the specific consequences of that meeting will be.
Yugoslav Scenario for Ukraine
In 2000-2001, the situation in Ukraine was often compared to the situation
in the former Yugoslavia, when the West's active support helped the substitution
of hideous Milosevic with little-known opposition. Then a "Yugoslav scenario"
for Ukraine was seen as impossible for Ukraine -- not lastly because the
opposition in Ukraine failed to demonstrate that it was united, to produced
a single leader, popular enough in the "masses", to show a program of change
and commitment to taking the power and responsibility that goes with it.
This time, notwithstanding some significant change in the quality of the
Ukrainian opposition, domestic conditions for a "Yugoslav scenario" are
-- so far -- also missing. However, international circumstances seem to
present an opportunity too tempting to miss. A couple of days ago the Ukrainska
Pravda wrote about "invitation of Yushchenko incognito to Warsaw", which,
"at the background of statements of spokesman of the State Department <S>
about "additional proof of Ukraine's involvement in supplying arms to Iraq",
repeated in Kyiv by deputy to the U.S. Ambassador <S> is an open evidence
[that] the West wants to talk to Ukraine, but without Kuchma". A "Yugoslav
scenario" was also mentioned. The analytical weekly "Zerkalo Nedeli" also
conveyed a message to its intellectual-elitist audience: "Washington is
trying to clearly demonstrate that it differentiates for itself [it] attitude
to the President of Ukraine and Ukraine as a country" (Zerkalo Nedeli,
#37, September 28, 2002). This opinion is supported by the fact that although
the U.S. assistance for the Ukrainian government has been suspended, other
aid programs -- for instance, those aiming at support of civil society
- have been kept. Yet, there is no guarantee that this differentiation
will last forever and will be made by others. There is a very strong chance
that isolation of president Kuchma will transform into isolation of Ukraine
as a "pariah state", at least at the level of public opinion abroad.
Possible consequences for Ukraine
The U.S. Administration will be inclined to be satisfied with what it
gathers through the "unprecedented openness", promised by Yevhen Marchuk,
only as long as it corresponds with the general plan of developments in
which Ukraine, apparently, is expected to play a role of example to other
potential abusers. Although so far there is no reason to expect officially
imposed international sanctions on Ukraine, the cold de facto attitude,
if not international isolation, of its leadership seems to be a rather
realistic prospect. The growing international scandal has an important
domestic dimension. The timing of announcement by the U.S. Department of
State that the tapes containing the "Kolchuga dialogue" are genuine, the
fact that the recognition came now, during the actions of the anti- Kuchma
opposition, not only makes the step rather controversial but also opens
the chance for the radical part of the anti-Kuchma opposition (as well
as, indirectly, for other interested groups, political holdings and "clans")
to use it for their political purposes. Those who argue that the American
accusations not just coincided in time with the actions of the opposition,
but were specially made to strengthen its actions and shake the chair under
president Kuchma tend to exaggerate the influence and prominence of the
Ukrainian opposition as well as the significance of Ukraine as a whole
for the United States. Meanwhile, the Ukrainian president did give the
U.S. Administration a good chance to demonstrate the matter of principle
and punish a suspected abuser and his country, if not for the violation
itself, then for explicit readiness to commit it. True, in a democratic
state a politician whose disreputable intentions, even not transformed
into practice, become known to public, would hardly remain in his position
for so long. Noteworthy, it is the first time that the United States accuse
Kuchma exactly for giving approval to illegal actions of his subordinates.
Notwithstanding the controversy of the situation, uncertainty of legal
and moral aspects of using the taped conversations of Ukrainian top officials
as a proof, the scandal that is likely to escalate endangers gains of Ukrainian
diplomacy and civil society organizations in the field of promoting the
idea of Ukraine's Euro- Atlantic integration. Here are a few most likely
consequences of the scandal, not matter what its immediate outcome will
be. First, the NATO Prague summit. Unless the international controllers
officially clear Ukraine of the accusations before the summit, the presence
of the Ukrainian president at the summit in any capacity will look inadequate.
Ukraine has been officially invited to participate, and it is unlikely
that there will be efforts to disinvite her -- for which agreement of the
19 member states would be needed. Another thing is what kind of the involvement
of the Ukrainian delegation that would be, what kind of meetings the president
of Ukraine will have, etc. Second, Ukraine may face, at least for a certain
period of time, unfavorable trade regimes that are much tougher than the
anti-dumping investigations, CD disputes or debates about the intellectual
property rights. Third, Ukraine's dependence on Russia will grow. While
Putin is unlikely to engage in overt confrontation with The U.S. over Kuchma,
he is likely to make an effort to ensure as much control over Kyiv as possible.
Therefore, there is a growing challenge of sustainable dependence of the
Ukrainian establishment on Russia in foreign as well as domestic issues.
Forth, in order to restore Ukraine's image at least to the condition of
it before the "Iraqgate" not only substantial effort will be needed, but
also real reforms, not the usual "face-lifting". It will also be critical
to overcome the present-day "personalization of politics". Presently Ukraine
resembles a sick man that needs a surgery, as traditional pills and potions
have failed to help. It is critical, though, that the "surgery" is done
professional, with proper instrument, and based on the fundamental principle:
"do not harm".
04.10.02. Journalister
protesterer mod voksende censur
Den 3. oktober underskrev deltagerne ved rundbordskonferencen "Politisk
censur i Ukraine" et "Ukrainske journalisters manifest i anledning af den
politiske censur".
Tidsskriftet "Telekritika" offentliggør dette
manifest med journalisternes underskrifter. Det forbliver åbent for
underskrifter fra alle de journalister, som måtte ønske det.
Arrangørerne af det runde bord har offentliggjort
et ønske om at mødes i en arbejdsgruppe på lørdag
kl. 12 i Filmenes Hus med henblik på konkrete forslag til former
og metoder for den journalistiske modstand mod det politiske pres.
Det er udelukkende journalister og repræsentanter
for samfundsorganisationer, der har ønsket at deltage personligt
i diskussionen om aktionsmulighederne, som er inviteret til mødet.
Hverken politikere eller journalister, som kommer for at dække dette
forum, er indbudt. Mødet bliver strengt arbejdsmæssigt og
lukket.
UP bringer "Ukrainske journalisters manifest
i anledning af den politiske censur":
Vi, Ukraines journalister, som er bevidste om det
sandfærdige ords unikke betydning for udviklingen og styrkelsen af
vores fædreland, som er bevidste om journalistens personlige ansvar
for en ærlig informering af samfundet, og er på det rene med,
at frygten vil forhindre nogle af vores kollegaer i at underskrive dette
manifest, erklærer hermed, at:
1) Der eksisterer en politisk censur i Ukraine, hvis midler er censurering
efter et direktiv eller samtykke fra styrets side af programmer i Tv og
radio, artikler i pressen, alskens ulovlige former for pres mod journalister
og enkelte massemedier, som forsøger at bringe en objektiv belysning
af landets samfunds-politiske liv.
2) Den politiske censur er en nedvurdering af journalisterne og Ukraines
folk.
3) Den politiske censur er retsstridig: ved at iværksætte
politisk censur forsøger styret at begrænse borgernes forfatningssikrede
ret til ytringsfrihed, som er fastslået i Ukraines forfatning og
love, internationale lovtekster, som Ukraine har ratificeret og som dermed
har retskraft på dets territorium. Det er værd af understrege,
at retten til ytringsfrihed er umistelig for de ukrainske borgere. Således
foregår der en grov overtrædelse af et af de vigtigste grundlæggende
principper af en af de vigtigste grundprincipper i Ukraines forfatning.
Det forhold, at ingen endnu er blevet draget til ansvar for oprørende
eksempler på politisk censur i Ukraine, anser vi for at være
en hån mod loven og mod de ukrainske borgeres rettigheder.
4) Vi, Ukraines journalister, er solidariske med vores kollegaers mostand
og bifalder tendensen til, at journalisterne går over til kollektive
solidariske handlinger, efterhånden som den politiske censur i Ukraine
styrkes.
5) Vi, Ukraines journalister, erklærer os rede til en landsdækkende
strejke. Der nedsættes en Initiativgruppe med henblik på forberedelsen
af strejken og andre solidariske handlinger fra journalisternes side til
støtte for deres kollegaer.
6) Vi, Ukraines journalister, vil med alle nødvendige midler
støtte vores kollegaer, som er blevet fyret eller bliver forfulgt
i forbindelse med deres forsøg på at belyse begivenhederne
på en objektiv måde.
Den 3. oktober 2002
Underskrevet af i alt 61 journalister fra et bredt spektrum indenfor
de trykte og de elektroniske medier i Ukraine.
07.10.02. Ukrainian
journalists join ranks against political pressure and censorship
"Manifesto of Ukraine Journalists on Political Censorship" signed. Another
meeting this Saturday in Kyiv--150 journalists have now signed the manifesto
Political Censorship Roundtable In Ukraine Kyiv, Ukraine, Oct 3, 2002
On October 3, participants of the round table Political censorship in
Ukraine have signed the Manifesto of Ukraine Journalists on Political Censorship.
Organizers of the round table announced their intention to convene a
work group on Saturday, at noon, at the Budynok Kino, to work on specific
proposals regarding forms and methods of journalists' counteraction to
political pressure.
Only journalists and representatives of non-government organizations
who intend to discuss these actions in person are invited to the meeting.
Either politicians or journalists just to highlight the meeting are not
invited. The meeting will be of purely working nature and not for publicity.
Manifesto of Ukraine journalists on political censorship
We, the journalists of Ukraine, fully realizing the unique role of a
truthful word for development and consolidation of our Motherland, realizing
our personal responsibility as journalists for giving unbiased information,
understanding that fear will impede some of our colleagues to sign the
Manifesto, proclaim:
Political censorship does exist in Ukraine and it is realized through
orders or upon consent of the Power in regard to television and radio programs,
articles in newspapers; through illegal pressure of all kind on journalists
and individual mass media that try to highlight social and political life
in the country.
Political censorship humiliates journalists and people of Ukraine.
Political censorship is illegal: while exerting political censorship
the Power attempts to restrict constitutional right of citizens for freedom
of speech, which is stipulated in the Constitution of Ukraine, laws of
Ukraine, international legal documents ratified by Ukraine and hence binding
on its territory. It is worth stressing that the right for freedom of speech
is an integral right of Ukraine citizens. Thus, it is a harsh violation
of one of the most important fundamental principles of the Constitution
of Ukraine. The fact that with the flagrant examples of political censorship
in Ukraine no one has been brought to trial we retain as scoffing the Law
and the rights of Ukraine citizens.
We, the journalists of Ukraine, identify ourselves with resistance
of our colleagues and greet the tendency when along with intensification
of political censorship in Ukraine journalists shift from protests of individuals
to mass joint actions.
We, the journalists of Ukraine, proclaim our readiness to an all-Ukraine
strike for whose preparation and for preparation of other joint actions
of journalists in support of their colleagues the initiative group is being
established.
We, the journalists of Ukraine, will look for every means to support
our colleagues dismissed from their jobs or persecuted because of their
adherence to objective journalism.
October 3, 2002
Ar'yev, Volodymyr, television journalist
Bagashvili, Tamara, TVO "Novyny"
Bogdanova, Lubov, UNIAN
Brovkin, D. "Khortytsia" television company
Varnyts'ky, Victor
Veresen', Mykola
Geraschenko, Inna, Press-Secretary "Nasha Ukraina"
Glibovyts'ky, Yevghen
Gorobtsov, Volodymyr, GO "TretInformSud"
Gorodnia, Ol'ga, "Profspilkovi Visti"
Gryvachevs'ky, Borys, TVO "Novyny"
Gumeniuk, Ludmila, "Telekritika"
Deynychenko, Ruslan
Zhdanov, Igor, "National Security and Defense"
Kapytsia, Oles'
Koval'chuk, Oles'
Kolesnikova, Inna, Center "Liga"
Kononenko, Ludmila, TRK "Kyiv"
Korobova, Tetiana "Granit"
Korol', Iryna
Krechetov, Maksym
Kryschenko, Oleksandr, "Public Radio"
Kulias, Igor, ex- "Novy Kanal"
Ligachova, Natalia, "Telekritika"
Luk'yanenko, Yevghen, NUJU member
Lubchenko, Igor, NUJU Chairman
Lysenko, Oksana, "Telekritika"
Makarchuk, Ol'ga, "InterNews-Ukraine"
Medvedev, Oleg, ex-"Kiyevskiye Vedomosti"
Mokrousov, Andriy, "Kritika" magazine
Moroz, Victor, National radio company
Mostova, Yulia, "Zerkalo Nedeli"
Novikov, Pavlo, "InterNews-Ukraine"
Patsiuk, Serghi
Pashayev, O. "Inter"
Pirozhko, Ol'ga, "Public Radio"
Piddubnyk, Oleksandr, TVO "Novyny" (UT-1)
Pogorelova, Iryna, "Politychni Khroniky"
Prytula, Olena, "Ukrains'ka Pravda"
Rudenko, Larysa
Riaboshapka, Vitaliy, Internet-newspaper FoRum
Sabri, Yulia
Samoilenko, Yevghen, "Interfaks-Ukraina"
Sandul, Yuriy, Internet-newspaper "Krytyka-komentari"
Semeniuk, Valeria, television journalist
Leschenko,Serghiy, "Ukrains'ka Pravda"
Skrypin, Roman
Slitsaruk, Ol'ga, newspaper "VV"
Solomchenko, Oksana, "Internews-Ukraina"
Soroka Viktor, "Fakty", ICTV
Tarasenko, Anatoliy, radio "Golos Kyeva"
Usenko, Yevghenia, TVO "Novyny"
Tsegolko, Sviatoslav
Chaika, Roman
Chemeris Iryna
Chernenko, Oleksandr
Shevchenko, Andriy
Shevchenko, Vitaliy, member of the National Council of Ukraine for
Television
Sholokh, Serghiy, radio "Continent"
Yakymovych, Natalia, television journalist
Chernenko, Serghiy, "Telekritika"
(List as of Oct 3, 2002. Now it has been signed by nearly 150 journalits)
07.10.02. Journalists
With Ukrainian Pravda UT-1, ICTV, and Inter threaten nationwide strike
(Ukrainian News, Daria Hluschenko, 10/04/2002) (News updated with quotes
from the open letter and the names of the journalists that signed it)
Journalists with the Inter, UT-1 and ICTV television networks, the Ukrainian
Pravda and Telekritika Internet-based newspapers, and others are threatening
a nationwide strike, according to the "Manifest of Ukrainian Journalists
on Censorship," an open letter published by the journalists.
The open letter was offered to journalists for signing during the roundtable
conference entitled "Political Censorship in the Ukrainian Mass Media."
The manifest has been signed by, among others, Yevgeny Glebovitsky (a
journalist with the 1+1 television channel), Oles Kovalchuk (the former
head of the information and analytical service of the Tonis television
channel), Igor Kulyas (a former editor with the Novy Kanal television channel),
Andrei Shevchenko (a presenter on Novy Kanal), Roman Skripin (a presenter
with the STB television channel), and journalists with the national television
company.
The manifest was also signed by representatives of the Internews Ukraine,
a public organization, the Ukrainian National Union of Journalists' President
Igor Lubchenko, Yelena Pritula (a journalist and editor of Ukrainska Pravda),
Natalya Ligacheva (a journalist and editor of Telekritika), journalists
with Gromadske Radio, Radio Continent's Director Sergei Sholokh, and the
Zerkalo Nedeli newspaper's editor-in-Chief Yuliya Mostovaya.
The others that signed the manifest included Vitaly Shevchenko, a member
of the National Council for Television and Radio Broadcasting, and the
Our Ukraine coalition's press secretary Irina Gerashchenko.
In total, 61 people signed the manifest.
The letter speaks of the existence of political censorship in the Ukrainian
mass media.
"There exists political censorship in Ukraine, the means of which is
censorship - through the directives or by agreement with the authorities
- of television and radio programs and newspaper articles and pressure
in various illegal forms on journalists and individual mass media attempting
to objectively cover the political and public life of the country," the
letter stated.
The journalists call the censorship illegal, a violation of civil rights,
and derogatory to journalists and Ukrainian citizens.
The journalists also expressed support for collective protests against
political censorship.
"We Ukrainian journalists are in solidarity with the resistance of our
colleagues and welcome the trend under which individual protests of journalists
in an atmosphere of political censorship in Ukraine develop into collective
actions," the letter stated.
The letter is open to signing by all journalists.
The signatories to the letter intend to seek legal ways of supporting
any journalists dismissed for objective coverage of events.
As Ukrainian News reported, Our Ukraine Parliamentary Deputy Nikolai
Tomenko, who heads the Parliamentary Committee for Freedom of Speech and
Information, recently accused the Ukrainian Presidential Administration
of controlling the mass media.
Earlier, the parliament demanded that the Ukrainian Security Service
investigate the administration's orders to mass media on coverage of the
country's political events.
At the beginning of September, Our Ukraine deputy Oleg Rybachuk accused
the Kuchma Administration of censoring mass media.
The Kuchma Administration denies ordering mass media to report events
in a particular way.
07.10.02. Medvedtjuks
stab i værdiopgør med USAs ambassadør?
Lederen af hovedafdelingen for informationspolitik under Ukraines præsidents
administration, Serhij Vasyljev, har besluttet at tage en diskussion med
den amerikanske ambassadør Carlos Pascual, skriver UP.
Lørdag offentliggjorde hans informationsafdeling
en meddelelse fra nyhedsbureauet UNIAN, hvor Vasyljev erklærer,
at han håber på, at USAs ambassadør i Ukraine, Carlos
Pascual, har forståelse for, at der bliver indført hård
censur mod vold og grusomhed i ukrainsk fjernsyn.
Vasyljev besluttede at kommentere Pascuals erklæring,
hvor USAs ambassadør giver udtryk for sit syn på ytringsfriheden
i Ukraine. I den forbindelse sagde Vasyljev, at han var diplomaten "taknemmelig"
for, at denne "på trods af sin enorme travlhed kan afse tid til at
bekymre sig om problemerne i vores mediebillede".
Vasyljev sagde: "Ligesom hr. Pascual har jeg ikke
kendskab til alle aspekter i spørgsmålet om de reelle årsager
til erklæringen om politisk censur, men mener, at der er problemer
i Ukraines informationsrum, som ikke er mindre aktuelle for samfundet end
dem, som har fået en gruppe journalister, bl.a. dem i UNIAN,
op af stolene. Det drejer sig først og fremmest om dominansen i
ukrainsk fjernsyn af amerikansk filmproduktion af lav kvalitet, som udbreder
grusomhed, vold, agression, tøjlesløshed, åndelig fattigdom,
intolerance overfor andres synspunkter...".
Vasyljev er af den opfattelse, at "dominansen i
det ukrainske fjernsynsmedie af amerikansk filmproduktion af lav kvalitet"
bør give anledning til, at "journalister, som kalder sig selv for
Ukraines patrioter, arrangerer en landsdækkende aktion under sloganet:
"For nationens moralske sundhed!".
Ifølge Vasyljev "kunne man godt tænke
sig at få noget hjælp, herunder hvad angår metodikken,
fra en diplomat med så stor autoritet som Pascual med henblik på
at løse dette yderst vigtige - og det ikke alene for det ukrainske
samfund - problem. For eksempel ved at høre om erfaringerne med
løsningen af det problem i USA".
Som tidligere oplyst sagde Pascual den 4. oktober
i en kommentar til ytringsfriheden i Ukraine, herunder situationen i nyhedsbureauet
UNIAN:
"Det er åbenlyst, at når der opstår ekstraordinære
begivenheder, så sammenstimles journalisterne med henblik på
at diskutere det miljø, som de arbejder i, det pres, som de følger,
og underskriver en erklæring - muligvis kender jeg ikke alle aspekterne
- men selve den kendsgerning bør fremkalde en international bevågenhed".
08.10.02. Ukraine og
Rusland etablerer et gastransport-konsortium
Rusland og Ukraine undertegnede i går en regeringsaftale om strategisk
samarbejde i gassfæren og en aftale om etableringen af virksomheden
"Det internationale konsortium for administration af Ukraines gastransportsystem".
Aftalen "Om strategisk samarbejde i gassektoren",
som blev indgået mellem Den russiske Føderations regering
og Ukraines Ministerkabinet, blev underskrevet af Ukraines og Ruslands
premierministre Anatolij Kinakh og Mikhail Kasianov under de to landes
præsidenters Leonid Kutjmas og Vladimir Putins auspicier.
Ruslands "Gazprom" og Ukraines "Naftohaz Ukrajiny"
underskrev endvidere en aftale om oprettelsen af virksomheden "Det internationale
konsortium for administration og udvikling af Ukraines gastransportsystem".
Fra ukrainsk side blev dokumentet underskrevet af bestyrelsesformanden
for "Naftohaz Ukrajiny", Jurij Bojko, og fra russisk side af bestyrelsesformanden
for "Gazprom", Aleksej Miller.
"Der er grund til at ønske hinanden tillykke.
Vores aftale i en så vigtig sfære som denne, er blevet realiseret
i dokumentet", - sagde Ruslands præsident, Vladimir Putin, under
underskrivelsesceremonien, og Leonid Kutjma gav ham ret.
Kasianov sagde på pressekonferencen efter
underskrivelsen, at Ruslands og Ukraines premierministre har pålagt
"Gazprom" og "Naftohaz Ukrajiny" inden årets udgang at gennemarbejde
spørgsmålet om muligheden for europæiske selskabers
deltagelse i det russisk-ukrainske konsortium.
Kasianov understregede, at man i dag har søsat
mekanismen for oprettelsen af konsortiumet. Det endelige resultat af denne
proces bør blive en effektiv styring af nettet af gastransport på
Ukraines territorium og tiltrækning af investeringer.
Premierminister Anatolij Kinakh sagde på sin
side, at oprettelsen af konsortiet er nyttigt for begge lande og ikke går
på tværs af nogen af landenes interesser.
Kinakh understregede, at konsortiet oprettes på
grundlag af ukrainsk lovgivning, og at konsortiets styrende organer vil
befinde sig på Ukraines territorium. Det understreger endnu en gang,
at parterne har til hensigt at udvikle relationerne på et ligeberettiget
grundlag, sagde han.
Kasianov fremhævede på sin side, at
der i de underskrevene dokumenter ikke er tale om en privatisering af gastransportnettet
i Ukraine.
Kinakh oplyste, at man endnu mangler at få
afklaret spørgsmål forbundet med administrationen af konsortiets
virksomhed og fordelingen af de finansielle resultater af dets virksomhed.
Inden den 30. august 2003 skal det internationale
konsortium for administration af Ukraines gastransportsystem udarbejde
den teknisk-økonomiske begrundelse for sin virksomhed, meddelte
Ukraines minister for brændsel-og energi, Vasyl Hajduk.
På et pressemøde påpegede han,
at konsortiet er en økonomisk enhed, hvis stiftere er "Gazprom"
og "Naftohaz Ukrajiny".
Ministeren fremhævede, at virksomheden har
to opgaver. Den første betegnede han som præinvesteringsfasen.
"Inden den 30. august 2003 skal virksomheden udarbejde alle former for
mulig aktivitet, alle de teknisk-økonomiske begrundelser, betingelserne
for selskabets arbejde og fælles projekter for salg af gas", - sagde
han.
Den anden opgave er investeringer - "hvad der er
hensigtsmæssigt, og hvad der ikke er det". "Det bliver bestemt, hvem
der deltager i konsortiet: finansieringssystemet, de juridiske forbindelser
mellem virksomheden og ejeren - Ukraine" - påpegede Hajduk.
Adspurgt af nyhedsbureauet Interfax-Ukrajina
om, hvornår sammensætningen af konsortiets ledende organer
bliver afsluttet, påpegede ministeren, at det vil ske efter undertegnelsen
af stiftelsesaftalen. Han var sikker på, at dette dokumentt ville
bliver underskrevet i løbet af en måned.
Mandag fandt desuden som omtalt underskrivelsen
af en aftale mellem "Gazprom" og "Naftohaz Ukrajiny" om stiftelsen af virksomheden
"Det internationale konsortium for administration og udvikling af Ukraines
gastransportsystem". UP, Interfax-Ukrajina.
09.10.02. European
Bank for Reconstruction and Development approves new strategy for Ukraine
To read the two-page Ukraine Strategy Overview document and the thirty-
nine page complete Ukraine Strategy document go to the EBRD website:
http://www.ebrd.com/
The European Bank for Reconstruction and Development will try to spur
investment in Ukraine by continuing its support for private business, local
and foreign-sponsored, while pursuing selective commercialisation of the
public sector, according to a new strategy approved by the Bank's Board
of Directors. The strategy paper is now available on the EBRD website:
http://www.ebrd.com/
Having agreed to invest $1 billion in more than 40 projects over the
past nine years, the Bank remains the biggest and most diversified investor
in Ukraine. Going forward, the Bank will remain a catalyst for still-cautious
foreign investors by offering them a wider range of risk-sharing products.
It will also continue to pay special attention to the development of the
banking sector as the demand for financial services grows.
The strategy notes that the level of the Bank's future investments will
depend on the extent to which Ukraine can improve its investment environment
by making progress towards a consistently implemented tax regime, properly
managed regulation, and a truly independent judiciary. This includes the
implementation of concrete steps to combat corruption, a major deterrent
to investment.
The Bank, together with international donor agencies, is keen to continue
its dialogue with Ukraine's authorities on energy sector reform and privatisation.
The EBRD's approach to this sector has proved successful in recent years,
resulting in landmark privatisations of electricity distribution companies
and significantly increased cash collections. The Bank will also seek to
invest in projects that improve energy efficiency, increasing state and
public awareness of the need to relate energy prices to true costs.
Besides the financial and energy sectors, the new strategy envisages
active involvement in road, rail and air transportation projects, where
the Bank can have an impact on tariffs, procurement practices, sector consolidation
and further privatisation. The EBRD will also continue to invest in the
municipal services sector. The document outlines the Bank's efforts to
encourage municipalities to introduce administrative and tariff reforms
with the ultimate goal of providing better services to their citizens.
The Bank will play an active role in Ukraine's other sectors, particularly
agribusiness - the country's largest potential comparative advantage -
working with strong international and local investors. Following record
grain crop yields and recent changes in agribusiness legislation, the Bank
intends to introduce seasonal working capital finance for farmers and grain
traders through warehouse receipt credits.
Those are only some of the wider range of funding facilities contemplated.
In addition to continuing its institution-building work with local banks,
the EBRD will also continue its work with the non-bank financial sector
with the aim of developing mortgage lending and leasing.
The EBRD will continue its efforts to improve nuclear safety through
the Nuclear Safety Account and Chernobyl Shelter Fund. The Ukrainian government
withdrew in December 2001 from a final Board decis-ion on the project to
complete the nuclear reactors known as K2 and R4. The project awaits an
indication from the Ukrainian authorities on whether they will seek financing
under the original loan conditions.
09.10.02. Ukrainian
"Kolchuga" radar sold to Ethiopia via Israeli firm
The General Prosecutor's Office [GPO] reported that in 2000 Ukraine sold
three radar systems "Kolchuga" to the Ethiopian Defense Ministry through
the Israeli firm "LR Avioniks Technologies LTD." Presently the radar systems
are in Ethiopia and have never been transferred to a third country, according
to the producer, which is the publicly traded stock company Topaz, and
the intermediary, i.e. the above Israeli firm. [ . . . ]
To read the original article, visit
http://eng.for-ua.com/news/2002/09/25/141535.html
10.10.02. The
Wall Street Journal om Kutjma som USAs problem
Adrian Karatnycky, The Wall Street Journal , 9.10.2002
De beviser som USAs regering har fået på, at Ukraines præsident,
Leonid Kutjma, i strid med FNs sanktioner havde godkendt salget af et luftforsvars-radarsystem
til Irak, har grundlæggende ændret Amerikas forhold til Ukraine.
De langtrækkende følger af FBIs identifikation
af båndoptagelserne af de stemmer tilhørende hr. Kutjma og
hans chef for våbeneksport, som drøfter planen for denne operation,
bestyrkes af det forhold, at et opgør mellem De forenede Stater
og Irak er undervejs.
Hvis De forenede Stater indleder krigen mod Irak,
vil hr. Kutjma være skyld i at have forsynet irakerne med dødbringende
våbenteknologier, som kan koste amerikanske piloter livet. Hvis det
lykkes USA at etablere en streng FN-våbeninspektion, så bør
Kutjmas eksempel tjene som en lærestreg for alle andre om, at det
er nødvendigt at henholde sig til de internationale sanktioner mod
Irak. Uanset hvordan det næste skridt mod Irak bliver, vil Ukraines
præsident set udfra et amerikansk synspunkt ikke kunne undgå
at betale en dyr pris.
Selveste USAs præsidents, George Bush Jr.'s,
forargelse, kan efter sigende mærkes. Efter den 11. september er
den amerikanske præsident nået til den slutning, at han vil
se på forholdet til udenlandske ledere entydigt: enten er de en del
af løsningen, eller også er de en del af problemet. USAs ledelse
giver udtryk for det synspunkt, at præsident Bush Jr. er rasende
på hr. Kutjma, som planlagde salget af våben til Irak lige
inden topmødet i 2000 (lige efter, red.) med USAs daværende
præsident Bill Clinton, hvor det amerikansk-ukrainske "strategisk
partnerskab" blev fejret.
USAs officielle repræsentanter, som har ansvaret
for politikken overfor Ukraine, påpeger endvidere, at det ukrainske
early warning luftforsvarssystem "Koltjuga", efter deres skøn, er
blevet udstationeret i Irak.
De nye afsløringer, som vedrører Ukraines
operation med Irak, kommer med hundredevis af timer af båndoptagelser
af hr. Kutjmas samtaler, som en tidligere livvagt for præsidenten
i hemmelighed har lavet og derefter smuglet ud af landet. Disse optagelser
tegner et billede af en grov og egennyttig leder, som befinder sig i centrum
af korruption og kriminalitet.
Hr. Kutjmas Ukraine er i mellemtiden gået
hen og blevet en førende våbensmugler i verden. I strid med
FNs embargo blev våben og ammunition af ukrainsk oprindelse beslaglagt
i Angola i UNITA- oprørernes lagre. Desuden er der vidt udbredte
beskyldninger om, at ukrainske våben i strid med embargoen, som har
eksisteret siden 1990-erne, blev leveret til Jugoslavien og hjalp desuden
med at bevæbne "Taliban"-bevægelsen i Afghanistan.
Ukraines officielle repræsentanter har i mange
år insisteret på, at de ikke har bedrevet ulovlig våbenhandel.
Men båndoptagelserne vidner om, at hvis Ukraine ikke er en slyngel-stat,
så er landets præsident uden tvivl en svindler, som bedriver
illegal våbenhandel.
Der findes også en båndoptagelse af
hr. Kutjmas samtale med en vis Oleksandr Zhukov, som er en kendt person
i forbryderverdenen, der stod i forbindelse med Leonid Minin, som er under
mistanke for at være en international våbenhandler.
USAs tillid til præsident Kutjma er i de seneste
måneder blevet fuldstændig undergravet. I sommeren 2001 løg
den ukrainske præsident åbenlyst overfor USAs præsidents
nationale sikkerhedsrådgiver, Condoleeza Rice, da han forsikrede
hende om, at Ukraine støttede "en politisk løsning" af den
etniske konflikt i Makedonien, samtidig med, at Ukraine - med hans samtykke
- fortsatte med at levere våben til den makedonske regering.
Efter pres fra De forenede Stater gik de ukrainske
parlamentsmedlemmer med til at indlede en efterforskning af operationen
med Irak. Men parlamentarikerne - hvor de oppositionelle kræfter
er blevet jaget ud af de ledende embeder - afviser at efterforske en hel
række af forbrydelser, som præsidenten angiveligt har begået.
Eftersom det næste ordinære præsidentvalg
i Ukraine finder sted om 2 år, er Ukraines - og USAs - bedste håb,
at tvinge præsident Kutjma til stille og roligt at abdicere som svar
på anmodningen om et ekstraordinært præsidentvalg. Demonstrationerne,
som indledtes i sidste måned, og som samlede indtil 100.000 personer
over hele landet, bliver genoptaget senere denne måned.
For at den ukrainske præsident skal forlade
sit embede, skal protesterne mod ham udvides. I dag erklærer 71%
af de adspurgte, at præsidenten bør træde tilbage. Den
tidligere premierminister Viktor Jusjtjenko, som går ind for reformer,
bør overbevise de vaklende tilhængere af hr. Kutjma, herunder
oligarker og regionale ledere, om, at støtte en magtoverdragelse.
Den diplomatiske isolation af hr. Kutjma fra Amerikas
og Europas side bør være hermetisk og udstrækkes til
præsidenten og hans nærmeste kumpaner, men ikke til hele den
ukrainske regering eller nation. Dernæst er det nødvendigt
at overbevise Ruslands præsident, Vladimir Putin, som støtter
hr. Kutjma, om at det er i Ruslands interesse at have en koalitionsregering
af reformfolk i Ukraine, hvor de prorussiske østlige regioner af
Ukraine er temmelig stærkt repræsenteret.
Rygternes vindmølle har i efterhånden
mange måneder været på overarbejde i Ukraine og udsendt
antydninger af, at der forberedes en operation, som vil åbne vejen
for et post-Kutjma Ukraine. Et af de mulige kompromisser er, at love hr.
Kutjma at forlade ham alle hans tidligere synder, hvis han træder
frivilligt tilbage.
Hvis hr. Kutjma træder tilbage vil det ukrainske
"irakgate" have været nyttigt. Hvis ikke, så vil De forenede
Stater støde ind i to problemer: den ukrainske præsident bliver
et eksempel på, at man kan yde illegal støtte til Irak og
komme helskindet ud af det; og den uundgåelige isolation af den ukrainske
præsident fra USA og Europa vil tvinge Ukraine, der er et strategisk
vigtigt land med 50 mill. indbyggere og er placeret ved NATOs østlige
grænse, at gå Ruslands kyniske omfavnelser imøde. Begge
muligheder vil blive de vigtigste hovedpiner for Europa og for De forenede
Stater.
10.10.02. Kendte
russisk-venlige ind i vigtig præsidentkommission
Kommissionen til fremme af demokratisering og udviklingen af det civile
samfund, vil, bl.a. beskæftige sig med at sikre sig, at gennemførelsen
af en politisk reform bliver afstemt med gennemførelsen af konsultationer
mellem borgersammenslutninger og de statslige organer med henblik på
opnåelsen af en konsensus i denne sfære.
Det er besluttet med et dekret fra Ukraines præsident,
Leonid Kutjma, af den 7. oktober 2002. (At dømme ud fra sammensætningen,
var det en ren fødselsdagsgave til Putin, red.)
Kommissionen, som er konsulent og rådgivningsorgan
under præsidenten, skal desuden medvirke til dannelsen af det civile
samfunds institutioner samt organisationen og afholdelsen af borgerforumer
i Ukraines regioner og det landsdækkende ukrainske forum. Kommissionen
skal desuden medvirke til etableringen af public radio og Tv, der er baseret
på en bred repræsentation af forskellige samfundslag.
I henhold til præsidentens dekret, skal kommissionen
bestå af følgende personer: Præsidenten for konsulentfirmaet
"Prudens" og tidligere folkedeputeret, Inna Bohoslovska; ledende videnskabelig
medarbejder i Institut for filosofi under Ukraines nationale videnskabernes
akademi, Jevhen Holovakha; direktøren for Kyivs center for politiske
studier og konfliktologi, Mykhajlo Pohrebynskyj; lederen af afdelingen
for strategiske initiativer under præsidentens administration, Georgij
Potjeptsov. Lederen af SDPU (o)s eksekutivkomites internet-afdeling, Oleksandr
Tjalenko, er udpeget til kommissionens sekretær.
Til kommissionens leder er udnævnt direktøren
for den ukrainske afdeling af det internationale institut for de humanitær-politologiske
studier, Volodymyr Malinkovytj.
Kutjma har med sit dekret omdøbt Kommissionen
til fremme af udviklingen af det civile samfund til Kommissionen til fremme
af demokratiseringen og udviklingen af det civile samfund. UP og
Interfax-Ukrajina.
10.10.02. Kutjmas
parlamentsflertal har op mod 230 deputerede bag sig
Det nye parlamentsflertals 1. dag blev første prøve på
dets funktionsduelighed. Tirsdag stemte de deputerede hele tre gange uden
dog en eneste gang at opnå det ønskede resultat.
Det nye flertal består af de ni pro-Kutjma
fraktioner, de uafhængige deputerede og 6 afhoppere - to fra KPU
og to fra Julia Tymoshenkos blok.
To gange forsøgte det nye flertal at sætte
spørgsmålet om nedsættelsen af en særlige kommission
til efterforskningen af det ulovlige våbensalg til Irak på
dagsordenen. Ved første afstemning fik man 225 for (der kræves
226 til et flertal, red.), og det endda inklusive 20 deputerede fra "Vores
Ukraine". Ved den efterfølgende afstemning, som oppositionen boykottede
totalt, opnåede forslaget kun 213 stemmer. Flertallet forsøgte
at få spørgsmålet på dagsordenen, fordi denne
parlamentskommission ifølge en af lederne af Julia Tymoshenkos blok,
Oleksandr Turtjynov, ville være medvirkende til, at "rehabilitere
Kutjma". Netop derfor gik oppositionen imod det forslag.
Den tredje afstemning denne tirsdag gjalt indholdet
af regeringens redegørelse og gav kun 215 stemmer for. Oppositionen
boykottede også denne afstemning.
Deputeret Oleksnadr Volkov, der står udenfor
fraktionerne, mener, at "230 deputerede er godt, men alt for lidt til at
vedtage politiske beslutninger", - siger han til UP.
"Af den ene eller anden grund vil 10-12 deputerede
ikke kunne deltage i afstemningen. Sådan var det i dag: Efter afstemningen
møder to af dem. Jeg spørger dem: hør her venner,
hvad er meningen? De svarer: har I da allerede stemt? Vi gik bare ud for
at ryge", fortalte Volkov. Ifølge ham vil dette problem forfølge
parlamentsflertallet konstant.
I sådanne situationer bør man efter
hans mening fortsætte forhandlinger om at inkludere "Vores Ukraine"
i flertallet. Ifølge Volkov bør flertallet, for at kunne
fungere effektivt, bestå af mindst 250-255 deputerede. Han forklarede
det fejlslagne forhandlingsforløb med, at der ikke er ét
menneske, som har fået fudmagt til at føre konsultationer.
Han hentydede sandsynligvis til sig selv.
Medlem af NDPs fraktion Oleh Zarubinskyj er sikker
på, at flertallet vil kunne få beslutninger igennem om torsdagen:
"I dag var en del af de folkedeputerede ganske enkelt ikke parat til afstemningen",
- påpegede han. Han mindede også om den amerikanske Kongress,
hvor der på de dage, hvor der ikke bliver stemt, af og til kun dukker
50 og ikke 435 kongresmedlemmer.
Samtidig sagde præsidentens repræsentant
i parlamentet, Oleksandr Zadorozhnij, at han var "positivt overrasket"
over de 213 stemmer, som man opnåede om tirsdagen. Det er et højt
tal, da "ingen var forberedt" på denne afstemning. Han sagde desuden,
at han var sikker på, at flertallet i sin nuværende konstellation
vil kunne træffe beslutninger. "Hvis man siger, at flertallet skal
stemme, så vil der være et flertal".
Han oplyste, at endnu et medlem af KPUs fraktion
havde indgivet en ansøgning om indtræden i flertallet; men
ville ikke afsløre, hvem det var.
Zadorozhnij afviste desuden kategorisk oppositionens
beskyldninger om, at deputerede er blevet købt for at gå over
til flertallet. "Hvem kan presse akademimedlem Tolotjko eller Serhij Pravdenko?
Hvem kan købe en mand som Pravdenko? Han går i samme jakkesæt,
som det han havde på, da han blev valgt ind for 5 år siden.
Hvis Turtjynov tror, at man kan købe deputerede... Det samme gælder
Blokhin (Sovjets mest scorende angriber, som skiftede fra KPU til SDPU
(o), red.). Han er jo stjernen - nationens stolthed! At købe Blokhin
- det er nonsens", - var Zadorozhnijs følelsesladede kommentar.
Han tilføjede, at rygterne om, at deputerede bliver købt
over til andre fraktioner, bliver udbredt for at retfærdiggøre
dem, som de folkevalgte forlader.
Oleksandr Turtjynov betegnede imidlertid Pravdenkos
og Tolotjkos beslutninger [om at skifte til det nye flertal] som "forædderi".
"Jeg vil tro, at vælgerne inden længe vil tvinge dem til at
nedlægge deres mandater", sagde han. En af lederne af Julia Tymoshenkos
blok siger, at de to deputerede var de eneste, der faldt for fristelsen,
selvom "også andre medlemmer af fraktionen fik tilbudt såvel
penge som embeder".
Ifølge Anatolij Matvijenko kan de mennesker,
som har "forrådt" fraktionen, forvente passende forholdsregler. Han
forudser, at blokkens "vrede vælgere" begynder at afholde demonstrationer
foran deres arbejdspladser for at få dem til at give afkald på
deres mandat.
For så vidt angår Vasyl Onopenko, så
har han ifølge Turtjynov besluttet at skifte arbejdsplads til Højesteret,
og vil derfor inden længe give afkald på sit mandat som folkedeputeret.
Derfor vil hans plads blive overtaget af en fra BJuT's liste. "Vasyl Onopenko
har allerede bestået kvalifikationskommissionens test, og efter valget
som dommer vil han nedlægge sit mandat", - sagde Turtjynov.
Vasyl Onopenko selv sagde i en kommentar til UP,
at formanden for Højesteret, Vitalij Bojko, havde indstillet ham
til parlamentet som ny dommer i Højesteret. Ifølge hans skøn,
kan afstemningen finde sted allerede næste torsdag.
Onopenko sagde desuden, at han ikke var blevet tilbudt
penge for at forlade BJuT. Adspurgt om sin beslutning om at indgå
i flertallet, sagde han, at hans motiv ikke alene var at få de pro-præsidentielle
fraktioners støtte under afstemningen. Ifølge Onopenko bør
man arbejde produktivt i Verkhovna Rada, og han håber på et
konstruktivt samarbejde mellem flertallet og mindretallet i fremtiden.
Medlem af socialisternes fraktion Jurij Lutsenko
kunne fortælle, at deres deputerede ikke var blevet forsøgt
købt op. Han og et andet medlem af fraktionen, Vitalij Shybko, havde
faktisk henvendt sig til flertallet. "Vi ville gerne få nogle penge
ud af det, men de ville ikke. De sagde, at vi alligevel ville stemme, som
det passer os, og ville bruge pengene til at lave revolution for", - fortalte
han spøgefuldt.
SPUs leder, Oleksandr Moroz, betegnede flertallet
som "dødfødt". "Flertallet er endnu ikke blevet etableret,
og kan ikke engang få proceduremæssige beslutninger igennem".
"Under det valgsystem og måden at oprette de på, er flertallet
kunstigt, ikke-konstitutionelt, som vil falde fra hinanden på samme
måde som det blev skabt".
En af lederne af "Vores Ukraine", Petro Poroshenko,
mente, at afstemningen havde vist flertallets manglende arbejdsduelighed.
Hvad angår fraktionens næste skridt, påpegede han, at
det vil blive besluttet af forretningsudvalget. Poroshenko ville ikke udelukke,
at "Vores Ukraine"s ledelse ville beslutte, at "føre hele forhandlingsprocessen
om skabelsen af et flertal igennem til enden". "Jeg vil ikke udelukke,
at der bliver truffet beslutning om at fortsætte forhandlingerne.
Selv i krigstider skal der være en dialog mellem de stridende parter",
sagde han.
Lederen af UNR, Jurij Kostenko, kom også med
en skeptisk vurdering af muligheden for en forening af de 230 deputerede.
"I dag har vi fået det, som vi havde forudset: det såkaldte
"flertal" har ikke kunnet vedtage en beslutning". Kostenko er også
overbevist om, at "et flertal der er oprettet på en administrativ
måde, ikke vil kunne få vedtaget budgette for 2003". Efter
hans opfattelse vil "de ni" ikke alene ikke være i stand til at danne
en koalitionsregering, men heller ikke stemme for en omfordeling af udvalgene".
Kostenko påpegede endvidere, at man bør
lave en opsummering på de forhandlinger, som "Vores Ukraine" har
ført med de største propræsidentielle fraktioner PPPU-"Arbejdets
Ukraine" og "Ukraines Regioner" (Dnipropetrovsk og Donetsk-klanernes politiske
aflæggere og dermed potentielle modstandere af Medvedtjuk og SDPU
(o), red.) om dannelsen af et flertal.
Han veg udenom at svare på spørgsmålet
om, hvornår det ville ske, men sagde dog, at såfremt der ikke
bliver dannet et flertal på basis af "Vores Ukraine", så vil
Jusjtjenkos fraktion meddele, at den går i opposition. Kostenko pegede
på, at "den manglende afklaring skader alle" lige nu, og at "Vores
Ukraine" gerne hurtigst muligt vil finde ud af de videre muligheder for
forhandlinger om dannelsen af et flertal.
Hvad angår oppositionen, så sagde Kostenko,
at han ikke ser sig selv i en alliance med kommunisterne, og tilføjede,
at Julia Tymoshenkos blok er ideologisk beslægtet med "Vores Ukraine".
Den demokratiske opposition bør ifølge ham have "ikke fem
ledere, men én".
10.10.02. Kutjma nedsætter Koltjuga-kommission
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har udstedt en forordning "Om
sikringen af arbejdsforholdene for de internationale eksperter i spørgsmålet
om eksport af radarstationer for elektronisk kontraspionage "Koltjuga".
Ifølge forordningen nedsættes der en
kommission, som skal sikre de nødvendige vilkår for en effektiv
og koordineret indsats i Ukraine for de internationale eksperter i spørgsmålet
om eksport af radarstationer for elektronisk kontraspionage "Koltjuga"
samt en objektiv opklaring af alle omstændighederne i sagen.
Kommissionens formand bliver lederen af Ukraines
præsidents administration, Viktor Medvedtjuk. Til hans stedfortræder
er udnævnt næstformand i præsidentens administration,
Mykola Bilokon', oplyser Radio Liberty.
11.10.02. USA forventer
maksimum åbenhed i "Koltjuga"-spørgsmålet
En højtstående embedsmand fra USAs udenrigsministerium, som
har ansvaret for politikken i forhold til Ukraine, Hviderusland og Moldova,
siger, at De forenede Stater forventer et maksimum af åbenhed fra
Ukraine under drøftelsen af spørgsmålet om, hvorvidt
Ukraine har solgt radaranlæg til Irak.
Der vil også blive tale om en ekspertvurdering
af de informationer, som De forenede Stater er i besiddelse af, om, hvorvidt
overdragelsen af radarsystemet "Koltjuga" til Irak muligvis fandt sted.
Steven Pifer, der er USAs tidligere ambassadør
i Ukraine, understregede, at det fremtidige forhold mellem USA og Ukraine
vil afhænge af, hvilke svar man vil finde på de spørgsmål.
"Ukraine skal være mere gennemskuelig, når det drejer sig om
relationerne med sådanne lande som Irak, især når det
gælder handelsøkonomiske forhold", - sagde han i Washington.
Ifølge Steven Pifer er USA i besiddelse af
informationer om, at Irak benytter de handelsmissioner, som besøger
andre lande, til at erhverve sig militærteknologi.
Steven Pifer holdt sit indlæg i Washington
under konferencen "Ukraine på vej mod moden statslighed (mature statehood,
red.)" og kom med en positiv vurdering af Ukraines deltagelse i anti-terror
kampagnen, men tilføjede, at Kyiv sagtens kunne yde et større
bidrag til kampen mod terrorismen. BBC - UP.
11.10.02. "Koltjuga" kommer
ikke op i FNs sikkerhedsråd
FNs sikkerhedsråd vil ikke tage stilling til beskyldningerne mod
Ukraine for at have solgt "Koltjuga" til Irak, sålænge amerikanerne
ikke har efterforsket sagen til bunds. Ukraines rigsadvokat, Svjatoslav
Piskun, vil forsøge at overbevise dem om, at Leonid Kutjma ikke
er skyld i "Irakgate", skriver
Radio Liberty.
Amerikanske regeringsembedsmænd siger til
Radio
Liberty, at det er blevet besluttet ikke at tage stilling til spørgsmålet
om beskyldningerne om det illegale salg af de ukrainske "Koltjuga"er til
Irak indenfor rammerne af FNs sikkerhedsråd, sålænge
man fra amerikanske side ikke har afsluttet efterforskningen af denne sag.
Ukraines rigsadvokat, Svjatoslav Piskun, siger i et interview i det amerikanske
dagblad, Washington Times, inden sit besøg i USA, at han
er sikker på, at præsident Leonid Kutjma ikke er skyld i "Irakgate".
I en samtale med Radio Libertys korrespondent
siger en amerikansk dipmlomat i FN, at Washington har besluttet at afvente
resultatet af efterforskningen, som der fra amerikansk side pågår
i forhold til beskyldningerne mod det ukrainske styre for at have solgt
radaranlægget "Koltjuga" til Irak i strid med FNs sanktioner. Straks
efter afslutningen af denne proces vil man tage stilling til spørgsmålet
om, hvorvidt De forenede Stater vil forlange, at FNs sikkerhedsråds
Komite tager stilling til sagen.
Den amerikanske diplomat ville ikke komme nærmere
ind på, hvor længe De forenede Staters efterforskning ville
vare. Men Philip Ryker, en talsmand for USAs udenrigsministerium, sagde
i New-York: "Det drejer sig om en sag, som vi gerne vil behandle så
hurtigt som muligt indenfor rammerne af revisionen af vores politik i forhold
til Ukraine og præsident Kutjma i særdeleshed", - påpegede
udenrigsministeriets talsmand.
Som tidligere omtalt, så rettede Ukraines
udenrigsminister allerede den 21. september henvendelse til FNs sikkerhedsråd
med anmodning om at få behandlet spørgsmålet om beskyldningerne
mod Ukraine for at have været medvirkende til at overdrage Irak våben
i strid med FNs sanktioner. Nogle dage senere - den 24. september - erklærede
USAs udenrigsministerium, at man indleder en revision af sin politik overfor
Ukraine og præsident Kutjma i særdeleshed, eftersom man var
nået frem til, at major Melnitjenkos optagelser, hvor præsident
Kutjma godkender den hemmelige tilsløring af salget af radarsystemer
til Irak, er autentiske.
Tirsdag sagde talsmanden Philip Ryker imidlertid,
at Ukraines ledelse havde forsikret Washington om, at de er parat til fuld
åbenhed og overlod endda visse dokumenter i sagen til USA.
Samtidigt med det sagde Ukraines rigsadvokat, Svjatoslav
Piskun i et interview med den amerikanske avis Washington Times lige
inden sit besøg i USA - som skulle have været nu, men blev
udsat "p.a tekniske omstændigheder" til den 14. oktober - at han
ikke har nogle vidner, som ville kunne understøtte beskyldningerne
mod præsident Leonid Kutjma for salget af radarer til Irak.
Piskun havde studeret de båndoptagelser, hvor
Kutjma giver sit samtykke til at sælge våben til Irak, og der
er vidneforklaring aflagt under ed af personer involveret i sagen - og
det har ifølge rigsadvokaten overbevist ham om, at Ukraine ikke
har leveret early warning radaren "Koltjuga" til Irak.
Ganske vist er selve præsidenten endnu ikke
blevet afhørt i den sag. Men, understreger Piskun i interviewet
med Washington Times "så kender vi i forvejen hans synspunkt".
"Vi fortolker ikke beviser på grundlag af
samtalerne alene, - tilføjede Piskun i sit interview, som blev offentliggjort
onsdag, og opfordrede endnu en gang USA til at udlevere Mykola Melnitjenkos
båndoptagelser eller i det mindste "samtlige kopier af dem" til den
ukrainske efterforskning - citerer det amerikanske dagblad Piskuns ord,
som blev oversat af en tolk. Ukraines rigsadvokat vil fremsætte denne
begæring endnu en gang under forhandlingerne i USAs justitsministerium
og FBI i Washington, hvortil Svjatoslav Piskun ifølge interviewet
i Washington Times, som blev optaget tirsdag, skal ankomme i starten
af næste uge, skriver Radio Liberty.
I Ukraine blev man først om onsdagen bekendt
med, at Piskuns besøg i USA og den kendte offshore zone - østaten
Antigua - var blevet udsat til næste mandag.
14.10.02. Udenrigsministeriet
og Medvedtjuk i opgør med USA
Ukraines udenrigsministerium har overdraget USAs ambassadør i Ukraine,
Carlos Pascual, de konklusioner fra den ukrainske ekspertise vedrørende
båndoptagelserne lavet af den tidligere livvagt Mykola Melnitjenko,
som er blevet udført af Kyivs retsmedicinske videnskabelige forskningsinstitut
under justitsministeriet.
Undersøgelsen har fastslået, at de
omtalte fonogrammer er blevet frembragt ved hjælp af montering af
data og de oprindelige optagelser", - hedder det i meddelelsen fra udenrigsministeriets
pressetjeneste. Udenrigsministeriet henledte Pascuals opmærksomhed
på det uacceptable i fremsættelsen af ubegrundede beskyldninger
mod Ukraine, der bruges som påskud til at revidere den udenrigspolitiske
kurs og indvirker på verdensopinionens opfattelse af Ukraine.
I en kommentar til Ukraines note til De forenede
Stater, erklærede formanden for Ukraines præsidents administration,
Viktor Medvedtjuk, at de amerikanske embedsmænd var blevet ført
bag lyset i relation til autenticiteten af de båndoptagelserne, hvor
Ukraine anklages for salget af radaranlæg af "Koltjuga"-typen til
Irak, og foreslog at nedsætte en særlig indternational kommission,
som skal fastslå sandheden. podrobnosti.
14.10.02. PACE-delegation besøger
Ukraine
Den 12. oktober ankom referenterne fra Europarådets parlamentariske
forsamling (PACE) Hanne Severinsen og Renate Wolwendt til Ukraine.
Den 14. oktober skal de efter planen mødes
med parlamentsformand, Volodymyr Lytvyn, repræsentanterne for parlamentets
fraktioner og grupper samt formanden for parlamentets ad hoc specialudvalg
til efterforskningen af omstændighederne omkring journalist Georgij
Gongadzes forsvinden.
Delegationen skal efter planen også have møder
med lederen af præsidentens administration, udenrigsministeren og
lederne af de rets-og ordenshåndhævende instanser. podrobnosti.
14.10.02. Stort protestmøde
mod Kutjma i Kyiv
Den 12. oktober mellem kl. 14 og 17 blev der på Den europæiske
Plads i Kyiv afholdt en "folkedomstol" over Ukraines præsident, Leonid
Kutjma, som blev organiseret af de oppositionelle politiske partier - KPU,
SPU og BJuT, oplyser podrobnosti.
"Folkets nævningeting" fastslog, at Kutjma
som premierminister og præsident systematisk har overtrådt
gældende lovgivning og forfatningen.
"Folkedomstolen" besluttede at underkaste Kutjma
hele folkets fordømmelse og rette henvendelse til de ordenshåndhævende
myndigheder med henblik på at få Kutjma idømt lovens
strengeste straf - fængsel på livstid.
Ifølge Ukraines indenrigsministerium deltog
op mod 10.000 borgere i mødet, mens de politifolk, der var tilstede
under mødet, havde talt omkring 15.000 deltagere.
Ifølge de tilstedeværende journalisters
informationer udgjorde antallet af deltagere omkring 30.000, men oppositionens
repræsentanter taler om 50-60.000 personer, som tog del i "domstolen".
Aktionen fandt sted på trods af Kyivs Shevtjenko-distriktets
domstols kendelse af den 11. oktober 2002, som forbød masseforanstaltninger
i den centrale del af hovedstaden.
Deltagerne i mødet på Den europæiske
Plads i Kyiv gik efterfølgende til rigsadvokaturen for at overdrage
Ukraines rigsadvokat "folkedomstolens" beslutning vedrørende Ukraines
præsident, Leonid Kutjma.
På vej til rigsadvokaturens bygning opfordrede
BJuTs næstformand, Oleksandr Turtjynov, deltagerne i aktionen til
at overholde ro og orden og ikke lade sig provokere.
Omkring kl. 17.40 gik gruppen af Ukraines folkedeputerede
ind i rigsadvokaturens bygning for at overdrage rigsadvokaten mødedeltagernes
resolution.
De deputerede mener, at lederen af den ukrainske
stat systematisk har overtrådt landets forfatning og har misbrugt
sit embede til at fremme egne mål.
Gruppen af folkedeputerede overbragte ved 18.00-tiden
1. vicerigsadvokat Serhij Vinokurov "folkedomstolens" beslutning om at
rejse tiltale efter straffeloven mod den ukrainske borger Leonid Kutjma.
Beslutningen blev overbragt af bl.a. folkedeputerede
Andrij Shkil og Josif Vinskyj. Oppositionens ledere befandt sig på
det tidspunkt ved rigsadvokaturens bygning og deltog i det møde,
der foregik her.
SPUs leder, Oleksandr Moroz, var overbevist om,
"at rigsadvokaturen frivilligt vil rejse denne tiltale".
Lederen af KPU, Petro Symonenko, sagde under sit
indlæg, at vedtagelsen af erklæringen med kravet til rigsadvokaturen
om at rejse en straffesag mod Kutjma - "virkelig er en historisk beslutning
for det ukrainske folk".
Ifølge ham "er vi i dag blevet endnu stærkere
i vores fælles ulykke. Det vil med andre ord sige, at Ukraines folk
nu ved, at det har fordømt det regime, som har forhånet det".
Symonenko sagde endvidere, at begivenhederne den
12. oktober har vist alle magtens grene, at Ukraines folk ikke støtter
det nuværende styre. Samtidig understregede han, at begivenhederne
den 12. oktober ikke bør blive "det sidste skridt i vore handlinger,
men at vi skal bevæge os fremad til den endelige sejr over det nuværende
regime".
Lederen af BJuT, Julia Tymoshenko, sagde under mødet,
at deltagerne i "folkedomstolen" ikke forventer, at rigsadvokaturen skal
starte en kriminalsag mod Kutjma. "Men, - forsikrede hun, - vi skal nok
finde en dommer og en efterforsker, som vil erklære kriminalsagen
for indledt".
Tymoshenko sagde endvidere, at man i øjeblikket
er i gang med at forberede den næste oppositionelle aktion, som skal
føre til den endelige omstyrtning af Kutjmas regime.
"Folkeanklageren" Hryhorij Omeltjenko bemærkede,
at "folkedomstolens" beslutning er et officielt dokument, på grundlag
af hvilket der skal rejses en straffesag.
Ifølge ham skal den øverste anklagemyndighed
senest 10 dage efter modtagelsen af resolutionen træffe en beslutning
om, hvorvidt der skal rejses tiltale mod Kutjma. podrobnosti - UNIAN.
14.10.02. Våbeninspektører
fra USA og Storbrittanien ankommer til Ukraine
Søndag aften ankom en gruppe amerikanske og britiske eksperter til
Kyiv for at undersøge om Ukraine har været involveret i leverancerne
af radaranlægget for passiv overvågning "Koltjuga" til Irak
i strid med FNs sanktioner.
USAs ambassade i Ukraine oplyste, at "der vil være
tale om forskellige eksperter indenfor den tekniske og militære sfære".
Eksperterne vil besøge såvel de steder, hvor "Koltjuga"erne
er opstillet permanent, herunder dem som er i tjeneste, som fabrikken "Topaz"
i Donetsk, hvor man fremstiller dem.
Beslutningen om at lade militære eksperter
komme til Ukraine blev vedtaget den 1. oktober under mødet i Kyiv
mellem USAs udenrigsminister (sic!), Elisabeth Jones, og lederen af præsidentens
administration, Viktor Medvedtjuk.
Den 9. oktober underskrev Ukraines præsident
et direktiv om sikringen af de internationale
eksperters arbejde, og i den forbindelse blev der nedsat en kommission
med Medvedtjuk i spidsen.
Samtidig sagde Ukraines forsvarsminister, Volodymyr
Shkidtjenko, at man var parat til at vise de steder i landet, hvor radarsystemerne
"Koltjuga" var opstillet.
Den 24. september erklærede USA, at det er
i besiddelse af beviser på, at Ukraine er involveret i leverancerne
af de passive radarovervågningssystemer til Irak på trods af
FNs forbud, og meddelte, at det beskar sin økonomiske støtte
til Ukraine med 54 millioner dollars.
"Koltjuga" er et system der sikrer passiv overvågning
af land-og søterritoriet, som er blevet fremstillet i Sovjetunionen
siden 1988. Frem til Sovjetunionens opløsning havde virksomheden
"Topaz" i Donetsk fremstillet op mod et halvt hundrede af den slags installationer.
I 1995 blev fremstillingen af "Koltjuga" stillet i bero, men genoptaget
fire år senere. Siden da er der blevet produceret flere af disse
radaranlæg.
I 2000 solgte Ukraine tre "Koltjuga"-radarkomplekser
til det israelske firma LR Avionix Technology Ltd. efter bestilling fra
Den føderative Demokratiske Republik Etiopiens forsvarsministerium.
Medarbejderne på fabrikken "Topaz", som i februar gennemførte
en teknisk undersøgelse af systemet, oplyser, at radarerne den dag
i dag befinder sig i Etiopien. podrobnosti - UNIAN.
15.10.02. Kinakh
melder fra til rundbordssamtaler i Polen
Ukraines premierminister, Anatolij Kinakh, vil ikke deltage i den internationale
konference "Udvidelsen af Den europæiske Union og NATO - Ukraines
perspektiver", som bliver afholdt i Warszawa den 15-16. oktober.
Det oplyste Ukraines regerings pressetjeneste mandag
til nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina, idet man henviste til, at
den ukrainske regeringschef tirsdag skal på arbejde i Kyiv.
Polen har erklæret, at man indenfor rammerne
af denne konference ville bidrage til at fremme dialogen mellem styret
og oppositionen i Ukraine. Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har
betegnet den slags initiativer som "indblanding i landets interne anliggender".
En af konferencens arrangører og repræsentant
for den polske fond "Know-how" Agnieszka Kornijenko har sagt, at fonden
har en foreløbig information om, at der ankommer 11 repræsentanter
for det ukrainske styre, herunder formanden for præsidentens administration,
Viktor Medvedtjuk. Desuden har man ifølge hende fået bekræftelser
på deltagelse i konferencen fra oppositionens repræsentanter:
Viktor Jusjtjenko, Julia Tymoshenko, Oleksandr Turtjynov, Oleksandr Moroz,
Anatolij Matvijenko, Jurij Kostenko, Hennadij Udovenko, Borys Tarasiuk
og Mykola Zhulinskyj.
Fra polsk side deltager lederne af det polske parlaments
fraktioner. UP.
15.10.02. Amerikanske
og britiske eksperter vil have tegningerne
Den amerikansk-britiske ekspertkommission, som skal undersøge salget
af radarkomplekserne "Koltjuga" til Irak, er i gang med at besøge
fabrikken "Topaz" i Donetsk. Det oplyste Donetsk guvernør, Viktor
Janukovytj, i går.
Nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina har fra
uofficielle kilder erfaret, at de internationale eksperters besøg
på Donetsk-virksomheden "Topaz" vil vare i 4 dage. I løbet
af besøget skal de ikke alene undersøge "Topaz"s regnkaber,
men også radarkomplekset "Koltjuga"s taktisk-tekniske karakteristika.
Samtidig sagde en repræsentant for samme virksomhed,
at "der ikke er noget af interesse på virksomheden, fordi "Topaz"
ikke handler direkte med våben, men arbejder via firmaet "Ukrspetseksport".
Det statslige holdningaktieselskab (GAKhK) "Topaz"
(Donetsk) står for udviklingen og serieproduktion af moderne radarsystemer-
og anlæg til spionage og radioelektronisk krigsførelse.
Den forenede amerikansk-britiske ekspertgruppes
arbejde i Ukraine i forhold til eksporten af radarstationen "Koltjuga"
bliver afsluttet tidligst den 19. oktober.
Som nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina erfarede
mandag fra velinformerede i Ukraines forsvarsministerium, er det den dato,
som den undergruppe af eksperter, der arbejder med "rent militære
spørgsmål", regner med at være færdig.
Nyhedsbureauets kilde oplyste, at eksperterne er
delt op i tre undergrupper: den ene arbejder med militære anliggender
og bliver "opvartet" af afdelingen for internationalt militært samarbejde
under center for verifikation og militært samarbejde ved den ukrainske
generalstab; den anden arbejder i den politiske sfære i kontakt med
Ukraines præsidents administration, udenrigsministeriet og det nationale
sikkerheds-og forsvarsråd. Den tredje undergruppe består af
fagfolk, som vil samarbejde med "Ukrspetseksport" og forvarsindustrien.
Ifølge kilden skal gruppen, som specialiserer
sig i militære spørgsmål, i dagene 14.-19. oktober efter
planen besøge alle de steder, hvor "Koltjuga" er opstillet, som
der i alt er syv af i Ukraine. Til det formål har forsvarsministeriet
bevilget en flymaskine. "De ønsker at være sikre på,
at de "Koltjugaer", som landets ledelse har oplyst om antallet af, rent
faktisk befinder sig på stedet", - understregede nyhedsbureauets
kilde.
Han udtrykte endvidere den antagelse, at de tre
grupper af internationale eksperter efter arbejdets afslutning sandsynligvis
vil gennemføre en opsummering af indsatsen.
Der indgår 13 eksperter i den amerikansk-britiske
kommission, som repræsenterer USAs udenrigsministerium, USAs forsvarsministerium
og Storbritanniens forsvarsministerium. Endvidere er der en ukrainsk kommission
bestående af 14 medlemmer.
15.10.02. Møde
mellem PACEs delegation og Kutjmas stabschef
Lederen af Ukraines præsidents administration, Viktor Medvedtjuk,
mødtes i går med PACEs delegation bestående af Hanne
Severinsen og Renate Wolwend, oplyser informationsafdelingen under præsidentens
administration ifølge
UP.
Under mødet understregede Viktor Medvedtjuk,
at dette besøg vil give et konstruktivt bidrag til relationerne
mellem Ukraine og PACE, især fordi Ukraine for hvert skridt nærmer
sig opfyldelsen af de lovgivningsmæssige forpligtelser overfor Europarådet.
Administrationschefen fortalte endvidere om den
kurs mod politiske reformer, som Ukraines præsident har proklameret,
og betegnede det som endnu et skridt i retning af indføringen af
Ukraines lovgivning ind i det europæiske retsfelt. På sin side
fremhævede Renate Wolwend: "Vi er tilfredse med, at Deres land bevæger
sig i retning af opfyldelsen af sine forpligtelser overfor PACE i forhold
til vedtagelsen af den nødvendige lovgivningsmæssige basis
og ratificeringen af de internationale dokumenter".
Under mødet rejste PACEs udsendte spørgsmålet
om ytringsfrihed i Ukraine, bl.a. spørgsmålet om politisk
censur i massemedierne. Præsidentens stabschef understregede, at
der ikke findes politisk censur i Ukraine, og at det ukrainske styre er
parat til at drage de skyldige til ansvar, hvis massemedierne kan bevise,
at der er politisk censur. "Hvilke som helst beskyldninger bør bekræftes.
Styret er i dag åbent overfor dialog med massemedierne - vi er parate
til at tildele dette problem opmærksomhed og undersøge det
i fællesskab", - sagde Viktor Medvedtjuk.
Et andet samtaletema blev beskyldningerne mod Ukraine
for at have eksporteret radaranlægget "Koltjuga" til Irak. Stabschefen
påpegede, at Ukraine er åben i forhold til at give alle nødvendige
informationer og demonstrationer af "Koltjuga"-systemet til de internationale
eksperter, som er kommet til Ukraine. Han henviste i den forbindelse til
Ukraines præsidents direktiv om "Sikringen af arbejdsbetingelserne
for de internationale eksperter indenfor eksport af radarspionageanlægget
"Koltjuga".