15.10.02. Møde mellem PACEs delegation og Kutjmas stabschef
15.10.02. Amerikanske og britiske eksperter vil have tegningerne af "Koltjuga"
14.10.02. Våbeninspektører fra USA og Storbritannien ankommer til Ukraine
14.10.02. Stort protestmøde mod Kutjma i Kyiv
14.10.02. PACE-delegation besøger Ukraine
14.10.02. Udenrigsministeriet og Medvedtjuk i opgør med USA
11.10.02. "Koltjuga" kommer ikke op i FNs sikkerhedsråd
11.10.02. USA forventer maksimum åbenhed i "Koltjuga"-spørgsmålet
10.10.02. Kutjma nedsætter Koltjuga-kommission
10.10.02. Kutjmas parlamentsflertal har op mod 230 deputerede bag sig
10.10.02. Kendte russisk-venlige ind i vigtig præsidentkommission
10.10.02. The Wall Street Journal om Kutjma som USAs problem
09.10.02. Ukrainian "Kolchuga" radar sold to Ethiopia via Israeli firm
09.10.02. European Bank for Reconstruction and Development approves new strategy for Ukraine
08.10.02. Ukraine og Rusland etablerer et gastransport-konsortium
07.10.02. Medvedtjuks stab i værdiopgør med USAs ambassadør?
07.10.02. Anti-Medvedtjuk journalister kommer i tanker om ytringsfrihed (eng.)
07.10.02. Ukrainian journalists join ranks against political pressure and censorship
04.10.02. Journalister protesterer mod voksende censur
04.10.02. Ukraine: An Analysis - Ukrainian Center for Independent Political Research
03.10.02. Kutjma får pusterum i "Koltjuga"-sagen
03.10.02. Dansk-Ukrainsk Selskab efterlyser bidragydere til Tjernobyl-børns ferie
02.10.02. Nyhedsbureau protesterer mod kontrol
01.10.02. The Wall Street Journal om Kutjma og våbensalget
 

01.10.02. The Wall Street Journal om Kutjma og våbensalget

Leder i The Wall Street Journal , 30.09.2002

    Malev: "Irak har rettet henvendelse til os, de har fundet frem til os via vores jordanske mellemmand vedrørende indkøb af fire "Koltjuga". De har lagt ud med at tilbyde 100 mill. dollars for det med det samme.
    Kutjma: Sørg bare for at den jordaner ikke taler for meget. Godt."

    Kyiv, Ukraine, den 10. juli 2000

Med sådanne venner som ukrainerne, kan mange amerikanske skatteydere kun undre sig over, hvad vi overhovedet behøver fjender for? Det fremgår af den ovennævnte udskrift af samtalen, at Ukraines præsident, Leonid Kutjma, der er modtager af en af de største amerikanske hjælpepakker, har godkendt salget af de moderne radarstation til Irak.
    USAs udenrigsministerium erklærer, at dette uddrag af en båndet samtale mellem hr. Kutjma og lederen af det ukrainske agentur for våbeneksport Valerij Malev, som omkom i en trafikulykke i foråret, er "autentisk"; båndoptagelsen blev lavet hemmeligt, og ført ud af landet af Ukraines præsidents tidligere personlige livvagt. Regeringsembedsmænd i USA siger endvidere, at der er "visse tegn på", at systemet "Koltjuga", som er i stand til at spore kampfly uden selv at blive afsløret, er blevet stillet op i Irak, selvom man ikke kan hævde det med sikkerhed.
    Enhver form for salg er en overtrædelse af den internationale embargo mod våbenleverancer til Irak, som De forenede Nationer har indført. Denne moderne radarstation udgør - hvis den virkelig er blevet stillet op dernede - en alvorlig trussel mod amerikanske og brittiske piloter, som næsten hver eneste dag patruljerer i flyveforbudszonen over Irak, og vil blive udsat for en endnu større fare, hvis de allerede i de kommende måneder indleder kamphandlinger mod Saddam Hussein.
    Hvis hr. Hussein havde modtaget denn nye radarstation fra Nordkorea, ville det have været ret alvorligt. Men Ukraine er ikke en slyngelstat eller Amerikas modstander. Faktisk modtager Kyiv årligt hundreder af millioner dollars fra De forenede Stater, og indtil fornylig var Ukraine den tredjestørste modtager af amerikansk hjælp i verden. I løbet af 1990-erne betød de vestlige fonde og den politiske støtte en garanti for, at denne svage stat med en befolkning på 50 mill. mennesker ikke mistede sin uafhængighed og ikke gik i økonomisk opløsning.
    De nylige begivenheder er ikke blevet en belønning for alle anstrengelserne fra Vestens side. Anatolij Zlenko, Ukraines udenrigsminister, erklærede i sidste uge, at landets præsident, muligvis, havde godkendt denne aftale, men han bestred, at denne radarstation i virkeligheden var blevet sendt til Irak. Våbeninspektører fra USA og FN planlægger at få afklaret det spørgsmål. Vi hører imidlertid klager fra det officielle Washington over, at Kyiv ikke vil samarbejde i denne sag.
    De forenede Stater har ikke nogen grund til at stole på hr. Kutjma. For ikke så længe siden afviste ukrainerne, at de optagelser, som det drejer sig om, var ægte; nu hører vi, at der aldrig er blevet leveret våben. (Den tidligere offentliggjorte mængde af optagelser afslører, at Kutjma har deltaget i mordet på en oppositionel journalist for 2 år siden; noget som udløste en protestbølge i offentligheden.)
    Under alle omstændigheder har hr. Kutjma skuffet De forenede Stater gevaldigt. Præsidenten, som efter at være kommet til magten i 1994, opfordrede til radikale økonomiske reformer og styrkelsen af båndene til Vesten, kom i stedet for til at fremme udbredelsen af korruption og indlede undertrykkelsen af de politiske modstandere. Senere og efter at mistanken om salget af ukrainske våben til Irak var dukket op, indefrøs Washington det amerikanske hjælpeprogram til Ukraine til i alt 55 mill. US$ og begyndte en revision af sin politik overfor Ukraine. Ikke et eneste land, som sælger våben til Irak, kan være Vestens allierede.
    Har al hjælpen til Ukraine i så fald været en fejl? Det tror vi ikke. Til forskel fra andre tidligere sovjetiske republikker, opnåede Ukraine sin uafhængighed uden blodsudgydelser. Kyiv har givet afkald på kernevåben og har ordnet uoverensstemmelserne omkring Krim med Rusland på en fredelig måde. USA spillede i et andet tilfælde en kritisk afgørende rolle ved at indgyde Ukraine sikkerhed nok til at gå på kompromis på et tidspunkt, da mange russiske "høge" gerne ville have det strategisk vigtige land tilbage i sin fold. Og USAs ambassadør i Kyiv igennem de sidste to år, Carlos Pascual, kritiserer denne regering offentligt.
    Den seneste skandale i Ukraine er en god påmindelse om, at den vestlige flanke af det gamle russiske imperium stadig behøver amerikansk opmærksomhed. Hviderusland styres af tyranen Aleksandr Lukashenko, som Washington også mistænker for aftaler med Bagdad. Rusland, den nye forbundsfælle i kampen mod terrorismen, truer Georgien og fører en blodig krig i Tjetjenien. Af de tre østslaviske republikker er det kun Ukraine, der stræber mod at blive medlem af Den nordatlantiske Aftale (NATO) og Den europæiske Union (EU). Hvis man skal dømme udfra, hvordan Ukraine styres i dag, er der meget langt til det endnu.
    Trods det kan Vesten stadig presse Kutjma i retning af respekt for de demokratiske værdier. Oppositionen i landet er fåtallig og splittet - men den fortsætter med at presse præsidenten og hans forbundsfæller. Det er absolut sandsynligt, at hr. Kutjma gerne selv vil udpege en arvtager, som Boris Jeltsin gjorde det i Rusland. Vesten bør støtte oppositionen, som gerne vil forhindre ham i det.
    Men først og fremmest skal regeringen i Kyiv og hr. Kutjma være fuldstændig transparente i forhold til det, som de har haft med Irak. Amerikanerne har fortjent at vide, hvorvidt den amerkanske hjælp støtter en regering, som på sin side bevæbner Amerikas fjender. Hvis aftalen viser sig at være blevet lavet i strid med embargoen, så bør det internationale samfund samt hans egne vælgere drage Kutjma til ansvar.
 

02.10.02. Nyhedsbureau protesterer mod kontrol

Nyhedsbureauet UNIAN har offentliggjort en pressemeddelelse fra bureauets journalister om den interne situation i nyhedsbureauet. Det hedder bl.a. i udtalelsen, at bureauet er kommet under et stærkt pres i forhold til udformningen af en uafhængig informationsvirksomhed. Dette pres sætter nyhedsbureauets journalister i forbindelse med udnævnelsen for en uge siden af en ny leder af informationstjenesten - UNIANs eksekutiv-direktør Vasyl' Jurytjko, som repræsenterer præsidentens administrations interesser, skriver korrespondent.net.
    "Vi fornemmer, at personer, som repræsenterer styrets politiske interesser, herunder Ukraines præsidents administration, blander sig i nyhedsbureauets journalstik", - hedder det i pressemeddelelsen.
    UNIANs medarbejderstab "har ikke i sinde at affinde sig med nedvurderingen af nyhedsbureuaets etablerede autoritet, hvis uafhængighed hidtil er blevet anerkendt af såvel styret som oppositionen" og meddeler, at såfremt situationen ikke bliver bedre og styret fortsætter den grove indblanding i UNIANs redaktionelle politik samt udøve pression mod bureauets ejere, vil medarbejderstaben "forbeholde sig ret til at strejke", oplyser LIGA.
    Desuden har UNIANs medarbejderstab planer om at skrive et åbent brev til Ukraines præsident, Leonid Kutjma, det ukrainske parlaments formand, Volodymyr Lytvyn, de folkedeputerede og verdensoffentligheden.
    Samtidig agter lederen af Ukraines socialistiske Parti, Oleksandr Moroz, at udtage en stævning mod nyhedsbureauet UNIAN i skikkelse af chefredaktør Vasyl' Jurytjko for desinformation af klienterne gennem offentliggørelsen i går, den 1. oktober kl. 13:30, af information under overskriften "FOLKEDEPUTEREDE AFPRESSER DEN UAFHÆNGIGE PRESSE". For nærværende har der ikke fulgt nogen dementi af denne information, som Oleksandr Moroz havde krævet det.
    I går samledes hele den journalistiske medarbejderstab med den tidligere direktør Mykhajlo Batyh i spidsen foran indgangen til nyhedsbureauet UNIAN. De drøftede de skridt, som de agter at tage i de kommende dage.
    Fornylig blev Oleh Nalivajko adm. direktør for nyhedsbureauet UNIAN. Vasyl' Jurytjko blev ny chefredaktør. Tidligere havde han arbejdet i regeringens pressetjeneste og i nyhedsbureauet Interfaks.
 

03.10.02. Kutjma får pusterum i "Koltjuga"-sagen

I forbindelse med skandalen omkring det mulige salg af early warning radarsystemet "Koltjuga", havde USA en hel række spørgsmål med til Kyiv, som skulle bidrage til at besvise, at Saddam er i besiddelse af disse radarer. Det var USAs vice-udenrigsminister Elisabeth Jones, der medbragte spørgsmålene. "Man har fra ukrainsk side lovet at komme med et svar", - oplyste USAs ambassadør Carlos Pasqual. Han fortalte i går journalisterne om detaljerne i de halvkonfidentielle samtaler, som fandt sted i Kyiv tirsdag og onsdag.
    På baggrund af Ukraines svar skal USA modtage informationer, som "vil gøre det muligt bedre at beskytte de amerikanske og britiske piloter, som patruljerer den begrænsede flyvezone over Irak", oplyste USAs ambassadør.
    Samtidig ville ambassadøren ikke gå i detaljer og nævnte heller ikke antallet af spørgsmål: "Vi blev enige med den ukrainske regerings repræsentanter om, at vi vil arbejde på et vist niveau af konfidentialitet, for at sikre effektiviteten i det arbejde". Samtidig sagde han, at problemerne "ikke kun består i de eksisterende "Koltjuga"-systemer", uden at han gik dybere ned i det tema.
    Adspurgt om, hvilke frister det officielle Kyiv havde fået til at komme med sine svar, sagde Pasqual: "Man forsikrede fra ukrainsk side om, at man agter at give os denne information. De sagde, at det netop er i deres egen interesse at få afklaret det problem så hurtigt som muligt".
    Desuden sagde Pasqual, at man under mødet blev enige om, at Ukraine får besøg af en gruppe eksperter. Tidspunktet for besøget er endnu ikke aftalt, men delegationen vil bestå af repræsentanter for en række agenturer, herunder - eksperter med relevant militær og teknologisk viden.
    Ifølge ambassadøren drøfter man for øjeblikket, hvilke informationer, materialer og objekter de får adgang til, og hvem de vil kunne tale med.
    Pasqual understregede, at Elisabeth Jones under sit besøg i Kyiv repræsenterede Det hvide Hus og stod i spidsen for en delegation, som bestod af repræsenanter for Det nationale sikkerhedsråd, udenrigsministeriet, forsvarsministeriet og Joint Chiefs of Staff.
    Pasqual blev spurgt om, hvordan afsnittet om "Koltjuga" overhovedet var havnet i USAs udenrigsministerium.
    "Først og fremmest gennemlæste vi afkodningen af præsident Kutjmas samtale med hr. Malev, som blev offentliggjort en række steder omkring marts i år. Dengang blev det med det samme klart, at vi bør være alvorligt bekymrede i anledning af denne afkodnings indhold - p.a. den usikkerhed, som dette salg kunne udgøre for amerikanske og britiske piloters liv. Vi underrettede den ukrainske ambassade i Washington herom og rettede en forespørgsel til dem. Samtidig informerede vi den ukrainske ambassade i Washington og de ukrainske myndigheder her, da vi havde modtaget resultatet af analysen".
    Ifølge ambassadøren var det ikke udenrigsministeriet, som umiddelbart havde rettet henvendelse, men "en amerikansk regerings struktur". Den originale båndoptagelse findes hos denne "struktur".
    Pasqual fortalte endvidere, at de ikke havde modtaget afsnittet om "Koltjuga" indenfor rammerne af The Grand Jury's efterforskning i Lazarenko-sagen. "Det var en særlig forespørgsel".
    Et andet spørgsmål, der blev stillet, var om Pasqual kender noget til andre episoder, som kan rumme overraskelser: "Hr. Melnitjenko sagde selv, at han fra Justitsministeriet havde modtaget krav om at stille optagelserne til rådighed indenfor rammerne af Lazarenko-sagen. Om Justitsministeriet har andre optagelser i sin varetægt, og om det har studeret dem - det ved jeg ikke".
    Pasqual fortalte, at USA ikke har indført sanktioner mod Ukraine endnu. "Der er kun en pause i bevilligen af midler, som regeringen rådede over. Den langt overvejende del af vores hjælp ydes fortsat".
    Men sideløbende med denne "pause" har USA allerede indledt "en officiel revision af politikken [overfor Ukraine], hvor forskellige regeringsstyrelser deltager".
    Ifølge Pasqual er beviset på, at Ukraine ikke har solgt "Koltjuga" en "temmelig vanskelig sag, som kan tage ret lang tid". Derfor vil hans "kollegaer i Washington" blive nødt til at afklare: skal man fortsætte revisionen af politikken inden afslutningen af undersøgelsen, eller skal man på et eller andet tispunktet indregne de allerede opnåede resultater i revisionen.
    "USAs love forbyder at yde støtte til lande, som leverer våbenudstyr til Irak. Samtidig er der i loven nogle undtagelser fra dette princip. Hvordan disse love bliver fortolket, vil i sidste ende være op til udenrigsministeren".
    Ifølge ambassadøren vil der, selvom salget bliver bekræftet, alligevel kunne rejses det spørgsmål: bør man fortsætte hjælpen til Ukraines NGO'er, eller fx udvikle udvekslingsprogrammerne. "Det skal gennemgås af eksperter, analytikere, og det falder ikke i min lod at komme med gætterier", - påpegede han.
    Pasqual mindede også om, at der udover USAs tiltag også er FNs sanktioner.
    Amerikanerne vil behandle spørgsmålet om støtte på baggrund af to faktorer. Det første er, hvordan kan vi bevare samvirket med Ukraine og støtten til landet på vej til transformationen til en demokratisk og markedsøkonomisk stat. Det andet mål består i, at "sende et signal til andre lande om, at de ikke bør overveje andre muligheder for at overdrage udstyr og materiale til Irak".
    "Der er ingen planer om et møde mellem præsidenterne [Bush og Kutjma]. Det var det lakoniske svar på spørgsmålet om, hvorvidt skandalen med "Koltjuga" kan influere på det mulige topmøde mellem USAs og Ukraines statsoverhoveder.
    Hvad angår Ukraines deltagelse i NATO-topmødet i Prag, så sagde Pasqual, at topmødet "Ukraine-NATO" er en del af dagsordenen for topmødet. Dette punkt kan kun ændres ved en konsensusbeslutning blandt samtlige alliancens 19 medlemmer. UP.
 

04.10.02. Ukraine: An Analysis - Ukrainian Center for Independent Political Research


RESEARCH UPDATE Vol. 8, No. 34/282
September 30, 2002
Copyright 2002 by UCIPR Ukrainian Center for Independent Political Research (UCIPR)
All rights reserved

Foreword to Iraqgate

The surprise, promised by the Ukrainian opposition to President Leonid Kuchma, was delivered promptly though did not arrive from the opposition. While five dozens of activists of the opposition forces insisted on a dialogue with Kuchma in a rather unusual way -- by announcing a hunger strike in the building of his administration -- the U.S. Administration announced it had decided to suspend assistance to the Ukrainian government and was ready to start adequate action in connection of confirmed possibility that Ukraine might have been involved in supplying air defense radars to Iraq. When U.S. President Bush is preparing to launch an attack on Iraq that aims at destroying the Saddam Hussein regime, such accusations cannot go without foreign policy implications for Ukraine.

Domestic socio-political context

Naturally, Ukrainian leadership took actions to refute the charges. It was officially announced that "Ukraine is interested in the fastest open and objective investigation of groundless charges of violation of sanctions of the UN Security Council, made against it". The website of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine published information that Minister Anatoly Zlenko had urgently arrived to the UN headquarters in New York and stated to UN Secretary General Kofi Anan that "the international community has no grounds whatsoever to accuse Ukraine of violation of the sanctions of the UN Security Council, including on an issue as sensitive as supply of arms to Iraq". On September 27 Anatoly Zlenko also met acting head of the UN Security Council Stephan Tavrov, head of the UN Security Council in October Martin Belinga-Ebutu, head of the Committee 661 of the UN Security Council for sanctions on Iraq Ole Peter Colby, head of the UN Commission for Monitoring, Control and Inspection Hans Blicks, as well as permanent representatives of the five states -- permanent members of the UN Security Council at the UN. As the MFA site wrote, "all of them treated with understanding Ukraine's position on groundless charges made against it, of allegedly having supplied the Kolchuga radar systems to Iraq, and highly appreciated our state's readiness to cooperate with the UN Security Council and other interested parties in order to thoroughly and objectively consider the aforementioned problem and find the truth". It was also announced that "the Ukrainian party was informed that in response to its request the Security Council intends tomorrow, on September 28, to have consultations on the above issue. Secretary General of the Organization supported Kyiv's initiative for sending independent experts of the UN to Ukraine for complete and final clarification of the situation." Anatoly Zlenko also met NATO Secretary General George Robertson who was quoted earlier as stating that relations between NATO and Ukraine were going through a very difficult period and demanded "answers to very serious questions" on the matter. Meanwhile, it was impossible to limit the information to the diplomatic language only. Speaking to the Associated Press, Minister Zlenko admitted that president Kuchma could have agreed to selling the radars to Iraq, but insisted that no operation that have been violation of the UN sanctions had been done, for "it is impossible to sell arms the way it is said there" (i.e., on the tapes). At about the same time head of the Ukrainian Security Service Volodymyr Radchenko admitted in an interview to the Financial Times that there had been discussions about possible sale of the Kolchugas in 2000, and the operation had been initiated by a "high-ranking Ukrainian official", but the proposal had been rejected. That person was head of the "Ukrspetsexport" Valery Malev, who had offered the plane one week before he had been killed in a car crash. The ranks of "defenders of the international image" were joined by secretary of the National Security and Defense Council Yevhen Marchuk, whose job made it unallowable for him to be unaware of any possible action in the field that is directly related to the current charges. So far not much enthusiasm was a response of the international community to Marchuk's pledge to ensure "unprecedented openness" on the Kolchuga case, the declared readiness to demonstrate to international experts a number of tactical and technical features of the Kolchugas (though "obviously, some things will remain secret"), and the promise to name the country that had purchased the Kolchugas as well as the intermediary firm that too part in the deal.

Problems of Ukraine

The tapes, made by former presidential guard Mykola Melnychenko, that contain a recording of a conversation about possible sale of specific military equipment to Iraq, is difficult to see as new ones: they were first published in the Internet about half a year ago. However, today, when the president and his men are struggling vigorously to protect themselves from the opposition's attacks, the records have received a new significance, particularly when quoted by the U.S. Department of State. The international community, that previously knew Ukraine mainly through Chornobyl and the murder of Georgy Gongadze, received information that would suffice to make Ukraine a pariah state in its eyes. It is hardly possible that the calls of the opposition to the international community not to see the current political regime as identical to the country as a whole and not to punish the country because of Kuchma will produce the desired result. First, an ordinary American or West European can hardly imagine the depth of the growing gap between the state and the society. Hence, in their understanding the people that have elected such a government and have so far not resisted its actions in an active and organized manner also deserves sanctions. By the way, according to a recent opinion poll conducted by the Ukrainian Center for Economic and Political Studies (the Razumkov Center), 57 percent of their respondents are prepared to live in a totalitarian state that has high standards of living, while only 14.8 percent agree to live in a democracy with lower standards of living. Ukraine's problems have been accumulating for a long time. They are a mixture of various factors that include the crisis of confidence in the government at all levels, particularly to the top leadership, as well as the lack of adequate societal and official reaction to the 2000 "tapegate", the lack of political will on the part of the government to make necessary conclusions, and pathological inability (or fear) to tell the truth. Vigorous denial of charges, not supported by facts and clear answers to definite questions, give reasons for new suspicion and accusations. President Kuchma, by the way, never said recently that his conversation with Malev, proved by American experts to be true and currently used as the main supporting fact for the accusations against Ukraine -- is not true. But it has also never been said what WAS true -- and it is unlikely that it will ever become known.

Problems of the U.S. and the international context in "peaceful time"

Ukraine has not been something of much interest to the contemporary political Washington D.C. Currently -- and there is no much effort to hide that -- there is a chance to make some "educational whipping" so that to show possible implications to other potential offenders of democratic values. Moreover, the "war on terrorism" is currently probably the best way to secure massive public support for actions of the Bush administration. It looks like having pledged a "fast victorious war" on terrorism, the U.S. administration have passed the point at which it could slow down or even U-turn, given the lack of substantial international support for the plans of the strike on Saddam. The international response to the accusations against Ukraine came almost immediately. A couple of days later one of the best-informed about the situation in Ukraine American experts, former Director for Ukraine at the U.S. national Security Council John Tedsrom told Radio Liberty that the U.S. administration had decided that at the time it was practically impossible to cooperate with president Kuchma, for Kuchma had not only done something wrong, but also lied about it. The next day, speaking at a press conference in Kyiv, U.S. Ambassador Carlos Pascual confirmed that the FBI experts had concluded that the fragment of Melnychenko's tape with the dialogue about the Kolchugas was genuine, but clearly stated (and de facto refuted the words said earlier by his deputy) that at present the United States do not have data that would prove the transfer of the Kolchugas by Ukraine to Iraq. Diplomatically noting that the USA welcome Ukraine's efforts aiming at thorough investigation of this case, he added there was a need to form a relevant body within the UN that would act as a framework for an effective investigation. No details have been given as to what sort of structure was meant and what the results of such an "effective investigation" could be. Intergovernmental organizations and alliances also are not inclined to ignore the problem. Direct questions are supposed to be asked at the forthcoming meeting of the State Secretaries of the Ukrainian Ministry of Foreign Affairs and the EC troika in Kyiv on October 11. According to the EC spokesperson, quoted by the Deutche Welle, the U.S.'s statement about possible sale of arms by Ukraine to Iraq has not changed the position of the European Commission to Ukraine. On November 5 the issue will be discussed again at the EU-Ukraine summit in Copenhagen. Meanwhile, Secretary General of the Council of Europe Walter Schwimmer announced that although till then the Council of Europe had not received evidence of Ukraine's violation of sanctions against Iraq, if the charges are proved as true the Council of Europe "will have to take that into account in relations with Ukraine", as "the principles of the Council of Europe are the same as the principles of the EU". It is worth noting the reaction of Polish president Aleksandr Kwasniewski, a long-time special intermediary in Kuchma's relations with the West. At a recent meeting of Defense Ministers of NATO member states he publicly stated Poland's support for the U.S. policy towards possible connections between the Ukrainian leadership and Saddam Hussein, and readiness to review Poland's policy towards Ukraine. Hence, Ukraine's hopes that Poland will be its lobbyist for deepening relations with NATO at the Prague summit, vanish. The Polish-Ukrainian "strategic partnership" that has suffered serious tests recently that have caused complaints and offence in certain Polish circles, to a large extent, depend to support for that partnership by the USA. Russia's silence is also noteworthy -- particularly compared to rather agitated discussion in Ukraine of possible support for president Kuchma that Russia can promise in exchange for Ukraine's accession to the Eurasian Economic Union, signing an agreement about forming the consortium for management of Ukraine's gas transportation system, or extending the term of deployment of the Black Sea Fleet on the territory of Ukraine. This "quiet" policy of Russia suggests, on the one hand, that it is not going to quarrel with the United States because of Ukraine and that it is aware of its own opportunity to benefit from the situation. At the height of the "tapegate-1" the meeting of Russian president Vladimir Putin and president Leonid Kuchma in Dnipropetrovsk in February 2001 resulted, among other things, in limitation of Ukraine foreign economic freedom. Nowadays, during the even deeper political crisis, Kuchma and Putin are going to meet in Zaporizhya -- officially, to celebrate the 70th anniversary of the famous DniproGES power generating plant. One may only guess what the specific consequences of that meeting will be.

Yugoslav Scenario for Ukraine

In 2000-2001, the situation in Ukraine was often compared to the situation in the former Yugoslavia, when the West's active support helped the substitution of hideous Milosevic with little-known opposition. Then a "Yugoslav scenario" for Ukraine was seen as impossible for Ukraine -- not lastly because the opposition in Ukraine failed to demonstrate that it was united, to produced a single leader, popular enough in the "masses", to show a program of change and commitment to taking the power and responsibility that goes with it. This time, notwithstanding some significant change in the quality of the Ukrainian opposition, domestic conditions for a "Yugoslav scenario" are -- so far -- also missing. However, international circumstances seem to present an opportunity too tempting to miss. A couple of days ago the Ukrainska Pravda wrote about "invitation of Yushchenko incognito to Warsaw", which, "at the background of statements of spokesman of the State Department <S> about "additional proof of Ukraine's involvement in supplying arms to Iraq", repeated in Kyiv by deputy to the U.S. Ambassador <S> is an open evidence [that] the West wants to talk to Ukraine, but without Kuchma". A "Yugoslav scenario" was also mentioned. The analytical weekly "Zerkalo Nedeli" also conveyed a message to its intellectual-elitist audience: "Washington is trying to clearly demonstrate that it differentiates for itself [it] attitude to the President of Ukraine and Ukraine as a country" (Zerkalo Nedeli, #37, September 28, 2002). This opinion is supported by the fact that although the U.S. assistance for the Ukrainian government has been suspended, other aid programs -- for instance, those aiming at support of civil society - have been kept. Yet, there is no guarantee that this differentiation will last forever and will be made by others. There is a very strong chance that isolation of president Kuchma will transform into isolation of Ukraine as a "pariah state", at least at the level of public opinion abroad.

Possible consequences for Ukraine

The U.S. Administration will be inclined to be satisfied with what it gathers through the "unprecedented openness", promised by Yevhen Marchuk, only as long as it corresponds with the general plan of developments in which Ukraine, apparently, is expected to play a role of example to other potential abusers. Although so far there is no reason to expect officially imposed international sanctions on Ukraine, the cold de facto attitude, if not international isolation, of its leadership seems to be a rather realistic prospect. The growing international scandal has an important domestic dimension. The timing of announcement by the U.S. Department of State that the tapes containing the "Kolchuga dialogue" are genuine, the fact that the recognition came now, during the actions of the anti- Kuchma opposition, not only makes the step rather controversial but also opens the chance for the radical part of the anti-Kuchma opposition (as well as, indirectly, for other interested groups, political holdings and "clans") to use it for their political purposes. Those who argue that the American accusations not just coincided in time with the actions of the opposition, but were specially made to strengthen its actions and shake the chair under president Kuchma tend to exaggerate the influence and prominence of the Ukrainian opposition as well as the significance of Ukraine as a whole for the United States. Meanwhile, the Ukrainian president did give the U.S. Administration a good chance to demonstrate the matter of principle and punish a suspected abuser and his country, if not for the violation itself, then for explicit readiness to commit it. True, in a democratic state a politician whose disreputable intentions, even not transformed into practice, become known to public, would hardly remain in his position for so long. Noteworthy, it is the first time that the United States accuse Kuchma exactly for giving approval to illegal actions of his subordinates. Notwithstanding the controversy of the situation, uncertainty of legal and moral aspects of using the taped conversations of Ukrainian top officials as a proof, the scandal that is likely to escalate endangers gains of Ukrainian diplomacy and civil society organizations in the field of promoting the idea of Ukraine's Euro- Atlantic integration. Here are a few most likely consequences of the scandal, not matter what its immediate outcome will be. First, the NATO Prague summit. Unless the international controllers officially clear Ukraine of the accusations before the summit, the presence of the Ukrainian president at the summit in any capacity will look inadequate. Ukraine has been officially invited to participate, and it is unlikely that there will be efforts to disinvite her -- for which agreement of the 19 member states would be needed. Another thing is what kind of the involvement of the Ukrainian delegation that would be, what kind of meetings the president of Ukraine will have, etc. Second, Ukraine may face, at least for a certain period of time, unfavorable trade regimes that are much tougher than the anti-dumping investigations, CD disputes or debates about the intellectual property rights. Third, Ukraine's dependence on Russia will grow. While Putin is unlikely to engage in overt confrontation with The U.S. over Kuchma, he is likely to make an effort to ensure as much control over Kyiv as possible. Therefore, there is a growing challenge of sustainable dependence of the Ukrainian establishment on Russia in foreign as well as domestic issues. Forth, in order to restore Ukraine's image at least to the condition of it before the "Iraqgate" not only substantial effort will be needed, but also real reforms, not the usual "face-lifting". It will also be critical to overcome the present-day "personalization of politics". Presently Ukraine resembles a sick man that needs a surgery, as traditional pills and potions have failed to help. It is critical, though, that the "surgery" is done professional, with proper instrument, and based on the fundamental principle: "do not harm".
 

04.10.02. Journalister protesterer mod voksende censur

Den 3. oktober underskrev deltagerne ved rundbordskonferencen "Politisk censur i Ukraine" et "Ukrainske journalisters manifest i anledning af den politiske censur".
    Tidsskriftet "Telekritika" offentliggør dette manifest med journalisternes underskrifter. Det forbliver åbent for underskrifter fra alle de journalister, som måtte ønske det.
    Arrangørerne af det runde bord har offentliggjort et ønske om at mødes i en arbejdsgruppe på lørdag kl. 12 i Filmenes Hus med henblik på konkrete forslag til former og metoder for den journalistiske modstand mod det politiske pres.
    Det er udelukkende journalister og repræsentanter for samfundsorganisationer, der har ønsket at deltage personligt i diskussionen om aktionsmulighederne, som er inviteret til mødet. Hverken politikere eller journalister, som kommer for at dække dette forum, er indbudt. Mødet bliver strengt arbejdsmæssigt og lukket.
    UP bringer "Ukrainske journalisters manifest i anledning af den politiske censur":
    Vi, Ukraines journalister, som er bevidste om det sandfærdige ords unikke betydning for udviklingen og styrkelsen af vores fædreland, som er bevidste om journalistens personlige ansvar for en ærlig informering af samfundet, og er på det rene med, at frygten vil forhindre nogle af vores kollegaer i at underskrive dette manifest, erklærer hermed, at:

1) Der eksisterer en politisk censur i Ukraine, hvis midler er censurering efter et direktiv eller samtykke fra styrets side af programmer i Tv og radio, artikler i pressen, alskens ulovlige former for pres mod journalister og enkelte massemedier, som forsøger at bringe en objektiv belysning af landets samfunds-politiske liv.
2) Den politiske censur er en nedvurdering af journalisterne og Ukraines folk.
3) Den politiske censur er retsstridig: ved at iværksætte politisk censur forsøger styret at begrænse borgernes forfatningssikrede ret til ytringsfrihed, som er fastslået i Ukraines forfatning og love, internationale lovtekster, som Ukraine har ratificeret og som dermed har retskraft på dets territorium. Det er værd af understrege, at retten til ytringsfrihed er umistelig for de ukrainske borgere. Således foregår der en grov overtrædelse af et af de vigtigste grundlæggende principper af en af de vigtigste grundprincipper i Ukraines forfatning. Det forhold, at ingen endnu er blevet draget til ansvar for oprørende eksempler på politisk censur i Ukraine, anser vi for at være en hån mod loven og mod de ukrainske borgeres rettigheder.
4) Vi, Ukraines journalister, er solidariske med vores kollegaers mostand og bifalder tendensen til, at journalisterne går over til kollektive solidariske handlinger, efterhånden som den politiske censur i Ukraine styrkes.
5) Vi, Ukraines journalister, erklærer os rede til en landsdækkende strejke. Der nedsættes en Initiativgruppe med henblik på forberedelsen af strejken og andre solidariske handlinger fra journalisternes side til støtte for deres kollegaer.
6) Vi, Ukraines journalister, vil med alle nødvendige midler støtte vores kollegaer, som er blevet fyret eller bliver forfulgt i forbindelse med deres forsøg på at belyse begivenhederne på en objektiv måde.

Den 3. oktober 2002

Underskrevet af i alt 61 journalister fra et bredt spektrum indenfor de trykte og de elektroniske medier i Ukraine.
 

07.10.02. Ukrainian journalists join ranks against political pressure and censorship

"Manifesto of Ukraine Journalists on Political Censorship" signed. Another meeting this Saturday in Kyiv--150 journalists have now signed the manifesto
Political Censorship Roundtable In Ukraine Kyiv, Ukraine, Oct 3, 2002

On October 3, participants of the round table Political censorship in Ukraine have signed the Manifesto of Ukraine Journalists on Political Censorship.

Organizers of the round table announced their intention to convene a work group on Saturday, at noon, at the Budynok Kino, to work on specific proposals regarding forms and methods of journalists' counteraction to political pressure.

Only journalists and representatives of non-government organizations who intend to discuss these actions in person are invited to the meeting. Either politicians or journalists just to highlight the meeting are not invited. The meeting will be of purely working nature and not for publicity.

Manifesto of Ukraine journalists on political censorship

We, the journalists of Ukraine, fully realizing the unique role of a truthful word for development and consolidation of our Motherland, realizing our personal responsibility as journalists for giving unbiased information, understanding that fear will impede some of our colleagues to sign the Manifesto, proclaim:

Political censorship does exist in Ukraine and it is realized through orders or upon consent of the Power in regard to television and radio programs, articles in newspapers; through illegal pressure of all kind on journalists and individual mass media that try to highlight social and political life in the country.
Political censorship humiliates journalists and people of Ukraine.
Political censorship is illegal: while exerting political censorship the Power attempts to restrict constitutional right of citizens for freedom of speech, which is stipulated in the Constitution of Ukraine, laws of Ukraine, international legal documents ratified by Ukraine and hence binding on its territory. It is worth stressing that the right for freedom of speech is an integral right of Ukraine citizens. Thus, it is a harsh violation of one of the most important fundamental principles of the Constitution of Ukraine. The fact that with the flagrant examples of political censorship in Ukraine no one has been brought to trial we retain as scoffing the Law and the rights of Ukraine citizens.
We, the journalists of Ukraine, identify ourselves with resistance of our colleagues and greet the tendency when along with intensification of political censorship in Ukraine journalists shift from protests of individuals to mass joint actions.
We, the journalists of Ukraine, proclaim our readiness to an all-Ukraine strike for whose preparation and for preparation of other joint actions of journalists in support of their colleagues the initiative group is being established.
We, the journalists of Ukraine, will look for every means to support our colleagues dismissed from their jobs or persecuted because of their adherence to objective journalism.
October 3, 2002

Ar'yev, Volodymyr, television journalist
Bagashvili, Tamara, TVO "Novyny"
Bogdanova, Lubov, UNIAN
Brovkin, D. "Khortytsia" television company
Varnyts'ky, Victor
Veresen', Mykola
Geraschenko, Inna, Press-Secretary "Nasha Ukraina"
Glibovyts'ky, Yevghen
Gorobtsov, Volodymyr, GO "TretInformSud"
Gorodnia, Ol'ga, "Profspilkovi Visti"
Gryvachevs'ky, Borys, TVO "Novyny"
Gumeniuk, Ludmila, "Telekritika"
Deynychenko, Ruslan
Zhdanov, Igor, "National Security and Defense"
Kapytsia, Oles'
Koval'chuk, Oles'
Kolesnikova, Inna, Center "Liga"
Kononenko, Ludmila, TRK "Kyiv"
Korobova, Tetiana "Granit"
Korol', Iryna
Krechetov, Maksym
Kryschenko, Oleksandr, "Public Radio"
Kulias, Igor, ex- "Novy Kanal"
Ligachova, Natalia, "Telekritika"
Luk'yanenko, Yevghen, NUJU member
Lubchenko, Igor, NUJU Chairman
Lysenko, Oksana, "Telekritika"
Makarchuk, Ol'ga, "InterNews-Ukraine"
Medvedev, Oleg, ex-"Kiyevskiye Vedomosti"
Mokrousov, Andriy, "Kritika" magazine
Moroz, Victor, National radio company
Mostova, Yulia, "Zerkalo Nedeli"
Novikov, Pavlo, "InterNews-Ukraine"
Patsiuk, Serghi
Pashayev, O. "Inter"
Pirozhko, Ol'ga, "Public Radio"
Piddubnyk, Oleksandr, TVO "Novyny" (UT-1)
Pogorelova, Iryna, "Politychni Khroniky"
Prytula, Olena, "Ukrains'ka Pravda"
Rudenko, Larysa
Riaboshapka, Vitaliy, Internet-newspaper FoRum
Sabri, Yulia
Samoilenko, Yevghen, "Interfaks-Ukraina"
Sandul, Yuriy, Internet-newspaper "Krytyka-komentari"
Semeniuk, Valeria, television journalist
Leschenko,Serghiy, "Ukrains'ka Pravda"
Skrypin, Roman
Slitsaruk, Ol'ga, newspaper "VV"
Solomchenko, Oksana, "Internews-Ukraina"
Soroka Viktor, "Fakty", ICTV
Tarasenko, Anatoliy, radio "Golos Kyeva"
Usenko, Yevghenia, TVO "Novyny"
Tsegolko, Sviatoslav
Chaika, Roman
Chemeris Iryna
Chernenko, Oleksandr
Shevchenko, Andriy
Shevchenko, Vitaliy, member of the National Council of Ukraine for Television
Sholokh, Serghiy, radio "Continent"
Yakymovych, Natalia, television journalist
Chernenko, Serghiy, "Telekritika"
(List as of Oct 3, 2002. Now it has been signed by nearly 150 journalits)
 

07.10.02. Journalists With Ukrainian Pravda UT-1, ICTV, and Inter threaten nationwide strike

(Ukrainian News, Daria Hluschenko, 10/04/2002) (News updated with quotes from the open letter and the names of the journalists that signed it)

Journalists with the Inter, UT-1 and ICTV television networks, the Ukrainian Pravda and Telekritika Internet-based newspapers, and others are threatening a nationwide strike, according to the "Manifest of Ukrainian Journalists on Censorship," an open letter published by the journalists.

The open letter was offered to journalists for signing during the roundtable conference entitled "Political Censorship in the Ukrainian Mass Media."

The manifest has been signed by, among others, Yevgeny Glebovitsky (a journalist with the 1+1 television channel), Oles Kovalchuk (the former head of the information and analytical service of the Tonis television channel), Igor Kulyas (a former editor with the Novy Kanal television channel), Andrei Shevchenko (a presenter on Novy Kanal), Roman Skripin (a presenter with the STB television channel), and journalists with the national television company.

The manifest was also signed by representatives of the Internews Ukraine, a public organization, the Ukrainian National Union of Journalists' President Igor Lubchenko, Yelena Pritula (a journalist and editor of Ukrainska Pravda), Natalya Ligacheva (a journalist and editor of Telekritika), journalists with Gromadske Radio, Radio Continent's Director Sergei Sholokh, and the Zerkalo Nedeli newspaper's editor-in-Chief Yuliya Mostovaya.

The others that signed the manifest included Vitaly Shevchenko, a member of the National Council for Television and Radio Broadcasting, and the Our Ukraine coalition's press secretary Irina Gerashchenko.

In total, 61 people signed the manifest.

The letter speaks of the existence of political censorship in the Ukrainian mass media.

"There exists political censorship in Ukraine, the means of which is censorship - through the directives or by agreement with the authorities - of television and radio programs and newspaper articles and pressure in various illegal forms on journalists and individual mass media attempting to objectively cover the political and public life of the country," the letter stated.

The journalists call the censorship illegal, a violation of civil rights, and derogatory to journalists and Ukrainian citizens.

The journalists also expressed support for collective protests against political censorship.

"We Ukrainian journalists are in solidarity with the resistance of our colleagues and welcome the trend under which individual protests of journalists in an atmosphere of political censorship in Ukraine develop into collective actions," the letter stated.

The letter is open to signing by all journalists.

The signatories to the letter intend to seek legal ways of supporting any journalists dismissed for objective coverage of events.

As Ukrainian News reported, Our Ukraine Parliamentary Deputy Nikolai Tomenko, who heads the Parliamentary Committee for Freedom of Speech and Information, recently accused the Ukrainian Presidential Administration of controlling the mass media.

Earlier, the parliament demanded that the Ukrainian Security Service investigate the administration's orders to mass media on coverage of the country's political events.

At the beginning of September, Our Ukraine deputy Oleg Rybachuk accused the Kuchma Administration of censoring mass media.

The Kuchma Administration denies ordering mass media to report events in a particular way.
 

07.10.02. Medvedtjuks stab i værdiopgør med USAs ambassadør?

Lederen af hovedafdelingen for informationspolitik under Ukraines præsidents administration, Serhij Vasyljev, har besluttet at tage en diskussion med den amerikanske ambassadør Carlos Pascual, skriver UP.
    Lørdag offentliggjorde hans informationsafdeling en meddelelse fra nyhedsbureauet UNIAN, hvor Vasyljev erklærer, at han håber på, at USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, har forståelse for, at der bliver indført hård censur mod vold og grusomhed i ukrainsk fjernsyn.
    Vasyljev besluttede at kommentere Pascuals erklæring, hvor USAs ambassadør giver udtryk for sit syn på ytringsfriheden i Ukraine. I den forbindelse sagde Vasyljev, at han var diplomaten "taknemmelig" for, at denne "på trods af sin enorme travlhed kan afse tid til at bekymre sig om problemerne i vores mediebillede".
    Vasyljev sagde: "Ligesom hr. Pascual har jeg ikke kendskab til alle aspekter i spørgsmålet om de reelle årsager til erklæringen om politisk censur, men mener, at der er problemer i Ukraines informationsrum, som ikke er mindre aktuelle for samfundet end dem, som har fået en gruppe journalister, bl.a. dem i UNIAN, op af stolene. Det drejer sig først og fremmest om dominansen i ukrainsk fjernsyn af amerikansk filmproduktion af lav kvalitet, som udbreder grusomhed, vold, agression, tøjlesløshed, åndelig fattigdom, intolerance overfor andres synspunkter...".
    Vasyljev er af den opfattelse, at "dominansen i det ukrainske fjernsynsmedie af amerikansk filmproduktion af lav kvalitet" bør give anledning til, at "journalister, som kalder sig selv for Ukraines patrioter, arrangerer en landsdækkende aktion under sloganet: "For nationens moralske sundhed!".
    Ifølge Vasyljev "kunne man godt tænke sig at få noget hjælp, herunder hvad angår metodikken, fra en diplomat med så stor autoritet som Pascual med henblik på at løse dette yderst vigtige - og det ikke alene for det ukrainske samfund - problem. For eksempel ved at høre om erfaringerne med løsningen af det problem i USA".
    Som tidligere oplyst sagde Pascual den 4. oktober i en kommentar til ytringsfriheden i Ukraine, herunder situationen i nyhedsbureauet UNIAN: "Det er åbenlyst, at når der opstår ekstraordinære begivenheder, så sammenstimles journalisterne med henblik på at diskutere det miljø, som de arbejder i, det pres, som de følger, og underskriver en erklæring - muligvis kender jeg ikke alle aspekterne - men selve den kendsgerning bør fremkalde en international bevågenhed".
 

08.10.02. Ukraine og Rusland etablerer et gastransport-konsortium

Rusland og Ukraine undertegnede i går en regeringsaftale om strategisk samarbejde i gassfæren og en aftale om etableringen af virksomheden "Det internationale konsortium for administration af Ukraines gastransportsystem".
    Aftalen "Om strategisk samarbejde i gassektoren", som blev indgået mellem Den russiske Føderations regering og Ukraines Ministerkabinet, blev underskrevet af Ukraines og Ruslands premierministre Anatolij Kinakh og Mikhail Kasianov under de to landes præsidenters Leonid Kutjmas og Vladimir Putins auspicier.
    Ruslands "Gazprom" og Ukraines "Naftohaz Ukrajiny" underskrev endvidere en aftale om oprettelsen af virksomheden "Det internationale konsortium for administration og udvikling af Ukraines gastransportsystem". Fra ukrainsk side blev dokumentet underskrevet af bestyrelsesformanden for "Naftohaz Ukrajiny", Jurij Bojko, og fra russisk side af bestyrelsesformanden for "Gazprom", Aleksej Miller.
    "Der er grund til at ønske hinanden tillykke. Vores aftale i en så vigtig sfære som denne, er blevet realiseret i dokumentet", - sagde Ruslands præsident, Vladimir Putin, under underskrivelsesceremonien, og Leonid Kutjma gav ham ret.
    Kasianov sagde på pressekonferencen efter underskrivelsen, at Ruslands og Ukraines premierministre har pålagt "Gazprom" og "Naftohaz Ukrajiny" inden årets udgang at gennemarbejde spørgsmålet om muligheden for europæiske selskabers deltagelse i det russisk-ukrainske konsortium.
    Kasianov understregede, at man i dag har søsat mekanismen for oprettelsen af konsortiumet. Det endelige resultat af denne proces bør blive en effektiv styring af nettet af gastransport på Ukraines territorium og tiltrækning af investeringer.
    Premierminister Anatolij Kinakh sagde på sin side, at oprettelsen af konsortiet er nyttigt for begge lande og ikke går på tværs af nogen af landenes interesser.
    Kinakh understregede, at konsortiet oprettes på grundlag af ukrainsk lovgivning, og at konsortiets styrende organer vil befinde sig på Ukraines territorium. Det understreger endnu en gang, at parterne har til hensigt at udvikle relationerne på et ligeberettiget grundlag, sagde han.
    Kasianov fremhævede på sin side, at der i de underskrevene dokumenter ikke er tale om en privatisering af gastransportnettet i Ukraine.
    Kinakh oplyste, at man endnu mangler at få afklaret spørgsmål forbundet med administrationen af konsortiets virksomhed og fordelingen af de finansielle resultater af dets virksomhed.
    Inden den 30. august 2003 skal det internationale konsortium for administration af Ukraines gastransportsystem udarbejde den teknisk-økonomiske begrundelse for sin virksomhed, meddelte Ukraines minister for brændsel-og energi, Vasyl Hajduk.
    På et pressemøde påpegede han, at konsortiet er en økonomisk enhed, hvis stiftere er "Gazprom" og "Naftohaz Ukrajiny".
    Ministeren fremhævede, at virksomheden har to opgaver. Den første betegnede han som præinvesteringsfasen. "Inden den 30. august 2003 skal virksomheden udarbejde alle former for mulig aktivitet, alle de teknisk-økonomiske begrundelser, betingelserne for selskabets arbejde og fælles projekter for salg af gas", - sagde han.
    Den anden opgave er investeringer - "hvad der er hensigtsmæssigt, og hvad der ikke er det". "Det bliver bestemt, hvem der deltager i konsortiet: finansieringssystemet, de juridiske forbindelser mellem virksomheden og ejeren - Ukraine" - påpegede Hajduk.
    Adspurgt af nyhedsbureauet Interfax-Ukrajina om, hvornår sammensætningen af konsortiets ledende organer bliver afsluttet, påpegede ministeren, at det vil ske efter undertegnelsen af stiftelsesaftalen. Han var sikker på, at dette dokumentt ville bliver underskrevet i løbet af en måned.
    Mandag fandt desuden som omtalt underskrivelsen af en aftale mellem "Gazprom" og "Naftohaz Ukrajiny" om stiftelsen af virksomheden "Det internationale konsortium for administration og udvikling af Ukraines gastransportsystem". UP, Interfax-Ukrajina.
 

09.10.02. European Bank for Reconstruction and Development approves new strategy for Ukraine

To read the two-page Ukraine Strategy Overview document and the thirty- nine page complete Ukraine Strategy document go to the EBRD website:
http://www.ebrd.com/

The European Bank for Reconstruction and Development will try to spur investment in Ukraine by continuing its support for private business, local and foreign-sponsored, while pursuing selective commercialisation of the public sector, according to a new strategy approved by the Bank's Board of Directors. The strategy paper is now available on the EBRD website: http://www.ebrd.com/
Having agreed to invest $1 billion in more than 40 projects over the past nine years, the Bank remains the biggest and most diversified investor in Ukraine. Going forward, the Bank will remain a catalyst for still-cautious foreign investors by offering them a wider range of risk-sharing products. It will also continue to pay special attention to the development of the banking sector as the demand for financial services grows.

The strategy notes that the level of the Bank's future investments will depend on the extent to which Ukraine can improve its investment environment by making progress towards a consistently implemented tax regime, properly managed regulation, and a truly independent judiciary. This includes the implementation of concrete steps to combat corruption, a major deterrent to investment.

The Bank, together with international donor agencies, is keen to continue its dialogue with Ukraine's authorities on energy sector reform and privatisation. The EBRD's approach to this sector has proved successful in recent years, resulting in landmark privatisations of electricity distribution companies and significantly increased cash collections. The Bank will also seek to invest in projects that improve energy efficiency, increasing state and public awareness of the need to relate energy prices to true costs.

Besides the financial and energy sectors, the new strategy envisages active involvement in road, rail and air transportation projects, where the Bank can have an impact on tariffs, procurement practices, sector consolidation and further privatisation. The EBRD will also continue to invest in the municipal services sector. The document outlines the Bank's efforts to encourage municipalities to introduce administrative and tariff reforms with the ultimate goal of providing better services to their citizens.

The Bank will play an active role in Ukraine's other sectors, particularly agribusiness - the country's largest potential comparative advantage - working with strong international and local investors. Following record grain crop yields and recent changes in agribusiness legislation, the Bank intends to introduce seasonal working capital finance for farmers and grain traders through warehouse receipt credits.

Those are only some of the wider range of funding facilities contemplated. In addition to continuing its institution-building work with local banks, the EBRD will also continue its work with the non-bank financial sector with the aim of developing mortgage lending and leasing.

The EBRD will continue its efforts to improve nuclear safety through the Nuclear Safety Account and Chernobyl Shelter Fund. The Ukrainian government withdrew in December 2001 from a final Board decis-ion on the project to complete the nuclear reactors known as K2 and R4. The project awaits an indication from the Ukrainian authorities on whether they will seek financing under the original loan conditions.
 

09.10.02. Ukrainian "Kolchuga" radar sold to Ethiopia via Israeli firm

The General Prosecutor's Office [GPO] reported that in 2000 Ukraine sold three radar systems "Kolchuga" to the Ethiopian Defense Ministry through the Israeli firm "LR Avioniks Technologies LTD." Presently the radar systems are in Ethiopia and have never been transferred to a third country, according to the producer, which is the publicly traded stock company Topaz, and the intermediary, i.e. the above Israeli firm. [ . . . ]
To read the original article, visit
http://eng.for-ua.com/news/2002/09/25/141535.html
 

10.10.02. The Wall Street Journal om Kutjma som USAs problem

Adrian Karatnycky, The Wall Street Journal , 9.10.2002

De beviser som USAs regering har fået på, at Ukraines præsident, Leonid Kutjma, i strid med FNs sanktioner havde godkendt salget af et luftforsvars-radarsystem til Irak, har grundlæggende ændret Amerikas forhold til Ukraine.
    De langtrækkende følger af FBIs identifikation af båndoptagelserne af de stemmer tilhørende hr. Kutjma og hans chef for våbeneksport, som drøfter planen for denne operation, bestyrkes af det forhold, at et opgør mellem De forenede Stater og Irak er undervejs.
    Hvis De forenede Stater indleder krigen mod Irak, vil hr. Kutjma være skyld i at have forsynet irakerne med dødbringende våbenteknologier, som kan koste amerikanske piloter livet. Hvis det lykkes USA at etablere en streng FN-våbeninspektion, så bør Kutjmas eksempel tjene som en lærestreg for alle andre om, at det er nødvendigt at henholde sig til de internationale sanktioner mod Irak. Uanset hvordan det næste skridt mod Irak bliver, vil Ukraines præsident set udfra et amerikansk synspunkt ikke kunne undgå at betale en dyr pris.
    Selveste USAs præsidents, George Bush Jr.'s, forargelse, kan efter sigende mærkes. Efter den 11. september er den amerikanske præsident nået til den slutning, at han vil se på forholdet til udenlandske ledere entydigt: enten er de en del af løsningen, eller også er de en del af problemet. USAs ledelse giver udtryk for det synspunkt, at præsident Bush Jr. er rasende på hr. Kutjma, som planlagde salget af våben til Irak lige inden topmødet i 2000 (lige efter, red.) med USAs daværende præsident Bill Clinton, hvor det amerikansk-ukrainske "strategisk partnerskab" blev fejret.
    USAs officielle repræsentanter, som har ansvaret for politikken overfor Ukraine, påpeger endvidere, at det ukrainske early warning luftforsvarssystem "Koltjuga", efter deres skøn, er blevet udstationeret i Irak.
    De nye afsløringer, som vedrører Ukraines operation med Irak, kommer med hundredevis af timer af båndoptagelser af hr. Kutjmas samtaler, som en tidligere livvagt for præsidenten i hemmelighed har lavet og derefter smuglet ud af landet. Disse optagelser tegner et billede af en grov og egennyttig leder, som befinder sig i centrum af korruption og kriminalitet.
    Hr. Kutjmas Ukraine er i mellemtiden gået hen og blevet en førende våbensmugler i verden. I strid med FNs embargo blev våben og ammunition af ukrainsk oprindelse beslaglagt i Angola i UNITA- oprørernes lagre. Desuden er der vidt udbredte beskyldninger om, at ukrainske våben i strid med embargoen, som har eksisteret siden 1990-erne, blev leveret til Jugoslavien og hjalp desuden med at bevæbne "Taliban"-bevægelsen i Afghanistan.
    Ukraines officielle repræsentanter har i mange år insisteret på, at de ikke har bedrevet ulovlig våbenhandel. Men båndoptagelserne vidner om, at hvis Ukraine ikke er en slyngel-stat, så er landets præsident uden tvivl en svindler, som bedriver illegal våbenhandel.
    Der findes også en båndoptagelse af hr. Kutjmas samtale med en vis Oleksandr Zhukov, som er en kendt person i forbryderverdenen, der stod i forbindelse med Leonid Minin, som er under mistanke for at være en international våbenhandler.
    USAs tillid til præsident Kutjma er i de seneste måneder blevet fuldstændig undergravet. I sommeren 2001 løg den ukrainske præsident åbenlyst overfor USAs præsidents nationale sikkerhedsrådgiver, Condoleeza Rice, da han forsikrede hende om, at Ukraine støttede "en politisk løsning" af den etniske konflikt i Makedonien, samtidig med, at Ukraine - med hans samtykke - fortsatte med at levere våben til den makedonske regering.
    Efter pres fra De forenede Stater gik de ukrainske parlamentsmedlemmer med til at indlede en efterforskning af operationen med Irak. Men parlamentarikerne - hvor de oppositionelle kræfter er blevet jaget ud af de ledende embeder - afviser at efterforske en hel række af forbrydelser, som præsidenten angiveligt har begået.
    Eftersom det næste ordinære præsidentvalg i Ukraine finder sted om 2 år, er Ukraines - og USAs - bedste håb, at tvinge præsident Kutjma til stille og roligt at abdicere som svar på anmodningen om et ekstraordinært præsidentvalg. Demonstrationerne, som indledtes i sidste måned, og som samlede indtil 100.000 personer over hele landet, bliver genoptaget senere denne måned.
    For at den ukrainske præsident skal forlade sit embede, skal protesterne mod ham udvides. I dag erklærer 71% af de adspurgte, at præsidenten bør træde tilbage. Den tidligere premierminister Viktor Jusjtjenko, som går ind for reformer, bør overbevise de vaklende tilhængere af hr. Kutjma, herunder oligarker og regionale ledere, om, at støtte en magtoverdragelse.
    Den diplomatiske isolation af hr. Kutjma fra Amerikas og Europas side bør være hermetisk og udstrækkes til præsidenten og hans nærmeste kumpaner, men ikke til hele den ukrainske regering eller nation. Dernæst er det nødvendigt at overbevise Ruslands præsident, Vladimir Putin, som støtter hr. Kutjma, om at det er i Ruslands interesse at have en koalitionsregering af reformfolk i Ukraine, hvor de prorussiske østlige regioner af Ukraine er temmelig stærkt repræsenteret.
    Rygternes vindmølle har i efterhånden mange måneder været på overarbejde i Ukraine og udsendt antydninger af, at der forberedes en operation, som vil åbne vejen for et post-Kutjma Ukraine. Et af de mulige kompromisser er, at love hr. Kutjma at forlade ham alle hans tidligere synder, hvis han træder frivilligt tilbage.
    Hvis hr. Kutjma træder tilbage vil det ukrainske "irakgate" have været nyttigt. Hvis ikke, så vil De forenede Stater støde ind i to problemer: den ukrainske præsident bliver et eksempel på, at man kan yde illegal støtte til Irak og komme helskindet ud af det; og den uundgåelige isolation af den ukrainske præsident fra USA og Europa vil tvinge Ukraine, der er et strategisk vigtigt land med 50 mill. indbyggere og er placeret ved NATOs østlige grænse, at gå Ruslands kyniske omfavnelser imøde. Begge muligheder vil blive de vigtigste hovedpiner for Europa og for De forenede Stater.
 

10.10.02. Kendte russisk-venlige ind i vigtig præsidentkommission

Kommissionen til fremme af demokratisering og udviklingen af det civile samfund, vil, bl.a. beskæftige sig med at sikre sig, at gennemførelsen af en politisk reform bliver afstemt med gennemførelsen af konsultationer mellem borgersammenslutninger og de statslige organer med henblik på opnåelsen af en konsensus i denne sfære.
    Det er besluttet med et dekret fra Ukraines præsident, Leonid Kutjma, af den 7. oktober 2002. (At dømme ud fra sammensætningen, var det en ren fødselsdagsgave til Putin, red.)
    Kommissionen, som er konsulent og rådgivningsorgan under præsidenten, skal desuden medvirke til dannelsen af det civile samfunds institutioner samt organisationen og afholdelsen af borgerforumer i Ukraines regioner og det landsdækkende ukrainske forum. Kommissionen skal desuden medvirke til etableringen af public radio og Tv, der er baseret på en bred repræsentation af forskellige samfundslag.
    I henhold til præsidentens dekret, skal kommissionen bestå af følgende personer: Præsidenten for konsulentfirmaet "Prudens" og tidligere folkedeputeret, Inna Bohoslovska; ledende videnskabelig medarbejder i Institut for filosofi under Ukraines nationale videnskabernes akademi, Jevhen Holovakha; direktøren for Kyivs center for politiske studier og konfliktologi, Mykhajlo Pohrebynskyj; lederen af afdelingen for strategiske initiativer under præsidentens administration, Georgij Potjeptsov. Lederen af SDPU (o)s eksekutivkomites internet-afdeling, Oleksandr Tjalenko, er udpeget til kommissionens sekretær.
    Til kommissionens leder er udnævnt direktøren for den ukrainske afdeling af det internationale institut for de humanitær-politologiske studier, Volodymyr Malinkovytj.
    Kutjma har med sit dekret omdøbt Kommissionen til fremme af udviklingen af det civile samfund til Kommissionen til fremme af demokratiseringen og udviklingen af det civile samfund. UP og Interfax-Ukrajina.
 

10.10.02. Kutjmas parlamentsflertal har op mod 230 deputerede bag sig

Det nye parlamentsflertals 1. dag blev første prøve på dets funktionsduelighed. Tirsdag stemte de deputerede hele tre gange uden dog en eneste gang at opnå det ønskede resultat.
    Det nye flertal består af de ni pro-Kutjma fraktioner, de uafhængige deputerede og 6 afhoppere - to fra KPU og to fra Julia Tymoshenkos blok.
    To gange forsøgte det nye flertal at sætte spørgsmålet om nedsættelsen af en særlige kommission til efterforskningen af det ulovlige våbensalg til Irak på dagsordenen. Ved første afstemning fik man 225 for (der kræves 226 til et flertal, red.), og det endda inklusive 20 deputerede fra "Vores Ukraine". Ved den efterfølgende afstemning, som oppositionen boykottede totalt, opnåede forslaget kun 213 stemmer. Flertallet forsøgte at få spørgsmålet på dagsordenen, fordi denne parlamentskommission ifølge en af lederne af Julia Tymoshenkos blok, Oleksandr Turtjynov, ville være medvirkende til, at "rehabilitere Kutjma". Netop derfor gik oppositionen imod det forslag.
    Den tredje afstemning denne tirsdag gjalt indholdet af regeringens redegørelse og gav kun 215 stemmer for. Oppositionen boykottede også denne afstemning.
    Deputeret Oleksnadr Volkov, der står udenfor fraktionerne, mener, at "230 deputerede er godt, men alt for lidt til at vedtage politiske beslutninger", - siger han til UP.
    "Af den ene eller anden grund vil 10-12 deputerede ikke kunne deltage i afstemningen. Sådan var det i dag: Efter afstemningen møder to af dem. Jeg spørger dem: hør her venner, hvad er meningen? De svarer: har I da allerede stemt? Vi gik bare ud for at ryge", fortalte Volkov. Ifølge ham vil dette problem forfølge parlamentsflertallet konstant.
    I sådanne situationer bør man efter hans mening fortsætte forhandlinger om at inkludere "Vores Ukraine" i flertallet. Ifølge Volkov bør flertallet, for at kunne fungere effektivt, bestå af mindst 250-255 deputerede. Han forklarede det fejlslagne forhandlingsforløb med, at der ikke er ét menneske, som har fået fudmagt til at føre konsultationer. Han hentydede sandsynligvis til sig selv.
    Medlem af NDPs fraktion Oleh Zarubinskyj er sikker på, at flertallet vil kunne få beslutninger igennem om torsdagen: "I dag var en del af de folkedeputerede ganske enkelt ikke parat til afstemningen", - påpegede han. Han mindede også om den amerikanske Kongress, hvor der på de dage, hvor der ikke bliver stemt, af og til kun dukker 50 og ikke 435 kongresmedlemmer.
    Samtidig sagde præsidentens repræsentant i parlamentet, Oleksandr Zadorozhnij, at han var "positivt overrasket" over de 213 stemmer, som man opnåede om tirsdagen. Det er et højt tal, da "ingen var forberedt" på denne afstemning. Han sagde desuden, at han var sikker på, at flertallet i sin nuværende konstellation vil kunne træffe beslutninger. "Hvis man siger, at flertallet skal stemme, så vil der være et flertal".
    Han oplyste, at endnu et medlem af KPUs fraktion havde indgivet en ansøgning om indtræden i flertallet; men ville ikke afsløre, hvem det var.
    Zadorozhnij afviste desuden kategorisk oppositionens beskyldninger om, at deputerede er blevet købt for at gå over til flertallet. "Hvem kan presse akademimedlem Tolotjko eller Serhij Pravdenko? Hvem kan købe en mand som Pravdenko? Han går i samme jakkesæt, som det han havde på, da han blev valgt ind for 5 år siden. Hvis Turtjynov tror, at man kan købe deputerede... Det samme gælder Blokhin (Sovjets mest scorende angriber, som skiftede fra KPU til SDPU (o), red.). Han er jo stjernen - nationens stolthed! At købe Blokhin - det er nonsens", - var Zadorozhnijs følelsesladede kommentar. Han tilføjede, at rygterne om, at deputerede bliver købt over til andre fraktioner, bliver udbredt for at retfærdiggøre dem, som de folkevalgte forlader.
    Oleksandr Turtjynov betegnede imidlertid Pravdenkos og Tolotjkos beslutninger [om at skifte til det nye flertal] som "forædderi". "Jeg vil tro, at vælgerne inden længe vil tvinge dem til at nedlægge deres mandater", sagde han. En af lederne af Julia Tymoshenkos blok siger, at de to deputerede var de eneste, der faldt for fristelsen, selvom "også andre medlemmer af fraktionen fik tilbudt såvel penge som embeder".
    Ifølge Anatolij Matvijenko kan de mennesker, som har "forrådt" fraktionen, forvente passende forholdsregler. Han forudser, at blokkens "vrede vælgere" begynder at afholde demonstrationer foran deres arbejdspladser for at få dem til at give afkald på deres mandat.
    For så vidt angår Vasyl Onopenko, så har han ifølge Turtjynov besluttet at skifte arbejdsplads til Højesteret, og vil derfor inden længe give afkald på sit mandat som folkedeputeret. Derfor vil hans plads blive overtaget af en fra BJuT's liste. "Vasyl Onopenko har allerede bestået kvalifikationskommissionens test, og efter valget som dommer vil han nedlægge sit mandat", - sagde Turtjynov.
    Vasyl Onopenko selv sagde i en kommentar til UP, at formanden for Højesteret, Vitalij Bojko, havde indstillet ham til parlamentet som ny dommer i Højesteret. Ifølge hans skøn, kan afstemningen finde sted allerede næste torsdag.
    Onopenko sagde desuden, at han ikke var blevet tilbudt penge for at forlade BJuT. Adspurgt om sin beslutning om at indgå i flertallet, sagde han, at hans motiv ikke alene var at få de pro-præsidentielle fraktioners støtte under afstemningen. Ifølge Onopenko bør man arbejde produktivt i Verkhovna Rada, og han håber på et konstruktivt samarbejde mellem flertallet og mindretallet i fremtiden.
    Medlem af socialisternes fraktion Jurij Lutsenko kunne fortælle, at deres deputerede ikke var blevet forsøgt købt op. Han og et andet medlem af fraktionen, Vitalij Shybko, havde faktisk henvendt sig til flertallet. "Vi ville gerne få nogle penge ud af det, men de ville ikke. De sagde, at vi alligevel ville stemme, som det passer os, og ville bruge pengene til at lave revolution for", - fortalte han spøgefuldt.
    SPUs leder, Oleksandr Moroz, betegnede flertallet som "dødfødt". "Flertallet er endnu ikke blevet etableret, og kan ikke engang få proceduremæssige beslutninger igennem". "Under det valgsystem og måden at oprette de på, er flertallet kunstigt, ikke-konstitutionelt, som vil falde fra hinanden på samme måde som det blev skabt".
    En af lederne af "Vores Ukraine", Petro Poroshenko, mente, at afstemningen havde vist flertallets manglende arbejdsduelighed. Hvad angår fraktionens næste skridt, påpegede han, at det vil blive besluttet af forretningsudvalget. Poroshenko ville ikke udelukke, at "Vores Ukraine"s ledelse ville beslutte, at "føre hele forhandlingsprocessen om skabelsen af et flertal igennem til enden". "Jeg vil ikke udelukke, at der bliver truffet beslutning om at fortsætte forhandlingerne. Selv i krigstider skal der være en dialog mellem de stridende parter", sagde han.
    Lederen af UNR, Jurij Kostenko, kom også med en skeptisk vurdering af muligheden for en forening af de 230 deputerede. "I dag har vi fået det, som vi havde forudset: det såkaldte "flertal" har ikke kunnet vedtage en beslutning". Kostenko er også overbevist om, at "et flertal der er oprettet på en administrativ måde, ikke vil kunne få vedtaget budgette for 2003". Efter hans opfattelse vil "de ni" ikke alene ikke være i stand til at danne en koalitionsregering, men heller ikke stemme for en omfordeling af udvalgene".
    Kostenko påpegede endvidere, at man bør lave en opsummering på de forhandlinger, som "Vores Ukraine" har ført med de største propræsidentielle fraktioner PPPU-"Arbejdets Ukraine" og "Ukraines Regioner" (Dnipropetrovsk og Donetsk-klanernes politiske aflæggere og dermed potentielle modstandere af Medvedtjuk og SDPU (o), red.) om dannelsen af et flertal.
    Han veg udenom at svare på spørgsmålet om, hvornår det ville ske, men sagde dog, at såfremt der ikke bliver dannet et flertal på basis af "Vores Ukraine", så vil Jusjtjenkos fraktion meddele, at den går i opposition. Kostenko pegede på, at "den manglende afklaring skader alle" lige nu, og at "Vores Ukraine" gerne hurtigst muligt vil finde ud af de videre muligheder for forhandlinger om dannelsen af et flertal.
    Hvad angår oppositionen, så sagde Kostenko, at han ikke ser sig selv i en alliance med kommunisterne, og tilføjede, at Julia Tymoshenkos blok er ideologisk beslægtet med "Vores Ukraine". Den demokratiske opposition bør ifølge ham have "ikke fem ledere, men én".
 

10.10.02. Kutjma nedsætter Koltjuga-kommission

Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har udstedt en forordning "Om sikringen af arbejdsforholdene for de internationale eksperter i spørgsmålet om eksport af radarstationer for elektronisk kontraspionage "Koltjuga".
    Ifølge forordningen nedsættes der en kommission, som skal sikre de nødvendige vilkår for en effektiv og koordineret indsats i Ukraine for de internationale eksperter i spørgsmålet om eksport af radarstationer for elektronisk kontraspionage "Koltjuga" samt en objektiv opklaring af alle omstændighederne i sagen.
    Kommissionens formand bliver lederen af Ukraines præsidents administration, Viktor Medvedtjuk. Til hans stedfortræder er udnævnt næstformand i præsidentens administration, Mykola Bilokon', oplyser Radio Liberty.
 

11.10.02. USA forventer maksimum åbenhed i "Koltjuga"-spørgsmålet

En højtstående embedsmand fra USAs udenrigsministerium, som har ansvaret for politikken i forhold til Ukraine, Hviderusland og Moldova, siger, at De forenede Stater forventer et maksimum af åbenhed fra Ukraine under drøftelsen af spørgsmålet om, hvorvidt Ukraine har solgt radaranlæg til Irak.
    Der vil også blive tale om en ekspertvurdering af de informationer, som De forenede Stater er i besiddelse af, om, hvorvidt overdragelsen af radarsystemet "Koltjuga" til Irak muligvis fandt sted.
    Steven Pifer, der er USAs tidligere ambassadør i Ukraine, understregede, at det fremtidige forhold mellem USA og Ukraine vil afhænge af, hvilke svar man vil finde på de spørgsmål. "Ukraine skal være mere gennemskuelig, når det drejer sig om relationerne med sådanne lande som Irak, især når det gælder handelsøkonomiske forhold", - sagde han i Washington.
    Ifølge Steven Pifer er USA i besiddelse af informationer om, at Irak benytter de handelsmissioner, som besøger andre lande, til at erhverve sig militærteknologi.
    Steven Pifer holdt sit indlæg i Washington under konferencen "Ukraine på vej mod moden statslighed (mature statehood, red.)" og kom med en positiv vurdering af Ukraines deltagelse i anti-terror kampagnen, men tilføjede, at Kyiv sagtens kunne yde et større bidrag til kampen mod terrorismen. BBC - UP.
 

11.10.02. "Koltjuga" kommer ikke op i FNs sikkerhedsråd

FNs sikkerhedsråd vil ikke tage stilling til beskyldningerne mod Ukraine for at have solgt "Koltjuga" til Irak, sålænge amerikanerne ikke har efterforsket sagen til bunds. Ukraines rigsadvokat, Svjatoslav Piskun, vil forsøge at overbevise dem om, at Leonid Kutjma ikke er skyld i "Irakgate", skriver Radio Liberty.
    Amerikanske regeringsembedsmænd siger til Radio Liberty, at det er blevet besluttet ikke at tage stilling til spørgsmålet om beskyldningerne om det illegale salg af de ukrainske "Koltjuga"er til Irak indenfor rammerne af FNs sikkerhedsråd, sålænge man fra amerikanske side ikke har afsluttet efterforskningen af denne sag. Ukraines rigsadvokat, Svjatoslav Piskun, siger i et interview i det amerikanske dagblad, Washington Times, inden sit besøg i USA, at han er sikker på, at præsident Leonid Kutjma ikke er skyld i "Irakgate".
    I en samtale med Radio Libertys korrespondent siger en amerikansk dipmlomat i FN, at Washington har besluttet at afvente resultatet af efterforskningen, som der fra amerikansk side pågår i forhold til beskyldningerne mod det ukrainske styre for at have solgt radaranlægget "Koltjuga" til Irak i strid med FNs sanktioner. Straks efter afslutningen af denne proces vil man tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt De forenede Stater vil forlange, at FNs sikkerhedsråds Komite tager stilling til sagen.
    Den amerikanske diplomat ville ikke komme nærmere ind på, hvor længe De forenede Staters efterforskning ville vare. Men Philip Ryker, en talsmand for USAs udenrigsministerium, sagde i New-York: "Det drejer sig om en sag, som vi gerne vil behandle så hurtigt som muligt indenfor rammerne af revisionen af vores politik i forhold til Ukraine og præsident Kutjma i særdeleshed", - påpegede udenrigsministeriets talsmand.
    Som tidligere omtalt, så rettede Ukraines udenrigsminister allerede den 21. september henvendelse til FNs sikkerhedsråd med anmodning om at få behandlet spørgsmålet om beskyldningerne mod Ukraine for at have været medvirkende til at overdrage Irak våben i strid med FNs sanktioner. Nogle dage senere - den 24. september - erklærede USAs udenrigsministerium, at man indleder en revision af sin politik overfor Ukraine og præsident Kutjma i særdeleshed, eftersom man var nået frem til, at major Melnitjenkos optagelser, hvor præsident Kutjma godkender den hemmelige tilsløring af salget af radarsystemer til Irak, er autentiske.
    Tirsdag sagde talsmanden Philip Ryker imidlertid, at Ukraines ledelse havde forsikret Washington om, at de er parat til fuld åbenhed og overlod endda visse dokumenter i sagen til USA.
    Samtidigt med det sagde Ukraines rigsadvokat, Svjatoslav Piskun i et interview med den amerikanske avis Washington Times lige inden sit besøg i USA - som skulle have været nu, men blev udsat "p.a tekniske omstændigheder" til den 14. oktober - at han ikke har nogle vidner, som ville kunne understøtte beskyldningerne mod præsident Leonid Kutjma for salget af radarer til Irak.
    Piskun havde studeret de båndoptagelser, hvor Kutjma giver sit samtykke til at sælge våben til Irak, og der er vidneforklaring aflagt under ed af personer involveret i sagen - og det har ifølge rigsadvokaten overbevist ham om, at Ukraine ikke har leveret early warning radaren "Koltjuga" til Irak.
    Ganske vist er selve præsidenten endnu ikke blevet afhørt i den sag. Men, understreger Piskun i interviewet med Washington Times "så kender vi i forvejen hans synspunkt".
    "Vi fortolker ikke beviser på grundlag af samtalerne alene, - tilføjede Piskun i sit interview, som blev offentliggjort onsdag, og opfordrede endnu en gang USA til at udlevere Mykola Melnitjenkos båndoptagelser eller i det mindste "samtlige kopier af dem" til den ukrainske efterforskning - citerer det amerikanske dagblad Piskuns ord, som blev oversat af en tolk. Ukraines rigsadvokat vil fremsætte denne begæring endnu en gang under forhandlingerne i USAs justitsministerium og FBI i Washington, hvortil Svjatoslav Piskun ifølge interviewet i Washington Times, som blev optaget tirsdag, skal ankomme i starten af næste uge, skriver Radio Liberty.
    I Ukraine blev man først om onsdagen bekendt med, at Piskuns besøg i USA og den kendte offshore zone - østaten Antigua - var blevet udsat til næste mandag.
 

14.10.02. Udenrigsministeriet og Medvedtjuk i opgør med USA

Ukraines udenrigsministerium har overdraget USAs ambassadør i Ukraine, Carlos Pascual, de konklusioner fra den ukrainske ekspertise vedrørende båndoptagelserne lavet af den tidligere livvagt Mykola Melnitjenko, som er blevet udført af Kyivs retsmedicinske videnskabelige forskningsinstitut under justitsministeriet.
    Undersøgelsen har fastslået, at de omtalte fonogrammer er blevet frembragt ved hjælp af montering af data og de oprindelige optagelser", - hedder det i meddelelsen fra udenrigsministeriets pressetjeneste. Udenrigsministeriet henledte Pascuals opmærksomhed på det uacceptable i fremsættelsen af ubegrundede beskyldninger mod Ukraine, der bruges som påskud til at revidere den udenrigspolitiske kurs og indvirker på verdensopinionens opfattelse af Ukraine.
    I en kommentar til Ukraines note til De forenede Stater, erklærede formanden for Ukraines præsidents administration, Viktor Medvedtjuk, at de amerikanske embedsmænd var blevet ført bag lyset i relation til autenticiteten af de båndoptagelserne, hvor Ukraine anklages for salget af radaranlæg af "Koltjuga"-typen til Irak, og foreslog at nedsætte en særlig indternational kommission, som skal fastslå sandheden. podrobnosti.
 

14.10.02. PACE-delegation besøger Ukraine

Den 12. oktober ankom referenterne fra Europarådets parlamentariske forsamling (PACE) Hanne Severinsen og Renate Wolwendt til Ukraine.
    Den 14. oktober skal de efter planen mødes med parlamentsformand, Volodymyr Lytvyn, repræsentanterne for parlamentets fraktioner og grupper samt formanden for parlamentets ad hoc specialudvalg til efterforskningen af omstændighederne omkring journalist Georgij Gongadzes forsvinden.
    Delegationen skal efter planen også have møder med lederen af præsidentens administration, udenrigsministeren og lederne af de rets-og ordenshåndhævende instanser. podrobnosti.
 

14.10.02. Stort protestmøde mod Kutjma i Kyiv

Den 12. oktober mellem kl. 14 og 17 blev der på Den europæiske Plads i Kyiv afholdt en "folkedomstol" over Ukraines præsident, Leonid Kutjma, som blev organiseret af de oppositionelle politiske partier - KPU, SPU og BJuT, oplyser podrobnosti.
    "Folkets nævningeting" fastslog, at Kutjma som premierminister og præsident systematisk har overtrådt gældende lovgivning og forfatningen.
    "Folkedomstolen" besluttede at underkaste Kutjma hele folkets fordømmelse og rette henvendelse til de ordenshåndhævende myndigheder med henblik på at få Kutjma idømt lovens strengeste straf - fængsel på livstid.
    Ifølge Ukraines indenrigsministerium deltog op mod 10.000 borgere i mødet, mens de politifolk, der var tilstede under mødet, havde talt omkring 15.000 deltagere.
    Ifølge de tilstedeværende journalisters informationer udgjorde antallet af deltagere omkring 30.000, men oppositionens repræsentanter taler om 50-60.000 personer, som tog del i "domstolen".
    Aktionen fandt sted på trods af Kyivs Shevtjenko-distriktets domstols kendelse af den 11. oktober 2002, som forbød masseforanstaltninger i den centrale del af hovedstaden.
    Deltagerne i mødet på Den europæiske Plads i Kyiv gik efterfølgende til rigsadvokaturen for at overdrage Ukraines rigsadvokat "folkedomstolens" beslutning vedrørende Ukraines præsident, Leonid Kutjma.
    På vej til rigsadvokaturens bygning opfordrede BJuTs næstformand, Oleksandr Turtjynov, deltagerne i aktionen til at overholde ro og orden og ikke lade sig provokere.
    Omkring kl. 17.40 gik gruppen af Ukraines folkedeputerede ind i rigsadvokaturens bygning for at overdrage rigsadvokaten mødedeltagernes resolution.
    De deputerede mener, at lederen af den ukrainske stat systematisk har overtrådt landets forfatning og har misbrugt sit embede til at fremme egne mål.
    Gruppen af folkedeputerede overbragte ved 18.00-tiden 1. vicerigsadvokat Serhij Vinokurov "folkedomstolens" beslutning om at rejse tiltale efter straffeloven mod den ukrainske borger Leonid Kutjma.
    Beslutningen blev overbragt af bl.a. folkedeputerede Andrij Shkil og Josif Vinskyj. Oppositionens ledere befandt sig på det tidspunkt ved rigsadvokaturens bygning og deltog i det møde, der foregik her.
    SPUs leder, Oleksandr Moroz, var overbevist om, "at rigsadvokaturen frivilligt vil rejse denne tiltale".
    Lederen af KPU, Petro Symonenko, sagde under sit indlæg, at vedtagelsen af erklæringen med kravet til rigsadvokaturen om at rejse en straffesag mod Kutjma - "virkelig er en historisk beslutning for det ukrainske folk".
    Ifølge ham "er vi i dag blevet endnu stærkere i vores fælles ulykke. Det vil med andre ord sige, at Ukraines folk nu ved, at det har fordømt det regime, som har forhånet det".
    Symonenko sagde endvidere, at begivenhederne den 12. oktober har vist alle magtens grene, at Ukraines folk ikke støtter det nuværende styre. Samtidig understregede han, at begivenhederne den 12. oktober ikke bør blive "det sidste skridt i vore handlinger, men at vi skal bevæge os fremad til den endelige sejr over det nuværende regime".
    Lederen af BJuT, Julia Tymoshenko, sagde under mødet, at deltagerne i "folkedomstolen" ikke forventer, at rigsadvokaturen skal starte en kriminalsag mod Kutjma. "Men, - forsikrede hun, - vi skal nok finde en dommer og en efterforsker, som vil erklære kriminalsagen for indledt".
    Tymoshenko sagde endvidere, at man i øjeblikket er i gang med at forberede den næste oppositionelle aktion, som skal føre til den endelige omstyrtning af Kutjmas regime.
    "Folkeanklageren" Hryhorij Omeltjenko bemærkede, at "folkedomstolens" beslutning er et officielt dokument, på grundlag af hvilket der skal rejses en straffesag.
    Ifølge ham skal den øverste anklagemyndighed senest 10 dage efter modtagelsen af resolutionen træffe en beslutning om, hvorvidt der skal rejses tiltale mod Kutjma. podrobnosti - UNIAN.
 

14.10.02. Våbeninspektører fra USA og Storbrittanien ankommer til Ukraine

Søndag aften ankom en gruppe amerikanske og britiske eksperter til Kyiv for at undersøge om Ukraine har været involveret i leverancerne af radaranlægget for passiv overvågning "Koltjuga" til Irak i strid med FNs sanktioner.
    USAs ambassade i Ukraine oplyste, at "der vil være tale om forskellige eksperter indenfor den tekniske og militære sfære". Eksperterne vil besøge såvel de steder, hvor "Koltjuga"erne er opstillet permanent, herunder dem som er i tjeneste, som fabrikken "Topaz" i Donetsk, hvor man fremstiller dem.
    Beslutningen om at lade militære eksperter komme til Ukraine blev vedtaget den 1. oktober under mødet i Kyiv mellem USAs udenrigsminister (sic!), Elisabeth Jones, og lederen af præsidentens administration, Viktor Medvedtjuk.
    Den 9. oktober underskrev Ukraines præsident et direktiv om sikringen af de internationale
eksperters arbejde, og i den forbindelse blev der nedsat en kommission med Medvedtjuk i spidsen.
    Samtidig sagde Ukraines forsvarsminister, Volodymyr Shkidtjenko, at man var parat til at vise de steder i landet, hvor radarsystemerne "Koltjuga" var opstillet.
    Den 24. september erklærede USA, at det er i besiddelse af beviser på, at Ukraine er involveret i leverancerne af de passive radarovervågningssystemer til Irak på trods af FNs forbud, og meddelte, at det beskar sin økonomiske støtte til Ukraine med 54 millioner dollars.
    "Koltjuga" er et system der sikrer passiv overvågning af land-og søterritoriet, som er blevet fremstillet i Sovjetunionen siden 1988. Frem til Sovjetunionens opløsning havde virksomheden "Topaz" i Donetsk fremstillet op mod et halvt hundrede af den slags installationer. I 1995 blev fremstillingen af "Koltjuga" stillet i bero, men genoptaget fire år senere. Siden da er der blevet produceret flere af disse radaranlæg.
    I 2000 solgte Ukraine tre "Koltjuga"-radarkomplekser til det israelske firma LR Avionix Technology Ltd. efter bestilling fra Den føderative Demokratiske Republik Etiopiens forsvarsministerium. Medarbejderne på fabrikken "Topaz", som i februar gennemførte en teknisk undersøgelse af systemet, oplyser, at radarerne den dag i dag befinder sig i Etiopien. podrobnosti - UNIAN.
 

15.10.02. Kinakh melder fra til rundbordssamtaler i Polen

Ukraines premierminister, Anatolij Kinakh, vil ikke deltage i den internationale konference "Udvidelsen af Den europæiske Union og NATO - Ukraines perspektiver", som bliver afholdt i Warszawa den 15-16. oktober.
    Det oplyste Ukraines regerings pressetjeneste mandag til nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina, idet man henviste til, at den ukrainske regeringschef tirsdag skal på arbejde i Kyiv.
    Polen har erklæret, at man indenfor rammerne af denne konference ville bidrage til at fremme dialogen mellem styret og oppositionen i Ukraine. Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har betegnet den slags initiativer som "indblanding i landets interne anliggender".
    En af konferencens arrangører og repræsentant for den polske fond "Know-how" Agnieszka Kornijenko har sagt, at fonden har en foreløbig information om, at der ankommer 11 repræsentanter for det ukrainske styre, herunder formanden for præsidentens administration, Viktor Medvedtjuk. Desuden har man ifølge hende fået bekræftelser på deltagelse i konferencen fra oppositionens repræsentanter: Viktor Jusjtjenko, Julia Tymoshenko, Oleksandr Turtjynov, Oleksandr Moroz, Anatolij Matvijenko, Jurij Kostenko, Hennadij Udovenko, Borys Tarasiuk og Mykola Zhulinskyj.
    Fra polsk side deltager lederne af det polske parlaments fraktioner. UP.
 

15.10.02. Amerikanske og britiske eksperter vil have tegningerne

Den amerikansk-britiske ekspertkommission, som skal undersøge salget af radarkomplekserne "Koltjuga" til Irak, er i gang med at besøge fabrikken "Topaz" i Donetsk. Det oplyste Donetsk guvernør, Viktor Janukovytj, i går.
    Nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina har fra uofficielle kilder erfaret, at de internationale eksperters besøg på Donetsk-virksomheden "Topaz" vil vare i 4 dage. I løbet af besøget skal de ikke alene undersøge "Topaz"s regnkaber, men også radarkomplekset "Koltjuga"s taktisk-tekniske karakteristika.
    Samtidig sagde en repræsentant for samme virksomhed, at "der ikke er noget af interesse på virksomheden, fordi "Topaz" ikke handler direkte med våben, men arbejder via firmaet "Ukrspetseksport".
    Det statslige holdningaktieselskab (GAKhK) "Topaz" (Donetsk) står for udviklingen og serieproduktion af moderne radarsystemer- og anlæg til spionage og radioelektronisk krigsførelse.
    Den forenede amerikansk-britiske ekspertgruppes arbejde i Ukraine i forhold til eksporten af radarstationen "Koltjuga" bliver afsluttet tidligst den 19. oktober.
    Som nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina erfarede mandag fra velinformerede i Ukraines forsvarsministerium, er det den dato, som den undergruppe af eksperter, der arbejder med "rent militære spørgsmål", regner med at være færdig.
    Nyhedsbureauets kilde oplyste, at eksperterne er delt op i tre undergrupper: den ene arbejder med militære anliggender og bliver "opvartet" af afdelingen for internationalt militært samarbejde under center for verifikation og militært samarbejde ved den ukrainske generalstab; den anden arbejder i den politiske sfære i kontakt med Ukraines præsidents administration, udenrigsministeriet og det nationale sikkerheds-og forsvarsråd. Den tredje undergruppe består af fagfolk, som vil samarbejde med "Ukrspetseksport" og forvarsindustrien.
    Ifølge kilden skal gruppen, som specialiserer sig i militære spørgsmål, i dagene 14.-19. oktober efter planen besøge alle de steder, hvor "Koltjuga" er opstillet, som der i alt er syv af i Ukraine. Til det formål har forsvarsministeriet bevilget en flymaskine. "De ønsker at være sikre på, at de "Koltjugaer", som landets ledelse har oplyst om antallet af, rent faktisk befinder sig på stedet", - understregede nyhedsbureauets kilde.
    Han udtrykte endvidere den antagelse, at de tre grupper af internationale eksperter efter arbejdets afslutning sandsynligvis vil gennemføre en opsummering af indsatsen.
    Der indgår 13 eksperter i den amerikansk-britiske kommission, som repræsenterer USAs udenrigsministerium, USAs forsvarsministerium og Storbritanniens forsvarsministerium. Endvidere er der en ukrainsk kommission bestående af 14 medlemmer.
 

15.10.02. Møde mellem PACEs delegation og Kutjmas stabschef

Lederen af Ukraines præsidents administration, Viktor Medvedtjuk, mødtes i går med PACEs delegation bestående af Hanne Severinsen og Renate Wolwend, oplyser informationsafdelingen under præsidentens administration ifølge UP.
    Under mødet understregede Viktor Medvedtjuk, at dette besøg vil give et konstruktivt bidrag til relationerne mellem Ukraine og PACE, især fordi Ukraine for hvert skridt nærmer sig opfyldelsen af de lovgivningsmæssige forpligtelser overfor Europarådet.
    Administrationschefen fortalte endvidere om den kurs mod politiske reformer, som Ukraines præsident har proklameret, og betegnede det som endnu et skridt i retning af indføringen af Ukraines lovgivning ind i det europæiske retsfelt. På sin side fremhævede Renate Wolwend: "Vi er tilfredse med, at Deres land bevæger sig i retning af opfyldelsen af sine forpligtelser overfor PACE i forhold til vedtagelsen af den nødvendige lovgivningsmæssige basis og ratificeringen af de internationale dokumenter".
    Under mødet rejste PACEs udsendte spørgsmålet om ytringsfrihed i Ukraine, bl.a. spørgsmålet om politisk censur i massemedierne. Præsidentens stabschef understregede, at der ikke findes politisk censur i Ukraine, og at det ukrainske styre er parat til at drage de skyldige til ansvar, hvis massemedierne kan bevise, at der er politisk censur. "Hvilke som helst beskyldninger bør bekræftes. Styret er i dag åbent overfor dialog med massemedierne - vi er parate til at tildele dette problem opmærksomhed og undersøge det i fællesskab", - sagde Viktor Medvedtjuk.
    Et andet samtaletema blev beskyldningerne mod Ukraine for at have eksporteret radaranlægget "Koltjuga" til Irak. Stabschefen påpegede, at Ukraine er åben i forhold til at give alle nødvendige informationer og demonstrationer af "Koltjuga"-systemet til de internationale eksperter, som er kommet til Ukraine. Han henviste i den forbindelse til Ukraines præsidents direktiv om "Sikringen af arbejdsbetingelserne for de internationale eksperter indenfor eksport af radarspionageanlægget "Koltjuga".

Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester