|
|
Dontsov og den nationalistiske ideudvikling i 1922-39
Af Ivan Nester, cand. mag, formand for DUS Når Vestukraine er et skridt foran det øvrige Ukraine indenfor nationalistisk idéudvikling, skyldes det først og fremmest Dmytro Dontsovs arbejde i 1922-39 i den polskkontrollerede vestukrainske hovedby Lviv som chefredaktør for ”Det litterær-videnskabelige tidsskrift” (hernæst forkortet: LNV). En indsats, der blev epokegørende for udviklingen af mellemkrigsårenes ukrainske nationalisme – en ideologi, som triumferede ved uafhængigheden i 1991, og i dag indtager positionen som dominerende ideologisk understrøm i det uafhængige Ukraine. Derfor er det ikke uinteressant at få et indblik i de overvejelser, der lå bag Dontsovs udvikling af moderne ukrainsk nationalisme som ideologi i 20’erne og 30’ernes Vestukraine, hvor de politiske forhold var mere liberale end i Sovjetukraine og tillod en ukrainsk nationalistisk ideudvikling.
Efter bolsjevikkernes magtovertagelse i 1920 blev LNV’s redaktion flyttet fra den sovjetkontrollerede hovedstad Kyiv til Lviv (polsk: Lwow), hvor tidsskriftet i 1922 genopstod med Dontsov som chefredaktør. I denne rolle udfoldede Dontsov sig som publicist og analytiker af den ukrainske nations ideologiske og æstetiske essens. Dontovs artikler i LNV kan inddeles i to hovedcykler – en politologisk og en litteraturkritisk.
Behovet for en ny national ideologi Filosofien i den politologiske cyklus var betinget af 1920’ernes ukrainske idemæssige krise, da den intelligentsia (elite), som altid havde produceret ideerne, men havde mistet troen på egne kræfter efter nederlaget i uafhængighedskrigen i 1917-20, nu desperat forsøgte at klamre sig til udefra kommende koncepter, der prædikede de ”universale” (især socialistiske) statsopbygningsmodeller, der reelt mere eller mindre åbenlyst førte til en opgivelse af en selvstændig fremtidsversion, til en afhængighed af andre ”mere civiliserede” og mere selvstændige nationer og til en ubegrundet devaluering af egne traditioner og nationale rødder. Dontsov advarede de ukrainske politikere mod en sådan amnesi til fordel for en tilsyneladende velment søgen efter en mere effektiv og moderne udviklingsform og forsøgte at begribe de fundamentale og metodologiske problemer i en helstøbt nations funktion: ”En nation kan kun overleve, hvis den henter sine leveregler fra begreber og ideer, som er opstået i generationernes evige kamp for bevarelsen af den fædrene jord og slægt”, - understregede Dontsov. ”En nation er det, som geografisk, historisk og politisk definerer sig selv i modsætning til sine naboer. Og netop derfor har vore naboer forsøgt at udslette vort begreb om geografisk afgrænsning (ved at kalde os for Lillerusland og Lillepolen) og erindringen om vor historie og de af bedstefædrene overleverede beretninger om egne politiske kampe. For når vi er blevet frataget dette, og når man har kappet de bånd, som forbinder os med fortiden, da er forskellene mellem os og naboerne udvisket; når vort territorium er deres territorium, når vor historie er deres historie, da bevæger vi os ned på samme niveau som de amerikanske immigranter – mennesker med en tradition, der blev glemt i Europa, og som kan blive nye ligeberettigede borgere i et nyerhvervet fædreland, men aldrig en nation med egne politiske aspirationer…” Nederlaget i uafhængighedskrigen i Ukraine i 1917-20 bekræftede (også i teorien) den krise, som de to på daværende tidspunkt dominerende ukrainske nationale ideologier – monarkismen og demokratiet med diverse socialistiske modifikationer – befandt sig i. I en analyse af den opståede politiske situation på femårsdagen for Ukraines uafhængighedserklæring konkluderede Dontsov, at hovedårsagen til nederlaget var bevægelsens manglende revolutionære impuls: ”Det demokratiske Kyiv… kunne ikke modstå den første ildkamp, fordi man alt for ofte lod sig styre af ”demokratiske principper” og i alt for ringe grad tænkte på den ”revolutionære handling”. Det ukrainske demokrati gik mere op i trofastheden overfor dogmet, end i at ruske op i masserne og bringe dem i revolutionær ekstase med utopiens fantastiske illusion; det ukrainske demokrati gik mere op i kompromis end i en absolut ide. Sovjetterne gjorde det modsatte og er derfor indtil videre sejrherrer”. Årsagen til, at de brede masser ikke i tilstrækkelig grad støttede op om det ukrainske demokrati, var ifølge Dontsov fraværet af et klart program, af en energi, troen på muligheden for at få realiseret programmet med tilgængelige midler og fraværet af ansvaret for de grundlæggende samfundsændringer. På sin side skyldtes monarkisternes svaghed deres fejlvurdering af massernes rolle. Da monarkiet primært satsede på landmændene som et angiveligt konservativt samfundslag, glemte det at tage bestik af det største modsætningsforhold, som objektivt set var opstået mellem monarkiet og de revolutionære masser, og glemte at bruge bevægelsen produktivt til implementeringen af de nationale ideer. Derfor afviste Dontsov ideer som ”den nationale monarkisme” og ”den socialistiske revolution” til fordel for ideen om ”den nationale revolution”. Idet han forudså det sovjetiske regimes uundgåelige krise pga. manglende evne til organisk evolution og civiliseret udvikling, var hans prognose den, at der ville komme en ny folkelig eksplosion, som dog kun ville opnå succes, hvis den var udtalt nationalistisk med en beslutsom ledelse af ”nye” mennesker – som var bevidste om deres mission og politiske mål. Og her var han kompromisløs: ”Krisen i vor nationalisme ligger ikke i nationens manglende modenhed eller i et mangelfuldt program, men kun i manglen på kadrer. Vor tragedie skyldes, at der i spidsen for den revolutionære masse kom til at stå personer med en fredelig psyke og en udpræget tvivlen på nationens vitalitet, med en manglende risikovillighed og uden evne til de store gestikulationer, udstyret med alle den overbeviste filisters mangler og uden et eneste af de træk, som ægte masseledere er kendetegnet af. Her taler jeg ikke om de nedre lag eller om visse undtagelser, som der også fandtes; nej, jeg taler om vor herskende ”aristokrati”, hvor det virkeligt var svært at finde bare nogle markante individualister, eller bare nogle originale skikkelser, som kunne bare tilnærmelsesvis sammenlignes med indhuggede i marmor figurer som Dzerzhynski og Lenin”.
Kritikken af socialismen og liberalismen Dontsovs uforsonlige modstandere var de politologer, som på den ene eller den anden måde udviskede den nationale faktors betydning i statsdannelsen. LNV offentliggjorde hidtil ukendte breve fra M. Dragomanov (ukrainsk folkesocialist, 1841-1895) til V. Navrotskyi (ukrainsk folkeoplyser, 1847-82) fra 1873 med en analytisk kommentar, hvori Dontsov kritiserede de for socialisterne karakteristiske synspunkter, som skulle komme til at få en fatal betydning for den ukrainske politiske tanke ved at gøre den begrebsmæssigt ”underordnet” den russiske med påstanden om nødvendigheden af en erkendelse af ”den russiske kulturelle indflydelses frelsende effekt” for hele Ukraine, og om, at visse samfundslags klassemæssige interesser var mere tungtvejende end de nationale. Han kritiserede også, at der i brevet blev lagt vægt på bekæmpelsen alene af det russiske politiske styre med tsaren i spidsen, frem for en modstand mod en fremmed nations dominans. Sådanne synspunkter var så meget desto skadeligere for den nationale bevægelse som de blev udtrykt netop af M. Dragomanov. Donstov skriver: ”Det er sikkert, at man kan give Dragomanov æren for en aktiv kamp for det ukrainske demos’ sociale behov, men problemet er, at han satte disse sociale interesser højere end selvsamme demos’ interesser som medlemmer af en særskilt race, hvorved han svækkede dets modstandskraft i den folkenes kamp, som pågik i hele Europa og som allerede dengang fandt sted i Rusland... Hos os bliver Dragomanov fremstillet som det nye Ukraines apostel. Det var han ikke. Det militante Ukraine har ingen af hans ideer, og - som det allervigtigste – ikke skyggen af disse ideers ånd. Dragomanov påberåbte sig socialismens og kosmopolitismens primat, hvor det militante Ukraine påberåbte sig nationens primat (ukr: примат нації). Han ophøjede evolutionen og humanismen, mens det militante Ukraine ophøjede kampen og den nationale egoisme. Han ophøjede det russiske Østen, mens det militante Ukraine ophøjede det latinsk-germanske Vesten”. Dontsov var særligt optaget af, hvilke originale ideer og koncepter den ukrainske politiske tanke udviklede i en samtid præget af globale ændringer i samfundslivet, i en dynamisk søgen efter teorier, der kunne organisere masserne og komme til at beherske krigens og revolutionens kaotiske efterdønninger. I en systematisk analyse af konkrete partiers politik og programmer (især de social-demokratiske) nåede Dontsov frem til, at de var domineret af gamle slogans, ordkløveri og en spekulativ tilgang til løsningen af akutte problemer. Bag ved alt dette så han en slet skjult ligegyldighed, en uegnethed til at være skabere af en ny politisk virkelighed, en omformulering af fremmede ideer og teorier og en tendens til ustraffet at ændre de politiske overbevisninger. Dontsov skrev: Denne ”atrophia cerebri” (hjernesvind) medfører en frygtelig ødelæggelse hos os. Symptomerne på denne sygdom kan iagttages i den politiske diskussion, i pressen, i nationens humor, i selskabslivet og i kulturen. Parallelt hermed iagttager man en vulgær selvglæde, indskrænkning, handlingslammelse, den kreative tankes forfald, en krampagtig fastholdelse af gamle skabeloner, den kritiske tankes frygtsomhed, civilcouragens forfald og modvilje mod at gøre en indsats. Det ser ud til, at vores intelligentsia har mistet den levende ånd, tankens dogmatik, som hverken bøjer sig for nye opdagelser eller klikens bandlysning, som gør idioti til skamme, og har mistet den intellektets unge ekspansivitet, som ikke er bange for at påtvinge masserne sig selv. Kvietismens og stilstandens ånd har fået overtaget. Ikke alene vil intelligentsiaen høre op med at være intelligentsia, men vil også miste den åndelige kontakt med masserne. Det er det værste, som kan ske for os”. Denne tilgang var på ingen måde nihilistisk i holdningen til den ukrainske bevægelse, men blot et ubetinget ønske om at finde mere effektive løsninger på det ukrainske spørgsmål end hidtil. Selvom Dontsov kritiserede den strategi og taktik, som Den ukrainske folkerepubliks (1917-20) ledelse havde lagt for dagen, sammenlignede han denne periode i nationens liv med ”den første kærlighed” i et menneskes liv - fyldt med en oprigtig bevidsthed og en national vækkelse. Snigmordet i 1923 i Paris på Direktoriets tidligere chef, den militære leder af Den ukrainske folkerepublik, Simon Petlyura, så Dontsov som en bekræftelse på den paniske angst, som fjenderne af den ukrainske ide nærede for den, og som endnu et forsøg på at dræbe ideen med alle midler. Den lektie, man kunne drage heraf var, at uanset Petlyuras fremtrædende rolle i kampen for statsligheden og hans uendelige kærlighed til fædrelandet, havde han ikke været i stand til at underlægge sig massernes entusiasme med målets fasthed og klarhed og den kompromisløse bevægelse hen imod det. I en beskrivelse af den fremtidige ukrainske stats mulige omrids påviser Dontsov dens uforenelighed med den liberale doktrin, eftersom det daværende europæiske demokratis krise alene var fremkaldt af dets manglende evne til at løse de problemer, som 1. verdenskrig og dens følger havde skabt. Det, som ifølge Dontsov, stod i vejen for den moderne nationale ideologi, var de moderne ukrainofiles traditionelle konservatisme. Selv efter nederlaget undlod de at ændre deres synspunkter, hvorved de forårsagede ”den ukrainske politiske tankes dødskamp”. Sandt nok så det meget idealistisk ud med tankerne om ”folkets almenvilje” med den samtidige afvisning eller undervurdering af statsmagtens attributter og institutioner, som i praksis kunne have implementeret dette folkestyre ikke alene via overbevisning eller udviklingen af en moralsk bevidsthed, mens også via en tvangsmæssig overholdelse af de statslige normer: ”Vi kan takke den liberale doktrin for vor politiske tankes forfald og vore politiske bestræbelsers nederlag. Når ens eget nationale ”aristokrati” i en tid, hvor der ikke skal diskuteres, men befales, giver afkald på styrkens argument til fordel for argumentets styrke, bliver dets plads overtaget af en fremmed nations aristokrati (kommunisterne i Sovjetukraine), for ”naturen tåler ikke tomrum”, og et samfund kan ikke undvære en myndighed (autoritet). Det fremmede aristokrati indfører det element af kreativ vold i forholdet mellem det initiativrige mindretal, som bliver de nye magthavere, på den ene side, og masserne og ”partierne” på den anden side, som vort eget aristokrati havde givet afkald på. For nationalismens moderne evolution var det set med Dontsovs øjne yderst vigtigt, at overvinde dens ”antiklerikale” tendens, eftersom den historiske udvikling havde vist, at netop kirken i de sværeste tider forblev næsten det eneste tilflugtssted for folkets nationale energi. Han afviste materialismen og rationalismen til fordel for en ide, som har en ”aksiomatisk karakter”, er selvbærende og baserer sig på den tro, tradition og moral, som forener den nationale ideologi med kirkelig dogmatik.
Kritikken af monarkismen
For Dontsov var og blev nationens uafhængighed en hovedfaktor. Derfor var han kritisk overfor den ukrainske statskonservative teoretiker og tilhænger af ”den ukrainske neo-monarkisme”, V. Lypynskyi. Dontsov afviste Lypynskyis bestræbelser på at tilfredsstille folkets sociale behov og interesser ved at lægge vægt på at tilfredsstille de sociale krav i staten. Ifølge Donstov skal man vælge den statsformation, som bedst kan sikre nationens uafhængighed. For ham afhang effektiviteten i en sådan formation af tre punkter: 1) nationens politiske magt; 2) en ledelse bestående af et nyt nationalt aristokrati i forening med masserne; 3) en kompromisløs bekæmpelse af de ideer, som står i modsætning til den nationale ide. Han lagde skylden på nationens tilstand på folkets elite (intelligentsiaen), herunder dens manglende evne til at producere ideer og føre dem fejlfrit ud i livet: ”Når nationen ønsker at have sin egen ledelse, bør den (nationen) forstå, at en ledelse aldrig nogensinde vil give efter for en holdningsløs og formløs masse, men derimod altid overfor en anden ledelse. Nemlig den ledelse, som er i stand til at gennemføre en ”karakterrevolution” for den næste generation, og som vil gøre vore ideer til aksiomer og vore overbevisninger til dogmer og dermed sørge for, at de går ”i blodet” på folk og ikke bare står skrevet i bøger og programmer, og at vi begynder at indånde denne varme, pulserende ”emotionelle atmosfære”, uden hvilken selv de kæreste ideer er døde… Når demokratiet ikke kan frembringe en sådan ledelse, vil det blive afløst af en anden doktrin. Hvis denne doktrin heller ikke viser sig at holde, kan vi ligeså godt strege de næste par hundreder år ud af vores historie…” At fremelske ”nationalismens” fundament i folks bevidsthed og beskytte dem mod angrebene fra såvel kosmopolitisk indstillede socialister i Ukraine som de galiciske moderate, der bevidst ”internationaliserede” deres doktriner ved at erstatte begrebet ”national” med det ved første øjekast tilsyneladende synonyme begreb ”patriotisk”, så Dontsov som sin primære opgave. For patriotismen blev opfyldt af kærlighed til den russiske metropol, når ukrainernes bevidsthed bliver fodret med stereotypen om, at Ukraine kun kan eksistere i en broderlig union med Moskva, således at den ”kulturel-trosbestemte” patriotisme blev erstattet af en ”territorial-politisk” og i realiteten fremelskede en passivitet og inerti hos folket samt skabte en tradition for at være underlagt fremmede indflydelser og levemåder.
Definitionen af ukrainsk nationalisme
På grundlag af en systematisk analyse af de moderne nationale processer i Europa og Amerika, hvor nationsdannelsesprocessen netop var i gang, bl.a. via en udvikling af egne holdninger til abstrakte politiske idealer, giver Dontsov en generel definition af ”ukrainsk nationalisme”: ”Hvad er denne nationalisme for en størrelse? Det er en selvstændig politisk ide, ikke en ”unionistisk” eller en ”føderativ” af slagsen; det er en forening af alle Ukraines indbyggere bag ideen, men ikke ved at gøre Ukrainere til Lillerussere, men lige omvendt; det er en traditionalisme, bare ikke en ”lillerussisk” eller ”russisk”, men derimod ukrainsk; det er kærligheden til den fædrene jord, forstået som en selvstændig politisk entitet uden nogen over os; det er en konservatisme, fordi den bekæmper enhver form for ”internationalisme”, enhver abstrakt doktrin: hvid eller rød; det er en gennemdisciplineret stat, uanset styreform; det er respekt for kirken… det er skabelsen af en ligevægt mellem vores vaklende nationale tanker og massernes instinkt. I dette ideals navn ønsker vor ukrainske nationalisme at forene folket til ét hele, så det kan rive sig løs af ”Østeuropa”… I kan betegne det som udbredelse af had og zoologisk chauvinisme, men kun den giver kraft til de nationer, som tænker på fremtiden…” Ungdommen bliver over årene alt oftere objektet for Dontsovs analyser, som den generation, der skulle tilegne sig nationens idealer og forsøgte at realisere dem. Dette krævede stærke personligheder, som han betegnede som ”personer med en karakterstyrke” og forsøgte at definere de vigtigste kvaliteter, som kendetegner disse menneskers ”styrke” og ”hengivenhed”. Som historiske personligheder, der var ”historiens motorer”, nævnte han Moses, Mohammed, Aleksander, Tamerland, Atilla, Cæsar, Richelieu, Pitt, Bismarck, Cromwell og Napoleon… Ifølge Dontsov var en leders nødvendige kvaliteter følgende: en vedholdenhed i sin stræben efter det samfundsmæssige mål; en tro på sig selv og den valgte strategi; en tro på overbevisningerne og ideen; en søgen efter nye løsninger og veje; en urokkelighed overfor tilbageslag og nederlag; en dyrkelse af den hårdt tilkæmpede succes; en ærekærhed og en parathed til altid at udføre sin pligt på selvopofrende vis. Netop heri så Dontsov nationens moralske hærdning, som det eneste, der kunne gøre den i stand til at udføre store gerninger: ”Den, som oparbejder en karakterstyrke, vil oparbejde det eneste, der er brug for, thi resten vil komme efter! For den, som ikke gør det, vil programmer og fremmede krykker hjælpe ligeså meget som et røgelseskar hjælper en afdød”. ”Det ufejlbarlige nationale instinkt” anså Dontsov for at være samfundslivets mest produktive faktor og som det eneste kriterium for, hvorvidt noget var gavnligt eller skadeligt for det pågældende territoriums folk. Et instinkt, som entydigt afslørede ordenes og hensigternes falskhed: ”Historien kræver ikke principper, men mennesker, ikke diskussion og teorier, men typer og karakterer, som ikke styres af programmer, men af racens instinkt. Især, når det normale bliver fantastisk og det usikre normalt. Den mest livsduelige er den, som er i harmoni med de omgivelser, som nu engang er”. I det han afviste den på det tidspunkt udbredte polemik i ukrainsk presse om den unge generations anarkisme og destruktivitet, påpegede Dontsov nødvendigheden af ændringer i den politiske opdragelses metoder: man kan ikke med kritik ”knække” de fremmede og for ukrainskheden fjendtlige ideer og fratage dem tilhængere. Det er nødvendigt at imødegå disse ”falske ideer” med egne nye idealer, som for ham var nationalismens ideologi, der hvad ”dogmatisme” og ”fanatisme” angik, ikke stod tilbage for samtidens mest indflydelsesrige ideer: ”Efter vor opfattelse er der netop tale om en tro og en idemæssig revolution ”i hovederne og i hjerterne”, - konkluderede Dontsov – uden hvilken selv den mindste samfundsmæssige indsats er ufrugtbar. Det er denne ”centrale vilje”, som vi mangler – det som ungdommen søger… Jeg tror, at fremtiden tilhører den strømning, som ungdommen vil stå bag – dette er nu engang naturens lov…”.
Dontsov om de ukrainske klassikere
Den anden cyklus af Dontsovs artikler i LNV var litteraturkritisk, om end organisk forbundet med den første, politologiske cyklus, eftersom han fandt de bedste eksempler på de nationale karaktertræk blandt Ukraines kreative litterære personligheder, kendetegnet som de var ved tankens mod, iver og vilje – egenskaber ved hjælp af hvilke nationen kunne holde stand i den moderne epokes malstrøm uden at blive opløst og uden at miste idealerne og de høje moralske pejlemærker. Meget tidligt begynder Dontsov at interessere sig for nationens store kvindelige profet, digteren Lesya Ukrayinka, som han betegnede som ”Det ukrainske risorgimentos (genopstandelsens) poet”. Netop i hendes poesi fandt Dontsov en stemningernes polyfoni og de indholdsrige motivers rigdom, som organisk forenede de stærkeste udtryksformer i forskellige folks ånd med psykologien i hendes tid, med hendes syn på sit eget folks ufordærvede patos, som var i stand til at finde en kinetisk kraft og den lykkelige skæbnes evige ild: ”For hende var det eneste, der skabte liv, det som hele tiden overskred grænser, som hele tiden opstod på ny, som den Opstandne, der ”overvandt døden”; som hendes elskede Prometheus, der forgreb sig på sin herre og Skaber. For hende var det kun denne kreativitetens evige bersærkergang, dette evige oprør, som forhindrede solide nationer i at dovne sig til ulykke eller blive degenereret af lykke; kun dette raseri ville kunne omvende den kedelige verden til kaos, og skabe et nyt univers af kaos. Kun den, som forstod dette, ville komme til at synge en hymne for liv og død, kærlighed og had, torne og blomster, lys og mørke, vin og blod, modet og risikoen”.
”Den frygtløse tanke” var for Dontsov det vigtigste filosofisk-æstetiske credo i den nationale litteratur, fordi den ifølge ham er stand til at fremkalde en ægte uro i menneskenes sjæl og en afvisning af verden, ligesom uretfærdighed, slaveri og personlig fornedrelse fremkalder det. I et forsvar for Taras Shevchenko imod hans forskellige fortolkere fremhæver Dontsov den protest og vrede mod ”millioner af svinepasseres” ydmyge ro, som han så i Shevchenkos poesi: ”Det frie og komplette liv og en fantasi, som er spændt til bristepunktet og som ikke underlagde sig livet, men formede det, som Gud former mennesket, og som negerede verden, fordi den ikke kunne finde plads indenfor dens snærende rammer… Det var ikke kampens tyngde og henrettelsen, der afskrækkede ham, men kun ”at rådne op i sølet”. Det var ikke straffen eller taleforbuddet han frygtede, men det, at hans stemme ikke ville blive reflekteret og nå frem til de søvnige landsmænd, og de mosbelagte hjerter ikke ville forstå hans profetiske fantasi”. Netop Taras Shevchenkos hårde liv var det bedste bevis på, at den menneskelige ånd kan blive profeten for et nyt liv, når den giver frivilligt afkald på de af omstændighederne begrænsede jordiske glæder til fordel for et liv næsten i helvede. Med sin tragiske tilstedeværelse i midten af den menneskelige ulykke nåede Shevchenko højdepunktet af modstand ikke alene overfor tyranniet, men ikke mindst også overfor landsmændenes ”stumhed”. Dontsov så Shevchenkos æstetik i en dramatikkens harmoni, den evige flamme, den uovervindelige handling, selvhævdelsen og væksten, som ikke passede ind i datidens forsonlige ukrainskheds ideologiske formaninger. Paradoksalt nok var LNV nødsaget til at forsvare det ukrainske geni (Shevchenko) mod den forsonlige ukrainskhed og dens angreb: ”Ideologerne bag den kapitulerende ukrainskhed forsøger at vælte denne urolige ånd fra den sokkel, som nationen har løftet ham op på, med argumenter som, at han ”ikke havde et færdigudviklet national-politisk verdenssyn, idet han overvejende levede udenfor Ukraine”… Men disse kritikere glemmer, at de kan leve i Ukraine både 40 og 100 år uden nogensinde at forstå, hvordan de skal udvikle deres verdenssyn, og uden at nå ham til sokkeholderne”… Man kan blot ønske, at genskabelsen af Shevchenko-kulten endegyldigt har lukket munden på disse ”den gyldne middelvejs apostle”, hvis åndelige forfædre var skyld i, at Den store Landsforviste (Shevchenko) i sin tid flygtede fra Ukraine”. Parallellerne til 1. verdenskrigs og revolutionens rystelser gav Dontsov mulighed for at få øje på Shevchenkos afdækning af det lovmæssige i en genopblussen af de svundne tiders barbari, som trænger ind i den for barbariet gunstige atmosfære af ubekymret politisk snik-snak, og som man kun kan overvinde ”med blodig ild og flammende sværd indridset i de menneskelige sjæle”.
Ivan Franko så Dontsov qua den fejlslagne nationale genfødsels tragik. Der var ikke noget unaturligt i, at samtiden ikke forstod Franko. Det så man med mange af skaberne af nye samfundsmæssige værdier. Idet han betragtede Franko som ”en af Ukraines største skabende hjerner”, havde Donstov også klart øje for dennes indre modsætninger, den indre kamp, som udmarvede ham og fremskyndede hans død. På den ene side gik Franko meget længere end hans vestukrainske forgængere (Shashkevych og Fedkovych) med deres begrædelse af folkets bitre skæbne uden en klar vision om årsagssammenhængen og dialektikken i fremmede nationers herredømme over ens egen nation. Med den for ham karakteristiske rationalisme påpegede Franko modigt, at ansvaret for landsmændenes armod og desperation lå i samfundsideologien, hvori han så ”en national uret”, idet han med sit virke gav nationen bevidstheden om dens undertrykte position. På den anden side kom Franko i sit forsvar for den almenmenneskelige humanisme og kærlighedsidealet frem til en pacifistisk holdning overfor voldsudøvelse. Donstov understregede, at ”Franko gik fra de lidendes højdepunkt til lidelsens højdepunkt… Hans afvisning af voldsmændene førte til en fornægtelse af vold. Rationalismen er et godt våben i kampen mod falske guder, men gjorde det ikke muligt for ham at skabe nye guder. Som en negerende personlighed var Franko ikke nogen opbygger. Han lukkede øjnene for, at der ikke findes et dilemma som krig eller fred, men kun nederlag eller sejr; at der ikke findes et dilemma som tro eller troløshed, men kun den rette eller den falske tro... Imidlertid kan man kun have respekt for Frankos rensende arbejde; nemlig det titaniske arbejde med at fordrive de fremmede sandheders og værdiers fortryllende mystik, som havde kvalt os. I en kæmpemæssig indsats skubbede han den ukrainske nationale tankes vildfarne skib et syvmileskridt fremad og gav den et klart mål – at bryde ud af den forbandede hule, som denne tanke var blevet jaget ned i, og komme ind i de frie nationers frie verden”.
Dontsov var særlig positiv i sin vurdering af de intellektuelle bidrag fra de personer, som med deres egen overbevisnings styrke forsøgte at sønderrive og revidere ”vort hyggelige og bekvemme verdenssyn” og på den ene eller den anden måde at forudsige nationens fremtidige beslutsomme offensiv. Til sådanne foregangsmænd regnede Donstov bl.a. den vestukrainske digter V. Stefanyk: ”En flamme eksploderede i hans hjerte og nedbrændte til aske de livstrættes filosofi. I stedet for… fødtes der en ny filosofi, uden klage, uden sorg, tung som jorden og barsk, som dens sandhed”. Derfor afviste Dontsov de kritikere, som kaldte Stefanyk for ”den grænseløse oprørs poet”, ”landsbydigteren” osv. Ifølge Dontsov lå Stefanyks virkelige æstetisk-emotionelle værdi i det, at han ”ikke var realist”, og at han med den mest lakoniske vending kunne vække stålsathed, beredskabet til at imødegå ondskaben, den grænseløse tro på den menneskelige viljes urokkelighed og dens modstandskraft i den menneskelige sjæl: ”Han var for hård til at knække… Hans univers var jorden. Denne jord var han hengiven med ordet, sjælen og tanken… Hans kærlighed tilhører jorden. Hans had er født af jorden… Kærligheden er øm, men ikke sentimental, ikke påtaget; det er ikke en kærlighed til ”alle” til ”menneskeheden”, men til sine egne og til sin jord”. Hos alle de store kunstnere forsøgte Donstov at finde nyhedens parabel, deres henvendelse til fremtiden via originalitet i tanken, begreberne, billedsystemet, den aktive holdning til verden og evnen til at bygge sin egen åndelige katedral ovenpå den grå hverdag, hvilket han også opfordrede andre til.
Europa eller Rusland?
Med bitterhed iagttog Dontsov fra Lviv udviklingen i Sovjetukraine, hvor bolsjevismens ideologi gjorde massive forsøg på at forlene den originale nationale kultur med et specifikt imperialistisk indhold og form ved at russificere den og tvinge den til ”at tilbede fremmede guder”. Denne tendens kunne allerede iagttages under tsarismen og førte den ukrainske 1800-tals elite ud i en tragedie, hvis klassiske eksempler ifølge ham var de ”lillerussiske” forfattere Nikolaj Gogol og Panteleimon Kulish. I dag var den åndelige lemlæstelse kommet til generationen af sovjetukrainske forfattere som Sosyura, Khvylyovyi, Polishscuk, Pluzhnyk, Falkivskyi, Golovko. Efter at have gennemgået deres arbejder påpegede Dontsov: ”Det arbejde, som det røde Rusland forlanger af os, ved at spænde os for den russiske statsligheds vogn, kan sammenlignes med at kræve af bien, at den skal fange harer, og kræve af tæven, at den skal samle honning. Det er de skamferedes omsonste arbejde, en sjæl, der savner enhver rod i vor psyke og vor jord”. I denne kontekst var der i Sovjetukraine (under indtryk af 1920’ernes decentralisering, red.) opstået en bølge af diskussioner vedrørende nationens kulturelle ”tilhørsforhold”. Hvem skal man orientere sig mod – ”Øst eller Vest”, Europa eller Rusland?”. Donstov tog aktivt del i denne diskussion og så en væsentlig metodologisk mangel i den. Idet de ”moskofile” eller de ”vestvendte” prøvede at opstille nogle eksempler til efterfølgelse, glemte de at betone den aktive ret til at skabe sin egen kulturs indholdsparametre uden at tilpasse dem til andres: ”Spørgsmålet – mod Vest eller Øst? er kun et tillægsspørgsmål til spørgsmålet: Provins eller nation? Før vi har udfyldt den form, som vi har antaget, med vores eget solide indhold, som kigger ind i fremtiden, og før vi organisk er vokset sammen med den, vil vi være et legetøj i en fremmed ides hænder. Verden kan forholde sig til en nation, som lever efter Lenins ideer, hvor absurde de end måtte være, men vil aldrig respektere en nation, som lever efter oversættelser af Lenin… Verden vil kunne forholde sig til en nation, som har sin egen religion, der står midt imellem Rom og Byzans, men kun når den giver denne hybrid en eksistensberettigelse med en klar og tydelig form…” Donstov orienterede entydigt ukrainskheden mod Vesten, idet han betragtede sin nation som en europæisk nation, der fra gammel tid havde modtaget civilisatoriske inputs i en begrebsmæssig fortolkning af personligheden, de familiemæssige bånd, den private ejendomsret m.m. Samtidig var det netop i Vesten, at alle samfundets fremskridtsparametre havde den nødvendige kvalitative definition, stil, formfuldendthed, der som de eneste kunne modstå det østlige anarki og formløshed. For Donstov var det tydeligt, at det bolsjeviske Ruslands ”revolutionære skabeloner” havde gjort ubodelig skade på alt det ægte modige, stærke, talentfulde, imens de begrænsede tankens frie udvikling, den nationale bevidsthed og med en ideologiseret kritik havde kastreret selv de mest lysende fænomener i ukrainsk kultur. Donstov så krisen i ukrainsk litteratur ikke i fraværet af eksempler til efterfølgelse, men i selve dens indhold, i den abstrakte folkekærlighed, også kaldet ”filantropi”. Ved at prædike kærlighed og barmhjertighed overfor det forurettede menneske og ved at græde en syndflod af tårer over det, glemte forfatterne (overvældet af barmhjertighed) den gennemgående indflydelse fra Prometheus’ ideer om angrebet på Den almægtiges fakkel: ”Atrofien af denne åndelige egenskab, atrofien af bestræbelserne på at udvide sit magtfelt, at gå fra den underkuede til Gud og herre, dømte vor litteratur til ufrugtbarhed. Den uslukkelige tørst efter den fjerne og usikre fremtid – det faustiske menneskes hovedtræk – blev latterliggjort i vores overdemokratiske samfundsliv… Det er ellers fra disse følelser, at den stærkestes poesis kilde udsprang – det gjaldt næsten hele Shakespeare, Homer, Eshill, Byron, Servantes og Goethe”. Den ægte litteratur var for Dontsov de menneskelige følelsers verden udtrykt med ord, og derfor hører den til de almenmenneskelige kulturelle fænomener. Man kan derfor ikke betragte litteraturen ud fra nogle partimæssige og klassemæssige kriterier, men kun ud fra den originale kultur i det fællesskab, som kunstneren voksede op i. Og dette fællesskab er nationen eller en civilisation, der er fælles for en række nationer. På den baggrund anså Dontsov ikke menneskeheden som sådan for at være det højeste fællesskab, men derimod Europas, Asiens og Euroasiens kontinentale fænomener… Det europæiske kontinent havde efter hans opfattelse skabt den særlige helteånd, som overvandt med ridderligheden som våben skolastikkens og personlighedsundertrykkelsens fjendtlige ånd, og banede dermed vej for menneskehedens kurs mod genfødslen, væksten og fremskridtet. I modsætning til den europæiske litteratur var den dominerende skikkelse i den russiske litteratur ifølge Dontsov det viljesløse menneske, der var blevet lemlæstet af samfundet, omstændighederne og sin egen begrebsmæssige ufuldkommenhed. Det er Donstovs tese, at netop hovedpersonerne i Tjekhovs, Gontjarovs, Dostojevskijs og Gorkijs romaner er dem, der søger sandheden og de menneskelige ærlighed på det mest merkantile behovstilfredsstillelsesniveau, blandet op med det viljesløse menneskes tålmodighed og lydighed overfor den sociale ordens despoti. Derfor var hans konklusion også entydig: ”Det russiske forfatterskab med dets kult af det viljesløse og det kaotiske forhindrer det urgamle vikingeelement i at hærdes inde i os – et element omkring hvilket der kunne blive udkrystalliseret en stærk national ånd, som ville være immun overfor forskellige fremmede indflydelser. Hvis vores litteratur gerne vil vederkvæge denne ånd, bør den dukke den ned i den europæiske kulturs flamme og jern, som Europæerens strålende og stærke sjæl er blevet hærdet i, og som godt kan lide at øve vold mod livet efter forgodtbefindende…”. Ifølge Dontsov var propagandaen for kampens og sejrens idealer traditionelt svag i den ukrainske litteratur. Han opfordrede til at bryde med De ”moralske kastraters” indskrænkede verdensopfattelse i et og alt – i litteraturen, politikken, kunsten og dagliglivet. Kriterierne for skønheden og kunsten var klart defineret af Dontsov i en retning, som ikke passiviserer sjælen, men derimod tilskynder til et aktivt liv og udarbejdelsen af en aktiv personlig holdning. Skønheden bør man søge i selve livet, og ikke i flugten fra det, for efter Ivan Frankos synspunkt er naturens evige harmoni for det meste lig med en barsk overlevelseskamp. Idet Dontsov fuldt ud tilsluttede sig sin forgænger som redaktør, opfordrede han til hurtigst muligt at forlade den frivillige ghetto for den ”græsædende” æstetiks primitive følelser. Idet han således argumenterede for de teoretiske principper for en ny ukrainsk etik og æstetik, gjorde Dontsov især noget ud af at betone, at denne etiks og æstetiks moralske værdi lå i en ubetinget afvisning af ”tålmodighedskultens formålsløshed”. Mennesket bør reagere på livets slag som på en personlig fornærmelse ved at imødegå dem med hele sin energi, fornuft, store temperament, med andre ord sin eget ”Jegs” farverige individualitet, som gør mennesket til en borger, en aktiv repræsentant for folket og nationen, der er bevidst om sin egen patriotiske bestemmelse som Prometheus… |