28.07.04. Olierørledning skal transportere russisk olie

27.07.04. Janukovytj: Ukraine ikke klar til NATO-medlemskab

26.07.04. Ukraines militærdoktrin: integration uden medlemskabsperspektiv

25.07.04. USA's Senat kræver et demokratisk, transparent og frit valg (eng.)

25.07.04. Reformerede kommunister støtter Moroz

21.07.04. Ukraine kravler op ad kreditværdighedens rangstige

21.07.04. Jane's: Ukraine udsætter NATO-medlemskab til 2009-14

19.07.04. Steven Pifer forflyttet fra Ukraine som ansvarsområde

17.07.04. Takket være USA er ukrainerne fattigere end deres naboer

14.07.04. Symonenko bliver forhindret i at føre agitation i Donetsk

14.07.04. Umuligt at transportere olie til Europa i mindst tre år

13.07.04. USA's ambassadør advarer mod russisk olie

13.07.04. USA roser Kutjma for ikke at genopstille

12.07.04. SDPU (o)'s kongres støtter Janukovytj som præsidentkandidat

08.07.04. Janukovytj-støtter stævner internetavisen Ukrajinska Pravda

08.07.04. Kravtjuk: SDPU (o) støtter Janukovytj som præsident

06.07.04. Fru Kutjmas venindes organisation støtter Janukovytj

06.07.04. Det liberale parti vil ikke støtte Jusjtjenko

06.07.04. Jusjtjenkos kampagneleder lover at omstøde privatiseringer

05.07.04. De første 7 præsidentkandidater er blevet opstillet

05.07.04. Moroz ligger afstand til Jusjtjenkos bagland

05.07.04. Janukovytj officielt opstillet som kandidat ved præsidentvalget

03.07.04. USA: Et frit valg vil sikre Kutjma et godt eftermæle

01.07.04. Tidligere indenrigsminister risikerer at blive likvideret

01.07.04. Istanbul: Kutjmas endelige rehabilitering

Her er det billede præsident Leonid Kutjma har ønsket sig så brændende i over tre år. Kutjma og Bush trykker hænder under NATO-topmødet i Istanbul. Billedet kan betyde, at Kutjma vil genopstille til præsidentposten.

01.07.04. Kutjmas endelige rehabilitering

Serhij Lesjtjenko, UP, Istanbul

Istanbul var stedet for Kutjma afskedsrehabilitering. Samtidig var det stedet for Vestens sidste begæring til ham om værdigt at forlade præsidentposten i oktober i år efter at have garanteret en ærlig magtoverdragelse. 

Under receptionen mandag aften hos den tyrkiske premierminister Erdogan snakkede Kutjma i en 7-10 minutter med den amerikanske præsident Bush. Efter sigende talte de om økonomi, Irak og præsidentvalget. Den næste morgen havde Kutjma en omtrent ligeså lang samtale med den britiske premierminister Blair. Under mødet i Rådet for det nordatlantiske partnerskab sad disse mænd ved siden af hinanden takket være den "engelske" bordplan. Udadtil gik det hele perfekt for Kutjma i Istanbul. Ganske vist var han næppe tilfreds med det, han hørte.

Efter det ydmygende NATO-topmøde i Prag i november 2002 forsøgte eurooptimisterne at være fortrøstningsfulde: nu må vi må bare bide tænderne sammen, for under det næste møde i Istanbul vil Ukraine overgå til medlemskabsplanen for kommende NATO-medlemmer. Men for hver dag vi kom nærmere den tyrkiske hovedstad, blev denne drøm alt mere urealistisk. Sideløbende begyndte det at stå klart, at man i Istanbul ville give Ukraine det gule kort for landets vedvarende udslettelse af demokratiet. NATO's ledere udskød den politiske beslutning i forhold til Ukraine til efter afholdelsen af præsidentvalget. Ikke desto mindre gik de med til at gennemføre mødet i Ukraine-NATO kommissionen på stats-og regeringsoverhoved niveau. I Kiev blev dette opfattet som en forladelse af Kutjmas synder. I Bruxelles opfattede man det som et forsøg på at redde Ukraine fra at glide ned i den hviderussiske afgrund.

Så kom hovedbegivenheden under NATO-topmødets anden dag: mødet i kommissionen Ukraine-NATO. Kun kameramænd og fotografer havde lov til i de første minutter at være tilstede her uden en særlig tilladelse. Der var ingen journalister. Men de massive topmøder adskiller sig netop fra de almindelige topmøder ved, at der hersker en lettere kaotisk atmosfære. Desuden var de tyrkiske sikkerhedsvagter ikke særlig gode til engelsk...

Derfor kom de fire ukrainske journalister, som var ankommet til topmødet uafhængigt af Kutjma, til at befinde sig dér, hvor de ikke burde være - i den mødesal, hvor kommissionen Ukraine-NATO skulle holde møde.

Kutjmas pressesekretær Olena Hromnytska kom senere og var noget chokeret. Det viste sig, at kun to kameramænd af de dusinvis repræsentanter, som var ankommet med Kutjma, havde fået lov til at tage nogle sekvenser i starten af mødet Ukraine-NATO. Og lige pludselig fik de så øje på fire - ikke operatører, men netop journalister - og vel at mærke uden navneskilte! Således blev vi på nært hold vidner til, hvordan man laver verdenspolitik. Kutjma ankom efter Bush. Fra de bagerste rækker gik han med det samme over til sin plads forenden af det kvadratiske bord, uden at gå hen til nogle eller hilse på nogen. Han satte sig ned med det samme. Senere kom den anden dirigent under mødet i kommissionen Ukraine-NATO; nemlig generalsekretær for Alliancen Jaap de Hoop Scheffer. Da han så Kutjma berørte han dennes skulder let med sin håndflade. Hvilket åbenbart betød en uforpligtende hilsen. Som svar på det løftede Kutjma armen i vejret og begyndte at smile lykkeligt. Her trådte Kutjmas manglende engelskkundskaber tydeligt frem, fordi alle disse bevægelser foregik i tavshed. 

Bagefter drejede Kutjma hovedet til venstre og fik øje på, at selveste George Bush den yngre sad to personer fra ham. Så foretog Kutjma uden at rejse sig sin traditionelle gestus "hilsen med en dyb respekt" - med den ene hånd på brystet. Hoop Scheffer bankede tre gange med hammeren som tegn på, at mødet i kommissionen Ukraine og NATO er i gang.

Lige pludselig skete det, der forårsagede, at mødet i stedet for 75 minutter kom til at vare lidt over en time. Ukendte sabotører havde enten ødelagt eller slukket for det synkrone oversættersystem. De Hoop Scheffer indledte mødet, men blev straks afbrudt af en af præsidenterne. Så startede en diskussion om, hvorvidt man kunne undvære mikrofonerne. I desperation løftede kansler Schröder høretelefonerne i vejret for at signalere, at de ikke virkede! Pausen fortsatte, og fra tid til anden trykkede de Hoop Scheffer knappen på mikrofonen, men der blev slukket for teknikken. Under hele forløbet sad Kutjma tavs med høretelefoner på.

Der gik yderligere fem minutter, indtil nogle snarrådige tyrkere kom med nye høretelefoner. Hoop Scheffer og Kutjma indledte mødet med en række fraser. Den ukrainske præsident talte på sit modersmål. Bush hørte tilsyneladende ikke, hvad han sagde, da Bush ikke havde høretelefoner på og så vidt vides ikke taler ukrainsk. Også Hollands premierminister Balkenende sad uden høretelefoner på. Journalisterne og kameramændene nåede aldrig at finde ud af, hvorvidt der kom høretelefoner på, fordi de straks efter blev stillet udenfor døren.

Efter mødet viste det sig, at Kutjma havde taget ordet endnu engang, og at Bush denne gang helt sikkert havde hørt ham, fordi han også sagde noget. I sit andet og længerevarende indlæg besluttede Kutjma tilsyneladende at efterlade et stærkt indtryk. Som bekendt havde de vestlige ledere valgt undertrykkelsen af demokratiet som et hovedtema under samtalen med den ukrainske præsident i Istanbul. Det viste sig, at de alle sammen havde taget fejl. Kutjma sagde nemlig:

"Ukraine er også kendetegnet ved en stabil politisk situation, civil konsensus og mellemetnisk tolerance... De uafhængige massemediers arbejde kommer til at spille en vigtig rolle under valgkampen. I løbet af uafhængighedens år er der i Ukraine blevet skabt alle retlige forudsætninger for de frie massemediers uafhængige virke".

Desuden tilføjede Kutjma sin egen formulering: "Fra NATO's medlemslandes og institutionernes side er der stor opmærksomhed omkring den indenrigspolitiske udvikling i Ukraine, herunder præsidentvalgets afholdelse. Som I ved, indbyder vi internationale observatører, herunder fra NATO, til at overvære valget. Jeg vil gerne forsikre om, at alle de nødvendige betingelser vil blive skabt for deres arbejde", sagde Kutjma.

"Fra deres side forventer vi kun én ting; nemlig en objektiv vurdering af begivenhederne i Ukraine og, at I viderebringer denne information til verdenssamfundet", tilføjede han. Taget i betragtning af Vesten konstante pres på grund af den demokratiske degradering, besluttede Kutjma at slå angrebene tilbage. Ganske vist kan man spørge, hvad han mente med "de internationale observatører fra NATO" - Alliancens luftvåben og infanteri? 

Hvor Kutjmas indlæg er blevet offentliggjort i sin helhed, er det meget lidt man kender til Bush's indlæg under mødet. Ifølge UP sagde Bush omtrent følgende: det er ikke så vigtigt, hvem der vinder Ukraines præsidentvalg, det vigtigste er, at valget er demokratisk - fordi det vil have en indflydelse på de andre NATO-lederes holdning til denne person.

Den polske præsident Kwasniewski fik efter sigende de andre deltagere i kommissionsmødet til at grine, da han sagde, at Ukraines nye leder bliver en af de premierministre, som Kutjma har udpeget. Med andre ord: kontinuiteten er sikret.  I alt tog 12 stats-og regeringsoverhoveder ordet under mødet i kommissionen "Ukraine-NATO". Vi kender ikke dem alle, men blandt deltagerne i diskussionen var den lettiske præsident Vike-Freiberga, lederne af Norge, Bulgarien, Tyrkiet, Slovakiet samt de allerede omtalte Bush og Kwasniewski.

Den slovakiske premierminister Mikolash Dzurinda fortalte UP, hvad der var blevet talt om under mødet. "Vi opfordrede Ukraine til at fortsætte ad reformernes vej - de økonomiske, politiske og militære reformers vej. Alle ved, at NATO ikke kun er en militærorganisation, men også en union, som var og er baseret på fælles værdier. Vi tror på, at Ukraine vil kunne vise, at det er i stand til at efterleve disse værdier i Ukraine".

Dzurinda ved ikke, hvornår Ukraine kan blive medlem af NATO: "Det afhænger af Ukraines vilje og evne. Vi har vor egen erfaring. Ingen kan gøre de ting, som Ukraine kan gøre. Vi kan hjælpe, vi vil gerne hjælpe, men beslutningen er Ukraines".

Den polske præsident Aleksander Kwasniewski er tilfreds med mødet Ukraine-NATO: "Sammenlignet med Prag lykkedes det meget bedre". "Der var et meget vigtigt spørgsmål - at de demokratiske standarder ville blive efterlevet under præsidentvalget. Præsident Kutjma lovede, at alle disse standarder vilel blive overholdt, og at der ville være observatører fra forskellige lande. Jeg tror, at alt vil være i orden, hvad det spørgsmål angår", sagde han til UP.

Kwasniewski er imidlertid mere optimistisk indstillet i forhold til Ukraines chancer for at komme ind i NATO end Dzurinda. "Efter valget vil man kunne tilslutte sig Handlingsplanen for medlemskab af NATO. I sit indhold er planen allerede klar. Efter det møde i Warszawa, som fandt sted mellem NATO oh Ukraine, vil det ikke være svært at udarbejde denne plan".

Det er især vigtigt at fremhæve, at hverken Frankrigs præsident Chirac eller Tysklands kansler Schröder kom med indlæg under mødet. Det forhindrede ganske vist ikke Chirac i på den efterfølgende pressekonference at sige om mødet: "Vi understregede Ukraines meget store betydning. NATO har et meget stort ønske om, at demokratiet i Ukraine bliver styrket, især inden præsidentvalget. Vi understregede pressefrihedens vigtighed på dette tidspunkt". Tysklands udenrigsminister Joshka Fischer indrømmede ikke, at hans chef havde været tavs. "På mødet i kommissionen Ukraine-NATO var der en meget god diskussion, og hver eneste af deltagerne ved det runde bord havde en forventning om et ærligt og gennemskueligt præsidentvalg i Ukraine. Jeg tror, at det var hovedbudskabet til hr. Kutjma", sagde Fischer i en kommentar til "Ukrajinska Pravda".

Den alt i alt skeptiske holdning fra Frankrigs og Tysklands side er en af de hypotetiske hindringer for Ukraines integration i NATO. "Visse NATO-lande bakker meget kraftigt op om Ukraines integration - Polen, USA, Norge og Holland. Men der er visse lande, som er tavse. Og det er svært at begribe, hvad de mener om Ukraines integration", sagde Kwasniewski på tirsdagens pressekonference. På spørgsmålet om, hvilke stater der er tale om, kom præsidenten med en klar hentydning: "De er Europas drivkraft".

Men man behøver ikke at være bange for disse hindringer, når først de interne ukrainske hindringer er ryddet af vejen.

..."Drivkraften" bag Ukraines problemer i NATO, Viktor Medvedtjuk, gik under Kutjmas og generalsekretær Hoop Scheffers pressekonference flere gange igennem flokken af journalister.

"Viktor Volodymyrovytj, det er alt sammen på grund af Dem", sagde jeg til ham, da NATO-chefen endnu engang fremhævede vigtigheden af et ærligt præsidentvalg.

"Hold op med at sige den slags! Er der måske ikke ytringsfrihed hos os? Se dig omkring: Der er både "Landbotidende", "Unge Ukraine", "Kammeraten" og "Aftentidende" (de førende ukrainske oppositionsaviser, red.). Tænk på hvilket oplag de har!"

"Men der er jo også censuren i fjernsynet, Viktor Volodymyrovytj. De vil gå over i historien som dens grundlægger!", rød det ud af mig.

"Det, som du betegner som censur, er stats politik", sagde Medvedtjuk. Og han gentog sit løfte om et interview med "Ukrajinska Pravda".

Ukrajinska Pravda-journalistens rejse til NATO-topmødet i Istanbul blev arrangeret med støtte fra den amerikanske Kievs-ambassades program for støtten til massemedierne. Nærværende materiale afspejler på ingen måde den amerikanske diplomatiske repræsentations holdning. UP.

01.07.04. Tidligere indenrigsminister risikerer at blive likvideret

Den tidligere indenrigsminister Jurij Kravtjenkos liv er i fare, siger formanden for Verkhovna Radas ad hoc udvalg til efterforskningen af mordene på journalisterne Georgij Gongadze og Ihor Aleksandrov, folkedeputeret Hryhorij Omeltjenko, oplyser Public Radio med henvisning til Ukrainske Nyheder.

Ifølge ham hænger truslen mod Kravtjenkos liv sammen med, at han er et af hovedvidnerne i sagen om Gongadze. "Der kan være en reel trussel mod Kravtjenkos liv... Der er risiko for, at han bliver ryddet fysisk af vejen", sagde Omeltjenko og tilføjede, at Kravtjenkos arrestation eller anholdelse kan mindske risikoen for hans død.

Tidligere har Hryhorij Omeltjenko bedt rigsadvokaturen om at rejse tiltale efter straffeloven mod præsident Leonid Kutjma, formanden for Verkhovna Rada Volodymyr Lytvyn, ex-indenrigsminister Jurij Kravtjenko og ex-sikkerhedschef og parlamentsmedlem Leonid Derkatj for medvirken til bortførelsen af Gongadze. UP.

03.07.04. USA: Et frit valg vil sikre Kutjma et godt eftermæle

Under sit møde i Istanbul med præsident Kutjma opfordrede USA's præsident George Bush til at afholde et ærligt præsidentvalg. Det oplyste USA's assisterende vice-udenrigsminister Steven Pifer under en videokonference med journalister fra Kiev.

"Så vidt jeg ved, så havde præsident Bush et ret kort møde med præsident Kutjma, som led i en række andre møder. Under mødet understregede Bush nødvendigheden af et ærligt præsidentvalg", sagde Pifer.

På spørgsmålet om man havde drøftet muligheden for Kutjmas opstilling til en tredje embedsperiode, sagde Pifer: "Præsident Kutjma har i snart et år gentaget på møder med os, at han ikke agter at stille op til en tredje periode. Det er en rigtig beslutning".

Desuden sagde Pifer, at afholdelsen af et ærligt valg vil give Kutjma muligheden for at "sikre sig et godt eftermæle". Under videokonferencen sagde Pifer også, at afholdelsen af et ærligt valg vil være en chance for at "demonstrere Ukraines bevægelse hen imod NATO".

"Præsident Kutjma fik tilsendt en invitation til at komme til NATO-topmødet i Istanbul for at få at vide fra præsident Bush og andre lederes mund, hvor stor en opmærksomhed NATO-landene tillægger afholdelsen af et ærligt valg i Ukraine. Alle NATO's ledere talte om det. Denne holdning blev formuleret entydigt", fremhævede USA's assisterende vice-udenrigsminister.

Pifer afviste den påstand, at invitationen af Kutjma til Istanbul var en amnesti. Det kan der ikke være tale om. Vi ville gerne understrege vore håb og bekymringer i forbindelse med valget", sagde han. Desuden fremhævede Pifer, at USA vil samarbejde med en hvilken som helst sejrherre. Han sagde, at der i forbindelse med præsidentvalget ville være et ret stort antal udenlandske observatører.

USA's assisterende vice-udenrigsminister betegnede som positive de ord, som udenrigsminister Hrysjtjenko sagde under mødet med udenrigsminister Colin Powell om, at Ukraine er parat til at "invitere ligeså mange observatører fra FN, OSCE og de europæiske strukturer, som disse har lyst til at sende".

"Hvis der kommer til at være 30.000 valgsteder over hele Ukraine, så vil vores observatører ikke kunne dække dem alle. Men vi sætter vores lid til de ukrainske observatører og observatørerne fra de internationale strukturer og fremmede stater", tilføjede Pifer. UP.

05.07.04. Janukovytj officielt opstillet som kandidat ved præsidentvalget

Regionernes Parti har på sin kongres enstemmigt valgt at stille Ukraines premierminister Viktor Janukovytj op som præsidentkandidat. 620 af kongressens delegerede stemte for beslutningen. Kongressen blev afholdt i går i Kulturhuset "Dniprospetsstal" i Zaporizhja. Også repræsentanten for partiet SDPU (o) Leonid Kravtjuk og lederen af "Arbejdets Ukraine" Serhij Tihipko bakkede op om opstillingen af Janukovytj. Præsident Kutjma havde sendt kongressens deltagere et lykønskningstelegram. 

Endvidere vedtog de deputerede en henvendelse til det ukrainske folk og de politiske partier og organisationer, hvori de opfordrede dem til at støtte Janukovytj som præsidentkandidat. I brevet blev det fremhævet, at det i dagens Ukraine er vigtigt at bevare alle de positive ændringer. Derfor opfordrer Regionernes Parti samtlige partier og organisationer til at "bevare en korrekthed og tolerance under hele valgprocessen".

"Valget bør ikke omdannes til en politisk borgerkrig. Derfor bør bevarelsen af den politiske stabilitet og en maksimal konsolidering af samfundet blive ledetråden i valgkampen", hedder det i appellen.

Under sin tale på kongressen fremlagde Janukovytj de vigtigste punkter i sit program vedrørende den økonomiske udvikling, men kom ikke ind på den politiske reform. På sin pressekonference efter kongressen påpegede Janukovytj, at "forvisningen (om en sejr) giver et enormt ønske om at gøre livet i Ukraine bedre, samt en vilje til at føre dette ønske ud i livet". "Hvis jeg ikke havde været overbevist om sejren, havde ikke jeg ikke stillet op", tilføjede han.

Janukovytj bekræftede, at Serhij Tihipko er blevet leder af hans stab og hans betroede person. Samtidig ville han ikke sige, hvor staben vil få sit hovedkvarter. "Det er staben der afgør", sagde Janukovytj, idet han tilføjede, at der er nogle steder, som man er ved at undersøge med henblik på at finde et hovedkvarter. UP.


05.07.04. Moroz ligger afstand til Jusjtjenkos bagland

På Socialistpartiets 11. kongres betegnede Oleksandr Moroz præsidentkandidat Viktor Jusjtjenkos bagland som det svage led i dennes kampagne. Moroz understregede, at selv hvis det lykkes Jusjtjenko at vinde valget, så vil "klanerne" komme til magten. Moroz kom ikke ind på, hvorvidt han vil støtte lederen af "Vores Ukraine", såfremt denne kommer i 2. valgrunde. Forinden havde han sagt, at SPU helt sikkert ikke ville støtte styrets repræsentant eller den, som styret støttede, og omvendt ville støtte styrets konkurrent.

På en pressekonference sagde Moroz, at han var overbevist om, at han ville komme i anden valgrunde. Som sin hovedkonkurrent ved valget betegnede han den administrative ressource og folks ligegyldighed. Desuden gav Moroz en kommentar til fremkomsten af løbesedler, der angiveligt på hans vegne, betegnede lederen af "Vores Ukraine" som forræder. Moroz bekræftede folkedeputeret Bulbas ord om, at denne løbeseddel var fordelagtig for "Vores Ukraine". "Jeg kan bekræfte, at deputeret Bulba har fremsat sådanne udtalelser, men det vil vi se nærmere på".

Moroz gav udtryk for den antagelse, at løbesedlen var blevet fremstillet "for at fremkalde en sympati i samfundet for gode mennesker, som er blevet krænket". UP.

05.07.04. De første 7 præsidentkandidater er blevet opstillet

På første dagen for opstillingen af de kandidater, som skal kæmpe om posten som Ukraines præsident, er i alt syv personer blevet foreslået.

Blandt dem er den nuværende premierminister Viktor Janukovytj og lederen af blokken "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko. Desuden har tre venstreorienterede partier erklæret, at de har stillet hver sin kandidat op. Således har kommunisterne opstillet Petro Symonenko, socialisterne - Oleksandr Moroz, mens de delegerede på Det progressive Socialistiske partis kongres har opstillet Natalia Vitrenko.

De to sidste, som foreløbig er blevet opstillet, er lederen af Den landsdækkende ukrainske politiske sammenslutning "En samlet familie", Oleksandr Rzhavskyj, samt formanden for Det slaviske parti, Oleksandr Bazyljuk.

Opstillingen af kandidaterne har som regel fundet sted på partiernes kongresser. Kun lederen af blokken "Vores Ukraine" har meddelt, at han har opstillet sig selv. Den "tidligste" kongres fandt sted natten mellem lørdag og søndag og blev afholdt af partiet "En samlet familie". Partiets leder var den første, der indgav sine dokumenter til Den centrale Valgkommission. Herefter modtog valgkommissionen dokumenterne fra Oleksandr Bazyljuk og Viktor Jusjtjenko. Podrobnosti, Interfaks-Ukrajina.

06.07.04. Jusjtjenkos kampagneleder lover at omstøde privatiseringer

Staten vil på vegne af den nye præsident og det kommende styre helt bestemt sagsøge visse privatiserede virksomheder. Det meddelte lederen af Viktor Jusjtjenkos kampagnestab, parlamentets næstformand Oleksandr Zintjenko under det "folkemøde", som i søndags opstillede Jusjtjenko.

Ifølge Zintjenko vil disse søgsmål betyde, at de mennesker, som mener, at de har vundet spillet, finde ud af, at de har taget alvorligt fejl. Efter Zintjenkos overbevisning har styret i dag til hensigt at "færdigprivatisere alt det, som endnu står tilbage", blandt andre "Odesas havnefabrik" og "Ukrtelekom". Zintjenko forsikrede om, at "Vores Ukraines" kampagne var af generel karakter, og han forsikrede om, at den ville blive utraditionel og fri for "sort PR". "Lad de andre om det", sagde Zintjenko. Kampagnelederen betonede, at blokkens aktivister vil gøre sit til at "hver eneste ukrainske familie får sandheden at vide". "Vi stiller kun et spørgsmål: Hvad har de hørt om Jusjtjenkos fra ham selv?", påpegede Zintjenko. 
Media-Center-Kandidat. UP.

06.07.04. Det liberale parti vil ikke støtte Jusjtjenko

Lederen af Ukraines liberale Parti, Volodymyr Sjtjerban har foreslået partiet at støtte premierminister Viktor Janukovytj som præsidentkandidat. Det sagde han under sin tale på LPU's 9. kongres.

Sjtjerban foreslog de politiske partier, samfundsorganisationer og fagforeninger, som støtter Janukovytj, om at etablere en bred koalition af demokratiske kræfter, som "vil være i stand til at sikre Janukovytjs sejr i en ærlig kamp". Sjtjerban oplyste om, at LPU ønsker at træde ud af blokken "Vores Ukraine", idet han begrundede det med, at "vi vil gerne se en selvstændig politisk kræft, men det har vi ikke med Jusjtjenko".

Ifølge Sjtjerban går LPU ind for at gennemføre en politisk reform i Ukraine, herunder afholdelsen af forholdstalsvalg, mens "Vores Ukraine" stod for blokeringen af parlamentets arbejde, da disse spørgsmål blev behandlet.

Ikke alle de delegerede på kongressen kunne dog tilslutte sig LPU's udtræden af blokken "Vores Ukraine". Volodymyr Sjtjerban opfordrede samtlige de delegerede til "ikke at kæntre situationen", så alle forblev enige og man undgik en spaltning. "For når præsidentvalget er overstået, får vi brug for enhed", sagde Sjtjerban. Samtidig ville han ikke udelukke muligheden af bilaterale relationer med politikerne fra "Vores Ukraine".

Samtidig erklærede 1. næstformand i Ukraines liberale Parti, Mykola Zhulinskyj, at han ikke vil støtte Viktor Janukovytj som præsidentkandidat, og at han ikke vil forlade blokken "Vores Ukraine". "Hvis kongressen vedtager at støtte Viktor Janukovytj som præsidentkandidat og træde ud af blokken "Vores Ukraine", så nedlægger jeg mit hverv som LPU's 1. næstformand og træder ud af partiet", sagde Mykola Zhulinskyj.

Zhulinskyj sagde, at han ikke er overbevist om, at "Janukovytj vil forfægte de liberale værdier, når han har kunnet tillade det, som skete i Mukatjevo". Zhulinskyj betonede dog, at det var hans personlige holdning, at han ville forblive i blokken "Vores Ukraine", og derfor ikke ville opfordre partifællerne til det, fordi han "ikke ønsker splittelse. Media-Center-Kandidat. UP.

06.07.04. Fru Kutjmas venindes organisation støtter Janukovytj

Den landsdækkende ukrainske sammenslutning "Kvinder for fremtiden" støtter premierminister Viktor Janukovytj som kandidat til posten som Ukraines præsident. UNIAN's korrespondent meddeler, at organisationens kongres, som blev afholdt i går i Kiev, enstemmigt vedtog at støtte Janukovytj. Lederen af "Kvinder for fremtiden", Valentyna Dovzhenko, sagde i sin tale til kongressen, at organisationens hovedbestyrelse havde besluttet at støtte præsidentkandidaten "ikke ud fra dennes hensigtserklæringer, men hans holds reelle resultater".

Ifølge hende har "Kvinder for fremtiden" grundigt undersøgt Janukovytjs indsats, rådført sig med andre kvindeorganisationer og gennemført en meningsmåling. Ifølge hende "vil folk gerne se deres præsident som en viljestærk og kompetent person, som har erfaring med administrativt arbejde, stiller krav til sig selv og omgivelserne og er konsekvent i sine handlinger. Ud fra disse parametre er Janukovytj kommet ind på førstepladsen blandt de forskellige kandidater", betonede Dovzhenko.

Desuden sagde hun, at Janukovytjs udtalelser og hans program er sammenfaldende med "Kvinder for fremtiden"s holdninger og erklærede mål, herunder i forhold til den politiske reform og reformen af det lokale selvstyre.

"Jeg er sikker på, at vi som en politisk kræft, der har næsten 90% af kvinderne, og som folk, der ikke er ligeglade, er ansvarlige og vise, vil træffe den rigtige beslutning og satse på en person, som med hele sit liv og sit virke har vist, at det vigtigste for ham er mennesker og at det vigtigste for ham er den konkrete sag", betonede Dovzhenko, da hun foreslog at støtte Janukovytj som kandidat.

Som bekendt er Valentyna Dovzhenko nær veninde med præsidentens hustru, Ljudmyla Kutjma, og i øvrigt er minister i Janukovytjs regering. UP.

08.07.04. Kravtjuk: SDPU (o) støtter Janukovytj som præsident

SDPU (o) vil støtte Viktor Janukovytj som præsidentkandidat ved det forestående præsidentvalg. Det udtaler lederen af de forenede socialdemokraters fraktion Leonid Kravtjuk i et interview med Public Radio. Ifølge ex-præsidenten vil partiet ikke opstille sin egen kandidat, eftersom tiden endnu ikke er kommet til en egentlig SDPU (o) kandidat.

"De politiske partiers styrkeforhold og hele situationen er af en sådan art, at vi ikke ser nogle reelle muligheder for at stille vores egen kandidat op med henblik på at vinde. Vi er imod at stille nogen op for opstillingens egen skyld", siger Kravtjuk.

Lederen af SDPU (o)s fraktion siger, at han ikke forstår mange af de politiske partier, som for anden og tredje gang stiller deres politiker op som præsidentkandidat, selvom de på forhånd ved, at resultatet bliver negativt. 

SDPU (o)s kongres finder sted på lørdag i Kharkiv. Som bekendt har Den centrale valgkommission allerede registreret Viktor Jusjtjenko, Oleksandr Moroz, Oleksandr Rzhavskyj og Viktor Janukovytj som præsidentkandidater. Torsdag planlægger CVK at behandle ansøgningerne fra Petro Symonenko og Natalia Vitrenko. Af de nuværende præsidentkandidater deltog Rzhavskyj, Symonenko, Vitrenko og Moroz i det forrige præsidentvalg. UP.


08.07.04. Janukovytj-støtter stævner internetavisen Ukrajinska Pravda

Donetsks regionale afdeling af "Ukraines regioners ungdomsforbund" har indgivet et søgsmål til Kievs Handelsdomstol mod internetavisen "Ukrajinska Pravda (UP) for ærekrænkende udsagn, oplyser forbundets hovedkvarter i Donetsk.

Med henvisning til monitoreringskomiteen "Den studerende vælger frit!" offentliggjorde hjemmesiden "Kastanjerevolutionen" den 29. juni 2004 en artikel om, at man i Donetsks nationale universitet var ved at indsamle en gruppe studerende, som skulle deltage i provokationer mod Viktor Jusjtjenkos tilhængere i forbindelse med dennes opstillingsmøde i Kiev. Den 30. juni viderebragte UP denne artikel på sin hjemmeside. 

Donetsks regionale afdeling af "Ukraines regioners ungdomsforbund" har henvendt sig repræsentanterne for hjemmesiden "Kastanjerevolutionen" og "Ukrajinska Pravda" med anmodning om at offentliggøre en dementi af denne "bevidst forfalskede information og komme med en undskyldning overfor Donetsk regionale organisation af "Ukraines regioners ungdomsforbund", fordi Donetsk regionale organisation af "Ukraines regioners ungdomsforbund" overhovedet ikke har foretaget sig noget som helst i retning af de handlinger, som de er blevet beskyldt for.

Mens repræsentanterne for "Kastanjerevolutionen" afviste at føre forhandlinger, valgte "UP"'s medarbejdere at bringe dementien, "som imidlertid ikke har stillet os tilfredse".

"Derfor har Donetsk regionale organisation af "Ukraines regioners ungdomsforbund" 
besluttet at indgive et søgsmål til Kievs Handelsdomstol med krav om beskyttelse af vores organisations ære og værdighed", meddeler Donetsk regionale organisation af "Ukraines regioners ungdomsforbund" . Interfaks-Ukrajina. UP.


12.07.04. SDPU (o)'s kongres støtter Janukovytj som præsidentkandidat

SDPU (o) har opstillet Viktor Janukovytj som kandidat til posten som Ukraines præsident. Taget i betragtning af, at medlem af partiets politbureau Leonid Kravtjuk var den første til at foreslå Viktor Janukovytj, er det ikke så underligt. Men efter at SDPU (o) overraskende havde besluttet at udskyde kongressens afholdelse i en uge, begyndte der i de politiske kredse at gå rygter om, at der kunne være tale om et forsøg på at dumpe Janukovytj "i daglige tale "Don") og stille Kutjma op til en 3. periode.

Men Kharkiv resulterede ikke i en Kutjma-3. I sin tale på kongressen betonede Medvedtjuk, at kongressen bør løse den vigtige opgave, som har en ikke mindre værdi end den politiske reform; nemlig præsidentvalget i 2004.l

"I dag bliver det vigtigste politiske spørgsmål for os formuleret meget enkelt: enten går de ind for demokratiet eller også går de imod den politiske reform. Alt andet er af det onde. Det drejer sig først og fremmest om at afslutte realiseringen af forfatningsændringsforslagene. Vores parti var blandt initiativtagerne til reformen, og for os er det en æressag at gøre alt hvad der står i vores magt til at indføre en parlamentarisk-præsidentiel styreform i Ukraine", sagde Medvedtjuk.

Samtidig betegnede det som en ikke mindre vigtig opgave at forhindre, at "systemfjendtlige højrekræfter", der tæller radikale nationalister og tilhængere af roserevolutioner, kommer til magten.

SDPU (o)s leder betonede, at magten bør forblive på centrumpartiernes hænder, og at Janukovytj er den eneste fra centrum, som kan vinde. I den forbindelse henviste Medvedtjuk til meningsmålingerne for april 2004, som viser, at 16-17% af vælgerne støtter Janukovytj, men Jusjtjenko bliver støttet af 20–23%. Dernæst tilføjede Medvetjuk, at flertallet af befolkningen angiveligt tror på, at Janukovytj vinder valget, og at ukrainernes håb om et bedre liv netop knytter sig til denne forventning.

Medvedtjuk begrundede sin støtte til Janukovytj med, at denne går ind for den politiske reform og støtter de samme grundlæggende synspunkter, som SDPU (o): at Ukraine ikke skal dukke nakken overfor en ydmygende vestlig kritik, men søge efter et ligeværdigt forhold. Dertil kræves, at vores stat har en "karakterfast leder", der kan modstå pression fra enhver kant. For at denne "karakterfaste leder" kommer til magten lovede Medvedtjuk at mobilisere hele sit partis ressourcer, idet han tilføjede, at valgkampen i 2004 for SDPU (o) bliver "et eksamen i politisk modenhed".

"Teoretisk er vi temmelig velforberedte, men i dag står vi ikke overfor en teoretisk, men en praktisk opgave. Vi skal støtte en helt igennem handlingens og ikke ordenes mand", skar Medvedtjuk igennem. 

Samtidig fremhævede han, at hvis magten kommer i hænderne på en politiker, der manipulerer med de menneskelige følelser, så kan det ikke alene kaste landet flere år tilbage, men også føre til en konflikt i samfundet.

Æresgæst Georgji Kyrpa lovede at være en værdig arvtager for SDPU (o) og udvikle partiets principper. Desuden fortalte han, at han havde arbejdet i tre regeringer - Jusjtjenkos, Janukovytjs og... hvad var det nu den tredje hed (Kinakhs). Og kun hos Janukovytj er der en systematik, mens Jusjtjenkos regering var kendetegnet ved en total usikkerhed.

Videre gik diverse socialdemokrater op på på talerstolen: maskinarbejdere og maskinmestre, USSR's helte, landsbyoverhoveder m.v. Alle talte om, hvor gode socialdemokraterne var, hvor meget oppositionen provokerede dem, at man burde støtte Janukovytj, og lovede at give ham alle deres stemmer: maskinarbejdernes, veteranernes og kollektivbøndernes stemmer m.v.

SDPU (o) delegerede fra Mukatjevo - en vis fru Iliotio - sagde at man burde udbrede erfaringen fra Mukatjevo. Ifølge hende er Mukatjevo det mest skandaløse eksempel på, hvordan "Vores Ukraine" gennemfører valgkampe og valghandlinger. Den stakkels kvinde havde aldrig set så mange parlamentsmedlemmer, og hun troede nok, at hun var kommet til parlamentet, eller til den anden transkarpatiske oversvømmelse, som denne gang bestod af deputerede.

"Men Jusjtjenko led et alvorligt nederlag, Man kan ikke voldtage befolkningen i den grad, heller ikke selvom man er messias. De fortæller mig, at Amerika ikke er enig i valgresultatet. Jeg svarer, at jeg heller ikke er enig med valgresultaterne i Amerika. Og hvad så? Det vigtigste ifølge den flammende taler fra Mukatjevo var "at kunne parere stødet". Endnu bedre der det "at kunne sende modstanderen til tælling", som SDPU (o) er i stand til. Og "Vores Ukraine" vil være længe om at komme sig over det slag". "Vores Ukraine" er et klassisk eksempel. De har scoret et selvmål, og forinden blev der scoret på straffespark mod dem". 

Efter en række andre indlæg, gik man over til at stemme om Janukovytj som kandidat. 500 stemmer "for" mod ingen "imod". Janukovytj er dermed SDPU (o)s officielle præsidentkandidat. UP.

13.07.04. USA roser Kutjma for ikke at genopstille

USA's ambassadør John Herbst anser SNG-landenes præsidenters kritik af OSCE's virke som et eksempel på sovjetisk tankegang. 

Under en udsendelse på radio "Liberty" kommenterede Herbst erklæringen fra lederne af ni af SNG-landene som "et forsøg på at få de gamle sovjettider tilbage". 

Som bekendt underskrev præsident Kutjma og andre SNG-ledere under et uformelt møde i Moskva en erklæring, hvori de beskyldte OSCE for at bevæge sig væk fra hovedprincipperne over mod en monitorering af valget uden at tage hensyn til staternes specifikke forhold og ved at bruge dobbelte standarder. I sin kommentar sagde Herbst, at "OSCE spiller en fremtrædende rolle i styrkelsen af demokratiet". "Ligesom dens forgænger under den kolde krig spillede en sådan rolle, spiller OSCE i dag en sådan rolle", betonede han.

I en kommentar til det kommende valg af Ukraines præsident sagde Herbst, at "USA er overbevist om og tror meget på, at det vil blive retfærdigt og ligeberettiget. "Præsident Kutjma har allerede siddet ved magten i 10 år, og i disse år er der sket en betydelig konsolidering af den ukrainske uafhængighed og territoriale integritet, samt en økonomisk udvikling. I dag er det meget vigtigt, at denne arv bliver kronet med organiseringen af et virkeligt åbent og ærligt valg", betonede han.

"Præsident Kutjma har inviteret internationale observatører, og det er meget vigtigt, så at alle ukrainerne koncentrerer sig om at overholde de regler, som regulerer valg, og så at der ikke er nogle forhindringer på deres vej", sagde USA's ambassadør.

I en kommentar til valget i Mukatjevo sagde Herbst: "Det var selvfølgelig en skændsel". "Det ukrainske folk har virkelig grund til at være skuffet over det, som skete. Men der kom også en meget alvorlig reaktion på disse begivenheder. Som De ved førte de til, at den person, som var blevet valgt under meget mystiske omstændigheder, for at sige det mildt, besluttede sig for ikke at blive på denne post".

"Jeg føler, at Mukatjevo har demonstreret, at når det ukrainske samfund begynder at koncentrere sig, når det europæiske fællesskab begynder at koncentrere sig om nogle problemer i valghandlingen, så kan det naturligvis ikke andet end give et resultat", påpegede ambassadøren.

Herbst sagde også, at "præsident Kutjma har vist tegn på at være en virkelig statsmand, da han sagde, at han ikke vil stræbe mod at stille op til en 3. periode".

Under interviewet med "Liberty" sagde Herbst, at det i forhold til vestlige standarder ikke er nødvendigt, at Janukovytj træder tilbage fra posten som premierminister under præsidentvalget. "Jeg tror, at det er en meget udbredt praksis i demokratiske samfund, at de personer, som lige nu indtager et bestemt embede, men stiller op til et endnu større embede, at sådanne mennesker fortsætter med sin embedsudøvelse i forbindelse med rundrejsen i landet eller under mødet med personerne. Heri ser jeg ikke noget mærkeligt eller ekstraordinært set ud fra en traditionel demokratiforståelse", sagde ambassadøren.

På spørgsmålet om USA's holdning til efterforskningen af Gongadze-sagen sagde Herbst, at han er uenig i, at USA's holdning er blevet blødgjort. "Det, som skete med Gongadze, var virkeligt forfærdeligt, Og der er mange spørgsmål omkring det, som skete, som ikke har fundet noget svar, og efterforskningen er heller ikke afsluttet. Men vi vil meget gerne have, at denne efterforskning bliver ført til enden. Men indtil videre ser vi ikke noget særlige fremskridt", tilføjede USA's ambassadør.

13.07.04. USA's ambassadør advarer mod russisk olie

USA's ambassadør John Herbst siger, at ibrugtagningen af olieledningen "Odesa-Brody" i sydgående retning til transport af russisk olie vil få en negativ betydning for forholdet mellem Ukraine og Vesten.

"Hvis der virkelig er blevet truffet en beslutning om at ændre olieledningens retning, kan det ikke andet end få en betydning for ukrainernes velstand og tilrettelæggelsen af relationerne mellem Ukraine og de vestlige lande", - siger Herbst i et interview med radio "Liberty". Ifølge ham vil reversudnyttelsen "ikke alene få en betydning for Ukraines energipolitiske uafhængighed, men også for dens forretningsmæssige relationer med de vestlige partnere".

Som bekendt fjernede regeringen i sidste uge ordene om, at "Odesa-Brody" kun skal bruges i vestgående retning, fra sin resolution, mens selskabet "Ukrtransnafta" fik tilladelse til at indgå en aftale med det russiske selskab TNK om en transport af olien fra Brody til Odesa, altså i sydgående retning.

Samtidig udtaler Herbst: "indtil videre har jeg ikke helt forstået det". "Jeg tror, at flertallet af ukrainerne heller ikke helt har forstået, hvad der lige nu sker med olierørledningen "Odesa-Brody". Herbst siger, at det ikke giver nogen mening for Ukraine at bruge ledningen i sydgående retning. "Der er ingen tegn på, at olien vil flyde gennem Ukraine, hvis "Odesa-Brody" bliver brugt i modsatte retning. Hvis retningen bliver ændret, så vil den olie, som i dag løber gennem olieledningen ved Dnepr eller ad jernbanevejen, flyde fra Brody til Odesa".

"Og selvfølgelig indeholder de rapporter, som vi læser, og de informationer om beslutningen om at ændre retningen, ikke nogen som helst detaljer i denne aftale, som der er tale om. Men premierminister Janukovytj er interesseret i landets opblomstring, og han forstår den strategiske betydning af, at den kaspiske olie flyder vestpå", betonede Herbst.

"Det ville være meget trist, hvis der blev truffet en beslutning, som strider mod de nationale interesser", tilføjede ambassadøren.

Samtidig udtrykte Den europæiske Kommission sin bekymring for den indflydelse, som beslutningen om en reversudnyttelse kunne få for en mere permanent udnyttelse af "Odesa-Brody". Desuden fremhævedes den øgede risiko for miljøet i Sortehavsregionen og Bosporusstrædet, samt energisikkerheden for de ressourcer, som leveres fra Ukraine til Centraleuropa, påpeger Interfaks-Ukrajina

Samtidig med det siger det russisk-britiske selskab TNK-BP, at man planlægger årligt at transportere 1,3 - 1,4 mill. tons olie gennem "Odesa-Brody" i sydgående retning. Selskabets leder Leonid Gorodetskyj oplyser, at en række russiske selskaber, som tidligere foreslået, ville stå for transporten af 9 mill. tons olie om året, og at denne mængde olie ville blive delt imellem dem proportionelt. TNK-BP's andel vil være på ca. 15%. UP.

Udover TNK-BP har LUKOIL,YUKOS, "Sibneft" og "Slavneft" ifølge Gorodetskij udtrykt interesse i at transportere deres olie ad "Odesa-Brody" i sydgående retning.

14.07.04. Umuligt at transportere olie i europæisk retning i mindst tre år

Beslutningen om at anvende olieledningen "Odesa-Brody" i en sydgående retning er et midlertidigt skridt, oplyser den ukrainske regerings pressetjeneste.

Ifølge pressetjenesten "er man stadigvæk i gang med at skabe de kommercielle og organisatoriske forudsætninger for at transportere den lette kaspiske olie til Europa via "Odesa-Brody" ledningen. Således har selskabet "Ukrtransnafta" undersøgt forslag fra "NK KazMunajGas", "SOMPetrol", det ukrainsk-kazakiske selskab "Trans-Jug", selskabet "Lotos", PKN "Orlen" og selskabet "Chevron/Texaco" om at levere olie med lille svovlindhold.

Desuden, hævder regeringen, er nødvendigheden af en beslutning om en sydgående anvendelse af olieledningen betinget af, at det i de nærmeste tre år vil være umuligt at anvende olieledningen "Odesa-Brody" i retning af Brody. Regeringen anfører følgende årsager:

- indtil videre foreligger der ikke nogen olierørledning, som vil kunne føre olien ud på de nordeuropæiske markeder (Polen, Tyskland), og tidsfristerne for planlægningen og byggeriet af disse udgør mindst tre år (omkostningerne ved byggeriet skønnes at beløbe sig til 500 mill. euro, og for overhovedet at tiltrække de fornødne investeringer er det nødvendigt, at de potentielle brugere af olierørledningens ydelser forpligter sig, hvilket de endnu ikke har gjort);

- det er heller ikke teknisk muligt at transportere lette sorter af olien af det eksisterende europæiske olieledningsnet (minimumsinvesteringen er på 45 mill. euro);

- Den kaspiske region har en utilstrækkelig ressourcebase. Det vil sige, at den olieudvinding, som er planlagt for de næste tre år, allerede er blevet fordelt på de vigtigste aftagerretninger, og "Odesa-Brody" er ikke iblandt disse;

- det er nødvendigt at tilbagebetale de 884 mill. UAH, som statslige virksomheder har investeret til byggeriet af olierørledningen Odesa-Brody og havneterminalen "Pivdennyj", der reelt har stået stille i over to år.

Som det påpeges i pressemeddelelsen "er TNK-BP's forslag om at anvende olierørledningen "Odesa-Brody" til at transportere russisk olie betydeligt bedre ud fra en økonomisk betragtning end andre selskabers forslag, som opererer med transport af kaspisk olie i retning af Tjekkiet og Polen".

Accepten af ovennævnte forslag gør det muligt for Ukraine at få et udbytte på 91,8 mill. US$. "Som bekendt opererer forslaget fra selskabet TNK-BP en anvendelse af olierørledningen til transport af den russiske olie "Yurals" i et omfang af 9 mill. tons årligt. Desuden giver selskabet en kreditstøtte ved købet af de 425.000 tons teknologisk olie, der skal bruges til at udfylde olierørledningen Odesa-Brody", minder regeringens pressetjeneste om.

På trods af det bekræfter Ukraine sin interesse i udviklingen af Den euro-asiatiske olietransportkorridor, nærmere: færdigopførelsen af olierørledningen Brody-Plock", fremhæves det i regeringens pressemeddelelse.

Efter ukrainsk opfattelse er "det forhold, at man reelt allerede har afsluttet forberedelsen til underskrivelsen af en stiftelsesaftale mellem selskabet "Ukrtransnafta" og PERN "Przyjazn" om etableringen af et ukrainsk-polsk joint-venture "Sarmatia" en bekræftelse på konsekvensen fra ukrainsk side i forhold realiseringen af projektet Den euroasiatiske olietransportkorridor".

Den 5. juli 2004 tog regeringen, som tidligere oplyst, bestemmelsen om at anvende "Odesa-Brody" i den europæiske retning ud af sin præliminære resolution. UP.

14.07.04. Symonenko bliver forhindret i at føre agitation i Donetsk

Lederen af Det kommunistiske parti og præsidentkandidat Petro Symonenko siger, at myndighederne i Donetsk forhindrer ham i at mødes med vælgerne. Udtalelsen kom i Mariupol i Donetsk-regionen, hvor Symonenko er på besøg, oplyser "Public Radio" med henvisning til Ukrajinski Novyny. "Jeg kan se grupper, som arbejder helt bevidst", påpegede Symonenko. Ifølge ham lukkede man i landsbyen Telmanovo en klub, hvor han havde planlagt at holde møder med folk. Formanden for kommunisterne konstaterede også, at politiet og Telmanovos statsadministration ikke havde tildelt ham en øget bevogtning under vælgermøderne.

Ifølge Symonenko besluttede byen Jenakievos statsadministration at gennemføre møder for virksomhedsmedarbejdere med henblik på at forbyde dem at deltage i møderne med kommunisternes leder. Oprindelig skulle mødet have været afholdt i kulturpaladset. Symonenko påpeger, at hvis Jenakievos administration nægter ham at mødes med vælgerne i det lokale, som var planlagt, så vil han tale med folk på åben gade. "Det går udmærket, når vi holder møderne på åben gade", forsikrede KPU's leder.

Symonenko ankom til Donetsk-regionen for at mødes med vælgerne i dagene 13-15. juli. Om tirsdagen besøgte denne præsidentkandidat Mariupol. Onsdag-torsdag skal han besøge Donetsk, Horlivka, Jenakijevo, Kramatorsk, Konstantinovka, samt landsbyerne Telmanovo og Starobesheve.

17.07.04. Takket være USA er ukrainerne fattigere end deres naboer

I det seneste års tid er Ukraine rykket op fra en 75. til en 70. plads på FN's udviklingsprograms (UNDP) årlige liste over, hvilke lande det er bedst at bo i. Ukraines placering er dog dårligere end de to nabolandes - Ruslands og Belarus', oplyser Radio Liberty

UNDP's fungerende permanente repræsentant i Ukraine, Manoge Basnet, præsenterede i går de ukrainske journalister for resultatet af undersøgelsen, idet han understregede, at et af de vigtigste temaer i årets beretning har været at undersøge, hvordan det i hele verden forholder sig med respekt for en racemæssig og etnisk forskelligartethed samt det religiøse tilhørsforhold hos personer, der bor ved siden af hinanden. Som et eksempel nævnte Manoge Basnet FN's succesfulde udviklingsprogram på Krim: "De etniske konflikter, som tidligere har været potentielt sprængfarlige i Krim, er i dag formentlig fortid", sagde han.

"Disse problemer er allerede overvundet. Selvfølgelig bør man også fremover arbejde i denne retning og undersøge, hvordan man bedst kan integrere det krim-tatarske folk uden at russere og ukrainere får det dårligere. Man bør naturligvis blive enige om, hvilket sprog man vil bruge i skolerne - krim-tatarsk, ukrainsk eller russisk", sagde Basnet. "Disse problemer findes også på Krim i dag. Men vi tror, at løsningen af disse problemer ikke bør finde sted militært, som det skete i Kosovo og selv i Tjetjenien", tilføjede han.

Hvert eneste år udarbejder FN et indeks over den menneskelige udvikling i de forskellige lande. De vigtigste parametre er middellevetiden, uddannelsesniveauet samt BNP pr. indbygger i forhold til en købekraft målt i US$.

Ukraine er fra en 45. plads i 1994 (det år, hvor USA iværksatte den første store hjælpepakke i forhold til Ukraine, red.) over en 102. plads i 1998 kravlet tilbage på en 70. plads i år blandt i alt 177 lande. Allerbedst er det at leve i Norge, Sverige, Canada og Belgien. USA er på 8. pladsen, Polen på 37. pladsen, Rusland nr. 57 og Belarus nr. 62 - 8 placeringer over Ukraine. UP.

19.07.04. Steven Pifer forflyttet fra Ukraine som ansvarsområde

De seneste dage har budt på personalerokader i USA's udenrigsministerium, som gør det til en vittighed at tale om, at USA arbejder for en sejr til Jusjtjenko. Myterne bliver nedbrudt af omrokeringerne i udenrigstjenesten i Washington. Hele det hold, som har beskæftiget sig med Ukraine, er i realiteten blevet udskiftet, skriver UP.

Således har Steven Pifer - den mest højtstående embedsmænd, der har beskæftiget sig med Ukraine, taget sin afsked. Som USA's tidligere ambassadør i Ukraine overlevede han præsidentvalget i 1999 og havde et meget indgående kendskab til de lokale realiteter. De senere år arbejdede han som assistent for vice-udenrigsministeren for europæiske og euroasiatiske anliggender og besøgte Kiev flere gange. Faktisk var det netop ham som stod for udarbejdelsen af Ukraine-politikken i forhold til Colin Powells stedfortræder Elisabeth Jones.

Pifers stilling blev den 6. juli overtaget af John Tafft, som indtil for nylig har arbejdet som USA's ambassadør i Litauen, oplyser nyhedsbureauet ArtUkraine. I sin nye stilling bliver Tafft kurator for udenrigsministeriets europæiske bureaus forskellige afdelinger, som har ansvaret for relationerne til Ukraine, Rusland, Moldova og Belarus. Desuden skal han koordinere kontorerne for de politiske og regionale relationer indenfor ikke-spredning af atomvåben, hjælp indenfor eksportkontrol m.v.

Ukraines nye kurator har aldrig tidligere beskæftiget sig med landet. Måske hvis man lige ser bort fra årene fra 1989 til 1992, hvor han arbejdede som vice-direktør i USA's udenrigsministeriums USSR-kontor. Til gengæld har Tafft arbejdet som USA's stedfortrædende ambassadør i Moskva i årene 1996 til 1999. Han har været karrierediplomat siden 1972 med speciale i europæiske forhold. Tafft har også været rådgiver i internationale spørgsmål (næstkommanderende) ved det nationale militære college i Washington.

"De baltere, som bor i Washington, taler meget positivt om Taffts arbejde i Litauen. Han fik med succes løst en række svære problemer og hjalp Litauen med at træffe de rigtige beslutninger i vanskelige situationer", påpeger "Action Ukraine Report".

Årsagerne til Pifers afgang kan være forskellige. Visse eksperter, som UP har adspurgt, fandt det underligt, at den forholdsvis unge Pifer ikke bare forlader embedet, men går på pension og ikke længere vil arbejde i udenrigsministeriet. "Mirror Weekly" kommer med en række teorier om, hvorfor Pifer forlod stillingen. Ifølge et af rygterne kunne han ikke enes med ledelsen, mens et andet rygte taler om, at han blev forbigået i forbindelse med en ambassadørstilling, som han længe havde ønsket sig. Samtidig anser UP's amerikanske kilder det for usandsynligt for amerikansk bureaukrati, at en karrierediplomat, og da slet ikke den flegmatiske Pifer, "smækker med døren".

Udover Pifer vil også den tidligere direktør for Ukraine, Moldova og Belarus i det europæiske og euroasiatiske kontor, Mark Taplin, forlade sin post ved sommerens udgang. Forinden havde Taplin arbejdet i ambassaden i Kiev og havde en glimrende forståelse af forholdene i Ukraine. Han vil blive erstattet af Karen Stewart, som har arbejdet som USA's viceambassadør i Belarus. Taplin gør klar til at fortsætte karrieren i Rumænien - en stat, som for nylig blev medlem af NATO.

Udskiftningerne af Pifer og Taplin er imidlertid ikke de eneste rokader i det amerikanske udenrigsministeriums "ukrainske sektor". Ifølge "Action Ukraine Report" udløb i sidste uge embedsperioden for July Nutter, som var vice-direktør med ansvar for Ukraine i Ukraine, Moldova og Belarus-kontoret. Hun erstattes af Markus Micheli, som indtil for nylig har arbejdet i Moskva-ambassaden, selvom hans tidligere mission også indbefattede en tur i Ukraine.

Peter Higgins - Ukraine-sektorens økonomisk ansvarlige og dr. Paul Carter, som er Ukraine-sektorens politisk ansvarlige, vil fortsætte med at arbejde i deres stillinger i Ukraine, Moldova og Belarus kontoret. 

Desuden har en anden af udenrigsministeriets top-eksperter indenfor Ukraine; nemlig den forrige ambassadør i Kiev, Carlos Pasqual, fået en ny stilling. Han har forladt stillingen som koordinator for USA's hjælp i bureauet for Europa og Euroasien og overgået til en topstilling i udenrigsministeriet, som har noget at gøre med de såkaldte postconflict states, oplyser "Action Ukraine Report". Til Pasquals afløser er udnævnt hans hidtidige stedfortræder, Tom Adams.

En sådan revolution lige inden det afgørende præsidentvalg i Ukraine virker i det mindste overraskende. Men UP's kilder opfordrer til ikke at drage nogle forhastede konklusioner på baggrund af omrokeringerne, eftersom der er tale om, at diplomaternes normerede ansættelsesperiode er udløbet. Det bureaukratiske apparat er ligeglad med, at en stat med 50 millioner indbyggere på den anden side af oceanet får sin skæbne beseglet.

Radio Liberty henviser ligeledes til USA's udenrigsministerium, som hævder, at omrokeringerne ikke vidner om mindskelsen af vigtigheden af Ukraine for USA. Ifølge en repræsentant for udenrigsministeriets pressetjeneste vil den amerikanske ambassade i Kiev spille en afgørende rolle i reaktionerne på begivenhederne i Ukraine inden og under præsidentvalget i Ukraine.

Men selvom man tager det i betragtning, er det åbenlyst, at der vil opstå problemer omkring kommunikationen mellem de amerikanske diplomater i den ukrainske hovedstad og Washington. Det er mennesker, som har specialiseret sig indenfor Rusland og Belarus, der nu skal til at arbejde med Ukraine. Lige nu er mange af dem på ferie, og det vil tage dem flere måneder at sætte sig ind i sagerne i Ukraine. Og det vil være godt, hvis de når det inden præsidentvalget og ikke efter det. UP.


21.07.04. Jane's: Ukraine udsætter NATO-medlemskab til 2009-14

Det britiske tidsskrift "Jane's Intelligence Digest" oplyser, at NATO, Den europæiske Union og OSCE er bekymret over muligheden af, at resultatet af præsidentvalget i Ukraine vil føre til en international krise. Det oplyser "Voice of America"s ukrainske tjeneste.

Selvom den nuværende præsident Kutjma har lovet at afholde et ærligt og gennemskueligt valg, mindskes antallet af dem, som fortsat tror på disse forsikringer, skriver tidsskriftet. "De statskontrollerede massemedier lovsynger Kutjmas yngling, premierminister Viktor Janukovytj, oppositionen har næsten ingen adgang til de statslige eller private Tv-kanaler og lider derudover under de miskrediteringskampagner, som er rettet mod den", hedder det i artiklen. 

Den europæiske Union, NATO og USA har advaret Kutjma om, hvilke følger det kan få for Ukraine, at valget ikke bliver frit og ærligt. Sådanne trusler, påpeges det i artiklen, vil imidlertid kun blive effektive, hvis Kutjma er åben i sit ønske om at slutte Ukraine til Eurounionen og NATO, da Ukraine fortsat oplever de værste tider, hvad demokratisk udvikling angår.

Desuden bliver det understreget i artiklen, at de internationale organisationers advarsler kan blive ignoreret som følge af to andre årsager. 

Den første årsag er, at Kutjma har fået et tillidsvotum af Bush's regering for at sende det største ikke-NATO kontingent til Irak. Den anden årsag er det tomme i truslerne fra Den europæiske Union, eftersom denne ikke har stillet Ukraine medlemskab i udsigt. Derfor kan Bruxelles på ingen måde tvinge Ukraine til at spille efter reglerne, påpeges det i artiklen. Kutjma og hans allierede frygter kun to mulige scenarier, hvis valget ikke bliver anerkendt som frit og retfærdigt.

Det første "skrækscenarium" er, at USA annullerer visa til alle højtstående embedsmænd, som de allerede har gjort det i forhold til Belarus og Transdniestr-republikken, og indleder undersøgelser af de ukrainske oligarkers bankkonti i udlandet, som fx på De britiske Virgin Islands - som er Ukraines 5. største udenlandske investor.

Det andet "skrækscenarium", som vækker Kutjmas bekymring består i, at OSCE og Europarådet underkender resultatet af præsidentvalget. En sådan underkendelse kan også føre til annulleringer af visa og Ukraines internationale isolation.

Hvis Vesten derfor virkelig ønsker, at Kutjma skal overholde sine ord om, at han vil afholde et retfærdigt og frit valg, bør begge disse trusler bliver fremsat entydigt og klart. For Kutjma vil næppe tillade afholdelsen af et frit valg, med mindre der bliver lagt et hårdt pres på ham.

Jane's International Digest skriver endvidere, at Kutjma og hans allierede ikke anser et medlemskab af NATO for at være en tvingende nødvendighed, som kræver afholdelsen af virkelige demokratiske reformer og frie valg. Administrationen planlægger at udsætte forsøgene på at træde ind i NATO til 2009-2013.

Dette er nødvendigt for at sikre nok tid til, at Janukovytj i overgangsfasen efter Kutjma tilbagetræden kan styrke Ukraines førende oligarkers dominans, påpeger det britiske tidsskrift. UP.
 

21.07.04. Ukraine kravler op ad kreditværdighedens rangstige

Kreditværdighedsinstitutionen Standard & Poors har forhøjet Ukraines langsigtede kreditværdighed fra "B" til B+". Den kortsigtede kreditværdighed forbliver uændret, mens rating prognosen er forblevet stabil, oplyser radio Liberty onsdag.

Standard & Poor’s begrunder opjusteringen af den langsigtede ukrainske suveræne kreditværdighed med landets ydre likviditetsindikator, det niveau den vedtagne statsgæld er på, en stærk økonomisk vækst samt et godt potentiale for den videre udvikling.

Landet har en aftale med IMF, Nationalbanken har akkumuleret 9 mia. dollars i valutareserver, og nødvendigheden af ydre finansiering er derfor mindsket. Alle disse faktorer, samt den relativt flerstrengede økonomi, har ført til, at landets kreditværdighed er blevet bedre, siger analytiker fra Standard & Poor’s Luc Marshan til radio Liberty.

Reelt betyder vurderingen, at regeringen i år ikke bør få problemer med at udbetale sin udenlandske gæld. 

På længere sigt - og det er kendetegnende for den investeringsrating sammenlignet med den kategori, som Ukraine befinder sig i for øjeblikket  - skal landet endnu tilbagelægge et stykke vej for at indhente Kazakhstan, påpeger analytikeren.

"For at komme fra kategori "B" til øverste trin, og Ukraine befinder sig endnu på et meget lavt niveau, har landet brug for strukturelle økonomiske og politiske ændringer. For at få en langsigtet vækst har man brug for politiske institutioner, som kan understøtte den. Ellers vil denne vækst kunne vare en to-tre år, hvorefter der vil komme en ny krise", siger Marshan.

Han tilføjer, at Ukraine "ikke engang er nået op på Kazakhstans niveau, som har kreditværdigheden ""ВВВ-", og Ukraine har endnu ikke den gennemsigtighed i økonomien, som Kazakhstan allerede kan fremvise, og hvad der er endnu vigtigere - så er der i dette land en konsensus om nødvendigheden af reformer og om disses retning".

Marshan betoner, at Ukraine fortsætter med at være alt for afhængig af det russiske marked og af fraværet af en bevidsthed blandt eliterne om den nationale interesse: "Til Rusland sælger I levnedsmidler, metal, mange forbrugsvarer, og desuden videresælger I visse russiske energiressourcer".

"Rusland oplever i øjeblikket en fremgang, og det er en del af forklaringen på jeres økonomiske succes, men Rusland selv er alt for afhængig af oliepriserne, og der har vi det ømme punkt ikke alene i den russiske, men også i den ukrainske økonomi", forklarer han.

"Men uanset det, så har ukrainsk økonomi en større spredning end den russiske. Men der er fortsat nogle strukturelle problemer og de vigtigste af dem hænger sammen med regeringens manglende politiske evne til at føre en konsekvent reformpolitik", mener Marshan.

Hvad den ukrainske statistiks pålidelighed angår, som visse russiske analytikere var begyndt at sætte spørgsmålstegn ved, mener analytikeren fra Standard & Poor's, at den hverken er dårligere eller bedre end statistikken i de lande, som befinder sig i kategorien "В". UP.

25.07.04. Reformerede kommunister støtter Moroz

Ukraines kommunistiske parti (det fornyede) vil støtte Det socialistiske Partis leder, Oleksandr Moroz ved det ukrainske præsidentvalg den 31. oktober. Beslutningen herom blev truffet af 235 delegerede på KPU (o)'s 6. kongres, som blev afholdt i går i Kiev.

Partileder Mykhajlo Savenko understregede i sin tale til kongressen, at "netop Moroz vil kunne vinde den 2. valgrunde, hvis de vestreorienterede stemmer på ham". Kongressen vedtog også en henvendelse til Ukraines kommunister og det ukrainske folk. KPU (det fornyede) opfordrer landets kommunister til at forene sig omkring ideen om at vinde valget og støtte Moroz som kandidat.

"Hvis vi i 1. valgrunde arbejder for Petro Symonenko (KPU's leder) og han kommer i 2. valgrunde, så vil han i 2. valgrunde gentage sit resultat fra 1999 med 37%, muligvis mindre. Og det betyder, at vi ved at stemme på Symonenko bare får Viktor Janukovytj - Kutjma den 3", - påpeges det i henvendelsen.  

"I dag kan vi se en fælles kandidat til præsidentposten, der har en folkelig opbakning -  Oleksandr Moroz, som i 2. valgrunde kan besejre såvel Janukovytj som Jusjtjenko", argumenterer de fornyede kommunister. I kongressens appel til det ukrainske folk bliver det blandt andet understreget, at grundlaget for en effektiv udvikling af Ukraine bør blive "folkets kontrol med alle produktionssfærerne, landets sociale liv, og kontrollen med styret".

"Ved siden af markedsøkonomien bør der udvikle sig en planøkonomi, som vil gøre det muligt at undgå energi- og fødevarekriser samt andre kriser", hedder det i dokumentet, hvor det blandt andet understreges, at middelklassen bør være pejlemærket for borgernes sociale liv.

Desuden går KPU (o) ind for etableringen af et sikkert sygesikringssystem, der er tilgængelig for alle, idet der også understreges, at lønnen, såvel som pensionen, ikke bør være under eksistensminimum.

Partiet påpeger endvidere, at Ukraine bør stå udenfor forskellige blokke, og at afsendelsen af soldater til Irak strider mod folkets vilje. Som det påpeges i henvendelsen afspejler netop Moroz' program i flertallet af dets punkter holdningerne i KPU (o)s manifest og tager sigte på at løse de ovennævnte problemer, og derfor har kongressen besluttet at støtte ham som kandidat ved præsidentvalget.

KPU (det fornyede) blev indregistreret i foråret 2000. Interfaks-Ukrajina. UP.

25.07.04. USA's Senat kræver et demokratisk, transparent og frit valg

URGING THE GOVERNMENT OF UKRAINE TO ENSURE A DEMOCRATIC, TRANSPARENT, AND FAIR ELECTION PROCESS FOR THE PRESIDENTIAL ELECTION ON OCTOBER 31, 2004 -- (Senate - July 22, 2004)

   Mr. FRIST. A concurrent resolution (S. Con. Res. 106) urging the Government of Ukraine to ensure a democratic, transparent, and fair election process for the presidential election on October 31, 2004.

   There being no objection, the Senate proceeded to consider the concurrent resolution.

   Mr. CAMPBELL. Mr. President, I rise to urge passage of S. Con. Res. 106, a bipartisan resolution calling upon the Government of Ukraine to ensure a democratic, transparent and fair election process for the presidential elections scheduled to be held in late October. This resolution, by encouraging fair, open and transparent elections, is a concrete expression of the commitment of the U.S. Congress to the Ukrainian people.

   The resolution underscores that an election process and the establishment of a genuinely democratic political system consistent with Ukraine's freely undertaken OSCE commitments is a prerequisite for Ukraine's full integration into the Western community of nations as an equal member, including into NATO. The October elections will be vital in determining Ukraine's course for years to come. They present the Ukrainian authorities with a real opportunity to demonstrate their commitment to OSCE principles and values.

   As cochairman of the Helsinki Commission, I would point out that Ukrainian President Leonid Kuchma recently cosigned a Declaration with Russia and leaders of several other independent former Soviet states criticizing the OSCE for focusing too much attention on human rights and democratization. While disappointing, this diatribe is not surprising given the fact that under President Kuchma's leadership, Ukraine's record in such as media freedoms, elections, the rule of law and corruption has moved in the wrong direction. It is up to the OSCE states, including Ukraine, to implement their freely undertaken OSCE commitments and to take corrective measures if necessary--something I hope the Ukrainian authorities will be mindful of in the run-up to the elections.

   Ukraine's pre-election environment has already been decidedly problematic and of great concern to the United States and the international community. The pending resolution, S. Con. Res. 106, focuses squarely on key problem areas, including increasing control and manipulation of the media and attempts by national authorities to limit access to international broadcasting, including Radio Liberty. Among other concerns are the serious obstacles to free assembly and a free and fair political campaign as well as substantial irregularities in several recent elections, most notably, the mayoral election held in April in the western Ukrainian city of Mukacheve. This election was marred by intimidation, violence, fraud and manipulation of the vote count, electoral disruptions and irregularities.

   According to the most recent report of the nonpartisan Ukrainian nongovernmental Committee of Voters of Ukraine:

   There was no improvement in the political environment in June compared to April and May. Instead, CVU observed an increase in the number of cases of government pressure on the opposition designed to impede their activities. Potential candidates did not enjoy equal access to the media....... The level of criminal interference in the pre-election process remains very high, thus threatening free elections.

[Page: S8795]  GPO's PDF

   S. Con Res. 106 outlines those measures the Ukrainian authorities need to take--consistent with their own laws and international agreements--for a free, fair, open and transparent election process. The Ukrainian authorities at all levels, including the executive, legislative and judicial branches, need to ensure an election process that enables all of the candidates to compete on a level playing field. This includes the various ministries and agencies involved directly or indirectly in the elections process, as well as Ukraine's courts.

   Ukraine's October presidential elections should be a watershed for the future direction of that country of great potential. Ukrainian authorities need to radically improve the election environment if there is to be hope for these elections to meet OSCE standards. By doing so, they will go a long way in restoring the trust of the citizens of Ukraine and strengthening Ukraine's independence and democracy.

   Mr. FRIST. Mr. President, I ask unanimous consent that the resolution be agreed to, the preamble be agreed to, the motion to reconsider be laid upon the table, and that any statements relating to the resolution be printed in the RECORD.

   The PRESIDING OFFICER. Without objection, it is so ordered.

   The concurrent resolution (S. Con. Res. 106) was agreed to.

   The preamble was agreed to.

   The concurrent resolution, with its preamble, reads as follows:

   S. Con. Res. 106

   Whereas the establishment of a democratic, transparent, and fair election process for the 2004 presidential election in Ukraine and of a genuinely democratic political system are prerequisites for that country's full integration into the Western community of nations as an equal member, including into organizations such as the North Atlantic Treaty Organization (NATO);

   Whereas the Government of Ukraine has accepted numerous specific commitments governing the conduct of elections as a participating State of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), including provisions of the Copenhagen Document;

   Whereas the election on October 31, 2004, of Ukraine's next president will provide an unambiguous test of the extent of the Ukrainian authorities' commitment to implement these standards and build a democratic society based on free elections and the rule of law;

   Whereas this election takes place against the backdrop of previous elections that did not fully meet international standards and of disturbing trends in the current pre-election environment;

   Whereas it is the duty of government and public authorities at all levels to act in a manner consistent with all laws and regulations governing election procedures and to ensure free and fair elections throughout the entire country, including preventing activities aimed at undermining the free exercise of political rights;

   Whereas a genuinely free and fair election requires a period of political campaigning conducted in an environment in which neither administrative action nor violence, intimidation, or detention hinder the parties, political associations, and the candidates from presenting their views and qualifications to the citizenry, including organizing supporters, conducting public meetings and events throughout the country, and enjoying unimpeded access to television, radio, print, and Internet media on a non-discriminatory basis;

   Whereas a genuinely free and fair election requires that citizens be guaranteed the right and effective opportunity to exercise their civil and political rights, including the right to vote and the right to seek and acquire information upon which to make an informed vote, free from intimidation, undue influence, attempts at vote buying, threats of political retribution, or other forms of coercion by national or local authorities or others;

   Whereas a genuinely free and fair election requires government and public authorities to ensure that candidates and political parties enjoy equal treatment before the law and that government resources are not employed to the advantage of individual candidates or political parties;

   Whereas a genuinely free and fair election requires the full transparency of laws and regulations governing elections, multiparty representation on election commissions, and unobstructed access by candidates, political parties, and domestic and international observers to all election procedures, including voting and vote-counting in all areas of the country;

   Whereas increasing control and manipulation of the media by national and local officials and others acting at their behest raise grave concerns regarding the commitment of the Ukrainian authorities to free and fair elections;

   Whereas efforts by the national authorities to limit access to international broadcasting, including Radio Liberty and the Voice of America, represent an unacceptable infringement on the right of the Ukrainian people to independent information;

   Whereas efforts by national and local officials and others acting at their behest to impose obstacles to free assembly, free speech, and a free and fair political campaign have taken place in Donetsk, Sumy, and elsewhere in Ukraine without condemnation or remedial action by the Ukrainian Government;

   Whereas numerous substantial irregularities have taken place in recent Ukrainian parliamentary by-elections in the Donetsk region and in mayoral elections in Mukacheve, Romny, and Krasniy Luch; and

   Whereas the intimidation and violence during the April 18, 2004, mayoral election in Mukacheve, Ukraine, represent a deliberate attack on the democratic process: Now, therefore, be it

    Resolved by the Senate (the House of Representatives concurring), That Congress--

    (1) acknowledges and welcomes the strong relationship formed between the United States and Ukraine since the restoration of Ukraine's independence in 1991;

    (2) recognizes that a precondition for the full integration of Ukraine into the Western community of nations, including as an equal member in institutions such as the North Atlantic Treaty Organization (NATO), is its establishment of a genuinely democratic political system;

    (3) expresses its strong and continuing support for the efforts of the Ukrainian people to establish a full democracy, the rule of law, and respect for human rights in Ukraine;

    (4) urges the Government of Ukraine to guarantee freedom of association and assembly, including the right of candidates, members of political parties, and others to freely assemble, to organize and conduct public events, and to exercise these and other rights free from intimidation or harassment by local or national officials or others acting at their behest;

    (5) urges the Government of Ukraine to meet its Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) commitments on democratic elections and to address issues previously identified by the Office of Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) of the OSCE in its final reports on the 2002 parliamentary elections and the 1999 presidential elections, such as illegal interference by public authorities in the campaign and a high degree of bias in the media;

    (6) urges the Ukrainian authorities to ensure--

    (A) the full transparency of election procedures before, during, and after the 2004 presidential elections;

    (B) free access for Ukrainian and international election observers;

    (C) multiparty representation on all election commissions;

    (D) unimpeded access by all parties and candidates to print, radio, television, and Internet media on a non-discriminatory basis;

    (E) freedom of candidates, members of opposition parties, and independent media organizations from intimidation or harassment by government officials at all levels via selective tax audits and other regulatory procedures, and in the case of media, license revocations and libel suits, among other measures;

    (F) a transparent process for complaint and appeals through electoral commissions and within the court system that provides timely and effective remedies; and

    (G) vigorous prosecution of any individual or organization responsible for violations of election laws or regulations, including the application of appropriate administrative or criminal penalties;

    (7) further calls upon the Government of Ukraine to guarantee election monitors from the ODIHR, other participating States of the OSCE, Ukrainian political parties, candidates' representatives, nongovernmental organizations, and other private institutions and organizations, both foreign and domestic, unobstructed access to all aspects of the election process, including unimpeded access to public campaign events, candidates, news media, voting, and post-election tabulation of results and processing of election challenges and complaints; and

    (8) pledges its enduring support and assistance to the Ukrainian people's establishment of a fully free and open democratic system, their creation of a prosperous free market economy, their establishment of a secure independence and freedom from coercion, and their country's assumption of its rightful place as a full and equal member of the Western community of democracies.

26.07.04. Ukraines militærdoktrin: integration uden medlemskabsperspektiv

Omtalen af forberedelsen af landet til et fuldgyldigt medlemskab i NATO og Den europæiske Union er blevet udelukket fra Ukraines militære doktrin. Dette fremgår af Ukraines præsidents Leonid Kutjmas dekret af den 15. juli, som stadfæster Det nationale sikkerheds-og forsvarsråds beslutning af den 6. juli 2004. Det nationale sikkerheds- og forsvarsråds beslutning bærer titlen "Om en fortsat udvikling af forholdet til NATO på baggrund af resultatet af topmødet i kommissionen Ukraine-NATO den 29. juni 2004, som fandt sted i Istanbul.

Ifølge de ændringer, som er indføjet i doktrinen, er betingelsen for Ukraines militære sikkerhed "en styrkelse af tilliden mellem staterne, en konsekvent mindskelse af truslen om anvendelse af militærmagt, samt gennemførelsen af den euroatlantiske integrations politik".

Desuden påpeges det, at "Ukraine har som formål at styrke den nationale sikkerheds ydre garantier, modsætte sig en opdukken af nye trusler mod stabiliteten i Central- og Østeuropa".

"I den nuværende militær-politiske situation kræver Ukraines nationale sikkerhedsinteresser en væsentlig udbygning af relationerne til NATO og EU som garanterne for sikkerheden og stabiliteten i Europa. "Aktiviseringen af Ukraines euroatlantiske integration, herunder i form af en dyb reform af statens forsvarssfære i henhold til de europæiske standarder, hører til de vigtigste prioriteringer såvel i udenrigs- som indenrigspolitikken", hedder det i doktrinen.

Tidligere rummede doktrinen blandt andet følgende tese: "Idet NATO og EU er garanterne for sikkerheden og stabiliteten i Europa, gør Ukraine sig parat til et fuldbyrdet medlemskab af disse organisationer".

I medfør af dekretet af den 15. juli er regeringen blevet pålagt indenfor en måned at komme med en vurdering af den tilstand, som udmøntningen af Målplanen Ukraine-NATO for 2004 befinder sig i, og træffe forholdsregler med henblik på styrkelsen af den personlige ansvar hos lederne af Ukraines udøvende magts centrale organer for, at Ukraine opnår de mål, som denne Plan har fastsat.

Regeringen skal sammen med Ukraines nationale center for den euroatlantiske integration få gang i det PR-mæssige arbejde omhandlende de mål og opgaver, som Ukraines euroatlantiske integrations politik står overfor; organisere Ukraines centrale udøvende magts organers forberedelse af forslag til prioriterede tiltag med henblik på disses inddragelse i udkastet til en Målplan Ukraine-NATO for 2005, udarbejde dette udkast, sikre at det bliver afstemt med NATO og inden fire måneder  at forelægge det for Det statslige råd for Ukraines europæiske og euroatlantiske integration.

Desuden er det nødvendigt at afstemme med NATO, under hvilke former og på hvilke betingelser Ukraine skal deltage i operationen "Aktive foranstaltninger" i Middelhavet, samt fremlægge de relevante forslag herom; få afklaret med NATO betingelserne for realiseringen af projektet omkring genbrug af ammunition, lette håndvåben og skydevåben med inddragelse af midler fra "Partnerskab for fred" - programmets trust fund; færdiggøre forhandlingerne med NATO om, under hvilke former og på hvilke betingelser Ukraine skal deltage i Prag-forpligtelserne, samt at sikre, at de i denne sfære indgåede aftaler bliver overholdt. Der bør i finansloven for 2005 afsættes midler til udmøntningen af de forskellige tiltag i Målplanen Ukraine-NATO 2005. Interfaks-Ukrajina. UP.

27.07.04. Janukovytj: Ukraine ikke klar til NATO-medlemskab

Ukraines premierminister Viktor Janukovytj mener, at Ukraine indtil videre ikke er parat til at træde ind i NATO. "Efter min mening giver Ukraines reelle økonomiske udvikling, udviklingen af det civile samfund, samt af Den nordatlantiske alliances kriterium hverken Ukraine eller NATO mulighed for at tale om en reel tidsfrist for en indtræden", siger Janukovytj.

Dette blev diskuteret under topmødet i Istanbul i slutningen af juni, fremhæver premierministeren, idet han samtidig understreger, at det ikke betyder, at Ukraine afviser at samarbejde med NATO. Ifølge Janukovytj er Ukraine blandt andet parat til at samarbejde med Alliancen indenfor genanvendelse af ammunition, skydevåben samt gennemførelsen af anti-terroristiske operationer. 

Udtalelsen kom under Janukovytjs indlæg ved Den anden kongres for officererne i Ukraines væbnede styrker i Kiev. Som oplyst blev omtalen af forberedelsen af landet til et fuldgyldigt medlemskab af NATO og EU fjernet fra Ukraines militære doktrin efter et præsidentielt dekret af den 15. juli. 

Samtidig sagde Ukraines forsvarsminister Oleh Shamshur, at ændringerne i den ukrainske militærdoktrin hænger sammen med Eurounionens og NATO's manglende beredvillighed til at fastlægge tidsfrister for Ukraines indtræden i disse organisationer.

"Så denne udelukkelse (af omtalen af fremtidigt medlemskab, red.) hænger sammen med, at hverken NATO eller Eurounioen på nuværende tidspunkt er parat til at komme med et klart signal vedrørende tidsfristerne (for Ukraines indtræden i disse organisationer)", sagde Shamshur på en briefing i udenrigsministeriet i tirsdags.

Ifølge Shamshur blev korrektiverne og præciseringerne i Militærdoktrinen indført i henhold til de realiteter i Ukraines nuværende relationer med NATO og EU, som er fastsat i erklæringerne fra deltagerne i topmødet i Istanbul og i topmødet Ukraine-EU i Haag.

Blandt andet mindede Shamshur om, at NATO's generalsekretær Jaap de Hoop Scheffer har bekræftet, at det i den nuværende fase ikke kan blive tale om en konkret dato for Ukraines indtræden i alliancen. Den ukrainske vice-udenrigsminister fremhævede, at den euroatlantiske integration er et mål for Ukraine.

"Vi kan ikke se nogen grundlag for at hævde, at der har fundet en revision sted af Ukraines europæiske og euroatlantiske kurs. Eftersom det endelige mål for den europæiske og den euroatlantiske integrations politik ikke er blevet revideret, ikke er ved at blive revideret og sikkert heller ikke vil blive det. Nøgleordet "den euroatlantiske integration" er tilstede (i militærdoktrinen)", sagde Shamshur.

Samtidig understregede han, at man her først og fremmest bør være opmærksom på det samarbejdsniveau der er mellem Ukraine og Eurounionen og NATO, og at dette niveau hele tiden stiger. Interfaks-Ukrajina. UP.

28.07.04. Olierørledning skal transportere russisk olie

Selskabet "Ukrtransnafta" og det russiske selskab TNK-BP har underskrevet en kontrakt på transitten af 9 mill. tons olie i sydgående retning i de næste tre år. Lederen af "Ukrtransnaftas" internationale afdeling, Leonid Nester, oplyste i går, at man også havde underskrevet fire følgeaftaler, som gør det muligt for selskabet få et lån i størrelsesordenen op til 180 mill. $ til indkøb af 245.000 tons teknologisk olie og sikre de finansielle risikogarantier.

Ifølge ham opererer kontrakten med 100% forudbetaling for transit af olie og strafsanktioner i tilfælde af en afvisning af at transportere de mængder, som er indeholdt i kontrakten.

I henhold til de underskrevne dokumenter bliver det muligt for "Ukrtransnafta" at ændre retningen for transporten af olien gennem Odesa-Brody, forudsat at den anden part er blevet underrettet herom senest tre måneder inden, samt at tilbagebetale lånet (til indkøb af teknologisk olie) inden betalingsfristens udløb uden nogen som helst yderligere udgifter.

Som Nester imidlertid påpegede, har "Ukrtransnafta" brug for at få et økonomisk mere attraktivt forslag for at kunne træffe en sådan beslutning - et forslag, som bygger på reelle mængder, hvilket praktisk talt er umuligt i de nuværende omstændighederne. I forhold til den europæiske benyttelse af Odesa-Brody præciserede han, at omfanget af olie i dag ikke kan være større end 4 mill. tons om året, fordi jernbane-estakaden i Brody simpelthen ikke er i stand til at omlaste en større mængde. Den minimale mængde af olie, som vil kunne sikre en rentabel drift af olieledningen, udgør 6 mill. tons om året.

Desuden er der problemer i forhold til det slovakiske selskab "Transperol". Selskabet siger, at en ombygning til en værdi af 40-60 mill. $ er nødvendig for at få en varig transit af olie af forskellige sorter, og at selskabet kun er parat til at gennemføre ombygningen, såfremt der foreligger vandtætte garantier fra olieleverandørernes side, som der imidlertid ikke er nogen af. Desuden fremhævede Nester, at man om tre år, når kontrakten med TNK-BP udløber, kan genforhandle dens forudsætninger. Blandt andet kan Ukraine træffe beslutning om en direkte transit af olien, hvis markedets konjunktur ændrer sig, og en direkte transit bliver mere fordelagtig.

Påfyldningen af teknologisk olie i olieledningen "Odesa-Brody" kan være afsluttet i september, mens transitten af den russiske olie vil være påbegyndt senest i starten af oktober 2004. I den forbindelse har TNK-BP i et brev krævet en bekræftelse af havnen "Pivdennyjs" tekniske muligheder for inden fjerde kvartal at modtage 25 tankskibe med en lasteevne på 80.000 tons stk, og "Ukrtransnafta" har modtaget en sådan bekræftelse.

Som bekendt havde Ukraine i første omgang besluttet udelukkende at anvende Odesa-Broda i en nord-vestgående - europæisk - retning. Men i sommers blev denne beslutning korrigeret, og nu vil olierørledningen arbejde for Ruslands interesser. Som forventet vil omfanget af transit af olie gennem Ukraine ikke bliver større, eftersom den olie, som skal løbe igennem "Odesa-Brody", vil blive hentet fra olieledningen "Druzhba" og jernbanetransporten. UP.