15.01.02. "ZaJEdU!" stiller op i 185 enkelmandskredse - II
14.01.02. "ZaJEdU!" stiller op i 185 enkelmandskredse
14.01.02. "ZaJEdU!" opstiller adskillige toppolitikere
11.01.02. Meningsmåling: "Vores Ukraine" og KPU de store vindere
11.01.02. Internettet som Ukraines ny "samizdat" (eng.)
11.01.02. Financial Times om Ruslands fremstød i Ukraine (orig.)
10.01.02. Ukrainerne mere positive overfor polakkerne end omvendt
09.01.02. Rigsadvokaturen ind i sag om administrationschef
09.01.02. Potebenjko afviser rygter om tilbagetræden
08.01.02. Ukraine losing its energy independence
08.01.02. Potebenjko er ikke længere rigsadvokat
07.01.02. Kendte politikere opstiller for Tymoshenko
07.01.02. IMF-møde udskudt på ubestemt tid
04.01.02. RCC Opinion: TV Debate Law --- Can it be Done?
04.01.02. Sanktioner mod Ukraine for CD-pirateri (eng.)
03.01.02. Uddrag af Kutjmas nytårstale
 

03.01.02. Uddrag af Kutjmas nytårstale

"Det år, som vi nu vinker farvel til, har ført os ind i et nyt århundrede og et nyt årtusinde. Det blev året for Ukraines første jubilæum - 10-året for uafhængigheden. På trods af, at 2001 på mange måder var et fremragende år, blev det også et svært år; ofte endda sværere end de forudgående. Men ikke desto mindre har vi gennemlevet det med værdighed", - sagde Ukraines præsident Leonid Kutjma i sin nytårstale til det ukrainske folk, oplyser podrobnosti.
    Leonid Kutjma henledte i sin tale opmærksomheden på, at Ukraine det forløbne år opnåede den allerstørste økonomiske vækst blandt SNG-landene, indsamlet en "for de senere år rekordstor brødhøst på 40-millioner". "Der er blevet udbetalt næsten for 11 mia. hryvnas mere arbejdsløn end sidste år, og der er blevet tilbagebetalt omkring 2 mia. hryvnas gammel gæld", - fremhævede statschefen i sin nytårshilsen.
    "Vi formåede at holde skansen i den aller vanskeligste tid og give et værdigt svar på de ydre og indre udfordringer. Vi holdt stand og bevæger os nu over hele linjen op ad nye trin - lige fra økonomi til sport, hvor vi snart vil få vor egen, ukrainske, skakverdensmester (to ukrainske skakspiller er nemlig kommet i finalen i FIDEs verdensmesterskab), sagde præsidenten.
    "Vi har bevist overfor verden og os selv: vi kan jo godt! Vi kan, hvis vi satser på vore egne kræfter og vore krævende ressourcer. Hvis vi også fremover vil være sammentømrede, samvittighedsfulde og være bevidste om vores borgerlige kald", - fremhævede statschefen.
    "Lad troen på sig selv, selvtilliden, en beregning der tager udgangspunkt i sig selv og kilderne til ens livskraft være blandt de vigtigste lærdomme og konklusioner, som vi kan drage af 2001 og tage med os på den videre færd", - sagde statsoverhovedet.
    "Vi forbliver åbne overfor verden, afstemmer vore skridt med den fællesmenneskelige bevægelse, tager imod den velmenende hjælp og støtte fra det internationale samfund. Men samtidigt vil vi hævde vor eget ansigt i dette mangeartede samvirke. Vi vil leve efter egne evner og tale med vor egen stemme", - fremhævede præsidenten. Som Leonid Kutjma understregede, så er "ukrainerne - en nation, der fortjener respekt og forståelse".
    "2001 lærte os en mere fuld forståelse af prisen for freden, den gensidige forståelse og tilliden mellem befolkningerne og staterne. Og en større sætten pris på denne arv, som er opnået i fællesskab og dyrt betalt", - erklærede præsidenten.
    Leonid Kutjma fremhævede især, at "Ukraine støtter dem, som modarbejder international terrorisme". Præsidenten "er ikke i tvivl om, at valgene til Verkhovna Rada og de lokale selvstyreorganer vil blive en vigtig stimulus til en indre konsolidering af vores samfund, en målestok og udtryk for dets grad af civilisation og de demokratiske landvindingers uigenkaldelighed". "Vi bør udstå denne prøvelse med værdighed", - sagde statschefen.
    Præsidenten foreslog sine landsmænd at takke det gamle år for, "at det har tilført os optimisme og sikkerhed og har befæstet os i den overbevisning, at alt vil være godt hos os". Samtidigt står der ifølge præsidenten endnu meget tilbage at udrette. "Det gør ondt såvel i mit som i jeres hjerte på vegne af dem, som er forfordelt af skæbnen, som i dag ikke er i stand til at opstille et velpyntet juletræ i deres hus og dække et velspækket bord. Det er indenfor vores kræfter at opnå, at der næste år bliver taget et mærkbart skridt til en forbedring af livet for alle og enhver, så at mennesker kun har festlige bekymringer i sådanne minutter som lige nu" - understregede Leonid Kutjma.
    "Jeg ønsker jer hjerteligt tillykke med det nye 2002 med ønske om, at det vil forløbe i fredens, godhedens, kærlighedens tegn, i respekt for næsten og blive de rene erhvervs og gode sagers år", - sagde præsidenten i sin nytårshilsen til det ukrainske folk, oplyser podrobnosti.
 

04.01.02. US slaps Ukraine with sanctions for CD piracy

http://www.stratfor.com/CIS/commentary/0112212130.htm

                       Summary

                       The United States slapped Ukraine with punitive trade sanctions Dec. 21
                       over its refusal to crack down on compact disc piracy. The sanctions
                       represent more than Washington's efforts to protect American economic
                       interests; they also signal the first reward to Moscow for its new
                       pro-Western foreign policies.

                       Analysis

                       The United States levied trade sanctions against Ukraine on Dec. 21 after
                       the Parliament, or Rada, failed to pass laws to crack down on compact
                       disc piracy. Washington estimates the sanctions, which take effect Jan. 23,
                       will keep $75 million worth of Ukrainian goods out of U.S. markets
                       annually.

                       The piracy issue has dogged relations between the two countries for years,
                       but Ukraine's geopolitical importance vis-à-vis Russia always prevented
                       Washington from slapping it with sanctions. Coming at this time, the move
                       is as much a testament to Ukraine's declining importance to U.S. strategy
                       as it is to warmer U.S.-Russian relations. The sanctions are an indication
                       to Russia that its new pro-Western stance will indeed be rewarded.

                       For Ukraine, the move is more than a one-off measure -- it is an
                       indictment of the government's unwillingness to enforce intellectual
                       property laws. So long as sanctions remain in place, Ukraine will find its
                       long-term goal of joining the World Trade Organization imperiled. U.S. and
                       European authorities, meanwhile, are setting up a rapid timetable for
                       Russian accession to the WTO. Putin's Quest for the West

                       In the aftermath of Sept. 11, Russian President Vladimir Putin is taking
                       advantage of shifting political alliances to reposition Russia as a Western
                       power. To the consternation of many Russian oligarchs, politicians and
                       bureaucrats, Putin has drastically altered many of the underlying precepts
                       of Russian foreign policy in recent weeks. Although it appears he is giving
                       away quite a lot to the West, many so-called concessions can be easily
                       recouped. Russia will benefit from Putin's quest for Westernization no
                       matter how the United States fares in its war in Afghanistan.
 

 RCC POLITICAL REVIEW

                       Volume 1, Issue 6 (6) December 27, 2001

                       The end of the year has seen a rise in the political temperature in Ukraine,
                       as parties, blocs and potential single-mandate candidates gear up for the
                       official start of the Parliament 2002 election campaign. In the past few
                       weeks, the Central Election Commission (CEC) officially changed the
                       campaign start date, and the political horses will now be off at midnight on
                       December 31, rather than the January 1, 2002 date announced earlier by
                       CEC Head Mykhailo Riabets.

                       On December 13, Parliament approved a Law on Mandatory Television
                       Debates that would mandate airing of debates by national and
                       regional/local state and privately owned broadcasters. The law also
                       requires mandatory participation by all registered parties/blocs and
                       candidates for Parliament and the Presidency (the text of the Law is
                       available in Ukrainian at the Ukrainian Parliament's website
                       www.rada.kiev.ua). Any parties or candidates refusing to participate in
                       the debates will be de-registered (i.e. excluded) from the relevant race.
                       Broadcasters will also be required to re-work their schedules to
                       accommodate prime-time debates. They also have to incur all
                       debate-related expenses and could lose their licenses for refusing to air
                       debates.

                       The bill found broad support on the Left and among segments of the Right
                       (notably former Prime Minister Viktor Yushchenko and the Our Ukraine
                       electoral bloc) that translated into 263 "ayes". However, members of the
                       executive branch, national television industry executives and centrist
                       politicians decried the law as unconstitutional and an interference with
                       private business. Oligarch-affiliated outlets unimpressed with the Law
                       chimed in as well while opposition media have called for its urgent
                       enactment. Think tanks are skeptical of whether a mandatory debate law
                       would enable voters to make an informed choice on Election Day, March
                       31, 2002. President Leonid Kuchma said he would veto the Law. If the
                       president delivers his veto, the bill's backers will probably not muster the
                       300 votes required to override a presidential veto.

                       In their rush to guarantee equal access to broadcast media for all
                       contenders, the Law's supporters missed a number of important
                       considerations and came up with a bill requiring serious re-working. Only
                       then would it stand a chance of being enacted by the President and have
                       an immediate impact on the present election campaign and impending vote.
                       While some local media have suggested that any debates by state fiat are
                       an infringement upon accepted business practices, we would argue that
                       Ukraine's Parliament should push for a mandatory television debate law
                       that would not interfere with private broadcasters' business practices, and
                       would be funded by Ukrainian taxpayers.

                       In Western democracies, televised political debates are a fundamental
                       attribute of the electoral process, parliamentary, presidential or other. In
                       many cases, such debates are organized by NGOs (such as the League of
                       Women Voters in the United States), while others are state-organized or
                       supported. Equal access for all participants is far from guaranteed, but
                      recognized contenders (both parties and individuals) are generally admitted
                       to broadcast debates.

                       Televised parliamentary and presidential debates have proven popular with
                       Ukrainians since 1991, and the present Ukraine parliamentary campaign is
                       shaping up as a competitive run between half a dozen to ten political
                       parties/blocs. The 2004 presidential race will also feature a number of
                       political heavyweights. Both national and regional debates, whether
                       conducted by state or private broadcasters could go a long way towards
                       shaping voters' understanding of party, candidate positions and character in
                       both races. These types of debates would also boost Ukraine's
                       international image as a state respecting and promoting informed voting
                       and political diversity.

                       If Parliament is interested in passing a workable debate bill equalizing
                       access to media for would-be national deputies and presidents of all
                       stripes, it should require all 27 state-run TV channels (UT-1 National
                       Channel and 26 regional channels) to design and broadcast a series of
                       debates featuring those national parties/blocks and single mandate
                       candidates that wish to participate. On the candidate side of the coin, any
                       provision requiring participation under threat of sanction would almost
                       certainly be deemed unconstitutional. This unfortunately, would yield the
                       "equal access" moral high-ground to opponents of transparency and free
                       speech.

                       A strong argument can be made that televised party and candidate debates
                       are very much in the public interest and state-run TV should be required to
                       broadcast such discussions. Moreover, UT-1 has the broadest national
                       coverage of any national channel and regional channels expand that
                       coverage even further. What better vehicle to give Ukrainian voters the
                       information and tools needed to make an informed choice, and send a
                       strong signal to the international community about this country's
                       commitment to free, fair and transparent elections?

                       However, any provision requiring private broadcasters to air debates,
                       besides its constitutional weaknesses, could be interpreted as a sign that
                       proponents of equal access are driven by strictly political as opposed to
                       state-building or "patriotic" considerations. Theoretically, broadcast
                       licensing requirements could be amended to make airing of debates
                       mandatory for private TV broadcasters seeking to procure a new or
                       renew existing license. Yet, even this approach would engender
                       accusations of undue state interference in private business matters. In the
                       end, retroactive amendments to existing licenses would bury present
                       efforts at getting a good debates bill actually signed by the President, and
                       could also scare off potential media investors.

                       While it would be useful for all parties/blocs and individual candidates to
                       subject themselves to public scrutiny through TV debates, Parliament
                       should remain focused at providing a solution at the national level. While
                       there will be many independent candidates running in single-mandate
                       constituencies with many interesting things to say, most serious candidates
                       will be affiliated in one way or another with a party or bloc. In districts
                       with a dozen or more candidates running for one mandate, logistical
                       problems could reduce the effectiveness of district debates broadcast on
                       regional state-run TV. Nonetheless, Parliament could at least attempt to
                       write a workable bill that would provide for such debates.

                       Financing debates is a significant issue that needs to be addressed. While
                       the argument that Ukraine cannot afford to throw money around in
                       organizing elections due to the difficult condition of state finances does
                       hold some water, those promoting a mandatory debates bill need to find a
                       way to build public and elite support for substantial state budget financing.
                       It is not a question of infrastructure, and state TV journalists are not highly
                       paid, but logistical expenses would nonetheless be considerable. Nothing
                       good or useful comes cheap or free, and if Parliament is unprepared to
                       scrounge in the state coffers (i.e. amend the 2002 Budget) then there is
                       little point in mandating what cannot or will not be paid for.

                       Finally, any bill mandating debates on state-run TV should contain
                       enforcement mechanisms that ensure a baseline level of quality and
                       fairness in the staging of particular discussions. The Presidential Decree
                       on Elections calling on state institutions to promote and support
                       transparency and openness in a variety of ways is a step in the right
                       direction. However, Parliament should find a way of insulating UT-1 and
                       regional state TV journalists and officials from pressure by specific
                       parties/blocs or candidates seeking to skew debates in their favor.

                       There is still time for Parliament to devise and pass a workable and
                       reasonable TV debate law that puts taxpayer money to work in the public
                       interest. The keys to passing a good bill are neutrality, focus and smart
                       negotiations. It could work.
 

07.01.02. IMF-møde udskudt på ubestemt tid

Det møde i IMFs direktion, som var planlagt til at finde sted den 9. januar 2002, er blevet udskudt på ubestemt tid.
    Ifølge lederen af IMFs permanente repræsentation i Ukraine, Lorenzo Filiuoli, "var man nødsaget til at udskyde den oprindeligt fastsatte mødedato, idet IMFs mission i øjeblikket er ved at præcisere, hvordan det står til med hensyn til opfyldelsen af en række foreløbige betingelser, som Ukraine skulle have opfyldt for at modtage den næste lånerate", skriver obkom.net.
    Som tidligere oplyst af nyhedsbureauet UNIAN havde IMF oprindeligt planlagt at drøfte spørgsmålet om at tildele Ukraine en lånerate på henved 370 mill. $ på mødet den 9. januar 2002. Inden udgangen af 2001 skulle Ukraine have opfyldt en række betingelser fra IMFs side; nemlig at vedtage regeringens lovforslag om finansloven for 2002, afslutte revisionen af det statslige selskab "Naftohaz Ukrajiny", forhøje tarifferne på elektricitet i henhold til aftalerne med de privatiserde regionale energiselskabers investorer, styrke banktilsynet samt udarbejde at et program for nedbringelsen af gælden for erstatning for meromsætningsskatten og undgåelse af nye skatter.
    Ifølge L. Filiuoli er spørgsmålet om indfrielsen af den forfaldne gæld for erstatning for meromsætningsskatten til de ukrainske eksportører fortsat uafklaret. Dette spørgsmål kræver en yderligere afstemning med Ukraines regering, og ligeså snart det bliver løst, vil mødedatoen blive fastsat.
    IMF kræver, at man hurtigst muligt indfrier gældsforpligtelserne overfor virksomheder i forhold erstatning for meromsætningsskatten, hvor en betydelig del af denne gældsforpligtelses beløb skal være indfriet allerede i første halvdel af 2002.
    I Ukraine er man i øjeblikket ved at drøfte spørgsmålet om at afskrive budgettets gældsforpligtelse i forhold til erstatningen for meromsætningsskatten. Statsbudgettets gæld overfor de selvstændige erhvervsdrivende i forhold til erstatning for meromsætningsskatten overstiger i dag 4 mia. hryvnas.
    Den ukrainske regering havde regnet med at få tildelt den næste lånerate inden udgangen af 2001, men IMFs mission, som arbejdede i Kyiv i starten af november, erklærede, at Ukraine ikke har opfyldt alle de forinden aftalte vilkår. Den seneste lånerate på henved 375 mill. $ blev bevilget i slutningen af september. Det lykkes ikke for Ukraine at arbejde stabilt med programmet for udvidet financiering, hvis samlede beløb er på 2,6 mia. $. Siden starten af 2001 og frem til september var IMFs lån fastfrosset, mens der i 2000 kun blev uddelt en enkelt lånerate i stedet for månedlige bevillinger, skriver obkom.net.
 

07.01.02. Kendte politikere opstiller for Tymoshenko

Valgalliancen "Julia Tymoshenkos blok"s kongres, som blev holdt i Kyiv lørdag, godkendte de fem spidskandidater samt de kandidater, som alliancen vil stille op i enkeltmandskredse.
    Top-fem i "Julia Tymoshenkos blok" ser sådan ud: Julia Tymoshenko, Anatolij Matvijenko (leder af partiet "Sobor"), Hryhorij Omeltjenko (medlem af partiet "Sobor" og leder af sammenslutningen "Anti-mafia"i Radaen), Vasyl Onopenko (leder af Det ukrainske socialdemokratiske Parti) og Levko Lukjanenko (leder af Ukraines republikanske Parti).
    Derefter følger folkedeputeret og næstformand for alliancens valgstab, Oleh Bilorus, deputeret og leder af "Fædrelandets" parlamentsfraktion, Oleksandr Turtjynov, deputeret Mykhajlo Pavlovskyj, tidligere leder af Ukraines konservativt-republikanske Parti, Stepan Khmara og deputeret og chefredaktør for parlamentsavisen "Holos Ukrajiny" Serhij Pravdenko. I alt er der 224 personer opstillet.
    Kongressen opstillede de nuværende deputerede Tjobit, Tjernenko, Jermak, Romovska, Shyshkin (Ukraines tidligere rigsadvokat) i enkeltmandskredse. Desuden opstilledes den tidligere minister for ekstraordinære situationer og nuværende vice-guvernør i Kirovohrad-regionen, Valerij Kaltjenko, den kendte borgerretsaktivist Oles Donij, Ukraines tidligere ambassadør i Storbritannien, Serhij Komisarenko, den tidligere leder af Det ukrainske kristeligt-republikanske Parti Oles Serhijenko og tidligere formand for partiet "Jednist" Jurij Hladkevytj alle i enkeltmandskredse.
    Tymoshenko meddelte endvidere, at den tidligere formand for retten i Kyivs Petjerskyj-distrikt Mykola Zamkovenko ikke vil blive opstillet for valgalliancen, oplyser UP.
 

08.01.02. Potebenjko er ikke længere rigsadvokat

Med henvisning til pålidelige kilder, som UP har talt med, oplyser podrobnosti, at Mykhajlo Potebenjko er blevet afskediget fra posten som rigsadvokat. Indtil videre er den hidtige vice-rigsadvokat og statsadvokat for Kyiv - den SDPU (o)-nære - Jurij Hajsynskyj udpeget som udøvende rigsadvokat, mens Oleksij Bahanets - en anden af Potebenjkos hidtige stedfortrædere har overtaget posten som Kyivs statsadvokat. Også Bahanets menes ifølge UP at befinde sig tæt på kredsen omkring SDPU (o)-lederen Viktor Medvetjuk.
    Der var ikke i går indgået nogen officiel meddelelse om omrokeringerne i den øverste anklagemyndighed.
    På Ukraines kommunistiske Partis (KPU) kongres i den forgangne weekend blev Mykhajlo Potebenjko godkendt som nr. 20 på KPUs opstillingsliste til parlamentsvalget, oplyser podrobnosti.
 

08.01.02. Ukraine losing its energy independence

                         The head of the Parliamentary Budget Committee Oleksandr Turchynov
                        has said that Ukraine is losing its energy independence due to
                        concessions made to Russia in fuel transport corridors and the energy
                        sector. He dismissed the view that Russia had made concessions to
                        Ukraine in an agreement signed recently on restructuring Ukrainian gas
                        debts. Turchynov also argued that all the beneficial energy reforms
                        conducted by the previous government led by Viktor Yushchenko have
                        been rescinded by the current government. The following is the text of
                        the interview with Turchynov in independent Lviv-based Ukrainian
                        newspaper Vysokyy Zamok on 19 October:

                        The Ukrainian government has submitted the text of the
                        inter-governmental agreement "On transportation of Russian gas through
                        Ukrainian territory" to the Supreme Council, which contains a scheme to
                        restructure the [national oil and gas] Naftohaz Ukrayiny company's state
                        debts which accumulated in the last few years and now stand at 1.4bn
                        dollars. At a news conference organized after the signing of the
                        agreement, Ukrainian Prime Minister Anatoliy Kinakh said that Ukraine
                        recognized Russia as the leading energy supplier to Europe, so it
                        [Ukraine] has promised to abstain from actions which could pose any
                        threat to the implementation of this strategy.

                        Shortly after this, the government issued another resolution dismissing the
                        national coordinator of Ukraine's participation in Eurasian transport
                        corridor and the director of the Druzhba oil pipeline, Lyubomyr Bunyak,
                        who has been supervising the construction of Odessa-Brody oil pipeline
                        in the last few years. Bunyak is also an ardent supporter of Ukraine's
                        commitment to its own transit potential.

                        Experts started talking about the chances for secret deals between top
                        officials in Kiev and Kremlin regarding Ukraine's refusal from its
                        intention to become a key link in the network bringing Asian energy
                        sources to Europe in exchange for the restructuring of its debts for
                        Russian gas and access for Ukrainian goods to Russian markets. This
                        concerned, first and foremost, products manufactured at pipe plants
                        controlled by Viktor Pinchuk, the common law son-in-law of President
                        Kuchma.

                        Our newspaper has asked the head of the parliamentary budget
                        committee and the deputy chairman of the Motherland Party, Oleksandr
                        Turchynov, to explain the situation around these issues.

                        [Journalist] How would you comment on Bunyak's dismissal and the
                        recent appointment of the head of Ukrtransnafta, Oleksandr Todiychuk,
                        to his post?

                        [Oleksandr Turchynov] Ukrtransnafta is a monopoly which is aiming to
                        collect significant amounts in both national and hard currencies and
                        control them unilaterally. Traditionally, in our country they create similar
                        institutions under the supervision of the presidential administration on the
                        eve of an election campaign, since it is right before the election that
                        authorities need huge amounts of money. We remember how Naftohaz
                        Ukrayiny was created prior to elections, but this institution has been
                        accused of embezzlement and creating a 1.5bn-dollar-debt to Russia for
                        gas supplies. The same is happening with Ukrtransnafta now.

                        [Journalist] Most officials have welcomed the settlement of Ukraine's
                        gas debts to Russia. In their opinion, it was done by taking into account
                        Ukraine's national interests. The Russian press has even written that it
                        capitulated to official Kiev. Does it mean that Moscow really agreed to
                        significant concessions?

                        [Turchynov] No way. It would be absolutely uncommon for this
                        country's ruling elite.

                        The matter is that on the eve of this winter they, in fact, rescinded all
                        achievements gained by the Yushchenko government in energy sector,
                        and when [Yuliya] Tymoshenko was deputy prime minister [for the fuel
                        and energy sector]. The new government has shown its complete
                        inability to cope with preparatory works for the sector's performance
                        during the winter period. As usually happens in such cases, they are
                        looking for a man who will face these issues. In other words, they have
                        adopted a strategic decision to build an energy scheme at Russia's
                        expense, which envisages Ukraine's absolute dependence.

                        Earlier, after consistent opposition from the Yushchenko government, the
                        Kinakh government agreed to unite the Ukrainian and Russian energy
                        systems. Step by step we are losing our energy and economic
                        independence and turning into an appendage of its northern neighbour.

                        [Journalist] What is your forecast as to parliament's possible ratification
                        of the agreement between Russian and Ukrainian governments on the
                        transportation of Russian gas through our territory and restructuring of
                        gas debts?

                        [Turchynov] I hope that the Supreme Council will support the idea of
                        Ukraine having several sources for its energy supplies. We cannot afford
                        to be totally dependent on the Kremlin's will. In this case, the
                        construction of the Odessa-Brody oil pipeline and the Odessa oil terminal
                        lose their sense, as do talks about Ukraine's participation in transporting
                        Caspian oil to Europe, and gas supplies not only from Russia, but also
                        from other countries in Central Asia.

                        The Russian monopoly means our returning to the situation which we
                        had in Ukraine two or three years ago, before the
                        Yushchenko-Tymoshenko government came and made serious steps to
                        diversify energy sources. All of this will be completely undermined with
                        our return to total energy dependence on Russian Federation, which
                        would lead not only to economic, but also political dependence.

                        Source: Vysokyy Zamok, Lviv, in Ukrainian 19 Oct 01, p 4.
 

09.01.02. Potebenjko afviser rygter om tilbagetræden

Ukraines rigsadvokat Mykhajlo Potebenjko dementerede i går oplysningerne i en række massemedier om, at han skulle være blevet afskediget.
    På en pressekonference i Kyiv i tirsdags påpegede rigsadvokaten, at fremkomsten af den slags informationer er "en planlagt aktion, hvis bagmænd håber på at undgå et strafferetligt ansvar for deres handlinger".
    "Jeg har en anelse om, hvem det er", - understregede Potebenjko uden dog at komme ind på konkrete navne. Adspurgt om muligheden for hans tilbagetræden i forbindelse med, at han har givet sit samtykke til at deltage i parlamentsvalget på Kommunistpartiets liste, svarede Potebenjko, at hans deltagelse i valgkampen som opstillet på en partiliste, modsat i en enkeltmandskreds, giver ham mulighed for at fortsætte på posten som rigsadvokat.
    "Valget vil ikke påvirke rigsadvokaturens arbejde, og jeg vil kun varetage statens interesser", - sagde han.
    Med hensyn til muligheden for at forlade posten, når han bliver valgt som deputeret, pegede Potebenjko på, at han i så fald ville gøre det, "som loven kræver".
    Ifølge rigsadvokaten vil han forblive på sin post "ligeså længe staten har brug for det". Potebenjko mener i øvrigt, at såfremt han bliver afskediget fra sin post, vil alle hans stedfortrædere være egnede til at efterfølge ham.
    Samtidig erklærede premierminister Anatolij Kinakh i tirsdags, at han til dato ikke har fået nogen oplysninger om, at Ukraines præsident skulle have underskrevet et dekret om rigsadvokat Mykhajlo Potebenjkos afskedigelse. Premierministeren gav udtryk for, at den situation, der er opstået omkring Potebenjkos mulige fratræden, "er det nødvendigt ikke kun at betragte udfra en politisk synsvinkel, men med udgangspunkt i rigsadvokatens professionelle kvaliteter".
    Kinakh er overbevist om, at præsidenten og rigsadvokaten vil finde "den optimale" løsning på situationen for at "træffe en afbalanceret beslutning uden at krænke [Potebenjkos] professionelle, politiske eller menneskelige værdighed".
    Ifølge premierministeren vil netop den slags tilgange styrke civilsamfundet og den statslige politiks generelle gennemskuelighed. "Det er netop sådan, der vil blive handlet i forhold til rigsadvokaten", som "fortjener, at man i denne situation overholder alle normer for den menneskelige og professionelle værdighed - såvel i forhold til rigsadvokaten som til en borger, der har ret til at træffe sit valg", oplyser UP med henvisning til UNIAN og Interfaks-Ukrajina.
 

09.01.02. Rigsadvokaturen ind i sag om administrationschef

Ukraines rigsadvokatur er i gang med at undersøge, om chefen for Ukraines præsidentadministration, Volodymyr Lytvyn, kan have været delagtig i ulovlig tilegnelse af rettigheder til patenter indenfor olie- og gassektoren. Det meddelte rigsadvokaturens pressetjeneste med henvisning til rigsadvokat Mykhajlo Potebenjko, oplyser korrespondent.net med henvisning til Ukrajinski Novyny. Pressetjenesten kom ikke med andre detaljer.
    Folkedeputeret Hryhorij Omeltjenko oplyste i december sidste år, at Lytvyn sammen med Ihor Bakaj, der i årene 1998-2000 stod i spidsen for selskabet "Naftohaz Ukrajiny", privatiserede 88 eneretter på udnyttelser af opfindelser fra Kharkivs videnskabelige forskningsinstitut indenfor naturgas.
    Ifølge Omeltjenko solgte Lytvyn og Bakaj disse til "Naftohaz Ukrajiny". Ifølge den deputerede privatiserede de to ved en enkelt lejlighed sammen med andre embedsmænd intellektuelle ejendomsrettigheder til en værdi af 32 mill. hryvnas.
    Senere stiftede de et selskab, som solgte de selvsamme opfindelsespatenter til staten for 180 mill. hryvnas.
    Verkhovna Rada stilede Omeltjenkos forespørgsel om en undersøgelse af lovligheden i Lytvyns og Bakajs tilegnelse af den intellektuelle ophavsret til lederne af de rets-og ordenshåndhævende myndigheder.
    Lytvyn står i spidsen for partiblokken "For et samlet Ukraine", som består af Regionernes Parti, Det folkedemokratiske Parti (NDP), partiet "Arbejdets Ukraine", Agrarpartiet og Industri-og erhvervspartiet. Lytvyn har været leder af Ukraines præsidentadministration siden november 1999.
 

10.01.02. Ukrainerne mere positive overfor polakkerne end omvendt

Institut for offentlige sager Ukraine-Polen har offentliggjort resultatet af en undersøgelse af polakkernes og ukrainernes opfattelse af hinanden. Halvdelen af polakkerne udtaler sig negativt om deres østlige naboer. Undersøgelsen viser, at drømmen om Stor-Polen - Rzecz Pospolita - endnu lever videre i de polske hjerter. 46% af de adspurgte betegnede ukrainerne som tilbagestående, 38% mente, at de var uærlige, mens 32% til gengæld tager hatten af for ukrainernes gæstfrihed. Flertallet af polakkerne mener, at det ville være sikrest at lade ukrainerne rejse ind i Polen via et visum, oplyser podrobnosti.
    Ikke desto mindre bifalder 83% af Polens indbyggere udviklingen af det økonomiske samarbejde med Ukraine, mens 59% er overbeviste om, at netop deres land bør indtage rollen som lobbyist for ukrainske interesser i verden.
    Hvis man ser på ukrainernes holdning til polakkerne, så er de endnu mere velvilligt indstillede: 70% af de adspurgte mener, at den fulde forsoning med polakkerne er mulig og så meget desto mere påkrævet (blandt polakkerne er dette tal - 60%). Praktisk talt alle indbyggere i den sorte mulds land ønsker at se polakkerne som turister, 66% har ikke noget imod at arbejde sammen med dem, mens 65% sågar er parat til at leve side om side med dem. Joanna Konetjna, som står bag rapporten, forklarer denne idyl med massemediernes vellykkede arbejde og den offentlige forbrødring mellem de to landes præsidenter.
    De polske naboer betragter Ukraine som et land med en høj kriminalitet (70%) og korruption (60%). For ukrainerne er Polen derimod et land med en høj økonomisk vækst (75%), beskyttelse af menneskerettighederne (60%) og den katolske kirkes herredømme (80%).
    Kyiv-sociologen Oleksandr Stegnija oplyser, at hver niende polak har besøgt Ukraine siden uafhængigheden for 10 år siden. Hver syvende ukrainer har indenfor samme periode besøgt Polen. Flertallet af de adspurgte tilsluttede sig Ukraines indtræden i EU, da de havde set, hvordan den menige polak lever. Under præsentationen af rapporten sagde den kendte ukrainske publicist Mykola Rjabtjuk, at den polske stat for ukrainerne er en klar illustration af de vesteuropæiske strukturers arbejde. Ligesom andre af undersøgelsens forfattere hævder han, at netop Polen kan udrydde ukrainernes frygt for det ukendte Vesten.
    Undersøgelsen bygger på en rundspørge blandt 1064 polakker og 1200 ukrainere. Visse af kritikerne gav udtryk for, at man for troværdighedens skyld burde have adspurgt et større antal personer. Men ikke desto mindre er det oplagt, at netop denne undersøgelse som den første af sin art vil danne udgangspunkt for sociologers og publicisters arbejde med emnet i fremtiden, oplyser podrobnosti.
 

11.01.02. The Internet: Ukraine's New Samizdat

                       RFE/RL MEDIA MATTERS
                       Vol. 2, No. 1, 4 January 2002

                       "Freedom of information is...the touchstone of all the freedoms." (UN Freedom of
                       Information Conference, 1948)

                       By Taras Kuzio

                       The rapid growth of the Internet in Ukraine had largely escaped the
                       authorities' attention until the 6 December presidential decree which finally
                       sought to rein in one of the country's last remaining independent media
                       outlets. The Internet had become "the most mobile medium and the least
                       vulnerable to censorship," according to the prestigious weekly, "Zerkalo
                       Nedeli/Tserkalo Tyzhnia."

                       Internet use in Ukraine has increased fivefold since 1999. From 2000 to
                       2001, it jumped by 30 to 40 percent. In recent years, computer prices have
                       dropped, since 85 percent of all computers sold in Ukraine are now
                       assembled domestically. In 2001, 400,000 personal computers were sold
                       (an annual increase of 22-25 percent) plus 10,000 computer notebooks (an
                       annual increase of 60 percent). Due to increased competition among
                       Ukraine's 260 Internet service providers -- which also increased their
                       revenues through higher volume of Internet advertisements -- the cost of
                       Internet connection has dropped dramatically. Add to that, cheap pirated
                       software and cheaper computers. All in all, the Internet is more affordable
                       and accessible in Ukraine.

                       Not surprisingly, Internet usage is most frequent in large cities, particularly
                       Kyiv, which accounts for half of the Internet use, and eastern Ukraine.
                       Lviv represents the only relatively large Internet use in the western part of
                       the country. Rural areas and small towns suffer from more frequent
                       electricity cuts, fewer computer terminals, and worse telecommunications
                       infrastructure. Of the 18,301 websites registered in Ukraine as of April
                       2001, 5,772 were in Kyiv, followed by Odesa (1,309), Dnipropetrovsk
                       (901), Kharkiv (722), and Donetsk (550).

                       Ukrainian press reports that the Ukrainian Security Services (SBU) has
                       recently hired 3,000 computer experts attest to official concern about the
                       expansion of a media they do not control. The authorities not only feared a
                       new technology they did not fully understand, but also were concerned at
                       Internet use to promote opposition political parties and to expose official
                       misdeeds. Students and young people -- among whom English is the most
                       popular foreign language -- are increasing relying on the Internet to
                       conduct research as well as to read the Western media.

                       President Leonid Kuchma was alarmed that during 1999-2001, the Internet
                       became a key forum for opposition to the executive branch of government.
                       As independent print outlets were increasingly stifled, the Internet was
                       "performing the role that samizdat did in the 1960s in the USSR," the
                       newspaper "Ukrainska moloda" wrote last year. Until the "Kuchmagate"
                       scandal of November 2000, authorities were unperturbed by the Internet
                       because its audience was limited -- compared to the broadcast and print
                       media controlled by them and their oligarch allies. Only in 2001 did the
                       executive branch of the Ukrainian government establish its own website
                       (www.kuchma.gov.ua).

                       The main Internet site to seize on the "Kuchmagate" scandal was
                       "Ukrainska pravda" -- launched on 17 April 2000 by Hryhoriy Gongadze
                       and its current editor, Olena Prytula -- five months before Gongadze's
                       still-unsolved murder. The "Kuchmagate" scandal led to public demands
                       for prompt and unbiased information. This is reflected in visits to the
                       "Ukraina pravda" site, which increased from 3,000 per day to 80,000
                       during the December 2000 parliamentary deliberations over the scandal,
                       exceeding the circulation figures for the pro-presidential hard-copy
                       newspapers, such as "Kievskiye vedomosti."

                       The authorities were also concerned that the Internet allegedly provided a
                       negative image of Ukraine to the outside world. During the "Kuchmagate"
                       scandal, Ukraine's international image indeed drastically worsened. But the
                       authorities, by blaming the Internet for highlighting their misdeeds, show
                       they do not understand the media's role as the "fourth estate" in a
                       democratic society. For example, President Kuchma recently complained
                       that the Internet was a "killer" because it was always pouring out "dirt"
                       through "anonymous information."

                       Reflecting such official concerns, in 2001 a special Internet Administration
                       was set up in the State Committee for Information Policy, Television, and
                       Radio. The SBU is also attempting to take over control of the ".ua" (the
                       Ukraine Internet country code since 1992) domain-name registration. This
                       ".ua" system is controlled by a San Francisco-based networks
                       administrator, Dmytro Kohmaniuk, through the Internet Corporation for
                       Assigned Names and Numbers (ICANN). On 31 October, the National
                       Security and Defense Council (NSDC) passed a resolution "On Methods
                       to Improve State Information Policy and Ensure Ukraine's Information
                       Security." This was followed by a 12 November meeting with Internet
                       journalists where Yevhun Marchuk, NSDC secretary and former
                       Ukrainian KGB and SBU chairman, complained that the Internet
                       constituted a threat to Ukrainian national security due to its large volume
                       of compromising material. Marchuk said "the state cannot ignore a new
                       developing phenomenon, to just stand by and have no influence on it." A
                       presidential decree dated 6 December (1193/2001) implemented the 31
                       October resolution, which in turn followed an earlier Internet decree dated
                       31 July 2000 and five previous "information policy" decrees in July 1997;
                       April, July, and December 2000, and April 2001.

                       The 6 December 2001 decree ordered the Cabinet of Ministers to
                       undertake a range of detailed measures within one-, two-, three-, six- , and
                       eight-month deadlines. Within one month, the cabinet is to draw up a draft
                       law on a "National Information Policy Concept and Ukraine's Information
                       Security." A more detailed licensing procedure for Internet service
                       providers is to be introduced, requiring that they retain copies of Internet
                       traffic for six months. It is disturbing to note the SBU role in the licensing
                       of Internet providers and potential SBU access to Internet traffic in the
                       "interests of national security." The SBU is also instructed to come up with
                       proposals to improve its work against "information aggression and
                       specialist information-propagandistic operations" undertaken by foreign
                       intelligence services.

                       A recent example of how the SBU may deploy the notion that the Internet
                       constitutes a national security "threat" was its 26 November house search
                       of Oleh Yeltsov, editor of the "Ukraina Kriminalnaya"
                       (www.cripo.com.ua) website. The court order which sanctioned the SBU
                       action alleged that it was being undertaken in order to "prevent the release
                       of confidential information." After the search, Yeltsov's computer was
                       disabled. The reason the SBU undertook this action is probably because
                       Yeltsov's website had recently begun to include translations from the
                       "RFE/RL Crime, Corruption, and Terrorism Watch." The SBU seems to
                       be oblivious to the fact that the Internet does not respect state frontiers. If
                       the "Kriminalnaya Ukraina" website is shut down, Ukrainian surfers can
                       simply go to www.rferl.org to obtain the information.

                       Various Western organizations, such as Freedom House and Reporters
                       without Borders, have chronicled the deteriorating media situation in
                       Ukraine since the late 1990s. In 1999 and 2001, the Committee to Protect
                       Journalists placed President Kuchma among the world's top 10 "Enemies
                       of the Press." As the authorities attempt to exert control over the Internet,
                       Ukraine's reputation as a country with a poor record on media freedom is
                       now likely to worsen even further.

                       Taras Kuzio is a Research Associate at the Centre for Russian and East European
                       Studies, University of Toronto.
 

11.01.02. Meningsmåling: "Vores Ukraine" og KPU de store vindere

Ifølge en frisk meningsmåling op til parlamentsvalget den 31. marts har 9 partier eller valgforbund en god chance for at komme ind i Ukraines Verkhovna Rada.
    Hvis parlamentsvalget var blevet holdt i december, ville valgalliancerne "Vores Ukraine" og "For et samlet Ukraine!" samt partierne KPU, SDPU (o), "Kvinder for Fremtiden", De Grønne, "Julia Tymoshenkos blok", SPU og "Jabluko" være kommet ind i Radaen.
    Disse tal blev fremlagt af direktøren for Kyivs internationale sociologiske institut (KMIS) Volodymyr Paniotto i torsdags, da han præsenterede resultaterne af en rundspørge, som hans institut har gennemført i dagene 11-20. december 2001. 2013 personer i samtlige ukrainske regioner deltog i undersøgelsen, oplyser UP.
    Paniotto påpegede, at KMIS' analyse baserede sig på den antagelse, at de vælgere, som endnu ikke havde besluttet sig for hvad de vil stemme (25,7%) på valgdagen, vil stemme efter samme mønster som de, der allerede har besluttet sig.
    Ifølge meningsmålingen og fremskrivningen forsåvidt angår de ubeslutsomme vælgere, så kan valgforbundet "Vores Ukraine" (Viktor Jusjenko) opnå 26,3% af stemmerne, Kommunistpartiet - 23,7%. "For et samlet Ukraine!" - 7,9%, SDPU (o) - 5,7%, sammenslutningen "Kvinder for Fremtiden" - 5,5%, De Grønne - 5,2%, "Tymoshenkos blok" - 4,3%, SPU - 4,2% og "Jabluko" - 4%.
    Direktøren for KMIS gjorde opmærksom på, at hvis man tager højde for de 2% fejlmargen i meningsmålingen, er det fortsat usikkert, om de fire sidstnævnte partier kommer over spærregrænsen.
    Blandt de personer (1532 i alt), som allerede har besluttet sig for, hvor de vil sætte deres kryds, ville 19,5% stemme på "Vores Ukraine", 17,6% ville stemme på KPU, 5,9% ville foretrække "For et samlet Ukraine!", 4,2% ville sætte kryds ved SDPU (o), mens "Kvinder for fremtiden" ville opnå 4,1%.
    Resten af partierne havnede foreløbigt under spærregrænsen; nemlig De Grønne med 3,9%, "Tymoshenkos blok" med 3,2%, SPU med 3,1%, "Jabluko" med 2,9%, Natalia Vitrenkos blok med 2,5%, "Ukraines kvinder" med 1,4%, "Den demokratiske Blok" med 0,8%, "Ny generation" med 0,8%, "Enhed" med 0,5% og "Ukraines Rukh" med 0,2%.
    2,9% vil stemme "mod alle".
    Hvis parlamentsvalget blev afholdt i den kommende uge ville valgdeltagelsen nå op på 69%. 23% af vælgerne ville vælge sofaen, mens 8% ikke kunne svare.
 

14.01.02. "ZaJEdU!" opstiller adskillige toppolitikere

Efter at være kommet sig ovenpå sin hjernerystelse i forbindelse med trafikulykken lige før nytår kunne lederen af den ukrainske præsidents administration, Volodymyr Lytvyn, i weekenden præsentere de personer, som valgforbundet "For et samlet Ukraine!"s (ZaJEdU!) havde opstillet på sin kongres. Ifølge Lytvyn er der tale om "ukrainske statsloyale demokrater". Ifølge UP er der tale om præsidentens mest trofaste kadrer og dem Kutjma sætter sin lid til i forsøget på at opbygge Kutjmas stat fra parlamentet.
    UP offentliggør de første 100 kandidater på "ZaJEdU!"s liste. Egentlig burde 30-40 være nok når der henses til valgalliancens nuværende tilslutning i meningsmålingerne. Men hvis man ser på "ZaJEdU"s ambitioner, så tales der allerede åbent om, a man regner med at opnå 30% af stemmerne, skriver UP.
    Det er disse personer, der i dag hersker over den såkaldte administrative ressource, som bliver den være løftestang, som om tre måneder vil føre dem ind i parlamentet som det ukrainske folks repræsentanter.
    Vi bringer de første 30 kandidater på "præsident Kutjmas liste":

    1. Volodymyr Lytvyn, partiløs, formand for Præsidentens Administration
    2. Anatolij Kinakh, leder af Industri-og erhvervspartiet, Ukraines premierminister
    3. Kateryna Vasjtjuk, næstformand for Ukraines Agrarparti (AP), folkedeputeret.
    4. Volodymyr Bojko, leder af Mariupols metalfabrik im. Illitja, medlem af Regionernes Parti (RP)
    5. Viktor Skopenko, rektor for Det nationale Taras Shevtjenko Universitet, medlem af Industri-og erhvervspartiet.
    6. Valerij Pustovojtenko, transportminister og formand for Det folkedemokratiske Part (NDP)i
    7. Serhij Tihipko, leder af partiet "Arbejdets Ukraine", folkedeputeret.
    8. Volodymyr Seminozhenko, vice-premierminister for humanitære anliggender og leder af RP
    9. Mykhajlo Hladij, guvernør i Lviv-regionen og formand for AP
    10. Heorhij Kyrpa, første vice-transportminister og leder af Ukraines Jernbaner
    11. Andrij Derkatj, folkedeputeret og medlem af partiet "Arbejdets Ukraine"
    12. Serhij Bubka, medlem af Regionernes Parti og præsident for "Serhij Bubkas klub"
    13. Mykola Onisjtjuk, næstformand i Industri-og erhvervspartiet og præsident for advokatfirmaet "Juris"
    14. Anatolij Tovstoukhov, rådgiver for Ukraines præsident, medlem af NDP
    15. Mykhajlo Zubets, næstformand for Agrarpartiet og præsident for Ukraines Akademi for landbrugsvidenskab
    16. Ivan Kyrylenko, landbrugsminister, medlem af Agrarpartiet
    17. Oleksandr Karpov, formand for NDPs fraktion i Radaen
    18. Vasyl Hurejev, Industriminister og medlem af Industri-og erhvervspartiet
    19. Ivan Kuras, direktør for Institut for politiske og etnisk-nationale studier udner Ukraines videnskabernes akademi, medlem af Regionernes Parti.
    20. Ihor Sharov, næstformand for "Arbejdets Ukraine", folkedeputeret
    21. Dmytro Tabatjnyk, næstformand for "Arbejdets Ukraine", folkedeputeret
    22. Rafil Safiullin, Præsident for Den professionelle fodboldliga, medlem af RP
    23. Vitalij Majko, medlem af Industri-og erhvervspartiet, direktør for fabrikken "Burevisnyk"
    24. Oleh Zarubinskyj, medlem af NDP, regeringens repræsentant i Radaen
    25. Valerij Samoplavskyj, medlem af AP, formand for Statskomiteen for skovbrug
    26. Valerij Martynovskyj, medlem af AP, folkedeputeret, næstformand for udvalg i Radaen
    27. Serhij Shevtjuk, medlem af NDP, statssekretær i sundhedsministeriet
    28. Tariel Vasadze, medlem af Industri-og erhvervspartiet, adm. direktør for den tekniske servicestation "AvtoZAZ"
    29. Hennadij Samofalov, medlem af RP, formand for Den Alukrainske borgerorganisation "Anti-korruptions Forum"
   30. Larysa Poljakova, partiløs, næstformand i sekretariatet for unionen af ledere af Ukraines lokale og regionale myndigheder
 

14.01.02. "ZaJEdU!" stiller op i 185 enkelmandskredse

På sin kongres i weeenden besluttede valgalliancen "ZaJEdU!" at opstille færre end 225 kandidater i de 225 enkeltmandskredse, idet omkring 40 kredse forblev "ubesat". Ifølge lederne af "ZaJEdU!" vil man støtte de rigtige personer i disse kredse - de skal bare selv sørge for at blive opstillingsberettigede, skriver UP. Følgende kandidater har ladet sig opstille for "ZaJEdU!":

Den autonome Republik Krim. : Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Volodymyr Mazurenko, "Arbejdets Ukraine" (AU).
1. kreds, Simferopol: V. Kyrytjenko - SBU-general, partiløs
3. kreds, Dzhankoj: S. Ivanov - folkedeputeret, AU
4. kreds, Jevpatorija: A. Rakhanskyj, folkedeputeret, AU
5. kreds, Kertj: O. Petrotjenkov, formand for bestyrelsen i A/S "Kertjs metalfabrik"
6. kreds, Feodosija: V. Gorbatov, Krims premierminister, AU
8. kreds, Krasnogvardejskoje: V. Shepel - SBUs repræsentant i Interpols nationale bureau, partiløs
9. kreds, Krasnoperekopsk: A. Kornijtjuk - præsidentens permanente repræsentant på Krim, Agrarpartiet (AP)

Vinnytsa-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Serhij Tjornolutskyj, Det folkedemokratiske Parti (NDP).
11. kreds, Vinnytsa: O. Dombrovskyj - direktør i "Pivdenno-maskinbyggeri", NDP
13. kreds, Kalynivka: M. Melnyk - direktør i Kozjatynskyj kødfabrik, AP
14. kreds, Zhmerynka: O. Shpak, folkedeputeret, AU
15. kreds, Illintsi: H. Kaletnyk, formand for regionalradaen, NDP
16. kreds, Tuljtjyn: I. Kalnitjenko, souschef i skattevæsnet, Regionernes Parti (RP)
17. kreds, Kryzhopil: A. Kulikov, souschef for politiet i Kyiv, partiløs general

Volyn-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Vitalij Zaremba, som også er vice-guvernør i regionen.
19. kreds, Volodymyr-Volynskyj: S. Kovaltjuk - leder af firmaet "Ukrapetrol"
20. kreds, Horokhiv: V. Zaremba - vice-guvernør og leder af AP i Vinnytsa-regionen
21. kreds, Kovel: M. Martynenko - folkedeputeret, NDP
22. kreds, Lutsk: O. Svyryda, folkedeputeret, AU
23. kreds, Manevytji: I. Jeremejev, leder af firmaet "Kontinium", AP

Dnipropetrovsk-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Petro Kravtjenko, som også er vice-guvernør i regionen, NDP.
24. kreds, Dnipropetrovsk: A. Klymenko, partiløs, souschef i det regionale skattevæsen
25. kreds, Dnipropetrovsk: S. Bytjkov, AU, souschef i det regionale skattevæsen
26. kreds, Dnipropetrovsk: V. Pintjuk, folkedeputeret, AU
27. kreds, Dnipropetrovsk: L. Serhijenko, adm. direktør i "Dnipromain", Industri-og erhvervspartiet (PPPU)
29. kreds, Dniprodzerzhynsk: V. Karpenko, adm. direktør i "Lotsman", AP
30. kreds, Dniprodzerzhynsk: M. Koljutjyj, fællestillidsmand på metalfabrik, partiløs
31. kreds, Kryvyj Rih: V. Movtjan, bestyrelsesformand i "Hornyj kombinat", NDP
32. kreds, Kryvyj Rih: V. Hurov, folkedeputeret, NDP
34. kreds, Zhovti Vody: M. Kolesnik, adm. direktør i "Sevgok", NDP
35. kreds, Nikopol: V. Dratjevskyj, kriminalinspektør i regionen, AU
36. kreds, Pavlohrad: L. Derkatj, general i SBU, partiløs (ex-SBU chef, red.)
37. kreds, Apostolove: Larysa Trofymenko, folkedeputeret, AP
38. kreds, Novomoskovsk: O. Kasianenko, afdelingschef i SBU i regionen, AU
39. kreds, Pokrovske (Vasylkivske): O. Shevtjenko, vice-guvernør, AP
40. kreds, Solone: O. Sheveljev - leder af den regionale vandforsyning, AP

Donetsk-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Serhij Larin, folkedeputeret, NDP
42. kreds, Donetsk: Tetyana Bakhtejeva, overlæge, Regionernes Parti (RP)
43. kreds, Donetsk: Ju. Zviahilskyj, folkedeputeret, RP
44. kreds, Donetsk: V. Landyk, adm. direktør for koncernen "Grupa Nord", RP
45. kreds, Donetsk: V. Rybak, folkedeputeret, RP
46. kreds, Artemivsk: A. Kliujev, souschef i det regionale skattevæsen, RP
48. kreds, Horlivka: M. Jankovskyj, folkedeputeret, RP
49. kreds, Dobropillja: L. Bajsarov, bestyrelsesformand i A/S "Vuhilna kompanija shakhta Krasnoarmijska zakhidna nr. 1", RP
51. kreds, Kostiantynivka: leder af skattevæsnet i Kostiantynivka, RP
52. kreds, Kramatorsk: H. Skudar, bestyrelsesformand i A/S "Mashzavod", RP
53. kreds, Makijivka: V. Khomutynnyk, formand for byrådet i Makijivka, RP
54. kreds, Makijivka: V. Avramenko, direktionsformand i firmaet "Plus", RP
55. kreds, Mariupol: S. Matvijenkov, folkedeputeret, RP
56. kreds, Mariupol: O. Koloniari, vice-direktør for A/S "Azovstal", RP
57. kreds, Selydove: I. Shkirja, præsident for A/S "Ilitash", RP
58. kreds, Slovjansk: O. Lesjtjynskyj, folkedeputeret, RP
59. kreds, Snizhne: V. Turmanov, formand for kulminearbejdernes fagforening, partiløs
60. kreds, Khartsyzsk: V. Zubanov, bestyrelsesformand i A/S "Silur", NDP
61. kreds, Marjinka: H. Vasyljev, folkedeputeret, AU
62. kreds, Volnovakha: V. Konovaljuk, folkedeputeret, RP
63. kreds, Starobesheve: V. Slauta, souschef i det regionale skattevæsen, AP

Zhytomyr-regionen:  Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Volodymyr Matjushenko, der er direktør i INTEI, RP
65. kreds, Berdytjiv: M. Kovalko, folkedeputeret, NDP
66. kreds, Novohrad-Volynskyj: V. Zahryvyj, ansat i udenrigsministeriet, partiløs
69. kreds, Tjudniv: V. Lukjanenko, direktør i PP "Svitanok", NDP

Zakarpatska-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Volodymyr Prykhodko, der er vice-guvernør og fra NDP.
72. kreds, Berehove: M. Kovatj, folkedeputeret, partiløs
74. kreds, Khust: O. Klimpush, Ukraines ambassadør i Ungarn, partløs
75. kreds, Rakhiv: V. Lintur, souschef i det regionale skattevæsen, PPPU

Zaporizhzhja-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Borys Petrov, bestyrelsesformand i A/S "Ukrgrafit", RP
76. kreds, Zaporizhzhja: S. Belikov, Universitetsrektor, NDP
78. kreds, Zaporizhzhja: H. Horlov, ledende ingeniør ved "Zaporizhstal", RP
79. kreds, Zaporizhzhja: Ja. Sukhyj, folkedeputeret, AU
80. kreds, Berdjansk: I. Bastyha, bestyrelsesformand i A/S "ZALK", RP
81. kreds, Vasylivka: V. Bronnikov, præsident for atomenergiselskab, RP
82. kreds, Melitopol: A. Mangul, folkedeputeret, AU
83. kreds, Mykhajlivka: V. Butsanov, souschef i det regionale skattevæsen, AP
84. kreds, Polohy: O. Peklushenko, formand for den regionale forbrugerunion, RP

Ivano-Frankivsk-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Bohdan Kostyum, som også er vice-guvernør, AP
86. kreds, Kalush: I. Zvarytj, souschef i det regionale skattevæsen, RP
87. kreds, Kolomija: Z. Mytnyk, formand for den regionale rada, partiløs
88. kreds, Halytj: B. Kljuk, vice-statssekretær i energi-og brændselsministeriet

Kyiv-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Ihor Nauda - assistent for folkedeputeret
91. kreds, Bila Tserkva: I. Tkalenko, folkedeputeret, RP
92. kreds, Volodarka: H. Bondarenko, souschef i skattevæsnet, RP
93. kreds, Myronivka: V. Sivkovytj, forretningsmand, RP
94. kreds, Obukhiv, Tetyana Zasukha, folkedeputeret, AP
95. kreds, Irpin', P. Melnyk, folkedeputeret, rektor, NDP
96. kreds, Ivanivka, S. Osyka, rådgiver for præsidenten, partiløs
98. kreds, Perejaslav-Khmelnytskyj: M. Petrenko, præsident for A/S "Toptrans", partiløs

Kirovohradska-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Inna Krasnosjtjok, som er leder af NDP i regionen.
101. kreds, Holovanivsk: M. Poplavskyj, rektor ved Det nationale institut for kultur og kunstarter, AU
102. kreds, Znamjanka: V. Bojko, adm. direktør i "Agrotekh", AP
103. kreds, Oleksandrija: O. Jedin, folkedeputeret, AU

Luhansk-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Valentyn Don', som er formand for industri-og erhvervsforbundet i Donbas, PPPU
104. kreds, Luhansk: V. Nadraha, formand for pensionsfonden, NDP
106. kreds, Altjevsk: E. Skitishvili, adm. direktør ved metalfabrik, AU
108. kreds, Krasnyj Lutj: Ljudmyla Kyrytjenko, direktør i firmaet "Berehynja", AU
109. kreds, Lysytjansk: V. Poltavets, direktør for "Luhanskvuhillja", NDP
110. kreds, Antratsyt: V. Budagjants, adm. direktør for Luhansk sammenslutning for valseproduktion, NDP
111. kreds, Slovjansk: H. Astrov-Shumylov, adm. direktør i DKKh, PPPU
112. kreds, Severodonetsk: Ju. Joffe, folkedeputeret, AU
113. kreds, Stanitjno-Luhanske, M. Hapotjka, 1.viceformand for statskomiteen for reserver, AP
114. kreds, Svatove: Kateryna Fomenko, formand for regionalradaens permanente finans-og budgetkommission

fortsættelse følger
 

14.01.02. "ZaJEdU!" stiller op i 185 enkelmandskredse - II

Lviv-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Jaroslav Hadzalo, der er formand for regionalradaen, AP
116. kreds, Lviv: A. Mahliovanyj, prorektor i opdragelsesarbejde under Lvivs statslige landbrugsuniversitet.
117. kreds, Lviv: A. Synyshyn, fællestillidsmand ved Lvivs jernbaner, AP
118. kreds, Lviv: Tetyana Verbytska, souschef i Lviv-filialet af AB "Ukrinbank", PPPU
119. kreds, Lviv: M. Porayko, bestyrelsesformand i A/S "Bohdanivske", AP
120. kreds, Busjk: V. Kozhan, direktør i A/S "Krakivskyj rynok", AP
121. kreds, Horodok: L. Tkatjuk, 1. souschef i Lvivs jernbaner, partiløs
122. kreds, Drohobytj: O. Tjabanenko, direktør i sanatoriet "Beskid", AP
123. kreds, Zhovkva: S. Lukashyk, leder af distriktsstatsadministration, AP
124. kreds, Mykolajiv: M. Khobzey, overlæge ved Lvivs regionale sygehus, AP
125. kreds, Tjervonohrad: Ja. Nalyvajko, adm. direktør i "Ukrzakhidvuhilja", partiløs
126. kreds, Staryj Sambir: O. Furdytjko, folkedeputeret, AP
127. kreds, Stryj: V. Antonov, bestyrelsesformand i "Haznafta", AP

Mykolajiv-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Hennadij Nikonenko, der er vice-guvernør, RP
128. kreds, Mykolajiv: M. Rykhanskyj, vice-guvernør, NDP
129. kreds, Mykolajiv: O. Kuzmuk, militærmand (tidligere forsvarsminister, red.), partiløs
130. kreds, Mykolajiv: M. Karpenko, formand for distriktsstatsadministration
131. kreds, Bashtanka: I. Shulha, vice-guvernør, formand for AP i regionen
132. kreds, Voznesensk: V. Akopjan: folkedeputeret, AP

Odesa-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Mykola Bohojavlenskyj, der er vice-guvernør, RP
134. kreds, Odesa: O. Kozatjenko, direktør i virksomheden "Pankomjun", AP
135. kreds, Odesa: Ljudmyla Budjak, direktør for rekreationscenter for børn, RP
136. kreds, Odesa: M. Pavljuk, Havnechef, NDP
138. kreds, Bilhorod-Dnistrovskyj: M. Shvedenko, formand for statskomiteen for fiskeriet, AP
139. kreds, Biljajivka: S. Strebko, Chef for havnen i Illitjevsk, Ukraines helt, PPPU
140. kreds, Bolhrad: Ju. Kruk, folkedeputeret, NDP
141. kreds, Artsyz: A. Kisse, formand for distriktsstatsadministration i Illitjevsk, formand for Odesas eksekutivkomite, formand for Ukrainsk bulgarsk samfund, AP
143. kreds: L. Klimov, præsident for finansgruppen "Prymorje", RP
144. kreds, Rozdilna: V. Kalintjuk, folkedeputeret og leder af APs regionale organisation

Poltava-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - endnu ikke bekræftet.
146. kreds, Poltava: M. Skrypnikov, rektor for medicinsk akademi, AP
147. kreds, Krementjuk: Olena Sheremetjeva, formand for distriktsstatsadministration, AP
149. kreds, Myrhorod: H. Rudenko, rådgiver for præsidenten for selskabet "Ukrhazkontrakt", AP
151. kreds, Karlivka: Svitlana Svysjtjeva, vice-guvernør, NDP
152. kreds, Lokhvytsa: M. Kyrytjenko, folkedeputeret, AU

Rivne-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Vasyl Hlusjtjuk, næstformand for APs regionale organisation
155. kreds, Dubny: O. Tjupryna, vice-guvernør, AP
157. kreds, Sarny: M. Shershun, adm. direktør i Rivnes statslige skovbrugssammenslutning "Rivnelis", AP

Sumska-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Volodymyr Hramotin, der er vice-direktør i "Sumykhimprom", PPPU
158. kreds, Sumy: Je. Lapin, adm. direktør i "Sumykhimprom", partiløs
159. kreds, Bilopilja: O. Tsarenko, rektor for det natioale landbrugsuniversitet, formand for APs regionale organisation
160. kreds, Hlukhiv: M. Nosjtjenko, vice-præsident for den ukrainske velgørende fond for økologi og social sikkerhed "Vores fremtid", AU
162. kreds, Romny, I. Rishnjak, adm. direktør for statslige A/S "Ukraines brød", AP
163. kreds, Okhtyrka, H. Dashutin, folkedeputeret, AU

Ternopil-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Stepan Denesiuk, PPPU
164. kreds, Ternopil: R. Jaremtjuk, adm. direktør for "Varta", partiløs
165. kreds, Kremenets: M. Romaniv, souschef i A/S "Naftohaz Ukrajiny", pariløs
166. kreds, Butjatj: S. Slobodjan, A/S "Nadra", partiløs
167. kreds, Terebovlja: M. Tsymbaljuk, souschef i det regionale politi, partiløs

Kharkiv-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Oleksandr Kryvtsov, der er vice-guvernør, NDP
169. kreds, Kharkiv: L. Isajev, adm. direktør for "Metropoliten", RP
170. kreds, Kharkiv: S. Kosinov, senior lektor ved juridisk akademi, NDP
171. kreds, Kharkiv: O. Sydorenko, formand for uddannelsesafdelingen under Kharkivs statsadministration, NDP
172. kreds, Kharkiv: V. Salygin, folkedeputeret, NDP
173. kreds, Kharkiv: V. Tymosjtjenkov, direktør for fabrikken "Elektrovantmash", NDP
174. kreds, Kharkiv: O. Feldman, præsident for koncernen "AVEK", NDP
175. kreds, Derhatji: O. Bandurka, folkedeputeret, NDP
177. kreds, Tjuhujiv: S. Havrysh, folkedeputeret, partiløs
      . kreds, Kupjansk: V. Potapov, vice-guvernør, RP
180. kreds, Lozova: I. Diak, folkedeputeret, NDP
182. kreds, Kharkiv: O. Karatumanov, adm. direktør for virksomheden "Region" under den ukrainske præsidentadministrations afdeling for sager, AP

Kherson-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Petro Laznyk, der er 1. souschef for direktoratet for landbrug og fødevarer, AP
183. kreds, Kherson: O. Zhuravko, præsident for Assosiationen af arbejdsduelige invalider, NDP
184. kreds, Kherson: D. Motornyj, formand for POK "Zorja" i Bilozerskyj distriktet, to gange det socialistiske arbejdes helt, AP
185. kreds, Nova Kakhovka: V. Omeltjuk, Statsfonden for byggeri til ungdommen, partiløs
187. kreds, Kakhovka: M. Bahrajev, præsident for den landsdækkende ukrainske festival "Tavrijski ihry", AU

Khmelnytskyj-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Anatolij Ovtjaruk, der er vice-guvernør, RP
189. kreds, Volotjynsk: V. Olujko, rektor for institut i Khmelnytskyj, NDP
190. kreds, Derazhnja: V. Shpak, adm. direktør i de ukrainske jernbaner, AP
191. kreds, Khmelnytskyj: A. Tjikal, folkedeputeret, AU
192. kreds, Kamjanets-Podilskyj: A. Ovtjaruk, vice-givernør, RP

Tjerkasy-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Serhij Teresjtjuk, vice-guvernør, AP
195. kreds, Horodysjtje: Serhij Teresjtjuk, vice-guvernør, AP
196. kreds, Zolotonosha: P. Dushejko, formand for Tjornobajivska distriktsstatsadministrationen, AP
197. kreds, Smila: Tetyana Kyrytjuk, formand for Tjerkasys regionale ungdomskomite, NDP
199. kreds, Uman: P. Kuzmenko, adm. direktør for PF "Shans", NDP
200. kreds, Tjerkasy: B. Rajkov, adm. direktør for "Azot", partiløs

Tjernivtsy-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Jevhen Horda, der er formand for PPPUs regionale organisation
202. kreds, Tjernivtsi: V. Prjadko, universitetsrektor, NDP
203. kreds, Kitsman: M. Shevtjuk, vice-guvernør, AP
204. kreds, Novoselytsa: M. Bauer, formand for den regionale statsadministrations uddannelsesdirektorat, AU
205. kreds, Khotyn: L. Kadenjuk, rådgiver for Ukraines præsident, NDP

Tjernihiv-regionen: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Mykola Litvinov, der er vice-guvernør
206. kreds, Tjernihiv: Jevhen Ananko, folkedeputeret, RP
207. kreds, Tjernihiv: Petro Ustenko, folkedeputeret, AP
209. kreds, Nizhyn: Ivan Pljusjtj, formand for Verkhovna Rada, folkedeputeret, NDP
210. kreds, Pryluky: F. Zhpig, folkedeputeret, AU
211. kreds, Sosnytsa: O. Petrov, folkedeputeret, NDP

KYIV: Leder af "ZaJEdU!"s valgstab - Jurij Abakanovytj
213. kreds: I. Palamar, leder af medicinsk sammenslutning, RP
214. kreds: V. Novik, direktoratsformand i Kyivs bystyre
215. kreds: Ja. Kondratjev, rektor ved indenrigsministeriets akademi, partiløs
216. kreds: V. Khmiljovskyj, institutleder ved Kyivs humanistiske universitet, NDP
217. kreds: A. Vakulenko, direktør for statslig A/S "Kyiv-fabrikken "Radar", PPPU
218. kreds: M. Pidmohylnyj, vice-borgmester i Kyiv, NDP
220. kreds: O. Nahorskyj, bestyrelsesformand i kreditsammenslutning, RP
223. kreds: V. Volkov, adm. direktør i JV "Khitshild-Ukraine", NDP

SEVASTOPOL
224. kreds: I. Vernydubov, chef for byens skattevæsen, RP
225. kreds: V. Zajtjko, vice-borgmester, NDP

Nyheder---Om Selskabet---Om Ukraine---Aktiviteter---Medlemsskab---Holodomor---Home
Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og Ivan Nester