15.06.00.
Retssagen mod Lazarenko indledt i Californien
15.06.00.
IMF ankommer til Kyiv. Nationalbanken sigtet for svindel
14.06.00. Bruger USA Lazarenko
til politisk afpresning?
14.06.00. Regeringen
forventer samme kornhøst som i fjor
13.06.00. Tilfældet
Surkis - en oligark og hans imperium.
13.06.00. Gazprom vil føre
gassen udenom Ukraine
09.06.00. Tymoshenko beholder sin
post. Tjornobyl lukkes
09.06.00. Verdensbanken støtter
Ukraines regering
08.06.00. Martjuk
trækkes ind i oligarkers kamp mod regeringen
08.06.00.
Udtalelse fra Lazarenkos advokater belaster Kutjma (eng.)
07.06.00. Kutjmas magtapparat
mod det lokale selvstyre
07.06.00. Kutjma: vores
dommere er til at købe
07.06.00. IMF kommer til
Ukraine den 14. juni
06.06.00. Tjornobyl lukkes den
15. december
06.06.00. Polens og Ruslands syn
på Ukraine
05.06.00. Kutjma giver
ordre til at stoppe gas-tyveri
05.06.00. Clinton
skal bane vejen for nye lån til Ukraine
05.06.00. Lazarenko-sagen indledes
24. juni
05.06.00. Ukraines
fodboldlandshold som fly-gidsler i London
02.06.00. Kommunistiske
symboler væk fra Radaens facade
02.06.00. Hovsa-missil lærestreg
for militæret
02.06.00. De Grønne
i Tyskland afviser atomkraft-kompensation
02.06.00. Ukraines
regering: BNP vækst i 2000 på 1%
02.06.00. Kommunistiske
symboler væk fra Radaens facade
Pr. 1. juni 2000 er Ukraines parlaments Verkhovna Radas facade prydet med
staten Ukraines våben - treforken. De kommunistiske symboler - hammer
og segl - som prydede bygningen siden dens opførsel i 1938, er hugget
væk. Dermed er et væsentligt stalinistisk-leninistisk symbol
fjernet fra en af staten Ukraines vigtigste institutioner - landets parlament.
Venstrefløjen er fortvivlet og beskylder centrum-højre flertallet
for vandalisme. Og selvom det måske kan diskuteres, hvorvidt der
er tale om en overtrædelse af loven om fredede bygninger, så
er udskiftningen af symboler på Radaens facade blot en tak for sidst
til kommunisterne, som ikke var særligt fintfølende dengang
de havde magten. Det tyder tusindvis af Lenin-statuer og kommunistiske
gadenavne både i Rusland og Ukraine stadig på. For slet ikke
at tale om de millioner af ofre, som den kommunistiske drøm kostede
i Sovjetunionen og de titusinder af ødelagte kirker og klostre.
Udover at Radaens ydre nu er kommet i overensstemmelse
med det historisk retfærdige, at Ukraine er en selvstændig
og suveræn stat, så er det mest positive ved udskiftningen
af hammer-og segl, at præsident Leonid Kutjma nu ikke mere kan slippe
afsted med at påstå, at det "kommunistiske" parlament forhindrer
hans reformer. Den nye symbolik er et bevis på den kommunistiske
ideologis nederlag selv i Europas sidste kommunistiske bastion. Kutjma
vil altid blive husket for, at det var med ham som præsident, at
den stalinistiske symbolik blev fjernet far landets grundlovgivende forsamling.
Den ros skal han have. Men spørgsmålet er, om Leonid Kutjma
også kan besejre sin egen indre stalinist. Hvad bliver mon Leonid
Kutjmas næste fjendebillede? Et reformeret ikke-kommunistisk parlament?
02.06.00. Hovsa-missil lærestreg
for militæret
Ukraines væbnede styrker skal reduceres med 25.000 mand. De udgør
i øjeblikket ca. 400.000 mand. Nedskæringen i de væbnede
styrker er indeholdt i programmet for udviklingen af Ukraines væbnede
styrker inden 2005. Programmet blev vedtaget på et møde i
det nationale sikkerheds-og forsvarsråd den 29. maj. Forsvarsminister
Oleksandr Kuzmuk præsenterede programmet for pressen i onsdags. 74
regimenter, 21 brigader og 12 divisioner skal omorganiseres. Inden udgangen
af 2005 forventer man et afkortning af rekruttiden til ét år
(mod de nuværende 2 år), og man planlægger en fuld overgang
til professionel militærtjeneste på kontrakt inden 2015. Præsident
Kutjma har lovet at financiere militærreformen "i fuldt omfang".
Oleksandr Kuzmuk beklagede endnu engang den tragiske
ulykke forrige måned i byen Brovary, hvor et missil ved en fejl slog
ned i en beboelsesejendom og dræbte tre og lemlæstede fem personer.
Men samtidigt forsøgte han at forsvare de væbnede styrkers
ære. Årsagen til ulykken er blevet fastslået - ikke mindst
takket være TV-optagelser fra stationen STB - de skyldige er blevet
straffet. To generaler og en oberst i Ukraines luftforsvar er blevet fyret
eller degraderet. Ministeren lovede, at sikkerheden ved missiløvelser
vil blive forbedret, men mindede om, at det ikke er ham selv, der sender
missiler afsted, for "det ville jeg ikke få tid til". Indtil videre
vil missiler af den forulykkede sovjetisk-fremstillede type dog ikke blive
opsendt.
02.06.00. De Grønne
i Tyskland afviser atomkraft-kompensation
"Uden kompenserende kapacitet kan Tjornobyl A-kraftværket efter dets
lukning blive farlig", konstaterede Verkhovna Radas formand Ivan Pljustj
under sit besøg i Tyskland i onsdags. For nogle uger siden kom Ukraines
præsident Kutjma under et møde med sin østrigske kollega
Thomas Klestil til at sige, at den endegyldige dato for Tjornobyls lukning
ville blive fastsat "inden udgangen af maj". I går 1. juni traf den
ukrainske regering en principbeslutning om at Tjornobyls sidste 3. reaktor
skal lukkes ned senest i midten af november 2000. Præsident Kutjma
ventes inden længe officielt at meddele den endelige lukningsdato.
Selv efter en lukning vil Tjornobyl A-kraftværket
forbruge 1/3 af den energi, som den eneste tilbageblevne 3. reaktor i øjeblikket
har kapacitet til at fremstille. Radans formand Pljustj mødte adskillige
ledende politikere i Tyskland. Hans besøg i Tyskland ser ud til
at have frembragt en ny diskussion i den tyske offentlighed omkring den
financielle støtte til Ukraine. "Uden at have kompenseret disse
kapaciteter på Tjornobyl-værket, som vi har standset, vil vi
være henvist til at leve med en natlampe eller med et stearinlys"
sagde Pljustj på en pressekonference. Regeringspartiet SDP er ikke
imod at financiere færdiggørelsen af de to atomreaktorer,
der står klar for 95% vedkommende i A-kraftværkerne i Rivne
og Khmelnytskyj. Regeringspartiet De Grønne foreslår derimod
alternative energikilder som kompensation. Ivan Pljustj fik dog støtte
af Tysklands præsident og Forbundsdagens formand. Formanden for Berlins
landdag betegnede De Grønnes politik som "forkert".
"...og de er sådan set ikke imod at kompensere
os, men de siger: vi sætter os ned ved [forhandlings]bordet, så
at de kan kompensere os med energi...altså igen - med en færdigvare.
Men det kan vi altså ikke gå med til og vi prøvede at
overbevise dem om det", sagde Pljustj i flyet på vej hjem. Ukraines
udenrigsminister Borys Tarasjuk vil i slutningen af denne uge være
i Berlin, hvor han sandsynligvis igen vil rejse spørgsmålet
under mødet med sin tyske kollega, Joshka Fischer fra De Grønne.
02.06.00. Ukraines
regering: BNP vækst i 2000 på 1%
Ukraines finansministerium har udarbejdet de makroøkonomiske hovedtal
for årene 2000-2001.
|
2000 |
2001 |
BNP (mia. Hryvna) |
150,8 |
178,8 |
Reel stigning i BNP |
1% |
4% |
Inflation |
19% |
14% |
Årets gmsn. USD-kurs |
5,78 Hr. (for 1 USD) |
6,7 |
Regeringen håber på at sælge Ukrainsk Telekom i år.
Radaen har endnu ikke vedtaget loven om privatiseringen af Ukrainsk Telekom.
05.06.00. Kutjma giver
ordre til at stoppe gas-tyveri
Ukraines præsident Leonid Kutjma har beordret sin premierminister
Viktor Jusjenko til "kategorisk at forbyde tyveriet af russisk gas" og
"lade være med at give den til ikke-betalingsdygtige forbrugere".
Alene i løbet af maj er der blevet forbrugt over 1 mia. kubikmeter
gas i Ukraine, uden at russerne har fået betaling for den. Tyveriet
af russisk gas er blevet en så omfattende forretning for visse kredse
i Ukraine, at landets præsident har været nødt til at
indrømme og påtale problemet officielt. Under den russiske
præsident Vladimir Putins besøg i Kyiv i april sagde Kutjma
bl.a. om gas-tyveriet, at "der kommer ikke rigtigt nogle penge ind i statskassen
ud af det (dvs. gastyveriet)". Kutjma lovede dengang, at der "fra i morgen"
ville blive sat en stopper for "det".
Kutjmas ordre om at stoppe gas-tyveriet er formentlig
blot en høflighedsgestus overfor Rusland. Hvis Kutjma virkelig havde
villet gøre noget ved problemet med tyveriet af russisk gas i Ukraine,
så havde han for det første ikke været præsident
i Ukraine i dag, og for det andet var han sandsynligvis ikke gået
til sin premierminister, men direkte til de oligarker, der kontrollerer
transmissionen af russisk gas gennem Ukraine.
05.06.00. Clinton
skal bane vejen for nye lån til Ukraine
Præsident Bill Clinton besøger i dag Ukraine for tredje gang
i sin tid som USAs leder. Det er en væsentlig anerkendelse af Ukraines
strategiske nøgleposition i forhold til Vesten. Ukraine er kun det
fjerde land, som Clinton besøger under sin sidste Europa-turne.
De tre øvrige er Portugal, som har EUs formandsskab, Tyskland samt
Rusland - to af Europas ubestridt vigtigste stater. Der er ingen tvivl
om, at Clinton kan forvente en meget varm og hjertelig velkomst i Kyiv,
idet der stort set ikke er nogle stridspunkter mellem Ukraine og USA -
en stærk kontrast til USAs mere kølige forhold til Rusland
og EUs største land Tyskland, som begge er kritiske overfor USAs
anti-atommissil forsvar. Der er ingen tvivl om, at Ukraines leder Kutjma
nu får en enestående chance for at gøre et godt indtryk
på Clinton, så USAs præsident kan forlade Europa med
en følelse af, at han stadig har rigtige venner her.
Clintons besøg er i sig selv en blåstempling
af Kutjmas ikke altid lige demokratiske regime, selvom amerikanerne gang
på gang påpeger, at de ser korruption og manglende økonomiske
reformer som Ukraines hovedproblem. Og det er logisk set ganske rigtigt
set udfra et vestligt synspunkt, eftersom Ukraine med den nuværende
præsidents politik fortsat er alt for afhængig af de af Rusland
kontrollerede energiressourcer. Clinton har i et interview med avisen Zerkalo
Nedeli op til sit besøg bl.a. peget på en omstrukturering
af den ukrainske energisektor som en væsentlig forudsætning
for "stabilitet, uafhængighed, demokrati og integration i de europæiske
strukturer" i Ukraine. Samtidigt har USAs ambassadør i Kyiv, Steven
Pfeiffer, op til Clintons besøg gang på gang understreget,
at korruptionen er et hovedproblem i Ukraine.
Leonid Kutjmas væsentligste gevinst ved Clintons
besøg kan dog på kortere sigt blive en genoptagelse af Den
internationale Valutafonds finansieringsprogram, som blev indstillet i
september sidste år eller evt en genoptagelse af en mere omfattende
aktivitet i Ukraine fra Verdensbankens side.
05.06.00. Lazarenko-sagen
indledes 24. juni
USAs føderale "Grand Jury" har sigtet Ukraines tidligere premierminister
Pavlo Lazarenko for hvidvaskning af penge. En nævningedomstol i San-Francisco
har tiltalt Lazarenko for adskillige hvidvaskningsoperationer til en samlet
sum af 114 mill. USD samt 23 tilfælde af udførsel af ulovlig
erhvervet ejendom. Hvis han kendes skyldig, står Lazarenko til at
få op til 250 års fængsel og en bøde på
0,5 mill. USD eller tilbagebetalingen af det dobbelte af summen af de hvidvaskede
penge. Schweiz har efter anmodning fra USA siden september sidste år
indefrosset knap 20 bankkonti, som menes at være relateret til Pavlo
Lazarenkos finanstransaktioner.
Mens han var vice-premierminister, premierminister
og senere formand for partiet "Hromada" i årene 1995-99 nåede
Lazarenko at blive en af Ukraines rigeste mænd. Hans familie lever
fortsat i Californien i en ejendom, som førhen tilhørte Hollywood-stjernen
Eddie Murhpy. Lazarenko købte ejendommen i sin tid for 7 mill. USD.
Lazarenkos retsstatus i USA er fra nu af ikke længere
"politisk asylansøger", men "mistænkt i en straffesag". USA
"Grand Jury" har nemlig udfærdiget et anklageskrift mod Pavlo Lazarenko
for hvidvaskning af 114 mill. USD, som han angiveligt havde erhvervet på
ulovlig vis og overført til udelandske bankkonti. Det amerikanske
politi kan bevise, at Ukraines ex-premierminister modtog bestikkelse for
at give virksomheder og private muligheden for at lave forretninger i Ukraine.
USA er dermed det fjerde land efter Schweiz, Ukraine og Antigua, som har
rejst tiltale mod Lazarenko. Lazarenkos advokat forsikrer, at dette ikke
er andet end "politiske insinuationer" og, at hendes klient ikke har overført
nogle penge til USA. Lazarenko selv mener, at hele sagen er præsident
Kutjmas politiske vendetta mod ham. Kvalificerede indenrigspolitiske iagttagere
i Ukraine påpeger, at Lazarenko uden tvivl var den største
trussel mod Kutjmas genvalg sidste år, inden han altså måtte
flygte for at undgå en hurtig dom og fængsling i Ukraine.
Siden er Lazarenko ført som vidne
i en Kongres-undersøgelse af påstået ukrainsk svindel
med Den internationale Valutafonds midler.
Imens er man i USA i gang med at gøre de
formelle ting klar til det første retsmøde den 24. juni.
Retsmødet skal tage stilling til, hvorvidt Lazarenko skal udleveres
til Schweiz. Ukraines rigsadvokatur er overbevist om, at chancerne for
at få udleveret Lazarenko og hans penge til Ukraine er blevet større.
Amerikanerne har allerede forpligtet Ukraines ex-premierminister til at
tilbagelevere 21 mill. USD til USAs justitsmyndigheder.
Ukraine har indledt en straffesag mod Lazarenko,
hvor han står tiltalt for at have organiseret drabet på folkedeputeret
Sjerban og to andre højtstående ukrainske embedsmænd,
hvis efternavne Ukraines rigsadvokatur ikke nævnte til journalisterne
på en pressekonference i fredags. Lazarenkos advokat afviser, at
hendes klient skulle være indblandet i de omtalte mord eller i nogle
andre bestilte mord. Ifølge vice-rigsadvokat Mykola Obykhod har
"folk fra [Lazarenkos] omgangskreds overført enorme pengesummer
i valuta fra deres bankkonti til lejemorderbandelederens private konto."
I øjeblikket er de ukrainske myndigheder ved at afhøre medlemmerne
af denne bande, som har 20 kendte mord på sin samvittighed.
Retten i San Francisco havde allerede rejst tiltale
mod Pavlo Lazarenko den 18. maj, men meddelte det først officielt
den 1. juni. På en pressekonference i Kyiv sagde USAs ambassadør
i Ukraine, Steven Pfeifer, at korruptionen var den vigtigste hindring for
opbygningen af en markedsøkonomi i Ukraine. Dvs. at selvom den måske
mest korrupte person i Ukraines historie sidder i et amerikansk fængsel,
så er problemet med korruption i Ukraine ifølge USAs ambassadør
ikke blevet løst.
05.06.00. Ukraines
fodboldlandshold som fly-gidsler i London
Myndighederne i Londons internationale lufthavn tilbageholdt onsdag aften
tre ukrainske fly tilhørende det statslige luftfartselskab Ukraine
Airlines. Det ene af flyene skulle transportere det ukrainske fodboldlandshold,
som forinden havde deltaget i en træningskamp mod Englands fodboldlandshold.
De to andre fly rummede ukrainske tilhængere og pressefolk. Årsagen
til tilbageholdelsen var angiveligt Ukraine Airlines' 2 mill. USD store
gæld til Londons lufthavn i form af ubetalte lufthavnsafgifter. Samtlige
ukrainere vendte dog hjem allerede torsdag aften. Et af flyene tilhørende
Ukraine Airlines befinder sig dog stadig i lufthavnen i London tilbageholdt
af myndighederne. Det er dog yderst tvivlsomt, hvorvidt det sovjetisk fremstillede
fly vil kunne indbringe den ønskede sum, hvis englænderne
sælger det.
En repræsentant for Ukraine Airlines mener,
at den store gæld bl.a. skyldes, at de vestlige lufthavne diskriminerer
de sovjetisk fremstillede fly ved at pålægge dem større
lufthavnsskatter end Boeing og Airbus flyene. Flyselskabet "Ukraine International
Airlines" har ligesom det russiske Aeroflot allerede taget konsekvensen
heraf og udskriftet deres flypark med Boeing fly.
06.06.00. Tjornobyl lukkes
den 15. december
Det vigtigste formål med præsident Bill Clintons 6 timer lange
besøg i Kyiv var tilsyneladende at få et løfte fra
den ukrainske ledelse om, at den vil lukke atomkræftværket
Tjornobyl i år. Dette løfte fik Clinton fra præsident
Leonid Kutjma, der erklærde efter mødet med sin amerikanske
kollega, at Tjornobyl atomkraftværket vil blive lukket inden den
15. december 2000. "Jeg vil hermed gerne meddele", sagde Kutjma, "at Tjornobyl
atomkraftværket vil blive taget ud af drift den 15. december i år.
Denne beslutning er vedtaget på baggrund af ekspertvurderinger og
i overensstemmelse med Ukraines internationale forpligtelser. Man kan ikke
sige, at denne beslutning var let for os. Men det er logisk fortsættelse
af den ukrainske stats anstrengelser for at mindske den atomare fare i
verden". Præsident Clinton lovede til gengæld at presse G7-landene
til at give Ukraine en kompensation i forbindelse med lukningen af Tjornobyl
kraftværket, Clinton nævnte en kompensation på 78 mill.
USD. "Jeg er stolt og rørt over at være her på den internationale
miljødag under præsident Kutjmas historiske erklæring
om, at Tjornobyl atomkraftværkets sidste reaktor vil blive slukket
og hele atomkraftværket vil blive lukket for altid den 15. december.",
sagde Clinton. Udover Tjornobyl drøftede parterne undgåelse
af dobbeltbeskatning, samarbejde i luften og i rummet.
Kyiv håber nu altså på, at USA
vil hjælpe Ukraine med at rejse penge til at finansiere lukningen
af Tjornobyl. Den ukrainske regering vil desuden bede amerikanerne om at
hjælp i forhandlingerne med Den internationale Valutafond, så
at fonden genoptager kreditgivningen til Ukraine.
06.06.00. Polens og Ruslands
syn på Ukraine
Organisationen “Ukrainian Center for Economic and Politicial Studies” i
Kyiv udgiver et blad, National security and defence, som udkommer
10-12 gange årligt på engelsk og ukrainsk. Nummer 3/2000 beskæftiger
sig udelukkende med Ukraines internationale omdømme, et spørgsmål
som bl.a. er relevant i forhold til et eventuelt NATO eller EU-medlemsskab.
Det er værd at studere de konklusioner, som National security
and defence bringer omkring den vurdering, som eksperter i Ukraines
to vigtigste nabolande Polen og Rusland giver Ukraine. Det er påfaldende,
at den gennemgående polske vurdering af Ukraine er noget mere positiv
end den russiske. Det tyder på, at det meget russisk-prægede
og russificerede Ukraine langsomt bevæger sig væk fra den russiske
indflydelsessfære.
Polen. Det polske syn på Ukraine er til en vis grad bestemt
af Polens egne interesser og politiske prioriteringer - dvs. medlemsskab
af NATO, forventet medlemsskab af EU og et anspændt forhold til Rusland.
Et flertal på 61% af repræsentanterne for Polens statslige,
videnskabelige og erhvervsmæssige establishment har en alt i alt
positiv vurdering af Ukraines internationale omdømme. 54% af de
adspurgte mener, at dette har er i en “dynamisk udformningsproces”. Det
sidste kan betragtes som en forhåndsbilligelse af Ukraines kurs mod
større europæisk integration - en kurs som Polen støtter
officielt. Polen er objektivt interesseret i, at Ukraine (som en nabostat)
bliver stabil,
demokratisk og økonomisk udviklet. Et flertal på 60% af
de polske eksperter er imidlertid fortsat alvorligt i tvivl om, hvorvidt
Ukraine vil være konsekvent i udformningen og realiseringen af den
europæiske vektor i sin udenrigspolitik.
Rusland. Et flertal af repræsentanterne for Ruslands statslige,
videnskabelige og erhvervsmæssige establishment giver en negativ
vurdering af Ukraines internationale image. Man kan ud fra rundspørgen
konkludere, at den russiske vurdering af Ukraine er følgende: en
europæisk stat uden videre indflydelse, som selv er under Vestens
indflydelse og er i færd med at definere sin plads i verden. 42%
af de adspurgte hælder endog til en endnu hårdere bedømmelse
- Ukraine er en “3.verdens stat” stat uden indflydelse med en uafklaret
udenrigspolitik. Kun 7% er overbeviste om, at Ukraine er en indflydelsesrig
europæisk stat.
Polen. De polske eksperter giver en positiv vurdering af Ukraines
forhold til Polen, Tyskland, Tjekkiet, Rusland, Ungarn, Hviderusland, Canada,
USA og Frankrig. Blandt de internationale organisationer påpeger
de en positiv dynamik i Ukraines forhold til FN, EU, NATO og OSCE. Kun
39% af de polske eksperter vurderede Ukraines forhold til SNG som positivt.
Rusland. Blandt de faktorer der indvirker negativt på
det internationale omdømme nævner de russiske eksperter Ukraines
lave økonomiske udvikling og de økonomiske reformers langsommelighed,
den ukrainske befolknings lave levestandard, magtstrukturernes korrupthed,
en høj kriminalitet, begrænsningen af massemediernes uafhængighed,
samt den ukrainske udenrigspolitiske kurs manglende konsekvens.
Polen. Det er interessant, at kun 40% af de polske eksperter
vurderer begrænsningen af massemediernes uafhængighed i Ukraine
som en faktor der indvirker negativt på landets internationale omdømme.
Det tilsvarende tal for de russiske eksperter er over 50%. Polen må
jo ellers generelt opfattes som et land med en noget længere tradition
for pressefrihed end Rusland. Men på dette punkt synes polakkerne
at nedtone problemet med pressefriheden i Ukraine for ikke at svække
Kutjma. De polske eksperter vurderer Ukraines position på den internationale
arena som svag. Allerværst ser den ifølge dem ud til
at være markedet for højteknologi, informationsressourcer,
kreditter og investeringer, transportservice og industriproduktion. Således
har eksperterne på den ene side en som helhed positiv vurdering af
Ukraine som politisk aktør, men på den anden side er deres
bedømmelse af Ukraines position i verdensøkonomien klart
negativ.
Rusland. Ukraine bliver endnu ikke taget alvorligt af de russisk
eksperter som en aktør i verdensøkonomien. Respondenterne
understreger Ukraines svage position på de internationale markeder
for kreditter og investering, energiressoucer, industriproduktion, informationsteknologi
og videnskabeligt personale.
Polen. For så vidt angår bedømmelsen af den
indenrigspolitiske situation er det fremherskende bekymring og skepsis.
Blandt de vigtigste negative faktorer nævner 85% af eksperterne det
høje korruptionsniveau i de ukrainske magtstrukturer, økonomiens
dårlige udviklingsgrad - 84%, den lave levestandard - 68%. De polske
eksperters komparative vurderinger af den indenrigspolitiske situation
i de to lande giver et ret trist generelt billede af Ukraine: Som Polens
fattige nabo, som oven i det har en enorm mængde uløste interne
problemer.
Rusland. De russiske eksperter vurderer den økonomiske
og social-politiske situation i Ukraine kritisk og overvejende negativt.
Hvis man går ud fra rundspørgen, så vurderes Ukraine
på de fleste parametre at være i en betydeligt værre
forfatning end Rusland. Den fremherskende opfattelse i Rusland er den,
at ukrainernes levestandard er langt under russernes.
Polen. Det noget modsætningsfyldte billede af Ukraine,
som de polske eksperter tegner, påvirker også deres vurdering
af Ukraines rolle i verden. Flertallet (65%) karakteriserer Ukraine som
en europæisk stat uden videre indflydelse, som er i færd med
at definere sin plads i verden. Samtidigt er 55% af eksperterne enige i
at betragte Ukraine som en “buffer-zone”, 53% hælder til den opfattelse,
at Ukraine er et land under Ruslands indflydelse.
Rusland. De politiske deklarationer om det strategiske partnerskab
mellem Ukraine og Rusland bør fyldes ud med et konkret indhold,
der er forståeligt for almindelige mennesker. I dag mener kun 24%
af de adspurgte russiske eksperter, at den fremherskende holdning til ukrainerne
i Rusland er, at de er ligemænd. 45% påpeger en ligegyldighed
overfor ukrainerne, mens 11% mener, at den dominerende opfattelse af ukainske
borgere er, at det er “2.rangs mennesker”.
Polen. Efter de polske eksperters opfattelse afhænger en
forbedring af Ukraines internationale omdømme af, hvor effektivt
de ukrainske myndigheder agerer indenfor følgende retninger: en
fremskyndelse af de økonomiske reformer, en styrkelse af kampen
mod korruption og kriminalitet, samt en mere effektiv ukrainsk udenrigspolitik.
Rusland. Efter de russiske eksperters opfattelse afhænger
en forbedring af Ukraines internationale omdømme af, hvor effektivt
de ukrainske myndigheder agerer indenfor følgende retninger: en
styrkelse af kampen mod korruption og kriminalitet, en fremskyndelse af
de økonomiske reformer, sikring af menneskerettigheder og ytringsfrihed,
samt en mere effektiv udenrigspolitik.
Polen. Den ukrainske ledelses aktive Polens-politik afspejler
sig i de polske vurderinger af de nuværende bilaterlale relationer
mellem de to lande. Således bedømmer 82% af de adspurgte dynamikken
i det ukrainsk-polske samarbejde positivt. Et flertal af de polske eksperter
(57%) betoner de polske massemediers velvillige indstilling overfor Ukraine.
Rusland. Det overvældende flertal af de russiske eksperter
bedømmer de ukrainsk-russiske relationer på deres nuværende
stade som negative. Kun 9% af de adspurgte anser det officielle Kyivs politik
som værende åben, nabovenlig (i forhold til Rusland) og venskablig.
Et flertal af eksperterne understreger den ukrainske udenrigspolitik pro-vestlige
orientering og dens markante afstandstagen fra Rusland. Blandt de faktorer,
som vanskeliggør relationerne mellem de to stater nævnes først
og fremmest uddybningen af Ukraines samarbejde med NATO, problemerne
omkring Ruslands Sortehavsflåde og byen Sevastopol, kontrollen
ved statsgrænsen mellem Ukraine og Rusland, den russisktalende befolknings
situation i Ukraine, samt Ukraines gæld for den russiske gas. Kun
9% af de russiske respondenter mente at have bemærket et fremskridt
i Ukraines forhold til SNG, mens 91% gav en negativ vurdering af dette
forhold.
07.06.00. Kutjmas
magtapparat mod det lokale selvstyre
Borgmestervalget i byen Vasylkiv udenfor Kyiv den 28. maj i år demonstrerer
de muligheder for at opnå et ønsket valgresultat, som prœsident
Kutjmas administrative apparat har. I februar fjernede prœsident Kutjma
byens borgmester V. Popovytj. Hermed overtrådte prœsidenten ganske
vist landets forfatning, men borgmesteren havde begået en endnu større
lovovertrædelse; nemlig glemt at sikre prœsident Kutjma sejren i
prœsidentvalgets 2. runde i november i byen Vasylkiv, skriver oppositionsavisen
Grani
i Kyiv. Den dybereliggende baggrund lå i en konflikt mellem den folkevalgte
borgmester Popovytj og regionens guvernør - den af Kutjma udpegede
A. Zasukha. Borgmesteren forhindrede angiveligt nogle af Zasukhas familiemedlemmer
i at privatisere jord og fast ejendom i byen. Zasukhas kone, der er parlamentsmedlem
valgt i Kyiv-regionen, gik ind i sagen.
Det som er sket i byen Vasylkiv er ikke et enkeltstående
tilfælde, men en generel tendens i forholdet mellem det ukrainske
centrale udøvende apparat og det lokale selvstyre mener artiklens
forfatter. Den politiske realitet nr. 1 i Ukraine er, at præsident
Kutjma reagerer meget følsomt på et hvilket som helst tegn
på illoyalitet hos sine undersåtter. Denne sygelige mistœnksomhed
og jalousi hos prœsidenten udnyttes bl.a. af lokale kriminelle ledere.
I de tilfœlde, hvor de folkevalgte borgmestre eller andre offentligt ansatte
hindrer guvernørerne eller lederne af distriktsadministrationerne
i at virkeliggøre deres kriminelle planer, går de til prœsidentens
administration og klager over, at den og den statsansatte ikke udviser
en tilstrœkkelig “trofasthed” overfor prœsidenten, hvorved de nemt kan
få fjernet en uønsket offentligt person.
Borgmester Popovytj blev altså afsat og nyvalg
blev udskrevet. Prœsidentens mœnd havde dog ikke taget højde for,
at den afsatte borgmester ikke opgav med det samme, men besluttede sig
for at deltage i nyvalget. Der skulle hele tre forsøg til, før
borgerne i byen fik presset igennem, at deres afsatte borgmester skulle
indregistreres af den lokale valgkommission. Guvernøren, som ellers
var klar til at rapportere til Kutjma om, at alt var i orden, var derfor
nødsaget til at opstille det tunge skyts, nemlig sin vice-guvernør,
V. Lykhatjov som modkandidat. Derudover tog guvernøen de administrative
pressionsmidler i brug. Det betød bl.a., at byens politi fik tilført
forstœrkninger på 100 specialtrœnede styrker fra hovedstaden, mens
alskens inspektioner ivœrksatte kontrol-og revisionsbesøg hos alle
dem, som enten åbent støttede Popovytj eller endnu ikke havde
tilkendegivet, hvem de støttede.
Som en reaktion imod statsapparatets åbenlyse
pression blev V. Popovytj stadig mere populœr i befolkningen, og borgmestervalget
blev nu til et opgør mellem demokrati og diktatur. Reprœsentanter
for ellers oppositionelle partier - Rukh, Socialistpartiet, PSPU og “Sobor”
- kom den afsatte borgmester og hans borgere til undsœtning. Da valgdagen
så kom, var der på hvert eneste valgsted blevet opstillet mellem
5 og 10 politibetjente, som styrede hele valghandlingen. De enten hindrede
eller ligefrem brutalt fjernede valgobservatørerne fra valgstedet,
herunder parlamentsmedlemmer og reprœsentanter for massemedierne. Fire
valgobservatører blev standset før de ankom til
byen Vasylkiv. Færdselspolitiet stoppede deres bil på landevejen
Kyiv-Vasylkiv med den begrundelse, at de havde overtrådt fœrdselsreglerne.
Fœrdselsbetjentene tilkaldte forstœrkninger, der tilbageholdt valgobservatørerne
i 5 til 7 døgn “for at modvirke politiets arbejde".
Den information, som Ukraines vœlgerkomite (KVU)
har indsamlet synes at vœre meget illustrativ. Denne gang blev der ikke
brugt “døde sjœle”, stemmesedler blev ikke skiftet ud eller købt.
Magthaverne anser åbenbart den slags småsvindel for overflødig.
Nu gœlder det
bare om at kunne tælle rigtigt.
Valgsted nr. |
Stemmer for Lykhatjov (vice-guvernør) |
Stemmer for Popovytj (afsat borgmester) |
Information om valgobservatørers arbejdsbetingelser på
valgstedet |
1 |
399 |
485 |
Observatørerne fik adgang til overvåg- ningen.
Udenlandske valgobservatører var tilstede |
2 |
555 |
399 |
Observatørerne blev gennet væk fra optæl-
lingsbordene med trusler om magtanvendelse |
3 |
823 |
358 |
Politiet fjernede med magt parlaments- medlem Vitalij
Shevtjenko fra valgstedet; observatørerne blev gennet væk
fra optæl- lingsbordene i en afstand på 3-5 meter. Stemmeudvalget
talte stemmerne op og lagde de optalte stemmesedler med bunden i vejret.
Protokollen over optællingen blev ikke sat op i lokalet |
4 |
133 |
433 |
Observatørerne fik adgang til at overvære
stemmeoptællingen |
5 |
760 |
254 |
Observatørerne blev forhindret i at overvære
stemmeoptællingen |
6 |
600 |
931 |
Observatørerne blev forhindret i at overvære
stemmeoptællingen. Forsøg på valgsvindel fandt sted
- ca. 200 stemme- sedler for Popovytj blev forsøgt talt op som stemmer
afgivet for Lykhatjov. Et af med- lemmerne af det lokale stemmeudvalg forhindrede
valgsvindelen. |
7 |
568 |
533 |
Observatørerne blev forhindret i at overvære
stemmeoptællingen. Et af med- lemmerne af det lokale stemmeudvalg
påpegede adskillige gange overfor sine kolleger, at en overtrædelse
af optæl- lingsproceduren havde fundet sted. Ingen reagerede på
henstillingen. |
8 |
168 |
163 |
Observatørerne fik adgang til at overvære
stemmeoptællingen |
9 |
387 |
532 |
Parlamentsmedlemmerne Martjenko og Vitrenko var tilstede.
Observatørerne fik adgang til at overvære stemmeoptællingen |
10 |
905 |
90 |
Observatørerne blev afskærmet fra stemme-
udvalget i en afstand af 6-7 meter med et bånd. En af observatørerne
brugte en kik- kert til at konstatere en overtrædelse af sorteringsproceduren,
hvorefter han påtalte det overfor stemmeudvalget. Herefter for- bød
politiet ham under trusler om magtan- vendelse at bruge kikkerten. Fra
nu af lagde stemmeudvalget de optale stedler med bunden i vejret. |
11 |
355 |
27 |
Observatørerne blev anholdt |
12 |
1398 |
185 |
Observatørerne blev holdt væk fra optæl-
lingsbordet i en afstand af 3,5 meter, hvilket umuliggjorde en overvågning
af optæl- lingen. Stemmeudvalget vedtog en bes- lutning om det "uhensigtsmæssige"
i at par- lamentsmedlem V. Asadtjev var tilstede under stemmeoptællingen |
13 |
606 |
497 |
Stemmesedler for Popovytj var blevet lagt i bunken af
stemmesedler for Lykhatjov. Formand for stemmeudvalget nægtede at
fintælle stemmerne. |
14 |
140 |
2 |
Observatørerne blev helt udelukket fra valg- stedet,
som befandt sig på et sygehus, med den begrundelse, at de ikke havde
"sanitære pas". |
15 |
177 |
1183 |
Observatørerne fik adgang til at overvære
stemmeoptællingen |
16 |
201 |
248 |
Observatørerne fik adgang til at overvære
stemmeoptællingen |
I alt |
8175 |
6320 |
|
52% stemte for magthavernes kandidat. Det skete på baggrund af
en massiv indsats af det administrative apparats pressions-og skræmmemidler.
Som det fremgår af tabellen, synes der at være en klar kongruens
mellem omfanget af tilladt valgobservation og overvægt af stemmer
til den afsatte borgmester, som altså efter al sandsynlighed reelt
fik et flertal af stemmerne. Specialt er valgsted nr. 14 - sygehuset -
interessant: kun 1,4% stemte på den kandidat, der ellers fik 45%
på de øvrige 15 valgsteder.
07.06.00. Kutjma: vores
dommere er til at købe
"Man må spørge Lazarenko
selv om, hvorfor han kommer med de erklæringer", sagde præsident
Kutjma i går i Kyiv under et møde for repræsentanter
for de regionale massemedier. "Han kan sige hvad som helst". "Han kunne
sige, at han gav 90% til præsidenten...det kunne han også finde
på at sige. Det tror jeg dog ikke på, for så havde han
for længst sagt det...jeg ved jo lidt mere...for der er virkeligt
nogle efternavne...andre så at sige mindre vigtige efternavne, men
de er der. Og at de efter alle de amerikanske love...skal svare på
alle spørgsmål - det er også helt klart". Kutjma sagde,
at "alle ved" om den tætte forbindelse mellem Pavlo Lazarenko og
Julia Tymoshenko. Tymoshenko og Lazarenko ved om ikke alt så næsten
alt om hinanden, mente præsidenten. Hvis den førstnævntes
fremtid er spøgelsesagtig, så er den sidstnævntes fremtid
fuldt ud afklaret. "Hvad angår, hvilket fængsel han skal sidde
i, så mener jeg, at han burde sidde i et ukrainsk fængsel.
Derfor tror jeg, at Lazarenko ærger sig i dag og siger: bare jeg
var blevet i Ukraine, for han havde vel allerede opkøbt halvdelen,
alle mulige og dommerne og... (her var præsidenten så vidt
jeg kunne høre lige ved at sige et meget uartigt russisk ord, nemlig
ordet "tæve"), jamen det er jo rigtigt nok. Er der måske nogle
der vil påstå, at vi alt i alt har en normal dømmende
magt? Gu har vi ej. For...Lazarenko har jo store penge. For hvis han ikke
havde haft dem, så havde han for længst været hos os...
Det er min personlige opfattelse, så hvis der er nogen der er uenige...
Hvem pokker i Amerika har brug for en mand uden penge, herregud".
07.06.00. IMF kommer
til Ukraine den 14. juni
Den internationale Valutafond, IMFs, mission ankommer til Kyiv den 14 juni.
IMFs eksperter under ledelse af fondens nyudnævnte leder i Ukraine,
Julian Beregaut, skal være i Ukraine i to uger. IMFs mission skal
tage stilling til en evt. genoptagelse af IMFs kreditter til Ukraine, som
blev suspenderet i september sidste år. Ukraine skulle ifølge
det 3-årige Extended Facility Fund-program fra 1998 modtage i alt
over 2,5 mia. USD. Beslutningen om, hvorvidt man vil genoptage kreditgivningen
til Ukraine, vil IMF træffe efter afslutningen af revisionen af den
ukrainske nationalbanks virksomhed. Den internationale revision af NBU
forventes afsluttet senest inden udgangen af juni. Under præsident
Clintons besøg i Ukraine anmodede den ukrainske regering den amerikanske
præsident om at bidrage til, at IMF skifter holdning til Ukraine
og genoptager långivningen.
Den amerikanske Ukraine-ambassadør Steven
Pfeifer vurderede Clintons besøg i Ukraine i mandags som overordentlig
positivt. Ifølge det ukrainske udenrigsministerium er selve det
at besøget fandt sted et vigtigt signal, der bekræfter den
strategiske alliance mellem USA og Ukraine.
Under sit besøg i Rusland udtalte Bill Clinton
sig ret utvetydigt om de russiske journalisters arbejdsbetingelser. Han
optrådte således uden aftale med Kreml i et talkshow på
den uafhængige TV-station NTV og i radioen Moskvas Ekko. I Ukraine,
hvor medierne er mindre frie end i Rusland, sagde Clinton imidlertid ingen
ting hverken om pressefrihed eller korruption. I en tale på Mykhajlivsky
Square i Kyiv skamroste Clinton den ukrainske præsident Kutjma og
hans reformregering og sagde, at USA havde brug for et demokratisk og velstående
Ukraine. Det er man i Ukraines udenrigsministerium tilbøjelig til
at vurdere som et positivt tegn, selvom det er muligt, at Clinton ganske
enkelt ikke havde tid til at mødes med den ukrainske presse, udover
det korte møde efter forhandlingerne med den ukrainske ledelse og
festtalen i Kyivs centrum.
08.06.00. Martjuk
trækkes ind i oligarkers kamp mod regeringen
Rusland har lige indført en 30% forbrugsafgift på gas, hvorefter
prisen på gas for de ukrainske forbrugere vil stige 1½ gang.
Ukraine mangler i øjeblikket 5 mia. kubikmeter gas. Situationen
anses for at være nærmest katastrofal, hvilket i og for sig
ikke er noget nyt i forhold til vinterens mørklægningen af
de fleste ukrainske regioner. Vice-premierminister med ansvar for energisektoren,
Julia Tymoshenko, sagde i går, at hvis hendes reformer af energisektoren
får lov til at fortsætte, så vil Ukraine kunne komme
ud af den vanskelige situation. Der tales nu åbent om en konflikt
mellem vice-premierminister Tymoshenko og sekretæren for Det nationale
sikkerheds-og forsvarsråd, Jevhen Martjuk. Det statskontrollerede
ukrainske TV taler nu om, at "energikonflikten" har varet i et halvt år.
I dag forventes det, at præsident Kutjma på
et regeringsmøde om energikrisen, vil kaste sit lod i den ene eller
den andens vægtskål, med mindre han vælger et kompromis.
Regeringen var i går samlet for at gøre Ukraines energisektor
klar til vinteren. Efter intense diskussioner pålagde premierminister
Jusjenko de to opponenter Tymoshenko og brændsels-og energiminister
Tulub om at fortælle journalisterne om problemet. Tymoshenko gik
beredvilligt ud til journalisterne, mens Tulub aldrig dukkede op. Tymoshenko
fortalte om regeringens succes med at sikre landet med atombrændselsreserver
og om nye sammenbrud i gasforsyningen. Hun dementerede oplysninger i britiske
Financial
Times fra i forgårs om, at hun skulle have været en nøglefigur
i Pavlo Lazarenkos hvidvaskning
af millioner af dollars. Det var det samme præsident Kutjma antydede
forleden. Jfr. næste artikel f.s.v. angår Kutjma.
Jevhen Martjuk har offentligt beskyldt regeringen
for at være skyld i reformernes sammenbrud og for ikke at være
i stand til at kontrollere den uhæmmede vækst i Ukraines gæld
til Rusland for den russiske gas, som Ukraine alene i maj måned angiveligt
har taget 1 mia. kubikmeter af uden at betale russerne en eneste kopek.
Disse udfald fra sekretæren for Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd
sker på baggrund af en promovering af Martjuk i medierne, som man
ikke har set magen til siden hans tid som premierminister i 1995-96. Grunden
til, at præsident Kutjma, som gennem fire år gjorde alt for
at udelukke Martjuk fra de elektroniske medier, nu åbenbart har sagt
god for et sådant PR-fremstød, skal ifølge ukrainske
iagttagere søges i, at de magtfulde finansbaroner - oligarker -
tæt på Kutjma ønsker at bruge Martjuk i deres opgør
med Julia Tymoshenkos energireformer og måske også Viktor Jusjenko
som premierminister og hans "højre-nationale" regering. Ifølge
Julia Tymoshenko har Jevhen Martjuk ikke besvaret en eneste af hendes henvendelser
om et personligt møde med ham for at koordinere indsatsen i energisektoren,
som Martjuk også er kurator for. Nu håber Tymoshenko på
præsident Kutjmas støtte. Hun har brug for et carte blanche
til at slukke for elektriciteten til de dårlige betalere, forbyde
alle ikke-likvide afregninger og indføre hårde sanktioner
overfor de privatiserede regionale energiselskaber.
Det ser imidlertid ud til, at Kutjma i øjeblikket
hælder mere til Martjuk. Anderledes kan man ikke forklare den overraskende
promovoring af en politiker, som Kutjma ellers har gjort alt for at "myrde"
i årene 1996-99, indtil han fik brug for Martjuks
8% før 2. runde af præsidentvalget. Oppositionsavisen
Grani's
iagttager Tetjana Korobova, som har arbejdet på Martjuks avis "Den",
mener at Kutjma og oligarkerne Surkis og Volkov nu ser sig nødsaget
til at bruge Martjuk i opgøret med den i Vesten populære Jusjenko
og hans reformregering, som den amerikanske præsident Clinton roste
under sit besøg forleden. Alliancen mellem Martjuk og den stenrige
Dynamo Kyiv-boss Hryhorij Surkis (som lige har solgt en ny spiller til
en engelsk klub for et svimlende beløb), går i øvrigt
tilbage til parlamentsvalget for to år siden. Deres veje skiltes,
da Surkis valgte at satse på det sikre; nemlig Kutjma ved præsidentvalget
i fjor. Martjuk er populær i den ukrainske diaspora og har et relativt
godt ry i Vesten. Det kan man næppe sige om oligarkerne Surkis, Volkov
og Medvedtjuk. Skal Kutjma skaffe sig af med Tymoshenko og evt. Jusjenko
uden at skade sit image i Vesten alt for meget, skal det derfor ske v.h.a.
Martjuk. Det var også det, præsidenten antydede på en
pressekonference med regionale medier i tirsdags, da han sagde, at han
"nødigt ville bruge det nationale sikkerhedsråd" til at skifte
ud i regeringen, men det lå i luften, at det "kunn jeg blive nødt
til".
Da Martjuks blev udnævnt af Kutjma i november
sidste år, var der mange der spåede ham en kort levetid på
posten som sekretær for Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd.
Mange iagttager drog paraleller med den skæbne, som overgik general
Aleksandr Lebed i Rusland. Før 2. valgrunde i 1996 udnævnte
præsident Jeltsin general Lebed til den tilsvarende post for at vinde
præsidentvalget. Efter tre måneder fyrede han ham p.g.a. samarbejdsvanskeligheder.
Martjuk har indtil videre gjort den slags paraleller til skamme. Men det
er måske forskellen på en KGB-uddannet (Martjuk) og en militæruddannet
(Lebed). Eller også er forskellen, at Martjuk har en længere
erfaring i politik end Lebed havde dengang.
Det som kan undre er, at Kutjmas omgivelser indleder
en sådan anti-regeringskampagne lige før Den internationale
Valutafonds besøg i Kyiv. Man skulle da mene, at Viktor Jusjenko
- trods alle skandaleskriverier i den anglo-saxiske presse - fortsat vil
være den bedste til at skaffe en fornyelse af de livsvigtige IMF-kreditter
til landet. Ville det så ikke være at grave sin egen grav,
at svække tiltroen udadtil på, at han bliver siddende som PM?
Men måske er den igangværende "statsautoriserede" konflikt
simpelthen en proces, som er svær at kontrollere for Kutjma, fordi
oligarkernes interesser for alvor står på spil og han ikke
rigtigt har mulighed for at sætte dem på plads.
08.06.00. Udtalelse
fra Lazarenkos advokater belaster Kutjma
LEAD ATTORNEY: MICHAEL HANDWERKER
ROSS, SUCHOFF, HANKIN, MAIDENBAUM, HANDWERKER NEW YORK, N.Y.
New York - On the eve of President Clinton's trip to Ukraine to meet
with President Leonid Kuchma, the former Prime Minister of Ukraine, Pavel
Lazarenko, held in detention in California, has coincidentally been indicted
by the US Department of Justice for money laundering.
Lazarenko has been under investigation for the last two years by the
FBI and the IRS, the spokes- person for the US Attorney's office said.
He stated that they will be working with Swiss authorities in order to
negotiate for precedence. A request to delay extradition will be issued
in order to allow the US to proceed with its hearings and legal motions.
The money laundering indictment stems from the political twisting of
the facts surrounding enterprises that President Kuchma also participated
in.
Mr. Lazarenko's US Defense Team has the substantiating documents showing
bank accounts and copies of the wire transfers verifying these participating
distributions to President Kuchma.
President Kuchma and Pavel Lazarenko were close friends, political and
business partners until Mr. Lazarenko decided to run for President of Ukraine.
At that point they became bitter rivals. The
Current Washington administration has always supported Kuchma's regime.
Beginning in 1990 after the disintegration of the Soviet Union, Lazarenko
owned numerous commercial enterprises in complete compliance and within
the laws existing in Ukraine. Kuchma knew about Lazarenko's successful
commercial enterprises when he as president appointed Lazarenko to be the
First Vice Prime Minister in 1995, and promoted him to Prime Minister in
1996.
President Kuchma, from 1995 through 1998, received regular distributions
from the commercial enterprises controlled by Pavel Lazarenko. So these
subsequent official appointments bestowed on
Lazarenko by President Kuchma underline the fact that the commercial
activities of Lazarenko were completely accepted, condoned, and in fact,
participated in by President Kuchma.
Mr. Lazarenko's arraignment is expected to take place at 9:30 on Tuesday
June 13th, 2000 before the Hon. Martin J. Jenkins, United States District
Judge, Northern District of California. Mr. Lazarenko will plead not guilty
and he is looking forward to aggressively challenging these charges in
a court of law.
09.06.00. Tymoshenko beholder
sin post. Tjornobyl lukkes
De ukrainske iagttageres forventning om ministerfyringer indenfor regeringens
energisektor holdt ikke stik. Præsident Leonid Kutjma har åbebart
ikke tænkt sig at gennemføre ministerrokader i Jusjenko-kabinettet.
Det ville nok også være et dårligt signal at sende til
Vesten, som støtter Jusjenkos reformministre. Kutjma kom dog med
en hård kritik af situationen i brændsels-og energisektoren
og opfordrede de stridende regeringsmedlemmer til at stå sammen om
at løsne op for den ukrainske energisektors gordiske knude. Denne
knude bliver strammet hårdere og hårdere. Selv med 30 º
C varme kører Ukraines energisystem på pumperne. Såvel
den interne som den eksterne gældssætning vokser. Bare i løbet
af de første 5 måneder af i år har Ukraine oparbejdet
en gæld til det russiske gasselskab "Gazprom" på 700 mill.
USD for naturgas.
"Jeg kan efterhånden ikke se den russiske
ledelse i øjnene" sagde præsident Kutjma til de forsamlede
ministre, embedsmænd og organisationsledere. "Og så siger I:
Rusland generer os... Lad os så stoppe med at genere Rusland med
vores kæmpestore gæld!".
Tjornobyl atomkraftværket vil blive lukket
under alle omstændigheder, eftersom en nyrenovering af den sidste
tilbageværende reaktor ville koste næsten 160 mill. USD. Landets
ledelse mener i den situation, at det er bedre at bruge pengene til at
færdigopføre de to reaktorer i Rivne og Khmelnytskyj atomkraftværkerne.
Regeringen lovede præsidenten, at de nok skulle redde landets energi
"for enhver pris".
Hovedproblemet synes dog stadig at være det
mere og mere uforsonlige fjendskab mellem den reformivrige vice-premieriminister
med ansvar for energi Julia Tymoshenko og den magtfulde energilobby, der
repræsenteres af bl.a. brændsels-og energiminister, Serhij
Tulub. Han anses for at have fælles interesser med de ledende oligarker,
som kontrollerer den regionale energidistribution. Ethvert forsøg
på at indgå kompromis mellem de to fløje er hidtil strandet.
Alt imens landets energireserver i øjeblikket er de mindste nogensinde.
Situationen i en række regioner er den, at der simpelthen er lukket
for gasforsyningen.
09.06.00. Verdensbanken
støtter Ukraines regering
Verdensbankens ledelse støtter den ukrainske regerings politik og
vil gerne støtte den fremover, erklærede Verdensbankens vice-præsident
Johannes Linn efter et møde med ledelsen af den ukrainske regering.
Verdensbanken vil hurtigst muligt igang med et "frugtbart samarbedje" med
Ukraine. Johannes Linn og Viktor Jusjenko ser helt ens på den ukrainske
regerings mission; nemlig kampen mod fattigdommen og skabelse af betingelserne
for økonomisk vækst. "Vi er glade for at understrege", sagde
Linn, "at regeringens vigtigste mål er kampen mod fattigdommen i
alle dens udtryksformero og reformer indenfor landbruget og energisektoren
og at de stemmer ovenens med målet med vores støtte".
Verdensbankens hjælpepakke til Ukraine falder
derfor sammen med den ukrainske regerings handlingsplan, som imidlertid
har visse vanskeligheder ved at blive vedtaget i Radaen. Derfor er Verdensbanken
endnu tilbageholdende med at sætte tal på de beløb,
Ukraine kan få i år. I øjeblikket udarbejdes der nye
projekter, bl.a. i kulindustrien, hvor der ifølge Linn er sket betydelige
fremskridt i restrukturiseringen. Verdensbankens vice-præsident undlod
dog ikke at antyde, at reformtempoet var alt for langsomt. En af Verdensbankens
betingelser for fortsat samarbejde er, at Radaen letter ratificeringsproceduren
vedrørende aftaler indgået mellem banken og Ukraines regering.
13.06.00. Tilfældet
Surkis - en oligark og hans imperium.
I april omtalte Ukraines præsident L. Kutjma i et interview med BBC
forretningsmanden og
politikeren Hryhorij Surkis som “en oligark, der reinvesterer
sine penge”. En “oligark” er i SNG
blevet et begreb synonymt med en magtfuld finanspolitisk magnat. Det
tilsvarende engelske ord er
“tycoon”. Internetavisen Ukrajinska Pravda bragte forleden en
artikel om Surkis og hans imperium. En sådan artikel kunne næppe
blive trykt i en ukrainsk avis p.g.a. Surkis-imperiets enorme indflydelse
på alle niveauer i det ukrainske samfund. Hryhorij Surkis og hans
venner i partiet SDPU (o) kontrollerer aktiemajoriteten i en lang række
medier og virksomheder. Alt dette er sket bl.a. takket være tætte
“connections” med såvel Ukraines tidligere som nuværende præsident.
Efter sigende kalder Surkis sidstnævnte for “far”. Præsident
Leonid Kutjma har udnævnt Surkis til ridder af Ukraines fortjenstorden.
For er par år siden blev Surkis udnævnt til “Man of the Year”
i kategorien “Businessman”. Året efter blev han udnævnt til
“Årets mæcen”. Selvom mange af oplysningerne i nedenstående
artikel skal tages med forbehold, så er det en interessant “case”
om, hvordan en ukrainsk oligarks forretningsimperium er opstået,
og hvad hans planer er for den nærmeste fremtid.
Surkis & Co.
Hryhorij Rakhmiljovytj Surkis blev født i 1949 og voksede op i Odessa.
Faderen hed Rakhmil Surkis og moderen hed Rima, født Gorinstein.
(I 1996 ændrede Surkis sit patronym fra det jødisk-klingende
“Rakhmiljovytj” til det slaviske “Mykhajlovytj”). I 1972 blev han uddannet
fra
Kyivs teknologiske institut med et diplom som ingeniør og blev
efter et par år leder af logistikafdelingen i Kyivs byråds
bygge-og anlægsstyrelse. I 1991 lykkedes det Surkis at privatisere
det byggeudvalg, som han på det tidspunkt var formand for. Det skete
formentlig ved hjælp af Surkis’ daværende protektor, formanden
for Kyivs byråds eksekutivkomite, Valentyn Zhurskyj.
Surkis’ ukrainske forretningsimperium blev født
i starten af 1990erne. Takket være noget familie i USA brugte han
nogle udenlandske selskaber til at grundlægge koncernen “Den nationale
investeringsfond “Det 21. århundrede’s Ometa”. Koncernen bestod umiddelbart
af selskaberne “Ometa-trust”, “Ometa-invest” og “Ometa-privat”. Blandt
“Ometa”s stiftere figurerer det internationale advokatfirma “BIM”. Blandt
“BIM”s stiftere finder man advokatfirmaet “Ben-Israel & Co.” Haifa,
Israel, samt d’herrer Viktor Medvedtjuk, Hryhorij
Surkis, Ihor Surkis (lillebror), Valentyn Zhurskyj, Jurij Karpenko, Bohdan
Hubskyj og Jurij Ljakh. Disse syv personer udgør “The
Brilliant Seven”, som Hryhorij Surkis åbent omtaler sig selv
og sine kumpaner.
I 1992 indtog Surkis & Co. markedet for olieprodukter,
hvor det dengang var umuligt at få adgang uden magthavernes og kriminelles
beskyttelse. I de dage kunne man få et lån i banken for 5-7%
pro anno. Surkis & Co. begyndte at importere olie, som man derefter
forarbejdede på de ukrainske virksomheder og solgte for det tredobbelte
på hjemmemarkedet. Gevinsten blev reinvesteret i forretningen.
Indefor Surkis & Co. eksisterede der en klar
arbejdsdeling: Hryhorij Surkis stod for indgåelse af aftaler, Zhurskyj
sikrede via gamle forbindelser aftalernes gennemførelse, Medvedtjuk
stod for den juridiske side af aftalerne, Ihor Surkis sørgede for
“beskyttelse” herunder fra de kriminelle bandelederes side. Ljakh skaffede
lån o.s.v. I slutningen af 1992 startede de syv et nyt projekt, da
de udstedte værdipapirer “Det 21. århundredes Ometa” til en
samlet sum af 235 mill. USD i de daværende priser. I februar 1993
begyndte salget af kuponerne. Ifølge de ukrainske aviser havde godt
12.000 naive borgere i midten af 1993 ladet sig lokke til at give “Fond-7”
næsten en halv milliard af de daværende ukrainske rubler. I
marts 1994 fik aktionærerne ganske vist udbetalt nogle gevinster
som lokkemiddel. Men i starten af 1995 blev det så pludseligt meddelt,
at der ikke ville blive udbetalt gevinster for 1994. Indskyderne styrtede
ned for at sælge deres værdiløse kuponer, men blev afvist.
Først i slutningen af 1996 begyndte Ometa at købe dem tilbage.
De “heldige” kunne få op til 2 kopek for en aktie. Sagen blev langsomt
dysset ned.
“Slavutytj”
I starten af 1994 stiftede “Det 21. århundredes Ometa” den finans-industrielle
koncern “Slavutytj”
som et lukket aktieselskab. Udover “The Brilliant Seven” indgik det
udenlandske selskab “Newport
Management” med adresse på Virgin Islands i “Slavutyjt”s ledelse.
“Slavutyjt”s ejere havde efter
sigende meget gode forbindelser til Ukraines daværende præsident
Leonid Kravtjuk. Hryhorij
Surkis var økonomisk rådgiver for præsidenten og
fik installeret direkte telefon til
regeringskontorerne.
Koncernen “Slavutytj” videreførte den mangesidige
forretningsvirksomhed, som “Ometa” havde indledt. “Slavutytj” specialiserede
sig i energiressourcer, forarbejdning af olieprodukter, handlede med korn,
sukker, metal o.s.v. I et interview til avisen Antena fortalte
Jurij Buzduhan, leder af Ukraines socialdemokratiske parti, at Surkis &
Co. f.eks. i 1998 købte benzin fra olieraffinaderierne for 0,3-0,4
Hryvna pr. liter og solgte den til kollektivbrugene for 1,2 Hryvna. Under
høsten steg prisen til 2,4 Hryvna pr. liter. Landmændene betalte
for benzinen med sukker og andre varer, som så blev udført
til Rusland som clearing for køb af olie og olieprodukter, som igen
blev solgt til de ukrainske bønder. Dette barter-skema skulle efter
sigende indbringe en gevinst på op til 800%.
Surkis & Co's forretning gik altså strygende.
Der blev stiftet nye selskaber som “Nafta”, “Agro” og “Ukraines gaskompleks”,
der som navnene antyder, skulle stå for hver sin sektor af økonomien.
Samtidigt stiftedes FK Dynamo Kyiv A/S, som Hryhorij Surkis blev bestyrelsesformand
for. Han var den første til at udnytte den berømte fodboldklub
- Ukraines nationale stolthed allerede i Sovjettiden - til fordel for såvel
sin forretning som politisk.
Omtrent samtidigt stiftede Surkis det amerikansk-ukrainske
joint-venture “Atlantik”, som
hans lillebror Ihor blev sat til at administrere. Ihor Surkis havde
et ry for at stå sig godt med de
kriminelle “bosser”. Det var Ihor der bl.a. ordnede den toldfri indførsel
og salg af et meget stort
parti spiritus-og tobaksvarer gennem “Atlantik”, som havde fået
godkendt told-og afgiftsfrihed
“oppefra”.
Under præsidentvalget 1994 støttede
Hryhorij Surkis den siddende præsident Leonid
Kravtjuk, som imidlertid tabte. Den nye præsident Leonid Kutjma,
der blev valgt på
anti-korruptionsslogans, indledte i begyndelsen nogle undersøgelser
af Surkis & Co.’s
forretningsimperium. Skyerne trak sig sammen og Surkis fik nu brug
for at finde sig en ny politisk
beskyttelse.
I 1996 trådte Hryhorij Surkis ind i SDPU (o)
og var efter sigende meget gavmild i sine tilskud til partiet. SDPU (o)
blev efterhånden omdannet til et politisk instrument for Surkis &
Co., som alle bliver medlemmer. Inden længe lykkedes det Surkis at
genetablere præsidentens tillid. De
kontrolinspektioner, der allerede var blevet indledt overfor “Slavutytj”s
handels-og finanstransaktioner, blev efterhånden indstillet. Det
samme skete med sikkerhedstjenestens,
skattevæsenets og statsadvokatens interesse for “Slavutytj”.
Energimarkedet overtages
I anden halvdel af 1990erne begyndte Surkis & Co. - nu også kaldet
“Kyiv-klanen” at satse på det
ukrainske energimarked. Det skulle senere vise sig, at de venskabelige
forbindelser mellem
Hryhorij Surkis og premierminister Valerij Pustovojtenko skulle komme
til at spille en vigtig rolle.
(Pustovojtenko afløste i juli 1997 Pavlo Lazarenko, der menes
at have ramt Surkis & Co. på et ømt punkt - de enorme
gevinster ved den told-og afgiftsfri indførsel af spiritus-og tobaksvarer.
Hvorvidt det var årsagen til hans fald skal ikke diskuteres her,
red.) Hvorom alt er så havde Surkis og Pustovojtenko en fælles
interesse - fodbold. Surkis havde i 1970erne spillet på Dynamo Kyivs
reservehold, mens Pustovojtenko var en nær ven af Dynamo Kyivs og
landsholdets mangeårige træner, Valerij Lobanovskyj. I efteråret
1998 besluttede Ukraines regering at overdrage 25% af statens aktier i
de regionale energidistributions- selskaber (oblenerho) i Kirovohrad, Ternopil
og Kherson til “Ukrajinskyj Kredytnyj Bank A/S”, som kontrolleres af Surkis
& Co. Pustovojtenko ignorerede advarslerne om, at “Ukrajinskyj Kredytnyj
Bank A/S” kørte med et meget lavt overskud.
I begyndelsen af 1999 kontrollerede Surkis &
Co. næsten samtlige energivirksomheder i
Vest-ukraine, samt i Tjernihiv og Sumska regionerne. Ifølge
de ukrainske aviser kontrollerer Surkis
& Co. 58% af aktierne i Sumy-oblenerho, 59% ar aktierne i Prykarpato-oblenerho,
51% af aktierne i Tjernihiv-oblenerho, samt aktiemajoriteten i de regionale
energidistributionsselskaber i Kherson, Poltava, Lviv, Ternopil og Kirovohrad.
De resterende oblenerho er endnu ikke udbudt til
privatisering. Den ukrainske presse har ligeledes skrevet, at statsbudgettet
ikke fik en øre ud af
disse privatiseringer, fordi der blev clearet med engrosmarkedet. De
forpligtelser, som de nye ejere
påtog sig med hensyn til at modernisere de forældede oblenerho,
har man for længst glemt alt om.
Det viser sig nu, at privatiseringen af oblenerho har betydet et kraftigt
fald i forbrugernes betaling
for den modtagne med likvide midler. De nye ejere foretrækker
diverse byttehandler som afregning
med energiproducenterne, dvs. staten. Det var således almen praksis
under under privatiseringen af
de ovenomtalte energidistributionsselskaber, at statens aktier blev
givet til mellemhandlere som
ikke havde nogen baggrund for at arbejde i energisektoren, men hvis
vigtigste opgave bestod i, at
de bagefter skulle overdrage alle ejerrettighederne til selskaber,
som kontrolleredes af Surkis & Co.
De klare lovovertrædelser under privatiseringen
af oblenerho kunne ikke undgå at blive
bemærket af Ukraines sikkerhedstjeneste og retsvæsenet.
Ukraines rigsadvokat henvendte sig sidste år til domstolene med henblik
på at annullere aftalerne om køb-salg af samtlige privatiserede
energidistributionsselskaber.
I mellemtiden er Surkis & Co. gået i gang
med at planlægge overtagelsen af de mest givtige
regionale energidistributionsselskaber i Ukraine; nemlig Kyiv, Zaporizhja
og Dnipropetrovsk
oblenerho. Samtidigt er Surkis & Co. vældigt interesseret
i at købe Zaporizhja atomkraftværket,
som producerer 1/4 af Ukraines elektricitet. Ifølge artiklens
kilder så har Surkis & Co. allerede
aktiemajoriteten i et flertal af Ukraines havne, herunder de største:
Kherson, Mykolajiv og Odessa.
Surkis & Co. er i gang med en aktiv lobbyvirksomhed til fordel
for oprettelsen af økonomiske
“frizoner” i det sydlige Ukraine. Planen er sandsynligvis at bruge
de økonomiske frizoner til at
etablere et monopol på havnene og olieterminalerne i området.
(Den internationale Valutafond har forlangt en stopper for oprettelsen
af flere økonomiske frizoner i Ukraine. Den ukrainske regering stritter
imod, selvom det betyder et nej til IMFs næste lån, red.)
Surkis & Co. fik for et par år siden overtalt
præsident Kutjma til at udstede et dekret om oprettelsen af en økonomisk
frizone i Transkarpato-regionen. Ifølge de lokale miljøorganisationer
har et datterselskab under “Slavutytj”-koncernen “Centret for udviklingen
af Transkarpatien A/S” nu i en årrække stået for ubegrænset
masseophugning og eksport af værdifulde træsorter, hvilket
har øget faren for en økologisk katastrofe i regionen. De
seneste par år er Transkarpato-regionen blevet
hærget af oversvømmelser med adskillige døde og
masseødelæggelser.
Ifølge ukrainske aviser kontrollerer Surkis
& Co. flertallet af olieraffinaderierne og en stor
del af fødevareindustrien og cellulose-og papirindsustrien.
Surkis & Co. har nærmest etableret et
monopol på produktionen af kartonemballage, hvorfor de har et
effektivt pressionsmiddel overfor
producenterne af spiritus og fødevarer. De prisstigninger på
brød, som fornyligt fandt sted i
Ukraine, forbinder man direkte med den masseeksport af ukrainsk korn,
som Surkis & Co. har stået for.
Surkis & Co. kontrollerer via “Ukrajinskyj Kredytnyj
Bank A/S” Zaporizhja jernlegeringsfabrik (hvor “Ukrajinskyj Kredytnyj Bank
A/S” administrerer statens aktiepost i virksomheden), industrikomplekset
“Dniprospetsstal”, samt en række skibsværfter. Surkis &
Co. har også planer om at opkøbe en række meget overskudsgivende
industrivirksomheder som f.eks. Sumske objednanja im. Frunze, Kharkiv NPO
“Turboatom” og industrikomplekset Zaporizhja alluminium.
Ifølge medarbejdere i Kyivs bystyre forsøgte
Surkis sågar at privatisere et nationalt klenodie
- museumsnationalparken “Sofia-katedralen” - blot fordi “Slavutyjt”
og en række andre selskaber i
imperiet Surkis & Co. var beliggende på dens område.
Havde Surkis vundet borgmestervalget i
Kyiv sidste år, var dette sikkert også sket. (På
trods af kontrollen med store informationskilder som fjernsyn, radio og
aviser lykkedes det ikke Surkis at vælte Kyivs nuværende borgmester
Omeltjenko af pinden. Surkis fik under 17% af stemmerne. Og selvom man
formentlig skal tage højde for en del valgsvindel til fordel for
Omeltjenko, er der ingen tvivl om, at Kyivs indbyggere sagde klart “nej”
til en oligark som borgmester, red.)
“Dynamo-klanens” imperium
Eksperter vurderer, at “Dynamo-klanen” eller “Kyiv-klanen” er en af de
tre vigtigste
finanspolitiske klaner, som styrer Ukraine i dag. “Kyiv-klanen”s struktur
er følgende:
organisationens kerne eller “hjernen” udgøres af “The Brilliant
Seven”, altså Surkis & Co, hvis
medlemmer er stiftere, ejere eller medejere af flertallet af “Kyiv-klanens”
kommercielle
virksomheder og andre strukturer. De finansielle transaktioner går
igennem og koordineres via
“Ukrajinskyj Kredytnyj Bank
A/S”. Pyramidens grundpiller er de kommercielle virksomheder “Det
21. århundredes Ometa”, koncernen “Slavutytj”, JV “Atlantik”
m.v. Advokatfirmaet “BIM” står for
den juridiske backup. Den vigtigste lobbyorganisation består
af "Den nationale sammenslutning af
børser", hvis præsident, EDB-ekspert og cand.scient. Bohdan
Hubskyj også er generaldirektør for
“Slavutytj”-koncernen. Forretningskoordinationen i forhold til det
agro-industrielle kompleks sker
gennem Ukraines Agrare Børs.
Det vigtigste politiske talerør er de nye
ukrainske oligarkers eget parti SDPU (o), der har
Viktor Medvedtjuk som formand. Medvedtjuk er samtidigt 1. viceformand
for Verkhovna Rada,
hvor SDPU (o) udgør den næststørste fraktion. Fraktionens
formand er SDPU (o)s næstformand
og formand for det indflydelsesrige udvalg for ytrings-og informationsfrihed
i Radaen, Oleksandr
Zintjenko. Zintjenko er samtidigt leder af den 3. landsdækkende
ukrainske TV-kanal “Inter”.
Surkis & Co. har aktiemajoriteten i “Inter”, som dermed udgør
grundpillen i Surkis & Co’s
informations-og PR-virksomhed, hvori der også indgår de
populære Kyiv-aviser Kievskie
Vedomosti, Fakty og Zakon i biznes, samt en række
FM-radiostationer og en flere andre
medier.
Efter sigende har Surkis & Co. nu planer om
at overtage Ukraines to statslige landsdækkende TV stationer, UT-1
og UT-2. Surkis’ hjertebarn FK Dynamo Kyiv har til formål at samle
millioner af ukrainske fodboldfans omkring Surkis & Co. og forme et
image i offentligheden af Surkis & Co. som ukrainsk fodbolds velgørere.
Iagttagere anser privatiseringen af statsmagten
i Ukraine for at være “Kyiv-klanens” langsigtede mål. Det siges,
at Surkis & Co. er begyndt at sprede rygter om, at Ukraines præsident
muligvis snart vil overdrage sine beføjelser til en stedfortræder,
som skulle være Viktor Medvedtjuk. Det var ellers netop SDPU (o),
som var det første politiske parti i Ukraine, der i 1999 opstillede
Leonid Kutjma som deres præsidentkandidat til en ny femårig
periode på posten. SDPU(o) gav en massiv støtte til Kutjmas
valgkamp og dannede en særskilt valgstab til støtte for Kutjma.
Der går ikke desto mindre rygter om, at SDPU (o) i al hemmelighed
forbereder en diskrediteringskampagne mod landets øverste politiske
ledelse. (Denne kampagne er sådan set allerede iværksat
i de SDPU (o) kontrollerede medier. Den er imidlertid ikke rettet mod præsident
Kutjma, men mod premierminister Jusjenko og dennes stedfortræder
Julia Tymoshenko, red.)
Surkis & Co. arbejder ifølge en
artikel på den russiske skandale-website compromat.ru i
kulisserne på at udskifte den nuværende rigsadvokat Mykhajlo
Potebenjko med hans stedfortræder Mykola Obikhod. Ifølge “pålidelige”
kilder har Obikhod i et stykke tid sikret Surkis & Co’s forretningsimperium
indenfor energisektoren. “Smutteren” sidste år med rigsadvokatens
begæring om at lade privatiseringerne af oblenerho gå om har
Obikhod formentlig været med til at feje ind under gulvtæppet.
Udover at sikre Surkis & Co. mod administrative og retslige foranstaltninger
arbejder Obikhod også på at etablere alvorlige juridiske problemer
for konkurrenterne, som oftest udgøres af selskaber med russisk
kapital involveret. Derfor er Surkis & Co. interesserede i at få
Obikhod udpeget til rigsadvokat i stedet for Potebenjko, der er demonstrativt
loyal overfor præsident Kutjma, men ikke stod i vejen for begæringen
om at annullere Surkis & Co.’s privatiseringer i energisektoren.
Nyhedernes konklusion:
Skal man tro oplysningerne i artiklen, så er Surkis & Co.
ved at etablere et monopol indenfor flere sfærer af den ukrainske
nationaløkonomi. En monopolisering, ja selv en oligopolisering,
er bl.a. i modstrid mod de principper, som IMF og Verdensbanken arbejder
udfra. Derfor kan man forvente, at den ukrainske regering bliver mødt
med krav om, at stække Surkis & Co.’s monopol, når nu IMFs
mission ankommer til Ukraine i denne uge. I øjeblikket forsøger
dele af den ukrainske regering med Viktor Jusjenko i spidsen at begrænse
Surkis & Co’s indflydelse. Derfor er de medier, der kontrolleres af
Surkis & Co, så småt begyndt en kampagne mod Viktor Jusjenko.
De har længe været i gang med at kompromittere 1. vicepremierminister
Julia Tymoshenko. Viktor Jusjenkos styrke i modsætning til en mand
som Lazarenko er, at han udover en vis opbakning i befolkningen også
støttes i Vesten. Derfor tør Leonid Kutjma endnu ikke at
fyre Jusjenko og Tymoshenko, selvom Surkis & Co. og Oleksandr Volkov
gentagne gange har insisteret på det.
Surkis & Co. har også den fordel i
modsætning til andre ukrainske oligarker, at de ikke er blevet hængt
ud i de førende vestlige aviser som svindlere. Enten har man ikke
noget på dem, eller også har de været dygtige til at
undgå negativ omtale.
Som det ser ud i dag er premierministeren (i kraft af hans støtte
til Tymoshenko), de vestlige finansinstitutioner og de russiske kapitalinteresser
de eneste reelle trusler mod en videre ekspansion af imperiet Surkis &
Co. indenfor Ukraine. En ukendt faktor er også oligarken Oleksandr
Volkov, som har et indrejseforbud til USA, men gode forbindelser til Rusland.
Modsat Surkis har Volkov altid været Kutjmas mand. Hvor længe
vil Volkovs alliance med Dynamo-klanen vare?
13.06.00. Gazprom vil
føre gassen udenom Ukraine
Det ser ud til at den russisk gasgigant "Gazprom" er blevet træt
af det, som selv Ukraines præsident nu har indrømmet er Ukraines
tyverier af russisk naturgas. Ukraine har officielt vedkendt sig at have
stjålet russisk gas i 1999 for en sun af 1,4 mia. USD. I sidste uge
erkendte præsident Kutjma, at Ukraine bare i løbet af de første
5 måneder af 2000 ulovligt havde tappet 13 mia. kubikmeter russisk
gas til en samlet værdi af 700 mill. USD.
I forgårs meddelte "Gazproms" bestyrelsesformand,
Rem Vjakhirev, at hans selskab er gået i gang med at opføre
en gasrørledning, der vil gå udenom Ukraine. Denne beslutning
blev vedtaget på baggrund af flere års advarsler mod Ukraine.
Ifølge Rem Vjakhirev vil to tyske, et italiensk og polsk selskaber
indgå i konsortiet, der skal stå for byggeriet.
Beslutningen kan, hvis den vel at mærke bliver
gennemført, betyde at Ukraine tvinges til et mere rationelt energiforbrug.
Derimod vil de oligarker miste de milliarder, som de lige nu tjener på
geneksport af stjålent russisk gas.
14.06.00. Bruger USA
Lazarenko til politisk afpresning?
Artikel i ugeavisen Grani, 12.6.00. (Olha Ansimova). Redigeret og
forkortet af Ivan Nester
Den føderale anklagers kontor i Californien har tiltalt Ukraines
ex-premierminister og leder af
oppositionspartiet “Hromada” Pavlo Lazarenko i forbindelse med hvidvaskning
af penge i USA.
Ifølge de foreløbige oplysninger lyder anklageskriftet
på 32 forhold til en samlet sum af 114 mill.
ulovligt erhvervede USD. Lazarenko risikerer over 300 års fængsel.
Via sine advokater nægter
Lazarenko sig fortsat skyldig i alle forhold. USAs regering håber
formentlig på, at man med en dom
kan annullere udvisningen af Lazarenko til Schweiz.
Det ser imidlertid ud til, at Lazarenko-sagen er
blevet til en brik i det geopolitiske spil. Alt
tyder på, at Lazarenko-sagen vil blive - og bliver det allerede
- brugt i USAs valgkamp.
Spørgsmålet for os er, hvilke følger vil sagen
få for Ukraine. Vil den blive brugt til at rette et slag
mod korruptionen i de øverste magtorganer? Eller vil Lazarenkos
hemmeligheder blive brugt af
USAs regering til at presse indrømmelser ud af Kyiv, som vil
kunne bruges i Al Gores præsidentvalgkamp?
Lazarenko ved “for meget” om det system af bedrageri
og underslæb der hersker i statsapparatet og er klar til at tale
om det. Noget af sin viden offentliggjorde Lazarenko allerede kort tid
inden sin uhindrede udrejse fra Ukraine i februar 1999. Avisen Kievskie
Vedomosti offentliggjorde i slutningen af 1998 et interview med ex-premierministeren.
Det blev oplyst i starten af artiklen, at interviewet fandt sted på
Lazarenkos eget initiativ og er blevet forkortet. Kort tid efter bliver
det samme interview, men i uforkortet udgave, offentliggjort i parlamentsavisen
Holos
Ukrajiny. Forløbet tyder på, at “Hromada”-bossen havde
et ønske om at offentliggjorde noget vigtigt.
En analyse af de to artikler giver følgende
billede. Lazarenko kommer med en på det
tidspunkt sensationel erklæring om, som ikke alene vidner om
korruption i Ukraine, men om
tilstedeværelsen af en mafia, som befinder sig i alle statens
strukturer. Ex-premierministeren siger
sort på hvidt, at der eksisterer en “organisation af kriminelle
syndikater” og at han “...kender de personer i præsidentens administration
og i regeringen, som hele deres liv har været forbundet med sorte
penge og den kriminelle underverden, og som de nuværende generaler
indenfor retshåndhævelsen anser for en ære at drikke
vodka sammen med”. For ikke at disse ord skulle virke som rent bluf, så
angav Lazarenko nummeret på en hemmelig bankkonto i Bern, som ifølge
ham forbandt “de tre øverste nuværende personer i staten”
med de kriminelle bosser. Desuden omtaler han detaljerne omkring privatiseringen
af olieraffinaderiet i Krementjuh, regeringens deltagelse i salget af Sortehavsflådens
torpedobåde og krigsskibe som metalskrot o.s.v.
Spørgsmålet er, hvorfor Lazarenko anså
det for vigtigt at offentliggøre alt dette? Svaret findes måske
i den medfølgende erklæring om, at “...der ifølge troværdige
oplysninger, som jeg har
modtaget, er ved at blive udarbejdet en plan over min fysiske eliminering”.
Til fordel for den påstand taler selve logikken i Lazarenkos relationer
til det kriminelle magtsystem, som han selv indrømmer det. Lazarenko
var en del af systemet. Men da han åbenbart overtrådte de uskrevne
love og efter sigende nægtede at dele indtægterne, så
kom han i unåde og derefter i opposition. Han var blevet et farligt
vidne. Han var tydeligvis nervøs dengang: “...magthaverne kan let
tørre et af dem bestilt lejemord af på den kriminelle underverden”.
Denne frygt kan forklare ex-premierministerens næste
træk. I artiklen advarer han: “Der er
ingen, der længere kan gøre mig til syndebuk eller et
“sidste vidne”. Han begrunder det med at være i besiddelse af “dybt
belastende afsløringer” og henviser til, at han har overdraget nogle
af disse til
parlamentets særlige undersøgelsesudvalg. Således
gjorde Lazarenko det klart, at han ikke længere
er oppositionens eneste ejer af “paladshemmeligheder”. Dermed reddede
han måske livet.
Det var i mellemtiden blevet farligt at have Lazarenko
i Ukraine. På det tidspunkt (årsskiftet 98/99) var han en af
kandidaterne til det kommende præsidentvalg. Hans pengetank kunne
blive en alvorlig konkurrent i valgkampen. Det er sandsynligvis også
forklaringen på, at ex-premierministeren kunne forlade Ukraine uden
forhindringer, uagtet at Rigsadvokaten havde rejst tiltale for en overtrædelse
af straffeloven mod ham. Til fordel for denne forklaring taler også
flere politikeres offentlige påstande om, at Lazarenko lige inden
afrejsen fra Kyiv mødtes med Leonid Kutjma.
Tilhængerne af præsident Kutjma i Verkhovna
Rada har i dag opnået et flertal for at
nedlægge 22 særlige undersøgelsesudvalg. Inden da
havde Kutjma nedlagt veto mod en lov, som gav særlige undersøgelsesudvalg
omfattende juridiske beføjelser. Dermed har man stort set annulleret
de sidste statslige mekanismer, som kunne have arbejdet videre med Lazarenko-sagens
afsløringer i Ukraine. Der er ingen tvivl om, at retshåndhævelsens
organer, som jo er underlagt præsidenten, vil udnævne Lazarenko
til hovedårsagen til alle Ukraines ulykker, mens det kriminelle
system til dræning af statens værdier forbliver uantastet.
Det kan heller ikke udelukkes, at Lazarenko-sagen vil blive brugt til at
sværte ledende oppositionspolitikere til på grundlag af, at
de blot én gang er set stående ved siden af Lazarenko.
USA nationale interesser
Den vigtige faktor er USA, som har Lazarenko i sin varetægt, og kender
man amerikanerne ret
næppe vil lade ham slippe ud foreløbigt. Der er vist ingen
tvivl om, at Lazarenko har været yderst
samarbejdsvillig overfor de amerikanske føderale efterforskere.
De materialer, som er blevet
offentliggjort i den vestlige presse, som tidligere FBI-agent og nu
privatdetektiv J. Bartou har
indsamlet under sit arbejde med den ukrainske ex-premierminister, kunne
tyde i den retning. Disse
og andre oplysninger gjorde det muligt for Kongres-udvalgsformand Jim
Leach at komme med en
veldokumenteret beretning om præsident Kutjmas rolle i de kriminelle
finansielle transaktioner og
betegne Ukraines nuværende regime som et “kleptokrati”.
Spørgsmålet er imidlertid, hvor meget
information man vil tillade Lazarenko at komme med
i retten i San Francisco. Uanset hvad vi kan mene om det amerikanske
demokrati, så har de
nationale amerikanske interesser altid forenet de to partier, demokraterne
og republikanerne. USAs
nationale interesser dikterer i dette tilfælde, at Lazarenko
gøres til Ukraines største korrupte
politiker, mens de belastende oplysninger om de ledende klaner med
Kutjma i spidsen holdes
hemmelige som et afpresningsmiddel mod den ukrainske præsident.
Det er en politik, som USAs
nationale sikkerhedsråd og CIA med den for amerikanerne typiske
bramfrihed for nogle år siden
offentliggjorde som en væsentlig strategi i informationssamfundets
æra, hvor kunsten består i at tilbageholde informationer. F.eks.
blev luftfotos med oplysningerne om serbernes massakre i Srebrenica i juli
1995 bevidst holdt tilbage til offentliggørelse på et politisk
gunstigere tidspunkt.
Der har siden præsident Kutjmas besøg
i USA i februar gået rygter i Ukraine om, at USAs
præsident på et møde “under fire øjne” overrakte
Kutjma en liste over personer, hvis indflydelse i
Ukraine USA mener det er nødvendigt at svække. Ifølge
rygterne var Hryhorij Surkis med på listen,
ligesom Oleksandr Volkov. De to er imidlertid Ukraines førende
oligarker og præsident Kutjmas
finanspolitiske støtter. Siden har præsident Kutjma tilsyneladende
styrket Hryhorij Surkis’
indflydelse ved at betegne ham som en legal oligark i et interview
til BBC. Omvendt har Kutjma på
det seneste tvunget guvernøren i Transkarpato-regionen og hans
underordnede til at forlade
Surkis-partiet SDPU (o), som ellers næsten havde overtaget det
gamle kommunistpartis rolle i
regionen.
Noget kunne tyde på, at USA nu er gået
over til at afpresse præsident Kutjma. Under
præsident Bill Clintons kortvarige besøg i Kyiv den 5.
juni erklærede Ukraines præsident for hele
verden, at Ukraine nu med garanti ville lukke Tjornobyl-kraftværket
den 15. december i år. Det
gjorde Kutjma vel at mærke uden at have nogen som helst garantier
for, at Ukraine nu også får de
nødvendige penge til færdigopførelsen af kompensationsreaktorerne
i Rivne og Khmelnytskyj. En
klar sejr for præsident Bill Clinton og dermed for præsidentkandidat
Al Gore.
Det kan ikke udelukkes, at USA også fremsatte
andre krav under besøget i Kyiv. Det er næppe tilfældigt,
at strømmen af informationer om “USA mod Lazarenko”-sagen blev sat
i gang lige inden Clintons besøg i Kyiv. Det kan heller ikke udelukkes,
at de USA-dominerede IMF og Verdensbanken enten allerede har eller også
vil fremsætte hemmelige krav under forhandlingerne
med Kutjma og regeringen. Som bekendt, så ønsker USA at
opnå kontrollen med de gasrørledninger, som går igennem
Ukraine og privatisere de mest attraktive ukrainske virksomheder uden investeringsforpligtelser.
Hvis USA lykkes med dette projekt så er vejen banet for en langsom
overtagelse af den geopolitiske kontrol med det strategisk vigtige Ukraine
og dermed en indskrænkning af Ruslands dominans.
Hvis USA virkeligt havde været opsat på
at sætte en stopper for korruptionen i Ukraine, så
ville man først og fremmest have tvunget Kutjma til at gøre
statsapparatet mere transparent. Det
ville i praksis sige at indføre en parlamentarisk eller præsidentiel
republikmodel, hvor præsidenten
personligt påtager sig rollen som regeringschef. Men så
længe der er korruption i Ukraine, har USA en “klemme” på landets
ledelse. Denne tilstand stemmer overens med USAs nationale interesser i
regionen.
Hvis det er planen med "Lazarenkos hemmeligheder",
så er det meget sandsynligt, at vi snart
vil se, at præsident Kutjma udover at varetage de hjemlige oligarkers
interesser også vil varetage de
amerikanske forretningsfolks interesser.
14.06.00. Regeringen
forventer samme kornhøst som i fjor
Den ukrainske landbrugsminister, Ivan Kyrylenko, sagde i går i parlamentet,
at hans ministerium forventer, at årets kornhøst bliver på
24,5 mill. tons korn, dvs. ligesom sidste år. Med et temmelig stort
flertal vedtog Radaen i går en lov som genopretter skattefritagelse
for importører af dieselolie. Regeringen overbeviste de folkedeputerede
om, at en forsinkelse af denne lov kunne føre til, at landmændene
i Syd-Ukraine p.g.a. varmen ikke ville nå at indsamle høsten.
Dermed har den magtfulde lobby af olieimportører i Ukraines parlament
igen vundet en vigtig sejr i kampen for privilegier og skattebegunstigelser.
15.06.00. Retssagen
mod Lazarenko indledt i Californien
I går startede sagen mod den tidligere ukrainske premierminister
Pavlo Lazarenko i Californien i USA. Dommeren Elisabeth Laport læste
op af anklageskriftet og gjorde Lazarenko bekendt med hans rettigheder.
Den 26. juni genoptages sagen med en række høringer. Lazarenko
fik ordet under det første retsmøde og benyttede lejligheden
til at afvise beskyldningerne om, at han skulle have hvidvasket 114 mill.
USD. Han betegnede anklagerne mod ham som hans fjenders, herunder Ukraines
præsident Leonid Kutjmas, forsøg på at tvinge oppositionen
til tavshed.
De internationale telegrambureauer mindede om, at
den anklagede ex-premierministers advokater fornylig har offentliggjort
en erklæring, hvori de hævder, at Kutjma havde modtaget “løbende
bidrag fra kommercielle virksomheder, som Lazarenko kontrollerede”.
Pavlo Lazarenkos advokater kom med en erklæring
om, at deres klient afviser Ukraines rigsadvokats anklage om, at Lazarenko
var med i organisationen af mordet på folkedeputeret
Jevhen Sjtjerban. Nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina citerede i går
uddrag fra advokaternes
pressemeddelelse, hvori de hævder, at den ukrainske rigsadvokats
anklager vedrørende Lazarenkos
deltagelse i organisationen af mordet på Jevhen Sjtjerban “er
et resultat af den politiske kampagne
med henblik på en bagvaskelse af Lazarenko”.
Ukraines regering har gentaget begæringen
overfor USA om at få Lazarenko udleveret til
Ukraine. Ifølge hans advokater “er disse begæringer fremkaldt
af de ukrainske lederes og præsident
Kutjmas frygt for Lazarenkos vidnesbyrd”. “De seneste sigtelser fra
statsadvokaten er endnu et led i
forsøgene på at få Lazarenko udleveret til Ukraine”,
hedder det i advokaternes pressemeddelelse.
Hvis Lazarenko bliver tvunget til at vende hjem,
frygter han for sit liv, påpeges det i meddelelsen. Hans forsvarer
minder om mordforsøget på Lazarenko i juli 1996. De hævder,
at “som det også tidligere er blevet fastsat, var det personer fra
præsident Kutjmas nærmeste omgangskreds, der organiserede attentatet.
Lige efter attentatet døde en af bagmændene, mens en anden
fortsat er en af præsident Kutjmas nærmeste tilhængere”.
15.06.00. IMF
ankommer til Kyiv. Nationalbanken sigtet for svindel
I går ankom Den internationale Valutafonds (IMF) mission til Ukraine.
Resultatet af missionens arbejde vil blive afgørende for, om fonden
vil genoptage den "Extended Facility Fund" kredit på 2,6 mia. USD,
som blev suspenderet i september 1999. Inden suspensionen nåede Ukraine
at få udbetalt 965 mill. USD i 1998-99. IMF stoppede programmet p.g.a.
den ukrainske regerings manglende opfyldelse af fondens krav til reform
af økonomien. Efter premierminister Viktor Jusjenkos visit til USA
i maj meddelte han, at IMF ville genoptage finansieringen af Ukraine til
juli.
Umiddelbart inden IMF-missionens ankomst til Kyiv
har statsadvokaten i Kyiv, A. Hajsynskyj, rejst en sigtelse mod Ukraines
Nationalbank (NBU) og en række unavngivne medarbejdere i NBU for
embedsmisbrug. Medarbejderne beskyldes for at have misbrugt NBUs valutareserver
og for "i særlig stort omfang" at have "stjålet statens ejendom".
Til grund for statsadvokatens beslutning lå
de konklusioner, som Verkhovna Radas særlige undersøgelsesudvalg
vedrørende NBUs virksomhed var kommet frem til. Den 17 maj i år
sendte den såkaldte Suslov-kommission - opkaldt efter dens formand
folkedeputeret og medlem af SDPU (o) Viktor Suslov - materialet til Kyivs
statsadvokat. Den 1. juni i år nedlagde Verkhovna Rada samtlige særlige
undersøgelsesudvalg, som var i gang med at undersøge påståede
kriminelle forbindelser i statsapparatet.
Som tidligere omtalt bekræftede den første
del af revisionselskabet PriceWaterhouseCopper's revision af NBU påstande
i vestlige aviser som Financial Times om, at NBU kunstigt havde
forhøjet sine valutareservers størrelse for lettere at få
lån fra IMF.
Premierminister Viktor Jusjenko, som var NBUs formand
på det tidspunkt da de påståede ulovligheder fandt sted,
er overbevist om, at der er tale om et politisk træk, der har til
formål at skade regeringens muligheder for at indgå aftaler
med IMF, Verdensbanken og EU. Der er næppe nogen tvivl om, at en
sigtelse for overtrædelse af straffeloven mod NBU også kan
ramme Jusjenko.
De sigtelser mod NBU, der er offentliggjort, synes
at have en vis konsekvens. Hver gang Ukraines regering under Jusjenkos
ledelse har indledt forhandlinger med IMF, så er der fremkommet forskellige
materialer enten i pressen eller, som nu, en sigtelse fra statsadvokaten.
Kyivs statsadvokatur afviste i går at kommentere
sagen.
Kyivs statsadvokat A. Hajsynskyj menes at stå
partiet SDPU (o) og dens ledelse med Surkis og Medvedtjuk
i spidsen nær. Der er rygter om, at SDPU (o) gerne så Hajsynskyj
som ny rigsadvokat. Samtidigt er der en del, der tyder på, at SDPU
(o)s medieimperium nu vil gå over til mere direkte angreb på
premierminister Viktor Jusjenko. Det primære formål hermed
skulle være at skaffe sig af med den reformivrige 1. premierminister
med ansvar for energisektoren, Julia Tymoshenko.
Copyright (c) Dansk-Ukrainsk
Selskab og Ivan Nester