28.06.02. Ukraine
gør klar til topmødet i København
27.06.02. Ukraine
skal selv kæmpe for EU og NATO-medlemsskab
27.06.02. PACE
vil have international Gongadze-kommission
26.06.02. Kutjma
anses for at være en "bad guy"
26.06.02. Request
to seek extradition of alleged death-camp guard from U.S.
26.06.02. 6.
EU-Ukraine topmøde den 4-5. juli i København
25.06.02. Ukraine
vil genforhandle flådeaftale med Rusland
25.06.02. Pressekonference
i Strasbourg med Gongadzes enke
25.06.02. Ukraine
vil ind i NATOs Membership action plan
24.06.02. Dr.
Zbigniew Brzezinski: "Ukraine is Not Russia."
24.06.02. CIUS
Open letter to Ukrainian historians
24.06.02. Ukraine/Russia:
Plan To Reconcile Versions Of History Causing Concern
21.06.02. "Et
samlet Ukraine" er blevet til syv fraktioner
20.06.02. Donetsk-klanen
mod Kyiv-klanen
20.06.02. Gongadze-film
vist i det amerikanske Senat
19.06.02. Den
radikale opposition kritiserer Kutjma
19.06.02. Præsidentens
tilhængere er parate
19.06.02. Kutjma
holdt tale til parlamentet
18.06.02. Kutjma
forbereder stort propagandafremstød
17.06.05. Medvedtjuks
udnævnelse set med russiske øjne
17.06.02. Styret
forsøger at befæste magtpositioner
17.06.02. Irak
åbner en ambassade i Kyiv
17.06.02. FN:
Ukraine har ikke solgt radarsystemer til Irak
17.06.02. FN:
Ukraine har ikke solgt radarsystemer til Irak
FNs generalsekretær, Koffi Annan, har sendt et officielt brev til
den ukrainske udenrigsminister, Anatolij Zlenko, som indeholder resultatet
af den efterforskning, som FN har foranlediget, efter at en række
massemedier havde offentliggjort oplysninger om, at det officielle Kyiv
havde medvirket til det ulovlige våbensalg til Irak i strid med FNs
sanktioner, skriver
korrespondent.net.
Som det fremgår af generalsekretærens
brev, så har en grundig undersøgelse ikke afsløret
noget, der kunne give anledning til at tale om Ukraines illegale salg af
våben og militærudstyr til Irak, oplyser det ukrainske udenrigsministerium.
Derudover er FNs monitoring-, kontrol- og inspektionskomite
i Irak ikke i besiddelse af informationer om, at denne eller hin stat eller
organisation har fremsat beskyldninger af denne art mod Ukraine.
Ukrainerne har selv anmodet Koffi Annan om at gennemføre
en efterforskning.
På en briefing i Washington den 21. maj fortalte
Mykola Melnitjenko om det illegale våbensalg til Irak og sagde, at
det ukrainske sikkerhedspolitis tidligere chef Leonid Derkatj var en nøglefigur
i organiseringen af de illegale leverancer. For at underbygge sin påstand
citerede Melnitjenko et brudstykke fra de optagelser, som han havde lavet
i Ukraines præsidents kontor, hvori Leonid Derkatj "rapporterer"
til Leonid Kutjma om salget af radarsystemet "Koltjuga" til Irak.
Midt i maj oplyste USAs udenrigsminister Colin Powell,
at George Bush's administration "ikke har beviser" på, at Ukraine
har leveret våben til Irak. Powell sendte et brev til udenrigsminister
Anatolij Zlenko, hvori han bekræftede, at Ukraine overholder FNs
Sikkerhedsråds sanktioner overfor Irak.
I april offentliggjorde internet-avisen "Ukrajinska
Pravda" en udskrift af samtalen om leverancerne af systemet "Koltjuga"
til Irak, som fandt sted den 10. juli 2000 mellem præsident Leonid
Kutjma og lederen af selskabet "Ukrspetseksport", Valerij Malev, skriver
Ukrajinski
Novyny. Systemet er i stand til at spore fjendtlige mål i luftrummet.
Optagelsen blev lavet af præsidentens tidligere
livvagt Mykola Melnitjenko.
I maj oplyste Melnitjenko, at han under et retsmøde
i USA den 11. april overgav USAs justitsministerium optagelser, som vidner
om, at Kutjma havde været involveret i våbensalg til Irak.
Fra officielt ukrainsk side har man hver gang afvist
muligheden af, at Ukraine overhovedet har leveret våben til Irak,
skriver
korrespondent.
Ifølge tidligere parlamentsmedlem Oleksandr
Zhyr afslører dele af Melnitjenkos bånd, at CIA havde kendskab
til operationen, og at Leonid Derkatj havde fået grønt lys
fra CIA. Det kan være forklaringen på, at amerikanerne ikke
har nogen interesse i, at sagen skal komme for en dag, da den kunne svække
det amerikanske argument for Irak som en del af "ondskabens akse".
17.06.02. Irak åbner
en ambassade i Kyiv
Iraks ambassadør i Rusland, Muzhir ad-Duri, har afsluttet sin mission
i Moskva og drog lørdag afsted til den ukrainske hovedstad Kyiv,
oplyser Interfaks-Ukrajina ifølge UP.
Forleden dag oplyste han, at han efter næsten
to års arbejde som ambassadør i Moskva er blevet udstationeret
i Kyiv, hvor han skal åbne og stå i spidsen for den irakiske
diplomatiske mission.
Iraks nye ambassadør i Rusland, Abbas Halaf,
vil som foreventet indtræde i sit embede i Moskva ved udgangen af
juni, oplyser den irakiske ambassade til Interfaks-Ukrajina.
17.06.02. Styret forsøger
at befæste magtpositioner
Viktor Jusjtjenko, der er leder af partiblokken "Vores Ukraine" har kaldt
udnævnelsen af SDPU (o)-lederen, Viktor Medvedtjuk, til stabschef
for Ukraines præsident for en befæstelse af styrets position
og en revision af resultatet af parlamentsvalget den 31. marts, oplyser
Ukrajinski
Novyny ifølge korrespondent.net.
I en kommentar til udnævnelsen af Medvedtjuk
til hans nye post udtaler Jusjtjenko, at "det er en revision og en styrkelse
af de strukturer, som egentlig blev valgets outsidere".
Udtalelsen faldt den 14. juni i forbindelse med
åbningen af en kongres for ukrainske landmænd.
Ifølge Jusjtjenko betyder udnævnelsen
af Medvedtjuk en svækkelse af demokratiet i landet. Han tilføjede
dog, at "Vores Ukraine" fortsætter med at forhandle med alle
Verkhovna Radas fraktoner, inklusive SDPU (o), om dannelsen af en koalition
og et flertal.
Ifølge visse politologer betyder udnævnelsen
af Medvedtjuk til posten som præsidentens stabschef, at Viktor Jusjtjenkos
chancer for at blive premierminister mindskes.
Den 12. juni 2002 udpegede Leonid Kutjma Viktor
Medvedtjuk til formand for sin administration ved at udstede et dekret
herom. Posten har stået ledig siden den tidligere stabschef, Volodymyr
Lytvyn, blev valgt ind i parlamentet og siden valgt til parlamentets formand.
Lederen af kommunisterne, Petro Symonenko, kritiserer
udnævnelsen af Medvedtjuk som præsidentens stabschef og siger,
at Medvedtjuk ikke vil kunne ændre noget som helst i præsidentadministrationens
politik. Parlamentets formand, Volodymyr Lytvyn, er derimod af den opfattelse,
at præsidenten har truffet den rigtige beslutning, som vil medvirke
til at styrke relationerne mellem de forskellige af magtens grene.
Folkedeputeret Jurij Lutsenko, som er sekretær
for Socialistpartiets politiske råd, udtaler, at præsident
Leonid Kutjma har udpeget SDPU (o)-lederen Medvedtjuk til stabschef for
at sikre, at styrets kandidat løber af med sejren ved det kommende
præsidentvalg i 2004.
17.06.05. Medvedtjuks
udnævnelse set med russiske øjne
I den russiske hovedstad tog man imod udnævnelsen af Viktor Medvedtjuk
til posten som leder af den ukrainske præsident, Leonid Kutjmas,
administration med interesse, oplyser Radio Liberty's Moskva-korrespondent,
Vitalij Portnikov. Udnævnelsen faldt i øvrigt sted på
Ruslands uafhængighedsdag, den 12. juni.
Viktor Medvedtjuk er en kendt skikkelse i den russiske
politiske elite, og det er ikke kun fordi lederen af det ukrainske socialdemokrati
har forbindelser med førende russiske politikere. Som bekendt benyttede
socialdemokraterne sig under valgkampen af de kendte moskovittiske politiske
teknologer (en slags spindoctorer, red.) Gleb Pavlovskij og Marat Gelman.
Gleb Pavlovskij samarbejder med den russiske præsidents
stabschef, Aleksandr Voloshin. Så i dag kan man sige, at denne russiske
politiske teknolog kender hele to stabschefer - ham der leder Vladimir
Putins administration og ham der leder Leonid Kutjmas administration.
De moskovittiske politiske teknologer, som arbejdede
for Viktor Medvedtjuk og hans parti under valgkampen, påpeger, at
dette er den for Rusland bedst tænkelige kandidat til posten som
Ukraines præsident, og at Moskva bør gøre alt for at
netop Viktor Medvedtjuk skal blive Leonid Kutjmas efterfølger. Nu
hvor Medvedtjuk står i spidsen for den ukrainske præsidents
administration, påpeger man i Rusland, at selv hvis Viktor Medvedtjuk
ikke bliver Ukraines tredje præsident er det indlysende, at det hverv
han får i opdrag i kraft af sit nye embede, har mange lighedspunkter
med de opgaver, som hans russiske vis-a-vis, Aleksandr Voloshyn, står
ovefor.
Som bekendt blev Aleksandr Voloshin udpeget til
den russiske præsidents stabschef af Boris Jeltsin dengang, da spørgsmålet
om arvefølgen i Den russiske Føderation var højaktuelt.
Aleksandr Voloshin løste denne opgave fortrinligt. Den ret ukendte
politiker Vladimir Putin blev udnævnt til ny præsident for
Den russiske Føderation, og det er fortsat ham, der i dag sikrer
såvel de politiske som de oligarkiske interesser hos den tidligere
russiske præsident Boris Jeltsins nærmeste omgivelser. Og en
sådan variant af arvefølgen, hvor den tidligere præsident
forbliver en af de største autoriteter i det politiske liv, vil
uden tvivl være noget, som falder i Leonid Kutjmas smag.
Men for at gentage det russiske tronskiftemodel
i Ukraine har man brug for en hård negl, som ikke vil tænke
nærmere over sejrens pris. Ifølge de russiske iagttagere er
Viktor Medvedtjuk netop en sådan person. Desuden fremhæver
velunderrettede kilder i den russiske hovedstad, at man i Moskva altid
vil kunne lave en aftale med Medvedtjuk. Så hans udnævnelse
til leder af den ukrainske præsidents administration skal øge
de russiske muligheder på den ukrainske politiske scene, siger Radio
Libertys Vitalij Portnikov.
18.06.02. Kutjma forbereder
stort propagandafremstød
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, har ifølge internetavisen
UP
lige udstedt en på sin vis unik forordning, som pålægger
Kinakhs regering inden den 1. juli at sikre en massiv udbredelse af præsidentens
tale til Verkhovna Rada i den ukrainske offentlighed.
I en kommentar skriver UP, at Ukraines borgere
efter Kutjmas tale til parlamentet formentlig overalt vil kunne se billeder
af missilproducenten som blev politiker og forsøge at forstå
dybden i hans opfindsomme planer for det kommende årti: "Vi skal
være parate til at gå ligeså meget ind i NATO, som Alliancens
medlemslande vil være parate til det". Eller også vil de i
deres brevkasser finde teksterne til de nye sange "Om det allervigtigste".
At den gamle udgave af Kutjmas statsbygningsprojekt, som blev offentliggjort
op til valget i 1999, er havnet på lossepladsen, kan man slutte efter
et besøg på hjemmesiden kuchma.org, som en gang rummede præsidentens
"Bog". I dag er denne hjemmeside blevet overdraget til et bureau for kontaktannoncer.
De, som har lagt mærke til præsidentens
seneste budskab til parlamentet, har kunnet notere sig, at det mildest
talt ikke fremkaldte noget særlig påstyr. Det var ellers ærgeligt,
fordi manden i det 9. år af sin embedsperiode omsider har fået
udarbejdet noget, der ligner en handlingsplan, men taler for døve
øren.
Forordningen "Om tiltag omkring den organisatoriske
og propagandistiske sikring af realiseringen af opgaver, som følger
af Ukraines præsidents budskab til Ukraines Verkhovna Rada" står
det hele skrevet sort på hvidt.
Således skal præsidentens budskab til
Verkhovna Rada være trykt i et "masseoplag" inden den 1. juli. Bogen
fylder 72 sider.
Regeringen, præsidentens administration, guvernørerne,
Krims og Kievs ledelse er ansvarlige for, at hovedteserne i præsidentens
program bliver belyst i de centrale og lokale massemedier, men kun efter
gennemførelsen af "opklarende arbejde" med journalisterne. Ideen
er rørende enkel: i juli tager parlamentet på ferie og frigør
dermed informationsrummet, som man vil kunne udfylde med præsidentens
teser. Desuden åbner der sig i den kommende tid en alternativ vej
til indbyggernes hoveder: via de papirsolhatte, som man om sommeren blandt
andet plejer at bruge aviserne til. Derfor bør badegæster
og sommerhusejere udvise agtpågivenhed og holde øje med, hvad
de tager på hovedet!
Medvedtjuk, Kinakh og andre kammerater skal formidle
meningen med præsidentens budskab for derefter at sikre "en systematisk
analyse" af, hvordan de lokale organer opfylder Kutjmas "ti-årsplan".
"I den afrapporterede periode er byen Kryzhopil blevet 48% eurointegreret,
udbygget de økonomiske relationer til Rusland med 32%, udviklet
det indre marked med 15% og taget to skridt i forhold til fremskridtet
i den videnskabelig-tekniske proces".
Til forskel fra nabolandet Rusland, hvor man skriver
børnebøger om drengen Volodja (ikke Uljanov (Lenin), men
Putin), vil Kutjmas læresætninger i Ukraine blive en del af
voksenundervisningen. I løbet af september-oktober-november skal
skolebørn, elever på tekniske skoler og studerende introduceres
for "kutjmismen" under samfundsvidenskabelige underviseres kyndige vejledning,
næsten ligesom i de gode gamle dage. Regeringen har fået pålæg
om inden den 1. juli at udarbejde metodiske materialer, som skal påvirke
den "nye generaton".
Præsidentens europæiske valg er desuden
genstand for en videnskabelig analyse. Det nationale videnskabernes Akademi
er i hvertfald blevet pålagt i oktober at drøfte "de konceptuelle
grundpiller" i præsidentens budskab og afholde en videnskabelig konference
i Jalta om den europæiske og den euroatlantiske integrations problemer.
Men Kutjmas storslåede planer kan og bør
ikke alene være forbeholdt 48 millioner af Jordens indbyggere. I
henhold til præsidentens ide skal "kutjmiseringen" også finde
anvendelse på resten af de 6 milliarder. De kan vente sig følgende
efter sommerferien. Ordret citeret: "Inden den 1. september 2002 skal man
organisere en udbredelse af Ukraines præsidents budskab i udlandet
gennem Ukraines diplomatiske repræsentationer i udlandet og de udenlandske
staters diplomatiske repræsentationer i Ukraine og i løbet
af 2002 at sørge for at formidle hovedprincipperne i budkabet i
disse stater og deres repræsentationer".
Det er regeringen der skal aflægge beretning
overfor præsidenten vedrørende opfyldelsen af "ti-års
planen", mens præsidentens administration er pålagt en kontrolfunktion.
I forbindelse med, at sidstnævnte fornylig har fået en seriøs
socialdemokratisk formand, får man lyst til at hjælpe regeringen
med at udfærdige posters og reklameindslag, for der er næsten
ingen tid tilbage til deadline den 1. juli. Man kan fx gøre følgende:
rundt om præsidentens viljestærke ansigt kan man anbringe en
tekst: "Udvis karakterfasthed - læs Kutjma" (En parodi på Medvedtjuks
slogan under valgkampen "Udvis karakterfasthed - stem på Medvedtjuk",
red.). Eller også kan man med udgangspunkt i det sociale karakter
af præsidentens gamle politik på nye flasker udarbejde et slogan:
"2002 er socialkutjmokratiets år". Man kunne også lave en fotosession
med Oksana Martjenko: "en smuk kvinde læser Kutjmas budskab til parlamentet".
Men hvis man skal snakke alvorligt, så er
den af "kutjmokraterne" planlagte propagandakampagne endnu et bevis på
den frygtelige socio-politiske forrådnelse i Ukraine. I normale lande
(eller bare dem, som Ukraine normalt sammenligner sig med) er præsidentens
henvendelse til parlamentet en Begivenhed. George Bush udpeger "ondskabens
akse", - og hele verden holder øje med det for slet ikke at tale
om Staterne. Vladimir Putin "klarer" udenrigspolitikken og indenrigspolitikken
i et par sætninger - og de russiske massemedier tæller, hvor
mange sekunder hans tale varede.
Hvad gør vi? Parlamentsmedlemmerne vil gerne
se præsidenten live; men han sender en "afkodning" af sin tale. Børn
bliver mod deres vilje "spækket" med budskabet - og det vil en gang
for alle fratage dem lysten til at beskæftige sig med landets skæbne,
især fordi at børnene som regel er inde i, hvordan deres forældre
forholder sig til det politiske liv. Hvor mange voksne støtter Kutjmas
kurs - 9,2%. Her vil ingen PR-kneb hjælp - der skal langt mere radikale
midler til, skriver UP.
19.06.02. Kutjma holdt tale til
parlamentet
"Alene det, at præsident Kutjma mødte op i Verkhovna Rada
personligt", for at tale til parlamentet, "vidner om, at han anser sig
selv som sejrherre i spillet om, hvem der skal være parlamentsformand
og anser visse politiske partier for at være de tabende", - sagde
medlem af fraktionen "Vores Ukraine", Mykola Tomenko i en kommentar til
UNIAN,
skriver UP.
Ifølge politologen har Kutjma med sin tale
slået en streg over muligheden for underskrivelsen af en fælles
aftale, som ville have betydet en delvis beskæring af hans beføjelser
til fordel for regeringen eller parlamentet, fordi han sagde, at han tværtimod
kræver en forøgelse af sine beføjelser med henblik
på, at han kan opløse parlamentet, såfremt det ikke
kan danne et flertal.
Derfor kan man ifølge Tomenko ikke længere
håbe på en fornyelse af magtsystemet i Ukraine.
Han er overbevist om, at præsidenten reelt
talte "det ultimative sprog og ikke kompromisets sprog", og så længe
det bliver ved, vil der ikke være nogen aftaler mellem parlamentet
og præsidenten.
19.06.02. Præsidentens
tilhængere er parate
"Opfyldensen af alle de positioner, som præsident Kutjma talte om
i sit budskab til Verkhovna Rada, "vil alene afhænge af os: ukrainerne,
Verkhovna Rada, præsidenten, regeringen og de lokale magtorganer",
sagde medlem af fraktionen "Jedyna Ukrajina" Serhij Tihipko.
"Vi vil kunne føre dem ud i livet, når
nu det er lykkedes for andre lande. Dertil har vi alt hvad der kræves
- vi er ikke mindre intelligente og har nok kløgt til at gøre
det", citerer UNIAN ham ifølge UP.
Formanden for parlamentets udvalg for byggeri, transport
og kommunikation, Valerij Pustovojtenko, ("Jedyna Ukrajina") mener, at
man ikke vil kunne realisere det langsigtede program for Ukraines socio-økonomiske
udvikling uden en politisk konsolidering.
I en kommentar til præsidentens budskab i
Verkhovna Rada betegnede han talen som "indholdsrig". Samtidig påpegede
udvalgsformanden, at realiseringen af de ideer, som er indarbejdet i dokumentet,
godt kan tage lang tid. Ifølge ham har Ukraine behov for et langsigtet
program for en socio-økonomisk udvikling, som præsidenten
skal godkende.
Pustovojtenko understregede, at en af de vigtigste
problemer i Ukraine er fraværet af en politisk konsolidering i samfundet,
regeringen og parlamentet. Efter hans bedste overbevisning er det hovedproblemet,
som man nødvendigvis må arbejde på. Ifølge den
tidligere premierminister er en afstemt indsats i hele den udøvende
magt og den lovgivende magt betinget af en stabilitet og konsolidering
af regeringens og parlamentets arbejde.
"Der bør være et enigt team, som har
det politiske flertal", - oplyser Interfaks-Ukrajina.
19.06.02. Den radikale
opposition kritiserer Kutjma
Julia Tymoshenkos fraktion i parlamentet offentliggjorde tirsdag en erklæring,
hvori man redegjorde for, hvorfor fraktionens deputerede ikke kan være
tilstede i Verkhovna Rada under Ukraines præsident Leonid Kutjmas
årlige budskab til parlamentet.
"Historien omkring det årlige budskab til
Verkhovna Rada viser, at regimet ikke har brugt disse dokumenter til at
lede efter et gavnligt samarbejde mellem de forskellige magtgrene med henblik
på at få Ukraine ud af krisen, men for at styrke sit eget ideologiske
fundament og for at oppiske en propagandistisk kampagne som i totalitære
dage", - hedder det i erklæringen.
Julia Tymoshenkos blok påpeger, at præsidenten
"i løbet af de senere år har gjort alt for at undgå
en dialog med det ukrainske samfund". Offentligheden, påpeger blokken,
ved endnu ikke, at hvad der skete med journalist Georgij Gongadze, "har
endnu ikke hørt klare og tydelige forklaringer på indholdet
af beskyldningerne, som er blevet fremsat mod præsidenten og hans
nærmeste omgivelser".
Som det hævdes i erklæringen, så
har det seneste parlamentsvalg demonstreret, at et autoritært regime
er ved at blive etableret i Ukraine, hvilket sker sideløbende med,
at Ukraine mister sine positioner på den internationale arena og
"en åbenlys foragt for statens nationale interesser fra statens øverste
ledelse og vedtagelse af beslutninger, som direkte krænker ukrainernes
nationale værdighed".
Også socialistpartiets fraktion forlod mødesalen
under præsidentens tale. Socialistpartiets talsmand Jurij Lutsenko
overrakte Kutjma bondetampe-sko med ønske om "god tur til Europa".
Kutjma var lige ved at miste besindelsen, men smed skoene væk, og
sagde noget i retning af, at de har jord i hovedet.
20.06.02. Gongadze-film
vist i det amerikanske Senat
Den 18. juni afholdt den ukrainske ambassade i Washington en konference
angående investeringer i den ukrainske teknologisektor. Det drejede
sig om at stille de ukrainske programmører ordrer fra amerikanske
selskaber til rådighed. Værsgo' d'herrer investorer, her er
både en billig og super kvalificeret arbejdskraft samt et uopdyrket
marked, skriver UPs korrespondent i Washington.
Omtrent samme tid og samme sted (i samme by) blev
der afholdt en anden konference; nemlig forevisningen af filmen "Killing
the Story" om Georgij Gongadzes liv og død. Filmen, som er blevet
lavet af britiske journalister, havde et andet tema: en bandit af en præsident,
en bandit af en offentlig anklager og en bandit af en forundersøger.
Med andre ord: det er bedre at investere i Honduras, d'herrer. Så
er de advaret.
"Killing the Story" betyder i de vestlige journalisters
sprog "at få censureret" en artikel, altså forhindre den i
at komme på tryk. Derfor er der en vis symbolik i, at filmpremieren
fandt sted i et af det amerikanske Senats auditorier, et sted, hvor man
med Karl Hershmans ord - han er præsident for Demokratifonden - "ikke
kan slå en historie ihjel".
Netop denne fond er blevet hovedarrangøren
af forevisningen af filmen sammen med en stor gruppe Kongres-medlemmer,
som interesserer sig for begivenhederne i Ukraine. En række diaspora-
organisationer herunder Amerikas Kongres Komite har afvist at være
medsponsorer på begivenheden, idet de begrundede det med, at filmen
er kontroversiel. Det interessante er, at den samme komite har betalt for
optagelserne af filmen om Stepan Bandera. Man mener altså, at Stepan
Banderas person ikke var kontroversiel, mens Georgij Gongadzes person er
det. Hvor er logikken, spørger UP.
Det er første gang, at filmen bliver vist
i Amerika. Ifølge Myroslava Gongadze har det amerikanske offentlige
fjernsyn PBS allerede købt rettighederne til at forevise filmen.
Så man kan i den allernærmeste fremtid forvente, at et bredt
udsnit af den amerikanske befolkning stifter bekendtskab med båndskandalen.
Ex-folkedeputeret Oleksandr Jeljashkevytj var også
med til forevisningen. Han var ankommet til Washington fra New-York i samme
anledning. Washington ser i det hele taget ud til skridt for skridt at
blive omdannet til hovedstaden for "kampen mod det folkefjendske regime".
Foruden Myroslava Gongadze, som lever her, er major Melnitjenko også
en hyppig gæst. Muligvis vil de snart få følge af Oleksandr
Jeljashkevytj. Det vil afhænge af, om han få bevilget politisk
asyl. UPs korrespondent vil ikke blive blive overrasket, hvis hun
snart møder retsmedicineren Vorotintsev i nærheden af Kongressen.
Han har et klassisk asylmotiv - trussel om fysisk tilintetgørelse.
Hvad laver han egentlig i Tarastja?
Medarbejderne ved den ukrainske ambassade vil UPs
korrespondent råde til først at besvare spørgsmålet:
"hvor starter fiskens forrådnelse?" Måske kan et ærligt
svar på det spørgsmål hjælpe dem til at tiltrække
flere investeringer.
20.06.02. Donetsk-klanen mod Kyiv-klanen
Præsident Kutjma har givet grønt lys til at fjerne Ukraines
premierminister, Anatolij Kinakh, fra posten og agter at udnævne
Donetsk-regionens guvernør Viktor Janukovytj i stedet, siger medlem
af budgetudvalget i Verkhovna Rada, folkedeputeret Jevhen Zhovtiak fra
Vores Ukraine til UNIAN, skriver UP.
Ifølge Zhovtiak er det den måde, præsidenten
sørger for at bringe balance i de politiske styrkeforhold. Den nuværende
situation i landet minder mest om en fodboldkamp mellem et hold fra Kyiv
med Hryhorij Surkis i spidsen og det andet fra Donetsk med Rinat Akhmetov
i spidsen. Præsidenten er kampens dommer, som skiftevis favoriserer
det ene eller det andet hold, mener Zhovtiak. Ved at udnævne Viktor
Medvedtjuk til stabschef har præsidenten favoriseret "fodboldholdet
fra Kyiv", men har samtidigt lovet, at han næste gang vil dømme
til fordel for Donetsk-holdet - og det vil han gøre ved at give
dem premierministerposten.
Zhovtiak vil heller ikke udelukke, at der også
vil finde omrokeringer sted i andre dele af statsapparatet. Han formoder,
at man inden længe vil se, at SDPU (o) vil få udnævnt
en person til vice-direktør i Skattevæsnet, som jo er under
ledelse af Mykola Azarov, der kommer fra Donetsk-regionen.
Ifølge Zhovtiak har fraktionen Vores Ukraine
intet at vinde ved at deltage i fremskyndelsen af Kinakh-regeringens tilbagetræden.
som allerede er "uundgåelig, fordi præsidenten har givet grønt
lys til Volodymyr Lytvyn om at fjerne Kinakhs regering".
Zhovtiak vil ikke udelukke, at det er muligt at
finde 226 mandater til at få valgt Janukovytj til premierministerposten.
Han understreger, at udnævnelsen af Lytvyn til formand for parlamentet
vidner om, at den administrative ressource altid vil kunne finde stemmer
i parlamentet.
Samtidig er han overbevist om, at det ville være
bedre at fjerne regeringen til efteråret i stedet for nu, fordi at
en afskedigelse vil være mere logisk på det tidspunkt. Nu ville
det alene være til fordel for Kutjma og Akhmetov, mens den økonomiske
situation til efteråret vil være så tilspidset , at præsidenten
vil være nødt til at afskedige Kinakh.
21.06.02. "Et samlet
Ukraine" er blevet til syv fraktioner
Torsdag blev det meddelt i Ukraines parlament, at der nu bliver stiftet
syv nye deputeret fraktioner og grupper.
Gruppen "Demokratiske initiativer" består
af 16 folkedeputerede. Gruppens talsmænd er Stepan Havrysh og Dmytro
Sandler.
17 folkedeputerede er gået sammen om at stifte
gruppen "Folkemagt" med Bohdan Hubskyj, Oleh Bespalov, Lev Mirimskyj og
Serhij Osyka i spidsen.
Erhvervs-og industripartiets og "Arbejdets Ukraine"s
fraktion består af 38 deputerede med Serhij Tihipko, Ihor Sharov
og Vitalij Olujko som talsmænd.
Fraktionen "Ukraines jordejere" komme til at bestå
af 16 parlamentsmedlemmer og blive repræsenteret af Kateryna Vasjtjuk,
Viktor Slauta og Serhij Teresjtjuk.
Det folkedemokratiske Partis (NDP) fraktion består
af 18 folkedeputerede. Blandt fraktionens talsmænd finder vi Oleksandr
Karpov og Anatolij Tolstoukhov.
Fraktionen "Ukraines Regioner" består af 35
folkedeputerede. Blandt fraktionens talsmænd kan nævnes Rajisa
Bohatyrjova og Oleh Tsarjov.
Deputeretgruppen "Det europæiske valg" består
af 15 parlamentsmedlemmer, som har valgt Valentyn Savytskyj til at være
gruppens talsmand.
Den fem fraktioner "Ukraines jordejere", NDP, "Ukraines
Regioner", "Arbejdets Ukraine" og Erhvervs-og industripartiet samt gruppen
"Folkemagt" er helt overvejende stiftet af medlemmer af den tidligere fraktion
"Et samlet Ukraine". De skal samarbejde indenfor rammerne af den mellemfraktionale
sammenslutning "Et samlet Ukraine".
Der er således for øjeblikket 12 fraktioner
og grupper i parlamentet. Seks partier og blokke opnåede i marts
valg til parlamentet.
Formanden for parlamentet, Volodymyr Lytvyn, meddelte
desuden, at fraktionen SDPU (o) har valgt Leonid Kravtjuk, Borys Andresiuk
og Volodymyr Netjyporuk som talsmænd, mens Julia Tymoshenkos blok
har udpeget Julia Tymoshenko, Oleksandr Turtjynov, Vasyl Onopenko, Oleh
Bilorus og Anatolij Matvijenko som sine talsmænd.
På plenarmødet i dag - fredag - skal
Det nationale fjernsyns- og radioråd fremlægge sin beretning
for Verkhovna Rada, oplyser
UP med henvisning til Interfaks-Ukrajina.
24.06.02. Ukraine/Russia:
Plan To Reconcile Versions Of History Causing Concern
By Askold Krushelnycky
In the former Soviet Union, official history books were notorious for
distorting the truth. History was remolded to suit communist political
masters in Moscow. Now many Ukrainians are angered by a decision between
their country's education minister and his Russian counterpart to "reach
consent" on a version of their mutual history for Ukrainian school textbooks.
Prague, 19 June 2002 (RFE/RL) -- The British actor Peter Ustinov once
said, "The great thing about history is that it is adaptable." He made
the remark humorously, but for communists, history was, indeed, adaptable,
and it was necessary to routinely reshape it in an empire made up of disparate
peoples who felt conquered by an alien power.
Now, many Ukrainians are concerned by an announcement made earlier this
month by Ukraine's deputy prime minister and minister for humanitarian
affairs, Volodymyr Semenozhenko, and his Russian counterpart, Valentina
Matvienko. They want to form a Russian-Ukrainian commission to review and
agree upon a version of history to be used in Ukrainian schoolbooks.
Several hundred people, including some members of the Ukrainian parliament,
protested the agreement on 11 June. They say they fear that the work of
any joint Russian-Ukrainian group will be a Soviet-style exercise in disinformation
and that sensitive issues, such as cases where Ukrainians believe Russia
carried out crimes against their country, will be skimmed over or omitted.
Sensitivity about the interpretation of history between countries is
particularly acute in the case of Ukraine and Russia. The history of the
medieval state of Kyivan Rus, which existed on the territory of present-day
Ukraine, has been claimed at various times as the exclusive heritage of
one or the other country.
Others say that Ukrainians voluntarily signed away their separate identities
in the 17th century to join their Russian "brothers." The 20th century
is littered with many tragic episodes that resulted in the deaths of millions
of Ukrainians because of policies that Ukrainians say emanated from Moscow.
Semenozhenko said that the initiative for the history review came from
Ukrainian and Russian historians, but he would not tell journalists at
a press conference the identities of those historians.
A spokesman for the Ukrainian Education Ministry, Hryhoriy Naumenko,
said the aim of the joint discussions was to ensure good relations between
Russia and Ukraine. He did not know exactly how the joint group will proceed.
"This is a matter for the academics. They will agree among themselves what
sort of format their meetings will have and precisely which questions they
will discuss. We have experience of similar work with a Ukrainian-Polish
commission, where academics meet periodically -- say, every six months
or a year -- and maintain a good dialogue. There's a very nice Ukrainian
traditional saying that it's better to have a good neighbor than a bad
relative. We can't choose our neighbors. They are there, and we have to
establish good relations with them," Naumenko said.
He said the French and Germans had difficult historical relations but
cooperated to overcome traditional hostilities. Naumenko said that since
independence in 1991, Ukraine's Education Ministry has worked to replace
Soviet-era history textbooks with truthful versions and that it will not
be swayed from that course. "For the first time in many years, we have
created a generation of school history textbooks that do not contain any
distortions of the facts or omissions of facts, whether someone likes it
or not," Naumenko said.
Maksym Strikha is a Ukrainian author and academic who said the idea
of consulting other countries when preparing the history of one's own country
is not a bad thing in itself. He also cited the example of cooperation
between the French and Germans, as well as between German and Polish historians.
He said that if conducted honestly, cooperation between democratic countries
and their historians can be of great benefit and had worked positively
to help Ukrainians and Poles examine their often unpleasant and hostile
past relations. "The most productive contacts are direct contacts among
academics. The contacts between Ukrainians and Poles that are burdened
with past insults and injuries and where stereotypes are deeply embedded,
those contacts showed themselves extraordinarily productive and led to
a significantly greater degree of understanding between Ukrainian and Polish
society," Strikha said.
But he said there is no guarantee that Russia and Ukraine will have
an equal say in how their histories are interpreted. Ukraine, he said,
has been playing a weak and acquiescent role in recent relations with Russia.
"If this 'agreement' is done today and by the type of people who reflect
the views of those who signed the document, then there is a real risk that
it will lead to a new rewriting of Ukrainian history in accordance with
a well-established, totalitarian, externally imposed framework," Strikha
said.
Many Russians, including otherwise liberal figures, have found it difficult
to reconcile themselves to the notion of an independent Ukraine and believe
it somehow chips away at Russia's historical foundations.
Strikha said that attitude is still prevalent among important Russian
historians and commentators. "Unfortunately today, the official elite in
Russian academic circles still thinks in imperialistic terms. For instance,
I was horrified to read in 'Literaturnaya gazeta' [a respected Russian
newspaper] an essay by a senior figure from the Russian Academy of Sciences
who still sincerely believes that Ukrainians are part of the Great Russian
tribe that was tainted by Austrian or German or Polish machinations. That's
exactly the sort of thing they were writing 100 years ago. But at the same
time, a younger generation of academics is coming up who are less affected
by this imperialistic viewpoint, and without question we have to talk to
them," Strikha said.
Plans for a joint Russian-Ukrainian historical commission
are to be discussed in the Ukrainian parliament at a future unknown date.
24.06.02. CIUS
Open letter to Ukrainian historians on the planned 2004 "commemoration"
of the 1654 Pereiaslav Council
OPEN LETTER TO UKRAINIAN HISTORIANS ON THE COMMEMORATION OF THE PEREIASLAV
COUNCIL
Dear Colleagues,
We address ourselves to you in response to the decree of the president
of Ukraine dated 13 March 2002 "On the Commemoration of the 350th Anniversary
of the Pereiaslav Cossack Council of 1654." The decree's contents, as well
as the membership of the organizing committee, indicate the serious nature
and breadth of scope of the intended undertaking. The 2004 commemoration
of the Pereiaslav Council, if actually carried out according to the plan
outlined in the decree, will not, of course, equal the scale of the 300th
anniversary "commemoration" in 1954, but will significantly outdo the 325th
anniversary "commemoration" of 1979. The previous anniversaries were commemorated
in Ukraine as a constituent of the Soviet Union; this new "commemoration"
is to take place in independent Ukraine. The main feature that seems to
distinguish the proposed 2004 event from those of 1954 and 1979 is the
use of the more neutral term "commemoration" in the 2002 decree as opposed
to the previous C! ommunist Party-prescribed term "celebration." In the
main, the Soviet tradition of fawning before Moscow and the "elder brother"
is being continued.
Do the authors of the decree and members of the organizing committee
not understand that they are preparing to commemorate the anniversary of
an event that led to the abolition of the independent Ukrainian state formed
under Bohdan Khmelnytsky's leadership? The March decree calls into question
not only the historical legitimacy of Ukraine's current independence, but
also the official genealogy of the Ukrainian government. That government's
traditions go back to Ukraine's first president, Mykhailo Hrushevsky, who
regarded Pereiaslav as a mistake and declared an "end to [our] orientation
on Moscow" in1918. The decree also calls into question Ukraine's official
declarations in favour of European integration. When it comes to the historical
calendar, the decree ignores the 750th anniversary of Prince Danylo's coronation
(symbolizing Ukraine's orientation on the West) in 2003, but "commemorates"
the 350th anniversary of the Pereiaslav Council, which marked the beginning
of the! Russian Empire's westward expansion. Will the "commemoration" of
Pereiaslav be followed by similar elaborate "commemorations" of the Ukrainian-Swedish
alliance of 1656, the Hadiach Agreement of 1658, or Ivan Mazepa's break
("betrayal," in official Soviet terminology) with Moscow in 1708? The answer
to this question will be given, most likely, during the presidential elections
of 2004, for which the "commemoration" of Pereiaslav is undoubtedly intended
to set the tone.
The organizing committee of the "commemoration" includes not only politicians
and government officials, for whom elections are the alpha and omega of
their existence, but also leading scholars who have done much in the past
decade to demolish the Pereiaslav myth created by Russian imperial and
Soviet historiography. Their careers will not begin or end with the 2004
elections, while scholarship-their "electoral district" -is no place for
dramatic shifts in conclusions and orientations every few years. To a degree,
we understand the motives that guide many of them. For directors of scholarly
institutes, the decree is a means of obtaining funds from the state, of
which there is a great dearth and which are constantly lacking for scholarly
pursuits, particularly conferences, publications, and other activities
for which provision is made in the presidential decree. Besides, taking
money earmarked for "commemorations" makes it possible to hold genuine
conferences, undermine the! "Pereiaslav myth," and underscore the true
motives and significance of the Pereiaslav Council-a real turning point
in Ukrainian history. These arguments, which we have had occasion to hear,
were certainly valid in a state that did not belong to us. But reverting
to this way of thinking in independent Ukraine is equivalent to one more
attempt at outfoxing oneself.
Intentionally or not, the presidential decree of 13 March 2002 politicizes
historical scholarship in order to legitimize a possible change in the
foreign policy of Ukraine and reorient the historical consciousness of
the Ukrainian people. Your participation in these measures-commemorating
an event that most historians on the organizing committee continue to regard
as a decision forced upon our "great Bohdan"-will lend legitimacy to those
forces in Ukraine and beyond that seek to resurrect the empire which Pereiaslav
helped create. That would be a disservice to Russia and Ukraine, whose
progress requires not the rebuilding of the empire but the development
of democratic nation-states.
Dr. Zenon E. Kohut, Director, Canadian Institute of Ukrainian Studies,
University of Alberta
Dr. Frank Sysyn, Director, Peter Jacyk Centre for Ukrainian Historical
Research, Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta
Dr. Serhii Plokhy, Director, Church Studies Programme, Canadian Institute
of Ukrainian Studies, University of Alberta
14 June 2002
24.06.02. New
Publication: Ukraine's Quest for Mature Nation Statehood: A Roundtable
Abstract: This work contains the complete, edited and annotated
transcript of a conference that was held in Washington DC on September
19/20, 2000 at the Library of Congress and at the Council of Foreign Relations.
The conference was dedicated to intensively exploring Ukraine's quest for
mature nation statehood. http://www.buybooksontheweb.com/description.asp?ISBN=0-7414-1113-x
"I was pleased to be part of an event that brought together Ukrainian
and American politicians, government officials and researchers to discuss
the key issues of Ukraine's present and future development. There was no
doubt whatsoever that the discussion panels so thoughtfully composed on
knowledgeable personalities would produce an informed opinion on Ukraine's
priorities in domestic and foreign policy. The Conference met its expectations
and delivered the message that Ukraine's success in building a strong democratic
state with a market economy is in America's national interest." -- Borys
Tarasyuk, Minister of Foreign Affairs for Ukraine, September 28, 2000.
The Conference in which Dr. Zbigniew Brzezinski presented the extraordinary
theme "Ukraine is Not Russia."
"For the United States, the implication's quite simple. If Ukraine is
not Russia, then we shouldn't treat it like Russia. It's as simple as that.
We should have a relationship with Ukraine which stands on it's own feet,
including on the symbolic level. I do not think it is a good practice for
the U.S. President when he visits Moscow or for the U.S. Secretary of State,
when the Secretary of State visits Moscow, to tack onto the visit a few
hours of a hasty visit to Ukraine, punctuated by loud slogans pronounced
in Ukrainian regarding America's affection for Ukrainian independence.
Such symbolism, in my view, sends the wrong message. Ukraine should be
treated as a significant, regional European state with which it is in America's
interest to have a good and solid relationship." -- Zbigniew Brzezinski
--------------------------------------------------------------------------------
Contributors included: K. Hryshchenko, J. Van Oudenaren, S. Levin,
W. Taylor, P. Martynenko, T. Dine, V. Pikhovshek, D. Fried, I. Ostash,
O. Rybachuck, V. Chervonenko, O. Kuzhil, K. Jenkins, I. Bilas, J. Dutkewych,
N. Ledsky, J. Van Rest, M. Ratushny, P. Wolfowitz, A. Aslund, D. Kaufman,
A. Cohen, W. Courtney, P. Dobriansky, W. Miller, A. Lozynskyj, Z. Brzezinski,
J. Tedstrom, W. Schneider, B. Tarasyuk.
25.06.02. Ukraine
vil ind i NATOs Membership action plan
Ukraine påtænker at præsentere NATO for sin variant af
"et dokument, som vil supplere Charteret for det særlige partnerskab",
meddelte vice-sekretær for Ukraines nationale sikkerheds- og forsvarsråd
Serhij Pirozhkov mandag i Kyiv.
Han sagde, at dokumentets "foreløbige version"
vil blive præsenteret under mødet i Ukraine-NATO kommissionen,
som finder sted den 9. juli i Kyiv. Pirozhkov kunne desuden oplyse, at
dette dokument "klart vil fastlægge vores relationer med NATO i forhold
til tilslutningen til Membership Action Plan - MAP.
"Det bliver et politisk dokument, som deklarerer
NATO-medlemmernes accept af Ukraine som et land, som er parat til at virkeliggøre
MAP, og hvis dette dokument bliver underskrevet af NATOs medlemslande,
vil det betyde, at vi har tilsluttet os MAP", - sagde han.
Vice-sekretæren sagde, at hvis "Ukraines holdning
omkring tilslutningen til MAP bliver godkendt af NATO, vil vi officielt
meddele denne beslutning". "Lige nu pågår der en forhandlingsproces,
og det hele vil blive endelig besluttet i Prag", - sagde han.
Han understregede, at MAP "ikke blot er en erklæring".
"Man bør have financielle beregninger for at sikre alle de positioner,
som er nedfældet i denne plan", - sagde Pirozhkov.
Det nationale sikkerheds-og forsvarsråds vice-sekretær
mindede om, at MAP består af 5 hovedafsnit, hvor de 5 vigtigste samarbejdssfærer
er "forudsat"; nemlig de sålkaldte normative kriterier for et land,
der ønsker at træde ind i NATO. Det er:
- den politiske sfære (landets forpligtelse
til at opbygge et civilt samfund, sikre menneskerettighederne og mediernes
frihed),
- den økonomiske sfære (gennemførelse
af markedsreformer),
- den militære sfære (reformeringen
af de væbnede styrker),
- sikkerhedssfæren (bekæmpelse af terrorisme
og udveksling af informationer),
- lovgivningssfæren (de normative dokumenter
skal bringes i overensstemmelse med europæiske standarter).
Ifølge Pirozhkov "er der ved at blive udarbejdet
et nationalt program for så vidt angår alle positionerne".
"Og hvis Ukraine udarbejder det og beviser overfor NATOs medlemmer, at
der er reelle muligheder for at opfylde det og den nødvendige økonomiske
ramme, og hvis NATO-medlemslandene bliver overbevist herom, så vil
det blive vores nationale program, som træder officielt i kraft efter
Prag", - sagde vice-sekretæren. UP og
Interfaks-Ukrajina.
25.06.02. Pressekonference
i Strasbourg med Gongadzes enke
MF HANNE SEVERINSEN (V) DELTAGER I EUROPARÅDETS 3. ORDINÆRE
SESSION I STRASSBOURG DEN 24. - 28. JUNI 2002-06-24
Hanne Severinsen vil i morgen den 25. juni i Europarådets parlamentariske
forsamling stille nedenstående spørgsmål til formanden
for ministerkomiteen.
Endvidere holder Hanne Severinsen i morgen den 25. juni kl. 16.00 en
pressekonference med Mrs. MYROSLAVA GONGADZE, enken efter Mr. GEORGIY GONGADZE
Question from Mrs. Hanne Severinsen, Denmark
Noting the failure of the Committee of Ministers to comply with the
recommendation of the Parliamentary Assembly regarding Ukraine;
To ask the Chairman of the Committee of Ministers,
Why the Committee of Ministers has not succeeded as regards the aims
of the request in Recommendation 1538, Article 3, namely to initiate a
new investigation into the disappearance and death of Mr.Gongadze and to
set up an independent commission of inquiry, including international investigators
for this purpose.
At the first part session in January 2002 the Chairman of the Committee
of Ministers stated that the Committee “continues to follow closely the
investigation into the disappearance and death of Mr. Georgiy Gongadze.
Further progress in this investigation is essential. The Committee of Ministers
reiterates to Ukrainian authorities the importance of conducting a full
and transparent investigation of the case and reminds member states’ governments
of their call for international assistance in this regard.”
What has happened since this statement? What has been done by the Ukrainian
government and has any member state offered technical assistance in order
to set up an international investigation?
25.06.02. Ukraine
vil genforhandle flådeaftale med Rusland
"Ukraine har allerede underbygget sin beredvillighed til at blive integreret
i de euroatlantiske strukturer via en række handlinger, som vidner
om reelle hensigter", - sagde vice-sekretær for Det nationale sikkerheds-og
forsvarsråd Serhij Pirozhkov under et internationalt videnskabeligt
seminar mandag i Kyiv med titlen "Ukraine og det regionale samarbejde indenfor
sikkerhedssfæren: et kig ud i fremtiden".
"I dag findes der et vist forbehold fra de vesteuropæiske
landes side hvad angår konsekvensen i Ukraines valg. Den slags forbehold
er utvivlsomt på sin plads, fordi den ukrainske økonomis og
de væbnede styrkers tilstand i dag ikke gør det muligt for
alvor at tale om, at vi har nået et niveau, hvor vi kan tilpasse
os til NATOs standarder", - sagde han.
"Ukraine har dog allerede underbygget
sin beredvillighed til at blive integreret i de euroatlantiske strukturer
via en række handlinger, som vidner om reelle hensigter", - sagde
han. Således har regeringen fremlagt et dokument i Verkhovna Rada
"Om udveksling af hemmelig information", som NATO og Ukraine underskrev
i 1995. "Dette dokument kan blive ratificeret i løbet af nogle måneder",
- sagde han.
Dernæst er Ukraine ifølge vice-sekretæren
allerede gået i gang med en "defence analysis" - en analyse af situationen
i de væbnede styrker og udformningen af et civilt kontrolsystem,
som er en nødvendig del af Membership Action Plan (MAP).
"For det tredje samarbejder vi allerede indenfor
reformeringen af de væbnede styrker, men vi har også udvidet
proceduren (PARP - Plan and Review Process - programmet for analyse og
vurdering af styrken i forhold til harmonisering af landets væbnede
styrker i forhold til NATO-landenes militær", - påpegede vice-sekretæren.
Desuden sagde Pirozhkov, at Ukraine agter at tage
initiativ til forhandlinger med Den russiske Føderation omkring
udstationeringen af Sortehavsflåden på Krim.
"Ukraine skal afklare med sig selv omkring Sortehavsflådens
placering, fordi et land på hvis territorium der befinder sig fremmede
militære styrker ifølge NATOs kriterier ikke kan være
medlem af alliancen", sagde han.
Vice-sekretæren kunne oplyse, at der allerede
havde været en reaktion fra Ruslands side. "De ønsker ikke
at føre de forhandlinger, men ønsker at forlænge forpagtningsperioden,
eftersom der ikke bliver gjort noget som helst for at opbygge en ny base
for Sortehavsflåden", - sagde han.
Ruslands præsident, Vladimir Putin, bekræftede
i mandags Ruslands negative holdning til NATOs videre udvidelse. Men han
sagde, at Rusland ikke vil stå i vejen for denne proces.
"Vi mener ikke, at NATOs udvidelse vil øge
sikkerheden hverken hos de lande, der ønsker medlemsskab eller alliancens",
- sagde Putin i et svar på en estisk journalists spørgsmål
til Ruslands holdning til Estlands optagelse i NATO, som blev stillet under
en pressekonference i Moskva.
Samtidig understregede Putin, at "det ud fra et
taktisk og en strategisk synspunkt ville være aldeles forkert at
sætte hindringer i vejen for Estlands medlemsskab af NATO". "Hvis
Estland ønsker at træde ind i NATO, så lad dem det,
hvis man mener, at det vil gavne dem. Jeg ser ingen tragedie i det", -
sagde Ruslands præsident. UP - Interfaks-Ukrajina.
26.06.02. 6. EU-Ukraine
topmøde den 4-5. juli i København
Ukraines præsident, Leonid Kutjma, og formanden for EU-Kommissionen,
Romano Prodi, drøftede i en telefonsamtale mandag forberedelsen
til det 6. EU-Ukraine topmøde, som finder sted i Købehavn
den 4-5. juli. Det meddelte præsidentens pressetalskvinde, Olena
Hromnytska.
Ifølge hende fremhævede parterne topmødets
betydning for udbygningen af relationerne mellem Ukraine og Den europæiske
Union. Spørgsmålet om udbyggelsen af det handels-økonomiske
og investeringsmæssige samarbejde og de fælles tiltag
i energisektoren tillagdes særlig betydning under samtalen.
Romano Prodi understregede, at udvidelsen af Eurounionen
er kaldet til at bringe positive følger for alle landene på
det europæiske kontinent fremfor at etablere skillelinjer. Leonid
Kutjma og Romano Prodi drøftede desuden Ukraines præsidents
budskab til Verkhovna Rada - "Det europæiske valg". Romano Prodi
hilste den økonomiske stablisering i Ukraine velkommen og de indikationer
på økonomisk vækst, som man har nået i år.
Parterne talte også om den fælles erklæring
fra Ukraines og Ruslands præsidenter og Tysklands forbundskansler
i Sankt Petersborg. Leonid Kutjma fremhævede, at oprettelsen af et
konsortium for administrationen af gasrørledningerne vil være
til gavn for styrkelsen af Europas energisikkerhed. podrobnosti - UNIAN.
26.06.02. Poland
studies request to seek extradition of alleged death-camp guard from U.S.
The Associated Press
WARSAW (Poland), June 18 - Poland is reviewing a request from the Simon
Wiesenthal Center to seek the extradition of John Demjanjuk, an alleged
guard at Nazi death camps, from the United States to face war crimes charges,
an official said Monday.
Leon Kieres, head of Poland's National Remembrance Institute, said his
office is investigating whether it could "put forward charges against Demjanjuk"
as a basis for seeking extradition. Kieres, whose institute is empowered
to investigate Nazi-and communist-era crimes, said the review could take
several months. He said he was acting in part on a request from Efraim
Zuroff, director and chief Nazi hunter of the Israel office of the Simon
Wiesenthal Center, an international Jewish human rights organization based
in Los Angeles.
Ed Nishnic, Demjanjuk's son-in-law and family spokesman, on Monday criticized
Zuroff's intentions. "Apparently, Mr. Zuroff and his organization have
little or no faith in the Supreme Court of the State of Israel," Nishnic
said, referring to the judicial body that removed Demjanjuk's death sentence.
An order again revoking Demjanjuk's citizenship is under appeal, Nishnic
said. He alleged that Zuroff has a "preoccupation in destroying Mr. Demjanjuk's
already shattered life."
Demjanjuk, 82, a Ukrainian refugee, lost his U.S. citizenship in 1981
and was extradited to Israel in 1986, accused of being the infamous guard
known as "Ivan the Terrible" at the Treblinka death camp in Nazi-occupied
Poland. He was convicted and sentenced to death in 1988.
The Israeli Supreme Court ruled in 1993, however, that Demjanjuk was
not "Ivan the Terrible." He returned to the U.S. state of Ohio, and in
1998 his citizenship was reinstated. He was stripped of his citizenship
again in February after the Justice Department renewed the case, arguing
that he had been a guard at other death camps. He eventually could be deported.
Demjanjuk, a retired auto worker, has maintained he was a prisoner of war.
In a statement released over the weekend by the Simon Wiesenthal Center,
Zuroff argued that there was a strong case for Poland to try Demjanjuk
on war crimes charges. "We therefore are urging the Polish authorities
to initiate an investigation of this case as quickly as possible with a
view toward Demjanjuk's extradition," the statement said.
26.06.02. Kutjma anses
for at være en "bad guy"
Ifølge den amerikanske politog Michael MacFaul tillægger den
amerikanske regering i udformningen af sine relationer til Ukraine og Rusland
de to landes statsoverhoveders personlighed en stor betydning.
"Det bliver et stort problem i relationerne til
Ukraine, og når det drejer sig om politik, at vi tillægger
personligheder en stor opmærksomhed. George Bush har sagt, at han
godt kan lide Putin, og at han er en "good guy", og derfor er Rusland et
godt land. Kutjma er derimod en "bad guy" og dermed er Ukraine et dårligt
land", - sagde politologen mandag i Kyiv under rundbordskonferencen "Perspektivet
i relationerne Ukraine-Rusland-USA i en NATO-udvidelseskontekst".
Efter Michael McFaul's mening anvender USA for tiden
ofte "double standards" i forhold til spørgsmålet om demokrati
i de post-sovjetiske lande. "Rusland kan tillade sig at ignorere visse
demokratiske institutioner, eftersom det vigtigste spørgsmål
i dag er kampen mod terrorismen.
Men når man i den amerikanske regering taler
om Ukraine og ikke Rusland, så begynder man at tale om demokrati
og citere en lang liste af overtrædelser af demokratiet i Ukraine:
det er spørgsmålet omkring mordet på journalist Georgij
Gongadze, spørgsmålet om folkeafstemning, salg af våben
til Makedonien og operationerne med Irak", - sagde han.
Politologen påpegede, at den ukrainske regering
"er meget dårlig til at forklare sin holdning på de områder".
"I Gongadze-sagen har jeres præsident klaret sig meget dårligt
PR-mæssigt, og det eneste man ved i Washington om Ukraine, er at
det er et land, hvor man myrder journalister, og ingen ser, hvad der i
virkeligheden er sket", - understregede MacFaul.
Ifølge ham er fraværet af møder
mellem USAs og Ukraines ledere en del af denne politik. "I Bush's administration
mener man, at hvis vi begynder at holde bilaterale møder med Kutjma,
så vil det se ud som en billigelse på et tidspunkt, hvor han
intet går for at løse de problemer med demokratiet", - sagde
politologen.
"Det er den kortsigtede del af vores politik overfor
Ukraine, fordi I er nået meget længere i forhold til opbygningen
af et civilt samfund og økonomisk vækst end Rusland, men desværre
kommer denne information ikke frem til Washington", - tilføjede
MacFaul.
Han mener desuden, at Ukraine i forhold til integrationen
i NATO og EU bør udnytte de gode relationer, der er opstået
mellem Rusland og USA. "Integrationen er uundgåelig, og gode relationer
mellem Ukraine og Rusland og mellem Rusland og USA skaber endnu en mulighed
for Ukraine til at styrke integrationsprocesserne. Og den mulighed bør
man udnytte nu, fordi ingen ved, hvordan relationerne mellem USA og Rusland
bliver om 2-4 år", - understregede MacFaul.
Efter hans opfattelse er "19+1" relationerne mellem
Rusland og NATO et resultat af "varme relationer mellem Bush og Putin,
men ikke særlig dybe".
MacFaul repræsenterer blandt andre Carnegie
Fonden i Rusland, som er en anset amerikansk organisation. UP og
Interfaks-Ukrajina.
27.06.02. PACE vil have
international Gongadze-kommission
Referenten for PACEs monitoring komite Hanne Severinsen kom under mødet
den 25. juni Europarådets parlamentariske forsamling (PACE) i Strasbourg
ind på nedsættelsen af en international kommission til efterforskning
af omstændighederne omkring den ukrainske journalist Gerogij Gongadzes
død. Dette spørgsmål blev rejst overfor fungerende
formand for Europarådets ministerkomite, Luxembourg udenrigsminister,
Lidia Polfer, som samme dag havde fremlagt en beretning om Europarådets
ministerkomites arbejde.
Ifølge korrespondenten for internet-avisen
"Razom" opstod ideen om oprettelsen af kommissionen tilbage i januar 2001
efter anbefaling fra PACEs monitoring komite. Dette spørgsmål
har også været rejst i september 2001.
Polfer sagde, at det officielle Kiev ikke er imod
oprettelsen af en sådan kommission, men påpeger fraværet
af det nødvendige lovgivningsgrundlag for eksistensen af den slags
internationale kommissioner. Spørgsmålet om skabelsen af en
kommission rejstes også under møderne mellem Gongadzes enke
- Myroslava - og formanden for PACE, Peter Schimmer.
På en pressekonference meddelte Gongadze og
Severinsen, at der til september i Strasbourg vil blive afholdt en særlig
høring i monitoringkomiteen vedrørende Gongadze-sagen. Ifølge
Severinsen agter monitoring-komiteen at anbefale Verkhovna Rada at vedtage
en lov om særlige efterforskningsudvalg under Verkhovna Rada samt
en lov om en særlig efterforsknings-statsadvokat.
Hun oplyste, at en Europarådsmission vil besøge
Ukraine til oktober og vil på stedet undersøge situationen
omkring efterforskningen af Gongadze-sagen og koncentrere sig om
statsadvokatens arbejde. Fordelingen af statsadvokaturens efterforskningsmæssige
og overvågende funktion var en af de forpligtelser, som Ukraine påtog
sig ved landets indtræden i Europarådet.
Ifølge Gongadze, planlægger hun at
indgive et søgsmål til Den europæiske domstol for forhaling
i efterforskningen af hendes mands sag og krænkelse af de skadelidte.
Hun sagde, at det der foranledigede henvendelsen til Europadomstolen, var
den kendsgerning, at Ukraines rigsadvokatur ikke udleverer "resultaterne
af ekspertisen og dødsattesten til Georgij nærmeste og ignorerer
de skadelidtes rettigheder". Podrobnosti + UNIAN.
Europarådet har ikke taget nedsættelsen af en international
kommission til efterforskning af Georgij Gongadzes død af dagsordenen.
Det oplyste repræsentant for Europarådet Hanne Severinsen på
et møde i Europarådets parlamentariske kommission vedrørende
oprettelsen af international kommission til efterforskning af mordet på
Georgij Gongadze.
Men desværre, påpegede hun, har Ukraines
parlamentariske kommission indstillet arbejdet i forbindelse med parlamentsvalget
i Ukraine.
En anden grund til, at det ikke er lykkedes Europarådet
og andre internationale organisationer at få sat fart på efterforskningen,
er den ukrainske lovgivning, som ikke giver mulighed for, at fremmede kommissioner
arbejder på Ukraines territorium.
Men repræsentanterne for det nye parlament,
tilføjede referenten, håber på, at de nødvendige
ændringer vil blive indført i Ukraines forfatning. UP +
Radio Liberty.
27.06.02. Ukraine
skal selv kæmpe for EU og NATO-medlemsskab
Den fremtrædende amerikanske ekspert Michail MacFaul mener, at Washington
ikke vil tillægge spørgsmålet om Ukraines medlemsskab
af NATO "en prioriteret" opmærksomhed, og selve landets medlemsskab
i Alliancen og i Den europæiske Union kalder han for "et fjernt perspektiv".
"Ukraines medlemsskab af NATO er et fjernt perspektiv,
og jeg tror, at Washington vil søge at trække den proces ud",
- sagde han mandag i Kiev under rundbordskonferencen "Perspektivet i relationerne
Ukraine-Rusland-USA i en NATO-udvidelseskontekst".
MacFaul forklarede, at han med "at trække
ud" mente en udvidelse af Ukraines relationer med NATO som et særligt
partnerskab, men ikke som et medlemsskab. "Det vil snarere blive det, der
bliver udvidet", - understregede eksperten.
Hvad angår udsigterne til, at Ukraine kan
træde ind i Den europæiske Union, påpegede han, at USA
ikke har noget stemmeret i denne organisation, i modsætning til NATO.
"Men jeg har fornylig været i Bruxelles og mødte ikke en eneste
person i denne organisation, som mente, at Ukraine kan blive medlem af
EU indenfor de nærmeste 10-20: der er ikke mange, der taler om, at
EU skal udvides udover de allerede fastsatte rammer", - sagde MAcFaul.
Eksperten gav desuden udtryk for den holdning, at
Ukraines medlemsskab af NATO "på ingen måde betyder et automatisk
medlemsskab af den anden klub (EU)". "Medlemsskabet i EU er meget vanskeligere
end et medlemsskab af NATO, og jeg ser ikke særlig optimistisk på
de perspektiver", - sagde han.
Professor i politisk videnskab MacFaul er senior
videnskabelig medarbejder i Hoover Instituttet under Stanford universitetet.
Han konsulterede USAs præsident George Bush inden mødet med
Ruslands præsident Vladimir Putin. UP.
28.06.02. Ukraine gør
klar til topmødet i København
Uafvendeligheden i Ukraines integration i de europæiske økonomiske
og politiske strukturer er ikke et mål i sig selv for Ukraine, men
en måde hvorpå man kan opnå økonomiske, sociale
og demokratiske indikatorer på et europæisk niveau, sagde Ukraines
premierminister, Anatolij Kinakh, under et møde i den ukrainske
del af Rådet for samarbejde mellem Ukraine og EU.
Samtidig mindede han om, at Ukraines præsident
i sin tale til Verkhovna Rada "har fastlagt en klar strategi" for statens
socio-økonomiske udvikling, hvis grundlag af Ukraines integration
i Europa.
Kinakh kom ind på opnåelsen af "effektive
resultater" på vej mod denne integration og fremhævede vigtigheden
af, at den lovgivende og den udøvende magt samarbejder i den henseende.
I den forbindelse hilste han på regeringens vegne det velkommen,
at der i parlamentet er blevet oprettet et udvalg for europæisk integration,
hvilket ifølge premierministeren vil give mulighed for at opnå
de nødvendige resultater "mere effektiv og synkroniseret", lige
fra tilpasningen af Ukraines lovgivning til Eurounionens krav og den trinvise
fuldkommengørelse af Ukraines økonomiske struktur, hvilket
vil give staten mulighed for at være konkurrencedygtig på de
europæiske markeder.
Kinakh mindede om, at der den 4. juli i København
vil blive afholdt et topmøde "Ukraine-Den europæiske Union".
På torsdag skal regeringen ifølge ham derfor komme med en
vurdering af resultaterne af arbejdet i den retning indenfor det sidste
år og forberede sig til topmødet "på et højt
professionelt niveau".
Ifølge regeringens pressetalsmand samledes
ministrenes opmærksomhed under torsdagens møde om de prioriterede
retninger og problemer i samarbejdet mellem Ukraine og EU, herunder indenfor
handels- og investerings, justits- og indenrigssfæren samt indenfor
energi og andre prioriterede dele af økonomien, som repræsenterer
en fælles interesse for såvel Ukraine som Eurounionen. podrobnosti
+ UNIAN.