16.04.02. Resultater
i visse kredse indbringes for Højesteret
Når det officielle valgresultat foreligger, agter Julia Tymoshenkos
blok at indbringe resultatet i de af kredsene for Højesteret, hvor
man mener, at der foreligger valgsvindel. Med udgangspunkt i resultatet af
den alternative stemmeoptælling hævder Tymoshenko, at valgsvindelen
er foregået på forskellig vis. En af måderne har været
at kende stemmesedler for oppositionspartierne ugyldige
Ifølge Tymoshenko er det samlede antal ugyldige
stemmesedler 950.000, og på visse valgsteder blev mellem "80 og 100%
af stemmesedlerne" kasseret som ugyldige. Det drejer sig for det meste om
de valgdistrikter, hvor de oppositionelle kræfter og "Vores Ukraine"
løb af med sejren, - sagde hun. Hun fremviste en afstemningsprotokol,
hvor alle stemmesedler var blevet kendt ugyldige.
Derfor agter hendes parti at få Højesteret
til at tvinge Den centrale Valgkommission at foretage en omtælling der,
hvor stemmesedlerne ifølge afstemningsprotokollen er kendt ugyldige.
Tymoshenkos blok vil desuden have Højesteret til
at pålægge omtælling på de valgsteder, hvor 100%
af vælgerne har stemt på "ZaJedU!". Her agter blokken at indkalde
vidner, som har stemt på andre partier på disse valgsteder.
Desuden agter Tymoshenko at søge at få underkendt
valgresultatet i de kredse, hvor de tal, som er modtaget af observatørerne
og valgkommissionsmedlemmerne fra Tymoshenkos blok, ikke er sammenfaldende
med Den centrale Valgkommissions tal. "Det er over halvdelen af kredsene",
- sagde hun.
Tymoshenko vil desuden "under alle omstændigheder
inbringe for retten" resultatet af valget i Donetsk-regionen, hvor der på
afstemningsprotokollerne fra over 200 valgsteder stod "Natalia Vitrenkos
blok" i stedet for "Julia Tymoshenkos blok". "Med andre ord, så stod
Vitrenkos blok to steder, mens vi var blevet fjernet", forklarede hun.
Samtidigt erklærede Tymoshenko, at hendes blok er
"kategorisk" imod at underkende valgresultatet, men blot forsøger at
"revidere den procentmæssige forskel mellem partier og blokke".
"Det er endnu for tidligt i dag at snakke om dannelsen
af et flertal på basis af blokken "ZaJedU!", - understregede Tymoshenko
ifølge UP.
16.04.02. Forhandlinger
mellem "ZaJedU!" og Vores Ukraine
Diskussionen omkring udskiftningen af premierministeren kan blive årsag
til en konflikt mellem blokkene Vores Ukraine og "ZaJedU!" under forhandlingerne
omkring skabelsen af et parlamentsflertal. Det sagde en af lederne af blokken
"ZaJedU!", Serhij Tihipko, til programmet "Podrobnosti nedeli" på Tv-kanalen
"Inter", skriver korrespondent.net med henvisning til UFS.
Tihipko fremhævede, at spørgsmålet om
dannelsen af et flertal i det nye parlament ikke udelukkende er afhængigt
af blokken "ZaJedU!", men også af den anden part i forhandlingerne;
nemlig blokken Vores Ukraine. Ifølge Tihipko er en hyppig udskiftning
ikke den bedste løsning. Efter hans opfattelse bør "den nuværende
sammensætning af regeringen bevares mest muligt", i starten af det nye
parlaments virke.
Tihipko oplyste, at det, som blokkene V.U. og "ZaJedU!"
vil tage op, ikke kun bliver spørgsmålet om, hvem der skal være
regeringsleder, men også spørgsmålet om ledelsen af Verkhovna
Rada, parlamentets udvalg samt ministertaburetterne. "Via gensidige indrømmelser
vil vi nå til enighed", mener Tihipko.
Tihipko sagde i den forbindelse, at der indtil videre "ikke
har kunnet mærkes" nogen hårdnakkethed i spørgsmålet
om en ny premierministerkandidat fra V.U.s side. Ifølge Tihipko bør
"retten til at foretage det første valg" tilkomme den politiske kraft,
som har dannet den største fraktion i parlamentet. (V.U. mener, at
denne ret må tilkomme det parti, som har opnået den største
tilslutning, red.)
Tihipko afviste informationer om, at konsultationerne mellem
V.U. og "ZaJedU!" var kørt fast.
16.04.02. Udskrift
af Kutjmas samtale med Malev offentliggjort
Internetavisen UP har offentliggjort dechiffreringen af den samtale
om levering af våben til Irak, der angiveligt fandt sted den 10. juli
2000 mellem Ukraines præsident Leonid Kutjma og generaldirektør
for det statslige våbenhandel-selskab "Ukrspetseksport", Valerij Malev,
oplyser korrespondent.net med henvisning til Ukrajinski Novyny.
Ifølge dechiffreringen skal Malev angiveligt have
sagt til Kutjma, at Irak via en mellemmand i Jordan har foreslået at
købe 4 radarer af "Koltjuga"-typen, der bruges til at opspore mål
i luften, for i alt 100 millioner US$.
Malev foreslår endvidere at levere radarerne under
dække af lastbiler af KRAZ-modellen og sende nogle specialister under
fremmede pas til at installere radarsystemet.
Præsidenten siger angiveligt "godt" og herved slutter
samtalen.
Artiklen, som indeholder den dechiffrerede samtale, er
skrevet af den tidligere direktør for Radio Liberty, Roman Kupchhinsky.
I artiklen hævdes det, at det amerikanske selskab BEK-TEK har bekræftet,
at optagelserne er ægte.
Den oppositionelle deputerede Oleksandr Zhyr har tidligere
beskyldt Leonid Kutjma for at have solgt våben til Irak med henvisning
til denne optagelse. Ifølge Zhyr blev optagelsen gennemført
af præsidentens tidligere livvagt Mykola Melnitjenko, som i 2001 fik
politisk asyl i USA. Zhyr har endvidere beskyldt Kutjma for at stå
bag Malevs død, som omkom i en bilulykke i marts, som af politiet
blev betegnet som hændelig.
Leonid Kutjma afviser beskyldningerne om våbenleverancer.
Melnitjenkos bånd, som blev udført i præsidentens
kabinet i 1999-2000, og som også indeholder beskyldninger mod Kutjma
for meddelagtighed i mordet på journalist Georgij Gongadze, udløste
ved årsskiftet 2000-2001 den største politiske skandale i nyere
ukrainsk historie.
16.04.02. Saddam
Husseins luftforsvar forbedret med "Koltjuga"?
Diplomaten David Newton var De forenede Staters ambassadør i Irak
fra 1984 til 1988 og er ekspert i mellemøstlige anliggender. Han udtaler
til Radio Liberty, at den mulige eksistens af luftværnssystemet
"Koltjuga" hos irakerne giver anledning til alvorlig bekymring i USA.
Radio Liberty: Er der nogen beviser for, at Irak er i
besiddelse af radar-systemet "Koltjuga"?
David Newton: i løbet af de senere år har
det amerikanske forsvarsministerium hævdet, at det irakiske luftforsvar
er blevet bedre. Amerikanerne havde mistet nogle ubemandede fly over irakisk
luftrum - hvorvidt de selv faldt ned eller blev skudt ned, er det svært
at fastslå med 100% vished. De forenede Staters og Storbritanniens koalitionsstyrker
klagede også over, at der havde været nogle episoder, hvor deres
fly var lige ved at blive skudt ned.
Radio Liberty: Findes der teknisk udstyr, som gør
det muligt teknisk at undersøge, om Irak har det system?
David Newton: Det forekommer mig, at det er svært
at efterprøve, om Irak virkelig er i besiddelse af Koltjuga-systemet.
Det er et passivt system, som ikke afgiver noget signal, og er derfor umulig
at få ind på radaren. Men, måske efterlader dette system
trods alt et eller andet elektronisk spor, men det kan kun det amerikanske
forsvarsministerium vide.
Radio Liberty: Hvorfor behøver Irak denne teknologi?
David Newton: Naturligvis er de interesseret i den slags
teknologi. De er ubeskyttet mod luftangreb. Hvis De husker tilbage på
starten på luftangrebet mod Irak i 1991, så var det første
fly, der ramte Bagdad, en F-117 Stealth-jager, som fløj henover Irak
og afleverede sine bomber uden at Irak overhovedet var klar over, at det
blev angrebet. Hvis Irak er i besiddelse af Koltjuga-systemet, ville det
være et stort tab for de amerikanske og allierede styrker.
(Radio
Liberty er kommet i besiddelse af optagelsen af samtalen og dens dechiffrering.
Samtalen fandt sted på russisk den 20. juli 2000.)
Malev: Der er et spørgsmål til specialoperationen.
Irak har rettet henvendelse til os, har fundet frem til os via vores jordanske
mellemmand vedrørende indkøb af fire "Koltjuga". De lagde ud
med at foreslå 100 mill. dollars for det.
Kutjma: Hvad er "Koltjuga" for noget?
Malev: "Koltjuga" er en station til passiv afsløring
af mål i luften...
Kutjma: Hvem laver dem?
Malev: Det er... "Topaz"... Der er fire stk. i pakken.
Prisen for hele pakken er i alt 100 mill.
Kutjma: Kan I sælge den udenom jordaneren?
Malev: Godt, Leonid Danilovitj, jeg vil foreslå,
at det, at det skal være Leonid Vasiljevitj (Derkatj - SBU-chef, red.)
der kommer med en specialoperation. For at se på den eksportstruktur,
som vi har haft til Irak fra vores territorium. Det er KRAZ-[lastbiler] ...
i kasser. Man skal se at få afmærket disse kasser. Altså
det hele skal gå fra os til dem i kasser. Vi vil også sende nogle
personer med fremmede pas dertil, som kan installere og istandsætte.
Kutjma: Sørg bare for at den jordaner ikke taler
for meget, blja [russisk kraftudtryk]. For så begynder de at undersøge
det dernede...
Malev: Hvem skulle dog gøre det? Vi sælger
jo ikke så meget til dem. Jeg mener til Jordan.
Kutjma: Godt.
Malev: Tak.
17.04.02. Ukraine afviser
overhovedet at have solgt våben til Irak
Ukraines udenrigsministerium fastslår endnu en gang, at Ukraines ledelse
ikke er indblandet illegal våbenhandel til Irak.
Lederen af udenrigsministeriets pressetjeneste, Serhij
Borodenkov, sagde under en briefing i udenrigsministeriet, at "Ukraine hverken
har solgt, er i gang med eller planlægger at sælge nogen som
helst våben til Irak, og at Ukraines ledelse har intet at gøre
med hvilke som helst beskyldninger om illegal våbenhandel med Irak".
Ifølge talsmanden overholder Ukraine sine internationale
forpligtelser til punkt og prikke, især med hensyn til sanktionerne
mod Irak.
Borodenkov henledte desuden de tilstedeværendes opmærksomhed
på et interview med fungerende direktør i FNs mission for monitoring,
kontrol og inspektioner overfor Irak, Hans Blix i den ukrainsk-sprogede avis
Svoboda den 12. april, hvori Blix sagde, at "der er hverken direkte eller
nogen som helst andre former for beviser" som peger i retning af den ukrainske
ledelses mulige indblanding i salg af våben til Irak, skriver UP
med henvisning til UNIAN.
Endvidere oplyste Borodenkov, at Ukraines udenrigsministerium
ikke havde rettet nogen forespørgsel til USA vedrørende den
tidligere sikkerhedsmajor Mykola Melnitjenkos vidneforklaring.
Ifølge Borodenkov er det en sag for ordensmyndighederne, som behandler
Melnitjenkos sag.
Borodenkov sagde desuden, at et "Grand jury" retsmøde
i henhold til praksis er hemmelig, og en udsivning af informationer derfor
er umulig. Derfor ved han ikke, hvor de informationer (om Melnitjenkos vidneforklaring),
som "er dukket i visse aviser", er kommet fra.
17.04.02. FBI-eksperter
tog hjem med uforettet sag
De eksperter fra det amerikanske forbundspoliti, FBI, som 8-15. april havde
været i Ukraine på invitation fra den ukrainske regering, kunne
ikke hjælpe de ukrainske ordenshåndhævende myndigheder,
skriver UP.
Ifølge den amerikanske ambassades pressetjeneste
havde Ukraines regering tidligere indbudt FBI-eksperter som specialiserer
sig i mordefterforskning til at konsultere de ukrainske myndigheder i sagen
om Georgij Gongadze. Gruppen havde møder med rigsadvokaturens, indenrigsministeriets
og sikkerhedstjenestens efterforskere.
"Formålet med FBI-gruppens ankomst var meningsudveksling
omkring metoden og strategien for efterforskningen omkring Gongadze-sagen.
Gruppen havde ingen planer om at foranstalte sin egen efterforskning", oplyser
USAs ambassade.
"Desværre hævder repræsentanterne for
de ukrainske ordensmyndigheder, at Ukraines love forbyder at give enhver form
for oplysninger, som ikke anses for at være frit tilgængelige,
og de har meddelt, at de ikke kan drøfte nogen som helst sager, fortælle
om beviser eller gennemføre en fælles inspektion af steder,
som er relateret til sagen".
På den baggrund ser FBIs eksperter sig ude af stand
til at yde hjælp i form af råd, som kunne have hjulpet de ukrainske
ordenshåndhævende myndigheder med at komme videre i efterforskningen
af mordet på Georgij Gongadze".
Ifølge ambassaden bestod gruppen af eksperter, som
arbejder for FBIs nationale center for analyse af alvorlige forbrydelser,
som ofte konsulterer justitsmyndighederne i USA og i andre lande og yder ekspertstøtte
til andre retshåndhævende organer.
Ambassaden oplyser endvidere, at FBIs nationale center
"også fremover er parat til at bistå den ukrainske side".
Vice-rigsadvokat Oleksij Bahanets
udtaler ifølge UP, at FBIs agenter "ikke er kommet med noget
nyt" i deres forsøg på at bistå efterforskningen. "De
har ikke givet os noget nyt, som vi ikke allerede har gransket", - sagde
Bahanets i går til nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina.
Vice-rigsadvokaten mindede om, at det drejede sig om fire
FBI-agenter, som "via diplomatiske kanaler havde givet udtryk for et ønske
om at hjælpe" efterforskningen.
"Amerikanerne arbejdede med informationer, som har været
offentliggjort i massemedierne eller som de har hentet fra andre kilder,
afgrænsede emnet og stillede os spørgsmål. Vi gav dem
det materiale, som ikke længere er hemmeligt af hensyn til efterforskningen,
eftersom vi ifølge ukrainsk og international lovgivning ikke kan give
dem adgang til de data, som er hemmelige af hensyn til efterforskningen",
- understregede vice-rigsadvokaten.
Bahanets oplyste, at de ukrainske efterforskere var villige
til at tage imod "en hvilken som helst værdifuld oplysning" fra deres
amerikanske kolleger, men der var ikke nogen.
Hvad angår spørgsmålet om en tredje
ekspertise af det lig, som blev fundet i Tarasjtja
i september 2000, mindede Bahanets om, at det er Ukraines hovedbureau for
retsmedicinske undersøgelser, der umiddelbart tager sig af ekspertiser
og rekvireringen af en ekspert fra Tyskland. "Vi sagde, at vi ikke ville
have noget imod endnu en ekspertise med deltagelse af en tysk ekspert, men
vi har endnu ikke modtaget svar fra hovedbureau for retsmedicinske undersøgelser
på, om de er parat til en sådan undersøgelse.
Desuden oplyste vice-rigsadvokaten, at man endnu ikke
havde modtaget svar fra det tyske retsvæsens side på Ukraines
rigsadvokaturs forespørgsel om bistand omkring indhentning af konklusioner
fra den uafhængige ekspertise af "liget fra Tarasjtja".
I februar rettede Ukraine officiel henvendelse til Tyskland
med anmodning om hjælp til identifikationen af "liget fra Tarasjtja",
da en repræsentant for Ukraines udenrigsministerium overrakte den tyske
ambassade nogle dokumenter, som indeholdt en anmodning til Tysklands regering
om at yde retshjælp og inddrage tyske eksperter i undersøgelsen
af de rester, som blev fundet i Tarasjtja-distriktet i Kyiv-regionen.
18.04.02 "Antinationalist'
campaign to discredit Our Ukraine
The report was written by Taras
Kuzio, a research associate at the
Centre for Russian and East
European Studies, University of
Toronto.
The "party of power," represented by the election bloc For a United
Ukraine (ZYU), recognized that it had little opportunity of winning votes
in
Ukrainophone western and central Ukraine in the 31 March parliamentary
ballot. Therefore, in the same manner as in the 1994 presidential elections,
President Leonid Kuchma sought to make a last stand in the more
Sovietized and Russophone Donbas and other eastern Ukrainian oblasts.
In Kuchma's 1994 campaign, Russian speakers were warned of the
dangers of "Ukrainianization" if the incumbent, President Leonid
Kravchuk, was returned to power.
In 2002, the authorities returned to traditional methods of
mobilizing eastern Ukrainians by denouncing their opponents as
"nationalists." Not surprisingly, the main target of this "anti-nationalist"
campaign was Our Ukraine. On 28 February, fake Our Ukraine posters
were placed in Kharkiv with headlines reading "Glory to Ukraine! Glory to
Its Heroes!" The posters depicted Our Ukraine leader Viktor Yushchenko
in a long line of nationalist leaders from Hetman Ivan Mazepa, who led a
revolt against Russia in 1709, through to Symon Petlyura and Stepan
Bandera, nationalist leaders in the 1910s and 1940s, respectively, to the
former dissident and head of Rukh, Vyacheslav Chornovil.
ZYU's attempt to blacken Our Ukraine as a "nationalist" formation was
assisted by Russian newspapers and television, which are still widely read
and viewed in eastern Ukraine. Russian officials and Ambassador to
Ukraine Viktor Chernomyrdin openly interfered in the elections by
indirectly calling upon Ukrainians not to vote for Our Ukraine because it
was "anti-Russian," i.e., "nationalist" in traditional Soviet parlance. The
Ukrainian newspaper "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" concluded that
the executive, Kuchma's entourage, and Russian elites worked together "to
produce an allergic reaction in people in Russian-speaking regions to
Yushchenko and his supporters."
In early March, Ukrainian and Russian news agencies reported that the
Ivano-Frankivsk city council had voted to recognize members of the
Waffen SS Galicia Division as "freedom fighters" and thereby grant them
pension rights. The Russian media played a major role in disseminating this
false information, which was later reported by the Western media and
condemned by Jewish organizations.
The issue became further clouded because the Social Democratic Party
Ukraine-united (SDPU-o), fearing that it was going to lose votes in
western Ukraine to the Our Ukraine bloc, tried to gain votes by playing the
nationalist card. The SDPU-o argued that its leader, Viktor Medvedchuk,
was the son of a repressed member of the Organization of Ukrainian
Nationalists (OUN), and claimed that it had prepared a draft law to
rehabilitate the OUN and the Ukrainian Insurgent Army (UPA). The
SDPU-o's populism was evident during Medvedchuk's election campaign
visit to Crimea on 15 March where he categorically rejected suggestions
that the SDPU-o sought to rehabilitate the OUN and UPA.
The most vociferous condemnations of the discussions on the rehabilitation
of the OUN and UPA and the alleged Ivano-Frankivsk city decree were
by Russian media outlets, which quoted outraged Russian officials from
the State Duma and the Ministry of Foreign Affairs. The Russian media
and officials portrayed these moves as the program of "national radicals"
who dominated Our Ukraine. In reality, as Ivano-Frankivsk Mayor Zinoviy
Shkutyak said, the council had only debated the issue, not adopted any
decision. In his view, the reaction proved that this was "an attempt by
certain political forces to influence the election process in Ukraine."
This view was backed by "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya," which
concluded that the Russian media portrayal of the entire affair was
"largely inaccurate and designed to falsely portray the front-running Our
Ukraine as Nazi supporters."
Suspicions were also aroused that this was an attempt to sully Our
Ukraine when the Ivano-Frankivsk city councilor who proposed the motion
to rehabilitate the Galicia Division was found to be a member of the
SDPU-o. Our Ukraine distanced itself from the controversy surrounding
the Galicia Division by referring to Yushchenko's father's service in World
War II in the Soviet Army. Nevertheless, the damage may have already
been done to Our Ukraine among eastern Ukrainian voters.
The assassination of Mykola Shkriblyak, Ivano-Frankivsk's deputy
governor and head of the oblast organization of the SDPU-o, just
two days before election day again raised suspicions. Shkriblyak was
a candidate in election district No. 90 where Our Ukraine candidate
Roman Zvarych was his main opponent. District No. 90 is the former
constituency of Congress of Ukrainian Nationalists (KUN) leader Slava
Stetsko (KUN is a member of the Our Ukraine election bloc). ZYU
openly linked the assassination of Shkriblyak to the atmosphere created by
the alleged campaign to rehabilitate the Galicia Division.
The assassination had all the hallmarks of the "attempted assassination"
of
Progressive Socialist Party leader Nataliya Vitrenko in the 1999
presidential elections in Krivyy Rih in an attempt to discredit Kuchma's
main threat, Socialist Party leader Oleksandr Moroz. In the 2002 elections,
the main threat to the authorities had changed to Our Ukraine.
Zvarych took up Ukrainian citizenship after renouncing his U.S. citizenship
in the mid-1990s and was elected to the outgoing parliament as a member
of Rukh. On 6 March, the ICTV channel controlled by Labor Ukraine, a
member of ZYU, had already labeled Zvarych as a "national radical" who
planned reprisals if Our Ukraine won the elections.
Targeting Shkriblyak, therefore, had two purposes: it further blackened
Our Ukraine as a "nationalist" formation while contributing to the officially
inspired anti-American campaign by pointing to Zvarych, like Yushchenko,
as having American connections. The SDPU-o-controlled 1+1 and Inter
television channels implicated Zvarych and the U.S. Embassy in the
assassination attempt by citing reports from the SDPU-o newspaper
"Kievskie vedomosti." The SDPU-o-controlled media also alleged that the
U.S. Embassy had pressured Shkriblyak to withdraw his candidacy earlier
in March.
The claim by SDPU-o leader Medvedchuk that the assassination was
meant to remove the probable victor in constituency No. 90 is unlikely, as
the SDPU-o obtained merely 2.5 percent of the vote in the region
compared to Our Ukraine's 72 percent. Zvarych won the seat with 61
percent of the vote. Although it can never be ruled out that Shkriblyak's
murder was business-related, there will remain suspicions that he was
simply a patsy to discredit Our Ukraine. Ukrainians have a saying: "Beat
your own so that foreigners are afraid."
18.04.02. Oppositionel
kandidat havde alligevel vundet i 35. kreds
Hvis Den centrale Valgkommission (CVK) ikke retter sig efter Ukraines Højesterets
resolution om omtælling af stemmerne i enkeltmandskreds nr. 35 bortset
fra de 8 distrikter hvor valget er blevet underkendt, så vil repræsentanter
for blokken "Vores Ukraine" indklage CVK for retten. Det sagde medlem af partiet
"Reformer og orden" (PRP) folkedeputeret Serhij Sobolev på en pressekonference
i går.
I henhold til Højesterets beslutning af den 15.
april har repræsentanter for PRP gennemført en omtælling
af de modtagne stemmer, og de nåede til følgende resultat: 29.720
stemmer for Oleksandr Zhyr (Zhyr er også medlem af PRP, red.) og 28.681
stemmer for Viktor Dratjevskyj fra ZaJedU. Således bør det være
repræsentanten for "Vores Ukraine" Zhyr, der må erklæres
som vinder af valget i 35.kreds med et forspring på 1.039 stemmer.
Ifølge Sobolev har CVK modtaget Højesterets
beslutning samme dag uden at reagere det mindste. Hvad mere er, sagde han,
så har "CVK i går - tirsdag - trykt de officielle lister med de
nyvalgte deputerede, hvor Zhyr mangler".
I betragtning af, at CVK har 5 døgn fra offentliggørelsen
af det endelige valgresultat til at få klaret alle tvivlsspørgsmål,
havde CVK kun 3 dage tilbage i går til at gennemføre en omtælling
af stemmerne i valgkreds nr. 35, sagde Sobolev. Hvis CVK "ikke retter sig
efter Højesterets pålæg", sagde han, agter repræsentanterne
at klage til retten "over CVKs undladelser og manglende eksekvering af rettens
afgørelse".
Ifølge Sobolev er det "en æressag for de
nyvalgte deputerede" at føre den sag til enden. I det hele taget mener
han, at rækken af annuleringer af valget i de kredse, hvor vinderen
har givet samtykke til at træde ind i fraktionen "Vores Ukraine", er
"et forsøg på at kuldkaste den spinkle ligevægt i det
nyvalgte parlament". De kredse, hvor CVK endnu ikke har fundet en vinder,
betegner Sobolev som "de beskidte valgtricks gidsler".
18.04.02. Jusjtjenko skuffet
over styret og over pres mod hans folk
Lederen af blokken Vores Ukraine, Viktor Jusjtjenko, fortalte i går
under et møde i Vores Ukraines åndelige højborg - Mohyla
Akademiet i Kyiv - at styret udøver pression mod såvel blokken
som mod de samfundsorganisationer, som bakkede Vores Ukraine op under valget.
Jusjtjenko sagde til de 117 nyvalgte deputerede, som har
tilkendegivet at de indgår i Vores Ukraines fraktion i parlamentet,
at de forretningsfolk som under valgkampen ikke har lagt skjult på deres
sympati for Vores Ukraine, på det seneste har kunnet mærke en
voksende årvågenhed fra skattevæsnets side. Desuden fortalte
Jusjtjenko, at "farmernes sammenslutning, der i sin tid faktisk tog initiativ
til jordreformen, under valgkampen var blevet jaget ud af lokaler forsøgt
splittet op".
"LO-formand Oleksandr Stojan (nr. 2 på Vores Ukraines
partiliste) og hans meningsfæller er blevet genstand for politisk pression",
- sagde Vores Ukraines leder. Han kunne også oplyse, at det netop var
"styret, der godkendte angrebet på Vores Ukraine under valgkampen.
"De statslige massemedier var åbenlyse talerør for styret, og
det gælder især de landsdækkende Tv-stationer", - understregede
Jusjtjenko. Ukraines præsident Leonid Kutjma blev ifølge ham
"en aktiv deltager i valgkampen i stedet for at garantere overholdelsen af
valglovgivningen og støttede åbenlyst blokken "For et samlet
Ukraine!". "Statsoverhovedet havde længe før valget udpeget
et parlamentsflertal og tillod lederen af sin administration at komme med
udsagn vedrørende præsidentens politiske tilhørsforhold",
- sagde han.
"Selv visse af statsoverhovedets dekreter blev udnyttet
som PR-fremstød af blokken "ZaJedU". Muligvis var det derfor, at visse
dokumenter af borgerne blev opfattet som hykleriske. Hvordan kan personer,
som i går satte hindringer i vejen for demonstrationer ved Kruty (Kruty
er det sted, hvor "de røde" i 1918 massakrerede en gruppe nationalt-orienterede
ukrainske studenter, red.) i dag tage initiativ til et dekret om at gøre
dagen til en mindedag for Krutys helte? Vil disse politikere fejre denne
dag ligeså patetisk i årene der kommer? - spurgte Vores Ukraines
leder.
Han oplyste endvidere, at Vores Ukraine nu går ind
for indførelse af rent forholdstalsvalg ved valg til Verkhovna Rada
(som V.U. i givet fald ville have vundet, red.)
Ifølge Jusjtjenko er "samfundet allerede parat"
til et proportionalt valgsystem. Blokken agter også at tage initiativ
til at lægge parlamentsvalget og lokalvalgene på forskellige
tidspunkter.
En af de højest prioriterede love, som Vores Ukraine
vil støtte, er ifølge Jusjtjenko lov om regeringen, lov om
parlamentsflertallet, om oppositionen samt en nyredigering af loven om lokalt
selvstyre og lokale statsadministrationer, oplyser UP med henvisning
til Interfaks-Ukraijna.
Lederen af partiet "Reformer og orden", Viktor Pynzenyk,
sagde i et indlæg på mødet, at han går ind for, at
Verkhovna Rada nedsætter et udvalg til efterforskning af Ukraines indblanding
i salg af våben til Irak. Dette er et spørgsmål, der kræver
at blive undersøgt nøje, sagde han bagefter til journalisterne.
Adspurgt om han støtter medlem af "Reformer og
orden" Oleksandr Zhyrs indsats for at rette offentlighedens opmærksomhed
mod Gongadze-sagen eller våbenhandel, svarede Viktor Pynzenyk: "Hvis
der er behov for det, bør man efterforske det".
Pynzenyk oplyste endvidere, at Ukraine "under alle omstændigheder"
behøver at vedtage en lov om rigsretssag. "Det er en normal lov, som
bør findes i ethvert land", - sagde han ifølge UP.
18.04.02. Konference
i Polen om Ukraine og EU
Den 29. april afholdes en polsk-ukrainsk konference i Polens hovedstad Warszawa
om den europæiske integration. På mødet vil de bilaterale
relationer mellem de to lande i lyset af Polens kommende indtræden
i Den europæiske Union være hovedtemaet, oplyser Interfaks-Ukrajina
ifølge korrespodent.net.
"Under konferencen vil vi se på vore relationer i
lyset af Polens indtræden i EU og vores relationer med EU og Polen",
- sagde statssekretær i det ukrainske udenrigsministerium, Oleksandr
Tjalyj, i går i Kyiv.
Oleksandr Tjalyj fremhævede, at man desuden vil
drøfte ideen om at oprette en fredsbevarende ukrainsk-polsk deling
med henblik på at inkludere den i den kommende EU-udrykningsstyrke.
"Hvilket stade vi befinder os på med hensyn til implementeringen af
denne ide, skal vi drøfte i Warszawa", - understregede han.
Ukraines og Polens premierministre Anatolij Kinakh og
Leszek Miller har aftalt et møde, som skal finde sted den 3. juni
i den polske by Rzeszow, hvor man samme dag holder møde i den bilaterale
ukrainsk-polske blandede regeringskommission, oplyste den ukrainske regerings
pressetjeneste i onsdags.
De to regeringsledere fremhævede i en telefonsamtale,
at dette kommissionsmøde skal blive en væsentlig fase i forberedelsen
til forumet "Ukraine-Polen" med deltagelse af de to landes præsidenter,
som forventes at finde sted den 21. juni i Rzeszow.
19.04.02. Ukraines
udenrigsminister besøger Grækenland
Ukraines udenrigsminister Anatolij Zlenko er på to-dages officielt
besøg i Grækenland. Zlenko skal efter planen mødes med
Grækenlands præsident, Konstantin Stefanopulos, premierminister
Kostas Simitis, 1. parlamentsformand Konstantinos Gitonas, udenrigsminister
Janos Papantoniu samt udenrigsminister Georgis Papandreu "under fire øjne".
Under besøg skal man drøfte de to landes
bilaterale relationer og samarbejdet i internationale og regionale organisationer.
I lyset af Grækenlands kommende EU-formandsskab (fra 1. januar 2003)
vil en stor del af opmærksomheden være rettet mod det praktiske
samarbejde mellem Ukraine og Grækenland.
Besøget munder ud i underskrivelsen af et Program
for samarbejde mellem Ukraines og Grækenlands regeringer.
19.04.02. Irak afviser at
have købt luftforsvarssystemet "Koltjuga"
Irak har ikke nogen kontrakter om indkøb af våben i Ukraine.
Det meddelte Iraks ambassadør i Ukraine, Hisham Ibrahim, i et interview
til tidsskriftet Polityka i Kultura. "Der findes ikke nogen ukrainsk-irakisk
aftale om våbenleverancer", - citerer Ukrajinski Novyny den irakiske
diplomat ifølge korrespondent.net.
Iraks ambassadør tilføjede, at det er USA
der står bag de beskyldninger der er blevet fremsat i pressen, fordi
USA gerne vil forværre forholdet mellem Ukraine og Irak. "Den slags
informationer på dette tidspunkt er et led i den amerikanske propaganda
mod Irak", - sagde han.
I sidste uge afgav ex-major Mykola Melnitjenko vidneforklaring
om leverancer af ukrainske våben til Irak overfor "Grand Jury" i USA.
En tidligere rådgiver for Iraks leder Saddam Hussain ville heller ikke
udelukke, at ukrainske radarer var blevet leveret til Irak.
Præsident Leonid Kutjma afviser beskyldningerne.
Det samme gør direktøren for fabrikken "Topaz" i Donetsk-regionen,
som står for fremstillingen af det unikke system for passiv overvågning,
som bærer navnet "Koltjuga" og som figurerer i beskyldningerne mod Ukraines
præsident.
Nyhedsbureauerne citerer "Topaz"-direktør, Jurij
Rjabkin, for at have sagt til BBC, at hans fabrik kun har opfyldt en enkelt
kontrakt. Der blev således leveret tre radarinstallationer af "Koltjuga"-typen
til Etiopien. Desuden modtog Ukraines forsvarsministerium også en radarinstallation.
"Vi ved, hvor vores teknologi befinder sig, for vi betjener den og har gennemført
affyrings-og installationsarbejder", - sagde Topaz-direktøren. Han
hævder, at fabrikken overhovedet kun har fremstillet fire "Koltjuga"-
systemer. I øjeblikket er virksomheden i færd med at fremstille
fire nye systemer, som Kina har bestilt, oplyser Radio Liberty.
19.04.02. Højesteret
stadfæster resultatet i 90. kreds
Ukraines Højesteret har anerkendt valgresultatet i enkeltmandskreds
nr. 90 i Ivano-Frankivsk regionen, hvor Vores Ukraines kandidat Roman Zvarytj
løb af med sejren.
Med denne beslutning, som blev offentliggjort i går,
annullerede Højesteret Den centrale Valgkommissions resolution af
den 9. april, som gav hr. Bohdan Kandjuk medhold i hans klage. Højesteret
fastslog, at Kandjuks klage ikke kunne behandles p.a, at fristen for behandlingen
af den var udløbet. Endvidere fastslog Højesteret, at de eksempler
på overtrædelse af valglovgivningen som lå til grund for
CVKs beslutning, ikke gav belæg for at annullere valget, eftersom over
60% af vælgerne havde stemt på Zvarytj.
Kandjuk havde under retssagen gjort gældende, at
den anmodning som lå til grund for CVKs annullering af valget, ikke
var blevet skrevet af ham personligt, men at han havde sat sin underskrift
under teksten "efter pres fra SDPU (o)s hovedkvarter i Ivano-Frankivsk regionen"
dagen efter, at anmodningen var blevet offentliggjort i CVK og omtalt i massemedierne.
Samme dag afviste Højesteret en klage fra tidligere
dommer Mykola Zamkovenko, som havde begæret at få underkendt
valgresultatet i 223. kreds, oplyser UP med henvisning til Interfaks-Ukraina.
22.04.02. Ukraines regering
afviser påstande om våbensalg til Irak
Den ukrainske regering anser beskyldningerne for at være indblandet
i salg af radarsystemet "Koltjuga" til Irak som "utilstrækkeligt underbyggede
påstande" og som "en del af en meget hård konkurrence på
våbenmarkedet, herunder med en vis politisk undertone", erklærede
premierminister Anatolij Kinakh i lørdags.
"Jeg vil tillade mig ikke at udbrede denne konklusion",
- sagde Kinakh i et interview til journalister fra vestlige nyhedsbureauer.
Premierministeren medgav journalisterne, at den ukrainske stat bliver nødt
til "ikke alene at lægge afstand til påstandene om Ukraines ulovlige
våbensalg, men også yde en endnu mere koordineret og åben
indsats med de internationale strukturer indenfor disse spørgsmål".
"Og jeg tror, at vi i den forbindelse vil foreslå
en række konkrete tiltag, der skal forhindre, at dette problem skal
medføre et fald i tilliden til Ukraine som en pålidelig partner
og som en stat, der overholder de internationale normer og regler i spørgsmålet
om handel med våben og teknologi. Det har vi først og fremmest
brug for i forhold til tilliden til landet og Ukraines konkurrenceevne på
verdensmarkedet", - sagde Kinakh.
Premierministeren påpegede desuden, at Ukraine er
åben overfor samarbejde indenfor alle spørgsmål der vedrører
kontrol med salg af våben og teknologi. Han mindede om, at det ukrainske
system for kontrol med eksport af teknologi og våben blev opbygget
i meget nært samarbejde med USA og en række andre europæiske
lande.
"Vi er taknemmelige for denne hjælp, for den giver
os mulighed for ret effektivt at kunne kontrollere leverancerne, især
i lyser af Ukraines overholdelse af de internationale normer og forpligtelser,
sagde Kinakh ifølge UP.
Fredag fastslog fungerende administrerende direktør
for det statslige selskab "Ukrspetseksport", Oleksandr Kovalenko, og leder
af SBUs afdeling for kontraspionage, Serhij Makarenko, at Ukraine aldrig har
solgt våbensystemet "Koltjuga" til Irak. I et interview offentliggjort
i det ukrainske ugeblad "2000", der udkom i fredags, sagde Makarenko, at beskyldningerne
mod Ukraine for i strid med våbenembargoen at have solgt våben
til Irak havde en sammenhæng med valget og forsøgene på
dannelsen af et bæredygtigt flertal i parlamentet. Desuden blev det
mere end antydet i interviewet, at den afdøde administrerende direktør
for "Ukrspetseksport", Valerij Malev, gerne ville sælge det føromtalte
våbensystem til til Irak, men at han blev forhindret deri af SBU.
22.04.02. Eksperter
vil ikke afvise muligheden af våbensalg
Den tidligere leder af FNs særlige kommission vedrørende Irak
UNSCOM, Charles Dulpher, sagde forleden, at det er muligt at "overdrage" Saddam
Husseins regime et radarsystem som det ukrainske "Koltjuga". "Det kan sagtens
lade sig gøre. Vi arbejdede umiddelbart på irakisk territorium,
og vi så mange enheder fra en stor og vigtig installation og teknisk
udstyr, der på en eller anden måde var blevet kørt til
Irak, men selvfølgelig var der tale om åbenlyse brud på
embargoen", - sagde Dulpher til Radio Libertys ukrainske afdeling,
skriver korrespondent.net.
"Man må ikke fordømme enkelte stater for,
at Irak har fået fingre i udstyr, som de har fremstillet, men når
det direkte drejer sig om våbenteknologi og våben, så bør
det hele være mege simpelt - alle lande har jo skrevet under på
at ville kontrollere, hvem slutbrugeren af det af dem producerede våben
er", - understregede Charles Dulpher, som arbejdede i UNSCOM i årene
1993-2000.
UNSCOM-kommissionens rolle er overført til en ny
kommission - UNMOVIC - som i dag ledes af dr. Hans Blix og som indtil videre
ikke har kunnet sende sine inspektører til Irak. Denne nye kommission
blev nedsat af Sikkerhedsrådet i 1999, efter at Saddam Hussein besluttede
at smide alle FNs våbeneksperter ud af Irak.
I et interview den 12. april til den amerikanske avis
"Svoboda", der udkommer på ukrainsk, blev Hans Blix, der er administrerende
direktør for FNs monitoring, kontrol og inspektion i Irak
UNMOVIC, spurgt om hans kommission var i besiddelse af direkte beviser for,
at de ukrainske myndigheder havde solgt våben til Irak. Han svarede,
at "ikke alene var der ingen direkte beviser for det - der er overhovedet
ingen beviser", - oplyser Radio Liberty.
Denne udtalelse henviser de ukrainske repræsentanter
nu ofte til, når de skal besvare spørgsmål om de beskyldninger,
der har været fremme i pressen om salg af højteknologisk ukrainsk
udstyr til militært brug til Irak.
Det ukrainske udenrigsministeriums pressesekretær,
Serhij Borodenko, har den 16. april officielt erklæret, at Ukraine ikke
har leveret noget som helst våben til Irak overhovedet - hverken masseødelæggelsesvåben
eller konventionelle våben.
Som tidligere oplyst, fremstod den tidligere sikkerhedsmajor
Mykola Melnitjenko fornylig i domsmandskollegiet "Grand Jury" i USA, hvor
han afgav forklaring omkring Ukraines salg af radaren "Koltjuga" til Irak.
22.04.02. Kutjma
besøger Syrien, Libanon og Jordan
Ukraines præsident Leonid Kutjma befinder sig på en fire dages
officiel rundrejse i Mellemøsten, hvor han i løbet af fire dage
skal besøge Syrien, Libanon og Jordan. Søndag understregede
Kutjma i et interview i Damaskus i Syrien, at der i løbet af den seneste
tid er sket ændringer i Europa, og han fremhævede i den forbindelse
det varmere forhold mellem Rusland og NATO, oplyser podrobnosti.
"Det glæder mig, at fjendebegrebet er gået
i glemmebogen", - sagde han. Ifølge Leonid Kutjma skaber det "gode
perspektiver først og fremmest i relation til opbygningen af det fælles
europæiske hus", "Ukraine bør se anderledes på disse processer",
- understregede præsidenten.
Han fremhævede, at landets nationale sikkerheds-og
forsvarsråd på et møde i maj vil drøfte perspektiverne
i Ukraines forhold til NATO. "Det bliver også genstand for en detaljeret
drøftelse på Ukraine-NATO topmødet, som finder sted i
Ukraine til juli", - sagde Leonid Kutjma.
Han understregede endnu en gang, at "Ukraine er parar
til at gå til den grænse, som NATO er parat til at gå til".
Med hensyn til den mellemøstlige konflikt, understregede statsoverhovedet,
at Ukraine gerne til give sit bidrag til at løse konflikten sammen
med andre lande, sådanne som USA og Den europæiske Unions stater.
Som tidligere oplyst, bliver mødet i kommissionen
Ukraine-NATO afhodt den 9. juli i Kyiv. Det forventes, at NATO-delegationen
bliver ledet af alliancens generalsekretær, George Robertson, oplyser
podrobnosti med henvisning til UNIAN.
23.04.02. Rigsadvokaten
vælger medlemsskab af parlamentet
Ukraines rigsadvokat, Mykhajlo Potebenjko, forlader sin stilling til fordel
for arbejdet som parlamentsmedlem. Det fortalte han på en pressekonference
i Kyiv mandag. Ifølge Potebenjko har han den 18. april forelagt Ukraines
præsident sin afskedsbegæring "eftersom det er statsoverhovedet
der træffer afgørelsen om rigsadvokatens afskedigelse". "Den
30. april vil begæringen blive efterkommet for at give præsidenten
mulighed for at forberede en ny kandidat til stillingen", - sagde han ifølge
UP.
Han understregede, at hans beslutning var "gennemtænkt".
"Erfaringen og den professionelle praksis vil gøre det muligt for mig
at give et bidrag til lovgivningsarbejdet, på en måde så
det svarer til samfundets og statens interesser", - sagde Potebenjko.
Rigsadvokaten understregede, at han "havde besluttet at
hellige sig arbejdet i Verkhova Radas udvalg for retspolitik og ordenshåndhævelsen".
Adspurgt om, hvem han ser som sin afløser på
posten som rigsadvokat, understregede Potebenjko, at han havde fortalt præsident
Leonid Kutjma sin mening om, hvem der er værdig til at overtage embedet.
"Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg havde et møde med
præsidenten, og at jeg fremførte mit synspunkt", - sagde han.
Potebenjko ville ikke ud med navnet på den kandidat,
han havde foreslået præsidenten, fordi han ikke kan afsløre
indholdet af en samtale med præsidenten.
Potebenjko blev valgt til Verkhovna Rada på Kommunistpartiets
liste, hvor han var opstillet på en 20. plads. KPU fik i alt valgt
59 deputerede via partilisten. Den 65-årige Potebenjko har stået
i spidsen for den øverste anklagemyndighed i Ukraine siden 1998, oplyser
UP.
Ifølge STB er to vice-rigsadvokater - de
SDPU (o)-nære Mykola Obikhod og Anatolij Hajsynskyj - favoritter til
at efterfølge Potebenjko.
23.04.02. "ZaJedU!"-kandidat
taber efter omtælling i 180. kreds
Sekretær for Ukraines centrale valgkommission Jaroslav Davydovytj har
mandag offentliggjort valgresultatet i enkeltmandskredsene nr. 90 og 180.
Vinderne blev henholdsvis Roman Zvarytj og Anatolij Hirshfeld, skriver UP.
Kharkivs appelret havde tidligere delvist efterkommet en
klage fra den uafhængige kandidat og forretningsmand Hirshfeld, som
forlangte at få underkendt valgresultatet i 180. kreds, hvor kredsens
valgkommission den 4. april havde godkendt Ivan Diak ("ZaJedU!") som vinder.
Retten pålagde kredsvalgkommissionen at foretage
en omtælling på 7 af valgdistrikterne i kredsen. Efter omtællingen
underkendte kredsvalgkommissionen valgresultatet i de 7 distrikter og traf
den 10. april en afgørelse om at tildele Hirshfeld sejren foran Diak,
oplyser UP.
Den 18. april havde Ukraines Højesteret godkendt
valget i 90. kreds i Ivano-Frankivsk regionen, hvor vinderen blev "Vores Ukraine"s
kandidat Roman Zvarytj. Højesteret omstødte dermed CVKs resolution
af den 9. april.
Ved valget den 31. marts opnåede Zvarytj 60,9% af
stemmerne, mens hans nærmeste konkurrent Ihor Tymtjuk kun fik 9,96%
af stemmerne.
Zvarytjs hovedmodstander ved valget var Ivano-Frankivsk
regionens guvernør Shkribljak fra SDPU (o), som blev skudt og dræbt
om aftenen den 29. marts i sin egen opgang.
Om morgenen den 30. marts rettede Zvarytj henvendelse til
CVK med anmodning om at udsætte valget i 90. kreds (Nadvirnjanskyj kredsen).
Efterfølgende udtalte "Vores Ukraine"s valgkoordinator, Roman Bezsmertnyj,
at forpurringen af valget i denne kreds havde været "planlagt i forvejen"
og oplyste om, at han var i besiddelse af akter, hvoraf det fremgik, at enkelte
valgkredse i 90. kreds endnu ikke havde modtaget stemmesedler om aftenen
den 30. marts.
24.04.02. Oleh Liashko løsladt
fra varetægtsfængslet
Anklagemyndigheden i Tjerkasy-regionen besluttede kl. 18.00 i går at
løslade chefredaktøren for avisen "Svoboda", Oleh Liashko, fra
fængslet. Frihedsberøvelsen blev ændret til forbud mod
at bevæge sig ud af landet, oplyser UP.
I sit første interview efter løsladelsen
bad Oleh Liashko Institut for masseinformation at overbringe hans tak til
de advokater, som havde hjulpet ham - fru Juskovska, Iryna Kondratiuk, Mykola
Novytjenko og Bohdan Ferenz.
Oleh Liashko takkede endvidere Reporters sans frontiers,
IMI og hele journalistsamfundet for deres støtte.
24.04.02. Freedom House: Vilkårene
for ytringsfriheden forringet
"Selvom terroranslagene den 11. september og den igangværende globale
kamp mod terrorismen er blevet en prøvelsernes tid for massemedierne
rundt om i verden, er der reelt ikke sket nogen ændringer i pressefriheden
i 2001", - påpeger forfatterne til den seneste årsrapport fra
Freedom House, som indeholder en analyse af forholdene for pressen i 187 lande.
Gruppen af lande i den "frie" kategori er blevet større
(40%), 33% lande er havnet i den "ufrie" kategori, mens kategorien "delvist
frie" omfatter 50 stater, herunder Ukraine og Rusland.
I et interview med Radio Liberty konkluderer Karin
Deutsch Karlekar, der er medforfatter på årsrapporten ifølge
UP:
"Blandt de østeuropæiske lande og staterne
i det postsovjetiske rum indtager Ukraine så at sige midterpositionen,
dvs. at man er kommet ind i en gruppe med en delvist fri presse. Pressefriheden
i Ukraine er større end i Hviderusland, Turkmenistan og Tadzhikistan.
Men man bør hæfte sig ved, - tilføjede
hun, at situationen for pressefriheden i Ukraine er langt værre end
i fx Tjekkiet, Slovakiet og selv det tidligere Jugoslavien. Ukraine er havnet
i samme leje som sidste år, og der er endda tegn på forværring.
Alt imens situationen i andre østeuropæiske lande bliver bedre".
Ifølge repræsentanten for Freedom House Karin
Karlekar er pressefrihedsvilkårene i Ukraine, ligesom i Rusland, ikke
blevet forbedret indenfor det seneste år, men snarere tværtimod,
fordi begge stater er røget ned på en 60. plads, hvor 61. pladsen
er den første placering i "kategorien af ufrie", altså de lande,
som overhovedet ikke har pressefrihed.
I løbet af det seneste år er volden mod journalister
i Ukraine fortsat, og myndighederne retsforfølger sjældent gerningsmændene.
Det internationalt højtprofilerede mord på journalisten Georgij
Gongadze er endnu ikke blevet opklaret. Efterforskningen af andre journalistmord
går trægt. Myndighederne respekterer ikke de forfatningssikrede
garantier for ytrings-og pressefrihed. Politiet har gennemført ransagninger
af journalister, som havde skrevet om topembedsmænds kontakter med
kriminelle grupper. Pression mod pressen finder også sted ved hjælp
af skattemyndighederne - hedder det i rapporten.
Den eneste markante forbedring indenfor ytringsfrihed i
Ukraine er ifølge repræsentanten for Freedom House Karin Karlekar
vedtagelsen af en ny straffelov, hvor bagvaskelse ikke længere anses
for at være en straffelovsovertrædelse, skriver UP.
24.04.02. PACE
hilser afskedigelsen af Potebenjko velkommen
Præsidenten er taget til Jordan medbringende Jaroslav den Vises orden
af 1. grad, som han vil overrække den lokale konge. For hvad? For at
have været monark i et par år? Alt imens overser man mere værdige
kandidater, som man efterhånden er begyndt at savne i Kiev som var
de vore landsmænd. Om to uger kommer fx formanden for PACEs monitoring-komite,
Hanne Severinsen, for 22. gang til Ukraine. Den kvinde arbejder ihærdigt
og konsekvent. Hvis ikke det berettiger til en orden så dog i det mindste
til en fond "Severinsen - til Ukraines børn" ved hjælp af selvsamme
"Zaporizhstal"?.. Sådan indleder Serhij Lesjtjenko fra UP sin
artikel fra Strasbourg.
Hanne Severinsen kommer til Kyiv for at se på valgresultatet
seks uger efter afslutningen på valgkampen. Hendes indtryk af begivenhederne
den 31. marts er bedrøvelige. Hun kan ikke forstå, hvorfor Den
centrale Valgkommission en hel måned inden valget ikke ville lytte
til de internationale observatører, som advarede om problemer på
valgdagen.
Severinsen fortalte tirsdag til ukrainske journalister,
at hun selv var observatør på et af valgstederne i Kyiv. Og derfor
har hun bidraget til udformningen af det nye parlament. Ifølge hende
havde observatørerne insisteret på, at afstemningen ikke stoppede
præcist kl. 20.00, men at alle, som befandt sig på afstemningsstedet
fik stemt. Det trak ud til kl. 10 om aftenen. Men problemerne var langt fra
slut. "Den manglende organisation ved valget og dårligt uddannede mennesker
i kommissionerne gjorde manipulation mulig", - mener hun.
Den nye PACE-mission består af fem personer. Ifølge
Severinsen er deres besøg "vigtigt for Ukraines fremtid", eftersom
det er muligt, at disse bemærkninger i det mindste vil blive taget
til efterretning under præsidentvalget.
Desuden oplyste hun, at hun "ved" hvorfor de nyvalgte "uafhængige
deputerede" pludseligt fik så travlt med at slutte sig den magthavende
blok. Ifølge hende vil PACEs delegation i Kyiv også tage sig
af det spørgsmål.
I det hele taget virker Severinsen til at være godt
inde i tingenes tilstand i Ukraine. Og hun er af den opfattelse, at efterforskningen
af Georgij Gongandze-sagen, herunder nedsættelsen af en international
kommission, kan blive fremskyndet efter, at Potebenjkos skift til parlamentet.
"Han og rigsadvokaturen har sat hindringer i vejen for dens nedsættelse",
- understregede hun.
Severinsen sagde endvidere, at PACE som organ allerede
har gjort det, som det kunne i den sag, idet man har fremlagt et forslag for
Europarådets ministerkomite. Og nu er det komiteens tur. Men komiteens
beslutninger træffes i konsensus og derfor "vil der helt sikkert blive
en støtte til Deres land", fremhævede Severinsen (Ukraine er
repræsenteret i Europarådets ministerkomite ved udenrigsminister
Anatolij Zlenko og hans stedfortræder og Ukraines ambassadør
i Europarådet Susanna Stanik.)
Adspurgt om, hvilke forholdsregler man kan træffe,
hvis den internationale kommission ikke bliver nedsat, svarede Hanne Severinsen,
at hun har rådet Myroslava Gongadze til at gå til den europæiske
menneskerettighedsdomstol.
I den indeværende samling deltager Severinsen i
en underskriftsindsamling med krav om løsladelse af journalisten Oleh
Liashko. Ifølge hende henvendte den internationale organisation "Reporters
sans frontiers" til hende i fredags med denne anmodning.
Og selvom de PACE-delegeredes autografer ikke er juridisk
bindende, kan de øve indflydelse på staten Ukraines holdning.
"Forpligtelsen til at overholde ytringsfriheden er en af nøglebetingelserne
for at træde ind i Europarådet", - tilføjede hun.
Det mest populære emne i samtalen med Severinsen
er indstillingen af monitoring. "Ja", - svarede hun på spørgsmål
om det er muligt. Men det har endnu lange udsigter: dertil kræves ikke
alene, at man får vedtaget de forskellige lovsamlinger, men at man
også når op på de nødvendige standarder indenfor
ytringsfrihed og valg.
Efter indstillingen af monitoring vil Severinsen "være
lykkelig for at vende tilbage til Ukraine som turist".
25.04.02. Sagen om våbensalg
til Irak falder ubelejligt for Kutjma
Hverken oprustningskomiteen i Repræsentanternes Hus eller Kongressens
kommission for sikkerhed og samarbejde i Europa har umiddelbart planer om
at gennemføre høringer omkring leveringen af ukrainske radarsystemer
til Irak. Det fik UP oplyst forleden dag, da man foretog en opringning
til henholdsvis komiteen og kommissionen i Washington.
Andre kilder kunne oplyse, at visse amerikanske strukturer
er begyndt at udvise en stigende interesse for problematikken, men indtil
videre i form af "preliminære sonderinger". Opmærksomheden på
disse møder samles omkring to hovedtemaer: hvad man skal gøre
med Melnitjenkos båndoptagelser og bekræftelsen af, at de ukrainske
radarsystemer virkeligt befinder sig i Irak.
Hvad Melnitjenko angår, vil de interesserede personer
i Washington næppe tage til takke med alene en kollektiv aflytning
af de af ham optagede bånd. Det er åbenbart, at statsfjendtlige
major inden længe vil skifte folkeregisteradresse og flytte mere permanent
til Amerikas hovedstad med henblik på at gennemføre diverse
konsultationer. Hele spørgsmålet afhænger i høj
grad af, hvor stærk en effekt han vil få på beslutningstagerne
her.
Men ingen i Washington vil sætte sin lid alene til
Melnitjenkos bånd. For at gennemføre en høring af et
så vanskeligt spørgsmål bør man have beviser, som
er indsamlet af amerikansk teknisk udstyr. Processen for indsamling og bearbejdning
af data kan trække ud, fordi de amerikanske efterretningstjenester arbejder
noget langsommere, end det bliver fremstillet i filmet "Patrioternes spil".
Dertil kommer, at amerikanerne foruden Ukraine også har kig på
en lang række andre venner af Saddam Hussein. Hvis høringen eller
briefingen virkelig finder sted, så er det aldeles muligt, at Ukraine
vil blive omtalt sammen med en anden notorisk overtræder af de internationale
sanktioner - Hviderusland.
Hvis oplysningerne om radarsystemet "Koltjuga" i Irak
bliver bekræftet af amerikansk teknisk eller andet udstyr, kan man
vente alle mulige ubehagelige følger for præsident Leonid Kutjma
og det ikke alene i form af høringer eller briefinger i Kongressen.
Sålænge alle forholdene er blevet belyst er Leonid Kutjma "afskåret
fra at rejse til Vesten".
Selv hvis oplysningerne om radarsystemer i Irak skulle
gå hen og blive dementeret, vil selve eksistensen af en samtale mellem
Kutjma og Malev i lang tid fremover fratage Bush (og Europa) lysten til at
mødes med en ukrainsk præsident, som er mistænkt for illegale
forbindelser. Det er åbenbart i en erkendelse af det, at Kutjma så
aktivt opdyrker den mellemøstlige strategiske vektor. Et eller andet
sted skal man jo rejse hen, skriver UP.
26.04.02. Valget afdækker
Ukraines geografiske og politiske opdeling
RFE/RL NEWSLINE Vol. 6, No. 73, Part II, 18 April 2002
ELECTION REVEALS UKRAINE'S GEOGRAPHIC POLITICAL
DIVISIONS
By Taras Kuzio
Independent Ukraine's third parliamentary elections on 31 March marked
an important milestone in the confirmation of Ukrainian statehood. The
two main competitors -- For a United Ukraine (ZYU) and Our Ukraine
(NU) -- both campaigned strongly on statist platforms. The ZYU pushed
-- in ZYU head Volodymyr Lytvyn's words -- a "healthy patriotic" line.
Nevertheless, the elections showed that west-central Ukraine voted for
"Estonian-style" radical reform and a pro-Western orientation, while
southern and eastern Ukraine voted along "Belarusian" lines for either a
return to the communist past or for oligarchs who favor an
authoritarian-corporatist state.
The poor result for the Communist Party of Ukraine (KPU), which
promotes a union with Belarus and Russia, coupled with the good election
result by the pro-statehood Socialist Party of Ukraine (SPU), confirms that
Ukraine's independent statehood is no longer the central issue. The
combined leftist vote declined from 40 to 30 percent. Even in separate
elections to the Supreme Soviet of the Crimean Autonomous Republic, the
Leonid Grach's communist bloc only gained 28 of 100 seats, losing control
of the regional parliament to the pro-presidential Serhiy Kunitsyn bloc.
The KPU only made the top three in one western Ukrainian oblast,
Chernivtsi, and was eclipsed by the SPU in many central Ukrainian
oblasts. The KPU finished first only in eastern and southern oblasts, with
the exception of Donetsk, and showed its highest support in Luhansk
Oblast (39.69 percent) and the Crimean Autonomous Republic (33.95
percent). These results confirm a pattern of the left being unpopular in
the
west, the SPU dominating the leftist vote in the Ukrainophone center, and
the KPU in the Russophone east and south.
Voters turned their backs on the two Russian nationalist blocs (the Russian
Bloc and the Union of Ukraine, Belarus, and Russia bloc) that advocated
Ukraine's membership into the Russia-Belarus Union, Russian as a second
state language, and Russians constitutionally defined as a second titular
nation -- as those blocs obtained a combined 1.16 percent. Even in the
Crimea, Our Ukraine finished third, as compared to the Russian Bloc's
fifth-place finish on proportional party lists to the national elections.
Only in
the city of Sevastopol did the Russian Bloc manage a third-place showing,
behind the KPU and ZYU, while achieving its highest support in Ukraine
with 8.86 percent of the vote.
Voter turnout was lowest in the Crimea, Sevastopol, and Odesa Oblast,
which hurt ZYU and the KPU, and in the city of Kyiv, which hurt Our
Ukraine. The highest turnouts were in areas sympathetic to reformers and
the antipresidential opposition. Voter turnout was highest in Ternopil
Oblast, where 82.1 percent voted, compared to only 65-67 percent in the
Donbas. This is a reflection of lower civic activism in eastern Ukraine.
The division of the country is less a threat to Ukrainian statehood than
a
product of less-developed civic culture in eastern Ukraine and competition
over different visions of what will be built in Ukraine -- a Western-style
democracy and market economy (Our Ukraine's preference); a
corporatist-authoritarian state with clientalistic relations between the
state
and economic and political actors (ZYU's preference); or perhaps a
compromise between that proposed by ZYU and NU.
The ZYU only fared well in eastern and southern Ukraine with an 11.81
percent national average. Yet it failed to enter into the top three places
in
the Zaporizhzhia and Kherson oblasts and the Crimea. Its worst result was
in the three Galician oblasts, where it only managed a paltry 1.8-3.4
percent compared to its best performance in Donetsk Oblast, where it
obtained 36.80 percent. Other regions where ZYU obtained
better-than-average results were in the Kirovohrad, Odesa, Luhansk,
Mykolaiv, and Kharkiv oblasts. ZYU's landslide victory in the Donbas was
only achieved because of the worst-recorded election violations in Ukraine
in the three parliamentary elections since 1994.
Our Ukraine came in first in 14 western, central, and northern Ukrainian
oblasts and in the city of Kyiv, and had a countrywide average of 23.56
percent. NU also did surprisingly well in the Poltava, Zaporizhzhia,
and
Kherson oblasts as well as the Crimea. But was this a victory for Our
Ukraine? In the December 1991 presidential elections, the three national
democratic candidates won a combined 30 percent. In the 1998
parliamentary elections, the national democratic Rukh, Reforms and
Order,
Forward Ukraine!, and the Republican Christians won a combined 14.8
percent. Our Ukraine's 2002 result lies between the high 1991 and low
1998 election results for national democrats.
The Yuliya Tymoshenko Bloc built on the National Front bloc's poor
showing of 2.72 percent in the 1998 elections and achieved impressive
results in western, and less so in central, Ukraine, where it placed second
or third, usually following Our Ukraine. In Kyiv, the Yuliya Tymoshenko
Bloc attracted a large protest vote and finished second with 12.83 percent.
Tymoshenko's own party, Fatherland, a member of her bloc, grew out of
the now-defunct Hromada party created by former Prime Minister Pavlo
Lazarenko, who has been in custody in the United States since 1999. This
legacy proved less useful as ZYU took back control of Hromada's former
home base, Dnipropetrovsk.
The Social Democratic Party of Ukraine-united's (SDPU-o) 6.25 percent
nationwide tally, a 2.24 percent improvement over 1998, can be considered
a poor showing when one considers the party's access to financial
resources and control of media outlets. The party's control of two of
Ukraine's main television stations was often utilized to smear SDPU-o
opponents, particularly Our Ukraine, and this negative reputation may have
cost the SDPU votes. The SDPU-o was the worst-faring of the six parties
and blocs that made it past the 4 percent hurdle for parliamentary
representation, finishing lower than even the SPU and Yuliya Tymoshenko
Bloc, neither of which controls a major media outlet.
In west-central Ukraine, the SDPU-o only reached the top three in
Transcarpathia Oblast, a stronghold of the party. Its main successes could
be found in usually finishing third after ZYU and the KPU in Ukraine's
east and south. Squeezed out of western and central Ukraine, the SDPU-o
has de facto become an eastern Ukrainian party. A second factor working
in this favor is the SDPU-o's control of the Russian-language Inter
television channel, which boasts its primary viewership in eastern Ukraine.
This also explains the SDPU-o's advocacy of Russian as an official
language alongside Ukrainian.
The only serious competition in the remaining half of the seats elected
through majority voting in 225 districts was between Our Ukraine and
ZYU. In this voting the KPU, SPU, Yuliya Tymoshenko Bloc, and the
SDPU-o all did poorly. The victory of NU and ZYU in majoritarian voting
in west-central and eastern and southern Ukraine, respectively, reflected
the same regional distribution of voting in the seats elected on proportional
party lists. NU took six out 12 Kyiv seats and ZYU swept the Donbas. In
areas where the ZYU wished to camouflage itself and hide its true
loyalties from voters its candidates were defined as "self promoted."
Ukraine's 2002 election results point to a country that combines an
"Estonia" in the west-center, dominated by reformers (Our Ukraine),
nationalists (Yuliya Tymoshenko Bloc), and the pro-statehood left (SPU),
and a "Belarus" in the east and south dominated by the hard-line,
pro-Soviet left (KPU), and oligarchs and authoritarian corporatist statists
(SDPU-o and ZYU). To be elected in 2004, Ukraine's next president will
have to bridge Ukraine's "Estonian" and "Belarusian" regions.
26.04.02. Oleksandr Zhyr fastholder
valgsvindel i 35. kreds
Bestyrelsesmedlem i partiet "Refomer og orden" Oleksandr Zhyr er enig i Den
centrale valgkommissions beslutning af den 19. april om at annullere valget
i 35. kreds og afholde omvalg. Han har ikke tænkt sig at gå til
domstolene og deltager i et omvalg, skriver UP.
"Da jeg forstår, at protokollerne bare bliver omskrevet
uden at det nogen gør indsigelse - hverken rigsadvokaturen eller styret,
som sågar dikterer tallene, som skal føres ind i protokollen,
mens CVK vedtager resolutioner, som skævvrider Højesterets beslutinger
- anser jeg enhver videre form for retssag for ikke at være formålstjenlig,
da de er udsigtsløse i denne situatuion", - sagde Zhyr på en
pressekonference i Kyiv torsdag.
"Jeg kan godt tilslutte mig denne forfalskede beslutning.
Jeg har opnået det, jeg gerne ville, og jeg har bevist, og CVK er enig
heri, at valgresultatet i 35. kreds er forfalsket", - påpegede han.
Ifølge Zhyr underkendte kredsvalgkommissionen for
35. kreds den 17. april valgresultatet på 12 valgsteder efter en mundtlig
klage fra en repræsenant for "ZaJedU!"s kandidat i kredsen, Viktor
Dratjevskyj, idet man efter hvad Zhyr påstår forfalskede protokollerne
fra disse afstemningssteder.
Han hævder endvidere, at CVK er i besiddelse af
distriktsprotokoller, som er blevet forfalsket allerede efter Højesterets
beslutning af den 18. april. Han fremlagde beviser for sin påstand under
pressekonferencen.
Zhyr sagde desuden, at han ville indlevere samtlige dokumenter
vedrørende valgsvindelen i 35. kreds til rigsadvokaturen, men først
efter at den nye rigsadvokat er blevet udpeget. "Nogen bør stå
til ansvar for forfalskning af valgresultatet og misbrug af offentlige midler"
- understregede Zhyr.
I går annullerede CVK desuden valgresultatet i 18.
og 201. kreds.
26.04.02. Taktisk
alliance omkring reform af valgloven
Blokken "Vores Ukraine", Julia Tymoshenkos blok, SPU og KPU underskrev torsdag
en politisk erklæring om konklusionerne på valgkampen til Verkhovna
Rada, oplyser UP.
"Vores Ukraine"s pressetjeneste oplyser, at de parter,
der underskrev dokumentet, konstaterer styrets nederlag ved valget-2002 og
afstikker retningslinjerne for en fælles indsats for at forbedre valglovgivningen.
I nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina sagde en af
lederne af Julia Tymoshenkos blok Oleksandr Turtjynov i en kommentar, at
partierne bag deklarationen konstaterer styrets "næsvise og kyniske
misbrug" ved valget og "forsøg på at forfalske" resultaterne.
Samtidigt med det mener lederne af medunderskriver-partierne,
at styret "har tabt valget og bragt sig selv i miskredit".
I deklarationen påpeges det ifølge Turtjynov
også, at styret forsøger at "revidere valget gennem bestikkelse
og pression mod deputerede fra enkeltmandskredse, som stillede op som uafhængige".
Medunderskriverne betragter disse forhold som "en alvorlig
trussel mod den politiske stabilitet i landet og forsøg på at
ændre sammensætningen af de politiske kræfter, som opnåede
valg til parlamentet", sagde han ifølge UP.
29.04.02. 46%
går ind for Ukraines deltagelse i en østslavisk union
Næsten halvdelen af vælgerne går ind for, at de partier
og blokke, som de har stemt ind i parlamentet, "skal arbejde for Ukraines
tilslutning til unionen mellem Rusland og Hviderusland". Ifølge en
meningsmåling foretaget af fonden "Demokratiske initiativer" sammen
med formaet Socis deler 46% af de ukrainske vælgere den opfattelse.
Meningsmålingen blev gennemført blandt 1200 vælgere fra
den 6. til den 14. april på bestilling af Den alukrainske samfundsmonitoringkomite,
og fejlmargenen udgør højst 3%.
28% af de adspurgte mener ikke, at de kræfter, som
de har valgt ind i parlamentet, skal "skal arbejde for Ukraines tilslutning
til unionen mellem Rusland og Hviderusland". 26% af de adspurgte kunne ikke
svare på spørgsmålet.
Den videnskabelige leder af fonden "Demokratiske initiativer",
Iryna Bekeshkina, sagde i en kommentar til resultaterne, at spørgsmålet
om Ukraines tilslutning til unionen mellem Hviderusland og Rusland "ikke
er det vigtigste for vælgerne", og at de økonomiske spørgsmål
er det der først og fremmest optager dem.
Ifølge andre meningsmålinger har 21% udtalt
sig for, at de politiske kræfter, som de havde stemt på, skulle
"arbejde for en intensivering af markedsøkonomiske reformer", mens
25% (kommunisternes og Vitrenkos stemmer lagt sammen, red.) gik ind for "en
tilbagevenden til den centraliserede statsøkonomi". 27% gik ind for
"en forsigtig og gradvis bevægelse henimod markedsøkonomien",
skriver UP.
'PRO-UKRAINIAN'
OR 'PRO-KUCHMA?' UKRAINE'S FOREIGN POLICY IN CRISIS. RFERL Newsline,
26 April 2002
By Taras Kuzio
With more than two years of Ukrainian President Leonid Kuchma's
second term remaining, it is becoming increasingly clear that his continued
presence in office is negatively affecting Ukrainian foreign policy.
Although Kuchma is fond of stating that Ukraine's foreign policy is neither
"pro-Western" nor "pro-Russian" but "pro-Ukrainian," it is in reality more
"pro-Kuchma," in that it almost exclusively serves to further the interests
of the executive and its oligarch allies.
Ukraine's international image began to worsen almost immediately after
Kuchma's re-election in November 1999, and this process accelerated
with the revelations of presidential wrongdoings that became public during
the "Kuchmagate" scandal in the winter of 2000-01. Nobody within the
Ukrainian elite denies the authenticity of the tapes made in Kuchma's
office by presidential guard Mykola Melnychenko; Kuchma merely argues
that they were doctored as a "provocation" against him. The authenticity of
the tapes was obviously not questioned by oligarch Viktor Medvedchuk,
head of the Social Democratic Party of Ukraine-united (SDPU-o), who
reportedly offered $3 million to Melnychenko for them at the end of last
year -- an offer Melnychenko turned down.
The latest scandal to affect Kuchma and thereby Ukraine's foreign policy
is the allegation that in contravention of a UN Security Council embargo,
advanced weaponry (a "Kolchuga" air-defense system) was sold to Iraq
after it was demonstrated at the SOFEX-2000 arms exhibition in Jordan in
April 2000.
Melnychenko testified to a federal grand jury in San Francisco in mid-April
that a conversation on the tapes between Kuchma and Ukrspetseksport
chief Valeriy Malev in July 2000 about the delivery of a "Kolchuga"
system to Iraq is genuine. This portion of the tapes has also been
authenticated by forensic experts used by the FBI.
Prime Minister Anatoliy Kinakh and the Ukrainian Foreign Ministry have
strenuously denied the new allegations, while Kuchma has
characteristically dismissed them as "dog shit." Nevertheless, the head of
counterintelligence within the Security Service of Ukraine, Serhiy
Makarenko, has admitted that Malev lobbied for the sales to Iraq. Kuchma
knew the scandal was about to explode, and therefore there are suspicions
about Malev's death in a car accident on 6 April, days before the scandal
became public. Yuriy Ryabkin, director of the Donetsk-based Topaz plant
where "Kolchugas" are manufactured, has also confirmed that a
conversation between Kuchma and Malev did indeed take place on this
question, but denies that a "Kolchuga" system was delivered to Iraq.
Even before this latest scandal Kuchma was already persona non grata in
the West; his most recent foreign visit, to Germany in January 2001, had
been planned before the eruption of "Kuchmagate." Prior to the Iraqi arms
scandal, the U.S. had laid down the condition that the murder of journalist
Heorhiy Gongadze must be resolved before any visit to Washington can
take place. Last week, FBI agents who had attempted to assist Ukraine's
incompetent 17-month investigation of Gongadze's death left the country
without accomplishing anything after they were denied access to any
evidence.
U.S. military intelligence has confirmed that a "Kolchuga" system is in
Iraq, and if U.S. investigations confirm that the supplier was indeed
Ukraine the consequences will worsen Ukraine's semi-isolation. In its just
published annual report, the Kyiv-based Center for Peace, Conversion, and
Foreign Policy of Ukraine (CPCFPU) concluded that relations in 2001
between Ukraine and the U.S. were in "crisis," saying, "Tension and
stiffness were present in all political and diplomatic contacts." Last year
marked the first year of Kuchma's terms in office in which no
U.S.-Ukrainian summits took place, as even prior to the latest scandal
there was no enthusiasm in Washington for a Ukrainian presidential visit.
The latest scandal is negatively affecting Ukraine's foreign policy in
two
other ways, despite the evident isolation from reality of the Ukrainian
executive. In January 2002, Volodymyr Lytvyn, head of the presidential
administration and the pro-Kuchma For a United Ukraine election bloc,
argued that, "We don't need to return to Europe. We are in Europe. We
don't need to seek the West's approval. We are an inseparable part of it."
Ukrainian ambassadors to Western countries have also argued along
similar lines that the results of last month's parliamentary election showed
that Ukrainians voted for the "European choice."
Such statements by Ukraine's executive incorrectly assume that, like the
reformist and pro-Western Our Ukraine, the pro-Kuchma For a United
Ukraine (ZYU) is seen as "pro-European," which has not been the case
since the late 1990s and certainly not since "Kuchmagate." The CPCFPU
defines the foreign policy of ZYU and its oligarchic allies as "moderate
pro-Russian isolationism," and argues that of the three main election
groups (ZYU, Our Ukraine, and the Communists), only Our Ukraine
supports Ukraine's integration into European and trans-Atlantic structures.
>Although the OSCE, the Council of Europe, and the U.S. State
Department described the 31 March elections as an important step, they
also complained about serious violations that were committed by the
executive on behalf of the ZYU. And the Parliamentary Assembly of the
Council of Europe adopted a resolution on 26 April that concluded that "all
of the actions of the authorities -- the use of administrative pressure,
controlling who had access to the media, the use of compromising
materials -- were undertaken in order that democratic elections would not
take place in Ukraine." As the CPCFPU noted, the main obstacle to
Ukraine's integration into "Europe" is the existence of a regime "that does
not comply with the European model of political order and European
values." Ukraine's elites have still not understood that to be accepted into
"Europe" requires the pursuit of European policies at home and abiding by
international treaties abroad. If evidence is uncovered regarding Ukraine's
supply of arms to Iraq, Ukraine will not be invited to the NATO summit in
Prague in November. Five to seven Central/Eastern European states are
expected to be invited to join NATO this year and a new NATO-Russia
Council will be created. Ukraine's position on NATO expansion or
membership is unclear because of its ambivalent "multivector" foreign
policy and the ongoing ramifications of the "Kuchmagate" crisis.
Consequently, Ukrainian National Security and Defense Council chief
Yevhen Marchuk warned last week in the newspaper "Den" that there is a
real danger that Ukraine will be "sidelined from the major Euro-strategic
processes."
Ukraine's foreign policy was already ambivalent prior to the late 1990s.
This ambivalence has worsened since "Kuchmagate," the unwillingness to
resolve the Gongadze case, blatant abuse by the ZYU of "administrative
resources" during and after the elections, and now the Iraqi arms scandal.
Ambivalence has become a crisis of Ukraine's foreign policy because that
policy is pro-Kuchma, rather than pro-Ukrainian.
29.04.02. 16 år efter atomulykken
i Tjernobyl
by Stefan Lemieszewski
Chornobyl... 26 April 1986... a date the whole world should remember,
and especially, we, Ukrainians... 16 years already ... a continuation of
the
Holodomors and purges concocted to annihilate the Ukrainian nation by
the then Soviet regime who promised paradise on earth, and by today's
lackeys of the same Soviet regime that still exists under the
blue-and-yellow flag and the tryzub...
Perhaps the explosion itself at the Chornobyl nuclear station was an
accident... but everything else that ensued was no accident... no accident
at all...it was intentional criminal negligence... no, not only negligence
...
but outright criminal acts and decisions aimed at covering the mess, at
dissimulating the truth, at lying to the whole world in order to remain in
power... the withholding of critical information... the forced and
indiscriminate dispatching to the scene of the disaster of youth, artists,
men
and women of reproductive age ... prohibiting parents and their children to
protect themselves by leaving for safer places, cities... punishing and
ostracizing those who dared to raise the safety question and to act upon
it... and a lot more...a lot, lot more... these were no accidents... no
accidents at all... let's realize it... no accidents at all ! BUT CRIMINAL
ACTS AGAINST THE UKRAINIAN NATION !
Chornobyl means:
16 years of despair for the victims;
16 years of passivity on the part of the government of Ukraina (5
years under the Soviet regime, 11 years under the so-called Independence);
16 years during which those responsible were not tried because
they are still in power;
16 years of turmoil in the life of those who have not been resettled
from the danger zone;
16 years of painful tears shed by uprooted survivors who see how
cemeteries grow in size and numbers;
16 years of pilfering, official lies, deceptions, indifference to the
plight of the Ukrainian nation once more rocked by horrors of
unexplainable magnitude and consequences;
16 years of criminal passivity on the part of the government of
Ukraina in taking the necessary measures to protect its citizens
from the consequences of living in a radioactive environment;
16 years of misusing of public funds earmarked to alleviate the
plight of the population;
In 2002 ... 16 years later ...Ukrainians are still without proper medical
care... without hope for a healthy life... without a national program of
enriched food supply ... without a popular education program on how to
fight with radioactivity, etc.... History is being erased even on maps, which
are being printed without mentioning the hundreds of towns and villages
that existed before ... not even a special note or color...nothing... as
if they
never existed... Polissia, the territory of Ukraina where our most ancient
history began and most ancient customs and beliefs were still preserved is
being erased... erased...erased... from our minds and consciousness...
26 April 2002 - another day ... powerless feelings in people's hearts ...
day
filled with words and media reports ... filled with irony... cynicism... for
many of those in power, it is another day to put behind as fast as possible
... but for all of us in Ukraina and Belarus... a day to realize the true
meaning and role of Moscow - then and today.
For those of us who have strength of character, who are at least minimally
conscious of what it means to be Ukrainian, let's actively remember
Chornobyl ... at least on this one sad day of the year...
Let's make 26 April a day of mourning;
Let's bring down flags to half mast;
Let's wear black clothes, no jewelry, no perfumes;
Let's not smoke nor drink alcoholic beverages;
Let's not participate in any rejoicing event;
Let's for one day imagine that we are in a big funeral
parlor and act accordingly...
Let's also not forget about our brothers and sisters in Belarus...
29.04.02. Ihærdige
reformer forudsætning for EU-og NATO-tilnærmelse
Vesten forventer, at Ukraine gennemfører de politiske og økonomiske
reformer mere ihærdigt, og landets tilnærmelse til de europæiske
(EU, red.) og euroatlantiske (NATO, red.) strukturer vil afhænge af
deres succesfulde gennemførelse. Det sagde USAs ambassadør i
Ukraine, Carlos Pasqual, lørdag i Kyiv. Ifølge ambassadøren
er et af Ukraines hovedproblemer såvel i dag som før er "korruptionen
i de centrale og lokale magtorganer, de økonomiske sektorer, herunder
energisektoren, hvor flertallet af beregningerne for gas finder sted i form
af byttehandel".
Under konferencen "Ukraine og Vesten-2002: handlingsprogram
for fremskridtets skyld" påpegede Pasqual endvidere "det ligeså
korrupte retssystems svaghed i Ukraine", herunder på lokalt niveau.
I en kommentar til den fremtidige dialog mellem Ukraine
og NATO påpegede USAs ambassadør, at "Ukraine bør besvare
spørgsmålet om, det har brug for et civilt samfund". "NATO holder
døren åben for alle europæiske demokratiske lande, og
hvis Ukraine tager på sig forpligtelsen til at fortsætte reformer,
vil NATO sætte alt ind for at samarbejde med Ukraine som med en af
sine nøglepartnere", - sagde han.
Pasqual mente endvidere, at Ukraine har brug for at stille
sig selv spørgsmålet om udarbejdelsen af et mere detaljeret
samarbejdsprogram med NATO, idet de fælles initiativer "ikke har været
tilstrækkeligt indholdsrige".
Ambassadøren udtalte sig til fordel for en fremskyndelse
af reformeringen af den ukrainske hær.
Hvad angår udsigten til de ukrainske fredsbevarende
styrkers deltagelse i operationerne under FN, fremhævede Pasqual nødvendigheden
af, at de ukrainske militærpersoner lærer fremmedsprog.
Blandt Ukraines vigtigste opgaver nævnte ambassadøren
envidere nødvendigheden af at opstille en hård kontrol med teknologier,
som gør det muligt at fremstille masseødelæggelsesvåben.
Terror-organisationer er interesseret i at få fingre i dem, mindede
diplomatenom, skriver UP.
29.04.02. Kutjma venter
på, at Ukraine bliver budt indenfor af NATO
Polens præsident, Aleksander Kwasniewski, håber på, at
Ukraine bliver medlem af NATO en gang i fremtiden.
"Jeg tror, at det politiske samarbejde (mellem Ukraine
og NATO) vil udvikle sig, og der vil komme en skønne dag, hvor spørgsmålet
om Ukraines indtræden i NATO kommer på dagsordenen", - sagde han
på en pressekonference lørdag 27.04.02. i byen Huta i Ivano-Frankivsk
regionen i Vestukraine ifølge UP.
Kwasniewski pegede i den forbindesle på eksistensen
af det militære samarbejde mellem Ukraine og NATO. Ukrainske militærpersoner
deltager bl.a. i de fredsbevarende styrker. Desuden har Ukraine bistået
NATO under anti-terror operationen i Afghanistan.
Han understregede, at han "sætter stor pris på"
samarbejdet mellem Ukraine og NATO. "Det bør udvikles. I fremtiden
kan Ukraine blive medlem af NATO", - sagde den polske præsident.
Samtidigt med det mindede han om den ukrainske præsident
Leonid Kutjmas udtalelse, om at en indtræden i NATO "ikke er på
dagsordenen i dag". "Jeg mener, at der er plads for Ukraine i NATO", - sagde
Kwasniewski i den forbindelse.
Den polske præsident betegnede Polens tre år
gamle medlemsskab af NATO som en positiv erfaring. "Vi føler os mere
sikre og føler, at vores styrke er vokset", - sagde han.
Samtidigt med det føler Polen ifølge Kwasniewski
også et ansvar i forbindelse med medlemsskabet af alliancen. "Vores
soldater er tilstede i Kosovo, og vores soldater er tilstede i Afghanistan",
- tilføjede den polske leder.
På samme pressekonference sagde Leonid Kutjma, at
han er rede til at indbyde lederne af nabolandene samt USA og Kanada til
mødet i kommissionen Ukraine-NATO, som finder sted i Ukraine i starten
af juli måned.
Han understregede, at Ukraine "godt" forstår" "denne
strukturs rolle og plads i Europa".
Kutjma fremhævede det som en positiv kendsgerning,
at NATO har omstillet sig "fra en rent militær til en politisk og økonomisk
struktur".
Samtidigt med det var holdningen til NATO i Ukraine ifølge
præsidenten "forskellig". Kutjma betegnede det som "naturligt", eftersom
"vi har bygget mere kommunisme end i Polen". Desuden har ukrainernes holdning
til NATO været påvirket af begivenhederne i Jugoslavien. "Men
livet fortsætter, og situationen i Ukraine ændrer sig til det
bedre", - fremhævede han.
Kutjma understregede endnu en gang, at Ukraine er parat
til et samarbejde med NATO til den grænse, som alliancen vil gå
med til.
Da journalister forsøgte at få præciseret,
om Ukraine vil træde ind i NATO, hvis alliancen inviterer her og nu,
sagde Kutjma: "Inviter".
Adspurgt af journalisterne om forskellige meninger vedrørende
Ukraines selvstændige integration i NATO eller i fællesskab med
Rusland, understregede Kutjma, at når Ukraine ikke bliver indbudt til
et tættere samarbejde med NATO, er det fordi man frygter, at naboerne
herunder Rusland bliver fornærmet.
"Jeg tror nu ikke, at Rusland bliver fornærmet",
- sagde han.
Som tidligere oplyst planlægger NATOs generalsekretær;
George Robertson, at deltage i det møde i Ukraine-NATO kommissionen,
som bliver afholdt den 9. juli i Kyiv, skriver Interfaks-Ukrajina.
29.04.02. Udenrigsministeren
ønsker en klar udmelding fra EU
Ukraines udenrigsminister, Anatolij Zlenko, er af den opfattelse, at tiden
er inde for Den europæiske Union til at udarbejde en "realistisk og
retfærdig" strategi i forhold til Ukraine, som lader døren stå
på klem for udsigten til et medlemsskab af EU, skriver UP.
Ministeren understregede, at det i den nuværende
fase er "af principiel betydning" for Ukraine at få et klart signal
fra EU om det politiske perspektiv for landets medlemsskab af denne organisation,
som kan forhindre udsigten til at blive isoleret fra EU efter dens udvidelse.
"Jeg er glad for, at man er begyndt at tænke nærmere
over det ikke alene i Kyiv, men også i visse andre europæiske
hovedstæder", - påpegede Zlenko under sit indlæg på
en konference arrangeret af instituttet "Øst-Vest" "Det europæiske
Hus - Ukraines hus", som blev holdt i lørdags i Kyiv.
Ifølge udenrigsministeren er EUs ministerårdsmøde
den 15. april i Luxembourg bl.a. et vidnesbyrd herom, idet man på mødet
fik udarbejdet en overenskomst om forberedelsen af et nyt koncept for EUs
relationer til Ukraine, Hviderusland og Moldova.
Samtidigt med det understregede Zlenko, at reaktionerne
på dette mødes resultater i selve Ukraine "var langtfra entydige".
"På den ene side er det rart, at EU føler det nødvendigt
at foretage ændringer, men på den anden side er det svært
at forestille sig, hvordan man vil kunne anvende den samme strategi overfor
lande med så forskellige udenrigspolitiske orienteringer som Ukraine,
Hviderusland og Moldova".
I en kommentar til EU-landenes holdning til udsigterne
til Ukraines optagelse i unionen, påpegede Zlenko, at "man i EU overvejer,
hvordan man skal støtte Ukraine på reformernes vej uden dog at
love landet en udsigt til et medlemsskab af Europaunioen".
Efter hans opfattelse minder situationen "nogen gange
om den kendte børneleg, hvor man hverken må sige "ja" eller
"nej", blot med den forskel, at det her er spørgsmålet om Ukraines
medlemsskab af EU, der er tabu-emnet".
Under sit indlæg mindede Zlenko om, at fristen for
EUs fælles strategi overfor Ukraine udløber i 2003. I den forbindelse
understregede han, at "en ny strategi ikke bør basere sig på
partnerskabsprincippet, men på assosiationsprincippet, og det vel at
mærke en association af den europæiske slags".
Ministeren var tilfreds med, at Ukraine var nået
frem til en indbyrdes forståelse med Grækenland, hvad det spørgsmål
angår, da det "netop er Athen, der åbenbart skal forberede dette
dokument som det land, der skal være formand for EU fra 1. januar 2003".
Han pegede i øvrigt på, at man i Ukraine hilser
EUs Luxembourg-beslutning velkommen, eftersom det giver en reel mulighed
for at udarbejde en ny model for grænsekontrollen, som stiller såvel
Ukraine som EU tilfreds efter den første udvidelsesbølge.
Desuden er disse beslutninger ifølge Zlenko et
bevis på EUs anerkendelse af Ukraine som et af den europæiske
politiks vigtigste subjekter og en del af det nye Europa.
30.04.02. Jusjtjenko
kommenterer de fires erklæring
Den politiske erklæring vedrørende valgkampen og valget til
Verkhovna Rada - er "et forsøg på at komme med en moralsk bedømmelse
af valget", sagde lederen af "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko ifølge
nyhedsbureauet UNIAN. (Erklæringen blev underskrevet den 25.
april af blokken "Vores Ukraine", Ukraines socialistparti, Julia Tymoshenkos
blok og Ukraines kommunistparti).
"Vores Ukraines" pressetjeneste oplyser overfor UNIAN,
at man gennem at være medunderskriver på føromtalte dokument
"først og fremmest ville give en officiel udmelding om, at styret
havde ringeagtet loven og, at medunderskriverne ikke betragter dette valg
som demokratisk".
Jusjtjenko tilføjede desuden, at han forstår,
at dette dokument "ikke vil føre til juridiske efterspil eller væsentlige
ændringer af valgresultatet".
Han påpegede, at den alternative stemmeoptælling
havde vist en afvigelse fra det officielle valgresultat, som for "Vores Ukraine"s
vedkommende var på 2%. Jusjtjenko sagde, at blokken endnu manglede
at modtage 13% af afstemningsprotokollerne fra valgstederne således
at man kunne afslutte den parallelle stemmeoptælling.
Lederen af "Vores Ukraine" understregede, at den politiske
erklæring er blevet underskrevet for at undgå en gentagelse af
denne valgkamps mangler. Ifølge ham er det bl.a. påtrængende
med en række ændringer i gældende lovgivning, som ville
umuliggøre en forfalskning af valgresultatet. Ifølge ham foreslår
"Vores Ukraine" indførelsen af et rent forholdstalsvalg og formaliseringen
af valgkommissionernes repræsentanters status og styret handlemulighed
under valgkampen.
Som tidligere oplyst har "Vores Ukraine", SPU, Julia Tymoshenkos
blok og KPU den 25. april underskrevet en fælles politisk erklæring
om valgkampen og valget til Verkhovna Rada.
I erklæringen konstateres styrets nederlag ved parlamentsvalget
2002. Medunderskriverne taler til fordel for en reform af valgmodellen og
indførelsen af et forholdstalsvalg, de foreslår parlamentet
at give en politisk vurdering af Den centrale Valgkommissions handlinger
og slår til lyd for fyringen af de guvernører, som under valgkampen
havde gjort brug af den administrative ressource. Desuden påpeger medunderskriverne
det betimelige i at indføre valg til guvernørembedet.
30.04.02. Magtskifte i Krims parlament
Den autonome republik Krims parlament valgte i går ny leder, da jøden
Boris Deutsch fra Regionernes Parti afløste den detroniserede kommunist
Leonid Hratj. 52 af de 88 deputerede forsamlet i salen stemte på Deutsch,
mens kun 22 bakkede op om den engang så magtfulde Hratj. 16 afstod
fra at stemme.
Selvsamme parlament valgte sidenhen den tidligere premierminister
Serhij Kunitsyn til ny premierminister ofr autonomien. Han afløste
Valerij Horbatov. Deutsch havde været vice-formand for Krims afgående
parlament, hvor Hratj var formand.
Hermed ser de politiske forhold på den ofte turbulente
halvø i første omgang ud til at være stabiliseret, selvom
Hratj og kommunisterne ikke har tænkt sig at strække våben
lige med det samme, taler om valgsvindel og truer med bål og brand
i form af folkeafstemninger og masseprotester.
Der er 100 deputerede i Krims parlament - Verkhovna Rada
- men indtil videre mangler valgresultaterne i 12 distrikter at blive godkendt
af valgkommissionen.
Ifølge UP er såvel Serhij Kunitsyn
som Boris Deutsch 100% loyale overfor præsident Kutjma, der hermed har
opnået den længe ønskede kontrol over den ofte uregerlige
og russisk-orienterede region, der har den russiske Sortehavsflåde udstationeret
på baser i Sevastopol.
30.04.02. Polen
vil have EU til at give Ukraine særbehandling
Det blev et af resultaterne af mødet den 28. april mellem præsident
Aleksander Kwansniewski fra Polen og hans ukrainske kollega Leonid Kutjma,
skriver Radio Liberty. Præsidenterne udstak desuden nogle konkrete
planer for samarbejdet mellem de to lande omkring EUs udvidelse. Radio
Libertys korrespondent i Warszawa, Hanna Stetsiv, bad Ukraines ambassadør
i Polen, Oleksandr Nikonenko, om at fortælle om de vigtigste resultater
af mødet mellem Aleksander Kwansniewski og Leonid Kutjma.
Radio Liberty: Har Polens og Ukraines præsidenter
drøftet konceptet omkring det nye naboskab til Eurounionen, som nu
er under opbygning og hvor Ukraine er blevet placeret sammen med Hviderusland
og Moldova?
O.N.: Ukraines præsident har vurderet det som et
positivt skridt fra Eurounionens side. Under alle omstændigheder medvirker
det til at føre Ukraine tættere på Den europæiske
Union og samarbejdet med den. På den anden side, og det blev også
fremhævet af Polens præsident, Aleksander Kwasniewski, går
Polen ind for en differentieret tilgang fra Eurounionens side til de nye naboer.
Selvfølgelig bør der være en særlig behandling af
Ukraine, eftersom landet har et meget større økonomisk og geografisk
potentiale, understregede Aleksander Kwasniewski. Ukraine er rykket meget
tættere på Europa sammenlignet med Hviderusland og Moldova. Præsident
Kwasniewski pegede endnu en gang på, at relationerne til Ukraine er
en prioritet for Polen, og at vores strategiske partnerskab er en prioritet
for Polen uafhængigt af, om Polen bliver medlem af Eurounionen (hvilket
Polen bliver). Polen vil også fremdeles støtte Ukraines bestræbelser
på europæisk integration. Derfor vil Polen gå ind for en
differentieret behandling fra Eurounionens side af de nye naboer, dom man
henregner Ukraine, Hviderusland og Moldova til.
Radio Liberty: De brugte formuleringen "Ukraine er
rykket tættere på Eurounionen". Det samme udtryk brugte vice-direktør
for strategiske anliggender i Frankrigs forsvarsministerium, Henri Zipper
de Fabiani, omkring Ukraines integration i de euroatlantiske strukturer på
en konference om NATOs udvidelse, som blev afholdt i Warszawa samtidigt med
Aleksander Kwasniewskis og Leonid Kutjmas møde. De Fabiani understregede,
at Ukraine er rykket tættere på NATO end Rusland er.
Mens folkedeputeret fra Ukraines parlament Borys Tarasiuk,
som repræsenterede Ukraine på konferencen, sagde, at fem ud af
seks af fraktionerne i Ukraines nye parlament går ind for Ukraines
optagelse i NATO. Og at det nu er muligt, at Ukraine under Prag-topmødet
kan formulere en klarere holdning til perspektiverne i en optagelse i NATO.
Blev dette problem drøftet mellem præsidenterne?
O.N.: Ja. Og da Ukraines præsident besvarede spørgsmålet
fra en af journalisterne om, hvordan Ukraine ville reagere, hvis NATO inviterede
landet indenfor sine rækker, så sagde han et enkelt, men meget
overbevisende ord: "Inviter". Altså, Ukraine forventer, at NATO tager
skridt, som ville bekræfte, at Ukraine er ventet, at det kan regne
med en værdig plads i Den nordatlantiske Alliance. Og jeg tror, at
processen skal være synkron: på den ene side bør NATO
tage mere konkrete skridt i forhold til at optage Ukraine i blokken. På
den anden side skal Ukraine - og jeg tror at det vil gøre det - bekræfte,
at kursen henimod et samarbejde med NATO - det ikke alene er et slagord,
men handling, som bekræftes af statens udenrigspolitiske kurs.
Radio Liberty: Den 29. april sammentræder i Warszawa
den fælles ukrainsk-polske permantente konference omkring integrationen
i Eurounionen. Synes De ikke, at der er en vis uoverensstemmelse mellem,
at Eurounionen erklærer, at der ikke er tale om at Ukraine kan regne
med en indtræden i Eurounionen, og at Ukraine sammen med Polen sætter
skub i integrationsprocessen fx ved hjælp af denne konference?
O.N.: Det er et konsultationsorgan. Dets formål er
en mere dyb gensidig forståelse mellem parterne i forhold til Eurointegrationens
spørgsmål, i forhold til spørgsmål, som vedrører
samarbejdet med Den europæiske Union. Jeg vil gerne understrege, at
der selvfølgelig bør være en gensidig bevægelse
i eurointegrationsprocesserne. Vi kan ikke sige, at når Ukraine foretager
nogle konkrete skridt i retning af Eurounionen, mens Eurounionen ikke vil
ønske at se Ukraine indenfor sine grænser, at så vil det
give et positivt resultat. Nej. Vi forventer entydigt og sætter vores
lid til, at ikke alene Kyiv, men med tiden også Bruxelles vil komme
os de nødvendige skridt imøde. I dag er det så meget
desto mere aktuelt med henblik på den nye udvidelsesbølge i
Eurounionen, og det at Eurounionen vil grænse op til Ukraine, og Ukraine
i den forbindelse ikke vil kunne eller ønske at forblive udenfor processen
omkring det moderne Europas nye arkitektoniske udformning. Derfor sætter
vi disse spørgsmål på dagsordenen under den fælles
polsk-ukrainske integrationskonference. Denne konference skal medvirke til,
at Ukraines stemme bliver hørt i Bruxelles. Og Ukraines konsekvente
skridt i retning af Eurounionen vil, uanset alt det andet, blive realiseret,
og jeg håber at det omsider går op for Eurounioen. Især
fordi Polens præsident gentagne gange har understreget, at han går
ind for en synkronisering af de to processer; nemlig Ukraines integration
i Eurounionen og Ukraines opnåelse af en status som associeret medlem
af EU.
Radio Liberty: Hvad betyder den formulering, som Aleksander
Kwasniewski har brugt om Ukraine. Hvad vil de sige at "synkronisere processerne?"
O.N.: Det betyder ganske enkelt, at Polen gerne ser nabolandet
Ukraine i Den europæiske Union. Det er i hvert fald det, der er min
overbevisning. Og det baserer sig på, at Polen allerede går og
vil gøre sådan, så Ukraine opnår et assosieret medlemsskab
af EU. Polen forstår godt, at Ukraine potentielt er stærker end
selv de lande, som allerede er assosierede medlemmer. Og denne tanke, som
præsident Kwasniewski uafbrudt understreger det, er endnu et argument
til fordel for, at Ukraine ikke forbliver udenfor eurointegrationsprocesserne
og langt om længe overskrider rubikon... Der kommer en tid, hvor der
vil blive skabt de nødvendige betingelser for, at Ukraine bliver et
medlem af Den europæiske Union.