14.08.00.
Politisk og ideologisk stagnation kan true Ukraine
14.08.00. Illegale emigranter
et voksende problem
11.08.00. De
regionale energiselskaber under strengere kontrol
11.08.00. Ternopil
pantsætter ejendom for at sikre kornforsyning
11.08.00.
Jusjenko lover pension og løn til tiden fra næste måned
10.08.00. Flypersonale
i Ukraine Airlines uden løn i 3 måneder
10.08.00. Brand
i nærheden af olieraffinaderi dræber én
10.08.00. Ny økonomiminister
udnævnt på Kutjmas fødselsdag
09.08.00. Landbrugsprojekt
med vestlig støtte afsluttes
09.08.00. Uformelt SNG-topmøde
på Krim 18-19. august
08.08.00.
Regeringens hemmelige plan: en gasledning udenom Rusland
08.08.00.
USAs ambassadør: korruptionen et stort problem i Ukraine
08.08.00. Ukraine har svært
ved at få IMF-kredit
07.08.00. Ukraine kan få
1 mia. USD af Verdensbanken
07.08.00. Rusland
vil have koncession til Ukraines gastransportsystem
07.08.00. Bush's
udenrigsrådgiver: Pengene skal følge reformerne
04.08.00. 100.000 militærpersoner
mangler et hjem
04.08.00. Udenrigsministeriet
forsvarer fyrede ambassadører
03.08.00. Ukraines
regering kan prale af 0 inflation i juli
03.08.00. To ambassadører
fyret for embedsmisbrug
02.08.00. Ukrainsk regeringsdelegation
i Washington
02.08.00. Øgede investeringer
i ukrainsk økonomi
01.08.00. Gasforhandlinger
mellem Ukraine og Rusland
01.08.00. Russisk
kirke vil ikke forenes i en ukrainsk enhedskirke
01.08.00. Gasforhandlinger
mellem Ukraine og Rusland
I går ankom en gruppe eksperter fra den russiske regering til Kyiv
for at aftale en afbetalingsordning for Ukraines gæld for de russiske
gasleverencer. Ukraine anerkender officielt, at landet skylder Rusland
1,5 mia. USD, mens Rusland taler om en sum i nærheden af de 2,5 mia.
USD. Desuden er det et efterhånden velkendt fænomen, at Ukraine
ulovligt tapper dele af den russiske gas, som eksporteres til Vesteuropa
via Ukraine. Over 90% af den russiske gaseksport til Vesteuropa går
gennem Ukraine, og Rusland kan derfor ikke straffe Ukraine ved at lukke
for gassen uden at miste troværdighed hos sine vestlige kunder, men
kun komme med tomme trusler.
Den russiske regeringsdelegation skal efter planen
bruge to dage til at drøfte gældssanering med Ukraines regering,
energiministeriet og i det statslige selskab, der står for import
af olie og gas "Naftohaz Ukrajiny". Fra og med 4. kvartal 2000 skal Ukraine
og Rusland efter planen arbejde efter en ny ordning, der skal regulere
problemet med Ukraines gæld for den russiske gas. Det var i går
aftes endnu uvist, om Ruslands vice-premierminister Viktor Khristenko var
med i delegationen.
Den ukrainske vice-premierminister med ansvar for
energispørgsmål, Julia Tymoshenko, sagde i går under
sit besøg i Luhansk-regionen, at Ukraine om få måneder
igen vil vende tilbage til "et normalt liv" i elektricitetssektoren.
01.08.00. Russisk
kirke vil ikke forenes i en ukrainsk enhedskirke
Forsamlingen af biskopper i Ukraines ortodokse kirke af Moskva patriarkatet,
der står i opposition til den i 1992 dannede udbryderkirke Ukraines
ortodokse kirke af Kyiv patriarkatet, afviste på et møde i
weekenden at lade sig forene med sidstnævte kirke og et par andre
mindre ortodokse kirker i en ukrainsk enhedskirke. Biskopforsamlingen betegnede
ideen om en forening af alle Ukraines ortodokse kirker som værende
"utidig" og "farlig". En række kirkelige eksperter i Ukraine vurderer
den konsolideringsproces, som i øjeblikket finder sted indenfor
den ukrainske ortodokse trosretning, som værende generelt positiv,
men tvivler samtidigt på at Moskva-patriarkatet vil gå med
til en egentlig sammenslutning. Dertil er de politiske og personlige uoverensstemmelser
alt for store. Ikke mindst mellem patriark Filaret, som i 1992 brød
med det pro-russiske Moskva-patriarkat og dannede Ukraines ortodokse kirke
af Kyiv patriarkatet, og patriark Volodymyr Sabodan af Ukraines ortodokse
kirke af Moskva patriarkatet.
Moskva-patriarkatet står tilsyneladende meget
stejlt i spørgsmålet om indrømmelser til Kyiv patriarkatet.
Ifølge Moskva-patriarkatets kirke er denne den eneste kanoniske
kirke og det er som sådan derfor kun dén, der har ret til
at eksistere i Ukraine. Filaret bliver af Moskva-kirken fortsat betegnet
som anatemist, dvs. en der har en bandlysning hængende over sig.
Ifølge patriark Sabodan er Moskva-patriarkatet i dag parat til at
diskutere og forhandle teologiske spørgsmål med alle ortodokse
bortset fra "anatemisten" Filaret, hvis bandbule i sin tid blev underskrevet
af 153 biskopper.
Moskva-patriarkatet vil med andre ord ikke høre
tale om skabelsen af en autokefal, dvs. national ukrainsk ortodoks kirke.
Dertil er "religion en alt for vanskelig størrelse", påpeges
det, og derfor "er politiske beslutninger ikke nøglen til løsningen
af disse problemer". Selv præsident Kutjmas opfordring til en sammenslutning,
som Ukraines regering på det seneste aktivt forsøger at føre
ud i livet, blev afvist venligt men kategorisk. "Vores kære præsident
Leonid Kutjma bør lægge mærke til, at der er nogle der
simpelthen holder ham for nar, desinformerer ham til skade for den ortodokse
kirke i Ukraine og for den ukrainske stat", sagde Odessas metropolit Agafangel.
Heller ikke Ukraines økumæniske patriark Bartolomeus gik ram
forbi. Ifølge metropolit Agafangel burde patriarken "have samvittighed
nok til ikke at blande sig i Moskva-patriarkatets interne anliggender".
Ukraines ortodokse kirke af Moskva patriarkatet
er fortsat den største kirke i Ukraine og samler omkring 40% af
de ukrainske ortodokse troende. Den ejer jord og ejendomme for adskillige
milliarder Hryvna og har derfor betydelig magt. Ukrainske nationalister
og Ukraines ortodokse kirke af Kyiv patriarkatet anklager - utvivlsomt
ikke uden grund - Moskva-patriarkatets kirke for at være i lommen
på den russiske moderkirke og russiske stormagtsinteresser. Både
i zar-tiden og i den sene Sovjet-periode blev den ortodokse kirke i Ukraine
brugt som Moskva-styrets forlængede arm i det traditionelt meget
ortodokse Ukraine. Derfor er Ukraines ortodokse kirke Moskva patriarkatet
i dag en af de vigtigste kilder til Moskvas indflydelse i Ukraine.
02.08.00. Øgede
investeringer i ukrainsk økonomi
Ukraine har en af Central-og Østeuropas og SNGs laveste rater for
direkte udenlandske investeringer. Sidste år var den på 65
USD pr. indbygger og overgik dermed kun lande som Hviderusland, Uzbekistan
og Tadzhikistan, skriver internetavisen Ukrajinska Pravda.
Men samtidigt forudser Det internationale Center
for perspektivanalyser med henvisning til konsortiet Fleming/Sars' undersøgelser,
at de direkte udenlandske investeringer i ukrainsk økonomi i år
vil udgøre knap 700 mill. USD og stige yderligere til 1,1 mia. USD
i 2001. Eksperterne påpeger, at de udenlandske investeringer i Ukraine
i 1999 var lavere end de tre forudgående år. Denne omstændighed
forklarer analytikerne med den økonomiske depression og den øgede
politiske risiko i forbindelse med præsidentvalget. Ifølge
de officielle ukrainske tal udgjorde de samlede udenlandske investeringer
i Ukraine fra 1991 til starten af 2000 3,3 mia. USD, heraf 491 mill. USD
i 1999. I 1997-98 var kapitalinvesteringsniveuaet i Ukraine nogenlunde
lig med det gennemsnitlige i SNG-landene herunder Rusland.
Undersøgelsens tal bygger desuden på
en rundspørge blandt de udenlandske selskaber, som arbejder i Ukraine.
Spørgeskemaer var blevet sendt til 60 selskaber, hvoraf de 34 svarede
på dem (19 af dem har hovedkvarter i USA). Ifølge respondenterne
investerede de eller forpligtede sig til at investere for over 2 mia. USD
i Ukraine, eller 2/3 af samtlige direkte investeringer, hvorved de havde
skabt 9.000 nye arbejdspladser. De russiske selskaber deltog ikke i undersøgelsen.
Ifølge undersøgelsens forfattere er de russiske selskaber
i modsætning til de vestlige fortsat kendetegnet af megen hemmelighedskræmmeri.
Den hidtil lave investeringsrate i Ukraine skyldes
ifølge analytikerne delvist et dårligt investeringsklima.
Efter deres mening ser det som indirekte tegn på fejl i privatiseringen,
at flertallet af de adspurgte investorer skød deres penge ind via
nye projekter eller joint-ventures med private selskaber og ikke via en
privatisering. For 95% af respondenterne skaber privatiseringspolitikken
i Ukraine den største vanskeligheder for investeringerne. Den forudsagte
stigning af investeringer i ukrainsk økonomi i år er kun muligt
på betingelse af, at regeringen opfylder en røkke af sine
forpligtelser, mener eksperterne. Investorerne håber således
fortsat på, at de store virksomheder vil blive privatiseret for likvide
midler på konkurrencebasis, samt at der indføres ens regler
på bekostning af afviklingen af skattelempelser, forbud mod ikke-likvide
afregninger med statsbudgettet og en revision af skattelovgivningen så
den stemmer overens med internationale standarder efter skattelovens vedtagelse.
Det internationale Center for perspektivanalyse forudser desuden, at det
russiske erhvervslivs interesse for Ukraine vil øges, oplyser Ukrajinska
Pravda.
02.08.00. Ukrainsk regeringsdelegation
i Washington
En ukrainsk regeringsdelegation indledte i går nye forhandlinger
i Washington med Det internationale Valutafond (IMF) og Verdensbanken.
Delegationen består af vice-premierminister Jurij Jekhanurov, finansminister
Ihor Mitjukov og formanden for Nationalbankens bestyrelse Volodymyr Stelmakh.
De skal igen forsøge at overbevise IMF om at genoptage det Extended
Facility Fund program, som blev suspenderet i september 1999, samt at overtale
Verdensbanken om ligeledes at genoptage bankens finansiering af programmer
i Ukraine. IMFs Extended Facility Fund program fra efteråret 1998
opererede med et lån i flere forskellige rater på i alt 2,6
mia. USD, hvoraf Ukraine nåede at få 965 mill. USD inden september
sidste år. Sent i går var der endnu intet nyt omkring møderne,
men uafhængige iagttagere er pessimistiske med hensyn til Ukraines
muligheder for at få fornyet finansieringen. Ukraine blev i en række
artikler
i førende vestlige aviser tidligere på året beskyldt
for at have svindlet med dele af IMFs midler samt for kunstigt at have
forhøjet sine valutareserver.
03.08.00. To ambassadører
fyret for embedsmisbrug
Præsident Leonid Kutjma fyrede forleden to ambassadører p.g.a.
embedsmisbrug. Det drejer sig om Ukraines ambassadør i Indien Valentin
Adamajtis og Ukraines ambassadør på Cuba Jevhen Svynartjuk.
De to mister samtidigt retten til nogensinde igen at bestride en diplomatisk
post. Deres sag bliver nu overdraget til politiet og anklagemyndigheden.
Ukraines sikkerhedstjeneste SBU oplyste til TV-stationen STB, at de to
ambassadørers embedsmisbrug tenderede landsforræderi.
Efter god sovjetisk praksis offentliggjorde ukrainsk
TV nyheden med billeder og navne på de to ambassadører uden
at give dem eller deres pårørende eller repræsentanter
mulighed for at tage til genmæle mod de ret så alvorlige beskyldninger
imod dem, som nyhederne viderebragte i sin 18-nyhedsudsendelse. Det fremgik
heller ikke af indslaget, hvad de to ambassadører mere konkret blev
anklaget for.
03.08.00. Ukraines
regering kan prale af 0 inflation i juli
På et møde i går drøftede Ukraines regering bl.a.,
hvem der skal være den nye økonomiminister. Det menes, at
den tidligere økonomiminister og kendte reformøkonom, Viktor
Pynzennyk, er favorit til posten. Han har tidligere virket som Kutjmas
økonomiske rådgiver.
Derudover diskuterede regeringsmedlemmerne høstudsigterne
og de uundgåelige og evindelige problemer med manglen på brændstof
i landbruget. Regeringen kunne med en vis stolthed fremlægge tallene
for den månedlige inflation i juli, som viste sig at være lig
med nul. Ifølge regeringen kan inflationen, som allerede i første
halvår har nået det projekterede årlige niveau, kun kan
undgås ved høsttiden, hvis man indfører en hård
kontrol på markedet for olieprodukter.
Den lave inflation for juli måned takkede
regeringen bl.a. massemedierne for, som hjalp med tilbageholde inflationsforventningerne
i samfundet og blandt borgerne. Stabilitet på markedet for olieprodukter
og brændstof er i dag hovedforudsætningen for prisstabilitet.
Når høsttiden nærmer sig er der tradition i Ukraine
for, at importørerne af olieprodukter får told- og afgiftslempelser,
så de kan indføre den nødvendige mængde brændstof
til landbruget. Men stigningen i verdensmarkedspriserne på olie truer
det ukrainske marked for brændstof og kan desuden virke inflationsskabende.
En genoptagelse af samarbejdet med Den internationale
Valutafond betragtes som et vigtigt element i bekæmpelsen af inflationen.
Ifølge regeringen ville en aftales vigtigste effekt blive et positivt
signal til investorerne. Det ser dog ikke ud til, at en sådan aftale
falder på plads lige med det samme.
En opfyldelse af regeringens og parlamentets privatiseringsprogram
kan blive et andet skub i den rigtige retning. Indtil videre er det lykkedes
den statslige ejendsomsfond at sælge betydelige statslige aktiver
for ret store penge. Siden årets start har privatiseringen bibragt
den ukrainske statskasse næste 1,2 mia. Hryvna (godt 200 mill. USD),
hvilket primært skyldes store russiske investeringer. Men alt vil
afhænge af, om den statslige ejendsomsfond får succes med at
sælge guldkalven - Ukrainsk Telekom og syv regionale energiselskaber.
"Hvis det lykkes at sælge dem, så vil planen for næste
år blive opfyldt i overensstemmelse med privatiseringsprogrammet,
som er på 1,5 mia. USD. Hvis disse objekter ikke bliver solgt, så
er der ikke nogen køreplan der vil hjælpe, det har jeg allerede
sagt flere gange", - sagde den statslige ejendsomsfonds chef, Bondar.
Regeringen mener endvidere, at 1/3 af samtlige økonomiske
frizoner i Ukraine ikke arbejder effektivt nok. Hvis regionerne ikke får
sat skik på disse frizoner, truer regeringen, så vil vi afskaffe
deres skattefordele.
04.08.00. Udenrigsministeriet
forsvarer fyrede ambassadører
Skandalen omkring præsident Kutjmas pludselige afskedigelse af Ukraines
ambassadører i henholdsvis Indien og på Cuba blev i går
kommenteret af Ukraines vice-udenrigsminister, Oleksandr Majdannyk. "Ambassadørerne
er fyret af præsidenten, og det har han ret til, ligesom han har
ret til at udpege ambassadører. Der er ingen kriminelle sigtelser
imod dem. Alt dette må være provokationer og rygter, som bliver
udbredt, og jeg har sådan set kun set det hos [nyhedsbureauet] UNIAN,
som henviste til nogle anonyme kilder. Vi ved ikke noget som helst om det",
sagde en tydeligt nervøs vice-udenrigsminister. Nervøsiteten
skyldtes formentlig hans forsøg på at dementere oplysningerne
om, at de to ambassadører var blevet sigtet for landsforræderi,
uden samtidigt at sige noget negativt om præsident Kutjmas dekret
om deres afskedigelse. En forkert bemærkning omkring præsidentens
dispositioner kan i Ukraine nemt koste ikke alene jobbet med også
karrieren.
Der er foreløbigt ingen videre oplysninger
i sagen, herunder om de mulige årsager til fyringen.
04.08.00. 100.000
militærpersoner mangler et hjem
Formanden for koordinationsrådet under Ukraines præsident,
general Vilen Martirosian, sagde på en pressekonference i går,
at over 100.000 militærpersoner i Ukraine mangler et sted at bo.
Værst er situationen i Kyiv-regionen. Generalen beskyldte de regionale
statsadministrationer for at bruge de penge, som staten har afsat til opførelse
af boliger, til andre formål.
Boligblokken "Den tyrkiske by" lidt uden for Kyiv
blev opført af tyrkiske arbejdere for nogle år tilbage. Lejlighederne
er generelt store, solide og har en god standard. Lejlighederne er dyre
selv efter Kyiv-målestok. Da "Den tyrkiske by" blev bosat for fem
år siden, udgjorde militærfolk og deres familier 80% af beboerne.
I dag er deres antal faldet til 27%. Årsag: de fleste militærfolk
har valgt at sælge deres gedigne lejligheder til rigere købere
eller eventuelt bytte sig til en billigere lejlighed i et andet kvarter.
Kun knap halvdelen af lejligheden i "Den tyrkiske by" er blevet privatiseret.
Ifølge Vilen Martirosian fra koordinationsrådet
under Ukraines præsident er hovedårsagen til det træge
byggeri af boliger til militærfolk korruptionen blandt magthaverne
og embedsmændenes tyveri af statens ejendom.
07.08.00. Bush's
udenrigsrådgiver: Pengene skal følge reformerne
USAs første sorte kvindelige Østeuropa-ekspert Condoleeza
Rice bliver måske den ny amerikanske udenrigsminister, hvis George
W. Bush slår Al Gore til november og bliver taget i ed som USAs nye
præsident den 20. januar 2001. Den ukrainske ugeavis Zerkalo Nedeli
har derfor i sin udgave fra den 5.8.2000 fundet det relevant at stille
fru Rice, der for tiden er Bush-juniors udenrigspolitiske rådgiver,
nogle spørgsmål i relation til forholdet mellem USA, Vesten
og Ukraine, og hvordan det eventuelt kan blive påvirket af et magtskifte
i Det hvide Hus. Her bringes nogle uddrag af interviewet.
Zerkalo Nedeli: En række amerikanske
eksperter har i det ansete tidsskrift Foreign Affairs foreslået,
at USA udskyder behandlingen af de baltiske landes - og potentielt Ukraines
- indtræden i NATO for at berolige Rusland i dets modstand mod det
amerikanske atomskjold (NMD), indtil Rusland selv bliver klar til et NATO-medlemsskab.
Anser De en sådan indrømmelse til Rusland for at være
acceptabel for USA?
Condoleeza Rice: Jeg anser en sådan
indrømmelse for at være aldeles uacceptabel. Man må
ikke binde de to spørgsmål sammen. Spørgsmålet
om NATOs fortsatte udvidelse skal alliancen selv tage stilling til, udfra
hvilke stater der er klare til et medlemsskab, hvor mange nye medlemmer
den kan optage, og hvorvidt NATO i tilstrækkelig grad kan forsvare
dem. Efter min opfattelse har det overhovedet intet at gøre med
NMD eller et hvilket som helst andet internationalt sikkerhedsspørgsmål,
som
vi skal løse sammen med Rusland. Jeg tror ganske enkelt ikke på,
at Rusland skal have vetoret i forhold til USAs ret til at vælge
sine egne allierede.
Zerkalo Nedeli: En betydelig del af såvel
amerikanske som russiske analytikere anser Clinton-Gore regeringens Ruslands-politik
de sidste 8 år som fejlslagen. Er De enige heri?
Condoleeza Rice: Ja, jeg mener, at denne
politik har været fejlslagen. Der har været nogle få
positive resultater, f.eks. trepartsforhandlingerne mellem USA, Rusland
og Ukraine og underskrivelsen af en aftale om at skrotte samtlige atomvåben
i Ukraine. Men hvis man spørger russerne om deres mening om den
amerikanske Ruslands-politiks mål, og hvad vi har opnået, så
vil man opdage, at vi forbindes med de negative sider af Rusland: korruption
en privatisering, som i virkeligheden blev de tidligere kommunistiske embedsmænds
privatisering. Jeg tror, at USA ikke bliver forbundet med fremskridtet
i Rusland, men omvendt, hvilket er trist. Vi havde de bedste hensigter,
og til en vis grad også romantiske forestillinger om, hvad der ville
være muligt i Rusland...Ja, jeg mener, at vi i alt for høj
grad er blevet associeret med de værste sider af Jeltsin-styret.
Zerkalo Nedeli: Dvs. at man i dagens Rusland
opfatter USA som en del af problemet og ikke som en del af løsningen?
Condoleeza Rice: Ja, som en stat, der har
bidraget til at skabe problemerne. I virkeligheden har USA næsten
ikke haft nogen andel i det, der skete i Rusland i den tid. Men eftersom
vi hele tiden talte om Rusland og blev så tæt associeret med
alt det, som fandt sted der, bliver vi stillet til ansvar for det den dag
i dag.
Zerkalo Nedeli: Hvilke slutninger kan USA
drage ovenpå en så uheldig politik, når USA skal udforme
sin strategi i forhold til andre tidligere sovjetrepublikker, først
og fremmest Ukraine?
Condoleeza Rice: Efter min mening er den
allervigtigste slutning den, at man ikke kan gøre USAs vilje til
demokrati og økonomiske reformer til vilje hos den stat, som man
udvikler relationer med. Man skal arbejde sammen med en samarbejdspartner,
der er rede til de hårde beslutninger, som markedsreformer og demokratisering
kræver. Vi skal være parate til at sige til staterne med en
overgangsøkonomi, at vi ikke vil ofre resurser på et ikke-reformeret
økonomisk system. Først skal der være reformer, dernæst
vil IMF og Verdensbanken støtte dem. Det er særlig vigtigt
for store og rige stater som Rusland og Ukraine. Hvis I gennemfører
reformer, så vil den private kapital, som jo er mere konkret, straks
investere i jeres stat. I skal gøre jer selv attraktive for den
private kapital. USA kan ikke befale de forskellige selskaber til at investere
i Rusland og Ukraine, eftersom de selv afgør det udfra den økonomiske
fordel. Derfor mener jeg, at det vigtigste er ikke at skabe det indtryk,
at USA kan give penge til reformer. Pengene skal følge reformerne.
Zerkalo Nedeli: USA har haft en tendens til
at se på Ukraine i lyset af USAs forhold til Rusland. Et udtryk for
denne tendens er [præsident Clintons sikkerhedsrådgiver] Zbigniew
Brzezinskis kendte tese om, at kun et stærkt og uafhængigt
Ukraine kan forhindre, at Rusland vender tilbage til sin imperialistiske
fortid. På hvilket måde kan Ukraines bidrag til den euro-atlantiske
sikkerhed betragtes uafhængigt af dennes indflydelse på Rusland?
Condoleeza Rice: Det er et meget vigtigt
spørgsmål. Jeg tror, at Den central-og østeuropæiske
region har brug for stærke, økonomisk udviklede og demokratiske
stater, som vil kunne bidrage til at løse forskellige problemer,
f.eks. det på Balkan. Hvis vi har et stærkt Polen, et stærkt
Ukraine, så kan vi tale om ex-sovjetiske partnere som partnere, der
bidrager til sikkerheden og stabiliteten i deres region. Derfor er det
ikke mindre vigtigt at se på Ukraine som en seriøs, uafhængig
aktør i den europæiske politik end at se på landet som
noget der kan forhindre, at Rusland vender tilbage til en imperialistisk
politik. Selvom man også skal huske det første aspekt, eftersom
Ukraine jo er en stor stat. Der er nok ikke nogen, der vil sige, at Frankrigs
uafhængighed er nødvendig for at holde Tyskland nede. Derfor
skal man se på Ukraine som en vigtig nøglestat i Europa.
Zerkalo Nedeli: Præsident Clinton har
besøgt Ukraine to gange officielt - i maj 1995 og i juni 2000. Begge
gange erklærede han, at USA støtter Ukraines uafhængighed
og er interesseret i dens opblomstring. Disse udtalelser får visse
dele af den ukrainske politiske elite til at mene, at demokraterne er mere
positive overfor Ukraine end republikanerne. De sidstnævte er efter
dele af vore udenrigspolitiske iagttageres opfattelse i bedste fald ligeglade
med Ukraines skæbne. Har dette synspunkt noget på sig?
Condoleeza Rice: Nej, det har overhovedet
intet på sig. Jeg tror, at det er et levn fra de dage, hvor man i
Sovjetunionens sidste levedage anså [den daværende republikanske
regering] for at være mere kølige overfor Ukraines uafhængighed,
eftersom den var bekymret for stabiliteten i regionen. For det første
tror jeg ikke, at republikanernes synspunkter blev opfattet korrekt dengang
for 10 år siden. Det gælder så meget desto mere i dag.
Jeg har allerede understreget nødvendigheden af, at der findes nye
strærke stater i Europa, som ville kunne støtte freden og
stabiliteten i regionen, netop i denne kontekst skal vi se Ukraines
betydning. Vi ser desuden Ukraine som en stat, der har potentiale til at
bidrage til Central-og østeuropas økonomiske opblomstring,
eftersom landet er i stand til at have en tilpas stærk økonomi
til at øve indflydelse på regionen. Deraf følger, at
et uafhængigt, stærkt og rigt Ukraine vil bidrage til stabiliteten
i Europa. Og det er en afgørende faktor for USA. Efter min mening,
så vil USA altid bevare sin tilstedeværelse i Europa, såvel
den militære som enhver anden. Men USA vil ikke fremover spille en
ledende rolle i løsningen af problemer som f.eks. Balkan-problemet.
Jeg mener, at USA med tiden bør forlade Balkan. Og derfor vil et
stærkt Ukraine eller et stærkt Polen have en stor betydning
for os. Ligesom det vil have en stor betydning for os, at Ukraine er gode
venner med sine naboer.
Zerkalo Nedeli: Ukraine har truffet et klart
valg; nemlig en videre integration i de europæiske og euro-atlantiske
strukturer. Samtidigt mener mange analytikere, at afstanden mellem vores
ydre bestræbelser og mål og vores indre realiteter bliver større
og større. Hvis det fortsætter på den måde, så
vil det blive alt sværere for Ukraine at fastholde den pro-vestlige
orientering. Hvordan kunne USA efter Deres mening USA hjælpe Ukraine
på landets vej mod Europa?
Condoleeza Rice: Som jeg allerede har sagt,
så skal Ukraine gøre det meste af arbejdet selv. Landet bør
føre en klog økonomisk politik, landet bør træffe
hårde økonomiske beslutninger. Og hvis Ukraine vil gøre
det, så vil de instrumenter, som USA og de europæiske stater
har til rådighed - hvad enten det er IMFs eller Verdensbankens resurser
- blive brugt til at støtte Ukraines økonomiske reformer.
De skal bruges i større mængder og denne gang, håber
jeg, med mere kvalificerede råd fra IMF. Desuden tænker jeg
på en forbedring af Ukraines image i det amerikanske og europæiske
erhvervslivs øjne. De vestlige erhvervsliv er kun parate til at
arbejde i et gunstigt klima, og hvis et sådant klima findes i Ukraine,
så kan man gøre meget for at skabe et attraktivt image af
en stat, som er værd at investere i. Når alt kommer til alt,
så håber jeg, at USA bliver en stat, som flere ukrainske studerende
vil besøge. Jeg ville gerne have, at vi udviklede gode relationer
til den ukrainske ungdom, eftersom den er den ukrainske stats fremtid.
Vi skal også støtte NGO'er, som bidrager til at udvikle det
civile samfund. Demokrati og frie markeder er ikke effektive takket være
regeringens indblanding, men er mest effektive netop der, hvor embedsmændene
afstår fra visse skridt. Men det kræver eksistensen af et civilt
samfund og en middelklasse. USA burde i forholdet til Ukraine have en strategi,
som gjorde det muligt for jer at betragte os som en stat, der er parat
til at hjælpe jer med at udvikle disse elementer.
07.08.00. Rusland
vil have koncession til Ukraines gastransportsystem
Efter præsident Kutjmas hårde udfald mod vice-premierminister
med ansvar for energisektoren, Julia Tymoshenko, og premierministerens
forklaringer ovenpå Turkmenistan-forhandlingerne i slutningen af
sidste måned, har Ukraines og Turkmenistans præsidenter efter
en telefonsamtale i forrige uge besluttet sig for at fortsætte drøftelserne
om de gensidigt favorable vilkår for salg af turkmensk gas til Ukraine,
skriver ugeavisen Zerkalo Nedeli. Ifølge avisen har de to
præsidenter "vist nok" aftalt, at Kutjma kommer til Ashgabad (Turkmenistans
hovedstad) i september i år.
De to præsidenter kommer i givet fald til
at drøfte betingelserne for Ukraines afregning for den turkmenske
gas. Hvis en aftale mellem de to stater indgås, så skal Ukraine
formentlig kun af med 29,4 USD for 1000 kubikmeter turkmensk gas (Ukraine
har dog endnu aldrig formået at betale Turkmenistan til tiden). Desuden
skal Ukraine betale 19 USD for transitten gennem Uzbekistan, Kazakhstan
og Rusland. Dette er tallene fra det statslige ukrainske olie-og gasselskab
"Naftohaz Ukrajiny".
Problemet for Ukraine er, skriver Zerkalo Nedeli,
at Rusland næppe vil nøjes med at opkræve 7,8 USD for
transitten af 1000 kubikmeter turkmensk gas til Ukraine, som "Naftohaz
Ukrajiny"s prospekt opererer med. De seneste ukrainsk-russiske gasforhandlinger
var de første, hvor Rusland var repræsenteret af selve den
russiske regering i skikkelse af vice-statssekretær V. Andrianov
og ikke af selskabet Gazprom eller energiministeriet. Det var netop Andrianov,
der på sin regerings vegne fremsatte nogle temmeligt ultimative forslag
til Ukraine, som bl.a. går ud på, at Ukraine skal betale knap
100 USD for 1000 kubikmeter russisk gas, og det vel at mærke med
likvid kapital, ikke noget med varer og tjenesteydelser. Hvorvidt det bliver
det russiske selskab "Itera", der bliver gasforhandler, afhænger
af om kontrakten mellem de to lande bliver underskrevet. Det der er væsentligt
- og muligvis dårligt nyt for Ukraine - er, at den russiske stat
og regering nu ser ud til definitivt at have overtaget styringen med Ruslands
gaseksport vestpå gennem Ukraine og de dermed forbundne forhandlinger.
Ukraine spillede ud med et modforslag; nemlig at
Rusland skulle betale 10 USD i likvid kapital pr. 1000 kubikmeter russisk
gas, der bliver transporteret til Europa via det ukrainske gasrørledningsnet.
Den årlige eksport af russisk gas til Europa, Balkan og senest også
Tyrkiet har de senere år ligget på 110-120 mia. USD. Det kunne
blive en rigtig god handel for Ukraine.
Det næste problem er imidlertid, at
russerne tilsyneladende har lagt sig fast på en forhandlingslinje,
der hedder, at ikke alene prisen på den turkmenske gas til Ukraine
men selve de turkmensk-ukrainske gasaftalers skæbne direkte afhænger
af størrelsen af Ukraines betaling for transitten af den turkmenske
gas gennem russisk territorium. Med andre ord: russerne skal nok bestemme,
hvor meget Ukraines skal betale for den turkmenske gas. Man kan kalde det
politisk-økonomisk afpresning, men Ukraine kan i givet fald ikke
rigtigt betale for den politisk formålstjentlige gaskontrakt med
et andet land end Rusland.
Et andet vægtigt russisk argument er Ukraines
gæld, skriver Zerkalo Nedeli. Den russiske delegation skal
have meldt ret utvetydigt ud om, at Ukraine senest starten af oktober bør
afklare, hvordan det har tænkt sig at betale Rusland denne gæld
tilbage. Visse ledende ukrainere har foreslået at overdrage Rusland
op til næsten halvdelen af Ukraines gastransportsystem i koncession.
Regeringen og vice-premierminister Tymoshenko afviser en sådan handel.
Det hele afgøres af præsident Kutjma. Men man skal bestemt
ikke forvente, at han melder klart ud i sagen. Hans og Ukraines vigtigste
interesse er at vinde tid og forhale den russiske politiske og økonomiske
invasion. Det eneste, man nu kan sige er, at det multinationale firma "Shell",
som i sin tid også foreslog Ukraine at få koncession over dele
af gastransportsystemet, nok godt kan opgive disse planer. Premierminister
Jusjenko har også luftet muligheden af, at Ukraine overdrager en
række strategiske bombefly af typen Tu-95MC og Tu-160 til Rusland
som delvis betaling for gasgælden. Der er dog ingen tvivl om, at
Rusland mest er interesseret i at få en koncession over de ukrainske
gasrørledninger for derved at kontrollere eksporten til Europa og
måske undgå ureglementerede ukrainske aftapninger af den russiske
gas fremover.
Den ukrainske regering med Viktor Jusjenko og Julia
Tymoshenko i spidsen har indtil videre formået at modstå det
russiske pres mod Ukraine i relation til energispørgsmålet.
Men selv i den ukrainske regering er man dog allerede begyndt at tale om
at oprette en fælles energibalance med Rusland for at lette den vanskelige
energisituation i landet. Omvendt bliver regeringen ved med at forsikre,
at Ukraine er på nippet til at vende tilbage til normale forhold
i energisektoren. Spørgsmålet er, hvordan man definerer "normale
forhold i energisektoren" på ukrainsk og om regeringen vil kunne
nå at rette op på situaitonen, så Ukraine vil kunne klare
sig igennem et koldt vinterhalvår uden at stjæle den russiske
gas og dermed give Rusland et yderligere påskud til at blande sig
i ukrainske forhold.
07.08.00. Ukraine kan få
1 mia. USD af Verdensbanken
Den ukrainske delegation i Washington er nået til enighed med ledelsen
i Verdensbanken om bankens nye tre-års strategi i Ukraine, skriver
Zerkalo
Nedeli. Aftalen skal til afstemning på bankens direktionsråd
den 12. september.
I starten af sidste uge fløj en ukrainsk
delegation
med 1. vice-premierminister Jurij Jekhanurov i spidsen til Washington for
at føre drøftelser med Den internationale Valutafond (IMF)
og Verdensbanken. Ifølge Jekhanurovs pressesekretær, Hennadij
Harmash, er Kyiv tilfreds med Verdensbankens nye strategi, som bl.a. baserer
sig på den ukrainske regerings handlingsplan. Ifølge Harmash
lykkedes det den ukrainske regeringsdelegation at få løst
alle de tekniske spørgsmål, som stod i vejen for et samarbejde
med Verdensbanken. En revision af Ukraines anvendelse af bankens midler
viste, at Ukraine ikke havde overtrådt reglerne.
Verdensbankens nye strategi i Ukraine opererer med
et skift fra kreditter til reformer i brændsels-og energisektoren
og finanssektoren til finansiering af reformer i den sociale sektor, skriver
Zerkalo
Nedeli. Verdensbankens strategi i forhold til kreditorlandene revideres
hvert tredje år og er det grundliggende dokument, som fastlægger
prioritetssektorerne og betingelserne for støtten.
Sidste år gav Verdensbanken den ukrainske
regering kreditter til en samlet sum af 390 mill. USD. I år har Ukraine
endnu ikke modtaget noget. I juni sagde Verdensbankens vice-præsident
Johannes Linn, at banken de næste tre år vil yde Ukraine kreditter
til en samlet sum af 1-1,2 mia. USD.
Det afgørende møde fandt sted mellem
Jekhanurov og Hoerst Koehler, som er administrerende direktør i
IMF. Der er ikke oplysninger om nogen aftale mellem de to.
08.08.00. Ukraine har svært
ved at få IMF-kredit
I går vendte Ukraines regeringsdelegation hjem fra det ugelange besøg
i Washington, hvor den endnu engang forsøgte at overbevise Den internationale
Valutafond (IMF) om, Ukraine er egnet til igen at modtage Extended Facility
Fund kreditten.
IMF havde opstillet 11 krav til den ukrainske regering,
som alle skulle være opfyldt ikke blot på papiret men i virkeligheden,
før en fornyelse af EFF kunne komme på tale. Ifølge
Ukraines 1. vice-premierminister Jurij Jekhanurov (han kaldes spøgefuldt
for "politisk kamikaze" dels p.g.a. hans bundløse loyalitet dels
p.g.a. hans asiatiske ydre, red.) har Ukraine og IMF en forskellig vurdering
af, i hvor høj grad de 11 krav er opfyldt. Ukraines regering mener,
at landet kun mangler at opfylde en enkelt betingelse; nemlig afskaffelsen
af eksporttolden på solsikke. Den amerikanske forhandlingspartner
er bekymret for reformerne i energisektoren, landbrugssektoren og forløbet
af privatiseringen.
IMF suspenderede finansieringen af Ukraine i september
1999. På det tidspunkt havde Ukraine kun modtaget 965 mill. USD af
de i alt 2,6 mia. USD indenfor EFF-programmet.
Den politiske kamikaze Jurij Jekhanurov håber
efter den seneste Washington-runde på, at IMF inden udgangen af 2000
kan genåbne EFF-kreditten. (I starten af året sagde regeringen,
at IMF senest ville genåbne kreditlinjen til sommer, red.). Inden
da skal IMFs direktionsråd tage stilling til resultaterne af revisionen
af den ukrainske nationalbank, der jo hidtil har modtaget alle kreditter
fra IMF. IMFs eksperter er allerede klar med deres konklusioner og Jekhanurov
mener, at disse konklusioner vil være gunstige for Ukraine. "De midler
som Ukraine har modtaget, er blevet brugt i overensstemmelse med formålet.
Derfor er alle de insinuationer,
som vi har hørt de seneste 7 måneder...dem kan man lige så
godt stoppe og sætte punktum for. Der er ingen i Ukraine, der stjæler
penge fra de internationale organisationer", - slog Jekhanurov fast.
IMF har imidlertid ikke fjernet sine anklager mod
Ukraine for bevidst at have forhøjet de guldvalutareserver, som
landets nationalbank i virkeligheden var i besiddelse af. Ukraines delegation
forsvarede sig under forhandlingerne med, at det hele blot er et spørgsmål
om forskellige bogføringssystemer. Spørgsmålet om de
mulige sanktioner mod Ukraine vil IMFs direktionsråd tage stilling
til på det næstkommende møde, som finder sted den 28.
september. I midten af september skal en ny IMF-mission besøge Ukraine.
Den skal vurdere, hvor langt Ukraine er nået med reformerne. Denne
delegations konklusioner vil i mangt og meget være afgørende
for, om IMFs kredit bliver genoptaget.
Uden IMFs kreditter kan Ukraine heller ikke få
70 mill. USD fra Verdensbanken til en omstrukturering af kulsektoren. Derfor
forsøgte den ukrainske regering at overtale Verdensbanken til at
afskaffe denne afhængighed af IMFs kreditgivning. "Vi bad Verdensbanken,
om at deres direktionsråd ville drøfte spørgsmålet
om ikke mere at gøre bankens sociale lån afhængigt af
IMFs kreditgivning. Verdensbanken vil se på spørgsmålet",
sagde Jekhanurov.
Verdensbanken skal til september vedtage en ny strategi
med hensyn til finansieringen af Ukraine de nærmeste tre år.
Jekhanurov anser det for at være en sejr, at denne strategi helt
og holdent bygger på den ukrainske regerings program.
08.08.00. USAs
ambassadør: korruptionen et stort problem i Ukraine
Den amerikanske regering er bekymret for, at forhandlingerne mellem IMF
og Ukraine trækker i langdrag. USAs regering ville foretrække,
at IMFs EFF-program i Ukraine blev genoptaget, sagde USAs ambassadør,
Steven Pfaifer på en af sine sidste pressekonferencer som leder af
sit lands diplomatiske mission i Kyiv.
Korruptionen i det ukrainske magtapparat er noget
nær de største problem i Ukraine i dag, fastslog Steven Pfaifer.
Den chokerer mange amerikanske investorer, som derefter udtrykker deres
misfornøjelse til repræsentanterne for USAs ambassade. For
så vidt angår udsigten til, at ex-premierminister Pavlo Lazarenko
vil kunne vende tilbage til Ukraine, så sagde ambassadøren,
at der overhovedet ikke kunne blive tale om det i dag. "Det er lidet sandsynligt
i dag, at hr. Lazarenko skulle blive udleveret til Ukraine, eftersom der
ikke findes en udleveringsaftale mellem deres stat og USA. Jeg tror, at
der endnu vil gå en rum tid inden en sådan aftale kan blive
underskrevet. Desuden kræver det, at man i handling demonstrerer,
at man vil bekæmpe korruptionen indenfor Ukraine", sagde den førende
amerikanske diplomat i Kyiv.
Derimod kunne Steven Pfaifer konstatere mærkbare
fremskridt i det militære sikkerheds- samarbejde mellem USA og Ukraine.
Desuden kunne de to staters borgere være særligt stolte af
det fælles rumprojekt "Sea Launch", hvor Rusland og Norge også
deltager. Der lød også en advarsel fra ambassadøren
om, at hvis Ukraine overdrager Rusland sine strategiske bombefly som afdrag
på gasgælden, så vil USA ikke finansiere deres skrotning.
Steven Pfeifer vil snart forlade sit embede i Kyiv
og drage til den amerikanske hovedstad, hvor Senatet allerede til september
skal udpege en ny kandidat til posten som ambassadør i Ukraine.
08.08.00. Regeringens
hemmelige plan: en gasledning udenom Rusland
Under sit besøg i Kharkiv-regionen løftede vice-premierminister
med ansvar for energisektoren, Julia Tymoshenko, sløret for den
ukrainske regerings hidtil hemmeligholdte plan. Regeringen har nemlig udarbejdet
en plan over opførelsen af Ukraines egen gasrørledning til
Turkmenistan. Under hendes seneste besøg i Turkmenistans hovedstad,
Ashgabad, blev dette forslag drøftet med dette lands ledelse. Ifølge
Julia Tymoshenko blev planen ikke afvist og selve konceptet blev accepteret.
"Denne gasrørledning kan gå igennem
Det kaspiske Hav, Georgien og Azerbajdzhan eller Armenien - det kan man
vælge - den kan gå igennem Turkmenistan, Iran og komme ud via
Sortehavet til Feodosija (Krims syd-østlige spids, red.). Og fra
Feodosija vil der være forbindelse til vores øvrige gasledningsnet
"Sojuz". Den økonomiske effektivitet ved et sådant byggeri
er beregnet. Den økonomiske effektivitet udgør med de forskellige
priser på gas i Europa og Ukraine i dag fra 6,5 til 10 års
forrentning, hvilket er en ekstrem høj forrentning for et sådant
byggeri. Det er i dag fuldt ud realistisk at bygge i Sortehavet. Vi har
fotos af Sortehavets bund og man kan sagtens føre gasledninger ned
i havet", sagde Julia Tymoshenko på en pressekonference. Det kom
ikke frem, hvor meget en sådan investering vil kunne koste, og hvorvidt
Ukraine vil kunne få de involverede lande til at finansiere den.
Ukraine vil næppe alene kunne betale for opførelsen af et
så ambitiøst projekt, som utvivlsomt ville mindske landets
afhængighed af Rusland.
09.08.00. Uformelt
SNG-topmøde på Krim 18-19. august
Bortset fra Turkmenistans præsident, så har samtlige af SNG-landenes
statsledere givet tilsagn om at deltage i SNG-topmødet den 18-19.
august i Jalta på Krim, oplyste en repræsentant for det ukrainske
udenrigsministeriums pressetjeneste i går ifølge avisen Den.
Talsmanden Serhij Borodenkov tilføjede, at man i øjeblikket
ikke ved noget om, hvilke spørgsmål der vil blive drøftet
på mødet, eller hvilke dokumenter som vil blive underskrevet.
Det skyldes, at mødet er uformelt eller "uden slips", som præsident
Jeltsin yndede at kalde sine møder med lederne af de tidligere sovjetrepublikker.
Foreløbigt vides heller ikke noget om, hvilke bilaterale drøftelser
Ukraines præsident Leonid Kutjma skal have. Tidligere på måneden
sagde Kutjma, at han i løbet af topmødet ville få mulighed
for at "snakke med mange præsidenter under fire øjne herunder
Den russiske Føderations præsident", eftersom "der i dag er
mange problemer mellem de to lande, især i energisektoren".
Samtidigt sagde Kutjma, at han ventede "gode resultater" under Jalta-topmødet.
Ifølge Kutjma er formålet med mødet, at man "under
afslappede forhold kan samle op på det forudgående topmødes
arbejde, og som det vigtigste - hvad vi sammen skal medbringe til årtusindets
topmøde i FN, som skal finde sted den 7 september i år, skriver
Den.
09.08.00. Landbrugsprojekt
med vestlig støtte afsluttes
I august i år afsluttes Den internationale finanskorporations (IFC)
projekt omkring privatiseringen af jord og reorganiseringen af kollektivbrug
i Ukraine. IFC har kørt projektet efter aftale med den ukrainske
regering indgået i efterået 1995. I går evaluerede IFCs
eksperter på en pressekonference resultaterne af de knap fem års
arbejde.
Indenfor rammerne af projektet har 86 kollektivbrug
fået støtte til omorganisering, hvilket har resulteret i 163
nye virksomheder (AmbA'er, A/S' er og K/S'er), skriver avisen Den.
830 personer har modtaget jordlodder, så de kunne oprette selvstændige
landbrug. Til dags dato har IFC hjulpet over 55.000 tidligere kollektivbønder
med at benytte sig af deres ret til at få rådighed over i alt
240.000 hektar jord. Samtidigt med reformeringen af det ukrainske landbrug
gennemførte IFC løbende undersøgelser af den offentlige
mening om reformerne. IFCs sidste meningsmåling faldt tidsmæssigt
sammen med den afslutning af omorganiseringen af kollektvibrugene, som
præsidentens dekret om "Omgående tiltag som skal fremskynde
reformerne i økonomiens agrare sektor". I løbet af det seneste
år er holdningen til landbrugsreformer i Ukraine blevet mere negativ.
Selvom antallet af dem, som anser disse reformer for at være unødvendige
endog er faldet (fra 15% i 1999 til 13% i 2000), så er der konstateret
en betydelig vækst i antallet af dem, som endnu ikke har taget stilling
til, hvad de mener om de ændringer, som finder sted - fra 27% i 1999
til 43% i år.
Oleksandr Hontjaruk, der er konsulent for Centret
for sociologiske undersøgelser og prognoser, mente, at stigningen
i antallet af vægelsindede landmænd hang sammen med, at folk
endnu ikke har mærket resultaterne af reformerne i kollektivbrugene.
"Samfundet havde meget høje forventninger til jordreformen. Der
herskede sågar en eufori: i dag vedtager vi dekretet, og i morgen
vil det hele blive bedre. Da det så ikke skete, blev euforien til
skepsis", sagde Hontjaruk ifølge Den.
Fra december 1999 til maj 2000 blev praktisk talt
samtlige kollektivbrug i Ukraine omorganiseret, dvs. opløst. Men
IFC mener ikke, at det bør forties, at bønderne udover et
forværret holdning til omorganiseringen af kollektivbrugene som sådan
også er blevet mere negative overfor reformeringen af deres egne
brug. I løbet af det seneste år er antallet af bønder,
som støtter ændringerne, nærmest halveret. En af årsagerne
er det gamle kolkhoz-bureaukratis fortsatte kontrol. Kun halvdelen af de
tidligere kollektivbønder mener, at de suverænt kan råde
over deres jordlod og deres andel af brugets ejendom. Sidste år voksede
antallet af bønder, som havde modtaget jordbeviser (certifikater)
fra 7% til 20%. Men hos en fjerdedel af de adspurgte bønder befandt
jordbeviserne stadig hos kollektivbrugets bestyrelse. En lignende vurdering
kommer medlemmer af selvejerbrug med. 42% af selvejerbønderne har
en positiv holdning overfor den massive fremskyndelse af kollektivbrugenes
omorganisering. Men hele 54% mener, at man under denne reform ikke tager
højde for kollektivbøndernes interesser.
Alt i alt viser undersøgelsen dog, at bønderne
i løbet af det år der er gået, er begyndt at bedømme
muligheden for at komme ud af landbrugskrisen mere realistisk. Antallet
af dem, som håber på gunstige kreditter til producenterne,
er faldet betydeligt. Til gengæld mener stadig flere bønder,
at det først og fremmest er vigtigt at støtte sine egne private
jordlodder og det selvstændige landbrug.
10.08.00. Ny økonomiminister
udnævnt på Kutjmas fødselsdag
Efter godt to måneders venten udnævnte Præsident Kutjma
i går Vasyl Rohovyj til økonomiminister efter Serhij Tyhypko,
som stillede op til parlamentet og den 25. juni blev valgt og derfor måtte
forlade posten. Det er anden gang på to år Vasyl Rohovyj er
økonomiminister, idet han havde posten i Valerij Pustovojtenkos
regering 1998-99. Rohovyj kommer fra en post som vice-chef for præsidentens
administration. Rohovyj anses for at være en mere traditionel økonom,
hvorimod Tyhypko havde et neo-liberalt image.
Præsident Kutjma fyldte 62 i går. Fjernsynet
viste et indslag, hvor man ser præsidenten synge og spille på
guitar i hjemlige omgivelser med et fjernsyn kørende i baggrunden
og sovjetiske møbler. Desuden så man et glimt af den landsby
i Tjernihiv-regionen, hvor Kutjma stammer fra. Dengang kunne hans bysbørn
ikke vide, at her var en lille knægt, der 60 år senere kommer
til at afskaffe det kollektivsystem, som den kommunistiske diktator Stalin
havde indført.
Som ung ingeniør blev Leonid Kutjma ansat
på missilfabrikken "Juzhmash" i Dnipropetrovsk. Han giftede sig med
datteren til et fremtrædende partimedlem i byen og gjorde hurtigt
karriere i partiorganisationen på arbejdspladsen, hvor han blev direktør
i 1985. "Juzhmash" var Sovjetunionens største og mest hemmelige
missilfabrik, hvis produktion kunne - og kan - lægge hele Europa
i ruiner. Dnipropetrovsk-regionen har traditionelt fostret mange ledere.
Bl.a. kom Sovjetunionens leder fra 1964 til 1982, Leonid Brezhnev, fra
denne by. Adskillige andre fremtrædene personligheder, ikke alene
i Ukraine men i mange andre tidligere sovjetrepublikker, har på den
ene eller den anden måde fået knyttet deres skæbne til
atommissilernes by ved Dnipro-floden.
10.08.00. Brand
i nærheden af olieraffinaderi dræber én
En brand på olierørledningen i nærheden af Lysytjansk-olieraffinaderiet
i det østlige Ukraine blev i går stoppet. En person blev dræbt
og tre såret som følge af ulykken. Redningstjenesten bestående
af 117 personer og 21 automobiler arbejdede i går fortsat på
at udbedre skaderne. Årsagen til at en strækning af olierørledningen
Lysytjansk-Krementjug brød i brand var angiveligt, at en buldozer
ødelagde en ulovlig ventil. Under det ekstremt store pres begyndte
olien at flyde ud og eksploderede efter en gnist. Ildsøjlen nåede
helt op på 50 meter. Som følge af den høje temperatur
kunne brandfolkene i løbet af næsten fire timer ikke nærme
sig ulykkestedet. Føreren af den buldozer, der forårsagede
oliebranden, døde, mens tre arbejdere fik forbrændinger og
forgiftninger p.g.a. indånding af den sorte gas.
De skadelidte fik lægehjælp direkte
på ulykkestedet, under transporten til sygehuset og umiddelbart efter
i intensivafdelingen. Diagnosen er svære kombinerede lemlæstelser,
forgiftning med den sorte gas og talrige forbrændinger på huden
og luftvejene. Ifølge en læge på sygehuset i Luhansk,
er de tilskadekomnes tilstand nu stabil og forbedres langsomt. Det lykkedes
lægerne på intensivafdelingen i Luhansk at genoprette ofrenes
bevidsthed. En af ofrene, Oleksandr Puzikov, mener at han var heldig. På
tidspunktet for eksplosionen nåede han ikke engang at opfatte, hvad
der skete. "Pludselig kom der et olieudslip og et glimt, jeg fik brandskader
på ryggen og armene". Ofrene tør ikke sige, hvad der var årsagen
til ulykken på strækningen fra Lysytjansk til Krementjug, idet
de siger, at det ikke er deres kompetence. En særlig statslig komission
skal lede efter de skyldige og de mulige tyverier af olie.
10.08.00. Flypersonale
i Ukraine Airlines uden løn i 3 måneder
Flypersonalet i det statslige luftfartselskab "Avialiniji Ukrajiny" (Ukraine
Airlines) har ikke fået løn i 3 måneder i træk.
Årsagen hertil er angiveligt, at skattepolitiet i Kyiv og sidenhen
deres kolleger i Boryspil (hvor Kyivs lufthavn er placeret) har blokeret
Ukraine Airlines' bankkonti. Det er i hvertfald, hvad lederen af fagforeningen
i Ukraine Airlines siger. Ifølge fagforeningslederne fører
presset fra skattemyndighederne ikke alene til manglende lønudbetalinger
til personalet. Det værste er, at det skaber panik blandt luftfartselskabets
kreditorer, som allerede har meddelt, at de ønsker at få de
penge, de har skudt ind i Ukraine Airlines, tilbage.
"Konflikten med restancerne opstod netop efter episoden
den 28. maj i London. De har så åbenbart konkluderet, at selskabet
var bankerot", sagde Serhij Valjajev, leder af flypersonalets fagforening
i Ukraine Airlines. Det, der så at sige detonerede sagen omkring
Ukraine Airlines, var den tilbageholdelse af et af selskabets fly med Ukraines
fodboldlandshold ombord, som fandt sted i London sidst i maj. Årsagen
var, at Ukraine Airlines ikke havde betalt for brugen af luftrummet over
flere europæiske lufthavne. Pr. dags dato udgør kreditorernes
tilgodehavender hos Ukraine Airlines angiveligt 14 mill. USD. Luftfartsselskabets
aktiekapital er på 11 mill. USD. Ifølge fagforeningslederne
er en betalingsstandsning for Ukraine Airlines en mulighed. I sin tid blev
Ukraine Airlines splittet op i 12 selvstændige dele, som lod hovedkontoret
stå tilbage med en kæmpegæld og selv overtog de mest
indbringende flyruter. I dag kan man privatisere Ukraine Airlines. Den
mulige betalingsstandsning er fordelagtig for dem, som gerne vil købe
den så billigt som muligt.
11.08.00. Jusjenko
lover pension og løn til tiden fra næste måned
Premierminister Viktor Jusjenko meddelte i går, at flere ministerrokader
er i vente. Jusjenko har allerede afleveret nogle forslag til præsidenten.
Det anses som værende sandsynligt, at begrebet "ikke udbetalt pension"
vil være en saga blot allerede inden den 1. september i år.
Forudsætningen er dog, at det lykkes regeringen at finde yderligere
130 mill. Hryvna (godt 23 mill. USD) i budgettet. Regeringen har endda
vovet at fremrykke den officielle dato for indfrielsen af statens gæld
til landets pensionister fra den 1. oktober til inden den 15. september.
Efter indfrielsen af pensionisternes gæld
planlægger Jusjenko-regeringen at afregne med de ansatte i uddannelsessektoren.
Den 150 mill. Hryvna store gæld, som har hobet sig op i løbet
af de sidste tre år (dvs. siden Lazarenko stoppede som premierminister,
red.) vil regeringen efter planen indfrie inden årets udgang. En
regeringsforordning har tildelt regionerne et lån på 75 mill.
Hryvna, som skal anvendes til formålet. Premierministerens ambitiøse
planer vil herefter være rettet mod en generel stigning i både
lønniveauet og pensionerne. Ifølge Viktor Jusjenko er hans
regerings næsten vigtigste opgave at få sat skik på en
af de mest korrupte sektorer af økonomien; nemlig sammensætningen
af budgettet og budgetmidlernes anvendelse. "Statsbudgettets midler og
de lokale budgetters midler vil fra nu af udelukkende blive koncentreret
i Ukraines statsfinanser og vil udelukkende blive bestemt af de lokale
myndigheders og centralmagtens forordninger i overensstemmelse med de vedtagne
budgetter", sagde Jusjenko.
Regeringen er fortsat ikke et sekund i tvivl om,
at Ukraine nok skal få genoptaget IMFs
EFF kredit. Premierministeren håber på, at IMFs kommende mission,
som ankommer til Ukraine til september, vil bekræfte dette. Hvad
angår forhandlingerne med Ukraines anden store "donor", men blot
indenfor energiresurser; nemlig Rusland, var Jusjenko ligeså optimistisk.
Inden længe vil en ukrainsk regeringsdeletation med energiministeren
i spidsen drage til Moskva. Udfra den smule, som journalisterne kunne få
presset ud omkring de mulige aftaler med russerne, blev det klart, at parterne
vil drøfte spørgsmålet om nedbringelsen af den ukrainske
gæld i form af, at Ukraine overdrager diverse våbentyper til
Rusland og tildeler russerne koncessionsretten til de ukrainske olie-og
gasrørledninger. Derudover meddelte Jusjenko, at man muligvis vil
oprette såkaldte korporative strukturer. De skal beskæftige
sig med såvel den ukrainske gasgæld som kontrollen med transporten
af den russiske gas gennem Ukraine samt at sikre gasforsyningen til Ukraine.
11.08.00. Ternopil
pantsætter ejendom for at sikre kornforsyning
Byrådet i den vestukrainske by Ternopil vedtog forleden at tage et
hidtil uset skridt; nemlig at pantsætte den kommunale ejendom som
sikkerhed for et lån på over 20.000 Hryvna til indkøb
af korn. 87 kommunale ejendomme bliver pantsat. Det drejer sig bl.a. om
29 butikker, 6 apoteker, 4 sygehuse, 7 biblioteker, 7 cafe'er, et museum
og en biograf. Det er Ukrsocbank, Bank Aval, Den statslige Sparekasse og
Bank Ukrajna, der står for lånet. Byens ledelse regner med,
at byen vil kunne tilbagelevere lånet, når brødfabrikkerne
og de handlende har opkøbt det forarbejdede korn.
11.08.00. De
regionale energiselskaber under strengere kontrol
Fra på mandag skal samtlige ledere for de 27 regionale energiforsyningsselskaber
stå til regnskab for, hvorfor de i løbet af det seneste døgn
har slukket for elforsyningen til befolkningen, meddelte vice-premierminister
med ansvar for energisektoren, Julia Tymoshenko, i går på et
møde, hvor også premierminister Jusjenko var med. Denne beslutning
har medført misbrug hos visse regionale statsadministrationer i
form af afbrydelser af elforsyningen til beboere, som ikke er i restance
med hensyn til elforbrug. Det skal ses i lyset af, at det ukrainske el-net
i løbet af den seneste måned kun er "gået ned" fire
gange. Alle andre dage arbejdede det stabilt, hvilket er et godt resultat
efter ukrainske forhold. Fra næste uge vil regeringen indføre
en 24 timers hotline, hvor borgere, der har fået afbrudt for strømmen,
kan ringe og klage over den regionale statsadministration. "Regeringen
skal hver dag have en oversigt over, hvor og i hvilke byer indenfor det
seneste døgn befolkningen er blevet afskåret fra el-forsyningen.
Desuden skal vi have en begrundelse for, hvorfor befolkningen blev det.
I subsidierer industriforetagender med over 40%, mens I samtidigt med det
lader befolkningen sidde tilbage næsten uden el",sagde Tymoshenko
til de regionale energiselskabers ledere.
Ifølge vice-premierministeren udgjorde afregningen
for det forbrugte el næsten 20%. I dag er man oppe på 55%.
Dvs. at de regionale energiselskaber, som opkræver penge fra forbrugerne,
nu er oppe på at aflevere 55% af disse penge til den ukrainske stat,
som formelt er el-producenten. Hver dag overfører de regionale energiforsyningsselskaber
næsten 20 mill. Hryvna, men det er stadig for lidt, hvis staten skal
kunne afregne fuldt ud med brændsels-og energiproducenterne. Ifølge
Viktor Jusjenko skal de regionale energiselskaber op på en opkrævning
på mindst 600 mill. Hryvna om måneden.
Hvis ikke der straks sker forbedringer, lover regeringen,
at den til efteråret vil indføre streng kontrol med, hvad
de regionale selskaber foretager sig.
14.08.00. Politisk
og ideologisk stagnation kan true Ukraine
Georgij Potjeptsov, der er professor og præsident for Ukraines PR-assosiation,
har i en kritisk artikel i ugebladet Zerkalo Nedeli givet en ganske
realistisk vurdering af de mindre heldige udviklingstendenser, som den
stigende autoritarisme kan medføre i Ukraine. Artiklen kan ses i
lyset af et paradoksalt problem for det ukrainske demokrati i dag; nemlig
at det demokratiske Vesten og USA lige nu ikke er interesseret i, at et
samfund der er så russisk-orienteret som det ukrainske via den demokratiske
proces truer den ukrainske stats pro-vestlige orientering. Lidt forenklet
sagt: Demokrati i Ukraine her og nu er ikke i overensstemmelse med USAs
og NATOs sikkerhedsinteresser. Professor Potjeptsov kommer dog kun ind
på de indenrigspolitiske problemer.
Befolkningens generelle skuffelse over den ukrainske
stat og statsbygningsprojektet er ikke primært forårsaget af
økonomiske problemer. Det værste er, at befolkingen ikke føler,
at staten er til for at varetage eller betjene borgernes interesser. I
vestlige lande ville noget sådant ikke være muligt: her er
det snarere samfundet der frembringer staten og ansætter embedsmænd,
herunder den vigtigste af dem alle - præsidenten. I Ukraine har staten
påtaget sig at skabe et samfund som lever et liv ved siden af staten.
Staten har også skabt partier, som den nu splitter op efter forgodtbefindende.
Staten tager sig også af fraktionsdannelsen i parlamentet. Men samtidigt
bliver dagligdags problemer som varmt vand i vandhanerne, el, priserne
på fødevarer og transport skubbet til siden. Staten tager
sig udelukkende af de langsigtede interesser og har overladt løsningen
af de mere kortsigtede daglige problemer til befolkningen.
Vi er vidner til fremvæksten af en art stagnation
i samfundet, hvor borgerne har forstået, at de ikke længere
kan forvente noget af staten og derfor må klare sig selv. Staten
er begyndt at eksistere udelukkende for sin egen skyld. Staten opbygger
de "muskler" som er totalt ligegyldige for dens borgere og negligerer de
"muskler" som er uundværlige for dem. Uoverensstemmelsen mellem statens
og borgernes prioriteringer blev en væsentlig grund til Sovjetunionens
opløsning, hvor staten efterhånden gik over til udelukkende
at betjene sine egne interesser.
Folks ideologiske skuffelse [over statens projekt]
har medført en politisk skuffelse. Folk går ikke til valg
efter en indre tilskyndelse, men på sovjetisk vis, ligesom dengang
da det var ligegyldigt, om den enkelte borger mødte op eller ikke.
Folkeafstemningen blev kun reddet af den administrative resurse, som sørgede
for en hidtil uset andel af stemmeafgivning inden selve den officielle
valgdag.
Ukraine har i sin nyere historie haft nogle perioder,
hvor samfundet og staten blev "sammenkoblet". Det gælder de første
år af uafhængigheden og L. Kravtjuks og L. Kutjmas første
valg [til præsidentposten]. Man kan sige, at staten på det
tidspunkt afspejlede samfundet og opsugede dets bedste repræsentanter
i sig. I den nuværende stagnationsperiode forsøger staten
af al kraft at afskærme sig selv fra samfundets opmærksomhed
og kontrol. Og jo stærkere den gør det, des mere nærtagende
opfatter den hver en kritisk røst. Ligesom i de totalitære
dage privatiserer staten retten til kritik. F.eks. viser det sig ved, at
alle de ukrainske TV-kanaler er meget ivrige efter så hurtigt som
muligt at forlade de ukrainske nyheder og kaste sig ud i at berette om
alskens ulykker og katastrofer rundt om i verden. Følgende konklusion
trænger sig på: enten sker der ikke noget som helst interessant
hos os, eller også sker der det hos os, som der ikke må fortælles
noget om.
Udviklingen forværres af, at hvert eneste
efterår fører en alvorlig økonomisk krise med sig.
Regeringen forsikrer borgerne om, at der ikke vil være mangel på
energi og fødevarer, eftersom den ikke vil tillade det. Men befolkningen
har for længst vænnet sig til, at magthavernes ord og handlinger
udvikler sig i to forskellige retninger. Viktor Jusjenko sidder i dag som
god PR: en bestemt del af befolkningen knytter sine forhåbninger
til ham. Han er ung, energisk og ukorrupt. Befolkningen er fortsat parat
til at tro på ham, hvilket er en sjældenhed efter politikernes
mange åbenlyse svig. Men på et eller andet tidspunkt ophører
befolkningens tålmodighed med ham og Jusjenko bliver skiftet ud med
en mere hårdhændet økonom, som for at berolige befolkningen
vil gentage V. Pustovojtenkos succesfulde PR-initiativ med at beordre dårlige
embedsmænd ud på civilforsvarsøvelser. Den ny regeringschef
har endnu til gode at sende dem ud for at feje gader og plukke kartofler.
Den ukrainske statsmodel har dog på visse
områder vist sig at være levedygtig. Der er i Ukraine blevet
genskabt et sovjetisk system, hvor en leder på et hvilket som helst
niveau er zar og gud. Med den forskel, at han i dag ikke længere
har nogen som helst kontrol med sig, eller rettere: kontollen er minimeret
til et omfang, så ingen overhovedet ligger mærke til den. Alle
de små og store chefers velbefindende bygger i dag på, at der
overhovedet ikke er nogen kontrol med dem. Hver eneste af dem har fået
et eller andet symbolsk afsnit af statsgrænsen. Og det er virkeligt
denne embedsmands stat, eftersom han intet er uden denne stat. Men staten
bør eksistere for hele samfundets skyld og ikke kun for embedsmændenes
skyld.
Staten kan redde sig selv og samfundet, hvis den
opretter et system, der bygger på et ærligt forhold mellem
den og befolkningen. Det vil kun blive muligt, når forbindelsen fra
befolkningen til magthaverne bliver genskabt. Indtil videre lever vi udelukkende
under en direkte kommandovej fra staten ned til befolkningen og er derfor
ligesom i hæren forpligtet til at adlyde ledelsen vise ordrer. Denne
direkte kommandovej er nødvendig for at staten kan fungere effektivt,
men den modsatrettede vej gør netop befolkningen til part i denne
funktion, således at befolkningen ikke føler sig fremmedgjort
i sit eget land.
Overalt i verden er partierne netop en af modellerne
for etableringen af en sådan modsatrettet vej. Et parti er et bindeled
mellem befolkningen og magthaverne. Et parti (eller en koalition) påtager
sig ansvaret og udformer magtens strukturer. I dag er Ukraine styret af
et ikke offentligt parti; nemlig embedsmændenes parti, som ingen
nogensinde har valgt. Det er et uvæsentligt komponent i statsmagten.
Det er i øvrigt også en af årsagerne til, at PR-virksomhed
er så dårligt udvikle i de post-sovjetiske stater. PR forudsætter
nemlig den maksimale udnyttelse af den modsatrettede forbindelse [fra samfund
til stat].
Partistyreformen skal afspejle befolkningens holdninger
og give mulighed for at kontrollere de valgtes evner. I dag er der imidlertid
ingen der bærer ansvaret for det der sker. Lazarenko blev netop udsat
for statsapparatets forfølgelse, fordi han udfordrede selve magthaverne.
Indtil han gjorde det, var der ingen der vidste noget om, hvordan vores
millioner blev til hans millioner. Og pludseligt bliver han "folkefjende".
Den politiske og økonomiske stagnation, som
Ukraine nu træder ind i, kan kun overvindes gennem virkeliggørelsen
af partistyreformen. Opholdet i den økonomiske stagnation bør
blive fortsættelsen af virkeliggørelsen af en ny situation.
Et parti, der har påtaget sig et ansvar, og som ikke har opfyldt
de påtagede forpligtelser, bør afgive [magten] til et andet
parti. I løbet af de første ni års uafhængighed
kunne man ved hjælp af partistyreformen have ført tre lande
af Ukraines størrelse ud af krisen. Mens vi i Ukraine fortsat træder
vande. Bulgarien har f.eks. markant øget sine borgeres pensioner
og løn i de sidste tre år. (I Bulgarien er magten gået
på skift mellem kommunister og borgerlige, red.)
Et partiapparat er mere demokratisk i sit væsen
end statsapparatet. Og det er væsentligt, eftersom befolkningen har
brug for mobile modeller, som gør det muligt at planlægge
en karriere. Samfundet er også interesseret heri. I sovjettiden var
SUKP den eneste institution der rummede denne mobilitet og mulighed for
at gøre karriere. En demokratisk stat bør have en række
af den slags institutioner. Partistigen giver de socialt aktive borgere
mulighed for at realisere sig selv og blive belønnet. Partierne
er et politisk øvelsesterræn. I stedet for at lave eksperimenter
med befolkningen bør man gennemføre eksperimentet i det laboratorium,
som partiet er.
Essensen i artiklen er, at forfatteren ønsker,
at parlamentet skal vedtage en forfatningsændring, der gør
det muligt for et parlamentsflertal at sammensætte regeringen. Men
det vil præsident Kutjma højst sandsynligt ikke tillade.
14.08.00. Illegale emigranter
et voksende problem
Illegal emigration gennem Ukraine blev hovedtemaet under den varme linjer,
som den ukrainske regering oprettede i fredags. Pavlo Shysholin, der er
næstformand for komiteen for statsgrænsen, informerede journalisterne
og borgerne om, at den tyske regering er gået med til at give Ukraine
1,5 mill. Hryvna (godt 200.000 USD) til opbygningen af statsgrænsen
mellem Ukraine og Rusland, som er den længste grænse mellem
to europæiske lande. En grænse der tilmed går gennem
fladt terræn uden naturlige grænseskel som bjerge, floder,
søer, sumpe eller skove. Grænsen mellem Skåne og Småland
eller mellem Norge og Sverige er eksempelvis langt mere "naturlige" end
mellem Rusland og Ukraine. Ved at bevilge ovennævnte beløb
regne Tyskland med at mindske strømmen af illegale indvandrere gennem
Ukraine til Vesteuropa.
Problemets omfang for Ukraine er så stort,
at grænsevagterne endog formoder, at de 58 kinesiske flygtninge,
der for 1½ måned siden blev fundet døde i et kølerum
i en lastbil i den engelske havn Dover, var kørt igennem Ukraine.
Årsagen til den massive vandring gennem landet er Ukraines relativt
gennemsigtige statsgrænse med Rusland. "Det er først og fremmest
Sumska-regionen, Konotop, Kharkiv og der hvor Tjernihiv og Sumska regionerne
mødes", sagde Pavlo Shysholin. "Det er hovedretningen, hvorfra flertallet
af de illegale grænseoverløbere kommer. Bare i løbet
af 1,5 år har vi reelt overført 2.000 grænsebetjente
fra andre dele af statsgrænsen og fra grænsetropperne til grænsen
med Rusland".
Ifølge grænsekomiteen er det den utilstrækkelige
lovgivning, der forhindrer dem i at udrydde den illegale emigration. Takket
være lovgivningen er 70.000 illegale indvandrere, som er blevet anholdt
i løbet af de sidste 8 år, forblevet i Ukraine. Ukraine har
nemlig ikke deportationsaftaler med Afghanistan, Indien, Bangladesh, Kina
og andre asiatiske stater, hvor indvandrerne er kommet fra.
Copyright (c) Dansk-Ukrainsk
Selskab og Ivan Nester