30.06.00.
Europarådet frygter Kutjma-dekreter om forfatningen
30.06.00. Forfatningsdomstolen
godkender Kutjmas ændringer
30.06.00.
Ukrainsk TV sætter nu Volkov i forbindelse med IMF-svindel
29.06.00.
Kamp mellem Dnipropetrovsk- og Donetsk-klanen ?
28.06.00. Ukraine
er 7. største våbeneksportør i verden
28.06.00.
Schweiz mistænker Lazarenko for tyveri af 880 mill. USD
27.06.00.
Suppleringsvalg uden overraskelser. Tjornovil valgt
26.06.00. Vil
Kutjma hvidvaske sin formue via køb af UkrTelekom?
26.06.00. USAs
anklageskrift mod Lazarenko omtaler Tymoshenko
26.06.00.
Kommunisterne fortsætter musens rolle i kattens leg
23.06.00.
Skandaleagtig TV-debat afslører kriminalitet i energisektoren
23.06.00. Radaen vedtager Tymoshenkos
energilov
22.06.00. Kutjma menes
at satse på nyvalg til Radaen
21.06.00. Ny valglov forventes vedtaget
21.06.00. Ny skattelov lagt frem
i Radaen
20.06.00. Lettere visum-regler
til Ukraine (eng.)
20.06.00. Kutjma inviterede
Castro til Ukraine
20.06.00.
Kutjma-rådgiver: Ukraine skal ind i en alliance eller union
20.06.00. Flådeøvelse
nær Odessa med NATO-styrker
19.06.00. Volkov
vil afskaffe spærregrænsen og indføre flertalsregering
19.06.00. Indenrigsministeren
støtter hårde metoder i energisektoren
19.06.00. Oligark med indrejseforbud
i nyt gas-projekt
19.06.00. Oligarker vil
ind i Socialistisk Internationale
16.06.00. Ministers
afgang en sejr for Tymoshenkos reformkurs
16.06.00. Oligarkerne i Radaen lammet
men ikke slået
16.06.00. Olieraffinaderi
i Odessa i gang med at producere
01.06.-15.06.00. er i arkiv
16.06.00. Ministers
afgang en sejr for Tymoshenkos reformkurs
Brændsels-og energiminister, Serhij Tulub, meddelte i går formiddags,
at han træder tilbage. Dette skridt begrundede han med "den aggressive
atmosfære, som er blevet skabt omkring mig og ministeriet" og, at
det "under de betingelser var blevet umuligt at opfylde de af præsidenten
pålagte opgaver".
Intrigerne omkring den ukrainske regerings energiansvarsområde
og reformerne i den yderst sårbare sektor fik hermed en ny drejning.
Serhij Tulub anses for at være vice-premierminister Julia Tymoshenkos
hovedmodstander indenfor regeringen. Den senere tid er brændsels-og
energiministeret reelt blevet udelukket fra vedtagelsen af nøglebeslutninger
i energisektoren. Tulub forudser et kollaps i den ukrainske energisektor
til vinter og kritiserer Tymoshenko-reformerne for at være fejlagtige.
"I stedet for konkret arbejde ude på stederne, på arbejdspladserne,
med ledelsen af disse virksomheder (som ikke betaler for elektriciteten,
red.), altså på mikroplan, kræver man en egenhændig
styring ovenfra", sagde Tulub. "Hvis en person mærker, at den ikke
kan klare problemer, som findes i dag i sektoren, og hvis personen føler,
at den ikke kan opnå de mål, som en brændsels-og energiminister
skal have i dag, så er det en ærlig sag at træde tilbage",
sagde Tymoshenko.
Midt i sejrens stund gennemførte Tymoshenko
i går et nyt møde med lederne af de 27 regionale energidistributionsselskaber
(oblenerho). Hun gav dem en overhaling for fortsat at levere elektricitet
til kunder, som ikke betaler. "I må da kunne forstå, at folk
er uden lys i deres boliger, fordi I i dag p.g.a. nogle politiske eller
andre motiver ikke slukker for dem, som bare lade være med at betale",
råbte Tymoshenko ud til de forsamlede. Premierminister Viktor Jusjenko
står last og brast med sin kvindelige vice-premierminister og siger,
at han accepterer Tulubs afsked.
Præsident Kutjma har det sidste ord, men befinder
sig i øjeblikket på et tre dages besøg i Cuba. Det
kan ikke udelukkes, at energireformatorerne glæder sig for tidligt.
De har tunge modstandere indenfor Kutjmas administration, inklusive sekretæren
for det nationale sikkerheds-og forsvarsråd, Jevhen Martjuk. Selve
den katastofale situation i energisektoren, som Kutjma flere gange har
kritiseret skarpt, er fortsat Tymoshenkos achilleshæl. Forleden nat
var Ukraines energisystem på ny ved at kollapse og blev kun reddet
fordi, at man slukkede for den elektriske strøm i adskillige regioner.
I Odessa-regionen har over hundrede unge mennesker
blokeret en indfaldsvej p.g.a. utilfredshed med de konstante og uforudsigelige
strømafbrydelser 5 gange dagligt af 2-3 timers varighed. Dertil
kommer, at vandforsyningen heller ikke fungerer.
16.06.00. Oligarkerne i Radaen
lammet
Ukraines parlament havde ellers sat den nu afgåede brændsels-og
energiminister, Serhij Tulub, på dagsordenen til en parlamentshøring
om situationen i Ukraines energisektor. Ifølge visse eksperter skulle
det have været en beretning, som var fyldt med kritik af regeringens
linje overfor brændsels-og energisektoren. Men det blev altså
ikke til noget.
Da Julia Tymoshenko i morges alene gik op mod Radaens
talerstol, var det klart, at jernladyen havde besejret brændsels-og
energiministeren. Det var tilsyneladende en komplet overraskelse for Radaens
ledelse, som i går var repræsenteret ved vice-formand Stepan
Havrysh fra oligark- fraktionen "Regionernes genfødsel". "Sent i
går aftes ringede Serhij Tulub hjem til mig og sagde, at det endnu
var ukendt, hvem der skulle holde beretningen, men at det var muligt, at
det blev ham, og så blev jeg overrasket i morges, da jeg fandt ud
af, at han havde indgivet sin afsked".
Den sejrrige vice-premierminister Tymoshenko holdt
en 30 minutter lang beretning, hvor hun udstrålede selvsikkerhed
og klarhed til kamp. "Hovedkatastrofen" var ifølge hende sidste
års overforbrug af den gas, som Rusland betaler for transit gennem
Ukraine. Et overforbrug, som måtte hentes på bekostning af
dette års kvote. Hun kom også med skarpe udfald mod de regionale
energiselskaber, der enten er blevet privatiseret eller ovedraget i administration
til private interesser. Ifølge hende giver disse "oblenerho" flere
gange færre penge til budgettet end dem, som endnu er på statslige
hænder. Langt størstedelen af deres indtægter overfører
de ifølge Tymoshenko til udenlandske selskaber og bankkonti. Men
alt i alt var Tymoshenkos tale optimistisk. Hun håber på, at
Ukraine nok skal overleve efteråret og vinteren.
Tymoshenkos modstandere var tavse, tydeligvis lammede
efter, at deres allierede i regeringen var trådt tilbage. De ignorerede
Tymoshenkos opfordring til at støtte ændringer til loven om
elektricitet. Hun er overbevist om, at denne lov vil tvinge ejerne af de
privatiserede oblenerho til at tænke på andet end "deres egne
lommer". Vice-premierministeren mener, at der findes en massiv modstand
mod denne lov i Radaen: "Det er fraktionen SDPU (o), indenfor hvis indflydelsessfære
de private energiselskaber befinder sig, og som i dag er i gang med alle
disse ting, som gør at de penge som producenterne af elektricitet
skulle have, forbliver hos dem. Jeg tror også, at fraktionen "Regionernes
genfødsel" vil stemme imod p.g.a. dens politiske modstand mod Jusjenko-regeringen
i det hele taget".
På trods af regeringsoppositionens tydelige
modløshed som følge af Serhij Tulubs afgang, kan Julia Tymoshenko
dog næppe regne med at kunne starte på en frisk. Modstanden
mod hende kan endda blive endnu stærkere. Det er uvist, hvorvidt
kommunisterne, der hader Jusjenko, vil redde regeringens lovpakke,
hvis oligarkerne stemmer imod. Det gælder ikke mindst skattereformen,
som regeirngen snarest vil fremlægge til 1. behandling i Radaen.
Regeringens manøvremuligheder er nok begrænset
af, at den nu reelt repræsenterer to-tre centrum-højrefraktioner,
som samlet næppe har flere end 40-50 mandater bag sig. Hvis oligarkerne
vil modarbejde den, kan regeringen ikke gå til venstrefløjen
- der reelt udgøres af betonkommunister - dels p.g.a. den ideologiske
konflikt, dels p.g.a. hensynet til Vesten som reelt holder Jusjenko ved
magten og sidst men ikke mindst p.g.a. den ukendte Kutjma-faktor. Som sædvanligt
kan Kutjma ikke melde klart ud om, hvad der bør være regeringens
kurs i energisektoren.
Flere ukrainske iagttagere forudser, at kampen mellem
de forskellige fløje i og omkring regeringens såkaldte flertal
i Radaen vil spidse til efter den seneste udvikling.
16.06.00. Olieraffinaderi
i Odessa i gang med at producere
I næsten 7 måneder har Odessas olieraffinaderi - et af de i
alt fire olieraffinaderier i Ukraine - stået stille. Det skyldes,
at det p.g.a. af skatte-og afgiftsfrihed for import af olieprodukter til
Ukraine ikke var rentabelt at forarbejde olie i landet. Men takket være
det russiske selskab "Lukoil"s investeringer har raffinaderiet været
i gang med olieforarbejdning siden i mandags. På lørdag påbegyndes
driften af hele fabrikken. Dvs. at man i næste uge kan forvente,
at forbrugerne kan få de første olieprodukter. Ifølge
Lukoil, som har købt Odessa-raffinaderiet, vil der ikke være
mangel på olieleverancer til at fabrikken kan arbejde på fuld
kapacitet. Det hele afhænger af, hvor hurtigt producenten kan komme
ind på det meget lukkede og kriminaliserede ukrainske marked for
olileprodukter. Den 7 måneder lange produktionspause har haft den
for konkurrenterne gunstige virkning, at Odessa-raffinaderiet har mistet
markedsandele. Alligevel planlægger Lukoil at øge olieforarbejdning
fra 150.000 tons råolie i juni til 300.000 tons til efteråret.
Lukoil planlægger i fremtiden at investere flere millioner i en modernisering
af produktionsapparatet, hvilket vil gøre det muligt at øge
antallet af arbejdspladser med nogle hundreder mand.
Med Lukoils indtod på det ukrainske marked
er kampen mellem USA og Rusland for de mest lukrative ukrainske virksomheder
for alvor gået i gang. Russiske olieselskaber som Lukoil har det
seneste år nydt godt af stigningen i verdenspriserne på olie.
For dem er nogle 100 mill. Hryvnas investeringer i Ukraine ingen penge.
19.06.00. Volkov
vil afskaffe spærregrænsen og indføre flertalsregering
Lederen af fraktionen "Regionernes genfødsel" Oleksandr
Volkov (foto) anses for at være en
slags administrerende direktør for Ukraines parlament. Han er en
af Ukraines mest magtfulde personer. Selvom der er iagttagere, der mener,
at Volkovs indflydelse hos Kutjma i virkeligheden er aftagende. Rygter
vil vide, at Kutjma fik et chok, da han under besøget i USA i februar
i år fik besked om, at dette lands myndigheder havde udstedt et indrejseforbud
mod Volkov og i det hele taget anså det for nødvendigt at
mindske hans indflydelse. Volkovs loyalitet overfor Kutjma er dog veldokumenteret.
Det begyndte i 1994, da Volkov var leder af Kutjmas præsidentvalgkamp,
der som bekendt bragte Kutjma ind i præsidentbygningen på Bankova-gaden.
Under præsidentvalget sidste år var Volkov på ny leder
af Kutjmas succesfulde kampagne. Det var også Volkov, der tog initiativ
til folkeafstemningen den 16. april, som blev en kæmpesejr for Kutjma
omend med uklare følger. Men netop dette initiativ skabte et ikke-kommunistisk
flertal i Verkhovna Rada for første gang siden Ukraines uafhængighed.
Volkov menes at kontrollere fonden "Social beskyttelse", der finansierer
valg og folkeafstemninger. En artikel
det britiske Financial Times i marts i år satte ham i forbindelse
med brugen af IMFs kreditter til at spekulere i de ukrainske statsobligationer.
Det skete formentlig med præsident Kutjmas medvidende i 1998; muligvis
i forbindelse med august-krisen. Det hævdedes i artiklen, at gevinsterne
blev strøget af selskaber, som kontrolleres af Oleksandr Volkov.
Det er ikke utænkeligt, at en del af gevinsten senere blev kanaliseret
iVolkovs fond "Social beskyttelse". Det var netop
denne fond, der i høj grad sikrede Kutjma valgkamp.
Hvorom alt er, så er Volkov stadig en magtfuld
mand i Ukraine. Derfor er interessant at høre, hvad han forleden
sagde i et interview til avisen Kievskie Vedomosti.
"Valgloven fra 98' afspejler ikke den reelle politiske
stemning i det ukrainske samfund. Vores retseksperter kopierede denne norm
hos de højtudviklede demokratiske landes forfatninger, sagde Jurij Levenets,
som er Volkovs chefideolog i partiet "Demokratisk Union". "Kun ved at afskaffe
den 4% spærregrænse", tilføjede Oleksandr Volkov, "kan
vi skabe et reelt parlamentarisk flertal, i stedet for den forfængelige
masse, som nu afsoner sin periode i Verkhovna Rada". Da journalisten så
spurgte Volkov, om en afskaffelse af spærrereglen ikke vil være
et "knock-out" mod kommunisterne, som har størst fordel af partiliste-systemet,
svarede Volkov: "Ja, vil vil gerne knock-oute kommunisterne!" "Ja, og vi
vil gerne dertil anvende alle muligheder! Venstrefløjen skal i parlamentet
have det antal, som der stemmer på dem. Kommunisterne - højst
20% og socialisterne - 5%. Hvis spærregrænsen bliver afskaffet
vil de social-demokratiske kræfter have mindst 62% af stemmerne.
Hvis den bevares, vil de højst få 45%", slog Volkov fast.
"...Så vælger vi altså et nyt
parlament [med 300 folkevalgte i stedet for de nuværende 450] uden
en 4% spærregrænse og får skabt et ægte flertal.
Herefter vil vi ændre forfatningen, så flertallet i parlamentet
kan danne regering og bære ansvaret for dens arbejde. Jeg tror ikke,
at præsident Leonid Kutjma vil være imod at give sådanne
beføjelser til et flertal: lav et flertal, vælg [regeringen],
men stå også til ansvar overfor Ukraines folk!", mente Oleksandr
Volkov.
"...Præsidenten er orienteret om, i hvilken
retning vi arbejder. Efter hans dekret indgår såvel Volkov
som Levenets i den kommission, der skal udarbejde ændringer til forfatningen...Vi
forhandler med alle de grupper, der har indflydelse, først og fremmest
SDPU (o), og vi er parate til at anerkende Viktor Medvedtjuk som leder
af denne koalition. "Trudova Ukrajina" har endnu ikke taget kontakt til
os, men vil ikke modsætte sig, fordi vores strategiske mål
falder sammen. Vi fortsætter forhandlingerne med begge Rukh. Og jeg
vil selvsagt ikke have noget imod personligt at bøje min elskede
vice-premierminister Julia Tymoshenko, så at hendes parti "Batkivsjtjyna"
også støtter vores planer", oplyste Volkov til Kievskie
Vedomosti.
Volkov signalerer altså via pressen, at
han regner med, at præsident Kutjma vil støtte en forfatningsændring
der giver parlamentets flertal ret til at danne regering. Det tyder på,
at han ikke er i en situation, hvor han bare kan "gribe knoglen". Ifølge
forfatningen er det præsidenten, der danner regeringen sammen med
premierministeren. En skole blandt ukrainske indenrigspolitiske iagttagere
mener, at oligarker som Volkov og Surkis nu hælder til en parlamentarisk
regeringsform, fordi den nuværende Jusjenko-regering - med USAs og
Vestens billigelse - fører en politik der søger at begrænse
deres oligarki. Præsident Kutjma er heller ikke så afhængig
af oligarkerne mere, fordi han nu baserer sin magt på en velsmurt
administration.
19.06.00. Indenrigsministeren
støtter hårde metoder i energisektoren
Det ser nu ud til, at Ukraines regering for alvor skruer bissen på
overfor de virksomheder og institutioner, som ikke betaler for deres gasforbrug.
Det gjorde den fungerende chef for det statslige olie-og gasselskab "Naftohaz
Ukrajiny", Ihor Didenko, klart i fredags på et møde med lederne
af landets 27 regionale energiselskaber "oblenerho", som står for
opkrævningen af regningerne for energiforbruget. Han besked til dem
på regeringens vegne var entydig: alle energiskyldnerne skal have
gasforsyningen afbrudt uden advarsel og uden undtagelse. Der er ingen privilegier
mere. Regeringens nye energipolitik er støttet af præsidenten.
I visse regioner er det kun nogle få offentlige institutioner som
fødselshospitaler og isolationsceller som endnu kan tillade sig
ikke at betale for naturgas.
En forværring af forholdet mellem det statslige
olie-og gasselskab "Naftohaz Ukrajiny" og de regionale magthavere er dermed
uundgåeligt. De lokale budgetter har vænnet sig til ikke at
betale for energiforsyningen, mens guvernørerne har vænnet
sig til at give Kyiv al skylden. I selve hovedstaden samler regeringen
nu næsten dagligt lederne af energisektoren i regionerne og taler
med store bogstaver om, at de skal slukke helt for alle energiskylderne
uden at tage hensyn til de lokale magthavere.
"Sluk for gasforsyningen til [stats]administrationens
hovedbygning. Sluk [for forsyningen til] det sommerhusområde, hvor
guvernøren, vice-guvernøren, finansdirektøren og alle
de andre er koncentreret. Det er jo meget simpelt. Og så er det lige
pludselig dem, der vil opsøge jer og ikke omvendt", sagde Ihor Didenko
til oblenerho-lederne.
Hvis de regionale varmeselskaber sammen med befolkningen
ikke sørger for betaling for gas, så vil der ganske enkelt
ikke blive noget varmeforsyning til vinter, lover regeringen.
"Uden betaling for det der skyldes og forudbetaling
eller garanti for betaling af det løbende gasforbrug for fyringscentralerne,
vil der ikke blive tændt for fyringscentralerne", slog Didenko fast.
"Jeg har her [indenrigsminister] Jurij Kravtjenko ved min side, og han
har bekræftet, at indenrigsministeriet ikke vil give nogen lov til
at tænde for fyringscentralerne uden regeringens accept".
Regeringen har således fået det magtfulde
indenrigsministerium på sin side, hvilket ikke ville være sket
uden præsident Kutjmas accept. Den desperate situation især
i forhold til gasforsyningen har tvunget regeringen til radikale tiltag
for at forhindre en energikatastrofe til vinter, som de manglende betalinger
og tyveriet af russisk gas kan føre til. Det russiske "Gazprom"
skal senest den 20. juli tage stilling til, om man skal påbegynde
byggeriet af et nyt gasrørledningssystem gennem Hviderusland, Polen
og Slovakiet - altså udenom Ukraine. "Gazproms" magtfulde chef Rem
Vjakhirev erklærer nu åbenlyst, at han man ikke længere
betragter Ukraine som fuldgyldigt medlem af det europæiske energimarked.
19.06.00. Oligark med
indrejseforbud i nyt gas-projekt
Den detroniserede ex-chef for Ukraines statslige olie-og gasselskab "Naftohaz
Ukrajiny", oligarken Ihor Bakaj, som i øvrigt indgår i en
top-ti af personer, som USAs regering har udstedt visum-forbud imod, er
tilsyneladende alligevel ikke blevet svigtet helt af sit gamle selskab.
"Naftohaz Ukrajiny" har nemlig indgået en aftale med det russisk-ejede
multinationale gaskonsortium "Itera" om oprettelsen af et joint-venture
som skal sælge gas, "uden mellemmænd" som det hedder, til ukrainske
forbrugere.
Den nye chef for "Naftohaz Ukrajiny" Ihor Didenko oplyser ifølge
internetavisen Ukrajinska Pravda, at det nye JV's hovedopgave bliver
at sikre gasforsyningen til de betalingsdygtige forbrugere. Det russiske
naturgas, som Ukraine i øjeblikket får som betaling for transport
at den russiske gas via ukrainsk territorium, vil nu blive solgt via det
nye JV's regionale repræsentanter i Ukraine. Hidtil blev den russiske
gas leveret til forbrugere, der betalte til de regionale distributionsselskaber
- oblenerho - som stak pengene i egne lommer uden at betale til i dette
tilfælde "Naftohaz Ukrajiny" (sandsynligvis blev der i virkeligheden
betalt under bordet).
Det nye russisk-ukrainske JV kan blive en af de
største gasleverandører i Ukraine. Ifølge pressemeddelelsen
skal det netop være Ihor Bakaj, der bliver formand for den nye gas-struktur.
Der er en vis ironi i den udnævnelse, eftersom "Naftohaz Ukrajiny"
under Bakajs ledelse blev betragtet som den største gastyv i Ukraine.
Ifølge avisen Grani ejer Ihor Bakaj
flere grunde i USA. I 1997 lod han opføre et hus til en værdi
af 6,4 mill. USD i byen Neupels i Florida. Det amerikanske Radio Liberty
er desuden kommet i besiddelse af mange andre dokumenter, der beviser,
at Bakaj har overført store summer til amerikanske banker og anbragt
dem i fast ejendom i skiftende hustruers navn. Ihor Bakaj har meddelt,
at han vil opstille til parlamentet ved næste valg.
19.06.00. Oligarker
vil ind i Socialistisk Internationale
SDPU (o), som formentlig reelt ejes af den såkaldte "Surkis-klan",
holdt i weekenden sin stort anlagte og showagtige 15. kongres i Kyiv. Partiet
er officielt social-demokratisk og har en rød rose i sit symbol.
Kongressens slogans var "Solidaritet", "Retfærdighed" og "Frihed".
I partiets program står der, at SDPU (o) er "et politisk parti, som
har til formål at fremskynde opbygningen af et frit, demokratisk,
solidarisk, økonomisk effektivt og økologisk rent samfund
på frihedens, demokratiets, den sociale retfærdigheds og solidaritets
grundlag". Det interessante er, at ordet "frihed" går forud for ordet
"demokrati" i programmet, og at begrebet "frihed" tilsyneladende ikke omfattes
af begrebet "demokrati". For hvorfor skulle man ellers adskille de to begreber?
"Solidaritet" med oligarkerne, "Retfærdighed" for oligarkerne og
"Frihed" til oligarkerne. Den fortolkning af de tre slogans kunne man godt
fristes til at komme med.
Der var næsten 1.200 delegerede til kongressen,
som bl.a. skulle tage stilling til programændringer og en ansøgning
om indtræden i Socialistisk Internationale (!). SDPU (o)s formand,
Viktor Medvedtjuk, kritiserede i sin tale regeringens kurs. Han sagde,
at Jusjenko-regeringen "ignorerede den sociale faktor"og "folks interesser",
hvilket ifølge ham "principielt adskilte regeringens linje fra præsidentens
strategi". Alligevel opfordrede Medvedtjuk i sin tale Viktor Jusjenko til
at "melde sig ind i SDPU (o) og arbejde udfra dets program", "hvis [Jusjenko]
virkelig betragter sig som social-demokrat". Det er ikke klart, om Medvetjuk
mener, at SDPU (o)s program så falder sammen med "præsidentens
strategiske kurs".
SDPU (o) har angiveligt 134.000 medlemmer over hele
landet. Ikke desto mindre har det på det seneste tabt terræn
i regionerne. I Transkarpatien, som er partiets højborg, har præsident
Kutjma sørget for at begrænse antallet af SDPU (o)-medlemmer
blandt højtstående embedsmænd. I byen Vinnytsa er en
upopulær SDPU (o)-borgmester blevet udskiftet med en mand fra Kutjmas
parti NDP. Partiets "grand old man" er Ukraines første præsident
Leonid Kravtjuk.
20.06.00. Lettere visum-regler
til Ukraine (eng.)
Since May 5th, 2000, there have been some good changes to the visa requirement
for Ukraine. The government has abolished the requirement that western
visitors obtain a written invitation before applying for their visa. The
resolution, approved on May 3rd, streamlined the application
service for citizens of the EU, US, Canada and Japan. The resolution
includes all major types of visa (business, service, scientific research,
cultural & sporting and private).
The resolution was signed by the Prime Minister
on May 5th, automatically making it effective. The Foreign Minister spokesman
said Ukrainian embassies had already been notified not to demand invitation
letters from the countries listed in the resolution. This does not change
the fact that you
have to buy medical insurance at the port of entry and register with
the OVIR within three days.
There are also supposed to be simplified regulations
for citizens of Cuba, China, Argentina and Mongolia. Ukraine is visa free
for all of the former Soviet Republics (except Baltic States) and the Eastern
European Countries of Poland, Hungary, Bulgaria, Slovakia, Czech Republic,
Romania, Bosnia-Herzegovina, Serbia and Macedonia. Residents of Czech
Republic and Slovakia travelling to Ukraine will need a visa from late
June as the reciprocal agreement has broken down. Check with the respective
embassies before travelling.
Visse ukrainske ambassader kører dog stadig
efter det gamle system med ansøgningsskemaer, hvor man skal skrive
den inviterende ukrainske parts navn. Her vil jeg råde til evt. at
have en udskrift af ovennævnte artikel med, eller også at rette
henvendelse udenom sekretæren direkte til den stedlige konsul, evt.
insistere på at få lov til at tale med konsulen.
20.06.00. Kutjma inviterede
Castro til Ukraine
Præsident Leonid Kutjma afsluttede i går sit officielle besøg
på Cuba. Det mest konkrete resultat af forhandlingerne blev en aftale
mellem Ukraine og det latinamerikanske land om oprettelsen af et joint-venture,
der skal producere sukker på basis af cubansk sukkerrør. Joint-venture
virksomheden skal udgøres af 50% cubansk og 50% ukrainsk kapital.
Aftalen går bl.a. ud på, at virksomheden skal inregistreres
efter ukrainsk lovgivning. Ukraines repræsentation i selskabet udgøres
af det ukrainsk-tysk-østrigske selskab "Ukrtekhintsukor". Leonid
Kutjma takkede den cubanske leder Fidel Castro for hans lands hjælp
til de ukrainske Tjornobyl-børn. Castro accepterede Kutjmas invitation
til at komme på officielt besøg i Ukraine.
20.06.00. Kutjma-rådgiver:
Ukraine skal ind i en alliance eller union
Europæisk sikkerhed og Ukraines relationer med Rusland og Vesten
var de to vigtigste temaer på et internationalt forum i Kyiv i går.
Ukrainske og udenlandske politikere og eksperter diskuterede Ukraines
rolle på den europæiske politiske scene.
For første gang erkendte en repræsentant
for det officielle Ukraine det nødvendige i, at Ukraine tilslutter
sig en eller anden politisk blok eller union. Ideen om et sådant
valg fra Ukraines side er hidtil overvejende blevet fremsat
af journalister og politologer. Det var ingen ringere end den tidligere
sekretær for det nationale sikkerheds-og forsvarsråd, den stadig
meget indflydelsesrige Kutjma-rådgiver Volodymyr Horbulin, der stod
for erklæringen. Han sagde senere til journalister: "Set udfra strategien,
er vi nok nødt til at søge vores kurs og vores målestok
og ubemærket, og uden at bryde alle vores neutralitetspositioner
på én gang, bevæge os henimod en eller anden alliance
eller en eller anden union. Det ville utvivlsomt være ideelt for
Ukraine, hvis Rusland forstod dette", sagde Horbulin uden dog at uddybe
hvad han mente med "en eller anden alliance eller en eller anden union",
selvom det er klart, at han kun kunne hentyde til NATO og EU. Horbulin
er en af de mest pro-vestlige politikere i Ukraine.
USAs ambassadør Steven Pfeifer var mere afdæmpet:
"Ukraines står ikke nu overfor et valg mellem Vesten og Rusland.
Ukraine kan godt fortsætte integrationen i Europa og kan have meget
stærke og gode relationer både med de vigtigste europæiske
og transatlantiske institutioner og Ukraine kan også have gode og
stabile relationer med Rusland".
Rusland må bevæge sig mod Europa samtidigt
med Ukraine, mente den russiske Dumas vice-formand, Vladimir Lukin fra
det liberale og mest pro-vestlige russiske parti "Jabloko". Lukin forsikrede,
at uden Moskva og Kyiv ville der ikke være noget indflydelsesrigt
og sikkert Europa. "Man forsøger at manipulere os ved at sige: stil
jer op i en kø bestående af to; enten er du nr. 1 og de er
nr.2, eller omvendt, hvis du opfører dig dårligt. Og vi skubber
stædigt på i denne lille kø".
"Aktiv neutralitet" - det er den nye betegnelse,
som den ukrainske udenrigspolitik har fået. Dens indhold har dog
ikke forandret sig: de utallige strategiske partnerskab med lande, som
ind imellem har modsatrettede interesser, er Kyivs sikkerhedsgaranti. Disse
garantier er indtil dags dato kun blevet officielt bekræftet i 1994
på OSCEs møde i Helsinki. Det er nok for lidt for, at Ukraine
kan føle sig helt sikker.
20.06.00. Flådeøvelse
nær Odessa med NATO-styrker
En storstilet flådeøvelse med deltagelse af NATO-lande og
en række tidligere Warszawa-pagtlande og ex-sovjetrepublikker er
i øjeblikket i gang i nærheden af den ukrainske Sortehavsby
Odessa. Over 50 krigsskibe fra 10 NATO-lande herunder USA, Storbritanien
og Tyskland deltager i militærøvelserne, som efter planen
også indeholder gennemførelsen af en landgangsoperation. Udover
Ukraine er Bulgarien samt de tidligere sovjetrepublikker Georgien og Azerbajdzhan
med i flådeøvelsen. Ifølge en talsmand for Ukraines
flåde, Mykola Savtjenko, er det den hidtil største manøvre
siden Ukraines uafhængighed i 1991. Formålet er at fremme forståelsen
mellem de tidligere fjernder. Rusland tager ikke del i øvelsen,
ikke engang som observatør.
21.06.00. Ny valglov forventes
vedtaget
Omvalget til Verkhovna Rada, som finder sted den 25. juni i ti enkeltmandskredse,
vil sandsynligvis ske efter nye regler. Formanden for Ukraines centrale
valgkommission (CVK), Mykhajlo Rjabets, indbød i går repræsentanter
for politiske partier til CVK for at høre deres vurdering af forslaget
til en ny lov om valget af folkedeputerede. Den nye lov blev i fredags
vedtaget efter første behandling i Verkhovna Rada.
Det forventes, at omvalgets vindere bliver de kandidater,
der støttes af præsidentens administration og de lokale statsadministrationer.
De eneste ikke-præsidentielle kandidater, der menes at have en chance,
er den afdøde nationalistleder Vjatjeslav Tjornovils søn
Taras i Lviv, samt menneskerettighedsforkæmperen Jurij Orobets i
Kyiv-valgkredsen nr. 221. Begge steder kan man dog forvente, at den lokale
statsadministration og valgkommissionerne vil forsøge sig med samme
slags valgfusk og manipulationer, som f.eks. er meget veldokumenteret ved
borgmestervalget
i Vasylkiv
og i og for sig også under folkeafstemningen den 16. april.
21.06.00. Ny skattelov lagt
frem i Radaen
Lovforslaget til en ny skattelov blev i går fremlagt i parlamentet,
Radaen, af den ukrainske regering. Hvis lovforslaget bliver vedtaget vil
det ifølge skattechef Mykola Azarov revolutionere den ukrainske
økonomi. En væsentlig nedsættelse af trækprocenten
vil gøre Ukraine til det land i Europa, der har de laveste skatter.
Ganske vist skal de lave trækprocenter først sættes
i
værk fra 2002. Næste år vil der i Ukraine blive erklæret
en overgangsperiode. Efter planen skal den skattefrie bundgrænse
hæves til 74 Hryvna. Desuden ønsker regeringen at forenkle
regnskabsføringen og mindske antallet af skatter til 23. Eksperter
mener, at en sådan formindskning af skattetrykket vil gøre
det muligt for dele af den sorte økonomi at blive hvid. Ifølge
Azarov er "det aldrig rart at betale skat", men skatterne "skal have en
sådan størrelse, at deres betaling ikke blev byrdefuld hverken
for servicesektoren, produktionssektoren eller for den konkrete medarbejder".
At skatten er byrdefuld i øjeblikket skyldes utvivlsomt også
den udbredte korruption blandt statens embedsmænd.
Ukraines skatteadministratin er ikke i tvivl om,
at parlamentet vil vedtage lovforslaget, fordi en sænkning af skatterne
er politisk fordelagtigt for de folkedeputerede. Ved siden af guleroden
i form af en skattesænkning, mener Azarov også, at der skal
anvendes en pisk i form af en øget kontrol med skattebetalingen
og hårdere straf for skatteunddragelse. "Uden en tilstrækkeligt
hård administrativ kontrol med skattebetalingen, vil der ikke være
nogen incitamenter til at komme "ud af skyggen" udover de rent økonomiske.
Hvis skyggeøkonomiens omfang under det foreslåede skattesystem
bliver bevaret på det nuværende niveau, så risikerer
staten at miste 5-7 mia. Hryvna i næste års statsbudget.
Undersøgelser har imidlertid vist, at de
organer, der skal opkræve skat ofte er korrupte. De opkræver
et "bidrag" fra en skatteyder mod til gengæld ikke at melde ham for
diverse overtrædelser. Det er meget nemt at overtræde en lov
eller en regel p.g.a. de mange ofte modsigende love, regeringsforordninger
og præsidentielle dekreter, der er fremherskende.
22.06.00. Kutjma
menes at satse på nyvalg til Radaen
Artikel i oppositionsavisen Grani, 19-26 juni 2000. Bringes forkortet
og redigeret. Det skal bemærkes, at artiklerne i avisen Grani
oftere
er forsøg på at påvirke den politiske virkelighed i
Ukraine end forsøg på objektiv journalistisk efterforskning.
Alligevel er analysen i dem dybere end i de statskontrollerede massemedier.
Præsident Kutjma har fremsat et lovforslag i parlamentet om legaliseringen
af lyssky kapital. Forfatningsdomstolen har indledt behandlingen af præsidentens
ændringsforslag til Ukraines forfatning [baseret på folkeafstemningens
resultater]. Det betyder [formentlig] at præsidenten har truffet
følgende beslutning: der skal være nyvalg til Radaen, og dem
der skal vælges ind i den 15. Rada bliver legaliserede lyssky elementer.
Det skal ske via den afprøvede brug af det [præsidenten underlagte]
administrative apparat (i post-sovjetisk slang: "adminresurs").
Præsidenten har åbenbart konkluderet: den nuværende Rada
vil under ingen omstændigheder godkende hans forfatningsændringer
- derfor kræves der et nyt parlament. Hvis man ikke straks tager
"adminresurs" i brug, kan dens effekt hurtigt svækkes.
"Adminresurs" kan imidlertid kun fungere, hvis finansieringen
er i orden. Det skal være en stor kapital, der er underlagt præsidenten
personligt. Det må være baggrunden for det pludselige ønske
om at legalisere de lyssky kapitaler, dvs. få dem til at vende tilbage
til Ukraine under de stedlige retsstrukturers (politi, statsadvokatur og
sikkerhedstjeneste, red.) beskyttelse. Den kunstigt fremkaldte efterårskrise
i økonomi-, energi-, fødevaresektorerne m.v. skal sikre den
lavest mulige pris for at købe vælgerkorpset, hvilket i og
for sig er hovedforudsætningen for "adminresurs"'s effektivitet.
De nylige borgmestervalg i Vinnytsa og Mykolajiv gav sejr til adminstrationens
kandidater på baggrund af en meget lav vælgeraktivitet og manipulation.
Ganske vist syntes der at være sket en "smutter" ved valget i Zaporizhja,
men det blev til gengæld udnyttet til at udskifte guvernøren
- den ofte uforudsigelige Kuratjenko med Oleksandr Volkovs mand Kutjerenko.
Planen om at legalisere den lyssky kapital fremlagde
præsidenten allerede i februar. Retsstrukturerne kunne glæde
sig til den politiske stabilitet, som ville gøre det muligt at anvende
den tilbagendte kapital til at privatisere de vigtigste dele af statens
ejendom. Hvor denne plan før folkeafstemningen var en slags lokkemiddel
overfor kapitalstærke interesser, som præsidenten stadig var
afhængig af, så er situationen i dag væsentligt anderledes.
Der er ingen kræfter i parlamentet der længere nyder den fornødne
tillid hos præsidenten. Det nye parlament skal bestå af personer,
der er totalt afhængige af Kutjma. Hvis planen om legaliseringen
af den lyssky kapital lykkes, så vil de legaliserede skyggekapitalister
reelt være underlagt Kutjma-apparatets kontrol.
I februar lod Kutjma enddu som om, at de legaliserede
skyggekapitalister i Ukraine ville kunne konkurrere med udenlandske investorer.
Denne illusion er der vel ingen, der længere nærer. Den eneste
veludviklede refleks hos de såkaldte udenlandske investor er overfølsomhed
overfor politiske risici og korruption. Derfor har den udenlandske investor
ikke alene mistet tilliden til Ukraine, men har også fået en
god immunitet overfor de officielle "opfordrere" fra Kyiv, bag hvis rygge
netop de politiske risici og korruptionen tydeligt ses. Kutjma har derfor
brudt med investorerne og med den politiske nødvendighed af at beskytte
deres interesser på det lovgivningsmæssige og administrative
plan. Nu er han så gået i gang med at fjerne grundlaget for
pro-vestlige reformatorer som [premierminister] Jusjenko. Inden længe
kan Kutjma handle fuldstændigt frit uden hensyntagen til de unødvendige
demokratiske processer, menneskerettigheder og andre rudimenter fra uafhængighedens
tidlige år.
Præsidenten står nu derfor kun foran
én opgave, der imidlertid kan tage lidt tid: at skabe sit eget enheds-kvasiparti,
som skal ind i parlamentet. Et sådant "parti" under det utroligt
nye og originale navn "Centrum" er tilsynelande ved at blive oprettet.
Lederen af partiet er Andrij Derkatj (foto), der
er søn til sikkerhedspolitiets chef, Leonid Derkatj. Partiet "Centrum"
bliver nok arvtager til partiet "Zlahoda" (Enhed, red.)/ NDP. Adgansbilletten
til "Centrum" bliver accepten af præsidentstyre og præsidentens
forfatningsændringer. Det underliggende slogan bliver: Den der ikke
er med Kutjma er imod ham og vil straks blive hældt ud på historiens
losseplads. Og hvis SDPU
(o) tidligere groft sagt kunne tillade sig at spytte på "Zlahoda"/NDP,
så vil det samme ikke kunne lade sig gøre nu. Det gælder
også hr. Volkov. og hans "Demokratisk
Union". Oligarkerne kan sandsynligvis også glemme alt om drømmen
om de frie valg og et sikkert liv som senatorer i et kommende Overhus.
Men spørgsmålet der står tilbage
ubesvaret er: Hvordan kan Kutjma udskrive nyvalg [indenfor forfatningens
rammer]? De fleste iagttagere er tilbøjelige til at være enige
om, at det næppe vil lykkes Kutjma at fremkalde et nyvalg indenfor
den nuværende forfatnings rammer. Præsidentens seneste beslutninger
tyder dog på, at han nu definitivt blæser til angreb. Præsidenten
har vendt de vestlige investorer og Vesten ryggen. Hermed har han heller
ikke længere brug for at holde god mine til slet spil udadtil. Nu
kan han pleje sit image som en såret patriot med "ambitiøse
pan-ukrainske interesser", som Jusjenko udtrykker det, der er træt
af omverdenen. Selv de mest officielle massemedier var meget frigjorte
under belysningen af præsident Clintons besøg i Ukraine. For
at presse præsidentens lovstridige handlinger gennem forfatningens
minefelt skal de selvsamme massemedier nok sørge for at gøre
det med parlamentet, som ikke engang Sodoma gjorde med Gomora: de konstante
påmindelse til befolkningen om, at Verkhovna Rada ikke ønsker
at implementere folkets vilje (forfatningsændringer, red) blev allerede
indledt af UTN (TV-1) den 15. juni. Formålet synes klart: at jage
samtlige rester af de skræmte investorer ud af Ukraine, så
de ikke forstyrrer den legaliserede ukrainske skyggekapital.
Den anti-parlamentariske kampagne bør formentlig
indledes så hurtigt som muligt, for at overdøve de spæde
og ikke særligt udbredte Internet-meddelelser omkring Lazarenkos
og det amerikanske justitsvæsens mulige
afsløringer af præsident Kutjmas og hans familiemedlemmers
ulovlige konti i USA.
Alle de ovenomtalte planer efterlader endnu et spørgsmål:
Hvad skal vi i Ukraine med institutter som loven, Forfatningen, parlamentet,
domstolene o.s.v., når de alligevel er afhængige af præsidenten?
Hvem siger da, at de fortsat eksisterer? I stedet for disse kategorier,
som præsidenten selv forleden antydede, vil vi snart få Hans
Kongelige Højhed Hensynet Til Den Nationale Sikkerhed at se. Derfor
er man i de politiske kredse endnu i tvivl om, hvem der "afslørede"
Andrij Derkatj i den Berezovskij- kontrollerede russiske
avis Nezavisimaja Gazeta som ex-KGB og Kutjmas efterfølger
("Vores ukrainske Putin") og hvorfor.
Kutjmas dekret om legaliseringen af lyssky kapital
skal formentlig ses på baggrund af skandalerne i de vestlige aviser
omkring Ukraines ulovlige brug af Den internationale Valutafonds penge,
det omfattende tyveri af russisk gas samt den amerikanske regerings indrejseforbud
udstedt imod flere af de ledende oligarker i Ukraine. Ukraine mangler desperat
kapital til at få statsbudgettet til at balancere. Derfor er det
i og for sig et rigtigt - men naivt - skridt at forsøge at lokke
sine egne kapitalister til at investere pengene i ukrainsk økonomi.
Det er endnu uklart, hvor mange af de lyssky ukrainske kapitaliser, som
egentlig har benyttet sig af tilbuddet om at få sine penge legaliseret
mod at anbringe dem i Ukraine.
23.06.00. Skandaleagtig
TV-debat afslører kriminalitet i energisektoren
Søndag den 18. juni overgik den kendte studievært fra TV-kanalen
"1+1" Vjatjeslav Pikhovshek sig selv. Han havde i sit direkte talkshow
"Epicentr" fået besøg af ingen ringere end Ukraines reformivrige
vice-premierminister Julia Tymoshenko
og hendes største modstander lige nu, superoligarken Hryhorij Surkis.
Debattens form og indhold har til en vis grad pillet myten om det "sovjetiske"
ukrainske TV ned.
Julia Tymoshenko startede med at sige, at hun ikke
havde fået noget at vide om, at Surkis ville komme. Ifølge
internetavisen Ukrajinska Pravda fik man som seer det indtryk, at
Surkis kom for at "give Tymoshenko tørt på". Det var også
ved at lykkes, hvis ikke hun havde forsvaret sig så bravt.
Pikhovshek sagde i et interview til Ukrajinska Pravda, at Tymoshenko
allerede fredag var blevet advaret om, at Surkis ville komme i studiet.
Desuden kørte der hele søndagen reklamespots for duellen
mellem Tymoshenko og Surkis. "Jeg mener, at det var en meget nyttig udsendelse.
De mennesker, som kender til sagen fra avissladder, har her fået
muligheden for at danne sig deres eget indtryk af sagen. De kunne selv
vurdere niveauet for politikernes opførsel, relationer og kultur.
Hvis alle relationer var så gennemsigtige, ville vi alle få
det bedre", sagde TV-værten til Ukrajinska Pravda.
Ifølge Pikhovshek blev Tymoshenko vinder
af duellen set udfra vælgernes synspunkt. Ganske vist, så var
der ingen af de to politikere, der egentligt svarede på de stillede
spørgsmål. "Men jeg tror, at jeg gjorde det rigtige, at jeg
lod dem tale ud", fastslår han. Nedenfor kommer de vigtigste uddrag
fra duellen Tymoshenko-Surkis:
Tymoshenko (talte ukrainsk):
Jusjenko-regeringen adskiller sig væsentligt
fra andre regeringer ved, at den ikke er til at korrumpere, og den vil
ikke føre lobbyvirksomhed for andre erhvervsinteresser
end de statslige. Igennem mange år var producenterne af elektriciteten
reelt fjernet fra pengestrømmene. Producenten eksisterede for sig
selv, mens pengestrømmene blev tilbage i den lyssky sektor. Som
følge heraf er næsten alle hovedfondene og normale handelsforbindelser
ødelagt...
Krisen i brændsels-og energisektoren [som
der hele tiden tales om] eksisterer i dag; men det er de lyssky strukturers
krise, som hver eneste dag mister deres lyssky indtægter p.g.a. regeringens
kvalificerede arbejde.
Da Jusjenko-regeringen kom til, skete 98% af afregningerne
i "Naftohaz Ukrajiny" v.h.a. clearinger, og samtlige
pengestrømme blev brugt til at opbygge slagskraftige lyssky strukturer.
Bare i løbet af maj 2000, efter at regeringen havde fjernet samtlige
mellemhandlere og dermed givet dødsstødet til alle disse
lyssky strukturer, så har vi for første gang i det uafhængige
Ukraines historie fået indbetalt 94,2% af pengene for den solgte
gas ind på "Naftohaz Ukrajiny"'s konto. Det er penge, som vi har
fjernet fra den lyssky sfære.
Hvad angår [det statslige selskab] "Ukrnafta"
- så har regeringen i mange år solgt distributionen af olie
til visse strukturer til priser, som var næsten det halve af den
gennemsnitlige markedspris. Prisforskellen udgjorde på et år
næsten 1 mia. Hryvna (ca. 200 mill. USD). Regeringen har i realiteten
stoppet de lyssky strukturer i denne sfære, hvorfor de kredse, der
tidligere fik olien til distribution, nu har mistet denne milliard.
Atomkraftværkernes el-produktion var i en
meget kritisk forfatning. Efter regeringens tiltag, har [det statslige
selskab] "Enerhoatom" fået 300 mill. Hryvna ind på sin konto.
Hvem fik disse penge tidligere? I dag afregner vi hver eneste dag for den
gæld for nyt atombrændsel, som disse lyssky strukturer har
skabt.
Det er alment kendt, at Surkis kontrollerer
“Ukrajinskyj Kredytnyj Bank A/S”. Netop denne bank begyndte i februar i
år at benytte sig af lyssky transaktioner, som også blev anvendt
i 1993. De ser sådan ud: Banken yder et lån [til "Enerhoatom"]
til en meget høj rente med pant i elektricitet til en næsten
gratis pris pr. enhed. Desuden aftales der en morarente på 1% dagligt,
og via en underhåndsaftale med "Enerhoatoms" ledelse bliver lånet
ikke tilbagebetalt. Morarenten løber op og elektriciteten bliver
næsten til ingen værdi afdraget som betaling. Dette skema har
ikke alene ødelagt "Enerhoatom"s arbejde, men også skabt en
gæld på 6 mia.
Og jeg har mere: Ud af de 27 regionale energiselskaber
[oblenerho], som skal opkræve penge fra forbrugerne og overføre
disse penge til el-producenterne, er 10 selskaber enten privatiseret eller
befinder sig i administration hos visse lyssky foretagender. Tidligere
overførte disse oblenerho kun 7% af værdien af den forbrugte
elektricitet til staten, mens de statslige oblenerho betaler fra 60 til
98%.
Ifølge Invest-Gazeta så kontrollerer
Surkis Sumy-oblenerho, Prykarpatja-oblenerho, oblenerho i Tjernihiv, Kherson,
Kirovohrad, Poltava, Lviv, Ternopil. Hovedproblemet består i, at
de privatiserede oblenerho opkræver 90% af forbrugernes penge, men
overfører kun 4-7% [til producenterne]. De resterende penge havner
ikke hos producenterne. Derfor har producenterne ikke kunnet købe
brændsel, afregne med minearbejderne og er ikke i stand til at sikre
den nødvendige el-forsyning. Og når der ikke er brændsel
nok, så bliver hele regioner automatisk koblet fra el-forsyningen.
Så længe disse 10 oblenerho overfører pengene til udlandet,
vil vi aldrig kunne standse de ukontrollerede strømafbrydelser.
I fem måneder har regeringen nu kæmpet
for at pengene skal overføres direkte til producenterne. Men ingen
af vores henvendelser til Rigsadvokaten eller Det nationale sikkerheds-og
forsvarsråd hjælper. De svar regeringen får er: vær
venlig at skabe økonomiske virkemidler overfor de privatiserede
oblenerho. Hvordan kan vi i dag stoppe de åbenlyse tyverier? De penge,
som ikke når frem til energiproducenterne og kulminerne - det bærer
den person, der er tilstede i studiet i dag, ansvaret for.
Surkis (talte russisk):
Surkis kaldte Tymoshenkos ord for et "spektakel"
og hende selv for "en fremragende skuespiller", som de bedste ukrainske
teatre må savne.
I starten besluttede Surkis sig for at demonstrere
sin egen selvkontrol og erklærede, at han i alle de fem måneder
siden Tymoshenko kom ind i regeringen "tav bevidst for ikke at destabilisere
situationen i regeringen og i flertallet". "Jeg mener, at min position
er gentelman-agtig".
"Når [Tymoshenko] siger, at regeringen ikke
er korrupt og at man ikke kan købe den, så prøv at
se - hun ankom i to biler, med sikkerhedsvagter. Med hendes opgivne 11
eller 13 tusinde Hryvna - er dette også korrupte handlinger". Herefter
sagde Surkis et par ord som skulle illustrere, at Tymoshenko ikke havde
brug for sikkerhedsvagter. Han blev endnu mere forarget over den kendsgerning,
at Tymoshenko med hendes beskedne indtægt er i stand til "ikke alene
at se elegant ud", men også "sende sin datter i skole i udlandet
og forære biler til redaktioners jubilæer".
Surkis erklærede, at han har tænkt sig
at sagsøge hende for oplysningerne om hans kontrol med oblenerho.
"Når jeg får båndoptagelsen, så vil jeg sagsøge.
Altsammen bygger på gætterier, på en en vanrøgt
af mig, det parti og den fraktion, som jeg repræsenterer".
"Ja, jeg har en tilknytning til energisektoren,
men på samme måde som De, som en borger, der forbruger energien
i sin lejlighed. Ja, jeg har den ære at være aktionær
i “Ukrajinskyj Kredytnyj Bank A/S”, og det er en fremgangsrig bank til
forskel fra [banken] "Slovjanskyj"".
Han fortalte endvidere, at han, den dag Tymoshenko
blev udnævnt, opstillede en dieselmotor på "Dynamo Kyiv"s base
i Kontja-Zaspi, fordi han "allerede dengang forstod, hvad Tymoshenkos arbejde
som kurator for brændsels-og energikomplekset ville føre til".
"Jeg mindes en samtale jeg havde
med Pavlo Ivanovytj
Lazarenko
i 1998", fortsatte Surkis. "I en af vores private samtaler sagde han: "Denne
Julia! Hvis Julia-tøsen ikke havde tvunget mig til at blive monopolist
på gasmarkedet, så kan det være, at min skæbne
var blevet anderledes".
At dømme på Surkis var det dæmonen
Julia Tymoshenko, der tvang selveste Pavlo Lazarenko til at træde
ind på den forkerte vej. At hun med andre ord var årsagen til,
at han nu sidder i fængsel i USA.
"Jeg vil gerne vende tilbage til 1996-97, da Tymoshenko
og hendes herre førte 2-3 mia. USD ud af Ukraine og landets mest
rentable virksomheder. Det blev grunden til Lazarenkos anholdelse. Jeg
ville foreslå Tymoshenko at tage til Schweiz sammen med mig (efter
sigende har hun et indrejseforbud til Schweiz), og derefter til Amerika,
hvor hun efter sigende vil blive afkrævet forklaring i Lazarenko-sagen.
I dag er vi nødt til at tale om, hvordan vi kan få de penge,
som er blevet hvidvasket ud af landet med Pavlo Lazarenko. Vi er nødt
til også at tale om de 1,5 mia. Hryvna, som statsbudgettet står
til at få tilbage ifølge Voldgiftsdomstolens afgørelse
i sagen mod konsortiet "Ukraines
Forenede Energisystemer" (som Tymoshenko stod i spidsen for. red.), om
den 350 mill. USD store gæld til Ruslands forsvarsministerium, om
de næsten 100 mill. de skylder "Gazprom" og om de flere 100 millioner
USD gæld til den statslige reserve. De penge kunne passende anvendes
til at dække pensioner og manglende løn til offentligt ansatte".
"Jeg vil gerne sige, at det af Tymoshenko udarbejdede
program "Ren energi" bliver udført med langtfra rene eller ærlige
handlinger fra hendes og hendes kumpaners side. Den strålende situation
i brændsels-og energisektoren, som Tymoshenko taler om, er at der
kun arbejder 29 energiblokke ud af 98 i de 4 energigenererende selskaber
- der er ingen gas, ingen dieselolie. Tymoshenkos overvågning har
ført til, at "Enerhoatom" i første kvartal i år har
mistet 500 mill. USD. Men jeg er sikker på, at Tymoshenko vil stå
til ansvar for sine handlinger".
Herefter fremsatte Surkis nogle generelle erklæringer
om, at han var en legal millionær, der angav sine indtægter,
betalte skat og gav folk arbejde, og hvis det var at være oligark,
ja så var han en oligark.
Tymoshenko:
Min tilstedeværelse i regeringen irriterer disse mennesker, fordi
jeg i så udstrakt grad forstår hele systemet bag de lyssky
skemaer, fordi jeg selv engang sagde nej til at lave forretninger i et
land, hvor der ikke er normale betingelser for at lave forretninger. Disse
mennesker er irriteret over, at jeg hver eneste dag rent faktisk standser
den lyssky sektors arbejde. Alt dette hysteri i pressen og i TV skyldes,
at disse mennesker mister deres, mens staten får sit.
Jeg vil ikke lade en eneste dag eller et eneste
minut gå til spilde, fordi jeg ikke ved, hvor lang tid jeg har tilbage
i regeringen for at rense mit Ukraine.
Surkis:
De har måske altid levet i overensstemmelse med vores lands love?
Hvad så med anholdelsen i Zaporizhja med de ikke-deklarerede titusindvis
af dollars og flere dage tilbragt i cellen?
Efter dette slag, begyndte Tymoshenkos hage at ryste
og tårerne var lige ved at vise sig i øjnene.
Tymoshenko:
Mens jeg har siddet i parlamentet, har der ikke været en eneste
sag om "Ukraines Forenede Energisystemer". Alle søgsmål blev
vundet, og der var ingen klager fra Rigsadvokaten. Men ligeså snart,
at jeg gik i gang - så blev hele selskabets virke på ny endevendt
- [min] stedfortræder Syvulskyj blev på ny sat bag træmmer.
I dag begynder og afslutter alle lige fra vagter, chauffører, rådgivere
og assistenter deres dag hos Rigsadvokaten.
Surkis:
Hvad med den modige mand Tulub,
som De fik afskediget, som De ikke gav lov til at arbejde. Han var professionel,
en mand med ære og moral, en person som forsøgte at bringe
orden i sagerne i denne sfære. De har ødelagt energisektorens
grundlag.
Tymoshenko:
Jeg kan godt forstå Surkis' bekymring for Tulub. I løbet
februar gennemførte de privatiserede oblenerho clearingoperationer
til en værdi af 600 mill. Hryvna med “Ukrajinskyj Kredytnyj Bank
A/S”. De penge blev brugt til at købe obligationer. Denne operation
blev gennemført under ledelse af [Tulubs] brændsels-og energiministerium.
Staten mistede hermed 650 mill. Hryvna.
Jeg fik da besøg af Surkis' folk, som bad
mig om ikke at standse denne clearingsoperation, og tilbød tilgengæld
for det at stoppe sagerne mod "Ukraines Forenede Energisystemer" og lukke
straffesagen mod Syvulskyj. Men denne regering lader sig ikke købe.
Hvis situationen opstår, så vil jeg
ikke gå på eget initiativ; for jeg vil ikke give klanerne den
tilfredsstillelse. Surkis og Co.'s anstrengelser, som har ført en
sand medie-kampagne imod mig, forbliver frugtløse. Hvis jeg går,
så vil en anden før eller siden tage sig af det.
23.06.00. Radaen vedtager
Tymoshenkos energilov
Verkhovna Rada gennemførte i går en effektiv studehandel.
Reformfløjen, der støtter vice- premierminister Julia Tymoshenko,
fik et stort flertal for den af regeringen fremlagte lov om el-energi.
En lov, der næsten udelukkende baserer sig på Tymoshenkos koncept.
Til gengæld fik den kvindelige vice-premierministers modstandere
flertal for en ophævelse af folkedeputeret Mykola Agafonovs parlamentariske
immunitet. Agafonov menes at være involveret i Lazarenko-sagen, som
Tymoshenkos modstandere også vil trække hende
ind i. Tymoshenko var nemlig medstifter af Lazarenko-partiet "Hromada"
i 1997 og var hans næstkommanderende helt frem til hans exit.
Mykola Agafonov kommer fra den såkaldte
Dnipropetrovsk-klan, ligesom i øvrigt både Brezhnev, Kutjma,
Lazarenko og Tymoshenko. Agafonov blev hermed den tredje folkedeputerede
efter de to ex-premierministre Jukhim Zvjahylsky og Pavlo Lazarenko, der
oplever, at et flertal af hans kolleger ophæver hans immunitet og
giver dermed tilladelse til hans anholdelse. Agafonov var dog den første,
der var tilstede under hele afstemningen i parlamentssalen. Tydeligt nervøs
hørte han på ny Rigsadvokatens sigtelse for underslæb
i størrelsesordenen 23 mill. USD og forbindelse til Lazarenko-sagen.
Der var også andre, relativt milde forslag til sanktioner mod Agafonov.
Men 229 ud af de krævede 226 mandater stemte for den hårde
variant, nemlig fratagelsen af Agafonovs parlamentariske immunitet, idet
de mente, at sigtelserne var tilstrækkeligt veldokumenterede til
en anholdelse af Agafonov. Han afviste alle anklager og betegnede beslutningen
som uretfærdig, eftersom mindst 10 mandater stemte uden at være
tilstede i salen. Mange andre lagde da også mærke til, at medlemmer
af Agafonovs egen fraktion "Regionernes Genfødsel" også stemte
for immunitetsophævelsen, hvorved flertallet kom i hus. Fraktionens
leder oligarken Oleksandr Volkov erklærede, at det var en fejl. Ifølge
deputeret M. Brodsky fra SDPU (o) er der mange mennesker både i salen,
i regeringen og i "andre statsinstitutioner", som burde have gået
den vej, som man nu sender Agafonov hen ad, før Agafonov.
Visse af de folkedeputerede antog, at Rigsadvokatens
begæring til Radaen var en form for pression mod vice-premierminister
Julia Tymoshenko, som altså også
bliver sat i forbindelse med Lazarenko-Agafonov sagen. Vel vidende, at
hun er urørlig, så længe den af Vesten meget kraftigt
støttede Viktor Jusjenko sidder i premierministerstolen, sagde hun
selvsikkert: "Alt det, der vedrører "Ukraines
Forenede Energisystemer" og mine omgivelser, har vores statsadvokatur
et ret tendentiøst forhold til. Derfor er jeg overbevist om, at
mine advokater vil tilbagevise samtlige sigtelser længe inden det
overhovedet kommer til retssalen. Jeg vil gerne gentage: Vi har ingen forbindelser
til nogensomhelst af de sigtelser".
Mykola Agafonov har ikke tænkt sig at forlade
Kyiv. Han siger, at han ikke har tænkt sig at skjule sig, eftersom
han er uskyldig. Ifølge Rigsadvokaten har Agafonov overtrådt
loven siden 1992, hvor han blev leder af agrofirmaet "Naukova". Ifølge
sigtelsen købte han bl.a. dengang et parti køer i Holland
til en overpris, som han anbragte på egne bankkonti i udlandet. Interessant
er, at det er vice-rigsadvokat Mykola Obikhod, der nu afhører Agafonov.
Netop Obikhod er blevet sat i forbindelse med Surkis-Medvedjuk grupperingen,
også kaldet "Dynamo-klanen", der er rasende
over Tymoshenkos energireformer.
Til gengæld for ophævelsen af folkedeputeret Mykola Agafonovs
parlamentariske immunitet vedtog Radaen med et stort flertal regeringens
lovforslag om ændringer til loven om el-energi. De folkevalgte støttede
Julia Tymoshenkos forslag, som insisterede på, at pengene fra el-forbruget
skal overføres til de regionale selskaber som står for fordelingen
af energien, for derefter at blive overført til statsbudgettet.
Det bliver "Rigsrevisionen", der skal kontrollere pengestrømmen.
Tymoshenko kommenterede efterfølgende beslutningen: "Hvis loven
bliver underskrevet og træder i kraft, vil ikke en eneste kopek,
som tilhører el-producenten, blive tilbage hos mellemhandlerne eller
blive overført til udlandet. Vi har i regeringen omsider fået
chancen for at etablere en virkelig god statsregulering af energisektoren,
hvilket ikke vil stå i vejen for normale markedsmekanismer, men vil
stå i vejen for tyveri. Vi er sikre på, at vi om maksimalt
en måned vil kunne standse alle strømafbrydelser i folks boliger".
Desuden vedtog Radaen i 1. behandling loven om privatiseringen af Ukrainsk
Telekom samt regeringens budgetresolution.
26.06.00. Vil
Kutjma hvidvaske sin formue via køb af UkrTelekom?
Artikel fra oppositionsavisen Grani, 26 juni - 2 juli 2000. Redigeret
og forkortet.
I ukrainske politiske kredse er antagelsen om, at præsident Leonid
Kutjma først og fremmest bekymrer sig om bevarelsen
af sin egen lyssky kapital, ikke ny. Det er teorien om, at præsidenten
til det formål ønsker at skyde langt hovedparten af sin families
skjulte indtægter i en af Ukraines mest profitable virksomheder -
Ukrainsk Telekom (UkrTelekom) - heller ikke. Visse politikere formoder,
at Kutjma har tænkt sig at gøre det gennem joint-venture selskabet
"Kyiv-STAR", hvor præsidentens datter arbejder. "Kyiv-STAR" er grundlagt
via et skuffeselskab for penge, der er ført ud af Ukraine. Andre
politikere erklærer ligefrem fra parlamentets talerstol, at privatiseringen
af UkrTelekom lobby'es med det formål at overdrage dette selskab
til den russiske forretningsmand Tumanov. Tumanov er slægtning til
Kutjma hustru, den russisk-fødte Ljudmyla.
Hvorom alting er så er det første skridt
i "den store plan" taget. Verkhovna Rada har omsider vedtaget loven
om særlige forhold ved privatiseringen af telekommunikationsgiganten
UkrTelekom. Det skete i torsdags efter 1. behandling. Nu mangler
man lige at lave en givtig investering og derefter grundlægge et
sådant magtsystem, som kunne tillade Leonid Kutjma at udpege en efterfølger,
som ville være i stand til at garantere præsidenten en alderdom
i velstand og sikkerhed.
Men hvis den nuværende præsident ikke
personligt er involveret i korruption, hvordan kan man så forklare
den omstændighed, at han ved hjælp af sine omgivelser hele
tiden prøver at begrænse parlamentarismen og indføre
et diktatur? Der er ingen grund til at tvivle på, at den nylige folkeafstemningikke
opstod på folkets initiativ. Men den efterfølgende plan om
forfatningsændringer er ikke gået helt, som Kutjma havde ønsket
det. Og i dag forsøger præsidenten for enhver pris at forhindre
vedtagelsen af det alternative forslag til en forfatningsændring.
Lige fra pression mod Forfatningsdomstolen (som behandler forslagene til
forfatningsændring) til hetz mod parlamentet - Radaen. Det har oppositionelle
politikere allerede snakket om. Det der overrasker allermest er imidlertidigt
den kynisme, hvormed det statskontrollerede TV UT-1 ved hjælp af
nikkedukker i form af "vælgerråd" "forlanger at implementere"
kun de formuleringer, som blev fremsat i spørgeskemaet op til folkeafstemningen.
Lægges der hermed op til nye forfatningsstridige dekreter fra præsidenten
eller en ny folkeafstemning?
Det er ikke godt at vide. Men der er mere spændende
ting:
De dokumenter, som Den centrale Valgkommission opbevarer,
og som gik forud for organiseringen af april- folkeafstemningen, giver
anledning til at postulere eksistensen af en stor sammensværgelse.
Protokolerne fra de vælgermøder fra forskellige dele af landet,
hvor initiativgrupperne til indsamlingen af underskrifter til støtte
for folkeafstemningen blev oprettet, er ens som var de kopieret. Den samme
tekst går igen hele tiden, ganske vist med nye navne, naturligvis.
Lige fra Dzhankoj til Poltava. Indholdet af protokollerne er følgende:
Den og den talte og "sagde, at han foreslår at gennemføre
en landsdækkende folkeafstemning til støtte for Ukraines præsidents
initiativer med følgende spørgsmål...". Alle seks spørgsmål
bliver herefter remset op med ens præcision.
Disse kendetegn, uanset at der findes andre hemmeligtstemplede
informationer, bekræfter, at initiativet [til folkeafstemningen]
kom fra præsidentens omgivelser. (Noget DUS-nyheder også skrev
om i en artikel i marts).
Som bekendt dømte Forfatningsdomstolen to ud af de seks spørgsmål
som værende i strid med forfatningen. Det taler for, at præsidenten,
som planlagde at overtræde forfatningen, ikke levede op til sin hovedrolle
som forfatningens garant. Det gør ingen forskel, at Kutjmas hofjurister
Medvedtjuk
og Levenets manglede professionalisme. Alligevel
er det præsidenten, som må tage ansvaret.
Sålænge lovgivningen er utilstrækkelig,
kam man imidlertid forvente flere af den slags initiativer. Loven om folkeafstemning
er forældet. Et nyt lovforslag er som bekendt vedtaget i første
behandling. Men sålænge embedsmændene ved at henvise
til loven om information kan hemmeligtstemple oplysninger om personer,
som deltager i offentlige gerninger (som forberedelse af folkeafstemning),
forbliver borgerne uden beskyttelse overfor pres fra subjektivt interesserede
personers side. Med andre ord, så forvandler diskretionen sig her
til et tveægget sværd. Den centrale Valgkommission anser også
dokumenter om overtrædelser opdaget under forberedelsen til folkeafstemningen
for at være konfidentiel information. Dette hemmelighedskræmmeri
gør det muligt at skjule fraværet af reelle kontrolforanstaltninger.
Den gamle lov om folkeafstemninger forpligter imidlertid ikke Den centrale
Valgkommission direkte til kontrol og kontrolforanstaltninger, men kun
som en opfordring. Kontrollen og kontrolforanstaltningen pålægges
de lokale myndigheder. Det var det, som gjorde det muligt for præsidenten
med stor succes at benytte sig af det såkaldte "adminresurs",
som fører til lokale embedsmænds fyring i tilfælde af
manglende loyalitet overfor præsidentens linje.
Kampen for at modernisere magtsystemet vil utvivlsomt
blive en langvarig proces under Leonid Kutjmas og hans tilhængeres
modstand. Et udtryk for denne modstand er, at præsidenten har nægtet
(som han ellers skal ifølge forfatningen) at underskrive loven "Om
regeringen", som Radaen vedtog sidste år. I stedet har han "begravet"
loven i sin egen administration og sendt sin egen version af loven til
Radaen. "Forfatningens garant" nægter på ulovlig vis også
at underskrive andre love, nemlig loven om de lokale statsadministrationer
og om politiske partier, som Radaen ellers har vedtaget med et flertal
på 2/3 og dermed overtrumfet præsidentens veto. Overtrædelser
af forfatningen er blevet en umistelig del af den ukrainske præsidents
liv.
Teorien om, at Kutjma har tænkt sig at deltage
i privatiseringen af UkrTelekom er ikke usandsynlig. Til støtte
herfor taler den stædighed, hvormed lovforslaget er blevet presset
igennem Radaen. Radaen har fem gange nedstemt det lovforslag om privatisering
af UkrTelekom, som det af præsidenten kontrollerede organ - Det statslige
komite for kommunikation "Derrzkomzvjazok" har udarbejdet sammen med Den
statslige ejendomsfond. Stort set selvsamme lovforslag blev i denne omgang
fremsat af deputeret Kostusev og afstemt med regeringen. Hans lovforslag
blev så vedtaget i første behandling. Et alternativt lovforslag
fra deputerede Mazur og Khmeljovyj er ikke blevet registreret. Mostanderne
af det vedtagne lovforslag mener, ligesom uafhængige eksperter, at
UkrTelekom nu bliver solgt til en lavere pris, mens privatiseringens mekanismer
forbliver ikke-gennemsigtige.
For loven om privatiseringen af UkrTelekom stemte
255 folkedeputerede fra følgende fraktioner: De Grønne, NDP,
Rukh og URN, SDPU (o), "Reformer-Kongres", "Regionernes Genfødsel",
"Batkivsjyna", "Trudova Ukrajina", "Solidarnist" og VOL "Spravedlyvist".
26.06.00. USAs
anklageskrift mod Lazarenko omtaler Tymoshenko
Den 13. juni indledte retten i San Francisco sagen mod Ukraines tidligere
premierminister Pavlo Lazarenko (foto) for hvidvaskning af 114 mill. USD
m.v. De ukrainske myndigheder har af en eller anden grund ikke været
særligt ivrige efter at offentliggøre anklageskriftet i sin
helhed. En af grundene kunne være, at anklageskriftet også
omtaler landets nuværende vice-premierminister, Julia Tymoshenko,
som er det ukrainske styres ansigt udadtil i præsident Kutjmas (foto)
USA-inspirerede pendant til den russiske præsidents såkaldte
kamp mod oligarkerne. Den russiske skandale-site compromat.ru har bragt
anklageskriftets væsenligste punkter, idet man har udeladt detaljerede
opremsninger af de enkelte pengetransaktioner. Nedenfor følger den
givetvis første danske (og nordiske) oversættelse af de cnetrale
dele af anklageskriftet mod Lazarenko.
De Forenede Staters regionale domstol i Californien Nord, San Francisco
afdeling, anklager Pavlo Ivanovytj Lazarenko i sagen WHA CR-00-0284 for:
Sammensværgelse med henblik på legalisering af penge, legalisering
af penge samt overførsel af stjålne midler.
"...i løbet af lang tid var den i anklageskriftet
omtalte Petro Mykolajevytj Kyrytjenko ukrainsk statsborger og bosat i Polen
og USA. Fra den 11. juni 1996 blev Kyrytjenko permanent og legalt bosiddende
i USA.
Fra den 14. september 1995 blev Kyrytjenko rådgiver
for Ukraines 1. vice-premierminister Pavlo Lazarenko. Fra den 12. juli
1996 blev Kyrytjenko rådgiver for premierminister Lazarenko. Han
var Lazarenkos rådgiver indtil den 3. juli 1997, da de begge blev
afskediget fra den ukrainske regering.
...I perioden mellem januar 1994 og juni 1999 organiserede
og styrede Lazarenko, Kyrytjenko og andre bevidst og målrettet finansielle
transaktioner, som vedrørte international handel og som førte
til retsstridige handlinger i form af modtagelse og overførsel af
midler, som var stjålne og retsstridigt konverterede, hvilket er
at betegne som en lovovertrædelse...ifølge den i USA gældende
lovgivning...
...Dette var et led i Lazarenkos komplot som højtstående
regeringsfunktionær i Ukraine. Det bestod i eftersøgning,
afpresning og modtagelse af betaling fra private personer og organisationer
som betingelse for at kunne lave forretninger i Ukraine.
Den næste del af komplotet består i,
at Lazarenko undlod at afsløre overfor samfundet og den ukrainske
regering, at han modtog betaling for at skabe betingelserne for at
lave forretninger i Ukraine.
...I begyndelsen af sommeren 1992 mødte Lazarenko
Kyrytjenko, som var en ukrainsk forretningsmand, og sagde til ham, at han
skulle overlade 50% af sin forretning til Lazarenkos slægtning og
50% af hans forretningers overskud. Kyrytjenko betalte Lazarenko 50% af
overskuddet af sine forretninger i Ukraine.
Lazarenko fik penge fra selskaber, som ejedes og
kontrolleredes af den ukrainske forretningskvinde Julia Tymoshenko,
inklusive "Ukraines Forenede Energisystemer" og "Somolli Enterprises, Inc."
til gengæld for, at Lazarenko brugte hele sin officielle autoritet
til at hjælpe Tymoshenkos selskaber og skjulte den kendsgerning for
samfundet og regeringen, at disse selskaber havde åbnet bankkonti
i hans navn.
...Lazarenko modtog penge fra Mykola Agafonov,
som var leder af det statslige selskab "Naukova", til gengæld for
hvilket Lazarenko brugte sin stilling til at give "Naukova" visse rettigheder
og privilegier...
I begyndelsen af sommeren 1994 bestyrede Kyrytjenko
efter Lazarenkos instrukser nogle af Lazarenkos bankkonti i Schweiz, som
blev anvendt til at modtage og videreføre de af Lazarenkos penge,
som han modtog fra Agafonov, "Ukraines Forenede Energisystemer", Somolli
og privatpersoner og organisationer, som drev forretning i Ukraine.
...Efter instruks fra Lazarenko åbnede Kyrytjenko
konti i banker i Polen, Schweiz og andre lande, på hvilke Kyrytjenko
og andre personer og organisationer opbevarede midler modtaget som følge
af korrupte og andre lovstridige handlinger i form af vederlag til Lazarenko...
Disse midler blev bl.a. anbragt i bankerne Banque SCS Alliance, Banque
Populaire Suisse, American Bank in Poland og Credit Suisse.
...Efterfølgende skulle Kyrytjenko overføre
de penge, som tidligere var blevet indsat på Kyrytjenkos indlånskonti,
gennem schweiziske konti som Lazarenko kontrollerede. Lazarenko havde sine
konti i følgende banker: Credit Lyonnais, Banque Populaire Suisse
og senere i Credit Suisse. Efterfølgende bestod den kriminelle sammensværgelse
mellem Kyrytjenko og Lazarenko i købet i maj 1997 af European Federal
Credit Bank in St. John's Antigua og delingen af bankens aktier mellem
sig, hvilket skete den 7. august 1997 med det formål at bruge den
til fremtidige overførsler af de midler, som Lazarenko modtog i
form af vederlag.
Fra maj til september 1997 overførte Lazarenko
omkring 70 mill. USD, modtaget gennem bankkonti som han og Kyrytjenko kontrollerede,
til European Federal Credit Bank. Disse konti var: den af Kyrytjenko kontrollerede
konto ORPHIN, og Lazarenkos konti Lady Lake, Fairmont og hans personlige
konto nr. 137978.
I perioden fra 1994 til 1999 overførte Kyrytjenko
og Lazarenko omkring 114 mill. USD, som Lazarenko havde modtaget, igennem
bankkonti og forsikringskonti i USA med det formål at skjule pengenes
oprindelse og tilhørsforhold. De amerikanske konti, som Lazarenkos
vederlag blev overført til, lå i følgende banker: Commercial
Bank of San Francisco, Pacific Bank, Merril, Linch, Fenner & Smith
WestAmerica Bank, Bank of America, Fleet Boston Robertson & Stephens,
Hambrect & Quist..."
Anklagens næste afsnit indeholder opremsningen
af de banktransaktioner, som den amerikanske efterforskning er nået
frem til. Disse materialer danner grundlag for anklagen mod Pavlo Lazarenko
ikke alene for at være bagmand, men også for at være
umiddelbar deltager i de ulovlige hvidvaskningsoperationer gennem diverse
banker. Det er ifølge amerikansk lovgivning skærpende omstændigheder,
eftersom amerikansk lovgivning opererer med en opsummering af de forskellige
anklager til samlet strafferetligt ansvar, hvor ukrainsk lovgivning opererer
med, at den hårdeste straf opsluger den mildere straf. Anklageskriftet
mod Lazarenko angiver 31 beviste overførsler. Den første
fandt angiveligt sted den 7. november 1994, idet der fra ABS Trading Bank
of America in San Francisco blev overført 1,51 mill. USD til den
schweiziske Banque SCS Alliance in Geneva. Den sidste af det amerikanske
retsvæsen dokumenterede transaktion fandt sted den 8. november 1998,
da 4 mill. USD blev overflyttet fra den af Lazarenko og Kyrytjenko kontrollerede
European Federal Credit Bank til den lettiske Bankas Hermis in Vilnius'
loro-konto (dvs. en konto der indehaves af en udenlandsk samarabejdsbank)
i WestAmerica Bank.
26.06.00. Kommunisterne
fortsætter musens rolle i kattens leg
Lederen af det såkaldte førende oppositionsparti i Ukraine,
Petro Symonenko, holdt her i weekenden en to timer lang og efter sigende
søvndyssende tale på det ukrainske kommunistpartis (KPU) kongres,
skriver Ukraijnska Pravda. Hans tale beviste endnu engang, at KPUs
primære rolle er at være sparringspartner i forhold til det
nuværende styre og udgøre den "uforsonlige" opposition, der
ved ikke at indgå alliancer med andre oppositionelle kræfter
reelt holder det "folkefjendske" styre ved magten. Det er ret tydeligt,
at Symonenkos (foto) vigtigste fortrin er hans
oratoriske gaver og konfliktskyhed - egenskaber hos en oppositionsleder,
som en hvilken som helst regering kun må drømme om. Hans parti
har gang på gang stemt for forslag i Radaen, som gik imod KPUs ideologi
og tjente magthavernes interesser.
Ukraines eneste reelle tilbageblevne oppositionsleder
hedder Oleksandr Moroz og er formand for Socialistpartiet (SPU), der er
forfulgt af myndighederne og de statskontrollerede medier netop af samme
grund. Moroz har nu igennem tre år opfordret KPU - der er langt større
end SPU - til et reelt samarbejde med henblik på at styrke oppositionens
chancer ved parlaments-og præsidentvalg. Men forgæves. Hver
gang er det lykkedes Petro Symonenko at komme med en eller anden pseudo-
begrundelse. Den officielle er, at KPU
er stærke nok til at klare sig uden andres hjælp. Det reelle
billede er imidlertid, at KPU er et tandløst parti, der fastfryser
den nuværende situation i det ukrainske samfund uden at være
ærlig om det. KPU er et parti af levebrødspolitikere, der
har et fast vælgerkorps af passive pensionister og sovjet-nostalgikere
uden nogle som helst ambitioner om at leve i og øve indflydelse
på dagens virkelighed. Man har det indtryk, at de dårlig nok
opdaget, at Ukraine nu har været en selvstændig stat i snart
10 år.
Og dog. Der er som sagt noget der tyder på,
at KPU i afgørende situationer er parate til at bakke op om Kutjmas
styre. Det er også et gennemgående træk, at Symonenko
aldrig - aldrig - siger ét kritisk ord om Kutjma. Man kan kun gisne
om årsagerne dertil. Og det skal da også med i billedet, at
KPU helt frem til februar 2000 var kernen i det præsidentfjendlige
centrum-venstre flertal i Radaen. Men når det kommer til virkelig
politik - f.eks. at trække en kommunist til fordel for en socialist
eller en anden oppositionel kandidat ved valg i enkeltmandskredse, hvor
sidstnævnte har de bedste chancer - ja så spiller KPU "det
folkefjendske" styres spil. Ligesom i øvrigt deres russiske kolleger
i KPRF, hvis leder Gennadij Zjuganov også var gæstetaler. KPRF
har som bekendt indgået en taktisk alliance med præsident Putins
parti for at få de bedste udvalgsposter i Dumaen.
Eksempelvis gentog Moroz som gæstetaler på
KPUs kongres SPUs forslag om at udeblive fra samlingerne i Radaen for at
demonstrere, hvor mange stemmer det nuværende præsidentvenlige
flertal i virkelighed har i salen. Ifølge Moroz forsøgte
han så sent som i torsdags at aftale med KPUs fraktion om ikke at
inregistreres sig i Radaen, men alligevel var det ifølge Moroz netop
takket være KPUs stemmer, at en hel del af regeringens lovforslag
blev vedtaget. Moroz hævder, at hvis det meget disciplinerede KPU,
hans eget SPU og en række uafhængige undgår at
inregistrere sig i Radaen, vil flertallet ikke kunne få de nødvendige
226 stemmer.
27.06.00. Suppleringsvalg
uden overraskelser. Tjornovil valgt
Suppleringsvalget i de ti enkeltmandskredse, der er blevet ledige siden
seneste valg til parlamentet enten p.g.a. dødsfald, eller fordi
en deputeret er trådt ind i regeringen, forløb stort set uden
overraskelser. De ti nye folkedeputerede repræsenterer alle partier,
der forventes at støtte det pro-præsidentielle flertal. Omend
magthaverne måtte strække våben i Lviv-kredsen, hvor
sønnen til den afdøde leder af partiet Rukh, Vjatjeslav Tjornovil
- Taras Tjornovil - vandt foran "Ukraines Goebbels", den tidligere informationsminister
og TV-chef, Zinovij Kulik. Ellers er det oligarken Oleksandr
Volkovs parti "Demokratisk Union" der formodes at være den store
sejrherre, idet 5 ud af de 10 nyvalgte forventes at træde ind i Volkovs
fraktion i Radaen "Regionernes Genfødsel". Her er resultaterne af
suppleringsvalget: