Nyhedstjenesten holder ferie i uge 52
24.12.99. Ny kulminearbejderstrejke
på vej
24.12.99. Energiproblemet
kan kun løses ved hjælp af atomkraft
24.12.99. Økonomisk
krig mellem Rusland og Ukraine mulig
23.12.99. IMFs
beslutning om lån til Ukraine udsat til februar
23.12.99. Rusland presser Ukraine
til verdensmarkedspriser
23.12.99. Jusjenko - den mest
pro-vestlige premierminister
23.12.99. Jusjenko
valgt som premierminister med stort flertal
22.12.99. Kyivs energiforsyning
sikret til vinteren
22.12.99. Hårde energiforhandlinger
i Moskva
22.12.99. Lov om politiske partier
vedtaget
22.12.99. Jusjenko
har gode chancer efter forhandlinger i Radaen
21.12.99. Selv højrepolitikere
er imod tokammer parlament
21.12.99. Uvist
om statsbudgettet kan nå at vedtages i år
21.12.99. Usikkerhed
om premierministerafstemning i morgen
20.12.99. Lange
udsigter til ukrainsk medlemsskab af EU
19.12.99. Jusjenko
siger sandsynligvis ja til at stille op som PM
18.12.99. Nyt hårdt
opgør om jorddekret i Radaen i går
18.12.99. Ukraine får egen
produktion af guldbarrer
18.12.99. Viktor
Jusjenko tager betænkningstid til på mandag
17.12.99. Venstrefløjen
i desperat søgen efter flertal i Radaen
17.12.99. Regering i ruiner efter præsidentdekret
17.12.99. Nationalbankdirektør
foreslås som PM
16.12.99. Symonenko vil
have Kutjma anklaget for højforræderi
16.12.99. Kutjma mødes
med Rada-fraktioner om ny PM
16.12.99. Præsidentdekret halverer
statsadministrationen
15.12.99. Ukraine
forventer først at øge gasudvinding i 2002
15.12.99. De fleste kollektivbrug
er tynget af gæld
15.12.99. Reduktion i
antallet af ministerier i vente
15.12.99. Kutjma klar med
ny PM de nærmeste dage
01.12 - 14.12.99.
15.12.99. Kutjma klar
med ny PM de nærmeste dage
På en pressekonference i går efter Radaens afvisning af Valerij
Pustovojtenko som premierminister sagde præsident Leonid Kutjma,
at parlamentet ikke havde nogen grund til at vrage den nuværende
premierminister, eftersom "hans regering forsøger at stabilisere
situationen i energisektoren og fører forhandlinger med den internationale
valutafond om en restrukturering af Ukraines gældsposter". Denne
"ukonstruktive holdning" fra de folkedeputeredes side kræver ifølge
præsident Kutjma, at "statsoverhovedet må minde om, at han
under valgkampen lovede at ændre parlamentet". "Enten bliver parlamentet
et andet eller også vil der ikke være noget. Sådan bliver
det.", sagde præsidenden til journalisterne, hvoraf flere grinte
og en del klappede. "Jeg viger ikke tilbage fra en folkeafstemning og vil
gerne have støtte til det. Hvis vi ikke i vores forfatning får
fastlagt en mekanisme med en gensidig ansvarlighed mellem den lovgivende
og den dømmende magt, vil hele verden igen pege fingre ad os". Præsidenten
ville dog ikke gøre en folkeafstemning afhængig af spørgsmålet
om for eller imod Pustovojtenko. Han lovede, at han i løbet af de
nærmeste dage vil gennemføre konsultationer med de 9 fraktioner
i Radaen, som gerne vil støtte ham, og vil derefter have en ny kandidat
til premierministerposten klar. Præsidenten ville helst ikke løfte
sløret for, hvilke nye ansigter der vil dukke op i den nye regering.
Iagttagere hæftede sig ved, at Kutjma virkede selvsikker, afslappet
og vittig under mødet med pressen. Han virkede altså ikke
ulykkelig over, at hans mest trofaste væbner gennem over fem år
lige var blevet vraget som premierminister.
15.12.99. Reduktion
i antallet af ministerier i vente
Efter dekretet om delvis privat eje af landbrugsjorden forventer iagttagere,
at præsident Kutjmas næste reformskridt bliver en administrativ
reform. Sandsynligvis vil dette dekret allerede blive underskrevet i dag.
Reformen af statsadministrationen opererer bl.a. med at reducere antallet
af ministerier fra 21 i dag til 15. De nuværende 24 statskomiteer
(styrelser) skal efter planen reduceres til ligeledes 15. Bl.a. bliver
energiministeriet og ministeriet for kulindustri slået sammen til
Ministeriet for brændselsenergi. Udenrigsøkonomiministeriet
og økonomiministeriet vil ligeledes blive slået sammen.
15.12.99. De fleste
kollektivbrug er tynget af gæld
8.500 ud af 10.000 ukrainske kollektive landbrugsvirksomheder er tynget
af en mangeårig gæld til staten, som nu udgør 1,3 mia.
hryvna (260 mill. USD). De står for 40% af den fødevareproduktione,
der går ind på det ukrainske fødevaremarked. De private
landbrug, der kun udgør 17% af det samlede antal landbrug i Ukraine,
står fo over 60% af den ukrainske landbrugsproduktion. Vicechef for
præsidentens administration, Pavlo Hajdutsky, er overbevist om, at
man til april 2000 vil have reformeret 70-75% af landbrugsjorden. I løbet
af tre måneder skal regeringen træffe beslutning om, hvad der
skal ske med de nuværende landbrugskollektivers gæld til staten
og private.
Privatiseringen af landbrugsjorden
i Ukraine har indtil videre haft form af en udstykning. Den blev afsluttet
sidste år. Som resultat af udstykningen har næsten 6 millioner
bønder, overvejende ældre mennesker, juridisk set overtaget
ejendomsretten til den landbrugsjord, de arbejder på. Det mindste
stykke jord, en ukrainsk bonde har fået ved udstykningen, er 1,5
hektar (Vestukraine), mens de største lodder blev udstykket i den
østukrainske Luhansk-region (op til 9 hektar pr. bonde). Enhver
bonde har sammen med sin jordlod overtaget en del af kollektivbrugenes
gæld til staten på 1,3 mia. hryvna. Et hektar landbrugsjord
koster gennemsnitlig 7.000 hryvna (1400 USD). Landbrugsjorden kan imidlertid
ikke sælger frit. En køber skal først og fremmest have
en speciel landbrugsuddannelse og herefter godkendes af en særlig
kommission. En anden begrænsning er, den samme køber højst
kan erhverve 50 hektar. Derimod er der ingen begrænsninger i retten
til at forpagte landbrugsjorden, bortset fra, at lejen skal være
på mindst 1% af jordens anslåede værdi, dvs. i gennemsnit
- 70 hryvna.
15.12.99. Ukraine
forventer først at øge gasudvinding i 2002
Selskabet "Ukrgasvydobutok" ("ukrainsk gasudvinding", red.), som står
for udgravning af nye gasforekomster i Ukraine, har i løbet af i
år gennemført prøveboringer svarende til en længde
af 95 kilometer. I løbet af 1999 har det statslige ukrainske selskab
"Naftogas Ukrajiny" åbnet 6 gasforekomster - Krasnohradske (Kharkiv-region),
Kruzhylivske (Luhansk-regionen), Vereshytske og Orkhovytske (Lviv-regionen),
Uljanovske (Dnipropetrovsk-regionen) samt Pivnitjno-Kazantytske (ved Azovhavets
kontinentalsokkel), skriver avisen Den med henvisning til en kilde
i "Ukrgasvydobutok". De forgange år udgjorde den årlige tilvækst
i Ukraines gaslagre 5-6 mia. kubikmeter om året. I år er tallet
kommet op på 10 mia. kubikmeter, og i 2000 forventer "Ukrgasvydobutok"
at komme op på 16-18 mia. kubikmeter gas, skriver Den. For
så vidt angår en tilvækst i udvindingen af gas via et
stigende antal boringer, kan det ikke ske før 2002-2003.
"Ukrgasvydobutok" er Ukraines største gasudvindingsselskab.
Fra januar til november i år har "Ukrgasvydobutok" reduceret gasudvindingen
med 0,7% til 12,3 mia. kubikmeter. "Ukrgasvydobutok" står for næsten
75% af al gasudvinding i Ukraine. Selskabet har i perioden fra april til
oktober påbegyndt gasudvindingsprojekter på 36 nye boringer,
mens olieudvinding er indledt på 11 nye boringer, oplyser Den.
Ukraine er bl.a. på baggrund af den tilspidsede
situation omkring de russiske leverencer og de stigende verdensmarkedspriser
som aldrig før blevet afhængig af i højere grad end
hidtil at satse på egne olie-og gasressourcer. Disse blev i sovjettiden
bevidst negligeret af regeringen i Moskva, mens de største investeringer
blev foretaget i Vestsibirien og Tjumen-regionen i Rusland. Ukraine dækker
i øjeblikket højst omrking 15% af sin olie-og gasefterspørgsel
via hjemlig produktion.
16.12.99. Præsidentdekret
halverer statsadministrationen
Præsident Leonid Kutjma udstedte i går det ventede dekret,
der mere end halverer antallet af ministerier, styrelser og statskomiteer
i Ukraine. I stedet for de nuværende 89 ministerier, styrelser og
komiteer indskrænker præsidentens dekret antallet af det administrative
statsapparats centrale organer til 35. Den kommende regering skal kun bestå
af 20 ministre: premierministeren, 1.vicepremierministeren, 3 vicepremierministre
og 15 ressortministre. "Nu kan den ny premierminister sige, at han kender
alle regeringsmedlemmerne af udseendet", spøgte lederen af Kutjmas
administration, Volodymyr Lytvyn under fremlæggelsen af præsidendekretet.
En lang række af ministerier og styrelser er således blevet
afskaffet. Der er som regel tale om sammenlægninger. F.eks. bliver
energiministeriet og kulindustriministeriet fra nu til ministeriet for
brændel og energi. Derimod bliver et ministerium sim industriministeriet
reduceret til at være en statskomite. Dekretet har også afskaffet
styrelsen for administration af korporative rettigheder, der har forvaltet
statens interesser i delvist statsejede virksomheder. Styrelsen for administration
af korporative rettigheder er ofte blevet beskyldt for korruption i forbindelse
med slag og overdragelse af statens aktier.
Det mest kontroversielle af præsidentens tiltag
er imidlertid afskaffelsen af den af Radaen oprettede nationalgarde. Dette
må anses for at være en direkte udfordring til parlamentet,
som Kutjma flere gange har "truet" med en folkeafstemning, der skal gøre
den nuværende Rada til et 2. kammer. Præsidentens talsmand,
Lytvyn, begrundede dekretet om afskaffelsen af nationalgarden med, at "Ingen
andre steder i verden har hver magtgren en væbnet struktur, så
den kan anvendes, hvis det skulle komme så vidt". Der er imidlertid
ingen tvivl om, at Radaen vil betragte netop dette dekret som forfatningsstridigt
og ugyldiggøre. Præsidenten har i det hele taget ikke ret
i forfatningen til at udstede bindende dekreter. Den administrative
reform af statsapparatet kan der dog formentlig ikke indvendes så
meget mod, eftersom præsidenten ifølge forfatningen er leder
af den udøvende magt og har derfor i princippet lov til ipso facto
at gennemføre den slags ændringer i det centrale statsapparats
struktur.
En af de kommende dage vil præsident Kutjma
udstede et dekret, der bl.a. begrænser statslige embedsmænds
forskellige privilegier. Ifølge Lytvyn vil det dreje sig om "ca.
40%", uden at konkretisere, hvad det er for nogle "40%". Men man kan forvente,
at en del embedsmænd skal til at se sig om efter et nyt arbejde.
16.12.99. Kutjma
mødes med Rada-fraktioner om ny PM
Præsident Kutjma holdt hele dagen i går møder med Radaens
9 ikke-socialistiske fraktioner med henblik på at finde en ny premierministerkandidat
i stedet for Valerij Pustovojtenko, som ikke kunne samle et flertal i Radaen
bag sig i tirsdags og derfor er ude af billedet efter 2½ år
på posten. De fire socialistiske fraktioner KPU, SPU, PSPU og Bondepartiet
har meddelt, at de ikke ønsker at deltage i forhandlingerne. Ifølge
pålidelige kilder har flertallet af de 9 fraktioner anbefalet Leonid
Kutjma at foreslå den nuværende nationalbankdirektør
Viktor Jusjenko som ny premierminister. Viktor Jusjenko skal i dag holde
møde med præsidenten. En anden sandsynlig premierministerkandidat
i tilfælde af Jusjenkos afvisning, er den nuværende vicepremierminister
med ansvar for økonomi, Serhij Tyhypko. Viktor Jusjenko har været
leder af Ukraines nationalbank i fire år og har bl.a. fået
gennemført en valutareform i september 1996. Han anses for at være
dén ukrainske politiker, som de vestlige kredinstitutter (IMF, WB
og EU) har størst tillid til. Selvom han ikke har forhindret den
ukrainske møntfod i at rasle ned specielt efter august-krisen i
Rusland i 1998, så har har dog formået at få inflationen
nogenlunde i ave, men godt nok på bekostning af manglende løn-og
pensionsudbetalinger. Så han skulle være en mand lige efter
IMFs hoved. Serhij Tyhypko har været i regeringen i et par år
og anses for at være mindre monetaristisk end Jusjenko. Hans fordel
er primært erfaringen fra energisektoren og forhandligerne med Rusland.
16.12.99. Symonenko
vil have Kutjma anklaget for højforræderi
Kommunistpartiets leder, Petro Symonenko, der fornylig tabte i 2. runde
af præsidentvalget til Leonid Kutjma, rettede i går en appel
til de folkedeputerede i parlamentet Radaen om at indlede en rigsretssagsprocedure
mod præsident Leonid Kutjma i forbindelse med dennes dekret om "øjeblikkelige
tiltag angående en fremskyndelse af reformerne i landbrugssektoren".
Symonenko vurderer præsidentens underskrivelse af dette dekret som
højforræderi og foreslår påny at overveje spørgsmålet
om Ukraines fødevaremæssige sikkerhed. Ifølge det ovennævnte præsidentdekret
skal de lokale myndigheder reformere de kollektive landbrug, således
at alle medlemmer af kollektivbrugene får ret til frit at forlade
disse medtagende den jord og ejendom, som de har fået udstykket efter
den forudgående landbrugsreform.
Kutjmas dekret giver som noget afgørende nyt bønderne lov
til at oprette deres egne private landbrug på grundlag af den udstykkede
ejendom.
Nærværende strid er et led i det opgør
mellem Radaen og præsidenten, som allerede har stået på
i adskillige år. Kutjma truer hele tiden Radaen med en folkeafstemning,
som skal reducere Radaens status fra 1. kammer til 2. kammer. Symonenkos
trussel om en rigsretssag er et modtræk, som deog næppe vil
få opbakning fra et flertal af de folkevalgte, som nu er indstillet
på et mere eller mindre konstruktivt samarbejde med den genvalgte
præsident og hans nye regering. "Jeg foreslår alle bevidste
ukrainske patrioter, som kæmper for fremtiden og landets økonomiske
uafhængighed, at forene sig i dag med henblik på at samle en
gruppe, som kan påbegynde rigsretssagsprocedure mod præsidenten
for højforræderi i forbindelse med hans dekret om reformer
i landbrugsektoren", sagde Petro Symonenko i dag på russisk fra Radaens
talerstol. Kommunisterne fik støtte fra Bondepartiet, SPU og PSPU,
dvs hele venstrefløjen. De er enige om, at mene, at præsidentens
dekret strider mod forfatningen og jordloven, der rigtig nok ikke opererer
med privat ejendomsret. Tilhængere af præsidentens jorddekret
mener derimod, at dekretets bestemmelse om, at bønderne frit kan
forlade kollektivbruget, er i overensstemmelse med forfatningens bestemmelse
om valgfrihed. Folkedeputeret Asadtjev fra partiet Rukh mindede venstrefløjen
om, at selveste Lenin - den ukrainske venstrefløjs Gud - allerede
i 1917 udstedte et dekret, hvorefter bønderne overtog hele ejendomsretten
til jorden fra de daværende godsejere.
Senere blev bønderne igen stavnsbundet af
Stalin og hans kommunistparti for at opnå den politiske magt over
dem. I dag opnår den ukrainske venstrefløj en meget stor del
af sine stemmer netop blandt kollektivbønderne. Hvis de går
hen og bliver private landmænd, kan det være, at de bliver
"mindre kommunistiske". Og det er den ortodokse ukrainske venstrefløj
nok allermindst interesseret i. KPUs forslag om at sætte spørgsmålet
om en rigsretssagsprocedure på dagsordenen fik kun 183 stemmer ud
af de påkrævede 226. Efter samråd besluttede KPUs 122
mand store fraktion at "vente til i morgen".
17.12.99. Nationalbankdirektør
foreslås som PM
Ukraines præsident Leonid Kutjma skal i dag holde et møde
med nationalbankdirektør Viktor Jusjenko, om hvorvidt denne er villig
til at lade sig opstille til premierministerposten til godkendelse i parlamentet
Radaen på tirsdag. Viktor Jusjenko har tidligere sagt, at han er
ganske tilfreds med posten som nationalbankdirektør (formand for
Nationalbankens bestyrelse). Præsidenten meddelte imidlertid i går,
at han i dag vil bede Radaen om, at indstille Viktor Jusjenko som ny premierminister.
Fra vestlig side så man helst Jusjenko bevare posten som formand
for Nationalbankens bestyrelse, mens Serhij Tyhypko - den nuværende
vicepremierminister - ses som Vestens foretrukne premierminister. Derfor
er spørgsmålet åbent endnu. På en pressekonference
i går sagde Kutjma om sit møde med Radaens centrum-højre
fraktioner: "Jeg inviterede en 10-11 parlamentsfraktioner, som jeg mener
mere eller mindre har en demokratisk indstilling. Jeg inviterede ikke kommunisterne,
socialisterne og de proggressive socialister. De foreslog mig Jusjenko
som kandidat til premierminister, og det gik jeg med til". Kutjma mener,
at Radaens forhandlinger om en ny premierminister er det sidste forsøg
på at finde et parlamentarisk flertal. Dette flertal skulle endvidere
gerne vælge en ny ledelse og sætte sig på samtlige udvalgs
formandsposter, mener præsidenten. Ellers vil han få gennemført
en folkeafstemning om at give præsidenten ret til at opløse
parlamentet, når det falder ham ind.
17.12.99. Regering i ruiner
efter præsidentdekret
Præsident Kutjmas seneste dekret,
der mere end halverer antallet af ministerier, styrelser og statskomiteer,
har skabt en nedtrykt stemning i regeringsbygningerne på 12/2 Hrushevskoho
Street i Kyivs centrum. Man havde ganske vist ventet visse administrative
forandringer, men ikke en så soleklar nedskæring af det centrale
statsapparat. Dertil kommer, at regeringen i tirsdags mistede sin hidtige
leder og indpisker, Valerij Pustovojtenko, der efter 5½ års
tro tjeneste i Kutjmas diverse regeringer og de sidste 2½ år
som PM, risikerer nu at blive skubbet ud af rampelyset. Fungerende 1. vicepremierminister,
Anatolij Kinakh, holdt i går en pressekonference for at forsikre
journalisterne om, at alt var under kontrol. "Desværre har vi p.g.a.
den manglende økonomiske og finansielle styrke ikke tid nok til
nye eksperimenter og at starte på en frisk", sagde Kinakh. Leonid
Kutjmas administrative reform samt Radaens udsættelse af statsbudgettets
vedtagelse er med til at give den fungerende regering ekstra grå
hår i hovedet. Statsbudgettet vedtagelse vil ikke finde sted, før
en ny regering er på plads. Og det kan i bedste fald ske lige før
nytår. Til næste står Ukraine til at skulle betale hele
3,5 mia. USD tilbage på sin udlandsgæld. Det er næsten
halvdelen af det foreslåede statsbudgets indtægtsside."Der
er tale om, at budgettet skal balancere på en sådan måde,
at vi først og fremmest kan opfylde vores forpligtelser overfor
de udenlanske kreditorer", sagde Kinakh. "Derudover er det afgørende,
at undgå at Ukraine bliver erklæret som fallent af disse kreditorer".
Efter Kutjmas administrative nedskæringer er man henvist til at omdanne
regeringen fuldstændigt. Den nye regeringen vil slet ikke ligne den
hidtidige. Hvem der kommer til at sidde i den nye, afhænger i høj
grad af de kommende dages forhandlinger i Ukraines politiske establishment.
17.12.99. Venstrefløjen
i desperat søgen efter flertal i Radaen
Ukraines parlament Radaen genoptog i går drøftelsen af præsident
Kutjmas dekret vedrørende
fremskyndelsen af reformerne i den agrare sektor. I går overtog Radaens
formand, Oleksandr Tkatjenko, teten fra kommunistpartiets formand Symonenko
i vestrefløjens fælles angreb på præsident Kutjmas
jorddekret og ønske om at indlede en rigsretssag mod præsidenten
for "højforræderi".
Visse af højre-fraktionerne kunne i går
tilslutte sig, at visse dele af dekretet havde behov for en præcisering.
Det drejer sig f.eks. om, hvem der skal overtage kollektivbrugenes gældsposter,
når bønderne nu går hen og bliver landmænd. Denne
præciseringen kan dog indføjes, uden at man behøver
at nedstemme hele dekretet, som venstrefløjen ønsker. Tkatjenko
førte fra sin formandsstol an i et flere timer langt forgæves
forsøg på at samle et flertal på 226 folkedeputerede
bag kravet om at sætte præsidentens dekret og spørgsmålet
om dets følger for præsidenten på dagsordenen. Tkatjenko
kaldte jorddekretet for illegitimt og udstedt udelukkende for at tækkes
den internationale valutafond. Hele 15 gange i træk satte Tkatjenko
forslaget om at sætte jorddekretet på dagsordenen til afstemning
i parlamentssalen. Det højeste tal for at sætte dekretet på
dagsordenen, man kom op på, lå lige under 200 stemmer - altså
langt fra et flertal. Tkatjenko mobiliserede alle sine oratoriske og underholdningsmæssige
evner: "Man kan ikke kun forstå landbruget med sin mavesæk"
sagde Tkatjenko efter et nyt nederlag i afstemningen. Da han så,
at fraktionen SDPU (o) igen havde stemt nej, sagde han "Socialdemokrater,
er I blevet trætte af at spise brød? Eller tror I bare, at
man vil hente det til jer i sække?"
Gårsdagens afstemninger viste klart, at venstrefløjen
og dens sympatisører ikke er i stand til at samle det fornødne
flertal. Som protest mod den mislykkede afstemningm, trak Symonenkos KPU
afstemningskortene ud, mens Natalia Vitrenkos PSPU udvandrede. Dermed blokerede
de for det videre arbejde i salen. Det kan lade sig gøre p.g.a.
centrum-højrefraktionernes lave fremmøde. Tkatjenko lovede
at vende tilbage til spørgsmålet senere. Gårsdagen batalje
om Kutjmas jorddekret demonstrerede med al ønskelig tydelighed,
hvordan den fortsatte magtkamp mellem præsident og parlament udskyder
vedtagelsen af vigtige love, som Ukraine har forpligtet sig til overfor
f.eks. Europarådet. Viktor Suslov, der fornyligt forlod Oleksandr
Tkatjenko Bondeparti-fraktion i protest mod formandens tætte parløb
med KPU, mente i en kommentar, at afstemningsresultatet vidner om, at Tkatjenkos
autoritet i Radaen er blevet kraftigt svækket.
18.12.99. Viktor
Jusjenko tager betænkningstid til på mandag
Parlamentsformand Oleksandr Tkatjenko kunne i går meddele i Radaen,
at præsident Leonid Kutjma havde henvendt sig til Radaen med en anmodning
om, at godkende den nuværende nationalbankdirektør, Viktor
Jusjenko, som ny premierminister. Der er imidlertid det lille men ved sagen,
at Jusjenko selv har sagt, at han først kommer med det endegyldige
svar om, hvorvidt han er villig til at stille op som premierminister i
Radaen, på mandag. Adspurgt direkte svarede Jusjenko, at "det er
et vanskeligt valg, der kræver tid" og at "der går mange følelser
igennem én". Jusjenko sagde desuden, at han hele tiden har ønsket
at holde sig så langt væk som muligt fra politik, fordi "det
ville skade min sag". Han bekræftede, at han havde haft et par samtaler
med præsident Kutjma. Jusjenko ønskes af en lang række
af parlamentets ikke-socialistiske fraktioner.
Oleksandr Tkatjenko sagde i går, at afstemningen
om den nye premierminister vil blive gennemført onsdag den 22. december.
Han vurderer, at den nuværende nationalbankdirektør "har chancer
for at blive regeringschef". Tkatjenko og Jusjenko skal holde et møde
i dag lørdag. De fleste folkedeputerede vurderer, at Jusjenko har
gode chance for at opnå et flertal i det ellers splittede parlament.
Kun kommunisterne og de proggressive socialister er på forhånd
imod ham. De har dog tilsammen under 1/3 af Radaens stemmer. En del afhænger
af de tre centrum-højrefraktioners - "Regionernes genfødsel",
"Trudova Ukrajina" og SDPU (o) - indstilling. De er stiftet omkring de
meget indflydelsesrige finansfyrster-"oligarker"
Volkov,
Pintjuk
og Surkis, som alle tre har haft
en afgørende finger med i spillet omkring Leonid Kutjmas genvalg
til præsident. Leonid Kutjma er også fortsat afhængig
af deres støtte, hvis han eksempelvis skal ud i en folkeafstemning
og at begrænse Radaens magt. Hvis disse fraktioner kan nå til
en vis konsensus med den nye PM-kandidat, anses Jusjenko for at være
sikker på valg.
Politologen Volodymyr Polokhalo, som er chefredaktør
for tidsskriftet Politytjna Dumka havde i går følgende
vurdering af Viktor Jusjenkos chancer for at blive Ukraines næste
premierminister:
"Der er visse faktorer, som tyder på, at Viktor
Jusjenko, hvis han beslutter sig for det, har gode chancer. Først
og fremmest fordi han har bevaret et image som en politiker, som ikke er
belastet af væsentlige sager "bag kulisserne" i forbindelse med støtte
til forskellige regionale eller centrale eliter. Det næste er, at
Jusjenko har et meget godt image i Vesten, hvor han betragtes som en person,
der orienterer sig i den moderne verdens økonomiske og finansielle
processer, er dygtig i sit fag og samtidigt er pragmatiker.
Problemet med parlamentet er, at det endnu ikke
er opdelt efter ideologiske skillelinjer. Man har forskellig interessegrupper,
som i høj grad har latente og skjulte interesser. Deres omskiftelige
standpunkt omkring den forrige premierminister, som også førte
til hans fald, er på sin vis logiske, fordi de mener, at de har haft
en vigtig betydning for præsident Kutjmas sejr og derfor ser sig
berettigede til at få noget for det. Det ser man også i mange
andre lande. Derfor betyder en ændring af disse gruppers holdning,
at disse synspunkter efter deres mening ikke er blevet tilgodeset af præsidenten.
Der foregår en uformel kamp "bag kulisserne" og "i gangene", hvor
det er meget svært at nå et kompromis. Dog er der visse tegn
på, at de trods alt godt kan blive enige om den ene eller den anden
kandidat.
Hvis Jusjenko skulle gå hen og bliver vraget
af Radaen, så vil det primært være et slag mod præsidentens
image, som jo klart har udtalt sig om, at han ville være "en ny præsident",
som sætter skub i virkelige reformer, som ikke blev gennemført
i den første periode. Jusjenko ville være legemliggørelsen
af denne nye kurs. Jeg ser ingen mere farverige kandidater end Jusjenko,
der både ville kunne tilfredsstille Vesten og det ukrainske establishment.
Et andet spørgsmål er så, om Jusjenko får lov
til at samle en reform-regering. Det er straks sværere at svare på.
Man kan sige, at der er ikke så mange reformatorer i Ukraine, som
både havde et langsigtet mål for Ukraines udvikling og ikke
primært tænkte på sig selv og egne eller korporative
interesser, men på de nationale interesser. Viktor Jusjenko er dog
klog nok til at indse, at han ikke vil kunne gennemføre nogen som
helst politik, hvis ikke der i hans regering sidder folk, der deler hans
synspunkter. Men hovedproblemet er stadig, at flertallet af den ukrainske
politiske elite i dag tænker mere på at sætte fælder
op for hinanden, end at opnå en konsensus eller et kompromis.
18.12.99. Ukraine får
egen produktion af guldbarrer
Fra nu af kan Ukraine fylde nationalbankens guldreserver op med guldbarrer,
der er omsmeltet af guld indvundet i Ukraine i Transkarpato-regionen (Uzhhorod).
I går blev den ukrainske stats guldbeholdning 500.000 Hryvna (100.000
USD) rigere takket være ankomsten af den føste ukrainske
guldbarre på 12 kilo. Man regner med årligt at producere 1
tons guldbarrer af ukrainsk oprindelse.
18.12.99. Nyt
hårdt opgør om jorddekret i Radaen i går
Parlamentsformand Oleksandr Tkatjenko forsøgte i forgårs med
femten afstemninger i træk at samle et flertal for at sætte
præsident Leonid Kutjmas "statsfjendtlige" dekret
om en jordreform på Radaens dagsorden. I går satte Tkatjenko
en ny rekord: hele 25 gange satte han dette spørgsmål til
afstemning. Ved en enkelt afstemning lykkedes det venstrefløjen,
hvis ideologiske allierede Tkatjenko entydigt er, at samle 224 stemmer
for, dvs. kun sølle 2 stemmer fra, et flertal. Højrefløjen
meddelte, at man ikke var imod at sætte præsidentens dekret
om landbrugreformen på dagsordenen i overensstemmelse med en høringsprocedure.
Venstrefløjen blev imidlertid ved med at insistere på, at
lige netop selve dekret skulle til behandling og afstemning. Det fik deputeret
Asadtjev fra det moderate nationalistparti Rukh sige fra sin plads: "De
har brug for at bremse udelukkende dette dekret, så det, Gud forbyde
det, ikke blev ført ud i livet. For så ville det nemlig fjerne
det trug, som har fodret dem i 80 år". Atmosfæren var højspændt
i Radaen og splittelsen mellem højre og venstre tydeligere end nogensinde.
Nogle af Rukhs repræsentanter berigede det gamle Lenin-citat "jord
til bønderne" med "jord til bønderne og ikke til baronerne;
selv ikke de røde" ("baroner" og "røde" rimer på ukrainsk
i dativ). Det kom tæt på korporligheder, da Radaens mest højtråbende
deputerede, Martjenko fra partiet de proggressive socialister, gik hen
for at bede Rukh-fraktionens ledere om at "holde kæft" med de "idiotiske"
bemærkninger.
Præsident Leonid Kutjmas dekret har tilsyneladende
formået at forene de hidtige konkurrenter internt i venstrefløjen
- kommunisterne og de proggressive socialister - til at optræde i
rørende enighed. En enighed, der altså var tæt på
at skaffe et flertal til venstrefløjens linje i går. Samtidigt
formår de stadig at blokere for andre beslutninger ved at udvandre
i protest. Efter pausen lykkedes det dog at opnå et kompromis, der
medfører, at Radaen på torsdag i næste uge vil drøfte
spørgsmålet om "overholdelsen af jordlovgivningen". Der er
dog ingen tvivl om, at det skarpe ideologiske opgør vil fortsætte.
19.12.99. Jusjenko
siger sandsynligvis ja til at stille op som PM
Ukraines nationalbankchef, Viktor Jusjenko, indledte i går den række
samtaler med forskellige politiske kræfter i Ukraines parlament,
der henimod tirsdag gerne skulle ende i en afklaring om, hvorvidt den 43-årige
reformpolitiker vil stille op til premierministervalget i Radaen, onsdag
den 22. december og måske blive Ukraines hidtil yngste premierminister.
Allerede sent i forgårs meddelte Jusjenko imidlertid, at han reelt
allerede havde "indstillet sig på", at forsøge sig som leder
af regeringen. Han tilføjede dog, at han håbede på,
at hans virke i regeringen vil finde sted på den betingelse, at han
ikke skal til at gennemføre diverse finansielle og økonomiske
"handler". "Det er parlamentets problem, om det vil kunne skabe et levedygtigt
flertal bag regeringen", sagde Jusjenko og tilføjede, at han var
sikker på, at den næste uge ville give et positivt resultat
i den henseende.
Efter samtaler med Radaens formand Oleksandr Tkatjenko
sagde Viktor Jusjenko i går, at den nye regerings program vil bestå
af en 12-13 punkter. Han understregede, at "vi vil fortsætte reformerne,
som ikke vil være svære at gennemføre. Hvis jeg bliver
valgt [til premierminister] vil jeg foreslå et gennemskueligt regeringsprogram,
som også vil være forståeligt for almindelige borgere".
Jusjenko afslog at sætte navne på sine kommende vicepremierministre.
For så vidt angår sin efterfølger på posten som
formand for nationalbankens bestyrelse, mente han, at hans nuværende
stedfortræder, Volodymyr Stelmakh, passende kunne komme på
tale.
20.12.99. Lange
udsigter til ukrainsk medlemsskab af EU
På EUs seneste regeringskonference i Helsinki vedtog man som ventet
en ny strategi vedrørende Ukraine. Dermed afsluttedes første
etape i integrationen mellem EU og Ukraine, som indledtes i 1994 med underskrivelsen
af samarbejds-og partnerskabsaftalen. En proces, som ifølge bladet
Zerkalo
Nedeli ikke har givet Ukraine ret meget. Den vedtagne strategi indeholder
traditionen tro en hel del positiv politisk retorik rettet mod Kyiv, samtidigt
med, at der ikke er et eneste ord om "fuldt" eller bare "assosieret" medlemsskab
af EU. Ukraines ønske om at få indføjet netop sådanne
formuleringer i den endelige tekst blev i Vesteuropa vurderet som "udtryk
for en manglende forståelse for sagens kerne" og "en udenrigspolitisk
idealisme, som ikke har noget grundlag og er kontraproduktiv". Ifølge
Zerkalo
Nedeli bliver det i EU understreget, at Ukraines politik i forhold
til EU på forunderlig vis "kombinerer en til idealisme sig grænsende
voluntarisme med en ofte total ligegyldighed hos Ukraines lovgivende og
udøvende strukturer overfor denne politiks centrale problemer, hvis
løsning ville have gjort det muligt at komme i en kvalitativt ny
situation". De vestlige eksperter er overbeviste om, at den ovennævnte
symbiose af manglende forståelse og ligegyldighed vil, hvis den fortsætter,
endegyldigt fastfryse Ukraines forhold til Bruxelles i den nuværende
stagnation. En stagnation hvis udspring ligger i Ukraines besvær
med at gennemføre økonomiske og politiske reformer.
Indtil videre har Ukraine ikke kunnet og ikke villet
forstå, at EU ikke så meget er en geografisk organisation som
et historisk-politisk fænomen. Som en højtstående britisk
diplomat engang påpegede overfor ukrainske kolleger, som bad om støtte
til Ukraines assosierede medlemsskab, så "skal vi i EU alle kunne
stole fuldt ud på hinanden, og uanset vores forskelligheder og fra
tid til anden uenigheder, ved vi, at vi i bund og grund tænker og
handler udgående fra en fælles indre logik og værdisystem".
Med de antivestlige meldinger, der bl.a. kommer fra venstrefløjen
i Ukraines parlament, er der ikke noget at sige til, at Vesten har haft
grund til at tvivle på Ukraines europæiske valg.
Ukraine bør indse, skriver Zerkalo Nedeli's
analytiker, at Rusland fortsat er og vil være en vigtig udenrigspolitisk
prioritet for EU. For visse EU-medlemmer er Rusland et kæmpe fremtidgt
marked, for andre er det et vigtigt instrument til at opveje den amerikanske
tilstedeværelse i Europa og en overdreven udvidelse af de EU-lande,
som traditionelt specialiserer sig i den østlige retning. Begge
parter vil lytte varsomt til Moskvas reaktion på enhver "uforholdsmæssig"
tilnærmelse mellem Kyiv og Bruxelles. Desuden skal man i Kyiv forstå,
at man i Vesteuropa ikke "køber" tesen om, at der skulle være
forskel på Ukraine og Rusland for så vidt angår deres
EU-perspektiv. Ukrainerne kommer ingen vegne med "vi vil gerne være
medlemmer af EU - men det vil russerne ikke". En mere produktiv tilgang
for Ukraine i arbejdet for en tilnærmelse til EU ville være
en tilgang, som fik støtte fra samtlige vesteuropæiske lande:
en integration af Ukraine i EU vil være i overensstemmelse med alle
dets naboers - inklusive Ruslands - langsigtede interesser. Derfor bør
Ukraine arbejde for at opnå Ruslands fulde støtte til ukrainske
medlemsskab af EU, mener Zerkalo Nedeli.
Fremfor at skræmme vesteuropæerne væk
med sine kategoriske forslag burde ukrainerne i stedet grundigt studere
andre østeuropæiske landes erfaringer indenfor samme felt
- udformningen af de visumfri ordninger mellem Polen og Tyskland, Tjekkiet,
Ungarn og Østrig, erfaringen med den gensidigt fordelagtige liberalisering
af følsomme varegruppers adgang, erfaringen med at skabe frihandelszoner
og tillempelsen af de tidligere socialistiske lande til det europæiske
økonomiske rum.
En af de vigtigste forudsætnigner for, at
forholdet mellem Ukraine og EU kan få en ny start og for alvor bevæge
sig fremad er, at der i Ukraine bliver udformet noget der ligner et politisk
konsensus omkring holdningen til den europæiske integration,
som det er sket i alle andre østeuropæiske lande. Det kræver,
at der bliver skabt et flertal i Radaen (parlamentet), som vil arbejde
for det europæiske perspektiv. Det kunne f.eks. ske ved at danne
en tværgående parlamentsgruppe for europæisk integration,
som f.eks. kunne udvikle forbindelser til Europaparlamentet. Lige i øjeblikket
er parlamentet splittet i en pro-russisk og pro-kinesisk venstrefløj
med formand Tkatjenko i spidsen og en mere vestligt orienteret - omend
for det meste enten alt for stereotyp eller alt for blåøjet
i sit syn på Vesten - borgerlig fløj. Et andet stort problem
for de ukrainske politikere er måske fortsat deres relative provinsionalisme
og mindreværdskompleks såvel overfor Vesten som Rusland.
21.12.99. Usikkerhed
om premierministerafstemning i morgen
Nationalbankdirektør og premierministerkandidat, Viktor Jusjenko,
betegnede i går sine samtaler med repræsentanter for Radaens
største fraktion - kommunisterne - som "konstruktiv". KPUs stilling
til afstemningen om premierministeren på onsdag den 22.december blev
imidlertid ikke drøftet. Under præsidentvalgets 2. runde lovede
KPUs leder Symonenko ellers Jusjenkos hoved på et fad, hvis førstnævnte
blev valgt, hvilket han som bekendt ikke gjorde. Lederen af SDPU (o)s fraktion
i Radaen - næstformand i Radaen, Viktor Medvedtjuk - vil ikke udelukke,
at hans parti ikke vil støtte Viktor Jusjenkos kandidatur under
afstemningen på onsdag. Ifølge STBs korrespondent i Radaen
er de deputerede i løbet af dagen i går blevet lidt mindre
sikre på, at Jusjenkos udnævnelse til premierminister ville
foregå helt gnidningsfrit. De fraktioner, som entydigt støtter
Jusjenko mener, at man for at undgå en gentagelse af nedstemningen
af den forhenværende premierminister, bør gennemføre
en såkaldt åben afstemning, enten ved opråb eller stemmesedler.
Imidlertid var såvel Petro Symonenko fra KPU, Vitkor Medvedtjuk fra
SDPU (o) - Radaens to største fraktioner - samt ikke mindst dens
formand Oleksandr Tkatjenko i går imod, at man ændrede spillereglerne
for afstemningen i forhold til den hidtige praksis. Iagttagere påpeger,
at hvis afstemningen om Valerij Pustovojtenko som premierminister i sidste
uge havde foregået ved en åben procedure, var han sandsynligvis
blevet godkendt. Han manglede kun 20 stemmer fra et flertal.
I dag skal Viktor Jusjenko efter planen mødes
med 6 parlamentsfraktioner. På gårsdagens møde for de
forskellige fraktioners og udvalgs formænd, bekræftede parlamentsformand
Tkatjenko, at afstemningen om Jusjenko som premierminister vil finde sted
i morgen onsdag.
21.12.99. Uvist
om statsbudgettet kan nå at vedtages i år
Fungerende vicepremierminister, Serhij Tyhypko, har meddelt, at regeringen
inden den 22. december vil fremlægge statsbudgettet for næste
år i Radaen til 2. behandling. Radaens næstformand V. Medvedtjuk
forsikrede i går, at parlamentet ville komme regeringen imøde
og vedtage budgettet inden årets udgang. Det var formanden for parlamentets
budgetudvalg, Julia Tymoshenko, imidlertid knap så sikker på.
Ifølge hende har regeringen overtrådt fristerne for 2000-budgettets
behandling i Radaen. Desuden er Julia Tymoshenko oberbevist om, at det
budgetudkast, som regeringen er ved at udarbejde, væsentligt afviger
fra det forslag, som Radaen allerede har vedtaget efter 1. behandling.
Parlamentet vil ifølge hende alligevel blive beskyldt for at trække
den endelige vedtagelse af finansloven ud. Derfor vil forkvinden for budgetudvalget
foreslå vedtaget en "særlig forretningsorden for budgettets
finansiering for 1. kvartal af 2000". Hvis hendes kolleger stemmer for
forslaget, vil regeringen blive frataget muligheden for at råde over
statsmidlerne "efter eget forgodtbefindende". "De folkedeputerede skal
nok til tvinge regeringens medlemmer til en nøje opfyldelse af parlamentets
beslutning, så længe loven om et helt års budget mangler",
siger hun. En hel del deputerede mener, at det er meningsløst at
debattere budgettet, inden premierministeren er blevet godkendt.
21.12.99. Selv
højrepolitikere er imod tokammer parlament
Både under valgkampen op til præsidentvalget og efterfølgende
har præsident Leonid Kutjma truet parlamentet med, at han vil forsøge
at få udskrevet en folkeafstemning om en forfatningsændring,
der som en væsentlig nyskabelse vil skabe et tokammerparlament og
dermed begrænse det nuværende etkammerparlament Radaens indflydelse.
Præsidenten er utilfreds med, at oppositionen har alt for meget magt
i parlamentet og kan blokere for hans og regeringens økonomiske
reformer. Kutjma vil gerne kunne gennemføre sine reformer uden at
parlamentet blander sig. Parlamentsformanden, O. Tkatjenko, mener at det
der mere er brug for, er en forfatningsændring der pålægger
et parlamentsflertal at danne regering. Han er overbevist om, at Radaen
ikke vil kunne arbejde effektivt, hvis flertallet kun bliver dannet for
at tækkes enten præsidenten eller parlamentsformanden.
På en konference arrangeret af den ukrainske
sammenslutning af unge politologer og politikere, som fandt sted i Kyiv
i går, drøftedes det hensigstmæssige i et tokammerparlament
fremfor det nuværende etkammersystem. Konferencen havde deltagelse
af flere fremtrædende centrum-højrepolitikere samt en repræsentant
for præsident Kutjmas administration, Oleh Soskin. Næsten samtlige
deltagere blev overraskende nok enige om, at det ikke er det rigtige tidspunkt
at rejse spørgsmålet om et tokammerparlament. Selv præsident
Kutjmas rådgiver, Oleh Soskin, viste sig at være imod udfra
en økonomisk synsvinkel. "Landet befinder sig på randen af
betalingsstandsning. Vi skal betale 3,5 mia. USD af på udlandsgæld
til næste år, foruden vores gæld til Rusland og Turkmeninstan.
De penge har vi ikke. Og rent tekninsk, hvor meget vil en folkeafstemning
koste? Minimum en 400 millioner Hryvna", mente han. Deputeret Borys Bezpaly
fra fraktionen "Reformer-Kongres" sagde, at aktualiteten ved en folkeafstemning
er kunstigt skabt fra oven for at aflede opmærksomheden fra de virkelige
problemer i samfundet. Deputeret Oleksandr Lavrynovutj fra Rukh mente,
at et tokammerparlament utvivlsomt vil blive en bremseklods i forhold til
reaktionshastigheden i lovgivningsarbejdet på den ene side, og på
den anden side vil det sænke kvaliteten i lovgivningsarbejdet.
For at få et tokammerparlament er det som
nævnt nødvendigt med en forfatningsændring. Der er ingen
garanti mod, at den ene forfatningsændring vil føre andre
med sig og blive en vane, mente nogle af deltagerne ved konferencen. Folkedeputeret
Ivan Zajets fra Kostenkos Rukh var en af de få tilhængere af
et tokammerparlament. Efter hans mening er hans kolleger ikke så
meget bange for et tokammerparlament og Ukraines føderalisering,
som for deres egne mandater. Men selv han og andre meningsfæller
mente, at man burde vente med at indføre et tokammersystem i Ukraine
en ti år endnu.
22.12.99. Jusjenko
har gode chancer efter forhandlinger i Radaen
Præsident Leonid Kutjmas kandidat til posten som premierminister,
Viktor Jusjenko, har efter parlamentsformand Oleksandr Tkatjenkos vurdering
gode muligheder for at blive godkendt som ny premierminister i Radaen efter
hans samtaler med de forskellige fraktioner i parlamentet hele dagen i
går. Jusjenko sagde, at han var tilfreds med forhandlingerne. Forhandlingerne
var imidlertid ikke helt færdige i går. Flere politikere i
Radaen er stadig i tvivl om Jusjenkos muligheder. Tvivlen fik næring
efter at et forslag om åben afstemning om premierministeren ikke
gik igennem. Det er klart, at hvis et flertal allerede havde besluttet
sig til fordel for Jusjenko, så havde dette flertal jo ikke noget
at skjule. Det overraskende var, at kun halvdelen af de to dominerende
borgerlige fraktioner SDPU (o) og "Regionernes genfødsel" stemte
for forslaget om åben afstemning. Det var bl.a. disse to fraktioner,
der ledes af nogle af Kutjmas vigtigste finansielle og politiske støtter
- de såkaldte oligarker - der i sidste uge foreslog præsident
Kutjma at pege på Viktor Jusjenko. Uden de to fraktioners opbakning
bliver Jusjenkos valg meget afhængig af kommunisterne og ligesindede,
som har meddelt, at de endnu ikke har bestemt sig. Men det er imidlertid
svært at forestille sig, at KPU og de venstreradikale, i en situation
hvor de præsident-tro fraktioner svigter den af præsidenten
foreslåede kandidat til premierministerposten, vil være redningsplanke
for nationalbankdirektøren, som KPU har kritiseret for at være
i lommen på Vesten.
Serhij Sobolev fra partiet "Reformy i porjadok",
som samarbejder med Rukh, sagde at det seneste afstemningsresultat mindede
ham meget om resultaterne af afstemningen om et forslag om åben stemmeafgivelse
omkring den hidtige premierminister Valerij Pustovojtenko. Efter hans vurdering
viste stemmefordeling på de enkelte fraktioner, at først og
fremmest SDPU (o) fører en form for taktisk spil. SDPU (o) har tidligere
været initiativtager til en parlamentarisk undersøgelseskommission,
som skulle undersøge påstande om embedsmisbrug i Nationalbanken,
hvor Jusjenko som bekendt fortsat er leder. Viktor Jusjenko var imidlertid
helt rolig vedrørende de tilsyneladende paraleller til Pustovojtenko-afstemingen.
"Det er ikke mit problem, hvilken afstemningsprocedure, som bliver valgt".
Det ser ud til, at nationalbankdirektøren
dog har fået støtte fra en uventet kant, nemlig socialistpartiets
fraktion, som tæller 24 deputerede i Radaen. SPUs leder Oleksandr
Moroz sagde på et pressemøde, at han ikke ville udelukke at
hans fraktion og delvist kommunisterne vil støtte Jusjenko under
afstemningen i dag onsdag. "Det princip som jeg står for består
i, at der i regeringen ikke bør være nogle repræsentanter
for klanerne og oligarkerne. Jusjenko har selv sagt det til mig, og det
mener jeg er sympatisk. Dette argument kan blive vigtigt for os, eftersom
det er sammenfaldende med den linje, som vi stod for under valgkampen",
sagde Moroz.
22.12.99. Lov om politiske
partier vedtaget
Parlamentet vedtog i går loven om politiske partier. Den fastslår,
at kun Ukraines Højesteret kan forbyde et parti. Desuden får
militærpersoner ikke lov til at være medlemmer af et parti,
og det bliver forbudt for partier at have væbnede grupperinger.
Parlamentet godkendte desuden en udsættelse
af værnepligten for pædagoger i folkeskolen og gymnasiet.
Parlamentet vedtog ligeledes i går en resolution,
hvori Radaen lægger hele ansvaret for sammenbruddet i forretningsordenen
for budgettets godkendelse på regeringen. Budgetudvalgets formand,
Julija Tymoshenko, har regeringen overtrådt fristen for indgivelse
af finanslovsudkastet til 2. behandling med 18 dage. Uagtet Radaens henvendelser
har regeringen endnu ikke indgivet udkastet til behandling. Dette udelukker
ifølge hende, at budgettet kan nå at blive vedtaget i år.
Regeringen forsikrede i går, at finanslovsudkastet allerede vil blive
indleveret til Radaens 2. behandling den 23. december.
22.12.99. Hårde energiforhandlinger
i Moskva
Ukraines fungerende 1. vicepremierminister, Anatolij Kinakh, informerede
i går om de igangværende forhandlinger mellem Ukraine og Rusland
om førstnævntes milliardstore gæld for gas-og olieleverancer
fra Rusland og om fortsat russisk energiforsyning til den hårdt trængte
ukrainske økonomi og almindelige husstande. Forhandlingerne som
blev indledt den 17. december i Moskva omhandler de sædvanlige ukrainsk-russiske
problemer: prisen for Ukraines transit af russisk gas til Europa, prisen
på russisk gas til Ukraine samt afgiftspolitikken. Om to dage ville
der ifølge Kinakh blive undertegnet en aftale om forsyning af Ukraine
med russisk gas for 4. kvartal af 1999 og 1. kvartal 2000. Det vil for
en kort stund løse problemet omkring ukrainernes ulovlige aftapning
af den russiske transitgas. Ifølge Kinakh er det heller ikke usandsynligt,
at de to landes energisystemer, som blev afkoblet lige efter det ukrainske
præsidentvalg i sidste måned, igen kan blive tilsluttet hinanden,
så Ukraine formentlig undgår de ekstreme energimangelsituationer
i vinterens løb, som man har oplevet siden midten af november, hvor
hele regioner har været uden elforsyning i flere timer ad gangen
midt på dagen. En aftale om en genopkobling af energisystemerne ventes
underskrevet i denne uge mellem det ukrainske energiministerium og det
statslige russiske selskab RAO EES, som ledes af Anatolij Tjubajs. Ukraine
har været nødt til at minde om de russiske olieselskabers
forpligtelser og truede med at revurdere visse privatiseringer i Ukraine
med russisk kapital.
Med henblik på at mindske afhængigheden
af Rusland vil den ukrainske præsident Kutjma som en af sine første
embedshandlinger i det nye år besøge Turkmenistan og Kazakhstan,
som er SNGs næststørste gaseksportører efter Rusland.
22.12.99. Kyivs energiforsyning
sikret til vinteren
Ukraines hovedstad Kyiv har tilstrækkelige mængder af energiressourcer
til vinteren, og der vil ikke ske omfattende afbrydelser af varme og elforsyningen
(som i andre regioner), forsikrede lederne af energiselskabet "Kyivenerho"
på et pressemøde i går. Tidligere var der tale om, at
der måske kun var dieselolie nok til jule/nytårsferien. Men
det var lykkedes "Kyivenerho" at anskaffe ekstra energireserver. Kyiv har
som hovedstad en strategisk betydning for landet, og har derfor førsteprioriteten
i energiforsyningsspørgsmål. Generaldirektør for "Kyivenerho",
Borys Jasjenko, understregede imidlertid, at de dårligste betalere,
som overvejende ligger i husholdningssektoren og den industrielle sektor,
ikke vil undgå afbrydelser i varm-og elforsyningen. Kyivs energiselskab
er fortsat nr. 1 blandt energiforsyningsselskaberne i Ukraine hvad angår
kundernes betalingsevne - 70%. Alligevel er kundernes gæld til "Kyivenerho"
alene for elforsyningen i år steget med 134 mill. Hryvna (ca. 27
mill. USD).
23.12.99. Jusjenko
valgt som premierminister med stort flertal
Ukraines hidtige nationalbankdirektør, den 44-årige Viktor
Jusjenko, blev i går af parlamentet godkendt som premierminister.
Hele 296 deputerede - næsten 2/3 af medlemmerne - støttede
Viktor Jusjenkos kandidatur. Dette resultat var langt over forventet og
et af de største flertal en ukrainsk premierminister har opnået
i Radaen. Stort set kun kommunistpartiet, Bondepartiet, et mindretal i
socialistpartiet og 11 ud af 14 proggressive socialister undlod at stemme
for Jusjenko eller stemte imod. Selv det ellers præsidentfjendlige
parti "Hromada" (samfund) stemte overraskende for Jusjenko. Efter afstemningen
blev de tre proggressive socialister, der havde stemt for Jusjenko, smidt
ud af deres fraktion. Det betyder, at Natalia Vitrenkos fraktion kan blive
opløst, hvis den ikke inden to uger igen kommer op på 14 medlemmer.
Præsident Leonid Kutjma havde indtil sent
i forgårs aftes holdt drøftelser med 11 af Radaens fraktioner
for at få dem til at støtte Jusjenko. Det fik formentlig en
afgørende betydning. Allerede fra morgenstunden var stemningen helt
anderledes positiv end ved afstemningen om Jusjenkos forgænger, Valerij
Pustovojtenko. Et forslag om at holde afstemningen ved navneopråb
blev således denne gang godkendt af et flertal af de folkevalgte.
I talen til parlamentet understregede Jusjenko,
at hans nye regering kun vil kunne gennemføre sin "mission", hvis
man finder en mekanisme, der vil dele ansvaret solidarisk mellem regering
og parlament. Han foreslog, at en sådan mekanisme blev formaliseret
via en aftale mellem regering, præsident og parlament. Hvis denne
vigtigste ifølge Jusjenko betingelse bliver opfyldt, så regner
han med at kunne sidde i flere år.
Jusjenko fremlagde følgende hovedpunkter
for den nye regering: 1. Regeringen bør rense sig for korrupte medlemmer
og blive reformernes politiske leder; 2. Hryvna'ens stabilisering; 3. Skabe
betingelser for et civiliseret forretningsliv; 4. Problemet med den udlandske
gæld skal løses; 5. De sociale problemer skal løses.
Udover et 100-dages program, så har Jusjenko også et 1000-dages
program klart. Uden at flirte med venstrefløjen udtalte han sig
negativt om oprettelsen af frie økonomiske zoner. Til gengæld
går han ind for en såkaldt gennemsigtig "pengeprivatisering".
Han lovede "jord til bønderne", lavere skatter til forretningsdrivende,
investeringer i økonomien; især hjemlige. Som erfaren pengemand,
ser han grundlaget for fremtidens stabilitet i en stabil national møntenhed
- Hryvna'en. Hvad angår Ukraines største problem - tilbagebetalingen
af udlandsgælden - så mener han ikke, at gælden er et
"fatalt problem".
Forhenværende finansminister og ledende Jusjenko-kritiker
i Radaen, den uafhængige folkedeputerede Viktor Suslov, havde følgende
kommentar til Jusjenkos udnævnelse: "Den internationale valutafond
og andre stærke vestlige organisationer og regeringer står
bag Jusjenkos udnævnelse. Jeg vil gå så langt som til
at sige, at Ukraine har fået sin første åbenlyst pro-vestlige
regering". Industrimagnat og folkedeputeret Petro Poroshenko fra partiet
SDPU (o) havde følgende kommentar: "I dag er der ingen fraktioner,
der har problemer med Viktor Jusjenko. Vi mener, at det er en reformregering
og et af Ukraines sidste håb". Folkedeputeret Ihor Jushko sagde:
"Alle ønsker nogle nye ideer, nye tanker, og det var hovedårsagen
til den enstemmighed, som vi stemte for Viktor Jusjenko med".
Socialistpartiets leder, Oleksandr Moroz, stemte
med en del af sin fraktion for Jusjenko. Han udtrykte bagefter tilfredshed
med, at parlamentet har et flertal, som vil påtage sig ansvaret for
regeringens virksomhed. Jurij Kostenko, leder af den borgerlige fraktion
Rukh-Kostenko, mener at man endelig har opnået mulighed for at danne
en reformregering og gennemføre reformer, som kan sikre landets
økonomiske og politiske fremtid. En af lederne af fraktionen de
proggressive socialister, Valerij Martjenko, sagde i en kommentar til Jusjenkos
udnævnelse, at Ukraine i fremtiden vil blive koloniseret, eftersom
Den internationale valutafond ikke vil give Viktor Jusjenko lov til at
gøre noget som helst for at udvikle den hjemlige produktion og løse
landets sociale problemer".
23.12.99. Jusjenko
- den mest pro-vestlige premierminister
Viktor Jusjenko blev født 23. februar 1954 i Sumska regionen i Østukraine.
I 1975 blev han kandidat fra Ternopil finans-økonomiske institut.
Efter afstået værnepligt arbejdede han først i en årrække
som vice-økonomichef i et kollektivbrug i Ivano-Frankivsk regionen
i Vestukraine. Herefter blev han leder af en filial af det daværende
Sovjetunionens statsbank i Sumska regionen. Da Ukraine blev selvstændigt
i 1991 arbejdede Jusjenko i Sovjetunionens Agroindustribank, som efter
uafhængigheden skiftede navn til "Bank Ukrajina". 1990-92 var Viktor
Jusjenko næstformand for den ukrainske nationalbanks bestyrelse,
og fra januar 1993 til december 1999 var han formand for bestyrelsen i
nationalbanken. Lige siden sin udnævnelse til leder af nationalbanken
har Jusjenko arbejdet for at skabe et stabilt ukrainsk banksystem. Det
er lykkedes ham at få bugt med hyperinflationen i 1993-94. Den almindelige
ukrainer vil først og fremmest huske Viktor Jusjenko som den, der
1. september 1996 introducerede den nationale valuta Hryvna'en. Siden har
Jusjenko kæmpet en hård og ofte ret håbløs kamp
for at bevare befolkningens tillid til Hryvna'en. Det lykkedes ham nogenlunde
at holde Hryvna'ens kurs på 1,8 til 1 USD i næsten to år,
indtil august 1998-krisen i Rusland, hvor det russiske banksystem brød
sammen og den massive kapitalflugt sendte rublen på en rutjetur ned
til en sjettedel af dens værdi, delvist ramte Ukraine. Da Hryvna'en
de første dage under august-krisen begyndte at falde som følge
af den voksende panik i befolkningen, stoppede Viktor Jusjenko al salg
af valuta i Ukraine og udarbejdede et anti-krise program, som reddede Ukraines
banksystem og Hryvna'en fra det totale kollaps. Alligevel faldt Hryvna'ens
kurs dengang ned til 4 Hryvna for 1 USD og siden til over 5 Hryvna.
Det lykkedes Jusjenko nogenlunde at opretholde Hryvna'ens
stabilitet takket være støtteopkøb, som han hentede
fra de valutareserver, som bl.a. bestod af Den internationale valutafonds
lån. Jusjenko blev i den forbindelse beskyldt af parlamentet for
at "bortødsle" lånte penge. Sandsynligvis derfor nægtede
han at stille op til præsidentvalget som den national-demokratiske
højrefløjs foretrukne kandidat. Under præsidentvalget
holdt Jusjenko sig i sikker afstand af at blive trukket ind i den politiske
mudderkastning.
Han er en af de få ukrainere, der fortsat
har et godt omdømme i Vesten, som en af de få ikke-korrumperede
ukrainske statsembedsmænd og en reformator, som passer sit arbejde.
Netop Vestens positive indstilling overfor Jusjenko bliver af ukrainske
iagttagere betegnet som en af hovedårsagerne til hans udnævnelse
som premierminister. Udover sin hovedinteresse - et stabilt banksystem
- er Viktor Jusjenko desuden kendt for sin velgørenhedsvirksomhed.
Det var blandt andet takket være hans evne til at samle nogle af
de ledende bankfolk i Ukraine, at der blev rejst penge til at genopbygge
Mykhajlivsky katedralen midt i Kyiv og opføre et mindemuseum på
nationaldigteren Taras Shevtjenkos hjemegn.
23.12.99. Rusland presser
Ukraine til verdensmarkedspriser
To fremtrædende medlemmer af det russiske aktieselskab Gazproms ledelse
har på det seneste gentaget den kritik af Ukraines "ulovlige" aftapning
af russisk transitgas, som Ruslands ministerpræsident fremkom med
for et par uger siden. Bestyrelsesmedlem i Gazprom Jurij Komarov sagde
i tirsdags, at hverken sanktioner eller aftaler om stop for aftapningen
havde nogen som helst effekt på Ukraine, skriver avisen Den.
Er dette psykologiske angreb på Ukraine tilfældigt,
spørger Den. Samtidigt med Komarovs udtalelse var Ukraines
fungerende 1. vicepremierminister Anatolij Kinakh i gang med en pressekonference
i Kyiv efter hjemkomsten fra sine forhandlinger i Moskva. Kinakh kunne
meddele, at det statslige olieselskab "Naftohaz Ukrajiny" var igang med
at lægge sidste hånd på aftaler i Moskva om levering
af ekstra gasforsyninger til Ukraine. Ifølge Kinakh skulle det løse
problemet omkring aftapningerne af russisk gas fra ukrainske transportledninger.
Avisen Dens eksperter mener, at formålet
med de russiske udtalelser er at lægge pres på Ukraine for
at få landet til at gå med til højere priser. Rusland
foreslår i øjeblikket en pris, der hedder 80 USD for 1000
kubikmeter gas. Ifølge Kinakh er denne pris "reelt over verdensmarkedsprisen".
Ukraine har nok ikke andet valg end at gå med til disse betingelser,
selvom en følge heraf utvivlsomt bliver en forringelse af de ukrainske
varers konkurrenceevne og en forøgelse af udlandsgælden. Rusland
har imidlertid en del trumfkort i forhandlingerne med Ukraine. Det er dels
den nye gasledning, der går udenom Ukraine (Jamal - Vesteuropa, den
såkaldte "blå strøm" som vil føre gassen til
Tyrkiet ad Sortehavets bund), dels er det olierørledningen til den
russiske by Arkhangelsk, som vil gøre det muligt at eksportere russisk
olie til Europa udenom Ukraine. En repræsentant for det statslige
selskab Ukraines Forenede Energisystemer udtaler til Den, at indførelsen
af en alternativ russisk gasrute udenom Ukraine vil medføre et fald
i gastransitten via Ukraine på 40 mia. kubikmeter gas.
Det har just forbedret Ukraines forhandlingsposition,
at det mislykkedes landet at sprede sine energikilder til flere lande.
Gazprom har således opkøbt 20 mia. kubikmeter gas i Turkmenistan,
som oprindelig var blevet tiltænkt for Ukraine. Nu kan russerne enten
eksportere den til Europa eller til Ukraine.
Indtil videre har Ukraine ikke helt mistet muligheden
for at stå imod Ruslands diktat, skriver Den. Visse mere vidtgående
ukrainere foreslår bare for en enkelt kold dag at stoppe for transitten
af den russiske gas. Men det er et altfor ydeliggående skridt. Det
er meget mere realistisk at blive enig om en vis nedsættelse af de
ukrainske transitafgifter til gengæld for nedsættelsen af prisen
for transporten af 5 mia. kubikmeter gas fra Kazakhstan til Ukraine.
Verdensmarkedspriserne på olie og gas er i
øjeblikket de højeste i 15 år og giver Rusland betydelige
ekstra milliardindtægter årligt, som landet ikke har haft siden
1980erne, da det som led i den kolde krig lykkedes USA at få overtalt
de rige Golf-stater til at sænke verdensmarkedsprisen på råolie
for at fratage Sovjetunionen dens største kilde til valutaindtægter.
Dette samt den indenrigspolitiske situation i Rusland, der går hen
imod en bekymrende konsensus omkring en ny offensiv stormagtsrolle, bør
virkeligt bekymre Ukraine. Hvis ikke Ukraine på længere sigt
gør sig uafhængig af de russiske olie-og gasleverancer og
af udsvingningerne i verdensmarkedspriserne, kan landet risikere at blive
en vasalstat under Rusland, der er nødt til at betale for energiressourcerne
med virksomheder og ejendomme inde i Ukraine. Ukraine har således
allerede været nødt til at aflevere en del af Sortehavsflåden
til Rusland på den konto.
23.12.99. IMFs
beslutning om lån til Ukraine udsat til februar
Den internationale valutafonds mission i Ukraine er slut for denne omgang.
Indtil videre er beslutningen om at genoptage IMFs lån til Ukraine,
som landet oprindeligt skulle have haft i september, udskudt til februar
2000, hvor direktionen i IMF skal træffe afgørelsen. Ifølge
fungerende vicepremierminister, Serhij Tyhypko, var IMFs forhandlingsposition
under det seneste besøg i Kyiv meget hård. IMF fremsatte nogle
meget skrappe betingelser, som kræver at Ukraine gennemfører
både finansielle reformer og strukturelle reformer som deregulering
af økonomien, privatisering, en administrationsreform, samt reformer
af energisektoren og landbruget, udtaler han til avisen Den.
24.12.99. Økonomisk
krig mellem Rusland og Ukraine mulig
"En økonomisk krig mellem
Ukraine og Rusland er mulig", sagde Ukraines præsident Leonid Kutjma
i går i Donetsk i Østukraine. Efter at regeringen i Moskva
har indført eksporttold på olie, gas og andre produkter til
Ukraine, overvejer regeringen i Kyiv som svar herpå at hæve
tarifferne for transit af russisk gas og olie via Ukraine til Europa. Ifølge
Kutjma har hverken Ukraine eller Rusland gavn af "den slags lege". "Lad
os lade være med at skade hinanden. Jeg er sikker på, at det
ikke kommer fra det øverste statsniveau, men fra de massive russiske
monopoler, som i høj grad bestemmer politiken", tilføjede
han. Ifølge Kutjma har Ukraine når alt kommer til alt ikke
en fremtid uden Rusland, men de to landes forbindelser skal være
et åbent partnerskab. "En tilbagevenden til unionen er umulig" fastslog
Ukraines præsident. "Man kan ikke på den ene side skubbe Ukraine
væk og samtidigt sige, at vi gerne vil være venner", mente
Kutjma. Ifølge en ukrainsk udenrigspolitisk ekspert har Rusland
overtrådt §2 i de to landes aftale om frihandel fra 1993 ved
at indføre eksporttold på 70 forskellige varegrupper.
Kommunistpartiet i Ukraines parlament forsøgte
i går forgæves at vedtage en beslutning om at pålægge
et af Radaens stående udvalg at udarbejde et forslag om Ukraines
gradvise tilslutning til den nyligt indgåede union mellem Rusland
og Hviderusland. Der kræves 150 stemmer svarende til 1/3 af medlemmerne
for at pålægge et udvalg i Radaen at udarbejde et beslutningsforslag.
Kommunisterne og deres allierede - de proggressive socialister og Bondepartiet
- kunne imidlertid kun samle 143 stemmer for denne beslutning, som dermed
faldt til jorden.
24.12.99. Energiproblemet
kan kun løses ved hjælp af atomkraft
Ledelsen i den østukrainske Kharkiv-region insisterer overfor regeringen
i Kyiv på genoprettelsen af en såkaldt energi-ø i Kharkiv,
Sumy og Poltava-regionerne. Efter frakoblingen af det ukrainske og det
russiske energisystem har størstedelen af Kharkiv og Sumy regionernes
industrigiganter, som jo betalte for russisk energiforsyning ved produktionsleverancer
til Rusland, været næsten uden strøm. En genforening
af de to landes energisystemer er imidlertid først mulig i midten
af januar 2000.
Genopstarten af Rivne-atomkraftværkets 3.
reaktor samt den maksimale tilkobling af Tjornobyls-atomværkets eneste
fungerende 3. reaktor er for lidt til at det russiske og det ukrainske
energisystem vil kunne blive genforenet i en stabil cyklus. Det eneste,
der kan sikre det ukrainske energisystems mere eller mindre stabile virksomhed
er, at der på Zaporizja-atomkraftværket i Sydukraine sker en
tilkobling af to ekstra reaktorer. Dette år har ellers været
et af de sværeste for Zaporizja atomkraftværket (ZAES) - et
af Europas største atomkraftværker. Manglende atombrændsel
var hovedproblemet i efteråret. Det var årsagen til, at kraftværkets
4. reaktor stod stille i hele tre måneder. I dag er det længe
ventede atombrændsel omsider ved at blive fyldt op i reaktoren. Fra
januar 2000 vil ZAES derfor igen arbejde med fuld kapacitet. Et tilbageværende
problem er afregningen for den forbrugte elektricitet. I 1999 har kunderne
kun batalt i rede penge det, der svarer til 7% af el-regningen. Det er
årsagen til, at ZAES er en af de største skyldnere overfor
de regionale myndigheder med 760 mill. Hryvna. Dette beløb svarer
nogenlunde til, hvad forbrugerne skylder ZAES for modtaget strøm.
Ikke desto mindre forventer ZAES' ledelse at kunne producere de ca. 3 mill.
KwT, som Ukraine i øjeblikket mangler. Det vil ske ved at
tage samtlige atomkraftværkets 6 reaktorer i brug, altså oveni
Rivne-atomkraftværkets 3. reaktor. Hvis det sker, kan Ukraine omsider
komme væk fra de midlest talt ubehagelige og direkte skadelige strømafbrydelser
i tide og utide, som har gjort størstedelen af befolkningen endnu
mere utilfredse med levevilkårene her i den kolde ukrainske vinter
og skadet produktionen. Til næste år regner ZAES omsider med
at få løst problemet med at få opbevaret farligt atomaffald
ved at åbne et såkaldt tørt opbevaringssted for atomaffald
i tilknytning til produktionsområdet. Det vil betyde, at ZAES ikke
længere vil være afhængig af at bruge de russiske atomlossepladser
i Krasnojarsk og vil årligt spare 50 mill. USD, hvilket er rigtig
mange penge i Ukraine i dag.
24.12.99. Ny kulminearbejderstrejke
på vej
Ifølge lederen af Ukraines uafhængige kulminearbejderforbund,
Mykhajlo Volynets, planlægger hans fagforening at stoppe arbejdet
kulminerne og indlede en storstilet strejke til februar. Årsagen
er ifølge ham, at regeringen den 19 oktober i år vedtog at
tildele kulminesektoren 3, 141 mia. Hryvna (0,6 mia. USD) i statsbudgettet
for 2000. Volynets mener, at finansministeriet i forbindelse med udarbejdelsen
af finansloven for næste år, men selvfølgelig først
efter præsidentvalget, halverede denne bevilling.
Copyright (c) Dansk-Ukrainsk Selskab og
Ivan Nester